Rivatrilin (klonatsepiinin) käyttö säännöllisenä lääkkeenä?

LeFa

15- vuotias tyttäreni pysyy kohtauksettomana, mikäli hän muun epilääkityksen ohella 'saa' ottaa Rivatrilia. Tyttäreni neurologi vaatii jatkuvasti purkamaan Rivatril-lääkitystä, perustellen, että siihen kehittyy riippuvuus. Oman pitkäaikaisen kirjanpitoni mukaan, aina kun lääkitys on 'päällä', kohtaukset pysyvät poissa, mutta, kun Rivatril on purettu, alkavat kohtaukset.

Mielestäni vuosien käytön/purkuyritysten aikana riippuvuutta ei ole ainakaan siinä mielessä kehittynyt, että annoskokoa olisi pitänyt kasvattaa, vaikka tyttäreni on kasvanut ja painoakin on tullut lisää.

Kysymykseni kuuluu: Mitä kokemuksia teillä on Rivatril- lääkkeen säännöllisestä ja pysyvästä käytöstä?

31

6863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ville vallaton

      Söin rivatrilia n 10 vuotiaasta - 15vuotiaaksi lopetettiin aikanaa tehottomana koska annoskokoa olisi pitänyt nostaa parempia lääkkeitä on nyk, pitää etsiä sopivampi kyllä lääkärin puheessa kaikesta huolimatta järkee on.

    • Kannatan.

      Olen käyttänyt Rivatrilia yli 20 vuotta, tarkkaa vuotta en muista. Rivatril on pitänyt kohtaukset poissa. Tänä vuonna valmistumassa oleva neurologi -ei vielä valmistunut- meinasi lopettaa Rivatrilin kohdallani, mutta en suostunut. Ennen Rivatrilia kohtauksia tuli viikottain! Näin ollen meillä on täysin samanlaiset kokemukset Rivatrilista.

      • Ville vallaton

        Ikäsi kuin rivatril aloitettiin sinulla ? kyllähän sitä voi tottua vaikka mihin töhnään mitä kauemmin käyttää sitä pahempi riippuvuus.


      • yksityisyys
        Ville vallaton kirjoitti:

        Ikäsi kuin rivatril aloitettiin sinulla ? kyllähän sitä voi tottua vaikka mihin töhnään mitä kauemmin käyttää sitä pahempi riippuvuus.

        Olet aikajärjestyksessä toinen, joka kysyy joko ikääni tai syntymävuottani. Taas on sama vastaus: se on yksityisasiani. Suomi24 on julkinen keskustelupalsta, ei kahdenkeskeinen luotettava keskusteluympäristö.


      • Ville vallaton
        yksityisyys kirjoitti:

        Olet aikajärjestyksessä toinen, joka kysyy joko ikääni tai syntymävuottani. Taas on sama vastaus: se on yksityisasiani. Suomi24 on julkinen keskustelupalsta, ei kahdenkeskeinen luotettava keskusteluympäristö.

        En annakkaan henkilötietojani suomi palstalla oman ikäni voin sanoa 43 v yksityisyydestäsi annan hyvin monipuolisen kuvan näin julkisella palstalla kuitenkin.


    • Pamit pois lapsilta.

      Toimivaa lääkitystä voi olla pelottavaa purkaa, mutta Rivatril on perinteinen bentso, (bentsodiatsepaami)
      joka aiheuttaa eri asteista riippuvuutta, joskus kovaakin.
      Lääkäri on oikeassa sen purkamisessa, varsinkin nuoren ihmisen tapauksessa. Bentsokoukku on yhtä paha kuin mikä tahansa päihdekoukku. Näitä "rivoja" liikkuu katukaupassa päihdyttävyytensä vuoksi suuria määriä.
      Mitä kauemmin niitä syö sitä lopullisemmaksi koukku jää.

      Itse en söisi jokapäiväisesti vaikka niistä mukava olo tuleekin, onneksi on koukuton lääkitys itsellä.

      • asdaasdasdeeer

        itse syön ahdistukseen säännöllisesti. ja ei niistä mielestäni mitään "mukavaa" oloa tule. poistaa ahdistuksen vuosienkin käytön jälkeen tehokkaasti. onhan se "mukavaa" mutta eikös lääkkeen ole tarkoituskin toimia niin että se lievittää / poistaa oireet. ?


    • "yksi lääke"

      Havaitsin tänä vuonna uudelta erikoistumassa olevalta neurologilta, että he käyttävät "yksi lääke epilepsiaan"-periaatetta. Näin ollen kaikki epilepsiapotilaat muuttuvat joskus yhden lääkkeen potilaiksi, vaikka useilla vähintään kahta lääkettä tarvittaisiin pitämään kohtaukset poissa. Voi olla tyttäresi neurologi on näitä "yhden lääkkeen" periaatteen ystäviä.

      Pituus ja paino eivät vaikuta Rivatrilin vuorokausiannostukseen, vaan veripitoisuus. Olen sekä lihonnut että laihtunut käyttövuosieni aikana, mutta annos ei ole muuttunut sen mukaan. Joka vuosi verinäytteet kertovat mahdollisen muutoksentarpeen vuorokausiannostuksessa.

      Minulle tuli murrosikäisenä herkimmin kohtauksia. Kun toinen "kakkoslääke" vaihdettiin Rivatriliin, niin kohtaukset poistuivat. Kokemusteni pohjalta siis suosittelen, ettei Rivatrilia lopetettaisi tyttärelläsi ennen kuin murrosikä on ohi. Myös sen jälkeen kannattaa edetä erittäin varovasti.

      • liilii

        minä söin vuosia rivatrilia puolitoista nappia iltaisin. sitten se purettiin pois pikkuhiljaa, aluksi otin yhden illalla pari vikkoa,sitten kolme neljäsosaa pari vkoa taas, sitten puolikkaan ja yhden neljäsosan. Tällee purettuna purku onnistui ainakin minulla ihan hyvin. Olin peloissani että miten nukkumiset sujuu kun vuosia olin nukahtanut sen voimalla mutta ihan hyvin on mennyt. Tärkeintä on tällaisten riippuvuutta aiheuttavien lääkkeidenkohdalla et ne puretaan hitaasti.


    • Dg yli 30v sitten

      Eikö sitä ole kaikista epilepsialääkkeistä riippuvainen (kun niitä on käytettävä koko ajan?? ) nimenomaan nuoruusiän myoclonus (JME) ainakin suositellaan lisälääkkeeksi. Itselle tätä on määrätty myös hermokipuun (ei koskaan epilepsiaan), kas yölliset krampit (epileptisiä) helpottivat.

      Mun mielestä pitäisi eritellä niin että jos on dg epilepsia niin sitten rivatril on epilepsialääke jos se kerran toimii, itsellä jopa päiväkäytössä vähentää poissaolokohtauksia niin että on jopa toimintakykyinen (myös laskutehtävissä mitkä monesti vaikeita muuten, ällistyttävää, kun lääkkeen pitäisi väsyttää mutta ehkä se toimii epilepsiassa toisin

      JME opas sivut 3-4 rivatrilin käyttölisälääkkeenä (mulla dg selvisi vasta aikuisena melkein kaikkien muiden lääkkeiden pahentaessa nykinöitä) http://www.epilepsia.fi/files/586/nuoruusianmykolonus.pdf
      mutta yllättävän vaikeaa lääkkeen saanti on, juuri viikonlopun lauantai 21.5.2011 oli bentsodiatsepam juttua, joten lääkäreiden kanta tulee tiukkenemaan, kun siinä moitittiin "huoletonta käyttöä ja määräysten noudattamattomuutta 6 viikkoa ja sisältää vieroituksen" olisi ohje

      Olen tullut siihen tulokseen että rivatrililla saa nukuttua iltaisin otettuna 0,5 mg tablettia 1,5 tbl = 4,5 h 2 tbl= 6-7 h että jotenkin se vaikuttaa, vaikutusaika tosin jopa 50 h.

    • Dg yli 30v sitten

      Eikö sitä ole kaikista epilepsialääkkeistä riippuvainen (kun niitä on käytettävä koko ajan?? ) nimenomaan nuoruusiän myoclonus (JME) ainakin suositellaan lisälääkkeeksi. Itselle tätä on määrätty myös hermokipuun (ei koskaan epilepsiaan), kas yölliset krampit (epileptisiä) helpottivat.

      Mun mielestä pitäisi eritellä niin että jos on dg epilepsia niin sitten rivatril on epilepsialääke jos se kerran toimii, itsellä jopa päiväkäytössä vähentää poissaolokohtauksia niin että on jopa toimintakykyinen (myös laskutehtävissä mitkä monesti vaikeita muuten, ällistyttävää, kun lääkkeen pitäisi väsyttää mutta ehkä se toimii epilepsiassa toisin

      JME opas sivut 3-4 rivatrilin käyttölisälääkkeenä (mulla dg selvisi vasta aikuisena melkein kaikkien muiden lääkkeiden pahentaessa nykinöitä) http://www.epilepsia.fi/files/586/nuoruusianmykolonus.pdf
      mutta yllättävän vaikeaa lääkkeen saanti on, juuri viikonlopun lauantai 21.5.2011 oli bentsodiatsepam juttua, joten lääkäreiden kanta tulee tiukkenemaan, kun siinä moitittiin "huoletonta käyttöä ja määräysten noudattamattomuutta 6 viikkoa ja sisältää vieroituksen" olisi ohje

      Olen tullut siihen tulokseen että rivatrililla saa nukuttua iltaisin otettuna 0,5 mg tablettia 1,5 tbl = 4,5 h 2 tbl= 6-7 h että jotenkin se vaikuttaa, vaikutusaika tosin jopa 50 h.

    • Minä itse

      itsellä hyvin pieni annostus iltaisin 0,5mg, käytän rivatrilia myös kohtaus lääkkeenä lääkärin suosituksena. Reseptissä määrättiin 0,5mg 0,5mg mutten halunnut olla niin väsynyt aina joten neurologin kanssa juttelin ja sain rivatrilin vain ilta sekä kohtaus lääkkeeksi. Eli ei tarvitse desolidia käyttää olleskaan kohtauksen tullessa. puolikas 0,5mg auttaa lopettamaan/estämään kohtauksen.

      Joten itselleni ainut on väsymys haittoina. Itsekin pelkäsin tuota riippuvuus asiaa kun siitä oireesta kuulin, muttei riippuvuutta ole tullut. käytössä ollut 3? vuotta. Aloitin kun kohtaukseni lievenivät enkä enää saanut kouristuskohtauksia johon desoludia olisi tarvinnut.

    • resistenssi

      Tänä vuonna neurologini sanoi, että Rivatril käy tehottomaksi, eli siihen kehittyy resistenssi. Liikaa käytettynä -enemmän kuin lääkäri määrää- siihen kehittyy riippuvuus. Jotkin käyttävät Rivatrilia bentsona katukuvassa.

      Siis aikaa myöten Rivatril voi käydä tehottomaksi liian pitkän käytön seurauksena.

      • huoh.....

        Ei siihen mikään resistenssi kehity. Toleranssi sen sijaan nousee.


        Resistenssi tarkoittaa eliön kykyä vastustaa haitallisia mikrobeja, myrkkyjä ja antibiootteja. Resistenssin hankkinutta eliötä kutsutaan resistentiksi.

        Tätä samaa resistenssiä olet mm. Lääkepalstalle postannut. Se ei ole mikään resistenssi joka pamiin kehittyy!!!!!


    • pampulatmulle

      Ei missään katukuvassa!! Itselläni toimii parhaiten paniikkihäiriöön ja lihasrelaksanttina, sillä minulla on jatkuvat lihasjännitystilat, eivätkä siihen auta Sirdalud eikä Dolan..
      En saa siitä mitään fiilareita, eivätkä poista ahdistuneisuutta niin hyvin, kuin Lyrica, joka auttaa myös nukkumiseen ja siihen, etten nää painajaisia--Tokikin, koska Lyrica vähentää yliherkkyyttä, joka voi olla ihan jopa persoonallisuushäiriöksi.

      Diapamit taasen auttavat lihaskramppeihin nopeammin, mutta ovat lyhyt vaikutteisia, tosin Rivatrilin pitkäänkäyttö lisää tosiaan toleranssia ja vaikutusaika tuntuu lyhyemmältä, kuin olisi tarkoitettu.

      KAIKKIIN lääkkeisiin JÄÄ KOUKKUUN, oli maine, mikä tahansa!!!

      • petteri7

        No joo koukkuun,,, monesti ne auttavat ja pelastavat kuolemalta. Rivatril samoin. Väärinkäytettynä tai jos ei toimi, niin sama olla syömättä. Jos jää koukkuun, niin on hyvässä koukussa, jos se estää kohtaukset ja aivojen tuhoutumisen sitä kautta ja auttaa elämään normaalia elämää.

        Tiedän, että kaikilla Rivatril ei toimi ja se saattaa toimia jopa kohtauksen laukausevana.


    • Uudet lääkkeet

      Kokemukseni Rivatril -lääkkeestä on erittäin huonot. Jos vain mahdollista niin etsikää toinen lääke jolla saisitte kohtaukset aisoihin.
      Rivatril tosiaan on lääke johon tulee riippuvuus sekä lääkkeen vaikuttava aine eli klonatsepaami on bentsodiatsepiineihin kuuluva kemiallinen lääkevalmiste, joka sai minun hammaskaluston tuhoutumaan. Bentsodiatsepiini on aine joka aiheuttaa hampaisiin tuhoja.

      • 89776545sdf

        pese hampaas. ei se rivatril sun hampaita tuhoa vaan voit syyttää itteäs.


    • Rivatril hyvää

      Onko asiantuntian sanomana Rivatril tuhosi hampaasi ettei vaan olisi hampaiden hoito jäänyt heikolle ?

    • ....................

      Wikipedia: Bentsodiatsepiinia sisältävien lääkkeiden pitkäaikaiskäyttäjille pitäisi järjestää säännöllinen hammaslääketieteellinen seuranta, koska lääkkeen kipuaistia turruttava vaikutus voi johtaa siihen, että hammasmätä vaurioittaa hampaita ilman oireiden ilmenemistä. Myös bentsodiatsepiinin verenkiertoa heikentävä vaikutus lisää hammasvaurioiden riskiä.

      Eli olisi pitänyt Rivatrilin aloituksen yhteydessä seurailla tiheämmin hampaiden kuntoa. (varsinkin julkisessa terveydenhuollossa kaikkeahan aina pitäisi...)

    • Rivatril

      Henkilön pitää aivan omatoimisesti järjestää säännöllinen väh 1v välein tehtävä hammastarkastus riipumatta siitä käyttääkö rivatriliä vai ei.Hampaat tulee myös harjata 2 krt vrk hammasvälit esim 3 krt vko.

      • Anonyymi

        Rivatril ei aiheuttanut minulle niin hammasmätää kuin verenkiertohäiriöitäkään (ylemmässä vastauksessa). Hammaskontrolli oli harvemmin kuin kerran neljässä vuodessa, silloinkin ainoana oireena hammaskivi - ei karies. Ainoa sivuvaikutus oli väsymys isommalla annoksella.


    • Hugo.

      Itse olen syönyt Rivatrilia yli 20 vuotta ja vaste oli todella hyvä ja suurta riippuvuutta ei ole kehittynyt ja kohtaukset pysyvät kurissa täysin, jos muistaa ottaa ko. lääkkeet ja ei juo montaa päivää putkeen ja nukkuu. Rivatril nukuttaa selvästi ja siksi ehkä parempi mahdollisimman pienellä annoksella, mutta niin, että toimii.

      Toivottavasti lääkäri antaa lääkkeen, joka toimii... tosin en tiedä, että ajatteleeko, että Rivatril on kehittyville aivoille sopimaton. Oman työkykyni se aikanaa palautti täysin.

      Nyt painan 100 kiloa ja annokseni on 1,5 mg illalla ja aamulla ja sillä tulee toimeen ellei pala jalka, kuten kävi ja syöttivät Opiaatteja, joista pää meni aivan sekaisin.

    • .......

      Rivatril pilas osittain kyllä mun elämäni. Semmoset kymmenisen vuotta meni melko sekavissa merkeissä.

      • Anonyymi

        Oliko pakko ryypätä lääkkeen kanssa? Vittu että syö tuo et me epileptikot jotka tarvittais esimerkiks klonatsepaamia, tyrmätään tällästen kolmiokännisankareiden takia. Vetäkää ittenne jojoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko pakko ryypätä lääkkeen kanssa? Vittu että syö tuo et me epileptikot jotka tarvittais esimerkiks klonatsepaamia, tyrmätään tällästen kolmiokännisankareiden takia. Vetäkää ittenne jojoon.

        on se kumma et tääl on oikeesti ihmisiä ketä tarvii tätä lääkettä mut ei saa sitä sentakia kun sekopäät sekoilee ja varsinkin näitten "FEIKKI" pillereiden kanssa kadulla


    • Anonyymi

      Ota atarazx allertigiaan ja diapam jännityksee jääkiewkkoottewluizz

      • Anonyymi

        Ei se noin mene, jos tarvitaan lääkitystä aivan oikeasti. Ymmärrän viestisi vitsin, mutta täällä puhutaan todellisesta tarpeesta. Siihen tarvitaan oikea lääkitys!!


    • Anonyymi

      Rivatril on erinomainen lääke moniin sairauksiin. Itselläni menee lihaskramppeihin , johon se on tällä hetkellä paras lääke, koska Crampiton poistettiin markkinoilta.

      Siihen saakka, kunnes Crampiton poistettiin, se oli ehdottomasti paras kramppien hoitaja ikinä!! Parempaa ei ole tullut!

      • Anonyymi

        Crampiton meni ja Rivatril tuli, vaikka Crampiton oli parempi kramppien hoitaja.

        Noh, mutta meidän pitää luottaa päättäjiin, riippumatta siitä, kuinka tietämättömiä he ovat mistään, kuten yleensä.

        Heillä ei ole kramppeja, joten helppoahan se on poistaa jokin täydellinen lääke lääkevalikoimasta, kun itsellä ei ole sitä vaivaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Crampiton meni ja Rivatril tuli, vaikka Crampiton oli parempi kramppien hoitaja.

        Noh, mutta meidän pitää luottaa päättäjiin, riippumatta siitä, kuinka tietämättömiä he ovat mistään, kuten yleensä.

        Heillä ei ole kramppeja, joten helppoahan se on poistaa jokin täydellinen lääke lääkevalikoimasta, kun itsellä ei ole sitä vaivaa!

        Rivatrilin saatavuusongelmien takana on valmistajan vaihto Rochesta Cheplapharmiin.
        https://www.is.fi/terveys/art-2000009374527.html

        Omalta osaltaan saatavuutta sekä korvaavien valmisteiden hinnoitteluja vaikeuttaa korruptoituneen sosiaali- ja terveysministeriön alainen hintalautakunta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe