Sain vapautuksen

Jepajepjee

Yksityislääkäri ennen kutsuntoja jätti armeijaluokitukseni määriteltäväksi kutsuntoihin. Kutsunnoissa eilen kerroin sairaanhoitajalle hieman lapsuuteni perheoloista ja sanoin käyttäväni joskus kannabista vaikka tämä ei ole totta. Hän kirjoitti paperiin omien merkintöjensä lisäksi C:n. Lääkäri kyseli muutamalla sanalla mikä on psyykeni tila ja sanoin, etten voi suorittaa asevelvollisuutta. Lääkäri nauroi ja sanoi, että laittaa minulle C:n ja ettei sitä kannata käydä jos ei sinne ole halukas menemään. Sain diagnoosiksi F43.2 ("sopeutumishäiriö"), joka lääkärin mukaan on hyvä merkintä näissä tapauksissa. Lautakunta katsoi terveydenhoitajan ja lääkärin paperit ja kirjoitti mukisematta C:n. Kysyivät vain, että oliko mieleinen ratkaisu. Sanoin, että oli ja sain paperin käteeni, joka käskettiin säilyttää hyvin.

Onpahan vapautunut olo. :)

46

9565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnea ja menestystä

      Toi C ja sopeutumishäiriö näyttää muuten sitten erittäin hyvältä työhaastatteluissa, että onnea vain \o/

      • Jepajepjee

        Työhaastattelussa ei tarvitse mainita edes tuosta C:stä saati sen luokituksesta. Harvapa sitä edes kyselee.


      • onnea ja menestystä
        Jepajepjee kirjoitti:

        Työhaastattelussa ei tarvitse mainita edes tuosta C:stä saati sen luokituksesta. Harvapa sitä edes kyselee.

        No ei varmaan jos kaupankassalle haluaa tai bussikuskiks :)


      • mihjg

        Kateellisen puhetta..


      • jejet
        mihjg kirjoitti:

        Kateellisen puhetta..

        onnea!

        vapautuksen syytä ei kukaan tule koskaan sulta kysymään, joten nämä puheet siitä että se hankaloittaisi jotenkin myöhemmin työelämää ym ovat täyttä paskaa.

        kateellisia vituttaa kun heidän älykkyytensä ei riittänyt vapautuksen hankkimiseen.


      • adsasdasdd
        jejet kirjoitti:

        onnea!

        vapautuksen syytä ei kukaan tule koskaan sulta kysymään, joten nämä puheet siitä että se hankaloittaisi jotenkin myöhemmin työelämää ym ovat täyttä paskaa.

        kateellisia vituttaa kun heidän älykkyytensä ei riittänyt vapautuksen hankkimiseen.

        Kaikki c-papereitten hankkiat olette vain vässyköitä, teillä ei muna riitä armeijjaan menemiseen.


      • asffdsa
        adsasdasdd kirjoitti:

        Kaikki c-papereitten hankkiat olette vain vässyköitä, teillä ei muna riitä armeijjaan menemiseen.

        ASIAA ylempänä


      • puheenollen
        adsasdasdd kirjoitti:

        Kaikki c-papereitten hankkiat olette vain vässyköitä, teillä ei muna riitä armeijjaan menemiseen.

        vähiten sitä munaa armeijaan menemiseen tarttee. suurin osahan menee sinne siksi, kun ei uskalla olla menemättä.


      • Juust..
        adsasdasdd kirjoitti:

        Kaikki c-papereitten hankkiat olette vain vässyköitä, teillä ei muna riitä armeijjaan menemiseen.

        Itse sain vapautuksen TERVEYSSYISTÄ, mutta te sinisilmäiset pässinpäät mitään tajua joten aikas turhaa ruveta enempää selittämään...


      • Fbdidkdkd
        puheenollen kirjoitti:

        vähiten sitä munaa armeijaan menemiseen tarttee. suurin osahan menee sinne siksi, kun ei uskalla olla menemättä.

        Rivisoltuks ryhtyminen on kaikista turhinta. Sinne menee ne jotka ei uskalla kieltäytyä tai ne jotka ei pärjää muualla. Ite oon sitä mieltä että jos tehdään jotain niin sitten tehdään hyvin, joukon hidastajat on vaan ylimääräistä paskaa mikä pitäis jättää pois. Koko asevelvollisuus on turha reliikki, laatu korvaa määrän


      • sddss
        adsasdasdd kirjoitti:

        Kaikki c-papereitten hankkiat olette vain vässyköitä, teillä ei muna riitä armeijjaan menemiseen.

        Sanoin aikoinani että ryghdyn kylläö sotaherraksi mutta rivisoltuksi en. EIvät suostuneet ja uhkasin tappaa kaikki. Ajoivat pois armeijasta kun pelkäsivät.


      • Anonyymi
        jejet kirjoitti:

        onnea!

        vapautuksen syytä ei kukaan tule koskaan sulta kysymään, joten nämä puheet siitä että se hankaloittaisi jotenkin myöhemmin työelämää ym ovat täyttä paskaa.

        kateellisia vituttaa kun heidän älykkyytensä ei riittänyt vapautuksen hankkimiseen.

        Ei olla vaa se verra vammast porukkaa et hakis c paperit kyllä se intti kannattaa käydä saa hyvä kunnon ja uusia kavereita plus paaaljon kokemuksia huonoja että hyviä mut c paperit on vaa vitun säälittävää xD


      • Anonyymi
        Fbdidkdkd kirjoitti:

        Rivisoltuks ryhtyminen on kaikista turhinta. Sinne menee ne jotka ei uskalla kieltäytyä tai ne jotka ei pärjää muualla. Ite oon sitä mieltä että jos tehdään jotain niin sitten tehdään hyvin, joukon hidastajat on vaan ylimääräistä paskaa mikä pitäis jättää pois. Koko asevelvollisuus on turha reliikki, laatu korvaa määrän

        Ja säkö olet sitä laatua joka ei oo käyny armeijaa xD äläs puhu paskaa


      • Anonyymi

        Mamut osaa ovelasti kiertää intin. Eivät hae suomen kansalaisuutta ennen kuin ikä tulee vastaan. Mämmihousut ei uskalla mennä inttiin. On siinä miehen malli. Löysäpaskoja


    • miettikää nyt

      Vaikkei työnantaja "saa" kysyä onko armeija suoritettu, saa hän kysyä onko asevelvollisuus suoritettu.
      Sen lisäksi ettet tulevissa työhaastatteluissa ole vahvoilla koska luultavammin kieltäydyt kertomasta sopeutumishäiriöstäsi,et myöskään ole kovin vahvoilla tulevissa ystäväporukan saunailloissa muiden kertoessaan vanhoista hyvistä ajoista "armeijan harmaissa". (Ne jotka ovat käyneet armeijan ymmärtävät edellisen viittauksen.) Myös tulevat lapsesi saavat hyvän esimerkin.
      Loppuun vielä erään räp-artistin lause ennen totaalikieltäytymisestään saaman tuomion täytääntöönpanoa: "Ei se kenellä on munaa mennä inttiin, vaan se kenellä on munaa mennä poseen"

      Voiko ihmistä enempää sääliä?

      • Jepppe

        Itse olen ollut aktiivisesti työelämässä 16-vuotiaasta lähtien ja sain 18-vuotiaana palveluksen aloittamiselle kaksi vuotta lykkäystä kiireisen työelämän takia.

        Kun aloittamisen aika tuli 20-vuotiaana, olin jo perustamassa omaa yritystäni. Ajattelin että voin käydä sivaria rinnakkain töiden kanssa. Ajoin joka päivä neljä tuntia siviilipalveluskeskukseen kahdeksaksi tunniksi, tämän jälkeen omaan firmaan tekemään töitä. Ei jäänyt paljoa aikaa nukkumiselle.

        Haluaisin nähdä ne armeijan poikaset jotka tuollaista 20 tunnin päivärytmiä ilman yöunta lähtisivät yrittämään. Kyllä siinä varmasti sopeutumishäiriö aika monelle tulisi, jos ei pahempaakin. Minulle tuli lievä sopeutumishäiriö.

        Vaatiihan se varmasti munaa mennä poseen, mutta täytyy sanoa että nyt vuosia myöhemmin olen todella tyytyväinen saamaani vapautukseen eikä yhtään käy kateeksi armeijan poitsujen saunaillat.


      • missä järki?
        Jepppe kirjoitti:

        Itse olen ollut aktiivisesti työelämässä 16-vuotiaasta lähtien ja sain 18-vuotiaana palveluksen aloittamiselle kaksi vuotta lykkäystä kiireisen työelämän takia.

        Kun aloittamisen aika tuli 20-vuotiaana, olin jo perustamassa omaa yritystäni. Ajattelin että voin käydä sivaria rinnakkain töiden kanssa. Ajoin joka päivä neljä tuntia siviilipalveluskeskukseen kahdeksaksi tunniksi, tämän jälkeen omaan firmaan tekemään töitä. Ei jäänyt paljoa aikaa nukkumiselle.

        Haluaisin nähdä ne armeijan poikaset jotka tuollaista 20 tunnin päivärytmiä ilman yöunta lähtisivät yrittämään. Kyllä siinä varmasti sopeutumishäiriö aika monelle tulisi, jos ei pahempaakin. Minulle tuli lievä sopeutumishäiriö.

        Vaatiihan se varmasti munaa mennä poseen, mutta täytyy sanoa että nyt vuosia myöhemmin olen todella tyytyväinen saamaani vapautukseen eikä yhtään käy kateeksi armeijan poitsujen saunaillat.

        Vapautus tarkoittaa että olet saanut vapautuksen asevelvollisuudesta joko rauhan aikana tai myös kriisin aikana. Jos olet lykkinyt vanhain kodissa irmoja siviilipalveluksessasi- et ole saanut vapautusta mistään. Olet ottanut toisen vaihtoehdon valtiomme antamista mahdollisuuksista suorittaa kansalaisvelvollisuutesi. Tuommoinen 20 tunnin päivärytmi on aivan arkipäivää niin Suomessa kuin muualla maailmassa, niin työelämässä kuin-esimerkiksi puolustusvoimien leireillä täydessä taisteluvalmiudessa 10vrk perän jälkeen ja olet onnekas jos saat muutaman tunnin nukuttua.Olet siis tyytyväinen saamaasi sopeutumishäiriöön, itselleni voisi vähän paha maku jäädä, semmoisesta ei toki tietoakaan armeijapalveluksen aikana.


      • Jepppe
        missä järki? kirjoitti:

        Vapautus tarkoittaa että olet saanut vapautuksen asevelvollisuudesta joko rauhan aikana tai myös kriisin aikana. Jos olet lykkinyt vanhain kodissa irmoja siviilipalveluksessasi- et ole saanut vapautusta mistään. Olet ottanut toisen vaihtoehdon valtiomme antamista mahdollisuuksista suorittaa kansalaisvelvollisuutesi. Tuommoinen 20 tunnin päivärytmi on aivan arkipäivää niin Suomessa kuin muualla maailmassa, niin työelämässä kuin-esimerkiksi puolustusvoimien leireillä täydessä taisteluvalmiudessa 10vrk perän jälkeen ja olet onnekas jos saat muutaman tunnin nukuttua.Olet siis tyytyväinen saamaasi sopeutumishäiriöön, itselleni voisi vähän paha maku jäädä, semmoisesta ei toki tietoakaan armeijapalveluksen aikana.

        Luehan viesti tarkemmin. Olen tyytyväinen saamaani vapautukseen - en sopeutumishäiriöön.

        Viimeistään kutsuntojen jälkeen suurin osa asevelvollisista tietänee, mitä termit vapautus ja siviilipalvelus tarkoittavat.

        Jos Sinusta 20 tunnin taisteluvalmius tai työrytmi on arkipäivää, ei siinä mitään pahaa ole. Osa ihmisistä taitaa kuitenkin nauttia sen ohella myös pienestä vapaa-ajasta.


      • Salainen_Agentti

        "Vaikkei työnantaja "saa" kysyä onko armeija suoritettu, saa hän kysyä onko asevelvollisuus suoritettu."

        Ja siihen voi työnhakija täysin rehellisesti vastata "Kyllä on, herra haastattelija!", vaikka olisikin C:n paperit saanut.


      • dfjh
        Salainen_Agentti kirjoitti:

        "Vaikkei työnantaja "saa" kysyä onko armeija suoritettu, saa hän kysyä onko asevelvollisuus suoritettu."

        Ja siihen voi työnhakija täysin rehellisesti vastata "Kyllä on, herra haastattelija!", vaikka olisikin C:n paperit saanut.

        ihan tiedoksi salaiselle agentille, että tämän päivän työhaastattelussa kysytään asevelvollisuuden suorittaminen hyvinkin tarkasti.
        Se että vastaa "Kyllä on, herra haastattelija!" ei riitä, vaan henkilön historia käydään tarkkaan läpi.
        (miten tämä liittyy varusmiespalveluksen suorittamisen selvitykseen?) kokenut haastattelija osaa etsiä työ/koulu historiasta sopivaa aukkoa jolloin intti/sivari on suoritettu.
        jos vastaus on luokkaa "Kyllä on, herra haastattelija!" voi unohtaa työpaikan saannin samantien.


      • Turha ruikuttaa.
        dfjh kirjoitti:

        ihan tiedoksi salaiselle agentille, että tämän päivän työhaastattelussa kysytään asevelvollisuuden suorittaminen hyvinkin tarkasti.
        Se että vastaa "Kyllä on, herra haastattelija!" ei riitä, vaan henkilön historia käydään tarkkaan läpi.
        (miten tämä liittyy varusmiespalveluksen suorittamisen selvitykseen?) kokenut haastattelija osaa etsiä työ/koulu historiasta sopivaa aukkoa jolloin intti/sivari on suoritettu.
        jos vastaus on luokkaa "Kyllä on, herra haastattelija!" voi unohtaa työpaikan saannin samantien.

        Mieluummin elän vaikka kaudulla kuin orjana haisevassa teltassa.


    • C mies

      Hieno mies!

    • Hektinee

      Taas yks nynny lisää.. ..Ei susta tule kyllä ikinä Mies! Mä en tajua näitä niin sanottuja "Niiskuneitejä" Jäädään koti sohville lorvimaan.. ..Kun olisi saanut raikasta ja mielenkiintoista vaihtelua Armeijan palveluksessa.

      • jjaaha..

        Me sivarit tehdään töitä, kun te sotahullut menette leikkimään kuin pienet lapset ja luulette olevanne ainutlaatuista. Ja mitäs sen jälkeen?


      • Jannu1989
        jjaaha.. kirjoitti:

        Me sivarit tehdään töitä, kun te sotahullut menette leikkimään kuin pienet lapset ja luulette olevanne ainutlaatuista. Ja mitäs sen jälkeen?

        On Myös hieno mies :) Helvetin hyvä mua ei ainaskaan kiinosta vittuakkaan jos joku täällä/oikeessa elämässä itkee että taas yks nynny lisää yy yy :) Meitsi tekee just niinku ite tykkäää :D tää elämä on liian lyhyt ettei oikeesti kannata edes vaivautua lukemaan noita viestejä :D:D

        Oon vasta 20 jannu ja elämä edessä ainakin tällä hetkellä tekee mieli pyöriä baareissa ja pokata naaraita :) Sain C-paperit hyvä niin minä tälläinen joku muu toisenlainen. Mut aloittajalle ei kannata lukea tollasta suoraan sanottuna paskaa :D En tajua miks joku ees tulee tänne suomi24 avautumaan ostain että joojoo ei oo käyny inttiä varsinkin jos nainen tulee avautumaan :D huhu

        Nyt on lauantai vois mennä baariin :D:D menkää te kotitantat sinne sohvalle miesten viekkuun eiköhän se elämä ala sit hymyilemään näin se vaan menee :D


      • jannu1989
        Jannu1989 kirjoitti:

        On Myös hieno mies :) Helvetin hyvä mua ei ainaskaan kiinosta vittuakkaan jos joku täällä/oikeessa elämässä itkee että taas yks nynny lisää yy yy :) Meitsi tekee just niinku ite tykkäää :D tää elämä on liian lyhyt ettei oikeesti kannata edes vaivautua lukemaan noita viestejä :D:D

        Oon vasta 20 jannu ja elämä edessä ainakin tällä hetkellä tekee mieli pyöriä baareissa ja pokata naaraita :) Sain C-paperit hyvä niin minä tälläinen joku muu toisenlainen. Mut aloittajalle ei kannata lukea tollasta suoraan sanottuna paskaa :D En tajua miks joku ees tulee tänne suomi24 avautumaan ostain että joojoo ei oo käyny inttiä varsinkin jos nainen tulee avautumaan :D huhu

        Nyt on lauantai vois mennä baariin :D:D menkää te kotitantat sinne sohvalle miesten viekkuun eiköhän se elämä ala sit hymyilemään näin se vaan menee :D

        Ja viellä tohon duuni juttuun. Okei voi se C-vaikuttaa duunin saantiin siitäkin on moni mun tuttu ollu montaa mieltä. Siitä en lähde kiistelemään koska en siitä niin tiedä, ei oo ainaskaan mulla duuniin saantiin vaikuttanu. En kyllä mihinkään toimitusjohtajan ammattiin pyrikkään.

        Varmaan tuun jossain vaiheessa elämää miettimään, et vittu olis pitäny käydä se intti jos johkin duuniin en pääse sen takii. Mutta hei tää on vaa elämää mulle se ei todellakaan ole pelkkää työn tekoa. Tehkööt muut duunia ja rikastukoot meitsi ettii äkki rikastusta ja tuhlaan rahani baareihin ja naisiin mut hei mä oon tälläinen kun oon joku muu saa olla erinlainen ihan vapaasti meit on moneen junaan.

        En oikeesti varmaa ikinä oo kirjottanu tänne rillipäiden palstalle mutta nyt oli pakko tulla pätemään kun C-paperit on taskussa :D Mut hei kivaa loppu elämää teille tehkää duunia, hoitakaa lapsia mut miettikää tekin 40 ukot ja akat mitä tuutte tänne läppäättää :D

        Teilläkin on jo ikää sen verran että voi tulla sydäri kun alkaa liikaa siellä ruudun takana raivoamaan kun toiset ei oo käynyt asepalvelusta :)


      • F
        jannu1989 kirjoitti:

        Ja viellä tohon duuni juttuun. Okei voi se C-vaikuttaa duunin saantiin siitäkin on moni mun tuttu ollu montaa mieltä. Siitä en lähde kiistelemään koska en siitä niin tiedä, ei oo ainaskaan mulla duuniin saantiin vaikuttanu. En kyllä mihinkään toimitusjohtajan ammattiin pyrikkään.

        Varmaan tuun jossain vaiheessa elämää miettimään, et vittu olis pitäny käydä se intti jos johkin duuniin en pääse sen takii. Mutta hei tää on vaa elämää mulle se ei todellakaan ole pelkkää työn tekoa. Tehkööt muut duunia ja rikastukoot meitsi ettii äkki rikastusta ja tuhlaan rahani baareihin ja naisiin mut hei mä oon tälläinen kun oon joku muu saa olla erinlainen ihan vapaasti meit on moneen junaan.

        En oikeesti varmaa ikinä oo kirjottanu tänne rillipäiden palstalle mutta nyt oli pakko tulla pätemään kun C-paperit on taskussa :D Mut hei kivaa loppu elämää teille tehkää duunia, hoitakaa lapsia mut miettikää tekin 40 ukot ja akat mitä tuutte tänne läppäättää :D

        Teilläkin on jo ikää sen verran että voi tulla sydäri kun alkaa liikaa siellä ruudun takana raivoamaan kun toiset ei oo käynyt asepalvelusta :)

        Sain 4 vuotta sitten täydellisen vapautuksen armeijan palveluksesta - sekä rauhan, että sodan aikana. Kun kutsuntakirje tuli kotiin olin erittäin alla päin ja huolissani. Palvelus ei näyttänyt mitenkään realistiselta, eikä yksikään varuskunta ollut mahdollinen vaihtoehto. Keskustelin psykologin kanssa aiheesta ja hän kysyi minulta haluanko palvelukseen. Vastasin jyrkän kieltävästi. Minulla on ollut mielenterveyslääkitys. Psykologi sanoi, ettei minun tarvitse käydä armeijaa. Isäni keskusteli viikon kuluttua puhelimessa poliisin kanssa ja sanoi, että en ole oikea mies käymään armeijaa. Asiasta päästiin yhteisymmärrykseen ja viikon päästä tuli kirjeessä vahvistus tietoon, jonka mukaan on myönnetty täydellinen vapautus. Sain tietää, että (epäolennaiseksi) palveluskelpoisuusluokaksi merkittiin "F" (luki kirjeessa), koska mikään muu luokka ei vastaa todellisuutta. Vapautuksen takia kutsuntoihin ei koskaan tarvinnut osallistua.


    • tissitoiskivat

      Ite sain tänään lausunnon jossa oli merkintä F60 ja F43, E mieheksi, kolmannen kerran vuoden päästä taas lääkärin tarkastukseen!

    • Seemies

      C-miehet panee intissä olevien kiimasia naisia. Pitää jonkun sekin puoli hoitaa että jaksaa nainen tyytyväisenä hieroo pitkien marssien pehmittämiä jalkoja :)

    • Asdertson

      Surullista, että tässä muka-yleisen asevelvolisuuden maassa joutuu pohtimaan tällaista sen sijaan että voisi vain selkeäti sanoa ei.

    • mää_

      Samana päivänä, kun pojalla oli kutsunnot, sain veritulpan. Hyvä, että edes joku perheestämme sai Aan paperit :)

    • sivari9eeee

      Huijaamalla C-mieheksi päätyminen on mielestäni säälittävää. Menkää edes sivariin, kyllä Suomen eteen edes sen verran pitää pystyä tekemään.

    • mielenkiinnosta1

      Mitäköhän ketjun avanneelle onnelliselle c-miehelle kuuluu ? Onkohan töitä ja edelleen tyytyväisyyttä vai paatyikö kuitenkin yhteiskunnan ruokittavaksi

      • näillänäkymin c-mies

        Juu lääkärintarkastuksessa sanoi että pistää kehotuksen c-papereille ala-selkäni heikkouden, sekä huonon kunnon takia. Noh kutsunnat vasta tulossa ja olen vuodenpäivät viettänyt työ-elämää, eikä mahdollisesti tuleva c-paperi ole muuttamassa asiaa suuntaan taikka toiseen:)


    • mietiskelijä...

      Vapautuksen syitä ei juurikaan yksityisellä sektorilla kysellä. Toisaalta kun nykyään tehdään paljon näitä psykologisia testejä, niin erillaiset luonnehäiriöt kyllä tulevat esille aika hyvin rekrytoinnissa. Lisäksi kyllähän haastattelija saa tiedustella onko velvollisuus suoritettu. Varmaan siinäkin on eduksi jos vastaa muutakin kuin "on suoritettu" Toki harvoin asiaa otetaan esille edes, mutta ei se aivan ennenkuulumaton kysymys ole.

      Valtiolle jos on menossa hommiin, voi myös turvallisuusselvityksessä tulla esille se, että miksi on vapautettu palveluksesta. Korostan, että viran pitää olla vähän keskimääräistä vastuullisempi, että noin laajaan selvitykseen ryhdyttäisiin. Silti sekin on vain yksi merkintä jossain rekisterissä, eikä se varmaan työpaikkaa vie, jos on muuten ensivaikutelman ja papereiden mukaan kaikin puolin fiksu, kokenut ja pätevä. Kyse on kuitenkin kokonaisarviosta.

      Mutta vähän epäilen, että monikaan vapautusta ruinanneista joutuu sellaiseen tilanteeseen.

    • Tfnjh

      EI intti millään tavalla voi vaikuttaa ihmisen työelämään!! Henkilökohtaisten asioiden kysyminen on kielletty, mikä taas asevelvollisuus on. Koulutus ja saatu työkokemus on ne tärkeimmät asiat. Itse sain AMK:ista johtajakoulutuksen, joten esim. vuoden käynneellä johtajankoulutuksen saanut ihminen ei ole edes verrattavissa koulusta saadusta johtajakoulutuksesta. IHMISET ON KERTONUT SEN, ETTÄ INTTI MUKA VAIKUTTAA TULEVAISUUTEESI. VASTAUS ON EI. ISO EI. Armeija sitäpaitsi vapaaehtoiseksi, niin saadaan ne motivoituneet ihmiset sinne.

    • yksinäinen2

      ihmettelen niitä jotka pitää armeijan käymistä pakkona. Kun ei siittä ole mitään hyötyä !!!!! Kun armeijassa ei osata myötä elää ja kysyä siltä hiljaiselta kaverilta että Mitä kuuluu.

    • itiö400000kesä

      Kyrpää suuhun huoralta jokajätti

    • skippety skip skip

      Armeija on pelkkää orjuutta, skipatkaa jos mahdollista.

    • kylläkyllävain

      joo

    • varu

      Armeijasta pitäisi muokata inhimillisempi paikka, jossa panostetaan terveellisiin elämäntapoihin. Esimerkiksi riittävät yöunet ovat edellystys sille että pysyy hengissä. Nythän armeijassa ei saa käytännössä nukkua yhtään mitä olen kuullut. Okei, ymmärrän että leireillä harjoitellaan sotatilanneetta se on ok mutta eikö vikko riittäisi kerralla. Olen kyllä kuullut, että armeijassa nykyään ymmärretään unen tärkeys ihan suunnittelmissakin.
      Toinen juttu koskee sitä, miten valtio ymmärtää varusmiehiä siinä suhteessa, että he EIVÄT VOI hoitaa henkilökohtaisia asioita niin hyvin kuin mitä esim. Kela edellyttää. Samaan aikaan jotkut vitun kukkahattutädit vinkuu, että varusmiehet on vätyksiä koska eivät tee töitä.
      Varusmiespalveluksessa tulee kiinnittää huomiota siihen, mikä on OIKEASTI tärkeää sodassa eli ei mikään sängyn pettaus. Tärkeä taito sekin mutta jos sodassa aletaan säätää sellaisia asioita, vihollinen voittaa Suomen 9 mm:sillä!!!
      Mitä tulee armeijan ruokaan ja elinympäristöön varuskunnissa. Miksi varusmiesten ruokiin ja nukkumistiloihin ei panosteta toisin kuin vankien. Tämä herättää kysymyksen: Kumpaa valtio ja oikeastaan koko yhteiskunta haluaa enemmän tukea? Okei, sodan harjoitus vaatii tietty samantyyppistä ruokia mutta sekin on oltava lyhytaikaista suhteessa palveluksen kestoon. Uutiset homeisista tuvista varuskunnissa nostaa hiuskarvat pystyyn mutta olen sitä mieltä, että nämä asiat on sovitta ENSIN varuskunnan sisällä ottamalla asia puheeksi.
      Tässä muutama sananen varusmiespalveluksesta. Kaikkein tärkeintä on edistää varusmiesten terveyttä palveluksessa ja sen jälkeen, jotta porukka voisi mahdollisimman hyvin ja olisi terveitä, jos Putinin perkele hyökkää Suomeen!!!

      • In the army

        ___"Armeijasta pitäisi muokata inhimillisempi paikka, jossa panostetaan terveellisiin elämäntapoihin. Esimerkiksi riittävät yöunet ovat edellystys sille että pysyy hengissä. Nythän armeijassa ei saa käytännössä nukkua yhtään mitä olen kuullut."

        Armeijassa panostetaan ystävä hyvä juuri niihin terveellisiin elämäntapoihin. Intissä mennään ajoissa nukkumaan ja herätään aikaisin aamulla tiettyyn kellon aikaan. Joskus aamu alkaa reippaalla liikunnallakin!

        Aamutoimien jälkeen syödään ravitseva terveellinen aamupala. Aamuapalan jälkeen varusmiehet saavat yleensä vielä lepäillä puolisen tuntia - tunti ennen seuraava koulutustapahtumaa. Päivän aikana harjoitetaan niin mieltä ja kehoa. Myös ravinnon saannista huolehdistaan lounaan ja päivällisen yhteydessä. Nälkäisimmät voivat ilmottautua vapaaehtoiselle iltapalalle.

        Harjoitusten aikana pyritään varmistamaan raittiin ulkoilman riittävä saanti.

        Vapaa-ajalla varusmiehille mahdollistetaan liikkuminen ja harrastaminen varuskuntien liikuntahalleissa tai ympäröivässä maastossa kunkin omien mieltymysten mukaisesti.

        __"Okei, ymmärrän että leireillä harjoitellaan sotatilanneetta se on ok mutta eikö vikko riittäisi kerralla. Olen kyllä kuullut, että armeijassa nykyään ymmärretään unen tärkeys ihan suunnittelmissakin."

        Ystävä hyvä, unta saa kyllä riittävästi, kun menee nukkumaan ajoissa. Hiljaisuus alkaa yksiköissä jo klo 22 ja tämän jälkeen jokainen varusmies saa nukkua yksiköstä riippuen jonnekin puolikuuden - puoli seitsemän tienoille.

        Ja mitä jos sota kestäisi pidempään kuin viikon verran?

        ___"Toinen juttu koskee sitä, miten valtio ymmärtää varusmiehiä siinä suhteessa, että he EIVÄT VOI hoitaa henkilökohtaisia asioita niin hyvin kuin mitä esim. Kela edellyttää. Samaan aikaan jotkut ***** kukkahattutädit vinkuu, että varusmiehet on vätyksiä koska eivät tee töitä."

        Miten niin eivät voi hoitaa? Varuskunnissa saa iltavapailla hoitaa henkilökohtaisia asioitaan. Monet kelan asiat voi hoitaa internetissä. Lomien aikana voi myös henkilökohtaisesti asioida kelan toimipisteissä.

        Henkilökohtaisten asioiden hoitoon saa myös apua varuskunnan henkilökunnalta, kunhan vaan uskaltaa kysyä.

        ___"Varusmiespalveluksessa tulee kiinnittää huomiota siihen, mikä on OIKEASTI tärkeää sodassa eli ei mikään sängyn pettaus. Tärkeä taito sekin mutta jos sodassa aletaan säätää sellaisia asioita, vihollinen voittaa Suomen 9 mm:sillä!!!"

        Tärkeä taito sen vuoksi, että se opettaa varusmiestä huolehtimaan siitä, että sänky on pedattu. Eihän siitä mitään tulisi, jos jokainen mies jättäisi sänkynsä petaamatta. Petivaatteet pölyyntyisivät nopeammin ja sitten ihmiset alkaisivat sairastella nopeasti.

        Sängyn petaaminen vie noin minuutin, kun sen taidon on oppinut oikeaoppisesti. Eivät tyttöystävätkään muuten pitkään katsele sellaista miestä, joka ei osaa yhteistä sänkyä pedata.

        Tuota 9 mm:sillä!!! en tajua viestissäsi. Kenties kommunikaation selvyyteen voisi hieman panostaa?


        ___"Mitä tulee armeijan ruokaan ja elinympäristöön varuskunnissa. Miksi varusmiesten ruokiin ja nukkumistiloihin ei panosteta toisin kuin vankien. Tämä herättää kysymyksen: Kumpaa valtio ja oikeastaan koko yhteiskunta haluaa enemmän tukea? Okei, sodan harjoitus vaatii tietty samantyyppistä ruokia mutta sekin on oltava lyhytaikaista suhteessa palveluksen kestoon."

        Edelleen viestiäsi on hirvittävän raskasta lukea koska kirjoitat kaiken yhteenpötköön ja et jäsentele asiaasi yhtään. No yritetään silti vastata...

        En tiedä miten vankien ruokiin ja nukkumistiloihin panostetaan, joten en voi ihan vastata täysin kysymykseesi. Silti varusmies ei ole vanki ystävä hyvä, vaan vapaa suomen kansalainen, joka suorittaa kunniakkaasti Suomen perustuslain asettamaa kansalaisvelvollisuutta.

        __"Uutiset homeisista tuvista varuskunnissa nostaa hiuskarvat pystyyn mutta olen sitä mieltä, että nämä asiat on sovitta ENSIN varuskunnan sisällä ottamalla asia puheeksi."

        Homeiset tuvat nostattavat omatkin hiuskarvani pystyyn, mutta en ihan ymmärrä mistä asioista mielestäsi olisi sovittava?

        ___"Tässä muutama sananen varusmiespalveluksesta. Kaikkein tärkeintä on edistää varusmiesten terveyttä palveluksessa ja sen jälkeen, jotta porukka voisi mahdollisimman hyvin ja olisi terveitä, jos Putinin ******* hyökkää Suomeen!!!"

        Kiitos kontribuutiostasi.

        Olen samaa mieltä, että varusmiesten terveyteen tulee panostaa ja niin puolustusvoimissa tehdäänkin.

        Toivokaamme kuitenkin ettei Putin hyökkäisi Suomeen.


      • varu
        In the army kirjoitti:

        ___"Armeijasta pitäisi muokata inhimillisempi paikka, jossa panostetaan terveellisiin elämäntapoihin. Esimerkiksi riittävät yöunet ovat edellystys sille että pysyy hengissä. Nythän armeijassa ei saa käytännössä nukkua yhtään mitä olen kuullut."

        Armeijassa panostetaan ystävä hyvä juuri niihin terveellisiin elämäntapoihin. Intissä mennään ajoissa nukkumaan ja herätään aikaisin aamulla tiettyyn kellon aikaan. Joskus aamu alkaa reippaalla liikunnallakin!

        Aamutoimien jälkeen syödään ravitseva terveellinen aamupala. Aamuapalan jälkeen varusmiehet saavat yleensä vielä lepäillä puolisen tuntia - tunti ennen seuraava koulutustapahtumaa. Päivän aikana harjoitetaan niin mieltä ja kehoa. Myös ravinnon saannista huolehdistaan lounaan ja päivällisen yhteydessä. Nälkäisimmät voivat ilmottautua vapaaehtoiselle iltapalalle.

        Harjoitusten aikana pyritään varmistamaan raittiin ulkoilman riittävä saanti.

        Vapaa-ajalla varusmiehille mahdollistetaan liikkuminen ja harrastaminen varuskuntien liikuntahalleissa tai ympäröivässä maastossa kunkin omien mieltymysten mukaisesti.

        __"Okei, ymmärrän että leireillä harjoitellaan sotatilanneetta se on ok mutta eikö vikko riittäisi kerralla. Olen kyllä kuullut, että armeijassa nykyään ymmärretään unen tärkeys ihan suunnittelmissakin."

        Ystävä hyvä, unta saa kyllä riittävästi, kun menee nukkumaan ajoissa. Hiljaisuus alkaa yksiköissä jo klo 22 ja tämän jälkeen jokainen varusmies saa nukkua yksiköstä riippuen jonnekin puolikuuden - puoli seitsemän tienoille.

        Ja mitä jos sota kestäisi pidempään kuin viikon verran?

        ___"Toinen juttu koskee sitä, miten valtio ymmärtää varusmiehiä siinä suhteessa, että he EIVÄT VOI hoitaa henkilökohtaisia asioita niin hyvin kuin mitä esim. Kela edellyttää. Samaan aikaan jotkut ***** kukkahattutädit vinkuu, että varusmiehet on vätyksiä koska eivät tee töitä."

        Miten niin eivät voi hoitaa? Varuskunnissa saa iltavapailla hoitaa henkilökohtaisia asioitaan. Monet kelan asiat voi hoitaa internetissä. Lomien aikana voi myös henkilökohtaisesti asioida kelan toimipisteissä.

        Henkilökohtaisten asioiden hoitoon saa myös apua varuskunnan henkilökunnalta, kunhan vaan uskaltaa kysyä.

        ___"Varusmiespalveluksessa tulee kiinnittää huomiota siihen, mikä on OIKEASTI tärkeää sodassa eli ei mikään sängyn pettaus. Tärkeä taito sekin mutta jos sodassa aletaan säätää sellaisia asioita, vihollinen voittaa Suomen 9 mm:sillä!!!"

        Tärkeä taito sen vuoksi, että se opettaa varusmiestä huolehtimaan siitä, että sänky on pedattu. Eihän siitä mitään tulisi, jos jokainen mies jättäisi sänkynsä petaamatta. Petivaatteet pölyyntyisivät nopeammin ja sitten ihmiset alkaisivat sairastella nopeasti.

        Sängyn petaaminen vie noin minuutin, kun sen taidon on oppinut oikeaoppisesti. Eivät tyttöystävätkään muuten pitkään katsele sellaista miestä, joka ei osaa yhteistä sänkyä pedata.

        Tuota 9 mm:sillä!!! en tajua viestissäsi. Kenties kommunikaation selvyyteen voisi hieman panostaa?


        ___"Mitä tulee armeijan ruokaan ja elinympäristöön varuskunnissa. Miksi varusmiesten ruokiin ja nukkumistiloihin ei panosteta toisin kuin vankien. Tämä herättää kysymyksen: Kumpaa valtio ja oikeastaan koko yhteiskunta haluaa enemmän tukea? Okei, sodan harjoitus vaatii tietty samantyyppistä ruokia mutta sekin on oltava lyhytaikaista suhteessa palveluksen kestoon."

        Edelleen viestiäsi on hirvittävän raskasta lukea koska kirjoitat kaiken yhteenpötköön ja et jäsentele asiaasi yhtään. No yritetään silti vastata...

        En tiedä miten vankien ruokiin ja nukkumistiloihin panostetaan, joten en voi ihan vastata täysin kysymykseesi. Silti varusmies ei ole vanki ystävä hyvä, vaan vapaa suomen kansalainen, joka suorittaa kunniakkaasti Suomen perustuslain asettamaa kansalaisvelvollisuutta.

        __"Uutiset homeisista tuvista varuskunnissa nostaa hiuskarvat pystyyn mutta olen sitä mieltä, että nämä asiat on sovitta ENSIN varuskunnan sisällä ottamalla asia puheeksi."

        Homeiset tuvat nostattavat omatkin hiuskarvani pystyyn, mutta en ihan ymmärrä mistä asioista mielestäsi olisi sovittava?

        ___"Tässä muutama sananen varusmiespalveluksesta. Kaikkein tärkeintä on edistää varusmiesten terveyttä palveluksessa ja sen jälkeen, jotta porukka voisi mahdollisimman hyvin ja olisi terveitä, jos Putinin ******* hyökkää Suomeen!!!"

        Kiitos kontribuutiostasi.

        Olen samaa mieltä, että varusmiesten terveyteen tulee panostaa ja niin puolustusvoimissa tehdäänkin.

        Toivokaamme kuitenkin ettei Putin hyökkäisi Suomeen.

        Olen saanut tällaisen käsityksen varusmiespalveluksesta lähimmäisiltäni. Uskon, että Suomessa 2010-luvulla pidetään kyllä huolta varusmiehistä. Mahdolliset epäkohdat tulee kyllä korjata, ja me tiedämme niitä olevan. Jotkut ovat sanoneet, että asioita ei voi hoitaa.
        Tarkoitin 9 mm:llä pistoolia. Ei sodassakaan katsota, mtien sänky on petattu. Tärkeä taito kylläkin, kuten sanoit, mutta ei peiton tarvi olla täysin suora välttämättä.
        Tuo homejuttu tulee ottaa vakavasti sillä astma on vakava sairaus ja voi johtaa siihen, että reservissä mies joutuu jäämään sairauslomalle, mikä puolestaan käy kansantaloudelle, joka on melko huonossa jamassa, haitaksi. Meinasi tietty tuolla asioiden sopimisella tätä homejuttua ja toki muitakin mahdollisia epäkohtia.


    • alikersantti

      Aivan satavarmasti TIEDÄN, että aikoinaan jo reservinaliupseerikoulusta saatu todistus - koulussa menestymistasosta riippumatta - oli yksi tärkeimmistä hakupapereistani silloin, jos/kun työnantajatahon joukossa oli yksikin sodan käynyt MIES. Siis vähintään alikessun natsat kotiutuessa. M.O.T

      • arfferfrefg

        Vai sodan käynyt mies.... sellaisia homekorvia ei enää työmarkkinoilta löydy. Armeijan käyminen on tyhmyyden osoitus.


    • dfsgfsgfg

      Minäpäs kävin aikoinaan intin(330 vrk) ja hain C-paperit 30 v myöhemmin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe