Vatsa roikkuu - mitä tehdä

apua tarvitaan

Olen laihduttanut liki 20 kiloa (126-109 tähän mennessä) ja sen nyt luulisi jo näkyvänkin jossain. Ja näkyyhän se, paitsi vatsassani, joka ei tunnu pienenevän sitten millään tavalla, vaan pullottaa ja roikkuu aina vaan yhtä kaamean näköisenä.

Tiedän, että minulla on vielä paljon ylipainoa, ja normaalipainoon on matkaa, mutta pelottaa, että tilanne jatkuu samanlaisena. Eli kaikkialta muualta laihdun, mutta vatsalle ei tapahdu yhtään mitään.
Alan oikeasti jo huolestua tästä asiasta. Aina sanotaan, että ei voi laihtua vain yhdestä paikasta, ja että laihtuminen tapahtuu tasaisesti joka puolelta. Mutta jos näin on, niin missä on vikaa, kun yhdessä osassa vartaloa ei tapahdu kerrassaan mitään.

Ja onko oikeasti niin, että roikkuvalle vatsalle ei kertakaikkiaan ole mitään tehtäsvissä. Että mikään voimistelu, kuntosaliharjoittelu tai muukaan liikunta ei auta parantamaan tilannetta. (Näin ainakin monet pelottelevat, mutta lienevätkö sitten plastiikkakirurgien kätyreitä.) No, jos näin on, niin taidan sitten mieluummin pysyä lihavana, jos kerran se laihduttaminen ei sitten paranna ulkonäköä millään tavalla. (Joo, ja tiedän että, sitä ei saisi ajatella ulkonäköä ja laihduttamisen pitäisi tapahtua ihan vaan terveyden takia. Mutta kyllä minä ainakin toivon saavani siitä edes jotain ulkomuodollistakin etua)

11

11817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OmShantiShivaShakti

      KAIKKI korjaantuu (ja nahka kiristyy) kun KAIKKI ylimääräinen läski on sulatettu. Puolivälissä on turha murehtia kun ei ole vielä perillä, vaan jatkaa tutulla linjalla seuraavat 20 kiloa. Ja sen jälkeen vielä 20 kiloa jos tarpeen. Punttisalilla käyminen auttaa terveellisemmän elämän lisäksi kiinteytymään, mutta lopputulos alkaa hahmottua vasta kun ollaan lähellä sitä pistettä jossa suurin osa ylimääräisestä läskistä on sulatettu. Hyväkuntoisena nauttii hyvännäköisyydestään vielä enemmän. Usko pois, laihempana on onnellisempi ja tyytyväisempi elämään. Tsemppiä! :)

    • dlfidifj

      että jos olet pitkään ollut ylipainoinen, niin vatsasi iho on niin venynyt ettei se enää palaudu vaan siihen jää roikkuva - toki pienempi - nahka/läskipussi, jota ei saa poistettua muuten kuin leikkaamalla. esim. mtv:ltä tuli muutama vuosi sitten dokumentti, jossa 19-vuotias, reilusti yli 100-kiloinen tyttö laihdutti. hän hoikistui muuten xl-mallin kokoiseksi, mutta vatsapussi jäi. eli vaikka oli nuori, niin iho ei palautunut, koska ylipainoa ollut todella reippaasti. ja luin jostakin terveyslehdestä, että sitä roikkuvaa iho/läskipussia ei voi treenata pois, ei edes situp-liikkeellä. kyllähän lihakset kehittyvät, mutta eivät ne vaikuta venyneeseen ihoon! samoin voivat kriittisiä paikkoja olla allit, reisien sisäpuolet ja jenkkakahvat selkäpuolella... niitä on vaikea kiinteyttää. riippuen toki kuinka paljon sinulla on niissä kohdin ylimääräistä, oletko kiloistasi huolimatta harrastanut liikuntaa, mikä on ikäsi jne. kaikkea kiloja ei ehkä kannata tiputtaa kerralla pois vaan pitkällä aikavälillä ja pikku hiljaa. näin annat ihollesi aikaa tottua uuteen kilomäärään.

      kaikesta tuosta huolimatta laihdutus kumminkin kannattaa. ajattele jaksamista, liikkumisen keveyttä, kauniita istuvia vaatteita jne. ei sinun tarvitse bikineitä käyttää, kun on kauniita sporttisia kokouimapukuja ;)

    • Entinen pömppövatsa

      Hei, olen seurannut läheltä ystäväni laihduttamista ja omaa laitumistani muutamia vuosia sitten. Tosi on, että vatsanahkat ym. tulevat perässä, siis kiinteytyvät viiveellä. Tosi on myös se, että nuori ihminen kiinteytyy nopeammin ja tehokkaammin kuin iäkkäämpi laiduttaja. Älä nyt vain anna periksi ja luovuta sen vatsan kanssa: varmana ohjeena voin sanoa, että jatka monipuolista vatsajumppaa viitenä päivänä viikossa, jatka, jatka, jatka... muutaman vuoden (2- 3) huomaat, että tulokset ovat erinomaiset. Tämän olen omin silmin nähnyt ja kokenut. Täytyy myös muistaa se, että vatsa on siihen useiden vuosien varrella sinkunut, joten ei voi olettaa, että se muutaman kuukauden laiduttamisella olisi pois. Tsemppiä sulla ja vielä yksi juttu: mittaa vyötärön ympärys nyt ja kuukausittain; vatsan kanssa tulokset tulevat hitaasti, mutta varmasti. Sulle hyvää jatkoa!

      • adjsdklöhf

        pömppövatsa on eri kuin roikkuvatsa. koko ikänsä vakavasti ylipainoisilla ihmisillä (ryhmä, johon itse myös yhä edelleen kuulun vaikka päälle 2-kymppisenä laihdutinkin 55 kg ja jonka jälkeen mulla edelleen oli roikkuva "alavatsa", löysät allit, selkäjenkkakahvat sekä pehmeät reisien sisäpuolet... nykyisin parisenkymmentä vuotta myöhemmin olen taas uhkeassa kunnossani ;) on vatsanahka ollut jatkuvasti venytyksessä, joten ei se noin vain palaudu vaikka kaikki ylimääräiset kilot laihduttaisikin. minulle itselleni kävi juuri niin. muuten olin pitkä ja hoikka ja täysin normaalipainoinen pituuteeni nähden, niin riippuva roikkuvatsa ei hävinnyt mihinkään. minä kyllä tein sen virheen, että laihdutin liian nopeasti, noin 1,5 vuodessa kauhealla nälkäkuurilla. kävelin paljon, yritin jumppailla säännöllisen epäsäännöllisesti. kyllähän riippuva alavatsa pieneni, kun ihonalainen rasvakudos väheni, mutta roikkui se silti. ja jos ajatteleen esim. synnyttäneitä naisia, niin kovin moni ei enää saa takaisin nuoruuden sileää pyykkilautavatsaa synnytyksen jälkeen vaikka ylimääräiset kilot häviävätkin. monelle jää vatsaan se pehmeä, venynyt röllykkä.

        mutta kuten tuossa aiemminkin sanoin, kannattaa silti laihduttaa. jo sitä jaksamista ajatellen. plus kaikki muut elämää helpottavat seikat mukaan lukien.


      • eiii!!!
        adjsdklöhf kirjoitti:

        pömppövatsa on eri kuin roikkuvatsa. koko ikänsä vakavasti ylipainoisilla ihmisillä (ryhmä, johon itse myös yhä edelleen kuulun vaikka päälle 2-kymppisenä laihdutinkin 55 kg ja jonka jälkeen mulla edelleen oli roikkuva "alavatsa", löysät allit, selkäjenkkakahvat sekä pehmeät reisien sisäpuolet... nykyisin parisenkymmentä vuotta myöhemmin olen taas uhkeassa kunnossani ;) on vatsanahka ollut jatkuvasti venytyksessä, joten ei se noin vain palaudu vaikka kaikki ylimääräiset kilot laihduttaisikin. minulle itselleni kävi juuri niin. muuten olin pitkä ja hoikka ja täysin normaalipainoinen pituuteeni nähden, niin riippuva roikkuvatsa ei hävinnyt mihinkään. minä kyllä tein sen virheen, että laihdutin liian nopeasti, noin 1,5 vuodessa kauhealla nälkäkuurilla. kävelin paljon, yritin jumppailla säännöllisen epäsäännöllisesti. kyllähän riippuva alavatsa pieneni, kun ihonalainen rasvakudos väheni, mutta roikkui se silti. ja jos ajatteleen esim. synnyttäneitä naisia, niin kovin moni ei enää saa takaisin nuoruuden sileää pyykkilautavatsaa synnytyksen jälkeen vaikka ylimääräiset kilot häviävätkin. monelle jää vatsaan se pehmeä, venynyt röllykkä.

        mutta kuten tuossa aiemminkin sanoin, kannattaa silti laihduttaa. jo sitä jaksamista ajatellen. plus kaikki muut elämää helpottavat seikat mukaan lukien.

        Hei olen 16 Lotta ja kun oli syys loma
        niin me koko aika juhlittiin
        ja oon laiha niin kun syysloma loppu
        Kun ala vatsa oli housujen päällä!
        Ja kun astuin vaalleniin huomasin
        Että olin lihonnut5kg ja ennen painoin
        41kg500g ja nyt 46kg 800g


      • tarkka katsonta
        eiii!!! kirjoitti:

        Hei olen 16 Lotta ja kun oli syys loma
        niin me koko aika juhlittiin
        ja oon laiha niin kun syysloma loppu
        Kun ala vatsa oli housujen päällä!
        Ja kun astuin vaalleniin huomasin
        Että olin lihonnut5kg ja ennen painoin
        41kg500g ja nyt 46kg 800g

        Ja mum poika ystävä huomaa heti että
        Minulle oli tullut makkaroita parikappaletta


      • 15+14
        adjsdklöhf kirjoitti:

        pömppövatsa on eri kuin roikkuvatsa. koko ikänsä vakavasti ylipainoisilla ihmisillä (ryhmä, johon itse myös yhä edelleen kuulun vaikka päälle 2-kymppisenä laihdutinkin 55 kg ja jonka jälkeen mulla edelleen oli roikkuva "alavatsa", löysät allit, selkäjenkkakahvat sekä pehmeät reisien sisäpuolet... nykyisin parisenkymmentä vuotta myöhemmin olen taas uhkeassa kunnossani ;) on vatsanahka ollut jatkuvasti venytyksessä, joten ei se noin vain palaudu vaikka kaikki ylimääräiset kilot laihduttaisikin. minulle itselleni kävi juuri niin. muuten olin pitkä ja hoikka ja täysin normaalipainoinen pituuteeni nähden, niin riippuva roikkuvatsa ei hävinnyt mihinkään. minä kyllä tein sen virheen, että laihdutin liian nopeasti, noin 1,5 vuodessa kauhealla nälkäkuurilla. kävelin paljon, yritin jumppailla säännöllisen epäsäännöllisesti. kyllähän riippuva alavatsa pieneni, kun ihonalainen rasvakudos väheni, mutta roikkui se silti. ja jos ajatteleen esim. synnyttäneitä naisia, niin kovin moni ei enää saa takaisin nuoruuden sileää pyykkilautavatsaa synnytyksen jälkeen vaikka ylimääräiset kilot häviävätkin. monelle jää vatsaan se pehmeä, venynyt röllykkä.

        mutta kuten tuossa aiemminkin sanoin, kannattaa silti laihduttaa. jo sitä jaksamista ajatellen. plus kaikki muut elämää helpottavat seikat mukaan lukien.

        Eli se palautui, mutta todella pitkän ajan jälkeen?


    • cuba libre

      Mielestäni tuohon asiaan ei kannata sen enempää kiinnittää huomiota. Epäoleellista, oleellista kaiken kannalta on saada elämäntapojaan terveelliseksi.

      Jos ei pariin vuoteen palaudu, ja se häiritsee elämää oleellisesti, niin aina voi mennä kirurgille. Lihottaminen nyt ei ole se järkevä vaihtoehto...

    • jaksaajaksaaa

      Ilman monipuolista treenaamista ei kroppa kiinteydy. Itse olen lähemmäs 30kg pudottanut nyt vuoden aikana, ja käynyt kaksi kertaa viikossa kuntosalilla minulle tehdyn henkilökohtaisen ohjelman kanssa(jota myös päivitetään lihasten kehittyessä) ja muuten yrittänyt tasapainoilla rasvanpolton ja kunnonkohottamisen kanssa. Kunto on minulla äärimmäisen hyvä(olotilasta puhumattakaan!) ja kiinteytynytkin olen joka paikasta. Lihakset näkyy vaikkakin vatsan kanssa on vielä pitkä projekti edessä.
      Minulla on vielä noin 20kg pudotettavaa ja uskon että vatsani siitä kiinteytyy samalla tavalla kuin muutkin paikat. Joka päivä olisi syytä tehdä vatsalihaksia, ja niitäkin eri liikkeillä ja lihaksia koetellen.
      Kehonkoostumusmittauksissakin olisi hyvä käydä missä näkee läskin ja lihaksen määrän. Itselläni oli jo jokin aika sitten enemmän lihasta kropassa kuin läskiä. Motivoihan se. ;) ei saa luovuttaa!

    • 989808

      KANNATTA LAIHDUTTAA KUNTOON JA LIHAKSET MYÖS KUNTOON
      JA AEROBINEN TOKI MYÖS
      JA MENNÄ SINNE PLASTIIKKAAN
      JA TÄYDELLINEN KROPPA UUDEKSIVUODEKSI
      KUVA VASEMMALLA
      NIIN PS LIHOTA EI KANNATA IKINÄ IHON VENYMISESTÄ
      PUHUTAAN LIIAN VÄHÄN

    • pienipömpöttäjä

      Oletko käyttänyt mittanauhaa? Subjektiivinen arviosi ei ehkä täysin toimi. Rasvaa on taatusti lähtenyt vatsaontelosta, missä se on kaikkein haitallisinta.

      Olen nähnyt noin 100 kg laihtuneen naisen. Hän oli sen näköinen, kuin ei olisi koskaan lihava ollutkaan - paitsi että hän laihtui sairauden johdosta, ja oli pysyvästi laitospotilaana. Että eipä se "virheetön" ulkonäkökään koko elämää ole. Sinä olet toimintakykyinen, muista se, ja nauti siitä. Kun olet saavuttanut painotavoitteesi, käy lääkärissä. Joskus ylimääräisiä ihoja poistetaan yhteiskunnan kustannuksellakin.

      Nk. pömppömahaan vaikuttaa kolme asiaa: rasvan määrä, vatsalihasten kunto ja turvotus. Itse olen pieni, mutta ollut aina enemmän tai vähemmän pömppömahainen. Kaikkien synnyttämättömienkään maha ei todellakaan ole litteä, vaikka olisi normaalipainossa ja kohtuullisessa kunnossa.

      Raskauden aikana vatsalihasten välinen jännesauma venyy, ja se ei palaudu enää kaikilla toisen synnytyksen jälkeen. Huomattavaa ylipainoa voi liene verrata raskaana olemiseen. Eli mahan venyminen ei ole mikään ihme, jos on kantanut vatsassaan vuosikausia liikakiloja.

      Itse olen miettinyt, auttaisiko jonkinlainen tukiliivi lanteilla jännesauman palautumista ja ihon kiristymistä? Esim. selkävaivoissahan saa tukiliivejä lanteille ja raskaana olevillekin niitä on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe