hydrofoil

kjv

onko käyttö kokemuksia kellään hydrofoil tasoista? kannattaako moisia hankkia veneeseen jossa 60hv trimmi moottori?

21

17031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahollisuutta

      laittaa veneeseen trimmitasoja? Ne voi helposti tehdä itse. Joku säätö, jos ei sähköllä, niin vaikka vanttiruuvit.

    • ..

      tuon kokoiseen, varsinkaan trimmikoneeseen kiinni mitään muuta kun ehkä hissin. Trimmitasot on hyvät varsinkin jos voi säätää ohjaamosta.

    • lalalalalalalalala

      Hydrofoil-tasoilla tekohengitetään huonosti valittua vene/moottori yhdistelmää. Muuten ne ovat pelkkänä jarruna vauhdin kasvaessa.
      Kunnon sivutrimmeillä tekee paljon enemmän.

      • ay

        Ei niistä mitään haittaa ole, itsellä ne nousee pinnan päälle kun vauhti kasvaa. Ei se välttämättä ole mitään vi.un tekohengitystä. Ulkomailla ne ovat suosiossa aineski ribbi veneissä.


      • 11+22

        Pidän ennemminkin sivuilla olevia trimmejä huonon veneen epätoivoisena parannusyrityksenä.


      • ilmeisesti
        11+22 kirjoitti:

        Pidän ennemminkin sivuilla olevia trimmejä huonon veneen epätoivoisena parannusyrityksenä.

        sinulla 11 22 ei ole omaa kokemusta asiasta.


      • ehkä ribisti
        ay kirjoitti:

        Ei niistä mitään haittaa ole, itsellä ne nousee pinnan päälle kun vauhti kasvaa. Ei se välttämättä ole mitään vi.un tekohengitystä. Ulkomailla ne ovat suosiossa aineski ribbi veneissä.

        Ribeissä ei usein käytetä kumpaakaan, ei mitään tarvetta, syvä V, noitahan ajetan aika kovaa isossa kelissä, koneen trimmissä, kaasussa ja ratiissa on tarpeeksi säätämistä ja märkäpintaa on keskimäärin aika vähän.

        Ns "perhe ribissä" voisi ajatella että trimmitasoilla saadan keulaa alas ja voidaan ajaa liussa hiljaisemmalla nopeudella ja myös sivuklallistumaa voidaan oikaista, mutta siihen käyttöön mihin ribit on tehty tarvetta ei ole.


      • kaikkitietävältä

        Älä ota osaa keskusteluun kun et ymmärrä mistä keskustellaan.
        En ymmärrä mitä tarkoitat sivutrimmeillä,niillähän raapii toisten veneiden
        kyljet.Peräpeilissä minä niitä olen nähnyt asennettuina.
        Suippoperäisessä olen nähnyt peräeviä joilla estetään perän painuminen
        silloin kun ei voi ajaa parasta runkonopeutta esim,uistellessa,kapeikoissa,
        tai muussa hankalassa paikassa.
        Hydrofoilit ( kantosiivet ) on testattu asiansa osaavien henkilöiden toimesta
        ennen markkinointia,joten jos ne asennetaan oikeaoppisesti ne parantavat
        mainiosti kulkuominaisuuksia kaikissa venetyypeissä.


    • hummat

      Jotkut sekoittavat Hydrofoilit (kantosiivet) trimmieviin,ne ovat ihan kaksi eri asiaa.
      Perämoottorin kavitaatiolevyyn asennettavat lisäsiivet estävät hiljaisella nopeudella
      ajettaessa perän painumista eli toimivat trimmitasojen tapaan ja veneeseen asennetut tasot nostavat veneen kokonaan ylös vedestä.Itselläni on Amerikkalaiset
      kantosiivet (Hydrofoilit)vuodelta 1958.Asennettu 4,60 m tuulilasiveneeseen,nostaa
      veneen irti vedestä 10 solmun jälkeen,ja sitten mennään.Siivet taittuvat ylös kun rantaudutaan,voidaan vetää vene trailerille.

    • kajuha1

      Olen kalastanut ikäni - jota on jo liian paljon - Saimaalta merelle ja nykyisin Hämeessä. Pääasiassa käytössäni on ollut soutuvene tyyppiset purkit pikku prutkulla ja nyt vasta tuli haettua tuolta Savosta parivuotinen Yamarin 42 Open, 25 heppasella trimmipirkalla. Vene sinänsä minulle ihan ok, mutta jos yksin yritti liikkeelle, niin itku meinasi päästä.., liukuun kun ei oikein kunnolla tahtonut päästä ja emäntä ei halua aina olla keulapainona, kun istuminen vaivaa kuulemma lonkkia. Olen lukenut nettisivuja ongelman hoitamiseksi ja tuloksena kävin motonetistä hakemassa ne parinkympin hydrofoilit. Tänään asensin paikoilleen ja elämä alkoi hymyillä, liukuun hetkessä, kaarrokset ok, en ole mitannut huippuja tai kulutusta - ne ovat toissijaisija! Jos kenellä samoja ongelmia kokeilkaa ihmeessä, uskon että apu löytyy?!

      • Pientähiomista

        Minulla on ht paatissa 70hv nelitahti. Hiukan on liikaa painoa takana ja pienellä vauhdilla nokka kohti taivasta. Muuten kulkwe komiasti mutta ei nopeusrajoitus alueilla ole mukava ajaa nokka pystyssä. Olen hankkimassa hydrofoil siipiä. Mahtaisikohan minulle riittää tuo pienempi alle 50 heppasiin tarkoitettu vai voiko olla yhtä tyhjän kanssa. Hieman myös pomputtaa vene jollei täysiä aja.


    • koetusta

      Ei siinä paljon häviä vaikka kokeilee,eihän ne maksa kuin pari kolmekymppiä,
      kiinnitys on helppo, 4 reikää kavitaatiolevyyn.Ei niistä apua muulloin ole,kuin
      hiljaisessa ajossa nostamalla perää liun helpottamiseksi esim.uistellessa.
      muutoinhan ne ovat normaali vauhdissa ihan pinnassa haitaten vähän
      kulkua ja voivat vähän roiskia vettä.

    • 10+15

      Itse asensin aikoinaan tommoset bayliner 2455:seen. siinä oli plaaniin lähtö nihkeetä ja ajttelin kokeilla tuommoisia. siinä ainakin auttoi todella paljon plaaniin lähtö matka puoliintui, ja paatti myös pysyi plaanissa 200 kierrosta pienemmällä käynti nopeudella. Beikussa oli 6.2 litranen diisseli koneena.

      Sitten taas pikku busterissa missä on 20 heppanen kone ei tullut kovin suurta hyötyä, mutta ei kyllä myöskään ole mitään haitannut.

    • liitin

      Terve, Minulla on terhi 400 tasaperävene ja koneena 15hv 2t jammu.
      Ajaessa täydellä kaasulla vettä lentää suoraan konetta kohti , ilmeisesti kavitaatio levyn reunoista ylöspäin.
      Auttaisiko nämä hydrofoil Siivekkeet että vettä ei lennä konetta kohti?
      Muuten venettä on helppo kontrolloida.
      Kiitos vastauksista etukäteen!

    • liitin

      Ja lisäys plaani tapahtuu normaalisti jo puolena kaasun jälkeen.
      Ja perässä tulee plaani aura.

      • vm 41

        Jos kone roiskii ajaessa vettä ylöspäin, on kone väärässä korkeudessa, joko liian korkealla tai alhaalla. Jotkut suosittelevat kavitaatiolevyn olevan pohjalinjan yläpuolella jonkun sentin, toiset samassa linjassa. Itse olen parhaan korkeuden löytänyt n. tuuma pohjalinjan alapuolelta. Sillon ei ole pelkoa että kone haukkaa ilmaa kaarroksissa tai laineissa, pitokin säilyy joka tilanteessa.
        Hyöty jonka koneen liiallisella korkeudella saa on aika minimaallinen perusveneilijän kannalta katsoen haittoihin verraten.
        Nämä ns.kantosiivet kavitaatiolevyyn asennettuna auttavat lähinnä hitaassa ajossa nostaen perää ylös. Kahvaohjauksessa ne auttavat nostaen perää jo pienillä nopeuksilla. Nopeassa ajossa niistä ei mitään hyötyä juuri ole, voivat olla vain haitaksi.


    • liitin

      Okkei, Oma koneen kavitaatio levy on jotain5-7cm pohjan alapuolella.
      Mitenkänä tämän nyt ratkasis...

      • Joakim1

        Sulla lienee sitten pitkäperäinen kone lyhytperäiselle tarkoitetussa veneessä. Vaihda kone tai vene tai korota perälautaa 5 tuumaa eli lähes 13 cm.


    • liitin

      off topic mutta, taitaa selvitä kun korottelee perä lautaa.
      Pitää tässä talven mittaan miettiä miten, Ohjeita näyttäs löytyvän hyvin.

      • vm 41

        Varmaan liian syvällä on koneesi.
        Jos koneesi on pultattu läpi peräpeilin, teettää se vähän enemmän hommia että saa kunnolla entrattua. Peräpeilin korotus on aina tehtävä tukevasti noinkin suureen korotukseen, varsinkin kun kyseessä on tuon kokoinen kone.


    • Anonyymi

      Joo, hienosti toimii. Laukkaaminen loppui ja trimmitappia sai ottaa pari pykälää taakseppäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1136
    Aihe