Ongelmia muistin kanssa

haittaa työtäni

Olen sairastanut ohimolohkoepilepsiaa noin 6 vuotta. Kohtauspesäkkeitä on molemmissa ohimolohkoissa ja poissaolokohtauksia tulee viikottain. Kaikista rankinta on kuitenkin muistin huononeminen.

Ongelmanani on nimenomaan tapahtumamuistin huononeminen: saatan puhua samoja asioita ihmisille moneen kertaan uudelleen, en muista esimerkiksi vuoden takaisesta ulkomaanmatkastani mitään, viime kesän tapahtumista on vain hataria muistikuvia. Tai jos olen tavannut jonkun ihmisen muutama kuukausi sitten, en välttämättä muista tilannetta. Onko kenelläkään tämän tyyppisiä kokemuksia? Mistä muistiongelmat oikeastaan johtuvat? Lääkityksenäni on Lamictal ja Lyrica.

Tämä on ollut minulle todella rankka paikka ja aiheuttaa masennusta. Mitä ihmettä voisin tehdä asian hyväksi?

33

6289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trileptalisti..

      kohtaus tai useampi on vaurioittanut ohimolohkoa. Minulle nimittäin sanottiin, että jos saan kohtauksen, ohimolohkoni voi vaurioitua. Näin motivoitiin popsimaan lääkkeitä.

    • 6rji9mgehy6

      Mene tapaamaan lääkäriä ja kerro hänelle se, minkä kerroit meille kaikille täällä.

    • kuka sanoi ja mitä?

      aivan sama ongelma oli ja on edelleen. Tapahtumamuisti ei pelaa. Varaudu siihen, että lääkärit eivät usko sinua. Minun täytyi sanoa muistiongelmasta monelle eri lääkärille ennenkuin löytyi yksi, joka myönsi tuon mahdollisuuden olemassaolon. En ymmärrä, miksi muistiongelmat halutaan kieltää. Yks lääkäri sanoi, että ei sinulla dementiaa ole! Törkeä! Toivottavasti sinulla on järkevämpi lääkäri.

    • dementti

      joka haittaa työntekoani :(

      • pelottaa jälleen

        Onko vaarana että muisti huononee huononemistaan? Milloin sinä olet ja te muutkin olette huomanneet asian ja onko kehitys huonompaan päin menossa?


    • marsu32

      Kyllä se muistin huononeminen on vaan pakko kestää, ei siihen mitään parannuskeinoa ole. Itse kävin sairastuttuani tekemässä tehtäviä neuropsykologin kanssa ja niissä kyllä pärjäsin ihan ok. Mulla on kanssa ajanmääreissä eniten ongelmia, en muista onko joku aisa tapahtunut esim. viikko vai kaksi sitten. Tietyille ihmisille tulee usein puhuttua uudestaan samoja aisoita, mutta se varmaan johtuu kotiäitiydestäni. Syksyllä saattaa olla työhön paluu, sitten nähdään miten pää toimii.

    • Peeth.

      Tällä palstalla muistin heikentymisestä on paljonkin keskusteltu, joten vanhoista keskusteluista voi löytyä enemmänkin vastauksia kysymyksiisi.
      Itselläni todettiin 7v sitten ohimolohkoepilepsia, lääke siitä asti Neurotol Slow. Saan n. 2-3 tajunnanhämärtymiskohtausta kuussa. Muistin kanssa on ollut pahoja ongelmia, etenkin opiskellessa, sillä välillä olin jopa menossa loppukokeisiin uudelleen, kun en muistanut käyneeni niissä (tarkistin onneksi kavereilta ja kalenterista ennen kuin aloin uudelleen pänttäämään..), ja suurin piirtein joka kolmas koe (ellei peräti kurssi) piti aina uusia. Muistiani on testailtu, mutta lähimuistia lähinnä, ja siinä ei ole mitään vikaa. Tapahtumamuisti koko 7v ajalta on hyvin huono, vaikka muistan tarkastikin lapsuuden ja nuoruuden tapahtumia. Se on vaan asia jonka kanssa on opeteltava elämään. Itselläni on aina kalenteri mukana, ja töissä kirjoitan pienimmätkin muistia vaativat asiat lapuille, jotta en unohda hoitaa niitä myöhemmin. En ole huomannut että muistini olisi tämän 7 vuoden aikana huonontunut, mutta selkeästi toista luokkaa kuin ennen lääkityksen aloittamista, eli NL:ssä myös voi olla syy..
      Kyllä kaikkeen lopulta löytää keinon, myös muistin parantamiseen tai sen kanssa elämiseen. Minäkin kerron tutuille samoja asioita uudelleen ja uudelleen, mutta onneksi he tietävät mistä on kyse, eivätkä edes huomauta asiasta joka kerta (se alkaisi varmasti ärsyttämään..).

      • Puhun itse "cachen" tyhjenemisestä it-termejä lainaten siis lähimuistista on kyse. Oli kohtaus millainen tahansa tyhjennys tapahtuu.. Viikko muistista häviää helposti, ajan myötä lisää, kun kohtauksia tapahtuu. Se on harmi, jos ei löydy toimivaa lääkitystä. Mielestäni lääkärille pitää puhua asiasta, että nyt on lääkkeen vaihdon aika. Jos nykyiset ei toimi, lääkityksen tarkoitus on pitää kohtaukset poissa.

        Itse olen huomannut esimerkiksi pvm. nimet, kasvot, puhutut asiat jne.. Täytyy varmistaa, etten ole jo puhunut asiasta.. Siis epävarmuus tulee jatkumaan, olen itse sairastanut epilepsiaa jo yli 30 vuotta. Viimeisen 10 vuoden aikana on tullut 2 kertaa vuodessa iso kohtaus, joten odottelen toista video-eeg kuvausta. Ei ole kyse dementiasta, tauti on vain sen luonteinen. Voimia vain teille..

        Opiskelemaan ja töitäkin voi vielä tehdä, kun luottaa itseensä. Kerran hyvin opitun asian osaa vaikka unissaan, uuden asian kanssa joutuu vähän taistelemaan : ) Muistivihko on kova sana ja kännykässä numerot pysyy tallessa


    • ..................

      Minä käytän Neurotolia, nyt 3 vuotta mennyt. Viime aikoina olen alkanut huomaamaan, että nimenomaan lähimuisti ei toimi yhtä hyvin kuin ennen. Ja olen alkanut epäilemään, että lääkitys olisi syynä. Minulla on vielä annostusta nostettu koko ajan. Muussa muistissa ei näyttäisi olevan ongelmaa, mutta vaikea muistaa vaikka kastella kukat tai syödä aamulla. Opiskelua hankaloittaa, en muista tentissä asioita, joita olen lukenut edellisenä päivänä. Ja tosiaan joskus nuorempana muisti toimi varsin hyvin.

      • tämä kiusaa

        Uskotteko että muistiongelmien takana voisi olla lääkkeet? Onkohan ongelmat pysyviä vai voisiko muisti parantua..? Mitä mieltä olette?


      • .................
        tämä kiusaa kirjoitti:

        Uskotteko että muistiongelmien takana voisi olla lääkkeet? Onkohan ongelmat pysyviä vai voisiko muisti parantua..? Mitä mieltä olette?

        Luulisin, että jos muistiongelmien taustalla on lääkitys, ongelma korjaantuu jos lääkityksen lopettaa/vaihtaa merkkiä. Yleensä kai epilepsialääkkeet eivät pysyviä muutoksia aiheuta kuitenkaan. Epäilyttävän monella kuitenkin on muistiongelmia, tuntuisi järkevältä, jos lääkitys olisi syynä.


      • vai vanhanen
        ................. kirjoitti:

        Luulisin, että jos muistiongelmien taustalla on lääkitys, ongelma korjaantuu jos lääkityksen lopettaa/vaihtaa merkkiä. Yleensä kai epilepsialääkkeet eivät pysyviä muutoksia aiheuta kuitenkaan. Epäilyttävän monella kuitenkin on muistiongelmia, tuntuisi järkevältä, jos lääkitys olisi syynä.

        Oma muistini ei ole paras mahdollinen liekö syynä lääkkeet vai ne monet kymmenet kohtaukset kuukaudessa. Ajattelen kuitenkin asiasta niin, että muistin eteen voi tehdä töitä. Kun epilepsiani on vaikea, niin tilanne on se mikä se on. Aivoja ei vielä saa uusia ja lääkkeitäkään ei voi jättää ottamatta, niin sitten teen muistin kanssa töitä. Kalenteri ja muistivihko ovat aina mukanani ja puhelinkin (aina mukana oleva aparaattori) on keksitty. Niihin mahtuu tavaraa. Oppiminen saa aivot tekemään töitä ja erilaiset "muistijumpat" niin hölmöiltä ja tyhmiltä kun ne tuntuvat ja kuulostavat ovat osa elämääni. Kaikki se minkä voin yksinkertaistaa ja missä en tarvitse muistia, ilman syyllisyyttä siitä, että se on huono, jätän pois. Kauppaan kirjoitan lapun ja ihmiset mitä en muista joko tervehdin useasti ja kerron samat tarinat tai sitten kuljen ohi ja olen hiljaa. Hulluna pitävät, mutta hulluja on monenlaisia. Joku myös on sanonut, että hulluilla on halvat huvit ja heillä on hyvä olla. Ehkä niillä mennään eteenpäin.


      • sirpa-62
        tämä kiusaa kirjoitti:

        Uskotteko että muistiongelmien takana voisi olla lääkkeet? Onkohan ongelmat pysyviä vai voisiko muisti parantua..? Mitä mieltä olette?

        muistamiseen vaikuttaa lääkkeet, mutta muistia voi auttaa myös itse.
        Itse teen näin.
        Yritän tehä sanaristikoita, se auttaa muistamaan.
        Opettelen syntymäpäivien muistamista, lasken 100 alaspäin....
        Jne...

        Se auttaa muistamaan. Mutta se teettää töitä.
        En silti muista aina kaikkea. Nimet unohdan. avaimet meinaan unohtaa, samoin milloin pittää ottaa lääkkeet, olen epileptikko ja syön 13 eri lääkettä, osa epilepsiaan
        Keppraa, kahta eri milligrammasta Lamictalia, Rivatriilii niitähii mennöö 6 tabl.
        päivässä, ja Keppraa 500 mg mennee 3. jos nuilla ei mee muisti nii millä sitte?


    • en tiedä

      johtuuko epilepsiasta vai tapahtuuko kaikilla ihmisillä joskus sitä, että aamulla herätessä en muutamaan sekuntiin muista/tiedä kuka olen tai missä olen ja ahdistun ihan helvetisti. Voi olla, että lievä kohtaus on silloin meneeillään, nimittäin en koskaan pienenä enkä nuorena ole unohtanut, kuka olen. Joskus kaikki kai voi ihmetellä missä on, jos on vierailla yökylässä jne.

    • takapiru 52

      En minä ainakaan ota niin vakavasti tätä muistiasiaa.Olen epilepsiani itse aiheuttanut,ajelin joskus kilpaa prätkällä ja kaaduin aika pahasti.Olin tajuttomana 10 minuuttia.Epilepsiani puhkesi 10 vuotta myöhemmin.Pikkuaivoissa on vamma joka on lähimuistia varten.Tiedän sen että jokainen possaolokohtaus vaikuttaa aivoihin.Muisti heikkenee.Minäkin juttelen tuttaville samoja asioita.Osa tietää asian,osa ei.Onneksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä.En usko itselläni lääkkeiden niin paljon vaikuttavan.Pakkohan sitä on joitain lääkkeitä käyttää.Jos tämä juttuni joitain auttaa niin sitä minä halusinkin.Ei kannata alkaa itseään säälimään.Täytyy vaan katsoa eteenpäin.

      • Elämä

        Muistista.
        Epilepsialääkkeenä lamictal ollut jo vuosia ja hyväksi todettu. Muistiongelmia tutkittu ja todettu laaja-alaisia ja huomattavia ongelmia. Esim. toiminnanohjaus, lähimuisti, tarkkaavaisuus jne. Näiden on arveltu johtuvan nuoruusiässä sairastamastani viruksesta.
        Muisti ongelmat on alidiagnostoitu. En voi esimerkiksi lukea kirjaa kun jo ensimmäinen sivu unohtuu. Keskustelujen seuraaminen on hankalaa.Lapsuudesta, nuoruudesta ja työ- ja kouluajoista on vain häivähdykset muistissa. Kun muistitutkimukset oli tehty. Päättivät että en hyötyisi neuropsykologisesta kuntoutuksesta johon olisin halunnut. Ainoa hoito oli pääsy eläkkeelle ja psykiatrinen hoito joka ei muistiani paranna.
        Kun esim. olen vastaanotolla kertonut kuinka vaikeaa on kun ei muista, niin vastaus on ollut, että olethan sinä osannut tännekkin tulla. Asiaa ei kyllä voi ymmärtää ennen kun sen on itse kokenut.


    • uuvuttaa

      Tämä on NIIN tuttua, aiheuttanut masennusta ja siten varmaan lisännyt muistiongelmia edelleen. En ole vielä edes valmistunut koulusta ja siirtynyt työelämään.

      Mitä tehdä?

    • yksijoukossa

      Ohimolohkoepilepsia myös, ja ongelmia muistin kanssa. Nyt ei enää pahemmin jos todella keskityn enkä väsynyt tms.
      Mutta aiemmasta elämästä hävisi todella todella paljon, ilman jälkiä vaikka kerrottaisiin. Ilmeisesti kun diagnoosi kesti niin kauan, ehti tuhota pysyvästi. Oppimiskyky huonompi edelleen, visuaalinen muisti ei toimi.

    • raskasta

      Te joilla on tällaisesta kokemusta, kertokaa mitä tehdä! Itselleni niin tuttua tämä sama ja vaikuttaa mielialaan. Oletteko syöneet joitakin vitamiineja tms.? Tai päässeet neuropsykologin hoitoon?

      • Anonyymi

        Samanlaisia ongelmia löytyy. Ja paljon muita, lähinnä kognitiivisiin toimintoihin liittyviä. Epilepsia lääkkeitä viittä eri tuotetta. Kaksi lääkettä liittyy aivotulehdukseen.
        Vitamiineja en syö koska osalla niistä oli vaikutusta maksa arvojen nousuun.
        Neuropsykologisessa testissä kävin ja huonosti meni. Osaltaan johtui varmasti siitä että jännitin tilannetta ja hätiköin testivastauksissani.


    • vaikeaa

      Moi! Minulla tuntematon epilepsia. Syytä ei ole löydetty. Mutta muistini oli vuosi sitten todella huonona. Jotenkin tuntui että se parani välillä ja taas tuntuu että se temppuilee. Lääkitystä lisättiin ja luulen että se johtuu siitä. Syön trileptalia. Sain kohtauksen kuukausi sitten ja lääkistystä lisättiin. Vuosi sitten puhuin neurologille tästä ja kävin neuropsykologin testeissä. Hän totesi että muistissa ei ole vikaa, ehkä vähän pitkään jatkuneena keskittyminen herpaantuu. Se on varmaankin totta. En nimittäin jaksa keskittyä juurikaan mihinkään. Olen vuosia sitten opiskellut ja halusin uudelleen yliopistoon, mutta lukemiseen keskittyminen oli todella hankalaa. Pääsykoe tuntui kestävän liian pitkään, en millään jaksanut keskittyä tekemään koetta kunnolla. Töissäni opettajana olen huomannut, että en jaksaisi millään opetella uusia asioita ja lasten nimien opettelu oli tänä syksynä erityisen hankalaa (ennen se oli helppoa). Tuntuu että en jaksaisi enää työssäni jollei olisi pakko vain pinnistää. Väsynyt olen ja en jaksa innostua uusien asioiden oppimisesta.Ei oppimineni innosta kun se tuntuu niin vaikealta, ennen sekin oli helppoa minulle.

      • Pärjäilen kuitenkin

        Olen käyttänyt Trileptalia vuodesta 2006 lähtien. Kohtauksia oli kyllä harvakseltaan jo aiemmin (tajuttomuuksia). Lääkityksen aloittamisen jälkeen on tietääkseni ollut vain yksi isompi kohtaus, pienistä en tiedä. Jäin neljä vuotta sitten ensin sairaslomalle ja siitä vuoden päästä vanhuuseläkkeelle. Minulle tehtiin neuropsykologinen testi, jonka tulokset olivat masentavia. Keskittymiskyky huono, lähimuisti tai mieleenpainamiskyky huonontunut jne. Mielestäni nämä asiat ovat parantuneet henkisesti raskaasta työstä pois jäätyäni. Mutta....uusien asioitten oppiminen ei toimi samoin kuin ennen. Olen kansalaisopiston englannin kurssilla eikä mitkään uudet sanat jää mieleeni vaikka niitä kuinka tankkaisin. Harmittaa. Usein käy myös niin, että kun dekkareitten suurkuluttajana luen illalla kirjaa, eipä oikein jää mieleeni vaan joudun ainakin viimeisiä lukemiani sivuja kertailemaan. Bussien, junien yms. aikataulut pitää myös tarkistella moneen kertaan. Onko tuttua?


      • Tuutulaulu
        Pärjäilen kuitenkin kirjoitti:

        Olen käyttänyt Trileptalia vuodesta 2006 lähtien. Kohtauksia oli kyllä harvakseltaan jo aiemmin (tajuttomuuksia). Lääkityksen aloittamisen jälkeen on tietääkseni ollut vain yksi isompi kohtaus, pienistä en tiedä. Jäin neljä vuotta sitten ensin sairaslomalle ja siitä vuoden päästä vanhuuseläkkeelle. Minulle tehtiin neuropsykologinen testi, jonka tulokset olivat masentavia. Keskittymiskyky huono, lähimuisti tai mieleenpainamiskyky huonontunut jne. Mielestäni nämä asiat ovat parantuneet henkisesti raskaasta työstä pois jäätyäni. Mutta....uusien asioitten oppiminen ei toimi samoin kuin ennen. Olen kansalaisopiston englannin kurssilla eikä mitkään uudet sanat jää mieleeni vaikka niitä kuinka tankkaisin. Harmittaa. Usein käy myös niin, että kun dekkareitten suurkuluttajana luen illalla kirjaa, eipä oikein jää mieleeni vaan joudun ainakin viimeisiä lukemiani sivuja kertailemaan. Bussien, junien yms. aikataulut pitää myös tarkistella moneen kertaan. Onko tuttua?

        Onneksi ...

        Epilepsian yhteydessä puhutaan paljon muistiongelmista ja tottahan se on, että niitä alkaa ilmaantua ainakin iän karttuessa, kuten minulla. Sairastuin varhaisteini-iässä ja jouduin käyttämään "rankkoja" lääkkeitä aina 80-luvulle asti. Barbituraatteja ym. Uusien lääkkeitten tultua markkinoille isot kohtauksia alkoi ilmetä huomattavasti harvemmin ja viimeisimmän uuden lääkkeen saatuani (90-luvulla) ne tajuttomuuskohtaukset jäivät kokonaan pois.

        Neuroprykologiset testit eivät ole olleet kovin hyviä minunkaan kohdallani viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vaikka olen itse varma selvästä muistin heikkenemisestä, neurologi ja neuropsykologi sanovat kuitenkin aina, että kysymys aivan ensisijaisesti keskittymis-/tarkkaavaisuushäiriöstä. Ei ole kysymys dementiasta. Eilen illalla olin kuuntelemassa neurologin luentoa. Hän sanoi, että epilepsiaa sairastaville tulee helpommin muistihäiriöitä kuin muille, siis ikääntyvien kohdalla. Kerran kysyin omalta kokeneelta neurologiltani, johtuvatko "muisti"/keskittymisongelmat lääkkeistä. Hän sanoi, että niillä on oma osuutensa, mutta sairaus itsesään on suurempi tekijä. Ehkä juuri omala kohdallani, koska olen sairastanut melkein koko ikäni epilepsiaa.

        Katsokaapa oman alueenne epi-yhdistyksen tapahtumista netistä tai ottakaa muuten selvää. Tänä syksynä on monilla paikkakunnilla luentoja aiheestaa "Epilepsia tänään". Omalla paikkakunnallani luennoi HUS:n neurologi, tohtori Ritva Paelau. Erittäin hyvä kahden tunnin luento. Saimme esittää paljon kysymyksiä. Muistiongelmat olivat myös esillä.


    • uusi ongelma

      Oletteko huomanneet unohtavanne sanoja?

      • Minulla alkoi kaikki sanojen unohtelusta. Numeroita muistin pitkät sarjat, mutta sanoja en.

        20 vuotta olen toista lääkettäni syönyt ja sitä aloin epäillä tuosta, että sanoja hukassa toisinaan.

        Viime vuosi kirkasti minulle kaiken, kun kävin neuropsykologin testejä enemmän. Keskittymisvaikeus ja sanojen unohtelu alkoi oikein ahdistaa.


      • sirpa-62

        KYLLÄ olen unohtanu, jopa tavaroiden ja asijoiden nimet joskus unohtuu...
        Esim... Kattila on esine kaapissa johon pannaan vettä ja keitetään jotain.
        Tätä sattuu joskus.
        Ja yksi juttu on mysteeri sana KENGÄT olivat ne jotka pannaan jalkaan ku mennään ulos, ne jotka on etteisessä.
        Että se siitä muistamisesta. Va mennään etteen päin päevä kerrallaan.


      • uusi ongelma
        sirpa-62 kirjoitti:

        KYLLÄ olen unohtanu, jopa tavaroiden ja asijoiden nimet joskus unohtuu...
        Esim... Kattila on esine kaapissa johon pannaan vettä ja keitetään jotain.
        Tätä sattuu joskus.
        Ja yksi juttu on mysteeri sana KENGÄT olivat ne jotka pannaan jalkaan ku mennään ulos, ne jotka on etteisessä.
        Että se siitä muistamisesta. Va mennään etteen päin päevä kerrallaan.

        Onko muistiongelmat ja sanojen unohtelu lisääntyneet teillä ajan kuluessa? Itseäni tämä pelottaa.


      • Puhelimella
        uusi ongelma kirjoitti:

        Onko muistiongelmat ja sanojen unohtelu lisääntyneet teillä ajan kuluessa? Itseäni tämä pelottaa.

        Kyllä pahenee muistihäiriöt iän lisääntyessä 35 v lääkkeitä syönenä niillä varmasti oma osuutensa asiaan. Video eg 5 pv 12 kohtausta nyt 4 eri lääkkeet.


      • Puhelimella kirjoitti:

        Kyllä pahenee muistihäiriöt iän lisääntyessä 35 v lääkkeitä syönenä niillä varmasti oma osuutensa asiaan. Video eg 5 pv 12 kohtausta nyt 4 eri lääkkeet.

        Tätä muistin kanssa taistelua kun lueskelen, niin tutulta tuntuu. Itselläni on ollut epilepsia yli 30-vuotta ja lääkkeitä on ollut milloin mitäkin. Vasta leikkauksen jälkeen muisti tasaantui, koska kohtaukset eivät enää sekoita muistia. Samoin vioittunut hippokampus poistettiin. Sillä sen häiriöthän sekoittavat muistia, kun siihen lisätään vielä toistuvat kohtaukset ja lääkerumba, niin soppa on selvä.
        Aikahan tekee tehtävänsä, sillä muisti tulee koko ajan heikkenemään, ellei kohtauksia saada kuriin.


      • Ihmetyttää
        arpiko kirjoitti:

        Tätä muistin kanssa taistelua kun lueskelen, niin tutulta tuntuu. Itselläni on ollut epilepsia yli 30-vuotta ja lääkkeitä on ollut milloin mitäkin. Vasta leikkauksen jälkeen muisti tasaantui, koska kohtaukset eivät enää sekoita muistia. Samoin vioittunut hippokampus poistettiin. Sillä sen häiriöthän sekoittavat muistia, kun siihen lisätään vielä toistuvat kohtaukset ja lääkerumba, niin soppa on selvä.
        Aikahan tekee tehtävänsä, sillä muisti tulee koko ajan heikkenemään, ellei kohtauksia saada kuriin.

        Miehelleni määrättiin muistin ja toimintakyvyn parantamiseksi Exelon -laastari, oli terveyskeskuksen vuodeosastolla käytetty muutamia päiviä ja kotiin ostettiin myös paketti ( 93 € ), josta luin tuoteselosteesta, että ei sovi epileptikolle, vakavasti keuhkosairaalle tai hyvin laihalle. Miehellä täyttyi kaikki nämä kriteerit ja viikon kuluttua tulikin kaksi perättäistä kouristuskohtausta ja sairaalareissu, joka jatkuu edelleen. ( jo 4 viikkoa, välissä keuhkokuume). Ihmettelen, eivätkö lääkärit yhtään katso, kenelle määräävät lääkkeitä.


      • Ninnulinnu
        arpiko kirjoitti:

        Tätä muistin kanssa taistelua kun lueskelen, niin tutulta tuntuu. Itselläni on ollut epilepsia yli 30-vuotta ja lääkkeitä on ollut milloin mitäkin. Vasta leikkauksen jälkeen muisti tasaantui, koska kohtaukset eivät enää sekoita muistia. Samoin vioittunut hippokampus poistettiin. Sillä sen häiriöthän sekoittavat muistia, kun siihen lisätään vielä toistuvat kohtaukset ja lääkerumba, niin soppa on selvä.
        Aikahan tekee tehtävänsä, sillä muisti tulee koko ajan heikkenemään, ellei kohtauksia saada kuriin.

        Leikkaus tässä opetti minullekin paljon, mitkä seikat muistissa tarkalleen on hieman heikot. Googletin vasenta ohimolohkoa ja muistista siellä mainittiin juuri minulla takkuavat seikat. Leikkaus hieman pahensi muistin toimintaa eräässä kohdassa, vaikka takkusi jo ennestään. Katsoo miten käy, kun lääkkeet saa vähenemään...


    • Anonyymi

      Näkyy olevan kauan tästä keskustelusta mutta löysin tän sattumalta. Mietin näitä samoja juttuja päivittäin. Miten te ootte tulleet näiden kanssa toimeen ja oppineet hyväksymään? Tuntuu jotenkin nöyryyttävältä.

      • Anonyymi

        Muistin pätkimisen kanssa on joskus vaikea tulla toimeen, se ärsyttää itseä kun ei muista asioita.
        Enemmän ärsyttää se, kun on yrittänyt lääkäreille, hoitajille puhua muistin heikentymisestä, niin vastaus on aina " ei sinulla voi olla muistissa vikaa, kun olet vielä niin nuori ". Tämä siis vähän alle viisikymppisenä.
        Nyt jo vähän yli viisikymppisenä en enää viitsi asiasta valitella, vastaus olisi varmaan aivan samanlainen edelleen.
        On odotettava, että höpsähtää lopullisesti, ehkä sitten uskovat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe