Suomalaiset epäkohteliaita

Kroisos66

mitä tulee jonottamiseen, pahempia kuin ranskalaiset. Jos on jonossa ja myyjä tulee niin ottaa aina ensimmäisen asiakkaan minkä näkee, ei välttämättä sitä joka on jonossa ekana. Ulkomailla tuo asiakas sanoisi että tämä henkilö oli kyllä jonossa mutta Suomessa on hiljaa ja onnittelee mielessään tuuria.

Toiseksi jos on kassalla jonoa ja uusi kassa avautuu, ihmiset jonon periltä hyökkäävät uuteen jonoon, ulkomailla annetaan ekana olevien siirtyä ensin uudelle kassalle.

Pystymetsästä revittyä persaukista kansaa.

38

1826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      minä ainakin osoitan aikaisemmin tulleen edelleni. onhan täällä näitä bättrefollk, helsinkiläiset, kiiremummot ja junttieinarit, mutta ei pidä yleistää. On noita röyhkimyksiä muuallakin, muisteleppa saksalaisturisteja aikaisemmin ja liikenteessä joka toinen ruotsalaisautoilija ajelee enemmän tai vähemmän röyhkeästi.

      • ei kai välttämättä ole suomalaisten suurin hyve, mutta...
        En ole samaa mieltä ruotsalaisten ajotavasta. Ruotsissa on mielestäni kaikkein sujuvin
        liikenne koko Euroopassa. Mikäli kuitenkin tarkoitit ruotsalaisessa rekkarissa olevia autoja,
        jotka liikkuvat Suomen teillä, voisinpa arvioida, että siellä ratin takana istuu Ruotsissa asuva
        suomalainen.
        Jutut saksalaisturisteista on kyllä jo niin vanha vitsi, että sen voisi vähitellen unohtaa.
        Vähemmän hyvin käyttäytyviä ihmisiä löytyy jokaisesta kansakunnasta, väriin, kieleen tai mihinkään
        muuhunkaan katsomatta.


      • metsäläisiä olemme
        Tamarix kirjoitti:

        ei kai välttämättä ole suomalaisten suurin hyve, mutta...
        En ole samaa mieltä ruotsalaisten ajotavasta. Ruotsissa on mielestäni kaikkein sujuvin
        liikenne koko Euroopassa. Mikäli kuitenkin tarkoitit ruotsalaisessa rekkarissa olevia autoja,
        jotka liikkuvat Suomen teillä, voisinpa arvioida, että siellä ratin takana istuu Ruotsissa asuva
        suomalainen.
        Jutut saksalaisturisteista on kyllä jo niin vanha vitsi, että sen voisi vähitellen unohtaa.
        Vähemmän hyvin käyttäytyviä ihmisiä löytyy jokaisesta kansakunnasta, väriin, kieleen tai mihinkään
        muuhunkaan katsomatta.

        vuosikymmeniä niin järkyttyy monesta aiasta Suomeen tultua. Enää ei käytetä neiti, herra tai rouva sanoja.
        Tuntui oudolta kun terveyskeskuksessa ja virastoissa kutsuttiin vain sukunimellä ja nuoret sinuttelivät.
        Ovia harvoin avataan ja kadulla kävellessä tuntuu ettei monella ole antennia päässä, koska törmäävät jos ei itse väistä.
        Täällä ei hävetä kännissä olemista, usein kerskaillaan siitä ja nauretaan vaan vaikka miten huonosti käyttäytyy. En enää kutsu englantilaisia tuttujani tänne.
        Viime kesänä kävelin kauniina kesäiltana Kaisaniemen puistossa vieraiden kanssa ja hävetti suomalaisten käyttäytyminen. Humaltuneet miehet virtsailivat puiden vieressä housujen vetoketjut auki ja humalainen nainen pyysi euroja.
        Jos asuu yli 20 vuotta sivistyneessä osassa Englantia niin Suomeen on vaikea sopeutua.


      • Klaaran tytar
        metsäläisiä olemme kirjoitti:

        vuosikymmeniä niin järkyttyy monesta aiasta Suomeen tultua. Enää ei käytetä neiti, herra tai rouva sanoja.
        Tuntui oudolta kun terveyskeskuksessa ja virastoissa kutsuttiin vain sukunimellä ja nuoret sinuttelivät.
        Ovia harvoin avataan ja kadulla kävellessä tuntuu ettei monella ole antennia päässä, koska törmäävät jos ei itse väistä.
        Täällä ei hävetä kännissä olemista, usein kerskaillaan siitä ja nauretaan vaan vaikka miten huonosti käyttäytyy. En enää kutsu englantilaisia tuttujani tänne.
        Viime kesänä kävelin kauniina kesäiltana Kaisaniemen puistossa vieraiden kanssa ja hävetti suomalaisten käyttäytyminen. Humaltuneet miehet virtsailivat puiden vieressä housujen vetoketjut auki ja humalainen nainen pyysi euroja.
        Jos asuu yli 20 vuotta sivistyneessä osassa Englantia niin Suomeen on vaikea sopeutua.

        Yhdyn edelliseen kirjoittajaan, suomalaisten sivistys on todella metsasta. Itse olin todella jarkyttynyt ettei minkaanlaista rajaa ole missaan. Ihmiset toykeita, joka paikassa.
        Minulle kohotetaan kulmakarvoja ja hymyillaan kylla, etenkin kun yritan pitaa ovea auki aidille jolla 3 kersoa vanavedessa ja lastenkarryt, kukaan muu kun ei tarjoudu avuksi. Tama havaitaan harvinaiseksi Suomessa.
        Ja humalaisten naisten touhu on aivan omaa luokkaansa, ei minkaanlaista itsekunnioitusta, ei humaltuneisuus ole mikaan tekosyy kayttaytya kuin katuhuora.
        Virastoissa ollaan toikeita, jos pieni virhe on tullut, esim jonotusnumero, tunnin odotuksen jalkeen, ota uusi numero ja odota toinen tunti... uskomatonta, vaan jos laittaa nyrkin poytaan niin kylla asia korjaantuu. Suomalainen olisi tietysti kiltisti odottanut.... taalla pitaa oppia olemaan vaativa.


      • ...
        metsäläisiä olemme kirjoitti:

        vuosikymmeniä niin järkyttyy monesta aiasta Suomeen tultua. Enää ei käytetä neiti, herra tai rouva sanoja.
        Tuntui oudolta kun terveyskeskuksessa ja virastoissa kutsuttiin vain sukunimellä ja nuoret sinuttelivät.
        Ovia harvoin avataan ja kadulla kävellessä tuntuu ettei monella ole antennia päässä, koska törmäävät jos ei itse väistä.
        Täällä ei hävetä kännissä olemista, usein kerskaillaan siitä ja nauretaan vaan vaikka miten huonosti käyttäytyy. En enää kutsu englantilaisia tuttujani tänne.
        Viime kesänä kävelin kauniina kesäiltana Kaisaniemen puistossa vieraiden kanssa ja hävetti suomalaisten käyttäytyminen. Humaltuneet miehet virtsailivat puiden vieressä housujen vetoketjut auki ja humalainen nainen pyysi euroja.
        Jos asuu yli 20 vuotta sivistyneessä osassa Englantia niin Suomeen on vaikea sopeutua.

        Kylläpä kuulostaa tutulta. Itse asun Saksassa ja kyllä Suomessa lomaillessa särähtää korvaan pahasti, kun kaupan kassa sinuttelee. Lastakin ihmetyttää, kun kotona on opetettu, että vieraita aikuisia teititellään, jos eivät ole antaneet luvaa sinutteluun.

        Mikä itseä ihmetytti: Monet laittavat lapsensa verkkarit päällä lastentarhaan tai jopa kouluun! Muka verukkeella, että on sitten koulussa hyvä, kun on liikuntatunti ja ei tarvitse vaihtaa vaatteita. Huh huh! Meillä on jo lastentarhassa jumppapussi mukana, jos on jumppaa.


      • voipi-voipi
        ... kirjoitti:

        Kylläpä kuulostaa tutulta. Itse asun Saksassa ja kyllä Suomessa lomaillessa särähtää korvaan pahasti, kun kaupan kassa sinuttelee. Lastakin ihmetyttää, kun kotona on opetettu, että vieraita aikuisia teititellään, jos eivät ole antaneet luvaa sinutteluun.

        Mikä itseä ihmetytti: Monet laittavat lapsensa verkkarit päällä lastentarhaan tai jopa kouluun! Muka verukkeella, että on sitten koulussa hyvä, kun on liikuntatunti ja ei tarvitse vaihtaa vaatteita. Huh huh! Meillä on jo lastentarhassa jumppapussi mukana, jos on jumppaa.

        Hei, mitä vikaa verkkareissa on...? Niin ja suomalaisilla lapsilla on joka vuoden aikaan sopivat ulkoiluvaatteet... näin ei taida joka paikassa olla...???

        Voi hyvänen aika sentään, jos suomalaisten arvostelu menee tälle tasolle, siis päiväkotilasten verkkareihin... niin meillä on sentään ne päiväkoditkin... :) :)

        ja se iän ikuinen sanonta, maassa maan tavalla...


      • Oppa vain ölövinä
        Klaaran tytar kirjoitti:

        Yhdyn edelliseen kirjoittajaan, suomalaisten sivistys on todella metsasta. Itse olin todella jarkyttynyt ettei minkaanlaista rajaa ole missaan. Ihmiset toykeita, joka paikassa.
        Minulle kohotetaan kulmakarvoja ja hymyillaan kylla, etenkin kun yritan pitaa ovea auki aidille jolla 3 kersoa vanavedessa ja lastenkarryt, kukaan muu kun ei tarjoudu avuksi. Tama havaitaan harvinaiseksi Suomessa.
        Ja humalaisten naisten touhu on aivan omaa luokkaansa, ei minkaanlaista itsekunnioitusta, ei humaltuneisuus ole mikaan tekosyy kayttaytya kuin katuhuora.
        Virastoissa ollaan toikeita, jos pieni virhe on tullut, esim jonotusnumero, tunnin odotuksen jalkeen, ota uusi numero ja odota toinen tunti... uskomatonta, vaan jos laittaa nyrkin poytaan niin kylla asia korjaantuu. Suomalainen olisi tietysti kiltisti odottanut.... taalla pitaa oppia olemaan vaativa.

        Niin pitää olla. Käytä vaan sinäkin ÄÄKKÖSIÄ, on ne sinunkin koneessasi! On epäkohteliasta olla olevinaan niin, ettei muka ääkkösiä osaa kun on vähän aikaa ulkomailla asunut.
        Eikä täällä tosiaankaan sinua aleta passaamaan. Ei sinua passata siellä toisessakaan maassa joka paikassa. Turha sinun on odottaa erikoiskohtelua vain sen takia, että olet asunut oikein ULKOMAILLA!

        Maassa maan tavalla tai maasta pois!


      • pölvästipoju
        Oppa vain ölövinä kirjoitti:

        Niin pitää olla. Käytä vaan sinäkin ÄÄKKÖSIÄ, on ne sinunkin koneessasi! On epäkohteliasta olla olevinaan niin, ettei muka ääkkösiä osaa kun on vähän aikaa ulkomailla asunut.
        Eikä täällä tosiaankaan sinua aleta passaamaan. Ei sinua passata siellä toisessakaan maassa joka paikassa. Turha sinun on odottaa erikoiskohtelua vain sen takia, että olet asunut oikein ULKOMAILLA!

        Maassa maan tavalla tai maasta pois!

        Kun niitä ÄÄKKÖSIÄ ei ole joka näppiksessä, mutta sinähän sen varmaan tiedät, kun olet maailman navassa asunut koko elämäsi !

        Ole hiljaa, kun et mitään mistään tiedä. Mitä ihmettä lorvit tällä palstalla ?


      • neuvosto
        metsäläisiä olemme kirjoitti:

        vuosikymmeniä niin järkyttyy monesta aiasta Suomeen tultua. Enää ei käytetä neiti, herra tai rouva sanoja.
        Tuntui oudolta kun terveyskeskuksessa ja virastoissa kutsuttiin vain sukunimellä ja nuoret sinuttelivät.
        Ovia harvoin avataan ja kadulla kävellessä tuntuu ettei monella ole antennia päässä, koska törmäävät jos ei itse väistä.
        Täällä ei hävetä kännissä olemista, usein kerskaillaan siitä ja nauretaan vaan vaikka miten huonosti käyttäytyy. En enää kutsu englantilaisia tuttujani tänne.
        Viime kesänä kävelin kauniina kesäiltana Kaisaniemen puistossa vieraiden kanssa ja hävetti suomalaisten käyttäytyminen. Humaltuneet miehet virtsailivat puiden vieressä housujen vetoketjut auki ja humalainen nainen pyysi euroja.
        Jos asuu yli 20 vuotta sivistyneessä osassa Englantia niin Suomeen on vaikea sopeutua.

        "Humaltuneet miehet virtsailivat puiden vieressä housujen vetoketjut auki ja humalainen nainen pyysi euroja."
        Miten hitossa voi pissiä vetskari kiinni?
        Puntiako naisen olisi pitänyt älytä pyytää?
        Mitä vaikka pyysikin? Näittehän vetskariaukista mies erotiikkaa ihan ilmaiseksi.
        Joillekin vain mikään ei kelpaa.


      • ääööääööööö
        pölvästipoju kirjoitti:

        Kun niitä ÄÄKKÖSIÄ ei ole joka näppiksessä, mutta sinähän sen varmaan tiedät, kun olet maailman navassa asunut koko elämäsi !

        Ole hiljaa, kun et mitään mistään tiedä. Mitä ihmettä lorvit tällä palstalla ?

        Pidätkö omaa kommenttiasi 'sivistyneenä'?

        ä = alt132
        ö = alt148
        Ä = alt142
        Ö = alt0214
        € = alt0128

        Eipä kestä.


      • makea elama
        ääööääööööö kirjoitti:

        Pidätkö omaa kommenttiasi 'sivistyneenä'?

        ä = alt132
        ö = alt148
        Ä = alt142
        Ö = alt0214
        € = alt0128

        Eipä kestä.

        Mutta silti kirjoitan aakkosilla, en ala sinun takiasi muuttelemaan niita. Ala lue palstaa jos et ymmärrä silloin tekstistä mitään, kun rakkaat pisteesi puuttuu.


      • big guy
        pölvästipoju kirjoitti:

        Kun niitä ÄÄKKÖSIÄ ei ole joka näppiksessä, mutta sinähän sen varmaan tiedät, kun olet maailman navassa asunut koko elämäsi !

        Ole hiljaa, kun et mitään mistään tiedä. Mitä ihmettä lorvit tällä palstalla ?

        Itsekin asun USassa, ja olen samaa mieltä ÄÄKKÖSISTA. Monet ulkosuomalaiset leikkivät ettei tarvitse osata niitä enää. Mun koneessa ne on settingseissä, ja klikkaan Suomi. Puolipiste on Ö ja lainausmerkki Ä. Aika simppeliä. Se on laiskuuden merkki jos ei kätytä niitä.


      • Junttikansa
        metsäläisiä olemme kirjoitti:

        vuosikymmeniä niin järkyttyy monesta aiasta Suomeen tultua. Enää ei käytetä neiti, herra tai rouva sanoja.
        Tuntui oudolta kun terveyskeskuksessa ja virastoissa kutsuttiin vain sukunimellä ja nuoret sinuttelivät.
        Ovia harvoin avataan ja kadulla kävellessä tuntuu ettei monella ole antennia päässä, koska törmäävät jos ei itse väistä.
        Täällä ei hävetä kännissä olemista, usein kerskaillaan siitä ja nauretaan vaan vaikka miten huonosti käyttäytyy. En enää kutsu englantilaisia tuttujani tänne.
        Viime kesänä kävelin kauniina kesäiltana Kaisaniemen puistossa vieraiden kanssa ja hävetti suomalaisten käyttäytyminen. Humaltuneet miehet virtsailivat puiden vieressä housujen vetoketjut auki ja humalainen nainen pyysi euroja.
        Jos asuu yli 20 vuotta sivistyneessä osassa Englantia niin Suomeen on vaikea sopeutua.

        Tuo virtsaamisjuttu, kerran eräänä kesäiltana kävelin tyttöystäväni kanssa järven rannalla. Tämä oli Kuopiossa jossa sitä rantaa riittää keskustassakin. Siinä oli joukko n.30v miehiä kaljoittelemassa. Pysähdyimme hetkeksi aika lähelle ja yhtäkkiä huomaan tuijottavani miehen kullia josta tyhjennettiin rakko järveen...

        Luulisi että naisseura olisi edes tuollaisen toiminnan estänyt.


    • Pirre*

      kylläpä huvitti..tuo loppukaneetti..:))

      P.s. ei me kaikki olla epäkohteliaita, vaikka köyhiä ollaankin..:)

    • liian helppoa

      "Toiseksi jos on kassalla jonoa ja uusi kassa avautuu, ihmiset jonon periltä hyökkäävät uuteen jonoon, ulkomailla annetaan ekana olevien siirtyä ensin uudelle kassalle." Kyllä ovat lapsellisia nämä yleistämiset molempiin suuntiin.

      Kyllä meillä täällä Keski-Euroopassa menee juuri avatulle kassalle se, joka siihen ehtii ensimmäisenä.

      • kjdshfsdyrtte

        Niin meillä täällä Australiassakin.


    • neuvosto

      Mene sinne.

    • kjöohöohj

      Katso venäläisiä ,iten käyttäytyvät jonoissa. Suomi kuntti jää kakkoseksi

    • Klaaran tytar

      Voi voi voi voi, kun tuli juttua siita etta mun kompuuterissa ei ole naita pilkkuja aa:n ja oo:n kirjaimilla. Se on ostettu Kreikasta, eli kreikkalaiset ja latinalaiset kirjaimet. Enka osaa selailla kuinka saada kirjaimet suomen kielelle.

      Oliko niin vaikeaa ymmartaa tekstiani ?
      Kun on ulkomailla asunut puolet elamastaan, niin ei se sen kummempaa. Jotenkin suomalaiset heti suuttuu jos saa tietaa etta joku muuallakin asunut kuin Harman Metsissa Kainuussa.
      Oletteko te niin kompleksisia ?

      • dfg fdgh fh

        Pidätkö omaa kommenttiasi kovinkin fiksuna? Ääkköset on helppo tehdä:

        ä = alt132
        ö = alt148
        Ä = alt142
        Ö = alt0214
        € = alt0128


      • Maailmassa on miljoonia ihmisiä, joiiden on joka päivä kirjoitettava virheetöntä tekstiä eri kielillä, toisin sanoen muillakin kielillä kuin englannilla. Windows käyttöjärjestelmän avulla on mahdollisuus kirjoittaa todennäköisesti kaikkia maailman kieliä. Vaimoni kirjoittaa esim. japania ilman mitään erityistä ohjelmaa. Itse kirjoitan portugalia, suomea ja englantia päivittäin. Tietokoneesi Control Panel osiossa on valinta Clock, Language and Region, joka sisältää kielivalinnat. Sieltä voi valita aktiiveiksi kaikki ne kielet, joilla tarvitsee kirjoittaa. Asennus on helppo tehdä. Kieltä vaihdetaan esim. näppäimistöllä painamalla yhtä aikaa shift ja alt.

        Muuten Härmä ei ole Kainuussa vaan Etelä-Pohjanmaalla. Sitä ei kukaan voi paremmin tietään kuin sellainen, joka on Härmässä syntynyt ja siellä ensimmäiset parikymmentä asunut.

        Terveiset Azoreilta.


      • 20 vuotta poissa
        masseur kirjoitti:

        Maailmassa on miljoonia ihmisiä, joiiden on joka päivä kirjoitettava virheetöntä tekstiä eri kielillä, toisin sanoen muillakin kielillä kuin englannilla. Windows käyttöjärjestelmän avulla on mahdollisuus kirjoittaa todennäköisesti kaikkia maailman kieliä. Vaimoni kirjoittaa esim. japania ilman mitään erityistä ohjelmaa. Itse kirjoitan portugalia, suomea ja englantia päivittäin. Tietokoneesi Control Panel osiossa on valinta Clock, Language and Region, joka sisältää kielivalinnat. Sieltä voi valita aktiiveiksi kaikki ne kielet, joilla tarvitsee kirjoittaa. Asennus on helppo tehdä. Kieltä vaihdetaan esim. näppäimistöllä painamalla yhtä aikaa shift ja alt.

        Muuten Härmä ei ole Kainuussa vaan Etelä-Pohjanmaalla. Sitä ei kukaan voi paremmin tietään kuin sellainen, joka on Härmässä syntynyt ja siellä ensimmäiset parikymmentä asunut.

        Terveiset Azoreilta.

        Kunkin näppäimen toiminnon voi helposti muuttaa koneelta, mutta näppäimistö ei tietysti muutu. Hankala siinä on sitten arvailla, mikä kirjain onkaan minkin näppäimen alla. Voi laittaa päälle tarramerkit, mutta nekin kuluvat tai irtautuvat. Jos on kullekin kielelle oma näppäimistö ja jos jaksaa sitä vaihdella, ongelma hoituu helpoimmin.

        Itse hankin liopulta suomalaisen näppäimistön viime vuonna ja voi mikä autuus, kun ei tarvitse painaa kuin yhtä näppäintä ääkköset saadakseen.

        Terveisin entinen maatiainen Savon perukoilta.


      • toinenkin pissis

        Maaki diggaan skrivaa tallee. taa kuullostaa stadilt ja nayttaa toooosi coolilt.
        meikaki on kayny stokikses et antaa sen kuuluu ja nakyy.


    • sinityttö

      Ei kaikki noin tee. En minäkään. Ja olen huomannut, että monet muutkin kertovat toisen olleen ennemmin jonossa.
      En myöskään ole ensimmäisenä tukkimassa uudelle kassalle, mutta kai monenlaista on.

    • kohtakotiintaas

      "Ulkomailla tuo asiakas sanoisi..."

      Hassua, miten Suomessa asiat on yhdellä lailla ja parissasadassa muussa maassa, 'ulkomailla', toisella tavalla. Miten meistä tulikaan niin harvinaisia?

      Täällä nykyisessä asuinmaassani kyllä hymyillään ja rupatellaan, liiaksikin, mutta jonotus jossain kaupassa sujuu tyyliin kuka ehtii ensin. Kyynärpäitä ei käytetä ja ollaan kohteliaita, jos sattuu jonkun kanssa törmäämään samaan paikkaan, mutta muista jonottajista viis. Vahvin ja nokkelin voittaa.

      Onko tuo nyt niin hirveän tärkeää?

    • Martta tyttonen

      Outoa todella, en voi olla kirjoittamatta nyt, etta kun nailla palstoilla jostain asiasta keskustellaan, juututaan AINA kiinni pikkuseikkoihin, esim miksi joku kirjoittaa ilman pilkkuja aan ja oon. Niinkuin minakin.
      Kylla normaali alyinen henkilo pystyy ymmartamaan tekstin, jos haluaa.

      Maailmassa on muutakin kuin hiustenhalkomista, joka liiankin tavallista suomalaisten keskuudesssa.

      • fgdsgsdfgsd

        Niin, tyypillinen junttisuomalainen luulee olevansa fiksu ja kosmopoliittinen, kun ei viitsi vaihtaa näppäimistönsä asetuksia, hankkia parempaa näppäimistöä, tai käyttää alt-koodeja - ja sitten raivostuvat, kun joku neuvoo. Se on juuri sitä pikkumaisuutta, jolle olen jossain määrin oppinut nauramaan.

        Samaa pikkumaisuutta ja omahyväisyyttä on se, kun ollaan muka niin sivistyneitä Suomessa käydessä, kun ollaan ulkomailla asuttu, ja sitten kummastellaan, kun toisilta ei heru vuolaana virtana kiinnostuneita kyselyjä hänelle, viisaalle, joka niin mielellään valistaisi tallukoita.

        Asenne näkyy naamasta. Sitä saa, mitä tilaa. Minä palasin SUomeen 20 vuoden jälkeen ja olen ollut onnellinen täällä, siitä huolimatta, että Suomesta on tullut virkamiesdiktaruuti ja köyhien orjatyöllä yksityisiä yrityksiä pyörittävä riistoyhteiskunta.


    • totta turiset

      Minä en pidä jonottamisesta Ranskassa, koska heillä on tapana tulla niin lähelle, suorastaan kiinni vaikka tilaa olisi. Sama bussipysäkeillä, metrossa, jne. Se tuntuu epämukavalta, koska pelkään taskussa olevan lompakkoni puolesta.

      Tuo jonottamisen ongelma on muutoin tuttu. Olen asunut Suomen lisäksi neljässä muussa maassa ja vain Suomessa on tullut useaan kertaan vastaa tilanne, että tarjoilija nappaa myöhemmin sisään tulleen eikä tämä asiakas sano mitään pidempään jonottaneista vaan myhäilee vain tyytyväisenä. Olen sen vuoksi kävellyt Suomessa jopa pois ravintolasta.

      Samoin kaupassa Suomessa on käynyt useampaankin kertaan niin, että joku itseään parempana pitävä kiilaa ohi kassalle. Myös tuo aloitusviestissä kuvattu uuden kassan avautuminen on enemmän kuin tuttu.

      Niissä maissa missä olen asunut ei koskaan ole tapahtunut mitään tälläistä kuten Suomessa. Ihmiset pitävät kirjaa siitä kuka oli ensin ja varmistavat, että ensin tullutta myös palvellaan ensin. Samoin liikenteessä jos on risteyksessä stop-merkit liikennevalojen sijasta, niin kukin menee yksi kerrallaan vuorollaan. Kuskit ovat ajan tasalla siitä missä järjestyksessä risteykseen tultiin.

      Suomessa on tapahtunut minullekin monta kertaa niin, että kun päästää yhden niin sieltä tuleekin koko jono. Kaasutellaan raivopäisesti puskuri edelläajavassa autossa kiinni stop-merkeistä välittämättä, sillä avautuihan hölmön ja avuliaan vuoksi tilaisuus päästä ohi. Minä ensin, minä, minä ja kaikki mulle heti nyt.

    • uudestaanpoismuuttaj

      Virkamies diktatuuri, köyhien orjatyöllä yksityisiä yrityksiä pyörittävä riistoyhteiskunta, maata saa pakkolunstaa, ja verottajan paratiisi ja niillä verovaroilla sitten pyöritetään sitä virkamise diktatuuria. Julkisen sektorin toimijoilta on turha vaatia oikeutta, siitä pitää huolen oikeuslaitos. Joku kirjoitti, että jos olet sadomasokisti Suomi on hyvä paikka asua.
      Itselläni meni varallisuus ja terveys. Nyt tässä 50kymmpisenä yritän koota palapeliä muualla, terveyttä en takaisin saa, ja hidasta on kun huonoja päiviä on enenmmän kuin niitä joina jaksaa pitää yllä sitä kaiken parantavaa omaa 'asennetta'.
      Hyvä jos toiset onnistuvat paremmin.

    • Vinsent1

      Luettuani kaikki ylläolevat viestit olen todella masentunut. Keskustelun taso tyyliin ' Suomi vs Ranska tätä, Britit sitä, Aussit näin, US noin....' . Ja keskustelun kohokohtana sitten näppäimistön asetukset, lähes isänmaallisine painotuksineen.... Mutta kiitos - aika hyvä otanta syistä, miksi Suomeen palaamishaaveet kannattaa kenties haudata (erityisesti kun ehkä ilman 'ä' kirjainta olisin tuomittu olemaan se 'viisas, joka mielelllään valistaisi tallukoita').

      • KÄPY1

        Juri näin:) uskomattoman pieniä on nää ihmisten murheet, olkaa onnellisia et niin on. Toivoisin et keskuStelua käytäis oikeista asioista ja huolenaiheista, joita vaarmaan riittäis tässä globaalisessa maailmassa...


      • dsfsagfdgdsf

        Ilmentääkö viestisi mielestäsi paremmantasoista kohteliaisuuttasi ja sivistystäsi? Arveletko, että muut ovat kanssasi samaa mieltä paremmuudestasi?


      • fgyujhtyutyuty
        KÄPY1 kirjoitti:

        Juri näin:) uskomattoman pieniä on nää ihmisten murheet, olkaa onnellisia et niin on. Toivoisin et keskuStelua käytäis oikeista asioista ja huolenaiheista, joita vaarmaan riittäis tässä globaalisessa maailmassa...

        Globaaleista huolenaiheista kuunnelkaamme Glenn Greenwaldia (NSA:n maailmanlaajuinen sähköpostien, netinkäytön, puhelujen ja tekstarien tallennus mottonaan: "Collect it all, exploit it all"), Jacob Appelbaumia (teknisempää tietoa urkinnasta), Chris Hedgesiä (USA:n käyttäytyminen maailman omistajana ja diktaattorina), Noam Chomskyä (samoin) ja muita viisaita. Me maailman kansalaiset todella olemme samassa veneessä ja meistä riippuu, millaisessa maailmassa lapsemme elävät, vai elävätkö ollenkaan. Yhteistoimintaa yksilöiden välillä tarvitaan nyt. Pillkujen kanssa tai ilman. Kohteliain fraasein tai ilman. Minulle oli tärkeää palata Suomeen. Vieraskielisessä maassa en olisi koskaan päässyt kovin syvälle maan kulttuuriin enkä osannut ilmaista itseäni näissäkään asioissa. Suomessa tunnen voivani vaikuttaa paremmin.


      • fdghfhfghfj
        fgyujhtyutyuty kirjoitti:

        Globaaleista huolenaiheista kuunnelkaamme Glenn Greenwaldia (NSA:n maailmanlaajuinen sähköpostien, netinkäytön, puhelujen ja tekstarien tallennus mottonaan: "Collect it all, exploit it all"), Jacob Appelbaumia (teknisempää tietoa urkinnasta), Chris Hedgesiä (USA:n käyttäytyminen maailman omistajana ja diktaattorina), Noam Chomskyä (samoin) ja muita viisaita. Me maailman kansalaiset todella olemme samassa veneessä ja meistä riippuu, millaisessa maailmassa lapsemme elävät, vai elävätkö ollenkaan. Yhteistoimintaa yksilöiden välillä tarvitaan nyt. Pillkujen kanssa tai ilman. Kohteliain fraasein tai ilman. Minulle oli tärkeää palata Suomeen. Vieraskielisessä maassa en olisi koskaan päässyt kovin syvälle maan kulttuuriin enkä osannut ilmaista itseäni näissäkään asioissa. Suomessa tunnen voivani vaikuttaa paremmin.

        Millainen tilanne USA:ssa on, tavallisen kansalaisen näkökulmasta; joku oli joutunut vankilaan laitettuaan Wikileaksin linkin sivuilleen - kuulostaa aika pahalta? Ja presidentti pamauttelee kansalaisia, tai paremminkin kännyköitä, oli ne kenen hallussa tahansa, ilman sen kummempia lupia keneltäkään? NSA tallentaa mahdollisuuksiensa mukaan maailman kaikkien ihmisten digitaalisen kommunikoinnin ja toiminnan, ja käyttää niitä tulevaisuudessa kansanryhmiä ja yksilöitä vastaan, jopa takautuvin laein. Näkyykö tämä arjessa vielä? Occupy-liike tukahdutettiin (tai ainakin yritettiin) väkivalloin. Hirvittää, kun Suomen presidentti ja hallitus ovat viemässä maatamme NATO:oon. Joutuuko näistäkin kirjoituksista kohdakkain salamurhalennokin kanssa, vai vangitaanko vain ja kidutetaan? Puhutaanko siellä korporatismista, pankkien vallasta, tuloerojen äärimmäisestä kärjistymisestä? Alkaako Suomi tuntua turvapaikalta?


    • :-)

      Maassa maan tavalla? Tai sitten ei :) Suomi on synnyinmaa vaikkao olen surrin osan viettänyt muualla.-

    • tänne palannut

      Aika surkeaa, jos asuinmaata valitaan maalle tyypillisen jonotussysteemin mukaan - tai vielä pahempaa, jos sen perusteella kuvitellaan jonotussysteemin kuvastavan koko maata ja sen kansalaisia.

      Itse asuin melkein 30 vuotta ulkomailla. Minusta muualla on omat hyvät ja huonot puolensa, kuten Suomessakin. On naurettavaa ajatella mustavalkoisesti.

      Itse palasin Suomeen ja nyt olen jo ehtinyt asua täälläkin aika monta vuotta. Ulkomailta kaipailen joitakin asioita, mutta toisaalta olen Suomessa saanut paljon sellaista osakseni, mitä en ulkomailta saanut. Joten minä olen tyytyväinen paluumuuttooni.

      • paluumuuttaja itse

        Olen itsekin asunut ulkomailla yli 30 vuotta. Olen ihan samaa mieltä kanssasi, joka maassa on omat hyvät ja huonot puolet. Viisas valitsee mikä sopii itselle parhaiten. Olen matkustellut aika paljon, mutta tähän asti en ole löytynyt täydellistä maata tai täydellisiä hymyileviä kansalaisia.

        Paluumuuttajat olkaa positiivisempia! Vaikka olette asuneet muualla, olette sittenkin säilyttäneet Suomalaisen luonteen pirteen, valittamisen, joten hymyä huuleen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe