Femtolasikista toipuminen

mievaan.

Kuinka pian femtolasik-leikkauksen jälkeen näkökykynne on ollut normaali? Minut leikattiin kolme päivää sitten ja vielä on sumuista enkä näe kauas kunnolla. Kuinka pian selviää, millainen näöstä oikein leikkauksessa tuli?

36

1983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmäsairas

      Antaa leikata terveitä silmiä.Näistä leikkauksista
      maksetaan vielä korkeaa hintaa vuosikymmenten päästä.

      • ei katkera

        Miksi koko ajan haluat syyllistää niitä, jotka ovat päätyneet leikkauttamaan elämäänsä hankaloittavan likinäköisyyden pois? Likinäköisyys ei ole sairaus eikä vamma, mutta koska on lääketieteelliseti mahdollista poistaa hankaluus elämästään ja jos on siihen tarvittavat rahat, niin miksi sitä ei tekisi? Voimakkaat lasit vääristävät näkymän, painavat nenänvartta, maksavat paljon, haittaavat erilaisia liikuntaharrastuksia jne. Minusta on aivan perusteltua leikkauttaa moinen hankaluus pois.

        Mikä silmäsairaus sinulla on? Eikö sitä voi korjata? Oletko siitä katkera, vai miksi tuomitset jatkuvasti niitä, jotka suunnittelevat tai ovat tehneet leikkauksen likinäköisyyden poistamiseksi?


      • silmäsairas
        ei katkera kirjoitti:

        Miksi koko ajan haluat syyllistää niitä, jotka ovat päätyneet leikkauttamaan elämäänsä hankaloittavan likinäköisyyden pois? Likinäköisyys ei ole sairaus eikä vamma, mutta koska on lääketieteelliseti mahdollista poistaa hankaluus elämästään ja jos on siihen tarvittavat rahat, niin miksi sitä ei tekisi? Voimakkaat lasit vääristävät näkymän, painavat nenänvartta, maksavat paljon, haittaavat erilaisia liikuntaharrastuksia jne. Minusta on aivan perusteltua leikkauttaa moinen hankaluus pois.

        Mikä silmäsairaus sinulla on? Eikö sitä voi korjata? Oletko siitä katkera, vai miksi tuomitset jatkuvasti niitä, jotka suunnittelevat tai ovat tehneet leikkauksen likinäköisyyden poistamiseksi?

        Joka on salakavalasti ollut vuosia ja huomattiin vasta,kun näkö
        alkoi hämärtymään.-Vajaan vuoden sisällä näkö on mennyt siitä
        silmästä melkein kokonaan.Näköhermo on siis vaurioitunut,eikä
        sitä voi korjata ja siksi lueskelen kauhulla näitä "mukavuusleikkauk-
        sia",joissa on omat riskinsä.
        Minulle sanoi lääkäri,että leikattu silmä on aina leikattu silmä.
        Mutta tehkää toki silmillenne mitä haluatte-jos silmälasit ovat
        "vamma "teille.


    • 28

      Samanailtana katselin jo tv-tä kauempaa suhthyvin ja paripv niin alkoi olla täysinäkö kauas.
      Kuukausi leikkauksesta on ekakontrolli,siinä tiietään jo päästiinkö tavoitteeseen vai pitääkö tehdä uusintaleikkaus kenties...

      Puolivuotta leikkauksesta on viimmeinen kontrolli ja siinä ollaan kai lopullisessa tuloksessa?

      Noin vähän aikaa leikkauksesta ei voi oikein sanoa vielä juuta eikä jaata koska se kuivuus huonontaa näköä, siis kostutustippoja kannattaa laittaa aluksi tod usein,se kirkastaa näköä. niiden tarve alkaa pikkuhiljaa vähetä kyllä ja luonnollinen kosteutus alkaa pelata. Itselläni nyt parikuukautta leikkauksesta ja en enää laita kuin yöksi kostutsgeeliä ja aamulla kostutustipat ja päivän jo pärjään ilman. mut jos tulee pv-llä sellainen tunne ettei näe oikein tarkasti niin tiputat kostutustippoja ja sitten näkö tarkentuu!

    • 17

      Minä ajoin jo seuraavana päivänä autoa. Ensimmäisen viikon ajan kun oli ne kortisoni ja antibiootti tipat käytössä, niin silloin silmät kuivuivat ja näkö oli kuvailemallasi tavalla sumuinen aina välillä. Käytin jatkuvasti silmätippoja (paitsi puolta tuntia ennen ja jälkeen lääketippojen laiton). Kun lääketippoja ei tarvinnut enää käyttää ja kostutuksen tarve väheni, niin näkö parani huomattavasti. Kuukauden päästä leikkauksesta jälkitarkastuksessa todettiin lääkärin kanssa, että näköni on vielä 120% parempi kuin mitä nollanäköön vaaditaan. Onnistunut leikkaus siis. Aikaisemmin oli likinäköä -6 molemmissa silmissä ja reilusti hajataittoa.

      Pari viikkoa sitten tuli vuosi leikkauksesta ja en ole käyttänyt tippoja ollenkaan puoleen vuoteen. Suosittelen leikkauksen tekemistä keväällä, sillä itselläni näkyi puolisen vuotta leikkauksen jälkeen halo-ilmiö kirkkaiden valojen ympärillä. Kesällä se ei niin paljoa haitannut autolla ajaessa kuin mitä se mahdollisesti olisi haitannut talvella pimeässä. Täytyy vain muistaa suojata silmät auringolta aina ulos mentäessä!

      • mievaan.

        Minulla on nyt reilu viikko leikkauksesta. Lähelle näen hyvin mutta kauas en vieläkään omasta mielestä tarpeeksi hyvin. Pystyn ajamaan autoa mutta liikennemerkit näen vasta läheltä. Television tekstiä en näe yhtä kaukaa kuin ennen laseilla. Voihan se olla että näkö vielä kirkastuu mutta pelkään että miinusta on jäänyt. Kiitos rohkaisusta, ehkäpä aika auttaa sittenkin!


      • quantoo
        mievaan. kirjoitti:

        Minulla on nyt reilu viikko leikkauksesta. Lähelle näen hyvin mutta kauas en vieläkään omasta mielestä tarpeeksi hyvin. Pystyn ajamaan autoa mutta liikennemerkit näen vasta läheltä. Television tekstiä en näe yhtä kaukaa kuin ennen laseilla. Voihan se olla että näkö vielä kirkastuu mutta pelkään että miinusta on jäänyt. Kiitos rohkaisusta, ehkäpä aika auttaa sittenkin!

        Minulla on (kuukausi leikkauksesta, jälkitarkastus juuri käytynä) edelleen se ongelma että tarkennuksessa kestää aikaa. Eli jos siirrän katseen vaikka läheltä kauas niin voi kestää sekunteja ennenkuin tarkentuu kuva täysin teräväksi. Eli oletko koittanut tarkentaa jonnekin kauas muutenkin kuin autolla ajaessa ja onnistuuko tarkennus silloin?

        Kuinka paljon käytät kostutustippoja? Pääasiallinen syy noilla toki on se silmän pitäminen kostena, mutta monella (myös minulla) se auttaa myös tarkentamisessa eli jos alkaa päivällä tuntua siltä että en tarkennu enää normaalisti niin heitä tipat silmiin ja taas pelittää.

        Mutta mitä noin muuten tulee tilanteeseesi niin jos tosiaan ylläolevista vinkeistä ei ole hyötyä ja et vain oikeasti onnistu tarkentamaan kauas niin uskaltaisin suositella että käyt sen näön tarkastuttamassa. Jos et ihan silmälääkärille asti tahdo mennä niin missä tahansa optikkoliikkeessä saa alle kahdella kympillä teetettyä sen normitestin. Se leikkaus itsessään on jo maksanut niin paljon että ei se parikymppiä siihen hintaan nähden paljoa lisää tuo :)


      • mievaan.
        quantoo kirjoitti:

        Minulla on (kuukausi leikkauksesta, jälkitarkastus juuri käytynä) edelleen se ongelma että tarkennuksessa kestää aikaa. Eli jos siirrän katseen vaikka läheltä kauas niin voi kestää sekunteja ennenkuin tarkentuu kuva täysin teräväksi. Eli oletko koittanut tarkentaa jonnekin kauas muutenkin kuin autolla ajaessa ja onnistuuko tarkennus silloin?

        Kuinka paljon käytät kostutustippoja? Pääasiallinen syy noilla toki on se silmän pitäminen kostena, mutta monella (myös minulla) se auttaa myös tarkentamisessa eli jos alkaa päivällä tuntua siltä että en tarkennu enää normaalisti niin heitä tipat silmiin ja taas pelittää.

        Mutta mitä noin muuten tulee tilanteeseesi niin jos tosiaan ylläolevista vinkeistä ei ole hyötyä ja et vain oikeasti onnistu tarkentamaan kauas niin uskaltaisin suositella että käyt sen näön tarkastuttamassa. Jos et ihan silmälääkärille asti tahdo mennä niin missä tahansa optikkoliikkeessä saa alle kahdella kympillä teetettyä sen normitestin. Se leikkaus itsessään on jo maksanut niin paljon että ei se parikymppiä siihen hintaan nähden paljoa lisää tuo :)

        Ei onnistu tarkennus hitaastikaan. Kaikkein tarkimman kuvan saan heti kun avaan silmät. Eli olisiko kuivuutta sittenkin? Laitan kostutustippoja varmaan parin tunnin välein, ehkä tiheämminkin. Tavalliset tipat kirkastavat mutta silmälääkärin määräämät geelitipat tekevät silmän sumeaksi joksikin aikaa. Harmittaa vaan jos kuitenkin pitää lasit laittaa...


      • Lasit on
        mievaan. kirjoitti:

        Ei onnistu tarkennus hitaastikaan. Kaikkein tarkimman kuvan saan heti kun avaan silmät. Eli olisiko kuivuutta sittenkin? Laitan kostutustippoja varmaan parin tunnin välein, ehkä tiheämminkin. Tavalliset tipat kirkastavat mutta silmälääkärin määräämät geelitipat tekevät silmän sumeaksi joksikin aikaa. Harmittaa vaan jos kuitenkin pitää lasit laittaa...

        Minulla on leikkauksesta reilu kuukausi. Ensimmäiset pari viikkoa oli suurimmaksi osaksi sumuista ja silmissä tuntui kuin olisi piilarit olleet koko päivän päässä (siis väsyneet, pölyntuntuiset silmät). Geelitippojen jälkeen (kun siitä johtuva sumeus oli hävinnyt) näki kohtuullisen hyvin, varsinkin aamuisin. Kevyemmät tipat aiheuttivat ihmeellistä nahkeutta silmiin.

        Noin joka toinen päivä näki kohtuullisesti ja joka toinen päivä huonosti. Testien mukaan minulla oli koko ajan kuitenkin ajokorttinäkö. Autolla ajaminen tuntui ikävältä, koska kuva ei ollut niin tarkka mihin lasien kanssa oli tottunut. Leikkaus suunniteltiin niin, että toiseen silmään tulisi -0,5 ja toiseen 0, jotta lukulasien tarve ei tulisi heti vastaan.

        Kolmen viikon kuluttua leikkauksesta kävin silmälääkärissä ja sain silmälasireseptin (-1 ja -1,25). Optikot eivät leikkauksen jälkeen suostuneet laseja antamaan ilman silmälääkärin reseptiä. Neljän viikon kuluttua kävin optikolla ja sain häneltä lasit (-1 ja -0,5). Pidän niitä aina kun siltä tuntuu (autolla ajaessa tai marketissa käydessä). Kotona ja muuallakin pärjään hyvin ilman laseja. Pikkuhiljaa alan ilmeisesti tottumaan tähän epätarkempaan kuvaan. Lasien jälkeen tulee kyllä aina hienoinen luopumisen tuska (tarkkaa näköä jää kaipaamaan).

        Minulla oli miinusta n. 5 ennen leikkausta, joten siihen verrattuna parannus on huomattava. Nyt näkee hyvin suihkussa ja saunassa, eikä kotiinsa enää eksy ilman laseja :-) Varsinainen jälkitarkastus on vielä tekemättä ja harkittavaksi jää menenkö tarkentavaan korjausleikkaukseen. Olisi kiva kuulla, jos jollekin on sellainen tehty. Onko tulos ollut onnistunut?


      • mievaan.
        Lasit on kirjoitti:

        Minulla on leikkauksesta reilu kuukausi. Ensimmäiset pari viikkoa oli suurimmaksi osaksi sumuista ja silmissä tuntui kuin olisi piilarit olleet koko päivän päässä (siis väsyneet, pölyntuntuiset silmät). Geelitippojen jälkeen (kun siitä johtuva sumeus oli hävinnyt) näki kohtuullisen hyvin, varsinkin aamuisin. Kevyemmät tipat aiheuttivat ihmeellistä nahkeutta silmiin.

        Noin joka toinen päivä näki kohtuullisesti ja joka toinen päivä huonosti. Testien mukaan minulla oli koko ajan kuitenkin ajokorttinäkö. Autolla ajaminen tuntui ikävältä, koska kuva ei ollut niin tarkka mihin lasien kanssa oli tottunut. Leikkaus suunniteltiin niin, että toiseen silmään tulisi -0,5 ja toiseen 0, jotta lukulasien tarve ei tulisi heti vastaan.

        Kolmen viikon kuluttua leikkauksesta kävin silmälääkärissä ja sain silmälasireseptin (-1 ja -1,25). Optikot eivät leikkauksen jälkeen suostuneet laseja antamaan ilman silmälääkärin reseptiä. Neljän viikon kuluttua kävin optikolla ja sain häneltä lasit (-1 ja -0,5). Pidän niitä aina kun siltä tuntuu (autolla ajaessa tai marketissa käydessä). Kotona ja muuallakin pärjään hyvin ilman laseja. Pikkuhiljaa alan ilmeisesti tottumaan tähän epätarkempaan kuvaan. Lasien jälkeen tulee kyllä aina hienoinen luopumisen tuska (tarkkaa näköä jää kaipaamaan).

        Minulla oli miinusta n. 5 ennen leikkausta, joten siihen verrattuna parannus on huomattava. Nyt näkee hyvin suihkussa ja saunassa, eikä kotiinsa enää eksy ilman laseja :-) Varsinainen jälkitarkastus on vielä tekemättä ja harkittavaksi jää menenkö tarkentavaan korjausleikkaukseen. Olisi kiva kuulla, jos jollekin on sellainen tehty. Onko tulos ollut onnistunut?

        Nyt on runsaat kaksi viikkoa leikkauksesta. Pärjään ilman laseja - eihän minulla niitä edes ole. Minulla on ikää sen verran, että leikattiin toiseen silmään "ikänäkö" ja toisesta olisi pitänyt tulla tarkka kauas. Näenkin lähelle tosi hyvin, paremmin kuin piilareilla tai lukulaseilla, mutta kauas en vieläkään ihan tarkasti. Välillä tuntuu minustakin, että silmissä olisi vanhat piilolinssit, mutta kostutustipat auttavat silloin. Kauas näkeminenkin on tarkentunut päivä päivältä, nyt näen jo television tekstit samalta etäisyydeltä kuin ennen laseilla, tosin en ihan yhtä tarkasti. Neljän seinän sisällä prjään loistavasti ilman laseja, pihalla myös, kaikessa liikunnassa (uskon ainakin, vaikka en vielä kovin paljoa ole uskaltanut rehkiä), autollakin ajan tuttuja reittejä, näkökenttä on tosi laaja, kun ei ole vahvojen sankalasien tuomaa vääristymää eikä liikkuvia piilolinssejä, mutta opastetaulujen kaukaa näkemiseen en ole tyytyväinen. Ehkä siihen hankin lasit myöhemmin. Hämäränäköä en ole vielä ehtinyt testaamaan.
        Tyytyväinen olen, vaikka tulos ei ehkä täydellinen olekaan. Pidän kuitenkin erityisen tärkeänä sitä, että kaikki lähityöskentely eri etäisyyksille sujuu enkä tarvitse lukulaseja.


      • ööga
        mievaan. kirjoitti:

        Minulla on nyt reilu viikko leikkauksesta. Lähelle näen hyvin mutta kauas en vieläkään omasta mielestä tarpeeksi hyvin. Pystyn ajamaan autoa mutta liikennemerkit näen vasta läheltä. Television tekstiä en näe yhtä kaukaa kuin ennen laseilla. Voihan se olla että näkö vielä kirkastuu mutta pelkään että miinusta on jäänyt. Kiitos rohkaisusta, ehkäpä aika auttaa sittenkin!

        Sama juttu, viikko leikkauksesta enkä näe terävästi kauas lähelle kyllä ja silmän ulkoreunoihin tuli mustat raamit mitkä häiritsevät, tällä hetkellä hintalaatusuhde huono ja huolestuttava.


    • laseroitu

      Minut leikattiin reilu 4 kk sitten. Vielä pari-kolme viikkoa sitten ihmettelin, miksi nimenomaan vasemmassa silmässäni on toisinaan sumea näkö. Näkö yleensä sumeni heti aamusta ja oli sumeana muutamia tunteja (ei joka aamu, mutta häiritsevän usein kuitenkin). Tiesin, että kuivuuteen se liittyy. Kunnes sitten alkoi heinien siitepölykausi! Ennen olen pärjännyt pelkällä antihistamiinitabletilla, mutta nyt ensimmäistä kertaa ostin näitä "allergia-tippoja" ja voi että, miten näkö kirkastuu välittömästä tippojen laiton jälkeen!

      Ilmeisesti silmäni ovat vielä sen verran kuivat, että reagoivat siitepölyyn normaalia herkemmin. Luojan lykky, että keksin vaihtaa tipat kosteuttavista näihin toisiin. Tänään oli ensimmäinen aamu, etten tippoja laittanut, laitoin vasta töistä kotiin tultuani. Mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu, kun siitepölykausi on kokonaan ohi :)

      Mutta ihan alkuperäiseen kysymykseesi vastatakseni: kyllä heti seuraavana päivänä jo näkyi kirkkaasti. Välillä tuli sumeampia päiviä ja välillä näkö haki omaa paikkaansa, jolloin näkö saattoi olla yliterävä. Hämäränäkö on vielä huonompi kuin ennen leikkausta, samaten valot leviävät (vähemmän nyt, kun silmät ovat kosteammat). Mutta sen verran lyhyt aika itsellänikin on leikkauksesta, että mielenkiinnolla odotan, mistä tästä tulee :) Miinussilmä jätettiin myös ja vaikka joskus tulen saamaan lukulasit, kiitän jokaikistä päivää, minkä saan elää ilman rillejä! :)

      • mievaan.

        Ai, uskaltaisinkohan minäkin kokeilla allergiatippoja? Olen niitä käyttänyt aina keväisin ja kesäisin, mutta leikkauksen jälkeen en ole uskaltanut, olen käyttänyt vain lääkärin määräämiä tippoja.
        Päivä päivältä näköni näyttää paranevan ja kaksoiskuvat vähenevän. Välillä en edes muista, että silmäni on leikattu. Tippoja kyllä laitan usein, varsinkin autossa silmät tuntuvat kuivuvan kovasti. Meikkiä en ole uskaltanut vielä laittaa, miten te muut, kuinka pian olette laittaneet esim. ripsiväriä? Kuinka pian voi mennä uimahalliin ja uida ihan normaalisti niin, että silmät kastuvat? Jotenkin pelkään silmien kastelemista. Mutta eiköhän tämä elämä normalisoidu.


      • laseroitu
        mievaan. kirjoitti:

        Ai, uskaltaisinkohan minäkin kokeilla allergiatippoja? Olen niitä käyttänyt aina keväisin ja kesäisin, mutta leikkauksen jälkeen en ole uskaltanut, olen käyttänyt vain lääkärin määräämiä tippoja.
        Päivä päivältä näköni näyttää paranevan ja kaksoiskuvat vähenevän. Välillä en edes muista, että silmäni on leikattu. Tippoja kyllä laitan usein, varsinkin autossa silmät tuntuvat kuivuvan kovasti. Meikkiä en ole uskaltanut vielä laittaa, miten te muut, kuinka pian olette laittaneet esim. ripsiväriä? Kuinka pian voi mennä uimahalliin ja uida ihan normaalisti niin, että silmät kastuvat? Jotenkin pelkään silmien kastelemista. Mutta eiköhän tämä elämä normalisoidu.

        Hmm, en ole lääkäri, mutta mikset uskaltaisi kokeilla allergiatippoja? Mulla ilmeisesti silmien kuivuus on johtunut pitkälti allergiasta ja jos vaan olisin hoksannut ne tipat jo keväällä, uskoisin, että monelta harmistukselta olisin välttynyt.

        Kuukausitarkastuksessa lääkäri sanopi mulle, että silmiä voi kohdella jo samalla tavalla kuin ennen leikkausta. Eli olla silmät auki suihkussa, hieroa jne. Alkuunhan se hirvitti, mutta nyt elän aivan kuten ennen leikkaustakin (paitsi että näen paremmin ;) ). Ripsiväriä olen alkanut käyttää vasta äskettäin ihan siitä syystä, että kosteustipat levittivät niin vesiliukoisen kuin vedenkestävänkin ripsarin. Allergiatippojen kanssa pysyy vesiliukoinen entiseen malliin.

        Kerro,jos uskaltaudut kokeilemaan allergiatippoja, että miten kävi :)


      • laseroitu
        laseroitu kirjoitti:

        Hmm, en ole lääkäri, mutta mikset uskaltaisi kokeilla allergiatippoja? Mulla ilmeisesti silmien kuivuus on johtunut pitkälti allergiasta ja jos vaan olisin hoksannut ne tipat jo keväällä, uskoisin, että monelta harmistukselta olisin välttynyt.

        Kuukausitarkastuksessa lääkäri sanopi mulle, että silmiä voi kohdella jo samalla tavalla kuin ennen leikkausta. Eli olla silmät auki suihkussa, hieroa jne. Alkuunhan se hirvitti, mutta nyt elän aivan kuten ennen leikkaustakin (paitsi että näen paremmin ;) ). Ripsiväriä olen alkanut käyttää vasta äskettäin ihan siitä syystä, että kosteustipat levittivät niin vesiliukoisen kuin vedenkestävänkin ripsarin. Allergiatippojen kanssa pysyy vesiliukoinen entiseen malliin.

        Kerro,jos uskaltaudut kokeilemaan allergiatippoja, että miten kävi :)

        Ai niin, selvennykseksi, että minut leikattiin Intralasikilla ja siinä taitaa toipuminen olla hieman nopeampaa kuin tavallisessa lasikleikkauksessa. Kannattaa varmistaa asiat (kuten uiminen) kuukausitarkastuksessa.


      • lasit on
        mievaan. kirjoitti:

        Ai, uskaltaisinkohan minäkin kokeilla allergiatippoja? Olen niitä käyttänyt aina keväisin ja kesäisin, mutta leikkauksen jälkeen en ole uskaltanut, olen käyttänyt vain lääkärin määräämiä tippoja.
        Päivä päivältä näköni näyttää paranevan ja kaksoiskuvat vähenevän. Välillä en edes muista, että silmäni on leikattu. Tippoja kyllä laitan usein, varsinkin autossa silmät tuntuvat kuivuvan kovasti. Meikkiä en ole uskaltanut vielä laittaa, miten te muut, kuinka pian olette laittaneet esim. ripsiväriä? Kuinka pian voi mennä uimahalliin ja uida ihan normaalisti niin, että silmät kastuvat? Jotenkin pelkään silmien kastelemista. Mutta eiköhän tämä elämä normalisoidu.

        Minä laitoin meikit (luomivärin, ripsivärin, raukset) jo viikon kuluttua leikkauksesta. Poistin ne vanupuikoilla ja pumpulilapuilla sekä nivea -merkkisellä meikinpoistoaineella (maitomainen, silmälääkärien hyväksymä).


      • lasereye

        kauan teillä on toipuminen kestänyt. 2,5h leikkauksesta näkö oli jo normaali.Tippoja käytin 2kk. Lähtömiinukset oli minulla aika vaatimattomat -1,75 ja -2,25 liekö sillä merkitystä.


      • mievaan.
        laseroitu kirjoitti:

        Ai niin, selvennykseksi, että minut leikattiin Intralasikilla ja siinä taitaa toipuminen olla hieman nopeampaa kuin tavallisessa lasikleikkauksessa. Kannattaa varmistaa asiat (kuten uiminen) kuukausitarkastuksessa.

        Minulla on nyt leikkauksesta kolme viikkoa, parin viikon kuluttua on tarkastus. Taidan kuitenkin odottaa siihen asti ennen kuin uskallan käyttää allergiatippoja tai mennä uimahalliin. Nythän voi uida järvessäkin, ja sen kyllä uskallan, kun siinä eivät silmät kastu. Saunassa kävin tänään ensimmäisen kerran leikkauksen jälkeen ja olipa tosi upea juttu NÄHDÄ saunassa! Minulla on ollut voimakkaat lasit alle kymmenvuotiaasta, joten en edes muista, miltä tuntuu nähdä peseytyä. Eli ihan hyvin menee :-)


      • mievaan.
        lasit on kirjoitti:

        Minä laitoin meikit (luomivärin, ripsivärin, raukset) jo viikon kuluttua leikkauksesta. Poistin ne vanupuikoilla ja pumpulilapuilla sekä nivea -merkkisellä meikinpoistoaineella (maitomainen, silmälääkärien hyväksymä).

        Taidan kokeilla huomenna, kun on pienet juhlatkin tiedossa...


      • mievaan.
        lasereye kirjoitti:

        kauan teillä on toipuminen kestänyt. 2,5h leikkauksesta näkö oli jo normaali.Tippoja käytin 2kk. Lähtömiinukset oli minulla aika vaatimattomat -1,75 ja -2,25 liekö sillä merkitystä.

        Ehkä sillä on merkitystä, ja iällä myös. Minulla miinuksia oli yli kymmenen kummassakin silmässä ja ikää yli neljä kymmentä, sekin voi vaikuttaa.


      • lasit on
        mievaan. kirjoitti:

        Ehkä sillä on merkitystä, ja iällä myös. Minulla miinuksia oli yli kymmenen kummassakin silmässä ja ikää yli neljä kymmentä, sekin voi vaikuttaa.

        Yli 40 olen minäkin ja miinuksia oli reilusti yli 5. Lääkärin mukaan toipuminen on hyvin yksilöllistä. Joillakin menee kuten sinulla ja joillakin kestää jopa puoli vuotta! Tietysti silläkin on merkitystä saatiinko kaikki miinukset pois vai ei.


      • laseroitu
        lasereye kirjoitti:

        kauan teillä on toipuminen kestänyt. 2,5h leikkauksesta näkö oli jo normaali.Tippoja käytin 2kk. Lähtömiinukset oli minulla aika vaatimattomat -1,75 ja -2,25 liekö sillä merkitystä.

        Mulla ikää 40, näkö oli -3 ja jo ennen leikkausta oli kuivat silmät. Kuulemma vuodenkin voi joutua käyttämään silmätippoja, toiset lopun elämäänsä. Yksilöllistä tämäkin. Nyt en tosiaan ole kosteustippoja tarvinut löydettyäni allergiatipat ja mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu, kun siitepölykausi on ohi :) Ja uskon, että jos olisin tajunnut alkaa aikaisemmin käyttää allergiatippoja, olisin voinut heittää kosteustipat menemään jo tuolloin, eli tosiaan suurimmaksi osaksi siitepölystä mun silmät ovat tähän asti oireilleet, näemmä.


      • mievaan.
        laseroitu kirjoitti:

        Mulla ikää 40, näkö oli -3 ja jo ennen leikkausta oli kuivat silmät. Kuulemma vuodenkin voi joutua käyttämään silmätippoja, toiset lopun elämäänsä. Yksilöllistä tämäkin. Nyt en tosiaan ole kosteustippoja tarvinut löydettyäni allergiatipat ja mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu, kun siitepölykausi on ohi :) Ja uskon, että jos olisin tajunnut alkaa aikaisemmin käyttää allergiatippoja, olisin voinut heittää kosteustipat menemään jo tuolloin, eli tosiaan suurimmaksi osaksi siitepölystä mun silmät ovat tähän asti oireilleet, näemmä.

        En malttanut kuitenkaan odottaa kuukausitarkastusta, vaan tänään kokeilin allergiatippoja. Tulos oli suunnilleen sama kuin muillakin nestemäisillä tipoilla: näkö kirkastui heti. Geelimäisillä tipoilla näkö menee ensin sameaksi, vaikka ne ilmeisesti kosteuttavat pidempään.
        Minunkin silmäni ovat olleet jo pitkään kuivat ja olen käyttänyt kosteutustippoja säännöllisesti vähintään aamuin illoin, jopa lääkärin reseptillä. Allergiatippoja käytän lähinnä kevät- ja kesäaikaan, usein kosteutustippojen rinnalla. Jos minulle nyt jää "tipoitustarve" leikkauksen takia, niin ei se mitään uutta ole, olisin joka tapauksessa joutunut niitä käyttämään.
        Ripsiväriäkin kokeilin tänään. Laitoin ihan kevyesti ja sellaista, jonka tiesin lähtevän helposti pois, ostin ihan tuliterän maskaran. Pyyhin kevyesti meikinpoistoaineella ja huuhtelin vedellä. Ihan hyvin onnistui, vaikka pelkäsin, että jotain kamalaa tapahtuu. Ehkä vähennän meikkaamista jatkossa, jos meikin poistaminen on jatkossakin noin jännittävää touhua :-)


      • lasit on
        mievaan. kirjoitti:

        En malttanut kuitenkaan odottaa kuukausitarkastusta, vaan tänään kokeilin allergiatippoja. Tulos oli suunnilleen sama kuin muillakin nestemäisillä tipoilla: näkö kirkastui heti. Geelimäisillä tipoilla näkö menee ensin sameaksi, vaikka ne ilmeisesti kosteuttavat pidempään.
        Minunkin silmäni ovat olleet jo pitkään kuivat ja olen käyttänyt kosteutustippoja säännöllisesti vähintään aamuin illoin, jopa lääkärin reseptillä. Allergiatippoja käytän lähinnä kevät- ja kesäaikaan, usein kosteutustippojen rinnalla. Jos minulle nyt jää "tipoitustarve" leikkauksen takia, niin ei se mitään uutta ole, olisin joka tapauksessa joutunut niitä käyttämään.
        Ripsiväriäkin kokeilin tänään. Laitoin ihan kevyesti ja sellaista, jonka tiesin lähtevän helposti pois, ostin ihan tuliterän maskaran. Pyyhin kevyesti meikinpoistoaineella ja huuhtelin vedellä. Ihan hyvin onnistui, vaikka pelkäsin, että jotain kamalaa tapahtuu. Ehkä vähennän meikkaamista jatkossa, jos meikin poistaminen on jatkossakin noin jännittävää touhua :-)

        Kyllä se jännitys vähenee jo toisella kerralla. Sen jälkeen se menee ihan rutiinilla.. Mutta jos pärjää ilman meikkejä, niin hyvä niin!!


      • laseroitu
        mievaan. kirjoitti:

        En malttanut kuitenkaan odottaa kuukausitarkastusta, vaan tänään kokeilin allergiatippoja. Tulos oli suunnilleen sama kuin muillakin nestemäisillä tipoilla: näkö kirkastui heti. Geelimäisillä tipoilla näkö menee ensin sameaksi, vaikka ne ilmeisesti kosteuttavat pidempään.
        Minunkin silmäni ovat olleet jo pitkään kuivat ja olen käyttänyt kosteutustippoja säännöllisesti vähintään aamuin illoin, jopa lääkärin reseptillä. Allergiatippoja käytän lähinnä kevät- ja kesäaikaan, usein kosteutustippojen rinnalla. Jos minulle nyt jää "tipoitustarve" leikkauksen takia, niin ei se mitään uutta ole, olisin joka tapauksessa joutunut niitä käyttämään.
        Ripsiväriäkin kokeilin tänään. Laitoin ihan kevyesti ja sellaista, jonka tiesin lähtevän helposti pois, ostin ihan tuliterän maskaran. Pyyhin kevyesti meikinpoistoaineella ja huuhtelin vedellä. Ihan hyvin onnistui, vaikka pelkäsin, että jotain kamalaa tapahtuu. Ehkä vähennän meikkaamista jatkossa, jos meikin poistaminen on jatkossakin noin jännittävää touhua :-)

        Hyvä sulle :) Ei se kauaa ole jännittävää :) Mulla on vähentynyt meikkaaminen, kun tosiaankin olin kolmisen kuukautta lähes kokonaan ilman meikkiä leikkauksen jälkeen. Jotenkin nyt tuntuu, ettei enää ole niin "ruma", kuin rillien kanssa, joten ei sitä ripsariakaan tarvi joka välissä olla. Ennen en olisi kehdannut lähteä kauppaan, saatikka kaupungille ilman meikkiä, nyt ei tunnu missään :D Ja täytyy kyllä sanoa, että on itsetuntokin noussut, hassua; kannatti satsata reilu kolme tonnia :)

        Vielä allergiatippoihin. Minulla ero oli huomattava siirtyessäni kosteustipoista allergiatippoihin. Kokeilin kosteustippoja vaikka kuinka monta eri merkkiä ja vasta allergiatipat poistivat ajoittain esiintyneen sumuharson. Mutta hyvä näin :)


      • mievaan.
        lasit on kirjoitti:

        Kyllä se jännitys vähenee jo toisella kerralla. Sen jälkeen se menee ihan rutiinilla.. Mutta jos pärjää ilman meikkejä, niin hyvä niin!!

        Mistäs minä luinkaan, että nykyään on muotia tällainen "nudemeikki", ettei ripsiväriä käytetä eikä juuri muutenkan meikata? (Vai muistanko väärin :-) No, muotia tai ei, niin tällä hetkellä en koe meikkiä tarvitsevanikaan. Olen lomalla, ja töihin palatessa voi olla toinen juttu.
        Päivä päivältä totun uuteen olemukseeni ja nautin silmä- ja piilolasittomasta elämästäni. Tipottelu harvenee ja tekstit selkiintyvät.


      • kysynvaan?
        lasit on kirjoitti:

        Kyllä se jännitys vähenee jo toisella kerralla. Sen jälkeen se menee ihan rutiinilla.. Mutta jos pärjää ilman meikkejä, niin hyvä niin!!

        Tuli vaan mieleen, että jos tarvitsee lasit laserleikkauksen jälkeen, niin voiko käyttää piilolaseja?


      • Rupelo
        laseroitu kirjoitti:

        Hyvä sulle :) Ei se kauaa ole jännittävää :) Mulla on vähentynyt meikkaaminen, kun tosiaankin olin kolmisen kuukautta lähes kokonaan ilman meikkiä leikkauksen jälkeen. Jotenkin nyt tuntuu, ettei enää ole niin "ruma", kuin rillien kanssa, joten ei sitä ripsariakaan tarvi joka välissä olla. Ennen en olisi kehdannut lähteä kauppaan, saatikka kaupungille ilman meikkiä, nyt ei tunnu missään :D Ja täytyy kyllä sanoa, että on itsetuntokin noussut, hassua; kannatti satsata reilu kolme tonnia :)

        Vielä allergiatippoihin. Minulla ero oli huomattava siirtyessäni kosteustipoista allergiatippoihin. Kokeilin kosteustippoja vaikka kuinka monta eri merkkiä ja vasta allergiatipat poistivat ajoittain esiintyneen sumuharson. Mutta hyvä näin :)

        Taitaa aika yksilöllistä laserista toipuminen olla. Minulla on nyt reilut puoli vuotta leikkauksesta, ikää kohta 43 ja monovisio tehtiin. Leikkauksen jälkeen ajattelin, että elämäni pahin moka, vaikka olin leikkausta monta vuotta miettinyt, laserin jälkeen monta viikkoa silmät olivat kuivat, kuin santapaperia ja näkökyky ilmeisesti siitä syystä sumea. Kostutustippoja laitoin alkuun varmaan viiden minuutin välein. En oikein uskonut, että hyvä tulee, kun lääkäri totesi, että pitää vaan odotella ja kostutella. Tippoja en ole noin pariin viikkoon enää tarvinnut ja näkö on omasta mielestäni hyvä, viimeinen tarkastus pian ja sitten saan lääkärin arvion.


      • mievaan.
        Rupelo kirjoitti:

        Taitaa aika yksilöllistä laserista toipuminen olla. Minulla on nyt reilut puoli vuotta leikkauksesta, ikää kohta 43 ja monovisio tehtiin. Leikkauksen jälkeen ajattelin, että elämäni pahin moka, vaikka olin leikkausta monta vuotta miettinyt, laserin jälkeen monta viikkoa silmät olivat kuivat, kuin santapaperia ja näkökyky ilmeisesti siitä syystä sumea. Kostutustippoja laitoin alkuun varmaan viiden minuutin välein. En oikein uskonut, että hyvä tulee, kun lääkäri totesi, että pitää vaan odotella ja kostutella. Tippoja en ole noin pariin viikkoon enää tarvinnut ja näkö on omasta mielestäni hyvä, viimeinen tarkastus pian ja sitten saan lääkärin arvion.

        Minä voisin sanoa olevani tällä hetkellä 75-prosenttisesti tyytyväinen leikkaukseen. Vasemmasta silmästä oli tarkoitus tehdä ns lukusilmä, ja se onnistui hyvin. Pystyn lukemaan, käyttämään tietokonetta, soittamaan pianoa ja tekemään kaikki kotihommat ilman laseja. Näen jopa paremmin kuin sankalasien lukuosalla tai ns monovisiopiilolinsseillä. Siitä 50%. Yhteisnäkö molemmilla silmillä toimii hyvin, siitä 25%. Oikeasta silmästä piti tulla ns kaukosilmä. Se ei ole niin hyvä kuin olisin toivonut, siitä prosentit 0 ja kokonais% 75. Ajan kyllä autoa, mutta koen, että näen liikennemerkit ja opastekyltit liian myöhään. Muutenkin kauas näkeminen on heikkoa. Varmaan tulen tarvitsemaan siihen lasit :( Pian loppuu loma ja selviää se, miten töissä pärjään. Toki minulla oli tietona jo ennen leikkausta, että niin vahvoilla miinuksilla kuin minulla oli, ei pystytä takaamaan 0-näköä. Hämäränäön heikkenemistä en huomaa, se oli ennestään niin heikko. Ja haloefekti oli arkipäivää piilolinssien kanssa, joten sekään ei säikäytä. Eli kokonaistulos reilusti plussalla :-)


      • SuperTyytyväinen
        mievaan. kirjoitti:

        Minä voisin sanoa olevani tällä hetkellä 75-prosenttisesti tyytyväinen leikkaukseen. Vasemmasta silmästä oli tarkoitus tehdä ns lukusilmä, ja se onnistui hyvin. Pystyn lukemaan, käyttämään tietokonetta, soittamaan pianoa ja tekemään kaikki kotihommat ilman laseja. Näen jopa paremmin kuin sankalasien lukuosalla tai ns monovisiopiilolinsseillä. Siitä 50%. Yhteisnäkö molemmilla silmillä toimii hyvin, siitä 25%. Oikeasta silmästä piti tulla ns kaukosilmä. Se ei ole niin hyvä kuin olisin toivonut, siitä prosentit 0 ja kokonais% 75. Ajan kyllä autoa, mutta koen, että näen liikennemerkit ja opastekyltit liian myöhään. Muutenkin kauas näkeminen on heikkoa. Varmaan tulen tarvitsemaan siihen lasit :( Pian loppuu loma ja selviää se, miten töissä pärjään. Toki minulla oli tietona jo ennen leikkausta, että niin vahvoilla miinuksilla kuin minulla oli, ei pystytä takaamaan 0-näköä. Hämäränäön heikkenemistä en huomaa, se oli ennestään niin heikko. Ja haloefekti oli arkipäivää piilolinssien kanssa, joten sekään ei säikäytä. Eli kokonaistulos reilusti plussalla :-)

        Vajaa viikko sitten leikattu FemtoLasikilla Hesassa ja olen tyytyväinen että uskalsin vihdoinkin mennä leikkaukseen kuuden vuoden harkinnan jälkeen. Silmät vielä tekee paranemis operaatiota, mutta päivä päivältä iloitsen kun huomaan katseeni kirkastuvan ja terävöityvän.
        Minulle tehtiin monovision leikkaus eli toisella silmällä luen ja toisella näen kauas. Ikää on 45v ja seuraava hankinta olisi ollut moniteholasit jos en olisi mennyt leikkaukseen.

        Kyllä on monta kertaa päässyt itku, kun huomaan kuinka paljon tarkemmin ja selvemmin näen asioita ympärilläni. Hieno ja oikea päätös!


      • Myös leikattu
        SuperTyytyväinen kirjoitti:

        Vajaa viikko sitten leikattu FemtoLasikilla Hesassa ja olen tyytyväinen että uskalsin vihdoinkin mennä leikkaukseen kuuden vuoden harkinnan jälkeen. Silmät vielä tekee paranemis operaatiota, mutta päivä päivältä iloitsen kun huomaan katseeni kirkastuvan ja terävöityvän.
        Minulle tehtiin monovision leikkaus eli toisella silmällä luen ja toisella näen kauas. Ikää on 45v ja seuraava hankinta olisi ollut moniteholasit jos en olisi mennyt leikkaukseen.

        Kyllä on monta kertaa päässyt itku, kun huomaan kuinka paljon tarkemmin ja selvemmin näen asioita ympärilläni. Hieno ja oikea päätös!

        Näitkö aikaisemmin laseilla huonosti? Minä näen nyt leikkauksen jälkeen ilman laseja paljon huonommin kuin lasien kanssa aikoinaan.


      • SuperTyytyväinen
        Myös leikattu kirjoitti:

        Näitkö aikaisemmin laseilla huonosti? Minä näen nyt leikkauksen jälkeen ilman laseja paljon huonommin kuin lasien kanssa aikoinaan.

        Mulla ei ole ollut vielä lukulaseja, mutta seuraavat lasit olisi olleet moniteholasit. Näen lukea läheltä esim. tätä kirjoittaessani. Mutta esim. kaupassa purkkien pientä tekstiä en näe.

        Vasen silmä joka leikattiin lukevaksi silmäksi näkee nyt hyvin ja terävästi kauas ja oikea josta oli puhetta tehdä "vahva" kauas näkevä silmä, näkee kyllä kauas mutta sumuverhon läpi. Katse terävöityy selvästi iltaa kohden.

        Tänään ostin lukulasit suomalaisesta kirjakaupasta, lääkärin suosituksesta. Töissä joudun lukemaan ja kirjoittamaan.

        En ole huolissani, koska luotan ja odotan näön vielä korjaantuvan haluttuun tavoitteeseen. Onhan leikkauksesta vasta viikko. Tänään jätän antibiootit ja kortisonitipat pois ja odotan katseen kirkastuvan. Tosin kostutustippoja olen joutunut laittamaan joka toinen tunti, mutta silmien kuivuus kuuluu asiaan. Olen luottavaisin mielin ja uskon, että lukulasit jää ajan myötä pois.

        Pientä "tuikkimista"on ollut oikeassa silmässä ollut ja silloin tällöin tuntuu siltä kun joku neulalla tökkäisi, mutta edelleen... uskon tämänkin kuuluvan paranemis prosessiin.


      • Myös leikattu
        SuperTyytyväinen kirjoitti:

        Mulla ei ole ollut vielä lukulaseja, mutta seuraavat lasit olisi olleet moniteholasit. Näen lukea läheltä esim. tätä kirjoittaessani. Mutta esim. kaupassa purkkien pientä tekstiä en näe.

        Vasen silmä joka leikattiin lukevaksi silmäksi näkee nyt hyvin ja terävästi kauas ja oikea josta oli puhetta tehdä "vahva" kauas näkevä silmä, näkee kyllä kauas mutta sumuverhon läpi. Katse terävöityy selvästi iltaa kohden.

        Tänään ostin lukulasit suomalaisesta kirjakaupasta, lääkärin suosituksesta. Töissä joudun lukemaan ja kirjoittamaan.

        En ole huolissani, koska luotan ja odotan näön vielä korjaantuvan haluttuun tavoitteeseen. Onhan leikkauksesta vasta viikko. Tänään jätän antibiootit ja kortisonitipat pois ja odotan katseen kirkastuvan. Tosin kostutustippoja olen joutunut laittamaan joka toinen tunti, mutta silmien kuivuus kuuluu asiaan. Olen luottavaisin mielin ja uskon, että lukulasit jää ajan myötä pois.

        Pientä "tuikkimista"on ollut oikeassa silmässä ollut ja silloin tällöin tuntuu siltä kun joku neulalla tökkäisi, mutta edelleen... uskon tämänkin kuuluvan paranemis prosessiin.

        Kyllä se näkösi vielä varmaan muuttuu. Minullakin on vaihtelua ollut. Toisina päivinä näkyy paremmin kuin toisina. Minulla näkö kuitenkin yleensä heikkenee iltaa kohti ja on aamulla parempi. Noita tuikkimisia on minullakin tuntunut.


      • Leikkauksen riskit
        Myös leikattu kirjoitti:

        Kyllä se näkösi vielä varmaan muuttuu. Minullakin on vaihtelua ollut. Toisina päivinä näkyy paremmin kuin toisina. Minulla näkö kuitenkin yleensä heikkenee iltaa kohti ja on aamulla parempi. Noita tuikkimisia on minullakin tuntunut.

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Leikkauksesta voi seurata pysyviä ongelmia näköön ja silmiin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, starburst, glare)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - regressio eli (kauko)näön palautuminen leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - lasiaisen irtauma (verkkokalvon repeytyminen)
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon oheneminen
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus

        Minä en koskaan toipunut femtolasik-leikkauksesta vaan sain siitä erilaisia ongelmia loppuiäkseni. En edes päässyt laseista eroon. Näinkin voi käydä eli leikkausta kannattaa todella harkita tarkkaan.


    • labbis hakusessa

      Minä kävin femtolasik leikkauksessa noin kolme vuotta sitten. Lopputulos ihan täyttä p....a!!! Nyt toinen silmä korjattu kaksi kertaa ja edelleen näkö paljon huonompi, kuin ennen leikkausta silmälaseilla korjattuna. Paljon erilaisa haittoja ja mitään korvausta ei saa mistään(potilasvahinko vakuutuksesta). Älkää menkö pilaaman terveitä silmiänne näihin huuhaa leikkauksiin!!! Itselläni mennyt n.6000e. Tähän p....n korjaamiseen!! Täyttä huijausta!!!

      • Leikkauksen riskit

        Itse en ole edes viitsinyt laskea, paljonko minulla on mennyt rahaa femtolasikin jälkeen erilaisten silmävaivojen hoitamiseen. Varmaankin ainakin kaksi kertaa leikkauksen hinnan verran ellei enemmän. Kävin silmälääkärillä taas eilen. Pahinta on kuitenkin, että näitä ongelmia ei saa korjattua mitenkään vaan näköni ja silmäni on pilattu peruuttamattomasti.

        Täydelliseen toipumiseen femtolasikista menee itse asiassa noin viisi vuotta. Silmät saattavat olla kuivat kaksi vuotta, koska niin pitkään kestää leikkauksessa katkaistujen hermojen palautuminen normaaliksi. Joillekin (5 – 50 % riippuen lähteestä) kuivuus jää pysyväksi. Näitä faktoja ei vain yleensä kerrota esitutkimuksessa (tai mediassa) vaan silmäleikkauksista annetaan liian turvallinen kuva. Totuus tulee sitten ilmi kun lukee ihmisten katkeria kommentteja leikkauksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe