VARTIJA kyttää kaupassa aiheetta!!

Amanda12345

AIvan tavallinen ihminen menee kauppaan ja vartija kyttää kassalla asti perässä. Miksi?? Ulkonäkö huoliteltu, normaali rauhallinen käytös, ei rikosrekisteriä ja eikä näpistelyjä omalla tunnolla. Miksi? Ja vartijat luulee ettei niitä huomata. Tekisi niin tehdä valitus vartijoiden käytöksestä. Ja olen vielä ihan hyvin toimeentuleva ja työssäkäyvä. Tuli niin paha mieli jun kaupassa käy ja vartija aina perässä. Mistä ihmeestä tämä voi johtua???? Sekoitetaanko minut johonkin toiseen ihmiseen???

51

6321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tallaaja112

      Se nyt vain on vartijoiden toimenkuvaa. Mistä se vartiaj sun taustoja voisi tietää! Jokainen voi olla varas.
      Kleptomaanikkokin voi olla pukeutunut vaikka smokkiin. Ammattihuijarit ovat myös hyvin pukeutuneita ja asiallisia ja kas hyvä uskoisten rahapussit katoavat jopa kaupassa, jos ei vartijoita olisi!

      Vähän vaikuttaa myös mihin aikaan käyt kaupassa.

    • dd

      joo, ei kannata tollasesta loukkaantua. Jos on esim. hiljaista niin vartija kiertää sitä ainoaa asiakasta ken kaupassa on.

    • Tälläistä on

      Itse voin vartijana kertoa, vartijan ei kuulu seurata ketään vaan puuttua vain jos saa nyt rysänpäältä kiinni näpistyksestä ja silloinkin täytyy olla 100% varma.

      Eli mekin olemme asiakaspalvelijoita ja tuollainen seuraaminen ei kuulu siihen että luodaan asiakkaille ystävällinen / turvallinen asiakasympäristö.
      Toki tiedän että myös tälläisia edellämainittuja tapauksia on varmasti paljon mutta on niitä hyviäkin ja hyvin työnsä hoitavia vartijoita, tiedän myös itse miltä tuntuu kun vartijat seuraavat aina välillä kun olen itse asiakkaana kaupoissa, mutta koska olen itse vartija niin minua se nykyään vain lähinnä hymyilyttää.

    • Sepitystä

      Ap:n kuvaus on juuri sellaista mihin Helsingin keskustan Alepoissa törmää. Minulle käy näin jatkuvasti, koska on reppu melkein joka päivä selässä. Sinne ne myymälävarkaat ovat sixpackeja vuosia tunkeneet joten vartijoiden innon vähän ymmärtääkin.

      • tämmöstä taas

        Espoon Sellossa myös tapahtuu tällaista viattomien ihmisten kyttäämistä, samoin Kampin kauppakeskuksessa. Jos erehdyt olemaan siistin näköinen, käyttäydyt rauhallisesti ja ystävällisesti, olet potentiaalinen varas, kun taas olet epäsiistin näköinen, olet silti varas. Todennäköisemmin olet varas, jos olet kouluttautunut, siististi pukeutunut ja asiallisen rauhallinen. Jos unohdut hetkeksi istahtamaan kauppakeskuksen penkille, olet siis asunnoton ja koditon. Lähimarketissa myös vartija seruaa kuin hai laivaa, vaikka ei ole mitään aihetta edes epäillä mistään rikoksesta. Sen sijaan ne oikeat rikolliset saavat kyllä touhuta aivan rauhassa. Onpas sattunut tapauksia, missä vartija ottanut omalla kännykällään kuvia ihan viattomasta asiakkaasta. Syy saattaa olla ihan poliittinen tai sitten pelkkä kateus. Kolmas vaihtoehto on, että yritetään lavastaa syyttömät syyllisiksi ja oikeat syylliset saavat touhuta ihan rauhassa.


      • Tumppimaakari
        tämmöstä taas kirjoitti:

        Espoon Sellossa myös tapahtuu tällaista viattomien ihmisten kyttäämistä, samoin Kampin kauppakeskuksessa. Jos erehdyt olemaan siistin näköinen, käyttäydyt rauhallisesti ja ystävällisesti, olet potentiaalinen varas, kun taas olet epäsiistin näköinen, olet silti varas. Todennäköisemmin olet varas, jos olet kouluttautunut, siististi pukeutunut ja asiallisen rauhallinen. Jos unohdut hetkeksi istahtamaan kauppakeskuksen penkille, olet siis asunnoton ja koditon. Lähimarketissa myös vartija seruaa kuin hai laivaa, vaikka ei ole mitään aihetta edes epäillä mistään rikoksesta. Sen sijaan ne oikeat rikolliset saavat kyllä touhuta aivan rauhassa. Onpas sattunut tapauksia, missä vartija ottanut omalla kännykällään kuvia ihan viattomasta asiakkaasta. Syy saattaa olla ihan poliittinen tai sitten pelkkä kateus. Kolmas vaihtoehto on, että yritetään lavastaa syyttömät syyllisiksi ja oikeat syylliset saavat touhuta ihan rauhassa.

        Nyt kyllä puhut ihan puppua! Eiköhän kauppias melko nopeasti irtisanoisi sopimuksen sellaisen vartiointiliikkeen kanssa, jonka vartijat hyysäävät varkaita tai häiritsevät asiakkaita.

        Ehkä sinun pitäisi käydä mielenterveystoimistossa juttelemassa siitä, että sinua kuvataan ja tarkkaillaan ja epäillään kaikesta. Oletko ehkä jo huomannut, että jääkaappiisi on asennettu salakuuntelulaitteisto?


      • sjetwv twy

        Ai siitä repustako se johtuu? Minullakin on nykyään aina reppu selässä, ja kimppuuni käy myyjiä, eikä minua jätetä rauhaan. Vaikea siihen reppuun olisi alkaa lastata kamoja, mutta niinköhän he luulevat, että tekisin, jos jättäisivät minut valvomatta? No, onhan muitakin kauppoja. Reppu on ja pysyy, koska kävelen, enkä jaksa kasseja raahata.

        Todella ärsyttävää, kun huomaa olevansa epäilty. Olen erityisen rehellinen ihminen, liiankin, eikä varastaminen tulisi mieleenikään. Vartijan pitäisi olla jonkinlainen ihmistuntija, eikä vain joku aivoton muskeli. Samoin myyjien.


      • vain elämää
        sjetwv twy kirjoitti:

        Ai siitä repustako se johtuu? Minullakin on nykyään aina reppu selässä, ja kimppuuni käy myyjiä, eikä minua jätetä rauhaan. Vaikea siihen reppuun olisi alkaa lastata kamoja, mutta niinköhän he luulevat, että tekisin, jos jättäisivät minut valvomatta? No, onhan muitakin kauppoja. Reppu on ja pysyy, koska kävelen, enkä jaksa kasseja raahata.

        Todella ärsyttävää, kun huomaa olevansa epäilty. Olen erityisen rehellinen ihminen, liiankin, eikä varastaminen tulisi mieleenikään. Vartijan pitäisi olla jonkinlainen ihmistuntija, eikä vain joku aivoton muskeli. Samoin myyjien.

        Ei kannata ottaa noin vakavasti. Osa reppumaakareista tosiaan varastaa ja ei ne siellä kaupassa voi tietää, mihin porukkaan sinä kuulut.


    • ccffff

      Minusta vartijat tekevät jopa hälytyksiä poliisille. Syytä en tiedä. Eikä niihin ole mitään aihetta. En ole varastanut koskaan. Johtuu varmaan rumuudestani.
      Miehet eivät siedä rumia naisia ja saavat nyt hyvän tekosyyn kiusata minua. Todella pahalta tuntuu käydä kaupoissa nykyään.

      • Huvitavaa toimintaa

        Vartia otti pois minun lompakosta rahaa.Ja otti minulta pois Kymmenen Olut tölkkiä.Vaikka en tehnyt mitään rikosta eilen Vantaan Citynarketissa.Mistä näitä pustymetsästä palkattuja vartaita oikein tulee Avoimille Työmarkkinoille.


      • mjkss

        Eihän Suomessa olekkaan muuta kun rumia akkoja..........


    • n,mn

      Vartijoita tuskin tarvittaisiin jos se epärehellisyys lukisi jokaisella otsassa. Yhtä hyvin voisitte sanoa suoraan kuinka kannatatte lämpimästi täysin pärstäkertoimen mukaan annettua palvelua kun kerran ihan nimenomaan kaikessa hienoudessanne ja toimeentuloissanne ei teitä saisi vilkaistakaan. Ts. vartijoiden pitäisi katsella vain penikoiden ja jonkun resupekkojen perään, sen alemman kastin... Köyhyys tai nuoruus ei tarkoita automaattisesti epärehellisyyttä eikä minua ainakaan huvita yhteiskunta jossa ei saa maitopurkkia rauhassa haettua ellei vedä ykkösiä päälle koska joidenkin mielestä varkaat muka pitäisi tunnistaa verkkareista. Jos epätasa-arvoista palvelua kuitenkin kannatatte niin veikkaan että kuitenkin AINA kuvittelette itse olevanne juuri se liikkeen hienoin asiakas ja suu menee mutrulle jos muut ei habitustanne arvioidessa päädykään samaan lopputulokseen.

      • ertyj

        Eipä minua haittaa enää jos kyttäävät. Kunnen ole varas,niin mitä niistä. En reakoi vartijoihin. Enempi se niitä harmittaa,kunnei ole edes näkevinään. Olen kuin vartijat olisivat ilmaa. Olen huomannut sen parhaimmaksi keinoksi. Aikoinaan melkein lopetin yhdessä kaupassa käynnin,kun aina joku oli edessä tai takana. Kyllähän sitä siitä hämmentyy ja rupeaa olemaan sen näkönen,että on varas. Voihan se sit tietysti tuntua joistakin mukavalta,kun ihmiset ovat vaivautuneita. Eipä kai se ole vartijan tehtävä viedä asiakkaita. Työtähän hekin vain tekevät.


    • apua!!

      On vartijoita ja vartijoita.

      Sittarissa vartija suvaitsi avasi oven klo 9 asiakkaille, asiakkat tervehtivät, vartija ei.
      Sitten sai katsella sen munkkipossuista koottua peffaa, siinä se löntysteli kaikessa komeudessaan käytävällä.
      Jalat oli kuin chapliinilla.
      Asiakkaat perässään.

    • paastainen

      Jos et mitään oo varastanu tai aijo varastaa, nii mitä hemmettiä se haittaa jos vartija kulkee kaupassa?

      • -k-

        No kai se nyt haittaa, tulee semmonen olo niinku ois rikollinen vaikkei olekkaan. Itse olen entisen naapurini kanssa, joka ei ole sieltä puhtosimmasta päästä, käyny lähilidlissä ja nyt kun käyn yksin niin vartija kurkkii hyllyjenvälistä ja kulkee perässä. Harmittaa kun naapuri ehti pilata minunkin maineen, eipä tule enää hänen kanssa liikuttua..


      • tämmöstä on

        No, kauppa saattaa menettää asiakkaansa, koska asiakkaat ahdistuvat aiheettomasta stalkkaamisesta niin paljon, etteivät enää kyseiseen kauppaan ikinä enää tule. Eli kaupalla on taas yksi maksava asiakas vähemmän. Tulee myös hieman epäilys, että joku kateellinen on puhunut täyttä hevon paskaa kateuksissaan ja usuttanut syyttä suotta viattoman perään jotkut tyypit. Etenkin ne ihmiset ovat kateellisia paremmista vaatteista, paremmasta koulutuksesta, ahkerammasta luonteesta jne.


    • ammi1

      Asiakasyritys eli kauppa on tämän kyttäyksen tilannut ja maksaa siitä. Kysele syytä kauppiaalta.

    • Poke 10

      Vartia on nykyään kaikkien asiakkaiten turvan takuumies.sillä kaupoissa likkuu monen sortin porukkaaa ja kun tieto siitä,..että kaupoissa on vartia.niin monet roistot jättää homman väliin ja kaupojen lähistölle ei keräänny roisto sakkia...eri asia tietysti on,jos homma menee kyttäämiseksi ja asiakkaat ahdistuu ja menee niin lukkoon ettei asioinista tule mitään..jolloin vartian työn kuvaa on syytä kehittää..

    • Aluksi sanon, etten millään tavalla vastusta valvontaa, kunhan sitä suoritetaan tasapuolisesti ja myös siitä koituvat mahdolliset sanktiot jaetaan tasapuolisesti.

      Minun oman tuntemukseni mukaan vartijat todella joskus saattavat kulkea ympäri kauppaliikettä tarkkailemassa mitä minä siellä teen. Joskus ovat kassalle saakka seuranneet ja poistuneet kaupasta samalla kun minäkin. Kyseisessä marketissa käy paljon asiakkaita. Minusta on myös vaikuttanut, että jotkut myyjät ovat "esitelleet" minut vartijoille. En ole aiheuttanut häiriöitä.

      Kerran soitin kunnantalolle, jota myös samat vartijat käyvät vartioimassa. Kysyin sieltä mitä vartiointiliikettä vartijat edustavat. Kunnantalolta vastattiin, ettei heillä ole mitään tekemistä vartijoitten kanssa(!). Että vartijat vain käyvät kierroksellaan myös kunnan tiloissa. Minulle annettiin vartijan puhelinnumero, jonne soittaa ja tiedustella lähemmin sieltä. Vartija vastasi puhelimeen nimellä: "Vartija". Kysyin mitä yritystä hän edustaa. Pienten vastakysymysten jälkeen hän kertoi yrityksen nimen. Kysyin miksi vartijoilla ei lue haalareissaan vartiointifirman nimeä, jotta kukin tietäisi kuka vartioinnista vastaa. Vartija kehotti minua soittamaan yrityksen johtajalle. En ole vielä soittanut.

      Ihmettelen miksei vartijoilla ole selkeästi merkittynä vaatetuksessaan vartiointiliikkeen nimeä ja mieluiten myös omaa nimeään, niin että asiakas jolla on huomautettavaa saamastaan asiakaspalvelusta, voisi helposti kertoa kenestä on kysymys. Poliisista sentään kaikki tietävät kuka heille palkan maksaa ja käsittääkseni näkevät myös heidän nimensä. Samaa käytäntöä toivoisin vartijoillekin nykyisen puskistakyttäämisen sijaan.

      Lapseni kävi vuosia sitten kaupassa kavereittensa kanssa, kun vartija oli tullut sanomaan, että heidän pitäisi tulla takahuoneeseen tutkittavaksi, koska joku (asiakas?) oli nähnyt heidän laittavan tavaraa taskuihinsa. Nuoret tutkittiin, mitään anastettua tavaraa ei löytynyt. Anteeksipyyntöä ei kuulunut. Tämän jälkeen lapseni ei ole enää käynyt kaupassa.

      Se, että valtion ylläpitämälle poliisille aikaisemmin kuulunut valvonta on siirtynyt isolta osin yksityisrahoitteisten vartiointiliikkeitten tehtäväksi ei mielestäni ole ollut hyvä kehitys. Mielestäni se johtaa harvainvaltaan: ne päättävät, jotka maksavat. Pienet ihmiset, jotka eivät satu olemaan joittenkin päättävien tahojen mieleen, voidaan survoa nurkkaan. Lienee mahdollista, että vartijoitten kautta voidaan luisua sellaiseen vallankäyttöön, joka yhä selkeämmin jakaa kansan jos ei rikkaisiin ja köyhiin, niin ainakin "helppoihin" ja "hankaliin" ihmisiin.

    • todell motiivi

      Ei mua keski-ikäistä vaatimattoman näköistä miestä kukaan jahtaa, ei vaikka on reppu selässä. Voisin tunkea siihen 50-tuumaisen taulutelkkarin eikä kukaan huomaisi. Olet luultavasti kivan näköinen tyttö ja ne lepuuttaa välillä silmiään kytättyään jotain lowlifejä.

    • 45jguiy

      Itselle tätä tapahtui aina kun käyn eräässä saksalaisessa ruokakaupassa. Tuli aina sellainen karsee tunne, että joku katsoo sua koko ajan ilman mitään syytä. Sen takia siirryin takaisin Sittarin asiakkaaksi (jossa saman homman hoitaa undercover-tyypit, mutta niitä ei onneks huomaa) :)

    • ajatellaan huumorill

      Kyllä mä ottasin ton niin että jos komee vartijasetä tulis kyttään mua niin pyytäsin treffeille. Työni puolesta kyllä nään vartijoita päivittäin mutta en oo vieläkään kehdannut ketään pyytää ulos.

      • repliikki

        Huumori on tunnettu tapa lähestyä toisten ongelmia.


    • Turvallisuusalalla

      Olen ollut vartijana tällä hetkellä useamman vuoden ja koen tälläisen käytöksen hyvin yleisenä ja myös ymmärrän sen, teen sitä itsekkin usein.

      Aikaisemmissa kommenteissa eräs " Vartijan työtä tekevä " selittää, ettei tälläinen käytös ole hänen mielestään asiaan kuuluvaa, mutta näpistelijät napataan kiinni rysän päältä VAIN jos ollaan 100% varmoja.

      Miten ihmeessä vartija voisi olla 100% varma, jos se ei pikkaisen sitä ihmistä varjosta?

      Samalla sitten kysymyksenä ihmisille, jotka ei vastaavaa toimintaa ymmärrä, jos vartija seuraa teitä, niin miksi asiasta pitäisi ottaa mitään paineita jos kerta on puhtaat jauhot pussissa?

      Vartija huomaa kyllä toisen ihmisen käytöksestä nopeasti, että kannattaako sitä seurata.

      Olen itsekkin joskus saanut asiakkaan vihat niskaani siitä kun olen katsonut hänen käytöksessään/ olemuksessaan jonkin olevan vinksallaan tai jokin muu hänessä herättää mielenkiintoni.
      Tottakai yritetään hoitaa se homma sillä tavalla, että asiakas ei tuntisi oloaan epämiellyttäväksi, mutta joskus vain tulee se fiilis tai mahdollisesti seurataan jotain toista ihmistä, jolloin asiakkaalla saattaa tulla paha mieli.

      Itse monesti kaupassa epäilyttävän ihmisen nähdessäni, siirryn sen verran paikaltani, että minulla on suora näköyhteys häneen tai jos minulla on mahdollisuus seurata häntä kameralta, niin seuraan häntä sitten kameralta.

      Oma työnkuvani mahdollistaa myös asiakaspalvelun monella eri tavalla (turvamyyjä), monesti siis saatankin mennä ks. ihmisen luokse ja kysyä häneltä, että tarviiko hän apua.
      Tässä vaiheessa usein saan 80% varmuudella tietää kenestä on kyse ja millä asialla liikutaan.
      Hyvin usein huomaan ilokseni olleeni väärässä, samalla annan asiakkaalle parhaani mukaan palvelua ja yleensä nauramme asiakkaan kanssa yhdessä ja saatan palvella häntä vielä kassallakin.
      Voin mennä väittämään, ettei kukaan puhtaat jauhot pussissa kulkeva asiakas ole ymmärtänyt minun epäilleen/seuranneen häntä aikasemmin.

      Sitten harvemmin tapahtuu se ikävämpi tilanne, kun huomaan ihmisen hermostuvan aina kun olen lähistöllä, katse harhailee, pää pyörii kuin poran terä ja ulos anti todella hermostunut/sekava.
      Uskokaa pois, siitä ei vain voi erehtyä kun näkee sen tietynlaisen ihmisen.
      Hän ei välttämättä varasta juuri sinä kertana, mutta joku toinen kerta hän voi sen tehdä, siksi vartijan onkin syytä olla aina tarkkana.

      Sitten ovat ne hieman harvinaisemmat ja vaikeammin havaittavat näpistelijät, he näyttävät ja käyttäytyvät aivan normaalisti, kamaa menee laukkuun, mutta henkilö itse ei osoita pientäkään hermostumisen elettä nähdessään vartijan.
      Ne jotka osaavat käyttäytyä ja muutenkin olla juuri sellaisia, etteivät he herätä normaalisti minkäänlaista huomiota.
      heidän myötään olenkin oppinut siihen, etten luota juuri keneekään ja se saattaa siinä vaiheessa tarkoittaa sitä, että seuraan jokaista ihmistä ympärilläni parhaani mukaan.

      Itselläni on vielä vuosien mittaan muodostunut sellaiset tietyt kriteerit, mitkä herättävät usein mielenkiintoni.
      Jätän suoraan ulkonäölliset seikat kuten hygienia, pukeutumistyyli pois, sillä lista kasvaisi liian suureksi ja tuon esille ne pari asiaa mitkä minusssa eniten aiheuttaa epäilyksiä.

      Reppu.
      Tietenkään en seuraa jokaista reppukansalaista, tähän vaikuttaa muutkin asiat, mutta mitä itse ajattelisit vartijana, jos näkisit jonkun kävelevän hermostuneen oloisesti kaljahyllylle?
      Eikö tulisikin mieleen, että olisi hyvä nähdä se alue jotenkin?
      esimerkkinä: Kaveri kävelee tyhjän lätkäkassin kanssa kaljahyllyn eteen, kassi auki ja kaljaa mukaan.

      Takki, jossa isot taskus tjsp
      Tässä sama kun repussa, ei jokainen iso taskuinen sälli herätä sitä mielenkiintoa, mutta usein kun näkee vastaavan tilanteen, niin siitä takista vain paistaa ulospäin se kuinka helppo sinne on piilottaa pari karhua.

      Esimerkkeihin on turha takertua ja niistä lähteä pätemään, jos ei itse alalla ole.
      Yllämainitut esimerkit ovat vain esimerkkejä, ei yleistykisä yms.

      jätän kuitenkin sen kysymyksen pyörimään päähänne,
      miksi hermostua vartijasta?
      hän tekee vain työtään ja jos teillä ei ole mitään salattavaa, niin teillä on myös kaikki hyvin.

      Vartija on kohteessa seuraavista syistä:
      - Asiakkailla on turvallinen ympäristö asioida
      - Työntekijöillä on turvallinen työympäristö
      - Asiakasyrityksen omaisuudesta huolehtiminen
      - Sairaskohtauksiin ja palohälytyksiin reagoiminen
      - Häiriökäytöksiin puuttuminen

      Henkilökohtaisesti haluan aina jokaisen asiakkaan parasta, olen hyvin tykätty työntekijä asiakkaiden keskuudessa, saan jatkuvia kehuja työpanoksestani, hyvän tuulisuudestani, asiakaspalvelutaidoistani ja siitä etten auo kenellekkään päätäni, vaan hoidan vain hommani kuten ne pitäisikin hoitaa.

      Ei me niin pahoja olla!

      -Peace

      • Nimimerkki Turvallisuusalalla kirjoitti ihan asiallisen viestin, johon liittyen muutama huomio.

        Nimimerkki Turvallisuusalalla kirjoitti, että vartijan on syytä varmistua 100 %-sesti siitä, että kyseessä on näpistelijä. Kirjoitin aikaisemmin tässä ketjussa lapseni joutuneen tutkittavaksi, koska epäiltiin hänen tai kaveriensa yrittäneen näpistää jotain. Mitään kätkettyä tavaraa ei kuitenkaan löytynyt. Näin väite 100 %:n varmuudesta ei pidä aina paikkaansa.

        Nimimerkki Turvallisuusalalla kirjoitti myös, ettei asiakkaan pitäisi ottaa paineita, jos vartija seuraa häntä ja asiakkaalla on puhtaat jauhot pussissa. Ensinnäkin asiakas huomaa tämän seuraamisen. Toiseksi muutkin saattavat sen huomata. Nämä molemmat seikat leimaavat asiakasta vaikka hänellä olisikin ”puhtaat jauhot pussissa”. Etenkin mikäli tällaista seuraamista ilmenee usein. Ei kukaan halua olla ”epäilyttävä”.

        Nimimerkki Turvallisuusalalla kirjoitti, että vartija kyllä huomaa ihmisen käytöksestä nopeasti, kannattaako häntä seurata. Vartija voi tässä huomiossaan valitettavasti erehtyä pahan kerran, kuten nimimerkki Turvallisuusalalla itsekin jatkossa myöntää.

        Nimimerkki Turvallisuusalalla kirjoitti niin kuvaavasti, että on ihan syytä lainata, jos vaikka hän pyytäisi viestiään poistettavaksi:

        ”Sitten harvemmin tapahtuu se ikävämpi tilanne, kun huomaan ihmisen hermostuvan aina kun olen lähistöllä, katse harhailee, pää pyörii kuin poran terä ja ulos anti todella hermostunut/sekava.
        Uskokaa pois, siitä ei vain voi erehtyä kun näkee sen tietynlaisen ihmisen.
        Hän ei välttämättä varasta juuri sinä kertana, mutta joku toinen kerta hän voi sen tehdä, siksi vartijan onkin syytä olla aina tarkkana.”

        Nimimerkki Turvallisuusalalla kuvaa tässä ihmistä, jota hän vartijana ilmeisesti aina kyttää kun hänet kaupassa näkee. Nimimerkki Turvallisuusalalla näet arvelee, että ellei asiakas tällä kertaa varasta, hän voi sen tehdä joskus toiste, joten asiakasta on syytä kytätä jatkossakin. Miksi kyseinen asiakas sitten on hermostunut? Siksikö että tajuaa häntä kytättävän, mutta ei ymmärrä miksi? Siksikö että kaupassa on paljon muitakin asiakkaita, joita joutuu väistelemään ja varomaan? Ehkä asiakas on ujo? Ehkä hän jännittää sosiaalisia tilanteita? Tässä mielestäni ollaan asian ytimessä. Tässä juuri näkyy miten avuton voi olla vartijan ihmistuntemus ja millaisiin virhetulkintoihin se voi johtaa. Tämän vuoksi minä haluaisin katukuvaan lisää poliiseja näitten vartijoitten sijaan. Poliisien koulutus on toista luokkaa kuin vartijoitten.

        Nimimerkki Turvallisuusalalla toteaa sitten, että pienemmästä myymälävarkaitten joukosta ei heti huomaakaan, että he voisivat olla varkaita. Tämä se vasta on elämänkokemusta! Eiväthän myymälävarkaat pyri herättämään huomiota. Sehän olisikin sama kuin jos mahdollisia murtovarkaita olisivat vain ne jotka tunkeutuvat taloon keskellä päivää kovaäänisesti mölyten!

        Nimimerkki Turvallisuusalalla! Kiitos ilmeisen rehellisestä viestistäsi. Viittaan viestiisi jos joku sattuisi ihmettelemään miksi minä en luota vartijoihin.


      • Anonyymi

        Onko koskaan tullut siellä ajatuksissa mieleen, että hermostunut saattaisi olla ahdistunut tai kenties jostakin neurologisesta sairaudesta kärsivä? Ymmärrän toisaalta, ettei vartijalla välttämättä ole aina elämänkokemusta tai kiinnostusta nähdä omien ennakko-odotusten tai ennalta opittujen toimintamallien ulkopuolelle. Valitettavasti siellä kaupassa joutuu käymään moni sosiaalista tilanteista ahdistusta tunteva ja siinä ei sitten helpota 190cm, 130 kiloisen vartijaesimiehen (kolme kapeaa nauhaa olkapoleteissa) tiukka tuijotus. Olisi voinut tulla kysymään syytä käytökseen, kuin jatkaa kuumottamistaan.


    • 13+14

      Miksi sammbo olet itse niin hermostunut? Töitään vartijat vain tekevät. Ja luuletko että poliisi toimisi ihan eri tavoin? Ja kyllä, ei kenekään ihmistuntemus ole täydellistä. Onko sinulla sitten parempia ehdotuksia miten hoitaa työ?Odottelen innolla vastaustasi.

      • Ymmärrän kyllä, etteivät kaikki ihmiset välittäisi vähääkään tuntiessaan tulevansa epäoikeudenmukaisesti kohdelluiksi. Mutta jos jaksoit lukea jälkimmäisen viestini, luulisi sinun huomanneen, etten pidä siitä että minua seurataan ja seurataan vieläpä niin että muutkin kaupassa asioivat sen huomaavat. Sellainen tarkkailu leimaa minua ja tekee kaupassa asioinnistani hyvin epämiellyttävää.

        Mielestäni kauppojen olisi viisasta järjestää asiakkaitten tarkkailu siten, että se tapahtuisi huomaamatta (nykyisten haalarihemmojen sijasta). Paras ratkaisu olisi tallentava kameravalvonta, jossa joku kaupan palkkaama henkilö tarkkailisi kameroitten kaupasta välittämää kuvaa ihan livenä, mutta jossakin takahuoneessa, johon asiakkaat eivät pääse näkemään. Hän voisi tarvittaessa tiedottaa epäillystä myymälävarkaudesta kassalle, jolloin asia voitaisiin tarkastaa. Mikäli asiakas ei suostuisi tarkastukseen, voitaisiin hänelle esittää poliisin kutsumista paikalle. Myymälävarkauksista annetaan sen verran kovia tuomioita, että asia olisi viisainta tästä pisteestä lähtien kulkea poliisitutkinnan kautta.

        Poliisi on kaupassa ulkopuolinen toimija ja siten luullakseni neutraalimpi kuin vartija, joka työskentelee vartiointiliikkeessä, jolle kauppa maksaa palveluista. Poliisin tunnistaa virka-asusta, poliisimiehen nimi muistaakseni näkyy hänen haalareissaan. Kaikille on selvää kenen kanssa ollaan tekemisissä. Jos asiakas tuntee tulleensa epäasiallisesti kohdelluksi, hän tietää kenelle valittaa ja kenestä.


    • Pösilövartijat

      Minä saan usein vartijan kulkemaan läheltäni eri kaupoissa. Luulen, että syy on tavassani katsella tavaroita pitkään ja rauhallisesti ja hypistellä vaatteita ja miettiä...
      En ole sellainen, joka suoraan marsii kauppaan ja ottaa mitä tuli hakemaan vaan tykkään katsella rauhassa.
      Inhoan kyllä aina kun ne (vartijat ) muka muuten vaan kulkee juuri minun ohitseni. Mielestäni se on ammattitaidottomuutta.
      Olen myös huomannut sellaisen ilmeisesti siviiliasussa kyttäävän tyypin. No, tuijotin sitä takaisin hetken;D.
      Ärsyttää. Enkä mielellään käy noissa kaupoissa, mutta pakko jossain käydä...
      Luulen myös, että vartijan työ on jonkun verran tylsää, että huvitellaan tai kuvitellaan joskus.

    • eisesitäole

      Oletko Romaani? Mitenkään suuri salaisuus ei ole se että Romaneilla nyt on vaan taipumus ottaa omaan käyttöön ..ns .kaupan yhteisiä tavaroita.

      • Kcick

        En ole romani. Joskus on sanottu venäläisen näköiseksi.


    • rasistivartijako

      Minä olen huomannut, että mitä isompi hame, niin sitä innokkaammin vartija seuraa.

      • Lgivk

        En käytä hameita. Isoja eikä pieniäkään.


      • Anonyymi
        Lgivk kirjoitti:

        En käytä hameita. Isoja eikä pieniäkään.

        Hän varmaan tarkoitti romanin hametta.


    • Menesuoraanasiaan

      Jos vielä kulkee ,mene ja kysy että onko joku vialla ?Ja kysy miksi teillä on tapana seurata minua?Sillä se siittä selviää

      • Lclck

        En jaksa alkaa kyselee, kun kuitenkin vaan sanoisivat kulkeneensa muuten vaan ohi tms. Vihastutta vaan, kun pilaavat mun hypistelyhetket. Olen sellainen tarjoushaukka...


    • hupskeikkaas

      juu voin kertoa entisenä ja parantuneena kleptomaanina että vartijat ei koskaan seurannut minua. Ei ikinä. Muutaman kerran jäin kiinni. Tuhannesti en. Mutta minusta tuli erittäin hyvä myyjä ja sain paljon varkaita joka työpaikassa kiinni sekä uskalsin puuttua varkaus tilanteisiin menettämättä myymälän tavaraa. En millään usko että sitä silmää vartijoille voidaan kouluttaa muutaman kuukauden koulutuksella. Saatikka vaatia kyseistä taitoa ja uskallusta nykyisiltä myyjiltä.

    • Kiinniottopalkkio

      Joskus niinkin että kun lampsin kaupassa sattumalta samaan suuntaan kuin toinen asiakas katsoo että miksi on kytis perässä. Täytyy vaihtaa suuntaa ettei hän ahdistu suotta. Kameravalvonta olisi aina hienotunteisempaa ja varmempaa.

    • ReinoVitunHelin

      Vartijat veivät taka huoneen puolelle ja kiroilivat enemmän ku seppo taalasmaa ei vitty sanon mä

    • yksiAhdistunut

      Entä jos on sosiaalisten tilanteiden pelko ja ahdistaa olla kaupassa? Saako silloin jotenkin varmemmin myyjät ja vartijat peräänsä? Minusta ainakin tuntuu että saa. Joskus voisi ottaa huomioon että asiakkaalla voi olla joku muukin syy ahdistukseen kuin rikoksen suunnittelu.. Mutta jokainen asiakas on tietysti potentiaalinen rikollinen.

    • SonMoroo

      Nyt riitti tää jumbon cittarin vartijan törkeily!!! Odotti muutaman metrin päässä, kun kävin sovituskopissa. Siis niin uskomattoman törkeää, että todellakin menen Prismaan ostoksille tästä lähin.
      Laittaisivat edes siviilipukuisia kyttääjiä sinne, niin niitä ei huomais, mutta tuollainen kyttäily on asiakkaasta todella epämiellyttävää!!!

      • Anonyymi

        Oulun kaakkurin kity marketeissa kans pelottelevat asiakkaat ja olkapään yli kuikistelee. Iso roikale. Sushiin olin tutustumassa niin siinä pelotteli. Luuli että syön taikina sushin semmossaan. Taidan palata Ruskon kitymarketin asiakkaaksi. Ja on muitakin pienempiä kauppoja.


    • Minua ei kyllä vaivaa jos joku perääni ruokakaupassa taikka jossakin muussa kaupassa katsoo. Reppu minulla on yleensä aina selässä, sillä se toimii kauppakassinani. Mikäli joku haluaa reppuuni kurkistaa, kutsutaan paikalle poliisit sitä toimivaltansa nojalla tekemään. Aiheettomasta epäilystä ja haitasta minä tietysti vaadin asianmukaisen korvauksen, vaikka sitten käräjien kautta, ja olen taas seuraavana päivänä reppuineni myymälässä.

      • Anonyymi

        Mutku ne ei kyttää siks, että olisit potentiaalinen varas vaan siks jos ja kun olet gang stalking-uhri.


    • Anonyymi

      Kaverilla oli joskus hupina käyttäytyä kaupoissa epäilyttävästi, ja parhaimmillaan juoksuttaa vartijaa ympäri kauppaa. Sit vaan häippäsi muina miehinä kaupasta. Kiusa se on pienikin kiusa.

      • Anonyymi

        Hullluilla on tunnetusti halvat huvit.


    • Anonyymi

      Itsellä paniikkihäiriö ja tuo vartijan kyttäily ja seuraaminen kassalle on ahdistavaa. Eikö kaupat voisi lisätä kamera valvontaa ja enemmän vartioitu seuraamaan monitoreitaan. Ei minua kamera valvonta häiritse.... Mutta tuo niskaan hengittäminen voi saada paniikkihäiriön pahemmaksi. Mulle se on henkistä väkivaltaa.... Jo pelkkä kauppaan meno jännittää!!!!

    • Anonyymi

      Menin eräänä päivänä kauppaan katselemaan tarjoustuotteita. En ole koskaan varastanut mitään. Yhtäkkiä puhelimeni soi ja minulle sanottiin: "eläpä vie mitään, olette kamerassa." Ihmettelin ja kysyin: "mitäs piruilua tuo on ja kukas siellä pelleilee?" Vastaus oli: "vartija. Tunnetaan kyllä." Vastasin: "kyllähän minä sinut äänestä tunnen, mutta piruako mua tuolta kamerasta kyttäät?" Tässä kohtaa vartija laittoi luurin kiinni. Toinen kerta kun menin samaan kauppaan noin viikko tuon jälkeen niin sama vartija kävelee jatkuvasti perässä lähes persiissä kiinni ja aina lähes kassalle saakka. Lopetin asioimisen tuossa kaupassa tuon kyseisen virka-aseman väärinkäyttäjän takia. Kertokaas mitä mieltä olette. Pistäkääpä omalle kohalle. Ainiin, ja vartija oli tässä tapauksessa Joel Mattila.

    • Anonyymi

      Vaasassa on ollut epäasiallista kohtelua liikkeissä. Rewell ostoskeskuksessa tuijottelevat suoraan silmiin muita, ei pelkästään minua. Kerran minua seurattiin puhelinten välityksellä. Toinen vartija sanoi toiselle "nyt se on rullaportaissa menossa kirjakauppaa kohti". Samalla kerralla istuin kahvilassa, joku vanhempi nainen osoitti monta kertaa sormella minua vartijalle ja tämä vartija katsoi kaukaa minua.

      Xxl urheiluliikkeessä tarkastettiin reppu kassalla ja vielä ulkona vartija juoksi perään. Enpä ole siellä enää tämän jälkeen käynyt.

    • Mitä on tavallinen epä tavallinen

      Suomessa ei vielä tullut laki luota toisia koska hänelle kaunis ääni hhhhhhhhhhh tai siisti pusero
      Paska sinä et luota itse mene yksin WC HHHHHHHHHHHHHHH nyt haluat maailma luota sinut

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe