3v autistinen

TanjaBB29v

Hei!

Olen espoolainen 29vuotias äiti ja minun 3,7 vuotias poikani ei puhu eikä juuri ota kontaktia ihmisiin. Toisaalta taas ottaakin hyvin kontaktia mutta silloin kun hänelle itse sopii. kaunis siropiirteinen hoikka poika joka vauvanakaan ei juuri itkenyt eikä äännellyt muutenkaan. Älykkäältä hän vaikuttaa vaikka ei puhetta tunnu juurikaan ymmärtävän, tai sitten ymmärtää mutta ei näytä sitä. Kuulo on tutkittu ja sekin oli hyvä vaikka olin varma että on kuuro. Edelleen vaipoissa mutta pottaharjoittelu on käynnissä. Paljon on kehityksessä pulmaa mutta kun ei mitään logiikkaa mitä osaa ja mitä ei kun yht äkkiä riisuu tai pukee vaikka ei ole koskaan sitä tehnyt. Voi tehdä vaikean hahmottamistehtävän nopeasti vain kerran ja sitten seuraavalla kerralla ei muka osaakaan mitään. Välillä osaa syödä itse ja välillä ei yhtään ja kaikki on tämmösitä aivan jotenkin sekavaa tässä kehityksessä kun mikään taito ei tunnu jäävän hänelle vaan kaikki tulee ja menee ja tekee millon tekee. Aikuisen ohjaukseen ei lähde ollenkaan. Hänellä on 13v isosisko jolla on add mutta kuitenkin pärjännyt elämässä ihan hyvin.
Haluan kysyä teiltä jotka autismista tietää että onko hän oikeasti vielä niin pieni että kaikki on vielä mahdollista? Onko mahdollista että hän tuleekin ns.autisminkuplasta pois ja hänestä tulisikin vielä suht. normaali? Kertokaa ihan mitä vain mitä OIKEASTI tiedätte lasten autismista koska kirjatieto ei aina ole ihan sitä oikeaa..

19

1050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eicca-jussi

      lue viestini tuolta ketjusta "puhumaton autisti", 3 viimeistä viestiä on mun. eli meillä poika nyt 4.5v. kyllä tuon ikäisen pitäisi osata jo pukea/riisua, käydä vessassa, puhua ja ymmärtää puhetta, leikkiä ym "normaalia". oletteko olleet yhteydessä neuvolalääkäriin tai neurologiin? puheterapeuttiin? meillä poika tulossa "autismikuplasta" pois, niin kuin hienosti asian esitit, mutta kovaa terapiaa se on vaatinut. koko vuosi 2010 on ollut pelkkää terapiaa 24/7 niin kotona kun päiväkodissakin ja puheterapiassa ja toiminta terapiassa ravaamista. alkaa kyllä tulla tulosta ja nyt taotaan kun rauta kuumaa.

      suoraa autismi diagnoosia ei olla (vielä) saatu, diagnoosi nyt lapsuusajan laaja-alainen kehitys viive, erityisesti puheen ja kielellisen kehityksen viive sekä autistiset piirteet.

      kehoittasin että olisit yhteydessä esim. neuvolalääkääriin joka tekee tarvittaessa lähetteen lastenneurologille. pääasia olisi että saisit pojalle apua ja terapiaa mahdollisimman nopeasti! tuo ikä jossa poikamme nyt ovat, on paras ikä kehittymiseen ja tälläisissä tapauksissa alle kouluikäisenä aloitettu terapia antaa parhaat tulokset.

      käväise myös www.perheklubi.net siellä paljon keskustelua ja vertaistukea autististen lasten perheille

      • TanjaBB29v

        Hei!

        Olemme olleet jo osastojaksolla n. 9kk sitten lastenlinnassa. Luin toiselta palstalta juttusi ja lapsemme on varmasti olleet samalla osastolla :) Joka tapauksessa meillä on varhis kansio ja kuntouttava päiväkoti yms. kaikki mitä pitääkin ja puheterapiaa on kerran viikossa. Poika ei kuitenkaan ole edistynyt oikein ollenkaan ja siksi olen erittäin huolestunut. Poikani on espoossa eirttäin hyvässä yksityisessä päiväkodissa erityisryhmässä mutta siltikin minusta tuntuu että päiväkoti ei ole sitoutunut pojan tukemiseen niinkuin toivoin. Minkälainen puheterapeutti pojallasi on? Onko hän autismiin perehtynyt ja koetko hänet hyväksi?
        Itse olen miettinyt että alan etsimään pojalleni ihan enimmäisenä toista puheteraputtia joka saisi jotain aikaan. Vai olenko liian kärsimätön... jos poika lähteekin nyt kevään mittaan edistymään. Tuntuu vain pahalta tässä odotella kun ei tiedä toimiiko kuntoutus nyt niinkuin pitäisi ja juuri tämä paras aika menee hukkaan tässä.
        Kerrotko vielä enemmän siitä mitä teet kotona lapsen kanssa. Kuva jutut tiedän ja olen koittanut paljon kotona kuvittaa kaikkea ja kovasti niitä yritetään harjoitella ja ottaa kunnolla käyttöön. Kiinnostaisi enemmänkin tietää mitä harjotuksia teet. teetkö jitain vuorovaikutusharjotuksia tai jäljittelyharjotuksia/leikkejä ja kerrotko enemän koritehtävistä. Mitä ne ovat?
        Alan olemaan enemmän huolissani kuin vielä puolvuotta sitten ja siksi tuntuu kuin olisin hieman lamaantunut ja en pysty itse nyt tarttumaan oikein asiaan tarpeeksi ja kuitenkin ajatuksissa lapsi on kaiken aikaa. Ihanaa ku löysin tämän palstan.. tosin vasta nyt ja ihmettlen miks en tätä aikasemmin löytänyt ku netissä niin paljon olen..
        Onko lapsellasi sisaruksia? Onko heillä mitään? Minun pojallani on vain isosisko 13vee jolla on tosiaan "vain" add ja se se todella tuntuu niin pieneltä jutulta verrattuna tähän kaikkeen..


      • eicca-jussi
        TanjaBB29v kirjoitti:

        Hei!

        Olemme olleet jo osastojaksolla n. 9kk sitten lastenlinnassa. Luin toiselta palstalta juttusi ja lapsemme on varmasti olleet samalla osastolla :) Joka tapauksessa meillä on varhis kansio ja kuntouttava päiväkoti yms. kaikki mitä pitääkin ja puheterapiaa on kerran viikossa. Poika ei kuitenkaan ole edistynyt oikein ollenkaan ja siksi olen erittäin huolestunut. Poikani on espoossa eirttäin hyvässä yksityisessä päiväkodissa erityisryhmässä mutta siltikin minusta tuntuu että päiväkoti ei ole sitoutunut pojan tukemiseen niinkuin toivoin. Minkälainen puheterapeutti pojallasi on? Onko hän autismiin perehtynyt ja koetko hänet hyväksi?
        Itse olen miettinyt että alan etsimään pojalleni ihan enimmäisenä toista puheteraputtia joka saisi jotain aikaan. Vai olenko liian kärsimätön... jos poika lähteekin nyt kevään mittaan edistymään. Tuntuu vain pahalta tässä odotella kun ei tiedä toimiiko kuntoutus nyt niinkuin pitäisi ja juuri tämä paras aika menee hukkaan tässä.
        Kerrotko vielä enemmän siitä mitä teet kotona lapsen kanssa. Kuva jutut tiedän ja olen koittanut paljon kotona kuvittaa kaikkea ja kovasti niitä yritetään harjoitella ja ottaa kunnolla käyttöön. Kiinnostaisi enemmänkin tietää mitä harjotuksia teet. teetkö jitain vuorovaikutusharjotuksia tai jäljittelyharjotuksia/leikkejä ja kerrotko enemän koritehtävistä. Mitä ne ovat?
        Alan olemaan enemmän huolissani kuin vielä puolvuotta sitten ja siksi tuntuu kuin olisin hieman lamaantunut ja en pysty itse nyt tarttumaan oikein asiaan tarpeeksi ja kuitenkin ajatuksissa lapsi on kaiken aikaa. Ihanaa ku löysin tämän palstan.. tosin vasta nyt ja ihmettlen miks en tätä aikasemmin löytänyt ku netissä niin paljon olen..
        Onko lapsellasi sisaruksia? Onko heillä mitään? Minun pojallani on vain isosisko 13vee jolla on tosiaan "vain" add ja se se todella tuntuu niin pieneltä jutulta verrattuna tähän kaikkeen..

        meillä vuoden vanhempi iso-sisko, ihan "tavis". tule tuonne perheklubi.net sivuille. siellä olen enemmän kertonut pojastamme ja siellä muitakin samalaisten lasten vanhempia. siellä voi myös yksityisesti viesitellä joten vertaistuki läheisempää.

        tervetuloa!


    • SadMom:(

      Puheen viivästymä/autistiset piirteet:(

      Hei Itsellä on huoli 3 v 3kk pojastani, joka puhuu muutaman sanan ei lauseita, räpistelyä, välillä katselee esineitä läheltä, joskus omassa maailmassaan, huudan hänelle ei kontaktia mutta jos huudan että tule hakemaan purkkaa hän tulee juosten, jos jokin kiinnostaa kovasti niin vastaa mutta jos ei niin ei sitten millään...
      juoksentelee ympäriinsä paljon omaa kieltä, jota en tajua ja erittää paljon sylkeä.. niin että paita kastuu, tykkää olla muiden kanssa mutta ei osaa sanoa tai puhua heille eli on mukana juoksee lasten kanssa ja seurailee heitä paljon välillä sanoo moi ja on vieressä..esim. pikkuveli joka on 12v niin poikani aina sanoo hänen nimeään ja kun mennään isovanhempien luo kylään niin poikani menee suoraan hänen luo ottaa kädestä ja on kokoajan vieressä pikkuveljen kanssa, joka on 12v..
      Lapseni oli yksitysessä päiväkodissa vain viikon kun sieltä sanottiin suoraan että epäilevät vahvasti lapselllani olevan autismi ja myös ilmoittivat neuvolaan asiasta, mutta ajattelin että se johtuu rahasta kun maksoin yksityiselle vain 175e kun pitäisi maksaa 330e niin hmm..
      no kysyin neuvolalta että epäileekö hän lapsellani olevan autismi hän ei osannut ottaa kantaa asiaan vaan ehdotti jos lapsi laitettaisiin kunta päiväkotiin ja pienryhmään.
      Neuvolassa lapeslle tehtiin 3vuotis tarkastus ja niistä hän ei ihan suoriutunut täydellisesti.
      kysyin päiväkodin erityistarhan opettajalta että tietävätkö he jos lapsellani olisi autismi niin hän sanoi ettei voi vastata siihen juu eikä ei sanaa kun hän ei ole spesialisti ja että lapseni on seurannassa ja hän on vielä niin uusi syksyllä kun aloitti niin ja vielä kaksi kielinen kun on:(.. mutta kun se neuvolan täti käski minun kysyä heiltä kun tietävät asiasta paremmin ja heillä on kokemusta näistä tapauksista..:((
      Eli lapseni on ollut ihan kotihoidossa 3v ja nyt se kostautuu ja itselläni on ollut siinä myös raskauden jälkeinen masennus en vienyt poikaa koskaan melkein ulos,hän ei ole koskaan leikkinyt muiden samanikäisten lasten kanssa mutta ei se pois sulje etteikö lapseni ole autisti:(
      Olen ollut hyvin surullinen ja irtisanoin itseni työstä, koska olen ollut syvästi surullinen ja masentunut ja asia on vaivannut minua kovasti en ole voinut keskittyä työssäni kun kaikki päivät ajattelen poikaani 24/7 millainen hänestä tulee, millaista autismi on aikuis iällä:(..
      En tajua miksi näin käy minun ainoa lapseni, enkä koskaan syönyt mitään muuta kuin tuoretta ja noudatin parasta mahdollista ruokavaliota:( Mutta mieheni pikkuveli puhui vasta 4½-5 ikään mennessä niin että sai selvää ja eritti paljon kuolaa myös, ja hänen suvussaan on tämä puheenviivästymä dysfasia, asperger,perintösairauksia paljon ja nyt heillä on myös yksi tapaus tyttö samanikäinen kuin poikani ei puhu sanaakaan ja on 3v 6kk vain viittomalla ymmärtää:(..mutta en tiedä onko hänellä muita siinä samalla kehityksessä kun ei ole kehdannut kysyä:(

      Eniten huolestuttaa kun poika ei puhu lauseita,räpyttelee jos innostuu jostakin,ei ymmärrä kaikkia ohjeita, katselee välillä esineitä läheltä kuten pulloa yms, välillä ei saa kontaktia käyttäytyminen outoa en itse ole koskaan törmännyt lapseen joka ei puhu lauseita 3v yms..
      Muistan kun hän huusi 1½ ikäisenä äiti ja lopetti ja nyt on alkanut puhumaan sanoja.. ja itse olen keskittynyt kovasti hänen opettamiseen opettanut hänelle värit,numerot,eläimet ja esineitä välillä muistaa ja kun kysyn ei vastaa heti menee hetki aikaa ja välillä sanoista ei saa selvää kunnolla.. niin ja ei pysy paikallaan aina menossa ylivilkas ..
      Mutta ymmärtää jos sanon laita valo kiinni tai avaa ovi yms.. Jos itken hän alkaa itkeä mukana ja tulee halaamaan:(.. Jos hän huomaa lapset tappelee keskenään menee puuttumaan huutaa omalla kielellä, jota en ymmärrä:( Ymmärtää satuttamisen merkityksen ja itkun!
      kiittäisin paljon vastauksistanne ja toivoisin myös sähköpostia keskenämme, jos on äitejä joilla on kokemuksia tapauksista tai tällä hetkelläkin samanlaisia lapsia..
      Itse olen vähän niin kuin sairaslomalla en ole voinut keksittyä mihinkään ja haluaisin vain tietoa siitä ettei lapseni tilanne pahene tai hän ei muutu, kun olen joskus lukenut että jotkut autistit heistä on tullut ihan jotain muuta yms..
      itken kyllä jokapäivä ja tyyny on ihan itkusta märkä joka yö ja erokin on ollut monta kertaa ovella kun tämä on ottanut koville itse kun haluaisin suur perheen ja monta lasta mutta jos miehelläni on sukuvika ja erilaisia perintö sairauksia pelottaa ajatuskin lapsista enään:(..

      • Pahat bakteerit

        SadMom, puhut siitä mitä itse olet syönyt, vaikka tärkeämpää on, mitä lapsi on syönyt ensimmäisen elinvuotensa aikana. Eikö nykyään jo tiedetä autismin olevan "suolistosairaus".


    • uhhhuhhuhhuhh

      huhhuh

    • naisparka

      kannattaisko mennä antamaan jollekin terveemmälle miehelle jatkossa...SINÄ haluat "suurperheen" ? HEH..

      • madinamerica

      • jenkkipellet

    • Pelokas odottaja

      Hei,

      Minulla on samankaltainen tilanne kuin sinulla, ja voin sanoa, että ymmärrän täysin tunteesi. Olen tänne kirjoitellutkin usein...Oma poikani 3,5 vuotta on omituinen, ei osaa leikkiä kovin kummoista muiden lasten kanssa, räpistelee, puhelee hassuja ja naureskelee itsekseen, katselee myös esineitä läheltä, ei vastaa kysymyksiin paitsi jos haluaa, ei ymmärrä aina kaikkea (esim. "Mitä kuuluu?" -lauseeseen ei osaa vastata), ei välttämättä tee pyydettyjä asioita ellei itse halua (hyvin omaehtoinen), välttelee välillä katsekontaktia jne jne. Hän kyllä puhuu paljon, mutta hyvin omaehtoisesti ja välillä ei-niin-täydellisesti. On empaattinen ja kiltti, mutta status vaihtelee todella paljon, Vaikeaa on keskustella hänen kanssaan, koska ei vastaa kuin hänen mielestään kiinnostaviin asioihin, vastaa asian vierestä tai vaihtaa puheenaihetta

      Päiväkodissa kiinnitettiin asiaan huomiota 3-vuotistestien jälkeen, jotka menivät huonosti. Käytettiin itse lastenneurologilla ja neuropsykologilla ja on seurantalinjalla ja odottaa pääsyä toimintaterapiakäynnille ja itse pyysin lähetteen puheterapiaan.

      Minä olen täysin sekoamispisteessä eikä ketään halua enää asiasta puhua. En kestä tätä odottamista vaan haluan tietää mistä kyse ja voiko nämä oireet hävitä tai jos olisi autismia niin voiko hän tuosta alkaa menemään takapakkia... Ja edelleen toivon, että kyse olisikin "vain" add:stä, dysfasiasta jne jne. Vaikeaa on lohduttaa, koska en itsekään tiedä miten selviän tämän pelon ja tuskan keskellä... Minulla on pieni poikavauva ja pelkään, että hänellä on samat ongelmat tulevaisuudessa. Minua itseäni on auttanut hiukan nuo asiantuntijoiden kommentit/neuvot. En pidä epätietoisuudesta, joten vaikka jotain todettaisiinkin niin haluaisin sen tietää, että sen pystyisin hyväksymään ja terapiat saataisiin aloitettua. Pitäisi vaan nauttia ihanasta lapsesta (miltä omasikin kuulostaa), mutta tiedän että murheet niin helposti vievät voiton, Paljon halauksia ja tsemppejä sinne!

      • itsekkyys

        Eikö sinua tippaakaan huoleta aikuisten autistien asema maassamme? Sellaisten ihmisten, jotka eivät pärjää yhteiskunnassamme itsenäisesti, joita jatkuvasti painostetaan, kiusataan, joita käytetään hyväksi sillä seurauksella, että he sairastuvat joko psyykkisesti taikka fyysisesti sen vuoksi? Miksi pitää aina olla niin itsekeskeinen, että ajattelee vain omaa perhettään ja omaa etuaan?


    • sitä saa mitä tilaa

      Eiköhän odotuksenne palkita lastenneuvolassa.

    • Pelokas odottaja

      Onpas omituisia vastauksia. Tietenkin se eniten huolettaa, että millainen tulevaisuus lapsella on jatkossa tässä yhteiskunnassa! Toki näiden tunteiden keskellä pohtii myös pettymystä, häpeää, jaksamista jne. Se on ihan normaalia! Tässä nähdään taas ihmisten myötätunnon taso. Alkuperäinen, jätä tällaiset huomioimatta, näillä ihmisillä ei taida olla ko. asiasta mitään kokemusta tai tietoa.

      • ...

        Todennäköisesti heillä on kuitenkin enemmän tietoa kuin sinulla.


    • Päivänpaisteen äiti

      Minulla on 23v,nuori mies,jolla oli lapsuudessa pulmia,ei puhunut vielä 3v,meni vain,eli vilkas lapsi oli.Ollaan käyty läpi rankka tutkimusrumba aikoinaan,nyt,vuosiin ei olla käyty enää missään seurannassa.Syytä ei löytynyt,autistisiakin piirteitä oli,mutt ne ovat lieventyneet ajan myötä.Hän on nykyisin rauhallinen nuori mies,ajoi ajokortinkin,tosin sen saaminen vaati sinnikkyyttä,teoriakoe meni vasta viidennellä kerralla läpi.Olen aina kehunut ja kannustanut häntä.Puheen ymmärtämisessä on yhä ongelmaa,ja saattaa tylyttää muita eli sanoo tylysti tarkoittamatta sitä,eikä itse huomaa.On omanlaisensa persoona,ei ole kavereita,lukemaan oppi vasta 13v.mutta lukee nykyäään paljon ja on näppärä tietokoneen kanssa.Tuntee olonsa turvalliseksi tuttujen rutiinien kanssa,tosin niitä voi nykyisin jo rikkoakkin,eikä mene päivä pilalle.Erilaisuus on rikkaus,on lahja saada erityislapsi,sillä se kasvattaa myös vanhempia!

      • syrjäänjätetty

        Olisiko sinun nyt syytä auttaa sellaisia erityislapsia eli autisminkirjon aikuisia, jotka eivät koskaan elämänsä aikana ole saaneet minkäänlaista tukea erityisongelmiinsa eivätkä ole saaneet minkäänlaista kannustustusta koskaan positiivisessa mielessä? Ymmärrätkö, että he ovat edesauttaneet sinun lapsesi hyvinvointia ilman minkäänlaista palkkiota työstään?


      • kortti pois

        Autistiset piirteet voimistuvat iän myötä, ehkäpä lapsesi ei siis olekaan autisti. Ja, kuinka ihmisella voidaan myöntää ajokortti, joka ei hallitse täydellisesti itseään. Tällaisia tapauksia on juuri kuolonkolareiden taustalla.


    • Otan osaa

      Oli täällä eräs blogi, josta olisit löytänyt linkkejä moneen kysymykseen. Sääli, ettei sitä enää löydy.

    • toimittaja y

      Sääli myös, että eräs autismiaiheinen foorumi ajattiin alas, joka alunperin perustettiin kaikenikäisten autistien tukemiseksi. SAY myös poistaa sivustolleen linkittämiään blogeja kotisivustoltaan säännöllisin väliajoin, jotka kertovat autistilapsia sekä autistivanhuksia kohtaan harjoitetusta väkivallasta, koska se on Autismiliiton jäsenjärjestö ja näin saa sekoitettua koko autistikansaa parhaansa mukaan, jottei kukaan enää olisi selvillä kuinka kieroin menetelmin liiton jäsenyhdistykset ovat jo vuosia toimineet. Tämä tehtiin Autismiliiton erään "organisaattorin" tuella. Nimi on selvillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe