Isä kadoksissa!

N1kk1s

Olen tiennyt usean vuoden ajan, ettei isänäni pitämäni henkilö ole oikea isäni. Isää minulle ei ole tunnustettu lainkaan. Nyt aikuisena olen alkanut kiinnostua juuristani yhä enemmän ja olenkin halukas selvittämään kuka biologinen isäni on ja onko minulla mahdollisesti sisarpuolia jne. Äitini ei ole suostunut kertomaan hänestä kuin etu- ja sukunimen, eikä hän halua olla osallisena tässä "etsintäprojektissa", joten häneltä en apua saa.

Haluan kuitenkin ainakin yrittää selvittää tämän asian! Mutta miten lähteä liikkeelle isän etsinnässä? Täsmällistä syntymäaikaa ja -paikkaa ei siis ole tiedossa. Googlet ja Facebookit on kokeiltu jo - laihoin tuloksin.

Suuret kiitokset, jos joku vaivautuu vastaamaan! Hyvää alkavaa kevättä kaikille :)

22

2182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutama ajatus

      Ehdottomasti paras tietolähteesi on äitisi. Riippuen siitä, kuinka tavallinen nimiyhdistelmä biologisella isälläsi on, voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta löytää oikeaa isääsi ilman tarkempia tietoja. Siksi sinun pitäisi pyrkiä vakuuttamaan äitisi, että on sinun ja aikanaan mahdollisten lastesi oikeus tietää juuristaan, vaikka äitisi ei haluaisikaan olla missään tekemisissä "nuoruudenhairahduksensa" kanssa. Pyri siis selvittämään edes jotain tarkempaa miehestä äidiltäsi, nimenomaan yksilöiviä tietoja (minkä ikäinen mies, mitä teki tuolloin, oliko naimisissa jne. jne.).

      Toiseksi paras, mutta ehdottomasti jo tietysti kyseenalainen tietolähde ovat muut sukulaiset ja vastaavat. Jos äitisi ei tosiaan mitään suostu kertomaan, onko sinulla tätejä tms. sukulaisia, jotka tietäisivät äitisi menneisyydestä? Voisitko heiltä kysellä, kenen kanssa äitisi heilasteli niihin aikoihin?

      Jos sitäkään kautta ei mitään aukea, olet sen varassa, mitä jo tiedät. Jos nimi on kovin tavanomainen, voi urakka muodostua mahdottomaksi. Jos nimi on edes jotakuinkin harvinaisempi, voi jotain kautta tärpätä, kunhan selvittelet asiaa.

      Mutta muista tärkeä asia. Sinua kiinnostavat biologiset juuresi, mutta jos satut löytämään ne, voi asianosaisille (biologinen isäsi, mahdolliset sisaruksesi) uuden sukulaisen ilmestyminen olla vähemmän mukava yllätys. Varaudu siis itsesi ja heidän vuokseen siihen, että tieto voi olla myös epämukavaa.

    • raha-arpajaiset

      DNA ei vaikene, kun siltä kysyy.
      Vertailutietoa on toistaiseksi vähän. Hinta on satoja euroja.
      Sukulainen tai viranomainen ei voi kuitenkaan tätä juttua estää.
      Vaihtoehtojen rajaamiseen saa paikkansa pitäviä vaihtelevia viitteitä.

      Äidin sukulinjat Suomessa ja maailmalla selviävät samalla näytteellä, lisähintaan.
      Harvinaisuudesta ja uutuudesta johtuen suku alkaakin vaikuttaa hienolta.
      Sama mahdollisuus suotakoon isänkin arvostukselle.

      Jos on mies, niin isälinja voi löytyä hyvinkin tarkasti Suomen 2000 näytteestä:
      http://fidna.info/wp/
      (Tuloksia verrataan automaattisesti myös maailman aineistoon.)

      Jos on adoptoitu tai nainen, niin 5 sukupolvea perhettä voi kenties valottua:
      http://www.familytreedna.com/landing/family-finder.aspx

    • Älä luovuta!

      Surettava tieto jos noin on että äiti tietää, mutta ei kerro enempää!
      Otan osaa.
      Olisiko tietosujavaltuutetun toimiston kautta apua, saada äiti 'vuolaammaksi' asian suhteen?
      Tai sitten asiaan liittyy joku muu seikka, jonka äitisi on luvannut esim. ko. miehelle tms.? Onko rahalla suljettu suut, niinkuin joksus muinoin isäntien ym. 'merkittävien' tehdessä esim. piioilleen äpäriä, maksoivat 'suut suppuun' yms. Ja niin ei myöskään merkintöjä rekisteriin eli seurakunnan kirkonkirjaan merkitty.
      Aika outoa menettelyä äidin taholta, mutta ehkä asia on ollut vaiettava ja häpeällinen silloin jo alkujaan? Mutta jos tiedät ja tunnet äitisi 'aikalaisia' naapureita tai ystäviä tuolta ajalta voisi heilläkin olla joitain vihjeitä, jos ei 'isä' ollut vain aamuun saakka vierailija? Myös etninen häpeä saattaa vaikuttaa, jos mies oli 'erirotuinen' vähemmistöä edustava tms.?
      Tiedän tapauksen maaseudulla jossa eräskin talon 'renki' teidettiin laajemmin paikkakunnalla syntyneen tyttären isäksi..., ja kai tytär itsekin asian lopulta tiesi.

    • monta mahdollisuutta

      Olet varmaan aika nuori. Siksipä saattaa henkikirjoista olla apua. Kun tiedät oman syntymäpaikkakuntasi, niin saat varmaan selville myös missä äitisi asui kun sinut pantiin alulle. Sieltä voisi henkikirjojen perusteella etsiä kyseistä isää. Jopa verovirasto saattaisi auttaa. Etsi myös syntymäpaikkasi vanhoja lehtiä ja lue niiden urheiluselostuksia. Olisiko isäsi kuulunut johonkin urheiluporuikkaan. Myös muita vanhoja lehtijuttuja kannattaa lueskella, varsinkin jos on epäilys että isäsi oli joku "silmäätekevä".
      Käy kesällä syntymäpaikkakuntasi pitäjänjuhlilla ja lyöttäydy vanhojen ihmisten seuraan ja kysele sitten heiltä.

    • ***

      Väestörekisterikeskuksen osoiterekisteri antaa tiedot, kunhan sinulla on tarpeeksi yksilöintiin (ikä, asuinpaikkoja), jos nimi ei ole uniikki.

      • Väestörekisterikeskuksen osoiterekisteri puhelin 060001000 kertoo kaikkien sen nimisten osoitteet. Ikähaarukan joudut arvioimaan.
        Puhelu on maksullinen, mutta parilla eurolla selviät kun et ala hirveän kauaa jaarittelemaan. Sitten vaikka netistä Eniron puhelinluettelosta numero jos sellaisen haluat.
        Sinuna kyllä alullepanopaikkakuntasi ihmisiltä kyselisin. Kyllä ne tietää kenen kanssa äitisi silloin seurusteli jos ei ihan yhden yön juttu ollut. Ja varsinkin pienemmillä paikkakunnilla asiat tiedetään. Vanhemmat ihmiset jo kertovatkin auliimmin.


    • daughter

      Hei, minua auttoi Pelastusarmeija aikanaan. Tiesin isäni nimen, sain Pelastusarmeijalta hänen osoitteensa ja kirjoitin isälle kirjeen.) Pelastusarmeijalla oli tuolloin etsintäpalvelu. Tapasimme isän kanssa ja olemme pitäneet yhteyttä siitä saakka. Sosiaaliviranomaisilta saa maksutta kerran vuodessa kysellä tietojaan ( lomake löytyy netistä). Sossun antamista tiedoista löytyi vaiheitani (elatusapusopimus ym. )
      Isyys on nyt vahvistettu oikeudessa. Ehkä olet jo edistynyt asiassasi, jos et , toivon onnea.

      Ps. äitini ei kertonut isästä mitään .

      • 1957

        Aloittajalle huomautus, että äiti on voinut kertoa nimen, joka ei ole oikea, päästäkseen rauhaan kyselyiltä.

        Jos saat selville äitisi veriryhmän niin tiedät isästäsi YHDEN asian, eli tiedät, mitkä hänen veriryhmänsä voivat olla ja mitkä eivät voi olla. Jonkinlaisia oletuksia voit tehdä silmien ja hiusten väristä, esimerkiksi. No onhan sekin jotain sentään.


    • Timo Suoli

      Lähibaarista kannattaa käydä kyselemässä. Nenään lyömällä saa verinäytteen.

    • Vaikea asia

      Ymmärrettävästi haluat tietää biologiset juuresi. Äidilläsi on varmasti pätevä syy, miksi hän on haluton auttamaan. Isäsi saattaa esimerkiksi olla ollut väkivaltainen. On myös mahdollista, että isäsi on ollut jo tahollaan silloin naimisissa. Aina siis ei ole kysy mistään häpeästä. Kuten joku jo tuossa sanoikin, ole varovainen ja hienotunteinen, sillä "löytymisesi" saattaa ainakin aluksi järkyttää mahdollisia sisaruspuoliasi.

      • myös oma isä hukassa

        myös raiskauksen mahdollisuus on olemassa...


    • pieni aavistus

      Äitini ei ole kertonut isästään,vaikka olen kysellyt asiasta.Luultavasti tänään kysyn häneltä miten paljon tietää isästään.Äidilläni on dementia,se oikeastaan auttaa tässä asiassa-äiti muistaa paremmin vanhat tapahtumat.Kunhan häntä osaa"käsitellä"oikein.

      • pieni aavistus

        Yritin kysellä dementiaan sairastuneelta äidiltäni hänen isästään...kuka ja missä asui.Äiti:"Olen joskus kuullut sen,mutta en pannut nimeä muistiini".Minä:"Puhuiko äiti koskaan isästäsi,kuka hän oli?"."Ei puhunut mitään,mutta kuulin eräältä sukulaiselta jotain.Ei minua kiinnostanut tietää,kuka isäni on".
        Siihen päättyy isoisäni haku.Olisin halunnut tietää enemmän suvusta,mutta äidin takia homma stoppas ajat sitten.Luultavasti äitiä on satuttanut se,kun isäni haukkui äitiäni äpäräksi.Se on suurin syy miksei äiti halunnut ottaa selvää isästään.Surullista :(
        Olen tilaamassa DNA-testiä,jos se selvittäisi jotain muuta.Koska miespuolisen henkilön näytteestä selviää äiti-ja isälinjat niin otamme näytteen veljeltäni.


      • pieni aavistus
        pieni aavistus kirjoitti:

        Yritin kysellä dementiaan sairastuneelta äidiltäni hänen isästään...kuka ja missä asui.Äiti:"Olen joskus kuullut sen,mutta en pannut nimeä muistiini".Minä:"Puhuiko äiti koskaan isästäsi,kuka hän oli?"."Ei puhunut mitään,mutta kuulin eräältä sukulaiselta jotain.Ei minua kiinnostanut tietää,kuka isäni on".
        Siihen päättyy isoisäni haku.Olisin halunnut tietää enemmän suvusta,mutta äidin takia homma stoppas ajat sitten.Luultavasti äitiä on satuttanut se,kun isäni haukkui äitiäni äpäräksi.Se on suurin syy miksei äiti halunnut ottaa selvää isästään.Surullista :(
        Olen tilaamassa DNA-testiä,jos se selvittäisi jotain muuta.Koska miespuolisen henkilön näytteestä selviää äiti-ja isälinjat niin otamme näytteen veljeltäni.

        Tilasin SUOMI DNA:lta-testin,jolla voin saada tietoa äitilinjasta.Eihän sillä nimiä löydy,mutta kiinnostaa tietää yleisesti näistä asioista.Myöhemmin jatkan isälinjan DNA-testeillä.Siitä vaan testejä ottamaan.


      • pieni aavistus
        pieni aavistus kirjoitti:

        Tilasin SUOMI DNA:lta-testin,jolla voin saada tietoa äitilinjasta.Eihän sillä nimiä löydy,mutta kiinnostaa tietää yleisesti näistä asioista.Myöhemmin jatkan isälinjan DNA-testeillä.Siitä vaan testejä ottamaan.

        Tulin katumapäälle tilattuani Suomi Dna:lta testin pelkästä äitilinjasta.Tänään tilasin Y-DNA-testin,johon on liitettynä pieni bonus.Tuli halvemmaksikin kuin aiemmin tilaamani olisi ollut.Tällähetkellä kiinnostaa uudet sukuhaarat.Olen saanut yhteyksiä"amerikanserkkuihin". :) Moi moi!


    • tietoviisas

      Kokemusta on

      Itse otin yhteyttä kaupungin arkistoon ja pyysin lähettämään itselleni kaikki
      tiedot joita minusta on (pieni maksu) siellähän oli tiedot isästä ja kaikkia
      asiapapereita joissa isyys asiaa oli käsitelty. Huom. Sinulla on oikeus saada itsellesi kaikki tiedot joita viranomaiset sinusta säilyttää. Voihan olla ettei sinun isän tietoja ole annettu viranomaisille, mutta kannattaa tarkistaa koska itse sain tiedooni isän nimen tätä kautta.

    • N1kk1s

      Täällä ketjun aloittaja kirjoittelee, jos joku haluaa saada vastauksen että miten täällä hurisee... Kiitos vielä kaikille tähän ketjuun aikoinaan vastanneille, sain tukea ja todella paljon vinkkejä mistä lähteä liikkeelle - rohkeuden kerääminen oli sitten toinen askel.

      Väestörekisterin kautta sain selvitettyä, missä biologinen isäni asuu, ja yllätyksenä oli, että vielä samalla paikkakunnalla majailee kuin silloin, kun hän äitini kanssa "heilasteli". Otin häneen yhteyttä puhelimitse, halusin edes kerran puhua hänen kanssaan. Kerroin hänelle heti, etten vaadi häneltä mitään, minun oli soitettava hänelle minun itseni takia. Hän itse halusi kuitenkin minut tavata ihan kasvotusten, ja teimmekin niin. Selvisi, ettei minulla ole sisarpuolia. Mummostani hän kyllä kertoi mielellään tarinoita, samoin itsestään. Minun elämäni ei biologista isääni hirveästi kiinnostanut, sain kysellä hyvin pitkälti häneltä asioita.

      Selvisi myös, miksi äitini ei halunnut kertoa hirveästi tästä ihmisestä... Suoraan sanottuna biologinen isäni on narsistisin ja itsekeskeisin ja säälissä pyörivä ihminen, kenet olen ikinä tavannut. En liioittele. En sinänsä pettynyt, koska en myöskään odottanut ihmiseltä ja tapaamiselta mitään. Jaksaa kyllä ihmetyttää, kuinka ihminen, jota ei ole tuntenut koko elämänsä aikana, kehtaa syyttää omista ongelmistaan minua, yhtälailla ventovierasta ihmistä. Asioista, joihin minulla ei ole osaa eikä arpaa, esimerkiksi sairauksista. Aluksi meillä meni siis hyvin, mutta tutustuessamme paremmin hän alkoi näyttää todellisen puolensa. Tottakai sitä miettii, että enhän minä vain ole samanlainen... Onneksi olen kuitenkin selvästi äidin muksu niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Ensimmäisestä tapaamisestamme on jo yli vuosi, vuoteen en ole pitänyt häneen minkäänlaista yhteyttä. Näin on parempi meille kummallekin.

      Sinulle, joka painit samankaltaisessa tilanteessa: et tunne biologista äitiäsi, isääsi, sisaruksia tai muuta sukulaista. Jos sinulla on tilaisuus ottaa häneen yhteyttä, tee se! Et voi "mennä miinukselle". Minulla on ainakin ollut parempi olla sen jälkeen, kun selvitin taustani myös isän puolelta. Käytännössä asiat eivät muuttuneet: uutta ihmissuhdetta ei syntynyt biologisen isäni epätasapainoisen mielentilan ja epäasiallisen käytöksen takia, joka ei missään tilanteessa kuulu normaaliin kanssakäymiseen. Mutta ainakin tiedän miten asiat ovat, olen saanut mielenrauhan.

    • avuton2

      minulla on ihan sama ongelma tällä hetkellä..Olen 16.v tyttö ja en tiedä isästäni kuin etu-ja sukunimen.ja nyt löysin kuvankin isästäni jonka isoäitini vahvistin sen olevan isäni. äitini ei kerro ollenkaan isästäni vaikka minulla olisi oikeus tietää ja tämä tilanne vaivaa minus erittäin paljon enkä tiedä mitä minun pitäisi tehdä tai mitä aloittaa.Facebookin olen kahlannut läpi eikä löytynyt sieltä..

      • Jokaisella on isä

        Jos äitisi ei kerro, käytä kaikkia keinoja: isoäitisi, muut sukulaiset, silloiset naapurit? Sitten kunnan- tai kaupunginarkistoon pyyntö, löytyisikö sieltä mitään.
        Jos isäsi ikähaarukka on selvä, osoitekin voi löytyä.

        Aloittajan kertomus on tietysti surullinen, mutta uskon, että iloisempiakin kohtaamisia on ollut, kun salaisuudet ovat paljastuneet.


    • N1kk1s

      Aloittaja täällä taas! Sinulle avuton2 haluan vinkata: kokeile hakea väestörekisterikeskuksesta, jos haluat saada yhteystietoja. Ellet siis ole jo hakenut. Eli muistaakseni n. euron maksaa hakupalvelu, johon voit syöttää tiedot, kuten etu- ja sukunimen ja ikähaarukan, esim. henkilö syntynyt vuosien 1960-1965 välillä. Ja muistaakseni tietoihin voi laittaa, että jos henkilö on oletettavasti asunut tietyllä paikkakunnalla joskus. Ei siis tarvitse tietää tämän hetkistä asuinpaikkaa, vaan jos on tieto että on asunut vuonna 1980 paikassa X on myös hyvä tieto. Tätä kautta löysin oman biologisen isäni nykyisen osoitteen ja puhelinnumeron. Toki omasta haustani on aikaa jo kolme ja puoli vuotta, joten voi olla erilainen hakupalvelu Väestörekisterillä nyt. Mutta todella hyvin löytyi, vaikka tiedot olivat itselläni hajanaisia. Kannattaa yrittää!

      Ja vaikka yhteyden ottaminen pelottaa eikä lopputuloksesta voi tietää, kannattaa silti tehdä se. Ainakin itse olen voinut tämän asian suhteen jo monta vuotta paremmin, en kadu hetkeäkään vaikka ei mennyt isän kanssa asiat putkeen. Ei siis olla oltu tekemisissä edelleenkään. Sain kuitenkin paljon arvokasta tietoa tulevaisuutta ajatellen ja lisäksi pystyin muodostamaan oman kuvan biologisesta isästäni eikä vain äidin puheiden perusteella. Tärkein lopputulema on ollut pystyä jatkamaan eteenpäin kokonaisempana ihmisenä.

    • lotta67

      mulla on oikea isä kadoksissa sain syntymätodiksuksea kun pyysin isän kohdalla on kysymysmerkki

    • lotta67

      älä välitä ei oo mullakaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe