kaksisuuntainen lähihoitajaksi

pipopäässä

Olen juuri saanut lääkärin ja psykiatrisen sairaanhoitajan tukemana selville, että en ole pelkästään laiskuuttani ja typeryyttäni miltei pilannut elämääni. Elämääni, jota on sävyttänyt jo reilu 10 vuotta ailahtelevaiset ihmissuhteet. Typerät ideat, joiden ansiosta olen korviani myöten veloissa. Sekoilua ja masennuskausia ja tietty Päihteiden väärinkäyttöä. Jne.. sitä perussettii
Eli olen saanut selville, että sairastan mitä varmimmin 2suuntasta.. Hoidot vielä alkutekijöissä ja sen takia elänkin nyt kauhunsekaisessa tilanteessa. .miten käy lähihoitajaopiskelujeni kanssa? Pibikset eivät tunnetusti ole luotettavimpia työntekijöitä. Tästä todisteena ainakin 20 työpaikkaa 10 vuodessa!! ainakin 20!!! En välttistä edes muista kaikkia. En tosiaan tiedä sovellunko edes lähihoitajaksi. Se vain tuntui täydelliseltä ajatukselta viime vuoden lopulla. Opiskelut siis vasta alussa. Pelottaa, sillä olen ajatellut, että tässä on viimeinen mahdollisuuteni saada jotain järkevää aikaiseksi elämässäni. Kaikki on alkanut hyvin, mutta nyt tuntuu, että romahdan. Ei kiinnosta mikään. Voimat loppuu ja asiat kasaantuvat isoksi möykyksi, joka hiuskarvan varassa odottaa, että saa tipahtaa päälleni tuhoten kaiken alle jäävän. Tekis mieli vaan luovuttaa, mutta ei voi...sillä on perhettä. Joudun salailemaan..en jaksa elää, mutta pelkään kuolemaa yli kaiken. Paradoksini on valmis. Jos tosiaan lähäriksi ei pibisten suositella opiskelevan, niin onko olemassa jotain turvaverkkoa vai tipahdanko tyhjyyteen. Kouluttaako Kela tai muu taho sopivampaan ammattiin. Mitä minulle tapahtuu? Miten saan perheeni elätettyä.
Ja se mikä minua erityisesti kiinnostaa...MITKÄ OVAT SOPIVIA AMMATTEJA 2SUUNTAISTA MIELIALAHÄIRIÖTÄ SAIRASTAVALLE. Miten eläkehommat..

31

3161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • van cock

      Taidemaalari.

    • ertyuifdsrtghy

      Jos sinulla ei ennenkään ole työhommat tai opiskelut tahtoneet onnistua, niin suuri riski on, että tälläkin kerralla menee pieleen. Mutta yritä nyt kuitenkin, kun sen koulunkin kerran aloit.

      Onhan sulla vielä se mahdollisuus, että ne hoidot alkaa tehoamaan ja voit elää verrattain tasaista elämää, ainakin muutaman vuoden.

    • .

      Ei, ei hoitajaksi.

    • dementikoteivalita

      Ei hoitoalaa sinulle ihan suoraan sanottuna! Ammatteja on niin monia että kyllä löytyy sopiva.

      • pipopäässä

        Nyt sitä sitten ollaan kohta tyhjän päällä. Hoidot alotetaan. Tulevaisuus on usvan peitossa. Ei tule minusta lähihoitajaa, mikä tosin on hyvä asia sekä itseni, että muiden kannalta. Tulee vain niin lohduton olo, sillä ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ahdistus on kova. Läheiset eivät ymmärrä. Selän takana jupistaan. Sanotaan vaan, että kyllä kaikilla on joskus huonoja päiviä...kyllä muutkin ihmiset jne.. ja vihjaillaan, että olen nyt vain löytänyt keinon ppäästä pois työelämästä ja saan vetää lonkkaa eläkkeellä tms.. jotkut eivät kuuntele asiaani loppuun, kun yritän kertoa sairaudesta. Heidän tyhjistä katseista huomaa, kuinka heidän ennakkokäsityksenä kaksisuuntaisesta jyllää päässä. He suorastaan luovat minut mielessään uudelleen ja määrittelevät minut tämän jälkeen heikkona ihmisenä, jonka sanomisia ei kannata ottaa tosissaan. Osa tuosta totta ehkä on, mutta asiat vaan eivät ole niin mustavalkoisia. Eikä ole myöskään tämä kirjoituskaan, sillä osa toteamuksistani voi hyvinkin tapahtua pääni sisällä..olenko minä se ennakkoluuloinen, joka olettaa, että minua ei ymmärretä. En vilpittömästi enää tiedä, sillä tässä uudessa elämää täysin muuttavassa tilanteessa tulee hiukan vainoharhaiseksi. Kirjoitan nyt jossain omituisessa tilassa, jota en ole ennen kokenut. Ajatukset vain ryskivät pääni sisään joka suunnasta. Mahtaako uudella lääkityksellä olla osansa asiassa. Nuppi hajoo ja tämäkö on sitä tulevaisuuden arkipäivää. Noh..ehkä ne ammattilaiset saa hoidettua lääkkeet kuntoon ja elämä lähtee taas edes ontuvasti puksuttamaan eteenpäin. Nyt keitän kahvit ja mietin seuraavaa peliliikettä. Ei hyvä.. silä kaksisuuntaiset peliliikkeet ovat liian usein SUURTA VIRHEARVIOIDEN RIEMUJUHLAA!!! Kahvit ja sitten nukkumaan..tai kamomillateetä ja leffa ja sitten nukkumaan. Jälkimmäinen houkuttelee, joten jätetään peliliikkeet pelimiehille ja -naisille. Hyvää varhaiskevättä Suomen kansa!!! :) Pipopäässä kuittaa...


      • erään bipon läheinen
        pipopäässä kirjoitti:

        Nyt sitä sitten ollaan kohta tyhjän päällä. Hoidot alotetaan. Tulevaisuus on usvan peitossa. Ei tule minusta lähihoitajaa, mikä tosin on hyvä asia sekä itseni, että muiden kannalta. Tulee vain niin lohduton olo, sillä ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ahdistus on kova. Läheiset eivät ymmärrä. Selän takana jupistaan. Sanotaan vaan, että kyllä kaikilla on joskus huonoja päiviä...kyllä muutkin ihmiset jne.. ja vihjaillaan, että olen nyt vain löytänyt keinon ppäästä pois työelämästä ja saan vetää lonkkaa eläkkeellä tms.. jotkut eivät kuuntele asiaani loppuun, kun yritän kertoa sairaudesta. Heidän tyhjistä katseista huomaa, kuinka heidän ennakkokäsityksenä kaksisuuntaisesta jyllää päässä. He suorastaan luovat minut mielessään uudelleen ja määrittelevät minut tämän jälkeen heikkona ihmisenä, jonka sanomisia ei kannata ottaa tosissaan. Osa tuosta totta ehkä on, mutta asiat vaan eivät ole niin mustavalkoisia. Eikä ole myöskään tämä kirjoituskaan, sillä osa toteamuksistani voi hyvinkin tapahtua pääni sisällä..olenko minä se ennakkoluuloinen, joka olettaa, että minua ei ymmärretä. En vilpittömästi enää tiedä, sillä tässä uudessa elämää täysin muuttavassa tilanteessa tulee hiukan vainoharhaiseksi. Kirjoitan nyt jossain omituisessa tilassa, jota en ole ennen kokenut. Ajatukset vain ryskivät pääni sisään joka suunnasta. Mahtaako uudella lääkityksellä olla osansa asiassa. Nuppi hajoo ja tämäkö on sitä tulevaisuuden arkipäivää. Noh..ehkä ne ammattilaiset saa hoidettua lääkkeet kuntoon ja elämä lähtee taas edes ontuvasti puksuttamaan eteenpäin. Nyt keitän kahvit ja mietin seuraavaa peliliikettä. Ei hyvä.. silä kaksisuuntaiset peliliikkeet ovat liian usein SUURTA VIRHEARVIOIDEN RIEMUJUHLAA!!! Kahvit ja sitten nukkumaan..tai kamomillateetä ja leffa ja sitten nukkumaan. Jälkimmäinen houkuttelee, joten jätetään peliliikkeet pelimiehille ja -naisille. Hyvää varhaiskevättä Suomen kansa!!! :) Pipopäässä kuittaa...

        Tsemppiä sinulle "pipopäässä" uskon että asiat järjestyvät pikkuhiljaa. Oikeanlainen lääkitys ja säännölliset elämäntavat tuovat tulosta pikkuhiljaa.

        Hyvä että olet saanut lopulta oikean diagnoosin ja sen myötä oikeanlaista hoitoa. Monen elämä menee alamäkeä kun yrittää taiteilla oireiden kanssa lisäksi vielä ongelmaksi muodostuu päihteiden käyttö.

        Uskon että löydät sinulle oikean työn, terapiasta voisi olla apua tai jonkinlaisesta oireidenhallinta kurssista joita järjestävät mm. sairaanhoitopiirit.


      • Rantero
        pipopäässä kirjoitti:

        Nyt sitä sitten ollaan kohta tyhjän päällä. Hoidot alotetaan. Tulevaisuus on usvan peitossa. Ei tule minusta lähihoitajaa, mikä tosin on hyvä asia sekä itseni, että muiden kannalta. Tulee vain niin lohduton olo, sillä ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ahdistus on kova. Läheiset eivät ymmärrä. Selän takana jupistaan. Sanotaan vaan, että kyllä kaikilla on joskus huonoja päiviä...kyllä muutkin ihmiset jne.. ja vihjaillaan, että olen nyt vain löytänyt keinon ppäästä pois työelämästä ja saan vetää lonkkaa eläkkeellä tms.. jotkut eivät kuuntele asiaani loppuun, kun yritän kertoa sairaudesta. Heidän tyhjistä katseista huomaa, kuinka heidän ennakkokäsityksenä kaksisuuntaisesta jyllää päässä. He suorastaan luovat minut mielessään uudelleen ja määrittelevät minut tämän jälkeen heikkona ihmisenä, jonka sanomisia ei kannata ottaa tosissaan. Osa tuosta totta ehkä on, mutta asiat vaan eivät ole niin mustavalkoisia. Eikä ole myöskään tämä kirjoituskaan, sillä osa toteamuksistani voi hyvinkin tapahtua pääni sisällä..olenko minä se ennakkoluuloinen, joka olettaa, että minua ei ymmärretä. En vilpittömästi enää tiedä, sillä tässä uudessa elämää täysin muuttavassa tilanteessa tulee hiukan vainoharhaiseksi. Kirjoitan nyt jossain omituisessa tilassa, jota en ole ennen kokenut. Ajatukset vain ryskivät pääni sisään joka suunnasta. Mahtaako uudella lääkityksellä olla osansa asiassa. Nuppi hajoo ja tämäkö on sitä tulevaisuuden arkipäivää. Noh..ehkä ne ammattilaiset saa hoidettua lääkkeet kuntoon ja elämä lähtee taas edes ontuvasti puksuttamaan eteenpäin. Nyt keitän kahvit ja mietin seuraavaa peliliikettä. Ei hyvä.. silä kaksisuuntaiset peliliikkeet ovat liian usein SUURTA VIRHEARVIOIDEN RIEMUJUHLAA!!! Kahvit ja sitten nukkumaan..tai kamomillateetä ja leffa ja sitten nukkumaan. Jälkimmäinen houkuttelee, joten jätetään peliliikkeet pelimiehille ja -naisille. Hyvää varhaiskevättä Suomen kansa!!! :) Pipopäässä kuittaa...

        Kyllä se varmasti järkyttää kuulla sairastavansa kaksisuuntaista kuten mitä tahansa muutakin sairautta mutta elämä kuitenkin jatkuu.Ei se diagnoosiin lopu.Itse olen seurannut läheltä naista jolla myöskin todettiin bibo (lievempi muoto).Aikamoista vuoristorataa on ollut mutta vajaassa vuodessakin voi tapahtua suuria muutoksia parempaan.Lääkkeet kun osuvat kohdalleen ja pitää jotenkuten unirytmistä kiinni niin elämä näyttää ainakin ulospäin melko normaalilta.
        Tsemppiä.


      • siipi roikkuu
        pipopäässä kirjoitti:

        Nyt sitä sitten ollaan kohta tyhjän päällä. Hoidot alotetaan. Tulevaisuus on usvan peitossa. Ei tule minusta lähihoitajaa, mikä tosin on hyvä asia sekä itseni, että muiden kannalta. Tulee vain niin lohduton olo, sillä ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ahdistus on kova. Läheiset eivät ymmärrä. Selän takana jupistaan. Sanotaan vaan, että kyllä kaikilla on joskus huonoja päiviä...kyllä muutkin ihmiset jne.. ja vihjaillaan, että olen nyt vain löytänyt keinon ppäästä pois työelämästä ja saan vetää lonkkaa eläkkeellä tms.. jotkut eivät kuuntele asiaani loppuun, kun yritän kertoa sairaudesta. Heidän tyhjistä katseista huomaa, kuinka heidän ennakkokäsityksenä kaksisuuntaisesta jyllää päässä. He suorastaan luovat minut mielessään uudelleen ja määrittelevät minut tämän jälkeen heikkona ihmisenä, jonka sanomisia ei kannata ottaa tosissaan. Osa tuosta totta ehkä on, mutta asiat vaan eivät ole niin mustavalkoisia. Eikä ole myöskään tämä kirjoituskaan, sillä osa toteamuksistani voi hyvinkin tapahtua pääni sisällä..olenko minä se ennakkoluuloinen, joka olettaa, että minua ei ymmärretä. En vilpittömästi enää tiedä, sillä tässä uudessa elämää täysin muuttavassa tilanteessa tulee hiukan vainoharhaiseksi. Kirjoitan nyt jossain omituisessa tilassa, jota en ole ennen kokenut. Ajatukset vain ryskivät pääni sisään joka suunnasta. Mahtaako uudella lääkityksellä olla osansa asiassa. Nuppi hajoo ja tämäkö on sitä tulevaisuuden arkipäivää. Noh..ehkä ne ammattilaiset saa hoidettua lääkkeet kuntoon ja elämä lähtee taas edes ontuvasti puksuttamaan eteenpäin. Nyt keitän kahvit ja mietin seuraavaa peliliikettä. Ei hyvä.. silä kaksisuuntaiset peliliikkeet ovat liian usein SUURTA VIRHEARVIOIDEN RIEMUJUHLAA!!! Kahvit ja sitten nukkumaan..tai kamomillateetä ja leffa ja sitten nukkumaan. Jälkimmäinen houkuttelee, joten jätetään peliliikkeet pelimiehille ja -naisille. Hyvää varhaiskevättä Suomen kansa!!! :) Pipopäässä kuittaa...

        Miten olis puutarha-ala? Mukana on kehollista työtä joka tuo luonnonmukaista väsymystä vaikuttaen hoitavasti unirytmiin, luonnon kanssa työskentely on rauhoittavaa sinänsä ja saa myös kokea kauneutta ympärillään, mikä ilahduttaa mieltä. Levollinen ympäristö lieventää levottomuutta. Muitakin aloja on, jossa kiire ja vaatimukset eivät kaiken aikaa hyökkää päälle. On hyvä että tunnistat itsessäsi asiat jotka hankaloittavat elämääsi,voisitko vaikuttaa niihin itsekasvatuksella? Entäs ne vahvat puolesi, mihin niitä voisi suunnata?
        Jos tilanne on uusi ja outo, totta kai ajatukset ja tunteet kuohuvat. Anna itsellesi aikaa sopeutua ja tasapainoittua. Ja sitten miettimään sitä omaa alaa, ammattia, elämää jossa on mahdollisimman hyvä olla. Ja muuten, mitä vikaa ontumisessa on?
        Minä olen ontunut koko ikäni mutta pystyn kävelemään, tämä pätee myös henkiseen puoleen.


    • pipopäässä

      Taas on aika juossut vauhdilla. Ahdistunut olo. Yritän jatkuvasti keksiä kaikenlaista tekemistä ja projektia, ettei tarvitsisi olla rauhassa omien ajatusten kanssa. Huomasin äsken, että ajantaju ei ole kunnossa. Päivät kuluvat nopeasti ja yhtäkkiä huomaan, kuinka viikko on hurahtanut loppupuolelle, enkä ole ollut oikein kartalla tekemisistäni. Ihan kuin joku muu olisi elänyt elämääni minun ollessa vain katsojan roolissa. Kylmiä väreitä tulee pelkästä ajatuksesta... Nyt pitäis yrittää nukkua. Nälkä..

      Eli tällaista kivaa pipopäässä keväällä. Aloin tuossa miettimään, että voiko tuo miltei tiedostamattomuus ja kontrollin menettäminen viitata johonkin muuhun sairauteen? En tässä nyt yritä maalailla saati liioitella. Herää vain kysymyksiä. Tässä on kuitenkin saanut kyseenalaistaa itseään ihmisenä jo muutaman viikon... väkisinkin alkaa miettimään tällaisia.
      Minun tuurillani minulla on myös skitsofrenia..
      äh..kuvittelen vain... on jo niin myöhä ja kun se vauhti on päällä niin se varmasti aiheuttaa tällaista kontrollin puutetta ja tiedostamattomuutta..mut toisaalta..on niin vaikea muistaa asioita..en osaa yhdistää kuluneita päiviä aikajanalle. Päivät ovat vain epämääräisiä fläspäkkejä..välähdyksiä...kuvia...ajatuksia...haaleita tunteja... kaikkea sellaista mitä ei osaa määritellä yksinkertaisesti. Päivät tulivat ja menivät..tai paremminkin menivät, sillä niiden tulemisesta ei kukaan ole varoittanut.. hyvää yötä.. -pipopäässä-

    • Workingpipo

      Mulla on diagnosoitu kaksi suuntainen 2006 ja myös siitä lähtien olen hoitajan hommia paiskonut. En käytä lääkitystä. Hieman laiskemman se musta ajoittain tekee, mutta vatuuton en ole.

    • Selviytyjä*

      Sama homma, tyypin II bipo oon ja hoitoalalla ollut jo tovin. 4 vuotta diagnoosista tulee just täytee. Lapsiakin löytyy. Mikäli lääkkeet, oireenhallinta kunnossa ja pystyt koulun käymään loppuun, ni anna palaa!Kannattaa varmaa ensin selvittää oma pää ja elämä ja sitten jutella ammattilaisen kanssa asiasta. Katsoo elämäänsä terveenä, mut sekin vie älyttömästi voimia ja aikaa. Bipokin voi olla täysin terve ja elää aivan normi elämää, jos vaan kaikki natsaa. Mut joo hoitoala on rankka ja siellä ollaan vastuussa ihmishengistä.

    • mietintää

      Jos kaikki (kaksisuuntaiset, masentuneet, persoonallisuushäiriölliset) olisi mahdotonta päästä sosiaalialalla, alkaisivat hakijat kyllä loppua. On myös vastuuntunnotonta päästää noita ylläolevia sairastuneita opettajiksi (lapsethan voivat kärsiä siitä) yms. tai yleensäkään mihinkään työhön, jossa ollaan vastuussa ihmisistä. Taitavat ennen pian ammatit loppua.

      Mistä me muuten tiedämme mitä kaikkia tauteja ne ihmiset sairastavat. Jos Kelan korvaa 340 000 suomalaiselle masennuslääkkeitä, sairaita on kohta 10 % väestöstä. Yksinään näistä sairaista ei varmasti työskentele sosiaalialalla, eihän?

      Todella lapsellista on eräiden ehdotukset, että ei sosiaalialalle. Kannattaisi nyt vakavasti miettiä, mitä kirjoittaa!

    • iii.

      Se nyt vain on tosi, että mielisairaat ei sovi hoitoalalle. Eikä kyllä heitä saisi päästää opettajiksikaan. Pojallani oli kaksisuuntainen opettaja, hän sai kyllä potkut, mutta liian myöhään. Hän ehti kiusata lapsia monta vuotta oudoilla ideoillaan ja ei asiallisella käytöksellä.

    • sirkku85

      Uskoisin että bibo voisi olla hoitoalalla jopa parhaammasta päästä, jos on päässyt tasapainoon itsensä kanssa. Ihminen joka on kovia kokenut ja selvinnyt vaikeuksistaan, monesti omaa hyvän asenteen, on empatiakykyä ja ymmärrystä muita ihmisiä kohtaan. Bibon omaava ei tee kenestäkään vastuutonta, asia erikseen jos on maniassa tai hypomaniassa. Ja ainahan sairastumisen riski on tietysti olemassa, mutta niinhän on monen sairauden kohdalla. Mielisairas on aika leimaava sana, ihan kuin bibo olisi päästään todella sairas ja vaarallinen ja kykenemätön mihinkään. Itse olen bibo, ja olen toiminut hoitoalalla, hyvin on mennyt, ja aina olen saanut todella hyvää palautetta.

    • Selviytyjä*

      Mäkin oon ehdottomasti samaa mieltä siitä, et ei kenenkään sellaisen pidä lähteä hoitoalalle, jolla ei ole oireet hallinnassa. Kyllä sen yleistilassa näkee haastatellessa onko ihminen terve vai ei. Syökö henkilö lääkkeitä ja aina voi lausuntoa psykiatriselta plk:ta vaatia. Mäkin oon saanut tosi hyvää palautetta tekemästäni työstä eikä kukaan oon koskaan epäillyt mun terveyttä tms. Mielipiteitä on moneen lähtöön, mut mä uskon siihen, et jokainen joka tuomitsee mielenterveysporukan yhdeks massaks, ketkä ei voi elää normaalia elämää on perseestä.

    • Kastehelmi**

      Mielisairaaksi leimaaminen on täysin epäasiallista. Mielenterveysasiat ovat sellaisia, että koskaan ei tiedä kenen kohdalle ne osuvat - voivat iskeä keneen tahansa.
      Itselläni diagnosoitiin Bibo v-07 ja nyt myöhemmin traumaterapiakeskussa arvelevat, että kyseessä olisi DID-häiriö, eli traumoista johtuvaa oireilua. Oireet vain ovat hyvin samantapaisia, kuin Bibossa. Diagnoosit voivat olla usein ns."veteen piirrettyä viivoja", kun lääkärit tarvitsevat oireille jonkin nimen.
      Mutta nyt terapia kohdallaan ja opiskelut sujuvat hyvin ( ei tosin lähihoitaja-alalla). Haen vielä jatko-opiskelupaikkaa nykyisten opintojeni päätyttyä . Olen perheellinen: Päivät hoidan kotona pientä lasta ja illat opiskelen.

    • JK

      EI LÄHIHOITAJAKSI

    • bibili81

      Pyh. Itse olen kaksisuuntainen ja teen lähihoitajan hommia. olen saanut kehuja ja paljon siitä kuinka hoidan työni. Lähihoitajana voi olla töissä hyvin monenlaisissa paikoissa. Itse hoidan kehitysvammaisia. Toki työ on hieman yksitoikkoista eikä vaadi paljoakaan aivoja, joten ajattelin lukea pidemmälle.

      • Omakehu haisee

        Oho!! Tyypillinen bipo olet. Kehitysvammaisten hoitaminenko ei vaadi paljoa aivoja??? Olet kyllä NIIN omahyväinen, kuin bipot vain ovat.


    • Vaativa bibo

      Googletin kysymyksellä "Mitkä ammatit sopivat kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavalle". Löysin tämän keskustelun ja vaikka se on pitkä, ei kukaan keskustelijoista varsinaiseti kertonut ammatteja, jotka sopisivat meille bibopäille. Hoitoala ei sovi, koska se aiheuttaa henkistä painetta ja on usein myös vuorotyötä. Bibojen pitää saada elää säännöllistä elämää ja erityisen tärkeää on säännöllinen unirytmi. Onhan hoitoalalla toki työtehtäviä, jotka ovat pelkkää päivätyötä, mutta niihin haluavat muutkin kuin bibot.

      Mitkä siis ovat biboille sopivia ammatteja? Osaisiko joku vastata?

    • shshshshshsh

      Ite oon hoitoalalla sh. Ei mul oo koskaan epäsäännöllinen unirytmi vaikuttanu mielialoihin. Eikä oo ees lääkitystä. Mut niinku tääl on todettu ni sairautta on montaa eri laatuista. Mulla sit sieltä lievemmästä päästä.

    • neni

      Hoitoalakin on niin laaja ja niin erilaisia työympäristöjä. Itse sh-opiskelija ja olen työharjoitteluista ja töistäni aina selvinnyt kiitettävästi/erinomaisesti. Toisilla kyky lukittautua mieleltään töissä ja hoitaa ammattimainen asemansa ja työnsä asiaankuuluvasti. Itsellä tosin tällä hetkellä syömishäiriö - vaikea masennus ja varmaan lisää diagnooseja tulossa. Kuitenkin kytkeytyy menneisyyteen vahvasti ja kun hain opiskelemaan, oli paremmat kaudet. En tiennyt, mitä elämä tuo tullessaan. Luulin kaiken olleen jo historiaa. Jos olisin tiennyt kaiken tulevan 100 kertaa pahemmin takaisin, olisin valinnut muun alan.

      Tänä päivänä (saikulla) tajuan, että ehkä kaikki opiskelu on mennyt hukkaan. Mikään moraali eikä järki anna mulle oikeutta astua saappaisiin ennen kuin itse olen tasapainossa - täysin. Vaikka ajattelen tunteilla enkä järjellä, en ikinä työskentelisi hoitoalalla jos ja siis kun oma pää on niin sekaisin. Tunteilla siis ajattelen, mutta moraalisesti teen myös päätökseni. Etenkin, mikäli ne liittyvät muihin ihmisiin.

      Noina hyvinä aikoina olen kuitenkin suoriutunut kunnialla opinnoissani ja harjoitteluissani. Ja mielentilani olen onnistunut itselleni valehtelemalla peittoamaan. Tekeehän toi aina kipeetä ja aiheuttaa häpeää, kun psykiatrit, hoitajat yms kysyy mitä opiskelen. Tekis mieli valehdella.

      Ja lähihoitajat? Hemmetti, niillä jos jollain olen tavannut ties mitä päihdeongelmia ja mielenvikaisuutta. Eivät he hoidossa ole, koska kieltävät ongelmansa ja tietävät kyllä seuraukset. Anoppini joka on hyvin viinaanmenevä, on lähihoitaja. En vain ymmärrä.

      Jos koet että haluat hoitoalalle, miksi ei. Mutta hoida pääsi kuntoon. Ala on etenkin hauraassa tilassa olevalle henkilölle raskas ja raastava - myös antoisa. On niitäkin, jotka hakee opiskelemaan puoli tiedostamatta, että haluavat itse parantua kun hakeutuvat ammattiin. Tuo ei saisi olla myöskään motiivi.

      Ja hae apua. Itse hain, enkä ole katunut. Ehkä häpeä ja syyllisyys noussut pintaan, kun olen leimannut itseni psyk. puolen potilaaksi. Jos ei auta, niin vaikka kuinka alastani pidän ja välitän ja hallitsen, ei tule kysymykseen mikään muu kuin alanvaihto. Vastuun nimissä.

    • shshshshshsh

      Mulla työ pitää nimenomaan pään kasassa. Mul on bipon lisäksi syömishäiriö ja adhd. Huumeita en oo käyttäny ja alkoholia ei tee mieli. Tiedän olevani jopa masennuksessa hyvä hoitaja. En koskaan anna omien olotilojen näkyä työssä. Hoitoalalla oon kohdannu hyvin paljon kamalia ihmisiä, siis toisia hoitajia ja lääkäreitä. Tuntuu et suurimalla osalla on päässä vikaa. Mä en oo ikinä ymmärtäny miks tollaset kylmät ihmiset lähtee hoitoalalle. Hoitoalalle sopii henkisesti vahvat ja empaattiset ihmiset.

      Mun mielestä se riippuu paljon ihmisen omasta persoonasta ja sairauden vaikeusasteesta et mihin ammattiin sopii. Nykysin taitaa olla tosi monessa työpaikassa hirvittävät paineet. Ihmisiä on liian vähän ja joutuu tekee monen työn.

    • Ella Manteli

      No enpä usko minkään alan olevan kielletty vaikka olisit saanut bipo dg:n. Kuten edellä on mainittu niin töitä voi tehdä kunhan oma pää on selvä.. tosin en usko sen olevan selvä, jos vain neuroleptejä syöt.

      Useinhan näinä päivinä saa bipo dg ilman, että kyseessä olisi se klassinen maanis-depressiivisyys, taitaa olla ns muotia tätä diagnoosia heitellä yhdelle jos toiselle.

      Omat oireeni olivat todella lieviä ja ilmenivät yhden kevään aikana syödessäni suuria annoksia kolmea masennuslääkettä, oireet loppuivat kun lopetin masennuslääkkeet. Mutta ei auttanut enää bipo II sain papereihini ja itseasiassa tuo dignoosin saaminen ja siihen sopeutuminen oli viedä minut hautaan. (velkaannuin 6000 euroa ja tein kahdessa paikassa töitä ostelin kotiin kaikkea uutta)

      Hoitoalalla minäkin, olin jo lopettaa työnteon, kun psykiatri tarjoili niin avuliaana työkyvyttömyyseläkettä.

      Olen ollut kaksi vuotta töissä diagnoosini jälkeen, vain yksi päivä sairauslomaa ja sekin kuumeen vuoksi. Työni teen huolellisesti ja tunnollisesti. Luonteeltani olen pedantti ja vaadin itseltäni paljon ja kyllä työni jälki on sen näköistä. Paljon saan asiakkailta kiitosta erittäin empaattisesta ja asiakaslähtöisestä työstä, työkaverit ovat nämä vuodet ihmetelleen rautaisia hermojani ja sitä miten voinkaan olla kiireen ja hektisyyden keskellä aina niin rauhallinen.

      Varmasti oma mielenterveyteen tutustuminen on antanut paljon ja siksi uskallan aika avoimin mielin kohdata ihmisiä laidasta laitaan. En hätäänny vaikka vastaani tulee asiakas joka päin naamaa huutaa ja haistattelee, pysymällä rauhallisena tilanteet menevät yleisesti nopeaa ohi.

      En siis todellakaan tiedä miksen minä ja monet muutkin bipoksi luokitellut eivät voisi hoitoalalla työskennellä?

      Paljon olen nähnyt ilkeitä hoitajia jotka eivät tajua/huomaa/ymmärrä loukkaavansa asiakkaita käytöksellään ja sanoillaan. Asiatonta käytöstä, asiakkaiden ongelmien mitätöintiä, ylitse kävelyä jne.

      Vai miksi bipolaari ei hoitoalalle soveltuisi? En ole vieläkään ymmärtänyt sitä mitä ihmettä siellä saisi aikaan sellaista ettei töitä voisi tehdä?

    • Huoh taas kerran

      Bipo ei sovi millekään hoitoalalle. Liian suuri vastuu sairaalle ihmiselle.SPR kirpputorille myyjäksi tai joku muu suojatyöpaikka mistä voi olla mielin määrin pois.

    • hoituribipo

      Olen hoitaja ja bipo2. Ei tuosta vuorotyöstä tahdo mitään tulla ja lääkehoito on todella tarkkaa hommaa. Itselleni ainakin nykyään mahdoton yhtälö.

    • L.S.78

      Itse olen bipo 2 ja toimin terveyskeskuslääkärinä. Hyvin on mennyt ja kuten tässä(kin)ketjussa on tullut todetuksi, tätä on niin monen tyyppistä. Nykyinen luokittelu kahteen tyyppiin on hyvin karkea. Näihin kahteen mahtuu montaa eri oireilutavoilla ilmenevää kaksisuuntaisuutta.

    • teeppa1

      Itsekin toimin sairaanhoitajana ja ajoittaisia masennusjakosjen vaatimia sairauslomia lukuunottamatta olen hoitanut työni hyvin ja saanut hyvää palautetta.

      Olen työskennellyt samassa työpaikassa jo kuusi vuotta ja tänä aikana olen ollut kaksi kertaa pidemmällä sairauslomalla masennusjaksojen vuoksi. Sairauttani olen hoitanut työterveyshuollossa ja siellä asiaan on suhtauduttu rohkaisevasti. Mutta jos haen uutta työpaikkaa (näissä yleensä vaaditaan lääkärintodistus työkykyisyydestä), tuleeko minun kertoa lääkärille rehellisesti olleeni pitkiä jaksoja sairauslomilla, vaikka tällä hetkellä olen pitkään ollut hyvällä lääkityksellä täysin työkykyinen? Olenko siis lopullisesti leimattu "silmälläpidon alaiseksi" sairauteni vuoksi? Eihän kukaan työnantaja palkkaa hoitajaa, joka todistuksen mukaan on "työkykyinen tietyin rajoituksin" (esim yötyö). Tai ainakaan tiedustelematta mikä on rajoitusten syy. Näinhän työantaja ottaisi tietoisen riskin, että joutuisin jäämään jossain vaiheessa pitkälle saikulle, koska näin on käynyt ennenkin. Mitä itse olette työpaikkoja hakiessanne sairaudestanne kertoneet?

      • bipo1

        Asiasta on vaikeaa mennä työhöntulotarkastuksessa valehtelemaan eikä se kannata. Ensinnäkin sinun on kerrottava lääkityksesi, josta selviää sairaus. Jos myöhemmin työssä ollessasi joudut käymään tth:ssa vaikkapa vain flunssan takia, niin se tulee sitten viimeistään esille. Sinun suostumuksella voidaan myös pyytää aiemmat potilaskertomukset edellisestä työterveyshuollosta. Jos et suostu potilastietojen siirtoon, vaikeuttaa se asiointia tth:ssa. Ei riitä, että kerrot sinulla olleen vain kaksi pitkää sairauslomaa, vaan se pitää tarkistaa papereista.

        Kuitenkin on hyvä tietää se, että työterveyshuollosta ei saa ilman työntekijän lupaa kertoa mitään sairaustietoja työnantajalle. Jos olet aiemmassa työpaikassa osoittanut toimintakykysi olevan enimmäkseen hyvä, niin lääkäri voi hyvinkin todeta työhön sopivaksi. Tosin mahdollisen sairausloman yhteydessä joudut toimittamaan työnantajalle sairauslomatodistuksen, jossa pitää olla oikea diagnoosi.

        Pitää vielä sanoa, että työhöntulotarkastuksen tarkoituksena ei ole seuloa työhön sopivia ja parhaita yksilöitä. Se on työpaikan rekrytointi-ihmisten ja työhaastattelujen tehtävä. Työhaastattelussa tuskin on pakko mainita mitään kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Jos mielisairauksista erikseen kysytään, niin toki masennuksesta voi mainita. Sehän on niin yleinen tauti. Tth:n työhöntulotarkastuksen ensisijainen tarkoitus on suojella työntekijää terveysvaaroilta, mahdollisen sairauden pahenemiselta yms. riskeiltä.

        Ilman muuta esim. vuorotyö voi olla bipolle haitallista. Jos näin on, niin ei pidä hakea työpaikkaa, johon kuuluu vuorotyö. Pakkohan se on mainita jo työhaastattelussa, jos ei pysty toimenkuvaan sisältyvää yötyötä tekemään. Jos tuo merkitään lääkärintodistukseen rajoitukseksi, niin eihän se haittaa, koska asiasta on jo sovittu. Maininta rajoituksesta lääkärintodistuksessa turvaa työntekijän oikeuksia. Työnantajan on paha suostutella yötyöhön myöhemmin, jos lääkäri on sen kieltänyt.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe