Sydänoireet nuorella

Mies--24

Heissan.Olen 24v mies,ja minulla on nyt parin vuoden ajan ollut erittäin häiritseviä sydäntuntemuksia.Pulssi on erittäin voimakas mutta syke ilmeisesti suh normaali 75,tunnen lyönnit koko ajan voimakkaana rinnassa ja tämä ei mielestäni ole normaalia??Olen kyllä käynyt lääkärillä ja sydän on ultrattukin,on ehdotettu että paniikkioireita..Ja tätä en kyllä niele yskimättä,todella häiritsevää kun välillä ihan koskee rintaan kun niin voimalla lyö..Urheilla ei uskalla enää ollenkaan,kun silloin tulee tuntemuksia muljahduksista että jättää lyönnin välistä,ja sitten paukahtaa oikein tunteella,näitä myös kyllä välillä ihan levossakin..Mistä voisi olla kyse?

44

4101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyrämies-34

      Tosi vaikea sanoa mistä tarkkaan ottaen johtuu mutta kun sydän on todettu ultralla terveeksi niin seuraavaksi tulee mieleen palleatyrän tai refluksitaudin/tai molemmat mahdollisuus.
      Palleatyrä voi ikävä kyllä aiheuttaa hyvin samankaltaisia oireita kuin mitkä sydänoireiksi mielletään. Palleatyräähän kutsutaankin hyvästä syystä englanninkielessä "great mimic" termillä.
      Palleatyrä on rakenteellinen muutos tai synnynnäinen ominaisuus ruokatorven ja mahalaukun yhtymäkohdassa palleankorkeudella. Siinä osa mahalaukkua voi työntyä ikäänkuin ruokatorvessa olevan venttiilin (yläsulkija) väärällepuolelle rintaonteloon. Palleatyrä voi olla liukuva eli sen koko ja paikka muuttuu esim. urheillessa. Joka tapauksessa palleatyrä voi aiheuttaa kuivailemaasi sydämenlyöntien kokemista voimakkaina. Lisäksi syke voi nopeutua tyrän seurauksena.
      Refluksisairaus aiheuttaa ruokatorven tulehdusta mikä myöskin synnyttää monenlaisia oireita kivusta sydämen muljahteluihin ja se usein liittyy palleatyrään.

      Itsellä löytyi pieni palleatyrä vatsantähystyksessä ja sain pitkäaikaisen haponestolääkityksen oireita lievittämään.
      Omat oireet ovat olleet myös melko rajuja pahimmillaan sydämen hakkaamisesta voimakkaaseen kipuun ja rintalastan takaiseen poltteeseen.
      On pakahtumisen tunnetta ja hengitysvaikeuksia mutta kaikki johtuu mulla tyrästä sillä pumppu on tutkittu tarkkaan.

      Jos et ole vatsaa tähystyttänyt ja podet joskus närästystä niin käy ihmeessä tutkituttamassa oireiden todellinen syy. Tähystyksestä kyllä selviää hengissä :)
      Se kestää vain muutaman minuutin ja ainut ikävyys siinä on yökkäys ja veden valuminen silmistä. Oksennustahan ei tule sillä tutkimusta varten paastotaan riittävä aika.

      Ootko käyny rasitustestissä?
      Siinä tutkitaan sydämen toiminta rasituksen aikana. Se paljastaa kyllä poikkeavuudet jos niitä on. Sun ikäisellä voi melkein varmuudella sanoa ettei oireiden taustalla ole ainakaan sepelvaltimoiden ahtautuminen.
      Jos olet perusterve ja et ole ylipainoinen etkä sairasta diabetestä eikä suvussasi ole nuorella iällä esiintynyttä sepelvaltmotautia niin voit olla pumpun puolesta melko huoleton.


      Hyvät kevään jatkot ja toivon että vaivasi syyt selviää. Vaadi tutkimuksia koska olet nuori ja elämä vielä edessä päin.

    • Mies--2434

      No ei ole ainakaa närästystä ollut mitenkään erityisin paljon,harvoin toisin sanoen.Joo rasitustesti otettiin kyllä,siinä ei näkynyt mitään,tosin ihan huippusykettä ei saatu kun olin ottanut sinä päivänä beetasalpaajaa...

      • nainen, 24 vuotta

        Juuri kirjoitin oman kertomuksen, minulta löytyi juurikin palleatyrä. Närästystuntemusta ei ollut ollenkaan, ainoastaan voimakas ja outo syke.

        Närästys alkoi paljon myöhemmin, aloitin sitten lääkekuurin ja omituinen syke katosi. Tosin tuota lääkettä pitää syödä jatkuvasti nykyään, ei vain kuureina.


    • pumppuvoimaa

      Sydämen supistusvoima vaan kasvanut autonomisen hermoston kiihtyneen tilan takia? Tahdosta riippumaton hermostohan ohjaa sydämen sykettä/supistusvoimaa ja taajuutta. Minulla juuri sama vaiva kuin kysyjällä. Avovaimo ei aina halua edes halata minua kun hänkin tuntee sykkeeni halauksessa ja kokee ne ällöttävän tuntuiseksi..

    • Mies--24

      Niin,vaikea sanoa mikä on,mutta pahinta on vaan kun sen pulssin tuntee voimakkaasti tuossa rinnassa ja kyllä näkeekin aina..

    • Mies--24

      Tuleeko kellään vielä muuta mieleen?

    • terveyttä

      """"Lukijakysymykset

      1. Kalsiumista sen verran, että haittaako se kun monivitamiini sisältää myös kalsiumia? Puhutaan myös magnesiumin ja kalkin tasapainosta, mitä se sitten tarkoittaa? Saako sitä kalsiumia syödä yhtään purkista?
      Minun näkemykseni mukaan kalsiumin syöminen purkista on vähintäänkin turhaa mutta mahdollisesti jopa haitallista. Syy kalsiumlisien jatkuvaan tuputtamiseen on uskoakseni puhtaasti taloudellinen eli kyllähän myyjiä tulee aina riittämään jos käytännössä ilmainen kalsiumkarbonaatti/muu ”kuollut” kalsium saadaan markkinointikoneiston avulla muutettua kilohinnaltaan jopa satojen eurojen terveystuotteeksi.

      Suosittelisin välttämään myös kaikkia synteettisiä ”vitamiineja” ja varsinkin niitä jotka sisältävät täyteaineina kalsiumkarbonaattia tai vielä tätäkin haitallisempaa magnesiumsteraattia. Luonnosta ei löydy irrallisia ”vitamiinimolekyylejä” vaan kasveja jotka sisältävät laajan kirjon yhdessä toimivia aineita. Synteettiset vitamiinit ovat vain yksi allopaattisen lääketeollisuuden tuottoisa sivubisnes. Allopaattisen lääketeollisuuden ydinbisneksen kannalta synteettisten vitamiinien paras ominaisuus on niiden tehottomuus -> hivenen lisää rahaa ilman että häiritään omaa core-bisnestä joka on kroonisesti sairaiden lääkitseminen.

      Asiasta kiinnostuneita suosittelen tutustumaan Brian Clementin kirjaan “Supplements Exposed: The Truth They Don’t Want You to Know About Vitamins, Minerals, and Their Effects on Your Health”.

      Tarkennettakoon vielä sen verran etten pidä lääkäreitä aktiivisesti syyllisinä siihen, että niin monet syövät potentiaalisesti haitallisia kalsiumvalmisteita. Heidän olisi kuitenkin asemansa puolesta mahdollista lopettaa kyseinen typeryys. Käytännössä tämä on kuitenkin vaikeaa, sillä kaiken maailman käypähoitosuositusten ja ylisuurten potilasmäärien johdosta lääkärin ammatti on muuttunut erittäin haastavaksi. Lääketeollisuudella on roolinsa myös lääkäreiden koulutuksessa ja nykypäivän lääkäri muistuttaakin päivä päivältä enemmän myynninedistäjää kuin vanhan ajan kunnanlääkäriä. Kaikki on hyvin niin pitkään kun pysyt hiljaa rivissä samalla kun lääkebisneksen äänekäs arvostelu tuo sinulle pelkästään ongelmia. Olen varma että sitä mukaan kun kansa valistuu, tulee lääkäreiden joukosta nousemaan lisää Antti Heikkilöitä jotka uskaltavat sanoa mitä oikeasti ajattelevat. """

      http://www.raikasweb.com/kirjoittajavieras-iiro-riihimaki

    • koviakokenut

      keuhkoembolia sotketaan herkästi paniikkihäiriöön
      siihen liittyy myös voimakas pulssi, ei nopea vaan tuntuu tosi selvästi joka lyönti

      jos hengität ihan rauhallisesti en usko sinulla olevan paniikkioireita
      normaali hengitystiheys on 14-22 kertaa minuutissa. eli paniikki oireinen
      hengittää tiheämmin kuin 22 kert/ min

    • Mies--24

      Voiko se kyteä 4vuotta näkymättä jossain testissä?Ja mitä muita oireita siinä on..

    • b

      Nopea tykyttelykohtaus on luultavasti nopea eteispereäinen rytmihäiriö. Hidas ennemminkin muljahtelu on luultavasti lisälyöntien aiheuttamaa. Molemmat varsin hyvänlaatusia tiloja, mutta joskus hyvin inhottavia. Ultrassa eivät näy ja se tehtiin synnynnäisten sydänsairauksien poissulkuun. Keuhkoemboliaa sinulla ei ole koska a) olet hengissä ja b) olet 24 vuotias suht hyvässä kunnossa oleva mies c) se olisi näkynyt ultraäänessä sydämen oikean puolen paineina d) ei sovi oireisiin. Tykyttelyitä voi kokeilla lopettaa sydämen toimintaa lamaavilla reflekseillä kuten yskimällä kohtauksen aikana.

      Koska oireet häiritsevät normaalia elämääsi, mene kertomaan lääkärille rytmihäiriötuntemuksistasi urheillessa. Kun kohtaus on saatu sydänfilmille, sitä voidaan hoitaa joko lääkkein tai pienellä "ablaatio" operaatiolla polttaa liian vilkas sydämen kohta.

      Perimmäinen syy voi olla ylimääräinen liian vilkas "johtumisrata" sydämessä tai sähköisesti liian nopeahkosti toimiva sydämen alue

    • täkyllinen

      Otetaas huomioon että esim pääkopan sisäisen paineen nousiessa rupeaa keho automaattisesti lisäämään hengitystaajuutta, juuri siksi että pääkopan paine ei nousisi liiaksi.

      Minulla on (yksityinen lääkäri) epäilty paniikkihäiriöö rytmihäiriöiden takia kun leposyke oli koko ajan luokkaa 100-120, jopa siinä kun menin rasitus ekg:hen. samalla hengitystaajuuteni oli korkea, varmaan likempänä 20x/min. jolloin hän sanoi että paniikkihäiriö, mutta selittämättömiä rytmihäiriöitä myös. (sinustakykardia, kammiotakykardia pyrähdyksiä, lisäreitä 2 eri focuksesta, bradykardiaa, yms)
      Ei muutakun pääkoppa tutkimukseen, oireet eivät tulleet sieltä. Muutakun diaknosoituna että rytmihäiriötuntemusten takia tulee paniikki, joka on normaali vaste elimistöltä.
      Ei muutakun uudelleen lääkäriin, syyksi paljastui lopulta autonomisen hermoston herkkyys. Siihen kuuluu "ylihengitys" shortness of breath oireet.. Ja juuri sydämen jumputus niinkuin kantapäällä koputtaisi petonilattiaa. Ei kuulemma vaarallista, vaikka ikäviä oireita tekeekin.

    • Mies--24

      Tähdennän vielä että levossa syke ei ole korkea,normaali minulla 65-75 krt/min..

    • Mies--24

      Ja Hengitystiheys on n.15kr/min..

    • Mies--24

      Nostetaan vielä..Oireet ovat siis päällä 24/7,kävin vielä rasitustestin ja keuhkokuvan ottivat,nämä oli kunnossa..

    • 7roll

      No oliko rasitustestissä tuntemuksia? Klassinen oire lisälyönneille, joita on kaikilla, mutta valitettavasti osa on niistä välillä tietoisia. Harvoin lähdetään hoitamaan.

    • Nainen 29v.

      Mulla alkoi rytmihäiriöt kutakuinkin juuri sinun iässäsi. Perussitkeänä tyyppinä ajattelin, että kai se on ihan normaalia. Sydäntuntemukseni ovat kylläkin myös sellasta kahtasataa paukuttava sydän, mutta usein tämmösen laukan jälkeen ja joskus muutenkin levossa sydän lyödä paukauttelee tosi lujaa, välillä häiritsee nukkumistakin.

      Aviomiehen jatkuvasta painostuksesta lopulta viiden vuoden jälkeen puhuin lääkärille, sain seurannan vuorokaudeksi ja siinä toden totta näkyi toimintaa! Nyt olen justiin kotiutunut sairaalasta, jossa tehtiin elektrofysiologinen rytmihäiriötutkimus, josta selvisi, ettei sitä polttohoitoa eli ablaatiota mulle voi tehdä, ja hoitona on syödä beetasalpaajaa.

      Hämmentää, kun olen ajatellut olevani terve ihminen, harrastan aktiivisesti liikuntaa jne. Ja kuitenkin aika nuorikin...

      Että sinänsä ihan hyvä, että haluat tietoa. Mun pointti on kai se, että ihminen tottuu vaikka minkälaisiin vaivoihin, jos ei niihin heti tartuta.

    • Mies--24

      Rasitustestissä ei nähtävästi ilmennyt mitään erikoista kun vilkaisi tuloksia,ja sanoi kaiken olleen normaalia..Kyllä tuntemuksia oli silloinkin.On minulla holterkin ollut,lisälyöntejä jonkun verran siinä oli näkynyt,en nyt muista kammio vai eteis,mutta vaarottomia luki ainakin paperissa.Eipä tuo haittaisi jos niitä ei tuntisi,vaan kun jostain syystä tunnen voimakkaana joka lyönnin koko ajan tuossa rinnassa,ja sitten tietty vieläkin voimakkaammin jos tulee lisäri..

    • MIES 22V

      Moro oon 22v mies ja mul on ihan samat oireet ku sul ollu nyt jo 5v. Ja lääkäril ku kävin nii ne otti sydänfilmin,verenpaineet ja verikokeet ja kaikki Ihan Ok paitsi et lepo pulssi on sen 70-80 kokoajan melkee,ja lääkityksenä mulla on cipralex 20mg ja emconcor 2.5mg 3 kertaa päivässä ja kummiski tunnen niiku joka sydän lyönnin tyylii koko kropas tulee hirvee ahistunu ja huono olo just jos makoilee tai istuu ja muljahteluja aina välil tulee niiku et sydän jättää lyönnin väliin tai tulee lisälyönti mut ei kuulemma oo vaarallist mut tuntuu tosi pahalt ku niit tulee :/ oon täs iteki miettiny et mikä mua oikee vaivaa ku ei lääkäri ny mitää vikaa löydä. Onks sul itel mitää lääkityst nyt siihen vai mitä lääkäris on sanonu ??

    • Mies--24

      No cipralex 10mg on tällä hetkellä,beetasalpaa ei sovi eikä myöskään auta.Rivatril 0.5mg tarvittaessa.Mutta lääkkeistä en ole kokenut mitään apua,tuntuu että oireet vaan tässä pikkuhiljaa voimistuu :(( kauhea olo vain koko ajan..Kaikki testit ovat olleet ihan normaaleja,laajemminkin tutkittu varsinkin sydänpuolta,myös kaikennäköisiä verikokeita otettu,keuhkokuvaa,astmatestiä... Tämä tässä inhottavin kun tuntee tosi voimakkaana jokaisen sydänlyönnin,ihan käy välillä ihan kipeää kun niin voimalla.Mutta minkäs teet kun ei vikaa eikä apua löydy :/

    • MIES 22V

      Okey no mul on vähä sama juttu et noi mun lääkkeet ei oikee auta eikä omalt lääkärilt saa apua..ja mul on ollu nää oireet nyt joka päivä jo 5 vuoden ajan ja jotenkin oon oppinut elää tän kaa mut ei tää oo normaalia mut ei oo vaa löytyny mikään syy tähän se just ärsyttää ku ei voi elää niiku normaalisti niin ku ennen. Mul on nyt ens kuun 16 päivä psykologille aika et meen nyt sinne ja katon mitä se sit sanoo vaik en khyl usko et se auttaa mitään mut saa nähä :D Mul on aina aamulla ku nousen ylös nii siit se alkaa ja jatkuu paha olo koko päivä siihen asti ku nukahdan sit illal semmonen hirvee ahistus tai semmonen just varmaa siitä ku sydän hakkaa ja tuntee ite joka lyönnin :/. Onks sul niiku kokoajan paha olo vai onks se pahempi aamul va illal ja miten on olo ku liikut tai makaat vaik himas sohval esim??

    • Mies--24

      Kyllä minulla nuo oireet kulkee ihan jatkuvasti mukana,joskus vähän kovempana,mutta pääasiassa aina jyskyttää tuossa rinnassa inhottavasti vaikka kuinka yrittää olla ajattelematta :/ Ihan lehteä lukeessa näkyy miten selvään lehti tärähtelee sykkeen tahdissa,se nyt ei häiritse mutta tuo jatkuva tuntuminen inhottavasti,ahdistavaa. Myöskin noita muljahteluja tulee aika ajoin,ja ne tuntevat tietty vielä voimakkaammin.

      • Mies-28

        Ootko kokeillut L-arginiiniä tai Omega-3 rasvahappoja.


    • MIES 22V

      Okey joo tiedän mitä tarkotat. Mul ainaki auttaa vähän noi emconcor niiku siihen sydämmeen et se rauhoittaa khyl jotenkin sitä mut joudun iteki ottaa aina yhen emconcor 2.5mg joka 4 tunti :/ eikä se oo normaalia mut se ottaa khyl vähän pois ton et tuntee sen sydän lyönnin koko kehos tyylii et khyl mä niit nytki tunnen koko ajan mut ei niin voimakkaasti ku jos en ottais niit emconcoreit. Et ehk sun kannattais kokeilla näit samoja mitä mul on vai ootko kokeillut mitään muita lääkkeit ?? Ku mul oli aluks vaa et piti ottaa 1 emconcor aamul mut se autto vaa muutaman tunnin nii nyt sit toinen lääkäri nosti et pitäs ottaa 3 päiväs ja oon nyt sen 3 viikkoo syönny sen 3 päiväs ku toi 1 ei kuulemma auta yhtään ku se on viel se ihan mieto 2.5mg. Ja sit se lääkäri sano et jos nää 3 ei riitä nii pitäs vaihtaa vahvempaan annokseen eli 5mg emconcor mut emmä haluu loppu elämä popsii lääkkeit jos mua ei kerran vaivaa mikään! Se ois eri asia jos lääkäri niiku löytäis jonkun syyn tähän.

    • Mies--24

      No minulla on kahta beetasalpaajaa ollut (propral 40mg,seloken 95mg) mutta niistä ei ole ollut apua ja laskee sitäpaitsi ennestään matalan sykkeen jo vähän turhankin alas.

      • tiizi

        Täällä eräs cipralexien syöjä jolle lääkkeet teki rytmihäiriötä, mielialalääkkeet eivät sovi kaikille :)


    • MIES 22V

      Okk mites toi alkoholi juotko ja jos juot niin tuleeko niiku parempi olo vai pahentuuko ?? Ite oon huomanu et jos juon niin on paljon rennompi olo ja parempi olo niiku et ei haittaa vaik sydän tykyttää ja välil pistelee rintaa tai sillee mut sit seuraavana päivänä on iha hirvee olo sydän tykyttää ja muljahteluja tulee viel enemmän ku vähänkin liikkuu tai makaa vaa..

    • Shegrik

      No tottakai pahentuu alkoholin oton jälkeen,sehän on selvä,oireet ovat moninkertaisina ja tosiaan pahojakin rytmäreitä tulee silloin,mutta niinpä se alkoholi tekee..Mutta oireeni eivät kyllä alkoholiin liity kun ovat pitkienkin tipattomien kausien jälkeen ihan ennallaan

    • Shegrik

      Oletko saanut selvyyttä asiaan MIES 22V???

      • MIES 22V

        En ole :( en oikeen tiedä mitä pitäs tehä ku ei ainakaa omalt lääkärilt saa oikeen apua. Entäs ite??


    • Shegrik

      En ole saanut selvyyttä enkä usko että saankaan,olen jo käynyt niin monella yksityispuolen lääkärilläkin.Mutta ilmoittelehan tänne jos sinä satut jotain apua saamaan..

      • MIES 22V

        Juu tottakai samoin :)


    • MIES 22V

      Moro mitä kuuluu? Ootko saanu mitään selvyyttä asiaan vai onko vielä sama?

    • Shegrik

      Hei.Samassa jamassa ollaan edelleen,sydänpuolen tutkimukset läpi käyty että ei ainakaan sillä puolen ole tullut esille mitään vikaa.Nytki v-mäisesti takoo tuossa rinnassa että käy ihan kipeää välillä,inhottava ja ahdistava tunne,lamauttaa koko elämän :/ Nyt ollut 2kk itselläkin emconcor 2.5mg aamulla,ehkä hieman rauhoittaa joksikin aikaa mutta iltaa kohti pahenee.Ahdistukseksi vaan väitetään mutta kun mikään ei ahdista muu kuin nämä ihme oireet,eikä mielialalääkkeistä tai rauhottavista ole ollut mitään apua..Normaalia tämä ei kuitenkaan ole,nyt ollut jo useamman vuoden,voi kun saisi entiset ajat takaisin ilman tällaisia lamauttavia oireita jotka estää työnteon ja harrastukset sekä kavereiden kanssa olon kun on itsellä niin paha olla kun rinnassa paukuttaa inhottavasti sekä välillä sitä painon tunnetta :((( Ps.Miten sinulla MIES 22V??

      • Shegrik

        Ja olen tuo ketjun aloittaja Mies--24,en vaan saa tuolla nimim.enää kirjoitettua jostain syystä.


      • toni862
        Shegrik kirjoitti:

        Ja olen tuo ketjun aloittaja Mies--24,en vaan saa tuolla nimim.enää kirjoitettua jostain syystä.

        onko asiat muuttunut vai vieläkö taistelet?


    • Toni862

      mulla ihan samanlaisia oireita ollu ku MIES 22V. jostain 17 vuotiaasta saakka. nyt olen 26v ja oireet vieläkin jatkunu tänne asi kyllä tässä pääkoppaa koetelaan kaikki a mahd lääkkeitä kokeiltu mikää ei kyllä poista vaivaa proprall vähä jeesaa mutta van muutaman tunnin kerallaan, vittumaista syödä esim 3x propral päivässä ja päälle pameja. treenaamisesta ei ainakaan mitään tule jos syö propralia tuntuu et keuhkot ei täyty ilmasta.. todella ärsyttävä vaiva nyt syksyllä toiseen rasitus kokeeseen, saasnähdä onko muutoksia nyt alkanut muljahteluja ja lisälyöntejä tulla salilla ni kyllä taas huollestuttaa... anteeksi kielioppini =)

    • Shegrik

      Heissan.Kyllä taistelen edelleen,sydämen jyskeen tuntee rinnassa inhottavasti koko ajan,myöskin kilpparilääkitystä kokeiltu tässä välissä,ei apua :/

    • Shegrik

      Tuota palleatyrän mahdollisuutta ilmeisesti ei kyllä ole tutkittu,on vain käsin tunnusteltu pallean kohtaa ja ultralla taidettu vilkaista sydämen ultrauksen yhteydessä.Olen myös ainakin somacia ja nexiumia syönyt tässä sinä aikana kun oireita on ollut,ei niistä ainakaan jumputukseen/hengenahdistukseen apua.Vatsa on kyllä aina turvoksissa ja myös ainakin runsaampi ateria pahentaa oireita.Onko jotain muuta lääkettä mitä kokeilla vai pitäisikö tehdä tähystys vai millainen asia kyseessä?

    • Shegrik

      Kävin tuolla mahalaukun tähystyksessä ja lievää palleatyrää oli mutta ei mitään vakavempaa,eikä asialle jatkotoimenpiteitä muuta kuin primperan..Oireet edelleen jatkuvina.PS.Olen ketjun aloittaja

    • Shegrik

      Nostetaan.Eli samassa jamassa ollaan edelleen,oireet koko ajan päällä jollain voimakkuudella:Rinnassa painon tunne(vasemmalla puolen nimenomaan),sydämen jokaisen lyönnin tuntee inhottavasti(jyskyttää,mutta pulssi ihan normaali n.65),hengitys on aika raskasta(joutuu koko ajan ajattelemaan hengitystä,ei tule normaalin kevyesti).Onko kohtalotovereita tai ehdotuksia?

      • ....

        Joo, siis itsellä samankaltaisia oireita. Samat tutkimukset tehty paitsi että letkua en ole niellyt. Mielestäni tykytyksien syyt löytyvät vatsalaukusta: vatsahapot, palleatyrä, tai molemmat. Vaivat alkoivat viime heinäkuussa ja vasta marraskuussa kokeilin happosalpaajia (Losec). Pari päivää oli täysin oireetonta ja sitten pikkuhiljaa tykytykset alkoivat tulla takaisin, varsinkin iltaisin kun käy makuuasentoon.
        = (hapot pääsevät ruokatorven alaosaan ja ärsyttävät vagushermoa, joka hermottaa sekä vatsalaukkua ja sydäntä).
        Syön Losecia edelleen koska voi olla että ärsyyntynyt ruokatorvi vaatii pitemmän ajan toipuakseen.
        Ajattelin seuraavaksi käydä testaamassa olisiko minulla helikobakteeri, mikä osaltaan selittäisi ongelmat vatsalaukussa.


      • Puuha-Pirkko22

        Mulla alkanu oireilu vajaa kaks viikkoa sitten. Itellä kilpparin vajaatoiminta joka todettiin noin 2 vuotta sitte, siihen syön thyroxinia. Kilpparivaivan vuoks oon tottunu elämäni aikana kaikenlaisiin ihmeellisiin ja epämukaviin oireisiin, jotka vuosien ajan ennen diagnoosia vei mun toimintakyvyn ja elämänhalunki aika nollille, epäiltiin masennusta. Ylpeänä ja lääkevastaisena en suostunut alottaa mielialalääkettä ja loppujen lopuks tää vajaatoimintahan oli syy siihen kaikkeen väsymykseen, uupumukseen, ahdistukseen ja kaikkiin niihin kymmeniin muihin oireisiin.
        Noh, palataan siis näihin nyt alkaneisiin oireisiin. Olot alko maanantaipvänä ja ajattelin, että saattais olla viikonlopun jälkeisiä oireita krapulasta, koska syke oli korkeella, ahistunu olo ja hengitys jotenki raskasta.. Noh oireet jatku vaan ja viikon jälkeen menin lääkäriin ja pääsin heti ekg:hen ja labroihin, jossa kuitenki tarkistettiin VAAN kilppariarvot, ne ok. Ekg lääkärin mukaan normaali, kuunteli sydäntä ja totes normaaliks, mutta minut hyvin stressaantuneeks. Juteltiin siinä ja se määräs propral 10 mg, tarvittaessa otettavaks (eli öö koko ajan?).. Noh, ekat päivät ihan ok, aattelin että stressiä pukkaa ja nyt hiljennän vauhtia hetkeks, mutta ei. Tää ei johdu stressistä. Mä oon täysin tasapainossa ja onnellinen jos ei oteta huomioon sykettä joka ilman lääkettä 110-120krt/min muljahtelut ja jatkuvia hengitysvaikeuksia. Nimenomaa tunne, ettei hengitys suju luonnostaan, tosi pinnallista ja en oikee välillä tiiä miten hengittää. En edes muista koska hengitys on sujunu luonnostaan.. (Lääkkeen oton jälkeen syke voimakas ja iskevä, vaikka hidastuukin 70 krt/min, hengitysongelmat ei helpotu täysin) Kädet jatkuvasti voimattomat ja puutuilee, joten saanu lihaksetki mukavaan jumitilaan, huoh. Noh, ahistusta ilmassa epätietoisuuden vuoksi, mutta sen tiedän ettei ahdistus ole se syy tähän, vaan seuraus näistä kaikista oloista. NYT soitto lääkäriin ja aion tehä selväks, että syy tähän kaikkeen on etsittävä, en kestä olla itseni kanssa enää. 22-vuotiaana ei kuulu itkeä ja maata sohvalla kun keho ei enää muuta salli.


    • Shegrik

      Minullakin thyroxin lääkitystä kokeiltu kun toinen kilppariarvo oli vähän alhaalla mutta rajojen sisässä,en kokenut hyötäväni thyroxiinista.Hengitys täälläkin tosiaan raskasta ja ei tule ollenkaan luonnostaan,vähän niinkuin koko ajan joutuu töitä tekemään hengityksessä.Minulla pulssi on ihan normaali 60-70krt/min mutta lyöntien voimakkuus on erittäin häiritsevä rinnassa kun välillä käy ihan kipeää,ja ei ole normaalia että koko ajan tuntee rinnassa inhottavasti joka lyönnin.Kaikki asiat hyvin muuten,mutta vähemmistäkin oireista masentuu...

    • täälläyksikohtalotoveri

      Hei mitä aloittajalle kuuluu? Miten olet voinut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe