Miksi isoille koiralle pitää huutaa?

Ikuinen saku-fani

Miksi koiralle pitää huutaa ja rähjätä? Katselen mielenkiinnolla saku-harrastelijoiden koulutustapoja siitä syystä, että sakut ovat olleet minulle erityisen rakkaita.

Silloin tällöin käyn vaklaamassa koulutuskentän liepeillä sakujen tottisharjoituksia. Minun mielestäni on keljua, kun koirille huudetaan. Kuuleehan ne koirat normaalilla äänellä sanottuja käskyjäkin (meillä ymmärsi käden liikkeestäkin), eikä niitä käskyjä tartte tehostaa jollain huutamisella ja koiran riepottamisella.

Minua pisti vihaksi, kun eräs omistaja paikallaolossa rähjäsi nuorelle koiralleen suureen ääneen. Mitä lie mahtavuuttaan halusi korostaa. Se saku ei pysynyt paikallaan, vaan lähti hiipimään isäntänsä perään ennen aikojaan. Se isäntä pisti hirveen huudon pystyyn ja palautti koiran paikalleen. Olisihan siinä riittänyt, että olisi vienyt koiran paikalleen ja sanonut napakasti, että paikka ja lähtenyt sitten kävelemään poispäin ja ennenkaikkea olisi jäänyt lähemmäksi koiraa. Olisi isännän pitänyt huomioida, että koira ei ole vielä niin valmis, että se jaksaa ja sietää olla niinkin kaukana ja kauan aikaa pois isäntänsä luota. Sen isännän piti kait näyttää itselleen ja muille, että hänen koiransa tottelee, vaikka se on vasta junnu.

44

990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono kuulo

      Juu,semmosta se on....
      Laita oma saku-uros, ja näytä niille kuinka homma pelittää kuiskaamalla :)

      • LuovuKoirastasiJo

        Kyllä ainakin minun saku uros kuulee kuiskauksen...Mitäs jos antaisit sen omasi pois jollekkin toiselle joka ymmärtää jotain koiran päälle?


    • huutaja???

      tohon voisin sanoo et koiralle "huudetaan" käskyt napakasti juuri sen takia että että ei tarvitse tehdä uutta käskyä mistä saa kokeissa miinusta. myös kädellä ohjaaminen on kielletty kokeissa! Paikka makuussa jos koira lähtee liikkeelle ilman lupaa tarkoitus on tehdä sille selväksi sillä meuhkaamisella että nyt olet tehnyt virheen mitä ei saa tehdä!! itse olen samalla tyylillä tehnyt koirilleni paikkamakuun ja olen huomannut että on ehdottomasti paras tekniikka... tokihan jos se koira jonka olet nähnyt on ollut ihan pentu niin sellaiselle ei kannata pitkiä paikka makuita tehdä!

      Ja palatakseni vielä tuohon "huutamiseen".. Itse en mielestäni huuda koirilleni vaan ilmoitan asian selkeästi, jämäkästi ja reilusti koiraa kohtaan. Saksanpaimenkoiraa kun ei pyydetä vaan niitä käsketään niin pitää sen äänenkin olla käskevä... itse olen monesti taas nähnyt omissakin treeneissä ihmisiä jotka pyytävät koiraa ihan normaalilla äänellä menemään esimerkiksi maahan ni koira vaan katsoo et mitä se siinä selittää... mutta kun samainen parivaljakko on saanut äänenkäytön ja sävyn oikeanlaiseksi koira menee sinne maahanki silmänräpäyksessä.
      jokainen voi koittaa et kumpi toimii omalle koiralle paremmin.. jos ihan normaalilla puheäänellä pyydät koiraa tekemään jotain tai sitten käskevällä äänellä käsket tekemään jotain!

    • saman huomannut

      "Saksanpaimenkoiraa ei pyydetä vaan käsketään"

      Jokainen saksanpaimenkoira joka minulla on ollut ja jonka olen tuntenut ovat totelleet ihan normaalilla äänenvoimakkuudella. Saksanpaimenkoira on jalostettu nimenomaan ihmisiä palvelemaan, jos niille tarvitsee korottaa ääntään, ei kouluttaja ole osannut asiaansa. Ollakseen niinkin oppivainen koira, saksanpaimenkoira tarvitsee paljon toistoja moneen muuhun rotuun verrattuna. Kun se viimein kaikkien toistojen jälkeen on tajunnut mitä siltä odotetaan, se kyllä tottelee ihan ilman huutamistakin.

      Saksanpaimenkoirien ohjaajat tuntuvat olevan malttamatonta sakkia, vaaditaan jo vuoden ikäiseltä koiralta täydellisiä suorituksia, ja jos koiraparka ele vielä täysin oppinut, sille huudetaan, käytetään väkivaltaa ja hapetetaan. Jollei koiralla ole saatu koetuloksia kaksivuotianaakaan, se laitetaan kiertoon.

      • 4

        Olen saksanpaimenkoiran ohjaaja. Väitätkö "saman huomannut" että käytän väkivaltaa koiraani koska se ei osaa jotain liikettä? Mitä rotua itse harrastat? Voisin yleistää myös.
        Meilläpäin liikkeet opetetaan ensin, sitten vaaditaan. Koiran iällä ei ole tässä asiassa merkitystä vaan sillä miten osaa kouluttaa..


      • Minelan

        Valitettavaa, mutta tottta. Saku tai sen omistajat ovat menettäneet päänsä ja aivonsa.
        Koira on pilattu jo rakenteeltaan ja terveytensä-


      • Vähempionparempi

        Varsinkin naisilla se menee kiljumisen puolelle tuo huutaminen.


      • ViallisetSakut
        Minelan kirjoitti:

        Valitettavaa, mutta tottta. Saku tai sen omistajat ovat menettäneet päänsä ja aivonsa.
        Koira on pilattu jo rakenteeltaan ja terveytensä-

        Kyllä tuo on täysin totta! Saku on pilattu jo rotuna ja jää jo kasvattajien käsiin koska niin paljon vikoja...tästä saamme kiittää ihanaa ihmisrotua....ihana rotu oli aikoinaan ..nyt jo täysin pilattu...valitettavasti.


    • koiruus

      Koirille ei tarvitse huutaa,onhan niillä satoja kertoja parempi kuulo kuin meillä ihmisillä.Muistan vuosien takaa ,kun oman rotuni koulutuskentällä omistaja karjui koiraansa menemään maahan;puolet kentän koirista teki sen ,mukaanluettuna karjujan oma ; ))

    • Samira52

      Teille "huono kuulo" ja "huutaja"
      Ei se huutaminen ja karjuminen kyllä auta asiaa yhtään - osoittaa vain ihmisen kyvyttömyyttä kasvattajaksi! Mehän kaikki tiedämme kuinka paljon parempi kuulo koiralla on kuin ihmisellä joten sitä ei todellakaan pitäisi enää tarvita selittää kenellekkään! Kehon kieli on ratkaisevinta ja että sanotaan tarvittava asia selkeästi ja jämäkästi (mutta EI huutamalla) ja mieluiten niin harvoja sanoja käyttämällä kuin mahdollista, ja opastetaan koiraa tekemään se mitä sen halutaan tehdä. Oma mielipiteeni on aina ollut (koirien omistajana ja sijoituskoirien auttajana) AINA kun koira tekee jotain väärin on vika/syy omistajan :D Joten aina oli viisainta vilkaista "peiliin" ja miettiä omia tapoja ellei joku asia onnistunut koulutuksessa ja sieltähän se vika yleensä löytyi! Tietysti sijoituskoirilta voi odottaa joskus hitaampaa oppimista koska ne eivät aina heti ymmärrä mitä niille yritetään opettaa - edellisten "huutajien" ja muiden epäsopivien omistajien jäljiltä. Pitkäjännitteisyydestä ja säännöistä kiinnipitämisestä on ollut eniten hyötyä!

      • spkn

        Miten se huutaminen kyvyttömäksi kasvattajaksi tekee??Otatko ensin termit selville ja alat vasta sitten opettamaan, todellinen guru!!


      • spkn
        spkn kirjoitti:

        Miten se huutaminen kyvyttömäksi kasvattajaksi tekee??Otatko ensin termit selville ja alat vasta sitten opettamaan, todellinen guru!!

        spkn
        miksi olet ottanut ja räksyttävän koiran, kun, et hallitse sitä tai itseäsi.Pahin rotu on rotu joka ei pysy hallinnassi kiinni. on pidetty huonosti, ja kohdeltu epäoikeuden mukaisesti Olen nimimerkillä kk-mäyräkoira Minelelan kasvatanut kk-mäyräkoiria 29 vuotta sekä collieit 7vuotta,MÄYRÄKOIRAA'
        kk.mäyräkoiraia olen yli 30 vuotta. J,a 3 viimäistä vuonna 12v. koirirani on ollutBES1Einäytelyn kaunein koira Minelan BALSAMI Teuvassa ja porvoossa sasama.On JA LÖYTYY MUITAKIN KOIRIa, jotka ovat pärjänneet hyvin, kkk¨kääpiöitä olen myös kasvattanut yhden pentueen, joka,oli BIs 1 EN ole koskaan korottanut ääntäni niille,puhumattomttomuudeaa voi todista, että ne on rakkudella pidetty


    • muori58

      isoille koirille ei huudeta, VAAN sakuille huudetaan, huoh.....olen ison koiran omistaja/kasvatta ja kuiskaus toimii hienosti ja POSITIIVINEN VAHVISTAMINEN OIKEASTA KÄYTÖKSESTÄ.

    • No seh

      hä kuuluu siihen saksalaiseen tehokkuuteen, mutta aloittaja hyvä, jokainen taablaa tyylillään, pääasia että koira tottelee.
      No kyllä olen joskus omalle koiralle karjunut suoraan sanottuna, mutta en suinkaan missään tottelevaisuusjutuissa kovinkaan paljoa, ihan muissa tilanteissa, kuten EI komento jossakin kielletyssä jutussa.
      Saapihan sitä joskus sakulle huutaa, kun se ei aina ällyö, mutta eikai huutaminen mikään paha juttu ole, pahempi on jos remmillä pieksät tai halolla hakkaat tai jalalla potkit tai jotain muuta vastaavaa.

      Muori58:lle terkkuja, et kai oo tosissasi, etkö muka koskaan oo suuttunu omalle koirallesi niin, että olet joutunut äänesi korottamaan, tätä höpölöpöä ei usko kukaan.

      • k v

        Tärkeintä on työkoiran kohdalta että koira tekee sen mihin hänen
        esiisät on jalostettu.
        -ihmisten kohdalla ei näytä toimivan.
        k v


    • 5+8

      Äänen voimakkuus ei liity positiiviseen vahvistamiseen eikä ohjaajan taitoihin.

      "Saman huomannut",
      minä ainakin huudan käskyjä koirilleni - syystä että innostuessani korotan ääntäni :D Käytännössä se voi jopa helpottaa asioita: Viime suojelukokeessa olisi ollut aika haastavaa saada koirani kuulemaan puheäänellä lausuttu "sivulle" -käsky sen vartioidessa maalimiestä piilolla. Tuskin olisi oman haukkunsa takaa kuullut juuri mitään.
      Minä myös vaadin vuoden ikäiseltä koiralta täsmällisiä suorituksia koska opetan ne ensin huolellisesti. Olisi epäreilua olla vaatimatta koiralta "täydellisyyttä" pentuajan piikkiin koska joskushan se ON vaadittava, ellei sitten halua että koira tekee asiat läpi elämänsä "sinnepäin".

      Siinä olen samaa mieltä ettei huutaminen auta koiraa ymmärtämään mitään asiaa selkeämmin, mutta ennemmin kiinnittäisin huomiota siihen kuinka hyvin koira koulutetaan ja miten halukkaasti se tottelee. Mulle on ihan sama huutaako joku koiralleen - toisin kuin se jos koira tottelee haluttomasti tai jos se pelkää ohjaajaansa. Uskokaa tai älkää, kuiskaajillakin on pelokkaita ja tottelemattomia koiria..

    • näin onnnnn

      Ei pidä huutaa kuin tarvittaessa =)

    • 4

      Sainko miinuksia sen takia kun olen saksanpaimenkoiran ohjaaja vai sen takia kun opetan koirilleni liikkeet eka ja vaadin ne sitten? :D Kukaan miinustajista ei saa edes aikaiseksi edes vastaväitteitä. Ois hauskaa tietää mikä nyppii.

      PS. Miinuksia plz

      • minelan

        plz
        plz, jokainen, joka on kouluttanut koiransa puhumalla ja ymmärtäen koiraa, koska koirakin tahtoo ymmärtää ajatuksesi ja ajattelee sinua. ,
        Miksi otit koiran ja vääränrotuisen vielä jos ainoa tyydytyksesi koiran suhteen, että saat rangaista sitä'anna se koira pois.


    • höpöhuutaja

      Eikö ääntä saa käyttää muka? Joskus kun huudan ja kiellän liian kovaa menee koira hämilleen ja innostuu vaan liikaa. Hauskan näköistä kieltämättä kun pyörii väkkärää ja luimistelee, mutta mitä teen väärin?

    • 00250Hki

      Nuorelle rajojaan kokeilevalle uroskoiralle saa ja voi huutaa pari kertaa, jos ei tottele käskystä, mitkä osaa/on opetettu ja varmistettu, että oppi on mennyt perille, eikä lelupalkat eli saalis taikka ruokapalkka toimi ts. menee kuuroille korville koko ajan. Kyllä koirasta pitää saada yhteiskuntakelpoinen. Minulla erittäin dominaatioon pyrkivä nuori uros, pidän tiukat linjat sen kanssa, en huuda, jos ei tarvetta, yleensä ei, mutta kyllä jo opittuja käskyjä tulee oppia iän myötä noudattamaan. Kaupunkiolosuhteissa ihmiset reagoivat vaativien palveluskoirien kouluttamissen yli, eli ihmisessä vika, ei koirassa eikä koirankouluttajassa, joka asiansa osaa.

      Miksi muuten ihmiset huutavat kaduilla toiseillensa, varsinkin Töölössä? Ja puhelimissakin huutavat, jopa lakimiehet ja poliisit toisillensa? Miksi!?

    • hysteeri

      Oma sakemannini ei toimi huutamalla, vaan menee ihan ylikierroksille jos ohjaaja osoittaa kiivastumista / korottaa ääntään väärässä mielentilassa.
      Siinä sitten kestääkin sitten tovi jos toinenkin, että sen saa palautumaan toimintakykyiseksi.
      Huutamalla tuon saa kyllä sähläämään niin että kaikki menee varmasti pieleen, eikä sählääminen lopu komentamisella vaan ihan päin vastoin.

      Tällainen saku pitäisi jokaisen huutajan saada . Opettavainen yksilö.
      Asiat on helposti ylikierroksille menevän yksilön kanssa kerrattava positiivisen vahvistamisen avulla sujuviksi.
      Ja pidettävä ne omat hermot kurissa silloinkin kun tekisi mieli korottaa ääntä.

    • typerälleteinille

      Heh vaan. Katsos kun sinä et ymmärrä koirien koulutuksesta yhtään mitään nähtävimmin; olet pikkukoiran omistaja. Mulla ollut kolme saksanpaimenta ja kaikkien kanssa ollaan menty positiivisen vahvistamisen avulla ekoina tottelevaisuudesta läpi, tosin pakotteita on jouduttu välillä käyttämään., mikä on aivan luonnollista. Koirat ovat olleet järjestäen yhteiskuntakelpoisia, terveitä, hyvinkäyttäytyviä yksilöitä, jotka eläneet pitkän elämän rakastavassa kodissa.
      Miksi sinulle pitää huutaa? Siksi, koska et ymmärrä sitä, että ihmiset mölyävät kaduilla toisilleen huvikseen, koska suurin osa ihmisistä on TYPERYKSIÄ.

      • muistasellanen

        juttu, että olet itsekin joskus ollut teini. Lapsia sinulla tuskin on, koska vaikutat rakkihullulta ja pidät koiria lapsinasi.


    • Kuiskaasinäkin

      Jostain syystä oma sakunarttuni kuuntelee minua paljon paremmin ja tarkkailee minua on selvästi paljon kiinnostuneempana aina silloin, kun kuiskaan sille käskyt niin että se juuri juuri ne kuulee.Joten kannattaa kokeilla muidenkin.

      • Kuiskaanjatkossakin

        Joku tuolla edellä kirjoitti että laita oma saku-uros jne.
        Ollut kaksi narttua ja kolme viimmeistä urosta, ja varsinkin tämä viimeinen on vimpan päälle tarkkana kun sille kuiskaa,joskus meinaa pokka pettää itteltä kun koira on niin kerrassaan hölmön näköinen,kun on niin tarkkana.
        Samaa sanon minäkin,että kannattaa kokeilla.


    • KaksiHaukkujaa

      Minusta on sääli katsella, miten juopotteleva nainen humalassa ollessaan ärähtelee koiralleen, huutaa ja ärjyy, tyrkkii pois, eikä juuri koskaan silitä eikä puhu ystävällisesti. Koira ei saisi tulla emäntänsä luo, vaan sen pitäisi viettää aikansa paljaalla lattialla eteisessä. Sillä ei ole päivässä paljon tekemistä, koska sen emäntä ei kykene kävelemään, ja koira siksi pääsee lenkille vain, jos joku ulkopuolinen sen vie. Sekin on surullista, että nuorta 2v koiraa ei ole koulutettu, vaan se hyppii päälle, kiskoo, riuhtailee, jopa raapii (vahingossa, mutta raapii). Naapurit ovat sitä mieltä, että vammaisella ei ole oikeutta pitää lemmikkiä, jota ei osaa kouluttaa ja jota ei pysty ulkoiluttamaan. Mitä mieltä te olette? Onko tuo vain normaalia koiranelämää (josta sekin sanonta on tullut, syystä)? Minä en ottaisi koiraa, ellen pystyisi pitämään siitä huolta.

      • Pirkkopeippola

        Miksi koiralle pitää huutaa-

        tätä samaa ihmettelin itsekin, kunnes tajusin, että ihmiset joilla ei ole itseluottamusta, eli huono ego, epävarmuutta itsestään, ei kykyä tulla toimeen tässä elämässä. Heiltä puuttuu kyky kontrolloida
        lloida itseensä. Siksi he tarvitsevat koiran. johon voi purkaa kaikki aggressionsa. Tälläiset ihmiset saavat ystäviä mistään. ihmiset harvoin saa rakkautta ja tukea. He ovat yksinkertaisesti sadisteja.

        Koiralle ei saa eikä pidäkään huutaa, muusta väkivallasta puhumattakaan. Apua kannattaa hakea lääkäriltä.


      • Minelan

        Itse olen vammainen nyt 4 vuotta. Minulla on koira, chihu, ja kissa, on myös itse maksamani avustaja, joka lenkkeilee n, 4 tuntia päivässä chihuani kanssa, hän on kuin perheenjäsen ja vannoutunut koiraihminen. Hän ei suinkaan ole vieras koiralleni ja kissallani.

        Koira-netistä löytyvät tiedot kasvattajaurastani esim. KK-mäyräkoira MINELAN BALSAMI


      • gfghfjgh
        Minelan kirjoitti:

        Itse olen vammainen nyt 4 vuotta. Minulla on koira, chihu, ja kissa, on myös itse maksamani avustaja, joka lenkkeilee n, 4 tuntia päivässä chihuani kanssa, hän on kuin perheenjäsen ja vannoutunut koiraihminen. Hän ei suinkaan ole vieras koiralleni ja kissallani.

        Koira-netistä löytyvät tiedot kasvattajaurastani esim. KK-mäyräkoira MINELAN BALSAMI

        Fiksua. Pieni koira ja kissa ovat eri asia kuin aktiivista elämää tarvitseva sakemanni. Ja kun itse maksat koiran avustajan, sosiaalitoimistollakaan ei ole valittamista. Noin kun muutkin vammautuneet koiran omistajat ajattelisivat.


      • minelan

        Ymmärrän hyvin, että on eri asia kouluttaa sakemannia, kuin pientä chihua,
        Mutta sitä en oikein ymmärrä, että pientä chihua halveerataan, Jota tein lievästi sanoen tein itsekin, mutta käsitykseni on muuttunut täysin. Chihua on pieni rohkea koira ja lukee omistajansa ajatuksetkin. Uskomattoman älykäs. Koirani ei esim. hauku koskaan. Toivottaa kaikki ihmiset kotiini, muta kun tervetulo seremoniat on on hoidettu tulee viereeni istumaan ja on valmiina
        ottamaan silityksiä vastaan.
        Ihmisten tulisi arvioida voimansa ja hermonsa niin hyvin,valitsevat itselleen sopivan rodun. Mutta kannattaa muistaa, että kaikista ei ole koiranpitäjäksi


    • juipeloinen1

      Vai ettei koirille tarvitse huutaa :D
      Miksi sitten mun koirat huutavat toisilleen, eli haukkuvat suoraan korvaan, kun ne haluavat jotain. Sama juttu ton pennun kans. Joskus meille tullessaan sillä oli melkoinen ego ja itseluottamus. Olin syömässä, niin se tuli ruoapöydän viereen ihan pokkana ja haukkui minulle. Selkeästi komensi ruokkimaan. Vaan kun enpä välittänyt kuunnella niitä sen komentoja ja jatkoin vaan syömistäni, antamatta sille palan murenaakaan. EIpä käynyt enää kovinkaan monta kertaa pöydän vierellä komentamassa minua :D

    • noinmeillä

      Eli koulutat koiraasi väkivallalla. Tarkoituksesi on viedä koiralta ego ja itseluottamus. Noin saadaan tehtyä aikaan pelkopurijoita.

      Itse olen saanut ruuan kärkkymisen pois kuiskaamalla käskyn mene pois siitä. On koira oppinut samantien, eikä ego ole kärsinyt välipitämättömyydestä eli omistajan ja koiran suhde on säilynyt, mitä ei tapahdu ed. kirjoittajan metodilla.

      • nointeillä

        Pelkopurijat tulee ihan onnistuneen näyttelyjalostuksen kautta.


      • minelan

        nm. noin meillä

        Yhdyn tuohon alkulauseesi täysin.

        Mikä into ihmisillä on hankkia koira, ottamatta ensin selvää rodusta ja omista rahkeistaan pitää ja hoitaa koira hyvin,, kuten perheenjäsentä


    • Järki.käteen

      Koiralle pitää huutaa, jotta kuri säilyy ja on selvää, kuka on pomo. Itse olen äitipuoli ja pidän kuria miehen lapsille juurikin huutamalla ja rankaisemalla muilla keinoin. Se on ainoa keino pitää järjestys.

    • seitsemästälähtien

      Miksi pikkukoirat räksyttävät aamusta iltaan joka paikassa, kotonaan, kaduilla aivan missä vain? Onko niille koskaan huudettu ja koira on siitä oppinut jatkuvan jokapaikassa tapahtuvan räksyttämisen?

    • Isotumma

      Meillä huudetaan kaikille pihalla,on meinaan sen verran desipelejä kun ison tien varressa asutaan...... Koirallekkin.. Myönteisessä mielessä ;)

    • PelokkaatAlaiset

      Koiralleni en huuda mutta työpaikalla huudan alaisille niin paljon kuin jaksan...on kiva katsoa kun porukka pelkää että kuka saa monoa ellei kuuntele...mutta koirille ei saa huutaa,miksi pitäisi?

    • GFDHJSK

      SIKSI, KOSKA PIKKUKOIRIEN OMISTAJAT OVAT KUSIPÄITÄ. EI VÄT OSAA KOULUTTAA RAKKEJAAN,

    • Pomotan

      Minä ainakin huudan koiralleni. Onhan se aika suuri ja sille on näytettävä, kuka on lauman johtaja. Huudanhan lapsillenikin, ihan samasta syystä. Ei vo olla kovin vaikea ymmärtää näin selvää asiaa.

    • ääntämahtuumaailmaan

      Ei kai tuo huuto ketään vahingoita? Eri asia on nämä koiranhakkaajat. Samaa mieltä edellisen kans, minä huudan niin lapsille kuin koirille, jos tarvetta. Käsiksi en käy koskaan. Haukkuuhan meillä koiratkin toisillen :)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe