hampaiden oionta ja leikkaus

hattivatti

Haluaisin tietää muiden mielipiteitä ja kokemuksia hampaiden oikomisesta ja alaleuan leikkauksesta. Onks karseeta että näinkin vanhalla 33v. laitetais hammasraudat ainakin kahdeksi vuodeksi. Miltä raudat tuntuu suussa, onko puhdistus vaikeampaa, ja jos jollakulla olisi kokemusta alaleuan leikkauksesta, olisin kiitollinen kaikesta tiedosta. Olen nyt aika kauan miettinyt lähdenkö hoitoon mukaan,eli ensin oiottais hampaat ja sitten leikkauksessa siirretäisiin alaleukaa eteenpäin. Mietityttää tuo leikkaus ja mitä ihmiset ajattelee kun tämän ikäisellä akalla on "lasten"raudat suussa.

27

3514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MPee

      Rohkeasti vain oikomaan, se parantaa kummasti elämänlaatua! Nykyään aikuisiän oikominen on suosittua ja yleistä, ei siinä ole mitään hävettävää. Ja onhan erittäin tärkeää saada toimiva ja kivuton purenta, ikävuosia kun on vielä rutkasti edessä. Tätini sai juuri kuukausi sitten raudat pois -olivat olleet parisen vuotta hänelläkin. Lisäksi siirrettiin leikkauksella alaleukaa eteenpäin. Leuankärkeä ei höylätty, siihen ei ollut tarvetta. Usein se kuitenkin tehdään, jos leukaa siirretään eteenpäin, sillä leuankärki saattaa tulla kovin silmiinpistäväksi.

      Leikkauksessa alaleuka murretaan leukakulmista ja siirretään sopivalle paikalle. Tuetaan yleensä titaanisilla pienillä levyillä, jotka ruuvataan luuhun. Leikkauksen jälkeen leuat köytetään braketeista muistaakseni viikoksi tai kahdeksi yhteen, jolloin ruokavalio on lähinnä nestemäisiä ruokia pillillä. Tässä ajassa leuka alkaa luutua ja se voidaan sitten taas vapauttaa. Hampaitahan ei pysty tänä aikana sisäpuolelta pesemään, joten haju on melkoinen, kun suun saa taas auki ja joillakin ilmenee ientulehdusta. Se on kuitenkin hoidettavissa.

      Itselläni ei rautoja ole ollut, mutta runsaasti olen niiden käyttäjiä kuullut. Eli hampaat ovat kivuliaat silloin kun rautoja kiristetään. Joillakin muutaman päivän, pahimmilla jopa pari viikkoa. Yleisin kiristysväli lienee noin kuukausi.

      Hampaiden puhdistamiseen kannattaa kiinnittää rautojen kanssa enemmän huomiota, sillä brakettien ja lankojen väliin jää helposti pieniä koloja, joihin ruoka ja plakki kasaantuvat ikävästi. Lisäksi braketit hiertävät useimmilla aluksi huulien sisäpinnan rikki, mutta tähän on saatavissa apu: braketteihin laitettava pehmeä vaha, joka peittää terävät kohdat. Ja aika nopeasti limakalvot kuitenkin tottuvat hankaukseen ja alkavat kestää sen.

      • hattivatti

        Olipas rohkaiseva viesti, kiitos. Olen ,miettinyt asiaa monelta eri kantilta ja lopulta olen alkanut tosiaan kääntymään hoidon kannalle, kaiken maailman vaivoja tulee kokoajan vaan lisää. Lisääkin kommentteja voisin lueskella. Eiks tosiaan voi hampaita pestä kahteen viikkoon leikkauksen jälkeen, iik. Kauanko muuten kestää leikkauksesta toipuminen ja saanko kysyä, kuinka vanha oli tätisi kun lähti hoitoon, ja onko tyytyväinen lopputulokseen, muuttuuhan siinä vähän ulkonäkökin, leuan suhteen nimittäin.


      • MPee
        hattivatti kirjoitti:

        Olipas rohkaiseva viesti, kiitos. Olen ,miettinyt asiaa monelta eri kantilta ja lopulta olen alkanut tosiaan kääntymään hoidon kannalle, kaiken maailman vaivoja tulee kokoajan vaan lisää. Lisääkin kommentteja voisin lueskella. Eiks tosiaan voi hampaita pestä kahteen viikkoon leikkauksen jälkeen, iik. Kauanko muuten kestää leikkauksesta toipuminen ja saanko kysyä, kuinka vanha oli tätisi kun lähti hoitoon, ja onko tyytyväinen lopputulokseen, muuttuuhan siinä vähän ulkonäkökin, leuan suhteen nimittäin.

        No niin kauanhan hampaita ei pysty suun sisäpuolelta pesemään, kun leuat on köytetty yhteen. Hampaitahan ei silloin saa yhtään erilleen toisistaan, jotta luutuminen tapahtuu oikein. Ulkopuolelta varmaankin saa silloin harjata.

        Ystäväni oli hyvin tyytyväinen muutama vuosi sitten tehtyyn leikkaukseensa, hänellä ei ollut kipuja leikkauksen jälkeen, eikä muitakaan ongelmia ilmennyt. Leuat olivat toki hiukan jäykistyneet siinä ajassa, kun niitä ei saanut auki, mutta nopsasti vertyivät. Ulkonäkö muuttui hänellä runsaasti, mutta nopeasti siihenkin silmä tottui.

        Tätini on lähempänä viittäkymmentä ja tuntui olevan hänkin erittäin tyytyväinen leikkaukseensa.


      • Auli
        MPee kirjoitti:

        No niin kauanhan hampaita ei pysty suun sisäpuolelta pesemään, kun leuat on köytetty yhteen. Hampaitahan ei silloin saa yhtään erilleen toisistaan, jotta luutuminen tapahtuu oikein. Ulkopuolelta varmaankin saa silloin harjata.

        Ystäväni oli hyvin tyytyväinen muutama vuosi sitten tehtyyn leikkaukseensa, hänellä ei ollut kipuja leikkauksen jälkeen, eikä muitakaan ongelmia ilmennyt. Leuat olivat toki hiukan jäykistyneet siinä ajassa, kun niitä ei saanut auki, mutta nopsasti vertyivät. Ulkonäkö muuttui hänellä runsaasti, mutta nopeasti siihenkin silmä tottui.

        Tätini on lähempänä viittäkymmentä ja tuntui olevan hänkin erittäin tyytyväinen leikkaukseensa.

        voisiko hampaiden yhteen kiinnittämisen aikana käyttää antibakteerisia suuvesiä?

        Minulle tuli mieleen, kun oksentelen noin 25 päivän välein, että mitä sitten jos ihminen oksentaa ja suuta ei saa auki...


      • Meri
        Auli kirjoitti:

        voisiko hampaiden yhteen kiinnittämisen aikana käyttää antibakteerisia suuvesiä?

        Minulle tuli mieleen, kun oksentelen noin 25 päivän välein, että mitä sitten jos ihminen oksentaa ja suuta ei saa auki...

        Minulta leikattiin molemmat leuat vaikkakin toisinpäin kuin sinulta, yläkeukaa tuotiin eteenpäin ja alaleukaa taaksepäin.

        Leikkaukseni tehtiin vuonna -97 Jyväskylässä Keski-Suomen keskussairaalassa, jossa oli käytössä silloin ainoana sairaalana Suomessa uusi tekniikka, jossa hampaita ei tarvinnut sitoa täysin yhteen, vaan ylä- ja alaleukaa sitoi vain muutama kuminauha n. kuukauden ajaksi. Ensimmäisen viikon verran ravinto oli nestemäistä, mutta kun pääsin kotiin sain jo syödä kiinteääkin ruokaa ihan kuin itsestä tuntui. Kuminauhat antoivat sen verran periksi, että pienten palojen pureminen onnistui. Ainoa kiinteän ruuan syönnin ongelma oli suussa olevat leikkaushaavat ja tikit, jotka olivat aika-ajoin niin kipeät, ettei kiinteää kärsinyt syödä.

        Hampaiden pesu oli tosiaan hiukan hankalaa jo senkin takia että suu oli niin kipeä, ja sen vuoksi minultakin otettiin ennen leikkausta sylkitesti josta voitiin mitata hampaiden reikiintymisen riski ja pari viikkoa ennen leikkausta käytin erikoishammastahnaa jonka tarkoitus oli tappaa suusta kaikki kariesta aiheuttavat bakteerit ja vahvistaa omaa sylkeä. Koska hampaiden pesu ei onnistunut kunnolla noin kuukauteen, minullekin tuli pari reikää, mutta se oli pieni miinus siihen verrattuna, että purenta ja leukojen asento on nyt täydellinen.

        Minun leikkauksessani tapahtui sellainen moka, että kaikki veri pääsi valumaan vatsalaukkuun (kurkkutamponaatio falskasi) ja siitä aiheutui valtava pahoinvointi ja hemoglobiini tipahti alas (sain 2 yksikköä punasoluja). Alkupäivinä oksentelin useasti, mutta koska leukoja yhdessä pitävät kuminauhat antoivat periksi, tuli oksennus kyllä ulos. Lisäksi sain sairaalassa ollessani tiukat ohjeet soittaa aina heti hoitaja paikalle kun alkoi oksettaa, jotta hän tilanteen näyttäessä pahalta katkaisee kuminauhat että suun sai kokonaan auki.

        Eli siis kannattaa tarkistaa lääkäriltä kuuluuko leikkaukseen tosiaan täysi hampaiden yhteen sidonta metallilangoilla vai tehdäänkö se kuminauhoilla.


    • Oikominen aikuisena

      Hei!

      Mulla on hammasraudat ja olen 42v. Olleet nyt neljä kuukautta. Hyvin on mennyt, kun alkuruljanssista on selvinnyt!

      Rautojen pitäminen aikuisena on melkoinen itsetuntomittari. Totta kai ne kiinnittävät huomiota kun suun aukaisee, mutta mitään "lasten rautoihin viittaavaa" en ole tavannut.

      Kyllä minuakin hirvitti ikäni puolesta aloittaa, mutta eräänä päivänä menin vain oikojalle arvioimaan tilannetta ja siitä se lähti. Vaikein homma oli se meno sinne eka kertaa.

      Kun sain raudat suuhuni, se oli SHOKKI, ennenkuin ne oppi "hyväksymään" , vaikka olin ylimotivoinut hoitoon eli odotin päivää jolloin saisin ne vihdoin suuhuni esivalmistelujen jälkeen.

      Kivut (aikuisiällä oionnassa todella rajuja alkuvaiheessa), syöminen (muuttuu oleellisesti, joudut todella huolella valikoimaan mitä syöt), peseminen( todella tarkkaa puuhaa, joka syönnin jälkeen on pestävä, lisäksi erikoishammaslangat ym.) Kiristyslangat pistelevät poskia ja kaarilangat hankaavat limakalvot auki, kunnes suu tottuu.
      Mutta homma on kyllä kannattanut, en ole katunut aloitusta.
      Siis mitään negatiivista palautetta en ole saanut missään vaiheessa mistään suunnalta!
      Että rohkeasti vain alkuun!

      • hattivatti

        Tosi kiva, oikeesti, kun saa rohkaisevaa palautetta. Oon jo kaksi melkein, kolme pitkää vuotta pitkittänyt hoitoon lähtemistä, taitaa riittää jo tämä miettiminen. Minulta poistetaisiin ensin nejä hammasta ahtauden takia, kaksi ylhäältä ja kaksi alhaalta, joten olisi harva hymy pitkän aikaa, mutta eihän se kaunis olisi muutenkaan. Eikö todellakaan muumimammalle kukaan ole huomautellut raudoista, nuoret tms. Mites kaupoissa, tuijotellaanko? Jostakin luin aikoinaan että ihmiset osaa olla todella loukkaavia ja joku tyhmä oli halunnut koskettaakin rautoja...Mites, leikataanko sullakin leukaa?


      • Muumimamma
        hattivatti kirjoitti:

        Tosi kiva, oikeesti, kun saa rohkaisevaa palautetta. Oon jo kaksi melkein, kolme pitkää vuotta pitkittänyt hoitoon lähtemistä, taitaa riittää jo tämä miettiminen. Minulta poistetaisiin ensin nejä hammasta ahtauden takia, kaksi ylhäältä ja kaksi alhaalta, joten olisi harva hymy pitkän aikaa, mutta eihän se kaunis olisi muutenkaan. Eikö todellakaan muumimammalle kukaan ole huomautellut raudoista, nuoret tms. Mites kaupoissa, tuijotellaanko? Jostakin luin aikoinaan että ihmiset osaa olla todella loukkaavia ja joku tyhmä oli halunnut koskettaakin rautoja...Mites, leikataanko sullakin leukaa?

        Hei taas!
        Mullakin poistettiin kaksi hammasta ahtauden vuoksi ylhäältä näkyvältä paikalta ennen rautojen asennusta. Eli hymy harveni kerralla. Hymyillessä ammottavat kolot näkyivät todella karseesti, mutta nyt kun raudat on, niin huomio kiinnittyy niihin eli parempi kuin kolot!
        Todellakaan en ole saanut mitään negatiivista palautetta, en nuorilta/vanhoiltakaan ihmisiltä.

        Toki ne herättävät huomiota kaupassa ym. paikoissa, tuijottavat, että mitähän kaverilla on hampaissa, mutta siihen tottuu, usko pois!
        Tutuimmille kerroin rautojen kanssa eka hymyni jälkeen, että mulla on raudat, (kun katse jäi niihin kiinni, eikä ne kehdannut kysyä) Ja asia oli sillä selvä!
        Leukaleikkausta minulle ei tarvi onneksi tehdä.
        Itsekin voit vielä tiedustella, tarviiko sitä AIVAN pakosta tehdä, sillä sitä suositellaan aika hepposin perustein, vaikka raudatkin korjaavat purentaa huomattavasti.


      • MPee
        Muumimamma kirjoitti:

        Hei taas!
        Mullakin poistettiin kaksi hammasta ahtauden vuoksi ylhäältä näkyvältä paikalta ennen rautojen asennusta. Eli hymy harveni kerralla. Hymyillessä ammottavat kolot näkyivät todella karseesti, mutta nyt kun raudat on, niin huomio kiinnittyy niihin eli parempi kuin kolot!
        Todellakaan en ole saanut mitään negatiivista palautetta, en nuorilta/vanhoiltakaan ihmisiltä.

        Toki ne herättävät huomiota kaupassa ym. paikoissa, tuijottavat, että mitähän kaverilla on hampaissa, mutta siihen tottuu, usko pois!
        Tutuimmille kerroin rautojen kanssa eka hymyni jälkeen, että mulla on raudat, (kun katse jäi niihin kiinni, eikä ne kehdannut kysyä) Ja asia oli sillä selvä!
        Leukaleikkausta minulle ei tarvi onneksi tehdä.
        Itsekin voit vielä tiedustella, tarviiko sitä AIVAN pakosta tehdä, sillä sitä suositellaan aika hepposin perustein, vaikka raudatkin korjaavat purentaa huomattavasti.

        Tuosta leikkauksesta olen kyllä eri mieltä. Sitä ei kenellekään suositella heppoisin perustein, on kuitenkin vaativa operaatio. Luuleikkaukset ovat aina vaativia ja niissä tarvitaan erityistä tarkkuutta, niitä ei tehdä tuosta vain toisella kädellä. Lisäksi noinkin isoon operaatioon vaaditaan aina motivoitunut potilas. Leuansiirto tehdään vain siinä tapauksessa, että pelkällä oikomisella ei päästä kunnolliseen lopputulokseen. Jos hammaskaaret eivät ole kohdakkain, ne eivät siitä aina vain oikomalla tarpeeksi siirry. Jokaisen yksilöllisestä anatomiasta riippuvainen asia.


      • Meri
        MPee kirjoitti:

        Tuosta leikkauksesta olen kyllä eri mieltä. Sitä ei kenellekään suositella heppoisin perustein, on kuitenkin vaativa operaatio. Luuleikkaukset ovat aina vaativia ja niissä tarvitaan erityistä tarkkuutta, niitä ei tehdä tuosta vain toisella kädellä. Lisäksi noinkin isoon operaatioon vaaditaan aina motivoitunut potilas. Leuansiirto tehdään vain siinä tapauksessa, että pelkällä oikomisella ei päästä kunnolliseen lopputulokseen. Jos hammaskaaret eivät ole kohdakkain, ne eivät siitä aina vain oikomalla tarpeeksi siirry. Jokaisen yksilöllisestä anatomiasta riippuvainen asia.

        Ei leikkaukseen lähdetä ellei ole täysin varma että nykyinen tilanne aiheuttaa vakavia terveyshaittoja, virhettä ei saada korjattua mitenkään muuten ja että potilas on todella sitoutunut monen vuoden hoitoon ennen ja jälkeen leikkauksen. Oma leikkaukseni kesti yli 6 tuntia ja jostakin sain kuulla sen arvon olleen kaupungille silloisissa markoissa yli 100.000,-.


      • MUUMIMAMMA
        MPee kirjoitti:

        Tuosta leikkauksesta olen kyllä eri mieltä. Sitä ei kenellekään suositella heppoisin perustein, on kuitenkin vaativa operaatio. Luuleikkaukset ovat aina vaativia ja niissä tarvitaan erityistä tarkkuutta, niitä ei tehdä tuosta vain toisella kädellä. Lisäksi noinkin isoon operaatioon vaaditaan aina motivoitunut potilas. Leuansiirto tehdään vain siinä tapauksessa, että pelkällä oikomisella ei päästä kunnolliseen lopputulokseen. Jos hammaskaaret eivät ole kohdakkain, ne eivät siitä aina vain oikomalla tarpeeksi siirry. Jokaisen yksilöllisestä anatomiasta riippuvainen asia.

        Kun käy yksityisellä, siellä monestikin esitetään toimenpiteitä, mitkä ei kuitenkaan ole aivan PAKOLLISIA, siis vähemmälläkin pääsee. (Riippuu kyllä lääkäristä)
        Moni yksityinen "värkkää" vaikka kuinka paljon erilaisten toimenpiteiden kanssa, kun taas toinen hammaslääkäri ei tekisi sitä mistään hinnasta!

        Kunnallisella puolella tehtävät leikkaukset/leikkausesitykset eivät ole TURHIA, sen tietää jokainen!


      • ETTÄ NÄIN
        Meri kirjoitti:

        Ei leikkaukseen lähdetä ellei ole täysin varma että nykyinen tilanne aiheuttaa vakavia terveyshaittoja, virhettä ei saada korjattua mitenkään muuten ja että potilas on todella sitoutunut monen vuoden hoitoon ennen ja jälkeen leikkauksen. Oma leikkaukseni kesti yli 6 tuntia ja jostakin sain kuulla sen arvon olleen kaupungille silloisissa markoissa yli 100.000,-.

        Hyvä esimerkki on itselläni!
        Menin yksityisellä oiontaan ja ensimmäinen hoitosuunnitelma sisälsi leukaleikkauksen.
        Tiedustellessani sitä suukirurgilta konsultaatiossa, hän totesi, ettei leikkaukseni ole ihan välttämätön.
        Siis omassa harkinnassani oli leikkaukseen meno.
        Toki vaivoja voi tulla myöhemmin, mutta voi niitä tulla leikkauksen/ilman leikkaustakin muutenkin.
        Eli kirurgin mielestä tulos fifti-fifti.


      • Maarit
        ETTÄ NÄIN kirjoitti:

        Hyvä esimerkki on itselläni!
        Menin yksityisellä oiontaan ja ensimmäinen hoitosuunnitelma sisälsi leukaleikkauksen.
        Tiedustellessani sitä suukirurgilta konsultaatiossa, hän totesi, ettei leikkaukseni ole ihan välttämätön.
        Siis omassa harkinnassani oli leikkaukseen meno.
        Toki vaivoja voi tulla myöhemmin, mutta voi niitä tulla leikkauksen/ilman leikkaustakin muutenkin.
        Eli kirurgin mielestä tulos fifti-fifti.

        Yksityisvastaanottoa pitävä (klinikalla päivätyökseen) oikojalääkäri sanoi minulle leukaleikkauksesta, ettei se suinkaan aina ole välttämätön.
        Raudat korjaavat usein purentaa, joten hän, todella ammattilainen ei suositellut leikkausta ainakaan ensisijaisena vaihtoehtona, vaan totesi, että ensin raudoitus ja sen jälkeen arvioidaan tilanne uudelleen. Eli mahdollisesti leikkausta ei tarvitse tehdä ollenkaan.
        Että näin!


      • Meri
        Maarit kirjoitti:

        Yksityisvastaanottoa pitävä (klinikalla päivätyökseen) oikojalääkäri sanoi minulle leukaleikkauksesta, ettei se suinkaan aina ole välttämätön.
        Raudat korjaavat usein purentaa, joten hän, todella ammattilainen ei suositellut leikkausta ainakaan ensisijaisena vaihtoehtona, vaan totesi, että ensin raudoitus ja sen jälkeen arvioidaan tilanne uudelleen. Eli mahdollisesti leikkausta ei tarvitse tehdä ollenkaan.
        Että näin!

        Eivät tietenkään leikkaa saman tien!

        Minulla yritettiin seitsemän vuotta oikoa tätä leukojen asentoa raudoilla, ja kun se ei sitten auttanut, lääkärit suosittelivat leikkausta. Eli leikkaus on aina se viimeinen vaihtoehto.

        Eivät ne veistä käteen heti kättelyssä ota.


      • Muumimamma
        Meri kirjoitti:

        Eivät tietenkään leikkaa saman tien!

        Minulla yritettiin seitsemän vuotta oikoa tätä leukojen asentoa raudoilla, ja kun se ei sitten auttanut, lääkärit suosittelivat leikkausta. Eli leikkaus on aina se viimeinen vaihtoehto.

        Eivät ne veistä käteen heti kättelyssä ota.

        Hyvä MERI!

        Sitä juuri tarkoitin!
        Ettei heti kättelyssä leikata, vaan ensin sovitellaan raudoilla!

        Ja sitten katsotaan tarvitaanko leikkausta!

        Monella on tämä keino tehonnut purentaan, eikä leikkausta ole tarvinnut tehdäkään!


    • Hampaat

      Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että nyt et enää aikaile, vaan menet oikomaan hampaat! ;) Itse olen samassa tilanteessa, eli nyt 26-vuotiaana olen päättänyt oikaista hampaani. Elokuussa on ensimmäinen tapaaminen hammaslääkärin kanssa, jossa tehdään hoitosuunnitelma. Ja kannattaa myös muistaa se, että aika kuluu todella nopeasti, esim. jos olisimme aloittaneet hoitomme jo pari vuotta sitten, meillä olisi nyt jo kaunis hammasrivistö! Ei kannata siis "hukata" aikaa jahkailuun. Tsemppiä sulle hoitoon!

      • hattivatti

        Juu, kyllä minäkin mietin juuri tätä että, minkä ajan olen jahkaillut, asia olisi jo hoidettu.

        Muumimammalle, hoitosuunnitelma tehtiin jo silloin pari-kolme vuotta sitten ja röngtenkuvat otettu ja kaikki, että leikkaus on kuulemma välttämätön, kysyin asiasta monta kertaa, ja meinaan kysyä vieläkin, kun menen syksyllä juttelemaan hammaslääkärin kanssa ja ilmeisesti kirurginkin kanssa ennen hoidon aloittamista. Ihmettelin tätä leikkauksen välttämättömyyttä koska mitenkään näkyvästi ei leuka ole takana vaikka lääkärit näin sanoo, kai se on uskottava, leukakipuja ja lonksumistakaan ei ole, mutta iän kertyessä kuulemma tulee. Kun mun mielestä mulla on kiva leuka...


      • Meri
        hattivatti kirjoitti:

        Juu, kyllä minäkin mietin juuri tätä että, minkä ajan olen jahkaillut, asia olisi jo hoidettu.

        Muumimammalle, hoitosuunnitelma tehtiin jo silloin pari-kolme vuotta sitten ja röngtenkuvat otettu ja kaikki, että leikkaus on kuulemma välttämätön, kysyin asiasta monta kertaa, ja meinaan kysyä vieläkin, kun menen syksyllä juttelemaan hammaslääkärin kanssa ja ilmeisesti kirurginkin kanssa ennen hoidon aloittamista. Ihmettelin tätä leikkauksen välttämättömyyttä koska mitenkään näkyvästi ei leuka ole takana vaikka lääkärit näin sanoo, kai se on uskottava, leukakipuja ja lonksumistakaan ei ole, mutta iän kertyessä kuulemma tulee. Kun mun mielestä mulla on kiva leuka...

        Myöskään minulla ei ollut sinänsä haittaa omista leuoistani, mutta lääkäreiden mukaan todennäköisyys vanhempana vakaviin päänsärkyihin ja niskakipuihin olisi ollut todella suuri.

        Koko muutaman vuoden projekti oli rankka ja leikkauksesta toipuminen vei oman aikansa, mutta nyt jälkeenpäin olen enemmän kuin iloinen, että minut leikattiin ja hoidettiin.


      • hattivatti
        Meri kirjoitti:

        Myöskään minulla ei ollut sinänsä haittaa omista leuoistani, mutta lääkäreiden mukaan todennäköisyys vanhempana vakaviin päänsärkyihin ja niskakipuihin olisi ollut todella suuri.

        Koko muutaman vuoden projekti oli rankka ja leikkauksesta toipuminen vei oman aikansa, mutta nyt jälkeenpäin olen enemmän kuin iloinen, että minut leikattiin ja hoidettiin.

        Kiitos teille kaikille palautteesta. Haluaisin vielä tietoa leikkauksesta toipumisesta, kauanko kestää että pääsee ihmisten ilmoille, onko kovat kivut ym.


      • Meri
        hattivatti kirjoitti:

        Kiitos teille kaikille palautteesta. Haluaisin vielä tietoa leikkauksesta toipumisesta, kauanko kestää että pääsee ihmisten ilmoille, onko kovat kivut ym.

        Minä lähdin ihmisten ilmoille saman tien kun pääsin kotiin, olin niin kyllästynyt kököttämään sisällä kun sairaalassa meni poikkeuksellisesti se viikko (piti mennä vain 3 pvä mutta kun se veri valui vatsalaukkuun ja kunto meni alas).

        Kyllähän ihmiset tuijotti kun spitaalista kun pää ja posket turvoksissa kulki ("Tuo on ihan varmasti jotain tarttuvaa!!"), mutta jätin asian omaan arvoonsa. Jos joku tuijotti, tuijotin takaisin. En yleensäkään jaksa paljon välittää muiden ihmettelyistä/mielipiteistä. Kouluunkin menin viikkoa ennen sairasloman alkua, kun tunsin itseni ihan pirteäksi ja kyllästyin kököttämään kotona että en halunnut jäädä jälkeen yhtään enempää. Kaverit koulussa tiesivät missä olin ollut, ja he ottivat ulkonäköni ihan lunkisti.

        Sen virheen tosin tein, että menimme silloisen poikaystäväni kanssa elokuviin katsomaan komediaa, ja hamikseni komedia oli vielä hyvä! Olin varma että tikit repeävät nauramisesta, ja naurun ohessa kyyneleet valuivat silmistä kun nauraminen sattui suuhun niin kamalasti. Onneksi tikit kestivät ja jätin komediat tarkoituksella väliin parin seuraavan viikon aijan.

        Myös monet tutut yrittivät tietenkin piristää ja viihdyttää minua hyvillä jutuillaan, mutta jouduin kieltämään ne ankarasti, sillä nauraminen sattui niin tajuttomasti :)

        Eli ulos vaan oman kunnon mukaan ja ihmisten katseet kannattaa jättää omaan arvoonsa. Tila on kuitenkin ohimenevä.

        Kivuista vielä, että itse leuat eivät yllätyksekseni olleet kipeät, vaan suussa olevat tikit. Pureminen sinänsä ei siis sattunut, vaan jos jotain kovaa ruokaa osui tikkeihin, se sattui.

        Koko operaation seurauksena minulta lähti yli 10 kg painosta, joten hyvä laihdutuskuuri se oli :)


      • Meri
        hattivatti kirjoitti:

        Kiitos teille kaikille palautteesta. Haluaisin vielä tietoa leikkauksesta toipumisesta, kauanko kestää että pääsee ihmisten ilmoille, onko kovat kivut ym.

        Minä lähdin ihmisten ilmoille saman tien kun pääsin kotiin, olin niin kyllästynyt kököttämään sisällä kun sairaalassa meni poikkeuksellisesti se viikko (piti mennä vain 3 pvä mutta kun se veri valui vatsalaukkuun ja kunto meni alas).

        Kyllähän ihmiset tuijotti kun spitaalista kun pää ja posket turvoksissa kulki ("Tuo on ihan varmasti jotain tarttuvaa!!"), mutta jätin asian omaan arvoonsa. Jos joku tuijotti, tuijotin takaisin. En yleensäkään jaksa paljon välittää muiden ihmettelyistä/mielipiteistä. Kouluunkin menin viikkoa ennen sairasloman alkua, kun tunsin itseni ihan pirteäksi ja kyllästyin kököttämään kotona että en halunnut jäädä jälkeen yhtään enempää. Kaverit koulussa tiesivät missä olin ollut, ja he ottivat ulkonäköni ihan lunkisti.

        Sen virheen tosin tein, että menimme silloisen poikaystäväni kanssa elokuviin katsomaan komediaa, ja hamikseni komedia oli vielä hyvä! Olin varma että tikit repeävät nauramisesta, ja naurun ohessa kyyneleet valuivat silmistä kun nauraminen sattui suuhun niin kamalasti. Onneksi tikit kestivät ja jätin komediat tarkoituksella väliin parin seuraavan viikon aijan.

        Myös monet tutut yrittivät tietenkin piristää ja viihdyttää minua hyvillä jutuillaan, mutta jouduin kieltämään ne ankarasti, sillä nauraminen sattui niin tajuttomasti :)

        Eli ulos vaan oman kunnon mukaan ja ihmisten katseet kannattaa jättää omaan arvoonsa. Tila on kuitenkin ohimenevä.

        Kivuista vielä, että itse leuat eivät yllätyksekseni olleet kipeät, vaan suussa olevat tikit. Pureminen sinänsä ei siis sattunut, vaan jos jotain kovaa ruokaa osui tikkeihin, se sattui.

        Koko operaation seurauksena minulta lähti yli 10 kg painosta, joten hyvä laihdutuskuuri se oli :)


      • hattivatti
        Meri kirjoitti:

        Minä lähdin ihmisten ilmoille saman tien kun pääsin kotiin, olin niin kyllästynyt kököttämään sisällä kun sairaalassa meni poikkeuksellisesti se viikko (piti mennä vain 3 pvä mutta kun se veri valui vatsalaukkuun ja kunto meni alas).

        Kyllähän ihmiset tuijotti kun spitaalista kun pää ja posket turvoksissa kulki ("Tuo on ihan varmasti jotain tarttuvaa!!"), mutta jätin asian omaan arvoonsa. Jos joku tuijotti, tuijotin takaisin. En yleensäkään jaksa paljon välittää muiden ihmettelyistä/mielipiteistä. Kouluunkin menin viikkoa ennen sairasloman alkua, kun tunsin itseni ihan pirteäksi ja kyllästyin kököttämään kotona että en halunnut jäädä jälkeen yhtään enempää. Kaverit koulussa tiesivät missä olin ollut, ja he ottivat ulkonäköni ihan lunkisti.

        Sen virheen tosin tein, että menimme silloisen poikaystäväni kanssa elokuviin katsomaan komediaa, ja hamikseni komedia oli vielä hyvä! Olin varma että tikit repeävät nauramisesta, ja naurun ohessa kyyneleet valuivat silmistä kun nauraminen sattui suuhun niin kamalasti. Onneksi tikit kestivät ja jätin komediat tarkoituksella väliin parin seuraavan viikon aijan.

        Myös monet tutut yrittivät tietenkin piristää ja viihdyttää minua hyvillä jutuillaan, mutta jouduin kieltämään ne ankarasti, sillä nauraminen sattui niin tajuttomasti :)

        Eli ulos vaan oman kunnon mukaan ja ihmisten katseet kannattaa jättää omaan arvoonsa. Tila on kuitenkin ohimenevä.

        Kivuista vielä, että itse leuat eivät yllätyksekseni olleet kipeät, vaan suussa olevat tikit. Pureminen sinänsä ei siis sattunut, vaan jos jotain kovaa ruokaa osui tikkeihin, se sattui.

        Koko operaation seurauksena minulta lähti yli 10 kg painosta, joten hyvä laihdutuskuuri se oli :)

        Olen saanut niin paljon tietoa nyt , semmoistakin mitä en itse osannut edes ajatella. Olen siis menossa kunnalliselle, en yksityiselle. Tuntu ekaks kamalalta lukea kaikista näistä leikkauksista, veren valumisesta mahaan, mutta eihän niin välttämättä minulle käy, ja onhan se pieni aika kärsiä, parempi se kuin koko loppuelämän miettii ja kärsii. tuo oli tosi kiva kuulla että pystyy lähtemään liikkeelle aikas nopsasti, luulin että siinä on petipotilaana kuukausikaupalla. Minulla kun on kolme lastakin, ne vaatii aina omansa, ei voi vaan maata sängyssä potemassa.


    • telaketju

      mulla pienenä todettiin hoitovirhe, jonka seurauksena oli pysyvä maitohammas. eli kun hammas lähtee uutta ei kasva. nyt oon 20 ja puol ja sain 1½ v sit raudat. tosin vain alahampaisiin. sieltä niitä hyvin harva on huomannu ja multa puuttuu ko. kulmahammas. mua ei ainaka häiritse raudat ja kohta saankin ne pois. jos olisin ylöskin saanu ni sit olisin harkinnu 5 kertaa. toisaalta hyvä saada hampaat kuntoon ja kaupunki maksaa. se tekohammas maksais mulle ties mitä, mut joskus aikoinaan joku täti vähä tyri ja nyt on raudat suussa.!!! ei tää nii hirveet ole

    • Hillevi

      Mulla on ollut raudat jo neljä vuotta suussa, eikä vieläkään tietoa milloin pääsen leikkaukseen. Ei jaksais enää odottaa, mutta minkäs teet kun hampaat eivät ole vieläkään kohdallaan (liian syvä purenta ja maitohampaita suussa). Olen nyt 33 v. ja toivon että ennen 50-vuotisjuhlia tää oikomishomma ois ohi :)

      • hattivatti

        Neljä vuottako raudat suussa, miten olet kestänyt?
        Toivottavasti itsellä ei kestä niin kauan, kahdesta vuodesta puhuttiin.
        Onko sulle tullu mitään kommentteja raudoista? Töissä esimerkiksi?


    • hbhbbubu

      Onko leikkaus ja hoito tehty ?

      • Hanki_elämä

        Oletko järjissäsi kun kyselet yli 12 vuotta sitten tehdyssä keskusteluketjussa. Asia käsiteltiin silloin ja that's it.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe