Avokki ei suostu

Nuorukainen_82

naimisiin ilman avioehtoa. Olemme keskustelleet naimisiin menosta ja olen suunnitellut kosivani häntä syksyllä, kun on vuosipäivämme. Eräänä iltana keskustellessamme avioliitosta ynnä muusta, naiseni pamautti, että hän ei mene naimisiin ilman avioehtoa. Olin äimän käkenä! Kummallakaan ei ole juurikaan omaisuutta. Asumme omistamassani kaksiossa ja hän on tehnyt selväksi, että ei osallistu kuluihin, koska eron tullessa hän on se, joka lähtee, koska asunto on minun nimissäni ja laina minun nimissäni. Hän on todennut, että sillä tavalla hän ei voi vaatia eron sattuessa mitään, koska ei ole osallistunut asunnon kiinteisiin kuluihin, kuten vastikkeeseen ja lainaan.

Miten minun pitäisi nyt tehdä? Rakastan avokkiani aivan mielettömästi ja haluan elää loppuelämäni hänen kanssaan, mutta avioehto saa minut näkemään punaista! Mielestäni kaksi toisiaan rakastavaa ihmistä eivät tarvitse minkäänlaisia ehtoja vaan kaikki menee tasan, tuli ero tai ei. Hän on vahvasti sitä mieltä, että avioehdon ansiosta eroaminen ja omaisuuden jako menee paljon helpommin eikä riitoja synny, kun kaikesta mahdollisesta on mustaa valkoisella.

Mitä tulisi tehdä nyt? Kokemuksia? Neuvoja?

271

10766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman muuta

      Ei kokemusta, mutta mielestäni jokaisen parin pitäisi tehdä avioehto avioituessaan. Selkeyttää asioita. Koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Avioehto ei estä rakastamasta.

      • Te pilasitte netin

        Lakkaisitte hyvät idiootit postailemasta joka ainoaa yksityisasiaanne internetiin ja käyttäisitte sen ajan esimerkiksi "ongelmienne" ratkaisuun.

        Jos myöhästyt kohta bussista, niin kirjoitatko sen johonkin "helvetin" Facebook "seinään" vai menetkö vain rohkeasti siihen bussiin?

        No miksikö sitten osallistun tälläiseen "paskaan" kun ei kerta kiinnosta?

        Mitä muutakaan internetissä voi tehdä nykyään? Paitsi tilata tavaraa, ja "tykätä" tuotteista.


      • heitä vi.....
        Te pilasitte netin kirjoitti:

        Lakkaisitte hyvät idiootit postailemasta joka ainoaa yksityisasiaanne internetiin ja käyttäisitte sen ajan esimerkiksi "ongelmienne" ratkaisuun.

        Jos myöhästyt kohta bussista, niin kirjoitatko sen johonkin "helvetin" Facebook "seinään" vai menetkö vain rohkeasti siihen bussiin?

        No miksikö sitten osallistun tälläiseen "paskaan" kun ei kerta kiinnosta?

        Mitä muutakaan internetissä voi tehdä nykyään? Paitsi tilata tavaraa, ja "tykätä" tuotteista.

        Luovu koko internetistä. Ei sitä ole pakko olla.


      • Rikkaus ja rakkaus
        Te pilasitte netin kirjoitti:

        Lakkaisitte hyvät idiootit postailemasta joka ainoaa yksityisasiaanne internetiin ja käyttäisitte sen ajan esimerkiksi "ongelmienne" ratkaisuun.

        Jos myöhästyt kohta bussista, niin kirjoitatko sen johonkin "helvetin" Facebook "seinään" vai menetkö vain rohkeasti siihen bussiin?

        No miksikö sitten osallistun tälläiseen "paskaan" kun ei kerta kiinnosta?

        Mitä muutakaan internetissä voi tehdä nykyään? Paitsi tilata tavaraa, ja "tykätä" tuotteista.

        Kaikista tyhmin taloudellinen päätös olsi mennä naimisiin ilman avioehtoa, (siis jos itse olet rikas). Siinä häviää erotilanteessa potentiaalisesti enemmän kuin huonoimmillakaan arvopapereilla pörssissä. Siipeilijöitä kyllä riittää tässä maailmassa, ainakin jos ajaa tuliterällä avobemarilla --> tästä syystä vaihdoin itse vanhaan autoon, josta kukaan ei ole kateellinen. Elämä helpottuu, kun kukaan ei haista sun rahoja. Lisäksi on tosi hauskaa kun kaupungilla mua katsotaan nenän vartta pitkin, vaikka voisin milloin tahansa ostaa melkein mitä tahansa... No elämä on.

        Tosiaan, miksi avioehto on sulle niin iso juttu?


      • ymmärrän...
        heitä vi..... kirjoitti:

        Luovu koko internetistä. Ei sitä ole pakko olla.

        Mä ymmärrän ap:n ajattelutavan,koska olen samaa mieltä asiasta.Jos ihmiset rakastaa toinen toisiaan oikeasti,tosissaan ja vilpittömästi,niin ei silloin tarvita mitään avioehtoa.Ymmärän ainoastaan jos joku on oikein rikas,niin silloin.Mutta,muuten mitä järkeä siinä edes on.Mitenkä se edes suhtautuu mahdolliseen yhteiseen tulevaan omaisuuteen.
        Ja tuollainen vaatimuksesta tulee vain olo että toinen arvostaa rahaa enemmän kuin yhteistä alkavaa elämää.Se ehkä antaa myös tunteen että toinen myös epäilee liiton joskus kuitenkin loppuvan.Se jättää ns.pakko keinon,aivan kuin ei olisi 110% mukana jutussa.Joku tälläinen siinä nimenomaan ärsyttää.

        Ja tuo naisen perustelu tuohon ettei maksa sinun kämpästäsi mitään,on ihan täyttä sinun kusetusta.Yhtä hyvin se voisi sitten maksaa sinulle vuokraa,eikä asustella ilmaiseksi.Jossainhan se on kuitenkin aikuisen ihmisen elettävä.

        Oletko sitten varma ettei nainen ole säästänyt rahaa ja sillä olisikin sievoinen potti tilillä..


      • no mikä tämä on?
        ymmärrän... kirjoitti:

        Mä ymmärrän ap:n ajattelutavan,koska olen samaa mieltä asiasta.Jos ihmiset rakastaa toinen toisiaan oikeasti,tosissaan ja vilpittömästi,niin ei silloin tarvita mitään avioehtoa.Ymmärän ainoastaan jos joku on oikein rikas,niin silloin.Mutta,muuten mitä järkeä siinä edes on.Mitenkä se edes suhtautuu mahdolliseen yhteiseen tulevaan omaisuuteen.
        Ja tuollainen vaatimuksesta tulee vain olo että toinen arvostaa rahaa enemmän kuin yhteistä alkavaa elämää.Se ehkä antaa myös tunteen että toinen myös epäilee liiton joskus kuitenkin loppuvan.Se jättää ns.pakko keinon,aivan kuin ei olisi 110% mukana jutussa.Joku tälläinen siinä nimenomaan ärsyttää.

        Ja tuo naisen perustelu tuohon ettei maksa sinun kämpästäsi mitään,on ihan täyttä sinun kusetusta.Yhtä hyvin se voisi sitten maksaa sinulle vuokraa,eikä asustella ilmaiseksi.Jossainhan se on kuitenkin aikuisen ihmisen elettävä.

        Oletko sitten varma ettei nainen ole säästänyt rahaa ja sillä olisikin sievoinen potti tilillä..

        Jos Jeesus olisi Mooses, niin hän olisi tavallaan itse oma isänsä.

        Samallainen aikaparadoksi kuin terminaattorissa, tosin hänen isänsä oli kyllä eri henkilö kuin oma itsensä.

        Mutta en näe raamatullisia epäkohtia siinä, etteikö Jeesus voisi myös synnyttää omaa äitiänsä Mariaa, jos Jumala toimisi kätilönä.


      • Psykologian ope
        Te pilasitte netin kirjoitti:

        Lakkaisitte hyvät idiootit postailemasta joka ainoaa yksityisasiaanne internetiin ja käyttäisitte sen ajan esimerkiksi "ongelmienne" ratkaisuun.

        Jos myöhästyt kohta bussista, niin kirjoitatko sen johonkin "helvetin" Facebook "seinään" vai menetkö vain rohkeasti siihen bussiin?

        No miksikö sitten osallistun tälläiseen "paskaan" kun ei kerta kiinnosta?

        Mitä muutakaan internetissä voi tehdä nykyään? Paitsi tilata tavaraa, ja "tykätä" tuotteista.

        Jaa, että tänne on vaan pakko tulla kurkkimaan mitä ihmiset kirjoittavat? Kyllä se idiootti olet sinä itse! Tunnistan kyllä heti tuollaiset vähä-älyiset kuin sinä. Annan sinulle hyvän neuvon: Kun kerran järkeä ei ole kirjoittaa, niin näköjään osaat kuitenkin lukea. Siis lue äläkä laita noita idioottikommenttejasi tänne! Tai pysy pois. Ja- jos joku netin pilaa, niin sinunlaisesi hölmöt, henkisesti köyhät ja vajaaälyiset idiootit!! Kommenttisi ovat niin köyhiä etteivät jaksa edes ärsyttää..... Mutta, eivät huvittaakaan, yhdentekeviä.


      • Vastaan silti
        Psykologian ope kirjoitti:

        Jaa, että tänne on vaan pakko tulla kurkkimaan mitä ihmiset kirjoittavat? Kyllä se idiootti olet sinä itse! Tunnistan kyllä heti tuollaiset vähä-älyiset kuin sinä. Annan sinulle hyvän neuvon: Kun kerran järkeä ei ole kirjoittaa, niin näköjään osaat kuitenkin lukea. Siis lue äläkä laita noita idioottikommenttejasi tänne! Tai pysy pois. Ja- jos joku netin pilaa, niin sinunlaisesi hölmöt, henkisesti köyhät ja vajaaälyiset idiootit!! Kommenttisi ovat niin köyhiä etteivät jaksa edes ärsyttää..... Mutta, eivät huvittaakaan, yhdentekeviä.

        Tiedän kyllä että ei ole mitään järkeä osallistua jos ei kiinnosta.

        Ongelma onkin se, että eipä ole paljoa muutakaan nykyään ihmisten elämässä, kun nämä "saatanan" vekottimet, ja jos ei halua osallistua, niin olet toivottoman pihalla kaikesta.

        Kuvittele itse surkein mahdollinen televisio ohjelma jota et itse henkilökohtaisesti voi sietää, mutta jokainen jonka tunnet katsoo sitä "paskaa" ja puhuu siitä jatkuvasti.

        Se kuvastaa juuri sitä mitä esimerkiksi Facebook on monelle.

        Sitä samaa tylsää oli varmaan joskus ennen vanhaan televisio monelle.

        Ja samaa rataa 50 vuoden päästä on jotain uskomattoman avutonta suosiossa.


      • JUST JOO

        Jos haluaa pitää taloudet erillään, niin sitten ei mennä naimisiin vaan pysytään avoliitossa. Avioliitto on sitoutumista ja jakamista.

        Ymmärrän avioehdon silloin kun omaisuutta on paljon, mutta jos puhutaan taviksista niin se on NAURETTAVAA.


      • avioehto on hyvä
        ymmärrän... kirjoitti:

        Mä ymmärrän ap:n ajattelutavan,koska olen samaa mieltä asiasta.Jos ihmiset rakastaa toinen toisiaan oikeasti,tosissaan ja vilpittömästi,niin ei silloin tarvita mitään avioehtoa.Ymmärän ainoastaan jos joku on oikein rikas,niin silloin.Mutta,muuten mitä järkeä siinä edes on.Mitenkä se edes suhtautuu mahdolliseen yhteiseen tulevaan omaisuuteen.
        Ja tuollainen vaatimuksesta tulee vain olo että toinen arvostaa rahaa enemmän kuin yhteistä alkavaa elämää.Se ehkä antaa myös tunteen että toinen myös epäilee liiton joskus kuitenkin loppuvan.Se jättää ns.pakko keinon,aivan kuin ei olisi 110% mukana jutussa.Joku tälläinen siinä nimenomaan ärsyttää.

        Ja tuo naisen perustelu tuohon ettei maksa sinun kämpästäsi mitään,on ihan täyttä sinun kusetusta.Yhtä hyvin se voisi sitten maksaa sinulle vuokraa,eikä asustella ilmaiseksi.Jossainhan se on kuitenkin aikuisen ihmisen elettävä.

        Oletko sitten varma ettei nainen ole säästänyt rahaa ja sillä olisikin sievoinen potti tilillä..

        Avioehto on ihan hyvä tapa turvata oma omaisuutensa. Avioehdon voi tehdä sitenkin, että se koskee vain ennen avioliittoa hankitus omaisuuden. Yhdessä hankittu omaisuus voisi olla pois suljettu avioehdon piiristä.
        Vaikka kuinka rakastaa, ei koskaan tiedä mitenkä käy. Valitettavasti aina se rakkaus ei kestäkkään ja omaisuusriidat voivat tuhota malitillisenkin avioeron.

        Ja jos rakastaa toista, ei kai sillä avioehdolla ole merkitystä vaikka onkin tehty. Jos siitä suuttuu, on ilmeisesti tarkoituskin hyötyä toisesta jotenkin. Muuten en ymmärrä suuttumista avioehdosta. Eikös sitä rakasteta ihmistä, eikä omaisuutta tai avioehtoa?


      • Metsien mies 31
        avioehto on hyvä kirjoitti:

        Avioehto on ihan hyvä tapa turvata oma omaisuutensa. Avioehdon voi tehdä sitenkin, että se koskee vain ennen avioliittoa hankitus omaisuuden. Yhdessä hankittu omaisuus voisi olla pois suljettu avioehdon piiristä.
        Vaikka kuinka rakastaa, ei koskaan tiedä mitenkä käy. Valitettavasti aina se rakkaus ei kestäkkään ja omaisuusriidat voivat tuhota malitillisenkin avioeron.

        Ja jos rakastaa toista, ei kai sillä avioehdolla ole merkitystä vaikka onkin tehty. Jos siitä suuttuu, on ilmeisesti tarkoituskin hyötyä toisesta jotenkin. Muuten en ymmärrä suuttumista avioehdosta. Eikös sitä rakasteta ihmistä, eikä omaisuutta tai avioehtoa?

        Avioehto ei estä rakastamasta! On typerää olla tekemättä avioehtoa oli sitten omaisuutta toisella, molemmilla tai ei kummallakaan. Hitonmoiset riidat jää pois mahdollisessa erotilanteessa. Avioehto ei ole epäluottamuksen osoitus toiselle!!!
        Rakkaus on sokea ja kun kaksi on toisiinsa niin kiintyneet on täysin varma että eroa ei tule mutta katsokaapa vaikka nykyajan erotilastoja. Puolet päätyy eroon ja tasan jokaiseen avioliittoon on ryhdytty täydestä rakkaudesta kumpaankin osapuoleen. Itse olen eronnut kerran ja silloinkin meillä oli avioehto joka oli vaimolleni silloin ihan ok juttu eikä se aiheuttanut närää. Toisaalta tilannekin oli se että itselläni on asunto, mökki, auto, vene yms yms ja hän oli periaatteessa lähes varaton. Eron tullessa ja riitojen ollessa aikas kovat olisi hän varmaan tarttunut joka tavaraan oikeus teitse kiinni ja ehkä myös minä jos tilanne olisi ollut päinvastoin. Erossa useinmiten aiheutetaan vaan kiusaa toisille. Harva sen sovussa tekee. Sopuparit sitäpaitsi ei eroa.
        Mutta tee avioehto naisen mieliks ja jatkakaa onnellista elämäänne!


      • hilloosipuliin

        Olen ollut pitkässä vaikeassa avioliitossa ilman avioehtoa ja eronnut jo monta vuotta sitten, mutta jos menisin joskus uudestaan naimisiin niin ottaisin / vaatisin aivan varmasti avioehdon mukaan kuvioon.


      • kimmo saari

        sun muijasta sai heti ärsyttävän kuvan,potkase se heti pihalle ja ota parempi tilalle.


      • ou nouuuko ono
        no mikä tämä on? kirjoitti:

        Jos Jeesus olisi Mooses, niin hän olisi tavallaan itse oma isänsä.

        Samallainen aikaparadoksi kuin terminaattorissa, tosin hänen isänsä oli kyllä eri henkilö kuin oma itsensä.

        Mutta en näe raamatullisia epäkohtia siinä, etteikö Jeesus voisi myös synnyttää omaa äitiänsä Mariaa, jos Jumala toimisi kätilönä.

        ;o))))))))))))))))))))))))))))))


      • 16

        Avioehtoa ei kannata ajatella vain eroamisen varalta. Nykyään erot ovat tosiaan aika yleisiä, mutta avioehtoja on tehty jo aikoina, jolloin ajatus erosta on ollut lähes mahdoton. Esimerkiksi omat vanhempani aikoinaan järkeilivät omassa tilanteessaan, että he suojautuvat siltä, että toinen joutuu konkurssiin. Jos kaikki omaisuus ei ole yhteistä avioparille jää pahassa tilanteessa käyttöön vielä toisen omaisuus, koska sitä ei voi velkoa toisen mennessä konkurssiin. Edelleen ovat naimisissa. (Ei myöskään tullut missään vaiheessa konkurssia, mutta sitä varten oli varauduttu.)
        Toisinaan voi olla myös viisasta suojata osa omaisuudesta mahdollisesti saataville lapsille.
        En ole yksityiskohtiin niin paljoa perehtynyt, että ymmärtäisin, miten avokumppanisi hyötyisi avioehdosta asuntosi suhteen erotilanteessa.


      • Pysy pois "ope"
        Psykologian ope kirjoitti:

        Jaa, että tänne on vaan pakko tulla kurkkimaan mitä ihmiset kirjoittavat? Kyllä se idiootti olet sinä itse! Tunnistan kyllä heti tuollaiset vähä-älyiset kuin sinä. Annan sinulle hyvän neuvon: Kun kerran järkeä ei ole kirjoittaa, niin näköjään osaat kuitenkin lukea. Siis lue äläkä laita noita idioottikommenttejasi tänne! Tai pysy pois. Ja- jos joku netin pilaa, niin sinunlaisesi hölmöt, henkisesti köyhät ja vajaaälyiset idiootit!! Kommenttisi ovat niin köyhiä etteivät jaksa edes ärsyttää..... Mutta, eivät huvittaakaan, yhdentekeviä.

        Mikäs "psyko ope" siellä keuhkoaa!!Vaikutat kyllä akneikäiseltä,tai ehkä avohoidokilta!!


      • Koira mies
        Psykologian ope kirjoitti:

        Jaa, että tänne on vaan pakko tulla kurkkimaan mitä ihmiset kirjoittavat? Kyllä se idiootti olet sinä itse! Tunnistan kyllä heti tuollaiset vähä-älyiset kuin sinä. Annan sinulle hyvän neuvon: Kun kerran järkeä ei ole kirjoittaa, niin näköjään osaat kuitenkin lukea. Siis lue äläkä laita noita idioottikommenttejasi tänne! Tai pysy pois. Ja- jos joku netin pilaa, niin sinunlaisesi hölmöt, henkisesti köyhät ja vajaaälyiset idiootit!! Kommenttisi ovat niin köyhiä etteivät jaksa edes ärsyttää..... Mutta, eivät huvittaakaan, yhdentekeviä.

        Tuo taisi olla sitä käänteistä psykologiaa ;)


      • simppu84
        Rikkaus ja rakkaus kirjoitti:

        Kaikista tyhmin taloudellinen päätös olsi mennä naimisiin ilman avioehtoa, (siis jos itse olet rikas). Siinä häviää erotilanteessa potentiaalisesti enemmän kuin huonoimmillakaan arvopapereilla pörssissä. Siipeilijöitä kyllä riittää tässä maailmassa, ainakin jos ajaa tuliterällä avobemarilla --> tästä syystä vaihdoin itse vanhaan autoon, josta kukaan ei ole kateellinen. Elämä helpottuu, kun kukaan ei haista sun rahoja. Lisäksi on tosi hauskaa kun kaupungilla mua katsotaan nenän vartta pitkin, vaikka voisin milloin tahansa ostaa melkein mitä tahansa... No elämä on.

        Tosiaan, miksi avioehto on sulle niin iso juttu?

        Olen tässä kohtaa ihan samaa mieltä. Hienosti toimittu rahojen kanssa. :)

        Avioehto estää avioliittoa karahtamasta kiville monellakin tapaa, ei ole ketään joka roikkuu toisessa vain siitä syystä että siitä saa sitten myöhemmin omaisuutta..

        Ajattelehan jos sinä tai naisesi jostain syystä yhtäkkiä rikastutte ja jos suhde onkin ruvennut menemään huonoon suuntaan ja toinen ei annakaan tästä syystä sitten avioehtoa..


      • jddjdj djdjdjd
        Metsien mies 31 kirjoitti:

        Avioehto ei estä rakastamasta! On typerää olla tekemättä avioehtoa oli sitten omaisuutta toisella, molemmilla tai ei kummallakaan. Hitonmoiset riidat jää pois mahdollisessa erotilanteessa. Avioehto ei ole epäluottamuksen osoitus toiselle!!!
        Rakkaus on sokea ja kun kaksi on toisiinsa niin kiintyneet on täysin varma että eroa ei tule mutta katsokaapa vaikka nykyajan erotilastoja. Puolet päätyy eroon ja tasan jokaiseen avioliittoon on ryhdytty täydestä rakkaudesta kumpaankin osapuoleen. Itse olen eronnut kerran ja silloinkin meillä oli avioehto joka oli vaimolleni silloin ihan ok juttu eikä se aiheuttanut närää. Toisaalta tilannekin oli se että itselläni on asunto, mökki, auto, vene yms yms ja hän oli periaatteessa lähes varaton. Eron tullessa ja riitojen ollessa aikas kovat olisi hän varmaan tarttunut joka tavaraan oikeus teitse kiinni ja ehkä myös minä jos tilanne olisi ollut päinvastoin. Erossa useinmiten aiheutetaan vaan kiusaa toisille. Harva sen sovussa tekee. Sopuparit sitäpaitsi ei eroa.
        Mutta tee avioehto naisen mieliks ja jatkakaa onnellista elämäänne!

        Naisilla vaan avioliiton aikana vaikeuttaa omaisuuden kerryttämistä, jos parilla on lapsia, äitiyslomat hoitovapaat ym.

        Kun mentiin äijän kaa yhteen, hällä oli kämppä ja mulla ei. Puhuttiin avioehdosta ja sanoin, että mulle ok, mutta sitten jos lapsia saadaan, en jää kotiin,koska mulla ei oo varaa katkoksiin rahan tulossa ja haluan avioliiton aikana kerätä omaa varallisuutta palkkatyöllä.

        Mies valitsi mieluummin ei avioehtoa...


      • grr noita
        16 kirjoitti:

        Avioehtoa ei kannata ajatella vain eroamisen varalta. Nykyään erot ovat tosiaan aika yleisiä, mutta avioehtoja on tehty jo aikoina, jolloin ajatus erosta on ollut lähes mahdoton. Esimerkiksi omat vanhempani aikoinaan järkeilivät omassa tilanteessaan, että he suojautuvat siltä, että toinen joutuu konkurssiin. Jos kaikki omaisuus ei ole yhteistä avioparille jää pahassa tilanteessa käyttöön vielä toisen omaisuus, koska sitä ei voi velkoa toisen mennessä konkurssiin. Edelleen ovat naimisissa. (Ei myöskään tullut missään vaiheessa konkurssia, mutta sitä varten oli varauduttu.)
        Toisinaan voi olla myös viisasta suojata osa omaisuudesta mahdollisesti saataville lapsille.
        En ole yksityiskohtiin niin paljoa perehtynyt, että ymmärtäisin, miten avokumppanisi hyötyisi avioehdosta asuntosi suhteen erotilanteessa.

        keinottelijapummit...


      • kesämopo73
        ymmärrän... kirjoitti:

        Mä ymmärrän ap:n ajattelutavan,koska olen samaa mieltä asiasta.Jos ihmiset rakastaa toinen toisiaan oikeasti,tosissaan ja vilpittömästi,niin ei silloin tarvita mitään avioehtoa.Ymmärän ainoastaan jos joku on oikein rikas,niin silloin.Mutta,muuten mitä järkeä siinä edes on.Mitenkä se edes suhtautuu mahdolliseen yhteiseen tulevaan omaisuuteen.
        Ja tuollainen vaatimuksesta tulee vain olo että toinen arvostaa rahaa enemmän kuin yhteistä alkavaa elämää.Se ehkä antaa myös tunteen että toinen myös epäilee liiton joskus kuitenkin loppuvan.Se jättää ns.pakko keinon,aivan kuin ei olisi 110% mukana jutussa.Joku tälläinen siinä nimenomaan ärsyttää.

        Ja tuo naisen perustelu tuohon ettei maksa sinun kämpästäsi mitään,on ihan täyttä sinun kusetusta.Yhtä hyvin se voisi sitten maksaa sinulle vuokraa,eikä asustella ilmaiseksi.Jossainhan se on kuitenkin aikuisen ihmisen elettävä.

        Oletko sitten varma ettei nainen ole säästänyt rahaa ja sillä olisikin sievoinen potti tilillä..

        Se on ihan eri asia jos molemmat aloittaa nollasta , mut jos toisella on jo ja toisella ei mitään , ilman muuta avioehto.
        Eikä se toinen kuitenkaan ilmaiseksi saa/voi asua. Vastike ainakin puoliksi . Jos toinen maksaa lainan yksin on asuntokin sitten hänen.


      • kymppi...
        kimmo saari kirjoitti:

        sun muijasta sai heti ärsyttävän kuvan,potkase se heti pihalle ja ota parempi tilalle.

        Ei miehet tuosta vaan naisia ota. Käytäntö eri asia kun teoria. Muuten on kyllä hyvä neuvo.


      • avioehto ehdoitta

        Kokemusta kahdesta erosta. Ehdottomasti avioehto. Pitäisi olla ihan itsestään selvää. Poikani ei halunnut tehdä avioehtoa, joten suljin hänen vaimosta testamentissa pois klausuulilla : puolisolla ei ole avio-oikeutta poikani perimään omaisuuteen (sitten aikanaan). Saman olen tehnyt antamilleni huomattaville lahjoille. Voi olla että poika vielä jonakin päivänä kiittää äitiä.


      • eronnut mies
        Metsien mies 31 kirjoitti:

        Avioehto ei estä rakastamasta! On typerää olla tekemättä avioehtoa oli sitten omaisuutta toisella, molemmilla tai ei kummallakaan. Hitonmoiset riidat jää pois mahdollisessa erotilanteessa. Avioehto ei ole epäluottamuksen osoitus toiselle!!!
        Rakkaus on sokea ja kun kaksi on toisiinsa niin kiintyneet on täysin varma että eroa ei tule mutta katsokaapa vaikka nykyajan erotilastoja. Puolet päätyy eroon ja tasan jokaiseen avioliittoon on ryhdytty täydestä rakkaudesta kumpaankin osapuoleen. Itse olen eronnut kerran ja silloinkin meillä oli avioehto joka oli vaimolleni silloin ihan ok juttu eikä se aiheuttanut närää. Toisaalta tilannekin oli se että itselläni on asunto, mökki, auto, vene yms yms ja hän oli periaatteessa lähes varaton. Eron tullessa ja riitojen ollessa aikas kovat olisi hän varmaan tarttunut joka tavaraan oikeus teitse kiinni ja ehkä myös minä jos tilanne olisi ollut päinvastoin. Erossa useinmiten aiheutetaan vaan kiusaa toisille. Harva sen sovussa tekee. Sopuparit sitäpaitsi ei eroa.
        Mutta tee avioehto naisen mieliks ja jatkakaa onnellista elämäänne!

        Avioehto toimii, jos muistaa pitää omaisuutensa omalla nimellään ja parisuhteen aikana ostettujen tavaroitten kuittiin aina ostaja/maksajan nimi!


      • maanpakolainen
        kymppi... kirjoitti:

        Ei miehet tuosta vaan naisia ota. Käytäntö eri asia kun teoria. Muuten on kyllä hyvä neuvo.

        Naisia on muuallakin kuin feministi-Suomessa!


      • eijeesus
        no mikä tämä on? kirjoitti:

        Jos Jeesus olisi Mooses, niin hän olisi tavallaan itse oma isänsä.

        Samallainen aikaparadoksi kuin terminaattorissa, tosin hänen isänsä oli kyllä eri henkilö kuin oma itsensä.

        Mutta en näe raamatullisia epäkohtia siinä, etteikö Jeesus voisi myös synnyttää omaa äitiänsä Mariaa, jos Jumala toimisi kätilönä.

        mitä helvettiä?


      • kesämopo73 kirjoitti:

        Se on ihan eri asia jos molemmat aloittaa nollasta , mut jos toisella on jo ja toisella ei mitään , ilman muuta avioehto.
        Eikä se toinen kuitenkaan ilmaiseksi saa/voi asua. Vastike ainakin puoliksi . Jos toinen maksaa lainan yksin on asuntokin sitten hänen.

        Niin.. ja niin... mutta miettikääs sitä että jos toisella on talo ja laina.Mennään naimisiin ilman avioehtoa... ero tulee toinen ottaa matkaansa vain ostamansa tavarat jotka on ostanu ennen naimisiin menoa. ottaa mukaansa pari mattoa joita ei ole itse maksanut, saa peräänsä kyselyitä että missä on ne kaksi mattoa....Yhteiseloa ollut kahdeksan vuotta. vaikka toinen tarjoutui ostamaan puolet lainasta, ei käynyt. Kuitenkin yhdessä on syöty ja juotu ja asumiskustannuksista/lämmityskustannuksista maksanut. niinpä... joillekin se maallinen mammoma on tärkeämpää kuin se todellinen parisuhde. :((


      • Fyffe se tärkein

        Kun naisen euro on 80 senttiä, niin arvaatte varmaan, kenen kukkarosta sekin on peräisin!
        On todella syytää avioehto laatia etukäteen ja varoa, sillä naisia ei mikään niin paljon kiinnosta kuin raha. Kaikki hempeilyt ja muu jauhanta on vain sumuverhoa todelliselle aikeelle tienata miehen avulla se 80 prosentin osuus kaikesta, mitä mies tienaa.


      • Avioehtokyllä!

        Itse olen edelleenkin oikein tyytyväinen avioehtoon, mikä oli itselläni ehtona aviotuessani. Eipä ole kaduttanut moinen itsepäisyyteni tässä asiassa. Vaimoni purnasi alkujaankin koko asiaa vastaan, mutta itse pysyin tiukasti omassa kannasani, enkä antanut periksi.

        Varmasti ymmärrystäni lisäsi runsas kokemus naisista, enkä haksahtanut noihin lepertelyihin minkä naiset osaavaat hyvin. Varmasti moni voi purjehtia avioliiton auvoisaan satamaan ilman avioehtoa, varsinkin kun ollaan rakastuneita eikä nähdä mitään muuta.

        Jos kummatkin on yhtä varakkaita tai varattomia ymmärrän paremmin näiden avioehtojen unohtamisen. Toki liiton aikanakin voi tehdä avioehdon tai tarkentaa sitä.

        Kumminkin 15 vuoden, mielestäni onnellinen liittomme päättyi eroon. Ex-vaimoni löysi uuden lohduttajan.
        Yritti kaikin keinoin mitätöidä avioehtoamme, tässä kumminkin oikeusopillisista neuvoista huolimatta epäonnistuen.

        Olisihan se tietenkin kiva saada helposti paljon rahaa tai omaisuutta, varsinkin kun ex-eukko oli keskituloinen duunari.
        Omat tulonikin olivat hyvinkin kymmenkertaiset häneen varrattuna ja muutakin omaisuutta oli kertynyt kivasti. Olisihan siinä ollut mukavasti jaettavaa, mutta kun oli se avioehto.

        Suosittelen sitä kaikille selvyyden vuoksi, eikä sen tekeminen maksa kovin paljon ja eron sattuessa kaikki on paljon helpompaa.


      • kymppi...
        maanpakolainen kirjoitti:

        Naisia on muuallakin kuin feministi-Suomessa!

        Ei missään naisiakaan oteta tuosta vaan. Miksi se muualla olisi toisin.
        Ainahan voi SAADA jonkun mutta ei välttämättä juuri sitä haluamaansa. Joskus voi saada jopa haluamansa jos nainenkin haluaa juuri sen miehen.


      • avoliitosta eronnut
        eronnut mies kirjoitti:

        Avioehto toimii, jos muistaa pitää omaisuutensa omalla nimellään ja parisuhteen aikana ostettujen tavaroitten kuittiin aina ostaja/maksajan nimi!

        Eli samanlainen juttu kun avoliitossa. Avoliitossa vaan ei tehdä asiasta paperia.


      • Huohhh
        tarja80 kirjoitti:

        Niin.. ja niin... mutta miettikääs sitä että jos toisella on talo ja laina.Mennään naimisiin ilman avioehtoa... ero tulee toinen ottaa matkaansa vain ostamansa tavarat jotka on ostanu ennen naimisiin menoa. ottaa mukaansa pari mattoa joita ei ole itse maksanut, saa peräänsä kyselyitä että missä on ne kaksi mattoa....Yhteiseloa ollut kahdeksan vuotta. vaikka toinen tarjoutui ostamaan puolet lainasta, ei käynyt. Kuitenkin yhdessä on syöty ja juotu ja asumiskustannuksista/lämmityskustannuksista maksanut. niinpä... joillekin se maallinen mammoma on tärkeämpää kuin se todellinen parisuhde. :((

        Sama suomeksi? En ymmärtänyt tuosta viestistä hölkäsen pöläystäkään.


    • 12+7

      Ainoastaan täysi nuija menee naimisiin ilman avioehtoa. Sama kuin ostaisi kännyliittymän (tai mitä tahansa) puhelinmyyjältä.

      Rakkaudesta löpiseminen täysin turhaa. "Rakkaushan" on vain biologian sanelema tunnetila, joka mahdollistaa parisuhteen aloittamisen (ei kiinnitetä liikaa huomiota toisen puuutteisiin, kun pannaan hynttyitä yhteen jne.). Jos ja kun rakkaus loppuu, on hyvä olla taloudelliset asiat valmiiksi sovittuina. Sulla on fiksu morsian.

      • K.N.Paukku

        Jep. Mooses on Mooses mut bisnes on bisnes. Pidetään rahat ja rakkaustarinat erillään niin ne eivät pääse vaikuttamaan toisiinsa.


    • JuupaJuup

      Itse olen samoilla linjoilla edellisten kanssa! Vaikka minulla ja tulevalla puolisollani kaikki tämän hetkinen omaisuus on yhteistä, niin ei voi tietää miten tulevaisuudessa asiat ovat, joten haluan turvata oman selustani ja myös tulevan puolisoni. Nämä järkiasiat on hyvä hoitaa vielä kun järki on päässä, koska jos erotilanne tulee teen, niin silloin ei paljoa järkeä ole kenenkään päässä! Onpahan selvät sävelet, vaikka olisi kuinka onnellisesti yhdessä hamaan loppuun asti, pitää olla kaukaa viisas!

    • hömpsäntuu

      Avioehto on tätä päivää. Sinuna suostuisin nyt ainakin ensin keskustelemaan asiasta rauhallisesti, eikä vain näkemään punaista.

      Avioliitto tuo mukanaan monia tilanteita, kiperämpiäkin kuin joku avioehdosta keskusteleminen. Joten jos ette tästä voi rauhassa edes puhua ja selvittää molempien näkökantaa ilman, että toinen alkaa nähdä punaista, niin sitten kannattaa avioliitto toistaiseksi ehkä unohtaa...

      Avioehtohan astuu voimaan vasta, jos liitto päättyy - ehdosta riippuen - eroon tai jomman kumman kuolemaan. Sitä ennen avioehto on vain paperi, sopimus toimintatavasta liiton loppuessa. Sillä ei ole mitään vaikutusta itse avioliittoon. Ja kaikki liitot päättyvät joskus, tavalla tai toisella.

      Ehkä avopuolisosi haluaa varmistaa, että mahdollisen eron edessä teille ei tule riitoja. Koska kun rakkaus loppuu, vain raha ratkaisee ja ne riidat ovat kovia ja kitkeriä. Raaka totuus on se, että puolet liitoista päättyy avioeroon kuitenkin.

      Jos menette naimisiin ja teille tulee ero ilman avioehtoa, joudut antamaan puolet kaikesta omistamastasi puolisollesi. Ja hänen sinulle. Tästä avio-oikeudesta täytyy toisen osapuolen erikseen kieltäytyä, jos avioehtoa ei ole ja hän on reilu, eikä halua saada liitosta mukaan sellaista, joka ei hänen ole oikeastaan ollutkaan.

      Ottakaa yhteyttä hyvään asianajajaan ja käykää hänen kanssaan läpi erilaiset avioehtomahdollisuudet. Miettikää sitten asiaa uudelleen.

      • 2458412

        No siis ottaen huomioon, ettei nainen halua nytkään maksaa asumisestaan mitään, kuulostaa tuo enemmän oman rahan suojelulta. =itsekäs omien rahojen/kulujen tuijottelija. Ei halua katua tulevaisuudessa, että tuonkin verran "annoin" toiselle rahaa turhaan enkä saa ikinä takaisin.

        En vastusta avioehtoa, ottaisin sen itsekin, koska se tosiaan takaa reilumman ja mukavamman eron, jos näin käy. Kumpikin pitää omansa ja pystyy helpommin jatkamaan elämäänsä. Kukaan ei jää elättämään ketään. Eikä se liity mitenkään nykyisiin tunteisiin, osa ihmisistä haluaa kuitenkin miettiä myös sitä "entä jos" -vaihtoehtoa, koska koskaan ei voi tietää, miten käy. Ei vaikka rakastaisi koko sydämestään.

        Kommentoisin kuitenkin, että mielestäni naisen kuuluisi maksaa tällä hetkellä puolet vastikkeesta, sähköstä ja vedestä, jos kerran puhutaan siitä, mikä on reilua. Lyhennys kokonaan ja puolet vastikkeesta jne ovat miehen kustannuksia (jos asunto oli hänen), mutta tällä hetkellä naisen kuuluisi maksaa osansa kuluista eli --> ns. "vuokrakulut" tällä hetkellä ovat vastike vesi ja sähkö, joista hänelle kuuluu puolet. Eihän kenenkään voi olettaa asuvan ilmaiseksi kenenkään luona osallistumatta kuluihin. Kirjoittakaa vaikka vuokrasopimus sitten, mutta käsittämätöntä, että nainen kuvittelee voivansa asua ilmaiseksi luonasi. Ja periaatteessahan voisit tosiaan vuokrasopimuksella määritellä hänelle millaisen osuuden tahansa. Nyt jos "reilusta" puhutaan, on se mielestäni tuo aiemmin kuvattu puolet vastikkeesta, vedestä jne. Lyhennys on toki kokonaan lainan ottajan kustannusta eikä siihen pidä toisen joutua osallistumaan. Muihin kuluihin kuitenkin mielestäni kyllä, kun reilusta on kyse.


      • Voit lisäksi,
        2458412 kirjoitti:

        No siis ottaen huomioon, ettei nainen halua nytkään maksaa asumisestaan mitään, kuulostaa tuo enemmän oman rahan suojelulta. =itsekäs omien rahojen/kulujen tuijottelija. Ei halua katua tulevaisuudessa, että tuonkin verran "annoin" toiselle rahaa turhaan enkä saa ikinä takaisin.

        En vastusta avioehtoa, ottaisin sen itsekin, koska se tosiaan takaa reilumman ja mukavamman eron, jos näin käy. Kumpikin pitää omansa ja pystyy helpommin jatkamaan elämäänsä. Kukaan ei jää elättämään ketään. Eikä se liity mitenkään nykyisiin tunteisiin, osa ihmisistä haluaa kuitenkin miettiä myös sitä "entä jos" -vaihtoehtoa, koska koskaan ei voi tietää, miten käy. Ei vaikka rakastaisi koko sydämestään.

        Kommentoisin kuitenkin, että mielestäni naisen kuuluisi maksaa tällä hetkellä puolet vastikkeesta, sähköstä ja vedestä, jos kerran puhutaan siitä, mikä on reilua. Lyhennys kokonaan ja puolet vastikkeesta jne ovat miehen kustannuksia (jos asunto oli hänen), mutta tällä hetkellä naisen kuuluisi maksaa osansa kuluista eli --> ns. "vuokrakulut" tällä hetkellä ovat vastike vesi ja sähkö, joista hänelle kuuluu puolet. Eihän kenenkään voi olettaa asuvan ilmaiseksi kenenkään luona osallistumatta kuluihin. Kirjoittakaa vaikka vuokrasopimus sitten, mutta käsittämätöntä, että nainen kuvittelee voivansa asua ilmaiseksi luonasi. Ja periaatteessahan voisit tosiaan vuokrasopimuksella määritellä hänelle millaisen osuuden tahansa. Nyt jos "reilusta" puhutaan, on se mielestäni tuo aiemmin kuvattu puolet vastikkeesta, vedestä jne. Lyhennys on toki kokonaan lainan ottajan kustannusta eikä siihen pidä toisen joutua osallistumaan. Muihin kuluihin kuitenkin mielestäni kyllä, kun reilusta on kyse.

        aloittaja, ottaa puolet siitä mitä maksat korkoja.
        Mielestäni vain lainan lyhennys on sinulle kuuluvaa. Samaten kun vaihdatte esim. jääkaapin niin maksu menee fifty-fifty.


      • että näin
        2458412 kirjoitti:

        No siis ottaen huomioon, ettei nainen halua nytkään maksaa asumisestaan mitään, kuulostaa tuo enemmän oman rahan suojelulta. =itsekäs omien rahojen/kulujen tuijottelija. Ei halua katua tulevaisuudessa, että tuonkin verran "annoin" toiselle rahaa turhaan enkä saa ikinä takaisin.

        En vastusta avioehtoa, ottaisin sen itsekin, koska se tosiaan takaa reilumman ja mukavamman eron, jos näin käy. Kumpikin pitää omansa ja pystyy helpommin jatkamaan elämäänsä. Kukaan ei jää elättämään ketään. Eikä se liity mitenkään nykyisiin tunteisiin, osa ihmisistä haluaa kuitenkin miettiä myös sitä "entä jos" -vaihtoehtoa, koska koskaan ei voi tietää, miten käy. Ei vaikka rakastaisi koko sydämestään.

        Kommentoisin kuitenkin, että mielestäni naisen kuuluisi maksaa tällä hetkellä puolet vastikkeesta, sähköstä ja vedestä, jos kerran puhutaan siitä, mikä on reilua. Lyhennys kokonaan ja puolet vastikkeesta jne ovat miehen kustannuksia (jos asunto oli hänen), mutta tällä hetkellä naisen kuuluisi maksaa osansa kuluista eli --> ns. "vuokrakulut" tällä hetkellä ovat vastike vesi ja sähkö, joista hänelle kuuluu puolet. Eihän kenenkään voi olettaa asuvan ilmaiseksi kenenkään luona osallistumatta kuluihin. Kirjoittakaa vaikka vuokrasopimus sitten, mutta käsittämätöntä, että nainen kuvittelee voivansa asua ilmaiseksi luonasi. Ja periaatteessahan voisit tosiaan vuokrasopimuksella määritellä hänelle millaisen osuuden tahansa. Nyt jos "reilusta" puhutaan, on se mielestäni tuo aiemmin kuvattu puolet vastikkeesta, vedestä jne. Lyhennys on toki kokonaan lainan ottajan kustannusta eikä siihen pidä toisen joutua osallistumaan. Muihin kuluihin kuitenkin mielestäni kyllä, kun reilusta on kyse.

        noin, olettaen, että nainen käy työssä, eikä saa kelan tai sossun tukia.


      • Justiinsakin
        että näin kirjoitti:

        noin, olettaen, että nainen käy työssä, eikä saa kelan tai sossun tukia.

        Juuri näin , olettaen myös että nainen ei halua vain "loisia" toisen luona sossun tukiverkkoon joutuneena. Työssäkäyvänä ja täyspäisenä kaikki varmasti osallistuu kodin kuluihin pyytämättäkin.. paitsi ei tietenkään toisen lainaan. Tai saa jos haluu..


      • järki kätöseen

        Ja sitten se avioehto pitää vielä muistaa reksteröidä. Asianajaja hoitaa tämänkin.


      • ulkomailla asuva
        2458412 kirjoitti:

        No siis ottaen huomioon, ettei nainen halua nytkään maksaa asumisestaan mitään, kuulostaa tuo enemmän oman rahan suojelulta. =itsekäs omien rahojen/kulujen tuijottelija. Ei halua katua tulevaisuudessa, että tuonkin verran "annoin" toiselle rahaa turhaan enkä saa ikinä takaisin.

        En vastusta avioehtoa, ottaisin sen itsekin, koska se tosiaan takaa reilumman ja mukavamman eron, jos näin käy. Kumpikin pitää omansa ja pystyy helpommin jatkamaan elämäänsä. Kukaan ei jää elättämään ketään. Eikä se liity mitenkään nykyisiin tunteisiin, osa ihmisistä haluaa kuitenkin miettiä myös sitä "entä jos" -vaihtoehtoa, koska koskaan ei voi tietää, miten käy. Ei vaikka rakastaisi koko sydämestään.

        Kommentoisin kuitenkin, että mielestäni naisen kuuluisi maksaa tällä hetkellä puolet vastikkeesta, sähköstä ja vedestä, jos kerran puhutaan siitä, mikä on reilua. Lyhennys kokonaan ja puolet vastikkeesta jne ovat miehen kustannuksia (jos asunto oli hänen), mutta tällä hetkellä naisen kuuluisi maksaa osansa kuluista eli --> ns. "vuokrakulut" tällä hetkellä ovat vastike vesi ja sähkö, joista hänelle kuuluu puolet. Eihän kenenkään voi olettaa asuvan ilmaiseksi kenenkään luona osallistumatta kuluihin. Kirjoittakaa vaikka vuokrasopimus sitten, mutta käsittämätöntä, että nainen kuvittelee voivansa asua ilmaiseksi luonasi. Ja periaatteessahan voisit tosiaan vuokrasopimuksella määritellä hänelle millaisen osuuden tahansa. Nyt jos "reilusta" puhutaan, on se mielestäni tuo aiemmin kuvattu puolet vastikkeesta, vedestä jne. Lyhennys on toki kokonaan lainan ottajan kustannusta eikä siihen pidä toisen joutua osallistumaan. Muihin kuluihin kuitenkin mielestäni kyllä, kun reilusta on kyse.

        Avioehdolla varmistat mm, ettei vaimosi aja sinua omasta sunnostasi, kun hän kyllästyy sinuun! Elät feministsessä maassa, missä miehellä ei ole oikeuksiaeikä oikeusturvaa, ellei mies ole viisaasti varmistanut oikeuksiaan etukäteen! Siis eghdottomasti avioehto ja kaikkiin hankintoihisi kuittiin maksajan nimi sekä kuitit ja pankkitilien turvakoodit ja salasanat kodin ulkopuolelle turvalliseen murtovarmaan paikkaan. Olen eläkeläinen, jota elämä Suomessa on opettanut hyvin raaalla tavalla. Sinulla ei miehenä ole mitään mahdollisuuksia missään asiassa taistella vaimoasi vastaa, ellet ole suojannut itseäsi huolellisesti etukäteen!
        Vaikka rakastaisit kuinka vaimoasi, niin muista, että mikään muu maailmassa ei ole petollisempi kuin nainen!
        Turvaa siis selustasi avioehdolla ja senjälkeisellä tarkalla kirjanpidolla tositteineen mukaanlukien jokainen kaupassakaäynti, koska niistä pienistä puroista syntyy vuosien varrella omaisuuksia, mitä vaimo tulee sinulta aiheetta vaatimaan!
        Olen sen kokenut ja joutunut elinikäiseen kurimukseen!


    • ei haittaakaan

      Avioehto on turha, jos on suunnitelma elää loppuelämä yhdessä. Silloinkaan sitä ei tarvita, jos erossa pystytään neuvottelemaan omaisuudesta totuuden- ja oikeudenmukaisesti. Mutta naisesi ei pysty luottamaan että kaikki jatkuisi aina hyvin, ja se on nykyaikana normaalia ja järkevääkin.

      Avioehdosta ei ole haittaakaan. Jos ette koskaan eroa, sillä ei ole mitään merkitystä. Avioliitossa voitte käyttää tulojanne yhteisinä tai kumpikin erikseen, ja usein se käytännössä muuttuu yhteiseksi kuitenkin, kun elämää eletään yhdessä. Voitte tehdä sopimuksen, että kuolemantapauksessa lesken asema turvataan tavallisen avio-oikeuden mukaisesti, mutta avioerossa kumpikin pitää oman omaisuutensa.

      • Järkimies2012

        Suunnitelmat kariutuu, on tullut opittua. Puhumattakaan että tilastot puhuvat juurikin eroamisen puolesta. Mitäs sitten kun nainen onkin käynyt vähän vieraissa päissänsä, esim. pikkujouluissa? Entäs jos vahinko onkin päässyt sinulle tapahtumaan ja menet tyhmänä tunnustamaan? Erohan siitä tulee yli 90% tapauksista. Silloin on helpompaa kun paperityöt on jo tehty eikä tarvitse jäädä tappelemaan pikkuasioista. Lisäksi huomioon pitää ottaa tulevat perinnöt, koska niillä on merkitystä jos avioehtoa ei ole. Järkikin sen sanoo että suunnitelma on alunperinkin pitempi kuin 20 vuoden asuntolaina ja senkin suhteen käytetään järkeä.

        Itse en viitsi seuraavaa avioeroa harrastaa joten jatkossa harrastan mukavaa avosuhdetta, jossa ei pääse seksi heikkene aamenen jälkeen ja sukulaisetkin voi kiertää helpommin kaukaa jos sikseen tulee.


      • Akkoja taivaalta

        Naisten rahanahneus on maailmaa pyörittävä voima, jota ilman ei terveet miehet töihin menisikään, vaan eläisivät taivaan lintusina. Tai pörräisivät kukasta kukkaan, takertumatta siihen niljakkaaseen siiderivalaaseen, joka himassa kerjää lisää siiderirahaa. Mihin katosi se viehko hoikka ja kaunis tytteli, johon rakastuit aikoinaan niin palavasti?


    • 2+2

      Asuuko avokkisi kanssasi osallistumatta asumiskuluihin?

      • Balle Herman

        Nähtävästi asuu. No äijähän voi myydä kämpän ja he voivat sitten avioehdon jälkeen ostaa yhdessä asunnon...miksei vaikka velaksi. Loppuikäänsä ei ole järkeä maksaa toisen elämämistä omassa asunnossaan. Itse ainakin vierastan siivelläeläjiä.


      • mies kuriin!
        Balle Herman kirjoitti:

        Nähtävästi asuu. No äijähän voi myydä kämpän ja he voivat sitten avioehdon jälkeen ostaa yhdessä asunnon...miksei vaikka velaksi. Loppuikäänsä ei ole järkeä maksaa toisen elämämistä omassa asunnossaan. Itse ainakin vierastan siivelläeläjiä.

        itsekin vierastan siivellä eläviä miehiä, jotka kuvittele saavansa imaisen talouskoneen, joka suorittaa heille päivittäin seksuaalisia palveluita, vaikka ei huvittaisi, sekä kantaa perijäsi vatsassaan 9kk /kerta, pilaa rintansa imettämällä lapsiasi, ja jää pois töistä hoitaakseen niitä, että siipiveikko pääsee tienaamaan! Ja sitten vielä eron sattuessa kahmi kaikki tulonsa mitä tienasi vaimon siivellä ratsastaen!


      • herraasiallinen
        mies kuriin! kirjoitti:

        itsekin vierastan siivellä eläviä miehiä, jotka kuvittele saavansa imaisen talouskoneen, joka suorittaa heille päivittäin seksuaalisia palveluita, vaikka ei huvittaisi, sekä kantaa perijäsi vatsassaan 9kk /kerta, pilaa rintansa imettämällä lapsiasi, ja jää pois töistä hoitaakseen niitä, että siipiveikko pääsee tienaamaan! Ja sitten vielä eron sattuessa kahmi kaikki tulonsa mitä tienasi vaimon siivellä ratsastaen!

        Voi kun joskus äiteyttä arvostettiin. Itse arvostan ja taidan olla harvinaisuus.

        mies kuriin! -nimimerkki on kaikkea mitä naisessa vihaan. Luulee tietävänsä mitä mies haluaa naisesta.


      • jätä rauhaan
        mies kuriin! kirjoitti:

        itsekin vierastan siivellä eläviä miehiä, jotka kuvittele saavansa imaisen talouskoneen, joka suorittaa heille päivittäin seksuaalisia palveluita, vaikka ei huvittaisi, sekä kantaa perijäsi vatsassaan 9kk /kerta, pilaa rintansa imettämällä lapsiasi, ja jää pois töistä hoitaakseen niitä, että siipiveikko pääsee tienaamaan! Ja sitten vielä eron sattuessa kahmi kaikki tulonsa mitä tienasi vaimon siivellä ratsastaen!

        Voithan elää naisen kanssa.


      • Mamun mies
        Balle Herman kirjoitti:

        Nähtävästi asuu. No äijähän voi myydä kämpän ja he voivat sitten avioehdon jälkeen ostaa yhdessä asunnon...miksei vaikka velaksi. Loppuikäänsä ei ole järkeä maksaa toisen elämämistä omassa asunnossaan. Itse ainakin vierastan siivelläeläjiä.

        Mullon tyoton akka. Ei saa edes tyomarkkinatukea tulojeni takia. Maksan perheen kaikki kulut. Akasta on tullyt ploso joka istuu vaan iternetin aaressa eika tee eded kotitoita. Sanoo etta pakolaisillakin on paremmat olot. Uhkaa ja kiristaa millon erolla ja millon millakin. Oneksi tuli tehtya avioehto!


      • Rouvaasiallinen
        herraasiallinen kirjoitti:

        Voi kun joskus äiteyttä arvostettiin. Itse arvostan ja taidan olla harvinaisuus.

        mies kuriin! -nimimerkki on kaikkea mitä naisessa vihaan. Luulee tietävänsä mitä mies haluaa naisesta.

        Herraasiallinen on kaikkea mitä miehessä vihaan. Luulee tietävänsä mitä nainen haluaa miehestä.
        Herraasiallinen voi jatkossa keskittyä miehiin. Perusta pesä miehen kanssa ja yritä tehdä lapsia, vai tuleeko siinä vaiheessa naisia ikävä?


      • Kukko itse
        mies kuriin! kirjoitti:

        itsekin vierastan siivellä eläviä miehiä, jotka kuvittele saavansa imaisen talouskoneen, joka suorittaa heille päivittäin seksuaalisia palveluita, vaikka ei huvittaisi, sekä kantaa perijäsi vatsassaan 9kk /kerta, pilaa rintansa imettämällä lapsiasi, ja jää pois töistä hoitaakseen niitä, että siipiveikko pääsee tienaamaan! Ja sitten vielä eron sattuessa kahmi kaikki tulonsa mitä tienasi vaimon siivellä ratsastaen!

        Ottakaa suomalaiset miehet mallia ulkomailta, missä ei eukot kukkoile tunkiolla.


    • Nuorukainen_82

      Kiitoksia vastauksistanne! Keskustelin avokkini kanssa tästä avioehdosta ja kerroin hänelle mielipiteeni asiasta. Avokkini totesi, että häitä ei tule ilman avioehtoa ja antoi minulle viikon miettimisaikaa. Tuntuu hyvin kylmältä toiminnalta. Yritin selvittää, miksi hän on niin jyrkkä avioehdosta mutta hän totesi saman kuin eräs tässä keskustelussa: "joka kolmas liitto päättyy eroon ja jos meillä käy paska nakki, ei tule riitaa rahoista ja omaisuudesta, koska on avioehto." Nyt olen hieman maassa rakkaani "uhkauksen" vuoksi. Rakastan häntä ja aion syksyllä kosia häntä, mutta tämä avioehto-jupakka pitää ensin selvittää. Naiseni totesi, että pitää olla realisti eikä mennä tunteiden mukaan, koska maailma on hänen mukaansa mätä ja naimisiinmeno tulee miettiä järjellä, ei tunteella. Mikä nyt eteen??

      • Minun mielestä avokkisi on vain järkevä ja osaa varautua pahan päivän varalle. En itse asiassa tiedä miten lainan kanssa menetellään avioeron sattuessa ilman avioehtoa, että meneekö se esim. puoliksi molemmille maksettavaksi. Jos näin on, en missään nimessä menisi naimisiin ilman avioehtoa. Avioehdolla sinä suojelet omaisuuttasi ja hän omaansa. Ja niin kuin joku edellä totesi, on avioehto naimisissa ollessa vain paperilappu, jolla ei ole siinä mitään merkitystä.

        Onneksi oma tilanne on selkeämpi; sekä minä että poikaystäväni molemmat olemme avioehdon kannalla, vaikkakin tarkoitus olisi elää loppuelämä/mahdollisimman kauan yhdessä. Koskaan ei kuitenkaan tiedä mitä tuleman pitää.


      • 13+20

        Minä ja mieheni menimme naimisiin ilman avioehtoa, asiasta keskustelimme kuitenkin ja molemmat olimme sitä mieltä että meille avioehto ei ole tarpeellinen. Ero tulee jos on tullakseen, silloin omaisuutemme puolitetaan ja jatkamme erillämme.


      • 6y46u

        PROVO PROVO! Keksi parempi!


      • suski

        Meillä on avioehto puolisoni kanssa, mitä kumpikin halusimme. Tosin jouduimme jälkikäteen korjaamaan sitä, koska emme ehtoa tehdessämme ymmärtäneet "täysehdon" koskevan myös kuolemantapausta, eikä pelkkää avioeroa. Eli meilläkin talo on puolisoni nimellä ja jos hän kuolisi ennenaikaisesti, en perisi siis taloa. Joutuisin lasten kanssa kodista pois. Joten asian ymmärrettyämme muutimme ehdon koskemaan vain avioeroa.
        Kannattaa siis pyytää avioehdon laatijaa selvittämään ehdon sisältö todella selkeästi!


      • Sen jo nähnyt...

        Ehdottomasti AVIOEHTO! Olen itte kokeillut ilman avioehtoa!! Se sitten makassa...ja kun sattui vielä sellainen joka oli siirttänyt kaikki hänelle tulevat omaisuudet pois ennen eroa ja sitten mun omaisuus jota oli jo enempi reilusti. Nyt kun jaettiin niin arvaa kuka hävisi vajaa 200 000€!!!!!!
        Mun x vaikka oli korkeastyi koulutettu ja hyvillä hankkeilla hän oli ihan peto sitten...

        ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ mene avioon ilman avioehtoa!

        Vaikka hänellä näyttäisi olevan omaisuutta niin hänen vanhemmat tai muut keneltä se omaisuus on tullut on sattaneet laittaa pykälän että ei ole jaettavaa omaisuutta eikä myöskään sen tuotto! Mitäs sitten et saa mitään ja sun omaisuus vaan menee kun tuuli harakoille.
        Rakkaus on ikuista, vaan kohde vaihtuu...se on vaan yksi hetki kun rakkaasi ilmoittaa että on uusi rakas hänell ja sitten lähtee...
        Noita tapauksi kuulee tutuilta vaikka kuinka. Naiset on helppoja nakkeja miehille reissuissa, laivalla, jopa työpaikalla...siellä syttyy hyviä romansseja. Kuten naiset sanoo mies on helppo napata jos haluu päästä peliin.....


      • Lapset perillisiä
        suski kirjoitti:

        Meillä on avioehto puolisoni kanssa, mitä kumpikin halusimme. Tosin jouduimme jälkikäteen korjaamaan sitä, koska emme ehtoa tehdessämme ymmärtäneet "täysehdon" koskevan myös kuolemantapausta, eikä pelkkää avioeroa. Eli meilläkin talo on puolisoni nimellä ja jos hän kuolisi ennenaikaisesti, en perisi siis taloa. Joutuisin lasten kanssa kodista pois. Joten asian ymmärrettyämme muutimme ehdon koskemaan vain avioeroa.
        Kannattaa siis pyytää avioehdon laatijaa selvittämään ehdon sisältö todella selkeästi!

        Lapsethan sen talon perii, vaikka sinulla ei olisi perimisoikeutta, joten voisist kyllä jäädä taloon lasten kautta. Eli eläisitte lasten omistamassa talossa.


      • Avioehto ei
        suski kirjoitti:

        Meillä on avioehto puolisoni kanssa, mitä kumpikin halusimme. Tosin jouduimme jälkikäteen korjaamaan sitä, koska emme ehtoa tehdessämme ymmärtäneet "täysehdon" koskevan myös kuolemantapausta, eikä pelkkää avioeroa. Eli meilläkin talo on puolisoni nimellä ja jos hän kuolisi ennenaikaisesti, en perisi siis taloa. Joutuisin lasten kanssa kodista pois. Joten asian ymmärrettyämme muutimme ehdon koskemaan vain avioeroa.
        Kannattaa siis pyytää avioehdon laatijaa selvittämään ehdon sisältö todella selkeästi!

        tuo sinulle perimysoikeutta.
        Kun kerran puolisollasi on lapsia niin he perivät vanhempansa.
        Tarvitsette testamentin, jotta perisitte toisianne.


      • ----M33----
        6y46u kirjoitti:

        PROVO PROVO! Keksi parempi!

        Haha, tulihan se sieltä !! :D


      • mk
        suski kirjoitti:

        Meillä on avioehto puolisoni kanssa, mitä kumpikin halusimme. Tosin jouduimme jälkikäteen korjaamaan sitä, koska emme ehtoa tehdessämme ymmärtäneet "täysehdon" koskevan myös kuolemantapausta, eikä pelkkää avioeroa. Eli meilläkin talo on puolisoni nimellä ja jos hän kuolisi ennenaikaisesti, en perisi siis taloa. Joutuisin lasten kanssa kodista pois. Joten asian ymmärrettyämme muutimme ehdon koskemaan vain avioeroa.
        Kannattaa siis pyytää avioehdon laatijaa selvittämään ehdon sisältö todella selkeästi!

        Et joudu pois koska lesken asumisoikeutta siihen kotiin missä asutte ei voida millään ehdolla ohittaa jos leskellä ei ole muuta asuntoa ja lesken asumisoikeus on kuolemaan saakka. Avioehdossa pittä olla maininta onko se voimassa myös silloin kun puoluiso kuolee ja jos ei ole niin puoliso perii jso ei ole lapsia.


      • Kumppanisi on todella järkevä henkilö, ehkä hänelle on joskus tulossa huomattava omaisuus. Yleensä se on niin jotta "tyhjät" vastustaa avioehtoa. Fakta on kuiteski se jotta eroja tulee paljon ja silloin on helpompi selvittää asiat. Ne kun ei yleensä sovinnossa suju. Paljolta vältytään jos on avioehto ja siitä ei ole mitään haittaa.

        Ollaan mieheni kanssa oltu yhdessä viisitoista vuotta ja hän aikoinaan vaati avioehdon kun minulla on aika kallis iso omistusasunto ja vähän muutakin omaisuutta. Itse en myös olisi mennyt ilman ehtoa koska hänellä on tytär edellisestä liitosta ja haluan testamentata omaisuuteni ystävieni lapsille.

        Kaikki mitä kotiin ostetaan, ei osteta puoliksi vaan mies osti esim.tv:n ja se on sitten hänen ilman mitään taistelua. Minä taas maksan remontin koska huoneisto on yksin minun. Jos erotaan niin ei tarvii mistään taistella vaan kaikki on kunnossa niiltä osin.

        Ei todellakaan huono homma tuo avioehto, jos on maksanut lainanlyhennyksiä vuosia ei varmaan halua jakaa omaisuutta toisen kanssa.


      • tyhmyys tiivistyy
        maleena1109 kirjoitti:

        Kumppanisi on todella järkevä henkilö, ehkä hänelle on joskus tulossa huomattava omaisuus. Yleensä se on niin jotta "tyhjät" vastustaa avioehtoa. Fakta on kuiteski se jotta eroja tulee paljon ja silloin on helpompi selvittää asiat. Ne kun ei yleensä sovinnossa suju. Paljolta vältytään jos on avioehto ja siitä ei ole mitään haittaa.

        Ollaan mieheni kanssa oltu yhdessä viisitoista vuotta ja hän aikoinaan vaati avioehdon kun minulla on aika kallis iso omistusasunto ja vähän muutakin omaisuutta. Itse en myös olisi mennyt ilman ehtoa koska hänellä on tytär edellisestä liitosta ja haluan testamentata omaisuuteni ystävieni lapsille.

        Kaikki mitä kotiin ostetaan, ei osteta puoliksi vaan mies osti esim.tv:n ja se on sitten hänen ilman mitään taistelua. Minä taas maksan remontin koska huoneisto on yksin minun. Jos erotaan niin ei tarvii mistään taistella vaan kaikki on kunnossa niiltä osin.

        Ei todellakaan huono homma tuo avioehto, jos on maksanut lainanlyhennyksiä vuosia ei varmaan halua jakaa omaisuutta toisen kanssa.

        ÄÄLIÖ NAINEN! Ala sitten periä maksu joka seksikerrasta mieheltäs. Ja muista hinnotella nuoruutesi ja kehosi täydellisen muodon mukaisesti! Esim. 500 egee/kerta. Jos lasketaan niin lasketaan sitten kunnolla. ja samoin jos siivouskerta, ja ruuanlaittokerta käyvän hinnaston mukaisesti! Kun rahasta tehdään numeroa niin tehdään sitten kunnolla! Ääliö on se joka antaa eikä se joka pyytää!


      • plikunrakastejia
        Avioehto ei kirjoitti:

        tuo sinulle perimysoikeutta.
        Kun kerran puolisollasi on lapsia niin he perivät vanhempansa.
        Tarvitsette testamentin, jotta perisitte toisianne.

        niin leskihän ei koskaan peri!! Testamentilla voi määrätä omaisuuden jollekin esim puolisolle mutta se ei ole perimistä.


      • eronnut pappavaari
        Lapset perillisiä kirjoitti:

        Lapsethan sen talon perii, vaikka sinulla ei olisi perimisoikeutta, joten voisist kyllä jäädä taloon lasten kautta. Eli eläisitte lasten omistamassa talossa.

        Ei naiselle riitä lasten omistama talo, sillä itsekäs ahne suomalaisnainen haluaa miehen tienaaman omaisuuden, koska on joutunu "antamaan" tälle. Suomalaisnaisella onkin maailman kallein jalkoväli!


      • mek
        suski kirjoitti:

        Meillä on avioehto puolisoni kanssa, mitä kumpikin halusimme. Tosin jouduimme jälkikäteen korjaamaan sitä, koska emme ehtoa tehdessämme ymmärtäneet "täysehdon" koskevan myös kuolemantapausta, eikä pelkkää avioeroa. Eli meilläkin talo on puolisoni nimellä ja jos hän kuolisi ennenaikaisesti, en perisi siis taloa. Joutuisin lasten kanssa kodista pois. Joten asian ymmärrettyämme muutimme ehdon koskemaan vain avioeroa.
        Kannattaa siis pyytää avioehdon laatijaa selvittämään ehdon sisältö todella selkeästi!

        Laskellä on elin-ikäinen asumisoieus yhteisessä kodissa ja sitä ei voi avioehdolla poistaa vaikka ei omista asunnosta mitään.


    • Mies puusta

      mitään avioehtoa ei tarvita. Jos avioeron sattuessa nainen vaatii kohtuuttomia, niin saakoon vaatimuksensa läpi. Sen verran jokaisella miehellä pitää olla selkärankaa, että jos valitsee vaimokseen sellaisen naisen, jonka kanssa ei avioerotilanteessa pääse sopimukseen omaisuuden jaosta, niin jättää sitten kaiken.

      En arvosta lainkaan miehiä. jotka jaksavat kinastella ex-vaimonsa kanssa rahasta ja omaisuudesta. Olette itse aikoinanne valintanne tehneet ja kantakaa seuraukset pää pystyssä. Oli ne mitkä hyvänsä.

      Ennenkuin joku ehtii jotain kommentoimaan, niin tiedän kyllä mistä puhun. Sitäpaitsi "tuhkan keskeltä" uudelleen aloittaminen voi olla elämänne hienoin kokemus.

      • JÄRKI hoi jne...

        Ja höpö, höpö. Kannattaa pysyä siellä puussa...


      • Nainen kuusta
        JÄRKI hoi jne... kirjoitti:

        Ja höpö, höpö. Kannattaa pysyä siellä puussa...

        Justiin tai vaikka kuussa . Kirjoittaja ilmiselvästi onkin nainen "mies puusta".
        Naiset veis erotilanteessa kaikesta puolet vaik ei mikään heille kuuluisikaan tai mistään he eivät ole koskaan maksaneetkaan. Kyllä kaikki toisen oma kelpais. Ihan idiootteja..


    • too much work

      Eikö se avioehto ole sinunkin etusi? Tietääkö naisesi että omistaa tavallaan puolet kämpästäsi jos ero tulee? jne..

      Jos olisin naisesi menisin ehdottomasti naimisiin ilman avioehtoa..mutta ei ainakaan tavoittele rahaa eli tee se avioehto ihmeessä jos se siitä kiinni on..tai sitten sillä ei ole aivoja.

    • ösdfklgspdofkvmmwe

      En kommentoi muuta paitsi rahallinen puoli. On täysin selvää että naisesi pitää osallistua asumiskuluihin, muuten sinä maksat 100% asumisesta jolloin sidot huomattavan määrän palkastasi kun hän ei maksa mitään ja voi elää sillä summalla leveämmin kuin sinä (riippuen palkan tasosta mutta kuintenkin). Hänen olisi syytä maksaa jonkinlainen vuokra tai asumiskulu sinulle. Tästä tulee muuten riitaa myöhemmin elämässänne kun huomaatte kuka maksaa mistäkin, kun tuo asuminen tänä päivänä sitoo helposti 30-50% nettopalkastanne.

    • legalititity

      Jos et suostu avioehtoon, se saa ainakin anoppisi ja appiukkosi viimeistään tajuamaan että olet p-aukinen. Sillä yleensä vain köyhempi osapuoli vastustaa avioehtoa. Varakkaammalla on järkeä ja perusteltua syytä vaatia sitä. Toiseksi, homma pitäisi olla itsestäänselvyys tänä päivänä.

      • Kyllä luotan

        Jotenkin ei vain haluaisi alkaa suunnittelemaan avioeroa jo ennen avioliittoa. Tämän takia me jätimme avioehdon tekemättä. Nyt ollaan puhallettu yhteiseen hiileen jo 11 vuotta, kasvatettu omaisuutta yhdessä. Omaisuus on tietyillä siirroilla karttunut paremmin kuin mitä olisimme erikseen saaneet kerättyä yhteensä.

        Luottamus on siis taloudellisestikin kannattanut. Toinen vaihtoehto olisi ollut avioehdon laatiminen ja samalla poteroituminen kyttäysasetelmiin.


      • ylpeys..?

        Itse nimenomaan persaukisena vaatisin sitä. Eipä olisi kenelläkään mitään mäkättämistä että yrittäisin hyötyä.


      • löttönen

        Voihan se onni potkaista sitä köyhempääkin osapuolta vaikka lottovoitolla. Kuinkas sitten suu pannaan, kun vaimo ottaa eron heti lottovoiton jälkeen ja vie ilman avioehtoa sinulta rahat!


    • vanha sielu

      Avioehdon tekeminen on todella fiksua. Noin puolet avioliitoista päättyy nykyään avioeroon, avioehtoon ei ole syytä suhtautua epäluottamuksen osoituksena. Olen elämäni aikana nähnyt monenlaisia avioeroja, tappeluja ja ikäviä pesän jakoja, joista olisi selvitty avioehdolla.

      Eräältälkin metätilalta jouduttiin hakkaamaan kaikki puut osituksen takia. Aina kun soudan järvellä tuon parturoidun aukon ohi, muistan tapauksen.

      Jos kumppani ei suostu tekemään avioehtoa, kannattaa vaihtaa kumppania.

      • kkjakke

        tietysti avioehto.Muijallasi voi olla rahaa josta et edes tiedä.


      • :D

        Niin. Ensimmäinen vastaantuleva on uusi kumppani jos suostuu avioehtoon.


    • oi joi

      Kuka menee naimisiin ilman avioehtoa kun eroamisprosentti nykyaikana on 60-70% ??? MInäkin luulin, että ikuisesti yhdessä mutta niin vaan erottiin 12 vuoden kuluttua.

    • Se, että avopuolisosi köyhempänä osapuolena haluaa avioehdon, kertoo vain siitä, ettei hän ole siivestysaikeissa. Tai sitten hän odottaa perintöjä, jolloin hän on vain järkevä.

      Niin tai näin, en keksi mitään syytä olla tekemättä avioehtoa. Katsos kun rakkaus on rakkautta ja avioliitto ja avioehto on lainopillisia sopimuksia eikä niitä kannata sekoittaa. Sitä paitsi jos kuolema teidät vasta erottaa, asialla ei ole mitään merkitystä.

    • Eka avioliitto oli ilman avioehtoa, jos nyt menisin naimisiin ehdottaisin avioehtoa. Joten se kannattaa tehdä, eron sattuessa sinua ei ainakaan kammeta ulos kodistasi. Asunto on sinun nimissä, pyydä armastasi osallistumaan asuinkustannuksiin. Ei kukaan asu missään ilmatteeksi. Taitaa tytteli olla laskelmoivaa sorttia ;)

      • ;)

        AINAHAN avioehdossakin laskelmoidaan.


      • Mietittävää

        Jos toinen omistaa asunnon, niin toista voi pyytää osallistumaan vain noin puolikkaan yhtiövastikkeen aiheuttamiin kustannuksiin, ei mihinkään lainanhoidon kustannuksiin tai remontteihin, koska siinähän kartutetaan toisen omaisuutta toisen kustannuksella.

        Jos raha-asioista ei päästä yhteisymmärrykseen ennen avioliittoa, ei niistä päästä avioliiton aikanakaan yhteisymmärrykseen. Naisella voi olla ajatuksena, että hän ei avioliitossakaan ottaisi osaa asumiskustannuksiin, koska se on miehen omaisuutta. Hänellä voi olla itsellään säästöjä tai ainakin hän säästää joka kuukausi sillä, että ei maksa asumisestaan mitään. Myös perintöä voi olla tulossa. Voi olla pelko, että miehillä on lehtolapsia, jotka tulevaisuudessa olisivat kärkkymässä perintöä. Varakkuus voi myös muuttua elämän aikana, esimerkiksi varakkaamman talo voi palaa tms. ja tulee avioero. Tällöin aikaisemmin köyhemmän osapuolen esimerkiksi pieni perintöasunto puolitetaan, joka voi olla kohtuutonta tälle osapuolelle, jos tällä osapuolella on pienet tulot ja hän ei esimerkiksi pysty vaikkapa maksamaan vuokraa tuloillaan eli sen jälkeen asumaan missään. Toinen osapuoli taas palkkansa suhteen pystyy vuokraamaan asunnon.

        Avioehto voidaan tehdä myös toispuolisena, jolloin toisella ei ole oikeutta johonkin toisen omaisuuteen. Jos nainen pelkää oman omaisuutensa takia, voisitte tehdä vain toispuolisen avioehdon, jolloin oma omaisuutesi jaetaan mahdollisen avioeron sattuessa.


      • ---per_vers--
        Mietittävää kirjoitti:

        Jos toinen omistaa asunnon, niin toista voi pyytää osallistumaan vain noin puolikkaan yhtiövastikkeen aiheuttamiin kustannuksiin, ei mihinkään lainanhoidon kustannuksiin tai remontteihin, koska siinähän kartutetaan toisen omaisuutta toisen kustannuksella.

        Jos raha-asioista ei päästä yhteisymmärrykseen ennen avioliittoa, ei niistä päästä avioliiton aikanakaan yhteisymmärrykseen. Naisella voi olla ajatuksena, että hän ei avioliitossakaan ottaisi osaa asumiskustannuksiin, koska se on miehen omaisuutta. Hänellä voi olla itsellään säästöjä tai ainakin hän säästää joka kuukausi sillä, että ei maksa asumisestaan mitään. Myös perintöä voi olla tulossa. Voi olla pelko, että miehillä on lehtolapsia, jotka tulevaisuudessa olisivat kärkkymässä perintöä. Varakkuus voi myös muuttua elämän aikana, esimerkiksi varakkaamman talo voi palaa tms. ja tulee avioero. Tällöin aikaisemmin köyhemmän osapuolen esimerkiksi pieni perintöasunto puolitetaan, joka voi olla kohtuutonta tälle osapuolelle, jos tällä osapuolella on pienet tulot ja hän ei esimerkiksi pysty vaikkapa maksamaan vuokraa tuloillaan eli sen jälkeen asumaan missään. Toinen osapuoli taas palkkansa suhteen pystyy vuokraamaan asunnon.

        Avioehto voidaan tehdä myös toispuolisena, jolloin toisella ei ole oikeutta johonkin toisen omaisuuteen. Jos nainen pelkää oman omaisuutensa takia, voisitte tehdä vain toispuolisen avioehdon, jolloin oma omaisuutesi jaetaan mahdollisen avioeron sattuessa.

        Omistamme muijan kanssa asunnon, minä 60 % (on myös kauppakirjassa) ja hän 40%. Hän ei ole maksanut tästä yhteisestä asunnostamme ikinä osuuttaan yhtiövastikkeesta (vesilaskut sisältyvät), kotivakuutuksesta eikä sähkölaskusta. Hän halusi toisen saunavuoronkin, mutta sen maksamista ei ole ollut kuin alussa. Meillä on kaksi jo täysi-ikäistä poikaa, jotka asuvat kotona (vielä alle 20 v kumpikin). Bruttotuloissamme ei ole kovin paljoa eroa: Minulla hieman yli 40000 €/v ja muija lipsautti omansa, 31000 €/v.
        Auto kaikkine kuluineen on myös minun maksettava. Ruoat ostan minä yli 80%. Hän ei juurikaan suostu käymään kaupassa eikä anna rahaa koskaan. Kun ei kuulemma itse syö juuri mitään (no tietysti näin onkin, kahvi ja pulla maistuu).

        Pitäisi saada hänet maksamaan yhtiövastikkeen lisäksi tulevasta rahoitusvastikkeestakin osuutensa. Siis se on taloyhtiön remonttivelkaa.


      • ---per_vers--
        ---per_vers-- kirjoitti:

        Omistamme muijan kanssa asunnon, minä 60 % (on myös kauppakirjassa) ja hän 40%. Hän ei ole maksanut tästä yhteisestä asunnostamme ikinä osuuttaan yhtiövastikkeesta (vesilaskut sisältyvät), kotivakuutuksesta eikä sähkölaskusta. Hän halusi toisen saunavuoronkin, mutta sen maksamista ei ole ollut kuin alussa. Meillä on kaksi jo täysi-ikäistä poikaa, jotka asuvat kotona (vielä alle 20 v kumpikin). Bruttotuloissamme ei ole kovin paljoa eroa: Minulla hieman yli 40000 €/v ja muija lipsautti omansa, 31000 €/v.
        Auto kaikkine kuluineen on myös minun maksettava. Ruoat ostan minä yli 80%. Hän ei juurikaan suostu käymään kaupassa eikä anna rahaa koskaan. Kun ei kuulemma itse syö juuri mitään (no tietysti näin onkin, kahvi ja pulla maistuu).

        Pitäisi saada hänet maksamaan yhtiövastikkeen lisäksi tulevasta rahoitusvastikkeestakin osuutensa. Siis se on taloyhtiön remonttivelkaa.

        Ai niin, asunto on nyt velaton (asuntolainaton). Muija sai oman lainaosuutensa maksettua n 3 v sitten ja minä jo yli 14 v sitten. Minulla oli nuorempana ostettu velaton iso yksiö tässä "pohjina". Kalliit putkiremonttikulut hirvittävät. Tämä on kerrostaloasunto. Näissähän on ihan kohtuuttoman korkeita remonttikustannuksia yleensäkin. Kaikki remonttifirmat yhdessä tuumin kusettavat niin paljon kuin kerkiävät.


      • Hahahhhaa
        ---per_vers-- kirjoitti:

        Omistamme muijan kanssa asunnon, minä 60 % (on myös kauppakirjassa) ja hän 40%. Hän ei ole maksanut tästä yhteisestä asunnostamme ikinä osuuttaan yhtiövastikkeesta (vesilaskut sisältyvät), kotivakuutuksesta eikä sähkölaskusta. Hän halusi toisen saunavuoronkin, mutta sen maksamista ei ole ollut kuin alussa. Meillä on kaksi jo täysi-ikäistä poikaa, jotka asuvat kotona (vielä alle 20 v kumpikin). Bruttotuloissamme ei ole kovin paljoa eroa: Minulla hieman yli 40000 €/v ja muija lipsautti omansa, 31000 €/v.
        Auto kaikkine kuluineen on myös minun maksettava. Ruoat ostan minä yli 80%. Hän ei juurikaan suostu käymään kaupassa eikä anna rahaa koskaan. Kun ei kuulemma itse syö juuri mitään (no tietysti näin onkin, kahvi ja pulla maistuu).

        Pitäisi saada hänet maksamaan yhtiövastikkeen lisäksi tulevasta rahoitusvastikkeestakin osuutensa. Siis se on taloyhtiön remonttivelkaa.

        Per-vers- on tyypillinen munaton suomalaismies, joka antaa feministiakan vedättää itseään
        Ei muuta, kuin akka ja isot kakarat niskasta oven ulkopuolelle!
        Kyllä sosiaalitoimi niistä huolen pitää!
        Vai unohtuiko tehdä se avioehto ja pitää kirjanpitoa niistä ostokuiteista - hyihyi!

        Nyt ensimmäisenä lopetat kaiken ostamisen yhteiseen huusholliinne! Syöt itse ulkona, ettei tarvitse kantaa ruokaa kotiin omiksi tarpeiksi. Ostakoot toiset omat eväänsä!


    • j j

      tehkää a vioaehto

    • ------------

      Selvästikin avokillasi on omaisuutta, josta sinä et ilmeisesti tiedä mitään. Hänen suhtautumisen rahaan huomaa jo siitä, että hän asuu sinun siivelläsi perustellen sen sillä, että sinä omistat asunnon. Maksetaanhan vuokra-asunnostakin vuokraa, vaikka sitä ei omisteta. Pitäisi toiselle maksaa vuokraa siitäkin, että hänen nurkissaan asuu. Nyt hän voi laittaa vuokrassa säästämänsä rahat säästöön ja haluaa niille avioehdon, ettet sinä pääse niihin käsiksi. Ei kuulosta reilulta.

      • Tuolla ajattelulla

        on parempi pysyä maailman tappiin sinkkuna.

        Tuntuu sille, ettei itse parisuhteella ole merkitystä kunhan vaan talousasiat ovat mallillaan. Raha ei korvaa rakkautta, edelleenkään, eikä rahalla ostettu rakkaus siedä taloustaantumia.

        Hetken kuluttua nuoret eivät edes mene naimisiin ellei myötäjäisinä ole esittää vahvasti plusmerkkistä palkkitiliä tai tuhansien hehtaarien perintömetsiä. Rahallako se rakkaus taiotaan kestämään?


      • elämää kokenut pappa
        Tuolla ajattelulla kirjoitti:

        on parempi pysyä maailman tappiin sinkkuna.

        Tuntuu sille, ettei itse parisuhteella ole merkitystä kunhan vaan talousasiat ovat mallillaan. Raha ei korvaa rakkautta, edelleenkään, eikä rahalla ostettu rakkaus siedä taloustaantumia.

        Hetken kuluttua nuoret eivät edes mene naimisiin ellei myötäjäisinä ole esittää vahvasti plusmerkkistä palkkitiliä tai tuhansien hehtaarien perintömetsiä. Rahallako se rakkaus taiotaan kestämään?

        Johan asiat ovat nytkin niin, ettei suomalaismies suomalaisnaista saa, ellei ole mahdollisuutta hankkia vaikka velaksi lähes kartanoa asunnoksi ja molemmille kunnon autoa kartanon pihalle.
        Mies tietysti raataa itsensä loppuun, koska nainen vaatii miehen maksettavaksi kaiken, muuten ei makuuhuoneessa tapahdu mitään!
        Eläköön feministinen Suomi, kunnes tuleva sukupuolisota tuhoaa sen!


    • Hyppää järveen.

      Sen suurempi ihmetys tuo avioehdon äimistely kun kyseessä on kaksi tuulen huuhtomalla perseellä varustettua.
      Mikä estää jakamasta kaikkea eteen tulevaa vaikka se avioehto tehtäisiinkin?

      Itsellä aikoinaan avioehto oli itsestään selvyys taloudellisiin syihin katsoen, eikä tuolloinen tyttöystävä asiaa paheksunut. Nyt kun näyttää sille, että toistemme vanhenemista emme lähietäisyydeltä katsele, niin tuo avioehto onkin ollut 18 vuotta painolastina,,,,ei tosin itsellä. Avioehdosta huolimatta talousasioista ei ole koskaan tarvinnut peistä heilutella, vaikka numeroiden valossa olenkin hankkeistamme, asunnon ostamisen ohessa, 75% kustantanut. Naisväki on puolestaan pitänyt huolen monesta seikasta mihin ei raha yllä.
      Herää kysymys mitä on se aloittajan mieletön rakkaus mikä ei avioehtoa kestä. Avioehto on ehdottomasti tätä päivää huomista varten.

    • NNN(

      Nuorukaiselle sanoisin, että mieti kaksi kertaa onko tuo nainen edes se oikea sinulle. Nyt olet päätä pahkaa rakastuneena menossa naimisiin, mutta vaikka tekisitte avioehdon, sinä maksaisit koko ajan vastikkeen ym. kulut ja vaimo asuisi kämpässäsi ja sanoisi ettei ole mun kämppä enkä maksa.

      Tai myy kämppäsi ja laita rahat tilille ja tee avioehto ja sen jälkeen ostakaa yhdessä asunto, siten että kumpikin maksaa yhtä paljon.
      Minulla on sellainen fiilis, että nainen ei ole oikeasti sinuun edes rakastunut. Voi tuntua pahalta mutta selvitä asia.

    • Taikalasit

      Kuulostaa kummalliselta että avovaimosi ei osallistu millään tavalla asumisen kustannuksiin. Tietysti lainan lyhentäminen kuuluu sinulle kun asunto on sinun nimissä mutta vastikkeen ja yms. muiden kulujen suhteen pitäisi laittaa kulut puoliksi tai sopivasti jakaa tulojen suhteen.

      Avioehdon vaatiminen todella ihmetyttää, joten tuli vaan mieleen että onko avovaimolla sellaista omaisuutta, jonka olemassaolosta et ole tietoinen? Kun perinnöissäkin voidaan määrätä ettei aviopuolisolla ole siihen mitään oikeutta niin perinnöstäkään tässä ei voi ollla kyse.

      Joka tapauksessa puolet avioliitoista päättyy eroon ja on erittäin tärkeää tehdä avioehto jotta erotilanteessa ei tarvitse enää rahasta riidellä kun joka tapauksessa kaikesta muusta riidellään.

    • RVTK

      Avioehdon voi tehdä myös niin, että se on voimassa vain, jos liitto päättyy eroon. Jos liitto päättyy aviopuolison kuolemaan, se ei ole voimassa. Tämä on mielestäni hyvä variaatio - ja laillisesti pätevä.

    • kätkäläinen.

      Et sinä psykopaattisiipiveikko akkaa tarvitse. Tuollaiset loispaskat pitäisi polkaista suohon.

    • Virpi eronnut :)

      Laitas ny se tuleva vaimos maksamaan asumisestaan. Yhtiövastike esim puoliksi. Kukaan ei asu missään ilmaiseksi. Kuten rva_auervaara tuolla jo kehoitti! Ja ilman muuta avioehto.

    • minä vain :)

      Mielestäni sinulla on väärät aatteet...ei se tarkoita,ettei toinen rakasta...vaan on kaukaa viisas.Turvata esim tuleva perintö tms...oma omaisuus.Elämästä,kun ei koskaan tiedä...omakokemus on...exäni kinasi myös vastaan ja epäili rakkauttani häneen,kun vaadin avioehtoa.Tiesin saavani perintöä tulevaisuudessa..avioliiton autuutta kesti 11v..jajos en olisi tehnyt kyseistä paperia,juoksisi exän takia perässäni ulosottomiehet jne...olisin joutunut maksumieheksi exän velkoihin....Nyt pystyn elämään lasten kanssa suht normaalisti,ilman exän velkojia....exällä taas menee huonosti...luottotiedot,ulosottomiehet,peritätoimistot hänen perässä...että SUOSITTELEN avioehtoa,kummankin puolesta.Yhteinen omaisuus toki puolitetaan mahdollisen eron sattuessa,mutta toisella ei ole toisen omaan omaisuuteen oikeutta.
      Kysymys kuuluukin,miksi et kirjoittaisi kyseistä paperia?

    • m.ala-poikela

      laittakaa se avioehto..
      meillä oli kans se...ja vaikka silloin ajattelin ettei eroa tuu niin elämä vaan vei..
      nyt käsken kaikkia ja itsekkin tulen seuraavalla kerralla ottaman...

    • seireenienlaulu

      Hän on oikeassa, kaikki menee tarvittaessa paljon helpommin. Ei siinä paperissa ole mitään ihmeellistä ja rakkauden kanssa ristiriitaista!! Päinvastoin. Kummallekin tulee selväksi asia-asiat, eikä niistä tarvi koskaan avioliiton aikana riidellä. Jaa tilaa tunteiden hoitamiseen muuten, eikö vain? Toisaalta voisit ajatella tulevaisuuttasi nuorena miehenä. Nyt avovaimosi on helppo sanoa, ettei hän vaadi mitään eron sattuessa, mutta silloin hänen ajatuksensa on voinut muuttua, ja oletkos ajatellut, että hänellä onkin sitten aikas hyvät oikeudet!!
      Rakkaus ja järkiasiat eivät kuulu yhteen!
      Mulla kävi naisena niin, että omistin vaikka mitä ja ei eron hetkellä eksälle tullut mieleenkään ne monet vakuuttelut, ettei olisi kiinnostunut omaisuudestani jos eroamme. Hänellä on maat ja mannut ennestään itselle tulossa, mutta puhdisti mut perinpohjin. Olen nyt yli nelikymppinen, eikä mulla ole omaa asuntoa eikä taida koskaan tullakaan. Kaikki viety! Usko pois!!

    • tai älä mene naimisi

      Yli puolet avioliitoista päättyy eroon.
      Tee avioehto !

    • Nainen ulos.....

      Avovaimosi tulee osallistua kuluihin, koska asuu asunnossasi.
      Onko hänellä omaisuutta, josta et tiedä. Haluaako hän asua siivelläsi.
      En menisi naimisiin ko. naisen kanssa. Mielestäni hän on loukannut sinua
      ja salaa jotain.

      terveisin nainen

      • SiivelläMyös;)

        Vai että loukannut vaatimalla avioehtoa? Just.. siinä yks kyyn käskyläinen neuvomassa.

        Ap luulisi olevan iloinen, että oletettavasti pienempi tuloinen haluaa olla hyötymättä mahdollisen eron tullessa ja osoittaa ehdolla myös sen, ettei rahan perässä juokse..

        Onko teille kellekään muistunut mieleen, että puoliso lasketaan AINA elatusvelvolliseksi ja mikäli työttömyys tai sairaus iskee, niin ei siinä saa mitään tukia pahimmassa tapauksessa. Joten silloin kyllä joutuu siivelle, oli sitten avo- tai aviopuolisosta kyse.

        Ap kun ei ole kertonut oikein avokkinsa taloudellisesta tilanteesta erityisemmin. Jos avo ei saa mistään rahaa, niin vaikea se on maksaa asumisestaan. Vai pitäiskö mennä kadulle jakamaan maksaakseen miehelle asumiskuluja?

        Tiedän kokemuksesta.. avioliitossa en saanut yhtään sairaspvärahaa yms. Mistäpä olisin maksanut silloin asumisestani? Silloin voi tehdä kaiken kotona, mikäli ei itse tienaa just silloin mitään. :)


    • nuijamies

      Fiksu nainen ja ihan nuija mies. Tottakai kannattaa tehdä avioehto, vai yritätkö rahasta naimisiin. Testamentit kannattaa myös tehdä samalla, ja sopia mitä tehdään lasten kanssa jo erotaan. Samalla voitte sopia miten raha-asioita hoidetaan. Näin olette eliminoineet 50% eroon johtavista syistä, ja voitte keskittyä suhteen hoitamiseen.

    • miirumaaru100

      Hei!

      Avioehto kannattaa tehdä. Toisaalta, kun asutte yhdessä tulisi puoliso osallistua asumisen kustannuksiin myös. Se on automaatio. Ei hän voi sinun siivelläsi asua. Se on normaalia asumisen kustannusta, eikä hän voi sitä vaatia takaisin. Tuntuu, että avokkisi elää tällä hetkellä sinun siivelläsi, jos ei aio osallistua millään tavalla kustannuksiin. Lainaan hänen ei tarvitse osallistua, mutta kyllä vastike pitäisi laittaa puoliksi, sen kummemmin ihmettelemättä samoin ruoka- sähkö yms. normaalit kulut.

      Menisihän hänellä rahaa yksin asuessa vuokraankin. Tuntuun ihan kummalliselta että hän ei suostu puolittamaan vastiketta. Nythän hän asuu sinun siivelläsi ilmaiseksi ja tietää sen itsekin.

      Nämä kaikki asiat vain puheeksi ja ilman muuta nimi tällaisen ihmisen kanssa avioehtosopimukseen. Se on hienoa että hän itse on sitä ehdottanut. Kyllä hän on kuitenkin velvollinen vaikka nimi on paperissa osallistumaan asumisen ja elämämisen kustannuksiin, varsinkin jos hän käy töissä ja hänellä on rahaa. JOs hän ei tee näin, hän kyllä loisii sinun kustannuksella.

    • viisautta+rakkauta

      ehdottomasti avioehto keskinäinen testamentti poskeiset pääse ronkkimaan

      • siipeilyä

        Mun mielestä vastikkeen lisäksi myös puolet korosta kuuluu toisen vastuulle. Asuminen maksaa aina (27ja yleensä paljon) ja korko vastike on yhdessä paljon vuokraa edullisempi eli lyhennyksen ehkä voi omistaja maksaa itse, mutta vähintään puolet muista kuluista kuuluu toiselle asukille. Aivan käsittämätöntä, että joku siipeilee noin.


      • selkoelämä
        siipeilyä kirjoitti:

        Mun mielestä vastikkeen lisäksi myös puolet korosta kuuluu toisen vastuulle. Asuminen maksaa aina (27ja yleensä paljon) ja korko vastike on yhdessä paljon vuokraa edullisempi eli lyhennyksen ehkä voi omistaja maksaa itse, mutta vähintään puolet muista kuluista kuuluu toiselle asukille. Aivan käsittämätöntä, että joku siipeilee noin.

        Siinähän siipeilee toinenkin. Omistaja lyhentää aika hyvin lainaa omiin nimiinsä kun ulkopuolinen maksaa korot ja vastikkeen joista ei hyödy mitään. Ainoa hyötyjä on lainanlyhentäjä.
        Itse en edes halua elämääni tilannetta että asun puolison omistamassa asunnossa. En halua asua ilmaiseksi mutta en halua kartuttaa toisen omaisuuttakaan maksamalla korkoja toiselle yms.


      • Kateellisuus on paha
        selkoelämä kirjoitti:

        Siinähän siipeilee toinenkin. Omistaja lyhentää aika hyvin lainaa omiin nimiinsä kun ulkopuolinen maksaa korot ja vastikkeen joista ei hyödy mitään. Ainoa hyötyjä on lainanlyhentäjä.
        Itse en edes halua elämääni tilannetta että asun puolison omistamassa asunnossa. En halua asua ilmaiseksi mutta en halua kartuttaa toisen omaisuuttakaan maksamalla korkoja toiselle yms.

        Sinun pitää ottaa oma vuokraluukku se helpottaa sinua ja ei puolisosi tartte sinua kuunnella. Sinulla on selvästi kateellinen mieli jos toisella menee hyvin...Pääset halvemalla kun maksat toisen kämppää ja samalla saat vaikka aina sitä mistä pidät...helppoa ja edullista....
        OLET VAAN KATEELLINEN:::: toivottavsti teette avioehdon jos menette naimisiin...muuten tuo kateellinen vie kaiken se on varmaa....


      • selkoelämä
        Kateellisuus on paha kirjoitti:

        Sinun pitää ottaa oma vuokraluukku se helpottaa sinua ja ei puolisosi tartte sinua kuunnella. Sinulla on selvästi kateellinen mieli jos toisella menee hyvin...Pääset halvemalla kun maksat toisen kämppää ja samalla saat vaikka aina sitä mistä pidät...helppoa ja edullista....
        OLET VAAN KATEELLINEN:::: toivottavsti teette avioehdon jos menette naimisiin...muuten tuo kateellinen vie kaiken se on varmaa....

        Olin parisuhteessa yli 25v. Maksettiin YHTEISTÄ asuntoa. Yhteistä nimenomaan koska talouteen tuo kumpikin rahansa. Mieskin elää yleensä naisenkin ostamalla ruualla jne.
        Jos toinen vaan kerryttää varallisuuttaan osaksi toisen kustannuksella niin se ei ole oikeuden mukaista. Parisuhde ei ole mikään vuokrasuhde.
        Tuo kateus on helppo vetää esiin jos joku on toista mieltä asioista. Jokainen tietää ettei ihminen ole kateellinen jos esittää oman kantansa asioihin. En minä ainakaan enää tässä iässä. :D


    • Huoleton

      Minäkin näin punaista, kun mieheni puhui avioehdosta. Emme sitä sitten tehneet. Emmekä ole sen koommin asiasta puhuneet. Eroaikeita ei ole ja jos tulee niin aika näyttää kuinka sitten käy.
      Meillä ei ollut kummallakaan mitään omaisuutta naimisiin mennessä. Nyt on yhteinen talo.

      • maksajamies

        Eli huoleton on huoleton,koska eron tullessa mies ajetaan yhteisestä kodista ulos ja sinä vaimona saat asua edelleen miehesi tuloilla maksetussa ja ehkä jopa miehesi omin käsin rakentamassa talossa!
        Se on sitä suomalaista epätasa-arvoa!
        Suomessa on naisten hyvä olla huolettomia, kun munattomat miehet ovat tehneet sellaiset lait, millä naisille on annettu vastuuttomat oikeudet ja sosiaaliturva miesten varoin!


    • åöljhgf

      Aloittajalle: Älä ole rakkauden sokaisema pölkkypää! Kyllä maailmassa naisia riittää, liikaakin.

    • avioero

      Voin sanoa että tehkää hyvät ihmiset se avioehto, josta onneksenne puhutaan niin paljon. Se on teille molemmille hyödyksi. Itse en sitä tajunnut tehdä, katson nyt niitä hakkuuaukkoja ja maksan velkaa eläkepäiville saakka. Ex rilluttelee miten haluaa, kun on millä mällätä. Avioehdon tekeminen ei ole mikään rakkausasia, se on käytännön asia ja helpottaa asioiden selvimistä mahdollisen eron sattuessa.

    • isä -58

      Minä ainakin epäilisin toisen tarkoitusperiä, jos morsian vaatisi avioehtoa ennen avioliittoa. Ilmeisesti nasesi hautoo avioeroa heti vihkimisen jälkeen.

      Isänä neuvosin poikaani/tytärtäni luopumaan naimsiin menon ajatuksesta.

    • kaikkea sitä kuulee

      Ämmä vedättää sua minkä kerkee, rupee nyt ees vuokraa pyytämään. Vai onks teillä sellanen järjestely että maksaa luonnossa? Oli miten oli niin en tollasen naisen kanssa menis naimisiin ILMAN avioehtoa. Mutta muista käyttää ehto jollain sinun piikkiin työskentelevällä lakimiehellä ennenkuin allekirjoitat.

    • Onpas "vaikeaa"

      Mielestäni aloittaja on tyhmä. Kuka helvetti suuttuu siitä kun avioehtoa ehdotetaan?

      Se tekee todellakin monista asioista paljon helpompaa jos eroatte(mikä on tilastollisesti ottaen todennäköistä, vaikka rakkaus sumentaa tätä realistista suhtautumista asiaan)

      Muijasi on oikeassa, joten suostu siihen avioehtoon tai älä mene naimisiin, mutta lopeta tyhmien kysymysten esittäminen.

    • kokemuksia on

      kasvaa aikuiseksi,hyvä mies,avioeho on sinun suoja.Ei kannatta olla liian sinisilmäinen.

    • avioero

      Voin sanoa että tehkää hyvät ihmiset se avioehto, josta onneksenne puhutaan niin paljon. Se on teille molemmille hyödyksi. Itse en sitä tajunnut tehdä, katson nyt niitä hakkuuaukkoja ja maksan velkaa eläkepäiville saakka. Ex rilluttelee miten haluaa, kun on millä mällätä. Avioehdon tekeminen ei ole mikään rakkausasia, se on käytännön asia ja helpottaa asioiden selvimistä mahdollisen eron sattuessa.

    • Minimekrri

      Nykyään ei saa edes sellaista asuntolainaa, joka olisi teidän yhteinen. Vaikka asunnon omistaisi puoliksi, niin laina jaetaan kahteen osaan esim. 50 % sinun nimissä olevaa lainaa ja 50 % vaimosi. Prosenttiluku voi olla myös joku muu, kuten aika paljon on vanhemmilla uusiopariskunnilla, jolloin toisella saattaa olla jo entinen asunto myytynä kun toinen vasta ostaa ensimmäistään. Tietenkään ei ole kiellettyä esimerkiksi vaimon äitiysloman aikana maksamaan myös hänen osuuttaan asuntolainasta.

      Itse olen erittäin analyyttinen ja mietin asioita tarkkaan. Menin nuorena naimisiin "loppuelämäkseni". Sitä ei vaan voi tietää, miten itse kehittyy ja millaiseksi se puoliso osoittautuu pitkällä aikavälillä. Voi myös tapahtua asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa (työttömyys, vakava sairastuminen, paljon takaiskuja, vikitteleviä työkavereita) ja sellaiset asiat voivat vaikuttaa suoraan tai välillisesti. Itsellenikin tuli synnytyksen jälkeinen masennus, jota ei osattu heti diagnosoida. Se heijastui parisuhteeseen väistämättä.

      Minusta avioehto kannattaa tehdä ehdollisena. Jos siis elätte yhdessä avioliitossa elämänne loppuun asti, niin avioehtoahan ei silloin tarvita lainkaan! Jos taas avioehto on olemassa, niin se turvaa teidän kummankin selustan. Sitä ei nimittäin voi koskaan tietää, että miten elämä sujuu. Kumpi tahansa saattaa saada esimerkiksi yllättävää perintöä, johon ilman avioehtoa aviopuoliso on oikeutettu. Avioehdon voi myös tehdä koskemaan esim. vain perittyä omaisuutta sitten joskus tulevaisuudessa kun se tapahtuu. Erityisesti perintötilojen ja rakkaan kesämökin yms. suhteen on hyvä sisäistää, että avioehdon avulla ne pysyvät suvussa eikä niitä menetä mahdollisen avioeron sattuessa.

      Lisäksi sinun miehenä kannattaa sisäistää sellainen seikka, että aviopuolisoon on elatusvelvollisuus. Mitäs jos vaimosi innostuu lapsenhankinnasta ja rakastuu lapseensa niin kovasti, että haluaa niitä lisää ja lisää eikä halua mennä töihin ollenkaan? Sinä et voi pakottaa häntä töihin ja todennäköisesti ehditte saamaan 1-2 lasta "ylimääräistä" ennen kuin tajuat pistää piuhasi poikki. Tällöin sinä toimisit elättäjänä ja jos eroaisit, joutuisit maksamaan omaisuudestasi puolet hänelle (ja tietysti maksamaan elatusmaksut lapsista).

      Muutenkin raha-asiat kannattaa selvittää kunnolla, että kuka maksaa mitäkin ja mitä sitten, jos tulot eivät olekaan tasaiset (esim. sinä jäät työttömäksi tai vaimo jää myöhemmin äitiyslomalle).

    • Coke-nut

      "Rakastan avokkiani aivan mielettömästi"

      Älä ole naiivi. Olet hyväksikäytetty ja tunteillasi osataan lypsää hyötyä. Saatat kuvitella, että toinen on herkkä ja rakkautesi lopulta voittaa, mutta sellaista ei oikeasti tapahdu, jos toinen on narsisti.

      Ei hän osallistu kustannuksiin vaikka olisitte naimisissa. Jos eroatte, maksat kovat erorahat. Mikäli saatte muksuja, he joutuvat pelinappuloiksi. Heillä uhkaillaan, heitä uhkaillaan ja sinusta on hyötyä niin kauan kuin maksat, tai jollain tavoin palvelet tämän intressejä.

      Ole Suomen fiksuin mies ja heitä tuo haaska pihalle, mutta älä muutu hänen kaltaiseksensa. Etsi rakastava vaimo.

    • naisen näkökulma

      Minä itse olen samassa tilanteessa ja olen siis se nainen, joka tahtoisi tehdä avioehdon. Yritän tässä selittää omia perusteitani, jos ne vaikka olisivat samankaltaisia kuin sinun avovaimosi, ja ymmärtäisit tilannettanne paremmin. Me ollaan kihlatun kanssa menossa vuoden päästä naimisiin ja yksi ilta kysyin mieheltä, pitäisikö tehdä avioehto ja vastaus oli että ei, ei edes jatkanut keskustelua siitä, koska "ei me kuitenkaan koskaan erota". Meillä on vähän samankaltainen tilanne kuin ap:llä , sillä olen opiskelija, jolla on opintolainaa useampi tonni ja miehellä taas hyvä työ, paljon säästöjä ja varmaankin kohtuullinen perintö tulossa jossain vaiheessa.

      Mies on vähän toivoton romantikko ja oikeastaan hänen lähisuvussaan on vain perheitä, joissa oikeasti kaikki on hyvin ja avioliitot kestäneet toisen puolison kuolemaan asti. Minä taas olen perheessäni ja suvussani nähnyt oikeastaan järjestään jokaisen avioliiton hajoavan, ja siksi olen realisti ja ajattelen nämä rakkaus-asiat järjellä. Rakastan kihlattuani mielettömästi ja haluan perheen sekä mahdollisimman pitkän tulevaisuuden hänen kanssaan, mutta ymmärrän myös sen, että ihmiset muuttuvat ja mikä nyt tuntuu ihanalta, ei välttämättä sitä enää ole vaikkapa 20 vuoden päästä. Haluaisin avioehdon, sillä se säästää meidät mahdollisen eron (se on AINA mahdollinen!) aiheuttamilta riidoilta ja sotkuilta, sekä siksi, että molemmat saisivat erossa oman työnsä karruttaman omaisuuden itselleen ja yhteisen omaisuuden jaon suoritettua reilusti. Rakkauteni määrään pahimpaan varautuminen ei vaikuta millään tavalla.

      Itse ainakin rakastan miestäni niin paljon, että haluan vain hänen parastaan, ja koska olemme avioliittoon astumassa niin erilaisista taloudellisista lähtökohdista, haluan turvata hänen hyvinvointinsa ja oikeutensa omaan omaisuuteensa, vaikka joskus eroaisimme. Minusta avioehto on myös puolison arvostamista ja oikeudenmukaisuuden osoitus.

    • Mikäs nyt noin

      Itsellä isäpuolella ja äidillä avioehto, koska äiti omistaa talomme. Ei se minusta yhtään niiden rakastamista vähennä. Helpottaa vaan elämää mikäli käy niin surkeasti että ero käy. Ja myöskin talo tulee kokonaisuudessaan perintönä meille eikä isäpuolen omille lapsille.

      Minusta vaimosi ajatus on oikein fiksu. Olet ostanut kalliilla oman asunnon ja hän haluaa että mikäli käy surkeasti että ero tapahtuu ei talon kanssa käy hirveätä häslinkiä.

    • Tasan ja ilman avioehtoa.

    • turku99

      Avioehto on nykypäivää,jokainen pari tänäpäivänä tekee avioehdon jos ajatelee järkevästi

    • Kaaaarinaturku43

      Mielestäni avokkisi on fiksu, täyspäinen nainen, joka ymmärtää elämän realiteetit.
      Rakkaus on muuttuva käsite, ja kaikkea voi vastaan tulla, halusi tai. Vie pikaisesti vihille noin upea lyyli, äläkä mieti turhaan. Onnea teille =)

    • eronnut,uudelleen av

      Avioehto on hyvä.Nuorena rakastuneena ei sitä jaksa ymmärtää.Elät yli 60v.eronnut ja tapellut omaisuudesta.raastava

    • miskoo

      siltä kuulosta kuin aviokkasi halua tietty määräaika avioliitto. joo on mentävä naimisiin,voi mennä hyvinkiin ilman mitään ehtoja.
      pitää vaan rakentaa kaikkea pohjalta...:D:D:D

    • Kummaa..

      En näe avioehdossa ongelmaa. Asutte asunnossa, joka on sinun nimissäsi ja avopuolisosi haluaa avioehtoa.

      Sinun tilanteessasi ärsyttäisi enemmän, mikäli avopuoliso, joka ei osallistu asunnon kuluihin sanoisi, ettei mene naimisiin, mikäli edes ajattelet avioehtoa.

      Tosin, nykymaailmassa tuo avioehto ei taida loppupeleissä painaa (?) Itselläni ei näistä ole kokemusta, mutta esimerkiksi virallisesta testamentista huolimatta ihmiset riitelevät ja aloittavat oikeustaistelun, miksei siis myös avioehdosta huolimatta?

      Itse kiinnitin huomiota siihen, että avopuolisosi on jo suunnitelut selkeät eroskenaariot päässään. Saattaisi viitata siihen, ettei hän ole täysin valmis sitoutumaan "lopullisesti".

      Sinun tilanteessasi lykkäisin avioliittoa ja etenkin lasten suunnittelua, mikäli sellainen nyt on käynyt mielessä.

    • sorgjsdkoljgiodjgo

      Minä mene naimisiin ja jaan omaisuuteni 50/50 Se on ainut ja oikea tapa

    • Simo Hovari

      Tehkää ihmeessä avioehto. Se on järkevä ratkaisu.

      Mutta jos vaimosi ei osallistu asumisen kuluihin muuten, niin ala periä häneltä vuokraa. Hän kuitenkin käyttää sinun asuntoasi, joten on kohtuullista, että hän myös maksaa siitä.

      • Kummaa..

        Yhdyn mielipiteeseesi, ehdottomasti paras ratkaisu molempien kannalta.


      • Neuvo

        Olisi reilua maksaa vastikkeesta, sähköstä, vedestä, ruuasta ja muista yhteisistä asumiskuluista puolet, koska asuu saman katon alla.

        Lainan lyhennys korkoineen on mielestäni sinun maksettava, jos asunto on sinun omistuksessasi.

        Avioehto on järkevä ratkaisu, molemmat pitäköön mahdollisen eron (en sitä teille toivo) sattuessa oman omaisuutensa.


    • Mikä tässä on ongelm

      Niinhän Anna Nicole Smithkin rakasti sitä kuolemansairasta 70v pappaa... Mitä se estää mitään? 50% pareista eroa ja 70% varmuudella eroat sinäkin jos sinun parhaat ystävät eroavat. Ainakin jäät voitolle.

    • johnny123456

      jos joskus löytyy vielä nainen niin avioehto tulee. .. nainenkin tulee todennäköisesti olemaan jonkun muun maalainen kuin suomalainen
      .. vm80

    • Revisori

      Se on ihan oikein. Avioehto pitäisi olla pakollinen. Sehän on erotlanneta varten luotu vakuutus.Se ei vaikuta perintöihin eikä siihen jos toinen puoliso haluaa maksaa kuluja enemmän.

      Kyllä puolisosi varsikin avokkina pitäisi osallistua asumiskuluihin. Jos ei maksa vuokraa niin sitten vaikka ostaa ruokaa.

      Ehkä naisellasi ei ole kaikki ihan kunnossa...

    • Nainen!!

      no enpä kyl edes harkitsis kosivani, jos jo nyt hän puhuu mahdollisesta tulevasta erosta eikä osallistu asumiskuluihin :O jos menette naimisiin niin ei varmaan maksa silloinkaan mitään..... :O

    • harrastelija tuomari

      Ketjussa esitettiin väärää tietoa, leski perii lapsettoman puolison
      kuolemantapauksissa. Oli avioehto tai ei. Olikohan se niin että jos puoliso on
      tehnyt testamentin jonkun toisen hyväksi, siis jos ei lapsia ole, niin silloin
      kuolemantapauksissa leski ei peri.

    • IM

      Avioehto on erittäin hyvä. Miksi sitä pelkäät. Se on oikeudenmukainen ratkaisu varsinkin mahdollisen eron sattuessa.
      Jos asenteesi yleensä ovat tuota luokkaa, ero todennäköisesti tuleekin ennen pitkää.

      • pannaan vaan ehdot

        kylähän se on oikeudenmukaine jos hinnoitellaan mYÖS KAIKKI MUUKIN AVIOLIITON AIKANA tapahtuva palvelus, esim, siivous, lastenhoitopalvelu, paidan silitys, synnytys, lapsien imetys kappalehinta, ja tuntipalkka, eläkemaksut lastenhoidosta, tapaturmavakuutukset synnytyksen aikana,, pistäkää vaan kaikki papaerille ennen häitä! Samoin mielipaha haukkumisista, lyönneistä, huoritteluista, henkisestä kärsimyksestä seksin aikana , ruman ukon kattelusta. jne.Catherine Zeta Jones teki viisaan avioehdon ja Katie holmes ansaitsi 3 miljoonaa/aviovuosi vanhan kurppamiehen katselusta ja tyhmien vitsien kuuntelun tuomasta kärsimyksestä! Mulle kävis ehkä 10 miljoonaa/vuosi, Maksu ajallaan, tai viivästyskrko juoksee.Lakimie rustaamaan mustaa valkosella, kyllä käy YEAH!


    • Joo ilman muuta
      avioehto on nykyään paras ratkaisu,olim ensten vastaa,molemmilla oli aiempaa omaisuutta,tuli ero eikä mitään ongelmaa jaossa avioehdon ansioista.ilman ehtoo saa helposti ruiitaisen ja kalliin eron sitäkin on kokemusta,ei kivaa riidellä omaisuudesta oikeudessa eron tapahtuessa.
      Suosittelen avioehtoa

    • Tee se vaan

      Avioehto on ihan hyvä asia, koska mitä tahansa voi elämässä tulla eteen.
      Ei se ole epäluottamuksen osoitus.
      Miksi morsiamesi "pamautti" asian? Kysymys on ihan normaalista asiasta, kuten testamentista tai yhteisesti hankittavasta asunnosta tai autosta.

    • ;-(

      Näitä lukiessa tuli tunne että kukaan ei enään usko rakkauteen ja sen pysyvyyteen.

      Eniten kuitenkin mietityttää tuo että ei osallistu asunnon kiinteisisiin menoihin??? Mitähän vaimokkeesi sitten maksaa asumisestaan???

      • vaaripappara

        Rakkaus katosi avioliitoista silloin, kun nainen tehtiin sosiaaliturvan avulla taloudellisesti riippumattomiksi miehestään.
        Tämä on totuus!
        Nykyisin sekoitetaan ihastus rakkauteen.


    • Toivakkalainen

      Minulla on lähes samanlainen tilanne. Asun sulhaseni talossa eikä hänellä ole perillisiä. Minulla on kylläkin kiinteää omaisuutta, mutta vahemmän kuin sulhollani. Tästä huolimatta, MINÄ OLEN SE, JOKA HALUAA AVIOEHDON, JOS MENEMME JOSKUS NAIMISIIN.
      Mietipä sitä,ettetkö voisi tehdä testamenttia puolisosi hyväksi, JOS NIMITTÄIN AVIOIDUTTE? Minun mielestäni tuossa teidän jutussa ei ole mitään syytä kummankaan ottaa nokkiinsa. Tänä päivänä on ihan luonnollista tehdä ko. sopimus, se todella sselkeyttää tilannettanne. mahdollisessa jatkossa.

      Sitten tuohon kuluasiaan! Morsmaikkusi ei taida ymmärtää tuota tilannettanne! Eihän MISSÄÄN asuta ilmaisin. Kyllä hänen olisi maksettava kiinteistä kuluista puolet ja ruuasta osansa, TOTTAKAI. Näin olisi ihan kohtuullista teille molemmille. Lainat nyt ovat, samoin kuin asunto, tietysti sinun. Täs mä vähäv ajattelen, et olettekos te ollenkaan tosissanne vai herjaako heitätte tänne palstalle??!!
      Terveisin Toivakkalainen

    • Sulla on järkevä avokki. En minäkään kanssasi avioituisi. Totuushan on, että avioliitossa on yksinkertaista jakaa kuluja puoliksi, niin asumis- kuin elämiskuluja. Tällöin te molemmat olette kimpassa. Toki osakkeesi, jonka olet omistanut jo ennen avioliiton solmimista, rajaat itsellesi kuuluvaksi, koska sen kerran olet maksanutkin, mutta tulevat kulut jaatte keskenänne. Näin myös vaimosi saa puolet omaisuudesta, jonka olette hankkineet avioliiton aikana, mikäli kuitenkin eroatte. Neuvotelkaa esim. pankin lakimiehen kanssa, miten tuleva omaisuus olisi viisainta jakaa, jos siihen kuitenkin joutuu. Kyllä siihen ihan molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu löytyy. Turhaan sinä hihojasi poltat sen takia, että tuleva vaimosi vaatii avioehtoa. Se on hyvin viisasta! - Terveisin paljon elämää nähnyt seniori
      Ps. Onnea avioliitollenne; kyllä se siitä, kunhan muistatte aina, että teitä on kaksi yhteisessä veneessä...

      • Ei selvää

        Kulujen jakaminen ei ole avioliitossa oikeastaan kovin helppoa. Esimerkiksi iso mies syö kaksi kertaa enemmän kuin pieni nainen ja ruokalaskujen puolittaminen ei olisi oikeudenmukaista. Mies voi myös käyttää autoa ja nainen vain aniharvoin. Tällöin myöskään auton ostaminen puoliksi ei ole kovin oikeudenmukaista. Naiset hoitavat myös ilmaiseksi enemmän kotia ja lapsia. Eikö tällekin pitäisi laskea joku hinta? Yhteisten lasten hankkiminen pienentää naisen tulotasoa niin, että hän ei välttämättä selviä yhdessä ostetun asunnon asuntolainasta. Paljon on esimerkkejä, joissa nainen uhraa elämänsä miehelle ja eron tullen kotiäitinä on puilla paljailla ainakin jos ei saa erossa mitään avioehdon takia. Avioehto tietenkin vähentää kotiäitiyttä, onko se sitten hyvä vai paha asia. Ongelma tulee myös siinä tapauksessa että toinen asuu suuressa asunnossa, jossa on korkea yhtiövastike ja toinen muuttaa hänen luokseen pienipalkkaisena. Tällöin yhtiövastikkeen puolittaminen syö pienipalkkaisen palkasta kohtuuttoman osan, vaikka hän ei edes haluaisi asua niin isossa asunnossa ja säästäisi yksin asuessaan.


    • lupa kysyä

      "näkeä punaista"
      Et selvästikään ole henkisesti kypsä parisuhteen viemiseksi vaativalle uudelle tasolle.

      Oletko läpäissyt edes avioliittokoulua, saatikka naimisiinmenoon oikeuttavaa loppututkintoa,?

      Oletko ylipäätään kypsä minkäänlaieen parisuhteeseen?

    • rooroo

      Tee se avioehto ilman muuta. En viitsi lukea edes loppuun tuota tekstiäsi, mutta tee se ehto!

    • Viisas avokki sulla

      Minulla ja miehelläni ei ollut avioehtoa. Ajattelimme, että emme tarvitse sellaista. Rakastamme toisiamme ja olemme lopun elämämme yhdessä. Luotamme toisiimme, joten avioehto on turha jne. jne. Mieheni totesi, että jos ero tulee niin silloin viimeisenä on mielessä raha ja omaisuus, ihan sama miten käy.

      Jännä miten sitä ihminen sitten muuttuu. 16 vuotta yhteistä eloa takana ja mies halusi eron. Halusi puolet kaikesta. Myös antiikkikalusteista ym. jotka olin saanut lahjaksi ENNEN kuin edes asuin hänen kanssaan yhdessä saati, että olisimme olleet naimisissa. Maksoin hänet ulos talosta ja ostin häneltä irtaimiston, maksoin siis jokaisen ostamani kalusteen, kipon ja kupin sekä auton ym. uudestaan. Tai niiden arvostapuolet, joka oli olevinaan hänen osansa. Joo. Mies osti taloon telkkarin. Kaikki muu oli minun ostamaani. Minulla on siis nyt aika hemmetin kalliit kalusteet ja lusikat. Talolainan maksoimme puoliksi, sähkön, vakuutukset, ruoan ym. minä, koska minulla paremmat tulot. Minua ei haitannut. Luotinhan elämäni rakkauteen. Voi, se rakkaus on hyvä syy moneen asiaan. Nyt ihan oksettaa. Jos ikinä vielä menen naimisiin niin aivan varmasti teen avioehdon. Kyllä sen verran täytyy suojella itseään, ettei aina joudu aloittamaan alusta ja "nousemaan tuhkasta". Ihmiset muuttuu ja olosuhteet muuttuu. Tehkää avioehto. Muu on typeryyttä.

    • kiitos ei

      Minusta avioehto on kuin valmistautumista eroon jo ennen vihkimistä. Jos minulta vaadittaisiin avioehtoa, en menisi naimisiin lainkaan. Voihan sitä olla sitten yhdessä ilman vihkimistäkin. MIkäli menen naimisiin, niin menen sillä ajatuksella, että sitten ollaan naimisissa kunnes kuolema erottaa!

    • sullemullekin

      Kyllä, ehdottomasti avioehto. Mutta yhteisen elon aikana on muistettava jakaa kulut oikeudenmukaisesti. Minkä vastikkeen maksamiseen hän ei osallistu? Rahoitusvastike ok, kuuluu sinulle, mutta hoitovastikkeesta ehdottomasti osa hänelle.

      Erosimme exän kanssa erittäin riitaisan, pitkän liiton jälkeen. Kun oli selvästi rajattu, mitä kukin omistaa samoin kuin että kustannukset oli jaettu oikeudenmukaisesti, oli ero siltä osin erittäin helppo.

    • Aviossa jo 30 v

      Menin naimisiin v. 1982 ja isäni pakotti minut tekemään avioehtoa, ja silloinen tuomari sanoi minusta (silloin ihmeellisen lauseen, jota olen aina muistanut):

      Hyvä nuori nainen, avioehtohan on naisen ja miehen paras henkivakuutus...

      Silloin elämää kokematoomana en ymmärtänyt, vielä tuomari lisäsi: silloinhan näet rakastaako tuleva miehesi tulevaa omaisuutta vai minua.

      Minulla on varakkaat vanhemmat, jotka vielä elävät ja mieheni tietää tasan tarkkaan, että kaikki mitä tulen perimään on minun. Mieheni allekirjoitti empimättä, ja tiesin siitä että rakastaa minua enemmän kuin tulevaa omaisuuttani.

      Joten suosittelen Sinulle lämpimästi avioehtoa (ajat ovat niin muuttuneet ja kaikkea ei voi tietää mitä tulevaisuudessa voi tapahtua).

      Suostut vain järkevään avioehtoon ja alat suunnittelemaan ihanaa kosintaasi, jota tuleva vaimosi ei ikinä unohda!

      Muista, avioehto on vain PAPERI...

      Onnellista tulevaisuutta!

    • angrybird

      sitku on ollu lähes 8 vuotta sinkkuna erottuaan kerran taloudellisin raastavin riidoin kyselee

      et mikä v-tun avioehto!?!?

      voi vajukit teitä

      Menisin uudestaan naimisiin rakkaudesta koska vaan ja jos mies veis omaisuuteni, so what. Pääsin kerran jaloilleni pääsisin uudestaan, ja ellen pääsis niin entäs sitten.

      mistä hiton ennakoinnista ja tulevan mahdollisesta arpomisesta ja analysoinneista te oikein jahkaatte. Saat sen mistä luovut, mutta siitä josta pidät väkisin kiinni, se viedään sinulta avioehdoista huolimatta. Tää on universumin laki.

      jos parilla ei ole samaa näkemystä asian suhteen ei kandee mennä naimisiin edes avioehdoin. Mieti ukko sitä.

    • mooses2

      Tottahan toki avioehto on tehtävä. Tyhjätaskut vastustavat ja syyt tiedetään.

    • jäitähattuun!

      menkää naimisiin vasta kun kumpikin on rauhassa asiaa pohtineet. jos vielä sitten olette avioehdon kannalla harkitkaa naimisiin menoa. siihen asti keskustelkaa siitä mitä se käytännössä merkitsee. itse suosittelen avioehtoa, se ei rakkautta vähennä vaan on kummankin turva.

    • mielipiteeni?

      Kannattaako mennä naimisiin ilman avioehtoa ? Ei todellakaan.

    • Tuohan on vaan hyvä!

      Hei ap!

      Tuohan on vaan hyvä juttu!

      Ole iloinen ja pyörähdä muutama kunniakierros itsesi ympäri!

    • meisseli mullakin

      muisappas nuorukainen, että rakkaus on ikuista -elokuvissa!

    • Ehkä ei kannata vielä edes kosia.

    • raha ja rrrrakkaus

      Raha ja rakkaus on ihan eri asioita ja niitä kannattaa ajatella erillisinä. Minusta vaikuttaa, että avokkisi haluaa olla SINUN kanssasi, ei rahojesi. Mutta toivottavasti hän maksaa muita elämisen kuluja, sähköä, laskuja, ruokaa yms., jos saa luonasi asua ilmaiseksi.

      • Totuus naisesta

        EI raha ja rakkaus ole eri asioita, sillä kaikkien ympäri maailmaa tehtyjen tutkimusten mukaan nainen rakastaa enemmän rahaa kuin miestä!


    • näin vaan se on.

      EI nykyään kukaan elä elämää yhdessä. Kyllä se ero vaan tulee ja silloin on hyvä olla se ehto.

      Ihan oikein naises toimii, ei saa olla sinisimäinen. Tällä kertaa näyttävästi nainen se viisaampi osapuoli. Kyllä suosittelen ottamaan avioehdon, ei kaduta sit ero tilanteessa.

      • dhgfhgfb

        Mutta kannattaako silloin mennä edes naimisiin? Voi kai sitä muutenkin olla yhdessä.


    • ....................

      "Mielestäni kaksi toisiaan rakastavaa ihmistä eivät tarvitse minkäänlaisia ehtoja vaan kaikki menee tasan, tuli ero tai ei."

      Ai että toisen omaisuus vain ilmaiseksi toiselle alkuperäiseltä omistajalta lupaa kysymättä? Omasta mielestäni tuollainen on varastamista. Siksi en voi ymmärtää, että miksi Suomen laki sallii avioerotilainteissa tällaisen varastamiseen rinnastettavan toiminnan. Varastaminen ei lain mukaan ole sallittua, miksi tämä siis on?

      Lisäksi kun 50% avioliitoista päättyy eroon, niin se pistää kovasti miettimään, että kannattaako nykyään mennä enää avioliittoon ollenkaan. Tilannetta voi verrata vaikka siihen, että nousee lentokoneeseen, jolla on 50% todennäköisyys joutua onnettomuuteen. Veikkaan, että aika harva uskaltaisi sellaisen koneeseen nousta, harva nousisi, vaikka todennäköisyys olisi 10% tai 5% tai edes 1%.

      Miksi siis avioliittoon kannattaisi ylipäätään edes mennä? Voihan sitä toisen kanssa elää yhdessä ilma avioliittoakin.

      • eroriidat kokenut!

        Suomi on yltiöfeministinen maa! Meillä lait ja käytännöt on muodostuneet vain naisen näkökulman ja naisen elämää turvaavaksi miesten kustannuksella!

        Avioehto turvaa myös miehen oikeudet, kun se hyvin laaditaan ja mies pitää huolen kirjanpidostaan ja rahojensa sekä tositteittensa säilyttämisestä turvassa vaimon ja hänen sukulaistensa ulottumattomissa!
        MIesten pitäisi muistaa, että koko virkakuntamme ja oikeuslaitoksemme puoltavat aina naisia. MIes on heikoilla, ellei osaa etukäteen suojata ja varmistaa tulevaisuuttaan myös pahojen päivien varalle näitä feministikoneistoja vastaan!


    • Dibs

      Avioliitto on myös taloudellinen sopimus, joten teidän pitää yhdessä ennen avioliittoa sopia nuo asiat. Koska avioerot ovat nykyään yleisiä, niin avioehto on hyvin järkevä sopimus. tehän voitte kirkoittaa sellasien avioehdon, jossa asanotaan, että jos avioliitto päättyy toisen puolison kuolemaan toisella on avio-oikeus hänen omaisuuteensa, mutta eron sattuessa tuota avio-oikeutta ei ole.

      Avioliitossa kumpikin on velvollinen huolehtimaan perheen elatuksesta kykyjensä mukaan joko tuomalla rahaa talouteen tai "toiminnalla kodissa" eli taloutyötä tekemällä. kuka tekee mitäkin ja kuka maksaa mitäkinh. Sekin teidän pitää voida sopia ennen avioliittoa. Miesten tavoin suhtaudut avioliittoon hyvin tunteenoamaisesti. Onneksi avokkisi on järkevämpi. Jos ette pääse sovintoon, ette tietenkään voi avioitua.

    • Joskus isäntä

      Kannattaa tehdä avioehto. Omaisuus on eri asia kuin parisuhde. Testamentilla kannattaa yhteisten lapsien puolisoilta evätä oikeus perintöön, koska siellä voi olla joku johtaja Turhapuro vaatimassa lakiosuutta 30 vuoden kuluttua. Avioehto taas kannattaa tehdä, jotta eron sattuessa asiat ovat selvät eikä niistä tarvitse sitten kiistellä vaan selvitään jo nyt neuvottelulla.

    • hohhoijakkaa

      Jos sinä olet kerran se jolla on enemmän omaisuutta, niiin miksi et suostuisi avioehtoon?!?!?

      Muista periä myös vuokraa puolisoltasi siitä että hän asuu sinun asunnossasi.

      Ihan oikeesti, mono persiille ja uusi hakuun, tyyppi ei ole ihan järjissään.

    • mk

      Ei muuta kun semmoista ehtoa tekemään jossa vain yhteinen omaisuus menee jakoon ja muu kuten perinnöt tai vaikka lottovoitto niin ei tartte puolisolle urhasta maksaa. Itse jo yli 20v avoliitossa ja yksi lapsi. Asunnot puoliksi että silleen mutta perin aikanani äidiltäni muutman satatuhatta euroa niin jos olisin naimisissa ilman ehtoa niin puoliso voisi rahastaa vaikka mitä. Vaikka maksat ásunnon itse ja menette naimisiin ja se kestaa vaikka 15v niin puoliksi menee vaikka naisesi ei ole mitää laittanut latiakaan. Jos liitto on kestanyt yli 5v niin tasinkoa voi vaatia. Jätä nykyinen asunto itsellesi ja ostakaa yhteinen puoliksi ja tehkää avioehto niin hyvä tulee.

    • e4r5t6y7uiopåpoiuyt

      usko akkaasi ota avioehto ja sittenkun se lopettaa kodin leikkimisen sen jälkeen kun työpaikan ukkomies on sitä käyttänyt mällin kirnuamiskoneenaan niin olet vahvoilla. potkaiset vain sen veke ja otat uusia tilalle. maksettuun kämpään on aina tunkua

      • Kuumaa huumaa

        Just noin...näin se vaan menee..pikkujoulu tai muu juttu ja kyllä astuttajia piisaa työpaikalla..ei olsi ensimmäinen kerta kun paksuksi pyörähtää...silloin saa potkaista persuuksiin ja ottaa seuraan maksettuun omaan taloon....niitä kyllä löytyy vaikka kuinka ...sa valita mistä vaan....nyt olen sen huomannut itsekin ....


      • 200000 elättiä
        Kuumaa huumaa kirjoitti:

        Just noin...näin se vaan menee..pikkujoulu tai muu juttu ja kyllä astuttajia piisaa työpaikalla..ei olsi ensimmäinen kerta kun paksuksi pyörähtää...silloin saa potkaista persuuksiin ja ottaa seuraan maksettuun omaan taloon....niitä kyllä löytyy vaikka kuinka ...sa valita mistä vaan....nyt olen sen huomannut itsekin ....

        Jokaisen suomalaismiehen pitäisi ymmärtää, että jos nainen nai itsensä paksuksi vieraan miehen kanssa avioliiton aikana eli siis lapsen siittäminen tapahtuu avioliiton ollessa voimassa, niin naisen petollisuudesta huolimatta mies tuomitaan feministisen isyyslain nojalla automattisesti elättämään tämä vaimon syrjähypyn tulos aikuiseksi saakka!
        Vaimo pääsee kuin koira veräjästä ilman vastuuta! Siinä mielessä avoliitto on avioliittoa turvallisempi vaihtoehto miehelle ja siinäkin voidaan tehdä avioehtoa vastaava sopimus!
        Suomessa on jo n 200000 petettyä isää, jotka elättävät väärän miehen lasta. Isyystutkimuksia ei tehdä miehen pyynnöstä lainkaan! Sama laki määrää, että isyystutkimus tehdään vain naisen tai sosiaaliviranomaisen vaatimuksesta. Mies siis määrätään tahallisesti elättäjäksi lain voimalla!
        Älkää siis avoioituko!
        Jokaisella laiva-, lapin- tai etelänreissulla saan potkia aviovaimoja kimpustani, koska olen isältäni perinyt etelämaalaiset piirteet!


    • keinot on monet, yea

      Ettet nyt vaan haluaisi, että naises joutuu maksumieheksi myös asuntolainasi suhteen jos karahdatte karille?

      Ovela paskiainen olet, mutta tyttöystäväsi on fiksumpi!;)

    • Dara

      Minulle tuli ekaksi mieleen, että onko puolisosi vanhemmilla paljonkin omaisuutta? Jospa hän onkin huolissaan tulevasta perinnöstään? Entä jos ehdottaisit hänelle kompromissina avioehtoa koskien vain ennen avioliiton solmimista hankittua ja perittyä omaisuutta?

      Minulla ja miehelläni on avioehto koskien perittyä omaisuutta. Tämä siksi, että tulen äitini kuoleman jälkeen perimään osan sukutilastamme. Sen haluan säilyvän meidän suvussa, vaikka miten kusisesti mulla kävisi muuten. Mieheni ei ole tykännyt yhtään huonoa tästä asiasta, vaan suostui avioehtoon mielellään. Rakkautemmekaan määrään ei tämä ole vaikuttanut.
      Kaikki omaisuus, tai tuleva sellainen, ei aina ole kuitenkaan ihan omaa, vaan myös muiden omaisuutta. Tällaisen omaisuuden suojelu ei ole merkki rakkaudettomuudesta, vaan se on järkevää.

      "Mielestäni kaksi toisiaan rakastavaa ihmistä eivät tarvitse minkäänlaisia ehtoja vaan kaikki menee tasan, tuli ero tai ei."

      Ehkä puolisosi ei halua kaiken menevän tasan. Tai ehkä hän ajattelee, että mahdollisen eron tullessa puolisto harvemmin enää toisiaan rakastavat, joten silloin ei välttämättä ajattelekaan asioista enää kuten rakastaessaan vielä ajatteli ja omaisuuden jako ei ehkä niin helppoa olekaan kuin sitä rakastuneena kuvittelisi. Tai ehkä hän haluaa osoittaa, ettei ole sinun omaisuuttasi kärkkymässä vaan sinua.

      Sinuna minä näkisin enemmän punaista noista teidän asumiskustannuskuvioistanne kuin avioehdosta. Henkilökohtaisesti en näe puolisollasi perusteita olla maksamatta omasta asumisestaan, jollei hän sitten kustanna muita elinkustannuksia sinua enemmän. Ei missään voi ilmaiseksi asua sillä verukkeella, että jos sukset menee ristiin, niin itse joutuu lähtemään. Eihän siinä mistään tulevasta erosta makseta vaan omasta asumisesta. Lainanlyhennyksiin hänen ei toki tarvitsekaan osallistua, koska asunto on sinun, mutta vastikkeisiin ja muihin asumisen kiinteisiin kuluihin kylläkin tarvitsisi.

    • Avioehto normaalia

      Avioehto on normaali käytäntö.

      Kun ystäväni erosi toisen kerran, hänen x:nsä vei hänen isänsä suuresta perinnöstä puolet. Oliko tämä oikein?

      Itse erosin kahdesti. Ensimmäisessä aviliitossani ei ollut avioehtoa, jonka takia menetin kaiken omaisuuden.
      Oli tosi rankaa aloittaa kaikki alusta tyhjätaskuna.

      Ennen eroa ex vaimoni pani haisemaan eli teki velkaa.
      Vaikka erossa kumpikin vastaaomista veloistaan, sovimme, että ne jäävät hänelle, ja että hän saa vastaavasti enemmän omaisuutta.

      Toinen vaimoni oli venäläinen, mutta toisessa avioliitossani oli avioehto. Onneksi.
      Ompelukoneen kanssa hän tuli asumaan luokseni, ja ompelukoneen kanssa hän lähti.

      Tänä päivänä avioehto on on normaalia, mutta myös järkevää.

      • ei totta

        Avioerossa ei voi menettää kaikkea, vaan yhteisestä omaisuudesta puolet. Jos toisella ei ole mitään, menettää puolet omaisuudestaan. Täten edellisen kirjoittajan jutut eivät pidä paikkansa, että hän menetti kaiken omaisuuden.


    • jaetttu ilo

      Olet idiootti, jos et suostu avioehtoon.
      Minun ex mieheni otti pankista lainaa pörssipeliin 210 000€ ja yhdellä viikolla hän oli saanut kahdesta pankista remonttilainaa 30 000€ kummastakin pankista. Hän oli lisäksi myynyt omaisuuttamme kuten veneen. Erossa minä jouduin maksamaan tasinkoa hänelle, kun kaikki rahat olivat kadonneet. Kaikki omaisuus ja velat kun puolitetaan avioerossa.
      Kun olen kertonut tästä kuulin riipaisevan tarinan, kuulin yhden naisen aviomiehellä todettiin dementia ja ennen kun hänet saatiin julistettua oikeustoimi kelvottomaksi, mies oli myynyt suvun kesämökin, autonsa, lastensa urheilupokaalit ja saanut pankeista eri perustein lähes sata tuhatta eruoa lainaa. Rahat mies muisti piilottaneensa omalta veljeltään, joka oli ollut haudassa jo yli 10 vuotta. Piilopaikan sijainti oli kadonnut muistista.

      • mk

        EI velat ole yhteisiä avioliitossakaan vaan kun ero tulee niin velka on sen kenen nimissä se on mutta se kummalla on velkaa niin hänen nettovarallisuutensa on pini ja se kenellä ei ole joutuu maksamaan tasinko. Jos puoliso ei ole takaajana niin velka ei ole yhteinen mutta jos yhteistä omaisuutta on vakuutena niin se on ongelma.


    • ei vielä vihitty

      Vittu, mielestäni pitäisi tulla laki että avioehto olisi automaattinen jos ei muutoin määrää!

    • Nå man får väll "tro" vad han säger i klippet? http://youtu.be/zPzSKutSp1s Eller så vet jag inte. Svårt är det i varje fall att bli accepterad. Ja det där ni vet att vara social. Men varför far folk till olika dejter om dom inte vill bli dejtade?

    • krerasta oppii

      Ihan vaan nimimerkillä kokenut ja maksanut. Eli maksakaa vastike puoliksi ja sähköt ja vedet yms. Lainat on sinun (saathan niistä vähennykset jotka eivät ole mitään) mutta ei siivellä voi asua omistakoon kuka vaan, tais sitten toinen vauhtoehto on että maksakoon puolet käyvästä vuokrasta ja silleen. Mun exä asui melkeen ilmattex 3v maksoi puolet sähköistä ja kun ero tuli, niin artisti maksoi vähän lisää. Tosin en kohtuuttomasti, mutta elätompä häntä 3v täysin.

    • niinpä1

      ei kuolemaakaan suunnitella vaikka tehdään testamentti. Miksi siis avioehto olisi eron suunnittelua.

      Meilläkin on avioehto, vaikka en 15 vuoden avioelämän aikana ole kertaakaan edes harkinnut eroa

    • Aloittajan kumppani vaikuttaa reilulta esittäessään avioehtoa. Voihan siellä olla taustalla vaikka pelokkaat sukulaiset, jotka eivät luota sinuun. Tai naisen odottamat perinnöt. Köyhemmän osapuolen ei kannata esittää ehdon tekemistä, jos on kierous mielessä.
      40 vuotta liittoa takana ja tekisin avioehdon, jos nyt olisin liittoani solmimassa. Rikkaampana lähtisin perintöjen takia erilleen.

    • kukglhgv

      Avio-ehto on hyvä asia. avokkaasi kuuluisi osallistua vastikkeen maksuun vähintään puolella osuudella. Aika sadistista väittää ettei voi osallistua asumiskuluihin typerällä tekosyyllä. Minäkin haluan ilmaiseksi jonnekin asumaan, ei pystyisi kyllä peiliin katsomaan sen jälkeen.

    • diipadaapahh

      voi vitun vajakit... ottakaa nyt se avioehto. Voi tulla ongelmia myöhemmin ilman sitä. MItä haittaakaan siitä voi olla? Älkää olko lapsellisia. Kyllä varmasti alkaa tekemään mieli avioehtoa jos rupee lukemaan kaiken näköisiä tarinoita, Esim perinnönjaosta.

    • Aninda

      Ei ollut avioehtoa ja sain 12v avioliiton aikana lisää omaisuutta sukulaiseltani. Mies petti ja vei sen jälkeen avioerossa puolet yhteisestä ja bonuksena myös tästä sukulaiseltani saadusta omaisuudesta mennessään. Naimisiin mennessä minulla ei ollut kuin huonekaluja niin eipä tullut se ehto silloin mieleen. Voin kertoa että harmitti mutta oma moka!

      • mk

        Olisit tehnyt siitä perinnön osalta avioehdon ennen kun olisit saanut sen. Ehson voi tehd ämyös naimisissa ollessaan jos toinen suostuu tai sitten pykälät perintöön etttei puolisot pääse käsiksi siihen.,


    • junstus

      avioehto tehdään, jos luotto omaan liittoon ei ole 100 prosenttisella tasolla.

      Toki moni liitto kariutuu, mutta jos edes solmimishetkellä ei ole täysi luotto suhteeseen, niin silloin se ainakin kariutuu.

      Avioehdollinen avioliitto ei ole mistään kotoisin? Ennemmin vaikka ns. susiparina.

      • voi vee

        HUOH!


    • opettelesananlaskut

      Äimän käkenä! Siis juovuksissa! Ei ihme tyttöystäväsi haluaa avioehdon, pelkää aiheestakin, että ryyppäät koko potin.

    • Hmh! Avioon mennessä ei kummallakaan ollut pienintäkään aikomusta erota. Nyt, yli 30 vuoden jälkeen ei edelleenkään ole pienintäkään aikomusta erota. Silti en olisi mennyt naimisiin ilman avioehtoa. Se on vain paperi yllättävien tilanteiden varalta. Se ei ole millään lailla vähentänyt yhteen hiileen puhaltamista tai provosoinut helppoon eroon.

      Ei avioehdon tekeminen tarkoita sitä, ettei luottaisi kumppaniin. Arkielämässä sen ei tarvitse näkyä mitenkään.Se vain on - siellä taustalla. Turvana jos jokin menee oikein pahasti pieleen.

    • -jaakko-

      Jos jälkiviisas olisin, niin avioehto olisi ollut jo ensi rakkauden ja liiton kanssa.. Toisessa liitossa onneksi oli ja siitä luojaa kiitän, olisi muuten tainnut mennä loputkin.. Ei avioehdossa mitään ihmeellistä, tai omituista ole - rakastatte toisianne vaikka kuinka paljon..

    • en hävinny mitään

      Avioehto. pakkohan sen on jollain tapaa osallistua asumiskuluihin kun kortteeraa sinun kämpässäsi. Toki jokaisen oma-asia mutta asuminen ei missään ole ilmaista.
      Jos molemmilla samanlainen palkka ja sinä maksat kaikki asumis kulut ja hän käyttää oman mihin haluaa niin minä en ainakaan menis edes naimisiin.

      Oma kokemus eronnu oli avioehto. Minulla oli talo ja on edelleen mulle riitti että ex hommas ruuat kaappiin molemmat oli tyytyväisiä kunnes tuli ero niin olis vielä halunnut puolet talosta Kiitos Avioehto. Toki oli aika paljon tuloeroa. Ja olin tyhmä ku en mithään kuluja ottanut mut eipä se talouttakaan kaatanut. Enkä ole katkera aikansa kutakin :D

    • Avioehto se on ihan hyvä asia. Mika on hankittu ennen molemmilla ja ne pitäköön. Jos toisella on osake tai maatila ja muutama sata hehtaaria vankkaa metsää; ei toisella ole oikeutta muutaman avioliitto vuoden jälkeen vaatia puolta omaisuutta itelleen. Mutta jos sävelet elämän juoksussa menee kohdalleen, niin vähemmän omistava ei himoitse toisen omaisuutta ja eikä ole siivellä eläjänä.

    • Järjen ääni

      Annanpa pienen neuvon näin vanhempana. Jos haluat välttää tulevia ongelmia, mikset tekisi sitä. Raha-asioita ei pidä sekoittaa rakkauteen. Järjen käyttö ei ole kielletty vaikka olisi kuinka hullaantunut. Moni rakkaus on päättynyt rahariitoihin.

      Naisesi taitaa olla järkevämpi kuin sinä. Minulla on huonoja kokemuksia miehistä, jotka käyvät kuumina. Tunteet leiskuvat ja tulee tehtyä kaikenlaista tyhmää, ja nainen saa selvittää sotkut. Jos raha-asiat on sovittu, niistä ei sitten myöhemmin tarvitse riidellä.

      Ehdotan, että avaatte yhteisen tilin, jolle siirätte joka kuukausi sopivan summan yhteisiä talousmenoja varten. Molemmilla on lisäksi oma tili, josta kumpikin päättää ihan itse. Niistä rahoista ei tarvitse tehdä tiliä toiselle. Olette kumpikin itsenäisiä ihmisiä - kai.

      Voit rakastaa tulisesti menettämättä arvostelukykyäsi. Avioehto on hyvä nimenomaan nyt kun kumpikaan ei vielä omista suuremmin mitään. Kumpikaan ei voi kokea sitä loukkaukseksi. Jos osoittautuu, että toinen tienaa enemmän ja kasaa omaisuutta ja toinen tuhlaa ja törsää tienestinsä, avioehdon voimassa ollessa ei tarvitse riidellä ja pelätä omien ansioidensa puolesta. Hyväksikäytön mahdollisuuskin on eliminoitu.

      Vai onko naisellasi parempi koulutus ja suuremmat tulot? Aiotko hyötyä tilanteesta? Toivottavasti hän on järkevä nainen eikä pelästy tunteenomaisia purkauksiasi. Et vaikuta oikein aikuismaiselta ja harkitsevaiselta.

    • 22

      ihmiset eivät oikeasti rakasta toisiaan sen näkee eron sattuessa joka tosiaan tapahtuu luvattoman usein,vaikka niin pyhästi ollaan luvattu "kunnes kuolema meidät erottaa"
      ja muuten ketjun aloittajalle : vähän tuntuu mahdollinen vaimos olevan aika narttu luonteinen jo valmiiksi että kyllä olis hyvä olla avioehto,muuten putsaa sut kokonaan,nytkin asuu ilmaiseksi kun olet niin ylikäveltävä ressukka,eipä tuotakaan "onnea" kestä useampi vuosi ,älkää ainakaan lisääntykö tietää jo millaiset geenit avioerolapsella on,voi raukkaa valmiiksi

    • rmtob

      Mitä se naimisiin meneminen ylipäätään elämääsi miksikään muuttaa?

    • dfvbgwfdfg

      Miksi avioehto aiheuttaa sinussa ahdistusta? Oletko vaarassa jäädä persaukiseksi jos akkasi lähtisikin lätkimään? Idiootti täytyy olla sen joka ei nykymaailmassa avioehtoa laita.

    • 15+6

      Ihmiselle on jo lapsuudessa iskostettu mieleen käsikirjoitus elämälle ajatusten muodossa, eli miten hänen tulee esittää "kunnon" miestä tai "hienoa" naista. Koska kysessä on ulkoapäin opittu rooli, ihminen ei ole oma itsensä, sillä hän esittää jotakuta muuta.

      Parisuhteisiin tämä vaikuttaa siten, että niistä tulee myös valmiin kaavan mukaista näyttelyä, eli teatteria, siis valhetta, ja sellaisessa suhteessa aitoa läheisyyttä ja rakkautta on mahdoton saavuttaa. Ihminen kokee läheisyyden puuttuvan, eli tietää ettei suhde ole totta. Tämä näkyy eri tavoin suhteissa, voit kysyä itseltäsi millä tavalla se näkyy teidän suhteessanne.

      Olen lukenut erästä kirjaa, joka kuvailee ongelman erittäin tarkalla tavalla. Kirjan avulla oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi jolloin sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa toimintaan tiedottomuudesta, eikä sitä edes huomaa, eli henkilö esittää roolia huomaamattaan. Ajatuksia paljastaessa tietoisuus omasta itsestä kasvaa koko ajan aina kunnes tuo opittu rooli on kadonnut kokonaan, jolloin jäljelle jää aito oma itse. Tämä mahdollistaa myös aidot ja toimivat ihmissuhteet.

      Kirjasta lisää täällä www.alkuajatus.org

      Suosittelen tutustumaan, kirja todella toimii!

    • Sambo.

      Ei pahalla, mutta tunnut olevan jo nyt kusetettu. Sinun nimissä asunto ja laina ja tyttöystävä ei osallistu edes vastikkeen maksuun. Mitä ihmettä tämä on? Itsellä oli samanlainen tilanne, että asunto ja velka minun nimissä, mutta en todellakaan olisi ottanut tyttöystävääni asumaan kanssani ellei hän olisi maksanut vastikkeesta ja kaikesta muusta puolet. Ystäväsi kuuluisi maksaa jopa enemmän kuin puolet, koska maksat lainan korkoja. Etkö huomaa, että ystäväsi vedättää sinua ihan kympillä. Mitä järkeä on suunnitella avioliittoa jossa nainen jo suunnittelee eronkin valmiiksi, täysin järjetöntä. Avioehto on suoja. Mieti sitten kun hän lähtisi joku päivä (ja sinun tapauksessa kuulostaa siltä, että se voisi tapahtua hyvinkin pian) niin sitten hän vie vielä puolet omaisuudestasi ja nauraa perään tyttöjen kanssa. Tuota voisi kutsua kiristämiseksi, ei rakkaudeksi. Herää nyt ihmeessä mies ennenkuin on liian myöhäistä.

    • fifty-fifty

      hmmphh-- Avokkisi on velvollinen maksamaan asunnosta vuokraa sinulle, aloittaja. Oli avioehtoa tai ei niin vuokraa voit vaatia jälkikäteenkin. Tee vaan avioehto, ja samalla pyydä asumiskustannuksista puolet tai vastaavasti naisesi kustantaa ruuat jne.

    • RikkaanVaimonMies

      Alkuperäiselle kirjoittajalle: voithan ajatella niin, että avioehto on nimenomaan rakkautenne merkki, osoitus siitä ettei maallisilla asioilla, kuten rahalla, ole merkitystä.

      Ennen kuin menin naimisiin, vaadin vaimoani laatimaan avioehdon. Meistä hän on se äveriäs osapuoli, minä pennitön. Halusin avioehdolla tehdä hänelle selväksi, että olen hänen kanssaan hänen itsensä vuoksi, enkä hänen rahojensa takia. Haluan myös, että hänen ei tarvitse tuntea minkäänlaista pelkoa tai painetta raha-asioista, jos suhteemme joskus päättyykin.

    • Tietäjä !

      Hyvää kaikkeja ja makijaa ihan kaikille ! Älkää menkö heikoille jäille , PLIIS ! Ole REHELLINEN !!!!!!!!!!!!!!!!! Mieti ihan ite , ei vaikee rasti ! Mun puh . on 050............... ?

    • turhaayrittää

      Parempi jos unohdat tuollaiset ajatukset liiton syventämisestä jos toinen on noinkin epävarma tilanteesta.

      • turhayrittää

        Avioehto lienee jopa järkevä ratkaisu ja omaksi eduksesi. Suurempi ongelma on vain sen ehdottomuus. Toinen on epäilemättä epävarmempi tilanteestanne kuin sinä.


    • Asioihin perehtynyt

      Avioehto ilman muuta!

      Onko Sinulla kotivakuutus? Onko autossasi kasko-vakuutus? Onko Sinulla matkavakuutus lomamatkojasi varten?
      Jos on, niin logiikkasi perusteella aiot siis polttaa asuntosi ja mällätä autosi ja lomamatkalla hävittää kaikki matkatavarasi!
      Avioehto on vain vakuutus sen varalle, että asiat menevät pieleen. Eikä siitä tarvitse edes maksaa kuin ehkä lakimiehen palkkio ja maistraatille pieni rekisteröintimaksu. Ei mitään vuosittaista maksua.

      Ilman avioehtoa kaikki omaisuus on yhteistä. Et voi ottaa lainaa ilman puolisosi hyväksyntää, jos tarvitset siihen jotaijn (yhteistä) omaisuutta vakuudeksi. Et voi hommata luottokorttia ilman, että hän hyväksyy sen. Tietysti sama toisinpäin. Jos hän ottaa ja menee takaamaan ystävälleen tai sukulaiselleen lainan (sen voi tehdä ilman toisen suostumusta), vastaat MYÖS SINÄ tämän - itsellesi ehkä tuntemattoman ihmisen - velasta, pahimmassa tapauksessa KOKO OMAISUUDELLASI!
      Siksipä avioehto on ehdottomasti järkevä asia kummallekin osapuolelle!

      MUTTA avioehto ei ratkaise kaikkea. Vaikka jotkut (ja avokkisi) ovatkin selittäneet, että asunto jää sinulle eron sattuessa, tämä ei ole välttämättä totta. Jos kyseessä on ns. pitkä avioliitto (=yli 10 vuotta, tarkkaa rajaa ei ole määritelty), niin asunto menee jakoon puoliksi, jos toinen puoliso sitä erottaessa vaatii. Oikeus katsoo, että puolisot ovat kuitenkin osallistuneet perheen kustannuksiin yhdessä ja hänen osallistumisensa joihinkin perheen kuluihin on mahdollistanut sen, että itse käytät isomman osan tuloistasi asunnon hankkimiseen (=lainan maksamiseen).

      Avioehto on myös hyödyllinen, jos jompi kumpi jossakin elämänvaiheessa suunnittelee yrittäjyyttä. Sillä rajataan vastuita siltä varalta, että yritys menee nurin. (Puolet aloittavista yrityksistä kaatuu ensimmäisen vuoden aikana.)

      Avioehdossa kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota muotoiluihin. Mutta valmiitakin pohjia löytyy netistä. Mitä muuten elämiskustannusten jakoon tulee, kannatan henkilökohtaisesti tasajakoa, mutta niistä sopiminen on oma asianne. Yhteinen tili, jota joku jo ehti ehdottaa , peruskuluihin ja loput omalla tilillä. Asiat kannattaa kuitenkin sopia valmiiksi ennen avioliittoa. Muutenkin kuin avioehdon takia. Lisäksi kannattaa tehdä myös testamentit toistenne eduksi kuoleman varalta, erityisesti siinä vaiheessa, kun alatte hankkimaan lapsia. Tai sitten rajata avioehtoa niin, että se ei koske kuolemantapausta.

      Rakkaus on sitten eri asia eikä avioehdolla nähdäkseni ole mitään tekemistä sen kansa.

    • täysil ihmetyttää

      Paskanmarjat näitä juttuja. Onko täällä ollenkaan täysjärkisiä. Tehdään aina tyhjästä juttua.
      Jos tää olis tosi. Niin naimisiin vain,mitä hemmettiä se avioehto sua vaivaa. Rahantakiakkoa naimisiin menisit etkä rakkauden.

    • KAKA PEPU

      KAKA PEPU HAJU HAIST KÄTTÄS

      • NE OLLA BIM JA BOM

        TE OLLA MOLEMMA YHTÄ TYHMÄ---HULU ÄMÄ JA HULU ÄJÄ.


    • Kokemuksesta tiedän

      Ehdottomasti ei ilman avioehtoa naimisiin. Se on fakta. Ihminen voi muuttua piruksi, tai vielä pahemmaksikin avioliitossa. Elämme erittäin vaikessa ja yhä pahenevassa lopunajassa.

    • nimi alle vaan

      Olisit vaan tyytyväinen. Sillä erotilanteessa vaimosi veisi puolet omaisuudestasi. Näin se vaan menee. Vaimosi taitaa olla harvinaisen reilu ihminen.

    • Pidä pääsi!

      Itselleni entinen tyttöystäväni sanoi, että ei mene ilman avioehtoa naimisiin. Minä taas sanoin siihen, että minä taas en avioehtoa tee. No entinen tyttöystävä antoi sitten lopulta periksi ja menimme naimisiin ilman avioehtoa. Nyt hän on siis vaimoni.

      Miksi en sitten halunnut tehdä avioehtoa? Mielestäni naimisiin mennään loppuelämäksi. Eikä ainakaan naimisiin mennessä tule missään nimessä ajatella, että jos tässä nyt sitten ero tulisi niin onpa hyvä varautua. Tietty jos haluaa niin tehdä niin antaa palaa mutta omaan ajatteluuni se ei sovi. Jos ero sitten joskus tulevaisuudessa koittaa, niin mielestäni siinä vaiheessa taloudelliset riidat on ihan jo ansaittu rangaistuksena siitä, että ei kyetty pitämään liittoa kasassa. Mielestäni se, että jos on jo etukäteen sovittu, että miten toimitaan eron sattuessa tekee eroamisesta aivan liian helppoa. Uskon avioliittoon ja perheeseen elämänmittaisena instituuttina. Vaikka en edes usko jumalaan tai kuulu kirkkoon.

      • gsbb36

        Bravo! Paras viesti koko viestiketjussa! Esimerkillistä toimintaa.


    • XL

      Avioehdosta puhuminen ja tekeminen tervejärkisten puuhaa...suurikin rakkaus saattaa syystä tai toisesta mennä murusiksi,ja avioehto helpottaa erovaiheessa.Tämänkin kokenut.

      • advokaatin kuski

        On aivan typerää luulla ja uskoa "että me ei erota ikinä"se ero kun vaan tahtoo tulla
        yleensä ja sitten alkaakin jako jossa otetaan raaasti kaikki minkä irti saa.Juuri tuossa kaveri menetti,kesämökkinsä,huvialuksensa,talo myyntiin ymym,ja nainen oli "se ikuinen rakkaus".Samoin olisi minulle käynyt jo 2 kertaa "ikuista rakkautta vannovien kanssa"ellei olisi ollut avioehtoa.Jos ei siihen suostu on varmasti jo tiedossa suuniteltu ero ja omaisuuden kasvattaminen.


    • ONNEA

      Tutustukaa paremmin ja katsokaa miten monesta asiasta lopultakin saatattte olla eri mieltä----
      Ei tuo avioehto nyt maailmaanne kaataisi. Ihan järkevä juttu

    • ykskotiorja

      Avioehto ehdottomasti tuommoisen kärkyn kanssa jos on aivan pakko mennä naimisiin! Minä kyllä antaisin kenkää tuollaiselle vaimoehdokkaalle. Asuminen ei ole ilmaista, vaikka asutte sinun omistamassa asunnossa. Tyttö kuulostaa pahimmanlaatuiselta isin tytöltä. Naidessasi hänet, menet tosiasiassa appivanhempiesi kanssa naimisiin. Raha-asioista tulee aina riitaa ja appiukko tulee neuvomaan sinua kaikessa mitä teet työpaikasta harrastuksiisi.

      Kehoittaisin sinua katkaisemaan yhteydet appivanhempiisi jo ennen naimisiin menoa. Tällöin näet kestääkö suhteenne tätä väistämätöntä tilannetta. Jos kestää, niin taksilla maistraattiin ja eläkää onnellisina lopuelämänne!

      Olen katkera, koska meidän liittomme on juuri kertomasi kaltainen. Tähän ei auttanut muu, kuin muutto mahdollisimman kauas appivanhemmista ja välien katkaisu. Liittomme kuitenkin kesti tämän ja olemme edelleen onnellisesti naimisissa, vaikka alkuun otti todella koville.

      PS. Meilläkin on appiukon laatima ja lakimiehen tarkastama avioehto, anopin vaatimuksesta.

    • Myy pois

      Myy kämppä, menkää vuokralle ja maksatte sitten vuokran sun muut puoliksi, ei tule riitaa asunnosta kun on yhteinen vuokrasopimus :)

    • emmekatkeroituisi

      Olisi loukannut pahasti, jos puolisoni olisi halunnut avioehdon vihille mennessämme.

      Jos ero tulisi, niin en aio hänen alkuperäänsä olevaa omaisuutta hamuta eikä hän minun. Olemmehan kuitenkin rehellistä ihmistyyppiä.

    • Kysykää vaikka

      En osaa sanoa mitään varsinaiseen pulmaasi, mutta oion nyt sen verran hänen vääriä käsityksiään, että avioeron sattuessa ei selvitellä kuka on osallistunut kustannuksiin ja kuka ei. Ilman avioehtoa omaisuus pannaan puoliksi jossittelematta mitään.

      Oletetaan nyt huvikseen että kaksiosi arvo on vaikka 150.000 euroa eikä teillä ole muuta omaisuutta. Velkaa pankille olet vielä 50.000.

      Jakotilanteessa omaisuus lasketaan niin, että sinun omaisuutesi vaimosi omaisuus - sinun velkasi - vaimon velat = jaettava summa. Esimerkkitapauksessani siis 150.000 0 - 50.000 - 0 = 100.000. Kummankin pitäisi poistua liitosta siis 50.000 taskussaan. Jos et pysty siis tavalla tai toisella iskemään vaimosi kouraan 50 tonnia, asunto joudutaan myymään ja siis kumpikin joutuu lähtemään.

      Aivan eksakti edellinen esimerkkini ei ole, mutta siitä olen varma, että kustannuksiin osallistumattomuus ei ole mikään peruste syrjäyttää toista osituksessa. Sinun yksityisesta omaisuudestasi tulee teidän yhteistä omaisuuttanne aamenen jälkeen.

      En ole aivan 100% varma edellisestä

    • onneasinisilmä

      Se kun ei riitä että sinä "rakastat mielettömästi" vastapuoli voi olla ihan toista maata..
      Ja kun se rakkauden kohde tahtoo vaihtua kaikesta huolimatta,suosittelen avioehdon tekemistä,mitä epäilyttävää siinä on??
      Voitte rakastaa toisianne mielettömästi edelleenkin ja vielä turvallisestikkiin.

    • Yualle

      Avioehto on ihan viisas juttu, kannattaa suostua. Välttyy erotilanteessa ainakin rahariidoilta, jos ei muuta. Tosiasia on, että puolet liitoista päätyy eroon. Ettehän palovakuutustakaan ota siksi, että arvaatte pömpelinne palavan kuitenkin joskus. Se on ihan viisasta varautumista.

      Taustalla saattaa kummitella myös sellainen jutska, että avokkisi saattaa saada tulevaisuudessa isojakin perintöjä jostain suunnalta....

    • asfjwk.mfas

      Miten avioehto voi olla sinulle ehdoton ei?
      Luulisi jokaisen haluavan turvaavan omaisuuttaan, edes sitä vähää mitä on.

      Tottakai naimisiin mennään sillä asenteella, että yhdessä ollaan koko loppuelämä.
      Joskus tässä elämässä kuitenkaan asiat eivät mene toivotulla tavalla, ja silloin on hyvä olla ns. vakuutus pahan päivän varalle. Onhan sinulla varmaan vakuutus kotiasikin varten? Sekin on vain siltä varalta, JOS jotain sattuu.
      Se on realismia ja tätä päivää, missä pilvilinnoissa te elätte?
      Ei avioehdon ottaminen tarkoita sitä etteikö rakkautta olisi.

      Olemme yhdessä kihlattuni kanssa päättänyt, että kun naimisiin mennään, avioehto tehdään ilman muuta.Minulla ei ole epäilystäkään etteikö hän pysyisi rinnallani jatkossakin, rakastamme toisiamme. Silti olemme kumpikin realisteja ja ymmärrämme ettei elämä aina mene niinkuin toivoo.

      Avioehto tehdään ilman muuta, koskemaan nimenomaan omaisuutta joka hänellä ja minulla on jo ennen papin aamenta - se omaisuus ei ole koskaan ollut minun, joten miksi sen kuuluisi kuulua minulle sen jälkeenkään kun olemme sanoneet "Tahdon."? Ja sama toisinpäin.
      Tulossa on myös perintöä ym. kummallekin osapuolelle jollain aikavälillä, joten myöskään ne eivät toiselle osapuolelle kuulu.

      Asia erikseen ovat sitten avioliiton aikana hankittu yhteinen omaisuus, joka mahdollisen avioeron sattuessa jaetaan puoliksi.

      Perintöasiat ovat sitten erikseen, jos lapsia saadaan niin luonnollisesti omaisuus aikanaan sitten siirtyy heille.

      En voi käsittää, miten voitte olettaa, että toisen omaisuus, joka on ollut olemassa mahdollisesti jo ennen kuin olette edes olleet kuvioissa mukana, kuuluisi yhtäkkiä toiselle osapuolelle kun pappi sanoo aamen? Millä oikeutuksella te oletatte niin, mitä te olette tehneet sen omaisuuden eteen?

      Olen valitettavasti katsonut mm. omien vanhempieni eroa aikanaan. Ihmettelen edelleen, miten ennen kahdesta niin toisistaan rakastuneesta ihmisestä voi tulla toistensa verivihollisia avioeroa vireille pistäessä?
      En ikinä unohda niitä kymmeniä ja jälleen kymmeniä riitoja, kuka ottaa mitäkin entisestä yhteisestä kodista ihan kirjoista lähtien aina kesämökkiin. Ja lapsena teki pahaa katsoa vierestä. Kaikki olisi ollut niin paljon helpompaa heille ja meille lapsille jos vanhemmilla olisi ollut avioehto. Avioero hyvin harvoin, tuskin koskaan on täysin riidaton, joten on typeryyttä ajatella että "sitten jos erotaan niin omaisuus vaan jaetaan puoliksi". Ei tule menemään ihan noin, voin taata.

      Herätkää jo pahvit, ei eletä enää kuten 1800-luvulla jolloin naiset pakotettiin rikkaisiin naimisiin sen miehen omaisuuden takia, että omakin suku rikastuisi samalla.

    • avioehto, go for it

      käsittääkseni avioehto tarkoittaisi myös sitä, ettei pankki voi vaatia eukoltasi rahaa mikäli jätät lainasi maksamatta.

      nainen tahtoo suojata itsensä, suo se hänelle, suojaat samalla itseäsi.

      avioehto on ok. joka ei suostu siihen, ei tosiasiassa tahdo vain toista ihmistä, vaan tahtoo jakaa myös rahallisen omaisuuden ja velat.

      maksa itse kämppäsi, älä pyydä naista maksamaan siitä mitään, asunto on sinun.suostu ehtoon. eron tullessa (tässä yhteiskunnassa ja nykymoraalilla ei kaukaa haettu vaihtoehto, jotkut sanoisivat jopa todennäköinen) eukko ei saa diskorahaa sinun talonpuolikkaastasi.

      Itse naimisiinmentyäni olin tyytyväinen avioehtoon.Nyt jälleen sinkkuna olen TODELLA tyytyväinen että se tuli tehtyä.Aion pitäytyä sellaisessa jatkossakin, mikäli edes tahdon mennä enää naimisiin.Rahaa on aika kivasti nykyään, eikä tee mieli kovalla ansaittua jaella toisille..

    • vcxvxcvxcvvv

      Siis avovaimosi ei osallistu asuntosi maksamiseen, mutta jos teille tulee ero niin toivot hänen ottavan siitä puolet? Eikö tuo olisi aika hyödyllistä sinun kannaltasi? Itse tekisin ehdottomasti avioehdon jos menisin joskus naimisiin. Eroon varautuminen ei tarkoita sitä, että olisi eroamassa. Koskaan ei voi tietää miten elämässä käy ja kaikkeen kannattaa varautua.

      En minä kolariakaan aio ajaa, vaikka laitan turvavyöt kiinni.

    • AvioehtoinenKöyhä

      Miksi avioehdon tekeminen on niin ahdistavaa joillekuille? Jos yhdellä pienellä allekirjoituksella voi helpottaa kumppaninsa oloa, miksi niin ei tekisi? Miten se on sinulta pois?

      Uskomatonta itsekkyyttä ja lapsellista marinaa tuo "avioehto tarkoittaa, ettei hän rakasta minua" -lässytys. Nimi paperiin, paperi juristin kassakaappiin ja siten elätte onnellisina elämänne loppuun saakka. Turha tehdä elämästä tarpeettoman vaikeaa.

    • moosetar

      Avioehto ei oo ku yks nimi lisää yhtee paperii. Laita se nimi siihen ja avioidu onnellisesti!

      Eron sattuessa sillä ei oo kuitenkaa mitää merkitystä jaetaanko se omaisuus tasan puoliks vai jääkö jo olleet omaisuudet sille kellä ne on ollutkin.

      Rakkaasi sie menetät jokatapauksessa.

    • mä vaan

      Meillä ainakaan avioehto ei ole muuttanut mitään parisuhteessa. Avioehto tehtiin noin 3 vuotta häiden jälkeen, mutta oli siitä puhetta jo ennen naimisiin menoakin. Yhteisillä rahoilla pyöritetään taloutta, ei vedetä rajaa mihinkään eli ei muuttanut mitenkään mitään. Netistä saa valmiita avioehtopohjia tulostettua, joihin hommataan kaksi todistajaa ja paperi kiikutetaan maistraattiin ja 50 euroa tiskiin, se on siinä!!!! Meillä avioehto oli yhteinen päätöa, vaikka kummallakaan ei ole tällähetkellä omaisuutta, mutta rakkautta on sitäkin enemmän.

    • poks.

      Tottakai avioehto pitää olla, kun naimisiin menee. Kuka on niin tyhmä, ettei sellaista otta? Välttyy monelta harmilta, jos suhde kariutuukin.

    • avioehto

      tulisi olla pakollinen, jolloin pyrkyrikusipäät saisi raakattua pois ehdokkaista.

    • ilmankin pärjää

      Naimisiin mennään nykyisin siksi että se on sitova juridinen sopimus, ellei ole uskovainen ja sen myötä aloita sukupuolielämää.

      Avioehdon jälkeen ei ole periaatteessa oikeastaan muuta merkittävää kuin se että sukunimi voi olla sama ja lapset menevät automaattisesti aviopuolison nimiin. Testamentin voi toki tehdä, silloin pääsee halvemmalla veroprosentilla.

      Itse menin naimisiin koska "niin pitää tehdä", mutta jälkeenpäin ajatellen se oli aika turhaa.

    • ho0o0o

      Mun mielestä naisella voi olla a) ettei joskus mee sitte myös velat puoliksi tai b) voihan sillä olla omaisuutta tai perintöä tulossa, josta sä et edes tiedä. Anna ottaa avioehto, en ymmärrä miks siitä pitäs nähä punasta että toinen on älykäs.

    • kaikenlaisia...

      just..asuu ilmaiseksi myös avioliiton aikana,ei osallistu kuluihin kun asunto sinun,on nähty näitä loisijoita...No sulla rakkaus maksaa,itepä ratkaiset asian.

    • ilman muuta 2.

      Ei se avioehdon tekeminen tuo mahdollista eroa yhtään sen lähemmäksi kuin testamentin teko toisi kuoleman. Molemmat kannattaa tehdä samalla istumalla kun menee lakimiehen pakeille.
      Olen jo huomannut että lähtö voi tulla milloin tahansa, vaikka seuraavalla suojatiellä. Silloin on kun on maalliset asiat kunnossa.

    • Maybe_so

      Tai ehkä aloittajan avokki ei vain ole valmis sitoutumaan...

    • Laki ja oikeus

      Tuo ei ole mitään uutta.
      Itsekkyyden evoluutiota on ollut havaittavissa jo hyvin pitkään. Ihmiset eivät luota toisiinsa eikä kumppaneihin koska niin moni on hyvä esimerkki siitä että miten käy kun toinen putsataan eron myötä tyhjäksi.

      Niin on käynyt monelle keverille että ei jäänyt mitään eron myötä. Oli sitten avioehto tai ei, putsaaminen on joka tapauksessa mahdollinen muutenkin. Kaikki käy vielä helpommin jos avioehtoa ei ole. Avioehto tulisi kaikkien ehdottomasti tehdä omaisuuden turvaamiseksi.

      Kun eron jälkeen ei jää juuri mitään, se opettaa ihmistä ja toimii hyvänä esimerkkinä muille. Kaikki eivät vain usko tätä tosiasiaa. Putsaus on lähempänä ilman avioehtoa. Silloin koko omaisuus voi menne se sileän tien loisen taskuun. Niin kävi myös äidilleni ja muutamalle tutulle. Katkeruus seuraa perässä. Pelko putsauksesta velloo jokaisella joko tiedostaen tai tiedostamatta. Ei ihmisiin voi enää luottaa. Maailma on muuttunut ja ihmiset sen muutoksen mukana. Ahneus ja kateus on suomalainen perikulttuurinen sairaus joka oireilee pesien monissa perheissä jota erilaisin kulissein ja kertomuksin peitellään. Se on itsensä ja muiden pettämistä joka kertoo ihmisen todellisesta moraalista ja elämästä yleensä.

      Mistä tämän kaikki sitten kertoo. Se kertoo siitä että ihmiset ovat itsekkäitä, narsistisia ja haluavat olla suhteesta riippumatomia eikä välttämättä halua mitään sopimus-sitoumuksien suhteen rasitteita koska se on liittyy automaattisesti velvotteisiin. Jos suhteessa ei ole avioehtoa, se altistaa aina vaaratekijöille.

      Kaikki ei halua sitoumista tai velvoitteita, oli sitten kysymyksessä avioliitto ja siihen liitetty avioehto. Ihmiset haluavat erota suhdemuodon kaavamaisuutta ja olla vain omissa oloissa ja omillaan. Omassa kaveripiirissä ei ole enää ketään joka puhuu avioliiton tai avoliiton nimeen. Seurustelusta pidättäytyminen, sitoutumattomuus ja riippumattomuus on nykypäivän sana.

      Vinkkinä kaikille. Avioehtoa pitää tarkastella nähsä syy ja yhteysteikijät nyt ja tulevaisuutta ajatellen.


      Avioehto on kaikkia näitä seuraavia:

      epäluottamuslause, hätätie, lähtövalmiusaste, sitoutumattomuutta, riippumattomuutta, vapautta, turvatoimi, turvasatama, vakuutus


      Toivottavasti tästä oli jollekin apua ja pohdittavaa.
      Kiitos ja hyvää kesää lukijoille.

    • Laki ja oikeus

      Tuo ei ole mitään uutta.
      Itsekkyyden evoluutiota on ollut havaittavissa jo hyvin pitkään. Ihmiset eivät luota toisiinsa eikä kumppaneihin koska niin moni on hyvä esimerkki siitä että miten käy kun toinen putsataan eron myötä tyhjäksi.

      Niin on käynyt monelle kaverille että ei jäänyt mitään eron myötä. Oli sitten avioehto tai ei, putsaaminen on joka tapauksessa mahdollinen muutenkin. Kaikki käy vielä helpommin jos avioehtoa ei ole. Avioehto tulisi kaikkien ehdottomasti tehdä omaisuuden turvaamiseksi.

      Kun eron jälkeen ei jää juuri mitään, se opettaa ihmistä ja toimii hyvänä esimerkkinä muille. Kaikki eivät vain usko tätä tosiasiaa. Putsaus on lähempänä ilman avioehtoa. Silloin koko omaisuus voi menne se sileän tien loisen taskuun. Niin kävi myös äidilleni ja muutamalle tutulle. Katkeruus seuraa perässä. Pelko putsauksesta velloo jokaisella joko tiedostaen tai tiedostamatta. Ei ihmisiin voi enää luottaa. Maailma on muuttunut ja ihmiset sen muutoksen mukana. Ahneus ja kateus on suomalainen perikulttuurinen sairaus joka oireilee pesien monissa perheissä jota erilaisin kulissein ja kertomuksin peitellään. Se on itsensä ja muiden pettämistä joka kertoo ihmisen todellisesta moraalista ja elämästä yleensä.

      Mistä tämän kaikki sitten kertoo. Se kertoo siitä että ihmiset ovat itsekkäitä, narsistisia ja haluavat olla suhteesta riippumattomia eikä välttämättä halua mitään sopimus-sitoumuksien suhteen rasitteita koska se on liittyy automaattisesti velvoitteisiin. Jos suhteessa ei ole avioehtoa, se altistaa aina vaaratekijöille.

      Kaikki ei halua sitoutumista tai velvoitteita, oli sitten kysymyksessä avioliitto ja siihen liitetty avioehto. Ihmiset haluavat erota suhdemuodon kaavamaisuutta ja olla vain omissa oloissa ja omillaan. Omassa kaveripiirissä ei ole enää ketään joka puhuu avioliiton tai avoliiton nimeen. Seurustelusta pidättäytyminen, sitoutumattomuus ja riippumattomuus on nykypäivän sana.

      Vinkkinä kaikille. Avioehtoa pitää tarkastella nähdä syy ja yhteystekijät nyt ja tulevaisuutta ajatellen.


      Avioehto on kaikkia näitä seuraavia:

      epäluottamuslause, hätätie, lähtövalmiusaste, sitoutumattomuutta, riippumattomuutta, vapautta, turvatoimi, turvasatama, vakuutus


      Toivottavasti tästä oli jollekin apua ja pohdittavaa.
      Kiitos ja hyvää kesää lukijoille.

    • Höh.. Helppo nyt on sanoa kun vannotaan ikuista rakkautta.
      Kuitenkin 50% pareista eroaa ellei enemmänkin..

      Onko sinulla vakuutusta,, ylipäätänsä mitään vakuutusta jos on miksi?. Ei minulle mitään satu.

      On paljon helpompi ottaa "vakuutus" kuin olla jälkiviisas. Ei avioehtoa ole pakko noudattaa jos ero tulee.
      Itse ainakin haluaisin olla solidaarinen ja pitää myös toisen osapuolen oikeisturvasta lakiosaakin paremmin huolta ettei toinen jää pulaan.

      Ei ainakaan itsellä menisi herne nekkuun moisen paperin takia.

    • aviosopu=avioehto

      Avioehto myös suojaa kumpaakin aviopuolisoa sellaisessa tilanteessa jos toimii yrittäjänä. Jos ei panttaa pelkästään toisen nimissä olevaa omaisuutta laijojen vakuudeksi voi tämä pelastaa myös tässä tilanteessa tällaisen omaisuuden.
      Samoin avioehdossa voidaan rajata perinnöt kuulumattomiksi toiselle aviopuolisolle. Normaalistihan peritty omaisuus menee jakoon myös avioerotilanteessa.

      Ei avioehdon rakkautta pitäisi rikkoa vaan suojata kumpaakin aviopuolisoa siinä tilanteessa, kun ei enää pystytä asioista keskustelemaan.

      Hölmö ja ei viisas ei laadi avioehtoa! Silloin ei arvosta omaa työtään ja aherrustaan, jota on tehnyt ennen avioliittoa.

      Hyvä aihe käsitellä.

    • kyllä ..

      Avioehdon tekeminen on yhtä tärkeää ,kuin vanhempien testamentissa lasten puolisoiden pois sulkeminen perinnöstä.

    • Toipuva beetamies

      "Hän on vahvasti sitä mieltä, että avioehdon ansiosta eroaminen ja omaisuuden jako menee paljon helpommin eikä riitoja synny, kun kaikesta mahdollisesta on mustaa valkoisella."

      Avokkisi on oikeassa.

      Kelaa nauhaa muutama vuosi eteenpäin: naisesi jää kiinni rysän päältä toisen miehen kanssa. Hän joko kertoo että olet nössö ja halusi tosimiehen, tai että oli kyllästynyt. Haluatko jakaa omaisuutesi 50/50 huorastavan lumpun kanssa?

      Oikeastaan voisit ottaa harkinta-ajan koko avioliitolle. Jos olet tyytyväinen nyt, ei avioliitto asiaa ainakaan paranna. If it ain't broken, don't try to fix it.

    • heinäkuutyttö

      olen mennyt naimisiin 15v sitten 2 vkon seur. jälkeen, minulla oli ja on omaisuutta miehelläni ei eol ollut silloin mitään vaan exan kanssa ostettu talo ja xan velat ( mieheni osti hänen osuuden pois), luottohäiriö merkki...ja ei ollut des puhetta avioehdosta....koska sanoin vaan kerran tahdon ja lupasin rakastaa for good and for worth...

    • harrastelija tuomari

      "Avioehdon tekeminen on yhtä tärkeää ,kuin vanhempien testamentissa lasten puolisoiden pois sulkeminen perinnöstä. "
      Mikä voidaankin mukavasti kiertää näin, ukko kinuaa akalta nimen firmaansa
      osakkaaksi ja siten firman lainoihin takaajaksi. Firma nurin ja ulosottomies
      tulee perimään akan perintöosuuksistakin.

    • 17

      Se mitä sinun pitäisi tehdä, on ampua itsesi. Olet aivan käsittämättömän tyhmä juntti.

    • huokaaja.

      Avioehto pitää aina olla. En voi ymmärtää asennettasi. Vai aiotko antaa asunnostasi heti puolet kun tulee ero. Väitit että sulla ei ole omaisuutta. Asunto on omaisuutta!! Ja auto. Yms. Huonekalut ja tavarat. Ja tulevat sellaiset.

      Toki ok että nainen maksaa jotain asumisesta. Esimerkiksi yhtiövastikkeesta puolet (EI rahoitusvastikkeesta tai lainasta) vesi oma osuus, sähkö oma osuus. Sinä maksat oman osuuden yhtiövastikkeesta ja koko rahoitusvastikkeen aina /lainaa (mikäli sitä on enää jäljellä -ehkä ei ole), koska koko asunto on sinun. Naisen pitää olla virallisesti kirjoilla asunnossasi ja teillä pitää olla sopimus että hän maksaa oman osan yhtiövastikkeesta, sähköstä ja vedestä. Parkkipaikkaa voi pohtia kenen auto on siinä.. että maksaako toinen yhtiövastikeosan siitä.

      Jos muutatte isompaan miten omistussuhde sitten menee? Onko teillä puolet ja puolet, vai toisen oma. Tai sitten erillään lähekkäin. Jos ostatte yhteisen silloin hinta ovat puolet tavallaan... Jos laitat oman asuntosi hinnan siihen, nainen makselee omaa osuuttaan. Sinulla ei ole edelleenkään niin paljon maksettavaa. Naisen kannalta tietenkin ikävää mutta.. kuitenkin.

      Typerää tuo nähdä punaista, etkö aikuisena ihmisenä voi ottaa vaan rauhallisesti. Eli tee avioehto ilmanmuuta! AVOehtokin pitäisi olla jo, jos ei ole, hän saa automaattisesti kai puolet jossain vaiheessa!! Jos haluat erikseen rikkaana (jos olet rikas) tarjota ilmaista asumista, siitä vaan. Tai jos haluat myöhemminkin tarjota asumista, siitä vaan... Mutta jos et ole rikas, tässä oli infoa. On kivaa ajatella että eroa ei tule, mutta siitä huolimatta pitää olla sopimukset. Jos tulee jotain äkkinäistä, niin on ne lakipaperit kuitenkin. Ihminen voi pettyä toiseen, jos ei pety, hyvä niin... Sinun naisystävän pitäisi nähdä paremminkin punaista, jos et tunne mikä tarkoitus avioehdolla on. Älä kutsu toista avokiksi toivon. :) Miksi asumisasiat pitää rautalangasta vääntää, miksei miehet tajua?

      • huokaaja.

        Jos et tee avioehtoa ja avoehtoa pian, voit menettää asuntosi yhtäkkiä erossa.


    • Helvetti tulossa muu

      Jätä se akka heti!

      • Maijamini

        Järkevyys syy eroon? Olen täysin samaa mieltä kirjoittajan naisen kanssa! Nykysuomessa ei tiedä mitä kukakin voi toiselta viedä, kun on niitäkin hulluja, jotka uhkailevat, tekevät eron ja siinä samassa vievät omaisuuden. Itsekkin aion turvata selustani avioliiton tullessa, ei kumpikaan joudu hunnigolle.


    • 70v

      Molemmat tekee avioehdot koska peritte vanhempanne. Uskokaa mua olen 70v mummeli ja meillä oli avioehto. Testamentti pitää olla täysillä omistus ja hallintaoikeuksilla. Poikani erosi ja silloin avioehto on tosi tärkeä ettei exsät pääse lasten omaisuuteen käsiksi.Meidän testamentissa mainittiin erikseen että kukaan entisistä ei peri meitä vaan ne on lasten ja sitten lastenlasten. Tehkää juristin kanssa tälläiset tärkeät asiat.Me tehtiin pankin lakimiehen kanssa. Ja sanon vielä että me oltiin avioliittoon mennessä kumpikin ihan "risaperseitä" talo rakennettiin ja niin edelleen. Ja kun toi "rakkaus" on niin huteraa nykyaikana että järki käteen nuoret.

    • Nuorukainen_82

      Kiitoksia kaikille kommentoijille! Tulin vielä kertomaan, millaiseen ratkaisuun päädyin:

      Suostuin avioehtoon eilen ja samalla kosin rakastani. Häitä tanssitaan joulukuussa. Naiseni oli erittäin iloinen päätöksestäni ja kieltämättä, vaikka en olisi uskonutkaan, ratkaisu tuntuu oikealta. Tosiaan, en kertonut taloudellisista tilanteistamme mutta sen verran voin kertoa, että minä olen paremmin tienaava osapuoli ja naiseni tienaa huonommin. Eli ainakaan häntä ei voi kutsua onnenonkijaksi, koska hän vaati avioehtoa ja minä olin vastaan. Olen miettinyt pääni puhki tätä asiaa vatvoessani mutta uskon, että avioehdosta huolimatta morsiameni rakastaa minua ja haluaa vain suojella minua tällä avioehdolla, mutta en vain halunnut kunnella häntä vaan yritin pitää oman pääni vanhoillisen kasvatuksen vuoksi.

      Kiitokset teille kaikille kommenteistanne ja oikein mukavaa loppukesää kaikille!

      • ha haha

        PROVO!


      • 8797067
        ha haha kirjoitti:

        PROVO!

        Totuus asiasta: Avioehto toimii vain miehillä. Ja petollisilla miehillä. Náisen ei kannata MISSÄÄN TAPAUKSESSA SUOSTUA AVIOEHTOIHIN! Ellei sitten naimasi mies ole täysin luuseri jolla on velkaa sinne ja tänne, luottotiedot menneet, juopotteleva tai muu huijari. Mutta oletan että harva nainen haluaisi avioon sellaisen kanssa.
        Muussa tapauksessa avioehto täyttää ihmiskaupan tunnusmerkit. Teeteteään työtä ilmaiseksi TYPERILLÄ naisparoilla jotka eivät TAJUA että he panostaa perhe-yritykseen 1000 kertaisen määrän aviomieheensä verrattuna. Ja mahdollistaavat miehen vapaan työssäkäynnin esimerkiksi 10 lapsen perheessä, olemalla kotirouvana, jatkuvasti synnyttämässä, imettämässä, vaippoja vaihtamassa. Kyseessä on ihmiskaupan muoto, orjatyövoiman käyttö, sekä laiton rikos ja riisto. Mutta harva nainen tajuaa tullensa huijatuksi olan takaa. Säälin teitä naiset jotka tuohon huijaukseen ryhdytte!


      • jaaajonen
        8797067 kirjoitti:

        Totuus asiasta: Avioehto toimii vain miehillä. Ja petollisilla miehillä. Náisen ei kannata MISSÄÄN TAPAUKSESSA SUOSTUA AVIOEHTOIHIN! Ellei sitten naimasi mies ole täysin luuseri jolla on velkaa sinne ja tänne, luottotiedot menneet, juopotteleva tai muu huijari. Mutta oletan että harva nainen haluaisi avioon sellaisen kanssa.
        Muussa tapauksessa avioehto täyttää ihmiskaupan tunnusmerkit. Teeteteään työtä ilmaiseksi TYPERILLÄ naisparoilla jotka eivät TAJUA että he panostaa perhe-yritykseen 1000 kertaisen määrän aviomieheensä verrattuna. Ja mahdollistaavat miehen vapaan työssäkäynnin esimerkiksi 10 lapsen perheessä, olemalla kotirouvana, jatkuvasti synnyttämässä, imettämässä, vaippoja vaihtamassa. Kyseessä on ihmiskaupan muoto, orjatyövoiman käyttö, sekä laiton rikos ja riisto. Mutta harva nainen tajuaa tullensa huijatuksi olan takaa. Säälin teitä naiset jotka tuohon huijaukseen ryhdytte!

        ...sitä kutsutaan perhe-elämäksi ja siihen osallistuu kaikki perheen jäsenet. Nainen toki on parhaimmillaan tästä ryhmästä synnyttäjänä ja imettäjänä. Meillä ainakin kaikki on tykännyt- myös vaimo- ja onnea tuonnut :-)


      • nainonnee

        todennäköisesti naiselle on printöä tulossa ja tietää sen. lisäksi hänellä on joku rikkaampi mies nyt jo kuvioissa joka rahoittaa häntä ei vain halua näiden rahojen koskaan päätyvän sinulle.


    • Järkeä

      Olen avioehdon kannalla oli kumpi vaan kyseessä !
      Jos toiselle on tulossa mittavaa perintöä tai muuta sellaista tulevaisuudessa , eron tullessa jaat sitä sitten exällesikin eron tullessa. Avioehtoon selvät asiat jaoteltuna mikä ei toiselle kuulu. Esim. perinnöt. Omien vanhempien rahoja ei tarvitse toiselle jakaa eron tullessa. Kaikki muut asiat , asumiskulut laitatte tasan .
      Menet naimisiin , teette avioehdon asioista eriteltynä. Ei pitäisi olla ongelmia. Ei siitä tarvitse vetää hernettä nokkaan. Naisella on varmasti tulossa mittavampaa omaisuutta tulossa jota ei halua sun kanssa jakaa eron tullessa. Jos tulee. Näin hän suojaa asioita jotka ei kuulu sulle jos näin käy. Mut nyt olis asiallista laittaa vastike ym. puoliksi paitsi laina. Huom . avioehdon voi kumota koska vaan matkan varrella jos haluaa...

    • jlfoi

      Totta kai avioehto!!! Jos vaimon suku on rikas ja hän saa perinnön vaikka mummon tai vanhempien kartanon. Kun teille tulee ero, niin sinä saat siitä puolet, jos teillä ei ole avioehtoa.

    • Ehdoton

      Onhan tuossa kuvassa sen verran häijyn näköinen nainen, että on varminta tosiaan ottaa se avioehto!

    • --------------------

      Minulla ei ollut ongelmia aviehdon kanssa.Vaimon vanhemmat oli vastaan aluksi,mutta kun sanoin että jos ei tehdä aviehtoa niin paperilla pistetään sitten kaikki puoliksi myös minun yrityslainat.Silloin muuttui ääni kellossa aviehto tuli kun lippuautomaatista ja asiasta ei ole sen jälkeen puhuttu.

    • apina

      Avioehtohan on ihan saatanan looginen valinta. Elä pelleile.

    • Pimppapalkallako

      se avokkisi kiinteistöäsi kuluttaa?
      No,,,taksansa kullakin.
      Teet kuten itse järkeväksi näet, mutta sinuna en empisi raapia nimeä ehtopahviin hetken matkaa. Sinulla on asunto nimissäsi ja se "mieletön" rakkaus oven sisäpuolella,,,,mitä menetettävää?
      Noita ikuisia rakkauksia on maa väärällään ja liki yhtä monta onnetonta eroa. Siinä vaiheessa kun asiat eivät mene askiin eikä sinulla ehtoa ole, niin huonoimmassa tapauksessa sinulla ei ole sitä kattoa pääsi päällä koska joudut asuntonne myymään maksaaksesi sen mielettömän rakkautesi ulos onnelastanne.
      Vain tyhmä ei tee avioehtoa, noin se on ollut ja tulee olemaan. Ei se avioehto estä elättämästä sitä puolisoasi tai vaikka tämän sukuakin jos valuutta riittää, mutta on se kovassa kurssissa jos satut eroamaan.
      Arkirealismia ja onnea rakkauteenne.

    • -juisssi-

      Tee ihmeessä avioehto. Tuo nainenhan vaan haluaa suojata SINUN omaisuutesi ettei hän sitten mahdollisen eron tullessa voi viedä asuntoasi alta. Sitten joskus kun hankitte jotain yhteistä niin tämä ei ole sen avioehdon piirissä.

    • Ulpukka82

      Tässä ketjussa on puitu paljon sitä, kuinka puolisoiden pitää osallistua asumiskuluihin ynnä muuhun yhtä suurella panoksella.

      Ei pidä. Ei ole mitään sääntöjä siihen, kuinka parisuhteessa toimitaan. Minun miehelläni ei juuri nyt ole tuloja, mutta minulla on omaisuutta. Ei tulisi mieleenikään vaatia häntä maksamaan puolet vastikkeesta, sähköjä ynnä muita. Rakastan miestäni ja se tarkoittaa, että huolehdin hänestä, kun hän sitä tarvitsee.

    • 13+11

      Jos sinulla on omaisuutta, eli asunto, avioehto on sinun parhaaksesi. Ajattelutapa, että "Mielestäni kaksi toisiaan rakastavaa ihmistä eivät tarvitse minkäänlaisia ehtoja vaan kaikki menee tasan, tuli ero tai ei." on aika naivi; puolet avioliitoista päättyy nykyään kuitenkin eroon. Ja tuskin kenelläkään on avioliittoon mennessä se, että ero tulee kohta.

      Kuvittelepa tilanne jossa teillä ei ole avioehtoa. Kaikki menee hyvin niin kauan kuin molemmat tienaavat suunnilleen saman verran ja molemmilla on suurinpiirtein saman verran säästöjä/omaisuutta.

      Mutta sitten toinen löytääkin työn, josta saa paremmin palkkaa ja alkaa saamaan rahaa säästöön. Aikaa kuluu, ja toinen kerryttää säästöjään ja vaikkapa vaurastuukin vähän. Toinen alkaa sitten miettimään, että tässä olisinki nyt paikka saada itselleni avierolla toisen säästämästä omaisuudesta puolet. Hän lopettaa itse työteon ja alkaa miettimään eroa. rikkaampi miettii tässä avioehtoa, mutta tämä köyhempi ei varmaankaan ole kovin kiinnostunut sitä tekemään. Siinä vaiheessa rikkaampi haluaisi jo erota, mutta kärsii siinä tappiota koska joutu erossa antamaan toiselle puolet omaisuudestaan. Sama tilanne tulee jos toinen sattuu saamaan jonkinlaisen perinnön.

      Tilaisuus tekee kyllä varkaan, usko pois ;-).

      Pikemminkin voidaan kysyä että mikä ketunhäntä sinulla on kainalossa kun yrität mennä naimisiin ilman avioehtoa; kalasteletko tulevia perintöjä toiselta puolelta tai onko näköpiirissä että puoliso tulee tienaamaan enemmän? Näin et varmasti ajattele, mutta ulkopuolisesta sinun toimintasi saattaa näyttää aika petolliselta.

    • Järki käteen

      Avioliitto voi päättyä myös puolison kuolemaan, ei välttämättä avioeroon. Vaikka kuinka vannotaan ikuista rakkautta puolisoiden kesken löytyykö sitä rakkautta myös appivanhempien suuntaan - avioehto suojaa myös tämän tilanteen. Eli ilman avioehtoa pidä hyvät välit appivanhempiin, he voivat olla joskus haukkana vaatimassa puolta omaisuudesta.

    • maksuunhetii

      Annat avokillesi nyt heti 50% asunnon arvosta rahana,joka on vain hänen. sitten eron sattuessa maksat hänelle vain asunnon arvonnousun verran rahana ja kunpikin on tyytyväisiä. Muustakin omaisuudesta voit samantien maksaa avokillesi hänen osuuden. tämän jälkeen ette tarvitse mitää ehtoa. kysy suostuuko avokkisi tähän.

    • :'(

      Toisaalta ymmärrän sitä henkilöä, joka kirjoitti tuolla jossain, että naisen ei pitäisi koskaan suostua avioehtoon... Oma tilanteeni on se, että vaikka olemme molemmat korkeakoulutettuja ja ihan hyvin toimeentulevia, mies saa ja tulee aina saamaan enemmän palkkaa. Minun palkkakuoppani ainakin tulee vastaan viimeistään raskauden (tai työnantajien arvailujen) ja äippälomien takia, ja mistä sitä tietää, kuinka "alhaalta" uraportaita joutuukaan aloittamaan... Ja samalla tietysti pitäisi hoitaa lasta/lapsia kun töissä käy.. Perintöä on molemmille jonkin verran tulossa, taitaa mennä aika tasan, kun miehellä on enemmän väkeä sitä jakamassa.

      Tällä hetkellä asumme asunnossa, jonka lainaa mies vähentää, minä maksan hänelle ns. vuokraa ja ruoka- ym. menot jaetaan. Olen ehdottanut, että ottaisin lainasta itselleni esimerkiksi puolet (asunto siis ostettu ennen tapaamistamme), mutta se ei miehelle missään nimessä käy. Koska mies on niin ehdoton asian suhteen, alkaa tuntua, että hän on suojannut itsensä niin, että minut on helppo lennättää pihalle tarpeen vaatiessa, koska minulla ei ole mitään oikeutta kotiimme. Tässä iässä jo mielummin maksaisi itselleen omaa asuntoa, kuin olisi vuokralainen ilman turvaa.

      Naimisiinmenosta on puhuttu ja luulen, että avioehtokeskustelu on käytävä.... Luulen, että siitä tulee riita.

      • naäinv

        Älkää riidelkö.

        Tehkää vain asiallinen avioehto, edes sen mukaan päättyykö avioliittonne A) eroon B) kuolemaan.

        Minusta on pääsääntöisesti oikein, että avioliiton päättyessä kuolemaan olisi avio-oikeus.

        Muuten kummallakaan ei avio-oikeutta.

        Sitten vielä, ihan hyvällä mielellä voi maksaa yhteisiä kustannuksia asunnosta aina sen verran mitä olisi jonkun perusyksiön vuokra markkinoilla.

        Maksaisi asuminen muutenkin.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe