Neuropaattinen kipu

Ohutta yläpilveä

Hei! Apua ja vinkkejä kaivataan...
Minulla on välilevytyrän jälkeinen hermovauriokipu. Puoleentoista vuoteen minulla ei ole ollut kivutonta päivää. Ei auttanut fysikaaliset hoidot tai akupunktiot. Kuukaudessa popsin pillereitä n.250€:n edestä ja taidan olla jo vähän lääkekoukussa (ainakin melko vahvassa tokkurassa). Lisäksi saan sakraalipuudutussarjan puolen vuoden välein. Ensimmäisellä kerralla se vähän heikensi kipua, mutta seuraavilla kerroilla ei sitäkään vähää. Tulevaisuus näyttää aika masentavalta jos kipu ei hetkeksikään helpota. Istuminen on kaikkein vaikeinta ja usein sietämätöntä->paljon pitkiä sairaslomia->yhdet potkut ("tuotannolliset ja taloudelliset syyt"). Nyt olen taas töissä ja kipu alkaa olla taas sietämätöntä eikä missään asennossa ole hyvä olla...=( Sisulla roikun työpöydän reunalla, ravaan ympäri huonetta ja yritän siinä sivussa ja pää sumussa tehdä töitäkin...
Olen kuullut jäsenkorjauksen vähentävän tai jopa poistavan jos jonkinlaisia kiputiloja...
Onko kokemuksia...?

15

13985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Santra

      Kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla! Itselläni on "outo" selkä/niska/lantionseudun kiputila, johon lääkärit eivät selitystä ole löytäneet...minulla on lisäksi todella vaikea nivelrikko toisessa polvessa, joka kyllä nyt on korjattu luunkääntöleikkauksella eli siihen polveen ei enää juurikaan koske, mutta nämä selkävaivat jatkuvat entisellään...hoh-hoijaa..olen käynyt juuri tuollaisella jäsenkorjaajalla muutaman kerran ja heti sieltä tultua olen kuin eri ihminen;mihinkään ei koske! Ongelma vain on se, ettei tila ole pysyvä..jonkin ajan kuluttua kipuilen taas..jäsenkorjaaja sanoi, että minulla lantio kääntyy väärään asentoon, vinoon eli kalleelleen toiseen suuntaan ja kivut johtuvat siitä..tiedä häntä, mutta voi olla tottakin koska nämä jalatkin on "eri paria"..lääkäri ei aikoinaan kaikista tutkimuksista huolimatta löytänyt mitään muuta "vikaa" selästäni kuin "valuvian" eli rintarankani on tosi suora, siinä on jopa kuoppa sisäänpäin, kun rintaranganhan pitäisi siis olla "pyöreähkö"ulospäin..minulla on toisinsanoen ns.lautaselkä.En tiedä siis vieläkään mistä vaivat johtuvat mutta ilmeisesti kaikista noista edellä kertomistani jutuista yhteensä. Mutta suosittelen kyllä kokeilemaan vaikken itse pysyvää apua olekaan saanut mistään, niin olen kyllä kuullut että tosi monia jäsenkorjaus on auttanut!Ja jopa minua väliaikaisesti!

    • Trubadurix

      Hei!
      Kuulostaa valitettavan tutulta ja saat kyllä täydet pisteet, että jaksat sinnitellä töissä yhä. Minulla on ihan vastaava vaiva ja olen sitkutelllut sen kanssa kuutisen vuottaa enemmän tai vähemmän menestyksekkästi.
      Joko napsit noita vahvimpia opioideja eli Oxycontinia tai Temgesicejä, metadonia vai vieläkö Tramal auttaa yhtään?
      Sinun olisi ainakin ehdottomasti aika päästä kipupoliklinikalle hoitoon, jos et jo ole. Noihin puudutuksiinhan tulee ajan mittaan loppu, kun ei kukaan uskalla loputtomiin sörkkiä selkäydintäsi.
      Näin aluksi pari kotikonstia, joita olen itse käyttänyt ja jotka ovat tehonneet suunnilleen yhtä hyvin kuin pillerit: kylmäpakkaus ristiselän alla ja psoas-asento. Ja jos esim. nukkuminen on vaikeaa/ mahdotonta, viina auttaa paremmin kuin pillerit, kunhan pysyttelee kohtuudessa eli ei vetäise kossupulloa "lääkkeeksi".
      Minulle päätettiin kahden vuoden yhtämittaisen kivun ja kaikkien mahdollisten kokeilujen jälkeen (mm. epilepsialääkkeet) laittaa ns. kipustimulaattori. Se laitetaan leikkaamalla ja sitä ohjaillaan "kaukosäätimellä" ihon pinnalta. Idea on, että hermoihin, selkäytimen viereen sidotut elektrodit "sieppaavat" kipuaistimukset ennen kuin entivät aivoivat.
      Kaikille tästä ei ole apua, mutta minua se on auttanut nyt jo nelisen vuotta ja olen tosi onnellinen siitä.
      Valitettavasti niitä laitetaan/leikataan ja säädetään ilmeisesti vain HUS:n Töölön sairaalassa ja Turussa TYKS:ssä. Eli asuinpaikastasi riippuen listalle pääsy voi olla hankalaa. Varsinkin kun kipupotilaita ei yleensä oteta kovin vakavasti ennen kuin työkyky on lähes tai kokonaan mennyt.
      Samoin jäsenkorjaajaa kannattaa ilman muuta kokeilla. Joskus se auttaa hyvin ja useimmiten ainakin paremmin kuin tuo sakralipuudutus.
      Toivottavasti tästä oli yhtään hyötyä! Jos haluat jakaa kokemuksia enemmänkin, vastaa tähän ja annan sinulle spostiosoitteeni, jotta voit kirjoittaa vaikka yksityisviestin.
      Tsemppiä!

      • Cresentum

        Hyvä Trubadurix,
        Opiskelen sairaanhoitajaksi ja kiinnitin huomiota siihen kuinka paljon ja pitkään jouduit kärsimään ennen kuin sait lievitystä kivuillesi. Ymmärtääkseni kipustimulaattorin asentaminen ei ole kovin yleistä. Olen kuullut, että niitä on 5 vuoden aikana asennettu 200 kappaletta Tampereen yliopistollisessa sairaalassa, jonka hoitoalue on miljoonapiiri ja ylettyy Vaasaan asti. Kipustimulaattoreita asennetaan siis myös Tampereella Tays:n sairaalassa. Näiden stimulaattoreiden asentaminen kuuluu neurokirurgin hommiin ja käsittääkseni niitä siis voidaan asentaa kaikissa Yliopistollisissa sairaaloissa(HUS, TYKS, TAYS, KYS ja OYS). Olen itse asiassa etsimässä lisätietoa aiheesta, sillä olemme opiskelutoverini kanssa valmistelemassa opinnäytetyötämme kipustimulaattoreista ja niiden käytöstä. Hoitohenkilökunnalla ja potilailla ei nimittäin ole minkäänlaisia suomenkielisiä ohjeita laitteesta, sen käytöstä tai mahdollisista ongelmatilanteista normaalielämässä(saako se esim. lentokentän metallintunnistimet tai kauppojen hälytyslaitteet piippaamaan jne). Haluaisimme puuttua ainakin tähän epäkohtaan ja valmistaa käyttäjäystävälliset ohjeet leikkausta edeltävään valmistautumiseen sekä sen jälkeiseen laitteen käyttöön. Jos voisit antaa meille joitakin vinkkejä, mm. mitä olisit itse halunnut tietää ennen kipustimulaattorin laittoa, niin olisimme kiitollisia avusta. Hienoa, että laite on ainakin sinulla tuonut apua.


      • Ritso
        Cresentum kirjoitti:

        Hyvä Trubadurix,
        Opiskelen sairaanhoitajaksi ja kiinnitin huomiota siihen kuinka paljon ja pitkään jouduit kärsimään ennen kuin sait lievitystä kivuillesi. Ymmärtääkseni kipustimulaattorin asentaminen ei ole kovin yleistä. Olen kuullut, että niitä on 5 vuoden aikana asennettu 200 kappaletta Tampereen yliopistollisessa sairaalassa, jonka hoitoalue on miljoonapiiri ja ylettyy Vaasaan asti. Kipustimulaattoreita asennetaan siis myös Tampereella Tays:n sairaalassa. Näiden stimulaattoreiden asentaminen kuuluu neurokirurgin hommiin ja käsittääkseni niitä siis voidaan asentaa kaikissa Yliopistollisissa sairaaloissa(HUS, TYKS, TAYS, KYS ja OYS). Olen itse asiassa etsimässä lisätietoa aiheesta, sillä olemme opiskelutoverini kanssa valmistelemassa opinnäytetyötämme kipustimulaattoreista ja niiden käytöstä. Hoitohenkilökunnalla ja potilailla ei nimittäin ole minkäänlaisia suomenkielisiä ohjeita laitteesta, sen käytöstä tai mahdollisista ongelmatilanteista normaalielämässä(saako se esim. lentokentän metallintunnistimet tai kauppojen hälytyslaitteet piippaamaan jne). Haluaisimme puuttua ainakin tähän epäkohtaan ja valmistaa käyttäjäystävälliset ohjeet leikkausta edeltävään valmistautumiseen sekä sen jälkeiseen laitteen käyttöön. Jos voisit antaa meille joitakin vinkkejä, mm. mitä olisit itse halunnut tietää ennen kipustimulaattorin laittoa, niin olisimme kiitollisia avusta. Hienoa, että laite on ainakin sinulla tuonut apua.

        Olen 66-vuotias evp opettaja.Selkäni romahti totaalisesti 1993 ja diagnoosi oli selkäydinkanavan ahtauma Stimulaattori asennettiin 2001julmien kipujen ja tehottomien lääkkeiden vuoksi.Tällöin kivut olivat jakuvat,siis sekä levossa että liikkuessa.
        Levossa ollessani stimulaattori auttoi,mutta liikkuminen stimulaattorin ollessa päällä ei onnitunut eikä vieläkään.Asia on näet niin,että jos yksikään hermo on pinteessä,stimulaattori vain pahentaa tilannetta.Näin minulle tohtorimies kertoi ja näin näyttää olevan.Ja useasti leikattu ja jäykistetty selkä sisältää tietenkin aikalailla arpikudosta,jotka voivat enenevässä määrin aiheuttaa hermopinteitä.Merkkinä tästä viimeviikkoinen sairaalareissu,jolloin neulaa ei saatu selkäytimeen varjoainekuvausta varten.
        Stimulaattori on siis kaksipiippuinen juttu,joillekin vaikuttaa hyvin,joillekin ei.Riippuu selä sairauden vakavuudesta.Seitsemästoista vuosi "Tanssii kipujen kanssa" terv.Ei anneta periksi.


      • Kipuinen murmeli
        Cresentum kirjoitti:

        Hyvä Trubadurix,
        Opiskelen sairaanhoitajaksi ja kiinnitin huomiota siihen kuinka paljon ja pitkään jouduit kärsimään ennen kuin sait lievitystä kivuillesi. Ymmärtääkseni kipustimulaattorin asentaminen ei ole kovin yleistä. Olen kuullut, että niitä on 5 vuoden aikana asennettu 200 kappaletta Tampereen yliopistollisessa sairaalassa, jonka hoitoalue on miljoonapiiri ja ylettyy Vaasaan asti. Kipustimulaattoreita asennetaan siis myös Tampereella Tays:n sairaalassa. Näiden stimulaattoreiden asentaminen kuuluu neurokirurgin hommiin ja käsittääkseni niitä siis voidaan asentaa kaikissa Yliopistollisissa sairaaloissa(HUS, TYKS, TAYS, KYS ja OYS). Olen itse asiassa etsimässä lisätietoa aiheesta, sillä olemme opiskelutoverini kanssa valmistelemassa opinnäytetyötämme kipustimulaattoreista ja niiden käytöstä. Hoitohenkilökunnalla ja potilailla ei nimittäin ole minkäänlaisia suomenkielisiä ohjeita laitteesta, sen käytöstä tai mahdollisista ongelmatilanteista normaalielämässä(saako se esim. lentokentän metallintunnistimet tai kauppojen hälytyslaitteet piippaamaan jne). Haluaisimme puuttua ainakin tähän epäkohtaan ja valmistaa käyttäjäystävälliset ohjeet leikkausta edeltävään valmistautumiseen sekä sen jälkeiseen laitteen käyttöön. Jos voisit antaa meille joitakin vinkkejä, mm. mitä olisit itse halunnut tietää ennen kipustimulaattorin laittoa, niin olisimme kiitollisia avusta. Hienoa, että laite on ainakin sinulla tuonut apua.

        Stimulaattori. Itselleni asennettiin neurostimulaattori 2011 lopussa, aluksi n. 4 kk ajan aika hyvä olo mutta sen jälkeen kivut alkovat yhtä kovina kun olivat olleet aikaisemminkin. Minulla on selkäydinkanavanahtauma ja hermojuuriahtauma joista kivut johtuvat kaikki mahdiolliset lääkkeet koleiltu. Opiaatit lamauttivat vatsalaukun toiminnan ja vatsalaukkuun oli kertynyt sulamatonta ruokaa amerikkalaisen jalkapallon kokoinen möykky joka tukki kaikki ¨hengitystiet, viettiin tajuttomana Meilahteen jossa välittömästi leikattiin. Kärsin todella kovista kivuista, jotka alkavat heti aamulla kun nousen ylös ja kestävät koko päivän, mikään ei auta, koko alavartalom on kuin tulessa. Lannerankaani on leikattu 5 kertaa, viimeisellä kerralla jäykistettiin koko lanneranka. Yritän pitää fyysisestä kunnosta huolta käymällä lenkillä ja talvella kävin jumpassa ja kuntosalilla, vaikka nämä kaikki ovat tosi kivuliaita mutta kun ne kivut ovat joka tapauksessa saan ainakin tavata toisia ihmisiä etten jumitu kotiin kipujeni vangiksi mutta kyllä se lähteminen sisua vaatii ja välillä itken ja menen, mutta kun pitää selvitä jollakin taválla päivästä toiseen. Minun stimulaattori ei ole aiheuttanut mitään ongelmia turvaporteissa eikä muuallakaan, anna sinulle mielelläni lisätietoa stimulaattorista jos haluat.


    • sympatiaa

      Kärsin hiukan toisenlaisesta selkävaivasta eli selkäydinkanavan ahtaumasta, selkärangan pahasta rappeumasta jne. eli hermot täälläkin puristuksissa. Jos kivuton päivä sattuu kohdalle sen kyllä huomaa! Olen joutunut jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle, sillä en pystynyt enää keskittymään työhöni ja yöt menivät sängyn, tuolin ja jumppamaton väliä vaellellessa. Sitä kipukierrettä en enää haluaisi kokea.

      Tilanne alkoi pikkuhiljaa muuttua, kun löydettiin sopiva kipukynnystä nostava lääkitys, tällä hetkellä Klotriptyl mite 1-2 tabl. iltaisin ja Sepram 20 mg aamulla, kipulääkkeenä Mobic 15 mg ja vain hätätilanteessa opiaatti. Olen tosi onnellinen, ettei enää tarvitse olla jatkuvassa "yläpilvessä". Lisäksi olen oppinut vuosien - siis vuosien! - varrella kuuntelemaan selkääni, etten lastaa stressiä tai väsymystä sinne.

      Tilanne ei varmasti olisi tällainen ilman mahdollisuutta levätä aina tarpeen tullen. Olin harrastanut joogaa jo ennen pahaa sairastamisvaihetta ja siitä on ollut suurta hyötyä. Olen oppinut kunnollisen hengityksen ja rentoutumisen melko pahankin kivun aikana. Öisin joudun edelleen nousemaan useita kertoja ylös, mutta se ei enää suuresti häiritse untani. "Hapetan" selkääni tekemällä muutaman verenkiertoa elvyttävän liikkeen, sitten vielä oion rankani.

      Manipuloinnista tai jäsenkorjauksesta - kuinka vaan - oli alku vaiheessa hyötyä taitavan käsittelijän tekemänä (Antti Heikkilä). Mutta on myös yksi erittäin paha kokemus toisen henkilön tekemänä, joten kannattaa miettiä kenen käsiin selkänsä antaa.

      Parempaa aikaa sinullekin toivon ja toivottelen!

    • rorris

      Käykää Diabetesliiton sivuilla jos haluatte tietoa Neuropaattisesta kivusta.

      • on yhdistys

        Hei Suomen Kipu ry:llä on yhdistys ja nettisivuilla on foorumi, jossa voi keskustella kaikesta. Foorumilta löytyy paljon hermovauriokivuista kärsiviä

        vaikka googlen avulla löydät linkin.


    • P-Ain

      Terve - kipustimulaattorihoidosta kannattaa kysyä sairaala Ortonin (Helsinki) kipulääkäreiltä, vastaavat jopa puhelimeen. Maksusitoumuksella hoito toteutuu myös muualla Suomessa asuville kipupotilaille.

      • tietämään

        Niin, tiedätkö millainen tuo stimulaattori on? Miten se auttaa kipua? Itselläni selkäsairautta takana 8vuotta ja 10 leikkausta. voimat kaikki, nyt tilanne että suunnitellaan kipuihin tuota stimulaattoria. Siitäpä mielenkiintoni heräsi, että millainen se on?


      • Kipujen vanki
        tietämään kirjoitti:

        Niin, tiedätkö millainen tuo stimulaattori on? Miten se auttaa kipua? Itselläni selkäsairautta takana 8vuotta ja 10 leikkausta. voimat kaikki, nyt tilanne että suunnitellaan kipuihin tuota stimulaattoria. Siitäpä mielenkiintoni heräsi, että millainen se on?

        Minulla leikattiin kaularangasta välilevypullistuma ja se oli aiheuttanut selkäydinvaurion. Minulle laitettiin selkäydistimulaattori eli selkäytimen pintaan elektrodi josta lähti johto rinnalle ihon alla olevaan keskukseen. Kaukosäätimellä tuota keskusta sai laittaa päälle ja se johti sähköimpulsseja kehoon tarkoituksena kipuärsykkeen pääsy aivoihin. Tämä laitettiin joskus 2002-2003. Kysyin kirurgilta kokemuksia johon hän vastasi että Suomessa on asennettu näitä 200 kpl ja 2/3 osaa saa jonkilaisen avun kipuihin. Minä en valitettavasti saanut vaan olen elänyt kipujen kanssa 7,5 vuotta.
        Stimulaattori on yksi keino ja hyvä jos siitä saa avun, kaikki keinothan pitää kokeilla. Kipu ei ole leikin asia.


      • wilmanteri
        Kipujen vanki kirjoitti:

        Minulla leikattiin kaularangasta välilevypullistuma ja se oli aiheuttanut selkäydinvaurion. Minulle laitettiin selkäydistimulaattori eli selkäytimen pintaan elektrodi josta lähti johto rinnalle ihon alla olevaan keskukseen. Kaukosäätimellä tuota keskusta sai laittaa päälle ja se johti sähköimpulsseja kehoon tarkoituksena kipuärsykkeen pääsy aivoihin. Tämä laitettiin joskus 2002-2003. Kysyin kirurgilta kokemuksia johon hän vastasi että Suomessa on asennettu näitä 200 kpl ja 2/3 osaa saa jonkilaisen avun kipuihin. Minä en valitettavasti saanut vaan olen elänyt kipujen kanssa 7,5 vuotta.
        Stimulaattori on yksi keino ja hyvä jos siitä saa avun, kaikki keinothan pitää kokeilla. Kipu ei ole leikin asia.

        Minulle on asennettu jo vna 2004 Ähtärissä kipustimulaattori epäonnistuneen selkäleikkauksn jälkeen. Sairastin iskiaskipuja vuósia, mutta kun lopulta selkä leikattiin niin hermo oli jo vaurioitunut. Sain kipustimulaattorin vatsanahkaani leikkaussalissa. Kaukosäädöllä saan ohjattua kipua enempí jalkaan tai selkään riippuen kivusta. Vuosittain käyn kontrolleissa. Paristoja ei ole vielä kertaakaan vaihdettu ja laite on toiminut moitteetomasti. Lääkäri on kirjoittanut lentomatkoja varten todistuksen että on sisäinen implatti. Kerran se hälytti Saksassa turvatarkastuksessa. Stimulaattorista on mulle ollut niin iso apu ettei olisi hengissäkään jollei sitä hoitoa olisi ollut saatavilla. Neurkirurgi Kari Sulkko on sen mulla asentanut. Nyt olen elänyt puolistoista vuotta lähes kivutonta elämää. Välillä on jomotusta mutta lenkkeilyllä olén sitä hoitanut ....Isoon kipuun stimulaattori päälle...


      • turvatarkastaja
        wilmanteri kirjoitti:

        Minulle on asennettu jo vna 2004 Ähtärissä kipustimulaattori epäonnistuneen selkäleikkauksn jälkeen. Sairastin iskiaskipuja vuósia, mutta kun lopulta selkä leikattiin niin hermo oli jo vaurioitunut. Sain kipustimulaattorin vatsanahkaani leikkaussalissa. Kaukosäädöllä saan ohjattua kipua enempí jalkaan tai selkään riippuen kivusta. Vuosittain käyn kontrolleissa. Paristoja ei ole vielä kertaakaan vaihdettu ja laite on toiminut moitteetomasti. Lääkäri on kirjoittanut lentomatkoja varten todistuksen että on sisäinen implatti. Kerran se hälytti Saksassa turvatarkastuksessa. Stimulaattorista on mulle ollut niin iso apu ettei olisi hengissäkään jollei sitä hoitoa olisi ollut saatavilla. Neurkirurgi Kari Sulkko on sen mulla asentanut. Nyt olen elänyt puolistoista vuotta lähes kivutonta elämää. Välillä on jomotusta mutta lenkkeilyllä olén sitä hoitanut ....Isoon kipuun stimulaattori päälle...

        Ihan kaikille tiedoksi, että implantoitu stimulaattori EI "piippaa", eli hälytä lentokentän turvatarkastus metallinpaljastinporteissa. Olen toiminut turvatarkastajana ja minulle myös implantoitu stimulaattori. Stimulaattorin kanssa ei edes pitäisi mennä metallinpaljastavastaportista läpi. Ko laite verrattavissa sydäntahdistimeen ja sen kanssa ei tarvitse kulkea portista tätä varten on implantoidusta laitteesta kansainvälinen kortti jota vilauttamalla ei portista tarvitse kulkea vaan tarkastus tehdään käsin. Jos kuitenkin kulkee stimulaattorin kanssa metallinilmaisuportista ja portti hälyttää, se hälyttää metallin kokonaismassan mukaan, eikä stimulaattorin vuoksi. Esim kengissä on metallisia vahvikkeita, jotka riittävät hälyttimen laukaisuun. Kudoksen sisään implantoitu stimulaattori ei hälytä portissa. Magneettiaallot voivat laittaa stimulaattorin asetukset sekaisin, tai jos portista läpi kulkiessa stimulaattori on päällä, magneettiaallot saattavat aiheuttaa stimulaattorin käyttäjälle epämukavan sähköisen säväytyksen ja näihin kahteen faktaan perustuu sääntö, ettei portista kannata stimulaattorin kanssa kulkea.


    • marge6

      onko kenelläkään näkynyt mangneettikuvissa mobic l-tyyppistä hohkaluuödeemaa, joka kipuilee L4-5 diskusvälin välilevy kadonnut kokonaan. Kerrotko oireista ja mistä sait avun ja oletko voinut olla töissä.

    • hermot

      Olen Helsingissä asuva kovia kipuja on ollut vuodetsa 2013 mutta sitä ennenkin jo v. 2011 ihmeellisiä alaselän polttotuntemuksia kunnes 4 vuotta sitten koko selkä oli kuin tulessa siitä alkoi kovat kivut laajat kaularankakulumat ja välilevytyrä 5/6 välissä leikattiinv. 2014 mutta implantti ei luutunut yli 2,5 vuoteen eli korjausleikkaus v.2017 alussa, mutta kivut jatkuu kovilla opioidilääkityksellä, miten saisin kipustimulaattorin neuvokaa minua kiitos. aina kipuja kaularangan hermojuurivaurio c6 molemmin puolin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe