Vegaanisia arkiruokia?

vaihtelua arkeen

Mitä syötte arkena? Ihan perusruokaa, joka on suhteellisen helppo valmistaa, nopea ja kuitenkin myös täyttävää? Haluaisin vähän vaihtelua nimenomaan arkiruokaan, koska viikonloppuna jaksaa panostaa enemmän ruuanlaittoonkin ja siihen löytyy kivoja reseptejä joka paikasta.
Laittakaa vaikka mitä itse syötte arkisin, jos siitä saisi vaikka vähän vinkkejä. :)

47

3949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Texas Willerii...

      Yleensä mulla ihan perusruokaa on Texasin kansallisruoka chili. Oli jo ennen tätä kasvissyöntiä.

      5 kynttä valkosipulia
      1 sipuli
      chilipippuria runsaasti
      cayennepippuria runsaasti
      soijarouhetta jauhelijan korvikkeena
      Ketsuppia
      tomaattipyrettä ja sokeria
      makaroonia

      Valkosipulit kannattaa freesata jotta niihin tulee makua mutta pitää varoa ettei ne kärvenny.
      Chiliä runsaasti. Itse käytän jauhettua chiliä.

      • vegg

        tuota voisinkin itsekin kokeilla joskus! itse laitan usein viikolla kasvispihvejä ja -pyöryköitä, joihin on helppo laittaa sekaan kaikkea, mitä on jäänyt kaappeihin pyörimään.

        linssikeitto on kans sellaista, jota teen vähintään kerran viikossa. isosta kattilallisesta riittää yksinasujalle useaksi päiväksi ja valmistukseen menee n. 10-15min.


      • Terveellistä vailla

        Tuota en minäkään voi kokeilla, koska siinä on soijaa, ketsuppia, sokeria ja makaronia = valkoista vehnää. Löytyykö mitään terveellistä kasvisruokaojhetta?


      • chiliconvege
        Terveellistä vailla kirjoitti:

        Tuota en minäkään voi kokeilla, koska siinä on soijaa, ketsuppia, sokeria ja makaronia = valkoista vehnää. Löytyykö mitään terveellistä kasvisruokaojhetta?

        Makaroni ei välttämättä ole "valkoista" vehnää vaan sitäkin saa kokojyväsellaisena (eikä välttämättä edes vehnää) ja vieläpä "juomu"-tuotettuna eli luulisi kelpaavan sinullekin - jätä soija pois ja korvaa se luomu-pavuilla ja käytä ketsupin/sokerin sijaan luomu-tomaatteja (purkissa) ja hunajaa. Lisäksi voi käyttää muita vihanneksia kuten porkkanaa, maissia ja paprikaa - nämä tietysti luomua eikä geenimanipuloituja.


      • Terveellistävailla
        chiliconvege kirjoitti:

        Makaroni ei välttämättä ole "valkoista" vehnää vaan sitäkin saa kokojyväsellaisena (eikä välttämättä edes vehnää) ja vieläpä "juomu"-tuotettuna eli luulisi kelpaavan sinullekin - jätä soija pois ja korvaa se luomu-pavuilla ja käytä ketsupin/sokerin sijaan luomu-tomaatteja (purkissa) ja hunajaa. Lisäksi voi käyttää muita vihanneksia kuten porkkanaa, maissia ja paprikaa - nämä tietysti luomua eikä geenimanipuloituja.

        Tiedätkö miten kokojyvävehnä (tai mikä vaan kokojyvä) tehdään? Otetaan normi valkoinen vehnäjauho ja heitetään leseet joukkoon. Se ei siis oikeastaan ole yhtään terveellisempää kuin valkoinen vehnä.


    • Auttakaa jos osaatte

      Toivon terveellisiä ruokavinkkejä itselleni. En voi syödä viljaa, perunaa, riisiä, soijaa enkä mitään missä on lisättyä sokeria, enkä elintarvikkeita, joissa on lisäaineita. Onko minulle sopivia kasvisruokia?

      • real one

        porkkana


      • Auttakaa jos osaatte
        real one kirjoitti:

        porkkana

        Jos ihan jonkun reseptin olisit heittänyt kehiin terveellisestä kasvisruokavaihtoehdosta?

        Tiedän, että höyrytetyt ja raa´at kasvikset ovat terveellisiä, mutta kai nyt vegaaneilla on heittää jotain ruokaohjettakin kehiin, koska liputtavat terveellisyyden puolesta? Vai onko niin, että vegaanit harhoittavat oppiaan ihan kylmästi oman terveytensä kustannuksella?

        TAHDON TERVEELLISIÄ KASVISRUOKAOHJEITA! Muutoin en jätä maitotuotteita, kananamunaa, äyriäisiä ja kalaa pois ruokavaliostani. Onko edes järkeäkään? Ehkä sitten pidän puhtaasi höyrytettyjen kasvisten päiviä joitain kertoja kuukaudessa?

        Tosin tähän aikaan sienistä ja sipulista saa myös mainion muhennoksen, mutta sekään ei ole maukasta ilman kermaa ja voita. Sienitäyte munakkaassa on kyllä herkkua.

        Millä korvaan munan, voin ja kerman, jos tavallaan kaikki keinotekoiset maidon ja voin korvikkeet eivät käy, koska ne eivät ole terveellisiä ja sisältävät paljon lisäaineita? Myös em. korvikkeiden valmistustapa on kaukana luonnonmukaisesta tuotteesta eli tuhoavat verisuonet jne.


      • asökejtigst

        Vaikka kuinka paljon!

        Minäkään en juurikaan syö perunaa tai soijaa, ja riisiin en koske edes pitkällä tikulla. Etkö voi syödä mitään viljoja? Se on aika erikoista, mutta kyllähän toki ilmankin pärjää.

        Vihreät pavut valkosipulisessa tomaattikastikkeessa on helppo valmistaa ja erinomainen kausiruoka. Porkkana taipuu korianterin ja kookosmaidon (voi jättää pois, jos ei sovi) kanssa hyväksi keitoksi ja punajuuresta saa ihania sosekeittoja ja laatikoita. Sama pätee muihinkin juureksiin.
        Hernekeitto on edullista, helppoa ja herkullista ja sitä voisin ainakin itse syödä vaikka joka päivä. Tarvitset vain herneitä, porkkanaa, vettä ja mieluisia mausteita.
        Papuja on vaikka minkälaisia erilaisia. Sekoita erilaisia papuja keskenään padaksi, lisää paprikaa ja kukkakaalia tai tomaattia mukaan.
        Linssikeitot ja -padat ovat oivallisia talviruokia.
        Lisäaineeton ja sokeriton kasvisliemi on helppo tehdä itse ja pakastaa pieninä annoksina, joita voi sitten tarpeen tullen lisätä sapuskoihin.

        Tulipas muuten nälkä! :) Teen tänään keittoa tomaateista, kukkakaalista ja paprikasta sekä papusekoituksesta. Mausteina chili, valkosipuli, mustapippuri, timjami, persilja ja kaprikset tai oliivit.


      • laallllaaa
        Auttakaa jos osaatte kirjoitti:

        Jos ihan jonkun reseptin olisit heittänyt kehiin terveellisestä kasvisruokavaihtoehdosta?

        Tiedän, että höyrytetyt ja raa´at kasvikset ovat terveellisiä, mutta kai nyt vegaaneilla on heittää jotain ruokaohjettakin kehiin, koska liputtavat terveellisyyden puolesta? Vai onko niin, että vegaanit harhoittavat oppiaan ihan kylmästi oman terveytensä kustannuksella?

        TAHDON TERVEELLISIÄ KASVISRUOKAOHJEITA! Muutoin en jätä maitotuotteita, kananamunaa, äyriäisiä ja kalaa pois ruokavaliostani. Onko edes järkeäkään? Ehkä sitten pidän puhtaasi höyrytettyjen kasvisten päiviä joitain kertoja kuukaudessa?

        Tosin tähän aikaan sienistä ja sipulista saa myös mainion muhennoksen, mutta sekään ei ole maukasta ilman kermaa ja voita. Sienitäyte munakkaassa on kyllä herkkua.

        Millä korvaan munan, voin ja kerman, jos tavallaan kaikki keinotekoiset maidon ja voin korvikkeet eivät käy, koska ne eivät ole terveellisiä ja sisältävät paljon lisäaineita? Myös em. korvikkeiden valmistustapa on kaukana luonnonmukaisesta tuotteesta eli tuhoavat verisuonet jne.

        Mä en ymmärrä näitä Antti Heikkilä -uskovaisia. Suomalainen perusruoka on vilja, peruna ja nauris. Nämä Heikkilä kiroaa mutta näillä on eletty hyvin ja terveellisesti ennen nykyaikaa jolloin on siirrytty ei-fyysiseen työhön ja paskaruokaan. Vanhempani ovat sota-ajan lapsia, ja tuohon aikaan peruna, porkkana ja vilja oli perusruokia. Ja niillä tehtiin kovaa työtä aamusta iltaan. Ei voita tai lihaa ollut kuin harvoin. Koulussa pääruokana saattoi olla perunavelli tai puuro. Niiden voimilla kuljettiin myös pitkät koulumatkat, kas kun ei ollut kauppakassiautosia joilla hurautella lähikauppaan hakemaan kyljystä, että jaksaisi illan töllätä tv:tä ja miettiä verisuonia.

        En usko että kenenkään terveen ihmisen elimistö ei sietäisi perunaa, viljaa tai riisiä. Niiden välttely on vain niiden ihmisten humpuukia jotka ovat lihottaneet ja sairastuttaneet ensin kehonsa paskaruoalla. Totta kai jos sipsit ja pizzat ym. epäterveellinen jätetään pois niin olo ja terveys kohentuu. Mutta ei samaan syssyyn tarvitse esim. täysjyväriisiä ja perunaa jättää. Peruna vaan pitää syödä heti keittämisen jälkeen, ei esim. salaatissa. Ei minulle toisaalta ole mitään sairauksia tullut vaikka olen joskus perunasalaattiakin syönyt.

        Kaikista älyttömintä oli kun yksi ystäväni sanoi että ei voi syödä naurista kun Heikkilän mielestä se lihottaa. No, ei ole ystäväni laihtunut vaikka on naurista vältellyt, enkä minä ole lihonut vaikka olen syönyt naurista.

        Ei terveellinen ruoka ole sitä että syödään vain sitä mitä joku Heikkilä tai kirja määrää. Terveellinen ruoka sisältää kehon tarvitsemat ravintoaineet ja myös proteiinia, siksi en suosittele pelkkää tomaattikeittoa ruoaksi. Kannattaa laskea vitamiinien saanti jollain nettilaskurilla.

        Itse olen ollut terveyskasvissyöjä jo 20 vuotta, enkä ole siis hommannut alunalkaenkaan mitään diabeteksiä tai ylipainoa paskaruoalla.


      • Tomaattikeitto
        laallllaaa kirjoitti:

        Mä en ymmärrä näitä Antti Heikkilä -uskovaisia. Suomalainen perusruoka on vilja, peruna ja nauris. Nämä Heikkilä kiroaa mutta näillä on eletty hyvin ja terveellisesti ennen nykyaikaa jolloin on siirrytty ei-fyysiseen työhön ja paskaruokaan. Vanhempani ovat sota-ajan lapsia, ja tuohon aikaan peruna, porkkana ja vilja oli perusruokia. Ja niillä tehtiin kovaa työtä aamusta iltaan. Ei voita tai lihaa ollut kuin harvoin. Koulussa pääruokana saattoi olla perunavelli tai puuro. Niiden voimilla kuljettiin myös pitkät koulumatkat, kas kun ei ollut kauppakassiautosia joilla hurautella lähikauppaan hakemaan kyljystä, että jaksaisi illan töllätä tv:tä ja miettiä verisuonia.

        En usko että kenenkään terveen ihmisen elimistö ei sietäisi perunaa, viljaa tai riisiä. Niiden välttely on vain niiden ihmisten humpuukia jotka ovat lihottaneet ja sairastuttaneet ensin kehonsa paskaruoalla. Totta kai jos sipsit ja pizzat ym. epäterveellinen jätetään pois niin olo ja terveys kohentuu. Mutta ei samaan syssyyn tarvitse esim. täysjyväriisiä ja perunaa jättää. Peruna vaan pitää syödä heti keittämisen jälkeen, ei esim. salaatissa. Ei minulle toisaalta ole mitään sairauksia tullut vaikka olen joskus perunasalaattiakin syönyt.

        Kaikista älyttömintä oli kun yksi ystäväni sanoi että ei voi syödä naurista kun Heikkilän mielestä se lihottaa. No, ei ole ystäväni laihtunut vaikka on naurista vältellyt, enkä minä ole lihonut vaikka olen syönyt naurista.

        Ei terveellinen ruoka ole sitä että syödään vain sitä mitä joku Heikkilä tai kirja määrää. Terveellinen ruoka sisältää kehon tarvitsemat ravintoaineet ja myös proteiinia, siksi en suosittele pelkkää tomaattikeittoa ruoaksi. Kannattaa laskea vitamiinien saanti jollain nettilaskurilla.

        Itse olen ollut terveyskasvissyöjä jo 20 vuotta, enkä ole siis hommannut alunalkaenkaan mitään diabeteksiä tai ylipainoa paskaruoalla.

        Nimimerkille laallllaaa,sori vaan mutta tää on vegepalsta ja aloittaja kysyy mitä
        vegaanisia ja vegaanille sopivia arkiruokia.Kyllä vegetkin syö perunaa ja viljaa
        kasvisten,juuresten,hedelmien ja marjojen lisäksi.Tomaattikeitto sopii vallan
        mainiosti ruoaksi ja lisukkeeksi esim.leipää kasvisten kera,jokin salaatti ja
        hedelmiä jne.


      • Vegaani
        Auttakaa jos osaatte kirjoitti:

        Jos ihan jonkun reseptin olisit heittänyt kehiin terveellisestä kasvisruokavaihtoehdosta?

        Tiedän, että höyrytetyt ja raa´at kasvikset ovat terveellisiä, mutta kai nyt vegaaneilla on heittää jotain ruokaohjettakin kehiin, koska liputtavat terveellisyyden puolesta? Vai onko niin, että vegaanit harhoittavat oppiaan ihan kylmästi oman terveytensä kustannuksella?

        TAHDON TERVEELLISIÄ KASVISRUOKAOHJEITA! Muutoin en jätä maitotuotteita, kananamunaa, äyriäisiä ja kalaa pois ruokavaliostani. Onko edes järkeäkään? Ehkä sitten pidän puhtaasi höyrytettyjen kasvisten päiviä joitain kertoja kuukaudessa?

        Tosin tähän aikaan sienistä ja sipulista saa myös mainion muhennoksen, mutta sekään ei ole maukasta ilman kermaa ja voita. Sienitäyte munakkaassa on kyllä herkkua.

        Millä korvaan munan, voin ja kerman, jos tavallaan kaikki keinotekoiset maidon ja voin korvikkeet eivät käy, koska ne eivät ole terveellisiä ja sisältävät paljon lisäaineita? Myös em. korvikkeiden valmistustapa on kaukana luonnonmukaisesta tuotteesta eli tuhoavat verisuonet jne.

        Kun olet vegaani se ei automaattisesti tarkoita sitä että olet terveellinen ja syöt vain terveellistä ruokaa. Vegaanista voi syödä yhtä epäterveellisesti kuin normi ruokavalioinen. Ja sitä paitsi vegaanin perus aate on se ettei syö ja tue eläinten tappamista, ei se että syö vain terveellisesti.


      • vegealokas
        Vegaani kirjoitti:

        Kun olet vegaani se ei automaattisesti tarkoita sitä että olet terveellinen ja syöt vain terveellistä ruokaa. Vegaanista voi syödä yhtä epäterveellisesti kuin normi ruokavalioinen. Ja sitä paitsi vegaanin perus aate on se ettei syö ja tue eläinten tappamista, ei se että syö vain terveellisesti.

        Olen itse ajatellut niin, että kaikkea elämässä ei voi rajoittaa ja kontrolloida, muutoin löytää itsensä pian mielenterveyspolilta. Jos luovun eläinperäisistä tuotteista (missä on ainakin minulle ollut totuttelemista), voin silti sallia itselleni inhimillisen elämän. Voin syödä joskus (vegaani)karkkia. Voin syödä joskus sipsiä. Voin syödä pikaruokia, jopa niitä jossa on lisäaineita, jos kiireinen päivä niin vaatii.

        Tietenkin pyrin tasapainoon ja pidän epäterveellisten tuotteiden käytön kohtuudessa. Mutta maailmani ei kaadu siihen, jos joskus annan itselleni liikkumavaraa. Tämä ensisijaisesti siksi, etten jaksa elää täydellistä elämää. Jos vaatisin itseltäni asioita, joissa tietäisin jo etukäteen epäonnistuvani, olisi vegaaniudenkin aloittaminen ajanhukkaa, koska lopputulos olisi se, etten muuttunutkaan vegaaniksi.

        En halua tehdä asioita niin vaikeiksi, etten pysty enää nauttimaan elämästä. Minulle riittää, etten osallistu eläinmaatalouteen, säästän luonnonvaroja ja tiedostan ravintoympyrän ja ihmisen ravintoaineiden tarpeen joka tapauksessa paremmin kuin ennen.


      • Isovege
        Auttakaa jos osaatte kirjoitti:

        Jos ihan jonkun reseptin olisit heittänyt kehiin terveellisestä kasvisruokavaihtoehdosta?

        Tiedän, että höyrytetyt ja raa´at kasvikset ovat terveellisiä, mutta kai nyt vegaaneilla on heittää jotain ruokaohjettakin kehiin, koska liputtavat terveellisyyden puolesta? Vai onko niin, että vegaanit harhoittavat oppiaan ihan kylmästi oman terveytensä kustannuksella?

        TAHDON TERVEELLISIÄ KASVISRUOKAOHJEITA! Muutoin en jätä maitotuotteita, kananamunaa, äyriäisiä ja kalaa pois ruokavaliostani. Onko edes järkeäkään? Ehkä sitten pidän puhtaasi höyrytettyjen kasvisten päiviä joitain kertoja kuukaudessa?

        Tosin tähän aikaan sienistä ja sipulista saa myös mainion muhennoksen, mutta sekään ei ole maukasta ilman kermaa ja voita. Sienitäyte munakkaassa on kyllä herkkua.

        Millä korvaan munan, voin ja kerman, jos tavallaan kaikki keinotekoiset maidon ja voin korvikkeet eivät käy, koska ne eivät ole terveellisiä ja sisältävät paljon lisäaineita? Myös em. korvikkeiden valmistustapa on kaukana luonnonmukaisesta tuotteesta eli tuhoavat verisuonet jne.

        Munakoisosta kun tekee kokonaisena uunissa saa ihanan vegaaninorpan. Vinkki, taatelista ja mantelista saat nenän ja silmät. Sitten kyssäri: miten saan mummo ankan rinnasta vegaaniversion? Stormatkaa!


    • Oma kehu haisee mutta kokeile tätä reseptiä

      http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/396986/"Chili tomaattikeitto"/?ref=search#mintime=2&maxtime=1000&viewmode=imageblock&sortingmode=relevancy&freetext=chili tomaatti&excludetext=&requireimages=false

      On ihan täyttävää ja tähän saa hyvin vaihtelua vaihtamalla kasviksia. Itse juuri äsken söin tätä käyttäen täytteenä xtran kukka/parsakaali porkkana sekotusta ja hyvää oli.

      Mausteista oli muuten jäänyt basilika pois joten jos tuota teet niin reilu ripaus sitäkin. Helppo tehdä ja ravitsevaa.

      • Auttakaa jos osaatte

        Kiitos. Ohjeesi oli juuri sen tyyppinen, mitä kaipailin. Tuota lähden testaamaan, mutta laitan kasvikset tuoreina näin kesäaikaan.


      • zenpeikko

        Lisäisin itse vielä tähän jotain kikherneitä tai papuja, jotta saisi vähän lisää proteiinia.


    • parempia kuin lihat

      Nuo vegaaniset tuotteet on todella hyviä. Soijanakit maistuu 70-luvun jauhomakaralta mitä ei enää muualta saa eli parasta.
      Soijajuusto on paras juusto
      Hälsans kok nugetit.

    • yopgf

      Thaimaalaistyylinen linssimakarooni

      sipuli
      chiliä
      cayjennepippuria
      korianteria
      kermaa tai kookosmaitoa
      ketsuppia
      tomaattipyrettä
      kaffirlimetinlehden puolikas
      linssejä ja makaroonia
      soijarouhetta

      Freesaa sipulit ja korianteri
      Lisää vedessä turvotettu soijarouhe
      lisää chili ja cayjennepippuri
      lisää ketsuppi, tomaattipyree, kerma ja kaffirlimetinlehden puolikas ja suolaa

      Makaroonit ja linssit kannattaa keittää samassa kattilassa koska keittoaika on sama.

    • Vegggg

      Papupihvit.

      Taikinaa voi tehdä kerralla paljon ja laittaa osissa pakasteeseen, sieltä aamulla sulamaan ja töiden jälkeen vaan paistaa. Edullista ja helppoa!

      Perusohje:

      kikherneitä
      auringonkukansiemeniä jauhettuna
      kuullotettua sipulia ja valkosipulia
      mausteeksi sopii ihanasti garam masala
      suolaa

      tätä voi muunnella eri pavuilla, lisätä mukaan vaikkapa keitettyä riisiä, tai juuresraasteita(ehkäpä kuullotettuna palsternakkaa, perunaa)

    • Lilllian
    • puhdasta

      Mutta miten ketsuppi.En käytä ollenkaan.Kokeile Currya ihana mauste ja hyvä tapa korvata ketsuppia.En oo käyttänyt ketsuppia enää vuosiin ruuanlaitossa.

    • purripörrö

      Itse en ole vegaani mutta eräs suosikkiresepteistäni kuitenkin on vegaaninen. Sillä ei ole varsinaisesti nimeä mutta kutsun sitä kermaiseksi couscousrisotoksi.

      Ohje on 2:lle
      2,5 dl couscousta
      sipuli
      herkkusieniä
      paprikaa
      vihreitä papuja (tuore tai pakaste)
      vegaanista ruokakermaa, itse pidän erityisesti Nordicin kaurapohjaisesta
      mausteita ja suolaa oman maun mukaan (paprika, chili ja sitruunapippuri toimivat erityisen hyvin)

      Keitä couscous pakkauksen ohjeen mukaan. Paista sipuli ja herkkusienet, lisää paprika ja pavut. Kun paprikat ovat hieman pehmenneet, lisää kerma. Keitä kokoon ja sekoita kastike couscouksen sekaan.

    • Muutama vegeresepti

      KIDNEYPAPU-PERUNASALAATTI
      4 dl keitettyjä kidneypapuja
      5 keitettyä perunaa kuutioina
      2 sipulia silputtuna
      2 rkl sitruunamehua
      1 tl oliiviöljyä
      1 rkl vettä
      2 tl kirveliä
      yrttisuolaa
      tilliä
      Sekoita pavut, perunakuutiot ja sipuli. Sekoita kastikkeen aineet ja sekoita salaatti. Anna "tekeytyä" viileässä pari tuntia ennen tarjoilua. Silppua pinnalle runsaasti tilliä

      KOLMEN PAVUN SALAATTI
      2 dl keitettyjä kidneypapuja
      2 dl keitettyjä valkoisia papuja
      2 dl keitettyjä vihreitä papuja (vahapapuja)
      1 dl sipulirenkaita
      marinointi:
      3-4 rkl sitruunamehua
      1(-2) rkl hunajaa
      1 rkl öljyä
      1/2-1 rkl soijakastiketta
      1 tl Herbamaresuolaa
      yrttimausteita: esim. kirveliä, kynteliä
      Sekoita varovasti kaikki ja anna maustua jääkaapissa seuraavaan päivään.

      LINSSIKEITTO/PATA
      2 dl vihreitä linssejä
      1 l vettä (keitto)
      tai 5 dl vettä (pata)
      2 sipulia
      1 rkl paprikajauhetta
      2 tl kasvisliemitiivistettä (Herbamare tai Reformi)
      1 tlk tomaattimurskaa
      2 perunaa
      2-3 rkl tomaattisosetta
      yrttisuolaa
      Hauduta sipulisilppua pienessä vesimäärässä, lisää pestyt linssit, paprikajauhe, vesi, liemitiiviste ja tomaatit. Keitä 12-15 min. Lisää kuoritut ja paloitellut perunat, keitä vielä 15 min. Mausta tomaattisoseella ja suolalla.

      LINSSIPYÖRYKÄT
      1,5 dl vihreitä linssejä
      1 dl hirssiä
      6 dl vettä (runsas)
      1-2 tl kasvisliemitiivistettä (Herbamare)
      1 dl soijajauhoja
      1 rkl kookosmaitoa
      Pese hirssit (3-4 vedessä) ja linssit. Anna seistä ja turvota vedessä 30 min. Lisää kasvisliemi ja keitä 30 min. Jäähdytä, lisää soijajauho ja kookosmaito. Sekoita ja muotoile litteitä pyöryköitä. Paista uunissa 225 ast. 15 min. Tarjoile täysjyväriisin kanssa.

      GARBANZOPYÖRYKÄT
      4 dl keitettyjä kikherneitä
      3 dl keitettyä täysjyväriisiä
      3 sipulia
      1 raaka peruna
      0,5 dl tattarijauhoa
      1/2 kasvisliemikuutiota (Herbamare)
      1 tl paprikajauhetta
      Soseuta kikherneet, hauduta sipulisilppu hieman vesitilkassa, raasta peruna, sekoita pyörykkätaikina ja muotoile litteitä pyöryköitä. Paista uunissa.

      KUORRUTETTU MUNGPAPUPAISTOS
      6 dl keitettyjä mungpapuja
      2 sipulia silputtuna
      1 tl öljyä ja vähän vettä
      1-1,5 dl papujen keitinlientä
      2 rkl tomaattisosetta
      2-3 valkosipulinkynttä murskattuna
      yrttisuolaa
      1-1,5 dl veg.juustokastiketta (pizzalle)
      Hauduta sipulia, lisää keitinliemi, tomaattisose, valkosipuli ja suola. Anna hautua muutama minuutti. Laita pavut uunivuokaan ja kaada kastike päälle. Kuorruta veg. juustokastikkeella, paista uunissa 200 ast. 15 min. Tarjoa uuniperunoiden ja salaatin kera.

      VEG.JUUSTOKASTIKE (mm. pizzalle, kuorrutukseen)
      3 dl vettä
      2 dl cashewpähkinöitä/auringonkukansiemeniä
      1 rkl oluthiivahiutaleita
      2 rkl sitruunamehua
      2 tl sipulijauhetta/1 pieni sipuli
      1 tl valkosipulijauhetta/2 valkosipulinkynttä
      1 tl suolaa
      Sekoita tehosekoittimessa. Kaada pizzan/lasagnen/ paistoksen päälle juustoraasteen sijaan.

      • euron_juusto

        Miten vedestä ja pähkinöistä ja mausteista tulee juustoa.. varmaan samalla systeemillä jolla Jeesus muutti veden viiniksi.
        Meillä kyllä pruukataan tehdä maidosta.
        Tuota sotkua mitä juustoksi sanot.. hmm.. enpäs ees keksi mitään käyttätarkoitusta kun on valkosipulit ja sitruunamehut sun "juustossas"


    • Vegeruoat

      Monenlaisia esim. kasvissosekeittoa,pinaattikeittoa,erilaisia salaatteja,
      pinaattilettuja,kasvispihvejä,tortilloja ja tacoja yms.

    • ave ave

      Laitoin tänään "vanhat" tomaatit uuniin perunoiden kanssa. Ai että oli hyvää kypsynyt tomaatti! :) Kasviksista tulee makea maku esille kun ne on kypsennetty. Sipulista tulee suorastaan karkkia!

    • Yks parhaimmista on soijarouheesta ja ohrasta tehty risotto. Kookoskermaa ja soijalientä sekaan niin hyvä tulee :) Heittelen sinne mielen mukaan muitakin mausteita, pippureita, paprikaa.. Mitä nyt mieleen tulee.

      Sitten ihan yksinkertainen kesäkurpitsacurry, kookosmaidolla ja currymausteella. Ei siihen juuri muuta tarvitse..

    • vegealokas

      Tässä muutama pikaruoka, jota syön kiireessä. Ovat täyttäviä ja hyviä, mutta terveellisiä eivät ole jos näitä syö liian yksipuolisesti...

      PADAT (2 hklö)
      - 1 pussi Blå Bandin/muun vastaavan merkin valmispataa (italianpata, havaijinpata jne)
      - 1 purkki papuja

      PAISTETUT KESÄKURPITSARENKAAT (1 hklö)
      - 1 kurpitsa, renkaiden leveys n. 1 cm (paista kauttaaltaan läpikuultaviksi ja pehmeiksi)
      - mausteeksi herbamaren yrttisuola, ym. mistä mausteista pitää
      - kuskusia
      Kesäkurpitsarenkaat on hyviä myös leivän päällä!

      KASVISHERNEKEITTO (2 hklö)
      - 1 tölkki, itse lisään sekaan myös yrttejä ja sinappia, joskus myös kurpitsansiemeniä jne.

      NUUDELIT (1 hklö)
      - 1 pkt (kiehuvalla vedellä kypsennettävä pikanuudelipakkaus, jossa mukana myös mausteseos)
      - sekaan oliiveja, kirsikkatomaatteja, jne mitä kaapista löytyy
      Monilla merkeillä nuudeliannos on nimestä huolimatta vegaani, joten kannattaa katsoa tuoteselosteet!

      Koska nuo eivät ole kovin ravitsevia, pyrin lisänä syömään aina myös leipää ja tuoresalaattia.

    • Vegealokas

      Valmistan juuri itse ruokaa! Teen porkkanasosekeittoa... Tähän tulee kyllä aurajuustoa ja maitoa/kermaa, mutta se on ok?
      Resepti:
      Kaksi isoa porkkanaa
      1 neljäsosa sipulia
      Yksi kasvia liemi kuutio
      Kaksi isoa perunaa
      Oman maun mukaan aurajuustoa
      Keitto juureksia ja jos haluaa niin myös yksi valkosipulin kynsi
      Suolaa
      Srirachaa oman maun mukaan
      Maitoa tai kermaa oman maun mukaan
      En tiedä mitä tulee koska uusi resepti

      • Auttakaajososaatte

        Aurajuusto kruunaa kyllä ruuan kuin ruuan, nam.
        Yritän keksiä soijarouheelle korvaavaa ruoka-ainetta, koska soijarouhetta ei pitäisi syödä sen epäterveellisyyden vuoksi. Millä voisi soijarouheen korvata, muuten niin herkullisen kuuloissa resepteissä, joita tässäkin ketjussa on? Tietty jauhelihalla, mutta jos haluisi pysya kasviksissa.

        Pavuista ja herneistä en lovinkaan paljon pidä. Niiden maku on puiseva. Mieluummin syön lanttua suolavedessä keitettynä. :)


      • Tädi

        ^Härkäpapurouheseos (Verson valmistama, kuivatuote), härkis tai nyhtökaura?


      • haudutanajatukseni

        Kyse oli siis vege-ruoasta ja miten aura-juusto tai maito/kerma kuuluu siihen - tyypillistä liharuokien mutustelijoilta - kaikki ohi punaisen lihan on kasvista vaan kun ei ole.

        Sienetkin ovat oma luokkansa eivätkä kasviksia - vielä kun levittää vegen ajatuksen vegaaniin suuntaan niin jopa kasviksien valinnalla on väliä - pelkästään luomu ei enää riitä.

        Itse tekisin kaikkien kasviskeittojen ja -laatikoiden sijaan yksinkertaisen pastan eli pasta kiehumaan, paistinpannulle sipulia/valkosipulia/chiliä kasvisöljyyn kuullottumaan, kun pasta on kypsä, valuta se ja sekoita pannun sipulit siihen, vähän peppaa ja suolaa päälle sekoittaen ja se on siinä. Hyvä salaatti oheen ja eiku ääntä kohden.

        Kelpaisi varmaan Bourdainillekin kuten Rooma-jaksossa kelpasi simppeli Cacio e Pepe, joka on lähinnä keitettyä pastaa mustapippurilla - päälle tulee romano-juustoa raastettuna, joten se ei sovi vegeille/vegaaneille.

        Mutta esimerkkinä, että simppelikin voi olla hyvää.


      • Tädi

        Veganismiin ei kyllä liity luomu mitenkään ja sienet on täysin "sallittua" syötävää. Joidenkin kasvisten tuottamiseen voi toisaalta liittyä eläineettisiä ongelmia (esim. Kookospähkinöitä poimii usein koulutetut apinat)


      • kamalaako

        Voi kauheeta, apinoiden hyväksikäyttöä :) veikkaan että apinat nauttivat suuresti tuommoisesta työnteosta. Mutta vegaanien mielestä sekin on niiiiin väärin..


    • Maukasta

      Porkkanaa ja tuore- tai suolakurkkua, salaatinlehtiä, naurispuuroa, ja maitoa ruokajuomaksi. Punajuurikeittoa joskus ja kaikki nämä ovat hyviä suomalaisia, lähellä tuotettuja. Jälkiruoaksi lättyjä mansikkahillon kera.

    • hyvää_helppoa

      Täällä näyttää olevan juuston, maidon kerman ja kanamunien käyttö sitten ihan OK.

      Eilempä tein ison kukkakaaligratiinin, riittää usealle päivälle.
      Sen lisäksi uuniin hautumaan pataa jossa mulla oli karjalanpaistilihaa (veke korvaa tämän soijalla) , paljon paprikaa , herkkusieniä ja hillosipuleita. Ensin haudutus liha- tai kasvisliemessä miedolla lämmöllä, maustepippureita laakerinlehti ja vähän suolaa.Kun on lähes valmista, lisää sulatejuustoa ja anna kuumentua kunnolla.
      Periaatteessa tuostakin vois jättää lihan kokonaan pois mut meikä tarviaa
      protskua.

      Sitten on vielä tulossa paahdetut paprikat ja samoilla uunin lämpimillä ja Sikke Sumarin ohjeella moniviljasämpylät. Paprikat paahdan kuorin kalttaan ja säilön öljyyn valksoipulin kanssa. Helppo ja hyvä pastakastike tulee niistä, tomaatista ja sipulista.

      Itse kun tekee raaka-aineista niin säästyy lisäaineilta.

      Ihan paras pikaruoka on muuten se valmis kasvispiirakka. Taitaapa olla vegaanien.
      Ite heitän väliin siivun palvikinkkua ja juustoa, mikroon ja suuhun-
      Siinä on paljon parempi rakenne kun tavallisessa lihapiirakassa ja sopiva koko, ei liian iso, täytteessä kokojyvää. Nam.

    • HK-Mies88

      Syökää te vaan teidän ruohojanne, niin Meikäläinen lähtee Ranen kanssa kebabille

      • minä_kanssa

        Pääseekö mukaan ?


      • HK-Mies88
        minä_kanssa kirjoitti:

        Pääseekö mukaan ?

        Et pääse.


    • Fannialinaa

      Tomaattiset tofupihvit

      I pkt (270g) pehmeää tai maustamatonta tofua (esim. Jalotofu )
      1 paprika
      Sipulia
      Valkosipulia
      3 rkl tomaattipyrettä
      Mausteeksi taikinaan persiljaa pilkottuna (n. 1/2 dl)
      1/2 dl korppujauhoja


      Huuhtele ja kuivaa tofu ja painele haarukalla tahnaksi . Sitten vaan pilkot kasvikset (paprika ja sipulit) ja heität totun joukkoon tomaattipyreen, korppujauhojen ja persiljan kanssa . Sitten annat taikinan maustua jääkaapissa n.10 - 15 min.

      Jos paistat pihvit uunissa laita uuni 200 -225 asteeseen ja muotoile leivinpaperille taikinasta pihvejä tai pullia ja paista kunnes saavat väriä.

      Pannulla voi myös toki paistaa . Tulee melkein parempia.

    • flexaaja

      Hyviä vegaanisia ja lihattomia sieni reseptejä tuli vastaan ainakin kaiteki sienen sivuilta. Ottavat myös reseptejä julkaisuun jos innostuvat.

      • lihatonmauton

        Lihaton resepti. Onko se todella nyt niin vaikea keksiä teiän sössöille omat nimet. Seitankinkku on jo tarpeeksi naurettavaa.
        UKONHATTUPIHVIT
        - muistuttaa tosi paljon sitä teiän "lihaa"
        ja voi muuten toimia vaikka kaupan siitakkeella, nyt täällä on metri lunta jotta niitä ei löydy kun kuivattuna kaapista

        täällpäpä on tänään maksalaatikoton resepti, munakasrullaa tonnari- juustotäytteellä


      • ei_jokapäiväistä
        lihatonmauton kirjoitti:

        Lihaton resepti. Onko se todella nyt niin vaikea keksiä teiän sössöille omat nimet. Seitankinkku on jo tarpeeksi naurettavaa.
        UKONHATTUPIHVIT
        - muistuttaa tosi paljon sitä teiän "lihaa"
        ja voi muuten toimia vaikka kaupan siitakkeella, nyt täällä on metri lunta jotta niitä ei löydy kun kuivattuna kaapista

        täällpäpä on tänään maksalaatikoton resepti, munakasrullaa tonnari- juustotäytteellä

        gluteiinijauhomössö
        http://chocochili.net/2010/02/seitanin-valmistaminen/


    • Bunbunbun
    • Jeminayk

      Heippa!

      Käy myös katsomassa blogiani, siellä muutamia helppoja ja herkullisia vegaanisia reseptejä ja lisäilenkin niitä sinne tuon tuostakin.
      Reseptit löytyvät sivulta "reseptit" :)

      http://www.jeminanvegaanifitness.blogspot.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe