Kissan karkoitus

Misty

Hei!

Miten saisin naapurin kissan pysymään pois pihaltani ja kakkimasta/pissimästä kasvimaalleni? Olisko jotain karkoitetta? Olen asiasta jutellut naapurini kanssa, mutta en tiedä vielä millainen tulos on, kun niin tuore asia. Heidän mukaan eivät voi pitää kissaa sisällä koko ajan, mutta eivät myöskään valvoa ulkona, ettei tule kasvimaalleni. Onko siis ainoa keino tappaa koko kurja katti? En todellakaan halua syödä kissanpissaisia kasviksia ja muutenkin se tuhoaa kasviksiani kävelemällä niiden päällä. Mikä avuksi?

218

21576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissan omistaja

      edes vastata tuollaiselle ihmiselle, jolle kissan tappaminen on parempi vaihtoehto, kuin tallatut kasvikset!

      Mutta kun nyt kerran aloitin, niin lopetetaankin sitten, eli hyvinvarustetuista tavarataloista on saatavissa ihan kissojenkarkotetta sellaisessa pikkuisessa suihkupullossa. Sitä kun suihkutat vaikkapa aitaan siihen kohtaan, josta katti tulee pihallesi, niin ei pitäisi katin astella kasvimaallasi.

      Luulen kyllä, että ihan ultimate-ratkaisu olisi rakentaa ihan seinä siihen pihojenne väliin, voihan sieltä tulla jotain muutakin häiritsevää..

      Naapurille voisit ihan hienovaraisesti vihjaista, että kattien pitäisi olla ulkona kytkettynä(ihan vain narulla, ei verkkovirralla, niinkuin sinä Teemu Mäki nro.2 haluaisit), ettei kuljeskele tallomassa kunnon kansalaisten kasvimaita!

      • Misty

        Jos olisin Teemu Mäki nro 2, niin kissa olis kuollut jo 2kk sitten, enkä olisi sitä sietänyt koko kesää kasvimaallani.

        Eilen kävin keskustelemassa naapurini kanssa ja toivotaan, että tulosta tulee. Harmi vaan kun meidän pelto tontillamme sijaitsee juuri sen 'kissa-naapurin' puolella, ja on laajuudeltaan n 200 m2 joten sitä ei noin vain siirretä. Ja aitana siinä on suuria puita, joten monta reikää on juuri 'sopivasti' heidän pihalta meidän kasvimaalle. Mutta kokeilempa sitä karkoitetta.

        Minusta on harmi, jos kissan omistajat eivät voi hyväksyä tosi asiaa siitä, että kaikki eivät kissoista pidä, eivätkä halua niitä omalle pihalle tuhoja tekemään. Meillä on pieniä lapsiakin, jotka leikkivät hiekkalaatikolla, jossa samainen kissa joskus käy. Ei ole kiva, kun rikki tallattujen ja pissattujen kasvisten lisäksi pieni lapsi haisee kissan pissalta omalta hiekkalaatikolta tullessa.

        Ja ei tämä asia mikään naapurisovun pilaaja tarvitse olla. Minulla ainakin on aina ollut hyvät suhteet naapureihin. Ja toivon, ettei tämän takia mene pilalle. Onneksi naapurini ovat hieman fiksumpia kuin sinä 'kissan omistaja' tunnut olevan. Ymmärrän kyllä, että sinua suututtaa ajatuskin siitä, että joku tappaisi sinun kissasi sinun mielestäsi noin heppoisin perustein. Mutta niin kuin kirjoitin jo tuolla alempana... Minun mielestäni minun kasvimaallani/kukkapenkeillä jne on oikeus olla rauhassa omalla tontillani kissoilta, jotka tekevät tuhoja.


      • .....
        Misty kirjoitti:

        Jos olisin Teemu Mäki nro 2, niin kissa olis kuollut jo 2kk sitten, enkä olisi sitä sietänyt koko kesää kasvimaallani.

        Eilen kävin keskustelemassa naapurini kanssa ja toivotaan, että tulosta tulee. Harmi vaan kun meidän pelto tontillamme sijaitsee juuri sen 'kissa-naapurin' puolella, ja on laajuudeltaan n 200 m2 joten sitä ei noin vain siirretä. Ja aitana siinä on suuria puita, joten monta reikää on juuri 'sopivasti' heidän pihalta meidän kasvimaalle. Mutta kokeilempa sitä karkoitetta.

        Minusta on harmi, jos kissan omistajat eivät voi hyväksyä tosi asiaa siitä, että kaikki eivät kissoista pidä, eivätkä halua niitä omalle pihalle tuhoja tekemään. Meillä on pieniä lapsiakin, jotka leikkivät hiekkalaatikolla, jossa samainen kissa joskus käy. Ei ole kiva, kun rikki tallattujen ja pissattujen kasvisten lisäksi pieni lapsi haisee kissan pissalta omalta hiekkalaatikolta tullessa.

        Ja ei tämä asia mikään naapurisovun pilaaja tarvitse olla. Minulla ainakin on aina ollut hyvät suhteet naapureihin. Ja toivon, ettei tämän takia mene pilalle. Onneksi naapurini ovat hieman fiksumpia kuin sinä 'kissan omistaja' tunnut olevan. Ymmärrän kyllä, että sinua suututtaa ajatuskin siitä, että joku tappaisi sinun kissasi sinun mielestäsi noin heppoisin perustein. Mutta niin kuin kirjoitin jo tuolla alempana... Minun mielestäni minun kasvimaallani/kukkapenkeillä jne on oikeus olla rauhassa omalla tontillani kissoilta, jotka tekevät tuhoja.

        en minäkään tapa toisen lapsia, vaikka ne tulisikin tekemään ilkivaltaa omalle pihalleni!!!! että ajattele asiaa siltä kantilta.....

        PS. olikohan hyvä ajatus tulla pyytämään neuvoa kissaihmisiltä ja puhua samassa lauseessa kissan tappamisesta.....


      • 2 kissan omistaja
        Misty kirjoitti:

        Jos olisin Teemu Mäki nro 2, niin kissa olis kuollut jo 2kk sitten, enkä olisi sitä sietänyt koko kesää kasvimaallani.

        Eilen kävin keskustelemassa naapurini kanssa ja toivotaan, että tulosta tulee. Harmi vaan kun meidän pelto tontillamme sijaitsee juuri sen 'kissa-naapurin' puolella, ja on laajuudeltaan n 200 m2 joten sitä ei noin vain siirretä. Ja aitana siinä on suuria puita, joten monta reikää on juuri 'sopivasti' heidän pihalta meidän kasvimaalle. Mutta kokeilempa sitä karkoitetta.

        Minusta on harmi, jos kissan omistajat eivät voi hyväksyä tosi asiaa siitä, että kaikki eivät kissoista pidä, eivätkä halua niitä omalle pihalle tuhoja tekemään. Meillä on pieniä lapsiakin, jotka leikkivät hiekkalaatikolla, jossa samainen kissa joskus käy. Ei ole kiva, kun rikki tallattujen ja pissattujen kasvisten lisäksi pieni lapsi haisee kissan pissalta omalta hiekkalaatikolta tullessa.

        Ja ei tämä asia mikään naapurisovun pilaaja tarvitse olla. Minulla ainakin on aina ollut hyvät suhteet naapureihin. Ja toivon, ettei tämän takia mene pilalle. Onneksi naapurini ovat hieman fiksumpia kuin sinä 'kissan omistaja' tunnut olevan. Ymmärrän kyllä, että sinua suututtaa ajatuskin siitä, että joku tappaisi sinun kissasi sinun mielestäsi noin heppoisin perustein. Mutta niin kuin kirjoitin jo tuolla alempana... Minun mielestäni minun kasvimaallani/kukkapenkeillä jne on oikeus olla rauhassa omalla tontillani kissoilta, jotka tekevät tuhoja.

        >>Minun mielestäni minun kasvimaallani/kukkapenkeillä jne on oikeus olla rauhassa omalla tontillani kissoilta, jotka tekevät tuhoja.


      • Misty
        ..... kirjoitti:

        en minäkään tapa toisen lapsia, vaikka ne tulisikin tekemään ilkivaltaa omalle pihalleni!!!! että ajattele asiaa siltä kantilta.....

        PS. olikohan hyvä ajatus tulla pyytämään neuvoa kissaihmisiltä ja puhua samassa lauseessa kissan tappamisesta.....

        huomasin kyllä itsekin eilen, että väärälle palstalle tuli kirjoitettua.

        Ja mielestäni ei kyllä todellakaan voi verrata lapsia ja kissoja toisiinsa. Anteeksi asennevammaisuuteni, mutta minä en voi sietää kissoja, enkä näin ollen sitä, että ne tallustelevat minun pihallani.


      • .....
        Misty kirjoitti:

        huomasin kyllä itsekin eilen, että väärälle palstalle tuli kirjoitettua.

        Ja mielestäni ei kyllä todellakaan voi verrata lapsia ja kissoja toisiinsa. Anteeksi asennevammaisuuteni, mutta minä en voi sietää kissoja, enkä näin ollen sitä, että ne tallustelevat minun pihallani.

        kyllä mä sen ymmärrän, että kaikki ei pidä kissoista, mutta myös sun täytyy ymmärtää, että toisille kissat on perhettä siinä missä muutkin.
        Eli jätäppä tappamatta toisten "lapsia", kiitos!

        Ps. älä syytä kissaa/kissoja ongelmista: vika ei ole kissassa, vaan sen omistajassa


      • Kotona
        ..... kirjoitti:

        kyllä mä sen ymmärrän, että kaikki ei pidä kissoista, mutta myös sun täytyy ymmärtää, että toisille kissat on perhettä siinä missä muutkin.
        Eli jätäppä tappamatta toisten "lapsia", kiitos!

        Ps. älä syytä kissaa/kissoja ongelmista: vika ei ole kissassa, vaan sen omistajassa

        Kissat on pidettävä omalla tontilla, näin on asiat. Oli kissa lihansyöjä tai ei. Tappamista ei kannata yrittää, mutta tuskin hän edes tarkoitti sitä tappaa.

        Mutta eihän omat lapsemmekaan hypi toisten pihoilla, miksi siis meidän karvaisemmat lapsemme?


      • Antero
        2 kissan omistaja kirjoitti:

        >>Minun mielestäni minun kasvimaallani/kukkapenkeillä jne on oikeus olla rauhassa omalla tontillani kissoilta, jotka tekevät tuhoja.

        Tilanne olisikin toivoton ellei vastuuntuntoisia kissanomistajia ole olemassa. He ymmärtävät mikä on kissoille parhaaksi, eivätkä riitaannu naapureiden kanssa, koska valvovat kissojensa tekemisiä. Jostain syystä myös heidän kissojensa keski-ikä on huomattavasti korkeampi, kun kissoja vapaana pitävillä ihmisillä.

        Sanotaan että piha on olohuoneen jatke ja omaan pihaan pätee tietyt säännöt yksityisyydestä. Miltähän meistä tuntuisi jos huoneistoomme hiipisi vieraita ihmisiä mihin vuorokauden aikaan tahansa ja he tekisivät mitä heidän luontaiset taipumuksensa edellyttäisivät???


      • Tuhkimo2007
        Misty kirjoitti:

        huomasin kyllä itsekin eilen, että väärälle palstalle tuli kirjoitettua.

        Ja mielestäni ei kyllä todellakaan voi verrata lapsia ja kissoja toisiinsa. Anteeksi asennevammaisuuteni, mutta minä en voi sietää kissoja, enkä näin ollen sitä, että ne tallustelevat minun pihallani.

        Niin, kissoista...
        Joillekin se on lemmikki, toisille jokapäiväinen riesa.
        Naapurissani on useita kissoja jotka pitävät tonttiani ja omaisuuttani "hiekkalaatikkonaan":
        Eli kusevat aurinkotuolien pehmusteet, korituolien istuintyynyt, naarmuttavat autojen konepellit, moottoripyörien tankkien maalipinnat,pyykit kuivaustelineellä, verannalla jäähymässä olleet RUUAT ym ym.
        Ja jos joku kissan ystävä vielä tulee inisemään että pitää ymmärtää, niin voi vee..
        Jos esim lapseni käy naarmuttamassa naapurin auton konepellin niin kyllä varmasti ollaan koura ojossa vaatimassa korvausta.
        Poliisi hymistelee ja sanoo ettei oikein voi tehdä mitään. MIKSEI????
        Eläinsuolelulaki sanoo näin; Vapaana kulkevan kissan omistaja rikkoo eläinsuojelulakia laiminlyömällä eläimensä oikeuden turvalliseen pitopaikkaan koska ilman valvontaa kulkeva kissa on HEITTEILLÄ!!! Tämä poliisilehdessä 3/2007
        Vieraan kissan saa tontiltaan loukuttaa ja toimittaa esim kissakotiin ja sielta mahdollisesti löytyessä on omistaja velvollinen korvaamaan kissan pidosta aiheutuneet kulut.
        Minä taas ajattelin loukuttaa (tämä on lain minulle sallima oikeus) ja ilmoittaa naapuriin että satasella saa kissan takaisin. Voin olla varma, että muutaman kerran kun kissan lunastaa saattaa olla valjaitten osto aiheellista. Ja taasen jollei kissaa lunasta, niin se siitä RAKKAASTA LEMMIKISTA....


      • Prinssi Tuhkimolle
        Tuhkimo2007 kirjoitti:

        Niin, kissoista...
        Joillekin se on lemmikki, toisille jokapäiväinen riesa.
        Naapurissani on useita kissoja jotka pitävät tonttiani ja omaisuuttani "hiekkalaatikkonaan":
        Eli kusevat aurinkotuolien pehmusteet, korituolien istuintyynyt, naarmuttavat autojen konepellit, moottoripyörien tankkien maalipinnat,pyykit kuivaustelineellä, verannalla jäähymässä olleet RUUAT ym ym.
        Ja jos joku kissan ystävä vielä tulee inisemään että pitää ymmärtää, niin voi vee..
        Jos esim lapseni käy naarmuttamassa naapurin auton konepellin niin kyllä varmasti ollaan koura ojossa vaatimassa korvausta.
        Poliisi hymistelee ja sanoo ettei oikein voi tehdä mitään. MIKSEI????
        Eläinsuolelulaki sanoo näin; Vapaana kulkevan kissan omistaja rikkoo eläinsuojelulakia laiminlyömällä eläimensä oikeuden turvalliseen pitopaikkaan koska ilman valvontaa kulkeva kissa on HEITTEILLÄ!!! Tämä poliisilehdessä 3/2007
        Vieraan kissan saa tontiltaan loukuttaa ja toimittaa esim kissakotiin ja sielta mahdollisesti löytyessä on omistaja velvollinen korvaamaan kissan pidosta aiheutuneet kulut.
        Minä taas ajattelin loukuttaa (tämä on lain minulle sallima oikeus) ja ilmoittaa naapuriin että satasella saa kissan takaisin. Voin olla varma, että muutaman kerran kun kissan lunastaa saattaa olla valjaitten osto aiheellista. Ja taasen jollei kissaa lunasta, niin se siitä RAKKAASTA LEMMIKISTA....

        Samat ongelmat on minullakin. Ratkaisin asian lainaamalla metsästysseuraltamme supiloukkua, kissan jäädessä loukkuun alkaa kisun loppuelämän viimeinen päivä.


      • sdvijfohjofeh
        2 kissan omistaja kirjoitti:

        >>Minun mielestäni minun kasvimaallani/kukkapenkeillä jne on oikeus olla rauhassa omalla tontillani kissoilta, jotka tekevät tuhoja.

        Oletpa harvinaisen fiksu kissanomistaja. Näitä lisää.


      • Tuhkimo2007
        Prinssi Tuhkimolle kirjoitti:

        Samat ongelmat on minullakin. Ratkaisin asian lainaamalla metsästysseuraltamme supiloukkua, kissan jäädessä loukkuun alkaa kisun loppuelämän viimeinen päivä.

        Tuhkimo kiittää Prinssiä vihjeestä : )


      • bodop
        Misty kirjoitti:

        Jos olisin Teemu Mäki nro 2, niin kissa olis kuollut jo 2kk sitten, enkä olisi sitä sietänyt koko kesää kasvimaallani.

        Eilen kävin keskustelemassa naapurini kanssa ja toivotaan, että tulosta tulee. Harmi vaan kun meidän pelto tontillamme sijaitsee juuri sen 'kissa-naapurin' puolella, ja on laajuudeltaan n 200 m2 joten sitä ei noin vain siirretä. Ja aitana siinä on suuria puita, joten monta reikää on juuri 'sopivasti' heidän pihalta meidän kasvimaalle. Mutta kokeilempa sitä karkoitetta.

        Minusta on harmi, jos kissan omistajat eivät voi hyväksyä tosi asiaa siitä, että kaikki eivät kissoista pidä, eivätkä halua niitä omalle pihalle tuhoja tekemään. Meillä on pieniä lapsiakin, jotka leikkivät hiekkalaatikolla, jossa samainen kissa joskus käy. Ei ole kiva, kun rikki tallattujen ja pissattujen kasvisten lisäksi pieni lapsi haisee kissan pissalta omalta hiekkalaatikolta tullessa.

        Ja ei tämä asia mikään naapurisovun pilaaja tarvitse olla. Minulla ainakin on aina ollut hyvät suhteet naapureihin. Ja toivon, ettei tämän takia mene pilalle. Onneksi naapurini ovat hieman fiksumpia kuin sinä 'kissan omistaja' tunnut olevan. Ymmärrän kyllä, että sinua suututtaa ajatuskin siitä, että joku tappaisi sinun kissasi sinun mielestäsi noin heppoisin perustein. Mutta niin kuin kirjoitin jo tuolla alempana... Minun mielestäni minun kasvimaallani/kukkapenkeillä jne on oikeus olla rauhassa omalla tontillani kissoilta, jotka tekevät tuhoja.

        toissa päivänä jonkun armas lemmikki hyppäsi
        autoni takapoksin päälle jättäen kynnen jäljet
        pohjamaaliin asti,tänään sama toistui konepeiton
        ja katon päälle.Ei ole muuten halpaa hommaa niitä
        korjata noin 1000-1500€.Poliisin ohje ,omistaja esiin ja korvaus vaatimus.Arvatkaa rakastanko
        katteja?Noehkä hyväksyn ne,mutta niiden omistajat
        pitäisi panna koulutukseen.


      • -
        ..... kirjoitti:

        en minäkään tapa toisen lapsia, vaikka ne tulisikin tekemään ilkivaltaa omalle pihalleni!!!! että ajattele asiaa siltä kantilta.....

        PS. olikohan hyvä ajatus tulla pyytämään neuvoa kissaihmisiltä ja puhua samassa lauseessa kissan tappamisesta.....

        Siis oikeasti, vertaako joku kissaa ihmiseen???
        Haloo! Eläin on eläin!


      • äly hoi
        - kirjoitti:

        Siis oikeasti, vertaako joku kissaa ihmiseen???
        Haloo! Eläin on eläin!

        Siis oikeasti, vastaako joku lähes kuusi vuotta vanhaan viestiin? Haloo.


      • kisumirrix3
        Misty kirjoitti:

        huomasin kyllä itsekin eilen, että väärälle palstalle tuli kirjoitettua.

        Ja mielestäni ei kyllä todellakaan voi verrata lapsia ja kissoja toisiinsa. Anteeksi asennevammaisuuteni, mutta minä en voi sietää kissoja, enkä näin ollen sitä, että ne tallustelevat minun pihallani.

        Yhden asian olen tässä elämässä huomannut, ihan vaan katselemalla, kuuntelemalla ja tutustumalla ihmisiin. Eli sen, että jos ihminen ei pidä ja suorastaan inhoaa kissoja niin on julma ja kaikinpuolin paha! Ihmisessä ulospäin näkyvä kova pinta ja vihainen olemus raukeavat varsinkin kissan pennun kohdatessaan.utta jos kissan kohdatessa tekisi mieli tappaa se, ei ihmisellä ole hellyyttä! Minulla olisi liki kymmeniä esimerkkejä, mutta antaapa teidän kissantappjien vähän miettiäkin.

        Ps. en kaipaa mitään vastaan sanomisia kisuvihaajilta, joten antakaa olla vaan..!


      • kissaton__
        kisumirrix3 kirjoitti:

        Yhden asian olen tässä elämässä huomannut, ihan vaan katselemalla, kuuntelemalla ja tutustumalla ihmisiin. Eli sen, että jos ihminen ei pidä ja suorastaan inhoaa kissoja niin on julma ja kaikinpuolin paha! Ihmisessä ulospäin näkyvä kova pinta ja vihainen olemus raukeavat varsinkin kissan pennun kohdatessaan.utta jos kissan kohdatessa tekisi mieli tappaa se, ei ihmisellä ole hellyyttä! Minulla olisi liki kymmeniä esimerkkejä, mutta antaapa teidän kissantappjien vähän miettiäkin.

        Ps. en kaipaa mitään vastaan sanomisia kisuvihaajilta, joten antakaa olla vaan..!

        Ja jälleen kerran olet ymmärtänyt asiat aivan väärin.

        Kukaan (tai korkeintaan aivan äärimmäisen harvat ihmiset) ei oikeasti vihaa kissoja. Ja miksi vihaisikaan. Viattomia luontokappaleita.

        Mutta hyvin monet ihmiset vihaavat sitä tapaa, jolla suuri osa kissanomistajista jättää asianmukaisesti huolehtimatta lemmikeistään ja päästää ne vapaiksi kissattomien pihoihin. Oikeasti vihan kohde on siis se kissanomistaja ja hänen tapansa, ei suinkaan kissa.

        Ja kätevä tapa kostaa kissanomistajalle on se, että hävittää hänen keljuilunsa välikappaleen, kissan.

        Hieman ikävää, että kärsimään joutuu syytön eläin, mutta kissanomistajallahan olisi täysi valta huolehtia lemmikistään asianmukaisesti ja estää sen liikkuminen kissanomistajienvihaajien pihoissa vaaroille alttiina.

        Tuskin tajusit nytkään?


      • vilistävät kisut
        kissaton__ kirjoitti:

        Ja jälleen kerran olet ymmärtänyt asiat aivan väärin.

        Kukaan (tai korkeintaan aivan äärimmäisen harvat ihmiset) ei oikeasti vihaa kissoja. Ja miksi vihaisikaan. Viattomia luontokappaleita.

        Mutta hyvin monet ihmiset vihaavat sitä tapaa, jolla suuri osa kissanomistajista jättää asianmukaisesti huolehtimatta lemmikeistään ja päästää ne vapaiksi kissattomien pihoihin. Oikeasti vihan kohde on siis se kissanomistaja ja hänen tapansa, ei suinkaan kissa.

        Ja kätevä tapa kostaa kissanomistajalle on se, että hävittää hänen keljuilunsa välikappaleen, kissan.

        Hieman ikävää, että kärsimään joutuu syytön eläin, mutta kissanomistajallahan olisi täysi valta huolehtia lemmikistään asianmukaisesti ja estää sen liikkuminen kissanomistajienvihaajien pihoissa vaaroille alttiina.

        Tuskin tajusit nytkään?

        ja se on jo sinulta paljon.

        Kissoja tosiaan vihaavat äärimmäisen harvat ihmiset. Äärimmäisen harvoja ihmisiä haittaa pihalla satunnaisesti vieraileva kissa. Normaali ihminen on vain mielissään kissan vierailusta. Kissastahan ei oikeasti ole haittaa juuri koskaan. Se kuviteltu haitta kielii ennemmin kokijan omista ongelmista ja niiden heijastamisesta ihanaan kisuun.

        Asianmukaisesti kissojaan hoitava suo niille vapauden ilot. Vastuullinen kissanomistajahan ei ota kissaa kuin maalle, jossa kissa saa kunnolla nauttia elämästään ja vapaudestaan. Niin kuin meidänkin kissat ovat tehneet vuodesta toiseen.

        On kuitenkin ryhmä, jota vapaasti ulkoilevat kissat ärsyttävät. Siihen kuuluu suuri osa sisäkissojen omistajista. Vapaudesta nauttiva kissa on heille muistutus siitä, että he eivät hoida omaa kissaansa asianmukaisesti, vaan ovat itsekkyydessään tuominneet sen vankeuteen.

        Toki kissanvihaajiksi tekeytyvät myös teinit, jotka provoilevat kaiken vapaa-aikansa netissä. Heidän elämänsä muistuttaa sisäkissan elämää. Kiipeilypuun tilalla on tietokone, jonka avulla he purkavat pahaa oloaan nettiin vuodesta toiseen. Ikävää.


      • minä olen
        vilistävät kisut kirjoitti:

        ja se on jo sinulta paljon.

        Kissoja tosiaan vihaavat äärimmäisen harvat ihmiset. Äärimmäisen harvoja ihmisiä haittaa pihalla satunnaisesti vieraileva kissa. Normaali ihminen on vain mielissään kissan vierailusta. Kissastahan ei oikeasti ole haittaa juuri koskaan. Se kuviteltu haitta kielii ennemmin kokijan omista ongelmista ja niiden heijastamisesta ihanaan kisuun.

        Asianmukaisesti kissojaan hoitava suo niille vapauden ilot. Vastuullinen kissanomistajahan ei ota kissaa kuin maalle, jossa kissa saa kunnolla nauttia elämästään ja vapaudestaan. Niin kuin meidänkin kissat ovat tehneet vuodesta toiseen.

        On kuitenkin ryhmä, jota vapaasti ulkoilevat kissat ärsyttävät. Siihen kuuluu suuri osa sisäkissojen omistajista. Vapaudesta nauttiva kissa on heille muistutus siitä, että he eivät hoida omaa kissaansa asianmukaisesti, vaan ovat itsekkyydessään tuominneet sen vankeuteen.

        Toki kissanvihaajiksi tekeytyvät myös teinit, jotka provoilevat kaiken vapaa-aikansa netissä. Heidän elämänsä muistuttaa sisäkissan elämää. Kiipeilypuun tilalla on tietokone, jonka avulla he purkavat pahaa oloaan nettiin vuodesta toiseen. Ikävää.

        Normaalit ihmiset huolehtivat lemmikeistään asianmukaisesti, eivätkä jätä niitä heitteille, kuljeksimaan valvomattomina, yksinäisinä ja turvattomina sekä aiheuttamaan haittoja naapureiden pihoissa.

        Normaalit ihmiset ymmärtävät, että vieraiden ihmisten pihojen käyttäminen omien lemmikkien ulkoilualueina ilman lupaa ei ole hyvien tapojen mukaista.

        Mitä netissä provoileviin teineihin tulee, he kehuskelevat avoimesti omilla halveksuttavan laittomilla toimillaan ( http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9008859/43794903 ), ja pyrkivät vielä kannustamaan muitakin kaltaisikseen kriminaaleiksi ja lainrikkojiksi.


      • juur..
        minä olen kirjoitti:

        Normaalit ihmiset huolehtivat lemmikeistään asianmukaisesti, eivätkä jätä niitä heitteille, kuljeksimaan valvomattomina, yksinäisinä ja turvattomina sekä aiheuttamaan haittoja naapureiden pihoissa.

        Normaalit ihmiset ymmärtävät, että vieraiden ihmisten pihojen käyttäminen omien lemmikkien ulkoilualueina ilman lupaa ei ole hyvien tapojen mukaista.

        Mitä netissä provoileviin teineihin tulee, he kehuskelevat avoimesti omilla halveksuttavan laittomilla toimillaan ( http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9008859/43794903 ), ja pyrkivät vielä kannustamaan muitakin kaltaisikseen kriminaaleiksi ja lainrikkojiksi.

        Taas olet oikeassa siinä, että normaalit ihmiset huolehtivat lemmikeistään asianmukaisesti. Et kuitenkaan näy ymmärtävän mitä se kissan kohdalla tarkoittaa.

        Normaalit kissanomistajat suovat kissalleen vapauden nautinnot. He myös tietävät, ettei kissoista oikeasti ole haittaa juuri koskaan. Onneksi meillä on naapureina normaaleja ihmisiä, joilla itselläänkin on vapaudesta nauttivia kissoja. Sulassa sovussa eletään, niin kissat kuin ihmisetkin.


      • Hiekkalaatikkoäiti.
        ..... kirjoitti:

        kyllä mä sen ymmärrän, että kaikki ei pidä kissoista, mutta myös sun täytyy ymmärtää, että toisille kissat on perhettä siinä missä muutkin.
        Eli jätäppä tappamatta toisten "lapsia", kiitos!

        Ps. älä syytä kissaa/kissoja ongelmista: vika ei ole kissassa, vaan sen omistajassa

        Heips. Täältä tulee suloiset kakkavaippaset kaksostytöt.. Ei tarvi kun vaihdat vaipat nii mä kipasen kaupassa ja tuon sitten vaippoja seuraavaa kertaa varten..Nyt ne kyl täytyy vaihtaa heti.. kiitti.. oot ihana naapuri...


      • Anonyymi
        ..... kirjoitti:

        en minäkään tapa toisen lapsia, vaikka ne tulisikin tekemään ilkivaltaa omalle pihalleni!!!! että ajattele asiaa siltä kantilta.....

        PS. olikohan hyvä ajatus tulla pyytämään neuvoa kissaihmisiltä ja puhua samassa lauseessa kissan tappamisesta.....

        En voi käsittää, miksi jotkut ihmiset eivät tykkää kissoista. He ovat ihaninta maailmassa! Rakastan suloisia kissoja yli kaiken. Koti ei tunnu kodille, jos siellä ei olisi kissoja. Enkä osaisi nukkua ilman lämpöistä ystävää peiton päälläni. Joten suvaitsevuutta hyvät naapurit!


      • Anonyymi
        Misty kirjoitti:

        huomasin kyllä itsekin eilen, että väärälle palstalle tuli kirjoitettua.

        Ja mielestäni ei kyllä todellakaan voi verrata lapsia ja kissoja toisiinsa. Anteeksi asennevammaisuuteni, mutta minä en voi sietää kissoja, enkä näin ollen sitä, että ne tallustelevat minun pihallani.

        Kyllä voi verrata. Kissat ovat yhtä ihania kuin lapsetkin. Tai jos totta puhutaan, niin vielä ihanimpia!


      • Anonyymi
        Antero kirjoitti:

        Tilanne olisikin toivoton ellei vastuuntuntoisia kissanomistajia ole olemassa. He ymmärtävät mikä on kissoille parhaaksi, eivätkä riitaannu naapureiden kanssa, koska valvovat kissojensa tekemisiä. Jostain syystä myös heidän kissojensa keski-ikä on huomattavasti korkeampi, kun kissoja vapaana pitävillä ihmisillä.

        Sanotaan että piha on olohuoneen jatke ja omaan pihaan pätee tietyt säännöt yksityisyydestä. Miltähän meistä tuntuisi jos huoneistoomme hiipisi vieraita ihmisiä mihin vuorokauden aikaan tahansa ja he tekisivät mitä heidän luontaiset taipumuksensa edellyttäisivät???

        Voi pyhä sylvi, miten vaikeita naapureita ovat kissa vihaajat. Muuttaisivat kerrostaloon tai jonnekin, missä kissoja ei ole. Minä ja mieheni asuimme Lauttasaaressa kahden kissan kanssa ja siellä kissamme kulki vapaasti. No tietysti se häiritsi jotain asukasta ja aloimme suunnittelemaan omakotitaloa Espooseen ihan siksi, että rakkaat kissamme saisivat ulkoilla vapaasti. Joten rakennutimme talon meille ja rakkaille kissa ystävillemme. No täälläkin on nipottajia.


      • Anonyymi
        Tuhkimo2007 kirjoitti:

        Niin, kissoista...
        Joillekin se on lemmikki, toisille jokapäiväinen riesa.
        Naapurissani on useita kissoja jotka pitävät tonttiani ja omaisuuttani "hiekkalaatikkonaan":
        Eli kusevat aurinkotuolien pehmusteet, korituolien istuintyynyt, naarmuttavat autojen konepellit, moottoripyörien tankkien maalipinnat,pyykit kuivaustelineellä, verannalla jäähymässä olleet RUUAT ym ym.
        Ja jos joku kissan ystävä vielä tulee inisemään että pitää ymmärtää, niin voi vee..
        Jos esim lapseni käy naarmuttamassa naapurin auton konepellin niin kyllä varmasti ollaan koura ojossa vaatimassa korvausta.
        Poliisi hymistelee ja sanoo ettei oikein voi tehdä mitään. MIKSEI????
        Eläinsuolelulaki sanoo näin; Vapaana kulkevan kissan omistaja rikkoo eläinsuojelulakia laiminlyömällä eläimensä oikeuden turvalliseen pitopaikkaan koska ilman valvontaa kulkeva kissa on HEITTEILLÄ!!! Tämä poliisilehdessä 3/2007
        Vieraan kissan saa tontiltaan loukuttaa ja toimittaa esim kissakotiin ja sielta mahdollisesti löytyessä on omistaja velvollinen korvaamaan kissan pidosta aiheutuneet kulut.
        Minä taas ajattelin loukuttaa (tämä on lain minulle sallima oikeus) ja ilmoittaa naapuriin että satasella saa kissan takaisin. Voin olla varma, että muutaman kerran kun kissan lunastaa saattaa olla valjaitten osto aiheellista. Ja taasen jollei kissaa lunasta, niin se siitä RAKKAASTA LEMMIKISTA....

        Voi hyvä tavaton! Rakastakaa kissoja. Ne ovat maailman ihanimpia lemmikkejä ja opettakaa se myös lapsillenne. Kissat ovat luotettavia ja uskollisia ystäviämme. Eläköön kissat !😍🤗🐱


      • Anonyymi
        Prinssi Tuhkimolle kirjoitti:

        Samat ongelmat on minullakin. Ratkaisin asian lainaamalla metsästysseuraltamme supiloukkua, kissan jäädessä loukkuun alkaa kisun loppuelämän viimeinen päivä.

        Kamala minkälaisia ihmisiä on olemassa. Pitää muistaa, että rakkaat kissamme kaipaavat ulkona tutkiskella paikkoja. Silloin heistä kasvaa terveitä yksilöitä ja ihania perheenjäseniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi pyhä sylvi, miten vaikeita naapureita ovat kissa vihaajat. Muuttaisivat kerrostaloon tai jonnekin, missä kissoja ei ole. Minä ja mieheni asuimme Lauttasaaressa kahden kissan kanssa ja siellä kissamme kulki vapaasti. No tietysti se häiritsi jotain asukasta ja aloimme suunnittelemaan omakotitaloa Espooseen ihan siksi, että rakkaat kissamme saisivat ulkoilla vapaasti. Joten rakennutimme talon meille ja rakkaille kissa ystävillemme. No täälläkin on nipottajia.

        Voivoi sentään, kun sinä onneton poloinen olet taas kerran ymmärtänyt asiat ihan väärin.

        Eihän kenelläkään voi olla velvollisuutta sietää vieraiden ihmsten HEITTEILLE päästämiä lemmikkejä pihassaan.

        Omistajan tehtävä on huolehtia lemmikistään ja valvoa eläimen ulkoilua ja turvallisuutta.

        Hankalia ovat nimenomaan he, jotka häiriköivät ympäristöään HEITTEILLÄ juoksentelevilla lemmikeillä.


    • Kissuli

      Tällaisissa viesteissä yleensä ongelmana on ihmisen asenne ei mitkään todelliset kissan vahingonteot. Tokikaan ei ole mukava, että kissa kasvimaallasi asioi, mutta karkotuskeinoja on monia. Kummastuttaa tuo lausahdus kissan tappamisesta... Ei kai sinuakaan päiviltä pistetä, jos et tottele naapureitasi...
      Enpä kyllä usko, että kissa talloisi koko kasvimaasi piloille ja se pissakin imeytyy sinne maahan. Tuskinpa sinä multaa syöt muutenkaan.

      Kissan voi karkottaa mm. seuraavin keinoin: Laita kasvimaahasi sipulin paloja, valkopippuria, sitruunan kuoria tms. Jos kissa vain tulee edelleen, niin pieni suihkaus sumutepullolla vettä niskaan, niin eiköhän pysy poissa. Tuo kastelu ei sitten tarkoita kissan uittamista...

      Lain mukaan kissa saa kulkea vapaana. Toki on muutamia poikkeuksia, mihin kissaa ei saa päästää, mutta sinun kasvimaasi on kaukana sellaisista yleishyödyllisistä paikoista.

      • Huhhuh!

        "Toki on muutamia poikkeuksia, mihin kissaa ei saa päästää, mutta sinun kasvimaasi on kaukana sellaisista yleishyödyllisistä paikoista."

        Onpa omahyväistä puhetta. Kissaa, samoin kuin koiraakaan ei saa päästää toisen yksityisalueille, ole hyvä ja tarkista asianajalta, jos et usko (minä tarkistin, kun naapurin kolli kävi jatkuvasti pihallamme häiritsemässä omaa kissaamme, joka oli ulkotarhassa. Kun naapuri näki virallista mustaa valkoisella, niin kolli pysyi poissa, sitä ennen ei mennyt mikään puhe perille).


        http://www.sey.fi/elaintenviikko/kissalaissa.html :

        Kissa laissa

        OTK Risto Rydman

        Eläinsuojelulain tarkoitus on suojella eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kivulta, tuskalta ja kärsimykseltä sekä edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua. Eläinsuojelulakia sovelletaan kaikkiin eläimiin. Tässä on koko eläinsuojelun ydin pähkinänkuoressa. Meillä Suomessa ei siis ole ensimmäistäkään lainsuojatonta eläintä.

        Miten kissojen oikeuden toteutuvat riippuu siitä millä tavalla me ihmiset velvollisuutemme kissoja kohtaan täytämme. Jos noudatamme lakia, ei kissoilla ole hädän päivää.

        Kissan tarpeet on otettava huomioon, kun kissalle järjestetään paikkaa, jossa sitä pidetään. Pitopaikan on oltava riittävän tilava, suojaava, valoisa, puhdas, turvallinen ja muutenkin tarkoituksenmukainen. Kissalla pitää olla sopivia rakenteita kiipeilyä ja kynsimistä varten ja sillä pitää olla hiekkalaatikko ulostamista ja virtsaamista varten. Samoin kissalla pitää olla kuulo- ja näköyhteys pitopaikassaan ja sen ympäristössä tapahtuvaan toimintaan. Toisin sanoen kissalle pitää rakentaa olosuhteet, joissa se viihtyy.

        Kissan hyvinvointiin liittyy olennaisena osana se, että se saa riittävästi ja säännöllisesti ruokaa ja raikasta juotavaa. Ihmisen velvollisuuteen kuuluu myös se, että kissa saa riittävästi sen tarvitsemaa muuta hoitoa ja sairastuessaan asianmukaista hoitoa.

        Ihminen on vastuussa ottamansa kissan turvallisuudesta ja hyvinvoinnista myös niin, että karkaamisvaara on mahdollisimman vähäinen. Kissa ei tunne liikennesääntöjä eikä tiedä sitäkään, että jotkut ihmiset ovat sille hengenvaarallisia. Vaarat eivät muutu vähäisemmiksi silloin kun kissa päästetään vapaasti lähtemään omille teilleen. Tämä tapa meillä on valitettavasti varsin yleinen.

        Kissan hoidotta jättäminen ja hylkääminen on eläinsuojelulain mukaan kiellettyä. Metsästyslaki kieltää niinikään kissan hylkäämisen ja myös sen heitteillejätön. Euroopan neuvoston lemmikkieläinsopimus puolestaan määrittelee heitteille jättämisen ja hylkäämisen. Sopimuksen mukaan koditon kissa on heitteille jätetty tai hylätty. Heitteille jättämisestä on kysymys myös silloin, kun kissan omistaja päästää kissansa ilman valvontaa kotipiirinsä rajojen ulkopuolelle.

        Jokaisen Suomen kunnan on huolehdittava irrallaan tavatun ja talteen otetun kissan tilapäishoidon järjestämisestä. Kissoja on säilytettävä vähintään 15 päivää näissä kuntien löytöeläintaloissa. Tällä järjestelyllä pyritään siihen, että kissansa kadottanut mahdollisimman nopeasti saisi takaisin oman lemmikkinsä. Jos kissaa ei haeta määräajassa, kunnalla on oikeus päättää kissan kohtalosta. Kunta voi myydä, luovuttaa tai lopettaa kissan.

        Metsästyslaissa on määräys siitä, että villiintyneen kissan saa tappaa se, jonka omistamalle tai hallitsemalle alueelle se on tullut. Mikä tahansa irrallaan tavattu kissa ei ole villiintynyt kissa. Niitä vartenhan on järjestetty kunnan tilapäishoitovelvollisuus. Villiintyneen kissan voi tunnistaa muun muassa ulkoisten tuntomerkkien, käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Villiintynyt kissa hankkii ravintonsa luonnosta.

        Kissoja ei saa lopettaa miten tahansa. Kissojen lopettamisesta meillä on tarkat määräykset, joita on noudatettava riippumatta siitä lopetetaanko oma kissa, toisen kissa tai vaikkapa villiintynyt kissa. Eläinlääkärillä on aina oikeus lopettaa kissa asianmukaisella tavalla. Muilla, jotka kissan aikovat lopettaa, on oltava riittävät tiedot kissan lopettamismenetelmistä ja lopettamistekniikasta sekä riittävä taito toimenpiteen suorittamiseksi. Kissan saa lopettaa vain ampumalla aivoihin tai käyttämällä heti tappavaa kaasua. Kaikkien eläinten lopettaminen on aina tehtävä mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti.

        Kissalla on oikeus hyvinvointiin ja hyvään elämään sekä kivuttomaan kuolemaan. Ihmisen velvollisuus on tehdä se käytännössä mahdolliseksi.


      • Kissuli
        Huhhuh! kirjoitti:

        "Toki on muutamia poikkeuksia, mihin kissaa ei saa päästää, mutta sinun kasvimaasi on kaukana sellaisista yleishyödyllisistä paikoista."

        Onpa omahyväistä puhetta. Kissaa, samoin kuin koiraakaan ei saa päästää toisen yksityisalueille, ole hyvä ja tarkista asianajalta, jos et usko (minä tarkistin, kun naapurin kolli kävi jatkuvasti pihallamme häiritsemässä omaa kissaamme, joka oli ulkotarhassa. Kun naapuri näki virallista mustaa valkoisella, niin kolli pysyi poissa, sitä ennen ei mennyt mikään puhe perille).


        http://www.sey.fi/elaintenviikko/kissalaissa.html :

        Kissa laissa

        OTK Risto Rydman

        Eläinsuojelulain tarkoitus on suojella eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kivulta, tuskalta ja kärsimykseltä sekä edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua. Eläinsuojelulakia sovelletaan kaikkiin eläimiin. Tässä on koko eläinsuojelun ydin pähkinänkuoressa. Meillä Suomessa ei siis ole ensimmäistäkään lainsuojatonta eläintä.

        Miten kissojen oikeuden toteutuvat riippuu siitä millä tavalla me ihmiset velvollisuutemme kissoja kohtaan täytämme. Jos noudatamme lakia, ei kissoilla ole hädän päivää.

        Kissan tarpeet on otettava huomioon, kun kissalle järjestetään paikkaa, jossa sitä pidetään. Pitopaikan on oltava riittävän tilava, suojaava, valoisa, puhdas, turvallinen ja muutenkin tarkoituksenmukainen. Kissalla pitää olla sopivia rakenteita kiipeilyä ja kynsimistä varten ja sillä pitää olla hiekkalaatikko ulostamista ja virtsaamista varten. Samoin kissalla pitää olla kuulo- ja näköyhteys pitopaikassaan ja sen ympäristössä tapahtuvaan toimintaan. Toisin sanoen kissalle pitää rakentaa olosuhteet, joissa se viihtyy.

        Kissan hyvinvointiin liittyy olennaisena osana se, että se saa riittävästi ja säännöllisesti ruokaa ja raikasta juotavaa. Ihmisen velvollisuuteen kuuluu myös se, että kissa saa riittävästi sen tarvitsemaa muuta hoitoa ja sairastuessaan asianmukaista hoitoa.

        Ihminen on vastuussa ottamansa kissan turvallisuudesta ja hyvinvoinnista myös niin, että karkaamisvaara on mahdollisimman vähäinen. Kissa ei tunne liikennesääntöjä eikä tiedä sitäkään, että jotkut ihmiset ovat sille hengenvaarallisia. Vaarat eivät muutu vähäisemmiksi silloin kun kissa päästetään vapaasti lähtemään omille teilleen. Tämä tapa meillä on valitettavasti varsin yleinen.

        Kissan hoidotta jättäminen ja hylkääminen on eläinsuojelulain mukaan kiellettyä. Metsästyslaki kieltää niinikään kissan hylkäämisen ja myös sen heitteillejätön. Euroopan neuvoston lemmikkieläinsopimus puolestaan määrittelee heitteille jättämisen ja hylkäämisen. Sopimuksen mukaan koditon kissa on heitteille jätetty tai hylätty. Heitteille jättämisestä on kysymys myös silloin, kun kissan omistaja päästää kissansa ilman valvontaa kotipiirinsä rajojen ulkopuolelle.

        Jokaisen Suomen kunnan on huolehdittava irrallaan tavatun ja talteen otetun kissan tilapäishoidon järjestämisestä. Kissoja on säilytettävä vähintään 15 päivää näissä kuntien löytöeläintaloissa. Tällä järjestelyllä pyritään siihen, että kissansa kadottanut mahdollisimman nopeasti saisi takaisin oman lemmikkinsä. Jos kissaa ei haeta määräajassa, kunnalla on oikeus päättää kissan kohtalosta. Kunta voi myydä, luovuttaa tai lopettaa kissan.

        Metsästyslaissa on määräys siitä, että villiintyneen kissan saa tappaa se, jonka omistamalle tai hallitsemalle alueelle se on tullut. Mikä tahansa irrallaan tavattu kissa ei ole villiintynyt kissa. Niitä vartenhan on järjestetty kunnan tilapäishoitovelvollisuus. Villiintyneen kissan voi tunnistaa muun muassa ulkoisten tuntomerkkien, käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Villiintynyt kissa hankkii ravintonsa luonnosta.

        Kissoja ei saa lopettaa miten tahansa. Kissojen lopettamisesta meillä on tarkat määräykset, joita on noudatettava riippumatta siitä lopetetaanko oma kissa, toisen kissa tai vaikkapa villiintynyt kissa. Eläinlääkärillä on aina oikeus lopettaa kissa asianmukaisella tavalla. Muilla, jotka kissan aikovat lopettaa, on oltava riittävät tiedot kissan lopettamismenetelmistä ja lopettamistekniikasta sekä riittävä taito toimenpiteen suorittamiseksi. Kissan saa lopettaa vain ampumalla aivoihin tai käyttämällä heti tappavaa kaasua. Kaikkien eläinten lopettaminen on aina tehtävä mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti.

        Kissalla on oikeus hyvinvointiin ja hyvään elämään sekä kivuttomaan kuolemaan. Ihmisen velvollisuus on tehdä se käytännössä mahdolliseksi.

        Hienoa, että on ihmisiä, jotka ottavat asioista selvää!
        Noh, ehkäpä tuossa minut sai takajaloilleen ja "omahyväiseksi" se, että kissaa ollaan "tappamassa", kun ei pysy pois.

        Minä en tarvitse lakimiehiä, minulla on mukavat ja kissaystävälliset naapurit. Kiitos vinkistä kuitenkin. Lakimiehet tällaisissa tapauksissa kuienkin on mielestäni vain sitä varten, kun ihmiset eivät hyväksy toisiaan ja toisten elintapoja. Tarvitaan joku vieras lukemaan papereista se, mitä ei itse pystytä hyväksymään. Valitettavaa, mutta totta. Kyse ei silloin ole eläinsuojelusta, vaan nimenomaan asenteista.


      • Misty

        Saattaapa asenteessani kissoja kohtaankin olla vikaa, mutta ei se asenne ainakaan parane kissojen käyttäytymisen takia.

        Minä olen koko kesän katsellut sitä, kun se naapurin kissa käy hyppimässä kasvimaallani ja eilen oli viimeinen pisara, kun meni avomaan kurkkujen kukinnot rikki sen hyppelystä. Ja et sinäkään varmasti haluaisi syödä lehtisalaattia, mihin kissa on käynyt pissimässä.

        Kasvimaan pito on minun harrastukseni niin kuin joillekin on kissan pito. Jos olet koskaan kasvimaata pitänyt niin tiedät varmasti, että suuren kasvimaan pito vie aikaa. Ei ole kiva, jos kova työ menee hukkaan jonkun kissan takia. Minun omalla pihallani, minun kasvimaallani/kukkapenkeillä jne. on mielestäni oikeus olla rauhassa kissoilta, koska en edes itse sellaista omista ja tonttini itse omistan (vaikka ei ilmeisesti olekkaan sinun tarkoittamasi yleishyödyllinen paikka)!

        Kiitos kaikille, jotka annoitte vihjeitä karkotteista! Täytyy yrittää niillä pitää kissa loitolla seuraavan kuukauden ajan, kun sadonkorjuu alkaa. Ja voihan se olla, että fiksut naapurini eivät enää edes päästä yksin kissaa ulos, kun kerta eilen asiasta keskustelimme.


      • Kissuli
        Misty kirjoitti:

        Saattaapa asenteessani kissoja kohtaankin olla vikaa, mutta ei se asenne ainakaan parane kissojen käyttäytymisen takia.

        Minä olen koko kesän katsellut sitä, kun se naapurin kissa käy hyppimässä kasvimaallani ja eilen oli viimeinen pisara, kun meni avomaan kurkkujen kukinnot rikki sen hyppelystä. Ja et sinäkään varmasti haluaisi syödä lehtisalaattia, mihin kissa on käynyt pissimässä.

        Kasvimaan pito on minun harrastukseni niin kuin joillekin on kissan pito. Jos olet koskaan kasvimaata pitänyt niin tiedät varmasti, että suuren kasvimaan pito vie aikaa. Ei ole kiva, jos kova työ menee hukkaan jonkun kissan takia. Minun omalla pihallani, minun kasvimaallani/kukkapenkeillä jne. on mielestäni oikeus olla rauhassa kissoilta, koska en edes itse sellaista omista ja tonttini itse omistan (vaikka ei ilmeisesti olekkaan sinun tarkoittamasi yleishyödyllinen paikka)!

        Kiitos kaikille, jotka annoitte vihjeitä karkotteista! Täytyy yrittää niillä pitää kissa loitolla seuraavan kuukauden ajan, kun sadonkorjuu alkaa. Ja voihan se olla, että fiksut naapurini eivät enää edes päästä yksin kissaa ulos, kun kerta eilen asiasta keskustelimme.

        Voi sinua, on sinulla rankka harrastus. Täytyy vaan todeta, että kissat eivät ole "harrastus", vaan osa ihmisten perheitä, perheenjäsen. Jota sinä et osaa kunnioittaa.
        Tottakai toivon, että kissa ei tee tihuja kasvimaallasi, mutta asenteessasi todellakin on parantamisen varaa.


    • Anne (Nöpön"mamma")

      ...kerron tästä hyväksi havaitusta "kahviporoehkäisystä" eli käytettyjä suodatinpusseja kahvinporoineen kasvimaan ympärille, niin naapurin kisu saa olla rauhassa ja sinun kasvimaasikin.

      Naapurini käytti keväällä tuota ko. konstia toisen naapurini kissaan, joka kävi makoilemassa kukkapenkissä.
      Vielä viime viikolla tuo kyseinen naapuri kehui minulle, kuinka näppärä konsti se oli; ei tullut kissa enää makoilemaan kukkapenkkiin :).

      Toivottavasti sinun naapurinkisusi on samanlainen kahvin inhoaja.

      Konsti on edullinen, luonnonmukainen ja väritykseltäänkin kasvimaahan sopiva :).

      Onnea yritykselle :).

    • Niina

      Anteeks ny vaan, mut kiinnostaa tietää miten se kasvimaa pilaantuu siitä kissan "hyppelemisestä"? Kissat ei (ainakaan yleensä) pompi rehujen päällä. Koirat juoksentelee kasvimaissa, loikkii rehujen päällä ja talloo ne. Kun sattuvat olemaan sen verran isompia elukoita.. Mun vanhemmilla on aina ollu sekä kissoja että koiria, ja kasvimaa. Kaikki on saanu olla irti, ja kasvimaas on käyty, ja mikään ei oo silti menny pilalle. Maku ei oo muuttunu, eikä mitään "lytätty", vaik ihan varmaan on muutama elukka siel käyny. Melkein samaa paskaahan sä sinne pussistaki tunget. Se on kuule kultapieni vaan päässä se vika...
      Huom. En sit todellaka tarkota tota silleen pahasti, et tartteis vetää hernettä nokkaan..
      Mut onnee kissankarkotukseen, jos se sua häiritsee.. :)

    • Antero

      Pihallamme kulkee monien naapureiden kissoja ja saa kulkeakin, koska ne eivät enää ole kiinnostuneita kasvimaastamme. Useita vuosia olen hyödyntänyt keräävän leikkurin ruohosilppua kasvimaan kattamiseen reilulla ruohokerroksella. Maa pysyy kosteana ja kuohkeana saaden samalla luonnollisen lannotuksen. Salaatit pysyvät sateellakin puhtaana eikä rikkaruohojen kitkemiseen tarvitse kesää kuluttaa. Jostain syystä eivät kissat edes oikaise kasvimaan poikki, vaan kulkevat sen reunaa myöten.

      Jos siis kasvimaan lisäksi satut omistamaan reilun kokoisen leikkaamista tarvitsevan pihanurmikon ja keräävän leikkurin, niin kokeile tätä hyväksi toteamaani tapaa pitää kissat loitolla.

    • Leila

      Naapurisi on vastuuton, kun päästää kissansa vapaana ulos. Kissoja pitäisi ulkoiluttaa vain valjaissa. Karkotteet eivät välttämättä tehoa. Mielestäni tehokkainta ja kissankin kannalta järkevintä olisi, jos naapurisi opettaisi kissansa kulkemaan ulkona vain valjaissa. Kyllä kissa siihen oppii! Joten: jatka keskustelua naapurisi kanssa, jos aiempi keskustelu ei tehoa. Omistan itsekin kissan, ja tykkään kovasti kissoista, mutten hyväksy kissojen vapaanapitoa. Oma kissani kulkee aina valjaissa, eikä sotke naapureiden pihoja. Kissaihmisetkään eivät nykyään hyväksy kissojen vapaanapitoa. Kissan edun mukaista on kulkea valjaissa.

    • Gurpitsa

      Toi "kissantappo" homma meni jo vähän liian pitkälle. En edes viitsi sanoa mitä ajattelen sinusta ym..!! Keskustele vakavasti hyvä ihminen naapurisi kanssa ongelmastasi, joka näyttää piinaavan sinua huomattavan paljon!!! Itselläni kaksi kisua ja isot kasvimaat, mutta eivät ole sinne menneet ronkkimaan ja tarpitaan tekemään!! Mutta jos ei muu auta niin laita kissankarkoitetta kasvimaallesi!!! Toivottavasti tämä saa sinut luopumaan "murha aikeistasi" viatonta kissaa kohtaan. Samanlainen oikeus kissalla on elää kuin sinullakin!!!!!!

    • Kotona

      Kissoilla ei ole mitään oikeutta, niinkuin ei koirillakaan, käveleskellä toisten tonteilla! Kissa on ns. liansuojaton poistuessaan tontilta.

      Ei tässä nyt muuta kun ihan kissan parasta.

      Kissat kiinni, maailma on muuttunut.

      • Lihansyöjä

        Kissat eivät oikeasti ole mitään lainsuojattomia.
        Suurin vaara niille taitaa olla tiukkapipoiset kasvimaan omistajat.
        Jotkut rehut kun tuntuu joillakin menevän vähän päähän.
        Vastuuntunoinen omistaja katsoo vähän missä kissansa kulkee ja millaisella alueella antaa sen oleilla, mutta jonkun kasvimaan takia en suurempia murehtisi. Toivoisin vaan, että kissattomat vähän rauhoittuisivat.


      • Kotona
        Lihansyöjä kirjoitti:

        Kissat eivät oikeasti ole mitään lainsuojattomia.
        Suurin vaara niille taitaa olla tiukkapipoiset kasvimaan omistajat.
        Jotkut rehut kun tuntuu joillakin menevän vähän päähän.
        Vastuuntunoinen omistaja katsoo vähän missä kissansa kulkee ja millaisella alueella antaa sen oleilla, mutta jonkun kasvimaan takia en suurempia murehtisi. Toivoisin vaan, että kissattomat vähän rauhoittuisivat.

        Tuntuu siltä, että kissanomistajat ottavat lemmikkiensä hyvinvoinnin kevyesti.
        Tässä ei ole kyse ainoastaan kasvimaanpitelijöistä, vaan myös kissanvihaajista. Oma isoisäni oli hyvä esimerkki kissojen häätäjistä.

        Ei varmasti ole mukavaa, kun kissat käyvät ruikkimassa talojen kivijalkoihin ja ovenpieliin.

        Tiedän sen. Pitäisimmekö, jos koirat kävisivät ruikkimassa myös? Emme. Ja kissa ei ole sen suurempi kuin koirakaan.

        Nyt on kyse meidän kissanomistajien asennevammasta antaa rakkaiden ystäviemme töpötellä naapurien pihalla, jotka ovat meille jo asioista valittaneet.

        Tehkäämme siis jotain, jotta molemmilla osapuolilla olisi mukavempi olla.


      • Murina!
        Kotona kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että kissanomistajat ottavat lemmikkiensä hyvinvoinnin kevyesti.
        Tässä ei ole kyse ainoastaan kasvimaanpitelijöistä, vaan myös kissanvihaajista. Oma isoisäni oli hyvä esimerkki kissojen häätäjistä.

        Ei varmasti ole mukavaa, kun kissat käyvät ruikkimassa talojen kivijalkoihin ja ovenpieliin.

        Tiedän sen. Pitäisimmekö, jos koirat kävisivät ruikkimassa myös? Emme. Ja kissa ei ole sen suurempi kuin koirakaan.

        Nyt on kyse meidän kissanomistajien asennevammasta antaa rakkaiden ystäviemme töpötellä naapurien pihalla, jotka ovat meille jo asioista valittaneet.

        Tehkäämme siis jotain, jotta molemmilla osapuolilla olisi mukavempi olla.

        Mikä ihme oikeus ihmisellä on määräillä!!!!!!! Luuleeko suuri IHMINEN olevansa arvokkaampi kiun esim. eläimet. Voi kun toivoisin, että ihminen ei koskaan olisi noussut kahdelle jalalle, niin kaikki voisi olla paljon paremmin..........


      • Antero
        Murina! kirjoitti:

        Mikä ihme oikeus ihmisellä on määräillä!!!!!!! Luuleeko suuri IHMINEN olevansa arvokkaampi kiun esim. eläimet. Voi kun toivoisin, että ihminen ei koskaan olisi noussut kahdelle jalalle, niin kaikki voisi olla paljon paremmin..........

        Aivan niin... kyllä koirienkin pitäisi saada kulkea vapaana ja metsästää luonnosta ruokansa.

        Kun pidämme pihaa olohuoneen jatkeena tulisi myös vieraiden ihmisten sallia hiippailla olohuoneessamme mihin vuorokauden aikaan tahansa ja tehdä mitä tahtovat.... eikö niin ??


    • Jolyon

      Kiitos keskustelun aloittajalle maltista, mistä ei toisaalta voi kiittää joitakuita keskusteluun osallistuneita "kissaihmisiä". Haluankin korostaa, että meissä lemmikkien omistajissa ja kasvattajissakin on eroja, jopa kuin yöllä ja päivällä.

      Suosittelen, että otat lujemman linjan suhteessa naapuriisi. Tottakai he voivat ja heidän pitää valvoa lemmikkiensä tekemisiä, eikä heillä ole oikeutta päästää kissaansa sinun pihallesi.
      Ei ole sinun velvollisuutesi hankkia karkotteita, vaan heidän asiansa pitää lemmikkinsä kiinni. Asia on näin yksinkertainen.

      Kunpa kaikki lemmikkejä, etenkin kissoja harrastavat vihdoin ymmärtäisivät, että vapaana pitäminen paitsi herättää suurta vastustusta naapurustossa - vieläpä ihan aiheesta - myös vaarantaa oikeasti sen lemmikin terveyden ja hengen.

      Minusta on äärimmäisen vastuutonta päästää kissa (tai koira) vapaaksi naapurustoon kuljeksimaan. Uhkana on myös erityisesti liikenne. Maatilat ovat sitten asia erikseen.
      Toksoplasmoosistakin on saatu sellaista uutta tietoa, että en haluaisi itse olla vastaamassa mahdollisessa oikeudenkäynnissä, jos naapurin äiti menettäisi lapsensa minun kissani jätösten vuoksi.
      Vika on omistajassa ja jos lemmikin tähden jotain sattuu, syypää on hän, eikä kukaan muu.

      Itse ulkoilutan kissaani ja koiraani ainoastaan valjaissa/kytkettynä, korjaan jätökset tarkasti ja naapurisopu on säilynyt hyvänä.

      Miten se ei joillekin mene kaaliin, että se on niin yksinkertaista.

    • Törky..

      Perusta itelles kissanvihaajien palsta ja mee sinne mökeltää ja kysymään neuvojas...ja haista vielä samantien pitkä p***a!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Toivottavasti joku hirvi tulis ja mylläis sun kasvimaas uuteen uskoon!!!!!!

      • Antero

        Mielestäni keskustelun aloittaja on kysynyt neuvoa aivan oikealta palstalta ja saanut asiallisiakin vastauksia. Neuvoa pitää kysyä sieltä missä on asiaa koskevaa käytännön läheistä tietoa. Vanha totuushan on ettei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vaan ainoastaan tyhmiä vastauksia.

        Kissan ja koiran omistaja on tietenkin vastuussa lemmikkinsä tekemistä tuhotöistä ja heiltä voidaan korvaus hakea vaikkapa oikeusteitse.

        Hirvet ovat tiettävästi valtion omaisuutta. Näiden tekemistä tuhoista on näin ollen haettava korvausta valtiolta. Onko tällöin kasvimaa verrattavissa esimerkiksi taimikkoon, selviää varmasti korvauksen hakumenettelyssä siitä tiedusteltaessa.


    • kissamuori

      Minä olen huomannut omien kissojeni kohdalla,että kukkapenkit saavat olla rauhassa pissimiseltä ja kakkimiselta kun panen appelsiinin-mandariinin -sitruunan tm. sitrushedelmän kuoria multaan. Kahvinporot ovat myös erittäin hyvä konsti. Voit hieroa tuuletustelineen,portaiden osia appelsiinin kuorella ja johan kissa tykkää huonoa.
      Jos näet,että kissa tulee tontillesi niin pidä varalla vesisuihkepulloa ja sumuta siitä sitruunamehua(erittäin laimeaa) niin jopa oppi olemaan tulematta teille. Ei muutakun hyvää naapurisopua teille ja maailmaan sopii meitä sekä eikissaihmisiä että kissaihmisiä. Ollaan kavereita
      ollaanhan?

    • nasutin

      mulla on kolme kissaa ja kaikki kulkevat vapaana lähiympäristössä... naapurissani on vanhempi herra jolla on suunnattoma suuri puutarha (itse hieman kateellinen) =) taitaa kasvattaa siellä salaattia, perunaa, porkkanaa, marjoja, omenoita , kurkkua ja kaikkea muuta mitä nyt ikinä voi viljellä savimaassa... Olen tänä kesänä huomannut että joka aamu kun päästän kissani pihalle, niin ne suunnistaa saman tein tien toiselle puolelle kyseisen puutarhaan omistajan oven taakse maukumaan.. hävettää ihan.. naapurin vanha ukko nimittäin syöttää kissojanne että saa nämä meidän kissat pyydystämään hiiriä ja rottia ja myyriä puutarhaansa jottei nämä luonnon omat jyrsiän mene ja korjaa satoa vääriin suihin.. joten voi niistä kissoista olla hyötyäkin siellä puutarhassa =)

      • Arvaa ottaako pattiin

        Meidän pihassa kävi säännöllisesti tarpeillaan jopa 5 kissaa. Naapurissa oli enimmillään 6 kissaa, mutta minun onneksi yksi niistä jäi auton alle, joka kuvastaa omistajan vastuuta lemmikeistään.
        Lyijyä suosisin itsekin, mutta paha se on tuttujen kissaa ampua!
        Nyt olen löytänyt erinomaisen tavan karkoittaa katit
        pihamaalta...........päästän meidän (metsästys)koiran irti.


    • Espanjan eläkeläinen

      Mikä laki säätää kissojen hoidosta ja valvonnasta ?
      Kahden viikon kuluttua olen menossa syytettynä oikeuteen kun olen hätistellyt villejä klissoja.
      AUTTAKAA TYHMÄÄ !

    • Kiva setä

      Aine nimeltään bb eli lyijy tehoaa hyvin kattien karkotukseen!

      • .357

        Lyijy on erinomainen ja tekee pysyviä tuloksia. Muita hyviä on teräs, vismutti, nikkeli yms. noin 6-10 gramman annoksena reippaalla lähestymisnopeudella on havaittu testeissä parhaaksi.


      • Joooopa

        Paras keino on laittaa jäähdytysnestettä lautaselle=) Kissat latkii sitä mielellään=)


      • kisuliini
        Joooopa kirjoitti:

        Paras keino on laittaa jäähdytysnestettä lautaselle=) Kissat latkii sitä mielellään=)

        ottanut videolle sen erään auton alle jääneen kissan viimeiset puoli tuntia. Siinä täyttyy pahimmat eläinrääkkäyksen kriteerit. Siinäkin syyllinen vain kissan omistaja. Autoilijaa ei voi syyttää, koska hän ajoi nopeusrajoitusten mukaan ja kissa päätti hypätä tielle väärään aikaan. Kissa siis loikkasi syvästä ojasta henikon välistä suoraan auton takarenkaan alle.
        En nyt sen kummemmin viitsi kertoa, mitkä elimet näin ulkopuolella. En saanut kissaa kuitenkaan kiinni, jotta olisin voinut hakata sen jollakin kuoliaaksi, vaan piti soittaa poliisit paikalle ja he ampuivat kissan.

        Kun minulla vielä oli kissoja niin pidin tosiaan huolta, etteivät minun takiani auton alle jää. Parveke verkotettiin ja kun oli piha niin tehtiin katollinen aitaus.

        Täällä on monilla kissan omistajilla se asenne, että jos kissa kuolee niin voivoi. Ei siis häiritse jos kissa katoaa. Kuitenkin häiritsee jos joku loukuttaa kissan ja vie löytöeläin hoitolaan. Sama kai se miten se kissa katoaa kun uuden saa jopa ilmaiseksi. Sydäntä särkee moinen touhu.


      • paraskeino
        kisuliini kirjoitti:

        ottanut videolle sen erään auton alle jääneen kissan viimeiset puoli tuntia. Siinä täyttyy pahimmat eläinrääkkäyksen kriteerit. Siinäkin syyllinen vain kissan omistaja. Autoilijaa ei voi syyttää, koska hän ajoi nopeusrajoitusten mukaan ja kissa päätti hypätä tielle väärään aikaan. Kissa siis loikkasi syvästä ojasta henikon välistä suoraan auton takarenkaan alle.
        En nyt sen kummemmin viitsi kertoa, mitkä elimet näin ulkopuolella. En saanut kissaa kuitenkaan kiinni, jotta olisin voinut hakata sen jollakin kuoliaaksi, vaan piti soittaa poliisit paikalle ja he ampuivat kissan.

        Kun minulla vielä oli kissoja niin pidin tosiaan huolta, etteivät minun takiani auton alle jää. Parveke verkotettiin ja kun oli piha niin tehtiin katollinen aitaus.

        Täällä on monilla kissan omistajilla se asenne, että jos kissa kuolee niin voivoi. Ei siis häiritse jos kissa katoaa. Kuitenkin häiritsee jos joku loukuttaa kissan ja vie löytöeläin hoitolaan. Sama kai se miten se kissa katoaa kun uuden saa jopa ilmaiseksi. Sydäntä särkee moinen touhu.

        keskustella naapurin kanssa ongelmasta niin sopukin säilyisi.
        Sitten näille "oikein LEMMIKKIELÄINYSTÄVILLE" tiedoksi kaikki mikä kohdistuu eläimiin ja todetaa syylisiksi on eläinrääkäystä voi tulla joskus kalliiksi.11


    • joksuli3

      mullakin on menny naapurin kaa välit kissan paskasta ja kusesta ja naapuri kanto kissan paskat mun pihaan ja välit meni poikki mutta asiat selvitetiin.

    • Eläinrakas<3

      Kissasta on hyötyä ainakin meijän kasvimaalla..
      Kissamme tappaa kasvimaaltamme hiiret,myyrät ja pelottelee pupuja pois..(ei tietenkään vahingoita pupuja).

      Ja hyvin toimii aitakin jänisten ja Varmaan toimii kissoihin,koiriin,jne..

      • Eläinsirkus

        Ymmärrän alkuperäistä kirjoittajaa hyvinkin. Meillä on 3 leikattua rotu kissaa kotona. Ovat sisäkissoja ja pääsevät kesällä muutaman kerran ulos valjaissa. Ollaan kyllä kissarakkaita.

        Nyt ollaan kuitenkin törmätty inhottavaan ongelmaan: Naapurin 3 jokapäivä ulkoilevaa kissaa retkeilee terassillemme, kusevat nurkat, sotkevat paikat (mudassa), rikkovat kukkaruukut. Tappelevat juuri viimekesänä maalatun terassin lattian naarmuille. Viimekesänä ostettu terassisohva on kustu hirveän hajuseksi. Roikkuvat ja likaavat meidän ikkunat!! Ovat tassut ikkunalla ja karjuvat. Sekä ylä että alakerran ikkunoissa. Asutaan rinnetontilla. Karjunnalta ei pysty nukkumaan edes. Ollaan kokeiltu karkotteet ja esteet, mutta meidän terassia ei saa lasitettua kokonaan. Nyt on lopulta mennyt hermot. Suunnitteilla on myös vauva, mutta eihän sitä voi terassille laittaa vaunuissa nukkumaan tai edes ajatella kun kasvaa että olis takapihalla hiekkalaatikolla.

        Omat kissat ovat alkaneet pelkäämään niitä karjujia. Ovat leikattuja ja muutenkin rauhallinen rotu. Meitä hävettää kun muut vierusnaapurit katsovat meitä vinoon, kun meillä roikkuu kissoja karjumassa ikkunoiden ja ovien takana. Omista kissoista ei varmasti naapurien kissojen takia luovuta.

        Seuraavaksi käyn juttelmassa naapurin kanssa ja pyydän heitä tekemään asialle jotain. Ei tästä tule mitään kun karjujat häiritsevät normaalielämistä. Ei mekään päästetä omia kissoja tuhoamaan heidän omaisuuttaan.


    • "ongelma kissat"

      Pakko sanoa, että jotakin on ihmisillä vinossa omassa elämässä, kun vihaavat avuttomia eläinparkoja. Tajuattekohan te itsekkään, mistä te puhutte. Oletteko koskaan ajatelleet, että paljonko se kissa vie tontiltasi niillä pienillä käpälillään tilaa. Siis voi vattu sentään. Minusta linnutkin paskaavat enemmän. Kissa on siisti eläin, peittää tarpeesa aina. Hiekkalaatikko pitää muutenkin olla lapsiperheissä peitettynä, sillä kesällä siellä on monenlaista vierailijaa( esim. siili, rusakot, myyrät), samoin kasvimaallakin on monenlaisia vierailijoita kesän aikana (matoja, myyriä, etanoita, hiiriä ja siilejä ym.).Kateharso kasvimaalla suojaa kasvisi kissoiltakin. Kyllä se on vaan niin, että kaikilla meillä on oikeus elää täällä maanpäällä, niin ihmisillä kuin eläimilläkin ja jos ei hyväksy toisen tapaa elää, niin silloin on syytä katsoa ITSE peiliin. Siis vanha viisaus pitää paikkaansa: Elä ja anna toistenkin elää.

    • vihaa vai ei

      Tuo pätisi jos kissakin olisi Suomessa villinä elävä eläin, mutta kun se nyt sattuu olemaan ihmisen omistama lemmikki onkin asia vähän eri. Mikä muu ihmisen lemmikki kulkee vapaana luonnossa? Jos tähän vastaus on ei mikään, ei silloin kissallakaan sitä oikeutta ole. Eli silloin omistajan velvollisuus on ehkäistä kissansa aiheuttamat asiat - hiekkalaatikkoihin tekemiset, kasvimaille tekemiset, toisten tuuletettaville tekstiileille tekemiset, toisten terassikalusteiden päälle tekemiset jne. Eli siis kissa sisäkissana tai ulkoilu valvottuna.

      Tiedätkö sen, että kasvimaalla tapahtunut kissan kakkiminen aiheuttaa toksoplasmoosin? Nimittäin hiiriä pyydystävä kissa saa sen itselleen ja ulosteiden kautta siirtää sen kasvimaalle ja siitä kasveihin. Kissathan tekee tarpeensa kasvimaalle koska maa siellä on pehmeää ja siksi helposti kaivettavaa. Suurin osa toksosta saadaan, siis ihmiset saa, huonosti pestyistä juureksista ja kasviksista tai huonosti, kypsennetystä lihasta. Samoin ne hiekkalaatikot on vaaranpaikkoja ja juuri siksi, että kissa peittää jätöksensä. Lapset tonkii hiekkaa ja saavat tokson tai giardian käsiinsä, laittava kädet suuhun ja siinä se. Miksi hiekkalaatikot pitää ehdottomasti ihmisen peittää, miksi kissan omistajien ei tarvitse huolehtia kissoistaan? Luonnovaraiset eläimet eivät mene tarkoituksella tekemään tarpeitaan hiekkalaatikoihin tai kasvimaalle, kissa tekee juuri niin. Kateharsoa ei käytetä koko kesää kasvimaallakaan. Seuraavaksi varmaan sanot, että tehkää kasvihuone, ei pääse mikään eläin sinne.


      Nimenomaan "elä ja anna toistenkin elää" tämän voi kääntää myös niin, että anna myös ihmisten elää ilman oman kissasi aiheuttamia vaivoja. Kun kerran otat eläimen lemmikiksesi, huolehdi siitä, ettei lemmikistä ole haittaa muille.

      Itselläni on 10 kissa, kaikki sisäkissoja ja kissani ovat olleet sisäkissoja jo yli 20 vuotta. En siis ole kissanvihaaja.

      • vihaa.

        Itse asiassa näytät olevan kissojenvihaaja, jos kerran pidät kissoja sisäkissoina. Muutenkin järjetöntä omistaa tuollainen määrä kissoja ja varsinkin sisäkissoja.


      • f54y42q567524u765
        vihaa. kirjoitti:

        Itse asiassa näytät olevan kissojenvihaaja, jos kerran pidät kissoja sisäkissoina. Muutenkin järjetöntä omistaa tuollainen määrä kissoja ja varsinkin sisäkissoja.

        Niin, jos 10 kissaa yhtä aikaa. Kaikki eivät kumminkaan kirjoita kovinkaan täsmällisesti joten saattoi tarkoittaa "10s. kissa".

        Itsekin pitäisin vääränä pitää sisäkissoja useampaa yhtä aikaa..10stä puhumattakaan.


      • mitä väärää
        f54y42q567524u765 kirjoitti:

        Niin, jos 10 kissaa yhtä aikaa. Kaikki eivät kumminkaan kirjoita kovinkaan täsmällisesti joten saattoi tarkoittaa "10s. kissa".

        Itsekin pitäisin vääränä pitää sisäkissoja useampaa yhtä aikaa..10stä puhumattakaan.

        Eikö tuossa ihan selvästi lue, että KAIKKI sisäkissoja. Silloinhan niitä on se 10 kpl ja ne kaikki sisäkissoja. Monilla rotukissaharrastajilla on useita kissoja.

        Perustele miksi useamman sisäkissan pitäminen olisi väärin? Aika monillahan ongelmia kissan kanssa tulee, kun otetaan se yksi kissa jolle sitten ei ole riittävästi aikaa ja kissa tylsistyy. Kun se tylsistyy, alkaa kissa tehdä omia juttujaan joita omistaja ei sitten ymmärrä ollenkaan. Yölliset leikit ja juoksut (kissa on yöeläin), omistajan haastaminen leikkiin (kissa harjoittelee saalistusta leikkiessään), pissailut vääriin paikkoihin yksin ollessaan (epävarmuus), ylensyöminen kun ei ole muuta tekemistä jne. Näissä yöllisissä leikeissä usein sitten omistaja sulkee kissan toiseen huoneeseen tai jopa vessaan yöksi jotta saa itse nukuttua. Se tuskin asiaan auttaa, päinvastoin se tekee kissalle enemmän epävarman olon ja mahdollisesti lisää ongelmia.

        Onhan näitä tälläkin palstalla kyselyitä "mitä teen kun kissa tekee sitä ja tätä" ja aika usein kehotetaan joko antamaan sitä aikaa riittävästi kissalle tai hankkimaan toinen kissa kaveriksi.

        10 kissaa on vähän eri asia kuin 10 koiraa, kissa kun on koiraan nähden aika tavalla "huomaamattomampi" eläin. Koskapa kissat nukkuvat päivästään aika suuren osan ja ovat liikkeessä suhteellisen vähän. Kissahan ei mm. tarvitse liikuntaa samassa suhteessa kuin koira ja liikkuukin täysin eri tavalla.

        Mielipiteitä on erilaisia, mutta ehkei kannattaisi niitä tuoda julki kovin provosoivaan säyyn jos asiasta ei ole mitään kokemusta itsellä :) Toki trollaushan on niin kivaa, että sitä pitää yrittää tavalla jos toisella....


    • Tyttö ja poika kisut

      Voipi olla kymmenestä kissasta aika hajut. Eivät varmaankaan aiheuta sisällä ollessaan mitään terveysriskejä, epäilen vahvasti. Kissa on saalistava eläin ja siksi kuuluu päästä luontoon toteuttamaan luontaista viettiään. Se joka sanoo toista, ei mielestäni ymmärrä kissan elämää oikein.On mielestäni tosi surkeaa esim. monta kissaa pienessä asunnossa. Onko se enää oikeata kissan elämää? Vapaa hyvin hoidettu ja leikattu kissa ei "kuseksi" ympäriinsä ja pysyy tontilla. On olemassa kissa ja koira vihaajia aina, näin on asia eikä se miksikään muutu.

    • onkohan..

      Niinhän sitä luulisi jos asiasta ei mitään tiedä. Nimittäin hajuja ei ole kun käyttää kunnollista hiekkaa ja puhdistaa laatikot riittävän usein. Sisällä kissat ei aiheuta terveysriskejä koska niillä ei ole giardiaa tai toksoa - tutkittu on;) Kun kissat on rokotettuja ja hyvin hoidettuja, ei muitakaan terveysriskejä ole, en ole allergista tyyppiä.

      Kissako lemmikeistä on ainut saalistava eläin ja siksi sillä on vain oikeus vapaaseen liikkumiseen. Tutustuppas vähän eri lemmikkien elämään ja huomaat, ettei asia ihan noin ole. Tuo on vain mukamas hyvä selitys, vaikkei se ole edes sitä.

      Vaikka kissa olisi miten hyvin hoidettu, ei se sitä kusemista tai ulostamista estä. Kun kissa on saalistava eläin, sillä on suuri riski aina ulkoillessaan saada nuo mainitut vaivat, vaikka ne olisi hoidettu. Siis madotukset ja muut ei silloin auta. Eikä leikkaaminen estä kissaa menemästä toisen tontille, se vain supistaa kissan reviiriä jonkin verran. Sitä tilannetta, että kaikki ulkoilevat kissat olisi leikattuja ei tule koskaan.

      Kissa- tai koiraviha syntyy välinpitämättömistä omistajista ja niitä on aina, se ei miksikään muutu. Ihan kuin trollejakin on palstoilla aina, sekään ei miksikään muutu;)

    • ihanaaihanaaihanaa

      Arvon sisäkissanomistaja teitä täytyy palvoa, kun olette niin vastuullinen kuningatar.. voisin hakea kruunun ja istuttaa sen päähänne. Sananne on laki. Suutelen jokaista askeltanne, hienoa että on ihmisiä jotka kissoista noin välittää!

      Terveisin: Ulkokissan omistaja, jolla kissat rokotettuja, madotettuja ja hyvinhoidettuja

      • ....

        Voi lapsikulta nuo sinun epätoivoiset yrityksesi eivät vieläkään tehoa mitenkään. Ne vaan huvittaa, kun ne argumentit loppuu, alkaa nälviminen ja haukkuminen. Se vaan kertoo kirjoittajansa nuoresta iästä ja kokemuksen puutteesta. Suosittelen jättämään kirjoittamisen sellaisille jotka hallitsee sen ilman haukkumista.


      • sääli.
        .... kirjoitti:

        Voi lapsikulta nuo sinun epätoivoiset yrityksesi eivät vieläkään tehoa mitenkään. Ne vaan huvittaa, kun ne argumentit loppuu, alkaa nälviminen ja haukkuminen. Se vaan kertoo kirjoittajansa nuoresta iästä ja kokemuksen puutteesta. Suosittelen jättämään kirjoittamisen sellaisille jotka hallitsee sen ilman haukkumista.

        Pata kattilaa näyttää soimaavan. Jos jollakin argumentit loppuu, niin sisäkissanpitäjillä. Näytätte osin olevan surkeita eläinkiihkoilijoita, joilla ei säälittävässä elämässä ole kissan lisäksi mitään muuta. Siksi siihen kissaan suhtaudutaan äärimmäisen tunteellisesti, eikä sen anneta olla kissa.


    • käytössä2
      • gadgetti

        Mitäs ääntä käytitte? Koiran haukkumista vai?


    • vbnmq

      Meilläki naapurin kissa käy kusella oven pielessä ja sillä on joku "pesä" autotallimme vintillä, unohtamatta kissan kynsien jälkiä auton konepellillä.

      En tiedä haittaako tämä kissa muita naapureitamme, mutta minusta olisi kohtuullista että kissan omistaja ostaisi meille kissan karkotteen taikka pitäisi kissansa hihnassa tms omalla pihallaan.

    • kärsinyt

      Hoh-hoijaa. Ei voi kuin ihmetellä noiden kissanrakastajia, kuinka vihapuheella tehdään pahimpia vihollisia naapureista, jotka vain haluavat asua ihan omassa talossaan ilman naapureiden lemmikkien jätöksiä pihassaan.

      Ne rauhaisaa ja siistiä elämistä haluavat naapurit eivät varmasti lähtökohtaisesti vihaa kissoja ja kaikkia niiden omistajia vaan tahtovat ihan oikeutetusti hoitaa ja elää omaa tonttiaan ilman että naapurin toimet (kissan päästäminen ulostamaan naapuristoon) siihen tuo täysin estettävissä olevia lisähaittoja. Vihaa ja ärtymystä voi tietenkin syntyä, jos huomauttamisesta huolimatta haitanteko vaan jatkuu entisellä mallilla. Välinpitämättömyys kun suututtaa valittavasti useimmat meistä.

      Kissat kuin muutkin lemmikit on ihan mukavia ja kaikilla on oikeus niitä pitää, mutta naapurin tontille niillä ei ole taaja-alueella mitään asiaa sen enempää kuin muutenkaan on oikeutta naapurin tontilla toimimiseen ilman lupaa.
      Lemmikkieläimen omistaja on täydessä vastuussa eläimensä aiheuttamista haitoista. Se tarkoittaa sekä korvausvastuuta, että sitä normaalimpaa ilmaista vastuunkantoa: lopetetaan haitanteko anteeksipyynnön kanssa viimeistään kun saadaan siitä tietää.

      • wiergkfw3irj

        Ja mikä kaikkein ihmeellisintä!

        Useimmat "kissanrakastajat" vieläpä loukkaantuvat, jos joku rohkenee toivoa heidän huolehtivan lemmikistään niin, ettei se häiriköisi vieraissa pihoissa!!

        Parhaassa tapauksessa kohtelias huomauttaminen voi toimia ehkä viikon tai pari, mutta sitten tilanne palaa entiselleen ja kissa häiriköi jälleen entiseen tapaan.

        Toisella kerralla asiasta huomautettaessa ilmeet ovat jo aavistuksen totisempia ja huomautuksen tehokin on jo merkittävästi heikompi.

        Viidennellä tai kuudennella kerralla - kun on käynyt selväksi, että kissaton haluaa tosissaan pitää pihansa vieraista lemmikeistä vapaana - tilanne on puolin ja toisin jo sangen epämiellyttävä.

        Miksi siis nähdä turhaa vaivaa ja yrittää sopuisasti, koska se kuitenkin 99,99% tapauksissa on tuhoon tuomittu yritys.

        Parempi on vain toimia kaikessa hiljaisuudessa ja tehokkaasti.

        .


    • ?5kippurahäntä#¤%&/

      Eipä tuo sinulta näytä onnistuvan.

      • wierpw3o4jg

        Minun onnistumisellani tai onnistumattomuudellani ei ole kummoistakaan merkitystä.

        Mutta mietipä sinä, paljonko kaltaisiani idioottimaisen kissanomistajan toilailuista kärsiviä kansalaisia maahamme mahtuu...

        Heidän onnistumisillaan on huomattavasti paljon enemmän merkitystä...


    • harmi1000

      Kissan karkotteesta on kysymys, sitä ei tarvita koska: Jokainen velvollisuudentuntoinen eläimen omaava huolehtii eläimestään. Kissa tai koira tai hevonen ei suomen lain mukaan saa kulkea ilman ohjaajaa ulkona. Eli kissa pidettävä nk ulkona. Se on kissan parhaaksi. Välinpitämätön /laiska ihminen ajattelee toisin. Onhan helppo oven raosta päästää toisten kiusaksi. EI tarvi hiekkalaatikkoa siivota. Kissa voi jäädä auton alle, loukkuun, rautoihin, hätuyttelyn kohterksi, sotkee lasten leikkipaikat, lintulautoja kyttää, kusee naapurin nurkliin, sotker yrttimaat, kukkapenkit, ym. Kissanpitäjät huolehrimaan velvollisuudestaan, Eli lemmikin turvallisesta, eläinsuojelun ö elämästä. Eli kidsan karkotus, vienti pieneläinhoitolaan, sieltä omistaja voi lunastaa tai poliisiin yhteys.

      • paljontietoakansalle

        Olisi hyvä, jos kaikkiin koteihin laitettas tietoa eri lemmikkien pidosta postitsen, mainos lappusia, vuosittain.Sitä vois tulla mainoksen tapaisina tietoiskuina myös telkkarista, tietoiskuina.Kun se tehtäis kaikille selväksi.Ei kehtais ketään enää lakia rikkoa, kun muutkin sen tietäis, että rikkuri kyseessä jos kissa on karkuteillä tarkoituksella.
        Julkisuus, tiedottaminen voisihan se auttaa."Koirat pidettävä kytkettyinä","Lemmikkiä ei saa hylätä/ jättää heitteille, tyylisiä juttuja yms.Muutaman viikon tulis aina vuosittain.Kaipa se jotakin auttais, kaneja, kissoja ja koiria .


      • hehhih

        Teille kissoja vankeina pitäville trollipenikoille riittää vaikka yli 10 vuotta vanha aloitus kunhan vain pääsette trollaamaan. :D


    • erittäineläinrakas

      Tämä viesti ketju oli hyvinkin antava koska, aihe on meille juuri nyt ajankohtainen. Asun taajamassa ja naapurustoomme on muuttanut muutama kuukausi sitten perhe jolla on 5 kissaa. Ovat muuttaneet maaseudulta, jossa heidän kissat on tottuneet olla ulkona. No ei siinä mitään mutta.. autoja on raavittu, moottori pyörien penkeissä on kynsien jälkiä ja kusi haisee monen oven edustalla ja takapihalla. Näitä ei ole tapahtunut oman asumiseni aikana eli 5 vuoteen ja naapuruston mukaan pidempääkään aikaan. Ollaan keskusteltu perheen kanssa ja ovat sitä mieltä että EI MEIDÄN KISSAT. No..saatte tuomita minut jos haluatte jos, ostan kotiimme koiran, jonka rodunomaiseen perimään kuuluu saalistaminen ja päästän hänet samoin vapaasti ulos kuin tuo naapuri omat kissansa. Tai tahallisesti laitan hiiren myrkyt paikkoihin mihin nuo vapaana kuljeksivat kissat pääsee. Tähän asti olen visusti pitäny myrkyt niin ettei vahingossakaan muut eläimet kuin hiiret niihin pääse. Mikä ero siinä sitten on että kouluttamaton ja saalis vietin omaava koira käyskentelee samalla tapaa vapaana? Perheen jäsen hänkin olisi ja rakas sellainen.

      • mietinytmikäjärkevintä

        Voi sinua.Helpompaa, ja noiden kissojen kannaltakin parempaa on, että otat lainaksi löytöeläintalolta , sellaisen turvallisen loukun.Ja kiikutat silä kissat yksitellen sinne.Jos ne eivät ole naapurisi kissoja, niin onhan se hyvä saada ne pois luonnosta kuitenkin, kissathan ei luontoon kuulu.Omistaja joko hakee omansa , tai sitten ei hae.Jos hakee, saat tietää kenen olivat kyselemällä 15pvän jälkeen, onko kissoja noudettu.
        Jos ei ole, ne eivät enää pihallesi päädy, vaan nille etsitään uudet, hyvät kodit.
        Voit myös kysyä sieltä, että miten heitteillejätäjän sakotus tuollaisessa tapauksessa onnistuu?Lakien mukaan se on rangaistava teko, josta sakko kirjoitetaan.
        Sitten tulet kertomaan tänne meille muille, että miten onnistuit.Niin joku toinen samojen ongelmien kanssa painiva, voi saada siitä hyviä toimivia winkkejä.
        Ja koiranhan voit toki silti ottaa.Mutta en nyt ottais vaan irtokissojen takia.Kun joudut sitten valitsemaan aika haastavan rotuisen, metsästyskoiran tjs.Niin onko sellanen sitten sulle itsellesi sopiva koira muuten.Vai hankaloittaako liikaa joka päiväistä eloas?
        Oletko koiraihminen, joka lenkittää, ja hoitaa sitä vastuullisesti?
        Kissojen vapaana pito on hiukan eri kun koiran.Vaikka molemmat kiellettyjä.Kissan voi jättää vapaaksi,ja teeskennellä ettei se ole oma.Koiran, kaikki tietään kenen se on, kun taluttelet sitä, ja se näkyy pihassasi.Samalla voit aiheuttaa haittaa niillekkin, joilla ei kissoja ole, ja koirasi voi jäädä autojen alle yms.Eli, ei hyvä vaihtoehto.Tietysti jos aitaat koko pihasi, ettei koirasi sieltä karkaa.


    • erittäineläinrakass

      Jep eli loukkuja hakemaan....ja kyllä on naapurin kissa, juuri töllötti mua yksi niistä ikkunalaudallani :)

      Olen koira ihminen ja koiria on elämäni aikana minulla ollut 6. Eivät koskaan saaneet olla vapaina kuin omassa isossa tarhassaan ja syvällä metsässä lenkillä. Siksi ehkä en voi millään käsittää sitä että kissa ihmiset pitävät täysin luonnollisena sitä että päästävät ne vapaana kulkemaan ja pesevät kätensä kissojen aiheuttamista vahingoista ja harmista. Eikä kissa ihmiset ihan oikeesti edes pelkää että rakas perheen jäsen voisi jäädä auton alle?

    • wepa99

      google: catstop -inhimillinen karkoite. Kissa jää henkiin..

    • hyvä...niksi

      Etikka toimii. Kissat inhoavat etikan hajua.

      Kaupallisissa tuotteissa on myös etikkaa. (Ainesosat: Vesi, etikka, eukalyptysuute, säilöntäaine (kaliumsorbaatti) ja minttu).

      • eitoimineuvosi

        Kannattaa sitten kissan omistajan ihan itse lirutella sitä tonttinsa rajoille, ja runsaasti,hänenhän se elukkakin on.
        Eihän se ole vieraiden asia ruveta pihojaan etikalla kyllästämään toisten vastuuttomuuden vuoksi.
        Etikan haju, ei kestä kun päivän korkeintaan pihassa, jatkuvasti saa olla kissan omistaja kanistereineen tontti kierroksella.

        Parempi on pihavahti, joilla saa oman mirrin pysymään oikeasti omassa pihassa, tai aitaus, jossa kissa on turvassa vaaroilta.

        Etikkaa, en suosittele, ei se toimi oikeassa elämässä.
        Vai väitätkö, että olet saanut oman kissasi pysymään omassa pihassa pelkän etikan voimin?
        Kuinka usein etikkaa levittelit, paljonko meni koko tontille?


      • 345654324567876

        Parasta on kuljettaa irtokissa löytöeläintalolle.Kissa oi olla ihan luonnonarmoilla, eli kissa kyllä tarvitsee pelastajaa jos vieraista nurkista tulee apua jo hakemaan.Jos kissan hoitaa hyvin, se ei vieraisiin nurkkiin mene.Mulla on ollut monta kissaa, ja ne kyllä on perheen lemmikkejä, jotka ei vieraissa nurkissa apuja ole hakemassa.Jos kissani eksyis, olisin iki onnelline, jos joku sen löytäs ja veis löytöeläintalolle.Sieltähän sen saa takaisin kotiin, kun heti kysyy sen karattua,ja aktiivisesti etsii.


      • Katit.konttiin
        345654324567876 kirjoitti:

        Parasta on kuljettaa irtokissa löytöeläintalolle.Kissa oi olla ihan luonnonarmoilla, eli kissa kyllä tarvitsee pelastajaa jos vieraista nurkista tulee apua jo hakemaan.Jos kissan hoitaa hyvin, se ei vieraisiin nurkkiin mene.Mulla on ollut monta kissaa, ja ne kyllä on perheen lemmikkejä, jotka ei vieraissa nurkissa apuja ole hakemassa.Jos kissani eksyis, olisin iki onnelline, jos joku sen löytäs ja veis löytöeläintalolle.Sieltähän sen saa takaisin kotiin, kun heti kysyy sen karattua,ja aktiivisesti etsii.

        Kuka kaheli alkaa kuljetella laittomasti irtiolevia kissoja mihinkään. Nirri pois välittömästi, niin oppii kissapitäjä säilyttämään otuksensa kiinnitettynä johonkin.


    • Keikkkailija

      se on turpakeikka jos joku tekee pahaa mun mirrille

      • awegrareggr

        Tunge vaan kissasi vieraiden ihmisten riesaksi, niin eräänä päivänä sitä ei enää ole...

        Tulet näkemään...


    • eilemmikkejäluontoon

      Vapaana liikkuva kissa on aina toimitettava löytöeläintaloon, oli se sitten kaupungissa tai maalla. Samalla tavalla kuin vapaana liikkuva koira tai muu lemmikkieläin.

      • tiettylöytölään

        Niin tietysti, nehän on "lemmikkieläimiä", lemmikit pidetää omistajien luona, ei heitteillä eikä hylättyinä luonnossa.
        Kyllä omistajalla on suuri suru, jos se lemmikki karkaa, ja tosi iso ilo kun sen löytöeläintalolta löytää.
        Kissat on vaaroissa yksin ulkona, ne on parasta kuljettaa turvaan, löytöeläintaloihin.Siksihän ne löytöeläintalot on, löydettyjä eläimiä, kuten irto kissoja, ja koiriakin varten.


    • Naamaba

      Anna kissojen kulkea pihamaallasi - kissoja on mukava seurata, kuinka ne nauttivat olostansa.

      • huolehtikaa_kissoistanne

        Minkä takia niin monet kissanomistajat eivät viitsi huolehtia lemmikeistään, vaan tunkevat niitä väkisin syyttömien ihmisten riesoiksi?

        Eivätkö he välitä lemmikeistään, kun päästävät niitä valvomattomina juoksentelemaan ja olemaan alttiina ties mille kauheuksille?

        Mikä heitä oikein riivaa?


      • kissallekyytiä
        huolehtikaa_kissoistanne kirjoitti:

        Minkä takia niin monet kissanomistajat eivät viitsi huolehtia lemmikeistään, vaan tunkevat niitä väkisin syyttömien ihmisten riesoiksi?

        Eivätkö he välitä lemmikeistään, kun päästävät niitä valvomattomina juoksentelemaan ja olemaan alttiina ties mille kauheuksille?

        Mikä heitä oikein riivaa?

        Onko kukaan tavannut paljonkin järkeviä kissafaneja.


      • 3456567887678
        huolehtikaa_kissoistanne kirjoitti:

        Minkä takia niin monet kissanomistajat eivät viitsi huolehtia lemmikeistään, vaan tunkevat niitä väkisin syyttömien ihmisten riesoiksi?

        Eivätkö he välitä lemmikeistään, kun päästävät niitä valvomattomina juoksentelemaan ja olemaan alttiina ties mille kauheuksille?

        Mikä heitä oikein riivaa?

        Niillä ei oo enää kotia, vaan 1-2/10 kissasta, haetaan löytölasta takas kotiinsa.Lopuille pitää hankkia uusi koti, parempi entistä.Irtokissat on yleensä melkein kaikki siis kodittomia,hylättyjä kissoja.Joilla ei hoitajaa edes ole.Siksi on syytä kuljettaa kissa löytöeläintalolle, jotta sen rokotukset, leikkaus, ja ruokahuolto pelaa, ja kissasta huolehditaan oikeasti.


      • ei.voi.olla.totta
        3456567887678 kirjoitti:

        Niillä ei oo enää kotia, vaan 1-2/10 kissasta, haetaan löytölasta takas kotiinsa.Lopuille pitää hankkia uusi koti, parempi entistä.Irtokissat on yleensä melkein kaikki siis kodittomia,hylättyjä kissoja.Joilla ei hoitajaa edes ole.Siksi on syytä kuljettaa kissa löytöeläintalolle, jotta sen rokotukset, leikkaus, ja ruokahuolto pelaa, ja kissasta huolehditaan oikeasti.

        Olet kaheli. Fyrkat ei riitä vanhusten hoitoon ja sinä propagoit kissojen hoidon puolesta. Olet takuulla nainen.


      • ulkonatöis
        huolehtikaa_kissoistanne kirjoitti:

        Minkä takia niin monet kissanomistajat eivät viitsi huolehtia lemmikeistään, vaan tunkevat niitä väkisin syyttömien ihmisten riesoiksi?

        Eivätkö he välitä lemmikeistään, kun päästävät niitä valvomattomina juoksentelemaan ja olemaan alttiina ties mille kauheuksille?

        Mikä heitä oikein riivaa?

        Kissa on yöeläin ja kuka jaksaa yötkin valvoa ulkoiluttamassa kissaansa. Kissa on viisas eläin ja osaa kotiinsa tulla jopa vuodenkin päästä.


      • selkeähomma
        ei.voi.olla.totta kirjoitti:

        Olet kaheli. Fyrkat ei riitä vanhusten hoitoon ja sinä propagoit kissojen hoidon puolesta. Olet takuulla nainen.

        ....et pysty huolehtii ees itestäs-_-


      • sdfksldkfjslkfsd
        ulkonatöis kirjoitti:

        Kissa on yöeläin ja kuka jaksaa yötkin valvoa ulkoiluttamassa kissaansa. Kissa on viisas eläin ja osaa kotiinsa tulla jopa vuodenkin päästä.

        Ei pidä ottaa kissa, eikä mitään muutakaan lemmikkiä, jos ei kykene huolehtimaan siitä asiallisesti.

        Eläimen erilainen päivärytmi ei ole mikään peruste päästää sitä heitteille.


      • Onnell
        sdfksldkfjslkfsd kirjoitti:

        Ei pidä ottaa kissa, eikä mitään muutakaan lemmikkiä, jos ei kykene huolehtimaan siitä asiallisesti.

        Eläimen erilainen päivärytmi ei ole mikään peruste päästää sitä heitteille.

        Olen samaa mieltä kanssasi, että ei pidä ottaa kissaa, jos ei pysty huolehtimaan kissastaan. Kissa on todellakin yöeläin ja kissan suurin nautinto on olla metsästämässä. Siksipä kissat karkailevat ulos, kun ymmärtämättömät kissanomistajat eivät osaa toimia oikein.


      • surullistaniintotta
        Onnell kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi, että ei pidä ottaa kissaa, jos ei pysty huolehtimaan kissastaan. Kissa on todellakin yöeläin ja kissan suurin nautinto on olla metsästämässä. Siksipä kissat karkailevat ulos, kun ymmärtämättömät kissanomistajat eivät osaa toimia oikein.

        Ei vaadi insinöörin koulutusta, jotta kyhää takapihalleen aitauksen jonne mirri voi halutessaan tassutella turvallisesti ketään häiritsemättä vaikka sitten keskiyöllä tai päivällä.Niin tehden, ei kissan henki koskaan vaarannu, se ei karkaa kylille, ei irtokissaloukkuihin, eikä omistajan yöunetkaan mene.Hyvinhoidettu kissa ei myöskään vieraile naapurin lintulaudan alla, lintuja tappamassa, eikä näy koskaan naapurien pihoissa ulostamassa.
        Jotkut vetoaa metsästyshaluihin, vaikka kissa on lemmikkieläin, jota ei saa heitteillejättää eikä hylätä, laki kieltää sellaiset touhut.
        Eihän ne koiratkaan metsästele itsekseen, kyllä se metsästäjä omistaan huolehtii, tarkkaan ajan valitsee ja metsästelee vain luvallisessa paikassa luvalliseen aikaan.Omistaja kykenee varmasti järjestämään tykönään metsästyshetkiä kissalleen ihan itsekkin.
        Tosin, monilla ne lemmikit kulkee kylillä yötä päivää, kunnes joku ne löytöeläintaloihin kiikuttaa, samalla lailla ne vastuuttomat pitävät lapsukaisiaan, kunnes sosiaalitoimi lopulta huostaanottaa ja hoitaa nekin.
        Vastuuuttomilla, ja ymmärtämättömillä ihmisillä todellakin noita lemmikin pito ongelmia on.Muut, ne vastuulliset ihmiset hoitavat lemmikit ja lapsensakin ihan itse.Ilman että ulkopuolisten on siihen puututtava.
        Niin kauan, kun ne omat pysyvät omissa nurkissa, ja ovat hyvin hoidettuja, ei syytä ole ulkopuolisilla huoleen eikä puuttumiseen.Monista perheistä huostaanotetaan lapsia, kun vanhemmilta keinot/välittäminen loppuu.Lemmikkien kohdalla sellaiset ihmiset avaavat vain oven, kun kyllästyvät lemmikkiinsä,niin on lemmikki poissa silmistä, mielestä ja sydämmestä.


      • Kissatihania
        surullistaniintotta kirjoitti:

        Ei vaadi insinöörin koulutusta, jotta kyhää takapihalleen aitauksen jonne mirri voi halutessaan tassutella turvallisesti ketään häiritsemättä vaikka sitten keskiyöllä tai päivällä.Niin tehden, ei kissan henki koskaan vaarannu, se ei karkaa kylille, ei irtokissaloukkuihin, eikä omistajan yöunetkaan mene.Hyvinhoidettu kissa ei myöskään vieraile naapurin lintulaudan alla, lintuja tappamassa, eikä näy koskaan naapurien pihoissa ulostamassa.
        Jotkut vetoaa metsästyshaluihin, vaikka kissa on lemmikkieläin, jota ei saa heitteillejättää eikä hylätä, laki kieltää sellaiset touhut.
        Eihän ne koiratkaan metsästele itsekseen, kyllä se metsästäjä omistaan huolehtii, tarkkaan ajan valitsee ja metsästelee vain luvallisessa paikassa luvalliseen aikaan.Omistaja kykenee varmasti järjestämään tykönään metsästyshetkiä kissalleen ihan itsekkin.
        Tosin, monilla ne lemmikit kulkee kylillä yötä päivää, kunnes joku ne löytöeläintaloihin kiikuttaa, samalla lailla ne vastuuttomat pitävät lapsukaisiaan, kunnes sosiaalitoimi lopulta huostaanottaa ja hoitaa nekin.
        Vastuuuttomilla, ja ymmärtämättömillä ihmisillä todellakin noita lemmikin pito ongelmia on.Muut, ne vastuulliset ihmiset hoitavat lemmikit ja lapsensakin ihan itse.Ilman että ulkopuolisten on siihen puututtava.
        Niin kauan, kun ne omat pysyvät omissa nurkissa, ja ovat hyvin hoidettuja, ei syytä ole ulkopuolisilla huoleen eikä puuttumiseen.Monista perheistä huostaanotetaan lapsia, kun vanhemmilta keinot/välittäminen loppuu.Lemmikkien kohdalla sellaiset ihmiset avaavat vain oven, kun kyllästyvät lemmikkiinsä,niin on lemmikki poissa silmistä, mielestä ja sydämmestä.

        Kun pihalleni tulee vieras koira, niin tarkastelen onko koiralla kaulapannassa omistajan yhteystietoja. Jos on, niin otan yhteyttä ja omistaja käy hakemassa koiran. Kissojen osalta vieraat kissat saavat olla pihallani. Lannoittavat samalla nurmikkoani - ei paha asia ollenkaan. Lemmikkikissan tunnistaa hyvästä turkista ja hylätyt kissat ovat takkuturkkisia ja nälkiintyneitä. Niitäpä ei ole tullut pihalleni.


      • omituista__
        Kissatihania kirjoitti:

        Kun pihalleni tulee vieras koira, niin tarkastelen onko koiralla kaulapannassa omistajan yhteystietoja. Jos on, niin otan yhteyttä ja omistaja käy hakemassa koiran. Kissojen osalta vieraat kissat saavat olla pihallani. Lannoittavat samalla nurmikkoani - ei paha asia ollenkaan. Lemmikkikissan tunnistaa hyvästä turkista ja hylätyt kissat ovat takkuturkkisia ja nälkiintyneitä. Niitäpä ei ole tullut pihalleni.

        Kun pihalleni tulee vieras kissa, käytän loukkua.

        Vieraita koiria on pihallani viimeksi kuluneiden 10 vuoden aikana ollut vähemmän kuin yksi eläin vuodessa, joten koirat eivät meillä päin ole ongelma.

        Jostakin syystä koiranomistajat ymmärtävät huolehtia lemmikeistään, mutta minkä vuoksi kissanomistajat eivät?


      • taitolajikovastuullisuus
        Kissatihania kirjoitti:

        Kun pihalleni tulee vieras koira, niin tarkastelen onko koiralla kaulapannassa omistajan yhteystietoja. Jos on, niin otan yhteyttä ja omistaja käy hakemassa koiran. Kissojen osalta vieraat kissat saavat olla pihallani. Lannoittavat samalla nurmikkoani - ei paha asia ollenkaan. Lemmikkikissan tunnistaa hyvästä turkista ja hylätyt kissat ovat takkuturkkisia ja nälkiintyneitä. Niitäpä ei ole tullut pihalleni.

        Jos kissa on hylätty , se ei näy sen turkista ennenkun kissa sairastuu johonkin tautiin.
        Meidän pihalla pyöri puolisen vuotta silloin tällöin "jonkun"kissa.Kun pakkaset kovenivat, kissa oli yhä pihassamme.Tuo kissa näytti päällisin puolin ihan ok, kuntoiselta, joten joku olisi voinut ajatella ettei se vieraiden apua kaipaa, ja kuuluu jollekkin lähistön asukkaalle.
        Pakkaset vaan jatkuivat, ja kissa näkyi yhä pihassa,niin houkuttelimme sen loukulla kiinni, ja kuskasimme löytöeläintalolle.
        Eihän kukaan vastuullinen omistaja pidä kissaansa 24/7 vieraassa pihassa pakkasella ajattelimme, eihän?
        Soittelin myöhemmin löytöeläintalolle , sieltä kertoivat että kissan omistaja oli kissansa hakenut, ja kissa oli karannut häneltä jo melkein vuosi ennen löytöeläintalolle tuomista.Olihan se kissa ollut matonen, ja rupia ja tappeluarpia siltä myös löytyi.Mutta ei niitä näe kun kissaa ajan kanssa syynäämällä, johon eivät pihoissa luikkivat irtokissat yleensä suostu.

        Eli vaikka se pihassa pyörivä irtokissa näyttäisi kaukaa hyväkuntoiselta, se ei sitä välttämättä ole.Ja ainut keino varmistaa että sillä on oikeasti koti, on toimittaa se löytöeläintalolle, josta omistaja sen sitten hakee.Pantakaan ei kotia takaa,kissahan voi karata pannan kanssakin.Jos pannan laittaa kissalle, sillä pitäisi olla myös talutin, joka on pannassa kiinni, ja se omistaja siellä taluttimen päässä.Niin koiriakin ulkoilutetaan, ja ne siten pysyvät hyvin tallessa.Ja jos kissa on arka, ei pidä itseään vaarantaa pantaa tutkimalla, vaan kuljettaa kissa loukussa löytöeläintalolle.Siellä hoitavat sitten kissan pannan tarkistamisen jos sellaista on, ja ottavat yhteyttä omistajiin, jos sellainen sirun tai tatuoinnin myötä löytyy.
        Kissoilla on pantoja painunut ihoon sisällekkin, kun karkureissut ovat olleet pitkiä, joten se panta, ei takaa yhtään mitään.Kertoo korkeintaan siitä, että joskus on kissalla omistaja ollut.Jos kissa ilmestyy vieraaseen pihaan , sen karkaamisen estäminen on laiminlyöty, ja kissa on jätetty lakien vastaisesti heitteille.Joten pihalle ilmestynyt irtokissa, on aina avun tarpeessa.

        Vieraita koiria ei muuten meidänkään pihalla ole näkynyt yli 20vuoteen, silloin kävi naapurin koira karkumatkallaan pihassa, ja veimme sen takaisin kotiinsa.
        Jos jonkun lemmikki pihalle ilmestyy, sitä kyllä autetaan asiaan kuuluvasti, se löytöeläintalolle kuljettamalla.
        Omat lemmikit on meillä pysyneet tallessa, ei ole katoamisia eikä karkaamisia tapahtunut.Eivät naapureiden pihoissa siis käy.Nuo viihtyvät hyvin omissa nurkissa ;)


      • Seurailij
        taitolajikovastuullisuus kirjoitti:

        Jos kissa on hylätty , se ei näy sen turkista ennenkun kissa sairastuu johonkin tautiin.
        Meidän pihalla pyöri puolisen vuotta silloin tällöin "jonkun"kissa.Kun pakkaset kovenivat, kissa oli yhä pihassamme.Tuo kissa näytti päällisin puolin ihan ok, kuntoiselta, joten joku olisi voinut ajatella ettei se vieraiden apua kaipaa, ja kuuluu jollekkin lähistön asukkaalle.
        Pakkaset vaan jatkuivat, ja kissa näkyi yhä pihassa,niin houkuttelimme sen loukulla kiinni, ja kuskasimme löytöeläintalolle.
        Eihän kukaan vastuullinen omistaja pidä kissaansa 24/7 vieraassa pihassa pakkasella ajattelimme, eihän?
        Soittelin myöhemmin löytöeläintalolle , sieltä kertoivat että kissan omistaja oli kissansa hakenut, ja kissa oli karannut häneltä jo melkein vuosi ennen löytöeläintalolle tuomista.Olihan se kissa ollut matonen, ja rupia ja tappeluarpia siltä myös löytyi.Mutta ei niitä näe kun kissaa ajan kanssa syynäämällä, johon eivät pihoissa luikkivat irtokissat yleensä suostu.

        Eli vaikka se pihassa pyörivä irtokissa näyttäisi kaukaa hyväkuntoiselta, se ei sitä välttämättä ole.Ja ainut keino varmistaa että sillä on oikeasti koti, on toimittaa se löytöeläintalolle, josta omistaja sen sitten hakee.Pantakaan ei kotia takaa,kissahan voi karata pannan kanssakin.Jos pannan laittaa kissalle, sillä pitäisi olla myös talutin, joka on pannassa kiinni, ja se omistaja siellä taluttimen päässä.Niin koiriakin ulkoilutetaan, ja ne siten pysyvät hyvin tallessa.Ja jos kissa on arka, ei pidä itseään vaarantaa pantaa tutkimalla, vaan kuljettaa kissa loukussa löytöeläintalolle.Siellä hoitavat sitten kissan pannan tarkistamisen jos sellaista on, ja ottavat yhteyttä omistajiin, jos sellainen sirun tai tatuoinnin myötä löytyy.
        Kissoilla on pantoja painunut ihoon sisällekkin, kun karkureissut ovat olleet pitkiä, joten se panta, ei takaa yhtään mitään.Kertoo korkeintaan siitä, että joskus on kissalla omistaja ollut.Jos kissa ilmestyy vieraaseen pihaan , sen karkaamisen estäminen on laiminlyöty, ja kissa on jätetty lakien vastaisesti heitteille.Joten pihalle ilmestynyt irtokissa, on aina avun tarpeessa.

        Vieraita koiria ei muuten meidänkään pihalla ole näkynyt yli 20vuoteen, silloin kävi naapurin koira karkumatkallaan pihassa, ja veimme sen takaisin kotiinsa.
        Jos jonkun lemmikki pihalle ilmestyy, sitä kyllä autetaan asiaan kuuluvasti, se löytöeläintalolle kuljettamalla.
        Omat lemmikit on meillä pysyneet tallessa, ei ole katoamisia eikä karkaamisia tapahtunut.Eivät naapureiden pihoissa siis käy.Nuo viihtyvät hyvin omissa nurkissa ;)

        Kuten huomaamme kirjoituksista,kaikille kissat eivät ole ongelma. Meilläkin saa vieraat kissat kuljeskella pihallamme. Aina ne tulevat meitä tervehtimään ja se on mukava. Kissat tulevat ja oltuaan aikansa niin lähtevät sitten kotiinsa. Pihallamme käy myös jäniksiä, oravia, harakoita ja tikkoja. Seuraan, kun harakat kiusottelevat kissoja lentämällä lähelle.


      • apuaanelevat
        Seurailij kirjoitti:

        Kuten huomaamme kirjoituksista,kaikille kissat eivät ole ongelma. Meilläkin saa vieraat kissat kuljeskella pihallamme. Aina ne tulevat meitä tervehtimään ja se on mukava. Kissat tulevat ja oltuaan aikansa niin lähtevät sitten kotiinsa. Pihallamme käy myös jäniksiä, oravia, harakoita ja tikkoja. Seuraan, kun harakat kiusottelevat kissoja lentämällä lähelle.

        Monilla irtokissoilla ei ole edes sitä kotia enää mihin mennä, siksi ne etsivät suojaa, ruokaa, ja lämpöä vieraista pihoista.
        Toivottavasti joku jonka pihoille ne kuljeksivat , tajuaa niiden hädän, ja auttaa ne pois luonnonarmoilta.Eikä vaan "ihastele/katsele" niitä, kun ne hylättyinä/eksyneinä apua kyliltä etsivät.
        Jos kissalla on hyvä koti, se ei vieraissa pihoissa kiertele.


      • Seurailij
        apuaanelevat kirjoitti:

        Monilla irtokissoilla ei ole edes sitä kotia enää mihin mennä, siksi ne etsivät suojaa, ruokaa, ja lämpöä vieraista pihoista.
        Toivottavasti joku jonka pihoille ne kuljeksivat , tajuaa niiden hädän, ja auttaa ne pois luonnonarmoilta.Eikä vaan "ihastele/katsele" niitä, kun ne hylättyinä/eksyneinä apua kyliltä etsivät.
        Jos kissalla on hyvä koti, se ei vieraissa pihoissa kiertele.

        Tiedän, että näillä kissoilla on hyvä koti ja kissat ovat hyvinvoivia, ulkoilevia kissoja. Kissoilla ei siis ole mitään hätää vaan tekevät jokapäiväisen ohjelmansa. Kissat eivät siis ole hylättyjä vaan kotikissoja.


      • heiteillejätetyt

        Vastuuttomalta ja lakien vastaiselta kissanpidolta tuo kyllä minusta selkeästi vaikuttaa.Omistajanhan pitäisi lakipykälien mukaan estää kissansa karkaaminen omalta alueeltaan kaikin keinoin.Ja kissan heitteillejättö, on laissa kielletty myös, ja sitähän tuo selkeästi on.
        Kissa on heitteillejätetty, kun se poistuu omistajansa pihalta.

        Eli kissojen ulkoilun valvonta on laiminlyöty jos kissa omasta pihasta karkaa, ja kissojen henki niin tekemällä tietoisesti vaarannetaan, koska kissathan voivat jäädä autojen alle.Niin käy valitettavan usein irtokissoille...
        Kissat saavat toki lakienkin mukaan ulkoilla, mutta omistajan on huolehdittava, että se on kissoille turvallista,ja vaaratonta.Kissaa ei siis saa pitää vapaana ilman valvontaa!
        Tämä alla oleva linkki kannattaa ajatuksella lukea, ehkä siitä jokin tiedon,ja taidon jyvä jää itämään niille, jotka eivät osaa tarpeeksi arvostaa kissaa lemmikkinä.


        http://lappeenranta.sey.fi/ohjeet-ja-linkit/kissan-ulkoileminen


      • Kysely
        heiteillejätetyt kirjoitti:

        Vastuuttomalta ja lakien vastaiselta kissanpidolta tuo kyllä minusta selkeästi vaikuttaa.Omistajanhan pitäisi lakipykälien mukaan estää kissansa karkaaminen omalta alueeltaan kaikin keinoin.Ja kissan heitteillejättö, on laissa kielletty myös, ja sitähän tuo selkeästi on.
        Kissa on heitteillejätetty, kun se poistuu omistajansa pihalta.

        Eli kissojen ulkoilun valvonta on laiminlyöty jos kissa omasta pihasta karkaa, ja kissojen henki niin tekemällä tietoisesti vaarannetaan, koska kissathan voivat jäädä autojen alle.Niin käy valitettavan usein irtokissoille...
        Kissat saavat toki lakienkin mukaan ulkoilla, mutta omistajan on huolehdittava, että se on kissoille turvallista,ja vaaratonta.Kissaa ei siis saa pitää vapaana ilman valvontaa!
        Tämä alla oleva linkki kannattaa ajatuksella lukea, ehkä siitä jokin tiedon,ja taidon jyvä jää itämään niille, jotka eivät osaa tarpeeksi arvostaa kissaa lemmikkinä.


        http://lappeenranta.sey.fi/ohjeet-ja-linkit/kissan-ulkoileminen

        Onko pakko hankkia kissa sellaiselle asuinalueelle, missä kissa ei voi käyttäytyä lajityypilliesti.


      • 249tp2oifj2poi4
        Kysely kirjoitti:

        Onko pakko hankkia kissa sellaiselle asuinalueelle, missä kissa ei voi käyttäytyä lajityypilliesti.

        Mikäli lajityypillisesti heitteillä juokseva kissa tunkee pihaan, kannattaa henkilön itsensä myös silloin ryhtyä käyttäytymään lajityypillisesti ja loukuttaa sekä kadottaa kiusankappale pois häiritsemästä.

        Siinä saa lemmikkinsä hylkäävä idiootti palautteen oikeassa ja terveessä muodossa...


      • järjenköyhyys
        Kysely kirjoitti:

        Onko pakko hankkia kissa sellaiselle asuinalueelle, missä kissa ei voi käyttäytyä lajityypilliesti.

        Kissa saa olla vapaana vain omistajansa pihassa, ja silloinkin vain hänen valvomanaan.Se tuntuu olevan joillekkin viellä nykypäivänäkin todella vaikeata ymmärtää.Joillekkin se on jopa mahdotonta.


      • kissattalteen
        249tp2oifj2poi4 kirjoitti:

        Mikäli lajityypillisesti heitteillä juokseva kissa tunkee pihaan, kannattaa henkilön itsensä myös silloin ryhtyä käyttäytymään lajityypillisesti ja loukuttaa sekä kadottaa kiusankappale pois häiritsemästä.

        Siinä saa lemmikkinsä hylkäävä idiootti palautteen oikeassa ja terveessä muodossa...

        Loukuttaminen on varmastikkin se tehokkain ja toimivin tapa kerätä irtokissat pois nurkkia sotkemasta.Mutta itse kyllä olen sillä kannalla, että ne kuuluu kuljettaa löytöeläintalolle.Eihän omistajat yleensä niitä takaisin edes halua, vain 1-2 /10 noudetaan takaisin entisiin koteihinsa.Joten on melko epätodennäköistä, että omistaja kissaansa takaisin haluaisi.
        Usein käy niin että perheeseen otetaan kissa, ja kun siihen kyllästytään, se jätetään pihoihin kuljeksimaan.Silloin kissaan on jo niin kyllästytty,eikä sen turvallisuudesta piitata, että omistajalle on jopa helpotus, kun kissa lopulta katoaa.Ei sitä etsitä, eikä kysellä mistään.
        Sitten voikin ottaa seuraavan lemmikin, yleensä eri lajia tai olla ilman.Kun kissan hoito on kuitenkin sisällä pidettäessä vaatinut paljon vaivannäköä, niin sisäkissaa sellaiset ihmiset eivät enää ota.
        Tiedän useita perheitä, joissa oli ennen kissa, ja nykyään onkin koira, jonka kanssa harrastelevat esim.näyttelyitä, agilityä, koiratanssia ja jopa metsästystä.Hassua siinä on se, että kissansa kulki heitteillä, eikä sen perään huudeltu.Mutta koirasta pidetäänkin sitten todella hyvää huolta.Ehkä jotkut ihmiset sitten välittävät koiristaan enemmän kuin entisistä kissoistaan, kun hoito on vastuullisempaa, ja laadukkaampaa.Usein kissanpidossa hankalaksi puheiden mukaan koetaan kissan karkaaminen, sisäsiisteysongelmat(sairaus yleensä), ja kissan itsenäisyys.Koira taasen pysyttelee helpostikkin omistajansa luona, on paremmin sisäsiisti ja nauttii jatkuvasta omistajansa huomiosta.Koiralla ei niinkään ole tarvetta karata, tietysti tuo riippuu paljon roduistakin.


      • Näinkin
        järjenköyhyys kirjoitti:

        Kissa saa olla vapaana vain omistajansa pihassa, ja silloinkin vain hänen valvomanaan.Se tuntuu olevan joillekkin viellä nykypäivänäkin todella vaikeata ymmärtää.Joillekkin se on jopa mahdotonta.

        Miksi kissat karkailevat ikkunoista ja ovista ulos?


      • ilmastahelppoo
        Näinkin kirjoitti:

        Miksi kissat karkailevat ikkunoista ja ovista ulos?

        Kissa on utelias eläin, kiinnostunut tietämään mitä on toisella puolen.Samalla lailla ne jäävät vieraisiin piharakennuksin jumiin, tai autojen alle.On myös koiria, jotka oikeasti haluaisivat juosta autonalle, siksi kun renkaan pyöriminen kiinostaa, houkuttaa niitä kiinniottoon ja taka-ajoon.
        Mutta siis, kaikki on omistajasta kiinni, ja hänen eläimenpitotaidoistaan.Heikkohermoinen, välinpitämätön ja laiska ihminen heittää lemmikkinsä ovesta ulos heti kun tulee hiukankin haasteita.Jos vaikka kissa raapii huonekaluja, kun ei tiedä sitä kielletyksi.Laiska ihminen tekee niin että ei tarvitse keksiä sille tekemistä, ei siivota hiekkalatikkoa, eikä viedä eläinlääkäriin pissavian takia.Monet pissavikaiset kissat laitetaan suomessa ulkokissoiksi, ja uskotellaan itselle että kissa muka protestoi pissaamalla.Vaikka näin säästetään oikeasti vain eläinlääkärikuluissa, ja kissa kärsii sitten ulkona pissaviastaan.Täälläkin usein kysellään sairaan kissan ihmeparantamiseen winkkejä, vaikka kissa tarvitsisi eläinlääkäriä, winkkejä pyydetään koska ei haluta maksaa kissan hoidosta.Sellasia ne jotkut ihmiset vaan on.


      • Utelia
        ilmastahelppoo kirjoitti:

        Kissa on utelias eläin, kiinnostunut tietämään mitä on toisella puolen.Samalla lailla ne jäävät vieraisiin piharakennuksin jumiin, tai autojen alle.On myös koiria, jotka oikeasti haluaisivat juosta autonalle, siksi kun renkaan pyöriminen kiinostaa, houkuttaa niitä kiinniottoon ja taka-ajoon.
        Mutta siis, kaikki on omistajasta kiinni, ja hänen eläimenpitotaidoistaan.Heikkohermoinen, välinpitämätön ja laiska ihminen heittää lemmikkinsä ovesta ulos heti kun tulee hiukankin haasteita.Jos vaikka kissa raapii huonekaluja, kun ei tiedä sitä kielletyksi.Laiska ihminen tekee niin että ei tarvitse keksiä sille tekemistä, ei siivota hiekkalatikkoa, eikä viedä eläinlääkäriin pissavian takia.Monet pissavikaiset kissat laitetaan suomessa ulkokissoiksi, ja uskotellaan itselle että kissa muka protestoi pissaamalla.Vaikka näin säästetään oikeasti vain eläinlääkärikuluissa, ja kissa kärsii sitten ulkona pissaviastaan.Täälläkin usein kysellään sairaan kissan ihmeparantamiseen winkkejä, vaikka kissa tarvitsisi eläinlääkäriä, winkkejä pyydetään koska ei haluta maksaa kissan hoidosta.Sellasia ne jotkut ihmiset vaan on.

        Kissa on todellakin utelias. Kun se kuulee pienenkin rapinan jossakin nurkassa, niin heti metsästysvietti herää hyvän paistin toivossa. Siksipä olisikin tärkeää, että kissa saisi käyttäytyä lajityypillisesti.


      • ATFESGZRASZGER
        Utelia kirjoitti:

        Kissa on todellakin utelias. Kun se kuulee pienenkin rapinan jossakin nurkassa, niin heti metsästysvietti herää hyvän paistin toivossa. Siksipä olisikin tärkeää, että kissa saisi käyttäytyä lajityypillisesti.

        Kissan on mahdollista käyttäytyä lajityypillisesti myös turvallisessa ympäristössä, jossa ei ole pelkoa liikenteestä, putoamisista, kiinni juuttumisista, vihaisista ihmisistä tai ravintoa etsivistä eläimistä.

        On omistajan tehtävä huolehtia eläimen hyvinvoinnista ja turvallisuudesta myös ulkoilun aikana.


      • Mukavaseurata
        ATFESGZRASZGER kirjoitti:

        Kissan on mahdollista käyttäytyä lajityypillisesti myös turvallisessa ympäristössä, jossa ei ole pelkoa liikenteestä, putoamisista, kiinni juuttumisista, vihaisista ihmisistä tai ravintoa etsivistä eläimistä.

        On omistajan tehtävä huolehtia eläimen hyvinvoinnista ja turvallisuudesta myös ulkoilun aikana.

        Kun kissa haluaa öisin ulos, oletko valmis lähtemään kissan kanssa ulos joka yö muutamaksi tunniksi jotta kissa voi vaania saalista?


      • w3garzbxddfbvzdsbvzdx
        Mukavaseurata kirjoitti:

        Kun kissa haluaa öisin ulos, oletko valmis lähtemään kissan kanssa ulos joka yö muutamaksi tunniksi jotta kissa voi vaania saalista?

        En tietenkään ole. Mm. siitä syystä en ole hankkinut kissaa lemmikikseni.

        Mutta vastuullisen kissanomistajan on luonnollisesti oltava valmis. Tai sitten hänen on keksittävä muita turvallisia keinoja lemmikkinsä tarpeiden tyydyttämiseen.

        Se, että omistajaa nukuttaa tai että häntä pelottaa öisin ulkona, ei ole mikään peruste kohdella eläintä huonosti ja vaarantaa sen turvallisuus.


      • ilmanvoiolla
        Mukavaseurata kirjoitti:

        Kun kissa haluaa öisin ulos, oletko valmis lähtemään kissan kanssa ulos joka yö muutamaksi tunniksi jotta kissa voi vaania saalista?

        Jo kissa pääsee aina halutessaan mihin vaan,ja haluaa sitä palvella, on itse oltava valmis ulkoiluihin, olemaan lemmikkiään vahtimassa.
        Tai olla ilman kissaa, jos sen hoito ei kiinnosta.


      • Naamaba
        ilmanvoiolla kirjoitti:

        Jo kissa pääsee aina halutessaan mihin vaan,ja haluaa sitä palvella, on itse oltava valmis ulkoiluihin, olemaan lemmikkiään vahtimassa.
        Tai olla ilman kissaa, jos sen hoito ei kiinnosta.

        Vaihtoehtona palkattu hoitaja vahtimaan öisin ja päivisin kissan liikkumista pihalla, kun itse on kokopäivätyössä.


      • taikkavaikka

        OLisko helpompaa, laittaa kunnon aitaus, johon kissa itse pääsee halutessaan,tai vaikka pihavahti, jolla kissa pysyy omalla pihalla.Vaihtoehtoja on vaikka kuinka, eikä tarvitse kun vähän miettiä ja nähdä vaivaa...


      • Naamaba
        taikkavaikka kirjoitti:

        OLisko helpompaa, laittaa kunnon aitaus, johon kissa itse pääsee halutessaan,tai vaikka pihavahti, jolla kissa pysyy omalla pihalla.Vaihtoehtoja on vaikka kuinka, eikä tarvitse kun vähän miettiä ja nähdä vaivaa...

        Kerrostalon pihaan ei saa tehdä aitauksia. Kuinka kissa voi käyttäytyä lajiityypillisesti?


      • wgrzagzvdzsedvfzsvzase
        Naamaba kirjoitti:

        Kerrostalon pihaan ei saa tehdä aitauksia. Kuinka kissa voi käyttäytyä lajiityypillisesti?

        Rakennuskieltoko on sinun mielestäsi suurin ongelma tuossa?

        Selittäisitkö tarkemmin, miten olit ajatellut kissan siirtymät "lajityypillisen käyttäytymisen aitauksen" ja sanotaanko nyt vaikkapa 5. kerroksessa sijaitsevan asunnon välillä?


      • Naamaba
        wgrzagzvdzsedvfzsvzase kirjoitti:

        Rakennuskieltoko on sinun mielestäsi suurin ongelma tuossa?

        Selittäisitkö tarkemmin, miten olit ajatellut kissan siirtymät "lajityypillisen käyttäytymisen aitauksen" ja sanotaanko nyt vaikkapa 5. kerroksessa sijaitsevan asunnon välillä?

        Oishan se aika villin näköistä, kun kerrostalon piha-alue olisi täynnä lemmmikkien ulkoilutarhoja. Kissat ja koirat möykkäisivät yötä päivää. Aina ohikulkevaa ihmistä koirat haukkuisivat ja talon asukkaat valittaisivat, etteivät saa nukkua - ei päivisin eikä öisin.


      • vastuuttomat
        Naamaba kirjoitti:

        Kerrostalon pihaan ei saa tehdä aitauksia. Kuinka kissa voi käyttäytyä lajiityypillisesti?

        Omistaja itse järjestää virikkeitä, ja metsästystilanteita, sekä ulkoiluttaa.Mikä siinä on vaikeeta?
        Leluja löytyy joka lähtöön, valjaitakin.Mutta tietysti paremmin kaikki käy ok-talossa, johon voi sen oman tarhan tehdä, omalle maalle.

        Kun asuttiin 20v sitten kerrostalossa, siellä joku ulkoilutti kissaa vapaana,sinne alaovelle tuli sitten lappu, että kissa on huolehdittava pois portaikosta ja pihalta tai se viedään löytöeläintalolle.Se kissa sitten jonkun toimesta vietiin, tiesin omistajan,ei välittänyt että niin kävi.Otti koiran pikimiten,ja hoiti sen kyllä paremmin.Kissat ei sovi niille, jotka ei osaa niitä hoitaa .


      • Noinko
        vastuuttomat kirjoitti:

        Omistaja itse järjestää virikkeitä, ja metsästystilanteita, sekä ulkoiluttaa.Mikä siinä on vaikeeta?
        Leluja löytyy joka lähtöön, valjaitakin.Mutta tietysti paremmin kaikki käy ok-talossa, johon voi sen oman tarhan tehdä, omalle maalle.

        Kun asuttiin 20v sitten kerrostalossa, siellä joku ulkoilutti kissaa vapaana,sinne alaovelle tuli sitten lappu, että kissa on huolehdittava pois portaikosta ja pihalta tai se viedään löytöeläintalolle.Se kissa sitten jonkun toimesta vietiin, tiesin omistajan,ei välittänyt että niin kävi.Otti koiran pikimiten,ja hoiti sen kyllä paremmin.Kissat ei sovi niille, jotka ei osaa niitä hoitaa .

        Minkälaisia metsästystilanteita järjestää? Tuoko kaupasta eläviä hiiriä ja päästää irti asunnossaan, joita kissa sitten voi pyydystellä....


      • w24agevzedbaewzsrbfd
        Noinko kirjoitti:

        Minkälaisia metsästystilanteita järjestää? Tuoko kaupasta eläviä hiiriä ja päästää irti asunnossaan, joita kissa sitten voi pyydystellä....

        Miksi ihmeessä pitäisi olla nimenomaan eläviä hiiriä?

        Kissan metsästysvietti toimii vallan mainiosti myös mekaanisten lelujen kanssa.

        Toki, jos omistajan mielikuvitus (tai oikeammin sen puute) vaatii ELÄVIÄ hiiriä, niin ei kai siinä sitten muu hyvi...


      • Rakaskissa
        w24agevzedbaewzsrbfd kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitäisi olla nimenomaan eläviä hiiriä?

        Kissan metsästysvietti toimii vallan mainiosti myös mekaanisten lelujen kanssa.

        Toki, jos omistajan mielikuvitus (tai oikeammin sen puute) vaatii ELÄVIÄ hiiriä, niin ei kai siinä sitten muu hyvi...

        Meidän kissalle ei kelvannut tekohiiret - maukui ja maukui ovella ulos keskellä yötä. Niinpä päästin kissani ulos ja kissa tuli aamulla sisälle nukkumaan. Tätä on jatkunut reippaasti yli 20 vuotta ja kissa saa käyttäytyä lajityypillisesti. Valitettavasti kissanomistajat pitävät kissojaan sisällä ja eivät käytä ollenkaan ulkona. Kissapoloiset.....


      • qwedrftghj
        Rakaskissa kirjoitti:

        Meidän kissalle ei kelvannut tekohiiret - maukui ja maukui ovella ulos keskellä yötä. Niinpä päästin kissani ulos ja kissa tuli aamulla sisälle nukkumaan. Tätä on jatkunut reippaasti yli 20 vuotta ja kissa saa käyttäytyä lajityypillisesti. Valitettavasti kissanomistajat pitävät kissojaan sisällä ja eivät käytä ollenkaan ulkona. Kissapoloiset.....

        Ja sitten joku kirjoitti täällä, että kissanomistajat ovat muita älykkäämpiä.


      • w4atgestxgwaegrs
        Rakaskissa kirjoitti:

        Meidän kissalle ei kelvannut tekohiiret - maukui ja maukui ovella ulos keskellä yötä. Niinpä päästin kissani ulos ja kissa tuli aamulla sisälle nukkumaan. Tätä on jatkunut reippaasti yli 20 vuotta ja kissa saa käyttäytyä lajityypillisesti. Valitettavasti kissanomistajat pitävät kissojaan sisällä ja eivät käytä ollenkaan ulkona. Kissapoloiset.....

        Höpsistä!

        Kukaan, joka vähänkään välittää lemmikistään, ei päästä sitä valvomattomana yksin ulos.

        Täysin edesvastuutonta touhua tuommoinen, häpeäisit!


      • awtgsezhgsezgsegs
        Rakaskissa kirjoitti:

        Meidän kissalle ei kelvannut tekohiiret - maukui ja maukui ovella ulos keskellä yötä. Niinpä päästin kissani ulos ja kissa tuli aamulla sisälle nukkumaan. Tätä on jatkunut reippaasti yli 20 vuotta ja kissa saa käyttäytyä lajityypillisesti. Valitettavasti kissanomistajat pitävät kissojaan sisällä ja eivät käytä ollenkaan ulkona. Kissapoloiset.....

        Selkeä osoitus omistajan osaamattomuudesta, taitamattomuudesta ja laiskuudesta.

        Ei ole osattu ja/tai viitsitty viihdyttää eläintä päivällä riittävästi, minkä vuoksi se on ollut yöllä sitten rauhaton.

        Onneksi uudessa eläinsuojelulaissa asetetaan lemmikinomistajille kypsyys- ja osaamisvaatimuksia.


      • Rakaskissa
        awtgsezhgsezgsegs kirjoitti:

        Selkeä osoitus omistajan osaamattomuudesta, taitamattomuudesta ja laiskuudesta.

        Ei ole osattu ja/tai viitsitty viihdyttää eläintä päivällä riittävästi, minkä vuoksi se on ollut yöllä sitten rauhaton.

        Onneksi uudessa eläinsuojelulaissa asetetaan lemmikinomistajille kypsyys- ja osaamisvaatimuksia.

        Päivisin töissä, kissa nukkumassa. Öisin kissa töissä, omistaja nukkumassa. Asuinympäristö takaa kissalle turvallisen reviirin. Siksipä kissa nauttii olostansa.
        Pitkän iän (27 v) salaisuutena hyvät metsästysmaat ja siten mieli pysynyt virkeänä.


      • iojpjpjip9iuplknkjhkiu
        Rakaskissa kirjoitti:

        Päivisin töissä, kissa nukkumassa. Öisin kissa töissä, omistaja nukkumassa. Asuinympäristö takaa kissalle turvallisen reviirin. Siksipä kissa nauttii olostansa.
        Pitkän iän (27 v) salaisuutena hyvät metsästysmaat ja siten mieli pysynyt virkeänä.

        Seliseliseli!! Kyllä sitä kaikenlaisia tekosyitä ja satuja keksitään, kun omantunnon valitusta pitää yrittää saada edes vähän hiljemmalle.

        Ei kukaan ole töissä niin paljoa, ettei ehdi lemmikkiänsä hoitaa, jos vähänkin halua ja lemmikistään välittää.

        Asia erikseen tietysti, kun ei piittaa pätkääkään.

        Eräällä tuttavallani muuten on häkissä 0,5m2 pidetty sisäkissa, joka viime viikolla täytti 75 vuotta. Pirteä, terve ja leikkisä otus edelleen, kun ei ole juoksennellut heitteillä.


      • Naamaba
        iojpjpjip9iuplknkjhkiu kirjoitti:

        Seliseliseli!! Kyllä sitä kaikenlaisia tekosyitä ja satuja keksitään, kun omantunnon valitusta pitää yrittää saada edes vähän hiljemmalle.

        Ei kukaan ole töissä niin paljoa, ettei ehdi lemmikkiänsä hoitaa, jos vähänkin halua ja lemmikistään välittää.

        Asia erikseen tietysti, kun ei piittaa pätkääkään.

        Eräällä tuttavallani muuten on häkissä 0,5m2 pidetty sisäkissa, joka viime viikolla täytti 75 vuotta. Pirteä, terve ja leikkisä otus edelleen, kun ei ole juoksennellut heitteillä.

        Hah haa, 75-vuotias kissa, papukaijakaan ei elä kuin maks. 50-vuotiaaksi.


      • iiosjdvolkjslidjesfijosj
        Naamaba kirjoitti:

        Hah haa, 75-vuotias kissa, papukaijakaan ei elä kuin maks. 50-vuotiaaksi.

        Älä suotta hahhattele!

        Ei siinä ole sen enempää valetta kuin nimim. "Rakaskissankaan" tarinoissa...

        Turvallisuus ja asiallinen huolenpito omistajan taholta on lemmikkikissan pitkän iän salaisuus.

        -


      • eitottatosiaankaan
        Rakaskissa kirjoitti:

        Päivisin töissä, kissa nukkumassa. Öisin kissa töissä, omistaja nukkumassa. Asuinympäristö takaa kissalle turvallisen reviirin. Siksipä kissa nauttii olostansa.
        Pitkän iän (27 v) salaisuutena hyvät metsästysmaat ja siten mieli pysynyt virkeänä.

        Valehtelit, olet yöt suolipalstalla....


    • kysyn-vain

      Onko tämä trolli?

      • trolliperkhänsesiinä

        Kaipa ite tiiät XD


    • itsetoiminnäin

      Kissa kiinni ja löytöeläintaloon. Näin olen itse toiminut joka kissan kohdalla joka pihalleni tunkee. Jos kissalla on panta jossa lukee omistajan osoite kiikutan kissan takaisin kotiin ja pyydän pitämään huolen ettei tule pihalleni. Jos tulee toisen kerran otan taas kiinni ja vien omistajalle ja pyydän taas nätisti mutta varoitan että kolmatta kertaa en takaisin tuo vaan vien eläinsuojaan. Kolmannen kerran kun kissa pihalleni tulee sitten vien suojaan sen, hakekoon omistaja kissansa sieltä takaisin. Paria ihmistä ei ole kissan takaisinhaku kiinnostanut, ottaneet vaan tilalle uuden kissan.

      • poispihasta

        Minä en menis enää huomauttamaan kellekkään kissanpidosta, muutamia vuosia sitten niin hölmönä tein.Luulin, että kissan omistaja tekis asialle jotain, huolehtis lemmikkinsä pois vieraasta pohasta, tai edes jotain.Huudot ja vihat sain , ja lopulta kissa oli kiikutettava silti löytölään.Ei olla puheväleissä edelleenkään, vaikka siitä on jo kymmenisen vuotta, ei tosin ollut mikään menetys.Ovat alkon suurkuluttajia, ei heidän kanssa ole muutenkaan kiva olla tekemisissä.Aina olivat kyytiä johonkin tai kauppareissua vailla, huoh, hyvä vaan kun loppui sekin.
        Parasta on tosiaan viedä irtokissat ihan keltään kyselemättä löytöeläintalolle, niin ei tarvitse kuunnella irtokissanpitäjien sepityksiä,miten hiedän lemmikkinsä reviiriä on puoli pitäjää, ja muut kestäköön sen.Minulla on ihan oma tontti, josta sen kissan silloin löytölään vein.Niin saa,ja suositeltiinkin tekemään, kun viranomaisilta ensin asiasta kysyin.


      • pihopholhlhl
        poispihasta kirjoitti:

        Minä en menis enää huomauttamaan kellekkään kissanpidosta, muutamia vuosia sitten niin hölmönä tein.Luulin, että kissan omistaja tekis asialle jotain, huolehtis lemmikkinsä pois vieraasta pohasta, tai edes jotain.Huudot ja vihat sain , ja lopulta kissa oli kiikutettava silti löytölään.Ei olla puheväleissä edelleenkään, vaikka siitä on jo kymmenisen vuotta, ei tosin ollut mikään menetys.Ovat alkon suurkuluttajia, ei heidän kanssa ole muutenkaan kiva olla tekemisissä.Aina olivat kyytiä johonkin tai kauppareissua vailla, huoh, hyvä vaan kun loppui sekin.
        Parasta on tosiaan viedä irtokissat ihan keltään kyselemättä löytöeläintalolle, niin ei tarvitse kuunnella irtokissanpitäjien sepityksiä,miten hiedän lemmikkinsä reviiriä on puoli pitäjää, ja muut kestäköön sen.Minulla on ihan oma tontti, josta sen kissan silloin löytölään vein.Niin saa,ja suositeltiinkin tekemään, kun viranomaisilta ensin asiasta kysyin.

        Aivan!

        Ihan turhaa on kissanomistajille huomautella lemmikin pitämisestä.

        Vähin äänin vain kiusankappale pois päiviltä, niin eipä ainakaan se yksilö enää häiriköi pihassa.


      • tappaa_ei_tarvitse

        Itse omistan kissoja(sisäkissoja, pääsevät ikkunasta ulkotarhaan) joten ei tulisi mieleenkään tappaa kenenkään toisen kissaa, sen sijaan vien ne löytölään ihan suoraan hyvällä onnella omistaja jättää hakematta ja kissa saa uuden kodin jossa ei joudu heitteille.


      • Ihanatkissat
        tappaa_ei_tarvitse kirjoitti:

        Itse omistan kissoja(sisäkissoja, pääsevät ikkunasta ulkotarhaan) joten ei tulisi mieleenkään tappaa kenenkään toisen kissaa, sen sijaan vien ne löytölään ihan suoraan hyvällä onnella omistaja jättää hakematta ja kissa saa uuden kodin jossa ei joudu heitteille.

        Eräät toiselle paikkakunnalle muuttaneet olivat jättäneet kissansa vanhalle paikkakunnalle. Saimme kissan hakea pois ja niinpä se sai elää tosivanhaksi. Se oli tosi hyvä pitämään jyrsijät loitolla ja aina toi nähtäväksi saamansa saaliin. Se oli todellista kissan elämää -olla sisällä rapsuteltavana ja ulkona pyydystämässä saalista.


      • vastuutontataidotonta

      • taudittarttuvat
        tappaa_ei_tarvitse kirjoitti:

        Itse omistan kissoja(sisäkissoja, pääsevät ikkunasta ulkotarhaan) joten ei tulisi mieleenkään tappaa kenenkään toisen kissaa, sen sijaan vien ne löytölään ihan suoraan hyvällä onnella omistaja jättää hakematta ja kissa saa uuden kodin jossa ei joudu heitteille.

        Ne levittää tauteja , joten ymmärrän, pakkohan ne on kerätä, jos omat kissat aikoo taudittomina pitää.Kaikkiin tauteihin ei rokotusta ole, joten irti kuljeksiva kissa on aina todellinen riski terveille omille kissoille.
        Ja jos oma kissa, joka ulkoilee aitauksessa, onkin sairas, tarttuvaa tautia sairastava.Niin ompas kurjaa, kun siellä kyhnää irti jätettyjä kissoja, jotka sitten taudin saavat ja sitä levittävät eteenpäin ties kuinka monille muille kissoille.
        Voisivat ihmiset vähän miettiä, mitä kaikkea haittaa siitä on, kun kissa jätetään vaan ulos.


      • Onnell
        vastuutontataidotonta kirjoitti:

        "Todellinen kissan elämä" on siis "kissan heitteillejättö", joka luokitellaan meillä suomessa eläinrääkkäykseksi.
        En kyllä kehusi sillä, tunnen aina myötähäpeää, kun joku luulee hoitavansa kissoja hyvin, vaikka ne ovat lakien vastaisesti heitteillejätettyjä -_-

        http://www.sll.fi/keski-suomi/luonto/lajit/muut-lajit/poliisi_kissojen_vapaanapidosta

        Kissan mielestä ei ole heitteillejättöä vaan lajityypillisen käyttäytymisen toteuttamista. Kissat osaavat naukua, kun tahtovat takaisin rakkaaseen kotiinsa nukkumaan ja rapsuteltavaksi.


      • oisdfjlsidijfliwejlweij
        Onnell kirjoitti:

        Kissan mielestä ei ole heitteillejättöä vaan lajityypillisen käyttäytymisen toteuttamista. Kissat osaavat naukua, kun tahtovat takaisin rakkaaseen kotiinsa nukkumaan ja rapsuteltavaksi.

        Höpöhöpö!

        Onhan se eräänlaista "elämää" se kurjempikin elämä, kun omistaja ei viitsi/ehdi/välitä/jaksa/tarvitsee unta/keksii ties mitä ihme verukkeita lemmikkinsä laiminlyömisen selityksiksi.

        Ei eläin itse ymmärrä, että se on vaarassa ja suojaton ilman ihmisen huolenpitoa luonnon, liikenteen, muiden heitteillä kulkevien lemmikkien, luonnonvaraisten petoeläinten ja ties minkä kamalien uhkien seassa.

        MIkähän lie siihenkin perusteena, että ainoa lemmikki, jolle moinen kurjuus maassamme on suotu, on juuri kissa? Esimerkiksi koirista huolehditaan meillä suorastaan mallikelpoisesti.

        Miksi juuri kissoja rääkätään niin paljon?

        Miksi, miksi, miksi??


      • eläinkuiskuttelija
        Onnell kirjoitti:

        Kissan mielestä ei ole heitteillejättöä vaan lajityypillisen käyttäytymisen toteuttamista. Kissat osaavat naukua, kun tahtovat takaisin rakkaaseen kotiinsa nukkumaan ja rapsuteltavaksi.

        "Kissan mielestä", tuo teksi kertoo paljon kirjoittajastaan XD
        Kerroppa sitten löytölässä, että kissan mielestä se voi olla lakien vastaisesti heitteillejätetty....nauravat sut pihalle sieltä, ja kun kissas sinne muutaman kerran päätyy, et saa sitä enää edes takaisin, koska et ole kykenevä lailliseen kissanpitoon ;)


      • hoidonlaatunäkyy
        oisdfjlsidijfliwejlweij kirjoitti:

        Höpöhöpö!

        Onhan se eräänlaista "elämää" se kurjempikin elämä, kun omistaja ei viitsi/ehdi/välitä/jaksa/tarvitsee unta/keksii ties mitä ihme verukkeita lemmikkinsä laiminlyömisen selityksiksi.

        Ei eläin itse ymmärrä, että se on vaarassa ja suojaton ilman ihmisen huolenpitoa luonnon, liikenteen, muiden heitteillä kulkevien lemmikkien, luonnonvaraisten petoeläinten ja ties minkä kamalien uhkien seassa.

        MIkähän lie siihenkin perusteena, että ainoa lemmikki, jolle moinen kurjuus maassamme on suotu, on juuri kissa? Esimerkiksi koirista huolehditaan meillä suorastaan mallikelpoisesti.

        Miksi juuri kissoja rääkätään niin paljon?

        Miksi, miksi, miksi??

        Hiljaiset ja lemmikit on helpompaa hyljätä muiden nurkkiin ,kuin isot ja äänekkäät.Siksi kaneja ja kissoja kohdellaan ala-arvoisesti, koska se on helppoa, eikä kukaan välttämättä edes tiedä kuka se kaltoinkohtelija on.Koska kissaa ja kania, voi laittaa vaan ovesta ulos.Koiralle jos tekis samoin, se hakeutuis heti naapurustoon apua pyytämään, nälkään ja seuranhaluisuuttaan.Kissat ja kanit yleensä ovat ulkona niin arkoja, peloissaan,etteivät ne hakeudu vieraan jalkoihin.Vaan lymyilevät kauempana.Ja kun on sellainen jaloissa kiehnääjä, niin sehän pelastetaan oitis löytöeläintalolle.Tuttava kertoi juuri sellaisesta, jalkoja hinkkaavasta miukujasta, joka vietiin monesti talteenottopaikkaan, kunnes sille etsittiin parempi, vastuullinen koti.Kyllä on lemmikin hoidossa aina vikaa, jos lemmikki pyörii vieraissa pihoissa, siitähän se hoidon laatu juuri näkyy.Jos vieraaseen pihaan lemmikit joltain karkaa, niin on niiden hoidossa pahasti vikaa.Hyvin hoidetut lemmikit pysyvät omistajiensa huomassa, eikä niistä ole haittaa kellekkään muulle.


      • irtokissaaenymmärrä
        Onnell kirjoitti:

        Kissan mielestä ei ole heitteillejättöä vaan lajityypillisen käyttäytymisen toteuttamista. Kissat osaavat naukua, kun tahtovat takaisin rakkaaseen kotiinsa nukkumaan ja rapsuteltavaksi.

        Miksi tuollainen irto ulko kissa tulee miukumaan vieraan oven taakse, ja pihalle?
        On hypännyt oven kahvaankin muutamia kertoja, jopa yöllä.Ei näytä vanhalta kissalta, joten tuskin dementia vaivaa, ja on ovesta/pihasta erehtynyt.
        Se siis on yleensä muutaman metrin päässä, siinä miukuumassa, ja kun kävelet ohi, se miukuu ja tulee hetken persässäkin.Mutta luokse ei uskalla tulla, ei viellä ainakaan.Ja jos kävelee kohti, se pakenee kauemmas, mutta jää kuitenkin lähettyville.Onko tuo normaalia, ulos jätetyn kissankäytöstä?
        Miksi ulko irto kissat käyttäytyvät noin?
        Onko se juuri sitä lajityypillistä käytöstä, vai mitä?
        Ei sitä ainakaan karkurit sivulla ketään kaipaile, siellä ei ole tuonväristä kadonnut ilmoitusta.Tietysti, jos sev on kadonnut jo vuosia sitten joltain.


      • Vanhakissa
        eläinkuiskuttelija kirjoitti:

        "Kissan mielestä", tuo teksi kertoo paljon kirjoittajastaan XD
        Kerroppa sitten löytölässä, että kissan mielestä se voi olla lakien vastaisesti heitteillejätetty....nauravat sut pihalle sieltä, ja kun kissas sinne muutaman kerran päätyy, et saa sitä enää edes takaisin, koska et ole kykenevä lailliseen kissanpitoon ;)

        Kertoo ainakin sen, että omistaja ajattelee, mikä on parasta kissalle. Kissaa ei tulisikaan hankkia sellaiselle alueelle, missä kissa ei voi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä.


      • huolehdiomistasi
        Vanhakissa kirjoitti:

        Kertoo ainakin sen, että omistaja ajattelee, mikä on parasta kissalle. Kissaa ei tulisikaan hankkia sellaiselle alueelle, missä kissa ei voi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä.

        Onko sulla jotain tutkimusta/virallista linkkiä tuosta väitteestäsi millaisille alueille kissoja tulisi ottaa?
        Aivopierulta tuo kyllä meinaan haiskahtaa...ja varmasti ihan omassa pässäsi tuotettu.Kun viralliset tutkimukset,ja mitkään eläinsuojelun tahot,eivät tuollaista esitä.Koska suomessa, ei ole sellaista aluetta, jossa kissan heitteillejättö olisi sallittua, ja suositeltavaa.
        Kun noita valheellisia väitteitä levittelet,niin laitappa linkkiä väitteistäsi myös.
        Minäkin voi laittaa ihan linkkiä aiheesta:


        http://www.uusimaa.fi/artikkeli/364385-kissojen-osa-karumpi-kuin-koirien-erittain-vakava-ongelma-ja-julma-rikos

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hesy-huolissaan-kissojen-hylkaamisbuumista-vakava-ongelma-ja-julma-rikos/5733468

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015101420514621_uu.shtml


      • kävihuonostiparalle
        irtokissaaenymmärrä kirjoitti:

        Miksi tuollainen irto ulko kissa tulee miukumaan vieraan oven taakse, ja pihalle?
        On hypännyt oven kahvaankin muutamia kertoja, jopa yöllä.Ei näytä vanhalta kissalta, joten tuskin dementia vaivaa, ja on ovesta/pihasta erehtynyt.
        Se siis on yleensä muutaman metrin päässä, siinä miukuumassa, ja kun kävelet ohi, se miukuu ja tulee hetken persässäkin.Mutta luokse ei uskalla tulla, ei viellä ainakaan.Ja jos kävelee kohti, se pakenee kauemmas, mutta jää kuitenkin lähettyville.Onko tuo normaalia, ulos jätetyn kissankäytöstä?
        Miksi ulko irto kissat käyttäytyvät noin?
        Onko se juuri sitä lajityypillistä käytöstä, vai mitä?
        Ei sitä ainakaan karkurit sivulla ketään kaipaile, siellä ei ole tuonväristä kadonnut ilmoitusta.Tietysti, jos sev on kadonnut jo vuosia sitten joltain.

        Meillä tuli aikanaan erään perheen kissa sisälle asti kun pidin takaovea auki että koirani saa mennä pihalle jos haluaa(korkea aidattu piha ja aitaa myös maan alla ettei kaiva ali, ei kyllä ole edes yrittänyt elämänsä aikana ja nukkui pois viime kesänä), jäi koiran hampaisiin ja kuoli.
        Agressiivinen koira ei ollut ikinä kenelläkään, ei vaan sietänyt kissoja yhtään ja kun yksi tunki sisälle niin kävi huonosti.


      • uwohsvnond
        Vanhakissa kirjoitti:

        Kertoo ainakin sen, että omistaja ajattelee, mikä on parasta kissalle. Kissaa ei tulisikaan hankkia sellaiselle alueelle, missä kissa ei voi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä.

        PÖH!!

        Kertoo nimenomaan siitä, ettei omistaja ole tolkuissaan, vaan pitäisi asettaa holhouksen alaiseksi.

        Henkilö, joka ajattelee eläinten rääkkäämisestä noin kipeitä ajatuksia, ei ole yhteiskukntakelpoinen.

        -


      • Onnell
        uwohsvnond kirjoitti:

        PÖH!!

        Kertoo nimenomaan siitä, ettei omistaja ole tolkuissaan, vaan pitäisi asettaa holhouksen alaiseksi.

        Henkilö, joka ajattelee eläinten rääkkäämisestä noin kipeitä ajatuksia, ei ole yhteiskukntakelpoinen.

        -

        Lemmikkikissan turkki on kiiltävä, kissa kehräilee ja hyppää omistajan syliin rapsuteltavaksi. Hylätyn kissan turkki on tahmea ja takkuinen, koska kukaan ei hoida sen turkkia. Lisäksi hylätyt kissat ovat laihoja ja pelokkaita. Ihmiset hylkäävät syksyisin kesäkissansa, jonka ovat lapsilleen hankkineet. Se on rangaistava teko


      • w94epofjpweojf
        Onnell kirjoitti:

        Lemmikkikissan turkki on kiiltävä, kissa kehräilee ja hyppää omistajan syliin rapsuteltavaksi. Hylätyn kissan turkki on tahmea ja takkuinen, koska kukaan ei hoida sen turkkia. Lisäksi hylätyt kissat ovat laihoja ja pelokkaita. Ihmiset hylkäävät syksyisin kesäkissansa, jonka ovat lapsilleen hankkineet. Se on rangaistava teko

        Unohdit yhden tärkeimmistä lemmikkikissan tuntomerkeistä. Kyseessä on äärimmäisen merkittävä tekijä, jonka nimenomaisen olemassa olon vuoksi lemmikkikissan turkki kiiltää ja kissalla säilyy yhä edelleen mahdollisuudet kehräillä ja hypätä omistajansa syliin rapsuteltavaksi.

        Lemmikkikissan omistaja pitää lemmikistään hyvää huolta ja valvoo sen ulkoilua, eikä päästä eläintä heitteille.

        Sillä kukaan eikä mikään voi ikinä tietää, mikä kamala kohtalo on vaanimassa yksinäistä heitteillä juoksevaa eläinpoloista.

        Kamala kohtalo selviää vasta jälkikäteen, eikä sille enää siinä vaiheessa ole mitään tehtävissä. Mutta valvomalla lemmikin ulkoilua huolellisesti ehtii omistaja puuttua tapahtumiin ajoissa ja estää lukuisan joukon kauheuksia tapahtumasta.


      • Naamaba
        w94epofjpweojf kirjoitti:

        Unohdit yhden tärkeimmistä lemmikkikissan tuntomerkeistä. Kyseessä on äärimmäisen merkittävä tekijä, jonka nimenomaisen olemassa olon vuoksi lemmikkikissan turkki kiiltää ja kissalla säilyy yhä edelleen mahdollisuudet kehräillä ja hypätä omistajansa syliin rapsuteltavaksi.

        Lemmikkikissan omistaja pitää lemmikistään hyvää huolta ja valvoo sen ulkoilua, eikä päästä eläintä heitteille.

        Sillä kukaan eikä mikään voi ikinä tietää, mikä kamala kohtalo on vaanimassa yksinäistä heitteillä juoksevaa eläinpoloista.

        Kamala kohtalo selviää vasta jälkikäteen, eikä sille enää siinä vaiheessa ole mitään tehtävissä. Mutta valvomalla lemmikin ulkoilua huolellisesti ehtii omistaja puuttua tapahtumiin ajoissa ja estää lukuisan joukon kauheuksia tapahtumasta.

        Aivan, lemmikkikissan turkki kiiltää ja ja ei ole takkuinen. Siksipä on tärkeää, ettei vie kenenkään lemmikkiä eläinhoitolaan. Omistaja odottaa kissaansa kotiintulevaksi. Kissalle on tärkeää saada olla ulkona mahdollisimman paljon. Valitettavasti kissanomistajat eivät päästä kissaansa ulos , joten kissa ei voi toteuttaa ljityypillistä käyttäytymistä.
        Ihmisten pitäisi harkita tarkoin, onko asuinalue kissoille sopiva. Jos ei ole, niin voi harkita akvaariokalojen hankintaa.


      • awgfefwgrezsdgvzdxbvzx
        Naamaba kirjoitti:

        Aivan, lemmikkikissan turkki kiiltää ja ja ei ole takkuinen. Siksipä on tärkeää, ettei vie kenenkään lemmikkiä eläinhoitolaan. Omistaja odottaa kissaansa kotiintulevaksi. Kissalle on tärkeää saada olla ulkona mahdollisimman paljon. Valitettavasti kissanomistajat eivät päästä kissaansa ulos , joten kissa ei voi toteuttaa ljityypillistä käyttäytymistä.
        Ihmisten pitäisi harkita tarkoin, onko asuinalue kissoille sopiva. Jos ei ole, niin voi harkita akvaariokalojen hankintaa.

        Väärin!

        Heitteillä juoksevien lemmikkieläinten paikkan on nimenomaan löytölä, ellei sitten pelastajaksi satu osumaan henkilö, joka toimii vieläkin tehokkaammin tavoin.

        Kissan ulkoilussa sinänsä ei ole mitään pahaa, kunhan omistaja tai haltija pitää kiinni velvoitteistaan ja valvoo lemmikkinsä ulkoilua lakien edellyttämällä tavalla.

        Muuten ei voi tietää, minne kissa katosi...


      • Näinkin
        awgfefwgrezsdgvzdxbvzx kirjoitti:

        Väärin!

        Heitteillä juoksevien lemmikkieläinten paikkan on nimenomaan löytölä, ellei sitten pelastajaksi satu osumaan henkilö, joka toimii vieläkin tehokkaammin tavoin.

        Kissan ulkoilussa sinänsä ei ole mitään pahaa, kunhan omistaja tai haltija pitää kiinni velvoitteistaan ja valvoo lemmikkinsä ulkoilua lakien edellyttämällä tavalla.

        Muuten ei voi tietää, minne kissa katosi...

        Heitteilläolevien lemmikkipaikka on löytölä, mutta ulkoilevien lemmikkikissojen paikka ei ole löytölä.
        Ulkoileva kissa tulee takaisin kotiin melko tarkkaan samaan kellonaikaan. Tehnyt sitä jo pitkälti yli 20 vuoden ajan.


      • pirjgpejvsljlzjv
        Näinkin kirjoitti:

        Heitteilläolevien lemmikkipaikka on löytölä, mutta ulkoilevien lemmikkikissojen paikka ei ole löytölä.
        Ulkoileva kissa tulee takaisin kotiin melko tarkkaan samaan kellonaikaan. Tehnyt sitä jo pitkälti yli 20 vuoden ajan.

        Omistajan tai haltijan kotipiirin rajojen ulkopuolella valvomattomana liikkuva kissa on heitteillä.

        Heitteillä juoksevien lemmikkieläinten paikkan on nimenomaan löytölä, ellei sitten pelastajaksi satu osumaan henkilö, joka toimii vieläkin tehokkaammin tavoin.

        Kissan ulkoilussa sinänsä ei ole mitään pahaa, kunhan omistaja tai haltija pitää kiinni velvoitteistaan ja valvoo lemmikkinsä ulkoilua lakien edellyttämällä tavalla.

        Muuten ei voi tietää, minne kissa katosi...


      • Turhautunutkissa
        pirjgpejvsljlzjv kirjoitti:

        Omistajan tai haltijan kotipiirin rajojen ulkopuolella valvomattomana liikkuva kissa on heitteillä.

        Heitteillä juoksevien lemmikkieläinten paikkan on nimenomaan löytölä, ellei sitten pelastajaksi satu osumaan henkilö, joka toimii vieläkin tehokkaammin tavoin.

        Kissan ulkoilussa sinänsä ei ole mitään pahaa, kunhan omistaja tai haltija pitää kiinni velvoitteistaan ja valvoo lemmikkinsä ulkoilua lakien edellyttämällä tavalla.

        Muuten ei voi tietää, minne kissa katosi...

        Ei ihmisen tarvitse ottaa kissaa lemmikikseen, mikäli kissa ei saa toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä. Tiedän sisäkissoja, jotka vain unelmoivat pääsevänsä ulos öisin. Kissa on yöeläin ja himoitsee elävän olennon saalistamista ja syömistä.


      • laittaitavahoitaja
        Turhautunutkissa kirjoitti:

        Ei ihmisen tarvitse ottaa kissaa lemmikikseen, mikäli kissa ei saa toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä. Tiedän sisäkissoja, jotka vain unelmoivat pääsevänsä ulos öisin. Kissa on yöeläin ja himoitsee elävän olennon saalistamista ja syömistä.

        Lakien mukaan on tietysti kissatkin hoidettava.Jos on omaa maata, saa kissat turvalliseen aitaukseensa mennä yölläkin.Ja saalistettavaa on helppo järjestää, eläviä hiiriä voi tarjota kissalle.Kaikki on omistajasta kiinni.Kissalle on parasta , kun siitä huolehditaan lakien mukaan.Saa kulkea vapaasti,ja aina turvassa, ilman vaaroja.Saavat käydä yöllä halutessaan ulkona, saavat saalistaa.Ja kaikki tuo ,tapahtuu turvallisesti, mikä onkin kissalle parasta.Ja kun tietää noudattvansa lakiakin, ei kissalla asiat voisi paremmin olla.Kissat ei katoa, ei jää autojen alle, eivätkä naapurien nurkissa häiriköi.
        Tiedän kissoja, joiden elämä on päättynyt ojan penkalle, ja keskelle tietä.Nekin olisivat elelleet monta kertaa pidemmän,ja paremman elämän, jos omistajillaan olisi ollut taito niistä huolehtia.Ne elivät sitten lyhyen, pelkoa ja pakenemisia täynnä olevan elämän, joka päättyi rumasti.Surullisia kohtaloita, kun kaikki ihmiset ei lailliseen, ja parempaan kissan pitoon pysty.Totta,ei pitäis ottaa sellaisten lemmikkiä, jotka ei sille pysty turvallista ja pitkää elämää tarjoamaan.


      • heitteillejättörääkkäys
        laittaitavahoitaja kirjoitti:

        Lakien mukaan on tietysti kissatkin hoidettava.Jos on omaa maata, saa kissat turvalliseen aitaukseensa mennä yölläkin.Ja saalistettavaa on helppo järjestää, eläviä hiiriä voi tarjota kissalle.Kaikki on omistajasta kiinni.Kissalle on parasta , kun siitä huolehditaan lakien mukaan.Saa kulkea vapaasti,ja aina turvassa, ilman vaaroja.Saavat käydä yöllä halutessaan ulkona, saavat saalistaa.Ja kaikki tuo ,tapahtuu turvallisesti, mikä onkin kissalle parasta.Ja kun tietää noudattvansa lakiakin, ei kissalla asiat voisi paremmin olla.Kissat ei katoa, ei jää autojen alle, eivätkä naapurien nurkissa häiriköi.
        Tiedän kissoja, joiden elämä on päättynyt ojan penkalle, ja keskelle tietä.Nekin olisivat elelleet monta kertaa pidemmän,ja paremman elämän, jos omistajillaan olisi ollut taito niistä huolehtia.Ne elivät sitten lyhyen, pelkoa ja pakenemisia täynnä olevan elämän, joka päättyi rumasti.Surullisia kohtaloita, kun kaikki ihmiset ei lailliseen, ja parempaan kissan pitoon pysty.Totta,ei pitäis ottaa sellaisten lemmikkiä, jotka ei sille pysty turvallista ja pitkää elämää tarjoamaan.

        Kaikki pystyy vastuttomuuteen,vastuullisuus, se onkin vaikeampaa, joillekkin jopa mahdotonta.Vastuulliseeu vaativampaa, joutuu näkemään vaivaa,kaikista ei vaan oo siihen.Ja kissat sitten kärsii, katoaa, kituu, ja kuolee.Omistajien vastuuttomuuden vuoksi ;/


      • Näinkin
        heitteillejättörääkkäys kirjoitti:

        Kaikki pystyy vastuttomuuteen,vastuullisuus, se onkin vaikeampaa, joillekkin jopa mahdotonta.Vastuulliseeu vaativampaa, joutuu näkemään vaivaa,kaikista ei vaan oo siihen.Ja kissat sitten kärsii, katoaa, kituu, ja kuolee.Omistajien vastuuttomuuden vuoksi ;/

        Niin, ei kissallekaan ole mieluista syödä mielialalääkkeitä . Mieluista olisi päästä ulos nauttimaan luonnosta. Valitettavaa, ettei kaikilla kissoilla ole mahdollisuutta siihen.


      • gwraijpeposg
        Turhautunutkissa kirjoitti:

        Ei ihmisen tarvitse ottaa kissaa lemmikikseen, mikäli kissa ei saa toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä. Tiedän sisäkissoja, jotka vain unelmoivat pääsevänsä ulos öisin. Kissa on yöeläin ja himoitsee elävän olennon saalistamista ja syömistä.

        Höpötystä.

        Totta kai lait koskevat myös kissanomistajia.

        Lemmikkieläimestä kuuluu huolehtia, eikä päästää sitä HEITTEILLE kulkemaan.

        Niin maaseudulla kuin kaupungissakin.


      • Kissatsisällä
        gwraijpeposg kirjoitti:

        Höpötystä.

        Totta kai lait koskevat myös kissanomistajia.

        Lemmikkieläimestä kuuluu huolehtia, eikä päästää sitä HEITTEILLE kulkemaan.

        Niin maaseudulla kuin kaupungissakin.

        Kissan kanssa ulkoilemassa olevia henkilöitä ei näy ulkona - sen sijaan koiran kanssa ulkoilevia näkyy tuon tuostakin. Miksi kissoja ei ulkoiluteta?


      • pyytävääautetaan
        Näinkin kirjoitti:

        Niin, ei kissallekaan ole mieluista syödä mielialalääkkeitä . Mieluista olisi päästä ulos nauttimaan luonnosta. Valitettavaa, ettei kaikilla kissoilla ole mahdollisuutta siihen.

        On hyvin yleistä,että kun omistajan mieli masentuu,hän näkee samat oireet jopa kissassaan.Sairas ihminen tarvitsee apua.
        Kissan heitteillejättö on laissa kiellettyä.Kissan kaltoinkohtelu,hylkääminen ja heitteillejättö=eläinrääkkäystä.Kyllä on omistajalla asiat huonosti, jos kuvittelee lainvastaisen kissan vaaroihin päästämisen olevan ratkaisu mihinkään.
        Vähän sama, kuin jättäisi taaperoikäisen puistoon, ja tulisi itse kotiin muutaman korttelin päähän...
        Tai jättäisi undulaattinsa puistossa puun oksalle, nauttimaan vapaudesta.
        Tai hevosen metsään elämään villihevosten vapaata elämää.
        Tai kultakalan ojaan, uimaan sielunsa kyllyydestä.
        Lapset, lemmikit ja kotieläimet.Ovat jalostettu,ja kasvatettu ihmisten lemmikeiksi.Ne eivät vapaaksi luontoon kuulu, eikä niitä sinne myöskään saa heitteillejättää tai hylätä.
        Ne kuuluvat aikuisten vastuullisten ihmisten vastuulle.Jos tuntuu,ettei siihen kykene,että pitää puistoon vapaaksi hylätä.Kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen sosiaalitoimeen, lastensuojeluun tai eläintensuojeluun.Kyllä ratkaisu löytyy lasten ja lemmikkien parasta ajatellen, silloinkin kun se oma mieli ei enää jaksa, eikä kykene niistä huolehtimaan.Ammattilaisilta saa ne parhaat hoitovinkit, tilanteeseen kuin tilenteeseen.Ja mikä parasta, se apu on vain puhelinsoiton päässä.
        Pyytäkää ihmeessä apua ammattilaisilta , jos ja kun se tarve on.


      • morrimetsässä
        Kissatsisällä kirjoitti:

        Kissan kanssa ulkoilemassa olevia henkilöitä ei näy ulkona - sen sijaan koiran kanssa ulkoilevia näkyy tuon tuostakin. Miksi kissoja ei ulkoiluteta?

        Kissa ei lenkkeilyä kestä kuten koirat , siksi niitä ulkoilutetaan yleensä omalla takapihalla, tai aitauksissa,tai lähimetsässä .Joten ei niitä näe ulkoilemassa, ellei mene ihan sinne vieraaseen pihaan kurkkimaan.Tai vieraan läheiselle metsäpalstalle, yms, jossa hän niitä ulkoiluttaa.Meidän lähellä on pieni metsikkö pellon keskellä, olen monesti nähnyt kun sinne viedään muitakin kissoja ulkoilemaan.Mutta en mene silloin tietenkään sinne häiritsemään, vieraat kissat voi olla säikkyjä.
        Kissoja ei kuljetella kävelyteillä, asfaltilla kuten koiria, vaan pusikoissa,metsissä ja suojaisemmilla paikoilla.Kissoja ei ulkoiluteta tietenkään paikoissa, joissa yleisesti ulkoilutetaan koiria.Omistajat ovat tarkkoja,ettei tappeluja syntyisi.
        Monet kissat vieroksuu tietä pitkin kävelyä, eikä nauti juurikaan siitä.Kissa viihtyy metsissä, heinikoissa tutkimassa hajuja, menee siinä helposti sitten tunti jos toinenkin ;)


      • agragrargaegzers
        Turhautunutkissa kirjoitti:

        Ei ihmisen tarvitse ottaa kissaa lemmikikseen, mikäli kissa ei saa toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä. Tiedän sisäkissoja, jotka vain unelmoivat pääsevänsä ulos öisin. Kissa on yöeläin ja himoitsee elävän olennon saalistamista ja syömistä.

        Höpötystä.

        Kissaa EI SAA ottaa lemmikikseen henkilö, joka ei ole yhteiskuntakelpoinen.

        Yhteiskuntakelpoisuuteen kuuluu mm. järkevä ymmärrys lemmikkieläinten hyvinvoinnista sekä vastuu siitä, ettei eläintä pidetä HEITTEILLÄ tai muutoin huonosti.


      • adadfafwafWAwa
        Näinkin kirjoitti:

        Niin, ei kissallekaan ole mieluista syödä mielialalääkkeitä . Mieluista olisi päästä ulos nauttimaan luonnosta. Valitettavaa, ettei kaikilla kissoilla ole mahdollisuutta siihen.

        Söisit sinä itse omat mielialalääkkeesi, etkä tuputtaisi niitä kissoille.

        Kenties ne edes hieman kehittäisivät vaatimatonta ymmärrystäsi lemmikkieläinten hyvinvoinnin suhteen.


      • 4waytggawegawegw
        Kissatsisällä kirjoitti:

        Kissan kanssa ulkoilemassa olevia henkilöitä ei näy ulkona - sen sijaan koiran kanssa ulkoilevia näkyy tuon tuostakin. Miksi kissoja ei ulkoiluteta?

        Kissojen kanssa ulkoilemassa olevia henkilöitä ei näy ulkona siitä syystä, etteivät nämä henkilöt juurikaan välitä lemmikistään, vaan päästävät ne valvomattomina HEITTEILLE kuljeskelemaan.

        Harmittaa voimakkaasti, jos KOIRA katoaa, joutuu auton yli ajamaksi, putoaa tai juuttuu kiinni jonnekin hankalaan paikkaan, hukkuu järveen/puroon/lampeen/mereen tjsp. ja kuolee.

        Mutta jos kissalle käy yhtä kehnosti, niin ei se mitään. Uusia kissoja saa ilmaiseksi. Ei muuta, kun noudetaan uusi kissa ja jatketaan samanlaista piittaamatonta elämää aina siihen saakka, kun on taas puuhata uusi lemmikki kadonneen tilalle.

        Semmoisia rotukissoja, joista on maksettu rahaa, ei tietenkään päästetä HEITTEILLE, vaan niistä huolehditaan yhtä hyvin kuin koiristakin.


      • Kissato
        morrimetsässä kirjoitti:

        Kissa ei lenkkeilyä kestä kuten koirat , siksi niitä ulkoilutetaan yleensä omalla takapihalla, tai aitauksissa,tai lähimetsässä .Joten ei niitä näe ulkoilemassa, ellei mene ihan sinne vieraaseen pihaan kurkkimaan.Tai vieraan läheiselle metsäpalstalle, yms, jossa hän niitä ulkoiluttaa.Meidän lähellä on pieni metsikkö pellon keskellä, olen monesti nähnyt kun sinne viedään muitakin kissoja ulkoilemaan.Mutta en mene silloin tietenkään sinne häiritsemään, vieraat kissat voi olla säikkyjä.
        Kissoja ei kuljetella kävelyteillä, asfaltilla kuten koiria, vaan pusikoissa,metsissä ja suojaisemmilla paikoilla.Kissoja ei ulkoiluteta tietenkään paikoissa, joissa yleisesti ulkoilutetaan koiria.Omistajat ovat tarkkoja,ettei tappeluja syntyisi.
        Monet kissat vieroksuu tietä pitkin kävelyä, eikä nauti juurikaan siitä.Kissa viihtyy metsissä, heinikoissa tutkimassa hajuja, menee siinä helposti sitten tunti jos toinenkin ;)

        Kerrostaloissa ei ole takapihoja aitauksineen eikä metsääkään ole lähellä. Miten kissojen ulkoilu tapahtuu? Itse en ottaisi kissaa llemmikiksi kerrostaloon, koska kissa ei pystyisi toteuttamaan laityypillistä käyttäytymistä.


      • w9rjfpwjrfpwjpw
        Kissato kirjoitti:

        Kerrostaloissa ei ole takapihoja aitauksineen eikä metsääkään ole lähellä. Miten kissojen ulkoilu tapahtuu? Itse en ottaisi kissaa llemmikiksi kerrostaloon, koska kissa ei pystyisi toteuttamaan laityypillistä käyttäytymistä.

        Kissojen ulkoilu tapahtuu kerrostaloissa ihan samalla tavalla kuin kaikissa muissakin taloissa.

        Omistaja vie kissansa turvalliseen paikkaan ulkoilemaan ja valvoo eläimen tekemisiä sekä turvallisuutta koko ulkoilun ajan. Ulkoilun päätyttyä sekä eläin että omistaja yhdessä siirtyvät takaisin sisätiloihin.

        Vaikuttaa vahvasti siltä, että sinä poloinen et ikinä ole nähnytkään kerrostaloa, joten kannattaisikohan sinun harkita vaikka jonkinlaista opinto- ja tutustumisretkeä ulkomaailmaan....


      • Asukasmyös
        w9rjfpwjrfpwjpw kirjoitti:

        Kissojen ulkoilu tapahtuu kerrostaloissa ihan samalla tavalla kuin kaikissa muissakin taloissa.

        Omistaja vie kissansa turvalliseen paikkaan ulkoilemaan ja valvoo eläimen tekemisiä sekä turvallisuutta koko ulkoilun ajan. Ulkoilun päätyttyä sekä eläin että omistaja yhdessä siirtyvät takaisin sisätiloihin.

        Vaikuttaa vahvasti siltä, että sinä poloinen et ikinä ole nähnytkään kerrostaloa, joten kannattaisikohan sinun harkita vaikka jonkinlaista opinto- ja tutustumisretkeä ulkomaailmaan....

        Kerrostaloissa on kissoja, jotka eivät ole päässeet ulos. Sitten ne karkailevat ja eksyvät.


      • 49p49wp43wp
        Asukasmyös kirjoitti:

        Kerrostaloissa on kissoja, jotka eivät ole päässeet ulos. Sitten ne karkailevat ja eksyvät.

        No mitä uutta ja ihmeellistä siinä muka on?

        Huolimattomia ja piittaamattomia kissanomistajia asuu myös kerrostaloissa. Ei kai se ole kenellekään yllätys?

        Vai onko sinulle?


      • Asukasmyös
        49p49wp43wp kirjoitti:

        No mitä uutta ja ihmeellistä siinä muka on?

        Huolimattomia ja piittaamattomia kissanomistajia asuu myös kerrostaloissa. Ei kai se ole kenellekään yllätys?

        Vai onko sinulle?

        Kyllä kissojenkin tulee päästä ulkoilemaan, mutta miksi ne eivät pääse?


      • wifgoijwifjwoijfow3ijf
        Asukasmyös kirjoitti:

        Kyllä kissojenkin tulee päästä ulkoilemaan, mutta miksi ne eivät pääse?

        Höpötystä taas!

        Omistajan tehtävä on huolehtia lemmikkinsä hyvinvoinnista ihan riippumatta siitä, asuuko kerrostalossa vai jossain muualla.

        Mitä osaa em. totuudesta sinä et kykene ymmärtämään?


      • rtyuiuytrerfty
        Asukasmyös kirjoitti:

        Kyllä kissojenkin tulee päästä ulkoilemaan, mutta miksi ne eivät pääse?

        No vie ne ulkoilemaan, niin voivat ulkoilla, mikä on niin vaikeaa?Onneksi kaikilla ei ole noin hankalaa. Kissan kanssa ulkoillaan rauhassa, tutkien.Koiriaan, jotkut juoksuttelee paljonkin, jotkut ei paljoakaan.Ei ne vähemmän juoksuttavat silti jätä koiraansa vaaroihin heitteille.


    • 345678765432

      Nyt onkin hyvä hetki katsoa onko omissa nurkissa lymyilemässä irtokissoja, ne on hyvä kerätä pois ennen muuttolintujen tuloa, ja luonnoneläinten pesintää.Arat kissat eivät päivisin näyttäydy, mutta öisin kuljeksivat silti pihoissa ruokaa etsien.Kissat tappavat helposti pihoista pikkulinnut, ja muut rauhoitetut poikaset suoraan jo pesistään.
      Jos pihalla näkyy jälkiä irtokissoista, voi hommata pyydyksen, tai lainaksikin sellaisen saa kuulemma eläintaloista/yhdistyksistä, ja metsästäjilläkin voi olla sopivia.Kissat pitää kuljettaa paikalliseen eläinsuojaan, sieltä hoitavat ne eteenpäin.Ei ole kissalle turvallista kuljeksia yksinään ulkona, eikä se ole suomessa laillistakaan.

    • suomalaistenSurkeaElämä

      Joka toinen kirjoittaja on ilmeisesti *köyhä ja kipeä koiranomistaja* syrjäkylän pakettitalossaan. Työttömän päivät kuluvat tietokoneella kissavihan kourissa koirien louskuttaessa yksinään häkkiaidan sisällä.
      Titityy! They are coming to get You!

      • tiytiytiytsirp

        "Työttömän päivät kuluvat tietokoneella kissavihan kourissa koirien louskuttaessa yksinään häkkiaidan sisällä"
        Toivottavasti naapurisi eivät häirriinny koiriesi yksinäisestä louskutuksesta, eihän se päivisin varmaan haittaakkaan, kun ihmiset on töissä.Harmillista että olet työtön, aktiivisella etsimisellä, voit kuitenkin jotain töitä löytää.Tsemppiä työnhakuun ;)


      • wåorkfpwoekföklw

        Selittäisitkö tarkemmin, mikä ihme siinä kissasta huolehtimisessa on niin mahdottoman vaikeata?

        Minkä ihmeen takia juuri kissoja kohdellaan maassamme niin kelvottomasti?


      • liikettäniveliinvaan

        No kuule, eipä ole meidän muitten vika, jos olet työtön ,ja kissoja vihaat .Eikä sekään että koirasi louskuttaa pihatarhassasi.Sinuna lenkkeilyttäisin niitä,saisit jotain järkevää ajankulua, ja kuntosikin kohenisi.


      • pweofjpweojpq2oiwjp
        liikettäniveliinvaan kirjoitti:

        No kuule, eipä ole meidän muitten vika, jos olet työtön ,ja kissoja vihaat .Eikä sekään että koirasi louskuttaa pihatarhassasi.Sinuna lenkkeilyttäisin niitä,saisit jotain järkevää ajankulua, ja kuntosikin kohenisi.

        Kissojen vihaamista ei ole se, että valvoo niiden ulkoilemista ja kannustaa muitakin kissanomistajia toimimaan samalla tavalla.

        Kissojen vihaamista on se, että päästää lemmikkinsä valvomattomana kuljeskelemaan heitteillä, täysin ilman omistajan tukea ja turvaa. Silloinhan yksinäiselle kissaparalle voi sattua suunnilleen mitä tahansa ja vieläpä ilman, että omistajalla olisi aavistustakaan tapahtuneesta katastrofista.

        Miten kukaan kehtaa selitellä/uskotella itselleen (muista puhumattakaan), että eläimen heitteillejättäminen muka jotenkin perustuisi sellaisiin asioihin/tosiseikkoihin, jotka olisivat eläimen hyvinvoinnin kannalta eduksi ja/tai tärkeitä?

        Etkö ole tullut ajatelleeksi, että merkittävin ero kissan ja koiranomistajien välillä on juuri lemmikeistä huolehtiminen? Suunnilleen 80% kissoista juoksentelee päivittäin heitteillä, kun taas vastaavasti koirista päivittäin heitteillä juoksentelee alle 1%!

        Mietipä sinä sitä!


    • jäialle

      Tosi onnellisia joo ulkokissat, ajoin tammikuussa vahingossa jonkun kissan yli autolla kun juoksi kovaa vauhtia ojasta tielle enkä kerinnyt jarruttamaan ajoissa. Asuinalue jolla paljon lapsiperheitä joten ajoin hiljempaa kuin rajoitukset mutta kissan syöksy pääsi yllättämään, kaiken lisäksi oli vielä valkoinen kissa ja maassa lunta. Pantaa ei kissalla ollut mutta naapuri tiesi kissan omistajan. Palautin tietty kissan heille jos vaikka haluavat haudata sen, perheen mies avasi oven ja alkoi huutamaan ja kiroilemaan kun selostin tilanteen ja pahoittelin mielettömästi tilannetta.
      Nyt perheellä on uusi kissa ja vapaana sekin juoksee. Toivottavasti sillä on parempi onni kuin edeltäjällänsä.

      • Vahinkojasattuu

        Vahinkoja sattuu niin ihmisille kuin eläimillekin. Vaaroja on myös kodeissa sähköjohdot, avoimet ikkunat ym.


      • w4gaeaewszrgazsergsz
        Vahinkojasattuu kirjoitti:

        Vahinkoja sattuu niin ihmisille kuin eläimillekin. Vaaroja on myös kodeissa sähköjohdot, avoimet ikkunat ym.

        Jep!

        Ja etenkin vahinkoja sattuu vieraisiin kissoihin kyllästyneiden ihmisten pihoissa...

        -


      • Onnell
        w4gaeaewszrgazsergsz kirjoitti:

        Jep!

        Ja etenkin vahinkoja sattuu vieraisiin kissoihin kyllästyneiden ihmisten pihoissa...

        -

        Onneksi vähän......monet taas mielellään seurailevat vieraiden kissojen toimintaa pihallansa.


      • aw4gerszazsxbzsxbzas
        Onnell kirjoitti:

        Onneksi vähän......monet taas mielellään seurailevat vieraiden kissojen toimintaa pihallansa.

        Enpä suosittele luottamaan moisen olettaman varaan, jos vähänkään välittää lemmikistään. Siitäkään huolimatta, että uusia kissojahan tosiaan saa ilmaiseksi...

        Yksikin vahinko on tarpeeksi, kun osuu omalle kohdalle.


      • Onnell
        aw4gerszazsxbzsxbzas kirjoitti:

        Enpä suosittele luottamaan moisen olettaman varaan, jos vähänkään välittää lemmikistään. Siitäkään huolimatta, että uusia kissojahan tosiaan saa ilmaiseksi...

        Yksikin vahinko on tarpeeksi, kun osuu omalle kohdalle.

        Jos asuinympäristössä on vaaroja, niin ei kannata hankkia kissaa ollenkaan. Ihminen ei saa olla niin itsekeskeinen, että ottaa kissan kun haluaa kissan lemmikiksi.


      • awegfaeszgdxvzdxfv
        Onnell kirjoitti:

        Jos asuinympäristössä on vaaroja, niin ei kannata hankkia kissaa ollenkaan. Ihminen ei saa olla niin itsekeskeinen, että ottaa kissan kun haluaa kissan lemmikiksi.

        Ei suinkaan, vaan omistajan kuuluu huolehtia lemmikkieläimestään ja sen turvallisuudesta kaikissa tilanteissa, eikä luottaa epämääräisiin kuvitelmiin asuinympäristön turvallisuudesta tai turvattomuudesta.

        Ei saa olla niin itsekeskeinen, että ottaa lemmikin, josta ei sitten viitsikään huolehtia asiallisesti ja lakien määrämällä tavalla.

        Jos haluaa lemmikiksi kissan, niin silloin kannattaa ottaa kissa, ei kai siinä sen kummempaa ole.

        Metsästyslain 85§ mukaan lemmikiksi otetun kissan heitteillejättö ja hylkääminen on kiellettyä ja eurooppalaisen lemmikkieläinsopimuksen mukaan omistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolella ilman valvontaa oleva lemmikkieläin on heitteillä. Siinä selkeät raamit kaikille, niitä kun noudattaa kissansa kanssa niin eipä tule ongelmia.


      • Onnell
        awegfaeszgdxvzdxfv kirjoitti:

        Ei suinkaan, vaan omistajan kuuluu huolehtia lemmikkieläimestään ja sen turvallisuudesta kaikissa tilanteissa, eikä luottaa epämääräisiin kuvitelmiin asuinympäristön turvallisuudesta tai turvattomuudesta.

        Ei saa olla niin itsekeskeinen, että ottaa lemmikin, josta ei sitten viitsikään huolehtia asiallisesti ja lakien määrämällä tavalla.

        Jos haluaa lemmikiksi kissan, niin silloin kannattaa ottaa kissa, ei kai siinä sen kummempaa ole.

        Metsästyslain 85§ mukaan lemmikiksi otetun kissan heitteillejättö ja hylkääminen on kiellettyä ja eurooppalaisen lemmikkieläinsopimuksen mukaan omistajansa kotipiirin rajojen ulkopuolella ilman valvontaa oleva lemmikkieläin on heitteillä. Siinä selkeät raamit kaikille, niitä kun noudattaa kissansa kanssa niin eipä tule ongelmia.

        Totta, kissaa ei saa jättää heitteille. Siitä huolimatta ihmiset ottavat kesäkissan ja hylkäävät syksyn tullen.
        Euroopassa kissat saavat kulkea kaduilla ja tulivatpa ravintolaankin asiakkaiden iloksi.


      • ergadfvzsfvzs
        Onnell kirjoitti:

        Totta, kissaa ei saa jättää heitteille. Siitä huolimatta ihmiset ottavat kesäkissan ja hylkäävät syksyn tullen.
        Euroopassa kissat saavat kulkea kaduilla ja tulivatpa ravintolaankin asiakkaiden iloksi.

        Suomikin on Eurooppaa, mutta ei täällä ole kissoja ravintoloissa. Onneksi.

        -


      • Naamaba
        ergadfvzsfvzs kirjoitti:

        Suomikin on Eurooppaa, mutta ei täällä ole kissoja ravintoloissa. Onneksi.

        -

        Muistaakseni olen lukenut, että Suomessakin saa tuoda lemmeikkejä ravintolaan. Siitä on mainittava, jotta allergikot tietävät.


      • eiyksijätetä
        Onnell kirjoitti:

        Jos asuinympäristössä on vaaroja, niin ei kannata hankkia kissaa ollenkaan. Ihminen ei saa olla niin itsekeskeinen, että ottaa kissan kun haluaa kissan lemmikiksi.

        Just noin, jos lähistöllä on muita kun omia teitä.Tai jos naapurit on lähempänä kuin 1km, niin ei pidä hankkia kissaa.Ja kun asuu kauempana muista, sen 1km, niin ei sinnekkään mitään kissoja, kun sinne tulee ne luonnon omat eläimet, jotka on kisuille vaaraksi.Ilves, susi, supi(tosin haitallinen vieraslaji), kettu, huuhkaja jne.Voivat alueelle tulla, niin kissa ei sillooin ole siellä turvassa.
        Kissa ei ole turvassa ulkona, jos se sinne yksin jätetään.Siksi kissan heitteillejättö onkin kielletty,ettei kissa ole vaaroissa.Kissa on aina vaaroissa, kun se kuljeksii pihalla yksinään ilman omistajansa valvontaa.Siihen ei vaikuta se, oliko piha sitten maalla tai kaupungissa.


      • suomellaomatlait
        Onnell kirjoitti:

        Totta, kissaa ei saa jättää heitteille. Siitä huolimatta ihmiset ottavat kesäkissan ja hylkäävät syksyn tullen.
        Euroopassa kissat saavat kulkea kaduilla ja tulivatpa ravintolaankin asiakkaiden iloksi.

        Vaan suomellapa on omat lait vaika eurooppaan kuulutaankin. Monissa paikoissa euroopassa saa myös koirien kanssa saa ulkoilla niin että juoksevat vapaana missä sattuu, vaan suomessa ei.


    • egtasegrasgsz

      No monessako sellaisessa suomalaisessa ravintolassa olet asioinut, jossa oli lemmikkejä?

      Tyypillisesti suomalainen vaihtaa ravintolaa, jos siellä näkyy vieraita lemmikkejä.

      -

      • Naamaba

        Helsingissä on tosi paljon sellaisia ravintoloita, jonne voi ottaa lemmikin mukaan.


      • sdfvstrbsrbvwaservawse

        No kuinka monessa niistä olet asioinut? Lemmikkisi kanssa ja ilman?

        Nimeä muutama malliksi.


      • asdfasdfasdfas
        Naamaba kirjoitti:

        Helsingissä on tosi paljon sellaisia ravintoloita, jonne voi ottaa lemmikin mukaan.

        Rajataan vielä sen verran lisää, että lemmikin on oltava kissa.

        Koiria näköjään toivotellaan tervetulleeksi joillekin terasseille, mutta niitäkään ei sisälle ravintoloihin.

        -


      • Naamaba
        asdfasdfasdfas kirjoitti:

        Rajataan vielä sen verran lisää, että lemmikin on oltava kissa.

        Koiria näköjään toivotellaan tervetulleeksi joillekin terasseille, mutta niitäkään ei sisälle ravintoloihin.

        -

        Kissakahvila Helsingissä. Ei ollut kissaa mukana.....


      • jätäkissakotiin
        Naamaba kirjoitti:

        Kissakahvila Helsingissä. Ei ollut kissaa mukana.....

        Et taida olla yhtään tietoinen kissakahvilan ideasta.Luulet ilmeisesti,että sinne mennään omat katit kainalossaXD

        Kissakahvilaan ei ole tervetulleita omat kissat, siellä kahvilassa on ne kissat jo valmiina.Joita voi silitellä,ja ihastella.Jos omasi kanssa meinaat mennä, jäät ulkopuolelle katteinesi.Eihän ne ota tietenkään riskiä,että kissansa sairastuvat tai joutuvat tappeluihin vierailevien kattien vuoksi.

        Suosittelen ottamaan selkoa kissakahviloista, ennenkun sitä omaa kattia alkaa sinne kiikuttamaan,ettei tule ovella heti ylläriä XD


      • a9wregsoijzesodifbjoized
        Naamaba kirjoitti:

        Kissakahvila Helsingissä. Ei ollut kissaa mukana.....

        Sinulla ei ollut kissaa mukana, eikä kyseessä ollut ravintola.

        Kun olikin yllätys - yllätys - KAHVILA.

        Eli kuten jo aiemmin tuli todettua; Suomikin on Eurooppaa, mutta ei täällä ole kissoja ravintoloissa. Onneksi.


      • kisukahvilat
        Naamaba kirjoitti:

        Kissakahvila Helsingissä. Ei ollut kissaa mukana.....

        Kissakahviloihin EI!! saa viedä omia kissoja


      • Naamaba
        a9wregsoijzesodifbjoized kirjoitti:

        Sinulla ei ollut kissaa mukana, eikä kyseessä ollut ravintola.

        Kun olikin yllätys - yllätys - KAHVILA.

        Eli kuten jo aiemmin tuli todettua; Suomikin on Eurooppaa, mutta ei täällä ole kissoja ravintoloissa. Onneksi.

        Turistit eivät voi tietää, onko kissat kahvilan omia vai asiakkaiden.


      • wtgsegfaQAAFA
        Naamaba kirjoitti:

        Turistit eivät voi tietää, onko kissat kahvilan omia vai asiakkaiden.

        Siitä huolimatta Suomessa ei ole kissoja ravintoloissa.

        Onneksi.


      • järkipäässä
        Naamaba kirjoitti:

        Turistit eivät voi tietää, onko kissat kahvilan omia vai asiakkaiden.

        Luuletko,että turistit ei huomaa, ei tajua, että ne kissat on siellä,ja ihmiset vaihtuu kokoajan?
        Mikseipä sitten joku suomalainenkin niin luule, kun täälläkin näköjään muutama XD


    • Kisuliinuja
      • sakostapukissalle

        Kissan päästäminen ulos ilman valvontaahan on "eläinsuojelurikos".Laki kieltää kissan heitteillejätön, kissa on heitteillejätetty jos se kuljeksii ilman omistajansa valvontaa.Ja jos omistaja ei kissaa vahdi, se voi poistuua omistajan pihapiiristä.Silloin kissa voi mennä vaaroihin, autoteille, koirien, ilvesten ja muiden ulottuville, tai lasten leikkipaikoille.
        Kissa on heitteillejätetty, kun se ylittää omistajansa pihapiirin rajat, tai jos omistaja ei ole kissaansa vahtimassa.
        Ihminen on julma, kun se päästää lemmikiksi ottamansa lemmikin vaaroihin tarkoituksella.Kissa voisi elää hyvän ja turvallisen elämän omistajansa luona, hänen järjestämissään ulkoilutiloissa, valvottuna ulkoillen, ja turvallisen ja pitkän elämän viettäen.
        On surullista, että vielläkin kissoja kohdellaan kaltoin, eikä niitä arvosteta kuten lemmikki koiria.
        Ei kukaan päästäisi tarkoituksella koiraansa öiksi,ja päiviksikin ulos yksinään, eikä kukaan jättäisi pihalle koiraa työpäiviksi, tai jopa viikoiksi.Kissan pitäjistä silti osa niin tekee, tietoisesti vaarantaa kisansa hengen.
        Toivottavasti sirutuspakko, ja sakot sirun myötä omistajalle kun kissa tavataan heitteiltä, saisivat ihmiset tajuamaan lemmikkikissan arvon.Kumma, että on sakotettava, ennenkun ihminen ymmärtää huolehtia itse omista lemmikeistään.

        Kissojen arvostus on suomessa todella alhainen, ja se johtuu niiden halvasta hankintahinnasta, parinkympin pentuja saa helpolla uusia, niin ei välitetä vaikka kissa katoaisi, tai menehtyisi.Otetaan sitten vaan uusi tilalle vaaroihin kärsimään, ja keksitään kaiken mailman verukkeita vastuuttomaan eläimenpitoon.
        Lait ovat kissojen turvaksi ja parhaaksi laadittuja, toivottaan että sirutuspakko, ja lakiuudistus toisi kissalle arvoisensa, turvallisen ja hyvän elämän.Liian paljon kissoja nykyään katoaa, ja jää autoteille.Kaikki tuollainen voidaan estää, kun kissoista huolehditaan lakien mukaan.Ja tarjotaan kissalle turvallinen elinympäristö, siellä omassa kodissa, ja omassa pihassa.
        Aivan samalla lailla, kun nyt koirienkin kanssa tehdään, ei se voi niin vaikeata oikeasti olla.Monet onneksi jo sen laillisen kissan pito taidon osaavat, toivottavasti he opettavat sen taidon niille osaamattomillekkin.Niin pelastuisi todella monien kissojen henki.


      • Turvallisuusennenkaikkea
        sakostapukissalle kirjoitti:

        Kissan päästäminen ulos ilman valvontaahan on "eläinsuojelurikos".Laki kieltää kissan heitteillejätön, kissa on heitteillejätetty jos se kuljeksii ilman omistajansa valvontaa.Ja jos omistaja ei kissaa vahdi, se voi poistuua omistajan pihapiiristä.Silloin kissa voi mennä vaaroihin, autoteille, koirien, ilvesten ja muiden ulottuville, tai lasten leikkipaikoille.
        Kissa on heitteillejätetty, kun se ylittää omistajansa pihapiirin rajat, tai jos omistaja ei ole kissaansa vahtimassa.
        Ihminen on julma, kun se päästää lemmikiksi ottamansa lemmikin vaaroihin tarkoituksella.Kissa voisi elää hyvän ja turvallisen elämän omistajansa luona, hänen järjestämissään ulkoilutiloissa, valvottuna ulkoillen, ja turvallisen ja pitkän elämän viettäen.
        On surullista, että vielläkin kissoja kohdellaan kaltoin, eikä niitä arvosteta kuten lemmikki koiria.
        Ei kukaan päästäisi tarkoituksella koiraansa öiksi,ja päiviksikin ulos yksinään, eikä kukaan jättäisi pihalle koiraa työpäiviksi, tai jopa viikoiksi.Kissan pitäjistä silti osa niin tekee, tietoisesti vaarantaa kisansa hengen.
        Toivottavasti sirutuspakko, ja sakot sirun myötä omistajalle kun kissa tavataan heitteiltä, saisivat ihmiset tajuamaan lemmikkikissan arvon.Kumma, että on sakotettava, ennenkun ihminen ymmärtää huolehtia itse omista lemmikeistään.

        Kissojen arvostus on suomessa todella alhainen, ja se johtuu niiden halvasta hankintahinnasta, parinkympin pentuja saa helpolla uusia, niin ei välitetä vaikka kissa katoaisi, tai menehtyisi.Otetaan sitten vaan uusi tilalle vaaroihin kärsimään, ja keksitään kaiken mailman verukkeita vastuuttomaan eläimenpitoon.
        Lait ovat kissojen turvaksi ja parhaaksi laadittuja, toivottaan että sirutuspakko, ja lakiuudistus toisi kissalle arvoisensa, turvallisen ja hyvän elämän.Liian paljon kissoja nykyään katoaa, ja jää autoteille.Kaikki tuollainen voidaan estää, kun kissoista huolehditaan lakien mukaan.Ja tarjotaan kissalle turvallinen elinympäristö, siellä omassa kodissa, ja omassa pihassa.
        Aivan samalla lailla, kun nyt koirienkin kanssa tehdään, ei se voi niin vaikeata oikeasti olla.Monet onneksi jo sen laillisen kissan pito taidon osaavat, toivottavasti he opettavat sen taidon niille osaamattomillekkin.Niin pelastuisi todella monien kissojen henki.

        Kissalle tulee tarjota turvallinen elinympäristö. Ei tulisi mielenkään hankkia kissaa asuinalueelle, missä on lähellä lasten leikkipaikkoja ja vilkasliikenteisiä teitä.


      • 5ysehsehserher
        Turvallisuusennenkaikkea kirjoitti:

        Kissalle tulee tarjota turvallinen elinympäristö. Ei tulisi mielenkään hankkia kissaa asuinalueelle, missä on lähellä lasten leikkipaikkoja ja vilkasliikenteisiä teitä.

        Olet oikeassa. KISSALLE TULEE TARJOTA TURVALLINEN ELINYMPÄRISTÖ.

        Turvalliseen elinympäristöön kuuluu mm. VASTUULLINEN OMISTAJA, joka NOUDATTAA LAKIA ja huolehtii lemmikkinsä turvallisuudesta, esim. VALVOMALLA LEMMIKKINSÄ ULKOILUA.

        Kannattaa myös muistaa sekin tosiseikka, että auton alle voi helposti jäädä myös sellaisella tiellä, joka ei ole vilkasliikenteinen. Sellaisilla teillä ajetaan monesti lujaa, ne ovat mutkaisia ja metsäisiä, äänet vaimenevat niillä helposti ja niillä voi olla kissalle saalistettavia eläimiä, jotka vievät keskittymiskyvyn.


      • turvallineturvatonko
        Turvallisuusennenkaikkea kirjoitti:

        Kissalle tulee tarjota turvallinen elinympäristö. Ei tulisi mielenkään hankkia kissaa asuinalueelle, missä on lähellä lasten leikkipaikkoja ja vilkasliikenteisiä teitä.

        No,kerroppa, millainen se turvallinen elinympäristö sinun mielestäsi on?
        Ihmisillä kun vaikuttaa olevan monenlasia mielipiteitä siitä, eikä kaikki tavat kissaa pitää, ole edes lakien sallimia.Vaikka omistaja kuvitteleekin pitävänsä kissaa hyvin.

        A.Onko se tietön korpi, missä ei ole petolintuja,ei ilveksiä jne.ollenkaan,omaa maata on kolmiesnkymmentä hehtääsia, ja kissa kuljeksii siellä kuitenkin vaaroissa,ja ilman valvontaa?

        B.Vai onko se, se tuhannen neliön piha, jossa kissa pysyy korkeintaan viisi minuuttia, jonka jälkeen se onkin jo vieraiden riesana, ja vaaroissa tiellä likenteen ja petojen vuoksi?

        C.Vai onko se piha aidattu kissanpitäväsi, tai kissalla on siellä turvallinen aitaus, johon se halutessaan pääsee,ja vahingossa karkaaminen sieltä on estetty ?

        D.Vai onko se sellainen, jossa omistaja itse ulkoilee aina kissansa kanssa, ja tuo kissan sisälle, kun itsekkin tulee?

        E.Vai onko se kerrostalossa tai rivarissa, josta kissa jätetään yksin ulos.Autoteiden ja parkkialueiden sekaan , vaaroihin uloilemaan?

        F.Vai onko kissa takapihalla narussa tai vastaavassa, ja omistaja tarkkailee sen ulkoilua, ja päästää sen heti halutessa sisälle?

        Kerroppa,millainen on sinun oma "turvallinen alueesi", jossa kissasi ulkoilee ilman vaaroja.Ja miten olet saanut kissan omalla alueellasi pysymään?

        Olisi hienoa saada muita kissanpitoon toimivia vinkkejä, ja samalla parantaa omaa osaamistaan.


      • Turvallisuusennenkaikkea
        turvallineturvatonko kirjoitti:

        No,kerroppa, millainen se turvallinen elinympäristö sinun mielestäsi on?
        Ihmisillä kun vaikuttaa olevan monenlasia mielipiteitä siitä, eikä kaikki tavat kissaa pitää, ole edes lakien sallimia.Vaikka omistaja kuvitteleekin pitävänsä kissaa hyvin.

        A.Onko se tietön korpi, missä ei ole petolintuja,ei ilveksiä jne.ollenkaan,omaa maata on kolmiesnkymmentä hehtääsia, ja kissa kuljeksii siellä kuitenkin vaaroissa,ja ilman valvontaa?

        B.Vai onko se, se tuhannen neliön piha, jossa kissa pysyy korkeintaan viisi minuuttia, jonka jälkeen se onkin jo vieraiden riesana, ja vaaroissa tiellä likenteen ja petojen vuoksi?

        C.Vai onko se piha aidattu kissanpitäväsi, tai kissalla on siellä turvallinen aitaus, johon se halutessaan pääsee,ja vahingossa karkaaminen sieltä on estetty ?

        D.Vai onko se sellainen, jossa omistaja itse ulkoilee aina kissansa kanssa, ja tuo kissan sisälle, kun itsekkin tulee?

        E.Vai onko se kerrostalossa tai rivarissa, josta kissa jätetään yksin ulos.Autoteiden ja parkkialueiden sekaan , vaaroihin uloilemaan?

        F.Vai onko kissa takapihalla narussa tai vastaavassa, ja omistaja tarkkailee sen ulkoilua, ja päästää sen heti halutessa sisälle?

        Kerroppa,millainen on sinun oma "turvallinen alueesi", jossa kissasi ulkoilee ilman vaaroja.Ja miten olet saanut kissan omalla alueellasi pysymään?

        Olisi hienoa saada muita kissanpitoon toimivia vinkkejä, ja samalla parantaa omaa osaamistaan.

        Kissalle turvallinen asuinalue on sellainen, missä on vähän liikennettä. Kissa osaa liikkua omilla reviireillään. Kaikkialla ei ole ilveksiä, ahmoja, susia jne. Sellaisille asuinalueille ei tulisi hankkia kissaa. Kissa on yöeläin ja siten tärkeää kissalle, että voi liikkua öisin. Vastuullinen omistaja tietenkin on öisin kissan kanssa ulkona tuntikausia tai päästää kissansa yöksi ulos ja kissa tulee takaisin aamulla kotiinsa nukkumaan.


      • wgeaszgrszxegrfwszdf
        Turvallisuusennenkaikkea kirjoitti:

        Kissalle turvallinen asuinalue on sellainen, missä on vähän liikennettä. Kissa osaa liikkua omilla reviireillään. Kaikkialla ei ole ilveksiä, ahmoja, susia jne. Sellaisille asuinalueille ei tulisi hankkia kissaa. Kissa on yöeläin ja siten tärkeää kissalle, että voi liikkua öisin. Vastuullinen omistaja tietenkin on öisin kissan kanssa ulkona tuntikausia tai päästää kissansa yöksi ulos ja kissa tulee takaisin aamulla kotiinsa nukkumaan.

        Vastuullinen omistaja EI PÄÄSTÄ LEMMIKKIÄÄN HEITTEILLE.

        Semmoinen omistaja, joka päästää kissansa yöksi ulos ja kissa tulee (JOS TULEE) takaisin aamulla, ON HUONO JA VASTUUTON OMISTAJA.

        Lakikin jo tuommoisen hölmöilyn kieltää.


      • Turvallisuusennenkaikkea

        Kissalla onkin onnellinen elämä. Se on saanut metsästää vuodesta toiseen vanhuuteensa asti. Sillä on oma reviirialue, johon ei toisia kissoja päästänyt. Nyt ovat metsästysretket jääneet vähiin ja se nauttii eläkepäivistään. Toki kissa saa tuoretta lihaa syödä päivittäin ja hampaat ovat todella hyvät. Näkö ehkä hiukan heikentynyt, mutta muuten ok.


      • wgserhseghshshgshs
        Turvallisuusennenkaikkea kirjoitti:

        Kissalla onkin onnellinen elämä. Se on saanut metsästää vuodesta toiseen vanhuuteensa asti. Sillä on oma reviirialue, johon ei toisia kissoja päästänyt. Nyt ovat metsästysretket jääneet vähiin ja se nauttii eläkepäivistään. Toki kissa saa tuoretta lihaa syödä päivittäin ja hampaat ovat todella hyvät. Näkö ehkä hiukan heikentynyt, mutta muuten ok.

        Höpötystä. Laiskan ja vastuuttoman lemmikinomistajan satuilua.

        On kyse pelkästä hyvästä tuurista, jos säännöllisesti HEITTEILLÄ juossut kissa on kyennyt elämään vanhaksi.

        Toki vanhoilekin sattuu vielä vahinkoja, mikäli elinpäiviä riittää...


      • arvostusnollassa
        Turvallisuusennenkaikkea kirjoitti:

        Kissalle turvallinen asuinalue on sellainen, missä on vähän liikennettä. Kissa osaa liikkua omilla reviireillään. Kaikkialla ei ole ilveksiä, ahmoja, susia jne. Sellaisille asuinalueille ei tulisi hankkia kissaa. Kissa on yöeläin ja siten tärkeää kissalle, että voi liikkua öisin. Vastuullinen omistaja tietenkin on öisin kissan kanssa ulkona tuntikausia tai päästää kissansa yöksi ulos ja kissa tulee takaisin aamulla kotiinsa nukkumaan.

        Järkyttää, että nykypäivänäkin kissoja yhä vaan pidetään lakien vastaisesti ;/


    • Onnellinenkissa

      Kissa ei ole lainsuojaton.

      • piwijfpgwjpw3j4pfw3

        Eikä omistajansuojaton.

        Omistajan velvollisuus on huolehtia lemmikkinsä hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

        Eikä kumpaankaan kuulu HEITTEILLÄ juoksuttaminen


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe