lievä kehitysvamma

kaikki_samanarvoisia

Olen 25v nainen, ja itselläni todettiin lapsena lievä kehitysvamma, kuulin asiasta joskus teini-iässä, mutta en vain halunnut uskoa sitä että olisin kehitysvammainen, vaikka vain lievästi.. sitten se vain unohtui ja vähän myöhemmin aikuistuttuani olen monesti miettinyt asiaa, ja oikeastaan nykyään olen vain helpottunut asiasta, ja sinut itseni kanssa. Kuitenkin ei ole juurikaan tullut tästä mitenkään puhuttua kenenkään kanssa, ja olen käynyt ammatillista erityisoppilaitosta, jossa myös oli kehitysvammaisia, niin lievästi kuin vaikeastikin, ja monien kanssa heistä,tulin hyvin toimeen. ->Olivat ihania persoonia. mulla myös on syntymästäni lähtien ollut kuulovamma, ja myöskin on ollut mielenterveydellisiäkin ongelmia. Pohdinkin että kulkeeko usein kehitysvamma ja mielenterveysongelmat käsikädessä? ja miksei tämän mainitun viimeisimmän koulun henk.koht.opintosuunnitelman papereissani mainittu lievästä kehitysvammastani? Se kuitenkin vaikuttaa kuulovammankin lisäksi oppimisessani.
Matematiikassa oli suuria vaikeuksia,ja sainkin ylä-asteella tukiopetusta, ja myös yksinkertaisetkin laskutehtävät aiheuttavat usein vaikeuksia, ja hahmottamisessa yms on ollut ongelmia. Tunnen itseni nuoremmaksi henkisesti, ja fyysinen kehitykseni ja kasvuni oli lapsena hidasta.Suuttuessani, etenkin nuorempana saatoin olla agressiivinenkin, mikä ilmeisesti on kehitysvammaisille tyypillistä? (niin olen netistä lukenut ja käsittänyt) Tunnen usein oloni erilaiseksi ja ulkopuoliseksi, mikä varmaankin selittyy tällä lievällä kehitysvammaisuudella.

Niin siis,asiaan :)

Miten lievä kehitysvamma ilmenee teillä, arkielämässä? vai ilmeneekö mitenkään? mainitsetteko kehitysvammaisuutenne esim uusille ystäville, taikka kumppanille?

kertokaa nyt kaikkea asiaan liittyen mitä mieleenne tulee :) olisi kiva kuulla ja jakaa kokemuksia.

tsemppiä! erilaisuus on rikkaus :)

48

19608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heta8

      Minulla on lievästi kehitysvammainen poika,jo aikuisiässä.Hän ei ulkonäöltään poikkea muista ihmisistä,mutta hänen ajatusmaailmansa on omalaatuinen,suppea,ja hän saattaa sanoa töksäyttää täykeästi huomaamatta sitä itse...lapsena oli ylivilkas,agressiivinenkin välillä.mutta ikä on tuonut rauhallisuutta luonteeseen.Tykkää rutiineista,ne tuovat turvallisuutta elämään.Oppi lukemaan ja kirjoittamaan myöhemmin kuin muut,motoriset taidot kehittyi normaalisti.Yritän kehua ja kannustaa häntä kovasti,sillä se vie eteenpäin jos mikä.Tällä hetkellä hän on autoloulussa,joskin kortti näkyy olevan lujassa.teoriakokeista on vaikea päästä läpi,mutta on päätetty että kortti saadaan vielä.Asioden hoitamisessa tarvitsee apua,käyttää varoen rahaa koska ei ymmärrä sen merkitystä,mutta olen kannustanut asioimaan,siinähän sitä oppii...En usko että mielenterveysongelmat kuuluu kehitysvammaisuuteen,vaan jokaisella on oma tapansa käsitellä vaikeuksia.Lapseni kohdalla olen huomannut tämän siten,että hän on ihan ulalla,jos jotain järkyttävää sattuu,ei ollenkaan oma itsensä.Asioista vaan pitää pystyä puhumaan jonkun kanssa,eikä määrätä heti lääkkeitä.Olen tutkiskellut lapsuuttani ja itseäni,minullakin on ollut ja on yhä autistisia piirteiä,minun on esim.vaikea mennä juttelemaan ihmisille,hyväksyn vain harvoja valittuja ihmisiä lähelleni,ja minulla on omat selviytymiskeinoni vaikeissa asioissa.Uskon että selviydyt hienosti tästä elämästä,tuleva kumppanisi hyväksyy sinut sellaisena kuin olet,vaikka kerrotkin vammastasi.

      • lievä kehityksen..

        heta8, sinulla on oikea asenne ja tsemppiä kovasti pojallesikin,tuliko ajokortti taskuun? :) itse myös tarvitsin silloin aikoinaan paljon ylimääräisiä ajotunteja, teoriakoe meni ekalla läpi ja siten myös ajokoekin :) eli oppiminen on hidasta mullekin, mutta kun oppii,silloin todella oppii :)

        niin ja siis korjauksena se että minulla siis aikoinaan todettiin lievä kehityksen viivästymä, niin siis onko se nimenomaan sama asia kuin lievä kehitysvamma? vai tarkoittavatko ne ihan eri asioita? ja tämä lievä kehityksen viivästymä näkyy ainakin mulla siten,että oppiminen ja asioitten sisäistäminen on hitaampaa kuin muilla,matemaattisissa jutuissa suuria vaikeuksia, ja sitten myöskin nuo voimakkaat raivokohtauksetkin uskoakseni johtuu myös muidenmuassa tuosta kehityksen viivästymisestä, ja rutiinit on mullekin todella tärkeitä, sekä sekin on tuttua niinkuin pojallesikin, että jos jotakin järkyttävää tapahtuu,reagoin hyvin voimakkaasti ja menen ihan "ulalle". Sekä rahankäytössäkin on edelleen paljon opettelemista,siinä asiassa en ole ollut vieläkään täysin itsenäinen,vaan joutunut jatkuvasti lainaamaan rahaa,esim äidiltäni. Ja mulla on aina ollut tiettyjä pakkoneurooseja, siis että saatan jäädä jankkaamaan ja miettimään samaa asiaa moneen otteeseen,eli "levy jää päälle", ja äitini sanoi että lapsuudessani saatoin solmia kengännauhoja moneen kertaan yhteen menoon, siispä ajatuksen jumiutuminen, ja asioihin jumittaminenhan kuuluu myös ainakin oman käsityksen mukaan tähän kehityksen viivästymiseen. Ja myös nyt aikuisuudessakin herkästi jään jumittamaan joskus esim pukeutumisessa, vessaan, yms pieniinkin asioihin.. Muuten sitten tämä viivästymä ei elämässäni eikä ulkonäössäkään näy. muutakuin joskus käyttäytymisessä ja asioitten oppimisessa.. Kykenen myös asumaan itsenäisesti, joskin enkauheasti viihdy yksin kotona, vaan saatan päivittäin näin sairaseläkkeellä ollessa käydä lähellä asuvan äitini luona. Ystäviä lähellä ei mulla juurikaan ole,enkä tällä hetkellä kykene käymäänmissään kursseilla tms harrastuksissa masennukseni ja jännittämisen vuoksi. Tulipa pitkä kirjoitus, mutta tuntuu että edelleen paljon kysymyksiä tämän suhteeb ja kovasti kaipaisin tutustua muihin ikäisiini joilla olisi tätä kehityksen viivästymää,siten ymmärtäisimme paremmin toisiamme ja voisi jakaa ajatuksia asioista.

        toistan uudelleen,anteeksi,kysymyksen, että tarkoittavatko termit lievä kehityksen viivästymä ja lievä kehitysvamma samaa asiaa?

        hienoa että näistä asioista on nykyään paljon puhuttu,se mahtava tv-sarja, toisenlaiset frendit on osoittanut että miten tavallisia ja ihania ihmisiä,elämäniloisia ja avoimia ovat huolimatta kehitysvammasta, eikä se enää ole mikään häpeä! tänä päivänä saa hyvin tukea ja apua kaikkeen jos vain pyytää ja tarvitsee,

        Mutta surullinen olen hieman työllistymisestä, kun elämme ns,suorittaja yhteiskunnassa,kaikki pitää tehdä ja oppia mahdollisimman nopeasti, ja jos,kuten minä,jolla on myöskin vaikea kuulovamma,jäisin senkin vuoksi helposti "jalkoihin" työelämässä. Mutta onneksi on työpajoja, kuntouttavaa tytoimintaaja monet antavat lmeisesti mahdollisuuden myös meille "erityisille" ihmisille työssäkin. :) oikeasti kehitysvammaiset ovat hyvin viisaita, ja ns. "vajaa-älyisyydestä/heikkolahjaisuudesta" on turha puhuakaan,ne termit joutaisivat jo romukoppaan!

        sekin on tosi kuin vesi,että se oikea puoliso itselle hyväksyy mutkin täysin tämmöisenä omana itsenäni, ja rakastaa aidosti. Voin sitten sanoa ettähei,mulla on lievä kehityksen viivästymä,eikä se säikäytä oikeaa ihmistä, Tosin joku voisi saada väärän käsityksen siitä, mutta aina voi selventää että olen aikuinen, ja itsenäinen suurimmaksi osaksi,siinä missä muutki , ja ihmisiähänme kaikki lopulta vai olemme, erilaisia, lahjakkuuksinemme, vajavaisuutemme yms.. :)

        mukavaa syksyn jatkoa ja iloa kaikille immeisille :)


      • hande59hk1
        lievä kehityksen.. kirjoitti:

        heta8, sinulla on oikea asenne ja tsemppiä kovasti pojallesikin,tuliko ajokortti taskuun? :) itse myös tarvitsin silloin aikoinaan paljon ylimääräisiä ajotunteja, teoriakoe meni ekalla läpi ja siten myös ajokoekin :) eli oppiminen on hidasta mullekin, mutta kun oppii,silloin todella oppii :)

        niin ja siis korjauksena se että minulla siis aikoinaan todettiin lievä kehityksen viivästymä, niin siis onko se nimenomaan sama asia kuin lievä kehitysvamma? vai tarkoittavatko ne ihan eri asioita? ja tämä lievä kehityksen viivästymä näkyy ainakin mulla siten,että oppiminen ja asioitten sisäistäminen on hitaampaa kuin muilla,matemaattisissa jutuissa suuria vaikeuksia, ja sitten myöskin nuo voimakkaat raivokohtauksetkin uskoakseni johtuu myös muidenmuassa tuosta kehityksen viivästymisestä, ja rutiinit on mullekin todella tärkeitä, sekä sekin on tuttua niinkuin pojallesikin, että jos jotakin järkyttävää tapahtuu,reagoin hyvin voimakkaasti ja menen ihan "ulalle". Sekä rahankäytössäkin on edelleen paljon opettelemista,siinä asiassa en ole ollut vieläkään täysin itsenäinen,vaan joutunut jatkuvasti lainaamaan rahaa,esim äidiltäni. Ja mulla on aina ollut tiettyjä pakkoneurooseja, siis että saatan jäädä jankkaamaan ja miettimään samaa asiaa moneen otteeseen,eli "levy jää päälle", ja äitini sanoi että lapsuudessani saatoin solmia kengännauhoja moneen kertaan yhteen menoon, siispä ajatuksen jumiutuminen, ja asioihin jumittaminenhan kuuluu myös ainakin oman käsityksen mukaan tähän kehityksen viivästymiseen. Ja myös nyt aikuisuudessakin herkästi jään jumittamaan joskus esim pukeutumisessa, vessaan, yms pieniinkin asioihin.. Muuten sitten tämä viivästymä ei elämässäni eikä ulkonäössäkään näy. muutakuin joskus käyttäytymisessä ja asioitten oppimisessa.. Kykenen myös asumaan itsenäisesti, joskin enkauheasti viihdy yksin kotona, vaan saatan päivittäin näin sairaseläkkeellä ollessa käydä lähellä asuvan äitini luona. Ystäviä lähellä ei mulla juurikaan ole,enkä tällä hetkellä kykene käymäänmissään kursseilla tms harrastuksissa masennukseni ja jännittämisen vuoksi. Tulipa pitkä kirjoitus, mutta tuntuu että edelleen paljon kysymyksiä tämän suhteeb ja kovasti kaipaisin tutustua muihin ikäisiini joilla olisi tätä kehityksen viivästymää,siten ymmärtäisimme paremmin toisiamme ja voisi jakaa ajatuksia asioista.

        toistan uudelleen,anteeksi,kysymyksen, että tarkoittavatko termit lievä kehityksen viivästymä ja lievä kehitysvamma samaa asiaa?

        hienoa että näistä asioista on nykyään paljon puhuttu,se mahtava tv-sarja, toisenlaiset frendit on osoittanut että miten tavallisia ja ihania ihmisiä,elämäniloisia ja avoimia ovat huolimatta kehitysvammasta, eikä se enää ole mikään häpeä! tänä päivänä saa hyvin tukea ja apua kaikkeen jos vain pyytää ja tarvitsee,

        Mutta surullinen olen hieman työllistymisestä, kun elämme ns,suorittaja yhteiskunnassa,kaikki pitää tehdä ja oppia mahdollisimman nopeasti, ja jos,kuten minä,jolla on myöskin vaikea kuulovamma,jäisin senkin vuoksi helposti "jalkoihin" työelämässä. Mutta onneksi on työpajoja, kuntouttavaa tytoimintaaja monet antavat lmeisesti mahdollisuuden myös meille "erityisille" ihmisille työssäkin. :) oikeasti kehitysvammaiset ovat hyvin viisaita, ja ns. "vajaa-älyisyydestä/heikkolahjaisuudesta" on turha puhuakaan,ne termit joutaisivat jo romukoppaan!

        sekin on tosi kuin vesi,että se oikea puoliso itselle hyväksyy mutkin täysin tämmöisenä omana itsenäni, ja rakastaa aidosti. Voin sitten sanoa ettähei,mulla on lievä kehityksen viivästymä,eikä se säikäytä oikeaa ihmistä, Tosin joku voisi saada väärän käsityksen siitä, mutta aina voi selventää että olen aikuinen, ja itsenäinen suurimmaksi osaksi,siinä missä muutki , ja ihmisiähänme kaikki lopulta vai olemme, erilaisia, lahjakkuuksinemme, vajavaisuutemme yms.. :)

        mukavaa syksyn jatkoa ja iloa kaikille immeisille :)

        Nimimerkille lievästi kehitysvammainen
        Tässä olisi vähän asiaa en tiedä onko lievä kehitysvamma/lievä kehityksen viivästy
        mä, mutta minä olin aikanaan Lehtimäen opistolla joka on tarkoitettu kehitys cp liik
        unta niinkuin monivammaisille nuorille että nuorille aikuisille. Ja minä olin siellä luku
        kauden 76-77 enkä päässyt ammattilouluun kun ei ollut ammattiin valmentavaa tav
        oitetta niinkuin näillä jotka hakee Kelalta koulutustukea tai sitten valtion myöntämää
        opintotukea voivat hakea opiskelijat jotka ei ole työkyvyttömyyseläkkeellä. Ja ne jot
        ka sitä haki on varmaan lievästi kehitysvammaisia kelpaavat rippikouluunkin terveid
        en kanssa ulkonäkö oli samanlainen kuin terveillä, ai mistäkö tiedän kun ramppasi
        n koko 80-luvun 70-luvun lopulta 90- luvun puoleen väliin asti ja pidin pienen tauon
        vaikka olisi pitänyt lopettaa se ramppasminen siellä. Ja ennen Lehtimäen opistoa k
        ävin vammaisille tarkoitetun rippikoulun Pieksämäellä kun en olin yhtä täydellinen k
        un ne vai oliko Lehtimäen opisto tarkoitettu terveille ei ole vaan kehitysvammaisille
        ollut jo 43 vuotta vuodesta 71 lähtien, tänä päivän siellä opiskelee nuoria niinkuin a
        ikuisia jotka hakee kuntoutustukea eläkkeelle siirtymisen ehkäisemiseksi jos opiske
        lulla on ammattiin valmentava tavoite tai valtion myöntämää opintotukea voivat ha
        kea opiskelijat jotka ei ole työkyvyttömyyseläkkeellä selostus on sama kuin aikase
        missa esitteissä joita minulla oli 3kpl. Ja sitten tämä kehitysvammaisten tuki r.y. ni
        inkuin Me Itse r.y. työnantajia siitä kun kun ei ota kehitysvammaisia töihin eikä työn
        antajat suostu allekirjoittamaa työehtosopimusta kehitysvammaisten kanssa, eikä n
        e saa työehtosopimusten mukaista palkkaa on täyttä tuubaa ei pidä tippaakaan pai
        kkaansa koska nämä kehitysvammaiset joita näin Lehtimäen opistolla pääsi heti n
        uorena Alavuden(nyk.Luovi) Kuhankoski Perttulan(nyk.Kiipulan ammattikouluun/op
        ostoon). Eihän tämä Vuorenpään Kari joka minunkin asiaa ajaa niin edes tiedä näi
        stäkään vammaisiata mitään joita oli Lehtimäen opistolla vaikka istuu varajäsenen
        ä Lehtimäen opiston hallituksessa esim. tämä minun ex muija oli siellä Lehtimäen o
        pistolla kun kävin siellä 89 kevät talvella ja pääsi Perttulan ammattikouluun ja haki
        Kelalta koulutustukea tai valtion myöntämää opintotukea jos ei ollut työkyvyttömyy
        seläkkeellä, ja minä pääsin vasta 2006 kyseiseen ammattikouluun Marraskuun alu
        ssa ja olin 7kk ja teen avotyötä vaikka luvattiin palkka eläkkeen lisäksi kun kävin 15
        vuotta sitten ja hain varastoalalle enkä päässyt silloin valmistuin kiinteistöalalle ja
        meinasin perua koko opiskelun kun pääsin liian myöhään ja teen avotyötä vaikka lu
        vattiin palkka eläkkeen lisäksi kun käytiin tutustumassa entisen työvalmentajan kan
        saa LehtisenMika meidät otti vastaan Salmisen Seija joka sanoi että tärkeintä ei ole
        palkka vaan työn sisältö sekä elämän laatu. Ja kun lähetin textarin etten tule niin se
        soitti minun entiselle työnvalmentajalle ja jouduinopis puhutteluun käytiin tiukka käd
        en vääntö niistä vammaisista jotka näin itsekin siellä Lehtimäen opistolla jotka hake
        e Kelalta koulutustukea tai valtion myöntämää opintotukea jos ei ole työkyvyttömyy
        selälleellä, ja tivasin Lehtisen Mikalta onko Ahosen terve vai vammainen minun ex
        Lehtisen Mika siihen meidän asiakkaat jotka tulee Perttulan ammattikoulusta on elä
        ke paperit kourassa ja on osaajia tai kokopäivä eläkkeellä etsitään yhdessä työpaik
        at ja laaditaan avotyösopimus. Haki vielä Mettälän Juhan joka on oikein asiantuntija
        kaikki vammaset pistetään automaattisesti eläkkeelle vertasi minua Siwan kassaan
        joka saa 7€ tunti verot otetaan pois käteen jää vain 850€ sinullahan on hyvä eläke
        työosuusraha ei tarvii maksaa veroja on kohta tonnin!


      • hande59hk1
        lievä kehityksen.. kirjoitti:

        heta8, sinulla on oikea asenne ja tsemppiä kovasti pojallesikin,tuliko ajokortti taskuun? :) itse myös tarvitsin silloin aikoinaan paljon ylimääräisiä ajotunteja, teoriakoe meni ekalla läpi ja siten myös ajokoekin :) eli oppiminen on hidasta mullekin, mutta kun oppii,silloin todella oppii :)

        niin ja siis korjauksena se että minulla siis aikoinaan todettiin lievä kehityksen viivästymä, niin siis onko se nimenomaan sama asia kuin lievä kehitysvamma? vai tarkoittavatko ne ihan eri asioita? ja tämä lievä kehityksen viivästymä näkyy ainakin mulla siten,että oppiminen ja asioitten sisäistäminen on hitaampaa kuin muilla,matemaattisissa jutuissa suuria vaikeuksia, ja sitten myöskin nuo voimakkaat raivokohtauksetkin uskoakseni johtuu myös muidenmuassa tuosta kehityksen viivästymisestä, ja rutiinit on mullekin todella tärkeitä, sekä sekin on tuttua niinkuin pojallesikin, että jos jotakin järkyttävää tapahtuu,reagoin hyvin voimakkaasti ja menen ihan "ulalle". Sekä rahankäytössäkin on edelleen paljon opettelemista,siinä asiassa en ole ollut vieläkään täysin itsenäinen,vaan joutunut jatkuvasti lainaamaan rahaa,esim äidiltäni. Ja mulla on aina ollut tiettyjä pakkoneurooseja, siis että saatan jäädä jankkaamaan ja miettimään samaa asiaa moneen otteeseen,eli "levy jää päälle", ja äitini sanoi että lapsuudessani saatoin solmia kengännauhoja moneen kertaan yhteen menoon, siispä ajatuksen jumiutuminen, ja asioihin jumittaminenhan kuuluu myös ainakin oman käsityksen mukaan tähän kehityksen viivästymiseen. Ja myös nyt aikuisuudessakin herkästi jään jumittamaan joskus esim pukeutumisessa, vessaan, yms pieniinkin asioihin.. Muuten sitten tämä viivästymä ei elämässäni eikä ulkonäössäkään näy. muutakuin joskus käyttäytymisessä ja asioitten oppimisessa.. Kykenen myös asumaan itsenäisesti, joskin enkauheasti viihdy yksin kotona, vaan saatan päivittäin näin sairaseläkkeellä ollessa käydä lähellä asuvan äitini luona. Ystäviä lähellä ei mulla juurikaan ole,enkä tällä hetkellä kykene käymäänmissään kursseilla tms harrastuksissa masennukseni ja jännittämisen vuoksi. Tulipa pitkä kirjoitus, mutta tuntuu että edelleen paljon kysymyksiä tämän suhteeb ja kovasti kaipaisin tutustua muihin ikäisiini joilla olisi tätä kehityksen viivästymää,siten ymmärtäisimme paremmin toisiamme ja voisi jakaa ajatuksia asioista.

        toistan uudelleen,anteeksi,kysymyksen, että tarkoittavatko termit lievä kehityksen viivästymä ja lievä kehitysvamma samaa asiaa?

        hienoa että näistä asioista on nykyään paljon puhuttu,se mahtava tv-sarja, toisenlaiset frendit on osoittanut että miten tavallisia ja ihania ihmisiä,elämäniloisia ja avoimia ovat huolimatta kehitysvammasta, eikä se enää ole mikään häpeä! tänä päivänä saa hyvin tukea ja apua kaikkeen jos vain pyytää ja tarvitsee,

        Mutta surullinen olen hieman työllistymisestä, kun elämme ns,suorittaja yhteiskunnassa,kaikki pitää tehdä ja oppia mahdollisimman nopeasti, ja jos,kuten minä,jolla on myöskin vaikea kuulovamma,jäisin senkin vuoksi helposti "jalkoihin" työelämässä. Mutta onneksi on työpajoja, kuntouttavaa tytoimintaaja monet antavat lmeisesti mahdollisuuden myös meille "erityisille" ihmisille työssäkin. :) oikeasti kehitysvammaiset ovat hyvin viisaita, ja ns. "vajaa-älyisyydestä/heikkolahjaisuudesta" on turha puhuakaan,ne termit joutaisivat jo romukoppaan!

        sekin on tosi kuin vesi,että se oikea puoliso itselle hyväksyy mutkin täysin tämmöisenä omana itsenäni, ja rakastaa aidosti. Voin sitten sanoa ettähei,mulla on lievä kehityksen viivästymä,eikä se säikäytä oikeaa ihmistä, Tosin joku voisi saada väärän käsityksen siitä, mutta aina voi selventää että olen aikuinen, ja itsenäinen suurimmaksi osaksi,siinä missä muutki , ja ihmisiähänme kaikki lopulta vai olemme, erilaisia, lahjakkuuksinemme, vajavaisuutemme yms.. :)

        mukavaa syksyn jatkoa ja iloa kaikille immeisille :)

        No taisi tulla oikein liuta kirjoitusvirheitä lukihäiriöstä johtuu kait no kun olen vammai
        nen niin en osaa kirjoittaa kunnolla, siitä kait johtuu niin ja kun olin siellä Perttulan a
        mmattikoulussa meni sukset ristiin sen Asuntola ohjaajan kanssa. Kun oltiin hankki
        massa minulle silmälaseja niin ensin haettiin soskusta avustusta jos saisi jos ei saisi
        niin olis niin toinen vaihtoehto olisi ostaa ne erissä 75€ erä. Ja kun se tutki minun tili
        otteet niin eipä tullutkaan mitään, niin en tiedä sanoiko ope vai minun asuntola ohja
        aja että tämä Kauppilan Raija hoitaa tämän asian sanoin että sitä ämmää ei tähän sotketa koska se kävi uhkailemassa minua 24 vuotta sitten kun otin yhteen tämän a
        suntolaohjaajan kanssa keväällä 2007 eihän siitä sinun yhteistyöstä tule mitään sen
        Kauppilan Raijan kanssa kun sinä ajattelet mitä tapahtui 24 vuotta sitten sehän ajaa
        sinun etua huolehtii sinun rahaasioosta. Ja onko Anttilan Jennan ratkaisu sinun ratk
        aisu kun sanoin että vaihdan maisemaa niinkuin se teki saan ja 2 vaiheinen ajokortti
        kuulemma maksaa 2000€ nykyisin ehkä enemmän sekä bensat vakuutukset sekä v
        erot, no tärkeintähän ei ole palkka vaan työn sisältö ja elämän laatu ei siinä mitään
        ajokorttia sekä autoa pysty hankkimaankaan itse se kyllä ajeli omalla autolla niinkui
        n muukin henkilökunta opiskelijat mutta en minä vaikka olisi mieli tehnyt tai halun
        nut!


      • eikka1987

        minulla todettiin 16vuotiaana lieväkehitysvamma nyt olen 29vuotias.


      • Anonyymi
        lievä kehityksen.. kirjoitti:

        heta8, sinulla on oikea asenne ja tsemppiä kovasti pojallesikin,tuliko ajokortti taskuun? :) itse myös tarvitsin silloin aikoinaan paljon ylimääräisiä ajotunteja, teoriakoe meni ekalla läpi ja siten myös ajokoekin :) eli oppiminen on hidasta mullekin, mutta kun oppii,silloin todella oppii :)

        niin ja siis korjauksena se että minulla siis aikoinaan todettiin lievä kehityksen viivästymä, niin siis onko se nimenomaan sama asia kuin lievä kehitysvamma? vai tarkoittavatko ne ihan eri asioita? ja tämä lievä kehityksen viivästymä näkyy ainakin mulla siten,että oppiminen ja asioitten sisäistäminen on hitaampaa kuin muilla,matemaattisissa jutuissa suuria vaikeuksia, ja sitten myöskin nuo voimakkaat raivokohtauksetkin uskoakseni johtuu myös muidenmuassa tuosta kehityksen viivästymisestä, ja rutiinit on mullekin todella tärkeitä, sekä sekin on tuttua niinkuin pojallesikin, että jos jotakin järkyttävää tapahtuu,reagoin hyvin voimakkaasti ja menen ihan "ulalle". Sekä rahankäytössäkin on edelleen paljon opettelemista,siinä asiassa en ole ollut vieläkään täysin itsenäinen,vaan joutunut jatkuvasti lainaamaan rahaa,esim äidiltäni. Ja mulla on aina ollut tiettyjä pakkoneurooseja, siis että saatan jäädä jankkaamaan ja miettimään samaa asiaa moneen otteeseen,eli "levy jää päälle", ja äitini sanoi että lapsuudessani saatoin solmia kengännauhoja moneen kertaan yhteen menoon, siispä ajatuksen jumiutuminen, ja asioihin jumittaminenhan kuuluu myös ainakin oman käsityksen mukaan tähän kehityksen viivästymiseen. Ja myös nyt aikuisuudessakin herkästi jään jumittamaan joskus esim pukeutumisessa, vessaan, yms pieniinkin asioihin.. Muuten sitten tämä viivästymä ei elämässäni eikä ulkonäössäkään näy. muutakuin joskus käyttäytymisessä ja asioitten oppimisessa.. Kykenen myös asumaan itsenäisesti, joskin enkauheasti viihdy yksin kotona, vaan saatan päivittäin näin sairaseläkkeellä ollessa käydä lähellä asuvan äitini luona. Ystäviä lähellä ei mulla juurikaan ole,enkä tällä hetkellä kykene käymäänmissään kursseilla tms harrastuksissa masennukseni ja jännittämisen vuoksi. Tulipa pitkä kirjoitus, mutta tuntuu että edelleen paljon kysymyksiä tämän suhteeb ja kovasti kaipaisin tutustua muihin ikäisiini joilla olisi tätä kehityksen viivästymää,siten ymmärtäisimme paremmin toisiamme ja voisi jakaa ajatuksia asioista.

        toistan uudelleen,anteeksi,kysymyksen, että tarkoittavatko termit lievä kehityksen viivästymä ja lievä kehitysvamma samaa asiaa?

        hienoa että näistä asioista on nykyään paljon puhuttu,se mahtava tv-sarja, toisenlaiset frendit on osoittanut että miten tavallisia ja ihania ihmisiä,elämäniloisia ja avoimia ovat huolimatta kehitysvammasta, eikä se enää ole mikään häpeä! tänä päivänä saa hyvin tukea ja apua kaikkeen jos vain pyytää ja tarvitsee,

        Mutta surullinen olen hieman työllistymisestä, kun elämme ns,suorittaja yhteiskunnassa,kaikki pitää tehdä ja oppia mahdollisimman nopeasti, ja jos,kuten minä,jolla on myöskin vaikea kuulovamma,jäisin senkin vuoksi helposti "jalkoihin" työelämässä. Mutta onneksi on työpajoja, kuntouttavaa tytoimintaaja monet antavat lmeisesti mahdollisuuden myös meille "erityisille" ihmisille työssäkin. :) oikeasti kehitysvammaiset ovat hyvin viisaita, ja ns. "vajaa-älyisyydestä/heikkolahjaisuudesta" on turha puhuakaan,ne termit joutaisivat jo romukoppaan!

        sekin on tosi kuin vesi,että se oikea puoliso itselle hyväksyy mutkin täysin tämmöisenä omana itsenäni, ja rakastaa aidosti. Voin sitten sanoa ettähei,mulla on lievä kehityksen viivästymä,eikä se säikäytä oikeaa ihmistä, Tosin joku voisi saada väärän käsityksen siitä, mutta aina voi selventää että olen aikuinen, ja itsenäinen suurimmaksi osaksi,siinä missä muutki , ja ihmisiähänme kaikki lopulta vai olemme, erilaisia, lahjakkuuksinemme, vajavaisuutemme yms.. :)

        mukavaa syksyn jatkoa ja iloa kaikille immeisille :)

        Ei kai se mikään kehitysvamma ole jos on kehittynyt hieman myöhään kaikki ei kehity neuvolan statistiikin mukaisesti .
        Tiedän yhden sellaisin hieman ”myöhemmin” kehittynee ja hän perusti oman firman ja hänellä on työläisiä ja kuulemma hyvä pomo, joten kaikki eivät kehity taulukoiden mukaan en sanoisi sitä edes viivästneeksi kehitykseksi sillä se on vaan ihmisen ominaisuus ja kehittyy mallia tahdollaan . Ja silti heistä tulee hyvinkin viisaita aikuisia


      • Anonyymi
        eikka1987 kirjoitti:

        minulla todettiin 16vuotiaana lieväkehitysvamma nyt olen 29vuotias.

        Miten se ilmeni sinulla kun se todettiin ?


    • HETA8

      Hei! Ja kiitos mukavasta kirjoituksestasi!Kuulostat hyvin paljon samanlaiselta kuin poikani,mukavalta ihmiseltä!Sai viimein ajokortin,takana autokoulua 10kk,ylimääräisiä ajotunteja,5 yritystä teoriakokeesta kunnes inssinä oli sellainen henkilö joka osasi hommansa,eli suullisen tenttimisen!Ajokoe meni läpi toisella yrittämällä,ensimmäinen epäonnistui koska oli tottunut siihen että opettaja sanoo jos ajaa ylinopeutta...tajusin jälkikäteen että olisi pitänyt ymmärtää selittää että se inssi ei sitten neuvo vaan pitää itse tehdä päätökset liikenteessä ajaessa.Niin pohdiskelit että mitä eroa noilla kehityksen viivästymällä ja lievällä kehitysvammaisuudella on...eipä taida olla paljonkaan,hyvin paljon samanlaisilta kuulostatte.Poikani toivoo myös löytävänsä työpaikan,yritetään myös itse kuulostella josko löytyisi jotain päivän täytettä.Mukavaa jatkoa sinulle,toivon että löydät rinnallesi sen oikean,niin myös poikani toivoo.Asioilla on tapana järjestyä parhain päin,on hyvä sanonta!

    • waky

      Hei!

      Minun kaveripiiriini kuuluu lievästi kehitysvammainen nuori mies. Kehitysvammaisuus ilmenee arjessa monin tavoin. Asioiden ymmärtäminen ja käsittäminen on heikkoa. Ajattelu on hyvin kapea-alaista ja välillä itsekeskeistäkin. Kaverini saa helposti raivareita pienistäkin asioista ja taantuu tällöin aivan pienen lapsen tasolle. Tarvitsee paljon toisten tukea ja ohjausta asioihin. Pettymysten sietokyky on heikkoa ja saattaa sulkeutua kotiinsa pitkäksikin aikaa pienestäkin pettymyksestä. Ottaa myös helposti yleisestkin asiat henkilökohtaisena loukkauksena. Rahan ja ajan hahmottaminen on vaikeaa. On yrittänyt aloittaa myös opintoja useassa paikassa, mutta ne ovat aina jääneet kesken. Ajokorttikin hänellä on ja on tehnyt hetkellisesti jopa taksikuskinkin hommia, mutta ei sitten lopulta kyennyt niin haasteelliseen työhön. Myös muisti on hänellä heikko ja tuntuu, että hän on koko ajan ihan "pihalla" kaikesta.

      Tämä minun kaverini on ylisosiaalinen. Halailee kaikkia ja pitää kaikkia kavereinana jo ensi tapaamisesta lähtien. Ei kykene asumaan yksin, vaan asuu sellaisessa "yhteisössä".

      Tämä minun kaverini on aivan ihana ihminen ja minulle todella tärkeä

    • HETA8

      Hei!Me ollaan käytetty muistilappuja,ja jos sopii jonkun kans jotain.pyytää että laitappa mulle lapulle että muistan.Ja kalenteriin myös laitetaan ylös menoja.Mun poika pääsi kauppaan osa-aika töihin,on tykänny kovasti olla siellä.Että näin ne asiat järjestyy parhain päin kun oikein toivoo!Onpa mukava kun hyväksyt kaverisi sellaisena kuin hän on,ystäviähän me jokainen tarvitaan tässä elämässä!Minä kyselen pojaltani työpäivästä,toisinaan tykkää kertoa,toisinaan tiuskaisee että mitä siinä kyselet,jolloin katson parhaaksi lopettaa kyselyt...huomaan että hän tarvii omaa rauhaa työpäivän jälkeen.Toisaalta ajattelen että on hyväkin kun on asiakaspalvelutyössä,joutuu väkisinkin tekemisiin ihmisten kanssa,kun kyselevät.Toivottavasti poika ei vastaa töykeästi,niinkuin hänellä tapana on joskus äsähtää,tarkoittamatta,ja ilman että itse sitä huomaa.Hyvää jatkoa ystävyydellenne!

    • waky

      Hei ja paljon kiitoksia viestistä!

      Kaveristanikin huomaa tämän, että hän tarvitsee ajoittain omaa rauhaa, vaikka onkin ylisosiaalinen. Kaverissani minua huolettaa erityisesti se, että hän on kirjaimellisesti kaikkien kaveri (lisää mm. jokaisen kohtaamansa ihmisen facebookissa kaverikseen) eli häneltä puuttuu itsesuojeluvaisto täysin. Tämän takia häntä on pahoinpidelty ja käytetty hyväksi. Tämä tuntuu minusta pahalta. Olenkin usein huolissani kaveristani, koska hän liikkuu paljon erilaisissa porukoissa ja pitää tosiaan kaikkia ystävänään. Halailee kaikkia ym. Pelkään tosissani, että hänelle sattuu jotain...

      • ROKOTTEET

        ROKOTTEET.


    • ..........

      :)

      • sadness face 89

        hei! ymmärrän hyvin monia tähän ketjuun vastanneita.
        Minulla todettiin jo lapsena avaruudellinen hahmotushäiriö.
        kävin koko peruskoulun erityisluokkaa jossa olivat kaikki oppiaineet mukautettuja.
        Erityisen vaikeaa oli matikka.
        9-luokalla opo ehdotti minulle että olisin hakenut erityisammattikouluun opiskelemaan mutta pistin vastaan pääsin normaaliin ammattikouluun opiskelemaan kokki puolelle. Luokanvalvojani tiesi minun oppimisvaikeuksista aloitettuani ammattikoulun siellä sain osan aineista mukautettuja ja osan joudun opiskelemaan niinkun muutkin. koin todella vaikeaksi ammattikoulun,kun minua kiusattiin koko ammattikoulu ajan ja luokkalaiset eivät pystyneet ymmärtäään minun erillaisuuttani.
        Olisin halunnut keskeyttää
        opinnot mutta luokanvalvoja yritti että jatkan vaikka väkisin ja valmistun.
        Sain käytyä ammattikoulun loppuun mutta sain todella huonot arvosanat siihen vaikuttivat minun oppimisvaikeudet joihin en saanut tarpeeksi tukea ja se että minua kiusattiin ja olin paljon pois koulusta koska minua ahdisti mennä kouluun.

        Hahmotushäiriö minulla ilmenee sillä että en pysty hahmottamaan miten asioita tehdään jos joku näyttää ensin mallia miten joku asia tehdään unohdan sen samantien tai minulle pitää monta ketaa näyttää miten asia tehdään.

        Sosiaaliset tilanteet ovat minulle vaikeita en pysty hahmottamaan tälläisiä tilanteita uusien ihmisten kanssa en heitä huumoria ja kuuntelen vieressä kun muut puhuvat enkä itse sano mielipiteitä ääneen.
        Enkä yleensä keksi mitä puhuisin uusien ihmisten kanssa.
        Olen saanut tämä takia monien vihat niskoilleni koska minusta ei olla pidetty sen takia,kun puhun niin vähän ja ollaan sanottu suoraan,että olen sisäänsulkeutunut ja hiljainen.
        Olen ruvennut saamaan ahdistus kohtauksia. Ne tulevat siitä,että minua ahdistaa kysyä uusilta ihmisiltä neuvoa ja miten jotkut asiat tehdään.
        Minulle on vain suuri kynnys kysyä aina. Myös uusille ihmisille puhuminen ahdistaa enkä tykkää tavata uusia ihmisiä.


        Minulla on vähän kavereita mutta heidät olen tuntenut lapsesta asti.
        He ovat käyneet samaa erityisluokkaa,kun minä.
        Heidän seurassaan puhun paljon ja heitän huumoria ja pystyn olemaan oma itseni.

        Minulla on myös pahoja keskittymisvaikeuksia jos koulussa joutuu kuuntelemaan jonkun ihmisen tylsää esitelmää jostain aiheesta minua rupeaa ahdistamaan enkä jaksa keskittyä kuuntelemaan.
        Silloin jaksan kuunnella jos aihe kiinnostaa minua.
        Olen myös sellainen että minun pitää saada tehdä jotain en jaksa olla tekemättä mitään ja haluan olla kokoajan menossa.


        Olen ollut siitä lähtien työtön,kun valmistuin ammattikoulusta.
        Siitä on jo 5-vuotta aikaa.
        Ammattikoulussa oli 3 työharjoittelua mutta niistä paikoista en saanut töitä.
        Olen yrittänyt käydä 5-vuoden aikana te-toimiston järjestämillä kursseilla niissä ole aina joutunut kiusatuksi ja silmätikuksi ihmisten on vaikea ymmätää minua,kun olen hiljainen ja minulla menee oma aikansa ennen kun ymmärän jonkun asian. Viimeisimmällä kussilla joka liitttyi keittiötyöhön en ymmärtänyt ruoka ohjeessa mittoja ja kysyin neuvoja eräältä samalta kurssilta olevalta hän rupesi haukkumaan minua ja nauroi,että enkö minä ymmärrä noin yksinkertaista asiaa.
        Harjoitteluissa minusta taas ei olla pidetty sen takia,kun en ole sosiaalinen.
        Olen joka puolella saanut kuulla että olen ahkera työntekijä mutta liian hiljainen ja epäsosiaalinen.
        Te-toimistossa minua ei olla ymmäretty


        eikä olla osattu auttaa.
        Olen yrittänyt myös hakea opiskelemaan amk mutta se on aina tyssännyt pääsykokeiden vaikeaan matikkaan.
        Olen myös hakenut mollin sivuilta te-toimiston koulutuksiin niiihin en ole tullut valituksi.
        Välillä tunnen tilanteen toivottomaksi,kun opiskelemaan tuntuu vaikealta päästä ja opiskelu on vaikeaa. Myös sekin tuntuu vaikealta,kun kukaan työnantaja ei halua palkata minun kaltaista ihmistä.
        Vanhempani jatkuvasti sanovat,että minun tulisi etsiä töitä mutta koen että se on minulle vaikea ja ylitsepääsemätön juttu.


    • ÄITIMUORI

      Hei!Minusta sinun tulisi hakeutua lääkäriin,ja pyytää lääkärintodistusta työkyvyttömyyseläkkeelle,sillä et ole tasavertainen työnhakutilanteessa,ja kotikaupunkisi olisi velvollinen lakiin perustuen etsimään sinulle tukityöpaikan.Näin sinulla olisi perustoimeentulo eläkkeessä ja pieni työtulo tukityöstä.Voit myös käydä juttelemassa kotikaupunkisi kehitysvammahuollossa,he ovat sitä varten että auttavat asiassa,ja hakemisessa.Nykyisin on niin vaikea muutoinkin löytää töitä,ymmärrän sinua hyvin!

    • sadness face 89

      hei! monet samaa erityisluokkaa käyneet ystäväni heillä on tukityöpaikka ja osa heistä työskentelee työkeskuksessa.
      Olen kuullut että he saavat todella huonosti palkkaa sieltä ja vaikka he ovat aikuisia heidän vanhempansa hoitavat heidän laskunsa ja maksavat vuokran.
      Heillä ei ole myöskään omia pankkitunnuksia.
      Minä taas asun yksin minulla on omat pankkitunnukset ja maksan itse kaikki laskuni ja pyrin hoitamaan itse asiani niin hyvin,kun osaan.
      Elän hyvin itsenäisesti ja näen omia vanhempiani harvemmin.
      Monet kaveri aina työkeskus viikon jälkeen lähtevät vanhemmilleen asumaan viikonlopuksi ja lomilla myös asuvat siellä.

      Pitääkö tuonne kehitysvamma huoltoon viedä todisteeksi jotain lappuja?

      • Anonyymi

        Normaaliälyiselle ihmiselle erityiskoulun todistus on ikuinen taakka työllisyyttä ajatellen. Jos on vain lukihäiriö tai fyysisesti vammainen, niin erityiskoulu on suuri virhe tällaiselle oppilaalle. Tavalliseen ammattikouluun tai lukioon pääseminen voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta erityiskoulun todistuksella, kun ei välttämättä ole sitä samaa oppimäärää suoritettu.

        Elämässä kun ei ole holhottuna olemisen lisäksi helpotuksia, vaan vaatimukset ovat kovat. Ihminen jää helposti jalkoihin, jos ei osaa täyttää lomakkeita tai ymmärrä annettuja ohjeita.

        Se on aikamoinen karhunpalvelus, jos normaaliälyiseltä lapselta, jolla on joku vaikeus tai fyysinen rajoite, ei odoteta mitään osaamista elämässä. Kehitysvammaisille löytyy kaikki tuki työllistymisestä alkaen, muttei sitten normaaliälyisille omiin vaikeuksiin.


    • ÄITIMUORI

      Hei!Kun sinulla on todettu jo lapsena lievä kehitysvamma,sinulla on varmaan jotain lääkärinlausuntoja asiasta,ota mukaan kaikki sellaiset paperit, mitä tutkimuksia sinulle on lapsena tehty,ja mitä nyt löytyy.Hienoa että osaat hoitaa itse omat raha-asiasi,myös näin voi tehdä.Tai niin että edunhoitaja hoitaa,tai vanhemmat.Minulla on aikuinen lievästi kehitysvammainen aikuinen lapsi,hoidan hänen raha-asiat,mutta hänellä on myös oma pankkikortti,ja on oppinut käyttämään hyvin käteistäkin rahaa.Monesti vanhemmat luulevat ettei lapsi kykene hoitamaan raha-asioitaan,mutta kyllä sen taidon voi opetella jokainen.Niin se eläke ja tukieläke sekä eläkkeensaajan hoitotuki,korotettu on n.890ekk,tuetusta työstä palkka on jotain 300e kk,mutta siitä ei mene veroa,ja asumistukeakin saa,joten kyllä noilla toimeen tulee mielestäni!

      • lukihäiriöinen

        Sadness_face89 kertoi vain diagnoosina olevan hahmotushäiriö, eikä kyseessä ole kehitysvamma! Hahmotushäiriön perusteella vammaispalvelupuolelle ei ole mitään asiaa, eikä ole minkäänlaista oikeutta eläkkeeseen! Voihan se olla mahdollista, että hänen kouluaikoinaan siellä samasssa erityiskoulussa oli kehitysvammasia, ADHD-lapsia yms.

        Itsekin olin peruskoulussa erityisluokassa kielistä lukihäiriöni takia ja siellä erityisluokassa oli monenlaista porukkaa, toiset tarvitsi enemmän tukea, toiset taas vähemmän, ja se vaikeus löytyi tietyltä osa-alueelta, mikä ei estänyt kuitenkaan elämästä normaalia elämää. Hyvä esimerkki oon mä. Itselläni kielet takkuaa lukihäiriön takia, mutta matemaattisesti oon lahjakas. Lukioon ei ikävä kyllä ollut mitään asiaa, koska se on enimmäkseen kielipainotteinen. Onneksi kuitenkin ammattikoulusta löysin sen matematiikkapainotteisen alan, ja tyytyväisiä ollaan, kun se oma juttu löytyi :)


    • oma määritelmä niin

      Lievästi kehitysvammaisista on

    • Tanja 40

      Hei osaisiko joku sano minkä ikäinen on ikä tasoltaan lievä kehitys vammainen minulle se dioknosoitiin 35 vuoden iässä vaikka lapsena olin paljon tutkimuksissa silloin ei todettu kun yli vilkkaus nyt 6 käytiä psygologilta ja vamma muka todettu en sitten tiedä

      • Anonyymi

        Lääketieteellisesti lievästi kehitysvammainen on 9-12-vuotiaan tasolla. Tuon ikäiset ymmärtävät ja osaavat asioita.

        On hyvä muistaa, että kehitysvammaisetkin kehittyy omassa tahdissaan. Tietylle tasolle ei siis ikuisesti jäädä. Ihan keskivaikeasti kehitysvammainenkin voi oppia puhelimen ja tietokoneen käytön sekä liikkumaan julkisilla.

        Lievästi kehitysvammaisilla on nykypäivänä mahdollisuudet asua omassa asunnossa, suorittaa ammattikoulutus ja käydä tavallisella työpaikalla, jossa on mahdollisesti vähäinen tuki mukana. He seurustelevat, tapailevat kavereita ja harrastavat taiteita tai urheilua siinä missä muutkin. Jotkut heistä pärjää omin nokkineen ja ilman edunvalvontaa. Toiset pyytää raha-asioissa neuvoa asuntolan ohjaajilta tai vanhemmilta. Kaikki kehitysvammaiset ei suinkaan ole yhdestä puusta veistettyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääketieteellisesti lievästi kehitysvammainen on 9-12-vuotiaan tasolla. Tuon ikäiset ymmärtävät ja osaavat asioita.

        On hyvä muistaa, että kehitysvammaisetkin kehittyy omassa tahdissaan. Tietylle tasolle ei siis ikuisesti jäädä. Ihan keskivaikeasti kehitysvammainenkin voi oppia puhelimen ja tietokoneen käytön sekä liikkumaan julkisilla.

        Lievästi kehitysvammaisilla on nykypäivänä mahdollisuudet asua omassa asunnossa, suorittaa ammattikoulutus ja käydä tavallisella työpaikalla, jossa on mahdollisesti vähäinen tuki mukana. He seurustelevat, tapailevat kavereita ja harrastavat taiteita tai urheilua siinä missä muutkin. Jotkut heistä pärjää omin nokkineen ja ilman edunvalvontaa. Toiset pyytää raha-asioissa neuvoa asuntolan ohjaajilta tai vanhemmilta. Kaikki kehitysvammaiset ei suinkaan ole yhdestä puusta veistettyjä.

        minnä olenn keskivaikesti kehtysvamanen osan liiku julkisla ja käytä titokoneta ja puhelintta
        osan julkisla linja autola kulke toimita keskukseen
        jonna


    • PILLI9191

      NO VOI MINUN LAPSELLANI ON TODELLA VAKAVA KEHITYSVAMMA JA HÄN ON 18V OLEN ILOINEN KUN HÄN PÄÄSI LAITOKSEEN

      • Essika12346

        ja hän on tosi surullinen muttakun siellä hän saa parasta hoitoa kehitysvammaan toivon että hän pian ymmärtää tilanteen voi pientä Emmiäni soitelkaa kaikki kertokaa tilanteenne 0465997782


    • Minä olen 24 vuotias nainen ja minulla on diagnoosina Lievä älyllinen kehitysvammaisuus. En ole vieläkään saanut vastausta siihen olenko kehitysvammainen vai en, enkä välttämättä koskaan saakaan varmuutta asiaan. Olen siis aina kyseenalaistanut kehitysvammaisuuteni. Ja jos olen kehitysvammainen,niin minulla on vaikeuksia hyväksyä sitä... Olen toisaalta aika varma,että JOTAIN puutetta minulla älyllisellä puolella on ,mutta onko se lievää kehitysvammaisuutta vai pelkkää heikkolahjaisuutta,niin en tiedä........ Heikkolahjaisuushan ei ole vielä kehitysvammaisuutta vaan heikkolahjaisilla on korkeampi älykkyys kuin kehitysvammaisilla. Paitsi ei kai se ihan niinkään mene? Älykkyyttähän on monenlaista. Oletan(En ole varma oikein mistään) ,että esim jotkut heikkolahjaiset saattavat olla joissain asioissa tyhmempiä kuin levästi kehitysvammaiset.? Onko se näin? Olenko oikeassa,ettei se älykkyys ole niin yksiselitteistä?

      Meneekö se niin,että kehitysvammaiseksi määritellään vain TIETYNLAISEN älykkyyden perusteella? Eli jos näin olisi,niin sehän tarkoittaisi,että kehitysvammaiset voivat osittain olla tosi älykkäitä? Eli kehitysvammainen voi olla osittain älykkäämpi kuin heikkolahjainen tai normaali älyinen? Meneekö se niin?

      Minun on vaikea hyväksyä kehitysvammaisuuttani(jos nyt olen kehitysvammainen),mutta osallistun ehkä vuonna 2017 kehitysvammaisten sopeutumisvalmennuskurssille Oulaisissa Taukokankaan hyvinvointikeskuksessa.
      Se saattaa EHKÄ auttaa minua olemaan sinut itseni kanssa,hyväksymään mahdollinen kehitysvammaisuuteni. Minullakin on ollut aika vaikea elämä ja lapsuus kun äiti oli niin epävakaa ja isäkin oli tasapainoton. Se on varmasti vaikuttanut psyykkeeni. Olisi kiva tietää olenko lievästi älyllisesti kehitysvammainen vai heikkolahjainen.

      Terveisin Anna Arvaamaton

      • Anonyymi

        Mullakin on lievä älyllinen kehitysvamma. Vaikka kyse on vain laaja alaisesta oppimisen vaikeudesta. Heikkouksista, puutteista ja ominaisuuksista. Ahdistaa.. Haen työkyvyttömyys eläkettä. Saa nähdä saanko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin on lievä älyllinen kehitysvamma. Vaikka kyse on vain laaja alaisesta oppimisen vaikeudesta. Heikkouksista, puutteista ja ominaisuuksista. Ahdistaa.. Haen työkyvyttömyys eläkettä. Saa nähdä saanko.

        Hei,
        Pääsitkö työkyvyttömyys eläkkeelle ja jos niin miten. Itselläni aina hylätään hakemukset.


    • jogiin

      Kirjotit "yläaste" väärin. Sanaan "yläaste" ei tule yhdysmerkkiä.

    • Äoppä69

      Minulla on 21 vuotias poika jolla tutkimuksissa erittäin epätasainen kyky profiili. Tällöin puhuttiin jopa lievästä kehitysvammasta. Me vanhemmat emme tätä tekstiä hyväksyneet.. Hän on suorittanut ammattikoulun, armeijan ja nyt käy töissä. Mutta jotain on. Hän on impulsiivinen, matikka tosi heikkoa, hän kertoilee satuja aivan käsittämättömiä tarinoita joissa ei ole mitään järkeä. Nykyään ei ole juurikaan kavereita. Asuu kotona huone on kui kaatopaikka, nukkuu vaatteet päällä milloin missäkin sohvalla. Jättää kaikki tavarat niille sijoilleen ja on ainakin äitiä kohtaan tosi hankala. Ei juo mut hassaa rahat mihin milloinkin. Isää pitää jumalana ja äiti on se kaiken paha. Siskonsa kanssa ei juuri puhu mitään.... Oi ja voi. Haluaisin että hän lähtisi pikku hiljaa omilleen, mut hän ei halua.

      • Anonyymi

        Olisko skitsofrenia tai psykoosipiireinen persoonallisuus? Tuollainen henkilö voi varsinkin psykoottisessa vaiheessa vaikuttaa myös jälkeen jääneeltä


    • linnutlentää

      Missä tuo epätasainen kyky profiili -diagnoosi annettiin?Ehkä pitäsis ruveta pikkuhiljaa valmisteleen kotoa pois muuttoa,omiin oloihin.Tarvii apua varmaan alussa mutta voi käydä niin kuin meillä,että oma koti onkin siisti ja järjestyksessä,vaikka vanhempien luona asuessaan olikin sottapytty.Pitää opettaa pitämään siivouspäiviä.ja pyykinpesupäiviä,laskut voi laittaa suoraveloitukseen,ja laskea paljonko jää nostovaraa,jospa oppii sitten rahaakin käyttämään,kun pitää omat ruuat ostaa.Meitä on moneksi,toiset lapset tarvii tukea pitempään kuin toiset,mutta kyllä hekin elämässä selviävät!Ymmärrän väsymisesi,minäkin väsyn kun lapset palaavat kotiin takaisin kun siipeensä saavat...parisuhteessa,elämässä yleensä.

    • Anonyymi

      Itse välillä häpeän omaa lievää kehitysvammaani. Olen naiivisti kuvitellut olevani ihan normaal ja terve mutta sitten kun sain tietää tästä, rupesin potemaan huonoa itsetuntoa ja häpeää. Olen jopa ollut salaa vihainen vanhemmille että miksi he päättivät tehdä minua mutta eihän se kuitenkaan heidän vikansa ole. Olen yrittänyt olla tarpeeksi "näkymätön" jotta kukaan muu ei saa selville mun vammaisuudesta koska pelkään siitä johtuvasta syrjinnästä. Vaikka nyt näen asioiden hopeapuolet, niin toivon että seuraavassa elämässäni syntyisin täysin normaalina. Samalla toivon että maailmasta tulisi täysin tasavertainen.

      • Anonyymi

        Leuka pystyyn! Kehitysvammojen syyt jää tuntemattomiksi joissain tapauksissa. Muista, että et ole syyllinen kehitysvammaasi, oli sen aiheuttaja mikä tahansa.

        Nykyään kehitysvammaisetkin voi hankkia ammatillisen koulutuksen eryisammattikoulusta. Mediassakin on tullut esille kehitysvammaisten menestystarinoita malleina, näyttelijöitä ja muusikkoina.

        Tänä päivänä kehitysvammaisella on hyvät edellytykset elää lähes samanlaista elämää kuin muutkin ihmiset. Ei teitä piiloteta sentään toisin kuin ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leuka pystyyn! Kehitysvammojen syyt jää tuntemattomiksi joissain tapauksissa. Muista, että et ole syyllinen kehitysvammaasi, oli sen aiheuttaja mikä tahansa.

        Nykyään kehitysvammaisetkin voi hankkia ammatillisen koulutuksen eryisammattikoulusta. Mediassakin on tullut esille kehitysvammaisten menestystarinoita malleina, näyttelijöitä ja muusikkoina.

        Tänä päivänä kehitysvammaisella on hyvät edellytykset elää lähes samanlaista elämää kuin muutkin ihmiset. Ei teitä piiloteta sentään toisin kuin ennen.

        Joo ja jos tähän syyllinen on niin se on vanhempien geenit. Geenejä voi helposti saastuttaa alkholismilla, tupakiinnilla ja muilla päihteillä. Yritän itse pysyä "näkymättömänä" koska en kestö syrjiviä ihmisiä tai muuten syntyy suuri halu satuttaa heitä.


    • Anonyymi

      Ajattelin varata ajan lekurille ja kysyä olenko kehari. :D

    • Anonyymi

      Itse sain 38v.lievä älyllinen kehitysvamma diagnoosin.Ihmettelin koko nuoruuteni miksi en ollut kuin muut.elämä oli ja on todella haastavaa.Mutta että päin.

    • Anonyymi

      Nimimerkille anonyymi.Erityiskoulua käy harvemmimmin normaali älynen.

    • Anonyymi

      Avaruudillinen kehitysvamma voi hyvä Sylvi näitä juttuja!

    • Anonyymi

      Käytän cp-keppejä ja rullatuolia sekä örisen epäselvästi. Mielestäni se on rikkautta!

    • Anonyymi

      Pirullinen vamma.ulkonäkö normaali pää ei.

    • Anonyymi

      Miten lievä kehitysvammaisuus on määritelty, jos pystyy hoitamaan omat asiansa itsenäisesti, niin ei ole ongelmaa. Matematiikan osaamattomuus ei ole vielä kehitysvammaisuutta, jos perusmatematiikka kuitenkin onnistuu. Onko ongelmia yhteenlaskussa ja vähennyslaskuissa, jos pystyy peruslaskutoimituksiin sujuvasti ei ole kehitysvammaa, jos pystyt päässälaskuunkin, niin silloin ei ole kehitysvammaisuutta, ei edes lievää. Pystytkö tunnistamaan, mitä kello on kellotaulusta, jossa on iso viisari ja pikkuviisari, niin silloin hahmotat normaalisti. Lukihäiriöön voi liittyä vaikeuksia matematiikassa, mutta se ei ole kehitysvammaisuutta, ei edes lievää. On paljon muitakin aikuisia, jotka eivät osaa matematiikkaa tarpeeksi, jos mennään yhtälölaskuihin tai pidemmälle matematiikassa. Nämä ihmiset ovat humanisteja, eivät matemaattisesti suuntautuneita. Kaikki eivät ole lahjakkaita matematiikassa.

    • Anonyymi

      Itsellä on Lievä älyllinen kehitysvamma ja minä vihaan rutiineja.

      En osaa toimia ryhmässä ohjatusti kuten muut Lievästi älyllisenä kehitysvamman saaneeena osaa ihmisten kanssa en osaa olla sosiaaliset taidot nolla tasolla todettu olevan.

      Osaan itse hoitaa kaikki pankkitili asiat, täytää kelan asumistuki paperit ilman muiden ihmisten apua.

      Matematiikka on vahvuus Itselläni.

    • Anonyymi

      Itsellä on Lievä älyllinen kehitysvamma ihmissuhde taidot nolla tasolla kun taas matematiikka on vahvuus taito..

      Eli minun kohdalla 2015 asti kehitysvamma puolella työntekijät ovat sanoneet, että on selvittämättä Adhd tai Autismi diagnoosi.

      Ne jotka ovat ensin saanut Lievän älyllisen kehitysvamman niiden kohdalla kukaan kehitysvamma psykiatri työntekijä ei suostu selvitää Adhd tai Autismi diagnoosi joillain yli puolet on saanut saanut kehitysvamma alan työntekijöiden mielestä väärin Lievän älyllisen kehitysvamman.

      Toimi lomake minun kohdalla on ollut epätasainen älyllisen kehitysvamman takia.

      Olen jäänyt heikkolahjaisuus tasolle joka tarkoittaa, että on älyllisen kehitysvamman parempaan älykkyys tasoon kuuluvia eli älyllinen on taso on yli 70äö.

    • Anonyymi

      Minä kun omaa elämääni mietin, että minkälainen taakka ja pelkkä iso mieliharmi olen terveille ihmisille niin minusta ei olisi ollenkaan väärin jos vammaiselle annettaisiin myrkkyruiske. Vaikka ensin nukutettaisiin ja sitten annettaisiin myrkkyä olisi tehty se jo joskus lapsena kun huomattiin, että minulla on autismi, lievä kehitysvamma ja tarkkaavaisuushäiriö MBD joka nyt on ADHD. Tai mieluummin heti kun synnyin kun olisi jo silloin pitänyt huomata, että ei minusta ole eläjäksi kun synnyin alle 2 kilon painoisena ja huomattiin heti, että minä olen jollain tapaa vajaa.

    • Anonyymi

      Minä kun omaa elämääni mietin, että minkälainen taakka ja pelkkä iso mieliharmi olen terveille ihmisille niin minusta ei olisi ollenkaan väärin jos vammaiselle annettaisiin myrkkyruiske. Vaikka ensin nukutettaisiin ja sitten annettaisiin myrkkyä olisi tehty se jo joskus lapsena kun huomattiin, että minulla on autismi, lievä kehitysvamma ja tarkkaavaisuushäiriö MBD joka nyt on ADHD. Tai mieluummin heti kun synnyin kun olisi jo silloin pitänyt huomata, että ei minusta ole eläjäksi kun synnyin alle 2 kilon painoisena ja huomattiin heti, että minä olen jollain tapaa vajaa.

      On täysin normaalia tuntea ristiriitaisia tunteita kehitysvamman suhteen, erityisesti kun saa diagnoosin. On tärkeää muistaa, että kehitysvamma tai muut terveyshaasteet eivät määrittele sinua ihmisenä. Jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja arvokas omalla tavallaan, ja jokaisella on omat vahvuutensa.

      Häpeän tunteet voivat olla haastavia, mutta on tärkeää ymmärtää, että kehitysvamma ei ole sinun syytäsi eikä vanhempiesi syytä. Elämme monimutkaisessa maailmassa, ja kaikki eivät voi vaikuttaa siihen, millaiset haasteet he kohtaavat.On hienoa, että näet asioiden positiiviset puolet ja pyrit näkemään maailman tasavertaisena. Kannustan sinua myös jakamaan tunteitasi luotettavien ystävien, perheenjäsenten tai ammattilaisten kanssa. Puhuminen voi auttaa käsittelemään tunteita ja tarjoamaan tukea.Tiedän, että toivot tasavertaista maailmaa, ja tämä on tärkeä tavoite. Jokainen voi omalla panoksellaan edistää ymmärrystä ja kunnioitusta erilaisuutta kohtaan. Jos koet, että tarvitset tukea, harkitse ammattilaisen, kuten psykologin tai terapeutin, kanssa keskustelemista. He voivat auttaa sinua käsittelemään tunteitasi ja rakentamaan vahvempaa itsetuntoa

    • Anonyymi

      Moikka tuli vaan mieleen että papereissa luki et itellä on keskivaikea kehitysvamma eli onko keskivaikea ja lievä sama asia kumminkin asun täl hetkellä tuetussa asumisessa

    • Anonyymi

      En muista miten se meni tarkalleen, mutta olen nähnyt taulukon, jossa määritellään kehitysvamma ÄO:n perusteella (älykkyysosamäärä). Kirjoittamasi perusteella (maallikkona) en usko, että sinulla olisi keskivaikea kehitysvamma. Lievä ehkä.
      Itselläni on diagnosoimaton vamma (jälkikäteen ajateltuna ajattelen sen olevan lievä).
      Vammani näkyy nykyään lähinnä oppimisvaikeutena.

      Lapsena puhuin ikätovereihini verrattuna omituisia. Tykkäsin kuunnella ekaluokalla esim. Peppi Pitkätossu-laulua, kun muut kuuntelivat Hanoi Rocksia. Kolmosella tykkäsin Rasmus Nalle-sarjakuvista ja yläasteikäisenä hekottelin Autopartio 525-sarjiksille.

      Serkkuni sanoivat minua lapselliseksi, mitä tietysti olinkin.

      Vammani on seurausta noin yksivuotiaana tapahtuneesta hukkumisesta, mistä on lähinnä epäsuoria todisteita, toisen korvan alentunut kuulo, toisen silmän alentunut näkö, tasapainovaikeudet ja muut liikkumisvaikeudet. On kyllä onneksi toipumistakin tapahtunut, eli olen höpinöissäni vähän järkevöitynyt.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe