Koira ja lapset koulun jälkeen...

mietintää

Miten teillä käytännössä sujuu arki, kun aikuiset ovat töissä ja lapset tulevat koulusta kotiin jossa on koira? Haaveilemme omasta koirasta ja yritän kartoittaa näitä käytännön järjestelyjä ennen pennun hankintaa .Kyseessä olisivat lapset 1.-4.luokilta. Lähinnä aika jolloin koira on vielä pentu/nuori ja villi mietityttää. Entä jos lapsille tulee kavereita mukana? Uskallatteko antaa koiran ja tenavien olla päineen ilman aikuista vai onko koira toisessa huoneessa/pihalla kunnes aikuiset tulevat töistä?

112

3894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+16

      Ei ole hyvä ajatus jättää lapsia ja mitään eläimiä keskenään, sillä vahinkoja voi sattua... Lapset saattavat esim. rusentaa pienen koiranpennun tai jonkin muun pienen lemmikkieläimen (hamsteri, kani) ja loukata sen niin pahasti, että se pitää lopettaa tai tulee vähintään isot leikkaukset ja pahimmassa tapauksessa loppuelämän terveydelliset ongelmat esim. katkenneista luista tai rikkoutuneista nivelistä... Voit vain ajatella mitä se tekee lapsellesi henkisesti, jos hän vahingossa tappaa tai loukkaa pahasti pienen lemmikkinsä.

      Lapset ovat impulsiivisia ja riehuvat keskenään ja myös eläinten kanssa... He myös saattavat innostaa aikuisenkin koiran riehumaan, mutta eivät saakaan pysäytettyä koiran riehumista, sillä heillä ei ole taitoa ja auktoriteettia. Vaikka koira tuntisi lasten ystävät jo ihan pennusta lähtien, se silti tajuaa että he eivät kuulu sen "laumaan" ja saattaa suhtautua heihin eri tavalla kuin oman perheen lapsiin. Saattaa esim. komentaa heitä ja koirahan komentaa murisemalla, haukkumalla, näykkimällä. Kohta teillä onkin sitten "hullu" ja "aggressiivinen" koira jonka lopettamista toisten lasten vanhemmat vaativat, kun se on pahimmassa tapauksessa näykännyt toisen perheen lasta. Omalta väeltä koira nimittäin sietää pussailua yms. "iholle tulemista" mutta vierailta ei. Lapset eivät kuitenkaan tätä ymmärrä, ja herkästi sen unohtavat vaikka sitä kuinka olisi heille toitotettu.

      Koirien ja muiden eläinten tulee olla AINA aikuisten vastuulla ja lapsille ei saa tuota tehtävää sälyttää milloinkaan. Kannattaa siis ottaa koira vasta paljon myöhemmin, sillä mielestäni lapsesi ovat vielä ihan liian nuoria olemaan keskenään koiran kanssa, ja sittenkin kun koiran otatte, on parempi että jompi kumpi vanhemmista voi olla kotona sen pentuajan.

      • 1122334455667788

        höpön-löpön-mutua. "Musta tuntuu". Joo. Ihan kiwaa teoriaa, mutta oh-hoh-hoo! Maaliman sivu on pennut olleet yhdessä. Miksi ne nyt olisi erotettava toisistaan? Kuin hoituu pennun sosialisoituminen ja kiintyminen laumaan? Parhaiten niin, että pennut on keskenään mahdollisimman pitkään.


      • kyllä lapsille

        kyllä lapset voi jättää lapsen kanssa,itse hankin mäyräkoiran pennun kun lapsenlapsi oli kolmevuotias.kulkevat lenkillä koira hihnassa kahdestaan.jos lasta ei opeta pienestä olemaan koiran kanssa ei siitä enää myöhemmin tule koiran kasvattajaa eikä tule kunnon koiran kasvattajaa.nyt koira odottaa että lapsenlapsi tulee koira saa parempaa hoitoa kuin mitä itse joudan antamaan,sitä pestään rasvataan harjataan ruokitaan tietysti aikuisen opastuksella ruokaa ettei saa liikaa ja kasva punkeroksi.jos joku ajattelee jotain muuta ettei voi lasta jättää koiran kanssa puhuu kyllä aivan höpöja.lapselle tulee opettaa pienestä hoidot ja vastuu siitä on hyvä jatkaa koiran ja lapsen taivalta yhdessä.


      • 4+15

        14 16,
        Miksi tämä asiallinen viesti oli miinustettu? Olen samaa mieltä, eläin on aina aikuisen vastuulla.
        Meillä tyttärelle ostettiin koira, kun hän oli 11v. Oli jo pitkään pyydellyt, mutta sovittiin, että ensin hän opettelee kavereiden koirien hoitoa ja käy joka aamu lenkillä ennen koulua. Tyttö halusi koiraa niin paljon, että teki kaiken.
        Sitten meille tuli ehkä maailman ihanin koira. Tytär kävi sen kanssa koirakoulutuksissa ja näyttelyissä, muotovalioon asti. Rotuvalinta oli ehkä väärä, erittäin haasteellinen. Kotona koira oli kuitenkin hyvin perheläheinen ja ystävällinen.
        Koira nukkui pois tammikuussa, lapsetkin ovat jo muuttaneet pois kotoa.


      • niin...
        4+15 kirjoitti:

        14 16,
        Miksi tämä asiallinen viesti oli miinustettu? Olen samaa mieltä, eläin on aina aikuisen vastuulla.
        Meillä tyttärelle ostettiin koira, kun hän oli 11v. Oli jo pitkään pyydellyt, mutta sovittiin, että ensin hän opettelee kavereiden koirien hoitoa ja käy joka aamu lenkillä ennen koulua. Tyttö halusi koiraa niin paljon, että teki kaiken.
        Sitten meille tuli ehkä maailman ihanin koira. Tytär kävi sen kanssa koirakoulutuksissa ja näyttelyissä, muotovalioon asti. Rotuvalinta oli ehkä väärä, erittäin haasteellinen. Kotona koira oli kuitenkin hyvin perheläheinen ja ystävällinen.
        Koira nukkui pois tammikuussa, lapsetkin ovat jo muuttaneet pois kotoa.

        Riippuu vähän miten koira on koulutettu ja sopeutunut perheeseen ja toisekseen lapsille pitää opettaa mitä koiralle saa tai ei saa tehdä. Ei lapset mitään ääliöitä ole . . .

        Kyllä itse muistan pienenä, kun kaverin luona oli koira, eikä siitä mitään ongelmaa koskaan ollut. Eipä olisi silloin tullut mieleenkään koiraa rusentaa mihinkään, nämä on näitä ihme juttuja, ennemminhän lapsi vähän ehkä arastelee aluksi outua koiraa.

        Myöhemmin meile tuli omakin koira, eikä senkään kanssa ollut ongelmaa yksin olla, toki ei enää oltu ala-astelaisia silloin.

        Mutta tietysti, vastuu aina vanhemmilla, ja riippuu koirista sekä myös lapsista. Jos on kovin villit lapset, kannattaa sitten ehkä jättää väliin . . .


    • päivän selvä asia

      Jos noin tyhmiä kyselet jätä koira hankkimatta.

    • KALLE KELLO

      Hyvin menee, hankkikaa vaan koiranpentu, mutta miettikää tarkkaan rotu. Kaikki rodut eivät ole lapsiystävällisiä vaikka teillä lapset onkin jo vauvaiän ylittäneet. Kouluttakaa sitä sitten, ja muistakaa se ei ole ihminen vaan sille pitää näyttää oma paikkansa, eli on lauman alimmainen. Pennusta on paljon työtä, pissaa ja kakkaa sinne tänne, pureskelee ehkä paljonkin tavaroita/tuolin, pöydän jalkoja/mattoja jne. jos matkustelette tai menette paikkaan/tilaisuuteen jossa ei koiria saa olla, sitä ei saa vielä pentuja jättää yksin vaan sille on oltava hoitopaikka/hoitaja, aikuinen koira pärjää työpäivän ajan, mutta pentu ei. Olettehan tietoisia näistä asioista? Lapsille pitää takoa päähän, että pentua ei saa repiä, sen pitää antaa nukkua rauhassa, sitä ei saa ottaa sänkyyn (on riesa jos makaa samassa sängyssä, tähänhän ne oppii alta aikayksikön). Eläin kotona pettaa myös lapsille vastuuta (ulkoiluttaminen, ruokkinen ja kaikin puolin hoitaminen), mutta muistakaa, että koiran hoitovastuuta ei saa jättää lapsille.

      • Käyttäkää päätänne

        Hyvin menee sullaki oon 12 ja hoidan välillä muutama sata päisen nautakarjan yksin ni kyllä nuo koirankaa selviää. mutta elkää kummiskkaan ottakoo mitään pientä kun katkeaa jalat jo sohvalta hypätessä.
        Ps meillä on koira joka antaa jokaisen vieraan kattoa vaikka hampaisiin murisematta.


      • 1122334455667788

        Kellokallella taas mutua mutua mutua. Osa "teoriasta" oikein osa mutua.


      • KALLE KELLO
        1122334455667788 kirjoitti:

        Kellokallella taas mutua mutua mutua. Osa "teoriasta" oikein osa mutua.

        Kuule, KALLE KELLO kertoo: KALLE KELLOLLA on pari tenavaa ja ollut (valitettavasti menneessä muodossa) KAKSI koiraa (eri aikaan). Ensin tuli koira (pentuna), sitten tuli vauva (vanhempi lapsista), ei ongelmia, siitten tuli toinen (lapsi) joka sai oman osuutensa koiranhoitovastuusta kun oli 7 v. Valvonnassa pihalla sai pitää koiraa (iso kokoinen) remmissä "harjoitella" ja siitä se lähti. No eka koira kuoli ja seuraava olikin jo pentuiän ohittanut eli aikuinnen mikä sai kodin meiltä ja tätä tämä nuorempi ruokki, käytti lenkillä jne.. Asia, josta itse olen ylpeä. Lapset oppivat, että koiraa eikä mitään muutakaan kotieläintä EI SAA jättää hoidotta. Ne pitää ruokkia, ulkoiluttaa, pitää hyvänä jne.. He ymmärtävät sen, että kun otat eläimen, se on hoidettava ja pidettävä hyvin ja se on sinulla vuositolkulla, jopa 20 vuotta, lapsi kasvaa ja oppii tekemään asiat itse, mutta eläin EI. KALLE KELLO on nyt kertonut sinulle faktaa omasta elämästään.


      • leikki ja koulutus
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Kuule, KALLE KELLO kertoo: KALLE KELLOLLA on pari tenavaa ja ollut (valitettavasti menneessä muodossa) KAKSI koiraa (eri aikaan). Ensin tuli koira (pentuna), sitten tuli vauva (vanhempi lapsista), ei ongelmia, siitten tuli toinen (lapsi) joka sai oman osuutensa koiranhoitovastuusta kun oli 7 v. Valvonnassa pihalla sai pitää koiraa (iso kokoinen) remmissä "harjoitella" ja siitä se lähti. No eka koira kuoli ja seuraava olikin jo pentuiän ohittanut eli aikuinnen mikä sai kodin meiltä ja tätä tämä nuorempi ruokki, käytti lenkillä jne.. Asia, josta itse olen ylpeä. Lapset oppivat, että koiraa eikä mitään muutakaan kotieläintä EI SAA jättää hoidotta. Ne pitää ruokkia, ulkoiluttaa, pitää hyvänä jne.. He ymmärtävät sen, että kun otat eläimen, se on hoidettava ja pidettävä hyvin ja se on sinulla vuositolkulla, jopa 20 vuotta, lapsi kasvaa ja oppii tekemään asiat itse, mutta eläin EI. KALLE KELLO on nyt kertonut sinulle faktaa omasta elämästään.

        Sen verran Kalle, että koira turmelee niitä huonekaluja, jos sillä ei ole leikkikaluja. Mieluummin se leikkii omilla rakkailla leluillaan kuin sohvan jaloilla. Mieluummin se pureskelee puruluuta (jollaisia koiralle on hyvä antaa).
        Joku kenkä saattaa siinä mennä, jos pentu ottaa sellaisen leluksi. Mutta pentukin ymmärtää kieltoja, ja jos se jalkineita hakee, sitä pitää kieltää.

        En ole samaa mieltä että koira pitää alistaa lauman alimmaiseksi. Tiedän että on ihmisiä, joiden mielestä koiran pitää olla alistettu. Meillä on ollut kaksi isoa (60-kiloista) urospuoleista bernin paimenkoiraa, joita ei ole koskaan fyysisesti kuritettu. Koira oppii kyllä kuka on perheen auktoriteetti, ihan samoin kuin lapsikin. Leikkiessään pentuna se jo huomaa, että omistaja on vahvempi, ja kasvaa pitämään tätä auktotiteettina. Leikkiminen ja kouluttaminen riittää hyvin kertomaan koiralle, kuka perheessä määrää, väkivaltaa ei tarvita. Koira, jolla on hyvä suhde omistajaansa, tottelee kyllä mielellään aikuisia ja haluaakin heitä miellyttää.


      • KALLE KELLO
        leikki ja koulutus kirjoitti:

        Sen verran Kalle, että koira turmelee niitä huonekaluja, jos sillä ei ole leikkikaluja. Mieluummin se leikkii omilla rakkailla leluillaan kuin sohvan jaloilla. Mieluummin se pureskelee puruluuta (jollaisia koiralle on hyvä antaa).
        Joku kenkä saattaa siinä mennä, jos pentu ottaa sellaisen leluksi. Mutta pentukin ymmärtää kieltoja, ja jos se jalkineita hakee, sitä pitää kieltää.

        En ole samaa mieltä että koira pitää alistaa lauman alimmaiseksi. Tiedän että on ihmisiä, joiden mielestä koiran pitää olla alistettu. Meillä on ollut kaksi isoa (60-kiloista) urospuoleista bernin paimenkoiraa, joita ei ole koskaan fyysisesti kuritettu. Koira oppii kyllä kuka on perheen auktoriteetti, ihan samoin kuin lapsikin. Leikkiessään pentuna se jo huomaa, että omistaja on vahvempi, ja kasvaa pitämään tätä auktotiteettina. Leikkiminen ja kouluttaminen riittää hyvin kertomaan koiralle, kuka perheessä määrää, väkivaltaa ei tarvita. Koira, jolla on hyvä suhde omistajaansa, tottelee kyllä mielellään aikuisia ja haluaakin heitä miellyttää.

        Voi voi, että sinä se jaksat jankata. Ei se koira osaa tehdä eroa siitä onko se purulelu vai tuolin jalka se iskee hampaansa mihin haluaa ja mikä on lähinnä, vaikka kätesi, kun oikein kutkuttaa ikeniä. Sinä et tiedä koirista tai yleensäkään eläimistä mitään. Luuletko, että ne ajattelee kuin ihminen?


      • Kokemusta on
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Voi voi, että sinä se jaksat jankata. Ei se koira osaa tehdä eroa siitä onko se purulelu vai tuolin jalka se iskee hampaansa mihin haluaa ja mikä on lähinnä, vaikka kätesi, kun oikein kutkuttaa ikeniä. Sinä et tiedä koirista tai yleensäkään eläimistä mitään. Luuletko, että ne ajattelee kuin ihminen?

        Edellinen oli ensimmäinen kommenttini tähän keskusteluun ja ensimmäinen vastaukseni sinulle, joten luulet minua nyt toiseksi ihmiseksi.

        Minulla on kokemus 9 ja 7 vuotisiksi eläneistä bernin paimenkoirista, ja olen harrastanut koiratoimintaa (leirejä, näyttelyitä) näiden koirien kanssa, joten tiedän kyllä paljon koirista.

        Vai järsii koira vaikka käsiäni, kun sen ikeniä kutittaa? No höpö-höpö! Kokeileppa hommata sille koirallesi niitä puruluita ja leluja, niin huomaat että jää huonekalut rauhaan! Ei ole meillä järsitty yhtäkään huonekalua, käsistä puhumattakaan!


      • Uusavuttomuus on ok?
        Käyttäkää päätänne kirjoitti:

        Hyvin menee sullaki oon 12 ja hoidan välillä muutama sata päisen nautakarjan yksin ni kyllä nuo koirankaa selviää. mutta elkää kummiskkaan ottakoo mitään pientä kun katkeaa jalat jo sohvalta hypätessä.
        Ps meillä on koira joka antaa jokaisen vieraan kattoa vaikka hampaisiin murisematta.

        Itse olen myös maatalossa kasvanut ja olen pitänyt jo 10 vuotiaasta huolen lehmälaumasta, jos vanhempani eivät ole olleet kotona. Uskokaan huviksenne, koira on huomattavasti helpompi hoidettava kuin nautakarja. :)


    • vierailia3

      voi hyvänen mitä kommenttia.. ei lapset täysiä hirviöitä ole ja kyllä meillä koirat tottuneet kavereidenkin pusuihin ja haleihin. varminta tietysti on että koira on ulkona tarhassa tai juoksunarus kunnes aikuinen saapuu kotiin. sisälle toiseen huoneeseen lukitsemista en suosita koska koira kärsii siittä. meillä on 4v, 6v ja 8v lapset ja iso ja pieni koira eikä todella ole murjottu pikku koiraakaan. kun antaa rauhassa pennun ja lasten oppia toisiinsa niin kaikki menee varmasti hyvin.

    • mmh65

      Niin kuin tuossa jo edellä todettiin, miettikää rotu tarkkaan! Ja omasta mielestäni myös koiran koko, jos on tarkoitus, että lapsetkin ulkoilluttavat koiraa! Koiran lenkitys ja hoito on aina vanhempien vastuulla, mutta kyllä ne lapsetkin tykkäävät viedä koiraa lenkille!

    • 20+5

      Meillä koirat ovat koiraportin takana sisällä niin kauan että aikuiset tulevat kotiin . Kavereita ei meille kutsuta jos aikusia ei ole kotona . Lasta ja koiraa ei KOSKAAN jätetä valvomatta samaan tilaan .

      • Tasan ei käy...

        Kyllä teidän lapsella on kurjaa. :(

        Lapsesi on varmaan sitten aina koulukavereillaan iltapäivällä. Olisko parempi luopua koirista, että lapsellakin olisi koti, johon voi kutsua kavereita? :(


      • kysyjä
        Tasan ei käy... kirjoitti:

        Kyllä teidän lapsella on kurjaa. :(

        Lapsesi on varmaan sitten aina koulukavereillaan iltapäivällä. Olisko parempi luopua koirista, että lapsellakin olisi koti, johon voi kutsua kavereita? :(

        Katsoin kuvan tulikirpeä raparperikiiseli ja masikkkiipaistos.


      • Tasan ei käy...
        kysyjä kirjoitti:

        Katsoin kuvan tulikirpeä raparperikiiseli ja masikkkiipaistos.

        Mitäköhän "kuvia" katselit? Herää! :)


    • koiratäti

      Kannattaa ajoittaa koiran ottaminen esem. kesälomalle että on itse kotosalla. Lapsilta saattaa unohttua ihan arkipäiväiset asiatkin kuten ulkoiluttaminen ja ruuan anto. Ja hieman ehkä rajoittaisin kavereiden kyläilyä kun aikuiset eivät ole kotosalla. Yhdellä tutulla lapset olivat teljänneet pennun vaatekomeroon kun äiti oli viemässä roskista. Lapset 6-9 vuotiaat. Se pääsi vasta ulos kun kaverit läksivät kun ei olleet uskaltanut aiemmin kertoa.

    • Kyllä onnistuu

      Kyllä meillä onnistuu ja useampi koira on. 7 v lapsi hoitaa koiranpentujakin! Ei niitä koiria minnekään toiseen huoneeseen lapsen kanssa tarvitse laittaa.

      • missä aikuiset?

        Haluaisin todella nähdä,
        miten 7-vuotias lapsi huolehtii perheen koirista ja vielä pennuistakin? Hän varmaan sujuvasti keittelee maidonvastikkeita, vaihtaa aluset ja ulkoiluttaa isot koirat?


    • koiraparka

      Koira ei ole lasten leikkikalu! Pentua ei voi jättää yksin lasten kanssa. Ette te aikuisetkaan vaikuta tarpeeksi vastuuntuntuntoisilta koiraa hankkimaan kun näin julkisesti kyselette näin itsestäänselvää asiaa. Suosittelen pehmolelun hankkimista, en elävää olentoa, joka tarvitsee vastuullista hoitoa. Koira tarvitsee vuosien sitoutumista eikä sitä hankita hetken mielijohteesta.

      • .......

        Jos sinä itse olet 7-10 vuotiaana pitänyt eläimiä leikkikaluina, ei se sitä tarkoita, että kaikki lapset olisivat kaltaisiasi.


    • Ihania ovat

      Aivan kuten yllä. Käykääpä nyt ostamassa tai lainaamassa myös pari rekkukirjaa, jotta kaikki on tiedossa. Kaimion kirjat ovat erittäin hyviä, siis Pentu ja Koirien käyttäytyminen ja toki monien muiden. Saatavilla löytyy vaikka mitä. Kyllä siitä hyvä tulee kun asian tekee oikein. Itsellä pari rekkua ja teettävät tosi paljon työtä, tottakai koska hoidan ne hyvin. Tästä kiitokseksi ne myös antavat tosi paljon. Lasten kuuluu myös kunnioittaa toista elämää, olkoon se sitten mikä lemmikki tahansa.

    • ... <3

      Meillä lapset 9 ja 11. Ensimmäinen koira otettiin kohta 3 vuotta sitten nyt toinen vuoden ikäinen. Kaikki on sujunut hyvin ja koirat on lapsille tosi rakkaita. Kun tulevat koulusta niin käyttävät pihalla erikseen koirat pissalla ja antavat luut palkaksi silloin kun me olemme töissä :) Lapset oppivat hiukan vastuuta ja ottamaan huomioon myös toiset :)

    • eläinrakaskoiraton

      Koiraa ei tulisi ottaa lapsiperheeseen lasten retuutettavaksi koira ei ole lelu jota voi retuutella koira on elävä luontokappale ei sitä voi kohdella miten vain vanhemmilla on vastuu siitä. Minä en antaisi koiranpentua perheeseen joissa on pieniä lapsia vain koska lapsi haluaa sen ei ei tulisi kuulonkaan moinen vastuuttomuus.

      • KALLE KELLO

        Kuule "eläinrakaskoiraton". Miten ihmeessä sinulla ja näyttää myös monella muulla olevan sellainen kuva, jos ottaa koiran (tai minkätahansa eläimen) lapsiperheeseen, ne lapset suorastaan rääkkävät ja kiusaavat ne elukat hengiltä, että ne vasta on oikeitä hirviöitä. Onko sinulla ollut lapsena lemmikkiä? Tuskinpa. Mistä ihmeestä teille on iskostunut tällainen ajatusmaailma? Omassa lapsuusajan kodissani oli aina eläimiä, kissoja ja koiria. Olin varmaankin n 3 vuotias kun tajusin, mitä eläimet on. Mitä olen saanut evääksi elämääni noiden elukoiden myötä. Vastuuntuntoa eläimiä kohtaan, hankkinut omia koiria/kissoja (tällä hetkellä ei ole mitään -vielä) hoitanut ja huolehtinut niistä, koiratkin olivat oivallisia lenkkikavereita, en sairasta allegioita (siedätys lapsena tehosi), ja kuinka monta kertaa ajattelin kun lähdin koiran kanssa lenkille, että se se vasta parasta terapiaa on.


    • Koiran kasvattama

      Miten paljon köyhempi lapsuuteni ja nuoruuteni olisi ollut ilman koiraa! Olin kuusi vuotias kun sain ensimmäisen koirani ja olen siitä kiitollinen vanhemmilleni. Se oli spanieli ja spani
      elin minä hankin omille lapsilleni, kun nuorin oli kolme ja vanhin kahdeksan. Sitä ennen heillä oli ollut hamstereita. Kyllä lapset osaavat eläimiä pidellä. Eiväthän he toisiltaankaan halaa luita murskaksi.

    • :) +

      Vaikka meillä ei olisi koiria niin meille ei silti tulisi vieraita muksuja silloin kuin aikuisia ei ole kotona . Onneksi jompokumpi vahemmista on kokoajan kotona joten en usko että lasteni maailma tästä on pahasti järkkynyt ;)

      Koirillani ja lapsilla on hyvä suhde ja harjoittelemme lastenkanssa koirien lenkitystä ja hallintaa . Ihan perusjuttuja kuten sivulla kulkeminen/paikka jne . myös kakkojen kerääminen sujuu jo lapsilta hyvin ;) Menee vielä useampi vuosi ennenkuin yksin lenkille päästän mutta onneksi voidaan yhdessä harrastaa koirien kanssa ! Turvallista lapsille ja koirille :)

      • Tasan ei käy...

        Kiellätkö AINA myös omia muksujasi menemästäi kaverille kylään, jos kaverin vanhemmat eivät ole kotona?

        Sinun lapsesi on ehkä vain hidas oppimaan eläinten käsittelyä, mutta hyvä että osaa sentää kakat jo korjata, vaikka se MINUSTA kuuluu koiran vastuullisena olevan lenkittäjän hommaan.

        Lapsi ei ole orja, jolle annataan rajoituksia, jota simputetaa ja jolla teetetään ikävät työt. Teillä lapsi on näköjään "koiran asemassa" ja koira on kunkku. :(


      • Ei käy niin...
        Tasan ei käy... kirjoitti:

        Kiellätkö AINA myös omia muksujasi menemästäi kaverille kylään, jos kaverin vanhemmat eivät ole kotona?

        Sinun lapsesi on ehkä vain hidas oppimaan eläinten käsittelyä, mutta hyvä että osaa sentää kakat jo korjata, vaikka se MINUSTA kuuluu koiran vastuullisena olevan lenkittäjän hommaan.

        Lapsi ei ole orja, jolle annataan rajoituksia, jota simputetaa ja jolla teetetään ikävät työt. Teillä lapsi on näköjään "koiran asemassa" ja koira on kunkku. :(

        "Lapsi ei ole orja, jolle annataan rajoituksia, jota simputetaa ja jolla teetetään ikävät työt. Teillä lapsi on näköjään "koiran asemassa" ja koira on kunkku. :( "

        - Kuule, koira ja lapsi ovat siitä samanlaisia että ne on valmistettava nuoresta pitäen oikealle tielle, niin he eivät vanhanakaan siltä poikkea(tuttu sanonta jo raamatusta, jos kirjan tunnet?). Joten, koska maailma ei ole pelkkää ruusuilla tanssia ja unelmien prinssin tai prinsessan odottelua, niin pentuja kyllä joutaa vähän simputtaakin ja teettää niillä niitä "paskahommiakin". Näin eivät kasva vinoon yltiömoderneiksi minä-minä-minä-ihmisiksi.


      • Tasan ei käy...
        Ei käy niin... kirjoitti:

        "Lapsi ei ole orja, jolle annataan rajoituksia, jota simputetaa ja jolla teetetään ikävät työt. Teillä lapsi on näköjään "koiran asemassa" ja koira on kunkku. :( "

        - Kuule, koira ja lapsi ovat siitä samanlaisia että ne on valmistettava nuoresta pitäen oikealle tielle, niin he eivät vanhanakaan siltä poikkea(tuttu sanonta jo raamatusta, jos kirjan tunnet?). Joten, koska maailma ei ole pelkkää ruusuilla tanssia ja unelmien prinssin tai prinsessan odottelua, niin pentuja kyllä joutaa vähän simputtaakin ja teettää niillä niitä "paskahommiakin". Näin eivät kasva vinoon yltiömoderneiksi minä-minä-minä-ihmisiksi.

        Ai, sellaiseksi minä-minä-minä-ihmiseksi kuin sinä olet?

        Olet tehnyt lapsia, että sinulla olisi pentuja, joita simputtaa ja teettää paskahommia?
        No, vanhempana heillä on heikko itsetunto ja elävät elämänsä koiralaumassa ja saavat laumassansa olla minä-minä-minä ihmisiä. :P


      • Lapset ensin
        Ei käy niin... kirjoitti:

        "Lapsi ei ole orja, jolle annataan rajoituksia, jota simputetaa ja jolla teetetään ikävät työt. Teillä lapsi on näköjään "koiran asemassa" ja koira on kunkku. :( "

        - Kuule, koira ja lapsi ovat siitä samanlaisia että ne on valmistettava nuoresta pitäen oikealle tielle, niin he eivät vanhanakaan siltä poikkea(tuttu sanonta jo raamatusta, jos kirjan tunnet?). Joten, koska maailma ei ole pelkkää ruusuilla tanssia ja unelmien prinssin tai prinsessan odottelua, niin pentuja kyllä joutaa vähän simputtaakin ja teettää niillä niitä "paskahommiakin". Näin eivät kasva vinoon yltiömoderneiksi minä-minä-minä-ihmisiksi.

        Meidän prinsseistä ja prinsessoista kasvaa teidän paskahommiin tottuneille simputetuille lapsille pomoja. ;)


      • Ja senhän huomaa
        Lapset ensin kirjoitti:

        Meidän prinsseistä ja prinsessoista kasvaa teidän paskahommiin tottuneille simputetuille lapsille pomoja. ;)

        Ennenvanhaan kun pomotkaan ei pelänneet paskoa fiinejä tassujaan, oli suomessa vielä työtä ja toimeentuloa jokaiselle. Nykyään vain nämä prinssinne ja prinsessanne on pilanneet tämän maan eikä toimeentuloa tahdo riittää pian enää niille ittelleenkään.

        Kiva siinä sitten on pomotella toisiansa. Näitä typeryksiä näkee jo nykyään melkein joka puolella. Jotain pitäs tehdä mutta vaan istutaan peukalot perslävessä kokouksissa ja konferensseissa ja mietitään mitä ja ennen kaikkea kuka....

        Kasottakaa ne kakaranne ottamaan vastuuta myös tekijöinä, ei vain teon miettijöinä.


      • Lapset ensin
        Ja senhän huomaa kirjoitti:

        Ennenvanhaan kun pomotkaan ei pelänneet paskoa fiinejä tassujaan, oli suomessa vielä työtä ja toimeentuloa jokaiselle. Nykyään vain nämä prinssinne ja prinsessanne on pilanneet tämän maan eikä toimeentuloa tahdo riittää pian enää niille ittelleenkään.

        Kiva siinä sitten on pomotella toisiansa. Näitä typeryksiä näkee jo nykyään melkein joka puolella. Jotain pitäs tehdä mutta vaan istutaan peukalot perslävessä kokouksissa ja konferensseissa ja mietitään mitä ja ennen kaikkea kuka....

        Kasottakaa ne kakaranne ottamaan vastuuta myös tekijöinä, ei vain teon miettijöinä.

        Simputettuja kakaroita on tosiaan helppo pomottaa myös koulussa, koska kakarat alistuvat, kun on pienestä asti opetettu, että he ovat arvoasteikossa perheen koiraakin alempana. Mutta ei se mitään, paarialuokkaakin tarvitaan. :D


      • Sorron yöstä
        Lapset ensin kirjoitti:

        Simputettuja kakaroita on tosiaan helppo pomottaa myös koulussa, koska kakarat alistuvat, kun on pienestä asti opetettu, että he ovat arvoasteikossa perheen koiraakin alempana. Mutta ei se mitään, paarialuokkaakin tarvitaan. :D

        on kansakuntien orjaluokat ennenkin käyneet kapinaan. Sitähän nää kokoomuksen lahtarien tonttuäänestäjät kai haluavatkin. Verta, verta kaivaa lahtari vain omasta nenästään. Kannattais vähän miettiä ettei käy vielä hullusti.


    • ************

      Anna jäädä haaveeksi, sen verran älyttömältä kuulostat.

      • ```````))))

        Ei yhtään älyttömältä kuulosta, päinvastoin, kuulostaa vastuunsa tuntevalta aikuiselta. Toivoisin että moni muukin miettisi tarkkaan asiat ennenkuin hankkii kotieläimen.
        Itse nimenomaan lapsiperheeseen suosittelisin koiraa. Lapset jaksaa leikkiä pennun kanssa ja pennun tarvitsee saada myös leikkiä, samalla lapset oppivat vastuun kantamista.
        Hanki ihmeessä koira, meidän perheessä siitä on ollut paljon iloa kaikille.


    • simba2

      Ehdottomasti lapset ja koira pitää totutella yhteen heti alussa! Varsinkin isompi osaa jo käyttää päivälläkin pihalla pissalla siistiksi opetusvaiheessa ja muutenkin osallistua hoitamiseen, mikä vahvistaa suhdetta. Samalla koira oppii suhtautumista myös vieraisiin lapsiin. Eri asia, kun lapset ovat alle kouluikäisiä eivätkä ymmärrä miten koiraa kohdellaan, että se ei ole lelu. Me otettiin koira (pieni sekarotuinen) lasten ollessa 8- ja 10-v kaksi vuotta sitten. Alusta asti ovat lenkittäneet, huolehtineet ruuasta milloin niin on sovittu ym. Aluksi pentu syö viisikin kertaa päivässä, joten hyvä olisi jos lapsetkin ottavat osaa. Hehän osaavat kun neuvotaan. Meillä on ainakin kaikki mennyt hyvin ja koiramme rakastaa lapsia, niin omia kuin vieraita, ja ilmeisesti se näkyy, kun vieraat lapsetkin lenkkireissulla sitä mielellään rapsuttelevat.

    • Mäykkky

      Meillä lapset olivat 3, 5, 7- vuotiaita kun meille tuli mäyräkoira.
      Samalla kun koulutimme koiraa, opetimme lapsia miten koiran kanssa ollaan.
      Koiramme tuli sellaiselta kasvattajalta jolla itsellä on lapsi eli tottunut jo syntymästään lapsiin.
      Nyt kun koira on kolme, lapset käyttävät koiran koulun jälkeen ulkona, kaverit saavat tulla meille iltapäivisin ja lapseni kertovat miten koiran kanssa ollaan. Tietävät, että kaverit eivät tule jos ei olla kunnolla koiran kanssa.
      Koiramme kasvattaja sanoi mielestäni hyvin; kasvatatte koiranne niin kuin lapsenne, mutta koira on perheen viimeinen ja kunnioittaa myös lapsia.
      Meillä ei ole ongelmia ollut.

    • santra6

      Minulla 8v poika ja 2kpl Amerikanbulldoggeja,eikä mitää ongelmaa :)

      • Ehkä mutta

        eräänä päivänä sinulla voi olla vain 2kpl Amerikanbulldogeja ja helvetin suuri suru.


      • santra6
        Ehkä mutta kirjoitti:

        eräänä päivänä sinulla voi olla vain 2kpl Amerikanbulldogeja ja helvetin suuri suru.

        Tuskinpa


      • ...
        santra6 kirjoitti:

        Tuskinpa

        Parempi katsoa, kuin katua.


      • Tossa tapauksessa
        ... kirjoitti:

        Parempi katsoa, kuin katua.

        olisi ollut parempi miettiä ensin niin ei joutuisi katsomaan ja katumaan.


    • realiteetit

      Onko varaa viedä koira myös lääkäriin. Koira ei ole lelu, kun alkuhuuma haihtuu, kuka ulkoiluttaa? Monipuoinen ruoka on myös tärkeä, ei sitä pelkillä papanoilla ruokita.
      Onko tarpeeksi aikaa kouluttaa sitä asiallisesti. Koira on myös perheenjäsen, eikä sitä oteta hetken mielijohteesta.

    • Älkää nyt ihan

      mahdottomiksi heittäytykö ja soopaa levittäkö kyllä lapset ja koira yhteen sopii,Täytyy vain valita oikea koirarotu ja opastaa lasta käsittelemään sitä oikein.On ollut lapsia ja koiria nytkin lasten aikuistuttua jokaisella heidän perheellään on koira ja tyttärellä vielä kissakin ei mitään hankaluuksia ole ollut.

    • vieras3

      Varmaan teidän kannattaa katsoa harkitusti helppo rotu.
      Ja vinkkinä on näitä kodinvaihtajia, joista on varma tieto että tulevat lasten kanssa toimeen. Sellaista suosittelisin. On suomessa luotettavia yhdityksiä mistä saa lapsiystävällisen koiran. Esim. Kodinvaihtajat Ry ja sitten on nämä eläinsuojeluydistykset. Sitten jos on kiinnostunut rescue-koirista, itselläni näitä on ollut hoidossa parikymmentä. Sieltä suosittelen ottamaan yhteyttä Rescueyhditys Kulkureihin (kulkurit.fi)
      Toisinaan sen aikuisen koiran kanssa on helpompaa. Tosin on näillä yhdistyksillä pentujakin. Suomessa pentuja ei niinkään ole.

    • ziisus sentään

      Koira on laumaeläin, ei sitä mihinkään toiseen huoneeseen voi sulkea sillon kun kotona on joku. Johan se koirakin saa hirveän sressin kun ei ymmärrä miksi sitä ei huolita joukkoon. Entäs sitten kun se oppii pidättelemään tarpeensa... Joku tulee kotiin ja koira odottaa automaattisesti pääsevänsä ulos eikä pääse ennenkö monen tunnin päästä kun vanhemmat tulee kotio, sittenkö torutte et "oletpas tuhma koira kun teet tarpeet sisälle".

      Ottaakaa ennemmin kissa, se osaa puolustautua jos lapset riepottaa ja menee piiloon kun saa tarpeekseen.

    • Ehkä kannattaa

      antaa asian olla...

    • srhsr

      MITÄ LAPSI VOI SAADA PÄÄHÄNDÄ TEHDÄ LEMMIKILLE:
      - pukea nuken/lasten vaatteisiin
      - liikuttaa lemmikin raajoja ja "leikkiä" sillä kuin nukella
      - nostaa lemmikin sängyllensä (yläsängyt vaarallisia!)
      - tunkea vesialtaaseen, wc-pönttöön, kylpyammeeseen
      - nipistää, tukistaa, lyödä
      - päästää karkuun pihalle
      - syöttää tälle ylimääräisiä herkkuja, tai jopa ihmiselle sopivaa ruokaa joka on kuitenkin lemmikille hengenvaarallista (esim. suklaa, purukumi, rusina, pähkinä)

      Alle 12-vuotiaan ei olisi hyvä olla kaksistaan lemmikin kanssa ilman yli 15 vuotta täyttäneen henkilön seuraa.

      Lapsi ei ymmärrä miten haavoittuvainen lemmikki voi olla eikä ymmärrä että lemmikkiä ei voi pitää leluna.

    • 24+1

      Ja lapsethan tekevät ,eivät vain kerro vanhemmilleen .

    • animalia.com

      KOIRAT (ja muutkin "lemmikit") PITÄISI LAILLA KIELTÄÄ!

      TÄYSIN TURHIA (usein vielä jalostuksella vammaisiksi jalostettuja) TURHAKKEITA!

      Vain sokeiden opaskoirat, poliisikoirat jne. hyötykäyttöeäimet voisi sallia.
      KAIKKI MUU ON TURHAA (jalostuksen ja ns."jälleenmyyntikasvattajien" vuoksi) JOPA ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!

      Koira kuuluu preerialle, kissa viidakkoon ja kalat järviin ja meriin.

      • srjsrtjdtk

        voi kun sinäkin päästäisit itsesi täydelliseen vapauteen.... lupaan sponssata sulle pätkän köyttä!!!


      • animalia.com
        srjsrtjdtk kirjoitti:

        voi kun sinäkin päästäisit itsesi täydelliseen vapauteen.... lupaan sponssata sulle pätkän köyttä!!!

        Elän kyllä, kiitos vaan tarjouksesta, täydellisessä vapaudessa ilman lemmikkejä.

        Minä voin sponssata sinulle VIHTAVUOREN-SERTIÄ (9mm) SINULLE JA KOIRILLESI?


      • ja sulla ei oo mitään tarkotusta, mee kuolee jonnekkin :)


    • lksfjsjsrkhj

      Minun mielestä tuo on huono idea.

      Koira on pentuna "vaativa", samoin kun lapset. Tapakasvatusta, ulkoilua yms yms.
      Suosittelen ennemminkin kissan ottamista.

      Teillä on varmasti kädet täynnä hommaa jo omien lasten kanssa, ja voit uskoa ett pentukoira on ihan samanlainen jatke. Ja ikävä kyllä, koiraa ei lapset pysty kasvattamaan tai opettamaan tavoille.

      Tuttavani teki aika hyvin... lapset vinkuivat koiraa. Hän meni ja osti talutushihnan... sanoi lapsille että puole vuoden ajan heidn täytyy käyd ulkoiluttamassa hihnaa kolme kertaa päivässä. Aamulla ennen kouluun lähtöä puoli tuntia, tunti koulun jälkeen ja illalla vielä puoli tuntia. Lipsahduksia ei saa tulla, ja jos tämän tekeevät, niin koira otetaan.... no... tarviiko kertoa saivatko lapset koiraa????

      Koira ei ole lelu, sen takia se ei vielä ole mielestäni teille ajankohtainen. Oletko itse ap ajatellut sitä että loppukädessä sinä olet vastuussa kaikesta kouluttamisesta (lyömllä ja huutamalla ei kouluteta, sanon tälleen pari dobermannia omistaneena) että koira todella vaatii liikuntaa... pystytkö irrottamaan päivästäsi pari tuntia lenkkeilyyn?

      Asiaa pitää ajatella järjellä, ei tunteella.

      By the way... on mulla noita kissojakin... mutta ne hoitaavat aika hyvin itse itsensä.. siksi suosittelen sitä teille mielummin. Eivt ole läheskään niin haasteellisia, eivätkä vei aikaa, mikä nuorten lasten vanhemmilla on aikamoisen kortilla.

    • Ei pentua yksin

      Pentu kaipaa seuraa! Koira on laumaeläin, ja pitkästyy ilman virikkeitä. Lapset ja pentu käyvät yhteen erittäin hyvin. Pennusta ei ole mitään vaaraa lapsille. Lapset ja pentu yhdessä on hyvä ratkaisu, kasvavat yhdessä kavereiksi.

      Olen itse kasvanut kaksi koiraa (isoja bernin paimenkoiria) jotka ovat olleet pennusta asti lasten kanssa. Vaikka ovatkin olleet uroskoiria, niillä on ollut aina kova huolenpito lapsista, ovat pitäneet lapsista huolta kuin omista pennuistaan.

    • kuin pieni lapsi
    • AINO HELENA

      minulla on kokemusta, ainoa lapsemme oli ekaluokkalainen,me olimme töissä,ja hän sanoi ettei halua perhehoitoon, koulun jälkeen.
      Työkaverini myi yksivuotiaan kultainennoutaja nartun,koska lääkäri sanoi heidän poikien olevan koiralle allergisia! Totuus kuitenkin oli homeinen talo! Ei koira ja he ovat sairaita vieläkin.Joten koira tuli meille,ja oli hyvä idea,poikani ulkoilutti koiran päivällä,
      Rakasti sitä,vaikka se oli yhtä iso, kuin poikani,narttukoira kun oli ei vetänyt niin paljon
      kuin uros vetää! Joten he pärjäsivät hyvin,koira oli meillä 11-vuotiaaksi asti,kunnes sairastui syöpään.Poikani ulkoiluttaa koirani vieläkin,kun poikkeaa kotona.Teillä on eri tilanne, kun on kaksi lasta,joten siitä voi tulla aika villiä touhua,kun he härnäävät pentua, ja pentu on yhtä villi.En suosittele.

      • ...

        Sinulla on vähän hoono soomi, joten tarkoitit varmaan, että JOS he härnäävät pentua ja pentu on yhtä villi?


    • 4+4

      En kyllä ottaisi koiraa jossa on pieniä lapsia. Siinä on niin monta eri juttua, koiran kasvatukseen liittyenkin. Monesti lapset härnää koiraa ja mitä se koira on sitten vanhempana.

      Tuskin se koira tulee hoidettua ja ulos vietyä kun lapset tulee koulusta. Alkuun se voi olla mukavaa ja hauskaa mutta sitten lapsilla on jo omat menot.

      Vanhempana sitä suhtautuu ihan eri tavalla koiriin.

      Lapsien kanssa koira saattaa saada huonot tavat.

      Ja jos laitat koiran ja lapset eri paikkaan kyllä se koira ulisee ja vikisee.

      En tiedä, katsoisin kuitenkin vielä että lapset ois isompia.

      Kenen idea se ois että koira otetaan, toivotaan että se ois aikuisten. Monesti käy niin että lapset haluu koiran ja lupaa huolehtia mutta se jää kuitenkin sitten vanhemmille ja onko vanhemmilla aina niin aikaa?

    • En suosittele...
      • Tossa kuvatussa

        tapauksessa olisi kyllä ollut oikeampi lopettaa lapsi. Mutta ihmetyttää että miten ne 27 niittiä muka löytyi koiran korvasta VASTA lopetuksen jälkeen. Ettei vaan olisi ihan Karpelan omia satuja tuo?


      • Skandaalinkäryä

        Lapsi, joka niittää koiran korvan olisi ainakin pitänyt ottaa huostaan!

        Joko hän oli niin nuori (esim 2-3 vuotias tai kehitysvviiveinen), ettei hänen olisi pitänyt olla koiran kanssa kahden, jolloin vanhempien huolimattomuuden vuoksi huostaanotto on aiheellinen tai jos lapsi on jo ollut 4-5 -vuotiasta vanhempi psykiatrinen hoitolaitos olisi ollut hänelle oikea paikka.

        Kannataa ottaa selvää, millaisia kavereita lapsella on. Psyykkisesti häiriintyneiden lasten paikka ei ole tavallisessa koulussa ja kotona, vaan lasten ja nuorten psykiatrisella osastolla ja koulukodissa.


    • lukenut1

      Lapsille pitää tehdä selväksi miten koiran kanssa käyttäydytään. Samoin koiralle pitää opettaa että lapset ovat koiran johtajia. En jaksa tässä alkaa enempää kirjoittelemaan, mutta kannattaa lukea Cesar Millanin pennun kasvatus kirjaa, siinä on vastaus kaikkeen :D

    • koiralapsia

      Lapsiahan on parasta opettaa olemaan eläinten kanssa jo ihan pikkumuksuista, mutta mielellään vanhempien/huoltajan seurassa.

      Moneenkohan kertaan täällä on sanottukin jo, mutta lapset ovat äkkinäisiä ja ymmärtämättömiä. Eläinpennut ovat kivoja ja söpöjä, varsinkin koiran- tai kissanpentu näyttää pehmolelulta. Lapsi - tai pahempaa, lapset - voi vahingoittaa eläintä (rajut halailut, asentoihin vääntelyt, pukemiset, unilta herättämiset, tökkimiset, hännästä vetämiset jne.) ja pilata myös koulutuksen: aikuinen opettaa koiralle esim. ettei ruokaa saa muualta kuin omasta kiposta tiettyyn kellonaikaan. Lapsi voi silti "salaa" antaa pennulle, tai miksei isommallekin koiralle, herkkupaloja ihan huvikseen tai koska haluaa "koirasta kaverin".

      Koska lapsi ei pysty johdonmukaisesti olemaan koiralle pomo, koira tuskin välittää noudattaa pikkutytön tai -pojan käskyjäkään kovin pitkälle - varsinkaan, jos näköpiirissä on jotain kiinnostavampaa. Tästäkin syystä itse pitäisin erillään, ellen olisi paikalla "valvomassa" tilannetta. Myöskään lapsen kavereita en haluaisi kotiin
      rutistelemaan pentua; kotihan on myös koiran koti eli sen on saatava olla siellä rauhassa.

      Monta kertaa kuullut ohjeen, ettei eläintä pidä ottaa lapselle (siis jos lapsi haluaa sen), vaan eläin on aikuisten lemmikki. Toki myös hyväksi useimmille eläimille, jos perheessä on lapsi(a), niin tottuu pikkuihmisiinkin (monet lapsiin tottumattomat koirathan pelkäävät lapsia, itselläni on ollut tällainen tapaus, koska tuttavilla ei ollut lapsia, eikä koira siis päässyt heihin tutustumaan varhaisella iällä..)

      Muutoin en ainakaan itse näe mitään ongelmaa lapsen ja lemmikin yhdistämiselle samaan perheeseen, eläinperheiden lapsista tulee usein myös terveempiä (ei niin suurta riskiä allergioihin mm. koirat, hevoset ja kissat rauhoittavat psyykettä, lievittävät masennuksen oireita ja laskevat verenpainetta) ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että eläimen kanssa touhuaminen opettaa ihmiselle hyvin paljon.

      Tosi hienoa, että joku ajattelee näitä käytännönasioitakin etukäteen ennen kuin säntää hakemaan eläintä kotiin, osoittaa mielestäni vastuullisuutta. :)

    • Koiran.

      Elinikä on n.12-15 vuotta. Moniko vanhempi ottaa tämän asian huomioon, ostaessaan lapsille koiran? Yleensä lasten kiinnostus koiraan katoaa jo muutaman kuukauden kuluttua ja sen jälkeen vanhemmat hoitavat koiran ulkoilutuksen,ruokinnan,kouluttamisen ym,tai sitten laittavat lehteen ilmoituksen,annetaan koira hyvään kotiin ja koira on tottunut lapsiin.Hohhoijaa. Jospa aloittajakin aloittaisi koiraharrastuksen helposta rodusta,eli siitä lelukaupoissa myytävästä paristokoirasta se kun sopii erittäin hyvin lapsiperheeseen.

    • taina92

      Voin sanoo että meidän perheessä kävi ihan samanlailla. Halusin kovasti koiranpennun meille kun käytiin tutulla pentuja kattomassa. Olin ala-aste ikäinen silloin. Niinhän siinä kävi, että n. vuoden päästä koiran ulkoiluttamisen into hiipu ja koiran hoito jäi äidille. En sitä tietenkään silloin ymmärtänyt koska olin niin nuori. Nyt tajuan sen oikein hyvin, mutta kun asiaa miettii niin kyllähän se on aina vanhemman vastuulla olla vastuullinen aikuinen päätösten kanssa. Vanhempien pitäisi ottaa asioista selvää.

    • Koirasimo

      Ei jessus. Tietysti lapsen voi jättää koiran kanssa. Meillä on suvussa aina ollut koiria. Kun asuin vanhemmilla niin meillä oli ensin beagleja 5kpl, sen jälkeen suomen ajokoira ja sitten suomenpystykorva. Pystykorva jäi nyt tosin vanhemmille kun muutin itse kerrostaloon kahden kissan kanssa :)

      Muistan edelleen ne ajat kun painin pentujen kanssa nurmikolla ja kaaduin nurin niin kirmasivat laumana nuolemaan kasvoja ja kiskomaan kengännauhoja :D Samoin lehtikasaan hyppimiset, kilpajuoksut, piilosleikit, hippa ja pallopelit. Koirien ehdoton suosikki oli aina jalkapallo :) Sitten saatettiin kuumana kesänä torkkua kimpassa minä ja koirat terassilla tai nurmella auringossa. Oi niitä aikoja :)

    • erterhtht

      Kyllä voi. Koirat pitävät lapsisita.

    • Darion muistolle

      Kait se riippuu lapsista. Itsekin olen lapsesta lähtien kasvanut koiraperheessä, ja miten kiva oli tulla koulusta kotiin, kun joku odotti häntä heiluen. Ei olisi tullut mieleenikään kiusata tai vahingoittaa parasta kaveriani. Turhaa yleistystä, että kaikki lapset olisivat eläinrääkkääjiä. Mielestäni vanhempien pitäisi tietää jotakin lapsistaan, kun miettivät koiran hankintaa.
      Pennut rakastavat leikkiä lasten kanssa.
      Tottelemattomat riehujat eivät ansaitse koiraa.
      Mutta ihan kohtuutonta lasten nöyryyttämistä oli tuo yllä oleva tarina, että puoli vuotta piti pelkkää remmiä ulkoiluttaa kolmesti päivässä. Idiootin älytön idea, en paremmin sano.

    • Westie-fani

      Itte olen 4. luokalla ja meillä on valkoinen länsiylämaan terrierin pentu. Vaikka pieni koira onkin niin kyllä se kuvittelee olevansa isompi. Ole yksin se kanssa pitkät iltapäivät hyvin pärjäilee jopa kun 4- vuotias pikkuserkkuni on käymässä ja aikuiset toisessa huoneessa. Kavereita käy usein ja pentu on vain innoissaan. Nykyään sillä on jo aika hyvät käytöstavat. Jotkun vanhat koirat eivät paljoa pidä pienistä lapsista, mutta niin käy vain joillekkin yksilöille. Westie ei ole kyllä koulutettava helpommasta päästä, kun kerran on itsepäinen. Halusin pitkään koiraa ja sain sen koska mun pitäisi hoitaa sitä pääsääntöisesti. On meidän koira jo yli puoli vuotias ja vieläkin hoidan sitä pääsääntöisesti. Jos lapsi todellakin päättää että hoitaa koiraa enemmän kuin ensimmäisen kuuukauden, niin yleensä käy. Mä hoidan koiraa edelleen. Vaikka ei lumituiskussa seisominen kylmässä ilmassa iltämyöhään sitä parasta viihdettä ole, niin sekin on pakko tehdä. Koirassa on paljon vaivaa ja se myös maksaa paljon (riippuu rodusta) mutta koira maksaa itsensä vähitellen takaisin.

    • 12+10

      Valitse se rotu tarkkaan,kaikkien varsinkin vahtiviettisten kanssa, ei lasta voi jättää vartioimatta hetkeksikään.Pikkukoirissa on sopivia rotuja,jotka pitävät myös niistä naapurin lapsista.Valitse rotu joka vain korkeintaan ilmoittaa vieraista,mutta sellainen joka ei ole liian vahtiviettinen.Totuta koira pennusta asti vieraisiin,kuljeta mukana kyläreissuilla,ja kutsu kotiin paljon vieraita että koira tottuu ne hyväksymään.Valitse niin pieneksi jäävä rotu,että lapsetkin sen jaksavat pidellä.Opeta lapsille koiran hoitoa,ja tehkää sitä yhdessa,keskustelkaa myös siitä mitä koiran kanssa voi tehdä ja mitä ei.Lapset oppivat vastuuta,kun saavat olla mukana koiran hoidossa ja ulkoilutuksessa.Onnea valintaa,kyllä se oikea löytyy :)

    • ei eläimiä huviksi

      Kauanko olette haaveilleet? Haaveilkaa vielä muutama vuosi. Miettikää miksi haluatte koiran, pitäisi olla kunnon perustelut ei pelkkä halu. Ottakaa selvää eri roduista. Jaksatteko varmasti kouluttaa koiraa, sitä pitää todellakin kouluttaa, selvät säännöt.

      Ei hetken eikä kahden mielijohteesta pidä hankkia eläimiä. Hankkikaa vaikka rotta aluksi, se ei elä montaa vuotta. Jos jaksatte sitä hoitaa ja opettaa tunnollisesti (rotat ovat älykkäitä ja oppivat) niin ehkä sitten voi sitä koiraakin harkita.

    • saköjfö

      En tiedä nykypäivän lasten vastuullisuudesta, mutta itse olin 7 vanha kun meille tuli koira taloon. Meitä lapsia oli 4 ja sääntönä oli että se joka tulee ensimmäisenä kotiin käyttää koiran ulkona. monta kertaa itsekkin vein. mutta ehkä olin vain tavallista tunnollisempi lapsi ja koiramme erittäin lempeä.

    • örkki ou ou

      Lapset 2-4 voi viedä p ennun ulos.

    • n27...

      Eiköhän se ihan riipu lapsistakin. Millaisia lapset ovat muuten? Kykenevätkö jo ymmärtämään jonkin verran vastuusta? Ymmärtävätkö ettei eläin ole lelu?

      Itselläni oli tarhaikäisestä kolmannelle luokalle asti kani, ja kun kani nukkui pois meille tuli koira. Olin silloin 9v. Vastuuta olin harjoitellut kanin hoidossa (saattaa kuulostaa pienelle hommalle, mutta kyllä se minua opetti). Eka koira tosiaan keskikokoinen sekarotuinen, ja kun täytin 11, tuli kaveriksi myös englanninsetteri.

      Hyvin meni, mutta lapset yksilöitä ja se on ihan lapsesta kiinni paljonko ja minkä ikäisenä voi vastuuta kantaa. Tottahan aikuiset siinä hommassa mukana ovat, mutta kuitenkin. Miettikää vielä.

    • Summerishere

      En näe mitään syytä miksi ei! Kunhan tarkkaan miettii itsellenne sopivan koiran, kooltaan, energiatasoltaan, koulutusvaatimuksiltaan, ja liikunnantarpeiltaan. Sekä todella alusta saakka sopeuttaa ja opettaa ikäänkuin sitouttaa koiranhoitoon ja oikea oppiseen käsittelyyn. Koira on kuitenkin eläin ja lapset lapsia, mikä tuntuu unohtuvan useasti nykyään. Hienoa että olette miettineet asiaa vakavasti ja ikävää että osa kommenteista on tälle palstalle tyypillisiä. En lähtisi koiraa eristämään muista laumansa jäsenistä. Vaan asettaisin selvät rajat lapsille ja koiralle (pennusta lähtien sosiaalistus ja tapakasvatus positiivisen ehdollistamisen kautta) Itse on 30.v ja tällä hetkellä on taloudessa parikin koiraa ei tosin lapsia. Mutta itse ollessani lapsi kasvoin omakotitalossa kahden suuren koiran sekä kahden kissan kanssa. Kyllä meille tehtiin selväksi että koiria hoidetaan, ruokitaan sekä harjataan ja niitä ei tule kiusata ja jos koirat nukkuvat niin silloin niiden annetaan nukkua. Joskus tämä meiltä mukuloilta unohtui ja turha oli nyyhkiä kun koira tuli ja näppäs. Tämä opetti ainoastaan tulevaisuudessa käyttäytymään kunniottavasti kaikkea elollista kohtaan ja nyttemmin koiria on ollut taloudessani siitä saakka. Hyvin on sujunut ja koirat eläneet hyvät elämät. Oletteko miettineet minkä tyylisiä rotuja? paljonko aikaa koiran hoitoon? koiran ylläpito kustannukset? jne? rotuhakukone?

    • 3971

      Asia on hiukan riippuvainen siitä, kuinka pellossa kakrut on saanu kasvaa...ja onko minkäänlaista empatiakykyä kehittynyt saati järkeä päässä. Meille tuli eka koira, kun olin 5-vuotias. Koululaisena käytin koiran ekana lenkillä, kun olin ekana kotona. Meillä on aina ollut eläimiä ja olen niiden kanssa kasvanut, joten

    • oululainen5

      En itse suosittele ollenkaan. Koira varsinki pennusta asti vaattii paljon huomiota ja yms vaikka ja mitä.. Itellä oli on koira ja se vaattii paljon kuria ja työtä ettei se kasva ns vinoon. Tänäänki sain huomata surullista tapahtumaa rannalla kun kaks pientä lasta yms äiti ottivat koiransa mukaan joka näytti olevan noin 2 vuotias keskikokoinen koira ja hyökkäs pienen koiran kimppuun tottelematta mitään ns emännän käskyjä. Ja tämä ei ollut ensimmäinen kerta

    • elämässä muutakin

      Jos ei ole mitään muuta ylimääräistä harmia tai mielikuvitus ei riitä mielekkään tekemisen keksimiseen, niin hankkikaa vaikka koira, se on fiksumpi kuin sinä!

      • Mustin murkina

        Miksi tuut aukomaan päätä tänne palstalle? Jos ei koirat kiinnosta pysy pois.


      • vuhh
        Mustin murkina kirjoitti:

        Miksi tuut aukomaan päätä tänne palstalle? Jos ei koirat kiinnosta pysy pois.

        Voihan joku olla vähän koiraansa fiksumpi ja tajuta mitä tarkoitan;)


    • talutuskortti

      Paljon näkee näitä lapsia, joita koirat taluttavat. Eli lapsilla ei ole fyysisiä voimia koiran hallintaan ja sen taluttamiseen eikä vielä ikää eikä tietotaitoa miten koiraa tulee taluttaa. Ts. koira vetää hihnasta ja voi hyökätä toisen koiran tai ohikulkevan ihmisen kimppuun, kun lapsi ei hallitse koiraa. Hihna voi myös vahingossa päästä otteesta ja koira karata tai karata ja hyökätä jonkun päälle. Pienikin koira voi yllättäen säikähtää toista koiraa tai vaikka autoja, hätääntyä ja hihna karkaa lapsen kädestä kun lapsi ei osaa hallita koiraa. Usein vielä näkee kuinka koira pomppii valtoimenaan ja on se pomo, joka määrää minne mennään ja mitä tehdään, lapsi seuraa vaan jäljessä. En suosittele pienelle lapselle koiran taluttamista ilman aikuisen valvontaa. Voi ihan oikeasti karata, hyökätä toisen koiran tai ihmisen kimppuun ja vaikka se uhrina olut koira kuolla.

      • moioonsuvi

        Ai jaa mä oon 11v. Ja meillä on ollu koira yli vuoden ja se on beagle. Tänään hihna tippu mun kädestä mutta otin sen vain maasta niin kun mitään ei olisi tapahtunut. Ja käyn lenkillä yksin. Joten revi siitä


    • pienetkoiratihania

      Kannattaa oikeasti miettiä rotu todella tarkkaan. Meillä on 4-vuotias tiibetinspanieli ja meille syntyi nyt toinen lapsi. Ei mitään ongelmia! Koira on aivan ihana koira kaikin puolin, lapsien paras kaveri ja todellinen sylikoira. Ulkoilutusta ja lenkitystä tarvitsee, mutta ei ollenkaan samassa määrin kuin suuri koira. Otattehan huomioon, että monelle suurelle koiralle ei riitä pikkulenkki työpäivän/koulupäivän jälkeen samoin kuin pienemmälle.

    • Maiju ;)

      Meillä on reilu 1v ja 3v lapset, koiramme on tällä hetkellä 5 kk vanha rottweiler uros.

      On se mikä tahansa koira, iso taikka pieni, mielestäni ei ole hyvä antaa lasten kuljettaa koiraa.
      Vaikka ei itse lapsi tekisi mitään väärin, voi vaikka vastaan tuleva koira käydä omaan koiraan kiinni. Se olisi todella kamala tilanne lapselle ja koirien koosta riippuen jopa todella vaarallinen.

      Mitä tulee lasten ja koiran jättämiseen keskenään, olen sitä mieltä että kyllä voi jo tuon ikäiset jättää huoletta kotio koiran kanssa koulun jälkeen.

      Mutta itse en sallisi kavereita kylään, ennen kuin vanhemmat ovat paikalla. Tietenkin eri asia kun lapset kasvavat ja koira näkee lapset eri tavalla kuin pienempinä.

      Itse en koskaan tule päästämään pieniä lapsia kylään ilman että mieheni tai minä olisimme paikalla.

      Pelisäännöt tietenkin tehtävä lapsille selväksi, meillä koira kunnioittaa lapsen ja lapsi koiran rauhaa. Meillä on koiralle lapsivapaa huone ja lapsille koiravapaa leikkihuone.

      Pentu joka saa tarpeeksi virikkeitä ja aktivointia ei ole sisällä rauhaton.
      Meillä koira on sisällä rauhallinen, ulkona sitten riehumaan.
      Kaikki aivotyö mitä viitsii koiran kanssa tehdä, vähentää energiaa huomattavasti liikuntaa enemmän.
      Jälkihaku on loistava harrastus, ihan vaikka kotona lasten kanssa tehden.
      Meillä koira tottelee 3v erinomaisesti, ja lapsi kannattaakin ottaa mukaan kaikkeen mahdolliseen koiran kanssa tehdessä.

      Lapset ja koirat sopivat hyvin yhteen, eläinten keskellä kasvaneena olen saanut kullan arvoisia muistoja.
      Rakkaus on rajoja, sanoi joku fiksu aikoinaan, se pätee molempiin, sekä koiraan että lapsiin.

      Toivottavasti löydätte sen oikean karvakuonon teidän perheeseen!
      Toivon teille tsemppiä ja hyviä hermoja, niitä tarvitaan. :)

    • eläinrakaskoiraton

      Ei koiraa lapsiperheeseen. Ostakaa lelukoira riepoteltavaksi parempi vaihtoehto kuin elävä luontokappale. Olen itse nähnyt kuinka lapset kohtelivat koiraa aivan törkeää eläinrääkkäystä ilmoitin siitä eläinsuojeluun ja koira otettiin pois olen tyytyväinen tulokseen. Kuinka vastuuttomia vanhemmat ovatkaan. Järki käteen kun hankitte lemmikin teillä on vastuu.

    • turitiii

      ei ole soveliasta jättää koiran pentua yksin tai lasten kanssa. tulee monta vaikeutta jo siitä miten saatte pennun sisäsiistiksi ja kaikki muut mitä pentu voi saada aikaan kun on yksin, se voi purra paikkoja rikki, saada suuhunsa jotain mitkä ei ole soveliasta j n e. ajatelkaa pentua kuin pientä lasta joka ei koskaan tule täysin itsenäiseksi, se on se suurin ero.
      koiran pennulla on energiaa ja se on hyvin aktiivinen vaikka nukkuukin paljon mutta se edellyttää että se on saanut tarpeeksi liikuntaa. en tiedä kuinka monet kerrat olen kuullut vaikeuksista kun koira tekee tuhoja siitä syystä että on yksin liian kauan. mitä enemmän aikaa antaa ensimmäisenä vuonna sitä vähemmän vaikeuksia tulevaisuudessa.
      ei koira ole leikkikalu. jos koiralle sattuu jotain lasten ollessa ulkona sen kanssa kuka auttaa ? säässä kuin säässä on lasten vastuulla mennä ulos koiran kanssa kun olette töissä. kuinka kauan heidän motivaatio riittää ?

    • lapsi ja koira

      Kylläpäs on tekstiä ja ohjeistuksia! Jokainen taas tekee miten haluaa, mutta ensinnäkin lapselle ei osteta koiraa, jos lapsi haluaa niin pitää miettiä onko itse valmis kantamaan vastuun kun lapsi siihen kyllästyy, toiseksi, peli säännöt tehdään selviksi miten pennun kanssa ollaan, jossa ollaan yhtä ehdottomia kuin lapsen kasvatuksessa ja koiran kasvatuksessa! kolmanneksi, koira on lauma eläin, se oppii oman laumansa tavat ollessaan joukossa mukana. Voisi olla hyvä kysyä vaikka kouluttajalta mitä pitää ottaa huomioon koiranpennun ja lapsen ollessa samassa tilassa! Itelläni on 3 koiraa, sisällä niitten kanssa ei saa leikkiä ja sen olen opettanut lapsellekkin, lapseni saa siis huoletta tehdä pelkäämäti kotonaan omia juttujaan ja koirat ottavat rennosti, ulkona aina valvon, piha kun on myös koirien leikki kenttä ja saattavat innostua leikkiessään, silloin jos lapseni haluaa niin saa leikkiä koiran kanssa, mutta valvottuna ja ohjeistettuna, silti vahinkoja voi sattua ku koira on hyvin innostunut! Ja kyllä meidän perheessä voi pitää samassa tilassa koirat ja lapset huoletta! Vastuu on aikuisen kummiskin joka asiassa, lapsi on lapsi eikä ymmärrä aika käsitettä 10 vuotta! Tutustu rotuihin tai pentuihin ennen koiran ottamista, millainen sopii teidän perheeseen! Onnea koiran hankintaan!

    • Sivusta seurannut

      Ketjun luettuani tein johtopäätöksen, että jotkut koiralliset ihmiset uskovat lasten olevan jollain tavoin häiriintyneitä eläinten kiduttajia ja muutenkin täysin ajattelemattomia tolloja. Tämä luulo ei ole muutoin selitettävissä, kuin että he ovat itse olleet sellaisia lapsia tai/ja nyt heillä itsellään on tälläisia lapsia!

      Kaikki jotka tunnistavat tästä itsensä ja perheensä, antakaa nyt ensimmäisenä mahdolliset jo olemassa olevat lapsenne adoptioon, sillä joku voi vielä yrittää korjata teidän aiheuttamat kasvatusvirheet.

      Jatkossa keskittykää simppeliin koiran koulutukseen ja jättäkää tosiaan lastenkasvatus sen osaaville.

    • kun siihen kasvaa

      Ihan ihmeellisiä neuvoja täällä,onko oikeasti jollain noin häiriintyneitä lapsia että kiusaavat koiria.Itse olen elänyt koko ikäni koirallisessa talossa.Lapsena ei tullut edes mieleen että koiraa satutettaisiin,niistä huolehdittiin,ja olivat lasten vastuulla lenkillä.Huolehdittiin ruokailuista kun ikää tuli .Omien lasten kanssa ,alusta asti neuvottu miten eläimiä kohdellaan,ei tulisi mieleenkään että omat lapset satuttaisivat koiraa,ovat niin eläinrakkaita.Itsestään selvyys, että lapset ymmärtävät mikä on koiralle parasta.Lapsistani tulee aikuisena hyviä koiran pitäjiä,kohtelevat eläimiä kunnioittavasti.Ohjaten ja kouluttaen,ymmärryksellä ja tietotaidolla joka kulkee sujussa :)

    • fdvcxvcxfdsfds

      Tottakai erillään. Noin nuori lapsi ei todellakaan osaa kouluttaa koiraa.

    • ururururururu

      Lapset ovat niin eri luonteisia, että riippuu paljolti siitä, uskaltaako hankkia lemmikkiä. Itse en kuuna päivänä jättäisi koiriani hoitoon siskon luo jolla lapset 7v & 8v. Nämä ovat niin villejä, välinpitämättömiä sekä kurittomia lapsia että koirani eivät olisi hengissä edes päivääkään heidän hoidossaan.

      Jos lapset ovat rauhallisempia ja osaavat käyttäytyä eläinten seurassa niin kyllä, silloin voi hankkia vaikka mitä lemmikkejä, mutta riippuu tosiaankin lapsien luonteesta.

      • Toisaalta tietysti

        tuo siskosi lasten rauhattomuus saattaa johtua siitäkin että heillä ei ole ollut tilaisuutta oppia elämään eläinten kanssa sopusoinnussa. Ollut muutenkin ainoana kasvatusvälineenä televiisio "plätkähiilineen" ja pleisteissön ankrypöördeineen ja räiskintäpeleineen. Iskällä ja äiskällä aina kiire ja stressiä omien työ- ja harrasteasioiden vuoksi eikä ehdi lapsiaan ohjaamaan.

        Voisit ehkä joskus antaa muksuille tilaisuuden oppia jotain elävästä elämästä opettamalla niitä ystävyyteen koirasi kanssa?


      • ururururururu
        Toisaalta tietysti kirjoitti:

        tuo siskosi lasten rauhattomuus saattaa johtua siitäkin että heillä ei ole ollut tilaisuutta oppia elämään eläinten kanssa sopusoinnussa. Ollut muutenkin ainoana kasvatusvälineenä televiisio "plätkähiilineen" ja pleisteissön ankrypöördeineen ja räiskintäpeleineen. Iskällä ja äiskällä aina kiire ja stressiä omien työ- ja harrasteasioiden vuoksi eikä ehdi lapsiaan ohjaamaan.

        Voisit ehkä joskus antaa muksuille tilaisuuden oppia jotain elävästä elämästä opettamalla niitä ystävyyteen koirasi kanssa?

        ^ Olen sen verran läheinen siskoni kanssa, että yritetty on monasti ja ilman jatkuvaa vahtia sekä komentamista homma ei toimi. Lapset eivät yksinkertaisesti osaa olla koirien kanssa ja jos silmä välttää niin heti yritetään tehdä sellaista mitä olen kieltänyt ja ohjannut tekemään toisin.

        Itse toivoisin että lapset olisivat voineet kasvaa eläinten kanssa, mutta heillä niitä ei ole ja omia en sinne anna hoitoon koska jo nyt on haavereita sattunut koirilleni heidän varomattomuuttaan.

        Kaikista valitettavasti vaan ei ole elämään lemmikkien kanssa saman katon alla.


      • älyälyälyhoi
        ururururururu kirjoitti:

        ^ Olen sen verran läheinen siskoni kanssa, että yritetty on monasti ja ilman jatkuvaa vahtia sekä komentamista homma ei toimi. Lapset eivät yksinkertaisesti osaa olla koirien kanssa ja jos silmä välttää niin heti yritetään tehdä sellaista mitä olen kieltänyt ja ohjannut tekemään toisin.

        Itse toivoisin että lapset olisivat voineet kasvaa eläinten kanssa, mutta heillä niitä ei ole ja omia en sinne anna hoitoon koska jo nyt on haavereita sattunut koirilleni heidän varomattomuuttaan.

        Kaikista valitettavasti vaan ei ole elämään lemmikkien kanssa saman katon alla.

        Kannattaa yrittää ohjata kyseiset lapset ajoissa psykiatriseen hoitoon. Heidän käytöksensä on kaukana normaalin lapsen käytöksestä.

        Normaali 7 - 8 -vuotias ymmärtää, että eläimeenkin sattuu. Kehitysvammaiset ja psyykkisesti sairaat ovat poikkeus, eikä heidän käytöstään voi yleistää.


      • ururururururu
        älyälyälyhoi kirjoitti:

        Kannattaa yrittää ohjata kyseiset lapset ajoissa psykiatriseen hoitoon. Heidän käytöksensä on kaukana normaalin lapsen käytöksestä.

        Normaali 7 - 8 -vuotias ymmärtää, että eläimeenkin sattuu. Kehitysvammaiset ja psyykkisesti sairaat ovat poikkeus, eikä heidän käytöstään voi yleistää.

        Kuules "älyälyälyhoi", kuka on kirjoittanut että lapset tahallaan satuttaa, kyse on siitä ettei lapset osaa varoa. Ja lapsille ei mene se jakeluun vaikka sitä hokee päivittäin, viikottain, kuukausittain koska kyseiset lapset eivät asu koirien kanssa samassa asunnossa ja näkevät niitä harvoin.

        Kuten totesin, toiset lapset ovat rauhallisempia kuin toiset ja ei ne villitkään ole mitään psykiatrista hoitoa vaativia yksilöitä vaan ovat varomattomia sekä villejä lapsia.


      • älyälyälyhoi
        ururururururu kirjoitti:

        Kuules "älyälyälyhoi", kuka on kirjoittanut että lapset tahallaan satuttaa, kyse on siitä ettei lapset osaa varoa. Ja lapsille ei mene se jakeluun vaikka sitä hokee päivittäin, viikottain, kuukausittain koska kyseiset lapset eivät asu koirien kanssa samassa asunnossa ja näkevät niitä harvoin.

        Kuten totesin, toiset lapset ovat rauhallisempia kuin toiset ja ei ne villitkään ole mitään psykiatrista hoitoa vaativia yksilöitä vaan ovat varomattomia sekä villejä lapsia.

        Varomattomat ja villit ovat yhtä kuin kehitysviiveiset ja epäempaattiset. He ovat juuri niitä, jotka hoitoa tarvitsisivat.

        Kyllä 7-8 vuotiaalla PITÄÄ olla jo sen verran älyä, että osaa vähän varoa itseään heikompia ja ymmärtää jotain koirista, vaikka itsellä ei koiraa olisikaan.

        Jos joudutte lapsia siskosi kanssa jatkuvasti ohjeistaa ja vahtia, niin heillä ei ole kaikki ok nupissa.


      • 10+12
        älyälyälyhoi kirjoitti:

        Varomattomat ja villit ovat yhtä kuin kehitysviiveiset ja epäempaattiset. He ovat juuri niitä, jotka hoitoa tarvitsisivat.

        Kyllä 7-8 vuotiaalla PITÄÄ olla jo sen verran älyä, että osaa vähän varoa itseään heikompia ja ymmärtää jotain koirista, vaikka itsellä ei koiraa olisikaan.

        Jos joudutte lapsia siskosi kanssa jatkuvasti ohjeistaa ja vahtia, niin heillä ei ole kaikki ok nupissa.

        Sinulla ei kyllä ole kaikki matot suorana vintissä...

        Olet lapseton ja erittäin tietämätön mistään sekä vajaaälynen. Mene hoitoon!!


    • eikouluttaja

      Halusimme kookkaan uros koiran koululaiselle seuraksi ja turvaksi. Ne ovat kyllä hyvät kaverit. Mutta koira on kova nylkyttämään mikä on minusta outoa. Ehkä väärä rotu valinta?

      • --------------------

        ^ Koiranne alistaa niitä, jota se nylkyttää. Teillä lauman johtajuus jollain muulla kuin sillä jolla se pitäisi eli ihmisillä. Kouluttakaa koiraa ja opettakaa se tietämään paikkansa laumassa, muuten tuo käytös saattaa muuttua todella pahaksi.


    • naapuriseuraa

      Naapurin koira nukkuu niiden lapsen sängyssä. Koira otettiin ettei koululaisen tarvitsisi olla koulun jälkeen yksin kotona. Sille on paikka olohuoneessa mutta aamuisin se aina loytyy lapsen peiton alta. Mielestäni se ei tiedä paikkaansa. Onko se yleistä nykyisin vai onko tavat muuttuneet?

      • On se ollut

        yleistä ennenkin. Jo kuuskytluvulla meen koira sai aina kunniapaikan peittoni alta tai päältä. Lämmitti kasvukipuilevia koipiani niin kivasti. Sama perinne jatkui omilla ja varmaan lastenlapsillakin lähitulevaisuudessa.


    • ei kai

      se aivan uusi ja ihmeellinen asia ole,oma mitteli poika nukkuu usein kainalossa:)

    • Hirviölapset....

      No itelläni ei (onneksi) ole lapsia, mutta elukoita ollut läpi elämän, ja itsekin kasvoin koiran kanssa. Joskin vanhemmat oli tarkkoja siitä, etten häirinnyt koiraa kun se oli omissa oloissaan, sitten sai silittää ja lellitellä, kun koira itse tuli seuraan.

      Muutoin meikäläisellä ei mitään hyviä kokemuksia lapsista olekaan. Otin joskus koiranpennun, jota yritin pitää ihan yleisissä päivittäisissä tapahtumissa mukana (asunto kerrostalossa) ja tolleen, että se tottuisi kaikenlaiseen ympärillä tapahtuvaan. Tarkoitti siis oleilua pihalla, jolloin koira sai katsella autoja, ihmisiä, pyöräilijöitä jne. jne. Naapurin penskat sitten tykkäsi kiusata koiraani, mm. kävivät rinkuttamassa ovikelloa ja hakkaamassa ovea, jotta saivat koiran pelkäämään ja sitä myöten haukkumaan, pihalla ollessamme heittelivät pusikoista keppejä ja käpyjä koiraani päin, vaikka sanoin niille ettei vetele sellainen touhu ja sanoin vanhemmillekin, jotka lähinnä voivottelivat siinä hetken eivätkä kurittaneet jälkikasvuaan. Koirastani kasvoi hyvin lapsiarka. Muutoin on kyllä kiltti.

      Seuraava koira tuli, kun asuttiin muualla. Tutuilla on mukuloita, ja vaikka on ollut puhetta sekä vanhempien että näiden lasten kanssa, etteivät lapset härki koiriani, eivät jahtaa koiriani, eivätkä heittele koiriani tavaroilla, nämä kyseiset lapset (3 kpl) tekevät näitä asioita silti. Joka kerta, kun nähdään, vien koirat toiseen huoneeseen turvaan. Jos nähdään pihalla, käsken lapsia jättämään elukkani rauhaan. Eivät tottele, vaan ajavat koiria takaa, vaikka nämä juoksevat pakoon ja pyrkivät taakseni turvaan ja lopulta irvistelevät varoittavasti. Vaikka kuinka kiljun niille lapsille, että painuisivat kauas koiristani tai sitten olisivat nätisti paikoillaan ja silittäisivät lempeästi (ymmärrettävää, että lapset haluavat rapsutella pehmeitä koiria), puhe ei mene perille.

      Eikä se tunnu menevän vanhempienkaan kaaliin, he näkevät mitä lapset tekevät (säikyttävät koiria), ja kun pyydän heitä käskemään jälkikasvuaan, he nauravat ja sanovat "lapset vain leikkii..."

      Tällaisista syistä pyrin pitämään lapset ja koirat erossa niin pitkälle kuin mahdollista. Vaikka tässähän syy on oikeastaan vanhemmissa, kun eivät ole selkeitä pelisääntöjä muksuilleen sanelleet.

      Sikäli kuin itsellä olisi lapsi, en tietenkään luopuisi koirasta / koirista. Kyllä se on ihan terve yhdistelmä, että perheessä on sekä lapsi että lemmikkieläin, ja kummallekin täytyy opettaa, missä rajat kulkevat (jos lapsi ei saa tehdä kaikkea koiralle, niin ei kyllä se koirakaan saa tehdä kaikkea lapselle). Itse en vain jättäisi lasta ja koiraa KESKENÄÄN, ainakaan kovin pitkiksi ajoiksi, enkä haluaisi lapsen tuovan kavereita kotiin, jos on yksin koiran kanssa. Omat elukkani saattaisivat hyvinkin puolustaa omiaan, joten parempi olla aikuisten paikalla..

      • ...

        Tuollaista se on kun koira otetaan kerrostaloon. :(


      • kerrostalossa
        ... kirjoitti:

        Tuollaista se on kun koira otetaan kerrostaloon. :(

        En näe kerrostaloa pahaksi asuinpaikaksi koiralle, vaan syyttävä sormi osoittaa lapsistaan huolehtimattomia vanhempia, jotka eivät laita tikkua ristiin pistääkseen penskansa kuriin. Eikö vanhemmilla tai huoltajilla muka ole vastuuta, ettei heidän lapsistaan kasva yhteiskunnan kriminaaleja?

        Jaa, taitaa olla niin, ettei lasta kannata saada, jos asuu kerrostalossa. Sellaista se sitten on, kun se lapsi kiusaa naapureita ja häiritsee muita itkemällä ja kiljumalla..... Muuttakoot ihmiset maalle ennen kuin hankkivat lapsen, eiks niin........


    • minäpäs tässä vaan

      Se riippuu aivan lapsesta ja tietysti myös koirasta.

      Itse olin 1vuotias kun meille tuli labradorinpentu. Nukuin kuulemma koiran kasvaessa vierekkäin matolla. Vuosien kuluessa minun ja labradorin välille kehkeytyi syvä suhde ja opin erilaisia asioita. Suru oli suuri kun koira täytyi lopettaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe