Sähköpyörä

kylamies

Olen ajatellut hankkimista. Montako vuotta suunnilleen ajelee yhdellä akulla. Ajomäärät olisi kohtuullisia. n 30km/viikko.

37

5294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • efillaristi

      Kunnon akulla (panasonic yms.) 4-5 vuotta ja sitten enään puolet kapasiteetista jäljellä. Perus kiinan akuilla 1-2 vuotta ja sitten kymmenesosa jäljellä jos sitäkään. Jos meinaat joka päivä ajaa sillä fillarilla niin suosittelen jotain vähän parempaa fillari heti ensimmäiseksi.

      • Itsellä on ollut nyt 2 vuotta kiinalainen sähköpyörä Litium-akulla. Ajokilometreja on tullut 1500 km ja akun tehosta jäljellä käytännössä 100 %.


      • enisti
        mersumies_ kirjoitti:

        Itsellä on ollut nyt 2 vuotta kiinalainen sähköpyörä Litium-akulla. Ajokilometreja on tullut 1500 km ja akun tehosta jäljellä käytännössä 100 %.

        Aivan, aivan... "hieman" negatiiviselta vaikutti minunkin mielestäni tuo efillaristin kommentti totuuteen nähden.

        Eihän topic starter maininnut akun tyypistä / hinnasta / laadusta mitään, joten ehkä mitään tuon eksaktimpaa vastausta ei voikaan antaa.

        LiFePO4 akut taitavat tällä hetkellä olla niitä parhaita, tähän käyttöön.

        Itsekin muistan pari osa-aluetta missä ne loistavat muihin verrattuna.

        -Ei muistiefektiä.
        -Ovat kevyempiä kuin muut.
        -Enemmän latauskertoja.
        Niitä voi ladata n. 1500 kertaa ennen kuin suorituskyky alkaa edes laskemaan, kun muita voi vain n. 500-600 kertaa.

        Varjopuolena tietysti hieman korkeampi hinta.


      • enisti kirjoitti:

        Aivan, aivan... "hieman" negatiiviselta vaikutti minunkin mielestäni tuo efillaristin kommentti totuuteen nähden.

        Eihän topic starter maininnut akun tyypistä / hinnasta / laadusta mitään, joten ehkä mitään tuon eksaktimpaa vastausta ei voikaan antaa.

        LiFePO4 akut taitavat tällä hetkellä olla niitä parhaita, tähän käyttöön.

        Itsekin muistan pari osa-aluetta missä ne loistavat muihin verrattuna.

        -Ei muistiefektiä.
        -Ovat kevyempiä kuin muut.
        -Enemmän latauskertoja.
        Niitä voi ladata n. 1500 kertaa ennen kuin suorituskyky alkaa edes laskemaan, kun muita voi vain n. 500-600 kertaa.

        Varjopuolena tietysti hieman korkeampi hinta.

        Itseasiassa LiFePo4 akut ovat hieman painavampia, koska tarvitaan enemmän kennoja saman jännitteen/kapasiteetin aikaansaamiseksi kuin Li-ion/LiPo kennoilla. Kestäviähän ne toki on, mutta akkupaketin kapasiteetti on usein pienempi. Eli jos haluat esim. yli 12 Ah akun niin LifePo4 ei oikein ole kunnon vaihtoehto. Itse ajattelin jossain vaiheessa hommata Ibridoon 24V 20Ah tarakka-akun bms-batteryn kautta. En sitten tiedä onko ne akut mistään kotoisin.


    • kylamies

      Mikä olisi parempi fillari heti aluksi. En itsekään halua "kiinalaista" riesaksi.

      • Garmin-12

        Jos todella haluat laadukkaan sähköfillarin keskiömoottorilla ja kunnollisene akkuineen, niin sillon pitää katsoa saksanmaahan päin, siis Kalkhoffit, Rixet, Boschit jne: http://www.kalkhoff-bikes.com/index.php?id=1&L=0&R=4

        Mutta tuolloin puhutaan myös yleensä hinnoista luokass 2000 euroa ja paljon ylikin.

        Kuten aikaisemmin mainittiin, niin Kiina on sekä maailman suurin sähköfillareiden/skoottereiden valmistaja että myös käyttäjämaa. Sieltä löytyy vehjettä ihan laidasta laitaan, ongelma on vain meikäläisten näkökulmalta päätellä, mikä olisi sellainen kohtuullinen vehje hinta/laatusuhteeltaan?


    • Itsellä on ollut nyt 2 vuotta kiinalainen sähköpyörä Litium-akulla. Ajokilometreja on tullut 1500 km ja akun tehosta jäljellä käytännössä 100 %.

      • -pian lunta sataa-

        Eiks ne tee siellä niitä mersujakin nykyään? Kiinahan on sellainen talousmahti nykyään että se voi ostaa kohta kokonaisia valtioita... vaikkapa amerikan, joka on kiinalle aika hiton paljon velkaa. :)

        Kauaksi ollaan tultu niistä ajoista kun suomalaisetkin pystyivät katsomaan kiinaan päin ylemmyyden tuntoisesti nenän vartta pitkin. Ei ole Kiina enää "kolmannen maailman" maa vaan porskuttaa eturivissä aika monessa asiassa. Ihmisoikeudet ei harmi kyllä ole oikein pysyneet mukana kehityksessä.

        Pointti on se että kun Kiinaan on ulkoistettu vaikka minkä alan tehtaita ympäri maailmaa jo pitkään, niin siellä alkaa olla niin paljon huippuosaamista että sieltä saadaan kohta ihan mitä vain.
        Laadukkaita HIFI-tuotteitakin on saanut jo pitkään Kiinasta huomattavasti paremmalla hinta/laatusuhteella kuin muualta maailmasta. Esim. putkikuulokevahvistimia.

        On vähän eilispäivän asennevammaa se venäjän ja kiinan mollaaminen jonkinlaisina takapajuloina.
        Tietysti kun "länsimaassa" asutaan niin täälläkin on altistuttu länsimedian, kuten jenkkileffojen suoltamalle propagandalle jo vuosikymmeniä.

        Kannattaisiko kylmän sodan aikaiset asenteet pikkuhiljaa jo feidata pois?


    • Specialized Turbo
    • Nitrooo
      • Ei sillä saa ajaa!

        sehän on täysin laiton pyörä.


      • saa ajaa
        Ei sillä saa ajaa! kirjoitti:

        sehän on täysin laiton pyörä.

        250w 25km/h rajoitus tietokonella päälle.


      • Specialized Turbo

        on kyllä susiruma ton turbon rinnalla


      • Specialized Turbo
        Specialized Turbo kirjoitti:

        on kyllä susiruma ton turbon rinnalla

        http://asset0.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim/2013/04/25/turbo_04_610x458.jpg


      • Ei ajaa saa ei!

      • A.P

        Minkälaisia kokemuksia BH Neo Nitrosta. kiinnostaisi kovasti, jospa saisi pennit kasaan..


      • Turbo
        A.P kirjoitti:

        Minkälaisia kokemuksia BH Neo Nitrosta. kiinnostaisi kovasti, jospa saisi pennit kasaan..

        Toi Nitro näyttää kyllä pelle pelottoman keksinnöltä.


    • tauno11

      Kävin Saksassa, no siellähän on niitä kohta enemmän kuin autoja.

      • Kanamuna

        Näiä laihdutusjuttuja riitää. Syö kanamuna valkuaista jätä keltuainen pois siinä 8 prosnttia rasvaa.


    • saiskosittenkin

      (Ei ajaa saa ei!) takoitat varmaan että ei saa tieliikenteessä ajaa ilaman rekisteröintiä ei?

    • saa saa

      bionx, bosch ... kaikki on rajoitettu ja EU luvattu. Moottori voi olla vaikka 1000w ja 48v, jos on mahdollinen laita rajoitus 250w 25km/h voi ajaa.

    • ankka

      Turbo näyttää mummoankan fillarilta

      • Bh_forever<3

        Bh on näköjään julkaissut uudet mallit, aika menevän näkösiä pitää sanoo. Eniten kiinnostaa vrm toi evo snow: 600wattia (350 takana ja 250 edessä) http://www.bhbikes.com/web/de/ebikes/evo/evo-snow-29-ev775.html


      • dfdgqbvi
        Bh_forever<3 kirjoitti:

        Bh on näköjään julkaissut uudet mallit, aika menevän näkösiä pitää sanoo. Eniten kiinnostaa vrm toi evo snow: 600wattia (350 takana ja 250 edessä) http://www.bhbikes.com/web/de/ebikes/evo/evo-snow-29-ev775.html

        Mutta ei tuossa mainoksessa puhuta tehoista pätkääkään.?!


      • bh_forever
        dfdgqbvi kirjoitti:

        Mutta ei tuossa mainoksessa puhuta tehoista pätkääkään.?!

        siellä teknisten tietojen alapuolella on painike jota painamalla saat näkyviin mm: painon ja myös nuo moottorin tehot


    • Xizor
    • Ibrido

      Minulla on ollut seitsemänvuotta sähköpyörä . Lataus kertoja oli lähes tuhat .Päivittäiset ajot 20 km akku loppui uutta ei löytynyt varaosista. Varmista akun sekä pyörän varaosien saanti.Ostettuani uuden pyörän akun hinta 199 e ja niitä saa jatkossa. Maahantuojalla on vastuu ja aklkuja pitää kuten varaosia löytyy jatkossa. Huomio sähköpyörät kamppaniatuotteita ainakin halvat kiinalaiset

      • VitunTorvelo

        Älä puhu paskaa. Litium akuilla on keskimäärin 500 kertaaa
        lataus ja sen jälkeen osta itse uusi akku, perkele.


      • Anonyymi
        VitunTorvelo kirjoitti:

        Älä puhu paskaa. Litium akuilla on keskimäärin 500 kertaaa
        lataus ja sen jälkeen osta itse uusi akku, perkele.

        Ensimmäinen puhuu kokemuksestaan, toinen päästään, ja solvaa lisäksi. On selvää kumpi on oikeassa ja kummalla on asenneongelma.


    • Jussitaas

      Ostin sähköavusteisen pyörän jo 5 vuotta sitten. Olen ajellut sillä tähän mennessä n. 8800 km. Pyöräilen vain "sulankelin" aikana. Akkua olen ladannut 100-130 km:n välein, kiroilematta. Joskus ole päässyt yhdellä latauksella yli 150 km, kun olen käyttänyt, mahdollisuuksien mukaan, pienintä avustustehoa. Ennätykseni on 212 km yhdellä latauksella. Tänä keväänä olen nyt huhtikuussa ajellut n. 90 km, ja neljästä varaustilaa näyttävästä merkkivalosta palaa vielä yksi. Ajattelin kokeilla jäljellä olevaa sähköavusteista matkaa.
      Uuden akun olen jo löytänyt nettikaupasta. Naapuripaikkakunnalla oleva akkuliike pystyy asentamaan akkuun uuden elementit, jolloin "uusi" akku tullee halvemmaksi.

    • pysykaukananäistä

      Tarkoitatko kuinka pitkään ajaa ennenkuin akku syttyy palamaan?

    • Anonyymi

      Kylla se teille läskit on ihan parempi polkea perinteistä fillaria. Ja lapsille ei missään nimessä.

    • Anonyymi

      Miksi tarvitset sähköä, miksei vain lihasvoimalla? Minusta vain vanhukset ja vammaiset tarvitsevat avustavia järjestelmiä.

    • Anonyymi

      Minulla ollut sähköavusteinen pyörä 3 vuotta, kilometrejä 11032. Shimanon akku eikä kapasiteetti ole vähentynyt juuri yhtään. Suosittelen kaikille tämmöstä pyörää, koska on ilo ajella yli 100 kilometrinkin lenkkejä yhteen menoon.

    • Anonyymi

      Pian alkaa saamaan sähköpyöriä edullisesti kun akut väsähtää. (minun termissä torppaa). Akut maksavat, mutta onneksi akuista kokemusta n. 15 vuotta. Ostan fillarit pois ja korjaan akut pieneen hintaan, ja samalla akkujen kapasiteetti kasvaa.

    • Anonyymi

      70km lenkit ihan lihasvoimalla ja jos eukkos hyvän näköinen niin poljen senkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe