ABDOMINOPLASTIA kokemuksia

vertais tukea

Hei!

Olen menossa alkuvuodesta vatsan korjausleikkaukseen. Leikkaus tehdään ison laihdutus urakan jälkeen terveydellisistä ja ulkonäkö syistä. Haluaisin nyt kuulla kanssa siskojen ja veljien kokemuksia ja vinkkejä. Joitain kommentteja olen täältä jo lukenutkin, mutta halusin kuitenkin aloittaa oman keskustelun.

Olen lukenut, että jotklut ovat käyttäneet leikkaus alueella ja mahassa jotain öljyä ennen ja jälkeen leikkauksen. Oliko tuosta hyötyä ja mitä öljyä se oli? muistaakseni oli jotain ihan hintavan oloista, mutta jos on hyväksi todettu niin maksoi mitä maksoi.

Olitko leikkauksen jälkeen pitkään sairaalassa? miten voit leikkauksen jälkeen ja miten nopeasti pääsit liikkumaan? Kirurgi sanoi, että olisin sairaalassa 3-4 päivää! ja että vatsa olisi aluksi kuin raskaana olisi. kuinka kauan tuo turvotus kestää ja kauan pidit tukivyötä? miten pärjäsit kotona? Kuinka pitkään olit sairaslomalla? minut leikataan siis ihan ympäri. leikkaushaava menee edestä ja takaa. ja sanottiin, että saikkua tulee 6vko! muitten kokemuksia kun olen lukenut niin he ovat olleet töistä poissa vain noin 2-3 viikkoa. Miksiköhän mulla noin pitkä.. Saitko mitään komplikaatoita tai tulehtuiko haava? onko tunnottomuus jo hävinny? Oletko tyytyväinen?

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille :) mua jännittää!

98

22223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkumasu

      Mut leikattiin viikko sitten, tosin vain etupuolelta, kyljestä kylkeen. Yön yli olin sairaalassa, pääsin hyväkuntoisena kotiin. Leikkaus meni hyvin, kesti 3,5 tuntia, kilo nahkaa lähti. Pari päivää tarvitsi ottaa säännöllisesti kipulääkkeitä, nyt otan vielä yöksi ja aamuisin, satunnaisesti päivällä. Kaupoissa olen jo kierrellyt, ulkona käynyt kävelemässä. Kulkeminen on hitaanlaista vielä, mutta parempi olla pienessä liikkeessä usein päivän mittaan kuin jämähtää sohvan pohjalle. Olen siis erittäin hyvin toipunut. Maha on vielä hieman turpea, alussa turvotusta oli myös yläreisissä ja häpykummussa reippaasti. Nyt ei enää juurikaan. Tukivyötä kannattaa käyttää pitkään, muovaa vyötäröä ja vähentää turvotuksia sekä liikkuminen helpompaa. Tuosta rasvausasiasta en ole kuullut. Mun haava on siisti ja nyt jo täysin umpeutunut. Teippejä pidetään tukemassa kun lääkärin ohjeen mukaan 2 kuukautta haavan päällä. Tässä jotakin infoa ja kokemusta :-D toivottavasti oli apua. Ai niin, tämä tehtiin yksityisellä omakustanteisesti, eli en ole sairaslomalla vaan ihan vuosilomia pitelen työstä. Palaan töihin parin viikon päästä, teen kevyttä toimistotyötä.

      • Anonyymi

        Mitä tukivaatetta pidit ?


    • Ihana vatsa

      Minut leikattiin v. 2009 yks.Helsingissä. Ongelmana olivat isot raskausarvet, ei niinkään roikkuva nahka. Muistelen, että alkuun olin tosi kivulias ja pidin korsettia varmaan yli ohjeistetun ajan, koska tuntui paremmalta se tuki vatsalla. Meni noin vuosii, että olin täysin tyytyväinen lopputulokseen. En ole kertaakaan katunut, päinvastoin ihmetellyt miksen mennyt aikaisemmin toimenpiteeseen. Alku aina hankalaa,mutta lopussa kiitos seisoo..sanotaan ja minun kohdallani piti hyvin paikkansa. Tsemppiä sulle kyllä se hyvin menee: )

    • helsinki1

      miten meni???? :)

      itse mietin mennä viroon...

      • itä-suomi

        Minulla viides päivä leikkauksesta. Yön yli olin sairaalassa, yksityispuolella olin. Sain kolme viikkoa sairaslomaa. Haavan mittasin tänään, noin 48 cm alavatsalla menee ja navan ympärillä tietty tikit myös. Olen ihmetellyt alusta asti miten nopeasti ja hyvin toipuminen lähti käyntiin. Sectioiden jälkeen olen ollut pitkään tosi kipeä ja luulin nyt olevan saman edessä, mutta erehdyin. Vatsa on pinkeä ja nyt liiankin tiukan oloinen mutta kunhan turvotus helpottaa niin hyvää tulee. Olen jo nyt tyytyväinen näkemääni!


      • Anonyymi
        itä-suomi kirjoitti:

        Minulla viides päivä leikkauksesta. Yön yli olin sairaalassa, yksityispuolella olin. Sain kolme viikkoa sairaslomaa. Haavan mittasin tänään, noin 48 cm alavatsalla menee ja navan ympärillä tietty tikit myös. Olen ihmetellyt alusta asti miten nopeasti ja hyvin toipuminen lähti käyntiin. Sectioiden jälkeen olen ollut pitkään tosi kipeä ja luulin nyt olevan saman edessä, mutta erehdyin. Vatsa on pinkeä ja nyt liiankin tiukan oloinen mutta kunhan turvotus helpottaa niin hyvää tulee. Olen jo nyt tyytyväinen näkemääni!

        Mitä tukivaatetta pidit ja kuinka tiukka tai iso ?


    • entinen roikkumaha

      Minulle tehtiin leikkaus yleisellä puolella viisi päivää sitten. Kotiutus toisena leikkauksen jälkeisenä päivänä. Ensimmäinen kävely oli tuskallista, mutta siitä se toipuminen oikeasti vasta käynnistyi. Toinen kerta oli jo paljon helpompaa. Toipuminen on ollut yllättävän nopeaa. Kipuja ei juurikaan ole - tavalliset särkylääkkeet riittää. Turvotusta kyllä vielä runsaasti. Minulla haava ulottuu myös selkäpuolelle - kokonaispituus 76 cm. Roikkuvaa nahkaa oli laihduttamisen jäljiltä (-50 kg) todella paljon ja sitä poistettiinkin laajalta alueelta yli kolmen kilon verran! Sairaslomaa sain viisi viikkoa. Suosittelen kyllä leikkausta, jos "roikkumaha" vaivaa. Toipumisaika on pieni (ja hyvin kestettävissä oleva) siihen jatkuvaan häpeään ja huonoon itsetuntoon verrattuna!

      • Jepatski

        Hei miltä sinun peppusi näyttää? Minulle tehtiin viikko sitten sama leikkaus ja minun pyllyvako menee nyt pitkälle selkään :(


    • Muumimammi

      Mulle tehtiin pari vuotta yksityisellä abdominoplastia ,alavatsan rasvaimu ja kiristettiin vähän vatsalihaksia. Olen erittäin tyytyväinen tulokseen, ainoa on että tuntuu että ylävatsan pömpötys oikein korostuu kun alaosa on littana, mutta siitä pääsee liikunnalla :) Tosi kipeä olin ehkä viikon,mutta jo 1,5vkoa leikkauksesta olin töissä ja elämä melko normaalia. Mitään komplikaatioita ei tullut,vaikka kävin Virossa. Suosittelen!

      • pallomaha06

        Entäpä sinä muumimamma, kuinka pian pääsit liikuntaharrastusten pariin? Kuinka kauan sinulla turvotus kesti vatsan seudulla?

        Kuinka pahati sinulla oli vatsalihakset erillään toisistaan? Itse arvioin, että minulla rako on ainakin kuusi senttiä. Tuntuuko vatsasi normaalilta vai tunteeko sen, että sitä on jotenkin operoitu?

        Suuresti kiitos kaikille vastauksista!


      • Anonyymi

        Hei
        Saanko kysyä misä sairaalassa/ lääkäris kävit siellä Virossa? Oliko huomattavasti edullisempi kuin Suomessa?


    • alk.peräinen

      Hei! En ole vieläkään päässyt leikkaukseen :´( nyt pelottaa kun kesä lähenee meneekö koko kesä pilalle! Jouduitteko teippaamaan haavaa? minulle on leikattu rinnat ja allit yksityisellä ja silloin piti teipata 3kk ettei haava leviä? pitääkö tässäkin sellaista tehdä. mietin nyt siirränkö leikkauksen syksyyn. Kauan tukivyötä piti pitää?

    • itä-suomi

      Hei vielä!
      Tukivyötä pidin 6 viikkoa. Mepiform teippiä pidän vieläkin, tosin viikonkin taukoa on ollut. Teippi on aika kallista, mutta säästäväisesti leikattuna riittoisaa. Pidän samaa teippiä useita kertoja, sitä kun voi huuhdella ja asettaa sitten takaisin. Vatsassa on tunnotonta aluetta, epäilen ettei tunto kokonaan palaakaan (niin oli myös sektiohaavoissa, jotka poistettiin samalla). Laihdutin noin 10 kg leikkaukseen ja olin leikkauspöydällä 60 kg, reilu puoli kiloa poistettiin rasvaa ja nahkaa. Minulla ei ollut siis korkeaa painoa lähtötilanteessa, mutta vatsa vaivasi isojen vauvojen viruttamana. Lievä turvotus ja pinkeys on vieläkin vatsassa, luulen että lopullista oloa ei ole vielä saavutettu. Olen erittäin tyytyväinen tulokseen ja voin ostaa nyt matalavyötäröllisiä pikkuhousuja, joita en voinut aikaisemmin pitää (housut valuivat roikkuvatsan alle).
      Suosittelen leikkausta!

      • pallomaha06

        Hei!
        Samaan operaatioon olen myös menossa puolen vuoden päästä. Pelottaa ihan hirveesti. Mulla löysää arpista nahkaa ja suurin haitta erillään olevat vatsalihakset. Kaksosvauvat venyttivät timmin mahani hirveään kuntoon. Olen 177 pitkä ja painan 63 kiloa ja silti vatsan ympärys on 92 cm.
        Sinulle "itä-suomi": kurottiinko sinulta vatsalihakset yhteen? Ilmeisesti tuo lihasten kurominen aiheutaa kipuja enemmän kuin pelkän löysän nahan leikaaminen. Mulla ei niinkään paljon löysää nahkaa, vaan arpista ihoa pallomaisen vatsan päällä ja napatyrä tietysti!
        Yllättävä kauan kestää tuo pinkeys ja turvotus, josta mainitsit. Onko se mielestäsi kuinka häiritsevää tai hankalan tuntuista? Haittaako esimerkiksi liikuntaa tai nukkumista?
        Kuinka pian pystyit aloittelemaan liikuntaharrastukset?


      • Itä-suomi
        pallomaha06 kirjoitti:

        Hei!
        Samaan operaatioon olen myös menossa puolen vuoden päästä. Pelottaa ihan hirveesti. Mulla löysää arpista nahkaa ja suurin haitta erillään olevat vatsalihakset. Kaksosvauvat venyttivät timmin mahani hirveään kuntoon. Olen 177 pitkä ja painan 63 kiloa ja silti vatsan ympärys on 92 cm.
        Sinulle "itä-suomi": kurottiinko sinulta vatsalihakset yhteen? Ilmeisesti tuo lihasten kurominen aiheutaa kipuja enemmän kuin pelkän löysän nahan leikaaminen. Mulla ei niinkään paljon löysää nahkaa, vaan arpista ihoa pallomaisen vatsan päällä ja napatyrä tietysti!
        Yllättävä kauan kestää tuo pinkeys ja turvotus, josta mainitsit. Onko se mielestäsi kuinka häiritsevää tai hankalan tuntuista? Haittaako esimerkiksi liikuntaa tai nukkumista?
        Kuinka pian pystyit aloittelemaan liikuntaharrastukset?

        Itä-Suomi vastaa, anteeksi myöhään.
        Minulta kurottiin hieman lihaksia yhteen, ei paljon. Pieni rako oli. Minulla oli myös napatyrä, joka huomattiin vasta leikkauksessa. Minun maha pullotti vain vähän ennen leikkausta, enemmän oli sitä löysää nahkaa. Se poistettiin ja tiukka on ollut siitä asti. Nyt syksyllä 2014 painoa on tullut noin 4-5 kg niin maha hieman luonnollisesti pömpöttää. Kipua en tuntenut vaikka lihaksia oli vähän kurottu. Nyt huomasin muutama kuukausi sitten, että navan alapuolella on jokin pieni kivuton pollukka. En ole käynyt lääkärissä, olen ajatellut sen olevan kurottua lihasta. Se ei näy päällepäin eikä häiritse tai vaivaa muuten. Olen tyytyväinen tulokseen kaiken kaikkiaan.
        Pinkeys ei haittaa. Liikuntaa voi harrastaa hyvin. Vatsa on tietty tunnoton keskeltä, mutta niinhän se oli sektioarpienkin kohdalta aikaismemin. Arvet muuten poistettiin leikkauksessa.
        En olisi huolissani jos leikkauksen jälkeen on luonnollista kipua. Sanoisin, että kaikki se vaiva on ollut sen arvoista.- Ja sanotaanhan, että kauneuden eteen on vähän kärsittävä. Kipuiluaika on kuitenkin lyhyt aika elämästä ja mitä kaikkea muuta hyvää uuden mahan saaminen on minullekin tuonut! Pidän kauniimpia lauvaatteita enkä piilottele itseä niinkuin ennen. Itsetunto on kasvanut jne. Ei kun tsemppiä kaikille leikkaukseen aikoville!
        t. tyytyväinen Itä-Suomi


    • Ihan jo tosissani

      Hei,

      Olisi kiva kuulla operaatioidenne hintoja ja saako jossain ostettua tämän toimenpiteen osamaksulla?

      Entä arpi, onko se jotenkin häiritsevän näköinen kun se on parantunut täysin?

    • toipilas32

      Laitanpa nyt tähän oman kokemukseni, josko joku vielä tätä ketjua lukee tai tietoa etsii. Minulle tehtiin julkisella puolella abdominoplastia sekä rectus diastaasin korjaus. Aikaa on kulunut nyt noin kuukausi ja katunut olen monesti. Olen hoikka, komplikaatioita ei ole ollut, mutta toipuminen on ollut muuten tuskaista ja hidasta. Harmittaa, kun ei etukäteen kerrottu, kuinka isosta leikkauksesta on kyse. Uskon, että lopputulos kuitenkin vielä palkitsee kaikki karmeudet,mutta tällä hetkellä on jo henkisestikin aika rankkaa. Eli, ehdottomasti suosittelee harkitsemaan ennen leikkausta, onko se todella tarpeen...

      • Acorn07

        Hei,

        Kiinnostaa tietää, minkälainen projekti sinulla oli päästä julkisella puolella leikkaukseen, oliko sinulla esim. tyrää, kipuja, selkäongelmia jne. ja kuinka paljon sinulla oli diastaasia?

        Minkälainen vointi sinulla nyt on?


      • Toipilas32

        Kirjoitinkin jo tuonne toiseen ketjuun, mutta laitetaan nyt tähänkin vielä.. Eli tyrät oli operoitu jo muutamaa vuotta aikaisemmin ja niitä alkoi pukkaamaan uudestaan. Diastaasia oli enimmillään vähän alle 10 cm, tosin tämä näkyi vasta avattuna, kuvassa oli reilu 5cm. Diastaasi oli myös ihan ylhäältä alasasti. Minulle suositeltiin tuota leikkausta jo ensimmäisessä tyräoperaatiossa, mutta rohkeutta keräsin parisen vuotta.

        Nyt tilanne on se, että muuten on toipunut hyvin, mutta huomenna operoidaan seroomaontelo sekä fisteli kiireellisesti kohonnein infektioriskein. Eli päähän ottaa ja rajusti. Tosin pieni ryppyinen alue myös korjataan eli se plussaa, kunhan haava ei infektoidu..


      • dasddsadafd

        Julkisella ei tehdä kosmeettisista syistä, ainoastaan terveydellisistä syistä.


      • Acorn07

        Kiitos vastauksesta Toipilas32!
        Löysin nyt tuon toisenkin ketjun, täytyypä tutustua siihenkin tarkemmin.


    • ABdom79

      Vaikka onkin aika vanha ketju, ehkäpä joku vielä lukee tätä :) Onko kenelläkään kokemusta kahdesta distaasin korjauksesta...? Minulla korjattiin julkisella puollela napatyrä ja ommetiin erkaantuneet vatsalihakset yhteen vuosi sitten. Palautuminen on järkyttävän kivuliasta ja elämää hankaloittavaa reippaasti yli kuukauden. Leikkaus suoritettiin navan kautta eli kirurgi ompeli vatsalihaksia yhteen sitä kautta ja etsi tyrää, jota ei loppujen lopuksi sitten löytynyt. No, tässä olen ihmetellyt reilut puoli vuotta miksi maha pullistelee ja on todella pinkeä ja iso, erityisesti syömisen jälkeen usein olo jopa tukala. Varasin yksityiseltä puolelta plastiikkakirurgille ajan, joka totesi eka leikkauksen epäonnistuneen ja vatsalihakset ovat edelleen erillään jonka takia maha pullistuu kuin 4kuulla raskaana. Lisäksi siellä kuulema on myös tyrä. Olen aika kauhuissani, että joutuisin kokemaan kaiken tuon kivun ja tuskan uudelleen, nyt operaatio vielä isompi, koska se pitää tehdä abdominiplastiana jotta ne lihakset nyt saataisiin oikeasti yhteen. Oli lohdullista lukea näitä kokemuksia tässä ketjussa, suurimmalla osalla mennyt todella hienosti leikkaus! Yritän tässä kerätä rohkeutta tulevaan leikkaukseen ja pohdin uskallanko toistamiseen lähteä isoon operaatioon...toisaalta iso pallomainen maha kyllä harmittaa kovasti kun muuten olen urheilullinen ja hyväkuntoinen. 2 raskautta takana. Onko ketään joka käynyt samantapaista läpi pariin otteeseen?

    • Eiauta

      Joo napatyrä ja vatsalihasten rako on kaksi eri juttuja. Julkisella puolella eivät tätä ymmärrä vaan tarjoavat tähystystä. Mokaavat 90%. Mutta myös yksityisellä. Mulla Kupi jätti korjaamatta kun paikallispuudutuksessa muka parempi. Ei auttanut ja tulos huonompi.

    • Abdom79

      Paikallispuudutuksessa? Mitä tarkoitat? Mitä sinulle siis tehtiin?

    • Expl

      Kyllä vatsanpeitteiden korjausleikkauksia tehdään julkisella puolella plastiikkakirurgien toimesta ja tietämys ja osaaminen on siellä yhtä hyvää kuin yksityiselläkin puolella. Ei ole pakko hyväksyä erikoistuvaa lääkäriä vastuulliseksi leikkaajaksi.
      Abdominoplastia on sen verran vaativa toimenpide, että sen hyvään hoitoon tarvitaan kokenut plastiikkakirurgi ja leikkaustiimi sekä hyvät sairaalaolosuhteet jälkihoidolle.
      Suomen esteettisen plastiikkakirurgian toimijoille kävi pari vuotta sitten abdominoplastian uusimpia tekniikoita opettamassa brasilialainen plastiikakirurgi Osvaldo Saldanha. Hänen nettisivuiltaan voit katsoa asiasta lisää.
      Aikaisemmin sanottiin, että 40kg laihdutusta - 100% komplikaatioita. Tähän asiaan toi ranskalainen plastiikkakirurgi Pascal muutama vuosi sitten aivan uuden näkemyksen sekä leikkausta edeltävään hoitoon, että leikkausmenetelmään, jolla suurin osa ongelmista voidaan ohittaa.
      Nykyisin tehdään paljon laihdutuksen jälkeistä vartalon muotoilua ja voidaan samassa tilaisuudessa hoitaa vartalo ja raajat, jos potilaan kunto sallii. Tämä on sellaista hoitoa, jota ei kannata käydä arvuuttamassa cowboy-kirurgeilla oman henkensä uhalla halvimman tarjouksen perässä.
      Ehdotan, että katsot netistä sinua lähinnä olevan suomen esteettisen plastiikkakirurgi yhdistyksen jäsenen. Hän tekee sinulle hoitosuunnitelman tai lähettää kollegalleen, jolla on sopivammat olosuhteet asian hoitoon.

    • Expl

      Abdominoplastian yhteydessä on helppo korjata napatyrä. Se kuuluu tietysti leikkaukseen osana jos on tarpeen. Joskus harvoin joudutaan käyttämään vierasainetta, verkkoa kudosten lisätukena.

    • MillaMalva

      Hei, Minulla olisi tuo abdominoplastia ensi vkolla edessä... verkkoa pitää laittaa, kun erkaantuma 10 senttiä. Vieläkin mietin, että kannattaako kuitenkaan, kun luen täältä näitä epäonnistumisia. Olen hoikka muuten, mutta vatsa on järkyttävän iso ja selkä kipeä, vaikka urheilen paljon!
      Mennäkö vai ei , siinäpä vasta kysymys.

    • MillaMalva

      MO, nyt se leikkaus sitten tehty ja kipeetä tekee. Toivottavasti vatsasta tulee vatsan näköinen. Nyt ainakin viidentenä päivänä karmivan näköinen, kivikova, tunnoton ja turvoksissa. Toisaalta edellisessäkään ei ollut kehumista.

    • huikunjännittää

      Miten voit nykyään MillaMalva? itselläni ensi kuussa meno Viroon. Jännittää!

      • Millamalva

        Millainen tilanne sinulla on, onko erkaantuma suuri, tarvitaanko verkkoa? Uskon, että jännittää, minuakin jännitti, mutta sitten jälkeenpäin olen kivusta huolimatta ollut melko tyytyväinen.


    • MillaMalva

      Hei, nyt kuukausi leikkauksesta ja kipeä olen edelleen, mutta pikkuhiljaa elämä voittaa. Vatsalihakset olivat kirurgin mukaan erittäin laajasti erkaantuneet, mutta siltikään verkkoa ei kuitenkaan laitettu?! En tiedä onko se hyvä vai huono, mutta toisaalta en mitään vierasta ainetta itseeni mielelläni olisi ottanutkaan. Vatsa on edelleen tosi turvoksissa ja kosketusarka. Lisäksi arpi ainakin vielä niin ylhäällä, että ei sitä ihan normibikinihousuilla peitetä. Ehkä joku tietäisi tästä, että kuinka kauan turvotus kestää jne, josko arpikin vähän menee vielä alemmas?
      Vaatteet näyttävät jo nyt paremmalta päällä, joten sillä olen itseäni tässä toipumisessa lohduttaa :)

    • Expl

      Abdominoplastian arpi tuskin siirtyy parantuessaan paljon alemmaksi. Sen paikka määräytyy leikkaussuunnitelmaa tehtäessä. Normaalisti se pyritään tekemään karvarajaan, että se jää bikinihousujen alle. Jos vatsa on kuukauden kuluttua turvoksissa ja aristava, kannattaisi ottaa yhteys leikkauksen tekijään. Abdominoplastiassa tavallinen komplikaatio on kielekkeen alle syntyvä nestekysta, joka alkuvaiheessa on helppo hoitaa, mutta voi myöhemmin aiheuttaa pitkään vaivan ja lääkärikäyntejä.

    • Huikunjännittää

      MillaMalva hienoa että voit jo paremmin. Toivottavasti saat pian olla täysin tyytyväinen tulokseen.
      Ensi kuussa Viroon menossa health clinik kautta. Kolme syötä sairaalassa, toivottavasti se riittää että pärjään pitkän kotimatkan.

    • Expl

      Kannattaa kuitenkin ottaa vakavasti nuo oireesi, vaikka tuo viron trolli kirjoitti tähän väliin. Yhtä hyvin voit käydä täällä Suomessa lääkärissä, joka ultraäänellä katsoo mikä tilanne on, ja voi tarvittaessa punktoida serooman pois. Näitä seroomia tulee harvemmin potilaille, joille on tehty abdominoplastia esim. Saldanhan menetelmän mukaan. Brasilialainen plastiikkakirurgi Osvaldo Saldanha on kouluttanut suomalaisia esteettistä plastiikkakirurgiaa tekeviä plastikkoja juuri pari vuotta sitten.

    • murmeli60

      Minulle tehtiin abdominoblastia toukokuussa julkisella puolella. Odotukset olivat suuret,mutta pettymys sitäkin suurempi.Nyt on lekkauksesta kulunut melkein 3 kuukautta ja vatsa on kun viimeisillään raskaana.Kipua ei kyllä ole, mutta vatsa on pinkeä ja kova kuin jalkapallo. Entiset housujen vetoketjut ei mene kiinni ja hiukankin vartalonmukaiset mekot näyttää äitiysvaatteelta. Uimapukua en kehtaa laittaa päälleni enkä no.pysty käymään uimahallissa, puhumattakaan että menisin jollekkin rannalle näyttäytymään. Periaatteessa koko vaatekertani menisi uusiksi jos tähän ei löydy jotakin korjausta. Sen roikkuvan (mutta pehmeän) vatsani pystyin ennen piikottamaan kunnollisilla housuliiveillä, mutta tähän ei tehoa edes liivit. Jälkitarkastus tulossa, katsotaan mitä lääkäri on mieltä.

    • suzzu84

      Minulle tehtiin Abdominoplastia ja laaja rasvaimu, vatsalihakset vedettiin takaisin, yksityisellä Virossa kävin. Tästä aikaa viikko. Kirurgi sanoi että operaatio oli suuri, haava on selän puolelle asti. En ole ollut yhtään kipeä :) hoitajatkin ihmetteli miten en ole kipeä. Ainut mikä sattuu on nukkuminen samassa asennossa, selkä kipeytyy ja niskat. Haava on todella siisti, turvotusta on ja jonkin verran vuotaa vielä. Olen todella tyytyväinen jo nyt vatsaani! Neljän lapsen saaneena vatsa roikkui ja oli pullistunut, näytin koko ajan siltä että olisin raskaana :/ välillä väsyttää ja yskiessä/nauraessa/ vessassa istuessa välillä tuntuu että napa lähtee irti :D minun kokemuksen perusteella suosittelen :)

      • Diastasisrecti

        Moikka! Millaiseksi sun napa lopulta muotoutui? Itteä mietityttää hirveesti jääkö ne arvet tosi näkyviksi myös navassa..


    • tyytyväinenab

      Abdominoplastiasta toista vuotta. Hyvin meni leikkaus. Kolmella panadolilla pärjäsin ekat päivät vaikka kipuja ei ollut niin otin silti. Haavat parani nätisti ja koska vatsalihakset oli tiukat ja rasvaa ei ollut eli poistettiin vain löysä nahka niin kuntosalille pääsin jo 4vk leikkauksesta. Lähes 10km kävelylenkkejä tein jo pari viikkoa leikkauksen jälkeen. Korsettia pidin 4 viikkoa koska jälkitarkastuksessa lääkäri käski lopettaa sen käytön. Paransi elämänlaatua huimasti ja ei tarvitse enää piilotella kroppaansa. Julkisella tehtiin. Poistettiin kilo ihoa ja lantiolta lähti 10cm. Vatsa on kyllä yhä tunnoton. Esim jos kutian vatsasta en voi raapia koska en tunne raapimista.

    • abdomino
      • jgjhggfjhvgjfvjkv

        Saa nähdä onko tämä TV-sarja yhtään laadukkaampi kuin aikoinaan The Lookista tehty sarja.


    • Hama80

      Mulla abdomiplastiasta 2 viikkoa. Vatsalihaksia kursittiin kasaan ja löysää nahkaa poistettiin. Leikkaus tehtiin puudutuksella ei nukutettu. Se vähä jännitti mut kaikki meni hyvin... Ja olen nyt jo niin tyytyväinen tulokseen vaikkakin pientä turvotusta on. Yks yö sairaalassa jossa sain hyvät kipulääkkeet ja sen jälkeen satunnaisesti syönyt paracetamoolia. Kivut on ns. Hyvää kipua jonka kyllä kestää ilman lääkkeitäkin. Salilla kävin ekaa kertaa eilen pienillä painoilla kokeilemassa ja lenkillä olen koirien kans käynyt heti kolmantena päivänä leikkauksesta. Paraneminen on niin yksilöllistä...itsellä peruskunto hyvä niin liekkö sillä osuutta asiaan.

      • Happy4evö

        Mulle tehty n.kk sitten. Oon tosi tyytyväinen. Ommeltiin synnytysten jäljiltä myös vatsalihakset yhteen. Tulos on huippu. Kipuja oli joo, mutta nyt kun ne on takanapäin, niin oon todella happy


    • Kauneudentähden

      Viikon verran aikaa miniabdominoplastiasta. Paikallispuudutuksella tehtiin ja pääsin kotiin samantien. Kipuja ei ole ollut kuin nimellisesti ja meninkin seuraavana aamuna töihin (kevyt toimistotyö). Aloitin myös kevyet kävelylenkit heti seuraavana päivänä. Turvotusta on mukavasti, muuten menee hyvin.
      Iso osa raskausarpia poistui leikkauksessa, eikä napakaan näytä olevan omituisella paikalla, vaikka laskeutui melko paljon alaspäin :-) Kiva nähdä lopputulos, onko pömpöttävä/roikkuva vatsa mennyttä elämää.

      • Mennäkkövaieikömennä

        Kerrotko vähän tarkemmin, mitä tuo miniabdominoplastia sisälsi? :)


    • kokemuksestaan

      Hei saman kokemuksen omaavat naiset!
      Itselleni tehtiin vuonna -13 tuo leikkaus julkisella puolella ja toipuminen oli hankalaa tulehduksien takia, lähinnä napa joka tehtiin uudelle nahkalle ja ne kaksi dreeni putkea joista tuli ylimääräinen neste leikkauksen jälkeen pois, on nyt todennäköinen syy että hapykarvoitusta kutittaa aika ajoin viikon verran rajusti, oisiko sinne ihon alle jäänyt nesteitä jotka ei kulje vai mikä lie koska pökysissä huomaan vähän kuivunutta kellertävää nestettä karvoituksen alueella. kutinan aikana kuin pieniä rakkuloita olisi dreenien kohdalla. Onko kenellä samoja kokemuksia. Niistä dreeneistä ja jälkiongelmista oisin halunnut tietää etukäteen, hoitoalalla oleva siskoni sanoikin silloin että nuista tulee vielä ongelmaa.
      Vatsan alue on vieläkin pääosin tunnoton ja nyt ei pysy housut päällä kun ei ole niin selkeää vyötäröä. Olen vartaloltani leveä ja litteä, vyötärö oli ennen korostuvampi . Mutta en kadu leikkausta, ei ole niitä ongelmia jotka oli ennen sitä.

    • Itä-suomi

      Minulle tehtiin abdominoplastia 2014 yksityisellä puolella. Kaikki meni hienosti niinkuin ketjun alkupuolella kerroin. Nyt on todennäköisesti edessä kohdun poisto isojen myomien takia. Aikaisemmin on tehty kolme sektiota, haavat bikinirajalle vaakatasoon, nuo arpihaavat poistettiin vatsakiristysleikkauksessa. Noin 15 cm nahkaa pois korkeussuunnassa ja navalle uusi reikä. Lopputulos oli hyvä. Painoa on tullut leikkauksen jälkeen lisää, mutta maha ei paha. Nyt mietityttää voidaanko kohtua poistaa tähystyksellä tai alakautta kiinnikkeiden takia? Näinhän on jos on tehty vatsaleikkaus, ei tähystysleikkaukset ole välttämättä mahdollisia. Avoleikkaus tarkoittaa uutta haavaa vatsalle, joka arveluttaa.... "pilaako" se kalliin kiristysleikkauksen? Minulle saatiin tehtyä kiristäminen niin ettei yhtään pystyhaavaa tullut, ainoastaan alavatsalla siisti haava vaakatasossa. Terveys edellä, mutta mielellään säilyttäisin abdominoplastian tuloksenkin. Mielelläni kuulisin, jos jollakulla on kokemuksia vastaavasta?

    • Toiveissalitteävatsa

      Mulle tehtiin adomiplastia reilu viikko sitten. Paranen päivä päivältä. Haava teipit on edelleen paikallaan. Pian ne voisi vaihtaa. Ovat tiukassa. Isot haavalaput ja suihkuttelu kerran päivässä. Kävelen hiukan kumarassa vielä. Pientä kipuilua. Treenin reikä erittää vähän.

    • Itä-suomi

      On se vaan mukavaa, kun tänne voi kirjoitella yhteisestä aiheesta pitkienkin aikojen päästä ja aina on joku pitänyt aihetta yllä. Ei minulle tarvinnutkaan tehdä kohdunpoistoa, josta kirjoitin 14.12. Pieniä myomia, joille ei tarvitse tehdä mitään. Siitäpä sainkin uutta intoa liikkumiseen, se nimittäin on jäänyt tässä välillä ja painoakin tullut. Kaikenkaikkiaan en voi kun hehkuttaa kun menin vatsankorjausleikkaukseen v.2014. Niin vaikka painoa on tullut hieman yli kymmenen kiloa, on minulla silti parempi masu! Kaikkea hyvää teille kaikille saman kokeneille...pitää taas joku päivä käydä katsomassa täältä kuulumisia : )

      • Mieselviän

        Olen menossa julkiselle puolelle vatsan kiristysleikkaukseen maaliskuussa.Sektioiden ja laihdutuksen takia vatsanalus hautuu varsinki kesällä jopa vereslihalle.Olin yllättynyt että pääsen ,vaikka kyllä jännittää paljon.Nukutuksessa kuulemma tehdään ja saikkua tulee neljä viikkoa.Pitääpä laittaa tähän sitten kokemuksia.Kiva lukea näitä.


      • Satuli

        Minullakin edessä leikkaus julkisella puolella tässä maalis-huhtikuussa. Kovasti odotan mutta myös jännitän! Kirjoitelkaa kokemuksia, kenelle tämä on tehty, näitä on mukava "vertaistukena" lukea.


      • mini-invasiivisuutta

        Ei liity suoraan abdominoplastiaan, mutta jos jollekulle abdominoplastialeikatulle tulee eteen tilanne, että myoomille tai kohdulle muuten pitää tehdä jotakin, niin nykyään yhä enemmän pystytään tekemään tähystyksellisesti ja yhä harvemmin päädytään kohdunpoistoon avoleikkauksessa tai poistoon ylipäätäänkään. Esimerkiksi myoomia ja endometriumpolyyppejä voidaan monissa tapauksissa hoitaa kohduntähystyksessä. Toki useimmat gynet ovat hyvin perillä näistä menetelmistä, mutta kannattaa aktiivisesti kysellä ja keskustella vaihtoehdoista, jos tarvetta on.

        Polikliinisen kohtukirurgian mahdollisuudet
        http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2015/20/duo12477


    • Saara36373838

      Itse kävin 12/2017 The healt clinicillä. Leikkaava kirurgi oli Martin Adamson. Sairaala sijaitsi Viimsissä, puitteet loistavat ja modernit. Toivuin täysin leikkauksesta ja tunsin oloni turvalliseksi koko ajan. Herättyäni leikkauksesta kävelin vessaan, eli kipu ei ole mitenkään verrattavissa esim. Sektiokipuun. Kipulääkkeet kuuluivat hintaan ja niitä sai kun vaan pyysi. Itselleni tehtiin abdominoplastia sekä kylkien imu, hinaa tuli alle 4000€. Löysää nahkaa lähti kilon verran. Itsetuntoni alkaa hiljalleen tulla takaisin ja nautin elämästä ihan uudella tavalla. Minulta suositukset Health clinicille, kaikki meni juuri niin kuin pitikin.

      • Mullemyös

        Missä oli konsultaatio? Suomi vai Viro? Kiinnostaa!!


      • Minttu1

        Miten jatkohoito ja tarkastukset menevät? Itse olen käynyt 10/2016 sleeve-leikkauksessa samassa firmassa ja samalla lääkärillä. Tyytyväinen olin siihen.


    • Kuntoonkuntoon

      Abdominoplastiassa käyty maaliskuussa plasticsugery centerillä. Olin yön sairaalan viereisessä hotellissa. Leikkaus meni hyvin. Kipuja ei ollut juurikaan. Ainoastaan kankeutta. Ja oli ekan viikon hankala kävellä. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Ne joilla isompi määrä nahkaa ja pahasti erkaantuneet lihakset ovat kipeimpiä. Itsellä erkautumaa oli vain 2cm. Se kyllä laitettiin kiinni mutta ei tuottanut kipuja sekään. Yskiminen ei ainoastaan tuntunut mukavalta. 800g lähti leikkaamalla nahkaa ja rasvaa. 1200l imettiin ylävatsasta. Sairasloma kesti 3vk.

      • Minttu1

        Kävitkö missä Suomessa kontrolleissa? Miten olisi toimittu, jos esim haavat tulehtuisivat?


      • Minttu1

        Kävin katsomassa firmaa ja se olikin Suomessa, ei Virossa :)


      • Johku

        Miten siirryit klinikalta hotellille, mulla on sama leikkaus edessä parin viikon päästä ja hotelli myös varattu. Mietin vaan miten pääsen hotellille....


    • Johku

      Poistavatko julkisella puolella leikkauksen yhteydessä rasvaa? Mulle on varattu aika tuohon abdominoplastiaan aika yksityisellä, mutta käyn vielä julkisella puolella plastiikkakirurgilla tarkastuksessa, kun luultavasi pääsisin myös sitä kautta, on vatsalihasten erkauma ja kamalat kivut yläselässä ja lanteilla... Sitä nyt sitten mietin mitä kautta leikkkaus tehtäisiin...

    • Oipi

      Abdominoplastia tehty v. 2015.
      Poistettiin hiukan ruttuista nahkaa ja erkaantuneet lihakset ommeltiin yhteen.

      Itse leikkaushaava ei juurikaan ollut kipeä, mutta ne ommellut erkaantuneet lihakset oli jotain käsittämätöntä tuskaa. Ei voi verrata sektioon millään lailla.
      Olin leikkauksen jälkeen tehotarkkailussa 2vrk ja hoitaja piikitti kipulääkettä kankkuun aika tiuhaan. Tuo aika meni sumussa koska olin niin kipeä.

      Sitten pääsin kotiin ja kotona kivut lihaksissa oli edelleen hyvin kovat. Liikkuminen oli yhtä tuskaa. Ei auttanut panadolit, buranat eikä panacodit.

      Turvotus kesti n. 1kk ja tukivyötä käytin ahkerasti lääkärin ohjeen mukaan.
      Kovimmat kivut kesti 1,5vk ja sen jälkeen alkoi helpottamaan.

      Teippailin haavaa ahkerasti hyvin pitkään ettei arpi venähdä.
      Nyt voi sanoa että arpi on siisti, vaalea ja melko huomaamaton.
      Olen tyytyväinen lopputulokseen, mutta sen kivun vuoksi en toimenpidettä toistaisi...

    • murmeli60

      Nyt on melkein vuosi siitä, kun kirjoitin kokemuksestani tänne viimeksi. Silloin leikkauksen jälkeen runsasta turvotusta jota ihmettelin ja silloin ilmeni että leikkausalueella on seroma nestettä ja sitä punkteerattiin 1,5 l. Tämä toistui 5 kertaa nestemäärä vaihteli 300 ml- 600 ml. Minulle asennettiin myös ns. saparo treeni jota kannoin 2 viikkoa nestemäärän ollessa 100 ml vrk. Sen jälkeen minut leikattiin uudelleen mukamas että seroma loppuisi.. Tulos; alavatsa kiristettiin siten,että kaikki jäljellä oleva normaali kudos ja rasva nostettiin vyötärölee, sillä seuraamuksella, että nyt ei pysy taas housut jajassa koska vatsa on vyötärän alapuolelta kapeampi ja vyötärö kuin kova pallo. Missään vaiheessa ei lääkäri varoittanut että näin voisi käydä. Nyt meinaan valittaa tästä leikkauksesta koska se pilasi vartaloni täysin. Tämän näköisenä en kehtaa liikkua enää missään muuta kun löysään tunikaan pukeutuneena. Ja tosiaan housuja joudun nostelemaan jatkuvasti jopa kaupassa, myös alushousuja.,ei auta vaikka olisi kuinka kireä kuminauha tai vyö kun sen pinkeän pallon päällä ei pysy mikään. Valituskierre alkaa, katsotaan miten käy.

    • kiristellytlihakset

      Mulle tehtiin abdominoplastia joulukuussa 2018. Alavatsa on ihan ok, mutta ylävatsa pullottaa edelleen. Ylävatsa oli se ongelma minulla, mutta ei auttanut siihen vaivaan. En usko, että vika on enää erkaumassa, mutta jotain häikkää vatsassani on. Arpi on parantumassa ja mitään komplikaatioita ei tullut. Kipeä olin, mutta se on muisto enää. Nyt vasta olen kokeillut vatsalihastreeniä syvien lihasten osalta. Vuoden päästä viisaampi.

      • kiristellytlihakset

        Tarkoitan Joulukuussa 2017.


    • MillaMalva

      Hei,
      Toivottavasti kaikki voivat jotenkin hyvin näiden operaatioiden jälkeen. Itse sain tänään musertavat uutiset, kun kävin jälkitarkastuksessa vuoden jälkeen leikkauksesta. Ompeleet ovat pettäneet ja erkaantumaa tullut takaisin n. 3 senttiä. Olen aika masentunut. Paperit lähetetään kuulemma nyt gastropolille? en todellakaan ymmärrä miksi... Nuori lääkäri sanoi, ettei kuulu enää plastiikalle? Kyllä suututtaa.

      • MillaMalva

        No niin, uusintaleikkaus tiedossa. Tällä kertaa laittavat sitten sen verkon, joka jo ensimmäisellä kerralla olisi pitänyt laittaa muutaman kirurgin mielestä. Jep jep, ei paljon naurata kärsiä uudestaan tuota kipua...
        Onko muille laitettu verkkoa, kokemuksia onnistumisista tai pieleen menemisistä?


      • Tuuli8

        Tunsitko/huomasitko itse missään vaiheessa että ompeleet sisällä olisi pettäneet? Itsellä nyt reilu viikko leikkauksesta, erkauma oli n.10cm, napatyrä (napa poistettiin kokonaan) sekä venyttynyt nahka poistettiin. Alunperin piti verkkoa kans laittaa mutta olikin saatu ompeleilla korjattua.
        Muutama äkkinäinen liike tullu tehtyä vahingossa mikä on saanu aikaan pientä polttelua ja tuntemusta niin käy aina mielessä että voiko tuolla sisäpuolella napsahtaa ompeleita rikki :/


      • Anonyymi
        MillaMalva kirjoitti:

        No niin, uusintaleikkaus tiedossa. Tällä kertaa laittavat sitten sen verkon, joka jo ensimmäisellä kerralla olisi pitänyt laittaa muutaman kirurgin mielestä. Jep jep, ei paljon naurata kärsiä uudestaan tuota kipua...
        Onko muille laitettu verkkoa, kokemuksia onnistumisista tai pieleen menemisistä?

        Moi!

        Vanhaan viestiin vastaan🤪 mut joo. Mulle laitettiin n. 4vuotta sitten leikkauksessa 2 verkkoa. Vatsani on tosi pinkeä ja pullottaa joka päivä. Joskus helpottaa hieman. Tuntuu ettei mtn sais syödä kun heti turpoaa. Inhoan sitä miltä näytän. Minulle tehtiin vatsan rasvaimuo n. Pari vuotta ennen tätä, ja lääkäri sanoi että se imu oli myllertänyt sisälmykset ihan täysin. 5 tuntia kesti leikkaus.


    • menossaleikkaukseen

      Kiitos kaikille jotka olette kirjoittaneet tähän mennessä, kokemukset kannustavat vaikka vaikeuksiakin monilla on tullut leikkauksesta. Olen menossa julkiselle puolelle leikkaukseen viikon päästä ja jännittää tietenkin paljon. Ongelmana on pallomainen pömppövatsa pullottava napatyrä, vaikeus pitää ryhtiä yllä ja ristiselkävaivoja. Tarkoituksena tehdä abdominoplastia, korjata napatyrä. Erkaumaa eli rektusdiastaasia on leveimmillään 7 cm muistaakseni 10- tai 12 cm:n alueelta korkeussuunnassa. Olin jopa hieman yllättynyt että pääsen julkiselle puolelle. Leikkauksen tekevät (gastro?)kirurgi ja plastiikkakirurgi yhdessä. Ilmeisesti useimmin tulee arpi alavatsalle, minulle suunnitellaan ristinmuotoista arpea navan ympäristöön, koska arpista ihoa on etenkin navan yläpuolelle (jos nahan vain venyttäisi alaspäin, niin arpisen ihon pinta-ala olisi entistä isompi).

      • Anonyymi

        Itsellä sama tilanne kuin sinulla! Minkä kautta pääsit, siis seudun terveydenhuollon kautta tohon julkiselle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä sama tilanne kuin sinulla! Minkä kautta pääsit, siis seudun terveydenhuollon kautta tohon julkiselle?

        Minäkin haluaisin tietää miten pääsisi julkiselle puolelle tekemään tuon ? Selkäsäryt ovat kovat joka aamu ja lääkäri puhuu vaan iskiasriskin mitä se ei todellakaan ole.


    • Niity

      Mulla on nyt kolme kuukautta leikkauksesta. Vatsa ei enää ole pinkeä mutta edelleen pömppö. Voiko turvotus kestää näin kauan?

      • Pömppöö

        Niity: korjattiinko sulla tyrä myös? Jos siksi pömpöttää ettei korjattu?


      • Anonyymi

        Turvotus voi kestää jopa vuoden kaikkiaan, eli tulos on nähtävissä vasta silloin. Minullakin on pömppö ja leikkauksesta on 3 vuotta mutta käsitin että sellaisen jääminen on aika normaalia.


    • Anonyymi

      Oon menossa leikkaukseen puolen vuoden päästä ja Viro on ainoa paikka mihin minulla on varaa, laittakaa Viron paikkoja tänne missä voi tehdä vatsankorjauksia. 4 lasta ja en ole kellään nähnyt näin pahoja jälkimaininkeja, pömppö ja alavatsa roikkuu... ylipainoa ei edes ole paljoa... että voi ihminen mennä pilalle...

    • Anonyymi

      Itse olen juuri tullut abdominoplastia leikkauksesta. Sain julkiselle puolelle leikkauksen ja leikkaus suoritettiin Seinäjoella. Olin yhden yön sairaalassa ennen kotiutusta. Kipuja ei juurikaan ole. Minulla on dreeni leikkaus alueella viikon ajan, jolloin sen voi käydä poistamassa omassa tk.ssa. Turvotusta ei ainakaan itselle hirveästi ole tullut ja paraneminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Leikkauksen sain julkiselle reippaan painonpudotuksen jälkeen. Asiat sujuivat mutkattomasti ja nopeasti. Itselle on jäänyt pelkästään hyviä kokemuksia leikkauksesta ja lääkäreistä täällä.

    • Anonyymi

      Olin itse abdomiplastiassa n. 3 viikkoa sitten. Leikkaus tehtiin julkisella.Paraneminen on lähtenyt ehkä hieman hitaasti käyntiin. Kivut olivat herätessä melko kovat ja kivunlievitys ei oikein toiminut kohdallani. Iso haava on 60 cm ja se on parantunut melko hyvin. Napa sen sijaan aiheuttaa hieman huolta. Mätii ja sain siihen alkuviikosta antib.kuurin. Turvotusta ja pahoinvointia on vielä melkoisesti. Ensimmäinen viikko meni käytännössä sängyn pohjalla. Dreenin irroitus kyllä helpotti ja liikkeillä olo on helpottunut kovasti. Käyn nyt seurannassa oman paikkakunnan tk:ssa,koska tulehdusarvot eivät ole vielä laskeneet. Olen kuitenkin tyytyväinen että pääsin leikkaukseen ja iso venyvä roikkumaha on poissa.

    • Anonyymi

      Itselle tehtiin abdominoplastia julkisella puolella Jorvin päiväkirurgian yksikössä kaksi viikkoa sitten. Taustalla yli 70kg painonpudotus useita vuosia sitten. Vatsalihaksia ei tarvinnut kuroa yhteen leikkauksessa. Yksi yö piti olla osastolla seurattavana jonka jälkeen tehtiin dreenin poisto ja sitten ensin vanhemmille ja myöhemmin kotiin lepäämään. Toipuminen on sujunut tosi hyvin, kipuja on ollut ihan vaan nimellisesti ja niistäkin selvisi ottamalla parina päivänä Buranaa ja Panadolia. Jonkun verran on vatsa vielä mustelmilla ja hieman turvonnut, mutta parempaan päin menee koko ajan. Tukivyötä ja haavateippejä täytyy käyttää neljän viikon ajan leikkauksesta, lähinnä nuo ovatkin olleet ne hankalimmat jutut haavan varomisen lisäksi. Kaikin puolin olen tosi tyytyväinen päätöksestä mennä leikkaukseen.

    • Anonyymi

      Minulle on tehty n.20v sitten Laatukirurgiassa. Sitä ennen tein lapsen, raskauden aikana lihoin n.20kg ja sitten laihduin monen vuoden jälkeen n.25kg ja jälki ei tietenkään ollut kaunis. No keikkaus meni hyvin, viikko siitä kävin jo hitaalla lenkillä. No sitten n. 8v sitten lopetin tupakoinnin ja lihoin n.12kg. Sitten aloitin taas ja painan ny noin saman verran kuin ennen raskautta. Löysää on taas mutta en tiedä aioinko tehdä asialle mitään tai voiko ees tehdä? Eli kun teette niin älkää lihoko sen jälkeen!

    • Anonyymi

      Hei,
      Itse kävin leikkauksessa yksityisellä. Leikkauksesta nyt 4 päivää. Olin sairaalassa 2 yötä. Itse olen hoikka , mutta erkaumaa minulla oli 5,5cm. Ja napatyrä.
      Kipu on mielestäni kestettävissä, mutta olo on todella tukala. Olen nyt ollut 2 päivää kotona parantelemassa ja itse tarvitsen edelleen mieheni apua nousemiseen sängystä sekä moniin asioihin.
      Suihkussa käynti oli vaikea kokemus itselle. Kun tukikorsetti otettiin pois, tuli todella huono-olo ja olin pyörtyä. Kävely on todella hidasta ja pieniä askelia. Vatsa erittäin turvonnut ja tuntuu kuin poksahtaisi.
      Kipulääkkeenä panadol 3 x päivässä sekä yksi pitkäkestoinen kipulääke.
      Itsellä syy leikkaukseen hakeutumiseen oli puhtaasti lihasten erkauma jonka koin haitalliseksi urheillessa. En ole saanut treenillä asiaa korjattua joten tämä oli ainoa vaihtoehto.
      Leikkaus on iso, ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa että on ehtinyt kaduttaa jo monta kertaa ja tunteet menee laidasta laitaan. Mutta uskon olevani tyytyväinen kun aikaa menee vielä muutamat viikot eteenpäin.
      Tsemppiä leikkaukseen menijöille sekä sitä harkitseville.

    • Anonyymi

      Täällä on nyt viikko ja kaksi päivää leikkauksesta. Kipua on enää tavallisten särkylääkkeiden verran, eli siedettävästi. Haava on siisti ja vatsa näyttää hyvältä. Julkisella puolella leikattiin. Pahoinvointi oli inhottavaa leikkauksen jälkeen, myös väsymystä sekä mielialan ailahtelua riitti. Ensimmäinen wc-käynti oli aivan kammottava kokemus, mutta siitä se toipuminen oikeasti vasta alkoi. Turvotusta on edelleen aika paljon, ja napa "tikkuilee". Vatsalihaksista todella tuntee, että siellä on operoitu. Tylsää on olla aloillaan koko ajan, mutta yritän katsoa tulevaan ja olla kärsivällinen. Tämä leikkaus on oikeasti tosi iso. Myös toipilasaika on pitkä. Kannattaa siis olla realisti kaiken suhteen! Mitä huonompi lähtötilanne, sitä huonompi lopputulos - myös ulkonäöllisesti. Tsemppiä kaikille leikkaukseen menijöille!

      • Anonyymi

        Miten kauan jouduit jonottamaan kokonaisuudessaan julkiselle puolelle ensimmäisestä käynnistä lähtien? Ja missä kävit ensimmäisen käynnin? Saitko ihan tk:sta lähetteen eteenpäin?

        Tässä on tullut mietittyä jo pari vuotta hakeutumista julkiselle puolelle leikkaukseen, mutta jotenkin pitkä toipilasaika vaan pistää vastaan. Vaan tänä keväänä on ollut navasta ja (hautuvasta) mahanahkasta niin isot ongelmat, että pakko kait se on miettiä vihdoinkin tätä tosissaan. Minulla on siis haittaa ihan normielämässä sekä navasta että tuosta hautuvasta makkarasta. Työni on fyysistä, en tiedä onnistuuko kuinka paljon leikkauksen ajankohtaan vaikuttamaan. Lähinnä en siis halua olla toipilaana siihen aikaan kun työt on kiihkeimmillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kauan jouduit jonottamaan kokonaisuudessaan julkiselle puolelle ensimmäisestä käynnistä lähtien? Ja missä kävit ensimmäisen käynnin? Saitko ihan tk:sta lähetteen eteenpäin?

        Tässä on tullut mietittyä jo pari vuotta hakeutumista julkiselle puolelle leikkaukseen, mutta jotenkin pitkä toipilasaika vaan pistää vastaan. Vaan tänä keväänä on ollut navasta ja (hautuvasta) mahanahkasta niin isot ongelmat, että pakko kait se on miettiä vihdoinkin tätä tosissaan. Minulla on siis haittaa ihan normielämässä sekä navasta että tuosta hautuvasta makkarasta. Työni on fyysistä, en tiedä onnistuuko kuinka paljon leikkauksen ajankohtaan vaikuttamaan. Lähinnä en siis halua olla toipilaana siihen aikaan kun työt on kiihkeimmillään.

        Sain lähetteen työterveyslääkäriltä - nuori nainen hänkin. Hän oli ensimmäinen, joka otti vaivani todesta ja laittoi lähetteen. Tätä ennen olin käynyt yksityisellä konsultaatiossa, mutta 8000-10 000 euron maksu tuntui kohtuuttomalta, ja päätin vielä yrittää työterveyden kautta. Työterveyslääkäri kuitenkin unohti asiani (inhimillinen unohdus) yli puoleksi vuodeksi ja jouduin soittamaan perään. Siitä vei vielä ainakin puoli vuotta ennen kuin pääsin arvioon, mistä edelleen puoli vuotta (saattoi olla ylikin) itse leikkaukseen. Leikkausta pohdin ja siitä haaveilin kymmenen vuotta. Tein kuntoutustyötä koko tuon ajan.

        Älä suotta murehdi työseikkoja; me naiset ollaan ihan liian tunnollisia. Kyllä sijainen löytyy. Varaudu 6 viikon-kahden kuukauden sairaslomaan. Nyt on sinun terveytesi vuoro.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kauan jouduit jonottamaan kokonaisuudessaan julkiselle puolelle ensimmäisestä käynnistä lähtien? Ja missä kävit ensimmäisen käynnin? Saitko ihan tk:sta lähetteen eteenpäin?

        Tässä on tullut mietittyä jo pari vuotta hakeutumista julkiselle puolelle leikkaukseen, mutta jotenkin pitkä toipilasaika vaan pistää vastaan. Vaan tänä keväänä on ollut navasta ja (hautuvasta) mahanahkasta niin isot ongelmat, että pakko kait se on miettiä vihdoinkin tätä tosissaan. Minulla on siis haittaa ihan normielämässä sekä navasta että tuosta hautuvasta makkarasta. Työni on fyysistä, en tiedä onnistuuko kuinka paljon leikkauksen ajankohtaan vaikuttamaan. Lähinnä en siis halua olla toipilaana siihen aikaan kun työt on kiihkeimmillään.

        Vielä sen verran lisään, että kannattaa kertoa toiveesta leikkausajankohdan suhteen. Minäkin kerroin, sillä myös oma työni on sesonkiluonteinen. Leikkausjonon järjestelijä (hänelle on joku tittelikin, mutten muista sitä nyt) kuunteli toiveitani ja perusteluitani ja järjesti leikkauksen minulle ihanteelliseen kohtaan vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kauan jouduit jonottamaan kokonaisuudessaan julkiselle puolelle ensimmäisestä käynnistä lähtien? Ja missä kävit ensimmäisen käynnin? Saitko ihan tk:sta lähetteen eteenpäin?

        Tässä on tullut mietittyä jo pari vuotta hakeutumista julkiselle puolelle leikkaukseen, mutta jotenkin pitkä toipilasaika vaan pistää vastaan. Vaan tänä keväänä on ollut navasta ja (hautuvasta) mahanahkasta niin isot ongelmat, että pakko kait se on miettiä vihdoinkin tätä tosissaan. Minulla on siis haittaa ihan normielämässä sekä navasta että tuosta hautuvasta makkarasta. Työni on fyysistä, en tiedä onnistuuko kuinka paljon leikkauksen ajankohtaan vaikuttamaan. Lähinnä en siis halua olla toipilaana siihen aikaan kun työt on kiihkeimmillään.

        Ja vielä yksi pointti: onko sinulla erkaumaa? Jos sitä ei ole, sinulta leikataan vain riippuvatsa ja tehdään uusi feikkinapa / siirretään oma. Tällöin toipumisesi ei tule olemaan niin pitkä tai raskas kuin erkaumaleikkauksessa., olettaen että kaikki sujuu ilman komplikaatioita. Minulle jätettiin oma napa, joka ei meinaa nyt parantua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä sen verran lisään, että kannattaa kertoa toiveesta leikkausajankohdan suhteen. Minäkin kerroin, sillä myös oma työni on sesonkiluonteinen. Leikkausjonon järjestelijä (hänelle on joku tittelikin, mutten muista sitä nyt) kuunteli toiveitani ja perusteluitani ja järjesti leikkauksen minulle ihanteelliseen kohtaan vuotta.

        Kiitos paljon vastauksesta! Kyllä se vaan niin on, että pakko tässä syksyn mittaan (kun töiltä ehtii) alkaa soittelemaan tk:seen ja laittaa pyörät pyörimään, kävi miten kävi! Voihan se toki olla, ettei julkiselle puolelle katsota olevan tarpeeksi vaivoja vielä ja sitten pitää alkaa jostain säästämään yksityiselle puolelle 🙈 mutta ehkä yritän nyt kuitenkin ensin saada ajan edes konsultaatioon julkiselle ja murehdin sitten muuta aikanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä yksi pointti: onko sinulla erkaumaa? Jos sitä ei ole, sinulta leikataan vain riippuvatsa ja tehdään uusi feikkinapa / siirretään oma. Tällöin toipumisesi ei tule olemaan niin pitkä tai raskas kuin erkaumaleikkauksessa., olettaen että kaikki sujuu ilman komplikaatioita. Minulle jätettiin oma napa, joka ei meinaa nyt parantua.

        Ei pitäisi olla erkaumaa, joten kevyemmällä pitäisi päästä! Roikkoa kyllä löytyy, mutta mitä olen lueskellut, niin pahimmat ne tyrät ja erkaumat tuntuu olevan kun joudutaan sisällä mylläämään enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta! Kyllä se vaan niin on, että pakko tässä syksyn mittaan (kun töiltä ehtii) alkaa soittelemaan tk:seen ja laittaa pyörät pyörimään, kävi miten kävi! Voihan se toki olla, ettei julkiselle puolelle katsota olevan tarpeeksi vaivoja vielä ja sitten pitää alkaa jostain säästämään yksityiselle puolelle 🙈 mutta ehkä yritän nyt kuitenkin ensin saada ajan edes konsultaatioon julkiselle ja murehdin sitten muuta aikanaan.

        Toivottavasti pääset tk:n kautta eteen päin! Pidän sinulle peukkuja! Yksityiselläkin asian voi hoitaa; ei ole huono vaihtoehto sekään. Rahaahan menee joka tapauksessa johonkin, max 5000 e varmaan ilman lihaskiristystä menisi. Roikko on niin iso haitta monella tapaa, että se kannattaa leikkauttaa veks. Suosittelen julkiselta pyytämään aikaa naislääkärille ja ihan suunnittelemaan, miten leikkaustarvetta hänelle perustelet. Toki tästä asiasta tietävä mieslääkärikin voi olla yhtä ymmärtäväinen :). Itselläni on nyt kolme viikkoa leikkauksesta, ja jännästi huomaa, miten olo kohenee viikko viikolta. Nyt on jo hyvin selkeä fiilis eikä kipua oikeastaan enää juurikaan. Vielä kun saisin navan lopullisesti paranemaan ja haava paranisi nätiksi. On jo toiveikas fiilis: puolet jäljellä tukiliiviaikaa. Vatsa on tosi sievä. Tsemppiä sinulle tähän juttuun!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti pääset tk:n kautta eteen päin! Pidän sinulle peukkuja! Yksityiselläkin asian voi hoitaa; ei ole huono vaihtoehto sekään. Rahaahan menee joka tapauksessa johonkin, max 5000 e varmaan ilman lihaskiristystä menisi. Roikko on niin iso haitta monella tapaa, että se kannattaa leikkauttaa veks. Suosittelen julkiselta pyytämään aikaa naislääkärille ja ihan suunnittelemaan, miten leikkaustarvetta hänelle perustelet. Toki tästä asiasta tietävä mieslääkärikin voi olla yhtä ymmärtäväinen :). Itselläni on nyt kolme viikkoa leikkauksesta, ja jännästi huomaa, miten olo kohenee viikko viikolta. Nyt on jo hyvin selkeä fiilis eikä kipua oikeastaan enää juurikaan. Vielä kun saisin navan lopullisesti paranemaan ja haava paranisi nätiksi. On jo toiveikas fiilis: puolet jäljellä tukiliiviaikaa. Vatsa on tosi sievä. Tsemppiä sinulle tähän juttuun!

        Kuis paraneminen sujuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuis paraneminen sujuu?

        Heip! Napa on nyt parantunut, yli kuuden viikon meni sen kanssa. Iso haava on ok; vain tuo pienehkö pystyviiltoarpi häiritsee ulkonäöltään. Eiköhän se vaalene. Jännä tunne on, kun yrittää päästää vatsaa pullistumaan eteenpäin, lösähtää, niin sen vetääkin ihan väkisin sisään, litteäksi, ei vain pysty olemaan pömpällä. Kivalta tuo näyttää, mutta laihdutus korostaisi tulosta entisestään. Onko sinulla jo aikataulu tiedossa? Suosittelen kyllä tätä operaatiota vaikeuksien jälkeenkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heip! Napa on nyt parantunut, yli kuuden viikon meni sen kanssa. Iso haava on ok; vain tuo pienehkö pystyviiltoarpi häiritsee ulkonäöltään. Eiköhän se vaalene. Jännä tunne on, kun yrittää päästää vatsaa pullistumaan eteenpäin, lösähtää, niin sen vetääkin ihan väkisin sisään, litteäksi, ei vain pysty olemaan pömpällä. Kivalta tuo näyttää, mutta laihdutus korostaisi tulosta entisestään. Onko sinulla jo aikataulu tiedossa? Suosittelen kyllä tätä operaatiota vaikeuksien jälkeenkin!

        Hienoa kuulla näitä onnistuneita paranemisia!

        Minä sain kun sainkin ajan varattua TK:n puolelle, on lokakuun alussa. Saas nähdä mitä tuumaavat sitten siellä mun tilanteesta. Yksikin päivä kun en käy suihkussa/huolla tuolta mahan alta, ilmestyy punoitusta ja sellaista jännää pientä viiltelevää kipua kun alueelle koskee. Ja napa, tuo haiseva reikä keskellä mahaa. Mutta katsellaan. Lisää varmaan pitäisi laihtua, että lopputulos olisi optimi, mutta toisaalta olen löytänyt nyt sellaisen itselle sopivan painon, jossa koen olevani (jo pidemmän aikaa) tyytyväinen. Kuitenkin BMI on normaalin puolella selkeästi, vaikkei mitään 20 olekkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa kuulla näitä onnistuneita paranemisia!

        Minä sain kun sainkin ajan varattua TK:n puolelle, on lokakuun alussa. Saas nähdä mitä tuumaavat sitten siellä mun tilanteesta. Yksikin päivä kun en käy suihkussa/huolla tuolta mahan alta, ilmestyy punoitusta ja sellaista jännää pientä viiltelevää kipua kun alueelle koskee. Ja napa, tuo haiseva reikä keskellä mahaa. Mutta katsellaan. Lisää varmaan pitäisi laihtua, että lopputulos olisi optimi, mutta toisaalta olen löytänyt nyt sellaisen itselle sopivan painon, jossa koen olevani (jo pidemmän aikaa) tyytyväinen. Kuitenkin BMI on normaalin puolella selkeästi, vaikkei mitään 20 olekkaan.

        Miten kävi tk:ssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kävi tk:ssa?

        Lähetteen se lääkäri laittoi nyt eteenpäin! Ei mitään hajua milloin vastaavat ja tuleeko bumerangina takas. Lääkäri kirjasi lähtöpainon nykyisen lisäksi ja mitä haittaa navasta/nahasta on. Eli nyt odotellaan sitten varmaan kuukausia…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kävi tk:ssa?

        Sieltähän oli jo omakannassa plastiikan puolelta vastaus, että varaavat mulle ajan ja menen näytille! Tässä toki menee varmasti useampi kuukausi, mutta jännän äärellä tässä silti ollaan pian!


    • Anonyymi

      Hei,

      Täällä lueskelin kokemuksia leikkauksesta ja löysin ketjun, missä ehkä vielä elämää?

      Mulla on kahden viikon päästä leikkaus Virossa, pieni erkauma ja alavatsasta nahan poisto (kaksosraskauden viruttama vatsa)+ tissit operoidaan samalla 🙈 mulle sanottiin, että yksi yö sairaalassa ja tarkoitus on leikkauksen jälkeen Suomeen palattua mennä kotiin junalla+taksilla. Mietin vaan, että onkohan täällä ketään muuta, kenellä tällainen kombo olisi onnistunut? Mulla myös pieniä lapsia kotona joiden hoitamisesta yksin pärjättävä paljolti, joten haastavaa tulee varmasti olemaan toipuminen..

      Sektioon jälkeen oli kävely vaikeaa ja vatsa useamman viikon, kuin jalkapallo, mutta kivut hellitti suht nopeasti. Osa sanoo, että sektio pahempi, osa taas, että abdominoplastia pahempi 🤷🏻‍♀️

      • Anonyymi

        Kuulostaa aivan hurjan nopealta siirtymältä sairaalasta! Toivottavasti sait kotiin apuja. Muistathan ottaa rauhallisesti toipuessasi. Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa aivan hurjan nopealta siirtymältä sairaalasta! Toivottavasti sait kotiin apuja. Muistathan ottaa rauhallisesti toipuessasi. Tsemppiä!

        Olen menossa ma 4.3 erkauma/tyrä leikkaukseen samalla lerpattava alamahan nahka kiristetään. Lukiessani näit tarinoita täällä alkaa kauhistuttamaan leikkauksesta parantuminen. Liikunta on elämäntapa ja jos kumppanilta kysytään niin pakkomielle ni miten ihmeessä saan itseni pidettyä maltillisena liikkujana. No kaippa se kivun aste sanelee ehdot. Jännittä ja kauhistuttaa😬


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen menossa ma 4.3 erkauma/tyrä leikkaukseen samalla lerpattava alamahan nahka kiristetään. Lukiessani näit tarinoita täällä alkaa kauhistuttamaan leikkauksesta parantuminen. Liikunta on elämäntapa ja jos kumppanilta kysytään niin pakkomielle ni miten ihmeessä saan itseni pidettyä maltillisena liikkujana. No kaippa se kivun aste sanelee ehdot. Jännittä ja kauhistuttaa😬

        Miten meni sulla leikkaus ja kuinka on toipuminen lähtenyt käyntiin? Täällä erkaumankorjausleikkaus edessä huhtikuun puolivälissä, ja samanlaisia kauhunsekaisia ajatuksia toipumisajasta. Itsellekin liikunta todella tärkeää, ja koronan ja vaikean raskauden ja toipumisvuosien jälkeen pelottaa taas joutua vuoteenomaksi. Millainen olo siellä nyt, sullako on nyt noin kuukausi operaatiosta?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe