Asuntolainan saannin vaikeus..

Niin olen kohta 15 vuotta vakinaisessa palkkatyössä ollut henkilö ja vielä kohtuunuori 30 ja tarkoitus olisi ostaa asunto perheeltä (vanhemmilta) itselle, näin hekin toivovat, no lainaa tietenkin tarvin, n. 50 000 euroa, ja lainaa hakiessani olen huomannut että tie nousee pystyyn monessakin pankissa, siis mulla on nettotulot kuussa 2000 euroa ja stressitestit ym maksukyvyt on katsottu läpi ja rahaa jäisi lainanhoitokulujen lisäksi ja lainat hoidettu aina pois ja ei maksuhäiriömerkintöjä, lisäksi minulla ei ole velkaa euron euroakaan niin silti jostain syystä pankit hankaavat vastaan, Osuuspankki tyrmäsi lainan heti (myöntäisi vain pienemmän lainan) Nordea vetkuttelee eikä tahdo tulla oikeen mitään valmista eikä päätöstä..

Tiedän ja tunnen aika monia joilla epämääräinen työ ja tulot heilahtelee jne.. niin silti ovat saaneet lainaa helpostikkin niin silti joudun ns "vääntämään" pankkien kanssa että saisin tuon asuntolainan jossa puhutaan 50 tuhannesta.

Tässä on pakko olla jotain "henkilöstä" riippuvaa koska asiat on kunnossa lainan saantia varten ja maksukyky löytyy ja työpaikka turvattu niin silti..

Oisko kenelläkään neuvoja mistä pankista kannattaisi yrittää? Osuuspankki ei halua uusia asiakkaita (näin ilmoittivat henk koht tapaamisessa joka kesti 5 min.) Heillä on kuulemma jo nykyisissä asiakkaissa tekemistä.

Nyt ei oo enää kysymys siitä mikä pankki tarjoaa halvemmat lainat vaan mikä pankki ylipäätänsä myöntää lainan. On tämä yhtä oravanpyörää.. Muilla samanlaisia kokemuksia? Niitä kuulisin mielelläni.

76

7907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velkakierre.

      Sinullahan tuntuvat asiat olevan hyvin. Vain yksi kysymys jää vastaamatta. Paljonkos niitä omia säästöjä on kertynyt 15 vuoden työuralla?

      • Säästöjä on noin 10 000 euroa. Tosin missään pankissa ei ole tähän mennessä oltu kiinnostuneita tiedustelemaan onko minulla kenties säästöjä.


      • Velkakierre.
        samu1 kirjoitti:

        Säästöjä on noin 10 000 euroa. Tosin missään pankissa ei ole tähän mennessä oltu kiinnostuneita tiedustelemaan onko minulla kenties säästöjä.

        Sitten on kyllä sanottava, etten minäkään ymmärrä. Oman rahan määrä on asuntokaupan perusasioita ja sitä luulisi pankin kysyvän jo viiden minuutinkin neuvottelussa. Kymppitonni ei toki ole paljon, mutta paljon parempi kuin nolla. Eikä lainamääräkään kuulosta kohtuuttomalta.

        Näinä aikoina raha on tiukassa, mutta enpä arvannut että aivan näin tiukassa. Jos tuolta pohjalta ei lainaa saa, ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa parempia aikoja ja siinä sivussa säästää lisää. Kahden tonnin netosta pitäisi jäädä syrjään ihan kohtuullisesti.


      • Velkakierre. kirjoitti:

        Sitten on kyllä sanottava, etten minäkään ymmärrä. Oman rahan määrä on asuntokaupan perusasioita ja sitä luulisi pankin kysyvän jo viiden minuutinkin neuvottelussa. Kymppitonni ei toki ole paljon, mutta paljon parempi kuin nolla. Eikä lainamääräkään kuulosta kohtuuttomalta.

        Näinä aikoina raha on tiukassa, mutta enpä arvannut että aivan näin tiukassa. Jos tuolta pohjalta ei lainaa saa, ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa parempia aikoja ja siinä sivussa säästää lisää. Kahden tonnin netosta pitäisi jäädä syrjään ihan kohtuullisesti.

        Kyllä ja tää on totta!! Mä oon jo yli 2 viikkoa vääntänyt pankin jos toisenkin kanssa, kauppaa ei vaan tahdo saada aikaiseksi kun rahoitusta ei heru. (


      • samu1 kirjoitti:

        Kyllä ja tää on totta!! Mä oon jo yli 2 viikkoa vääntänyt pankin jos toisenkin kanssa, kauppaa ei vaan tahdo saada aikaiseksi kun rahoitusta ei heru. (

        Ja tässä on vielä sekin ongelma kun pankit (osuuspankki) ei edes perustellut lainan lyttäystä, jo parin tunnin päästä käynnistä pankinjohtaja soitti että lainaa ei voida käsitellä.. Aivan käsittämätöntä!! Ja se pankki on päähaaran sivukonttori.


      • tkgyljlj
        samu1 kirjoitti:

        Ja tässä on vielä sekin ongelma kun pankit (osuuspankki) ei edes perustellut lainan lyttäystä, jo parin tunnin päästä käynnistä pankinjohtaja soitti että lainaa ei voida käsitellä.. Aivan käsittämätöntä!! Ja se pankki on päähaaran sivukonttori.

        Olisitko saanut luottohäiriömerkinnän? Siis siten, ettet ole itse tietoinen asiasta, näitähän on joskus käynyt, että toisen identiteetillä nostellaan pikavippejä tai tilaillaan tavaraa. Tarkista Asiakastiedosta.


      • Khjghfgfgfg
        samu1 kirjoitti:

        Säästöjä on noin 10 000 euroa. Tosin missään pankissa ei ole tähän mennessä oltu kiinnostuneita tiedustelemaan onko minulla kenties säästöjä.

        Ei ihmekään jos et ole edes kertonut että aiot käyttää asunnon ostoon 10 000€ säästöjä. Se on tosin aika vähän pitkältä työuralta, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Pankissa ovat varmaan siinä käsityksessä että et pysty nytkään säästään = et pysty maksamaan lainaa.

        Osuuspankista saa aina huonoimmat tarjoukset. Pyydä lainatarjous kaikista pankeista ja sano nyt hyvä ihminen että käytät omaa rahaa sen 10 000€ Asunnon ostoon. Luulisi jostain pankista saavan, jos ei sitten todella ole tai ollut maksuhäiriöitä.


      • Anonyymi
        Velkakierre. kirjoitti:

        Sitten on kyllä sanottava, etten minäkään ymmärrä. Oman rahan määrä on asuntokaupan perusasioita ja sitä luulisi pankin kysyvän jo viiden minuutinkin neuvottelussa. Kymppitonni ei toki ole paljon, mutta paljon parempi kuin nolla. Eikä lainamääräkään kuulosta kohtuuttomalta.

        Näinä aikoina raha on tiukassa, mutta enpä arvannut että aivan näin tiukassa. Jos tuolta pohjalta ei lainaa saa, ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa parempia aikoja ja siinä sivussa säästää lisää. Kahden tonnin netosta pitäisi jäädä syrjään ihan kohtuullisesti.

        Täällä porukka puhuu pankkien kilpailutuksesta. Tavallinen ihminen ei paljoa pankkeja kilpailuta. Lainasta neuvotellaan sen pankin kanssa jossa se oma pesämuna on. Ja kyllä oma pankki ne talletukset ja rahahistorian näkee!

        Jos lähtee kilpailuttamaan pankkia niin siinä koko projekti venyy usealla vuodella. Jos raha-asiat on erinomaisesti, niin pankista jopa soitetaan. Kympin säästöllä saa lainaa toisen kympin ja kahdella kympillä saa 2025 asumisoikeusasunnon.


      • Anonyymi
        samu1 kirjoitti:

        Kyllä ja tää on totta!! Mä oon jo yli 2 viikkoa vääntänyt pankin jos toisenkin kanssa, kauppaa ei vaan tahdo saada aikaiseksi kun rahoitusta ei heru. (

        Kuvittelitko, että vieras pankki ottaa vastaan.


    • pieni on kaunista

      Olen saanut lainaa suht helposti vaikka olen ollut yksihuoltaja määräaisilla työsuhteilla.Tosin viimeisimmän lainan otosta on jo kolmisen vuotta joten tilanne voi nyt olla ääimmäisen hankala. Mutta kokeile pieniä pankkeja, itselläni on POP-ankista lainaa, NOA ja muut pienet säästöpankit voivat olla halukkaampia pitää kiinni tavisasiakkaistaan.Ehkä voiisit lainata suoraan vanhemmiltasi eli maksat niille lainanlyhennykset.

      • Muuten kyllä kävisi kovasti tuo vanhemmilta lainaaminen mutta se ei ole mitenkään mahdollista koska heidän taloudellinen tilanne on heikko ja siksi he tarjoavatkin asuntoa minulle jolla maksukykyä mutta ikävä kyllä ei taida tämäkään diili onnistua pankkien venkoilun takia.

        Toisaalta kyllä 100-200 tuhannen lainoja myönnetään aika heppoisin perustein monelle (tiedän sen)


      • noloannaula
        samu1 kirjoitti:

        Muuten kyllä kävisi kovasti tuo vanhemmilta lainaaminen mutta se ei ole mitenkään mahdollista koska heidän taloudellinen tilanne on heikko ja siksi he tarjoavatkin asuntoa minulle jolla maksukykyä mutta ikävä kyllä ei taida tämäkään diili onnistua pankkien venkoilun takia.

        Toisaalta kyllä 100-200 tuhannen lainoja myönnetään aika heppoisin perustein monelle (tiedän sen)

        Mä olen joskus miettinyt että jos omat vanhemmat tai sisarukset on vähä-älyisiä rahan kanssa niin periytyykö se sitten muille

        Mutta 10000e ei ole lähellekkään riittäävä määrä 50000e osaksi. Oikea määrä on jossain 15000 - 20000e välissä. Kyse on vähintään 30% osuudesta


      • noloannaula kirjoitti:

        Mä olen joskus miettinyt että jos omat vanhemmat tai sisarukset on vähä-älyisiä rahan kanssa niin periytyykö se sitten muille

        Mutta 10000e ei ole lähellekkään riittäävä määrä 50000e osaksi. Oikea määrä on jossain 15000 - 20000e välissä. Kyse on vähintään 30% osuudesta

        Missä on ollut niin että pitäisi olla 30 prossan osuus? Ei vain ole näkynyt..

        Eikä mun säästöistä oo kysynyt yksikään pankki.

        Miksi mulla pitäisi olla tuo 30 prossaa jos kerran peraukiset saavat 100 tuhatta lainaa?? Ihmettelen.


      • miten sitten 50 000
        samu1 kirjoitti:

        Missä on ollut niin että pitäisi olla 30 prossan osuus? Ei vain ole näkynyt..

        Eikä mun säästöistä oo kysynyt yksikään pankki.

        Miksi mulla pitäisi olla tuo 30 prossaa jos kerran peraukiset saavat 100 tuhatta lainaa?? Ihmettelen.

        Näkee ne kysymättäkin. En antaisi lainaa, jos 10 000 säästämiseen on mennyt 15 vuotta.


      • Porg
        miten sitten 50 000 kirjoitti:

        Näkee ne kysymättäkin. En antaisi lainaa, jos 10 000 säästämiseen on mennyt 15 vuotta.

        Mun säästöt on moottoripyörässä, autossa,veneessä ym. Ei käteisenä ja lainaa sain ilman käteistä noin 130th


    • köyhä ja velkainen

      Ei se ekan lainan saaminen välttämättä ole helppoa. Kyselet niin monesta konttorista, että saat lainan. Jos kertomasi tulot säästöt pitävät paikkansa, ei niistä ainakaan pitäisi jäädä kiinni. Valtiontakauksen kanssa pankki saa 70% vakuuden asunnosta.

      Kysy vaikka toisesta kaupungista. Sano, että kilpailutat marginaalia.

    • sdfss

      Olisikohan kyse asunnosta muuttotappiokunnassa, joita pankit tällä hetkellä kyllä karttavat kuin ruttoa?

    • "normaali"

      Vastaavassa tilanteessa vaihdoin pankkia. Tein yhteenvedon tilanteestani exelillä.
      Tilanteeni, työ- ja perhesuhteeni, varani ja velkani ( =velattomuuteni) ja kaiken sortin suunnitelmani sekä tulevaisuuden näkymät.

      Sovin tapaamisen silloista lähimmän pankkikonttorin päällikön kanssa.
      Ukko kävi epäillen läpi selvitykseni ja peitetysti ihmetteli silloisen pankkikonttorini päällikön asennetta.

      Asia oli kerralla selvä. Uusi pankki hoiti rutiinit.

      Yksi kysymys. Oletko jotenkin huomiota herättävän näköinen? Rautaa naamassa? Silmiinpistävän omituisesti pukeutunut? Menetkö neuvotteluun myssy korvilla? Jne. Jos, niin en minäkään haluaisi ryhtyä kanssasi tekemisiin vaikka nuo tuntuvatkin toisarvoisilta asioilta.

      • No jos farkut ja flanellipaita sekä raudattomuus naamassa sekä ilman lakkia menen ja kättelen oma-aloitteisesti pankinjohtajaa ja esittelen itseni kohteliaasti herättää huomiota niin sitten pitäisi ehkä harkita statuksen muutosta mutta mihin...


      • Anonyymi

        se on eri tehdä ekseleitä ja toteuttaa omat teortiat! Sitten tulla tänne itkemään kun on kymppejä velkaa ja pankit on paskoja!

        Minäkin olen tehnyt laskelmia excelillä mutta nykyää käytän enemmän kännykän nelilaskinta ja päässälakemista.

        Näin yhden tutun asunnon oikotiellä. Hinta oli 70000€ ja sen olisi saanut omaksi pari tonnia yli sillä. Laskin, että jos budjetti olisi 100 000€ niin 30% olisi tulevat käyttökulut. esim. 600€ kuukaudessa hoito ja juokeviin kuluihin tekisi kymmenessä vuodessa 80 000€

        Mutta se 30% olisi n. 30k, eli lainaa tarvitsi vajaan 50 000€ kun tuohon summan tarvitsisi myös 600€/ kk, niin kyllä se 12000€ olisi liian iso pala! Siis laina-aikahan ei voi venyä eikä lainaa voi ottaa saamisen ilosta! Jo pelkästään hoitokulut on isot!

        Tuo 80000€ summa pitäisi olla käteisenä omalla tilillä kirjanpidossa ja se 30% ei ole lähelläkään riittävää etukäteissäätöä. Vaikka omarahoitusosuus olisi 70% ja laina 30% niin asia ei muutu mitenkään! 70000€ asunnon hinnasta pitäisi tinkiä (etsiä edullisempi) ainakin 50% edullisempi, eli asunto jonka hinta olisi lähempänä 55 000€.

        Edes asuntolainaa ei kannata ottaa yhtään enempää kuin on välttämätön koska edes kymmenen vuoden päähän ei kannata uskoa liikaa! Kokemuksesta tulevia lottovoittoja ei saa jos on pitkä piikki, mutta velaton kyllä saa sen pari sataa!


    • hmmm....

      Jätätkö jotain mainitsematta. 50,000 lainan saaminen asunto vakuutena ei liene ongelma. Mutta teettekö hallintasopimuksen vanhempiesi kanssa. Eli saavat asua asunnossa niin kauan kun haluavat. Silloin pankki näkee ettet itse hallinnoi omaisuuttasi ja asuntoa ei kelpuuteta vakudeksi helpolla. Muussa tapauksessa en minäkään ymmärrä mikset lainaa saa. Oletko kysynyt syytä?.

      • verotus

        - onko asunto pantattuna?
        - onko asunto markkinahintainen (50000) -> veroseuraamus alihintaisesta kaupasta (verottoja tuntee asuntojen markkinahinnat kun kyseessä sukulaiskauppa)
        - voitko ostaa ilman lainaa, maksat kuukausilyhennykset suoraan vanhemmille?


    • poip0098

      Pankin riskianalyysissä pomppaa joku asia reilusti punaiselle, hakijakin sen varmasti tietää, ja ellei tiedä, niin
      miksi et ole kysynyt pankilta mikä se asia on?

    • jgjfjfj

      Vaikeaa uskoa että pankilla olisi noin kovasti jotain henkilöä vastaan ,kyllä heille rahan pitäisi kelvata...

      Itse olen käynyt kahdessa pankissa ja haarukka jo omarahoitusosuudessa todella iso, samoin asiakaspalvelun tasossa jne.. Joten älä luovuta, käy vaikka kaikki pankit läpi. Pankit ovat tiukentaneet paljon viime vuosista joten ns. normikansalaisenkin on tänä päivänä todella vaikeaa saada lainaa, mikä voi olla ihan hyväkin asia, se pakottaa ihmiset säästämään ja harkitsemaan enemmän asunnon ostoa.

      Tsemppiä!

      • Ei ymmarra

        Siellä täytyy olla vasta puolella jotain pahasti pielessä.
        Siis vanhempien asunto on jo kiinnitetty tjs.
        Oletko kysynyt, saisitko lainan johonkin muuhun asuntoon.


    • Ei itellä ainakaan ollut vaikeuksia. 170 tuhatta olis tullut osuuspankistakin heti,mutta otin säästöpankista, koska sain sieltä pienemmällä korolla.

      170 tuhatta otin siis yksin. Asunnon tietty panttasin ja säästöjä oli sen verran ettei tarvinnut takaajaa ottaa.

      Onkohan sitten paikkakunta eroja kuinka paljon pankeissa.

    • Lanwn

      Eikö tälläkin hetkellä tulisi olla 10% käsiraha? Ainakin itselläni on niin kun on juuri lainaneuvottelut meneillään, niin kyllä kaiken järjen mukaan tuo 10 000€ on enemmänkin kuin parempi tuossa 50 000€:n lainassa, älä lannistu!

    • Kekkonen2

      onnistuisiko tosiaan ostaa asunto vanhemmilta keskinaisella lainalla eli sovitte lyhennyksen kuukausittain. koronkin voitte sopia keskenaan tai vaikka ilmankin korkoa

    • vpp1

      Ite sain tapiolasta 39000 ilman säästöjä.

    • KTM 2011

      Onneksi ehdin ostaa juuri ennen korkojen romahdusta, noin 25 vuotiaana. Hinnat kivasti pompsahtaneet korkojen laskun verran ja siten korkojakaan ei tarvitse maksella.

      Ai niin, sain lainan täysin tekaistuilla lapuilla, siltikin olen lainani säntillisesti jo miltei maksanut kokonaan. Ei sitä olisi ikinä myönnetty riskiyrittäjälle, mutta tiesin kyllä itse maksukykyni riittävän, sitä ei merkonomit vm. 1975 osaa ymmärtää.

      • KTM 2011

        Ai niin ja käsiraha nolla, vakuuksia nolla. Näillä mentiin viime vuosikymmenellä... hullua aikaa.


      • maria---1
        KTM 2011 kirjoitti:

        Ai niin ja käsiraha nolla, vakuuksia nolla. Näillä mentiin viime vuosikymmenellä... hullua aikaa.

        minä ja mieheni "persaukisia" ja saatiin 115000e kaksioon remppaan espoossa, ilman omia säästöjä, vanhempien kämppä vakuutena. tosi oli 2011, nyt on kaikki tiukentunu. silti oudolta kuulostaa tilanteesi!


      • KTM 2011
        maria---1 kirjoitti:

        minä ja mieheni "persaukisia" ja saatiin 115000e kaksioon remppaan espoossa, ilman omia säästöjä, vanhempien kämppä vakuutena. tosi oli 2011, nyt on kaikki tiukentunu. silti oudolta kuulostaa tilanteesi!

        Tämä kävi siis jo 2006 :)


    • xxyyx

      Entäs,josotat lainaa sen pienemmän summan,jonka pystyt saamaan, maksat sen summan vanhemmillesi asunnon käsirahana, ja loput vuokran muodossa osamaksuna? Ehdottomasti kannattaa kysyä eri pankeista, ja vaatia selitystä, jos lainaa ei heru. Mulla on Suomen Hypoteekkiyhdistyksestä, pienet palvelumaksut yms. Mun sijoitusasunto ei kelvannut lainan vakuudeksi, koska vanha kerrostaloasunto, jossa putkiremppa tulossa. Lisäksi muuttotappiokunta.

    • jotakin tässä on

      Varmasti Osuuspankki haluaa uusia asiakkaita. Ehkä olet tehnyt jotakin mitä et enää muista.

    • omaa maksanu jo 2,5w

      ydin kysymys on asiassa nyt kuinka paljon maksat vuokaraa nyt?? paljonko menee mm. työ matka kuluihin nyt ja muuttuisko kulu jos muuttasit tähän omakotitaloon??
      paljonko jää säästöön nyt??

      JOS TARINA ON TÄMÄ
      vuokra 500€
      päivittäinen työ matka nyt 20 km muutoksen jälkeen 50km.
      saat max 200€ säästtöön kk.
      sanoisin notta unelmoida saa ja pystyt ehkä näillä matalilla koroilla maksaan osan tupaa pois mutta korkojen noustessa et pysty enää sekä varallisuutes ei riitä tuvan kunnossa pitoon sekä kehittämiseen millään tasolla. joten:
      ÄLÄ OSTA VAIKKA PANKKI OLISKI NIIN HULLU ET SAISIT LAINAA!

    • poppoota

      Paikallisosuuspankki (=POP, eri asia kuin osuuspankki) olisi antanut minulle samoilla nettotuloilla ja samalla oman pääoman osuudella enemmänkin lainaa. Kysy sieltä.

    • tatsum

      Minkä takia lainaa pitää saada? Minä ainakin haen pankin tiskiltä rahaa jos sitä tarvitsen. Omalta tililtä ja yleensä käyn kerran kuukaudessa ja nostan kymppitonnin jos ei mitään isompaa ostamista ole. Sillä elelee mukavasti tällainen sairaseläkeläinen jonka työnantaja puoliväkisin hommasi eläkkeelle, no sehän mulle passaa kun on voimia ja terveyttä vaikka muille jakaa. Koittakaa pärjäillä :)

    • Liikaa PULLAA

      Sul on jo varmaa ihan tarpeeks piuhaa ja pullaa uunissa ja varmaa merkintä luottotiedoissa..

      Ei muuten todellakaan VOI OLLA noin vaikeeta yhen 50 tonnin lainan saaminen, ei todellakaan voi..

      2 henkeä saa helposti n. 200 tonnin lainan, siis 100 tonnia / nuppi..

      Jos et saa yhtä 50 tonnin "asunto" lainaa ni huhheijaa...

    • kokenut samaa

      Jos asustelet jossain pienessä kunnassa niin pankin johtokunnassa saattaa istua henkilö jolla on jotain sinua vastaan niin sieltä se alkaa.
      Hutera pankinjohtaja menee lankaan ja pistää nimen kiertoon.

    • omatupaomalupa

      Hmmm.... säästöjä on siis 10000euroa...eikä mikään pankki ole ollut niistä kiinnostunut? Häh? Varmaan kannattaisi mainita jos kukaan ei kysy ja suullisesti lainaa kyselee.

      Itse ainakin Osuuspankkiin ja Nordeaan kun tein lainahakemuksen, niin hakemuksessa on varallisuus kohta=säästöt jne. Itsellä oli just se hätävara 10 tonni..lainaa tuli 70000euroa.

      • hmmm...

        No me saatiin vaimon kanssa ilman ongelmia 200,000 euroa lainaa uuteen taloon viime toukokuussa. Toki oli omaa rahaa 350,000 euroa. Kyllä lainaa saa...


    • näin se menee

      On se lainan saaminen nykyään vaikiaa. Miehen veli on etsimässä vaimonsa kanssa asuntoa ja käynyt eri pankeissa kyselemässä lainoja. Säästöjä ei yhtään, mies vakiduunissa, vaimo kotona.

      Ei tipu lainaa, summista en tiedä. Mutta ovat pankissa reilusti sanoneet että vuosi kaksi sitten olis saanut lainan noin vain, nyt ei.

      • Jhjghfgfg

        No eihän sitä saa jos ei ole säästöjä yhtään. Sitähän tässä on vuosia jo hoettu että nykyisin on oltava vähintään se 10% omarahoitusta.


    • Niinsepitäätehdä

      Kannattaa jatkaa yrittämistä. Itse kävin ensin OP:ssä ja Nordeassa. Toiselta sain liian pienen lainatarjouksen ja toiselta marginaalikorko oli korkea.

      Pitää jatkaa kierrosta! Danske bank, Aktia, Nooa, Suomen hypoteekkiyhdistys..

      Hakijan itsevarmuudella tuntuu olevan paljonkin vaikutusta. Olen hakenut lainaa ensiasuntoa varten ja siksi ensimmäiset tapaamiset olivat ehkä vähän nöyriä. Mutta kun teet pankille tiedoksi että saatte tästä elinikäisen asiakkaan joka tuo rahaa asuntolainakorkojen ja säästöjen muodossa niin kyllä menettämisen pelossa varmaan jotain tarjoavat.

    • Kauppaa tehnyt

      Se on nyt vaikeaa, mutta tarkasta seuraavat asiat:

      - Onko sinulla luottohäiriömerkintää?
      - Oletko sanonut, että sinulla on 10k€ omaa rahoitusta?
      - Onko sinulla muita lainoja, joiden hoitokulut vaikuttavat kokonaisarvioon?
      - Onko sinulla muita maksuja, joiden hoitokulut vaikuttavat kokonaisarvioon?
      - Oletko arvioituttanut asunnon arvon, koska siitä tulee 70-75%:n vakuus. Jos et, niin pyydä vanhempiasi käyttämään paikalla arvioija. Ota ilmainen, mutta silloin et saa kirjallista todistusta, mutta riittää useimmille pankeille.
      - Tarkasta onko asunto jo pantattu, koska panttausta ei myynnin jälkeen enää ole
      - Tarkasta tuleeko veroseuraamuksia, koska hinta kuulostaa halvalta
      - Oletko laittanut parasta päälle ja kammannnut naamasi yms. Vaikka tällä ei pitäisi olla merkitystä, niin virkailija tekee kokonaisarvion asiakkaasta, koska kaikki riskit pitää kartoittaa? Elämä ei ole reilua.
      - Huomaa, että pankki tekee aina kokonaisvaltaisen päätöksen, eli kaikki asiat vaikuttavat

      • tupexu

        Hyvä lista, mutta lisäisin vielä yhden kohdan:

        - mikä on työnantajasi taloudellinen tilanne? Jos työnantajasi tilinpäätökset kyntävät vahvasti miinuksella (esim. työnantajayrityksen tili ja lainat on samassa pankissa), niin pankki voi arvioida, että yrityksessä joudutaan tekemään voimakkaita saneerauksia ja karsimaan henkilöstöä.

        - ehkä pankin oma taloudellinen tilanne on paha eivätkä he voi ollenkaan myöntää ns. riskilainaa

        On myös mahdollista, että vanhempiesi asunnon hinta on hinnoiteltu väärin.

        Itse sain reilut 100 000 euroa lainaa yksinhuoltajana, josta 75 % takausta tuli asunnosta ja lopulle summalle vanhempani takasivat lainan. Säästöä oli vain reilu 10 000 euroa. Silti sain lainan. Sen vuoksi hämmästyttääkin, että miksi muka sinä et saisi puolet pienempää summaa lainaksi.

        Kannattaa kysyä lähipaikkakunnilta lainaa, jos paikallisosuuspankki ei lämpene.


    • Oyutta

      Pitäisi vissiin olla takauksia, luulisin. Onko niitä saatavilla?

    • Turdez

      Mulla oli ihan sama jo vuonna 2009.

      Laina oli toki jo myönnetty kämpänostoa varten, kun sopiva kohdalle osuu, mutta sen vaatimuksena oli, että soitan parin viikon välein pankkiin ja kertoilen heille kuulumisistani =)

    • omaan kotiin

      Kannattaa kysyä useasta pankista. 10 000€ on ihan hyvä säästösumma suhteessa haetun lainan määrään. Asunnon markkina-arvo vaikuttaa toki myös. Jos asunto sijaitsee alueella, jossa hinnat ovat laskussa tai asuntoon on tulossa lähivuosina isoja remontteja, voi pankki vaatia enemmän säästöjä.
      Kokeile etua.fi lainapalvelua. Sen avulla sain itse useampia asuntolainatarjouksia.

    • kgb

      onko toi pirtti jo kiinnitetty ennestään kannattaa varmistaa

    • hjg

      50t e pitäis kyl saada noin vaan. Ei itellä ollu kyllä mitään ongelmaa ja mistään säästöjen puhumisesta ei edes aloitetti

    • ei ne suuret tulot..

      Tuloissahan ei ole mitään vikaa, mutta mitkä on pakolliset menot/kk?

    • jkkjgkgk

      "On se lainan saaminen nykyään vaikiaa. Miehen veli on etsimässä vaimonsa kanssa asuntoa ja käynyt eri pankeissa kyselemässä lainoja. Säästöjä ei yhtään, mies vakiduunissa, vaimo kotona. "

      Miten on mahdollista ettei pariskunnat saa säästöön penniäkään kun minäkin olen yh-äitinä saanut 10 000 e säästöjä ja jatkan edelleen säästämistä ja olen 9 vuotta asunut yksin lasteni kanssa ja maksanut siis kaiken yksin ja ostanut huonekalut, pesukoneet jne.. yksin... Elarit on menneet ihan lasten vaatteisiin ja ruokaan eikä ne niin isot ole että ne kompensoi tätä asiaa.

    • kuningaskuluttaja..

      Nyt kannattaa katsoa seuraava Kuningaskuluttaja. On huomenna 6.3 tv ykkösellä.
      Siinä selviää mitä kaikkea pankit katsovat kun käsittelevät asiakkaan asuntolainan hakemusta ja yleensä minkä muun lainan hakemista.
      Itsellä on käsitys, että ainakin se pankki missä on asioinut ja mihin palkka ym tulee, niin katsovat tosi tarkkaan tiliotteet ja pitkällä aikavälillä. Miten on rahaa käyttänyt, näkyykö pikavippejä tms... meneekö rahapeleihin jne...Tiliotteesta saa paljon tietoa rahankäytöstä. Mielenkiintoinen aihe kuningaskuluttajassa.

      http://www.ampparit.com/tv-ohjelma-41288001

    • Pankeissa juossut

      En usko, itse juuri käynyt pankkirumban läpi, tulot aika pienet, jonkin verran säästöjä ja aika paljon tarvitsen lainaa. Jokaisesta pankista jossa kävin sain tarjouksen. Sitä paitsi harvoin pankinjohtaja riviasiakkaita tapaa, kyllä siellä ihan tavan työntekijät hoitavat tällaiset laina-asiat asiakkaan kanssa. OP:n tarjous myös kilpailukykyinen ja ainakin minulle sattui asiansa hoitava virkailija.

    • keke21

      Onko sinulla etukäteissäästöjä tai lisävakuuksia nämä voisivat auttaa asian
      etenemisessä. Tai kysyt lainaa muusta osuuspankista kuin oman
      asuinpaikan niin minäkin tein sain lainan ja pienemmillä marginaalilla.

    • pankki_oli_OP

      saimme aikanaan lainaa hiukan enemmän kun tuo sinun 50k.
      oltiin molemmat kelan työttömyyspäivärahalla.
      ei säästöjä ollenkaan mutta isoäiti antoi 1k molemmille.
      asunto takasi jotain 70% ja vanhemmat loput.
      virkailija sanoi ettei laina onnistu koska molemmat työttömiä,
      mutta soitin pankinjohtajalle ja hän lupasi selittää sille virkailijalle että
      on onnistuttava.
      seuraavana päivänä virkailija soitti pyysi nyt paljon kauniimmin että
      voisinko tulla vielä käymään konttorilla niin katsotaan se laina asia kuntoon.
      me saimme lainan niin sinunkin pitäisi saada.

      • nyt et saisi

        Se oli niitä aikoja, kun lainaa tyrkytettiin vähän väliä. Itsekin kieltäydyin useamman kerran.


    • herculez

      Eli nykyään pitää olla säästöjä, jotta pankki myöntää lainan? Vääntäkää rautalangasta.

    • niin.... se vaan on

      Töitä 15v ja säätöjä 10 000e. Sehän on niinkun 30% 25000e asuntoon. Mistäs sellaisen saa?

      Itsellä viimeinen työsuhde 2005 ja säästössä 6000e.

    • santtu83hki

      Sellainen juttu vaan, että aloittaja ei ole pankille "hyvä asiakas".

      Laina on liian pieni että pankkia kiinnostais hypätä messiin, korot on niin matalat että tollaset lainat on pankille nappikauppaa, eikä kiinnosta.

      Voi myös olla, että se talo on parin vuoden päästä arvoton eikä pankki halua lainata rahaa arvottomaan kohteeseen.

      Pyydä isompaa summaa niin ehkä onnistuu ;)

    • amknj

      lainan saantiin voi vaikuttaa ala jolla työskentelet eli ammattisi. voit olla pankin mielestä alalla joka työllistää sinut uudelleen todella huonosti jos sinut irtisanotaan. luulen että tässä on kyse palkkasi pienuudesta kun olet yksin ostamassa asuntoa pienellä palkalla.

      onko sinulla omia säästöjä kerinyt kertyä tuona aikana työelämässä? jos pystyt säästämään edes hiukan niin saatat olla houkuttelevampi asiakas pankille koska silloin maksukykysi näyttää paremmalta.

      näkyykö sun tilitapahtumissa mitään pikavippejä, perintätoimiston maksuja, uhkapelejä tai mitä tahansa muuta ei niin siistiä.

    • Anonyymi

      Hyvää päivää,

      Olemme laillinen ja luotettava lainanantaja. Lainaamme rahaa henkilöille, jotka tarvitsevat taloudellista tukea, annamme lainoja ihmisille, joilla on huono luottotieto tai jotka tarvitsevat rahaa laskujensa maksamiseen investoidakseen yritystoimintaan. Joten etsit kiireellistä lainaa? Sinun ei tarvitse huolehtia, koska olet oikeassa paikassa, tarjoamme lainoja, joiden korko on alhainen (2%), joten jos tarvitset lainaa, sinun odotetaan ottavan meihin yhteyttä tämän sähköpostiosoitteen kautta: [email protected]

    • Anonyymi

      Hyvää päivää,

      Olemme laillinen ja luotettava lainanantaja. Lainaamme rahaa henkilöille, jotka tarvitsevat taloudellista tukea, annamme lainoja ihmisille, joilla on huono luottotieto tai jotka tarvitsevat rahaa laskujensa maksamiseen investoidakseen yritystoimintaan. Joten etsit kiireellistä lainaa? Sinun ei tarvitse huolehtia, koska olet oikeassa paikassa, tarjoamme lainoja, joiden korko on alhainen (2%), joten jos tarvitset lainaa, sinun odotetaan ottavan meihin yhteyttä tämän sähköpostiosoitteen kautta: [email protected]
      %%%%%%%%%%%%

    • Anonyymi

      50009€ pääomaan pitäisi saada 50-60% omaa pääomaa. Siis puhdasta rahaa! Joku 20k velka kymmeneksi vuodeksi olis järkevä. Talo vakuudeksi, eikä muiden nimiä.

    • Anonyymi

      2000€ tulo ja 50k pääoma keskinäinen suhde on epärealistinen.

    • Anonyymi

      Jos olet kiinnostunut lainasta, olet jo yrittänyt saada sitä ja se hylättiin, voit ottaa yhteyttä rouva Dello Tayloriin sähköpostitse [email protected]

    • Anonyymi

      Tarvitsetko lainaa? Tarjoamme lainaa, jonka korko on alhainen 2%, 20 000 - 400 000 000 CZK. Tämä tarjous on voimassa kaikille kansalaisille. Tarjoamme yrityksille lainoja, yritys- ja henkilökohtaisia ​​lainoja.Lisätietoja saat lähettämällä meille sähköpostia:
      [email protected]
      whatsapp 1 (209) 251-1529

    • Anonyymi

      Siis ,olet sä ainoo vanhempies omaisuuden perijä ? Ja he haluavat myydä asuntonsa Sinulle?
      Mä putosin Sun tarinasta kärryiltä.

      • Anonyymi

        Puuttuu tarinasta paljon muutakin. 50 000€ asunto alkaa jo olemaan purkukuntoinen/osittain sortunut ja vaatii vähintään peruskunnostuksen. Aikuiset ihmiset myyvät sitä rahapulassa. Syytä lainansaannin eväämiselle ei suostuta kertomaan…


    • Anonyymi

      Tarvitsetko pikalainaa? Oletko liikemies vai nainen? Onko sinulla taloudellinen sekasotku tai tarvitsetko varoja oman yrityksen perustamiseen? Tarvitsetko lainaa aloittaaksesi pienen ja keskisuuren yrityksen? Onko sinulla alhainen luottotulos ja sinulla on vaikeuksia saada pääomalainaa paikallisilta pankeilta ja muilta rahoituslaitoksilta ?. Ohjelmamme on nopein tapa saada tarvitsemasi hetkessä. Vähennä maksuja helpottaaksesi kuukausikustannuksiasi. Hanki joustavuutta, jota voit käyttää mihin tahansa tarkoitukseen - lomasta koulutukseen ja ainutlaatuisiin ostoksiin

      ** Oletko taloudellisesti ahdistunut?
      ** Etsitkö varoja luottojen ja velkojen maksamiseen?
      ** Etsitkö rahoitusta oman yrityksen perustamiseen?
      ** Tarvitsetko yksityis- tai yrityslainaa eri tarkoituksiin?
      ** Etsitkö lainaa suurten hankkeiden toteuttamiseen?

      Tarjoamme laajan valikoiman rahoituspalveluja, joihin kuuluvat: liiketoimintasuunnittelu, kaupallinen ja kehitysrahoitus, kiinteistöt ja asuntolainat, velkajärjestelylainat, yrityslainat, yksityiset lainat, asuntorahoitus, hotellilainat, opintolainat erittäin alhaisella 2%: n korolla .. Voit hakea lainaa ottamalla meihin yhteyttä sähköpostitse: [email protected]

    • Anonyymi

      Vanha aloitus, mutta silti.

      Jos 50000€ otetaan ulos niin se on ihan kohtuullinen määrä jos asunnon hinta on max 90000 ja itsellä on tuo 40000€. Lisäksi hieman rahaa lainan järjestelykuluihin. Eli jos oma osa on esim. 50 ja pankista ulos 50.

      2000€ tulolla tosi voi olla vaikea saada ulos edes kympin pääomaa ja siksi tuo omaosuus korostuu. 2000€ netosta saisi asumiseen mennä 600-700€ (35%) ja sehän menee jo hoitovastikkeeseen. Pääoma ja korot vie varmaan saman verran. 500€ pitäisi pelkästään lyhentää. Ja miettikää millaisia korkoja 2023-2035 maksetaan.

    • Anonyymi

      Nordeasta sain asuntolainaa 60 000 euroa, ostin ensiasunnon.
      ASP-tilillä oli 10 000 euroa,
      sijoituksia n. 14 000 euroa
      Bruttotulot noin 1700 euroa/kuukausi ja vakituinen työpaikka n. 10 vuotta.
      Lisäksi autolainaa 38 000 euroa.
      Nordean asiakkaana olen ollut aina.

      Lainan sain hyvin, eikä ollut mitään ongelmia, käytiin tutun pankkivirkailijan kanssa asiat läpi ja laina sovittiin, meni ehket 45-60 min.

      • Anonyymi

        Nopeasti laskettu 25% omaa rahaa mikä on minimi. Lisäksi varmaan myös muuten säännöllinen tapa hoitaa asioita. 25% vastaa n. 20% osuutta ja viisi jää muihin kuluihin eikä tuo 60k ulos ole paha.

        Mutta edelleen tuo 1700€ netto on kovin pieni. Loppupeleissä saa syödä kädestä suuhun.


    • Anonyymi

      Vana aloitus, mistä vitusta näitä sikiää. Mutta mielestäni kaikki pankit ja lainat on samanhintaisia. Joku puolen prosentin ero ei merkitse loppupelissä mitään.

      Mutta vaikka hakija on nuori ja säännöllisesti töissä niin se on vain osa sitä miksi pankki päättää niinkuin päättää. Muistan kun n. 40v iässä omassa pankissa aivan muun keskustelun yhteydessä pankkineuvoja sanoi. ”Hanki asunto. Säästä 30 pinnaa niin pankki voi tulla mukaan. ”. Torjuin heti tuon koska ajattelin 30 pinnaa liian isona.

      Ei mennyt kuin tunti tuon keskustelun jälkeen niin tajusin mistä on kyse. Tajusin sen paremmin kuin se pankkineuvoja. 30 on vain 25 täydestä ja luvun on oltava ainakin 50 tai 60. Tietenkin asunnon hinta merkitsee paljon. Eikä tässä kaikkea saa auki.

      Eli ikä, työ, asioitten moitteeton säännöllinen hoito ja asunnon hinnasta riittävä säästö etukäteen.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe