Yo-kokeiden arvostelu?

14+3

Millä periaatteella yo-kokeet arvostellaan?
Lukeeko joku siellä tutkintolautakunnassa oikeasti ne koevastaukset vai arvotaanko tulokset prosentuaalisiin osuuksiin? Miten voi olla mahdollista, että huonoista ja puutteellisista vastauksista annetaan paljon pisteitä?

24

3810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuup

      Siellä on sensorit jotka lukevat ne vastaukset opettajien alustavien jälkeen.
      Sensorit lukee satoja vastauksia ja kullekkin on annettu tietty määrä, että esim. monta 5 pistettä saa antaa omille tarkastatteville. Eli ei siellä mitäään arvota..
      Pisterajat määräytyy kunkin koekerran jälkeen erikseen esim juuri tämän kevään mukaan... gaussin käyrän mukaan ne arvosanat keskimäärin jakautuu aina samoinpäin että L5% ja E15%..

      • juuup

        Tarkenna jos en vastannut kysymykseesi:)


    • kissa vieköön

      Juu, kyllä vastaukset luetaan ihan oikeasti. Lukijat eli sensorit ovat kokeneita alan ihmisiä. Jos sensorin arvionti poikkeaa huomattavasti opettajan arviosta, vastauksen lukee ja arvioi vielä toinenkin sensori. Työ vie aikaa ja nyt ymmärtänet senkin, että kokeet ovat maksullisia.

      Kun kaikki sensorit ovat saaneet työnsä valmiiksi, päätetään pisterajat.

      Virheitä sisältävä ja puutteellinen vastaus ei korkeita pisteitä saa.

      • 3+5

        Sanoit, että virheitä sisältävä ja puutteellinen vastaus ei saa korkeita pisteitä, mutta kuitenkin tiedän tapauksen, jossa näin on ollut. Oikeastaan useammankin.

        Jos hyvän vastauksen piirteet eivät täyty laisinkaan, eikö se ole huono vastaus? Silti YTL antaa hyvät pisteet. Tarkoittaako tämä, että valtakunnallinen taso on ollut surkeaa ja pisterajat ovat pudonneet valtavasti alaspäin ja samalla kehno vastaus on muuttunut erinomaiseksi? D:

        Tosi kauheaa nimittäin jos näin on ja siis miksi? Jos vastaukset luetaan oikeasti niin luulisi, että jostakin paperista joku sensori löytäisi tasokasta ja asiasisällökästä tekstiä, joka oikeasti ansaitsisi L:n.
        Vai voiko heikotkin kirjoittajat saada L:n vain, jotta L-kiintiö täyttyisi?

        Olen todella pettynyt yo-kokeisiin. Luulin, että niiden tuloksia voi pitää luotettavina osoituksina henkilön osaamisesta. Pisteitä ei selkeästikään osata jakaa oikein, vaikka väität, että lukijat ovat kokeneita alan ihmisiä.

        Aikaisempi vastaaja sanoi, että sensoreille on annettu tietty määrä montako pistettä saa antaa omille tarkastettaville. Olisi kivaa jos he antaisivat pisteitä oikeasta osaamisesta ja arvostelisivat paperit sen mukaan!


      • kissa vieköön
        3+5 kirjoitti:

        Sanoit, että virheitä sisältävä ja puutteellinen vastaus ei saa korkeita pisteitä, mutta kuitenkin tiedän tapauksen, jossa näin on ollut. Oikeastaan useammankin.

        Jos hyvän vastauksen piirteet eivät täyty laisinkaan, eikö se ole huono vastaus? Silti YTL antaa hyvät pisteet. Tarkoittaako tämä, että valtakunnallinen taso on ollut surkeaa ja pisterajat ovat pudonneet valtavasti alaspäin ja samalla kehno vastaus on muuttunut erinomaiseksi? D:

        Tosi kauheaa nimittäin jos näin on ja siis miksi? Jos vastaukset luetaan oikeasti niin luulisi, että jostakin paperista joku sensori löytäisi tasokasta ja asiasisällökästä tekstiä, joka oikeasti ansaitsisi L:n.
        Vai voiko heikotkin kirjoittajat saada L:n vain, jotta L-kiintiö täyttyisi?

        Olen todella pettynyt yo-kokeisiin. Luulin, että niiden tuloksia voi pitää luotettavina osoituksina henkilön osaamisesta. Pisteitä ei selkeästikään osata jakaa oikein, vaikka väität, että lukijat ovat kokeneita alan ihmisiä.

        Aikaisempi vastaaja sanoi, että sensoreille on annettu tietty määrä montako pistettä saa antaa omille tarkastettaville. Olisi kivaa jos he antaisivat pisteitä oikeasta osaamisesta ja arvostelisivat paperit sen mukaan!

        "Aikaisempi vastaaja sanoi, että sensoreille on annettu tietty määrä montako pistettä saa antaa omille tarkastettaville."

        Tuo ei pidä paikkaansa.

        "Sanoit, että virheitä sisältävä ja puutteellinen vastaus ei saa korkeita pisteitä, mutta kuitenkin tiedän tapauksen, jossa näin on ollut."

        Ehkä sinun pitäisi mennä opettamaan niitä sensoreita. Mielessä käy nyt kyllä kysymys, millä pätevyydellä sinä näitä vastauksia arvostelet ja tiedätkö muidenkin kuin omista vastauksistasi.

        Totean tässä nyt vaan, että ei ole vain hyviä ja huonoja vastauksia, suurin osa on aika keskinkertaisia.


      • 1+8
        kissa vieköön kirjoitti:

        "Aikaisempi vastaaja sanoi, että sensoreille on annettu tietty määrä montako pistettä saa antaa omille tarkastettaville."

        Tuo ei pidä paikkaansa.

        "Sanoit, että virheitä sisältävä ja puutteellinen vastaus ei saa korkeita pisteitä, mutta kuitenkin tiedän tapauksen, jossa näin on ollut."

        Ehkä sinun pitäisi mennä opettamaan niitä sensoreita. Mielessä käy nyt kyllä kysymys, millä pätevyydellä sinä näitä vastauksia arvostelet ja tiedätkö muidenkin kuin omista vastauksistasi.

        Totean tässä nyt vaan, että ei ole vain hyviä ja huonoja vastauksia, suurin osa on aika keskinkertaisia.

        Ei minulla ole minkäänlaista pätevyyttä... Olenhan vasta yo-kokelas. }:)
        Minä arvioin vain omia vastauksiani YTL:n julkaiseman luonnehdinnan mukaan, joka antaa kunkin kokeen tehtäville hyvän vastauksen piirteitä. Olen kirjoittanut jo useamman aineen.

        Tiedän, etteivät nämä luonnehdinnat sido lautakunnan arvostelua ja että lopullisesta arvostelusta päättää tutkintoaineen sensorikunta. Mutta koska tiedän, että vastaukseni ovat olleet ala-arvoisia, puutteellisia JA mikä tärkeintä, niissä on ollut vakavia asiavirheitä ja saan silti L:n arvosanan aloin miettiä, millä perusteilla siellä lautakunnassa oikein arvostellaan näitä vastauksia ja luetaanko niitä todellisuudessa ollenkaan.

        Olisi hienoa, jos hyvät vastaukset saisivat niitä korkeimpia arvosanoja ja heikommat sitten huonompia. Harmittaa, kun en aikaisemmin lähettänyt pyyntöä tarkistusarvostelusta. Nyt on tietysti liian myöhäistä viime syksyn kokeista, mutta jos tämän kesän pisteet tulevat minulle sieltä yläpäästä, takuuvarmasti pyydän tarkistusta. D: Joku jossakin saattaa oikeasti ansaita L:n, mutta ei saa, kun L-kiintiön täyttää huonommat vastaukset. Tämä on aika huolestuttavaa!
        Ärsyttävää, kun sekin maksaa, mutta kaiketi ne siellä helpommin laskee arvosanaa kuin nostaa sitä... vai?!?


      • houohhelishohhoijaa
        1+8 kirjoitti:

        Ei minulla ole minkäänlaista pätevyyttä... Olenhan vasta yo-kokelas. }:)
        Minä arvioin vain omia vastauksiani YTL:n julkaiseman luonnehdinnan mukaan, joka antaa kunkin kokeen tehtäville hyvän vastauksen piirteitä. Olen kirjoittanut jo useamman aineen.

        Tiedän, etteivät nämä luonnehdinnat sido lautakunnan arvostelua ja että lopullisesta arvostelusta päättää tutkintoaineen sensorikunta. Mutta koska tiedän, että vastaukseni ovat olleet ala-arvoisia, puutteellisia JA mikä tärkeintä, niissä on ollut vakavia asiavirheitä ja saan silti L:n arvosanan aloin miettiä, millä perusteilla siellä lautakunnassa oikein arvostellaan näitä vastauksia ja luetaanko niitä todellisuudessa ollenkaan.

        Olisi hienoa, jos hyvät vastaukset saisivat niitä korkeimpia arvosanoja ja heikommat sitten huonompia. Harmittaa, kun en aikaisemmin lähettänyt pyyntöä tarkistusarvostelusta. Nyt on tietysti liian myöhäistä viime syksyn kokeista, mutta jos tämän kesän pisteet tulevat minulle sieltä yläpäästä, takuuvarmasti pyydän tarkistusta. D: Joku jossakin saattaa oikeasti ansaita L:n, mutta ei saa, kun L-kiintiön täyttää huonommat vastaukset. Tämä on aika huolestuttavaa!
        Ärsyttävää, kun sekin maksaa, mutta kaiketi ne siellä helpommin laskee arvosanaa kuin nostaa sitä... vai?!?

        Eipä ihmekään etteivät yo-vastauksesi saa korkeita pisteitä, kun olet selkeästi täysi idiootti. Ei yksittäisillä vastauksilla ole mitään L-kiintiötä, jokainen vastaus pisteytetään erikseen mallivastausten mukaisesti ja sitten yhteispistemäärät sijoitetaan Gaussin käyrälle niin, että joka kokeessa yhtä suuri osuus kokelaista saa esim arvosanan laudatur


      • 1+5
        houohhelishohhoijaa kirjoitti:

        Eipä ihmekään etteivät yo-vastauksesi saa korkeita pisteitä, kun olet selkeästi täysi idiootti. Ei yksittäisillä vastauksilla ole mitään L-kiintiötä, jokainen vastaus pisteytetään erikseen mallivastausten mukaisesti ja sitten yhteispistemäärät sijoitetaan Gaussin käyrälle niin, että joka kokeessa yhtä suuri osuus kokelaista saa esim arvosanan laudatur

        "Eipä ihmekään etteivät yo-vastauksesi saa korkeita pisteitä, kun olet selkeästi täysi idiootti."

        Sinäpä sen sanoit; olen täysi idiootti omasta mielestänikin. Ja tämä koko hämmenykseni alkujuuri olikin. Minä, idiootti, olen juuri saanut niitä "korkeita pisteitä", ei kai arvosanani muuten olisi L,L,L,L,L?!?!

        Ja mitä tarkoitat mallivastauksilla? Täyttääkö mallivastaukset kenties "hyvän vastauksen piirteet"? Meinaan minun vastaukseni eivät täytä alkuunkaan hyvän vastauksen piirteitä. Ne ovat heikkoja vastauksia ja osoittavat vakavaa tiedonpuutetta. Kaikkein hauskinta (kauheinta) on se, että muutamat vastauksistani ovat sisältäneet myös asiavirheitä. En KÄ-SI-TÄ, miten siltikin voin saada L:n kokeesta.
        Osaatko sinä vastata kun selkeästikään et ole mikään idiootti.
        Täällä on näköjään keskusteltu siitä, miten sensorit antavat yhden sun toisen seikan vaikuttaa arviointiinsa.


      • naamapalmuilija
        1+5 kirjoitti:

        "Eipä ihmekään etteivät yo-vastauksesi saa korkeita pisteitä, kun olet selkeästi täysi idiootti."

        Sinäpä sen sanoit; olen täysi idiootti omasta mielestänikin. Ja tämä koko hämmenykseni alkujuuri olikin. Minä, idiootti, olen juuri saanut niitä "korkeita pisteitä", ei kai arvosanani muuten olisi L,L,L,L,L?!?!

        Ja mitä tarkoitat mallivastauksilla? Täyttääkö mallivastaukset kenties "hyvän vastauksen piirteet"? Meinaan minun vastaukseni eivät täytä alkuunkaan hyvän vastauksen piirteitä. Ne ovat heikkoja vastauksia ja osoittavat vakavaa tiedonpuutetta. Kaikkein hauskinta (kauheinta) on se, että muutamat vastauksistani ovat sisältäneet myös asiavirheitä. En KÄ-SI-TÄ, miten siltikin voin saada L:n kokeesta.
        Osaatko sinä vastata kun selkeästikään et ole mikään idiootti.
        Täällä on näköjään keskusteltu siitä, miten sensorit antavat yhden sun toisen seikan vaikuttaa arviointiinsa.

        Taidatkin olla vain provo kun täällä itket kuinka olet saanut "heikoilla vastauksillasi" laudaturin.

        "muutamat vastauksistani ovat sisältäneet myös asiavirheitä"

        Niinpä, laudatur kun ei tarkoitakaan että olet vastannut kaikkeen aivan täydellisesti, vaan että kaikkien vastauksiesi yhteispistemäärä kuulu parhaimman 5 %:n joukkoon kyseisessä kokeessa. Eli jos et omasta mielestäsi tuota L:ää ansaitse, niin kaipa sitten 95% muista yo-kokelaista on vielä sinuakin suurempia idiootteja.

        Alkuperäiseen kysymykseesikin olisit löytänyt vastauksen lyhyella googlailulla suomi24:lle postaamisen sijasta.


      • 18+9
        naamapalmuilija kirjoitti:

        Taidatkin olla vain provo kun täällä itket kuinka olet saanut "heikoilla vastauksillasi" laudaturin.

        "muutamat vastauksistani ovat sisältäneet myös asiavirheitä"

        Niinpä, laudatur kun ei tarkoitakaan että olet vastannut kaikkeen aivan täydellisesti, vaan että kaikkien vastauksiesi yhteispistemäärä kuulu parhaimman 5 %:n joukkoon kyseisessä kokeessa. Eli jos et omasta mielestäsi tuota L:ää ansaitse, niin kaipa sitten 95% muista yo-kokelaista on vielä sinuakin suurempia idiootteja.

        Alkuperäiseen kysymykseesikin olisit löytänyt vastauksen lyhyella googlailulla suomi24:lle postaamisen sijasta.

        Hahah... en ole provo, mutta kiitos vastauksistasi.
        Jos minun vastauksieni yhteispistemäärä kuuluu parhaimman 5%:n joukkoon, niin huh huh... mitäköhän ne alempien arvosanojen kirjoittajat papereihinsa oikein raapustavat?!?!

        Jos 95% kirjoittajista on suurempia idiootteja kuin minä, niin mikä tämän "hienon" valtakunnallisen päättötutkinnon taso oikein on? (Minä olen selkeästi täysi idiootti!)


    • Vanha guru-opettaja

      Ollessani opetusharjoittelussa aikoinaan, ohjaava opettaja sanoi, että sensorillahan on kaljakori jalkojen välissä ja pisteet riippuu vähän siitä, missä vaiheessa kori on menossa... :)

      No, joo... ei kai nyt ihan koko totuus.

      En kyllä pidän sensoreitten käsitystä oikeista pistemääristä oikeina. Kyllä sensoreittenkin käsitys on subjektiivinen aika usein.

      • no joo

        Tuo mainitsemasi seikka näyttää pitävän paikkansa!
        Näyttää siltä, etteivät sensorit osaa tehdä työtänsä kunnolla.


    • ihmetellen

      Arvostelut sekä pääsykokeet suomeksi sekä ruotsalaisella puolella!
      Tosiassa ruotsinkielisille on alempi vaatimustaso sekä kiintiö-opiskelupaikat!

      Miksi ei uskalleta ottaa kantaa virallisella taholla?
      Ruotsinkielinen opiskelija tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin enemmistön.

      • kateellisia sielläki

        Entisaikoina ainakin ruotsalaisella puolella saattoivat sensorit olla hyvinkin epäpäteviä ja puolueellisia esim. nimen perusteella. Tosi outoja arviointeja saattoi tulla, niin että ei kannata olla kateellinen.


    • Faktahan on se, että sensorit suosivat tiettyja lukioita, lähinnä pääkaupunkiseudun kouluja. Tämä on tietty epäreilua ja siksi omasta mielestäni sensorin ei pitäisi saada tietää mistä koulusta mikäkin tehtäväpaperi on, koska eihän sillä PITÄISI olla mitään merkitystä.

      • ???

        Mistä olet tämän käsityksen saanut?


      • ??? kirjoitti:

        Mistä olet tämän käsityksen saanut?

        Fysiikanopettajamme on marissut siitä :P


      • puolueettomuus

        Sensorin ei myöskään pitäisi tietää kirjoittajan nimeä.


    • 19+5

      Ei kun oikeasti... auttakaa! D:
      Yleensä tarkistusarvostelua vaaditaan, jos tulos on odotettua huonompi, mutta mitä, jos minä haluaisin laskea omaani, sillä se on odotettua parempi?

      Kuinka todennäköistä on, että laskevat tarkistusarvostelussa arvosanaa heikommaksi?
      Tarviin tiedon, koska mulla ei ole rahaa mihinkään pelleilyyn. Auttakaa joku, koska olen tosissani enkä provoile. En tahdo saada enää L:ää ja mielestäni en edes ansaitse sitä. Koen, että jos jälleen saan sen, olen jo liian monta virheellistä arvosanaa ottanut vastaan.

      Eli, mikä on todennäköisyys, että laskevat arvosanaani YTL:ssä? Rehtori selitti kokelaille ennen yo-kokeita, että aina voi pyytää tarkistusarvostelua, mutta hyvin harvoin ne arvosanat nousevat. Hän ei sanonut, kuinka usein ne laskevat.

      AUTTAKAA!!!! Eikä kiinnosta tietää kuinka idioottina te minua pidätte, koska minä jos joku tunnen itseni ja tiedän olevani tyhmä ja vähä-älyinen.

      • Loonie

        Tarkistusarvostelussa ei kyllä ainakaan YTL:n sivuston mukaan ikinä lasketa arvosanaa, joten ihan turha sitä tarkistusarvostelua on pyytää jos haluaisit laskea arvosanaasi, koska koet saaneesi sen väärin perustein..


      • LLLLLEEEE

        Suosittelen sinulle terapiaa. (Tämäkään ei ole provo.) Jos itsetuntemuksesi ja omanarvontuntosi on noin häilyvä tai huono - koet olevasi vähä-älyinen idiootti, vaikka vedät L:n ainesta kuin aineesta -, ongelma taitaa olla sinulla, ei kaljaa kittaavilla sesoreilla.

        Tietenkään et varmaan - vähä-älyisenä - osaa analysoida, mikä on todennäköisyys, että juuri SINÄ kaikista Suomen abiturienteista, saat joka ikisestä kirjoittamastasti aineesta epäoikeudenmukaisesti liian hyvän arvosanan.


    • Tieto5

      Sensori saa tietää, minkä koulun vastauksia hän lukee.

      Sensori saa tietää, kuka opettaja on vastaukset korjannut.

      Sensori saa tietää, kuinka monta kurssia kokelas on aineessa käynyt.

      Sensori saa tietää, mitä kirjaa opettaja on käyttänyt kursseillaan.

      Sensori voi olla (ja on) naapurikoulun saman aineen tuntiopettaja.

      Sensori on todennäköisimmin pääkaupunkiseudun opettajien tuttu.

      Sensori on todennäköisimmin mies.

      Sensori voi olla kirjantekijä.

      Sensorilla ei juuri koskaan ole sitä kokemusta opiskelijoista tai opettamisesta, mitä opettajalla on.

      Siksi ranking-listoihin pitää suhtautua varauksella, vaikka media niistä kuinka suurta viihdettä tekee.

      • KarlheinzRummenigger

        Sensorit ovat hyvävelijärjestelmä. Yo-kisoissa osa tuloksista perustuu suhteisiin, jopa sukupuoli selllaisiin, mutta varsinkin kuka on kenenkin kaveri ja mihin silmäätekevään sukuun kukin kuuluu tai ei kuulu. Tietty prosentti yo-kokelaista on hyväveliverkostolaisten lapsia ja heille täytyy antaa parhaimmat arvosanat. Eliitti aina pitää huolta omistaan.


      • sensoriko?

        Joo saa tietää, jos haluaa, mutta tuskinpa kovinkaan montaa sensoria kiinnostaa esim. kuinka monta kurssia kokelas on suorittanut…


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2334
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      355
      2052
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe