näin tienaat rahaa ja etuuksia invaliidina

Mitäsmieltä?

Tiedättekö mikä on paras tapa rikastuttaa elämäänsä suomessa?
Tästä aiheesta ei kovinkaan paljoa puhuta ja se koetaan Tabuksi Suomessa. Tiedättekö kun on ihmisiä, jotka loukkaantuvat omaa tyhmyttään nuorena esim. Auto-onnettomuus, lasketteluonnettomuus jne. Ja näiden harkintakykyjen puutteen vuoksi menettävät kävelykykynsä. Mutta eipä se heitä hidasta, niin kauan kun pää toimii.

Nyt on aika rahastaa : saat auto edun, eli verot ja 70% auton hinnasta anteeksi kunnalta. jos päätät ryhtyä harrastamaan (aivan mitä ihmettä tuleekaan päähäsi) vaikkapa laitesukellusta, varjoliitoa, laskettelua jne. sinulle korvataan asianmukaiset laitteet urheilua varten. Saat totta kai kuntoutustakin ilmaiseksi niin paljon kun tahdot, mutta miksi nousta takaisin jaloilleen, kun etuudet on niin hyvät, puhumattakaan joka kuukausi saatavista vammais tuista. Tottahan toki saat edelleen tukea vaikka menisit työelämään, koska sitähän ei voi verrata esim työttömyystukeen.

Talokaupatkin onnistuu paljon paremmin invalideilla... sitä saa kunnan maksamaan pyörätuolirampi, terassin ja asfaltoimaan pihankin. Kyllähän nää järkätään. Ja vaikka olisitkin kuinka omatoiminen työssäkäyvä tapaus tahansa, sinulla on oikeus avustajaan, josta et maksa oikein penniäkään.

Ja kaikki tämä vain sillä hinnalla että istuskelet perseelläsi... Nice! Harmi kun ei tälläisiä etuuksi tipu kun omaa tyhmyyttäsi hyppäät parvekkeelta ja vammaudut, koska sehän on aivan eriasia kun hyppäät tyhmyyttäsi ja arvioit osaamisesi väärin vaikka laskettelumäessä.

Kaikki jotka kiinnostuitte, laittakaahan selkäranka poikki ja ottakaa iisii ja tehkää ihanmitä vain mieleenne juolahtaa ja nauttikaa etuuksistanne ;) pitäkää vain pää toiminnassa

60

4407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ringopuhelin

      Paras tapa on pärjätä vammaisena on se että loukkaannut työkykyisenä ja saat vakuutuksia eduksesi tai synnyt vammaiseksi sellaiseen perheeseen, jossa vanhemmat ja perhe on oikeudenmukaisia.

      Kyllä vammautuneellakin on vakuutusongelmia, mutta taistelu syntymävammaiseen verrattuna on paljon helpompaa

      • kikidikik

        Jep aloitetta tekemään ja sinut joka sen vääntää, leimakaan kusipääksi samontien! ettäskehtaatkin tehdä ihmisistä saman arvoisia ja laittaa samalle viivalle, jos toiselta puuttuu hiirikäsi!!


    • hippipyörillä

      Miksi näin on? Minkä vuoksi annetaan rahaa, kun saman voisi sijoittaa pakolliseen kuntoutukseen? Miten vammaistuki 500€/kk auttaa invalidia uudeleen kävelemään? Jos ovat työssä käyviä, eihän heillä ole sen enempää kuluja kuin normaalillakaan ihmiselä.... Hyvä pointti on tuo ettei työtönkään saa työttömyyskorvauksia saatuaan töitä!


      Syntyä vammasena, ei ole sinun oma tuottama vahinkosi ja siihen tulisi saada paljon enemmän etuutta, eikä se et joku on teininä/työikäisenä hölmöilly ja vammauttanu itsensä!

      Miksi tuota vammaistukea ei annettaisi kuntoutusjaksona vuodessa? Eikös siitä olisi paljon enenmmän apua kaikille?

      Miksi tämä puheenaihe on TABU? Miksi ei voi kritisoida invaliidien rahanahneutta tai valtion passaamisen tarvetta. He kuitenkin itse kovasti (ainakin he keitä tunnen) haluavat olla tasavertaisia tavisten kanssa!! Miksi heitä siis paapotaan?

      • kukkaliisaleinikki

        Äitini on invaliidi. Vammautui 20v sitten. Aloitti työnsä kirjurina ja kääriny reiska 500e/kk vammaistukea. Ollaan aina vaan naureskeltu et se on mamman lapsilisää. koska hän ei sitä rahaa edes tarvi. Hänen jalat ei toimi, mutta ei hänellä ole sen ihmeellisempiä kuluja kuin muillakaan tallaajilla. rahat menny tähän asti säästöön ja loma-matkoihin. itseäni joskus naurattanut, etten itse voi säästää samanlailla! Ei mammalla le ollut kiinnostusta lähteä kuntouttaan itseään, vaikka osa tunnoista onkin välillä palannut, koska hän menettää etuuksia, jos kuntoutuu :)


      • ErilainenXerinainen

        Noi vammaisten etuudet pitäis maksaa tulo perinteisesti. Siis jos eläke pieni tai pelkkä kansaneläke niin tuki isompi. Jos hyvä eläke minimi tuki tai ei ollenkaan.


      • Asko751t
        kukkaliisaleinikki kirjoitti:

        Äitini on invaliidi. Vammautui 20v sitten. Aloitti työnsä kirjurina ja kääriny reiska 500e/kk vammaistukea. Ollaan aina vaan naureskeltu et se on mamman lapsilisää. koska hän ei sitä rahaa edes tarvi. Hänen jalat ei toimi, mutta ei hänellä ole sen ihmeellisempiä kuluja kuin muillakaan tallaajilla. rahat menny tähän asti säästöön ja loma-matkoihin. itseäni joskus naurattanut, etten itse voi säästää samanlailla! Ei mammalla le ollut kiinnostusta lähteä kuntouttaan itseään, vaikka osa tunnoista onkin välillä palannut, koska hän menettää etuuksia, jos kuntoutuu :)

        "Äitini on invaliidi. Vammautui 20v sitten. Aloitti työnsä kirjurina ja kääriny reiska 500e/kk vammaistukea. Ollaan aina vaan naureskeltu et se on mamman lapsilisää. koska hän ei sitä rahaa edes tarvi. Hänen jalat ei toimi, mutta ei hänellä ole sen ihmeellisempiä kuluja kuin muillakaan tallaajilla. rahat menny tähän asti säästöön ja loma-matkoihin. itseäni joskus naurattanut, etten itse voi säästää samanlailla! Ei mammalla le ollut kiinnostusta lähteä kuntouttaan itseään, vaikka osa tunnoista onkin välillä palannut, koska hän menettää etuuksia, jos kuntoutuu :) "
        Luin tekstin, mitä kriteerejä on ja kuinka toimia että saa tuon eduN?
        Jos on niin että ei tiedetä diagnoosia, on kuitenkin liikuntavammainen, saako tuota etua?
        Kysyy tietämätön.


      • Anonyymi
        kukkaliisaleinikki kirjoitti:

        Äitini on invaliidi. Vammautui 20v sitten. Aloitti työnsä kirjurina ja kääriny reiska 500e/kk vammaistukea. Ollaan aina vaan naureskeltu et se on mamman lapsilisää. koska hän ei sitä rahaa edes tarvi. Hänen jalat ei toimi, mutta ei hänellä ole sen ihmeellisempiä kuluja kuin muillakaan tallaajilla. rahat menny tähän asti säästöön ja loma-matkoihin. itseäni joskus naurattanut, etten itse voi säästää samanlailla! Ei mammalla le ollut kiinnostusta lähteä kuntouttaan itseään, vaikka osa tunnoista onkin välillä palannut, koska hän menettää etuuksia, jos kuntoutuu :)

        Miten pyörätuoli vammainen voi saada Kelasta 500 e kk ssa?


    • ringopuhelin

      nyt aloitteita tekemään. Yksi asia on se, että jokaisessa kunnassa ja terveyskeskussa on sosiaalityöntekijä - ja heille pitää nyt laittaa tehtäväksi kaikkia vammasia kohtaan palvelukartoitus.

      Siis se ei riitä, että vammainen osaa itse hakea vammaispalveluihin kuuluvia apuvälinemaksuja, vaan pitää myös katsoa mitä ihminen on oikeutettu saamaan ja mitä ihminen on saanut viimeisen 5 vuoden aikaan.

      Tosin, kun pienillä paikkakunnilla ei ole anonyymiutta, niin se homma leivää siihren. Muta onhan nyt tulossa SOTE-alueet, jolloin rahaa ei ole suojattu tai kohditettu minnekkään, vaan on oikeasti helpompi määrittää rahaa per asukas per 5 vuotta.

      Itse olen tielnteessa, että ei ole ollut mitään keskustelua mistään viimeisen 20v aikana, ja se johtaa siihen, että itse ei enää olek kiinnostunut mistään.

    • mitäsmieltä

      Juurikin näin. Mun mielestä on aika outo että invaliidit kokevat olevansa B-luokan kansalaisia.... mutta niinhän he ovatkin! samanlailla kuin työttömät, kehitysvammaiset ja kotiäidit leimataan. Niin kauan kun nostat tukia, vaikka olet työssäkäyvä olet invaliidi ja ihan yhtä tuilla eläjä kuin muutkin työttömät. Katkaiskaa tuet työssäkäyviltä invaliideilta, he ovat saaneet elämänsä ruotuun ja heillä vaan ei toimi jokin/jotkin raajat, mutta pää toimii! Niin kauan kun valtio paapoo tiettyä ryhmää, sen sijaan että kuntouttaisi ja laittaisi työhön ovat he muiden silmissä b-luokankansalaisia. Auttaako se nyt ketään että harmitellaan heidän tilannetta ja säälitään?

      Tai sitten korostetaan vammaa sillä että kirjoitellaan julkisuudessa juttuja että "raajarikko rikkoo rajoja, aloitti ratsastuksen"!! Se ei mielestäni ole uutinen, ei kukaan kirjoita taviksistakaan jotka on kömpelöitä, että "Vau, tasapainoton Pena kokeilee harrastuksena seistä yhdelä jalalla silmät kii minuutin". Uutisarvo on mielestäni sama.

      Miksi tästä ei keskustella suomessa? Miksi vaan säälitään, että kun heillä on käyny vähän hunoa tuuria ja käynyt kehnosti. Huoh! Miksi on ok antaa rahaa invaliideille, mutta työttömät, masentuneet ja syrjäytyneet saavat vain vihat niskoilleen ja pienen korvauksen?!!

      • pelle12

        Paljon oikeasti invaliidi saa tukea elämässään?


      • Oikea osoite

        Vammaisten saamat "edut" ovat riisirahaa verrattuna maahanmuuttajiin!
        Vedähän siitä asiasta ensin herneet nenään ennen kuin alat esittää tietäväsi jotain vammaisten ihmisten elämisestä ja etenkin niistä tuista!!

        Suomi on eu-maista ainoa, joka maksaa 4-henk. mamu-perheelle 2400 euroa/kk loputtomiin eli hamaan hautaan asti! Asunnot, harrastusvälineet, autot, mopot, fillarit - kaikki maksamme me, suomalaiset veronmaksajat,
        Esim. Muutto Espanjaan: Päivääkään et saa rahallista tukea elämän aloittamiseen ko. maassa, et saa myöskään asuntoa, työtä - et yhtikäs mitään valtiolta, vaan kaikki on hankittava itse tai maasta pois!

        JOTEN! Puuttukaahan pullapojat näihin asioihin!


      • Anonyymi
        pelle12 kirjoitti:

        Paljon oikeasti invaliidi saa tukea elämässään?

        Ei paljon oikeasti, maksat vuosittain lääkkeistäkin vajaa tonnin, sairaalakulut ja matkakulut sairaaloihin ja tuolinhuoltoon.
        Pienessä asunnossa varaa asua, ruokaan riittää mutta ei mihinkään ylimääräiseen jos ei koita jotain työtä tehdä.

        Eipä auttaisi kuntoutukset, työkykyistä minusta ei saa kun on keho rikki.
        Turha kadehtia ketään, kaikista vähiten meitä vammaisia.
        Jos saisin olla terve ja olisi samat mahdollisuudet kuin terveellä antaisin riemuiten tuet pois!
        Pääsisin kivuistakin, oih miten ihanaa se olisi!

        No, meille on luvattu uusi keho taivaassa, sitä odotan!


    • riksustq

      Siis auto-etu, joka kuukausi 500€, apua omakotitalon rakennuksiin, ilmaiset pyörätuolit ja kuntoutuslaitteet, ilmaiset lääkärimaksut jne... meitsi on messissä. Lähen kokeileen kuinka hyvin osaan lasketella, jos vaikka sais jalkojen hinnalla mukavan loppuelämän!!

      • rullaati

        Mikä helvetin auto-etu ja oakotitalon rakentamiseen apua?
        Olen vaikeavammainen, ollut syntymästäni asti. Olen nyt 58v. ja tehnyt oikeaa, fyysistä työtä 16 vuotiaasta asti. Nyt olen eläkkeellä ja pärjään just ja just. Työeläke 170/kk, kansaneläke 640/kk, niistä pois vuokra, sähkö, lääkkeet(n. 100€/kk) ym. Aivan mahtavaa jos joku kadehtii sitä että olen saanut muutaman apuvälineen käyttööni keskussairaalasta, nämä välineet olisivat maksaneet itselleni noin 3000€ ja käyttöikää niillä on noin 10 vuotta.
        Vammaisten tukien saamisessa on paljon eroa, riippuen siitä mitä kukin tarvitsee, mitä osaa hakea, mikä on tarve ym. Nyky yhteiskunnassa onneksi on mahdollisuudet kouluttautua vaikka kuinka korkealle , mutta näin ei ole aina ollut.
        Aika kornia että joku todellakin kadehtii vammaisena elämistä ja haluaisi saman osan itselleen, ja vain sen takia että saisi etuja. Eipä ole paljon tietoa, eikä kykyä asettua toisen asemaan. Ei tajuta että ei se ole kaikki totuus mikä näkyy päälle päin, lisänä on kivut joihn ei auta mikään, usein pidätyskyvyn puute ym.
        Mutta että valaistuisitte edes hiukan menkääpä vaikka johonkin kuntoutuslaitokseen, Käpylään, Lahden kuntoutuskeskukseen ym. ja jututtakaa niitä jotka ovat tänäkin kesänä vammautuneet kun ovat juovuksissa hypänneet järven pohjaan, tai ajaneet kolarin. Tekisivätkö saman uudestaan, kun tiedossa on että elävät nyt loppuelämänsä pyörätuoliin sidottuna.
        Mutta vammojakin on monenlaisia, toisilla se tulee ilmi silloin kun alkavat laukoa "mielipiteitään"


      • seuraavanako

        Ei vammaisten lääkärimaksut ole yhtään sen halvempia kuin muidenkaan, kyllä me maksamme ihan samojen taksojen mukaan kuin kaikki muutkin!


      • simopete12
        rullaati kirjoitti:

        Mikä helvetin auto-etu ja oakotitalon rakentamiseen apua?
        Olen vaikeavammainen, ollut syntymästäni asti. Olen nyt 58v. ja tehnyt oikeaa, fyysistä työtä 16 vuotiaasta asti. Nyt olen eläkkeellä ja pärjään just ja just. Työeläke 170/kk, kansaneläke 640/kk, niistä pois vuokra, sähkö, lääkkeet(n. 100€/kk) ym. Aivan mahtavaa jos joku kadehtii sitä että olen saanut muutaman apuvälineen käyttööni keskussairaalasta, nämä välineet olisivat maksaneet itselleni noin 3000€ ja käyttöikää niillä on noin 10 vuotta.
        Vammaisten tukien saamisessa on paljon eroa, riippuen siitä mitä kukin tarvitsee, mitä osaa hakea, mikä on tarve ym. Nyky yhteiskunnassa onneksi on mahdollisuudet kouluttautua vaikka kuinka korkealle , mutta näin ei ole aina ollut.
        Aika kornia että joku todellakin kadehtii vammaisena elämistä ja haluaisi saman osan itselleen, ja vain sen takia että saisi etuja. Eipä ole paljon tietoa, eikä kykyä asettua toisen asemaan. Ei tajuta että ei se ole kaikki totuus mikä näkyy päälle päin, lisänä on kivut joihn ei auta mikään, usein pidätyskyvyn puute ym.
        Mutta että valaistuisitte edes hiukan menkääpä vaikka johonkin kuntoutuslaitokseen, Käpylään, Lahden kuntoutuskeskukseen ym. ja jututtakaa niitä jotka ovat tänäkin kesänä vammautuneet kun ovat juovuksissa hypänneet järven pohjaan, tai ajaneet kolarin. Tekisivätkö saman uudestaan, kun tiedossa on että elävät nyt loppuelämänsä pyörätuoliin sidottuna.
        Mutta vammojakin on monenlaisia, toisilla se tulee ilmi silloin kun alkavat laukoa "mielipiteitään"

        Niin, sehän tässä onkin sun tapauksessa, että olet ollut syntymästä asti.... harmipojot sulle. Vammautuminen syntymän jälkeen antaa hieman erilaiset oikeudet tukiin. nimimerkillä pyötätuoliramppi rakennettu minua varten, kunnan piikkiin... ja ajelen uudella autolla josta olen maksanut vain 5000€, kun loput maksoi kunta... mutta auton takia, en ole enään oikeutettu ilmasiin taxi-kyyteihin. Et ei se ole helppoakaan meillä vammasilla.


      • kalpea
        seuraavanako kirjoitti:

        Ei vammaisten lääkärimaksut ole yhtään sen halvempia kuin muidenkaan, kyllä me maksamme ihan samojen taksojen mukaan kuin kaikki muutkin!

        Ei todellakaan ole! ja joudutaan hieman useemmin siellä ramppaankin! myönnettäkööt, että vakuutus on auttanu, mutta niin se auttais muitakin joille sattuu vahinko!


      • kikidikik
        rullaati kirjoitti:

        Mikä helvetin auto-etu ja oakotitalon rakentamiseen apua?
        Olen vaikeavammainen, ollut syntymästäni asti. Olen nyt 58v. ja tehnyt oikeaa, fyysistä työtä 16 vuotiaasta asti. Nyt olen eläkkeellä ja pärjään just ja just. Työeläke 170/kk, kansaneläke 640/kk, niistä pois vuokra, sähkö, lääkkeet(n. 100€/kk) ym. Aivan mahtavaa jos joku kadehtii sitä että olen saanut muutaman apuvälineen käyttööni keskussairaalasta, nämä välineet olisivat maksaneet itselleni noin 3000€ ja käyttöikää niillä on noin 10 vuotta.
        Vammaisten tukien saamisessa on paljon eroa, riippuen siitä mitä kukin tarvitsee, mitä osaa hakea, mikä on tarve ym. Nyky yhteiskunnassa onneksi on mahdollisuudet kouluttautua vaikka kuinka korkealle , mutta näin ei ole aina ollut.
        Aika kornia että joku todellakin kadehtii vammaisena elämistä ja haluaisi saman osan itselleen, ja vain sen takia että saisi etuja. Eipä ole paljon tietoa, eikä kykyä asettua toisen asemaan. Ei tajuta että ei se ole kaikki totuus mikä näkyy päälle päin, lisänä on kivut joihn ei auta mikään, usein pidätyskyvyn puute ym.
        Mutta että valaistuisitte edes hiukan menkääpä vaikka johonkin kuntoutuslaitokseen, Käpylään, Lahden kuntoutuskeskukseen ym. ja jututtakaa niitä jotka ovat tänäkin kesänä vammautuneet kun ovat juovuksissa hypänneet järven pohjaan, tai ajaneet kolarin. Tekisivätkö saman uudestaan, kun tiedossa on että elävät nyt loppuelämänsä pyörätuoliin sidottuna.
        Mutta vammojakin on monenlaisia, toisilla se tulee ilmi silloin kun alkavat laukoa "mielipiteitään"

        HAHAHAH! sanoinhan että kun kyseenalastaa, leimataan heti kusipääksi :D :D :D :D

        mutta sinun kannattaa tutustua aiheeseen etuudet tnäistä linkeistä:

        -tässä saadaan verovähennys vammaisuudesta:
        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/toimeentulo/verotus/

        auto-etua täältä :
        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/liikkuminen/autoveroetuudet-vammaiselle-henkilolle/

        korjaus ja muutostyöt omakotitaloudessa, maksumies kunta:

        http://inport2.invalidiliitto.fi/esteettomyys/muutostyo_main.html


        Esimerkki harrastuksen korvaamisesta :
        http://www.it-lehti.fi/portal/verkkolehti/?a=getArticle&issueId=84&articleId=1010


        Notta näin hyvä setä. Otahan oppia nuoremmistasi ja lähde sinäkin kinuamaan lisää rahaa, kyllä me työssäkäyvät se maksetaan ;)


      • rullaati
        kikidikik kirjoitti:

        HAHAHAH! sanoinhan että kun kyseenalastaa, leimataan heti kusipääksi :D :D :D :D

        mutta sinun kannattaa tutustua aiheeseen etuudet tnäistä linkeistä:

        -tässä saadaan verovähennys vammaisuudesta:
        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/toimeentulo/verotus/

        auto-etua täältä :
        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/liikkuminen/autoveroetuudet-vammaiselle-henkilolle/

        korjaus ja muutostyöt omakotitaloudessa, maksumies kunta:

        http://inport2.invalidiliitto.fi/esteettomyys/muutostyo_main.html


        Esimerkki harrastuksen korvaamisesta :
        http://www.it-lehti.fi/portal/verkkolehti/?a=getArticle&issueId=84&articleId=1010


        Notta näin hyvä setä. Otahan oppia nuoremmistasi ja lähde sinäkin kinuamaan lisää rahaa, kyllä me työssäkäyvät se maksetaan ;)

        Sorry vaan, olen kylläkin täti!
        Eikös ne työssäkäyvät maksa tapaturma ym. vakuutuksia just siksi että jos jotain sattuu, se turvaisi elämisen.
        Eikä nuo vammaisetuudet useinkaan mene noin kuin niiden pitäisi, se on kyllä niin koettu ja tutuiltakin kuultu. Ja ne vammaispalvelun työntekijät ovat useimmiten ne kaikkein pahin este, ovat kuin joutuisivat omista rahoistaan antamaan. Muukin vähättely on todella yleistä.
        Autokaan ei kulje ilman polttoainetta ja se maksaa. Vammainen joutuu jokaiseen hakemukseen liittämään lääkärintodistuksen, siis ettei ole sattunut tapahtumaan ihmeparannusta. Ja jokainen todistus maksaa.
        http://www.hs.fi/paivanlehti/07072014/mielipide/Vammaisen arki ei parane ongelmia listaamalla/a1404614022337
        Tässä siitä hyvä kirjoitus
        Onneksi jotkut ovat saaneet asiaoita hiukan paremmiksi niistä vaivaistalo ajoista, ja onneksi ihmisten asenteet ovat muuttuneet paljon myönteisimmiksi. Enään meitä ei pidetä minään friikkeinä. Mutta ei vammaisia kyllä todellakaan kannata kadehtia, edelleenkään!


      • kikidik
        rullaati kirjoitti:

        Sorry vaan, olen kylläkin täti!
        Eikös ne työssäkäyvät maksa tapaturma ym. vakuutuksia just siksi että jos jotain sattuu, se turvaisi elämisen.
        Eikä nuo vammaisetuudet useinkaan mene noin kuin niiden pitäisi, se on kyllä niin koettu ja tutuiltakin kuultu. Ja ne vammaispalvelun työntekijät ovat useimmiten ne kaikkein pahin este, ovat kuin joutuisivat omista rahoistaan antamaan. Muukin vähättely on todella yleistä.
        Autokaan ei kulje ilman polttoainetta ja se maksaa. Vammainen joutuu jokaiseen hakemukseen liittämään lääkärintodistuksen, siis ettei ole sattunut tapahtumaan ihmeparannusta. Ja jokainen todistus maksaa.
        http://www.hs.fi/paivanlehti/07072014/mielipide/Vammaisen arki ei parane ongelmia listaamalla/a1404614022337
        Tässä siitä hyvä kirjoitus
        Onneksi jotkut ovat saaneet asiaoita hiukan paremmiksi niistä vaivaistalo ajoista, ja onneksi ihmisten asenteet ovat muuttuneet paljon myönteisimmiksi. Enään meitä ei pidetä minään friikkeinä. Mutta ei vammaisia kyllä todellakaan kannata kadehtia, edelleenkään!

        Niin... Noh, täti. Juuri siitä olikin kysymys, että työssä käyvällä ihmisellä ei olisi oikeutta nostaa vammaistukea, jos on osoittanut pystyvänsä elättämään työnteolla itsensä. Vakuutukset on ok, jolloin maksetaan kuntoutukset ja ansiomenetykset. Siitä ei ole ollut puhetta, vaan ymmärsin sen niin että täällä ihmetellään noita harraste-etuuksia.. Siinä missä normaali ihminen säästää rahaa jotta saavat sukset ja päsevät hiihtämään ,saa invaliidi varusteet lähes ilmaiseksi valtiolta. Toiset joutuvat tienaamaan rahansa jotta voivat rakentaa... Invalidi soittaa kunnalle. Kyllähän se normaalin ihmisenkin auto tarvitsee bensaa, mutta normali ihminen joutuu maksaan myös auton koko hinnan ja veron. Se tässä mättää.


      • hippipyörillä
        rullaati kirjoitti:

        Mikä helvetin auto-etu ja oakotitalon rakentamiseen apua?
        Olen vaikeavammainen, ollut syntymästäni asti. Olen nyt 58v. ja tehnyt oikeaa, fyysistä työtä 16 vuotiaasta asti. Nyt olen eläkkeellä ja pärjään just ja just. Työeläke 170/kk, kansaneläke 640/kk, niistä pois vuokra, sähkö, lääkkeet(n. 100€/kk) ym. Aivan mahtavaa jos joku kadehtii sitä että olen saanut muutaman apuvälineen käyttööni keskussairaalasta, nämä välineet olisivat maksaneet itselleni noin 3000€ ja käyttöikää niillä on noin 10 vuotta.
        Vammaisten tukien saamisessa on paljon eroa, riippuen siitä mitä kukin tarvitsee, mitä osaa hakea, mikä on tarve ym. Nyky yhteiskunnassa onneksi on mahdollisuudet kouluttautua vaikka kuinka korkealle , mutta näin ei ole aina ollut.
        Aika kornia että joku todellakin kadehtii vammaisena elämistä ja haluaisi saman osan itselleen, ja vain sen takia että saisi etuja. Eipä ole paljon tietoa, eikä kykyä asettua toisen asemaan. Ei tajuta että ei se ole kaikki totuus mikä näkyy päälle päin, lisänä on kivut joihn ei auta mikään, usein pidätyskyvyn puute ym.
        Mutta että valaistuisitte edes hiukan menkääpä vaikka johonkin kuntoutuslaitokseen, Käpylään, Lahden kuntoutuskeskukseen ym. ja jututtakaa niitä jotka ovat tänäkin kesänä vammautuneet kun ovat juovuksissa hypänneet järven pohjaan, tai ajaneet kolarin. Tekisivätkö saman uudestaan, kun tiedossa on että elävät nyt loppuelämänsä pyörätuoliin sidottuna.
        Mutta vammojakin on monenlaisia, toisilla se tulee ilmi silloin kun alkavat laukoa "mielipiteitään"

        Niin noh, eihän vakuutuksista saa mitään jos on ajanu kännissä tai yrittäny itsemurhaa. Eikä myöskään jos on synnynnäinen vamma. mutta sen sijaan kaikki tuet ovat sinulle joka omaa tyhmyyttäsi olet arvioinut esim, laskettelutaitosi ja hypännyt hyppyristä suoraan niskoilleen. Koska oma tyhmyys on silloin vakuutusmiesten mielestä eri kun olisit omaa tyhmyyttäsi yrittänyt hyppää parvekkeelta tai omaa tyhmyyttäsi ajanu kännissä autoa.. Thats the difference!


      • Pyörätuolilainen
        kikidik kirjoitti:

        Niin... Noh, täti. Juuri siitä olikin kysymys, että työssä käyvällä ihmisellä ei olisi oikeutta nostaa vammaistukea, jos on osoittanut pystyvänsä elättämään työnteolla itsensä. Vakuutukset on ok, jolloin maksetaan kuntoutukset ja ansiomenetykset. Siitä ei ole ollut puhetta, vaan ymmärsin sen niin että täällä ihmetellään noita harraste-etuuksia.. Siinä missä normaali ihminen säästää rahaa jotta saavat sukset ja päsevät hiihtämään ,saa invaliidi varusteet lähes ilmaiseksi valtiolta. Toiset joutuvat tienaamaan rahansa jotta voivat rakentaa... Invalidi soittaa kunnalle. Kyllähän se normaalin ihmisenkin auto tarvitsee bensaa, mutta normali ihminen joutuu maksaan myös auton koko hinnan ja veron. Se tässä mättää.

        Väärää tietoa!
        Vammaiset ihmiset eivät saa minkäänlaisia harrastuksiin käytettäviä/tarvittavia välineitä yhteiskunnalta! Vakuutusasiakkaista en osaa sanoa - he ovat yleensä hieman paremmassa asemassa kuin muut vammautuneet/vammaiset.

        Joku kertoi vammaistuen olevan 500 euroa! Kerrohan heti, missä kunnassa maksetaan niin paljon!
        Tosiasiassa korkein vammaistuki (vain harvoille vaikeavammaisille, jotka tarvitsevat jatkuvaa ja pysyväluonteista toisen henkilön apua kaikissa toimissaan ja jonka sairaskulut ovat huomattavan korkeat)) on tällä hetkellä n. 350 euroa. Syntymästään vammainen saa kansaneläkettä n.500-600 euroa/kk.

        Siinäpä ne perustulot ja kaikki muu hyvä sitten onkin.
        Kaikista apuvälineistä, kuntoutuksesta ym. elämiselle välttämättömistä "eduista" saa taistella verikyynelin.

        Älkää hyvät ihmiset kadehtiko vammautuneita ihmisiä, sillä paljon antoisampaa olisi elämä terveiden jalkojen ja ylipäätään terveen kropan kanssa!
        Yksinäisyys ja suoranainen syrjintä on vammaisten ihmisten arkipäivää tässä "hyvinvointi-Suomessa".

        Jo tänään voit juuri sinä olla yksi meistä, pyörätuolilla veivaajista (on muuten todella raskasta puuhaa)!


      • Haloo!
        kikidikik kirjoitti:

        HAHAHAH! sanoinhan että kun kyseenalastaa, leimataan heti kusipääksi :D :D :D :D

        mutta sinun kannattaa tutustua aiheeseen etuudet tnäistä linkeistä:

        -tässä saadaan verovähennys vammaisuudesta:
        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/toimeentulo/verotus/

        auto-etua täältä :
        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/liikkuminen/autoveroetuudet-vammaiselle-henkilolle/

        korjaus ja muutostyöt omakotitaloudessa, maksumies kunta:

        http://inport2.invalidiliitto.fi/esteettomyys/muutostyo_main.html


        Esimerkki harrastuksen korvaamisesta :
        http://www.it-lehti.fi/portal/verkkolehti/?a=getArticle&issueId=84&articleId=1010


        Notta näin hyvä setä. Otahan oppia nuoremmistasi ja lähde sinäkin kinuamaan lisää rahaa, kyllä me työssäkäyvät se maksetaan ;)

        Etkö osannut lukea: "Kela voisi korvata käsipyörän". Kelalta ei saa minkäänlaisia apuvälineitä - opiskeluun tarvittavia lukuun ottamatta! (Matin toiveena oli edellä mainittu laite).
        Apuvälineet saadaan - jos saadaan - kuntien terveyskeskuksista ja kalliimpia voi anoa ( maksullinen lääkärinlausunto) sairaanhoitopiiristä.
        Anoa voi, mutta vain paperisodaksi sekin usein vain jää! Anojan voimat menevät, mutta mitään et välttämättä saa - tavallista.


      • Kivaa elämää
        simopete12 kirjoitti:

        Niin, sehän tässä onkin sun tapauksessa, että olet ollut syntymästä asti.... harmipojot sulle. Vammautuminen syntymän jälkeen antaa hieman erilaiset oikeudet tukiin. nimimerkillä pyötätuoliramppi rakennettu minua varten, kunnan piikkiin... ja ajelen uudella autolla josta olen maksanut vain 5000€, kun loput maksoi kunta... mutta auton takia, en ole enään oikeutettu ilmasiin taxi-kyyteihin. Et ei se ole helppoakaan meillä vammasilla.

        Idiootti! Ilmaisia traksikyytejä eivät saa kuin kansanedustajat ja ministerit.
        Vammaiset maksavat jokaisesta asiointi-taksimatkastaan saman verran kuin sinä terve bussillakulkija. Matkoja saa anoessaan korkeintaan 18 yhdensuuntaista matkaa/kk (vaikka asetuksessa sanotaankin "vähintään 18..."). Riittäisikö sinulle käydä kodin ulkopuolella 9 kertaa kuukaudessa (kaupassakäynnit, vierailut, elokuvat - jos on varaa käydä, käynnit Kelassa ja vammaispalvelussa - siis kaikki kodin ulkopuolella tapahtuva toiminta riippuu näistä matkoista pyörätuolia käyttävälle)?

        Kun vammainen käy sairaalassa tai terkkarissa, hän maksaa edestakaisesta taksikyydistään yhteensä n.30 euroa terkkarimaksun lähes 30 tai 15 euroa.

        Voin kertoa, että kun täällä joku paskiainen kateudesta vihreänä kailottaa vammautuneiden ihmisten "tienaamisesta", toivotan tälle tyypille pikaista auton alle jäämistä tai golf-palloa takaraivoon niin, että pääsee pikaisesti (useita kuukausia sairaalassa ja 1-1½ vuotta Käpylän kuntoutuslaitoksessa) nautiskelemaan vammaisen elämästä! Ei tarvi enää tanssia, lasketella, kävellä, juosta, ei tarvi vaivautua etsimään elämänkumppania, sillä sellaista harvoin vammaiselle löytyy jne., jne., jne!


      • poliolainen58v
        Haloo! kirjoitti:

        Etkö osannut lukea: "Kela voisi korvata käsipyörän". Kelalta ei saa minkäänlaisia apuvälineitä - opiskeluun tarvittavia lukuun ottamatta! (Matin toiveena oli edellä mainittu laite).
        Apuvälineet saadaan - jos saadaan - kuntien terveyskeskuksista ja kalliimpia voi anoa ( maksullinen lääkärinlausunto) sairaanhoitopiiristä.
        Anoa voi, mutta vain paperisodaksi sekin usein vain jää! Anojan voimat menevät, mutta mitään et välttämättä saa - tavallista.

        Sinulle..voi olla,et tiedätkin,mutta kela maksaa vaikeavammaiselle,,ns kannustinrahaa n220e silloin kun opiskelee,,sen jälkeen kun on työssä jos sattuu saamaan työtä.samaraha.tulee eelleenkin ..verottomana niinkauan kun olet työelämäs.Tämän kuulin eräässä kuntotuksessa kohtalotoverilta.Itse eläkkeellä.en kosaan työelämäs.sen enempää ku opiskeluaikanakaan tiennyt tästä kannustinrahasta..Kelahan tunnestusti ei niist puhu..itse pitää tietää.Sellasta se..


      • VihainenJuulia

        Haluisitko sä ilmaisen pyörätuolin ja käyttää sitä joka päivä? Haluisitko ihan totta?
        Kuule jos haluut ja suostut lopettamaan kävelemisen ja siirtymään lopullisesti tuolin käyttäjäksi niin vittu mä ostan sulle sellaisen.

        Kuinka tyhmä voi ihminen olla!

        Mitäs täällä kateellisena kirjoittelet, hyppää tyhmästi laskettelurinteessä sinäkin!
        Jee!
        Eihän mikään estä jos todella haluat sitä.
        En vain usko että haluat.
        Kaupanpäälle saisit nimittäin kivut, mahdolliset pidätyskyvyttömyydet, impotenssin, kyvyttömyyden tehdä useita muille itsestäänselviä asioita, matkustamisen hankaluuden, ihmisten tuijotuksen, sairaalareissut ja lääkkeet kuluineen, painehaavat ym. ym.
        No niin haluatko sitä?
        Jos haluat eiköhän joku voi sut vammauttaa jos nätisti pyydät.


      • hemiparesisl.sin
        hippipyörillä kirjoitti:

        Niin noh, eihän vakuutuksista saa mitään jos on ajanu kännissä tai yrittäny itsemurhaa. Eikä myöskään jos on synnynnäinen vamma. mutta sen sijaan kaikki tuet ovat sinulle joka omaa tyhmyyttäsi olet arvioinut esim, laskettelutaitosi ja hypännyt hyppyristä suoraan niskoilleen. Koska oma tyhmyys on silloin vakuutusmiesten mielestä eri kun olisit omaa tyhmyyttäsi yrittänyt hyppää parvekkeelta tai omaa tyhmyyttäsi ajanu kännissä autoa.. Thats the difference!

        Mä sain turpiini vuonna 94. Katkes verisuoni päästä ja siitä seurauksena vasen puoleni halvaantui. Tyhmyyttä?? Sen sanon että en olis koskaan vaihtanu terveyttäni vammaisuuteen. Kela maksaa 157€ kuukaudessa korotettua hoitotukea eläkkeeni päälle. Mistä ihmeestä tuo 500 on revitty? Toivon että kateutesi vammaisia ja heidän "tukiaan" kohtaan ei kolahda omaan nilkkaan.toivottavastipysyt edelleen työtä tekevien kirjoissa. Usko mua, ei tämä herkkua ole. Laskin tuossa mitä saan kuukaudessa käteen. Ruhtinaallisesti 738€. Olen yksin huoltaja, laskeppa kuinka hyvin pärjään kun elätän vielä 16v pojan. Ihmiset rakkaat olkaa onnellisia terveydestänne mikään raha maailmassa ei korvaa terveyttä. Mäkin olin koskelassa kuntoutuksessa yli puoli vuotta. Kotiuduin, opettelin uudelleen kävelemään tai klenkkaamaan. Vammaisena tein vielä tuon pojankin. Yhdellä kädelläkin hoituu hommat. Rakasta itseäsi sellaisena kuin olet. Vammainen on aivan yhtä tavis kun terve ihminen. Toivotaan että kaikki menee hyvin näin rukoilen aamuisin. Ja sä olet kade, se menee kyl överiks. Ahneuskin on sairaus samoin kuin peliriippuvuus. Oikein ihanaa jatkoa kaikille. Terveille jsvammaisille.


      • hemiparesis l.sin
        VihainenJuulia kirjoitti:

        Haluisitko sä ilmaisen pyörätuolin ja käyttää sitä joka päivä? Haluisitko ihan totta?
        Kuule jos haluut ja suostut lopettamaan kävelemisen ja siirtymään lopullisesti tuolin käyttäjäksi niin vittu mä ostan sulle sellaisen.

        Kuinka tyhmä voi ihminen olla!

        Mitäs täällä kateellisena kirjoittelet, hyppää tyhmästi laskettelurinteessä sinäkin!
        Jee!
        Eihän mikään estä jos todella haluat sitä.
        En vain usko että haluat.
        Kaupanpäälle saisit nimittäin kivut, mahdolliset pidätyskyvyttömyydet, impotenssin, kyvyttömyyden tehdä useita muille itsestäänselviä asioita, matkustamisen hankaluuden, ihmisten tuijotuksen, sairaalareissut ja lääkkeet kuluineen, painehaavat ym. ym.
        No niin haluatko sitä?
        Jos haluat eiköhän joku voi sut vammauttaa jos nätisti pyydät.

        Hyvä Julia. Täysin samaa mieltä


      • kiäkkä

        Kaikki vaikeasti liikuntavammaiset eivät ole vammautuneet "onnellisesti" työtapaturmassa tai muuten hyvin vahinkovakuutettuna. Tuskin se heillähään yhtä juhlaa vaan ja rahanroisketta on. Edes Michael Schuhmacherilla.

        Kannattaa tosiaan kokeilla vaikka jalat yhteen teipattuna, katetri virtsaputken läpi rakossa, ulostevaippa housuissa ja vielä vaikka toinen käsikin vartaloon teipattuna, miten kivaa siinä pyörätuolissa istuminen vaikkapa viikon ajan aluksi oikein on. Kun saa nauttia ilmaisista etuuksistaan istumalla vaan, vaikka istuinkyhmyjen seudussa ja häntäluun päässä iho hiukan rikki onkin.


      • Anonyymi

        Ihan naurettavaa.
        Ajattelepa että jos joku antaa sulle pyörätuolin niin haluisitko käyttää sitä ja vain sitä koko ajan?
        Kävellä eikä seisoa et saisi.
        Kokeaksesi samat kivut kuin meistä moni joka hetki, tökipä puukkoja ittees päivittäin,erityisesti selkään.
        Vessaan ei sitten ole yksin sulla välttämättä mitään asiaa, kotipalvelusta tulee jossain vaiheessa vieras musta mies pyyhkimään persuksesi.
        Oletko edelleen tosi onnellinen että saat tukia juuri sen verran että katto on pään päällä.
        Ajatelkaa vähän oikeesti


      • Anonyymi

        Michael Schumacher ia ei kannata verrata tavalliseen vammaisen, sillä hänen ei tarvitsisi Suomessa hakea mitään yleisiä vammaistukia kunnalla tai kelalta. Sama se olisi kellä vaan riittävän varakkaalla suomalaisella, että voi mennä yksityiselle ja saa neuvontaa mistä saa asioita. Tangomarkkinoiden välissä oli hissimainos. Hyvä esimerkki että kelle vaan kunhan on rahaa.


      • Anonyymi
        rullaati kirjoitti:

        Mikä helvetin auto-etu ja oakotitalon rakentamiseen apua?
        Olen vaikeavammainen, ollut syntymästäni asti. Olen nyt 58v. ja tehnyt oikeaa, fyysistä työtä 16 vuotiaasta asti. Nyt olen eläkkeellä ja pärjään just ja just. Työeläke 170/kk, kansaneläke 640/kk, niistä pois vuokra, sähkö, lääkkeet(n. 100€/kk) ym. Aivan mahtavaa jos joku kadehtii sitä että olen saanut muutaman apuvälineen käyttööni keskussairaalasta, nämä välineet olisivat maksaneet itselleni noin 3000€ ja käyttöikää niillä on noin 10 vuotta.
        Vammaisten tukien saamisessa on paljon eroa, riippuen siitä mitä kukin tarvitsee, mitä osaa hakea, mikä on tarve ym. Nyky yhteiskunnassa onneksi on mahdollisuudet kouluttautua vaikka kuinka korkealle , mutta näin ei ole aina ollut.
        Aika kornia että joku todellakin kadehtii vammaisena elämistä ja haluaisi saman osan itselleen, ja vain sen takia että saisi etuja. Eipä ole paljon tietoa, eikä kykyä asettua toisen asemaan. Ei tajuta että ei se ole kaikki totuus mikä näkyy päälle päin, lisänä on kivut joihn ei auta mikään, usein pidätyskyvyn puute ym.
        Mutta että valaistuisitte edes hiukan menkääpä vaikka johonkin kuntoutuslaitokseen, Käpylään, Lahden kuntoutuskeskukseen ym. ja jututtakaa niitä jotka ovat tänäkin kesänä vammautuneet kun ovat juovuksissa hypänneet järven pohjaan, tai ajaneet kolarin. Tekisivätkö saman uudestaan, kun tiedossa on että elävät nyt loppuelämänsä pyörätuoliin sidottuna.
        Mutta vammojakin on monenlaisia, toisilla se tulee ilmi silloin kun alkavat laukoa "mielipiteitään"

        100% invalidiksi Ms-taudin vuoksi yrittäjä-työelämästä 40 vuotiaana. Kelan maksama eläkkeen saajan hoitotuki 154€ kuukaudessa. Yrittäjäeläke 540€kk Kelan täyte 162€ kk. Lääkekatto täysi 18 vuotta, sairaalakatto samoin. Kelakorvaamattomat lääkkeet 1200€ vuodessa. 2 morffiini kipulastaria selässä jsa 2 mahassa. En laskettele,sukella, enkä varjoliidä mutta pyörätuolilla kelaan jos olkapäät antaa myöten. Joten kadehtikaa oikein sydämenne kyllyydestä tätä saatanan rikkautta!


    • ATDT'2

      Asuntojen muutostöiden logiikka on, että on halvempaa maksaa kertaremontti kuin jatkuva palvelutalon tai laitoksen kuukausimaksu.

      Autoveron vähennyksen (joka on muuten vaikea hakea) logiikka on, että tämä tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin (kaikkien) matkojen hoitaminen invataksilla tai taksilla.

      En nyt oikein vakuuttunut siitä, että mikään vammaisryhmä voisi erityisesti elää luksuselämää tuillaan.

      On kyllä totta, että yhdet vammaiset ovat paremmassa asemassa kuin toiset. Tämä on kuitenkin monimutkaisempi kuvio kuin onko syntynyt vammaisena vai vammautunut myöhemmin.

      Enemmän vaikuttaa asuinkunta ja se, kuinka paljon jaksaa ja osaa taistella oikeuksiensa puolesta.

    • yksi inva omillaan

      Kaikki noi vammaispalveluasiat on illuusiota.

      Kuin monelle on tehty esim. palvelukartoistusta tai selvitystä siitä mitä saa. Kun niitä ei ole tehty, niin tulee nöyyys ja ei viitsi hakea ja aika pian on kujalla kaikesta....

      1. Autovero, maks määrä oli pariv vuotta sitten automyyjän kertomana 3600e. Oma kokemus on se, että sen saaminen on aika epävarmaa, ja jos on kovin vanha aiempi auto, niin välirahan arvo kasvaa mahdottomaksi. Lisäksi kunnalla on velvollus antaa rahaa auton hankintaan kertaluontoisesti puolet auton arvosta sen jälkeen kun autosta on saatu autoveropäätös, ja kunnalla on oikeus määrittää maksimiarvo ostetulle autolle, tiedän luvun joka on 17 000e Tuo 17000e ei ole mikään mahdoton budjetti..... esi. joku Fiesta 22 000e-1700= 20300-8500= 12500e . Sanon tämän siksi, että on liki mahdotonta saada täyttä autoveroa, vaikka olisit 20v hakematta sitä.

      2. asuntojen muutos. Se on tyypillisesti joku kaidetyö. Arvo muutamie kymppejä. Huvittavin oli se, että yksi oli ostanut vanhan rintamamiestalon ja laskuttanut kotikunnallaan porrashissin. sehän on lainassa, mutta arvo on jotain 10 000e luokkaa.

      3. Terveyskeskus on velvollinen järjestämään tukikengät kerran vuodessa jos ne todetaan tarpeeksi. Yksi pari maksaa pohjallisineen n. 600-700. Näitä vastaavia on muitakin... kepit ja tuolit, suihkutuolit.

      Mutta kateus vie kalatkin vedestä. Se joillekin helppo sanoa mitä toiset saisi,mutta sitten on räkiöitäkin, jotka sanoo vain sanomisen ilosta... mut jumakika, kun tälläinen idiootti itse saa vamman, niin kyllä se on sitten riemussa kaiksesta mitä saa.

      Vammaispalvelun budjetti on samaa luokkaa tai puolet kuin kunnan henkilöbudjetti. joku 5% maks kunnan rahoista.

    • kuus1

      Perisuomalaista kateutta kuin voi totta ollakaan! Mietippä nyt, hyppäät esim laiturilta järveen, ja pää osuu pohjaan. Halvaudut niskasta alaspäin eli saat neliraajahalvauksen. Se tarkoittaa sitä, että pystyt ehkä päätä liikuttamaan itsenäisesti ja kaikki muu on ulkopuolisen avustajan tehtävä 24/7. "Saat" nauttia siinä niistä kadehtimistasi "eduista" joita täällä niiden perään huutelit. Kannattaa perehtyä asiaan ennen kuin on liian myöhäistä.

    • sähköllä pääsee

      Kadulla tulee vastaan ihan normaalin näköistä porukkaa, mutta heidän joukossaan on runsaasti tässäkin keskusteluketjussa esiintyneitä kadehtijoita. Minä en vaihtaisi toimimattomia jalkojani heidän mielipiteisiinsä enkä ajatusmaailmaan. Jos jalat eivät toimi, eikä pissa tule katetroimatta, on se sentään pientä siihen verrattuna, että aivojen tilalla on jotain muuta mössöä, kuin aivot.

    • niinni

      Kukaan ei pysty täysin samaistumaan esim. cp-vammaisen elämään ja ajatusmaailmaan.

    • Lollopalloew

      Karma hoitaa sinut kiitos sinulle kirjoittaja. (tappaisit kyllä itses ei sun pää kestäis)

      Olet trolli tai tod. vajakki.

    • ritulis

      Ei taida ihan noin mennä. Hyvä kun saan avustajan , siinäkin määrätyt tunnit, vaikeavammaisen tuen sekä taximatkat, niheesti niitäkin. Olen asunut Nokialla ja nyt Tampereella. Saanut keittiöön madalletut alakaapit ja wc liukuoven. Harrasteisiin kyselin puörätuolia,, ei onnistu. Mieluummin kävelisin ja tekisin töitä seitsenkymppiseen.

    • yksi inva omillaan

      Kun tiliotteesaa lukee vammaistuen kohdalla etuus, niin tulee ylpeäksi.
      Sehän on Kait kompensaatio

    • keppiä!

      Säästöehdotus: Ilmaiset lääkkeet liikuntaesteisille. Kotisairaanhoito käy kotona antamassa rauhottavia (ilmainen etuus) ettei tee mieli lähteä mihinkään. Näin säästetään kuljetuspalveluista, joka on se kallein osaalue. Liikkumattomaksi lääkitty elää kokemukseni mukaan korkeintaan puoli vuotta; ajatelkaapas, mikä säästö!

    • pertsa74

      Onko tuo sitten "elämää"? Ajattele asiaa ensin omalle kohdalle ja sitten vielä toisen kerran mitä tänne kirjoittelet!

    • hemiparesis l.sin

      Sä et kyllä ole terävin kynä penaalissa. Sä kehtaat kadehtia vammaisia. Jo tolla asenteella sut pitäis laittaa eläkkeelle. Ethän sä voi olla terve. Käyppäs tutkituttaa pääs.

    • hemiparesis l sin

      Käyppäs kallon kutistajalla. Uskon että laittaa sut eläkkeelle ihan vaan tuon asenteen vuoksi

    • Mittakaava

      Lapsi vammautui vaikean epilepsian seurauksena. Koska sairaalassa oltu kuukausia niin omalta osalta tulonmenetykset on sitä luokkaa, että niitä ei paljon vammaistuilla paikata. Alimmillaan vammaistuki noin satasen verran ja parhaimmillaan nelisensataa euroa. Siitä sitten ostat myös lääkkeet, joita Kela ei korvaa. Esimerkiksi kohtauslääke 20€ laaki. Ja niitä kohtauksia tulee parhaimmillaan 2 kertaa päivässä. Ja kauheinta tässä kaikessa on lapsen ennuste, joka on välillä kuolema ja jotain vähän parempaa. kiitos kuitenkin ketjun aloittajalle listasta, jossain välissä kun elämässä on aikaa ja energiaa voi ruveta nauttimaan etuuksista niin maan perkeleesti!

    • liiikuntavammainen78

      Tämä on aivan pöhkö keskustelu. Joku juntti levittää väärää mututietoa vailla käsitystä vammaisten arjesta tai palveluista.

      Ensinnäkin kaikki vammaisten saama apu ja tuki on kovan taistelun takana. Hakemusrumba voi viedä vuosia.

      Toiseksi ei mikään kunta maksa omakotitaloa tai harrastusvälineitä.

      Asunnon muutostöihin voi saada osittain korvauksen, mutta tämä perustuu siihen, että henkilöstö pystyy sitten asiumaan itsenäisemmin. Kunta säästää siinä, kun vammaiselle ei tarvitse löytää satoja euroja päivässä maksavaa palveluasunnon paikkaa.

      Autoveron alennuskin on pieni hinta siihen nähden, jos kunnan on muuten järjestettävä kuljetukset opiskeluihin tai töihin. Yleensä autoveron alennus ja muut kuljetuspalvelut ovat joko-tai, eli molempia ei voi siis saada.

      Vammainen voi saada kunnalta maksutomat välineet, se on totta. Kuinka moni vammaton haluaa maksuttomat vaipat, pyörätuolit, avannevälineet, pukeutumisapuvälineet, nostolaitteet ja muut? Ei varmaan moni.

      Korstettu hoitotuki Kelalta vaatii jo jatkuvaa avuntarvetta, ja on reilut 200 euroa kuukaudessa. Korkein tuki on noin 350 euroa kuukaudessa, mutta se tarkoittaa, että vaikeavammainen tarvitsee apua vuorokauden ympäri pukeutumiseen, peseytymiseen, liikkumiseen, syömiseen jne.

      Näinä talousaikana tuet ovat vain tiukentumassa, joten ei ehkä kannata hypätä rekan alle vammaisten mahtavien tukirahojen toivossa.

    • KortisoliprolaktiiniFSH

      Käsittämättömimpiä kirjoituksia, mitä olen pitkään aikaan lukenut. Siis heiltä, jotka kadehtivat vammaisia, koska nämä saavat etuuksia ja ilmaisia/halpoja palveluita.

      Vaihtaisitteko tosiaan osia vammaisten kanssa? Kun näet pyörätuolilla liikkuvan ihmisen, et varmaan tajua, mitä kaikkia mahdollisia vaivoja hänellä voi vammansa vuoksi olla:

      - suolen pidätyskyvyttömyys, eli paskat vaippoihin eikä kaasun tuloa voi mitenkään kontrolloida
      - virtsaamiskyvyttömyys eli pissa tulee vain katetrin kautta
      - seksuaaliset toimintahäiriöt: täydellinen sukuelinten tunnottomus tai kosketuskipu, täydellinen erektiohäiriö, johon mikään lääke ei auta, täydellinen orgasmikyvyttömyys
      -painehaavat, mätimiset, rakot ym. jatkuvasta istumisesta.
      -turvotukset

      Miltä tuntuisi olla jatkuvasti toisten ihmisten armoilla? Miltä tuntuisi, jos et voisi hoitaa mitään intiimejä toimintoja itse? Miltä tuntuisi maata sängyssä kaulaan asti omassa paskassaan ja odottaa, että toinen ihminen tulee ne siivoamaan? Miltä tuntuisi, jos et voisi ikinä masturboida?

      Vaihdatko nämä kunnan maksamiin kyyteihin? Monesti vammaisten etuuksien saaminen vaatii hirvittävän tappelun ja paperisodan.

      En ole vammainen, ole terve hoitoalan työntekijä.

      • etuuskalastaja

        ei liikuntavammaisella ole mitää seksuaalisia ongelmia. Ei ole ongelmaa kun ei ole mitään seksiäkään.
        Ja etuudet. Joo itse nostanut työmarkkinatukea nyr yli 2000pv. Kun etsittiin muuta ratkaisua elämässä, niin kaikki ns. asiantuntijat oli vain työn löytämisen kannalla.
        Toinen etuus oli se, kun lääkäri suositteli fysioterapiaa 1Xvko, niin 15 kerran jälkeen sain 120e laskun. Oli sekin melkoinen etuus. Ei muuta kun hymyilemään. Onneksi oli vähän ns. sukanvarressa, sillä kuntaan en ole vienyt mitää laskuja enkä oikeastaan hakenutkaan...


    • vituttaaa

      Ensinäkin vastapuoki maksaa.eli liikennevakuutus koska syyllinen vastapuoli.eikä maksa autoja.autoveronpalautus uudesta tai ulmailta tuodusta vajaa 5000e.asumistukia ei saa.mutta täysipalkka esim.20vuotta,lääkäri yksityinen,avustaja,fyssari,kertakorvaus veroton,hoitotuki 700e kuukausi veroton.mutta yks juttu istut elinkautista.vastapuolen pelasti ikä 80v.muuten istuisin linnassa.rahaa on ja autot ja jne.mutta en kävele joten kadehtijat haistakaa paska.

      • etuuskalastaja

        ei ole mennyt nyt nimimerkin vituttaa vastaus aivan oikein. Kysyin tässä muutama vuosi sitten autokaupassa myyjältä autoveronpalautuksen suuruutta, niin hän sanoi sen olevan (2013) n. 3400e maks. Itse kokemuksesta voin sano, että jos autoveron määrä on 3400, nii se on mitä tahansa 0-1700e välissä.... En tiedä mitä se vaatii, että saa täyden....
        Ei kaikki vammaiset saa tulokseen kuin tuon työmarkkinatuen ja sit yleinen asumistuki.... mitää avustajia ei ole..... päinvastoin...... onneksi tämä 800m juoku on jo yli 400m, niin saattaa vielä kaatua.... mutta toisaalta kun tätä aikuisen ihmisen helvettiä on takana jo paljon, niin on voimaantunut.....
        On muute eri asia miten olet vammainen. Jos kyse on tapaturmasta, niin on vakuutukset jotka turvaa asioita paljon paremmin kuin se, että olet syntynyt vammaiseksi tai vamma on tullut jotenkin lapsuuden aikana...... Mut yleensä... tosi typerää kahdehtia... mut aina on sekin asia millaiseen perheeseen olet syntynyt... kotona on jo voitu jakaa kortit niin, että koko peli on pelattu ennenkuin se on alkanut.... ei siitä sen enempää


    • Omaishoitaja25

      Ei vammainen SAA mitään!!!! Kaikki pitää hakea pitkän kaavan kautta. Usein SAAT hylsyn hakemuksiisi ja niistä pitää valittaa ylempään valitusportaaseen. Mikään ei siis tule kuin "Manulle illallinen". Joten älkäät te terveet ihmiset yhtään olko kateellisia vammaiselle. Hänen elämänsä ei ole helppoa ollenkaan kipujen ja vaivojen kanssa. Olkaa onnellisia te terveet elämästänne ja lopettakaan turha valitus!!!

    • justjooo

      Kukaan ei estä kadehtijaa hyppäämästä vaikkapa katolta. Sittenhän pääsee niistä etuuksista nauttimaan.

    • ATDT-2

      Jos välillä harmittaakin olla liikuntavammainen, niin voin olla ainakin iloinen siitä, ettei elämä ole niin surkeaa kuin tämän keskustelun aloittajilla, että vammattomana kadehtii vammaisten "etuja". Sellaisen elämän pitää olla jo tosi surkeaa.

    • Vajonnut

      Itse saan kaupungilta vammaistukea 400€ kk ja vakuutusyhtiöltä sairaseläkettä. Sairaseläke on noin 70 pinnaa todellisesta palkasta ja vammaistuki paikkaa loput. Omaehtoinen kuntoutuminen ja kivun lievitys syö ison palan vammaistuesta. Harrastuksiini kuuluu uinti johon hain uimahallikorttia vakuutusyhtiöltä ja sieltä tuli pitkä liuta lakitekstiä miksi heidän ei tarvitse korvata mitän. Olen myös moneen muuhun harrastukseen hakenut avustusta saamatta mitään tukea. Joten olen joutunut vuokraamaan laitteita kun ei ole varaa ostaa omia. Auto avustusta hain myös. Minulle sanottiin että kannattaa varautua pieneen määrän. Sain kuitenkin jopa 20%. Asuntolainaa en vielä ole miettinyt kun sain maksuhäiriömerkinnän. Onnettomuuden jälkeen olin teholla josta siirrettiin traumalle. Sieltä 1,5kk jälkeen akuuttilaitoskuntoutukseen. Siellä aloin selvittää laskujani. Sain kyllä maksuaikaa laskuihini lääkärinlausunnolla mutta kun aikaa meni eikä rahaa tullut mistään suunnasta. Vakuutusyhtiöstä tuli aina hyviä selityksiä miksi minun asioita ei ollut käsitelty. Noh 8 kuukauden jälkeen sieltä sitten tuli tahaa. Oli muuten aika iso potti kun tuli takautuvasti 8kk ajalta rahaa. Oli myös laskut kasvanut korkoa kaikkien perintöjen ja muiden kivojen jälkeen. No mitä mulle jäi tästä kolarists niin romutettiin minun elämä. Tällä hetkellä olen juuri päässyt kotia suljetulta osastolts kun pää petti vaikka mitään ei kolarissa tullut korvien väliin. Kipuihin olen alkanut tottua mutta elämänilo on kadonnut. Haluan kuitenkin vaimolle ja lapselle tarjota mahdollisimman hyvän elämän. En tiedä oisko se kolari pitänyt ajaa sitten tahallaan? Tällä kertaa jouduin uhriksi. Nykysin istun vaan pyörätuolissa ja koitan ajatella positiivisesti etten joutuis taas osastolle. Vaikka pääni on terve niin kova masennus pyrkii valtaamaan koko kehoni. Kova velkataakka painaa mutta toivotaan että pysyvänhaitan korvaus määrättäis pian jotta saisin velan kuitattua. Tällä korvauksella pyritäm korvaamaan niitä tarpeita joita vaikka halvaantunut tarvis jotta vois elää jokseenkin edes normaalia elämää. Minulla ne tuntuu menevän jonnekkin muualle. Ei minun elämää kannata ainakaan kadehtia. Voi olla että on parempiakin tarinoita mutta väitän että jokainen vammautunut vaihtain elämän mielellään terveeseen entiseen elämään

    • Marttamarita

      Kyllä tässä ilta meni pilalle kun silmät pyöreinä luin tätä litaniaa.. Olen vammaantuneen mieheni omaishoitaja. Vammautuminen tapahtui v.2002, ja tilanne on mennyt vuosi vuodelta pahemmaksi.
      Kunnallta olemme saaneet yhden korkeamman wc pytyn, asennus siihen on mmaksettu itse. Invapysäköinti kortti on välttämätön, siihen liittyy vapautus autoverosta.Todella paljosta on joudutt luopumaan nimenomaan siksi ettei siihen ole enää työkyvyttömyyseläkeläisenä varaa.
      Kelan maksama pieni vammaistuki saadaan , n.150,-/kk Itse en ole edes hakenut omaishoito korvausta.
      Kyllä ihmisen,joka kehtaa kadehtia terveytensä menettäneitä täytyy olla aika pimeä ja rajoittunut.
      Lähinnä säälinsekaisin tuntein voi ajatella , tai oikeastaan en voi ymmärtää yhtään noin valtavaa tyhmyyttä.
      Mutta,, mitää teetkin sen edestäsi löydät, elämä voi tuoda hänellekin vuorenkokoisia vastoinkäymisiä, ja sitten raha-asiat voivat tuntua pienimmiltä murheilta, jos jotenkin selviää.

    • selkäydinvammainen

      Pitää varmaan olla suhteita. ei o täällä näkynyt

    • Juupoili

      Yksi havainto ketjusta. Kunnat ei maksa mitää vammaistukia. Ei edes silloin vaikka olisit kuntouttavassa työtoiminnassa. Tuet vammaiselle maksaa kela ja työtoimminnan ohjausrahan 20€ jonka saa työnantaja maksaa kunta, ja sekin taitaa kiertää valtion kautta. Kunta saa ekstraa valtion osuuksista jos kunnassa asuu vammaisia. Jos vammainen on työtön kunta kyllä joutuu maksamaan sakkoa niinkuin muistakin....

      Mutta mielenkiinnolla odotan mitä sote tuo. Sitä henkilökohtaista budjettia odotan. Odotan kuinka asioita hyvintietävät vetoavat kuulemaansa budjettiin, eivätkä usko kun kuulevat ettei sitä ole. Tuo kaikki oitäisi periaatteessa toimia jollain kortilla, joka postitetaan tukeen oikeututelle, mutta satasesta lyön vetoa ettei mitään budjettia tule tai sen saa ain kotiin autettava sähötuolinkäyttäjä.

      Se olisi reilua, että kunnatkin kartottaisi vammaiset, mutta palvelutarpeen tulos ei saa olla, että pärjää, niin ei tarvii mitää

      • sähkärillä

        Palvelusuunnitelman tekeminen on vapaaehtoista mutta ilman sen tekemistä ketään ei kartoiteta.


    • Anonyymi

      No mikäs siinä. Ota kirves ja iske koipesi poikki, niin saat kaikki edut itsekin.

    • Anonyymi

      vitun vanha ketju jossa myös omia kuittejani. Mielenkiinnolla odotan SoTea kuinka se muuttaa asioita ja mihin suunutaan.

      Ketjussa oli yksi vale! Varmaan ns. terve kirjoittanut. Jos se olisi totta, niin itsekin olisin tehnyt noin. "maksaa autosta 5000e ja loput kunta." Kunnat ei maksa mitään. Kunnat ei edes tee vp-laki selvityksiä. Jos olisi 3-5 vuotta auto, niin se 5000e ei riitä väliin. Kalliissa autoissa uuden hinta nousee 3-5 vuoden aikana enemmän kuin tuo 5000e ja alle 20 000e autoissa taas vaihtoauton hinta laskee rajusti.

      Jos kunnat olisi fiksuja, niin ne kyllä ainakin selvittäisi asioita ja hakisi tukia. Kelakin tietää asioita eikä tee mitään.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe