Usmin tutka-asema

Usmijärvi

Oletteko käyneet Usmin tutka-asemalla? Onko hankala reitti?

28

2987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisten pihoille

      Olen käynyt. Taitaa olla kyseessä yksityistie, joten ei sen enenpää.

      • Mäenlaskija

        Yksityistiellähän saa liikkua kävellen tai pyöräillen joka tapauksessa. Moottoriajoneuvolla saa liikkua, jos ei ole porttia. Jos tienhoitokunta nauttii kunnan avustuksia, ei tietä saa sulkea portilla.

        En ole käynyt tutka-asemalla, mutta täytyy laittaa syksyn ohjelmaan. Navigaattorien aikana perille löytäminen ei liene vaikeaa.


    • myös velvollisuuksia

      Ei se portin puute sitä kerro, että saat yksityistietä ajella moottoriajoneuvolla.
      Ihmisten pihoihin nyt ei kellään ole asiaa pyöräillä, sen luulisi aikuisille olevan selvä asia. Ei niitä oikeuksia aina pidä vetää viimeiseen tappiin, ei se ole niiden tarkoitus.
      Ihmisellä kuuluu olla taju ja hienotunteisuus muita kohtaan tallella, kun niitä jokamiehen oikeuksia tavailee.

      • Asiaa.

        Joillakin ihmisillä tuntuu olevan tapana ängetä joka paikkaan, vaikka olisi opasteita tai kieltokylttejä.


      • Järkeä mukaan
        Asiaa. kirjoitti:

        Joillakin ihmisillä tuntuu olevan tapana ängetä joka paikkaan, vaikka olisi opasteita tai kieltokylttejä.

        Lisäksi kaikista ääliöimmät kuskaa erilaisia roskia toisten riesaksi. Auton rekisterinumero kannattaa ottaa ylös, jotta roskaajat saadaan viranomaisten tietoon. Ihmiset itse pilaa kaiken.


      • Ajan fillarilla
        Järkeä mukaan kirjoitti:

        Lisäksi kaikista ääliöimmät kuskaa erilaisia roskia toisten riesaksi. Auton rekisterinumero kannattaa ottaa ylös, jotta roskaajat saadaan viranomaisten tietoon. Ihmiset itse pilaa kaiken.

        Se tutka-asema on historiaa, mäen nyppylä jossa tutka oli, on kyllä vielä pystyssä kun kukaan kivikeisari ei ole sitä vielä jauhanut sepeliksi.
        Usmin yksityistie on kaikkien halukkaiden käytössä. Myös moottoriajoneuvoilla.
        Tiekunta saa yhteiskunnalta (minulta) rahnaa tien ylläpitoon. Toki tien varrella asuvat saattavat katsoa nyrpeästi, jos ajoneuvoliikenne on runsasta. Tuo kyräily kuuluu ihmisen ominaisuuksiin. Pitää puolustaa reviiriään. Kääntöpaikka on puomin luona. Suomessa on mukavat jokamiehenoikeudet ja tien käyttöoikeudet.
        "Järkeä mukaan" taitaa asua tien varrella.
        Baitöwei, tiesittekö, että se Usmin yksityistie alkoi Sveitsin jäähallin nurkalta Riihimäenkadulta eli niillä usmilaisilla oli autolla ajo-oikeus vielä 80-luvulla sen Sveitsin mäen yli, koiraradan vierestä kolmostielle? Kaupunki kielsi läpiajon ja ainakin lopetti tien kunnostuksen. Olihan se aika kornia, kun usmilaiset saivat oikaista autollaan puiston läpi saunan lämmitykseen, kun oli käynyt kaljan ostolla Wilhelm Tellissä.


      • Järkeä mukaan
        Ajan fillarilla kirjoitti:

        Se tutka-asema on historiaa, mäen nyppylä jossa tutka oli, on kyllä vielä pystyssä kun kukaan kivikeisari ei ole sitä vielä jauhanut sepeliksi.
        Usmin yksityistie on kaikkien halukkaiden käytössä. Myös moottoriajoneuvoilla.
        Tiekunta saa yhteiskunnalta (minulta) rahnaa tien ylläpitoon. Toki tien varrella asuvat saattavat katsoa nyrpeästi, jos ajoneuvoliikenne on runsasta. Tuo kyräily kuuluu ihmisen ominaisuuksiin. Pitää puolustaa reviiriään. Kääntöpaikka on puomin luona. Suomessa on mukavat jokamiehenoikeudet ja tien käyttöoikeudet.
        "Järkeä mukaan" taitaa asua tien varrella.
        Baitöwei, tiesittekö, että se Usmin yksityistie alkoi Sveitsin jäähallin nurkalta Riihimäenkadulta eli niillä usmilaisilla oli autolla ajo-oikeus vielä 80-luvulla sen Sveitsin mäen yli, koiraradan vierestä kolmostielle? Kaupunki kielsi läpiajon ja ainakin lopetti tien kunnostuksen. Olihan se aika kornia, kun usmilaiset saivat oikaista autollaan puiston läpi saunan lämmitykseen, kun oli käynyt kaljan ostolla Wilhelm Tellissä.

        En todellakaan asu kyseisen tien varrella. Lähiseuduilla marjastamassa käyneenä olen nähnyt kun jotkut ku-sipäät ovat tuoneet romuja maastoon toisten kuskattavaksi. Siksi monet yksityiset tienliittymät on esteiden avulla tukittu, ettei edes parkkipaikkaa löydy. Ethän vaan ole itse näitä roskaajia???????


      • Marjastaja2
        Järkeä mukaan kirjoitti:

        En todellakaan asu kyseisen tien varrella. Lähiseuduilla marjastamassa käyneenä olen nähnyt kun jotkut ku-sipäät ovat tuoneet romuja maastoon toisten kuskattavaksi. Siksi monet yksityiset tienliittymät on esteiden avulla tukittu, ettei edes parkkipaikkaa löydy. Ethän vaan ole itse näitä roskaajia???????

        Voiko tuolla käydä katsomassa, jos liikkuu ihan vain luonnossa jalan ja mihin auto kannattaa jättää? Millainen reitti on perille?


      • Ajan fillarilla
        Järkeä mukaan kirjoitti:

        En todellakaan asu kyseisen tien varrella. Lähiseuduilla marjastamassa käyneenä olen nähnyt kun jotkut ku-sipäät ovat tuoneet romuja maastoon toisten kuskattavaksi. Siksi monet yksityiset tienliittymät on esteiden avulla tukittu, ettei edes parkkipaikkaa löydy. Ethän vaan ole itse näitä roskaajia???????

        Kuten jo kerroin, ajelen yleensä fillarilla, en ole roskaaja.
        Vaimoni on liikuntarajoitteinen joten ajelemme joskus autolla metsän reunaan josta saan pyörätuolin polun päähän.


    • Nastamesta

      Käyty on. Puolustusvoimien löyhästi hallinnoimana alueena alueelle meno ankarasti kiellettyä. Usmintie 155 osoitteen kohdalla tienhaara, jossa omakotitalo. Isäntä oli kovasti kiinnostunut mitä oikein toimitimme nurkilla. Kerroimme olevamme paikkakunnan historiasta kovasti kiinnostuneita, että käydään vaan käppäilemässä. Kovasti muistutteli, että sen aidan taaksehan ei saa sitten mennä..

      Tietä siis noin 300 metriä poispäin Usmintiestä, jolloin edessä aita. Vasemmalla puolella, noin kymmenen metriä portista, oli miehen mentävä aukko aidan alapuolella, joten hoplaa. Portin jälkeen oikealla pahasti ränsistynyt vartiokoppi, mäen päällä iso puurakennus, josta kaikki ikkunat ja ovet tukevasti säpissä. Sen verran kuumottava tönö, ettei kauheasti kiinnostanut lähteä sisällekään murtautumaan.

      Nyppylän päällä on vielä tutkatornin runko pystyssä, vanhaa kaapelointiakin sieltä vielä kulkee kallion sisään. Kallion kyljessä pommisuoja-tyyppinen ovi, vahvasti lukittu. Pienestä kurkistusikkunasta pääsi taskulampun kanssa sen verran kurkkimaan, että sisään tekisi mieli päästä. Kallion sisässä olevia tiloja puolustusvoimat/valtio käyttää käsittääkseni vieläkin hätätila-varastona kuivamuonalle tms tavaralle. Riihimäen viestirykmentin tiedän harjoitelleen mäellä vielä tämän vuosikymmenen puolellakin.

      Helkkarin mielenkiintonen paikka, kiva olisi jonkun paikan päällä oikeasti töitä tehneen kanssa kiertää ympäristö läpi ja saada vaikka oikein esittelykierros. Tai edes valokuvia kallion sisällä olevasta tutkakeskuksesta. Ei muuta kun museovirastolle/saintille viestiä ja nähtävyys pystyyn!

      • Nastamesta

        Niin ja tässä muuten linkki kuvaan, jossa tutka vielä paikallaan tornissa. Tuo runko siis vielä paikallaan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Antenna_radar_3d_VRRVY_Finland.jpg

        Jos joltain löytyy kotoa (miksipä ei löytyisi) Ilmatorjuntauutiset-lehdyskän numero 01/2008, niin siinä on kattavasti tietoa ilmavalvonnasta, ja myös tietoa kyseisestä Usmin tutkasta ja sen roolista kylmän sodan aikana.


      • Nastamesta
        Nastamesta kirjoitti:

        Niin ja tässä muuten linkki kuvaan, jossa tutka vielä paikallaan tornissa. Tuo runko siis vielä paikallaan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Antenna_radar_3d_VRRVY_Finland.jpg

        Jos joltain löytyy kotoa (miksipä ei löytyisi) Ilmatorjuntauutiset-lehdyskän numero 01/2008, niin siinä on kattavasti tietoa ilmavalvonnasta, ja myös tietoa kyseisestä Usmin tutkasta ja sen roolista kylmän sodan aikana.

        Ja aamu-unisena kerkesin huijaamaankin jo hieman, eli tuo linkin kuva on Tikkakosken ilmailumuseosta, jossa ko tutkan voi siis nähdä livenä tuollaisenaan. Ja siis täysin samanlainen runko tutka on Usmissa seissyt.


      • Tutka-asema Usmi

        Otitko kuvia? Olisi mielenkiintoista nähdä. Onko tuolla mitään näkemistä, jollei mene kielletylle alueelle. Tiedä mitä syytteitä tuollaisella alueella liikkumisesta tulee.


      • Nastamesta
        Tutka-asema Usmi kirjoitti:

        Otitko kuvia? Olisi mielenkiintoista nähdä. Onko tuolla mitään näkemistä, jollei mene kielletylle alueelle. Tiedä mitä syytteitä tuollaisella alueella liikkumisesta tulee.

        Eipä ole mitään näkemistä, ellei riko määräyksiä. Kaikki nähtävä oikeastaan noissa Mustosen kuvissa käy ilmi. Maisemat ovat hienot, ja alue sinänsä mielenkiintoinen. Eipä tuosta käsittääkseni mitään kauheita sanktioita seuraa, ellei satu kurkkusalaattien kanssa samaan aikaan mäelle..


      • Pka
        Tutka-asema Usmi kirjoitti:

        Otitko kuvia? Olisi mielenkiintoista nähdä. Onko tuolla mitään näkemistä, jollei mene kielletylle alueelle. Tiedä mitä syytteitä tuollaisella alueella liikkumisesta tulee.

        Minulla on tietoa ja kuvia. Pitäisi vaan etsiä arkistosta. Kalliotila on melko pieni; pääsisäänkäynnin ja varauloskäynnin etäisyys vain noin 20 m. Lienee tyhjä.


      • värvätty

        Olen ollut työssä kyseisessä paikassa, oikea käärmeiden pesä kesällä, luolaan mennessä piti katsoa, ettei käärmeet putoa niskaan kalliolta! Talvella luola kylmä ja kesällä kostea!


    • :D -mies
    • oi tapoja

      Niin eli sinne piti mennä, jos kerran sanotaan, että ei saa mennä.

      • Sellaista väkeä

        Niinhän jotkut aina tekee. Jopa toisten omistamiin kiinteistöihin.


    • VRVVY

      Niin... en vaan itse näe mitä siellä nykyisin olisi niin mielenkiintoista kateltavaa, jos itse asema ei enää ole toiminnassa. Vielä aivan 80-luvun alussa tutka näkyi vanhalle 3-tielle saakka Usmin kohdalla ja kaukaiselta näkymältään se välillä muistutti jotain rakennusnosturia autosta katsottuna, vaikka erittäin pienenä näkyikin. Kun olin nähnyt sen monesti, tulin pikkutyttönä siitä uteliaaksi, että mitä siellä rakennetaan niin kauan. Faijani tiesti asiasta ja päätti lähteä minulle näyttämään, mistä oli kysymys. Eräänä viikonlopun iltapäivänä kävimme faijani ja labradorinnoutajamme kanssa autolla portilla kääntymässä eikä kukaan silloin tien alussa meitä pysäyttänyt. Kun astuimme autosta ulos, samantien aidan toisella puolella tuli kolme saksanpaimenkoiraa kovasti haukkuen tervehtimään meitä ja päätimme pitää noutajakoiramme edelleen autossa. Schäfereistä ei ollut meille mitään vaaraa, koska olivat tiukasti aidan toisella puolella. Noin kahden minuutin verran kuikuilin portilta ylöspäin ja totesin, että ei siitä mitään mielenkiintoista näe ja lähdimme pois.

    • värvätty

      Olin töissä -80 luvulla, eipä siellä ole enää mitään kiinnostavaa, kaikki varmaan ränsistyy!

    • värvätty

      Eipä ole tullu käytyä, sen jälkeen, kun lähdin sieltä pois -83. Olihan siellä hyvät marjamaat, mutta käärmeitä piti varoa! Taitaa olla aika rapistunut vuosien saatossa, kun toiminta loppui. Ankean näköistä, kun katselee noita jonkun ottamis kuvia!

      • Cp1L

        Kuinka suuri luola on?


      • anonymous123456
        Cp1L kirjoitti:

        Kuinka suuri luola on?

        On se aika iso, pitkä käytävä jonka varrella on metallipöytä ilm huoltotoimenpiteitä varten. Käytävästä johtaa useita ovia mm pieni toimisto tila jossa vanha puinen kirjoituspäytä, tutka-seuranta-huone jossa on ollut tutka-päivystäjät (nyt tyhjä tila), pieni wc ja kemiallinen wc pönttö. Konehuone/pannuhuone jossa virtalähde (dieselaggregaatti), ilmastointi laitteita sekä iso vesisäiliö. Varauloskäynti on käytävän toisessa päässä, vastapäätä pää-sisäänkäyntiä.


      • Cp1L
        anonymous123456 kirjoitti:

        On se aika iso, pitkä käytävä jonka varrella on metallipöytä ilm huoltotoimenpiteitä varten. Käytävästä johtaa useita ovia mm pieni toimisto tila jossa vanha puinen kirjoituspäytä, tutka-seuranta-huone jossa on ollut tutka-päivystäjät (nyt tyhjä tila), pieni wc ja kemiallinen wc pönttö. Konehuone/pannuhuone jossa virtalähde (dieselaggregaatti), ilmastointi laitteita sekä iso vesisäiliö. Varauloskäynti on käytävän toisessa päässä, vastapäätä pää-sisäänkäyntiä.

        Kiitoksia tiedoista, oletko ollut itse hommissa paikassa? Millainen oli normityöpäivä asemalla? Onko tietoa muuten mikä tarkoitus on alueen muilla rakennuksilla; asuiko joku siellä vakituisesti. Tutkatornihan on kai sittemmin purettu myös pois. Onko varauloskäynti se, josta nousee portaat ylös vai joku muu luukku?


    • Hiton_Utelias

      Ylläpito on ollut tarkkana, mitäköhän on poistettu? Oliko valtion turvallisuuteen liittyvää? Vai maan omistajan ykstyistä tietoa? Kerro, halkean uteliaisuudesta!

      • Cp1L

        Mun mielestä tuo poistettu kommentti oli tuossa jo aamulla, kun vastasin Anynomouksen kirjoitukseen. Siellä ei ole enää mitään valtion turvallisuuteen liittyvää - useamman kerran käynyt itsekin paikalla. Historia vaan kiinnostaa. Kun olin lapsi 1980-luvulla, katselin usein tutkaa kulomäestä, johon on matkaa linnuntietä noin 1,5 km.


      • Värvätty-46

        Olin töissä kyseisellä asemalla, työvuorot epäsäännöllisiä, 3 viikon jaksoissa tiesimme työvuoromme. Henkilökuntaa asui aidan sisällä olevassa talossa ja aluetta vartioi koira ja toinen oli pomon koira. Turvallista oli työskennellä siellä!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe