Ambulanssi kuljetuksesta ?

Kissa arvokkaampi

Täytyy olla erittäin huonossa kunnossa ja hengen lähtö lähellä, ennenkuin ambulanssi kyydin saa.
Vanha isäni kohta 78v soitti hätäkeskukseen saadakseen ambulanssikyydin sairaalaan, koska oli niin huonokuntoinen, ettei henkilöautolla olisi pystynyt sairaalaan matkustamaan, huimasi, heikotti, huono olo ja teki pahaa.
Hätäkeskuksesta kehoitettiin tilaamaan invataksi, mutta isäni pyysi ambulanssia.
Ambulanssi lähetettiin, mutta ambulanssin kuljettajat totesivat, että invataksilla pystyy matkustamaan.

Täytyy olla todella huonossa kunnossa, lähes kuollut, että saa ambulanssikyydin.
Jos on vaikka sydänkohtaus, niin ambulanssi tulee, mutta jos potilas kuoleekin ennekuin saadaan ambulanssin kyytiin, niin silloinhan kyyti loppuu siihen, koska ambulanssi ei kuljeta kuolleita, vaan ruumisauto.
Mitä varten sitten kehoitetaan soittamaan hätäkeskukseen jos on hätä, kun ei kuitenkaan hätä ole niin suuri, että siihen ambulanssikyytiä tarvitaan.

Tuntuu vaan, että kissan henkikin on paljon arvokkaampi.
Miksi palokunta hälytetään apuu, jos kissa on puussa.
Hätäkeskuksen henkilökuntahan pitäisi neuvoa soittamaan eläinsuojelu yhdistykselle, jos kissa on puussa, mutta sieltä hälytetään palokunnan yksikkö kissaa puusta alas ottamaan.
Jos kerran ihmisen hätään neuvotaan tilaamaan invataksi, niin kissan puusta alas saamiseen riittää eläinsuojeluyhdistys.
Ei kissa ole maksanut edes veroja saadakseen palveluja hätään.

Alkoholisteja hyysätään tässäkin asiassa.
Jos alkoholisti makaa ojassa ja vähän tulee verta jostain, niin heti on ambulanssi kyyti automaattisesti, mutta jos vastaavassa tilanteessa olisi tavallinen ihminen, niin saisi omalla kyydillä matkustaa ensiapuun.

232

10795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tätä olen pelännyt

      Asiaa kirjoitat. Toivottavasti joku osaa valaista asiaa, miksi näin on. Oon kuullut vastaavista jutuista myös. Onkohan se niin, että ikä ratkaisee. Vanha ei ole enää minkään arvoinen

      • Voisko jotain tehdä

        Suomessa vallitsee todellakin vahva ikärasismi, mitä ylipäätään hoitoon pääsyyn ja hoidon saamiseen tulee. JOS pääset lääkärille asti, ei tutkita, vaan kehotetaan syömään Buranaa oli vaiva ja oireet mitä tahansa.

        Muistutan vielä, että tämän päivän vanhukset ovat rakentaneet tämän päivän herrojen tuhoaman hyvinvointi Suomen!


      • Ön kyntöjä
        Voisko jotain tehdä kirjoitti:

        Suomessa vallitsee todellakin vahva ikärasismi, mitä ylipäätään hoitoon pääsyyn ja hoidon saamiseen tulee. JOS pääset lääkärille asti, ei tutkita, vaan kehotetaan syömään Buranaa oli vaiva ja oireet mitä tahansa.

        Muistutan vielä, että tämän päivän vanhukset ovat rakentaneet tämän päivän herrojen tuhoaman hyvinvointi Suomen!

        Kyl hyönöön kyntöön pääsee jös hälyää.


      • 20+8

        "Ikä" ei ole syy siihen, jos sairaat eivät Suomessa saa hoitoa ja jos ambulanssikuskit maksattaa bensakorvaukset valtiolla ja toteaa minkään vakavasti sairaan nähtyään vakavasti sairaalle, että "sori me mennään, ota vaikka taxi", koska jos vaikka luet ton mun jutun alempaa ketjusta, kerron siinä kokemukseni miten parikymppinen meinasi kuolla, koska ei saanut aikaa lääkärille ajoissa. Syy on YKSITYISTÄMINEN, eli yksityinen bisnes Suomen valtiossa sellaisissa asioissa, jotka aiemmin hoito valtio itse. Luuleks sä, että jos joku YKSITYISTETTY ambulanssialan yritys saa vaikka korvauksia kunnilta tai valtiolta sen mukaan, että miten _vähän_ se kuljettaa sairaita, että joku sellainen firma vai piittaisi siitä, että onko joku todella kuolemassa vai ei - ei, ne kehoittaa vaikka kuolemansairaita soittamaan taxin ja nyhtää valtiolta ja/tai kunnilta kuitenkin kustannukset edes paikalle tulosta, ne YKSITYISTETYT ambulanssifirmat. Komiikan huippu muuten ainakin omalta osin on ollut, että kun yritin mun vakavaa sairautta hoitavalta julkisen sektorin rakennuksessa toimivalta julkisen sekotrin edustajaksi aiheellisesti luulemaltani terveydenhoitajalta joka otti minulta verikokeita kysyä, että hei kuka nää mun verikokeet tarkistaa ja että saisinko sen lääkärin nimen, jos ei ole sa kuin aiemmin kokeeni tarkistanut, niin vastaus oli, että " me ollaan eri firmaa, en mää tiedä".


        Toivottavasti Suomen maan iäkkäissä on sen verran voimaa, että he tajuavat, että tää surkea köyhä-maa Suomi yritttää vaan rahastaa ikäihmisväestöllä, mistä seikasta kertoo kaikki terveydenhuollon yksityistäminen. Suomessa kun ei ole juuri rikkaita, eikä juuri mitään muita elättäjiä kuin hupeneva keskiluokka, niin yksityisen sektorin bisnesmaakarit yrittää nyhtää viimeisenkin sentin työssä käyneiltä kotimaahansa ikänsä veroja maksaneilta suomalaisilta, erityisesti iäkkäiltä valitettavasti.


      • huij1

        Juu,serkkuni 75 v ,vajosi asuntonsa lattialle,eikä voimat riittänet nousta ylös.Ambulanssimiehet nostivat ylös ja jättivät oman onnensa nojaan asuntoonsa.Serkulla sairauksia ja ylipainoaohitusleikkaus tehty 10 sitten,kihti,diabetes,sydämen ja keuhkojen vajaa toiminta.Kolmen päivän perästä serkkuni olikin menehtynyt auton rattiin,onneksi ei ehtinyt lähteä liikkelle ja tehdä isompaa vahinkoa tienpäällä.


      • Pitää olla somali, sit saa kyydin


      • BlackMan
        eva.lahonen kirjoitti:

        Pitää olla somali, sit saa kyydin

        Ei pidä paikkaansa, että somali pääsisi lanssiin. Ite olen musta ihoinen ja kaaduin fillarilla ja pyysin lanssia paikalle. Olin kaatunut pimeälle puistotielle ja odottelin siinä ensi hoitajia. Olin satuttanut suuni, enkä saanut puhuttua, enkä huudettua mitään, kun näin hoitajat metrin päästä minusta, he eivät löytäneet pimeässä minua, vaikka kuinka etsivät. Jos olisin edes saanut suuni vaikka vain auki, niin he olisivat nähneet minun valkoiset hampaani ja samalla he olisivat löytäneet minut.
        Minut löysi ohikulkija vasta aamulla, kun aurinko alkoi paistamaan.


      • BlackMan kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, että somali pääsisi lanssiin. Ite olen musta ihoinen ja kaaduin fillarilla ja pyysin lanssia paikalle. Olin kaatunut pimeälle puistotielle ja odottelin siinä ensi hoitajia. Olin satuttanut suuni, enkä saanut puhuttua, enkä huudettua mitään, kun näin hoitajat metrin päästä minusta, he eivät löytäneet pimeässä minua, vaikka kuinka etsivät. Jos olisin edes saanut suuni vaikka vain auki, niin he olisivat nähneet minun valkoiset hampaani ja samalla he olisivat löytäneet minut.
        Minut löysi ohikulkija vasta aamulla, kun aurinko alkoi paistamaan.

        Ei ole kyse ihon väristä. Somali baby face pääsee kaikkien jonojen ohitse


      • Swaasswwws
        huij1 kirjoitti:

        Juu,serkkuni 75 v ,vajosi asuntonsa lattialle,eikä voimat riittänet nousta ylös.Ambulanssimiehet nostivat ylös ja jättivät oman onnensa nojaan asuntoonsa.Serkulla sairauksia ja ylipainoaohitusleikkaus tehty 10 sitten,kihti,diabetes,sydämen ja keuhkojen vajaa toiminta.Kolmen päivän perästä serkkuni olikin menehtynyt auton rattiin,onneksi ei ehtinyt lähteä liikkelle ja tehdä isompaa vahinkoa tienpäällä.

        Kyllä kolmessa päivässä olisi ehtinyt taksilla sairaalaan. Ei ollut niin kiireellinen tapaus, että olisi ambulanssilla pitänyt mennä.


      • uno

        Kyllä kaikilla on oikeus hälytysajoneuvoon . Ihmettelen suuresti , jos kyyti on evätty ,kun he ovat jo saapuneet paikalle . Eivätkä he saa kesken kaiken luopua potilaasta . Johan he saattaisivat jättää potilaan seuraavalle pysäkille tai taksitolpalle . HEH , HEH

        Virkavirhe


      • ff44

        Eikös se ole kansalaisoikeus tuo ambulanssi. Hommataan kaikille sellaiset.e


      • Hautausurakoitsija

        Köh.köh. En ole siitä asiasta noinkaan varma.


      • öys
        Ön kyntöjä kirjoitti:

        Kyl hyönöön kyntöön pääsee jös hälyää.

        syllei täidä töi järki öikee pelätä


      • m50v
        uno kirjoitti:

        Kyllä kaikilla on oikeus hälytysajoneuvoon . Ihmettelen suuresti , jos kyyti on evätty ,kun he ovat jo saapuneet paikalle . Eivätkä he saa kesken kaiken luopua potilaasta . Johan he saattaisivat jättää potilaan seuraavalle pysäkille tai taksitolpalle . HEH , HEH

        Virkavirhe

        Näin on!

        Oli kerran yöllä vatsa ihan sairaan kipee..ihan kun tulessa. Ajattelin että pitääkö lämpömittarilla mitata että onko se tosiaan niin kuuma vai tuntuuko vaan. Sitten tuntui että pitää mennä oksentamaan..matkalla pyörryin keittiössä ja kattilat kolisivat päälleni.

        Soittivat hätänumeroon..asun syrjäkylällä, 15 min päästä oli ensihoito auto ja kaksi hoitajaa. Olin siinä jo tajuissani keittiön lattialla selällään, kysyivät mitä tässä makaan ja kerroin mitä tapahtui, yrittivät jututtaa minua.

        Puolessa tunnissa ambulanssi ja kaksi hoitajaa lisää. Laittoivat jotain antureita kehooni, kaikki tuntuivat tietävän mitä pitää tehdä. Olin viikko takaperin tullut ulkomailta ja ajattelin että liittyykö tämä jotenkin siihen..sitten tuli vielä joku piällikkö omalla autolla.

        Piällikkö soitti lääkärille ja arvioivat tilannetta, miettivät pitääkö lähteä sairaalaan. Sitten lähdettiin lanssilla ..sairaalassa otettiin verikokeita. Mitään merkittävää ei löydetty ja olo oli iltapäivällä jo ihan hyvä ja pääsin kotia.

        Hoito ei olisi voinut paremmin mennä!
        Mikkelissä osataan.


      • tosisairas
        20+8 kirjoitti:

        "Ikä" ei ole syy siihen, jos sairaat eivät Suomessa saa hoitoa ja jos ambulanssikuskit maksattaa bensakorvaukset valtiolla ja toteaa minkään vakavasti sairaan nähtyään vakavasti sairaalle, että "sori me mennään, ota vaikka taxi", koska jos vaikka luet ton mun jutun alempaa ketjusta, kerron siinä kokemukseni miten parikymppinen meinasi kuolla, koska ei saanut aikaa lääkärille ajoissa. Syy on YKSITYISTÄMINEN, eli yksityinen bisnes Suomen valtiossa sellaisissa asioissa, jotka aiemmin hoito valtio itse. Luuleks sä, että jos joku YKSITYISTETTY ambulanssialan yritys saa vaikka korvauksia kunnilta tai valtiolta sen mukaan, että miten _vähän_ se kuljettaa sairaita, että joku sellainen firma vai piittaisi siitä, että onko joku todella kuolemassa vai ei - ei, ne kehoittaa vaikka kuolemansairaita soittamaan taxin ja nyhtää valtiolta ja/tai kunnilta kuitenkin kustannukset edes paikalle tulosta, ne YKSITYISTETYT ambulanssifirmat. Komiikan huippu muuten ainakin omalta osin on ollut, että kun yritin mun vakavaa sairautta hoitavalta julkisen sektorin rakennuksessa toimivalta julkisen sekotrin edustajaksi aiheellisesti luulemaltani terveydenhoitajalta joka otti minulta verikokeita kysyä, että hei kuka nää mun verikokeet tarkistaa ja että saisinko sen lääkärin nimen, jos ei ole sa kuin aiemmin kokeeni tarkistanut, niin vastaus oli, että " me ollaan eri firmaa, en mää tiedä".


        Toivottavasti Suomen maan iäkkäissä on sen verran voimaa, että he tajuavat, että tää surkea köyhä-maa Suomi yritttää vaan rahastaa ikäihmisväestöllä, mistä seikasta kertoo kaikki terveydenhuollon yksityistäminen. Suomessa kun ei ole juuri rikkaita, eikä juuri mitään muita elättäjiä kuin hupeneva keskiluokka, niin yksityisen sektorin bisnesmaakarit yrittää nyhtää viimeisenkin sentin työssä käyneiltä kotimaahansa ikänsä veroja maksaneilta suomalaisilta, erityisesti iäkkäiltä valitettavasti.

        Olen puuttunut ambulanssihenkilökunnan käytökseen sydänkohtauksen yhteydessä kun ambulanssi oli soitettu uudestaan Ensimmäisellä kerraall ei viety sairaalaan. Oli sairaalassa toista viikkoa


    • Hätä

      Entäs kun on herrojen tai pomojen oma läheinen kyseessä niin kyllä sitten ambulanssi hakee ja vie vai mitä?

    • tervehdys...

      Ambulanssi eli nykyjään ensihoitopalvelu ei ole aina kyyti sairaalan. Nykyaikana hätäkeskus arvioi puhelimitse laitetaanko ns ambulanssi potilaan luo, jos laitetaan niin ambulanssin henkilöstö arvioi tarvittavan hoidon. Jos potilaalla on akuuttia hoitoa tarvitseva tila, hoidon aloittaa ensihoitajat jo heti kentällä ja potilas kuljetetaan pii-paa kyytinä sairaalaan.

      Jos ja kun ambulanssin henkilöstö (ensihoitajat) ovat arvioineet että potilaalla ei ole henkeä uhkaava tila/sairaus, jolloin hän ei tarvitse seurantaa voidaan hänet kuljettaa taksilla sairaalaan.

      Huimaus, heikotus, pahaolo eivät aina ole selviä oireita jotka olisivat merkki akuutista hoidon tarpeesta, jos ensihoitajat ovat näin todenneet miksi ei voisi vaikka makuu asennossa paaritaksilla kulkea sairaalaan.

      • Hörhö

        Ethän vaan tarkoittanut Baari Taxia.?


      • `Hörhö`
        Hörhö kirjoitti:

        Ethän vaan tarkoittanut Baari Taxia.?

        Vitun idiootti , aina teitä riittää pelleilemään tänne !! Tässäkin keskustellaan vakavasta asiasta .


      • kohtuus on
        `Hörhö` kirjoitti:

        Vitun idiootti , aina teitä riittää pelleilemään tänne !! Tässäkin keskustellaan vakavasta asiasta .

        Minäkin olen juoppejen kanssa seurustellut,mutta ei se tarkoita että itse olen juoppo.


    • Hyvää hoitoa

      > Ambulanssi lähetettiin, mutta ambulanssin kuljettajat totesivat, että invataksilla pystyy matkustamaan.....

      Ja ambulanssi palasi tyhjänä takaisin. Vai ???
      Voiko tällaista tapahtua jossain muullakin, kuin vain meidän niin hyväksi mainostetussa terveydenhoidossa?

      • 3+11

        Ambulanssi ei todennäköisesti lähtenyt sairaalalta. Kun oli todettu, ettei aloittajan sukulainen tarvitse ensiapua, ampulanssi palasi hälytysvalmiuteen päivystämään niitä tapauksia, joissa ensiapua ja nopeaa kyytiä sairaalaan oikeasti tarvitaan. Jos ampulanssi olisi alkanut leikiä taksia ja jossain oisi tapahtunut vaikka iso kolari, johon tarvitaan useampi ambulanssi, joku olisi voinut tuon ambulanssilla tehdyn taksikyydin takia kuolla.


      • Tuliko mieleen

        Joo, ja oksentelevan (vai millaista huonoa oloa lienee ollut ap:n isällä) jälkeen ambulanssi olisi pitänyt siivota perusteellisesti. Sillä aikaa, kun sitä olisi desinfektoitu oksennuksesta, olisi sille saattanut olla ihan muuta käyttöä. Ensihoito tuli sentään paikalle. Ihan aina eivät viitsi lähettää yksikköä edes tilannetta tarkistamaan, vaikka aihetta olisi.


      • Näin se menee
        3+11 kirjoitti:

        Ambulanssi ei todennäköisesti lähtenyt sairaalalta. Kun oli todettu, ettei aloittajan sukulainen tarvitse ensiapua, ampulanssi palasi hälytysvalmiuteen päivystämään niitä tapauksia, joissa ensiapua ja nopeaa kyytiä sairaalaan oikeasti tarvitaan. Jos ampulanssi olisi alkanut leikiä taksia ja jossain oisi tapahtunut vaikka iso kolari, johon tarvitaan useampi ambulanssi, joku olisi voinut tuon ambulanssilla tehdyn taksikyydin takia kuolla.

        Juuri näin. Resursseja ei ole jaettavaksi loputonta määrää, ja siksi pitää priorisoida.


      • Melkein kuollut.

        `Ambulanssi palasi tyjänä takaisin vai ` . Kyllä vaan niin tehdään vaikka tuntuu todella oudolle kun palaavat tyhjällä autolla takaisin .
        Minulle on 2 kertaa ambulanssin henkilöt todennu että ei ole niin paha
        tilanne että me vietäisiin ,mene taksilla. . Toisella kerralla taksissa kipu oli jo niin paha etten pystynyt istumaan ollenkaan . Makasin takapenkillä vaikka se hankalaa olikin .
        Kummallakin kerralla `pääsivät`sitten sairaalassakin minusta eroon kun kipulääke vei pahimman olon pois. Ja lääkekuuri siihen päälle.
        Kunnes kolmannella kerralla olin jo kotona niin tuskissani että makasin kippurassa latialla. Sitten vasta ottivat kyytiin kun raja kulkee kuulemma siinä pystyykö istumaan vai ei !!
        Sairaalassa jouduin heti teho-osastolle. Tilanteeni oli jo hengenvaarallinen.

        En arvosta ensihoitajia enää paljoakaan . Aiemmin pidin heidän työtään tärkeänä.

        Vastatkaa nyt jo jumalauta ammattilaiset tähän ihmisten hengellä leikkimiseen !


      • yrittäjä
        Tuliko mieleen kirjoitti:

        Joo, ja oksentelevan (vai millaista huonoa oloa lienee ollut ap:n isällä) jälkeen ambulanssi olisi pitänyt siivota perusteellisesti. Sillä aikaa, kun sitä olisi desinfektoitu oksennuksesta, olisi sille saattanut olla ihan muuta käyttöä. Ensihoito tuli sentään paikalle. Ihan aina eivät viitsi lähettää yksikköä edes tilannetta tarkistamaan, vaikka aihetta olisi.

        Täytyy se taksikin siivota yhtälailla ja huom mihin hintaan? Ei kukaan maksa ekstraa siivoamisista. Ei saisi elantoaa taksikuskit siinä tapauksessa että siivoilevat loppuvuoronsa aina taksiaan. (ei ole mikään pikkujuttu!)


      • m...quu
        Melkein kuollut. kirjoitti:

        `Ambulanssi palasi tyjänä takaisin vai ` . Kyllä vaan niin tehdään vaikka tuntuu todella oudolle kun palaavat tyhjällä autolla takaisin .
        Minulle on 2 kertaa ambulanssin henkilöt todennu että ei ole niin paha
        tilanne että me vietäisiin ,mene taksilla. . Toisella kerralla taksissa kipu oli jo niin paha etten pystynyt istumaan ollenkaan . Makasin takapenkillä vaikka se hankalaa olikin .
        Kummallakin kerralla `pääsivät`sitten sairaalassakin minusta eroon kun kipulääke vei pahimman olon pois. Ja lääkekuuri siihen päälle.
        Kunnes kolmannella kerralla olin jo kotona niin tuskissani että makasin kippurassa latialla. Sitten vasta ottivat kyytiin kun raja kulkee kuulemma siinä pystyykö istumaan vai ei !!
        Sairaalassa jouduin heti teho-osastolle. Tilanteeni oli jo hengenvaarallinen.

        En arvosta ensihoitajia enää paljoakaan . Aiemmin pidin heidän työtään tärkeänä.

        Vastatkaa nyt jo jumalauta ammattilaiset tähän ihmisten hengellä leikkimiseen !

        Mieti nyt että olisit itse ea-kuljettaja. Aiemmilla kerroilla sinut lääkärin tutkimuksenkin jälkeen kotiutettiin kipulääkkeen kera. Eivätkö he silloin tehneet oikean päätöksen?
        Jos jossain on möhlitty niin ehkä sitten siellä tutkivassa päässä jos siis kyse samasta vaivasta jonka olisi voitu arvioida pahenevan kuten sinulla.
        Terveydenhuolto voi ruksia ambulanssikyydintarpeellisuuskohtaan, että ei vaatinut ambulanssikyytiä.
        Ea-kuljettajan työ on vaativaa, eikä ole kaikkia mahdollisia tutkimuksia kyydin tarpeellisuudesta valmiiksi tehtynä kuten on sitten kun lääkäri on potilaan tutkinut.
        Kuinka moni täälläkin kritisoinut olisi itse valmis vastaavaan työhön?
        Toki itsekin terv. alalla työskennelleenä tiedän, että toiset vähättelevät vaivojaan ja toiset liioittelevat ja pitäisi sitten tietää hoidon kiireellisyys... Hyvin vaikeaa!
        Ambulanssissa en ole työskennellyt, mutta heidän kanssaan paljon asioin oman työni puolesta.


      • tamppikaula
        3+11 kirjoitti:

        Ambulanssi ei todennäköisesti lähtenyt sairaalalta. Kun oli todettu, ettei aloittajan sukulainen tarvitse ensiapua, ampulanssi palasi hälytysvalmiuteen päivystämään niitä tapauksia, joissa ensiapua ja nopeaa kyytiä sairaalaan oikeasti tarvitaan. Jos ampulanssi olisi alkanut leikiä taksia ja jossain oisi tapahtunut vaikka iso kolari, johon tarvitaan useampi ambulanssi, joku olisi voinut tuon ambulanssilla tehdyn taksikyydin takia kuolla.

        Jos ja jos


    • Ensihoit. kalmistoon

      Tiedän tapauksen Porissa, jossa nuori kaveri soitti anbulanssin, koska koki vointinsa huonoksi. No ..ensihoitajat tuli paikalle ja totesi, et ei tarvitse anbulanssikyytiä ja voi mennä taksilla.
      No kaveri lähti taksilla kohti ensiapua, mutta kuolikin matkalla taksiin.


      Tälläinen meno Porissa...

      PS. miksi muuten kolaripaikoilta viedään anbulanssilla ensiapuun. Eikö pikku nirhamissa pitäis mennä taksilla ???

      • Terkkulerkku

        Kyllä kolaripaikoiltakin on ihmisiä laitettu menemään taksilla tai mahdollisesti omalla kyydillä terveyskeskukseen/sairaalaan jälkitarkastukseen.

        Vielä 90- ja jopa 2000 luvun alussa ambulanssin idea olikin pitkälti että kuljetetaan kaikki ambulanssilla sairaalaan ettei itse tarvitse potilasta tutkia ja ottaa vastuuta. Nykyjään koulutus kyseiselle ammattikunnalla on sen verran kehittyneempi että ensihoitajat arvioivat potilaan kunnon, kykeneekö matkustamaan muulla kyydillä kuin ambulanssilla.

        Ps. Jos jokainen potilas kuljetettaisiin joka hätäkeskukseen soittaisi ja omasta mielestä tarvitsisi ambulanssi kyytiä sairaalaan, olisi ambulanssin huonommin saatavilla. Yksi kyseinen väestöryhmä joka nauttii alkoholipitoisia päivätöikseen ruuhkauttaisi järjestelmän, koska soittaavat ambulanssin sairaalaan aina kun viinakset loppu ja ei ole rahaa ostaa lisää.


      • traaaaa
        Terkkulerkku kirjoitti:

        Kyllä kolaripaikoiltakin on ihmisiä laitettu menemään taksilla tai mahdollisesti omalla kyydillä terveyskeskukseen/sairaalaan jälkitarkastukseen.

        Vielä 90- ja jopa 2000 luvun alussa ambulanssin idea olikin pitkälti että kuljetetaan kaikki ambulanssilla sairaalaan ettei itse tarvitse potilasta tutkia ja ottaa vastuuta. Nykyjään koulutus kyseiselle ammattikunnalla on sen verran kehittyneempi että ensihoitajat arvioivat potilaan kunnon, kykeneekö matkustamaan muulla kyydillä kuin ambulanssilla.

        Ps. Jos jokainen potilas kuljetettaisiin joka hätäkeskukseen soittaisi ja omasta mielestä tarvitsisi ambulanssi kyytiä sairaalaan, olisi ambulanssin huonommin saatavilla. Yksi kyseinen väestöryhmä joka nauttii alkoholipitoisia päivätöikseen ruuhkauttaisi järjestelmän, koska soittaavat ambulanssin sairaalaan aina kun viinakset loppu ja ei ole rahaa ostaa lisää.

        Ei kolaripaikoilla takseja pyöri, vaan kaikki pääsee lanssin kyytiin..


      • voe yhä ryjänää

        nyt karkasi mopo käsistä.sitä minäkin olen ihmetellyt itikan piston kokoinen veripisku,ja pii paa kyydillä lasarettiin.kun olis voinut ajaa omalla autolla sairaalaan.tai kävellä terveyskeskukseen seuraavana päivänä.jo on kummallista touhua,vai saako pikkunirhaman takia ampulanssi rahat yhteiskunnalta.jos on tarve tilata ampulassi niin miksi eivät ota kyytiin kun on tarve.miksi pitää ottaa taksi tai baariauto sairaalaan kun kerran on jo ambulanssi paikalla joka on jo tilattu.voe pyhä yrjönäää että onpii tyhymää touhua


      • Jenkeissä
        voe yhä ryjänää kirjoitti:

        nyt karkasi mopo käsistä.sitä minäkin olen ihmetellyt itikan piston kokoinen veripisku,ja pii paa kyydillä lasarettiin.kun olis voinut ajaa omalla autolla sairaalaan.tai kävellä terveyskeskukseen seuraavana päivänä.jo on kummallista touhua,vai saako pikkunirhaman takia ampulanssi rahat yhteiskunnalta.jos on tarve tilata ampulassi niin miksi eivät ota kyytiin kun on tarve.miksi pitää ottaa taksi tai baariauto sairaalaan kun kerran on jo ambulanssi paikalla joka on jo tilattu.voe pyhä yrjönäää että onpii tyhymää touhua

        Jotta ambulanssi vapautuu apua oikeasti tarvitsevien käyttöön.


      • 1+8
        Terkkulerkku kirjoitti:

        Kyllä kolaripaikoiltakin on ihmisiä laitettu menemään taksilla tai mahdollisesti omalla kyydillä terveyskeskukseen/sairaalaan jälkitarkastukseen.

        Vielä 90- ja jopa 2000 luvun alussa ambulanssin idea olikin pitkälti että kuljetetaan kaikki ambulanssilla sairaalaan ettei itse tarvitse potilasta tutkia ja ottaa vastuuta. Nykyjään koulutus kyseiselle ammattikunnalla on sen verran kehittyneempi että ensihoitajat arvioivat potilaan kunnon, kykeneekö matkustamaan muulla kyydillä kuin ambulanssilla.

        Ps. Jos jokainen potilas kuljetettaisiin joka hätäkeskukseen soittaisi ja omasta mielestä tarvitsisi ambulanssi kyytiä sairaalaan, olisi ambulanssin huonommin saatavilla. Yksi kyseinen väestöryhmä joka nauttii alkoholipitoisia päivätöikseen ruuhkauttaisi järjestelmän, koska soittaavat ambulanssin sairaalaan aina kun viinakset loppu ja ei ole rahaa ostaa lisää.

        Ei muuten sitten yhtään millään tavalla ole "terveydenhuoltohenkilökonnan koulutus" nykyisin "kehittyneempi", kuin oli 2000-luvun alussa eli vähän yli kymmenen vuotta sitten. Älä naurata, typerä herjaaja. _Ainoa_ "muutos" 1990-lukuun ja 2000-lun alusta tähän päivään on Suomen terveydenhuoltojärjestelmässä ollut se mielipuolisen typeräuskoinen erityisesti tietotekniikan valtaan luottava ja erilaisten yksityisten terveysalan yritysten ja muiden mm. terveyspuhelinneuvontapalveluiden = rahastus, käyttöönotto. Sairaanhoitajien koulutus lienee yhtä yksinkertainen ts. sama kuin ennenkin, ja ei se lääkäriksi lukeminenkaan mitään ydinfyysikon älyä vaatine. Tittelikikailu sen sijaan on lisääntynyt. Nykyisin tavissairaanhoitaja kun ei haluaisi olla sairaanhoitaja, vaan pitäisi olla "terveyssönkönsönkön palveluiden ohjauksen sönkön sönkön palvelutsönkönsönkön yliesimies", se kun on komeammala kalskahtavampi titteli kuin sairaanhoitaja. Ja lähihoitajat eivät haluaisi pestä vanhusten kakkapyllyjä ja lämmittää niille ruokaa, vaan olla jotakin niinkuin suurta terveyshuoltoalalla titteleiltä, eli jotakin "palvelut sejatoi sönkönsönkön hoidollisen työn palveluvastaava" ja niin ja silleen.


        En tiedä yhtäkään ihmistä, joka soittelisi ambulanssia huvimielessä. Jos sinulla on muka sisäpiiritietoa siitä ( en usko), että minkätyyppiset ihmiset muka eniten käytävät ambulanssipalveluita (sinun mukaasi siis alkoholistit), toivon että sut pistetään viralta ja firmas ei saa yhtään mitään sopimusta minkään kaupungin kanssa, jos ja mikäli levittelet sellaisia asioita netissä tai jos olet töissä jossakin ambulanssialan yrityksessä ja jos levittelet työaioita netissä, samaten toivon, ettet saa mistään koskaan enää mitään töitä... Aika paksuja väitteitä tällä foorumilla, nimittäin! Tosin yllä kai sellainenkin "uudistus" on just tässä 2010-luvun yksityistämisyhteiskunnassa tehty, että ambulansseissakin saattaa istua jopa ihmisiä töissä, joilla ei ole välttämättä mitään terveydenhoitoalan koulutusta - sentään silloinkin 1990-luvulla ja vielä 2000-luvun alussakin siihen saattoi luottaa, että ambulanssia kuljettaa sairaanhoitoalan koulutuksen omaavat, nykyisin välttämättä aina kai ei ole niin, kun Suomi melkein kohta kuin joku Viro.:/


        Perustelepa väitteesi, että miten muka ensihoitohenkilökunnan koulutus on nykyisin Suomessa "kehittyneempi, kuin oli 2000-luvun alussa!?


      • 2+2+2
        1+8 kirjoitti:

        Ei muuten sitten yhtään millään tavalla ole "terveydenhuoltohenkilökonnan koulutus" nykyisin "kehittyneempi", kuin oli 2000-luvun alussa eli vähän yli kymmenen vuotta sitten. Älä naurata, typerä herjaaja. _Ainoa_ "muutos" 1990-lukuun ja 2000-lun alusta tähän päivään on Suomen terveydenhuoltojärjestelmässä ollut se mielipuolisen typeräuskoinen erityisesti tietotekniikan valtaan luottava ja erilaisten yksityisten terveysalan yritysten ja muiden mm. terveyspuhelinneuvontapalveluiden = rahastus, käyttöönotto. Sairaanhoitajien koulutus lienee yhtä yksinkertainen ts. sama kuin ennenkin, ja ei se lääkäriksi lukeminenkaan mitään ydinfyysikon älyä vaatine. Tittelikikailu sen sijaan on lisääntynyt. Nykyisin tavissairaanhoitaja kun ei haluaisi olla sairaanhoitaja, vaan pitäisi olla "terveyssönkönsönkön palveluiden ohjauksen sönkön sönkön palvelutsönkönsönkön yliesimies", se kun on komeammala kalskahtavampi titteli kuin sairaanhoitaja. Ja lähihoitajat eivät haluaisi pestä vanhusten kakkapyllyjä ja lämmittää niille ruokaa, vaan olla jotakin niinkuin suurta terveyshuoltoalalla titteleiltä, eli jotakin "palvelut sejatoi sönkönsönkön hoidollisen työn palveluvastaava" ja niin ja silleen.


        En tiedä yhtäkään ihmistä, joka soittelisi ambulanssia huvimielessä. Jos sinulla on muka sisäpiiritietoa siitä ( en usko), että minkätyyppiset ihmiset muka eniten käytävät ambulanssipalveluita (sinun mukaasi siis alkoholistit), toivon että sut pistetään viralta ja firmas ei saa yhtään mitään sopimusta minkään kaupungin kanssa, jos ja mikäli levittelet sellaisia asioita netissä tai jos olet töissä jossakin ambulanssialan yrityksessä ja jos levittelet työaioita netissä, samaten toivon, ettet saa mistään koskaan enää mitään töitä... Aika paksuja väitteitä tällä foorumilla, nimittäin! Tosin yllä kai sellainenkin "uudistus" on just tässä 2010-luvun yksityistämisyhteiskunnassa tehty, että ambulansseissakin saattaa istua jopa ihmisiä töissä, joilla ei ole välttämättä mitään terveydenhoitoalan koulutusta - sentään silloinkin 1990-luvulla ja vielä 2000-luvun alussakin siihen saattoi luottaa, että ambulanssia kuljettaa sairaanhoitoalan koulutuksen omaavat, nykyisin välttämättä aina kai ei ole niin, kun Suomi melkein kohta kuin joku Viro.:/


        Perustelepa väitteesi, että miten muka ensihoitohenkilökunnan koulutus on nykyisin Suomessa "kehittyneempi, kuin oli 2000-luvun alussa!?

        Ei ole kehittynyt, ei. Opetus on siirretty ammattikorkeakouluihin, joissa epäpätevät akateemisia titteleitä keränneet moraalittomat tylsämielet yrittävät opettaa arvoja ja toimintatapoja, joista eivät itse ymmärrä mitään. Vain valta merkitsee tittelin ja palkan lisäksi. Tiesittekö, että näiden matalapalkka-alojen kouluttajilla on kohtuullisen hyvä palkka verrattuna opetettaviinsa? Näennäispätevät, eri paikoissa suhmuroivat ja arvomaailmaltaan kyseenalaiset, yliopettajat (ei riitä titteliksi tavallinen opettaja) esim tienaavat päivätyöstään pitkine kesälomineen yli 5000e/kk ja kehtaavat vielä valittaa töistään.

        Miten sitten tämmöisiltä tahoilta oppinsa saaneet osaisivat toimia oikeamielisesti? Opetus uusiksi, kiitos ja näkemiin.


      • melkein kuollut.

        `Ensihoitajat kalmistoon `
        Aivan , mitä heillä enää tekee .


      • m...quu

        Koskaan ei kolarissa välttämättä tiedetä kuinka pahoja sisäisiä vammoja on syntynyt jos potilas jotenkin oireilee.
        Ensimmäiseen tapaukseen ei voi ottaa kantaa kun ei tiedä tarkemmin.


      • 14+13
        2+2+2 kirjoitti:

        Ei ole kehittynyt, ei. Opetus on siirretty ammattikorkeakouluihin, joissa epäpätevät akateemisia titteleitä keränneet moraalittomat tylsämielet yrittävät opettaa arvoja ja toimintatapoja, joista eivät itse ymmärrä mitään. Vain valta merkitsee tittelin ja palkan lisäksi. Tiesittekö, että näiden matalapalkka-alojen kouluttajilla on kohtuullisen hyvä palkka verrattuna opetettaviinsa? Näennäispätevät, eri paikoissa suhmuroivat ja arvomaailmaltaan kyseenalaiset, yliopettajat (ei riitä titteliksi tavallinen opettaja) esim tienaavat päivätyöstään pitkine kesälomineen yli 5000e/kk ja kehtaavat vielä valittaa töistään.

        Miten sitten tämmöisiltä tahoilta oppinsa saaneet osaisivat toimia oikeamielisesti? Opetus uusiksi, kiitos ja näkemiin.

        Niinhän se, nyky- Suomi on yleisiltä arvoiltaan vastenmielinen maa, missä ainoastaan raha ja valta merkitsevät. Ihan todella v.2014 Suomessa eivät esimerkiksi köyhät ja pienituloiset välttämättä enää edes saa terveyspalveluita. Suurimpia kirosanoja ovat yksityistäminen, kilpailutus ja kuntia rahastava kaiken sortin kummallinen konsultointitoiminta, _mitä tulee julkiseen sektoriin_. Se onkin eräänlaista kieroa OIKEISTOKOMMUNISMIA nyky- Suomen arvot, että Suomen veronmaksajien yhteisiä rahoja lapetaan yksityissektorin laariin, yksityisten firmojen tunkiessa kärkkymään julkiselle sektorille ja että siitä huolimatta ihmiset, ne veroja maksaneet jotka veroja kotimaahan maksamalla ovat kaikille halunneet esim. riittävät terveyspalveut taata, eivät saa julkisen sektorin palveluita.


        Suomen yhteiskunnassa on käynnissä ns. varallisuuden uusjako, erittäin moraaliton ja vastenmielinen ilmiö, missä ilmeisesti lähinnä siis työllään ja ahkeruudellaan vaurastunut keskiluokka haluttais, tai oikeistoliberaalit haluais, putsata tyhjäksi. Siirtää siis vanhusten omaisuudet, jotka ovat usein kiinni asunnossa, yksityisten "hoivakotien" ja bisnesmaakareiden laariin. Evätä köyhiltä terveyspalvelut, ja yksinkertaisesti rahastaa veronmaksajilla. Sepä lähinnä säälittävää kuitenkin, että oikeistolaiset eivät muuta bisnestä keksi, kuin tunkea julkiselle sektorille rahastamaan veronmaksajien jo maksetuista veroista bisneksilleen kasvualustaa toiseen tai kolmanteen kertaan.


        Ja joo. Sen ihmisen on täytynyt olla idiootti, joka on keksinyt termin "yliopettaja".:/ Ammattikorkeakoulut eivät ole mitään akateemisia laitoksia, joten miksi ammattikorkeakoulujen ylipäätään pitää yrittää apinoida yliopistoja. Ja sen verran tiedän akateemisesta opiskelusta, että mikään vaikka tutkinto yliopistosta ei mitään erityistä älyä välttis tuo, yliopistoissa Suomessa on liian helppoa. Tosin monet opiskelijat eivät mistään korkeakouluista valmistu hopi, hopi- nopeasti ainoastaan siksi, että opintotuet ovat niin surkean pienet. Eli siinäkin syy kovissa yhteiskunnan arvoissa, jos valtion kassa köyhtyy, kun ihmiset eivät pääse 25- vuotiaina työmarkkinoille, jos kouluja ovat halunneet käydä.


        Meinasin saada raivarin, kun näin iltapäivälehden lööpin. Siellä ylistettiin jotakin 23- vuotiaana tohtorin tutkinnon suorittanutta naista ( nimeä en tiedä, enkä halua selvittääkään, näin vain lööpin). Ikäänkuin NUORI IKÄ olisi jotenkin merkityksellistä "älyllisesti", että tarttee hehkuttaa jotakin tai ketään hikuttajaa, joka luultavasti vain suhteillaan on saanut jonkun komppaamaan itseään, että gradut on samantien hyväksytty väikkäriksi 23- vuotiaalle... Ja Suomessa kun on nyt vielä noin tuhat työikäistä tohtorin tutkinnon tehnyttä kortistossa.


        Suomen maa on todella suhmuroinnin, koplauksen, sisäpiirietujen ajamisen ja näivettyneen moraalin yhteiskunta.


        Mun mielestä kaikki julkiset peruspalvelut pitäisi tuottaa kuntien omana palveluna. Silleen tää yhteiskunta ennenkin pärjäsi, eikä ollut sellaista, kuin nykyään, että edes iäkkäät ei lääkäriin pääse ja missä ainoastaan rahalla saa palveluita. Mutta kun siellä ylimmillä yhteskunnan portailla on vaan niitä, jotka eivät taviksen arjesta tiedä, niinhän ne sitten yhteiskunnan asiat. Ei pidä antaa enää yhtään katkeroitumisen syytä lisää köyhälle kansalle.


      • Penttipermekki
        1+8 kirjoitti:

        Ei muuten sitten yhtään millään tavalla ole "terveydenhuoltohenkilökonnan koulutus" nykyisin "kehittyneempi", kuin oli 2000-luvun alussa eli vähän yli kymmenen vuotta sitten. Älä naurata, typerä herjaaja. _Ainoa_ "muutos" 1990-lukuun ja 2000-lun alusta tähän päivään on Suomen terveydenhuoltojärjestelmässä ollut se mielipuolisen typeräuskoinen erityisesti tietotekniikan valtaan luottava ja erilaisten yksityisten terveysalan yritysten ja muiden mm. terveyspuhelinneuvontapalveluiden = rahastus, käyttöönotto. Sairaanhoitajien koulutus lienee yhtä yksinkertainen ts. sama kuin ennenkin, ja ei se lääkäriksi lukeminenkaan mitään ydinfyysikon älyä vaatine. Tittelikikailu sen sijaan on lisääntynyt. Nykyisin tavissairaanhoitaja kun ei haluaisi olla sairaanhoitaja, vaan pitäisi olla "terveyssönkönsönkön palveluiden ohjauksen sönkön sönkön palvelutsönkönsönkön yliesimies", se kun on komeammala kalskahtavampi titteli kuin sairaanhoitaja. Ja lähihoitajat eivät haluaisi pestä vanhusten kakkapyllyjä ja lämmittää niille ruokaa, vaan olla jotakin niinkuin suurta terveyshuoltoalalla titteleiltä, eli jotakin "palvelut sejatoi sönkönsönkön hoidollisen työn palveluvastaava" ja niin ja silleen.


        En tiedä yhtäkään ihmistä, joka soittelisi ambulanssia huvimielessä. Jos sinulla on muka sisäpiiritietoa siitä ( en usko), että minkätyyppiset ihmiset muka eniten käytävät ambulanssipalveluita (sinun mukaasi siis alkoholistit), toivon että sut pistetään viralta ja firmas ei saa yhtään mitään sopimusta minkään kaupungin kanssa, jos ja mikäli levittelet sellaisia asioita netissä tai jos olet töissä jossakin ambulanssialan yrityksessä ja jos levittelet työaioita netissä, samaten toivon, ettet saa mistään koskaan enää mitään töitä... Aika paksuja väitteitä tällä foorumilla, nimittäin! Tosin yllä kai sellainenkin "uudistus" on just tässä 2010-luvun yksityistämisyhteiskunnassa tehty, että ambulansseissakin saattaa istua jopa ihmisiä töissä, joilla ei ole välttämättä mitään terveydenhoitoalan koulutusta - sentään silloinkin 1990-luvulla ja vielä 2000-luvun alussakin siihen saattoi luottaa, että ambulanssia kuljettaa sairaanhoitoalan koulutuksen omaavat, nykyisin välttämättä aina kai ei ole niin, kun Suomi melkein kohta kuin joku Viro.:/


        Perustelepa väitteesi, että miten muka ensihoitohenkilökunnan koulutus on nykyisin Suomessa "kehittyneempi, kuin oli 2000-luvun alussa!?

        1 8 Mitä sitä tosiasiaa kaunistelemaan. Jos otat pääsi pois sieltä peiton alta ja otat selville mitä tällä hetkellä yhteiskunnassamme tapahtuu, ainakin aluksi näin ensihoidon näkökulmasta, kun tänne ahkeraan kommentoit ja vielä suhkot hyökkäävään/loukkaavaan sävyyn.

        Jos saanen tiedustella oletko itse millä alalla töissä, kirjoituksista päätellen et ainakaan hoitoalalla, tai muutenkaan alalla missä kohdataan ihmisiä (näin toivon).

        "Terveydenhuollon ammattihenkilöiden salassapitovelvollisuudesta on säädetty laissa terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle luvatta ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Salassapitovelvollisuus säilyy ammatinharjoittamisen päättymisen jälkeen." Tuossapa valviran lainaus, jos nytten sattuisin olemaan hoito alalla töissä, niin en ole tuonut julki yksityisen henkilön tai perheen salaisuutta, eli minulla ei siis saisi olla omaa näkemystä asiasta?


    • Järjenkäyttösallittu

      Niin ei ne ambulanssit mitään takseja ole. Jos pystyy kävelemään tai vaikka rollaattorilla/pyörätuolilla liikkumaan, niin sinne sairaalaan pääsee taksillakin. Itse olen keski-iässä ja päässyt pari kertaa lanssilla sairaalaan, kun ei ole enää kyennyt edes istumaan missään.

    • järjenkäyttösallittu

      "Tuntuu vaan, että kissan henkikin on paljon arvokkaampi.
      Miksi palokunta hälytetään apuu, jos kissa on puussa."
      Koska se ei olekaan palokunta, vaan Pelastuslaitos ja tehtävä on yrittää pelastaa ihmisten ja eläimien henkiä.

      • Kissan omistaja

        Ambulanssit ovat pelastuslaitoksen kamaa, joten edelleenkin: kissan hyvinvointi on arvokkaampi kuin ihmisten!


      • rgbrtyrbvt
        Kissan omistaja kirjoitti:

        Ambulanssit ovat pelastuslaitoksen kamaa, joten edelleenkin: kissan hyvinvointi on arvokkaampi kuin ihmisten!

        Jos sä olet siellä puussa, niin kyllä palomiehet tulee sun sieltä hakemaan jos et omin avuin pääse.


      • ivgichi
        rgbrtyrbvt kirjoitti:

        Jos sä olet siellä puussa, niin kyllä palomiehet tulee sun sieltä hakemaan jos et omin avuin pääse.

        Vaikuttaa siltä, että sinä olet siellä puussa, etkä saa soitettua apua. Onko näin?


      • kahekasaa

        kisulla on yheksän henkee,jos niistä yhksi meneee nii jää kaheksan


    • Zirra

      Oikein ovat varmaankin toimineet,
      emme kuljeta ketään iän mukaan,
      tai mitä potilas haluaa,vaan sen mukaan
      mitä tutkimuksen jälkeen toteamme,
      emme ole takseja,vaan hätätapaksia varten.
      Harvoin on erimielisyyksiä.
      useimmat humalaisia tai vanhuksia jotka eiät tajua todellisuutta!
      Hienoa että isäsi pääsi hoitoon asianmukaisella taksilla!
      Näin se homma etenee!

      • Naapurin akka

        Naapuri kaatui ja löi päänsä betonin kulmaan, iso reikä päässä. Vaimo soitti ambulanssin. Ambulanssimiehet käski kävellä ambulanssiin ja vähättelivät potilaan vammaa. Ei onnistunut ihan itse kävellä . Oli vakava aivovamma, tehohoitoon ja kuukausien päästä piti opetella puhumaankin uudestaan. Loppuikä pyörätuolissa .
        Jopa minä , vaikka olenkin vain eläintenhoitaja koulutukseltani ,näin siinä vaiheessa että oli tosi kyseessä. Vaikka loukkaantunut oli alkoholin vaikutuksen alainen , hänestä näki että tila on vakava

        Olen sen jälkeen kyseenalaistanut em . henkilöstön ammattitaidon / halun tehdä päätöksiä toisen ihmisen tilan vakavuudesta


      • Kurjaa
        Naapurin akka kirjoitti:

        Naapuri kaatui ja löi päänsä betonin kulmaan, iso reikä päässä. Vaimo soitti ambulanssin. Ambulanssimiehet käski kävellä ambulanssiin ja vähättelivät potilaan vammaa. Ei onnistunut ihan itse kävellä . Oli vakava aivovamma, tehohoitoon ja kuukausien päästä piti opetella puhumaankin uudestaan. Loppuikä pyörätuolissa .
        Jopa minä , vaikka olenkin vain eläintenhoitaja koulutukseltani ,näin siinä vaiheessa että oli tosi kyseessä. Vaikka loukkaantunut oli alkoholin vaikutuksen alainen , hänestä näki että tila on vakava

        Olen sen jälkeen kyseenalaistanut em . henkilöstön ammattitaidon / halun tehdä päätöksiä toisen ihmisen tilan vakavuudesta

        Ikävä tapaus, mutta tuskin yleistettävissä.


      • m...quu
        Naapurin akka kirjoitti:

        Naapuri kaatui ja löi päänsä betonin kulmaan, iso reikä päässä. Vaimo soitti ambulanssin. Ambulanssimiehet käski kävellä ambulanssiin ja vähättelivät potilaan vammaa. Ei onnistunut ihan itse kävellä . Oli vakava aivovamma, tehohoitoon ja kuukausien päästä piti opetella puhumaankin uudestaan. Loppuikä pyörätuolissa .
        Jopa minä , vaikka olenkin vain eläintenhoitaja koulutukseltani ,näin siinä vaiheessa että oli tosi kyseessä. Vaikka loukkaantunut oli alkoholin vaikutuksen alainen , hänestä näki että tila on vakava

        Olen sen jälkeen kyseenalaistanut em . henkilöstön ammattitaidon / halun tehdä päätöksiä toisen ihmisen tilan vakavuudesta

        He kuitenkin ottivat potilaan kyytiin ja kävely saattoi olla myös testi voinnista. Jos ei olisi pystynyt kävelemään eivät olisi häntä siihen jättäneet.


      • Naapurin akka
        m...quu kirjoitti:

        He kuitenkin ottivat potilaan kyytiin ja kävely saattoi olla myös testi voinnista. Jos ei olisi pystynyt kävelemään eivät olisi häntä siihen jättäneet.

        No ,kun se kävely ei sitten ihan onnistunut , luepa tarkemmin. Se olisi voinut olla kuolemantuottamus jos eivät olisi ottaneet.


    • pölhölän touhua

      Pölhölän touhua tuo ambulanssi että menkää taxilla höh.Rikotaan potilaan oikeuksia räikeesti vai onko taxisuharilla terveydenhuollon koulutus.Välimuoto täytyisi löytyä ja sen nimi vaikka lääkintätaxi.

      • Kalliiksi tulee

        ... jos pahoinvoiva ja oksenteleva asiakas viedään taksilla sairaalaan, maksaa asiakas taksin siivouksen!


      • ...........
        Kalliiksi tulee kirjoitti:

        ... jos pahoinvoiva ja oksenteleva asiakas viedään taksilla sairaalaan, maksaa asiakas taksin siivouksen!

        Onko pakko puhaltaa oksennus taksin penkille tai tuuletusaukkoon? Muovipussiin on siisti oksentaa, sen voi ottaa mukaan jos tuntuu oksettavalta. Ettehän te omaa autoannekaan oksentele.

        Oksentelu ja pahoinvointi ei ole mikään syy ambulanssikuljetukseen.


    • etiikka

      No lain mukaan heitteille ei saa jättää jos ihmisen kykeneväisyys pitää itsestään huolta on alentunut... johtuipa se juomisesta taimuusta sitten...

      Eihän se oikealta tunnu....

    • Miris__

      Kerronpa vaan ettei se palokunta tulee kissaa puusta pelastamaan. Viikon saa kissa puusta istua ennenkuin VPK tulee kissan RUISKUTTAMAAN ALAS. Pelastinpa itse sitten kissani.

      • 7jh56t4ge

        No mihin sitä palokuntaa sitten alunperinkään olisi tarvittu, jos kerran onnistuit itsekin pelastamaan kissasi?


    • eimuuta

      Toimeentulotukiasiakkailla korvataan vain kunnallinen terveydenhoito eli jos sairastuu viikonloppuna ja pitäisi matkustaa sata kilometriä hakemaan kunnallista lääkärinhoitoa eikä ole taksiin varaa, niin sosiaalitoimistosta sanottiin, että SOITA AMBULANSSI.

      Yksityinen lääkäriasema olisi sadan metrin päässä, mutta sosiaalitoimisto maksaa vain bussi- / ambulanssikyydin ja kunnallisen terveydenhoidon.

      • työnorja

        Ei tule sympatiaa teille meidän muiden työn verorahoilla eläville. Sori.
        Koita pärjätä tai hae työtä. Työtä me muutkin teemme jotta saamme elämämme maksetuksi jotenkin.


    • 11+5

      Ambulanssikyydin saa jos on taskussa SDP;n, Kokoomuksen tai muun hallituspuolueen jäsenkirja.

      Sama pätee muihin palveluihin tai työpaikkahakuun.

    • hoitsu...

      Olen hoitolalla töissä, soitan ambulanssia melko usein paikalle. Eivät ota helpolla potilasta kyytiin, vaan käskevät menemään taksilla. Ambulanssin tulokin kestää usein jopa tunnin, vaikka en missään pikkukaupungissa asu. Hoitajat lanssista tulevat hammastikut suussaan, eli syövät ihan rauhassa ennenkun tulevat. Tällästa tää on.

      • ----

        kehtaat vielä myöntää että olet hoitaja ja soittelet " melko usein" ambulanssia paikalle? a) ambulanssi arvio tilanteen kohteessa, jos vitaalit kunnossa, potilas pystyy istumaan taxiin jos edes tarvetta päivystyskäynnille ja kävelemään niin minkä v*tun takia sä "tilaat" sen ambulanssi? saat huomattavasti nopeammin sen taxin sille asiakkaallesi. b) ensihoitajien on joskus piikitettävä KIIREETÖN ELI NS; DAVE TEHTÄVÄ JOTTA SAISIVAT SYÖDÄ! tai jos joudut odottamaan sen yt-lasku mummon tai pappasi kanssa yli tunnin, niin tod.näk. ei kiireellinen tehtävä ja lanssi ei istu asemalla sitä tuntia vaan ovat joko suorittamassa tehtävää TAI HÄKE PIIKITTÄÄ KYSEISTÄ TEHTÄVÄÄ! koska kysehän on KIIREETTÖMÄSTÄ TEHTÄVÄSTÄ jotta saadaan se lanssi oikeasti kipeän potilaan luokse jos sattuu alue olemaan esim; tyhjänä, eikä laiteta dave mummukan luokse.. selvitä faktat "hoitaja"...


    • Tiltu tutkii

      Samaa mullekin sanottiin, kun olin mattopuukolla vetänyt syvän haavan käteeni: "Etkö pääse taksilla?"

      • tma

        Etkö sitten päässyt taksilla? Jos jalkasi kantavat, miksi ihmeessä tarvitsisit ambulanssia?!?


      • kaitsu2

        Joo mullakin meni kädestä yksi valtimo poikki peukalon ja etusormen välistä,eikä tullut mieleenkään soittaa ambulanssia. Muijalle sanoin että nyt autoon ja terkkariin.Pidin kättä pään yläpuolella tufferia puristaen käsi muovipussissa. Terkkarissa sain heti avun enkä todellakaan tarvinnut ambulanssikyytiä.Miettikää ihmiset että tarvitsetteko OIKEASTI sitä sairaankuljetusta vai pääsettekö muuten hoitoon. Ambulanssi EI OLE TAKSI.


    • Enska112

      Ambulanssin hoitajat todellakin tutkii ja määrittelee potilaan hoidon tarpeen. Huimaus ja pahoinvointi ei todella ole syy kuormittaa ensihoitojärjestelmää (kuhan vakavat sairaudet on suljettu pois esim neur.)
      Ambulanssin kyytiin pääsee/joutuu sillon kun potilaan tila tarvitsee jatkuvaa seurantaa , lääkitesimistä tms. joita pahoinvointi, oksentelu tai vastaavat ei ole. Vaikka ambulanssi ei ota kyytiin niin ei se sitä aina tarkoita, että ei tarvitse vastaanotolle lähteä vaan sitä, että sinne menemiseen ei tarvitse ambulanssia.
      Pitää muistaa, että ambulansseja on rajallinen määrä ja jos me kaikki vatsatautiset kuljetettaisiin niin ne ketkä oikeasti ampparia tarvitsee saattaa jäädä ilman apua (vakavat peruselintoiminnon häiriöt)
      Tuskin kukaan ensihoitaja kiusallaan jättää kuljettamatta vaan menee annettujen ohjeiden mukaan.

      • lolipop

        Yleensähän ne on ne pahoinvoivat ihmiset ku ei oo ihan normaalia flunssaa tai vatsatautia ja kuolevat kun on katsottu että akuutti hoito "ei ole tarpeen".


      • m..quu

        Juuri oli potilas, joka puhelimitse otti yhteyttä että on vähän huono olo ja alhaiset verenpaineet...
        Näiden tietojen perusteella ei olisi ollut ihan päivystyspotilas.

        Tuli sitten hetken kuluttua tk:een ja otettiin ekg. Olikin fllimmeri ja ambulanssikyyti sh-piiriin samantien. Ihmiset ei aina osaa tarkkaan kertoa millainen "paha olo" on. ja se on hyvin yksilöllistä. Eivätkä osaa tarkentaa vaikka kyseltäisi tarkentavia kysymyksiä. Koska ensimmäsen kerran, missä tarkalleen ottaen, säteilikö kipu jne.
        Toinen voisi soittaa joka päivä että on vähän paha olo ja toinen harvemmin, koska on kyse -todellisesta- pahaolosta, koska se on vaan hieman pahanolon tunnetta- jos ja kun ei osata edes kertoa tarkemmin millaista paha olo on tai missä se tuntuu tms. tai ei haluta hoitajalle kertoa (tällöin ajanvaraus menisi automaattisesti kiireettömän vastaanoton ajanvaraukseen).


      • Esko-Riikka

        Miun mummolla on fllimmeri ja se ajelee ampulansilla aina joka paikkaan pillit päällä! Pitää vaan nykyään tilata ampulansi hyvissä ajoin, kun tulevat niin kovin hitaasti, vaikka sairaala on ihan naapurissa!!

        Muuten mummolla menee ihan hyvin. Sanovat, että fllimmeri ei olis muka hirveen vaarallinen, eikä aina tarttis ajaa ampulansilla joka paikkaan, mutta mummo ajaa silti!!


    • zappe

      Paljon luonnossa liikkuneena en koskaan ole nähnyt kuollutta kissaa puussa.Onkohan turhaa häiritä brankkarien unta.

      • jasaja

        oletko nähnyt jonkun muun kuolleen eläimen puussa?


    • Prkele

      V..tako täälä rutisette tuosta asiasta. Asia on niin että hätäkeskukseen soitetaan nykyään liian herkästi jos vaikka verta vuotaa nenästä tai on tikku kynnen alla ja se on niin perkeleen kipiä että ambulanssilla pitää päästä ja vielä erkoissairaanhoitoon..
      Ottakaa ny järki käteen rutisijat ja ajatelkaa seuraavalla kerralla kun perse vuotaa "todella" paljon verta niin mitä teette... Sillä ambulanssilla voipi olla vaikka potilas jota pitää elvyttää tai joku joka on oikiasti kipiä..
      Näitä rutisijoita kyllä löytyy ja uusavuttomuus kasvaa.. kuumekkin on nykyään sairaalassa hoidettava kun ei kotona osata sitä hoitaa.

      • eimuuta

        Jos sosiaalitoimistosta käsketään soittamaan ambulanssi, jos on sairas ja maksulliseen kyytiin ei ole varaa, niin pakkohan sitä käskyä on totella.


      • 15+15

        Ihmeellinen toi herjautyyli puhua perseestä veren vuotamisesta - etenkin kun minä jonka käsialaa ei ole aloitus, kerroin ketjussa tarinani, että minä olisin uollut veren vuotoon suolistosta, JOS en olisi itse vaatinut aikoinaan ambulanssikyytiä, eikä ollut turha vaatimus, kun sen jälkeen vietin melkein kuukauden keskussairaalan osastolla ja sain diagnoosikseni harvinaisen fyysisen sairauden, jota yksikään terveyskeskuslääkäri ei olisi edes osannut diagnosoida.


        Jos täällä joku pelleilee, niin vähän liian vakavilla asioilla. Ihmisten terveysasioilla leikkiminen ainakaan pilkkaamalla julkisella internetin palstalla on idioottimaisuuden ja sivistymättömyyden huippu. Sen sijaan JOS aloituksen laatinut kirjoitti aloituksensa normaalin keskusteluintressin mielesssä, niin kaikki voima ja tsemppi hänelle, koska aloituksen tarina kuulostaa surulliselta.


      • m...quu

        Yksi ongelma on terveyskeskuksen numeron löytäminen. Se ei enää ole jonkin kunnan terveyskeskus vaan ehkä jonkin keski-tms. terveydenhuollon kuntayhtymä tms. 112 kaikki tietää. Antavatko sieltä tarvittaessa sitten oikean numeron johon soittaa? Ei kaikilla ole nettiä josta selailla tietoja?


      • Aivot on aika jees.
        m...quu kirjoitti:

        Yksi ongelma on terveyskeskuksen numeron löytäminen. Se ei enää ole jonkin kunnan terveyskeskus vaan ehkä jonkin keski-tms. terveydenhuollon kuntayhtymä tms. 112 kaikki tietää. Antavatko sieltä tarvittaessa sitten oikean numeron johon soittaa? Ei kaikilla ole nettiä josta selailla tietoja?

        Miten olisi 0100100? Niillä on se kuuluisa netti ja voivat jopa sinne terveyskeskukseen ihan yhdistää jos näpyttely on liian vaikeaa.


    • TITTILIINA

      MIKSI MEILLÄ ON SIT AIVAN TURHAA AMBULANSSIA JA LÄÄKÄREITÄ TERVEYSKESKUSSESSA JOS EI AUTETA SAIRAITA IHMISIÄ.MISTÄ ME VERONMAKSAJAT MAKSETAA ANNETAAN NEKIN RAHAT HERROILLE.

      • Enska112

        Ne vähäiset ambulanssit ajaa niitä potilaita mitä sitä kyytiä tarvitsee. Flunssat, kuumeet, normaalit muutamia tikkejä vaativat haavat ei tarvitse jatkuvaa seurantaa ja sitä myöten ei myöskään ambulanssia.
        Joku tuolla jo rutis, että ambulanssin tulo kestää tunnin ja sitten tullaan hampaita kaivellen juuri syöneenä. No minäpä valoitan hieman. Kyydit luokitellaan A-D kiireellisyys luokkiin joista tuo D siis kiireettömin. Tuo tunnin viive saattaa johtua siitä, että kyseinen ambulanssi on ajanu kiireellisempiä tehtäviä. Saattaa tulla yllätyksenä jollekkin, mutta myös ensihoitajien on joskus syötävä ja kun meillä ei ruokatunteja ole niin kiireisinä päivinä valitettavasti joutuu välillä käydä ns "kiireettömien" kyytien välissä syömässä. Jos tulee tai on päällä A tai B tehtävä niin sillon ei syödä oli se nälkä sitten kuinka kova tahansa.
        Ja joskus saattaa jossain terkkarilla tai muualla seisoa parikin ambulanssia vierekkäin ilman töitä...se suotakoon niille jos on rauhallisempi päivä, kyllä ne sit taas seuraavassa vuorossa ajaa kellon ympäri. Kokemusta on.


    • Näin ennen

      Lähes 30 vuotta sitten olin pyöräilemässä ja auto ajoi stop merkin takaa päälle.
      Tajuhan siinä lähti, mutta ei siinä mitään ambulansseja alettu tilaamaan.
      Kun heräsin tajuttomuudesta, niin ihmettelin, että mitä täällä oikein on tapahtunut ja olin siinä jo lähdössä pyörällä kotia päin, mutta pyörä mokoma oli senverran vääntynyt, ettei sillä pystynyt ajamaan.
      Tavallisella autokyydillä sitä ensiapuun mentiin.
      Ei silloin mitään kännyköitä kellään vielä ollut, kuten nykyään on jokaisella vähintään 1 ja useimmilla jo 2 kännykkää mukana.

    • Jukkis81

      Tuota, minä olen vähän eri linjoilla. Mielestäni Ambulansseja voisi karsia ja paljon. Niitä ei todellakaan tarvita tätä määrää. Minulla on etenevä ja kuolemaan päättyvä sairaus. Olen ilmoittanut kaksi vuotta sitten, että minulle ei tarvitse ambulanssia tilata, haluan kuolla kotona, kun aika on. Onneksi tyypillisin kuolema on sydänpysähdys, joten eipä ne ehtisikään elvyttämään. Ainoa murhe on että lapset ovat noin pieniä vielä, mutta kyllä ne pärjää, onhan ne fiksuja ja niillä on oikein tiikeri-äiti hoivaamassa.

      Olen muutaman kerran tarvinnut ambulanssia, kahdesti tuli, yhden kerran ei lähetetty tulemaan. Onneksi vaimo oli kotona, ajoi minut autolla suoraan keskussairaalalle. Nousin autosta ja lyyhistyin siihen pihalle. No kantoivathan ne sisään.

      Kaupunkini terveyskeskuksen palveluja en käytä, paitsi apteekki uusinee nuo lääkkeet tk-lääkärärillä. Mutta en tarvitse huuhaa-hoitoa tk:ssa tai huuhaa-tulee miten sattuu - kuljetusta ensiapuun. Tuosta tulemattomuudesta suuttuneena päätin, etten tarvitse enää tuon laitoksen palveluja. Ajan itse autolla keskussairaalan kontrolliin kun tarve, ambulanssilla ei tarvitse minua kuskata. Jos en pysty itse ajamaan, on loppu niin lähellä, ettei kannata lähteäkään.

      • taf

        Paljonko sinulla on elinaikaa?


      • Jukkis81
        taf kirjoitti:

        Paljonko sinulla on elinaikaa?

        Elinaikaa on luvattu vielä 2-5 vuotta riippuen sairauden etenemisestä, lääkärin mukaan tilanne voi muuttua nopeastikin. Tällä hetkellä pystyn vielä n 10 km pyörälenkkiin, uinti on kielletty, samoin hengästyminen. Kai tuohon uuden pumpunkin voisi vaihtaa, mutta nykyisessä jonotuksessa se on toivotonta. Minä olen toivoni sen suhteen jo menettänyt. Kun aika on, se on ja sillä siisti.

        Vaimon ja sukuni kanssa asiat on puhuttu ja sovittu. Lapsille (8 ja 11) on kerrottu että iskä on vakavasti sairas mutta jaksaa olla vielä teidän kanssa. Vanhempi on itse kysynyt milloin pitää soittaa ambulanssi. Sanoin että sanon jos pitää soittaa. Jos en voi sanoa, soita äidille. Ainakin vielä on tyytynyt siihen.


      • m..quu

        Tiesivätkö ambulanssissa perussairaudestasi, jota et viestissäsikään maininnut? Kaikki tiedot ovat oleellisia, eivät ole ajatuksenlukijoita!


    • Hyvä palvelu

      Kyllä sen ambulanssin saa, ollaan aina kaverin kanssa puistossa kittaamassa viinaa ja usein meillä menee vähän yli ja toinen meistä menee ihan tajuttomaan tilaan ja sitten se joka on vielä ylhäällä tilaa ambulanssin ja on kyllä joka ikinen kerta tullut ambulanssi kun ollaan vatsahuuhtelua tarvittu.

      • gtrgrrr

        No niin tajuton ei pysty menemään taksilla.


    • 121212123

      Näin pääset lanssiin. Toimi seuraavasti:

      -älä koskaan ITSE soita ambulanssia, vaan käske toisen sen tehdä.
      -kun ambulanssi saapuu, valittele voimakasta kipua ja kerro, että et pysty kävelemään
      -ole nöyrä, älä provosoi ensihoitajia
      -älä tee omia diagnooseja
      -anna kivuista epämääräiset tuntomerkit ja tosiaan.. näyttele sairasta ja kivuliasta..


      Ja lanssi vie varmasti


      t. hoitsu

    • Diipadapaa

      Suurimmassa osassa maata ei ole ambulansseja pilvin pimein vaan mitotus on hyvinkin tiukka ja sitä seurataan KOKO AJAN. Jos jossain sattuu vaikka useamman hengen kolari pitää paikalle saada HETI USEAMPI yksikkö. Mitenkäs sitten jos ne ovatkin kuskaamassa näitä muuten vaan huonovointisia jossain kilometrien takana? Ambulanssin tulo mitoitetaan kiireellisyyden mukaan ja he tekevät saman arvion paikanpäällä. Jos kuljettavat kiireettömän kyydin ja tulee todellinen kiirekyyti alla niin matka vaihtuu taksiin vaikka kesken. Koska tämä on järjetöntä niin parempi ihan taksilla tulla alunpitäen.

      Ihmiset Lapissa ja saaristossa tajuavat onneksi edes että kuljetus tulee kun on OIKEA hätä. Isossa osassa maata toimii yksityisiä ambulanssifirmoja joissa myös hyvin koulutettu henkilöstö ja jos heillä ei ole 100% sopimusta hätäkeskuksen kanssa niin he kuljettavat heppoisemmilla kriteereillä. Aivan sama se on päivystyksessä että tehdään kiirearvio ja jos todetaan ettei kiirettä ole niin ne hengenhädässä olijat menevät edeltä. Näin se menee.

      • terveisiä lapista

        Täällä se Aslakin lääkärit tulevat helikopterilla tai autolla kotipihaan. kun päivystykseen on 300 km. Ei sitä kuumeen tai pahoinvoinnin takia minnekään lääkäriin soitella!!!


      • Mitäs

        Mitäs jos olis nimetty lanssi niille A ja B keissille erikseen, eikä lähtis C ja D keikoille ollenkaan. Ei tarvis riidellä että kuka ajaa ja mitä.


      • priorisointi
        Mitäs kirjoitti:

        Mitäs jos olis nimetty lanssi niille A ja B keissille erikseen, eikä lähtis C ja D keikoille ollenkaan. Ei tarvis riidellä että kuka ajaa ja mitä.

        Niin on jo ja silti ne välillä loppuu kesken.


    • 1+17

      Häiritsee tossa kirjoituksessa joriseminen alkoholisteista...


      Siltä osin olen tekstin kanssa samaa mieltä, että ambulanssikyytiä ei välttämättä kukaan vakavasti sairas yllättäen vakavasti fyysisesti sairastunut saa edes hengenhädässä Suomessa, kun olen aikoinaan todella itse ( jos olisi tarvis, voisin vaikka todistaa asian, että en puhu p*skaa enkä tässä tarinoi) meinannut menettää henkeni kerran, kun minut vähän päälle parikymppisenä vakavasti sairaana käännytettiin terveyskekusksesta viikoiksi kitumaan kotiin ja odottamaan terveyskekuslääkäriaikaa, ja olen melko nuori, mutta se ei ollut mieltä ylentävä kokemus Suomen valtiosta. Yksi siinä sarjassa kokemuksiani tästä Suomen valtiosta, että en enää _vaikka tahtoisinkin_ ja suren uskoni menettämistä valtioon koska on inhottavaa menetttää ylevyyttään ja uskoaan isänmaahan, pysty uskomaan suomalaispoliitikkojen väitteitä siitä, että tämä olisi hyvinvointivaltio tämä Suomi. No minä pääsin ambulanssilla keskussairaalaan sitten lopulta siten, että menin sukulaisen kanssa terveyskeskukseen, istuin paareile ja kieltäydyin poistumasta, ennen kuin minut viedään ambulanssilla keskussairaalaan - sitä ennen olin vuotanut viiikkoja verta suolistosta ja mikään ruoka eikä edes vesi ei ollut pysynyt sisällä, mutta olin kiltisti noudattanut terveyskeskusksen sairaanhoitajan ohjetta mennä kotiin odottelemaan, että jokumikälie lääkäri soittaisi, joka ei koskaan soittanut ja sitten oli pakko mennä takaisin sinne terveyskekukseen. No kun lanssilla pääsin sitten lopulta keskusssairaalaan, mun mm. crp- arvon todettiin olleen lähemmäs 300 (terveellä crp on luku 1) ja makasin kuoleman rajamailla monta viikkoa keskussairaalassa puolitiedottomana, kunnes sitten lopulta lukuisten tutkimusten jälkeen ja hematologiselle keskussairaalassa siirron saaatunia keskussairaalan lääkäri totesi minulla melko harvinaisen fyysisen elinikäisen autoimmuunisairauden, johon ei kuole lääkityksellä, mutta henki olisi mennyt, jos terveyskekusksen sairaanhoitajaa olisin vielä kuunnellut. Jos en olisi itse sukulaisen kanssa vaatinut ambulanssikyytiä, olisin kuollut. Sen tietävät keskussairaalan lääkäritkin.


      Kissa jos menee puuhun, sitä ei kenenkään tartte sieltä pelastaa alas. Se osaa itse tulla alas, jos on puuhun mennytkin.

      Alkkiksiksi herjaaminen on törkeää. Suomi24:n etusivulle ja saitin moderoinnille sellainen vinkki.

    • A.V.S

      Juoppouskin on sairaus samalla lailla kun ylen syönneet 150 kiloiset keijukaisetkin. Eivät tarvii ampulanssia vaan suuren hinausauton.

    • Ellu 36

      En jaksanut lukea loppuun Diipadaan raamattua!

    • skljiogjerijheor

      zirran lause osoittaa käsittämättömän röyhkeää ja ylimielistä asennetta:
      "emme ole takseja,vaan hätätapaksia varten.
      Harvoin on erimielisyyksiä.
      useimmat humalaisia tai vanhuksia jotka eiät tajua todellisuutta!"

      Eivät tajua todellisuutta??!! Kun ennenvanhaan olisi voinut ambulanssilla päästä sairaalaan kun se kerran paikalle tuli niin on erittäin raivostuttavaa tuollainen asenne että "ei tajua todellisuutta" kun nykyään kovien arvojen vallitessa ei niin tapahdukaan vaan lanssikuski päättää otetaanko kyytiin vai ei.

      Ja jokatapauksessa ei sillä vanhuksella ole edes sitä lanssikuskin koulutusta arvioida kuuluuko hänelle ambulanssi- vai taksikyyti ja kuitenkin sinä olet solvaamassa häntä että "ei tajua todellisuutta!"
      Nykyajan "todellisuutta" on vaikea ymmärtää kenenkään rehellisen henkilön, raha määrää kaikessa vaikka pitäisi olla hyvin tiedossa että raha on hyvä renki mutta huono isäntä!

      Sinä et kuulu ambulanssikuskiksi etkä mihinkään muuhunkaan palveluammattiin asenteesi perusteella, mene vaikka metsään potkimaan kantoja 8aatanan kus1pää!!

    • Törkeää

      Totta puhut. Ei ole ihmisen eikä etenkään vanhuksen henki minkään arvoinen Suomen maassa nykyään.

    • kun ei ihmiset tiedä

      Hei turhaa te ensihoitajia syytätte, menkää valittamaan päättäjille, ei ole meidän vika että niin pitää toimia, meidän tulee noudattaa myös meille annettua ohjeistusta. Ambulansseja tarvitaan hätätapauksiin. Jos pystyy kävelemään itse ja yleistila ei ole hengenvaarallinen voi mennä taksilla. Ambulanssi ei ole mikään taksi vaan varattu oikeita hätätapauksia varten! Ja se, että joku sanoi, että ambulanssi kuskit kävelyttivät autoon, niin jos itse pystyy kävelemään niin ei aleta kantotuolissa viemään, myös tässä ensihoitajat arvioivat potilaan yleistilaa kun kävelyttävät, toki jos tila romahtaa niin kannetaan paareilla tai kantotuolilla. Ei me palvelijoita olla, ai että oikee kantaakin pitäisi terve ihminen.

      • Henki katkolla

        Sattuipa tapaus että nousi korkea kuume ja päätä särki niin ettei kyennyt sängystä liikahtamaan mihinkään. Yrjöt lensi heti kun yritti nousta. Naapuri soitti ambulanssin ja hetken siinä ensihoitajat tutkivat ja sanoivat että se on migreenikohtaus.
        Mielestäni kuume ei kuulu migreeniin, mutten jaksanut heitä vastustaa. kertoivat kyllä että tilanteen huonontuessa, soita taksi.
        Tunnin päästä olin jo siinä kunnossa että pää tuntui räjähtävän ja naapuri taas otti ja soitti sitten sen taksin kun en lanssin kyytiin kelvannut.
        Onneksi oli sellainen taksi jossa oli paarit. Sairaalassa todettiin aivokalvontulehdus.
        Hengissä selvisin mutta lasku tuli ambulanssikuljetuksesta ja tietysti taksista.
        Mielestäni tuo ensihoitajien käynti oli sellainen ettei mieli olis tehnyt maksaa yhtään mitään. Ihmettelinkin hieman sitä laskua kun minua ei kuitenkaan kuljetettu mihinkään.
        Kai se on sitten nykykäytäntö että ambulanssin käynnistäkin peritään maksu vaikkei mitään apua saisikaan.
        No, loppu hyvin, hoidosta huolimatta.


    • kissa tulee itse

      On tosi vaikeaa saada ambulanssia ihmiselle, joka pystyy itse puhumaan.

      Noita kissoja minäkin olen ihmetellyt. Kyllä kissa puusta alas tulee ennen kuin kuolee janoon ja nälkään. Sen ymmärrän, että jotain pytonia etsitään kerrostalosta. Se on vaarallinen ihmisellekin. Samoin ymmärrän, että lehmiä autetaan suosta jne.

    • maxalt rapitab

      Sairastan basilaarimigreeniä ja kohtaus alkaa voimakkaalla pahoinvoinnilla. Kohtaus tuli yöllä ja en ennätänyt tukehtua sänkyyn vaan sain soitettua ensihoitoon. Ja jopa ovenkin auki. Mulle oli lähetetty tämä D-amululanssi jolla ei ole kipu- ja relaksantin pisto-oikeutta vaikka kerroin mikä on.
      Mittasivat verenpaineen , vaihtoivat lakanat ja toivat oksennussankon ja siinäpä se sitten olikin.
      Kyytiä tarjottiin lähimpään sairaalaan 70 km ja oletettu jonotusaika 6-8 tunita.
      Lasku tästä meni väärään osoitteeseen.

      Taksi ei todellakaan ota pahoivoivaa migreenipotilasta kyytiin.

      Kärsin sen nahoissani siis mutta nyt todellakin muistan korostaa että pitää pystyä pistämään !

    • karu totuus

      Tuo on niin totta. reilu puoli vuotta sitten äiti joka sairasti aivosyöpää soitti ambulanssin kovien selkäkipujen vuoksi. Paikalla käytiin ja ainoastaan kipupiikki annettiin vaikka lämpöäkin oli ja kipu oli sietämätöntä. Äiti soitti sitten itse aamulla taksin ja sairaalassa todettiin verenmyrkytys ja keuhkokuume. myöhemmin tuli vielä aivoinfarkti. Hoitoja ei enää voitu jatkaa huonon yleiskunnon vuoksi ja äiti joutui saattohoitoon kunnes nukkui pois.

    • Mikä_onkaan

      ambulanssikopterien yleisin kyyditettävä, keski-ikäinen, pulska, itsensä melkein hengettömäksi ryypännyt äijä...

    • epätietoisuus

      Ihmisten epätietoisuus hoitoalan ohjeistuksista saavat potilaat ajattelemaan juuri noin " kun ei saa ambulanssia". Se on aina hoitajien vika kun ei käytäntöjä tiedetä. Pitäisi ottaa asioista ensin selvää ennen kun aletaan haukkumaan. Ei ketään tahallaan haluta kiusata ja sanoa että mene taksilla, mutta tosi on että ambulanssi ei ole taksi!

      • Hoitsut pohjasakkaa

        Hoitajat voisivat joskus olla hereillä työpaikalla, eikä maata aina kahviossa tai pyöriä pilleripäissään.


    • my savannah

      Jotenkin viestistä paistaa läpi kissojen ja alkkisten halveksivuus. Ihanan kissan omistajana vain pistää silmään.

    • ddd

      Ikäviä asioita ed. mainitut, mutta ei koko ensihoitojärjestelmää voi haukkua yksittäisitä tapauksista. He tekevät hienoa työtä, kunnioitan. Epäasiallisuuksista ja hoitovirheistä voi ottaa yhteyttä esim. potilasasiamieheen.

    • So many lost of live

      Moi, olen samaa mieltä. Omat kokemukseni ovat vastaavanlaiset.Minulla on Hortonin neuralgia (sarjoittunut päänsärky) ambulanssi vei kyllä sairaalaan ja annettiin tabletteja mistä ei kyseisestä sairaudesta ole mitään hyötyä. Oli talvi -15 pakkasta. Ylläni oli vain verkkarit ja t paita mutta kylmästi pistivät kävelemään kotiin 3 km päähän. Kokemukseni ambulanssin kyytiin ovat tosi huonot.Esim. minulla oli kaksi päivää ollut rinta kipuja. Ambulanssi kyllä tuli,mutta käskivät vain seisomaan että pysynkö pystyssä ja naureskelivat eivätkä ottaneet edes sydän filmiä ja toivottivat hyvää päivän jatkoa vaikka kipu jatkui ja pääsin seuraavana päivänä taxilla sairaalaan.

      • esh

        "Ylläni oli vain verkkarit ja t paita mutta kylmästi pistivät kävelemään kotiin 3 km päähän"

        Taksilla on tarkoitus palata kotiin sairaalasta tai sitten saada kyyti jotenkin muutoin, ei ambulanssi ala tekemään mitään eestaas-kyytejä.

        Ei varmastikaan sairaalassa ole sanottu että mene kävelemällä kotiin.

        Ambulansseja tarvitaan kiireellisiin tapauksiin, sitten on vielä nämä ei niin kovin kiireelliset, mutta mikään taksi ambulanssi ei ole.

        Takoitatko tuolla kommentillasi jota lainasin, että ambulanssin olisi pitänyt sinut kyyditä takaisinkin?


      • So maqny lost of lif
        esh kirjoitti:

        "Ylläni oli vain verkkarit ja t paita mutta kylmästi pistivät kävelemään kotiin 3 km päähän"

        Taksilla on tarkoitus palata kotiin sairaalasta tai sitten saada kyyti jotenkin muutoin, ei ambulanssi ala tekemään mitään eestaas-kyytejä.

        Ei varmastikaan sairaalassa ole sanottu että mene kävelemällä kotiin.

        Ambulansseja tarvitaan kiireellisiin tapauksiin, sitten on vielä nämä ei niin kovin kiireelliset, mutta mikään taksi ambulanssi ei ole.

        Takoitatko tuolla kommentillasi jota lainasin, että ambulanssin olisi pitänyt sinut kyyditä takaisinkin?

        Olen itse lähihoitaja ja tiedän mitä ammatillinen etiikka tarkoittaa.En luonnollisestikaan tarkoita että ambulanssin olisi minut kotiin kyydittävä. Mutta on muitakin vaihtoehtoja. Esim taxi seteli, tein asiasta valituksen jonka hyöty oli se että korkeampi taho sairaalassa esitti anteeksipyynnön ja päivystyksessä oleva lääkäri sekä hoitajat saivat varoituksen. Mene itse kävelemään noissa varustuksissa talvipakkasella ja kerro kokemuksistasi!!!


      • 15+11
        esh kirjoitti:

        "Ylläni oli vain verkkarit ja t paita mutta kylmästi pistivät kävelemään kotiin 3 km päähän"

        Taksilla on tarkoitus palata kotiin sairaalasta tai sitten saada kyyti jotenkin muutoin, ei ambulanssi ala tekemään mitään eestaas-kyytejä.

        Ei varmastikaan sairaalassa ole sanottu että mene kävelemällä kotiin.

        Ambulansseja tarvitaan kiireellisiin tapauksiin, sitten on vielä nämä ei niin kovin kiireelliset, mutta mikään taksi ambulanssi ei ole.

        Takoitatko tuolla kommentillasi jota lainasin, että ambulanssin olisi pitänyt sinut kyyditä takaisinkin?

        Sivusta. Ei joo varmaan missään sairaalassa "sanota" kenellekään, että "mene kävelemällä kotiin", mutta ei siellä myöskään oteta huomioon esimerkiksi sitä, että kaikki vakavasti sairaat asiakkaat eivät ole niin varakkaita, että voisivat tosta vaan tilata taxin. "Kolmen kilmetrin" taximatka tosin vielä maksaa sen verran vähän, että köyhäkin pystyy sellaisen kustantamaan, mutta jos sairaalasta uloskirjoitettu kuka tahansa vakavasti fyysisesti sairas olis laitettu vakavasti sairas kävelemään(?!?) kotiin kolmekin kilometriä viidentoista asteen pakkaskelillä Suomessa pelkissä verkkareissa, se on todella jo rahastusta ja heitteille jättö.


        Joo sen olen ymmärtänyt,että ei ees- taas- kyytejä, kun en veronmaksajien kantasuomalaisena nuorena olis aikoinaan saanut hyvin vakavassa tilaneessa edes yhdensuuntaista ambulanssimatkaa keskussairaalaan paitsi erittäin ison metakan jälkeen, kun vaaafin terveyskekusrinkkreita ottamaan minusta verikokeet ja kieltäydyin poistumasta terveyskekuksesta. Ja itse sekin maksettu se matka ihan oman perheeni rahoista. Silloin joitakin muutamia vuosia sitten ne mulle kuolemankielissä ambulanssissa maanneelle tyrkytti kyllä siinä lanssissa jo mun puolitiedottomana kivuista ollessa jotain v*tun lomaketta, että jotain en muista enää, mutta joku muka 14 euroa jäis omavastuuta, ja kyllä- mun vanhemmat maksoi senkin, kun itse olin opiskelija erittäin pienituloinen. Hintana oli se, että olen hengissä.


        En tiedä mikä p*skapää olet, mutta ainakin mun synnyin- Suomessa 1980- ja 1990-luvulla; synnyin 1970-luvulla, ei tarttenut edes kysellä, että kyyditseekö ambulanssi sairaalasta kotiutuvat, koska asia oli itsestään selvä, että tottakai veronmaksajille on a,mbulanssipalvelut. En ole rasisti ( vihaan kaikenlaista rasismia), ja inhoan itseäni että edes sanon seuraavan lauseen, mutta ehkäpä myös osin siitä syystä, että tän Suomen tuet nykyisin menee rättipäille ja vaikka virolaisille jotka ei edes asu tässä maassa tai suuremmin maksa tänne verojaan, niin siksi Suomen valtion veronkanto ei kestä omille kansalaisilleen enää edes normaaleita palveluita. Ja ei mitään rättipäitä vastaan, mutta ihmettelen, että miksi Suomen katukuvassa on niin paljon ulkomaalaistaustaisia lastenvunija lykkiviä ihmisiä nykyisin, jotka eivät tee päivisin mitään, eivätkä puhu tai osaa edes tämän maan kieltä, mutta jotka käyttäytyvät vaikka Suomen sosiaalitoimistoissa kuin maailman omistajat. Suomalaisten veronmaksajien kersat on syntyessään jo maksaneet valtiolle ne palvelut, jotka kuuluu saada, esim. sairaana ollessaan. Eikä suomalaisten vanhusten pidä joutua kärsimään siitä, että Suomi haluaa elättää virolaisia tai mistä lie tänne tulleita, jotka on tuilla tulleet tähän maahan elämään. Eikä mitään vastaan vaikka rättipäätä, joka lukee yliopistosta tutkinnon ja tulee tänne Suomeen tutkijana maksamaan veroja, mutta erittäin paljon vastaan on sitä, että jos itse ei saa mitään sosiaalitukia, niin että jonkun minkä lie ulkomaalaisen penikoita joka ei tee edes töitä hoidetaan suomalaisissa lastentarhoissa ja että ne suomalaiset veronmaksajat jotka rahoittavat kyseisen ilon, eivät suomalaiset vanhukset saa mitään palveluita.

        Enemmän tuen vaikka Tina Rosenbergia kuin rasseliini Simon Eloa, mutta kyllä sekin on fakta, että jonnekin ulkomaalaisten viemäreihin suomalaisten tavisveronmaksajien rahat menee.


        JOS joku ei saa edes ambulanssia pyydettäessä ja jos joutuu KUKAAN vakavasti sairas soittamaan taxin omakustanteella siksi, että terveydenhuolto "säästää", niin mieluummin ei mamuille kotihoidontukia ja etuuksia, jos kerran on niin, että niin huonosti on tän maan taloustilanne.


      • myöskin esh.
        So maqny lost of lif kirjoitti:

        Olen itse lähihoitaja ja tiedän mitä ammatillinen etiikka tarkoittaa.En luonnollisestikaan tarkoita että ambulanssin olisi minut kotiin kyydittävä. Mutta on muitakin vaihtoehtoja. Esim taxi seteli, tein asiasta valituksen jonka hyöty oli se että korkeampi taho sairaalassa esitti anteeksipyynnön ja päivystyksessä oleva lääkäri sekä hoitajat saivat varoituksen. Mene itse kävelemään noissa varustuksissa talvipakkasella ja kerro kokemuksistasi!!!

        Olisit voinut pyytää lääkäriltä tod.siitä että tarvitset taksikuljetuksen kotiin, maksaa ensin itse (omavastuu tietysti) ja loput sitten saada KELA-korvauksena takaisin. Jaetaanko taksiseteleitä nykyisin sairaalan ensiavussa? Ei meillä ainakaan......


      • So many lost lives
        myöskin esh. kirjoitti:

        Olisit voinut pyytää lääkäriltä tod.siitä että tarvitset taksikuljetuksen kotiin, maksaa ensin itse (omavastuu tietysti) ja loput sitten saada KELA-korvauksena takaisin. Jaetaanko taksiseteleitä nykyisin sairaalan ensiavussa? Ei meillä ainakaan......

        Meillä kyllä sairaalassa annetaan taxi seteli jos potilas on joko kyvytön terveydentilan tai maksukyvyttömyyden perusteella. Jos teidän sairaalassa ei ole samaa käytäntöä, niin siihen sairaalaan ei ole mitään asiaa. Kerrotko mistä sairaalasta on kyse?Minun tapauksessani sairaalan johto perusteli varoitukset potilaan heitteille jätöstä. Taidat olla eläin lääkäri, tai joku siivooja kun et edes sen vertaa tunne terveydenhuollon asetuksia.


      • --------------------
        15+11 kirjoitti:

        Sivusta. Ei joo varmaan missään sairaalassa "sanota" kenellekään, että "mene kävelemällä kotiin", mutta ei siellä myöskään oteta huomioon esimerkiksi sitä, että kaikki vakavasti sairaat asiakkaat eivät ole niin varakkaita, että voisivat tosta vaan tilata taxin. "Kolmen kilmetrin" taximatka tosin vielä maksaa sen verran vähän, että köyhäkin pystyy sellaisen kustantamaan, mutta jos sairaalasta uloskirjoitettu kuka tahansa vakavasti fyysisesti sairas olis laitettu vakavasti sairas kävelemään(?!?) kotiin kolmekin kilometriä viidentoista asteen pakkaskelillä Suomessa pelkissä verkkareissa, se on todella jo rahastusta ja heitteille jättö.


        Joo sen olen ymmärtänyt,että ei ees- taas- kyytejä, kun en veronmaksajien kantasuomalaisena nuorena olis aikoinaan saanut hyvin vakavassa tilaneessa edes yhdensuuntaista ambulanssimatkaa keskussairaalaan paitsi erittäin ison metakan jälkeen, kun vaaafin terveyskekusrinkkreita ottamaan minusta verikokeet ja kieltäydyin poistumasta terveyskekuksesta. Ja itse sekin maksettu se matka ihan oman perheeni rahoista. Silloin joitakin muutamia vuosia sitten ne mulle kuolemankielissä ambulanssissa maanneelle tyrkytti kyllä siinä lanssissa jo mun puolitiedottomana kivuista ollessa jotain v*tun lomaketta, että jotain en muista enää, mutta joku muka 14 euroa jäis omavastuuta, ja kyllä- mun vanhemmat maksoi senkin, kun itse olin opiskelija erittäin pienituloinen. Hintana oli se, että olen hengissä.


        En tiedä mikä p*skapää olet, mutta ainakin mun synnyin- Suomessa 1980- ja 1990-luvulla; synnyin 1970-luvulla, ei tarttenut edes kysellä, että kyyditseekö ambulanssi sairaalasta kotiutuvat, koska asia oli itsestään selvä, että tottakai veronmaksajille on a,mbulanssipalvelut. En ole rasisti ( vihaan kaikenlaista rasismia), ja inhoan itseäni että edes sanon seuraavan lauseen, mutta ehkäpä myös osin siitä syystä, että tän Suomen tuet nykyisin menee rättipäille ja vaikka virolaisille jotka ei edes asu tässä maassa tai suuremmin maksa tänne verojaan, niin siksi Suomen valtion veronkanto ei kestä omille kansalaisilleen enää edes normaaleita palveluita. Ja ei mitään rättipäitä vastaan, mutta ihmettelen, että miksi Suomen katukuvassa on niin paljon ulkomaalaistaustaisia lastenvunija lykkiviä ihmisiä nykyisin, jotka eivät tee päivisin mitään, eivätkä puhu tai osaa edes tämän maan kieltä, mutta jotka käyttäytyvät vaikka Suomen sosiaalitoimistoissa kuin maailman omistajat. Suomalaisten veronmaksajien kersat on syntyessään jo maksaneet valtiolle ne palvelut, jotka kuuluu saada, esim. sairaana ollessaan. Eikä suomalaisten vanhusten pidä joutua kärsimään siitä, että Suomi haluaa elättää virolaisia tai mistä lie tänne tulleita, jotka on tuilla tulleet tähän maahan elämään. Eikä mitään vastaan vaikka rättipäätä, joka lukee yliopistosta tutkinnon ja tulee tänne Suomeen tutkijana maksamaan veroja, mutta erittäin paljon vastaan on sitä, että jos itse ei saa mitään sosiaalitukia, niin että jonkun minkä lie ulkomaalaisen penikoita joka ei tee edes töitä hoidetaan suomalaisissa lastentarhoissa ja että ne suomalaiset veronmaksajat jotka rahoittavat kyseisen ilon, eivät suomalaiset vanhukset saa mitään palveluita.

        Enemmän tuen vaikka Tina Rosenbergia kuin rasseliini Simon Eloa, mutta kyllä sekin on fakta, että jonnekin ulkomaalaisten viemäreihin suomalaisten tavisveronmaksajien rahat menee.


        JOS joku ei saa edes ambulanssia pyydettäessä ja jos joutuu KUKAAN vakavasti sairas soittamaan taxin omakustanteella siksi, että terveydenhuolto "säästää", niin mieluummin ei mamuille kotihoidontukia ja etuuksia, jos kerran on niin, että niin huonosti on tän maan taloustilanne.

        15 11

        Ajat ovat muuttuneet. Mainitsemanasi ajankohtana ambulanssikuskit olivat juurikin kuskeja, eivät hoitajia. Tarkoituksena oli vain kyyditä, ei hoitaa. Ambulanssin saaminen ei kuulu kansalaisen perusoikeuksiin tilanteessa kuin tilanteessa. Jos olet sairas, niin ei luulisi siinä vaiheessa taksikulujen paljon painavan mieltäsi... Miksi kaikkien veronmaksajien pitäisi osallistua ambulanssikustannusten maksuun, kun kyytejä tilaillaan "Mutta kun minä tahdon!" -periaatteella.


    • vähän OT

      Jollain mennyt sekaisin serppi ja lasko. Siis ei se ole välttämättä se serppi terveillä ykkönen, voi olla korkeampikin

      • 15+15

        CRP arvo on terveellä luku 1. Sinunko mielestäsi CRP- arvon esimerkiksi 280 saava on terve ja muka ilman mitään hengenmenetyksen vaaraa? Tosin sen ymmärrän, että ei täällä varmaan hoitoalan ihmiset kirjoittele, herjausta koko foorumi Suomi24. Itse en ole mitenkään terveydenhoitoalalla, mutta CRP- arvon ollessa 280 ihminen pitää laittaa kiireesti keskussairaalaan. Itsellläni, kun olin siinä tilanteessa, olin vuotanut suolistoni puolityhjäksi verestä, edes vettä ei voinut juoda tai puhuattakaan että syödä mitään, koska nieleminen sattui ja heti oksensin kaiken ja arvon sairaanhoitaja horisi minulle eräässä terveyskuksessa, että odota omaaaaläääkääriaikaa - kukaan tosin koskaan kertonut mulle, että kuka on mun omalääkäri, eikä sitä terveyskuksesta edes kysymällä saa selville. Senkin tosin todennut, etä terveyskeskuslääkärit ovat niin tyhmiä, että eivät välttämättä edes tiedä, mikä sairaus on vaikemman muodon colitis ulcerosa tai vaikka vaikeaasteinen crohn. No voin valistaa, että ne ovat syöpien jälkeen vaarallisimpia sairauksia, seuraavana vaarallisuusluokituksessa, että jos hoitamatta jätettäisiin ja lääkitsemättä, henki menisi nopeasti. No joku J-F. Kennedy hoiti coltiis - kipujaan huumepiikeillä ja säkillisillä kortisonia, mutta onneksi helvetillisiin fyysisiin kipuihin on nykyisin keveämpiä lääkkeitä.


        Jos vaikapa joku vanhus tai kuka tahansa haluaisi ambulanssilla sairaalaan, on lanssihenkilöstön vika, jos ne tappavat avunpyytäjiä esimerkiksi kehottamalla "soittamaan taxin"... Riippuen toki tilanteista. En usko, että kukaan haluaa ambulanssiin ilosta saada matkustaa ambulanssilla, kuten herjaajat väittävät.

        Tää on niin sairas tää Suomi24-foorumi, että oksat pois... Moraaliton nettifoorumi, valvomaton ja täysin en vitsi edes sanoa.


      • ........
        15+15 kirjoitti:

        CRP arvo on terveellä luku 1. Sinunko mielestäsi CRP- arvon esimerkiksi 280 saava on terve ja muka ilman mitään hengenmenetyksen vaaraa? Tosin sen ymmärrän, että ei täällä varmaan hoitoalan ihmiset kirjoittele, herjausta koko foorumi Suomi24. Itse en ole mitenkään terveydenhoitoalalla, mutta CRP- arvon ollessa 280 ihminen pitää laittaa kiireesti keskussairaalaan. Itsellläni, kun olin siinä tilanteessa, olin vuotanut suolistoni puolityhjäksi verestä, edes vettä ei voinut juoda tai puhuattakaan että syödä mitään, koska nieleminen sattui ja heti oksensin kaiken ja arvon sairaanhoitaja horisi minulle eräässä terveyskuksessa, että odota omaaaaläääkääriaikaa - kukaan tosin koskaan kertonut mulle, että kuka on mun omalääkäri, eikä sitä terveyskuksesta edes kysymällä saa selville. Senkin tosin todennut, etä terveyskeskuslääkärit ovat niin tyhmiä, että eivät välttämättä edes tiedä, mikä sairaus on vaikemman muodon colitis ulcerosa tai vaikka vaikeaasteinen crohn. No voin valistaa, että ne ovat syöpien jälkeen vaarallisimpia sairauksia, seuraavana vaarallisuusluokituksessa, että jos hoitamatta jätettäisiin ja lääkitsemättä, henki menisi nopeasti. No joku J-F. Kennedy hoiti coltiis - kipujaan huumepiikeillä ja säkillisillä kortisonia, mutta onneksi helvetillisiin fyysisiin kipuihin on nykyisin keveämpiä lääkkeitä.


        Jos vaikapa joku vanhus tai kuka tahansa haluaisi ambulanssilla sairaalaan, on lanssihenkilöstön vika, jos ne tappavat avunpyytäjiä esimerkiksi kehottamalla "soittamaan taxin"... Riippuen toki tilanteista. En usko, että kukaan haluaa ambulanssiin ilosta saada matkustaa ambulanssilla, kuten herjaajat väittävät.

        Tää on niin sairas tää Suomi24-foorumi, että oksat pois... Moraaliton nettifoorumi, valvomaton ja täysin en vitsi edes sanoa.

        Ei se ole siitä haluamisesta kiinni, viekö ambulanssi ensiapuun vai ei. Kaikki lähtee siitä onko tarvetta. Joskus asian voi hoitaa käymällä paikalla ja läheskään aina ei ole tarvetta ambulanssikuljetukseen, vaan potilas voi käyttää taksia tai jopa bussia. Omaiset voivat myös kuljettaa.


      • 1+7
        ........ kirjoitti:

        Ei se ole siitä haluamisesta kiinni, viekö ambulanssi ensiapuun vai ei. Kaikki lähtee siitä onko tarvetta. Joskus asian voi hoitaa käymällä paikalla ja läheskään aina ei ole tarvetta ambulanssikuljetukseen, vaan potilas voi käyttää taksia tai jopa bussia. Omaiset voivat myös kuljettaa.

        No mistäs motiivista joku on aloituksen kirjoittanut? Vaikuttaa karmealta, että aloituksen laatinut nimetön kirjoitti "kohta 78- vuotiaan isänsä" jääneen ilman ambulanssia sairastilanteessa. Sellaista väärinkohtelua en Suomen terveydenhuollolta suvaitse. Tottakai tietyasi jos tuossakin aloituksesa on motiivina kunniallisten herjaaminen, en voi mitään, mutta kun en ole mikään ennustajaeukko, en voi tietää mikä kirjoitus on asiallinen tai mikä ei tässä nimetön palsta. Tätä Suomi24- foorumia olen kritisoinut rasismista usein.


        Ja muuten, otan yhteyttä poliisiin, jos todella mun tänne Suomi24-KESKUSTELUPALSTALLE nimettömän kirjoittamiseni vuoksi ovikelloni räykyy ja jos ja mikäli jos tuntemattomat ihmiset muuttavat jopa samaan taloon kanssani, jotka ovat minua ahdistelleet tässä Suomi24:ssa. Mulle on niin sairaita ja outoja kommentteja erinäisillä tän Suomi24:n keskustelupalstoilla julkisesti kirjoiteltu tässä tuntemattomien välisessä Suomi24- keskustelupalstakirjoittelu- nimettömässä viestinnässä, etä joskus olen ihan oikeasti jopa epäillyt, että jotkut sekopäät seurailevat minua. Enkä ole vainoharhainen, vaan kommenttien perusteella mitä täällä saan, kuten että kirjoitellaan että muka tuijotan ilkeästi jonkun autoa pihalla tai muuta.... Asun ympäristössä, missä en tunne ketään nimeltä ja missä ei ole nimiä ovissa. Tosin tarvittaessa voin ottaa vaikka yhteyttä ystävääni, joka osaltaan vastaa koko puljusta, että onkos asiallista, kun opiskelijatalossa asuu hiippareita, jotka ei koskaan ole yliopistossa opiskelleetkaan.


        Kova herjaaja olet, kun kommentoit mun viestiä, mutta et sanallakaan sitä mistä minä kirjoitin.


        Tsemppiä sille, jonka omaista todella on, jos on, kohdeltu väärin. Tosin yleensä tän Suomi24:n rikollinen ylläpito urkkii herjaustarinansa laittomasti somesta - nimetön saitti kun kyseessä.


    • Oliko oikein?

      78 v henkilö, sairasti llevinnyttä syöpää, taju meni kotona, oksensi verta, kollabeerasi, verenpaineet tipahtivat -50/30. Puhelu 112 kesti ja kesti koska vaadittiin saada puhua potilaan kanssa - ok- ajoittain onnistui - myös piipaa auto tuli -
      lähtiessä viemään potilasta kysyin, mihin häntä viedään?
      Nuori, naispuolinen sairaankuljettaja vastasi ylimielisesti: no, katsotaan nyt ensin tarvitseeko sairaalahoitoa?
      Kyllä tarvitsi. Sydänaortta oli repeytynyt !

      • 3+15

        Voi hyvä Jumala. Voimia sinulle, nimimerkki "Oliko oikein?". Tässä on hyvin vaikea osoittaa ja ilmaista, että todella kokee empatiaa, koska foorumi =keskustelupalsta on nimetön. Voi oikeasti taivas, jos tuollaista on tapahtunut, niin väärin. En ole erityisen uskonnollinen ihminen, mutta jos minä sanon, että voi hyvä Jumala keskustelupalstalta näkemääni tekstiin, minä tarkoitan sitä, että olen kauhistunut. Minusta on törkeää, että sairaanhoitajien - joiden koulutus ei edes mitään rakettitieten älyä vaadi, että jos ne päättää ihmisten hengistä, vaikka toisaalta on eroja arvostuksessa erilaisille sairaanhoitajille. Itse arvostan sairaanhoitajia, jotka toimivat vaikka teho-osastoilla tai keskussairaalan kiireosastoilla ( olen itse ollut potilaaana osastolla, missä jouduin näkemään huonekavereiden kuolemia ja ne sairaanhitajat siellä ansaitsis mitalin kaikki), mutta kilin perskarvan vertaa en arvosta mitään sairaanhoitajaa, joka toimii toimistovirkailijana esimerkiksi jossakin yksityisessä hoitolaitoksessa, missä ei edes tee käytännön potilastyötä. En voi muuta sanoa, kuin että yritä olla katkeroitumatta. Jos olet hoitovirheeseen kuolleen omainen, muista myös se, että aina voit saattaa rikosoikeudellisen tutkinnan piiriin lähiomaisesi kohtelun.

        Ei se varmasti helppoa ole sairanhoitohenkilöstölläkään, mutta tuskin missään kenellekään opastetaan, että huolissaan olevalle vakavasti sairaan omaiselle pitäisi sairaanhoiturin sanoa ylimielisesti, että katsotaan nyt ensin, tarvitseeko sairaalahoitoa, kuten kerrot ja kirjoitat.

        Voimia. Jos et valehtele, vaan jos tuo on todellinen kertotumus elämästä, siinä tapauksessa voimia. Herjaajia tässä Suomi24:ssa kuitenkin suurin osa foorumkirjoittajista, joten ihan purematta ei anteeksi kaikkea lukemaansa voi täytenä totuutena aina ottaa.


      • oliko oikein 2
        3+15 kirjoitti:

        Voi hyvä Jumala. Voimia sinulle, nimimerkki "Oliko oikein?". Tässä on hyvin vaikea osoittaa ja ilmaista, että todella kokee empatiaa, koska foorumi =keskustelupalsta on nimetön. Voi oikeasti taivas, jos tuollaista on tapahtunut, niin väärin. En ole erityisen uskonnollinen ihminen, mutta jos minä sanon, että voi hyvä Jumala keskustelupalstalta näkemääni tekstiin, minä tarkoitan sitä, että olen kauhistunut. Minusta on törkeää, että sairaanhoitajien - joiden koulutus ei edes mitään rakettitieten älyä vaadi, että jos ne päättää ihmisten hengistä, vaikka toisaalta on eroja arvostuksessa erilaisille sairaanhoitajille. Itse arvostan sairaanhoitajia, jotka toimivat vaikka teho-osastoilla tai keskussairaalan kiireosastoilla ( olen itse ollut potilaaana osastolla, missä jouduin näkemään huonekavereiden kuolemia ja ne sairaanhitajat siellä ansaitsis mitalin kaikki), mutta kilin perskarvan vertaa en arvosta mitään sairaanhoitajaa, joka toimii toimistovirkailijana esimerkiksi jossakin yksityisessä hoitolaitoksessa, missä ei edes tee käytännön potilastyötä. En voi muuta sanoa, kuin että yritä olla katkeroitumatta. Jos olet hoitovirheeseen kuolleen omainen, muista myös se, että aina voit saattaa rikosoikeudellisen tutkinnan piiriin lähiomaisesi kohtelun.

        Ei se varmasti helppoa ole sairanhoitohenkilöstölläkään, mutta tuskin missään kenellekään opastetaan, että huolissaan olevalle vakavasti sairaan omaiselle pitäisi sairaanhoiturin sanoa ylimielisesti, että katsotaan nyt ensin, tarvitseeko sairaalahoitoa, kuten kerrot ja kirjoitat.

        Voimia. Jos et valehtele, vaan jos tuo on todellinen kertotumus elämästä, siinä tapauksessa voimia. Herjaajia tässä Suomi24:ssa kuitenkin suurin osa foorumkirjoittajista, joten ihan purematta ei anteeksi kaikkea lukemaansa voi täytenä totuutena aina ottaa.

        Kyllä se on totta. Vitsit siinä vaiheessa vähissä. Eteenpäin meni kyllä palautetta. Se ylimielisyys nais-sairaankuljettajan taholta oli törkeää, miespuolinen sairaankuljettaja oli ihan asiallinen.


      • 17+11
        oliko oikein 2 kirjoitti:

        Kyllä se on totta. Vitsit siinä vaiheessa vähissä. Eteenpäin meni kyllä palautetta. Se ylimielisyys nais-sairaankuljettajan taholta oli törkeää, miespuolinen sairaankuljettaja oli ihan asiallinen.

        Ok. aha, voimia sinulle, ja anteeksi että olen niin epäluuloinen, johtuu viestinnän nimettömyydestä ja siitä, että yleensä näillä Suomi24-palstoilla ei kirjoita kuin häiriköt ja pilkkajat, jotka eivät epäröi pissiä linssiin jopa vilpitöntä kirjoittajaa - kertomasi aiheuttaa kamalan olon lukijalle omaisesi puolesta, toivottavasti jaksat. Tee muutakin, kuin anna palautetta. Tee kantelu Valviraan, jos todella se pitää paikkansa, että omaisesi kuoli sairaanhoitohenkilöstön toiminnan johdosta tai jos hänen terveytensä heidän toimintansa vuoksi vakavasti vaurioitui. Todellakaan ei ole asiallista, että sairanhoitohenkilöstö kommentoi vakavasti sairaan omaiselle ylimielisesti. Ei niillä niin kiire ole, etteivätkö ne voisi valita sanojaan. Ylipäätään ainakaan terveyskeskusten kautta ei tarvitse toimittaa sydänpotilaita ennen keskussairaalaan viemistä, jollei ambulanssialan yritys yritä rahastaa.


        Yritä jaksaa. Anna anteeksi tietämättömälle, jos jossakin kirjoitin väärin, kirjoitin muutaman kommentin ketjuun. Koko ajan mielestäni kuitenkin ymmärsin asian, eli kirjoitit erittäin selkeästi terveydenhuoltohenkilöstön toiminnan puutteista.

        Jos tämä olisi nimillä kirjoittamisen foorumi, keskustelu olisi varmasti toisenlaista.


      • onko oikein 3
        17+11 kirjoitti:

        Ok. aha, voimia sinulle, ja anteeksi että olen niin epäluuloinen, johtuu viestinnän nimettömyydestä ja siitä, että yleensä näillä Suomi24-palstoilla ei kirjoita kuin häiriköt ja pilkkajat, jotka eivät epäröi pissiä linssiin jopa vilpitöntä kirjoittajaa - kertomasi aiheuttaa kamalan olon lukijalle omaisesi puolesta, toivottavasti jaksat. Tee muutakin, kuin anna palautetta. Tee kantelu Valviraan, jos todella se pitää paikkansa, että omaisesi kuoli sairaanhoitohenkilöstön toiminnan johdosta tai jos hänen terveytensä heidän toimintansa vuoksi vakavasti vaurioitui. Todellakaan ei ole asiallista, että sairanhoitohenkilöstö kommentoi vakavasti sairaan omaiselle ylimielisesti. Ei niillä niin kiire ole, etteivätkö ne voisi valita sanojaan. Ylipäätään ainakaan terveyskeskusten kautta ei tarvitse toimittaa sydänpotilaita ennen keskussairaalaan viemistä, jollei ambulanssialan yritys yritä rahastaa.


        Yritä jaksaa. Anna anteeksi tietämättömälle, jos jossakin kirjoitin väärin, kirjoitin muutaman kommentin ketjuun. Koko ajan mielestäni kuitenkin ymmärsin asian, eli kirjoitit erittäin selkeästi terveydenhuoltohenkilöstön toiminnan puutteista.

        Jos tämä olisi nimillä kirjoittamisen foorumi, keskustelu olisi varmasti toisenlaista.

        Väärinkäsitys !!! EI omainen kuollut, sydänaortta leikattiin !!!!!!!


      • 11+5
        onko oikein 3 kirjoitti:

        Väärinkäsitys !!! EI omainen kuollut, sydänaortta leikattiin !!!!!!!

        No hyvä, jos siten, että omainen pääsi leikkaukseen. Toivottavasti keskustelu ei ole herjaa. En ihan aidosti halua osallistua kenenkään herjaamiseen, mutta valitettavasti kun on nimetön palsta ja nimetön keskustelu, voin vain luottaa siihen, että kirjoittajat eivät pilkkatarkoituksessa keskusteluintressinä toimi.


      • venacavainferior
        oliko oikein 2 kirjoitti:

        Kyllä se on totta. Vitsit siinä vaiheessa vähissä. Eteenpäin meni kyllä palautetta. Se ylimielisyys nais-sairaankuljettajan taholta oli törkeää, miespuolinen sairaankuljettaja oli ihan asiallinen.

        Tietääkseni sellaista kuin "sydänaortta" ei ole olemassakaan. Aortta kylläkin ja sen osilla on erilaisia nimityksiä, ei kuitenkaan "sydänaortta". Ja jos kriittisestä paikasta repeää, niin hoitoa ei todellakaan enää tarvita - potilas kuolee n. 5 minuutissa.


      • ei muuten kuole.
        venacavainferior kirjoitti:

        Tietääkseni sellaista kuin "sydänaortta" ei ole olemassakaan. Aortta kylläkin ja sen osilla on erilaisia nimityksiä, ei kuitenkaan "sydänaortta". Ja jos kriittisestä paikasta repeää, niin hoitoa ei todellakaan enää tarvita - potilas kuolee n. 5 minuutissa.

        Ei muuten kuole !
        Tänä päivänä ihan reippaan oloinen.
        Mahdollisuus kuolla on suuri, mutta tämä selvisi.


      • monta repeämää
        ei muuten kuole. kirjoitti:

        Ei muuten kuole !
        Tänä päivänä ihan reippaan oloinen.
        Mahdollisuus kuolla on suuri, mutta tämä selvisi.

        Aortan yläosien totaali repeämiseen kuolee välittömästi vaikka olisi sairaalan ovella, vatsa-aortan repeämisestä voi selvita, jos pääsee hoitoon nopeasti. Dissekaation eli aortan sisäkerronksen repeämisen selviytyminen riippuu repeämän paikasta ja laajuudesta, lievässä tapauksessa potilas saattaa itse kävellä hoitoon hengitysoireiden takia, pahimmassa tapauksessa siinäkin on äkkikuolema hoidosta riippumatta.


      • nippe1
        monta repeämää kirjoitti:

        Aortan yläosien totaali repeämiseen kuolee välittömästi vaikka olisi sairaalan ovella, vatsa-aortan repeämisestä voi selvita, jos pääsee hoitoon nopeasti. Dissekaation eli aortan sisäkerronksen repeämisen selviytyminen riippuu repeämän paikasta ja laajuudesta, lievässä tapauksessa potilas saattaa itse kävellä hoitoon hengitysoireiden takia, pahimmassa tapauksessa siinäkin on äkkikuolema hoidosta riippumatta.

        Mitä tarkoitat hengitysoireilla? Johtuuko se esim vatsa-aortan laajentumasta? Itsealtäni leikattiin anourysma 2012, oli juhlavan kokoinen 12.4 cm. Tipalla oli.


    • PETTYNYT HYVINVOINTI

      ei sitä ambulanssia kyllä saa,kun tarvetta olis.Ihmetyttä toinenkin asia,loukkasin jalkaterän töissä.Jouduin lähtemään tyksiin se kuvattiin.Onneksi ei ollut murtunut,sain ylilääkäriltä kipulääkkereseptin.Lähdin meidän työterveyslääkärin luo viemään kuvatusta jalasta lausunnon.Sit se per....een lääkäri otti multa reseptin pois ja antoi näytepakkauksia mulle.Kehtas sanoa et,noi lääkkeet on liian kalliita vakuutusyhtiön maksettavaksi.Kyllä LÄÄKÄRIT ON AIVOPESTY,AJATELLAAN PAREMMIN MAKSAVAA TAHOA.

      • hyvin menee

        www.sss.fi/uutiset/683727.html


      • l..koma

        Se sai bonukset niistä itse määräämistään lääkkeistä.Omisti myös sen lääkeyhtiön osakkeita.Sai näin itselleen lisätienestiä osinkotuloja nääs.


      • Älä sairastu...
        hyvin menee kirjoitti:

        www.sss.fi/uutiset/683727.html

        Palvelu oli paljon parempaa Santikon aikana.


    • Mungenhunde

      Meinasin tappaa itteni, pääsin ambulanssilla pöpilään

    • 20+5

      Olet väärässä.
      Kyllä minulle ainakin on lähetetty aivan turhaan ambulanssikyyti, itsemurhan yrittämisen vuoksi.

    • Näin se menee

      Kyllä ambulanssit ainakin ennen vei sairaalaan ihan vain murtumankin takia... Mutta siitä on aikaa, ja kapitalismin nousun myötä ihmishengestä on tullut lähes arvoton.

      Kyllä täytyy olla todellakin puolikuollut/kuollut että sen kyydin saa.

    • Ei moitittavaa

      Olen joutunut soittamaan useamman kerran ambulanssin 90- vuotiaalle isälleni. Olemme käyttäneet ambulanssia mm mennessämme päivystysvastaanotolle terveysasemalle. Olen kertonut esimerkiksi, että inva- taksi on ollut varattuna ja isäni tarvitsee kaksi avustajaa liikkumiseen. Koskaan kyyti ei ole jäänyt tulematta. Joskus hätäkeskus on ilmoittanut, että joudumme odottamaan, että kiireellisemmät kyydit hoidetaan ensin, mikä on aivan ymmärrettävää.

    • teloittaja ja toinen

      Olen samaa mieltä,ja toiminta tavat ei muutu ennen kuin, sosiaali-ja terveys ministeri viedään saunan taakse,olkoon puolue kanta mikä hyvänsä

    • Ansku 33

      Pitäköhän tilata ambulanssi?
      Katsoin aloittajan peukuttajat ja
      hän peukatta itse,
      no saa apua jos osaa hakea!

      • 17+19

        Kerro hei mullekin , että mistä täällä nimettömällä palstalla voi NÄHDÄ kuka ketäkin peukuttaa?! Eipä ole some,vaan Suomi24 joka on nimetön. Kerro, kerro, mäkin haluan tietää kuka täällä peukuttaa ja mitä, itse voin kertoa, että en koskaan peukuta mitään, kun en ole saitin Suomi24 jäsen!


    • Autan jos pystyn

      Pitää muistaa se, että ambulanssia oikeasti tilataan myös turhaan ja pidetään "taksina".
      Samoin hätäkeskukseen soittaa moni häirikkö ja pahimmillaan tavis perheenäiti, joka kysyy "hätänä", miten lihapullataikina tehdään.

      Joten tässä ajattelemisen aihetta, enemmistö hoitohenkilökunnasta tai ensihoitajista tekee varmasti parhaansa ja on empaattisia. Välillä näkee myös tässä työssä ikävä kyllä ihmisiä, jotka eivät sovellu alalle, näin on joka ammatissa.

      Kuntien ja valtion päättäjät ja poliitkot säätää lait ja kertoo määrärahat, toimintaohjeet. Niitä kentällä noudatetaan.

    • viljo5

      Eläkeläiset eivät tuota yhteiskunnalle mitään. Sen takia ei välitetä. Työikäiset paremmassa asemassa.

      • alettava alusta

        Oiskohan ambulanssin työntekijät turtuneet siihen mikä on vakavaa?
        Puoli kaveria veressä ei nyt taida tuntua enään miltään vakavalta.
        Kun tuollaista näkee päivittäin.


      • 8+5
        alettava alusta kirjoitti:

        Oiskohan ambulanssin työntekijät turtuneet siihen mikä on vakavaa?
        Puoli kaveria veressä ei nyt taida tuntua enään miltään vakavalta.
        Kun tuollaista näkee päivittäin.

        On ne, kun ne levittelee herjattavaksi väääristelyn alle yksityisasioita. Mulla muuten ainakaan ei ole alkoholisteja suvussa, ihan erittäin hyvin veronsa maksaneita pitkän työuran tehneitä ainoastaan. En pitäisi ajatuksesta, että yksityiset terveystapahtumat olisivat netissä. Ja pitäisi säätää laittomaksi nimettömät ilmoitukset viranomaisille, hävettää kiusaajien puolesta, jotka vaikeuttaa kadehtimiensa elämää siten. Tosin: viranomaiselimet eivät Suomessa onneksi nimetöntä ilmaisua tulkitsekaan kuin roskaksi, eli hävettää vaikka sen porukan puolesta, joka on Facebookissa ja jotka siellä "fanittaa" Suomen poliisia ja jotka laatii perättömiö ilmoituksia ihmisistä luulojen perusteella. No hörhöt on hörhöt.


      • h56tg4r
        alettava alusta kirjoitti:

        Oiskohan ambulanssin työntekijät turtuneet siihen mikä on vakavaa?
        Puoli kaveria veressä ei nyt taida tuntua enään miltään vakavalta.
        Kun tuollaista näkee päivittäin.

        Puoli kaveria saa vereen ihan vain pienestä pään haavasta. Ei se kerro vielä mistään vakavasta. Maallikko vain ei osaa sitä erottaa kun se veri näyttää niin hirveänkauhealta ja sotkee todella tehokkaasti.

        Verenluovutuspussillisella verta saa ihmisen vaatteet likomäriksi verestä tai kokonaisen huoneen sotkettua teurastamon näköiseksi. Silti sadat tai tuhannet ihmiset päivittäin käyvät veripalveluissa kuppaamassa sen itsestään ja jatkavat päivän askareita silti.

        Ei kysymys ole siitä, että turtuisi siihen mikä on vakavaa ja mikä ei, vaan siitä, että oppii maallikkoa paremmin tunnistamaan sen.


      • 10+17
        h56tg4r kirjoitti:

        Puoli kaveria saa vereen ihan vain pienestä pään haavasta. Ei se kerro vielä mistään vakavasta. Maallikko vain ei osaa sitä erottaa kun se veri näyttää niin hirveänkauhealta ja sotkee todella tehokkaasti.

        Verenluovutuspussillisella verta saa ihmisen vaatteet likomäriksi verestä tai kokonaisen huoneen sotkettua teurastamon näköiseksi. Silti sadat tai tuhannet ihmiset päivittäin käyvät veripalveluissa kuppaamassa sen itsestään ja jatkavat päivän askareita silti.

        Ei kysymys ole siitä, että turtuisi siihen mikä on vakavaa ja mikä ei, vaan siitä, että oppii maallikkoa paremmin tunnistamaan sen.

        Haukutko verenluovuttajia? Pelottava viesti toi ja inhottaa toisaalta edes se, että kirjoitan tänne anonyymien räävittäväksi vilpittömästi, paikkaan josta en tiedä edes sitä miten tämä tulkitaan... No tiedoksi, että esimerkiksi mun henki aikoinaan pelastettiin verensiirroilla keskussairaalassa, eli siitä syystä että jotkut ihmiset ovat niin uskomattoman hyväsydämisiä, että käyvät luovuttamassa verta vaikka Punaisen ristin veripalvelun kautta, minä sain keskussairaalassa muistaakseni nelisen punasoluveripussillista suoraan suoneen ja ilman sitä olisin kuollut. Joo, mun suonistossa vertaa tuntemattoman verta, mutta se on hyvä. Minä ainakin, jos olisin nyt terve, menisin heti luovuttamaan verta. Yliooistossa muistan surreeni sitä, että en voinut osallistua verenluovutuskampanjoihin, koska mulla on sinänsä vaaraton, mutta kuitenkin sellainen autoimmuunisairaus, että mulle pikemminkin pitäis luovuttaa verta, kuin että mä luovuttaisin kenellekään.


    • Kyllä apua saa

      Mä ainakin pääsin. Olin maastossa lenkillä koiran kanssa ja ketasin lahjakkaasti jyrkässä alamäessä. Koipi (nilkka) murtu kolmesta kohtaa. Luuntyngät pullotti nahasta. Onneksi eivät tulleet läpi.

      Tykkään kulkea omia polkujani, joten en ollut ihmisten ilmoilla. Tunnin päästä tapahtumasta paikalla oli palokunta, koska ambulanssi oli muissa tehtävissä ja tulossa paikalle heti kun ehtii. Mua hoisi siellä mettän keskellä alkuun neljä palomiestä ja ambulanssin ehtiessä paikalle kaksi ensihoitajaa otti hoteisiinsa.

      Aivan mahtavaa hoitoa sain (en ole ihan nuori) ainakin sen ajan, kun vielä taju pelasi. Viisi tuntia tapahtumasta olin jo leikkauspöydällä.

    • hohhoijaaaa

      Tilaan työssäni ambulansseja asiakkaille kotihoidossa ja täälläkin nyt selkeästi semmoiset, jotka pääsis terveyskeskukseen kuvttelee että lanssi tulee kuin taksi ja muut maksaa. Kiireelliseen pääsee jos elintoiminnot niin vaativat, jos ei ole hengenhätä ja ei pääse esim. liikkumaan niin sitten tulee kiireetön kyyti. Eli jalat ei kanna, on pyötätyolissa, ei pääse kunnolla portaissa tms.

      Ei ambulanssi vie vanhuksiakaan sairaalaan jos ei elintoiminnoissa vikaa, kuume tai väsymys ei ole syy mennä sairaalaan. Ikä ei ole syy vaan aina lähdetään tarpeesta. Lanssimiehet kattoo verenpaineet, sydämen jne ja tekee siitä päätöksen ottaako kyytiin. Jos ei ole kotikuntoinen silloin saa kyydin sairaalaan, eli ei pärjää kotona. Kun tilaat ambulanssin sinua verrataan heihin, jotka oikeasti niitä kyytejä tarvitsee.

    • meninmuutentaksilla

      Mielestäni ambulanssikuskit ovat tehneet ihan oikein. Jos KUSKIT tarkastuksen jälkeen ovat sitä mieltä, että isäsi on kunnossa mennä taksilla, silloin taksiin, koska mielummin se ambulanssi on vapaana, jos silloin jossain muualla sattuisi oikeasti jotain, missä joku tarvitsee sitä ambulanssia ja on oikeasti hengestä kyse.

      Eivät ne kuskit lähettele ihmisiä taksiin jos näkevät, että oikeasti on jotain vialla, kyllä ne tarkastavat. Tarkastivat minutkin, kun heräsin järkyttävään rinta-ahdistukseen ja pintapistoon joka ei lähtenyt pois. Vai pitäisikö jokainen "huonossa kunnossa" oleva vatsatautinen aina kuskata sillä ambulanssilla? Eihän silloin ambulansseja riittäisi ja ihmisiä varmasti kuolisi matkoille.

      Muutenkin tuo alkoholisti ilmaisu on täysin typerä. Alkoholisti yleisemmin makaa siellä ojassa tajuttomana tai on muuten sekava, siksi ei tiedetä, käyttäytyykö alkoholisti alkoholin takia sekavasti,vai onko kyse jostain vaarallisemmasta. Jos joku "normaali" ihminen makaa ojassa tajuttomana tai on muuten sekavan oloinen, sekä hänestä vuotaa verta, niin ihan varmasti lähtee ambulanssin kyydissä sairaalaan.

      Niin joo, itse, vaikka olin huonossa kunnossa, menin ambulanssi miesten tilaamalla taksilla sairaalaan, kun sanoivat etten ole hengenvaarassa.

      • meninmuutentaksilla

        vaarallisemmasta = vakavammasta


      • hyvää kyytiä

        Olet muuten oikeassa! Hätäkeskukseen, kun soittaa, sieltä vastaa ammatti-ihmiset ja jos he katsovat, että taksilla / invataksilla, kyyti sairaalaan on riittävää, soita sellainen, jos et saa invataksia, soita tavallinen. Pyydä maksettuasi taksikuitti. Saat siihen sitten lääkäriltä "määräyksen-todistuksen", jolla voit omavastuun ylittävän osan hakea Kelalta pois. Silloin ambulanssi on todella tarjolla sille, joka jo matkan aikana tarvitsee sydänfilmiä / tiputusta / happea / kipulääkettä / jne.
        Mä olen mennyt ambulanssilla entisen vaivani takia kymmenkuntakertaa tiputuksessa lasareettiin ja joka kerta, kun hätäkeskus olis vähänkin sitämieltä, että taksikyyti riittää, tilasin sen ja korvaukset aina toimivat. Myös hoitoon pääsin, joskus varmaan nopiamminkin kuin ambulanssilla.
        Kyllä Suomessa tämä homma osataan ja se toimii.


    • vihainen miniä

      Jos soitat invataksin .Sinulla täytyy olla siihen oikeus ja sosiaalitoimiston antama lausunto joka antaa sinulle numeron.Siis henkilökohtaisen numeron.Tällä numerolla sinut tunnistetaan oikeaksi henkilöksi. Sitten myös se ettei taksia saa heti. Heillä on oikeus tulla vasta tunnin viiveellä hakemaan sinut.

      Jo on aikoihin eletty. Minne kaikki vanhat ihmiset nyt pitäisi yhtäikaa kipata.Ovat meilla maan taistelleet,lapsensa kouluttaneet ja velkansa maksaneet. Kyllä moni ihminen nyt polleilee kun saa vinoilla vanhuksille ns.korkealta pallilta.Ei ymmärretä että koko suku on heidät kouluttanut.Ei se olisi omaa ansiota ollenkaan kun ovat saaneet hyysäystä kotoaan. Siis kaikilta näiltä vanhoilta ihmisiltä jotka tämän maan rakensi. Kiitos kun kirjoitit tästäkin epäkohdasta.Anoppini putosi 13 rappusta alas ja ranteessa oli ranneke jota hän painoi.Vastaus oli että soittakaa tavallisella puhelimella taksi itsellenne.Ei onnistunut tavallinen puhelin oli yläkerrassa.Ranneke sanottiin heti irti.57e oli joka kuukausi maksanut 10 vuotta turhaan. Mummo on nyt kuollut,ei kylläkään putoamiseen. Muisto hänelle.

      • Medisiinamies

        Mummosi kohtalo on ambulanssi-ihmisten vika?

        Ottaa puhelimen esiin, soittaa kelan taksipalveluun, sanoo invataksi ja sotu ja minne sairaalaan. Saa kyytin. Lakkaa valittamasta ja odottaa tunnin.

        Varmaan kannattaisi huoleen tukehtuvan omaisenkin joskus soittaa se invataksi vaikka heti, eikä vatuloida sen mummon kanssa kahta vuorokautta ensin kotona. Silloin yleensä jo ambulanssia tarvitaankin ja saattaa olla myös kova kiire.


    • Somalit saavat ambulanssin

    • SIKSAK

      Juu,- pitää tosiaan ihmetellä miksi todella sairaat eivät saa hoitoa kun meidät terveet taas viedään sairaalaan väkisin. Ei saada edes tietää kuka on tämän tilauksen tehnyt
      ja miksi? Kyllä me yritimme puhua sitä ulkona toista tuntia, mutta ei vain mennyt jästi
      päille kaaliin, ettei mitään ole sattunut mikä vaatisi kuljetusta mihinkään. Dementia kun ei vaadi akuuttia hoitoa ja on ohimenevää kun puhutaan hänelle ihan rauhassa.
      Kaiken lisäksi kehuivat että tuolta tulevat heille apujoukkoja -kytät- ne oli jotka tuli vanhoja ihmisiä hoitamaan. Kyllä oli tosi ensikertalaiset hoit/ kytät asialla kun vielä
      pahoinpitelivät sydänsairasta aiheuttaen jopa hengenvaaran puristaen koko ajan risti
      ottein rinnanpäältä, joka kesti 25min. Sairaala totesi, ettei mitkään kriteerit täyttyneet.

    • järkikäteen

      Ei mitään ambulansseja kannata alkaa odottelemaan. Taksi alle ja menoks. Minä en odota tältä maalta enää mitään, joten olen alkanut tehdä niin kuin parhaimalle tuntuu. On paljon helpompi elää kun elää omaa elämäänsä ja jättää kaikkien selittäjien hörinät omaan arvoonsa.

      Yhden ainoan kerran olen tilannut ambulanssin ja se ei ottanut kyytiin. Toista kertaa ei tule, vaan olen varautunut niin, että taksit ovat tavoitettavissa tarvittaessa.

    • Lanssikuski*

      Puolikuolleet ja kuolleet ei pääse ambulanssiin lainkaan, näin sanoo laki.
      Sairaalaan voi mennä kävellen. fillarilla, omalla autolla tai vaikka taksilla.
      Ambulanssi ei ole mikään taksi, joka suhaa kodin ja sairaalan väliä 13 euroa per kyyti. Itse olen lanssikuski ja joudun joka päivä kertomaan potilaille, että tämä ei ole mikään taksi vaan ambulanssi. Kerran kuskasin yhtä onnettomuuteen joutunutta sairaalaan, koska tältä oli käsi irronnut kokonaan. Kun hän yhtä äkkiä virkosi, niin kerroin hänelle, että soitan hänelle taksin, koska heräsit kesken kuljetuksen. Potilas vain tilataksiiin ja irronut käsi muovikassiin pakattuna (jäiden seassa tottakai), niin tää taksi vei potilaan sitten sinne sairaalaan ja mää pääsin vihdoin viimein ruokatunnille, koska en ollut aamulla syöny mitää ja oli ihan hirvee nälkä. Söin todella tuhdin hampurilais aterian ja minulle tuli tosi raukea ja hyvä olo.

    • Sappirakko

      Just oli kirjoitettu hesarissa sairaanhoitaja oli ehdottanut virtsatietulehdusta lääkäri määräsi lääkkeet potilas kuoli Peijaksessa.....
      Peijaksessa päivystyksessä saa panadolit ilmaiseksi ,ei muuta kuin tylyn kohtelun,varsinkin vastaanottopuolelta ja n.4 h odotusajan.
      Eli ei kannata sairastua
      .
      Palvelun tarjoaa Attendo.

    • a itler

      toi on hyvä!Jos alkoholisti makaa ojassa ja vähän tulee verta jostain, niin heti on ambulanssi kyyti automaattisesti, mutta jos vastaavassa tilanteessa olisi tavallinen ihminen.ELI!siis alkoholisti ei ole "tavallinen ihminen"!!!tämän kaverin kirjoitus on kun natsisaksasta!

    • Sairaanhoitaja AMK

      KEHOTAN ihmisiä vaatimaan ensihoito- ja sairaankuljetuspalveluja, silloin kun on todella tarvis. Lähihoitajat, ensihoitajat ja sairaanhoitajat monesti kuittaavat ns. helpot keissit paikanpäällä hoidetuiksi. Paikanpäällä hoidetuista jutuista saa ammattikunnan kesken arvostusta.

      Itselläni oli nopeasti tullutta päänsärkyä, heikotusta ja korvakipua. Kutsuin ambulanssin. Paikanpäällä mittailtiin kuumetta, otettiin veren sokeria, mitattiin verenpainetta jne. Sanottiin silloin lauantaina, että hakeudu maanantaina kunnalliseen terveydenhuoltoon.

      En antanut periksi vaan vaadin tutkimuksia ja viemistä jatkotutkimuksiin ensiapuun.

      Nuori vasta valmistunut sairaanhoitajatyttö ei olisi halunnut lähteä mukaan tilanteeseen mitenkään.

      Veivät minut kuitenkin ensiapuun. Lääkäri totesi korvakäytävän ja välikorvan punoittavan antibiooteilla hoidettavan vaikean tulehduksen. Olin yön yli tiputuksessa ja pääsin seuraavana päivänä jatkamaan antibioottikuuria pillereinä kotiini.

      • Peruspekka.

        Korvatulehduksen vuoksi aikuinen ihminen ambulanssilla sairaalaan? :D Kaikkea sitä kuuleekin uusavuttomien Suomessa.


      • i7h6g45r

        Eli todellisuudessa olisit selvinnyt maanantaihin asti ja omalääkärille tai olisit ainakin pystynyt kulkemaan taksilla sairaalaan, ja ambulanssi olisi voitu vapauttaa heti.

        Tunnetko nyt hyvää omaatuntoa varattuasi ambulanssia turhantakia?


      • Huhhuhhuuaaa!

        Kitiseviä sairaanhoitajia ensihoitajat arvostavat kaikkein eniten! :D Kaikenmaailman esinahan kiristyksiin sitä nykyään ambulanssia soitellaan. Vai, että oikein vaadit... Voi riesa!


      • Erikoissairaanhoitaj
        Peruspekka. kirjoitti:

        Korvatulehduksen vuoksi aikuinen ihminen ambulanssilla sairaalaan? :D Kaikkea sitä kuuleekin uusavuttomien Suomessa.

        Etkö osaa lukea. Lisäksi oireina olivat heikotus ja päänsärky. Potilas otettiin yöksi sairaalaan seurantaan ja tiputukseen. Jo se, että otetaan sairaalaan sisään seurantaan ja tiputukseen kertoo sairauden vaikeasta vakavuusasteesta.
        Heikossa kunnossa oleva potilas on lisäksi vaaraksi itselleen ja toisille liikenteessä jos lähtee liikkeelle omalla autolla


      • erikois-erikois sh
        Erikoissairaanhoitaj kirjoitti:

        Etkö osaa lukea. Lisäksi oireina olivat heikotus ja päänsärky. Potilas otettiin yöksi sairaalaan seurantaan ja tiputukseen. Jo se, että otetaan sairaalaan sisään seurantaan ja tiputukseen kertoo sairauden vaikeasta vakavuusasteesta.
        Heikossa kunnossa oleva potilas on lisäksi vaaraksi itselleen ja toisille liikenteessä jos lähtee liikkeelle omalla autolla

        Seuranta ja tiputus sairaalassa ei tarkoita että potilas olisi tarvinnut ambulanssikyydin sairalaan. Jos ei kykene ajamaan omaa autoa, on mentävä taksilla.


    • heikkonapajoo

      No miksi isäsi ei tilannut suoraan sitä invataksia jos oli vain huono olo ja heikotti? Kyllähän sinnekin pötkölleen pääsee ja perille asti.

    • Janne78.

      keltahattujen autohan se siinä...yäk.

      tosimies ajaa omalla, myös puolikuolleena.

    • Osaamattomat

      Ei ambulanssiin kannata mennä. Niissä on osaamaton henkilökunta. Se tarkoittaa melkein kuolemantuomiota, jos tilaa ambulanssin.

    • Emma.

      Onko kokemuksia ambulanssiruoasta?
      Ambulanssimaito on ainakin kamalanmakuista!!

    • Miettikää nyt vähän

      Voi taivas tätä skeidaa mitä tänne kirjoitetaan. Suuri osa suomalaisista luulee että ambulanssi on vain juuri heitä varten. Jos verenpainetta on 160/90, tilataan ambulanssi, jos on ripulia tai oksentamista, sama juttu jne. Miettikääpä todella mitä näillä pitkillä etäisyyksillä voi sattua jos ambulanssi hoitaa taksien virkaa. Nykyään ambulanssi on ensihoitoyksikkö eikä mikään kuljetuskalusto.

    • lanssikuski-10

      Vai että "huimasi, heikotti, huono olo ja teki pahaa." :) Meidän lanssikuskien kielessä tuo on koodilla YPP eli: yskä,paska,pahaolo".

      Siellä on ensihoitaja mitannut vitaalit ja kun ei ole sen kummempaa hätää ollut erilaisissa peruselintoimintaa mittaavissa arvoissa niin on tehnyt OIKEAN tilannearvion ja sen mukaisesti OIKEIN päättänyt ettei potilaan kunto edellytä ambulanssikuljetusta.

      Ambulanssikuljetus veisi auton kallista aikaa ja auto miehistö olisi sillä aikaa poissa päivystyksestä jolloin joku joka OIKEASTI tarvitsee sairaankuljetusta ei saisi sitä riittävän nopeasti koska ambulanssi olisi kuljettamassa ihmistä jolla "huimasi, heikotti, huono olo ja teki pahaa" mutta ei ollut mitään sellaista vaivaa joka edellyttäisi ambulanssia.

      • Hörhökuskit

        Lanssikuskit ovat laiskoja ja tyhmiä loisia. Eivät osaa ajaa edes autoa. Useimmat heistä ovat juoppoja pillerihörhöjä ja tukityöllistettyjä.


      • aika raukkaa

        Kenellekään hoitoalanihmisillä ei ole OIKEUTTA NETISSÄ KIRJOITELLA .kenestäkään hoidettavista ihmisistä mitään,vaikka ei nimiä näkysikään.


      • oinas6727

        mites lanssikuski vastaat siihen kun ambulanssi jättää kuljettamatta 45 vuotiaan yksinasuvan naisen joka ei pysty seisomaan ja puhuu sekavia onneksi joku tuli käymään ja vei sairaalaan hänellä oli aivoveren vuoto .kyllä sellaisen pitäisi huomata jo terveellä järjellä.


    • öijo

      > Miksi palokunta hälytetään apuu, jos kissa on puussa.

      Tuota olen myös ihmetellyt. Eikö pitäisi ennemmin tilata jonkin nostokoneyrityksen palveluita? Niitähän saa kuski auto -periaatteella.

      > Jos alkoholisti makaa ojassa ja vähän tulee verta jostain, niin heti on ambulanssi kyyti automaattisesti

      Pienet vammat ensihoito paikkaa paikan päällä ja sen jälkeen on omillaan tai miekkataksin asiakas. Jos vamma on niin vakava, että se vaatii paikkuuta sairaalassa, niin silloinhan on pakko kuljettaa. Eikä taksi ota kyytiä, jos on ilmeistä, että sitä ei makseta. Siinä kyllä rahaa voisi säästää, että taksi voisi lähettää laskun sairaanhoidon järjestäjälle, koska taksikyyti on varmasti halvempi kuin ambulanssi.

      • -----------------

        Miksi paloauto lähetetään jos sorsapoikue on kaupungissa kadulla?


    • 20+20+20

      Niin no, umpisuoli vuosia sitten ja taksi ei halunnut kuljettaa mutta tilasi minulle lanssin joten siitä kiitos.
      Eikö ole tullut muille mieleen ettei taksi huoli asiakasta joka on sairas?
      Toinen kerta elämässäni on kun puukotettiin ihan perinteisellä moralla ja taksi kurvasi karkuun kun näki minun vuotavan, ei siis halunnut verta taksiinsa mutta olisi voinut häkeen edes soittaa.
      Plussaa siitä että lansseilla on nykyään käytössä tekniikkaa se ekg:kin voidaan ottaa ihan heti ja tietääkseni tieto menee sairaalaan sen laitteen kautta.

      Luulen että suurin osa hälyistä ovat krapulaisen pannarikohtauksen saaneita ei millään pahalla mutta pelkkä paperipussiin hengittäminen säästäisi paljon.

      • jh6tgrews

        Umpisuoli ei vaadi ambulanssikuljetusta.


      • sxxqwaqqqwxxxx

        On se hyvä että on jotain plussaa :)


      • kysynvaan huvikseen
        jh6tgrews kirjoitti:

        Umpisuoli ei vaadi ambulanssikuljetusta.

        Tarviiko paksusuoli,jos meinaa vaikka tukehtua,kun suoli ei toimi?


    • Ottakaa selvää

      Ambulanssia ei TILATA. Se hälytetään jos hätäkeskus on niin päättänyt hätäpuhelun perusteella.

    • tällaista vaaN

      Jos ihminen pystyy hengittämään, ei koe kovaa verenvuotoa, pystyy liikkumaan ja on tajuissaan niin hengen lähtö ei todellakaan ole lähellä, eli ei tarvitse ambulanssia. Suomen hätäkeskus auttaa sellaisissa tilanteissa joissa on oikeasti hätätilanne, eli hengen lähtö on selvästi mahdollinen.

      Palokunta"hätäkeskus" ja terveys"hätäkeskus" ovat kaksi ihan eri asiaa, palokunnilla on paljon vähemmän tehtävää ja selvästi ihan eri tehtävät ja asemat, eli niitä ei voi verrata mitenkään keskenään. Palokunnalla on vähemmän hommia ja heillä on velvollisuuskin auttaa myös pulassa olevia eläimiä mitkä ovat joutuneet vaarallisiin paikkoihin. Kissakin voi kuolla puusta pois kiivetessään, että olisi varmasti jo eläinrääkkäystä jättää se sinne ilman mitääna ikomusta auttaa sitä saamaan apua.

      Palokunnan tehtävänä on pelastaa ennen kuin ehtii toivottavasti tapahtua mitään.
      Ambulanssin nopean avun saa taas ihmiset joille on tapahtunut jo jotakin peruuttamatonta.

      Miksi ei vain voitu googlettaa tätä tai miettiä asiaa loogisesti?

    • piupaupuupaa

      Ei tuollainen henkilö enää välttämättä kuulu invataksiinkaan, samalla lailla
      siellä invataksissa kuin henkilöautossakin istutaan.

      Mutta pelkkä pahointi ei ole ambulanssikyydin kriteeri, kyllähän huonovointisuutta
      tulee kelle tahansa ja yleensä jostain syömisestä.

      Ambulanssi, tutkii kyllä potilaan.
      Katsomalla miltä potilas näyttää.
      Ottamalla verenpaine arvot, happisatusaation, ekg:n muut tutkimukset ja
      jos mikään niistä ei anna perustelua sille että pitäisi käyttää sitä ambulanssia
      pelkkään huonovointisen kuskaamiseen niin miksi pitäisi kuljettaa.
      Akuutti hoitoon/apuun tarkoitettu ambulanssi ei ole pelkkään inva-ajoon tarkoitettu .

      • 20+20+20

        Diagnoosi 'puukko törröttää kyljessä' ei taida enää riittää?


      • w4efd2wwww
        20+20+20 kirjoitti:

        Diagnoosi 'puukko törröttää kyljessä' ei taida enää riittää?

        Mistä niin päättelet, kyllä se on yleensä riittävä kriteeri toimittaa hoitoon. Kaikki voi olla ok mutta voi olla kyse onnettomuudessa olleesta, suuri liike-energian kohdannut matkustaja niin toimitetaan sairaalaan. Sitten myös ei ambulanssi voi tietyissä olosuhteissa jättää ihmistä heitteillekkään, on se vietävä edes lähimpään lämpimään tilaan, lapsi kotiin jos poliisia ei saa asiaa hoitamaan tai taksia mutta se pitää maksaa se taksi, esimerkiksi.

        Yksityinen ambulanssikin voi jäädä ilman korvausta keikastaan jos kuljettaa aiheetta että voihan ne viedä vaikka postia mutta kukaan ei siitä maksa.

        Julkinen puoli sitten asia erikseen.


    • miksi näin

      ambulanssin saa jos asuu rikkaiden alueella mutta auta armias jos olet tavallinen pulliainen tai köyhä työläinen niin ei auteta

    • kyydin maksaja

      Aluehälytyksen palvelu kyllä tietää kenelle kannattaa lähetttää ambulanssi ja kelle ei. Turha sinne on soitella jos mitään tärkeää asiaa ei edes ole.
      Jos sairaalaan tahtoo mennä niin parasta on soittaa taksi. Taksipalvelut toimivat loistavan hyvin lähes joka paikassa. Toki poikkeuksiakin on.
      Hyvä taksi osaa jopa pysähtyä pankkiautomaatin luo kun rahaa tarvitaan, tätä ei ambulanssi tee.

      • iriur

        Ambulanssikyydinkin voi joutua itse maksamaan, jos katsovat sen olleen tarpeeton, siinä paha mennä sitten selittämään muuta. Taksikulujen kanssa rima ehkä alempana, koska lääkäri antaa lausunnon. Joten jos on pakko päästä nopeasti päivystykseen, niin ensisijaisesti taksi jos kunto kestää ja hätätilanteissä ambulanssi, muulloin oma kyyti.

        Voit saada korvauksen taksimatkasta, kun terveydenhuollon edustaja on katsonut taksin käytön olevan terveydentilasi vuoksi tarpeellista ja olet saanut siitä todistuksen (SV 67 tai muu vastaava selvitys). Taksimatka voidaan korvata myös, jos sinulla ei ole mahdollisuutta halvemman matkustustavan käyttöön, esim. puutteellisten liikenneyhteyksien vuoksi.
        http://www.kela.fi/matkat

        Matkojen korvaamisen yleisperiaate on, että matka korvataan halvimman käytettävissä olevan matkustustavan mukaan, ottaen huomioon potilaan/kuntoutujan terveydentila. Tarpeellisen kulkuneuvon valintaan vaikuttaa potilaan/kuntoutujan sairaus tai terveydentila eikä se, millä kulkuneuvolla hän on matkan tehnyt.

        Jos potilas/kuntoutuja tuodaan hoitolaitokseen ambulanssilla, on matkatodistusta kirjoitettaessa otettava kantaa siihen, mikä kulkuneuvo olisi potilaan/kuntoutujan terveydentilan perusteella ollut tarpeellinen. Kun ambulanssi on hälytetty hätäkeskuksen kautta, on hätäkeskuksen arvio ambulanssin tarpeellisuudesta riittävä. Hoitolaitoksen on kuitenkin laitettava leima ja allekirjoitus lomakkeelle SV 210, Selvitys ja korvaushakemus sairaankuljetuksesta.
        http://www.kela.fi/matkakorvaukset_matkustustapa


    • Ketä kannattaahoitaa

      Ambulanssi kyyti tulisi saada maksulliseksi, niin ei turhaan kulutettaisi yhteiskunnan varoja. On yhteiskunnalle parempi että varakkaat ihmiset saavat hoidon nopeasti jotta pystyvät nopeasti palaamaan töihin ja ansaitsemaan veroeuroja yhteiskunnan pohjattomaan kirstuun.

      • maksaa ja on maksanu

        Maksaa jo, mutta on halvempi kuin taksi.


      • yhtä kallis
        maksaa ja on maksanu kirjoitti:

        Maksaa jo, mutta on halvempi kuin taksi.

        Omavastuuosuus on sama.


    • Julkinen palvelu?

      Tämä on tietysti sellainen vale että, kaikki ovat tässäkin palvelussa eriarvoisessa
      asemassa tässä Tasa Vallassa.
      Mutta onkin ihan harhaluuloa et medi heli saapuu hakemaan vaan rikkaita auto onnettomuuspaikoilta senjälkeen ku yksityinen VPK irrottelee heitä mercedeksen romuista ja lennättää suoraan mehiläiseen tai sinne minne he toivoo.
      Hävettää oikein noitten yksityiselle hakeutuvien rikkaitten puolesta kun julkinen
      pelastaa heidät tosipaikan tullen muka "ilmaiseksi" pidennetykkä elin ja eläkeajalla kun he muka maksavat niin paljon veroa.
      Homma menee oikeesti nii et stadis ensivasteyksikkönä pihaan voi saapua
      vaikka hööki noin 5minuutissa eli vanhankansan tunnistamana paloauto kuha vaa hätäkusetuskeskus
      ensin semmoisen tilaajalle lähettää ja ensivasteen arvattu saapumis aika on iha eri jossain saamessa
      ku stadissa,
      Kokonaan toinen seikka o se et paikallistuntemus puuttuu useilta stadiin töihin saapuneilta=muuttaneilta sairasauton kulettajilta joten he luottaa GPS paikantimeen ja eksyy eikä ehkä löydä oikeeseen osotteeseen vaikka kyse
      hengenlähössä ois minuuteista?
      On eriasia joutua sydänpysähdykseen jossain korvessa kun kaupungis ei maha
      mittää jos 15min aivojen hapenpuute voi riittää.
      Ne joilla on varaa voi tietysti tilata "yksityisen ambulanssin" haluamastaan sairasautofirmasta pelastustuslaitoksen palvelu taitaa olla nii tyly ettei he
      anna ees puhelinnumeroo yksityiselle lanssille taikka soita sellaista lanssia eikä ees minkäänmoista taksia saatikka koita soittaa mahd,omaisille tai hakee läheistä
      tuttavaa paikkakunnalle? Kiire? Kiirrellisempien tapausten pariin?
      Muuten ainakaan Helsingissä eu edes pelastuslaitoksen sairaankuljetus auto
      ole maksuton potilaalle vaan lasku tulee postissa jopa perikunnassa oleville
      omaisille tosin aika pieni sellainen.
      Taitaa mennä nii et se mite puhelimessa osaa sanoo vaikuttaa hätäkeskuksen
      toimintaan enempi kun se miten suuri hätä oikeesti on kun he arvaa siellä
      mistä on ?
      Kyseessähän on julkinen henkiä pelastava palvelu?
      Veroomaksavien rahatuella?

    • Vaikeaa arvioida

      Usein ihmiset soittavat ambulanssin kun on "huono olo" päästäkseen päivystykseen jonon "ohi". tai sitten he eivät jaksa maksaa taksia.

      Olen ollut päivystypoliklinikalla töissä ja kerran tuli potilas ambulanssilla. Potilaalla oli nilkassa haava ja haava oli LIIMATTAVA. potilaan yleiskunto muuten todella hyvä. tässäkin tapauksessa olisi voinut säästää rahoja ja kuljettaa joku oikeasti huonokuntoinen potilas sairaalaan.

      Tässä syitä miksi hoidon tarpeen arviointi on hyvin vaikeaa!

    • niin valitettavaa
    • ei ole taksi

      No oletko tyhmä ? Ambulanssi on todella sitä varten, että hätätapauksessa pääsee sitten sairaalaan, ei sellaisia varten joilla jalat kantaa. Hätäkeskukseen ei joka asiasta tarvitse soitella, todellisessa hädässä lue HENGEN HÄDÄSSÄ, soitetaan hätäkeskukseen, muuten kuljetaan jonkun kyydillä tai taksilla.

    • Make35

      Resurssit on rajalliset ja jos todetaan että voi mennä muulla kyydillä niin se resurssi vapautetaan ajamaan tyhjänä asemalle jotta on valmiina lähtemään toiselle tehtävälle missä saattaa olla henkeä uhkaava tilanne......tilanteet vaihtelee ja jos tilanne muuttuu kotona niin voi aina soittaa uudestaan 112
      -90 luvulla jätettiin kotiin ihan samalla tavalla kuin nytkin joten on otettu vastuuta :)

    • Öyestä

      Sama homma. Ilmeisesti nuiveliinilla käytöksellä ja tylyttämisellä yrittävät tällä tavoin hätäkeskuksessa nostaa kynnystä sinne soittamiseen. Toimii.

      Ainakin kaksi huonoa kokemusta on tästä. Toinen oli emäntäni keskenmeno ja toinen äitini flimmer.

      • ihan oikein

        Keskenmeno ja flimmeri eivät aina edellytä kiireellistä kuljetusta sairaalaan, hoituvat usein tk:ssa, jonne voi mennä omaisen kyydillä, taksilla tai julkisilla.


      • myrkky-flimmeri

        ..mutta kun hoitohenkilöstön virhearviointi on flimmeri ja oikea diagnoosi olisi ollut verenmyrkytys ja kolmannella kerralla vasta otetaan kyytiin. Sitten siirretään edelleen päivystyksestä terveyskeskukseen laittamatta tiputukseen tai antibioottia suoneen. Edelleen flimmerin varjolla ja potilas kuolee muutaman päivän päästä elimistön kuivumiseen ja verenmyrkytykseen.


    • jo taas

      Siis typerä aloitus. Itse en soita ikinä pikku vaivaan ambulanssia esim. autokolarissa olin oli niska kipua mutta menin taksilla sairaalaan kolaripaikalta en ole valittaja ihmisiä sitten paljastui vaikea kaularanganmurtuma huvitti et vastapuolen juopon akka oli tuotu ambulanssilla ja vain solisluu poikki. Taitaa ihmiset olla pimeitä jotka oikeesti pikku vaivaa valittaa tai iän perusteella olettaa et joo kyl mä lanssin tilaan. Järki käteen...Jos voit kävellä kävele! Eri asia joku akuutti infarkti,keuhkoembolia,kuulemma vaikeat kaularankavammatki olisi kuulunu tähän...

    • By the way

      "Tuntuu vaan, että kissan henkikin on paljon arvokkaampi.
      Miksi palokunta hälytetään apuu, jos kissa on puussa."
      Koska se ei olekaan palokunta, vaan Pelastuslaitos ja tehtävä on yrittää pelastaa ihmisten ja eläimien henkiä. "

      Kisun hakeminen puusta on pääsääntöisesti maksullista toimintaa pelastuslaitoksilta ja siitä muistetaan tilaajaa 150-200 € laskulla, jos kissan henki ei ole vaarassa, kiinni juuttunut, tms... Myös sairaankuljetuksessa on omavastuu, eikä se ole suinkaan ilmaista.

      • heippa!!!!!!

        NYTHÄN TÄMÄN PALSTAN KIRJOITTAJIEN KANNATTAS,7PITÄÄ SE PÄÄKOPPA AISOISSA!


      • MULASSA JOKAINEN ...

        MIkään ei ole ilmaista!Näin se on ,on se ,on on ,jopa KUOLEMA!ONKO NYT SELVINNYT TÄMÄ ASIA?


    • Uuno Turhapuro UKK

      Minä pääsin ambulanssilla maistraattiin, kun piti vähän muuttaa nimeä. Voitin lotosta ja lahjoin rahoilla ambulanssin henkilökunnan... hikeä siinä toisella ukolla pukkasi...

      • UPOTKAA

        KISSA ON NIIIIIIIN KIIIIVAAA ;KÄYYYKÖÖÖ KATEEKSI ;KKKKUUUUUUUUUUUUU SIPÄÄÄÄÄÄÄÄÄT????Eläimetkin fiksumpia kuin sairaat ihmisolennot:)


    • saatanasta

      kouvola ambulanssikuski PÖLJÖ sain huonoa palvelua aikoinaan,Ei tarvitse mustamaalata muita ,jos mies on juoppo.

      • KÄRSIMYSTÄ

        KAIKILLE EI KANNATA LAITAA SITÅ LEIMAA OTSAAN ,JOS EI OLE ASIASTA VARMA!


    • Nii jyst!

      ämbylänssin kyytiin pääsee jös hälyää. Ön se peeveli kymmä, ky ihimiset jäksää välittää, ettei ämbylänssin kyytiin mykä pääsis. Kätin köntit sänön minä!

    • Jänkhä-jäykkä

      Vielä hetkenaikaa sitten suomessa sai asiallista apua, kun pelastuslaitokset/yksityiset palveluntuottajat hoitivat ensihoitoa.

      Paljon näkee artikkeleja missä ambulanssi ei kuljettanut, potilaalle kävi huonosti. Aina näihin tapauksiin vastaus on, kyseessä oli yksittäistapaus?

      Johtunee siitä että nykyinen ensihoitokoulutus on mennyt siihen suuntaan että enempi hoidetaan omaa egoa kun potilasta. Jos potilas on siinä kunnossa että tuntee olonsa epävarmaksi/normaalista poikkeavaksi eikä pärjää, niin miksi ei kuljeteta sairaalaan viisaamman (lääkäri) arvioon? Lääkärit tekevät diagnoosin!

      Suomessa oli toimiva kustannuksiltaan järkevä pelastus ja ensihoitojärjestelmä saman katon alla, josta sai apua ja tarvittaessa kuljetuksenkin. Tämä pistettiin romukoppaan (kuningasidea). Lisää duunarit veroja maksamaan, toivotaan että pumput kestää ajaa itse sairaalan oville.

      • sdecswswsww

        AMbulanssi voi konsultoida paikan päällä myös lääkäriä, omaa vastuuslääkäriä tai lääkintäesimiestä myös jolloin saadaan tilanteeseen uusi ratkaisu tällä tavalla.
        Lekuri voi silloin määrätä että ette kuljeta eikä mitään hoidettavaakaan ole.

        Usein kun, ambulanssi on jättänyt kuljettamatta ja potilaalle käykin huonosti kohta myöhemmin niin potilasta ei ole tutkittu. Se voi olla se virhe ja voi kysyä että miksi ei tutkittu.

        Jos olette koskaan katsoneet 112 tv-realitysarjaa niin sielläkin oli tapauksia
        joissa se tunnettu potilaskin tutkittiin. Tunnettu tarkoittaa näitä jotka soittaa rintalihas kivusta yms 112 koska pelkäävät sen olevan sydänkohtaus, ihan oikein soittaakkin mutta hoitohenkilökunta tietää jo 90% varmuudella osoiteessa että tämä on taas tää ja potilaan nähtyään on 100% että ei se nyt ole tälläkään kertaa sairaskohtaus.


    • A-kyytiä

      Olen kuullut paljonkin vastaavia juttuja. Olen joutunut soittamaan n parikymmentä kertaa hätäkeskukseen itseni takia. Lähes aina ovat lähettäneet ambulanssin. Kerran taisi tulla palökunnan ensivasteyksikkö (vai mikä se ny on:) ). Olen siis matkustanut ja usein, lisäksi eri puolilla Suomea a-kyydillä. Aina ja jokakerta sekä hätäkeskuslaitos että ambulanssihenkilökunta ovat olleet asiallisia ja toimineet hienosti. Siis kiitos heille.
      Toisaalta joku saattaa sanoa, että vaivani oli kenties vakavaa luokkaa, mutta siitä huolimatta, olen saanut upeaa palvelua. Nyt ei ole onnekseni tarvinnut hätäkeskukseen soitella, n 3 vee sitten viimeksi.
      En sitten tiedä miten tulevaisuudessa käy - sen sitten aika näyttää, mutta luottamus minulle heihin on syntynyt.

    • Vanhukselle......

      Sanokaapa vanhukselle että menkää taxilla ettei vanhuuden heikkous oikeuta ambulanssiin.

      • ewasdxcqaaqaa

        Heikentynyt yleistila voi olla ihan riittävä syy ambulanssikyytiin.

        Tästä voidaan konsultoida lääkäriä, onko tuttu potilas jollain taholla vai ihan uusi jne. Onko siis aihetta nyt toimittaa tutkimuksiin.

        Välttämättä se ambulanssi ei hoida kuljettusta joka tuli ensimmäisenä koska on varattu kaikkein akuuteimmille tapauksilla vaan kohteeseen soitetaan kiireettömiä sairaankuljetustehtäviä hoitaja ambulanssi joka voi olla myös pelastuslaitoksen tai sitten yksityinen.

        Usein tilanteissa ei ole mitään peruskaavaa joka asialle vaan tilanteet pitää hoitaa tilanteen mukaankin.


    • pii paa ui ui ui ui

      Jokainen puliveivari ja tenukeppi, jota Kling ja Klang ei huoli autoonsa, saa ambulanssikyydin.

    • Hyvempi palvelu?

      Minusta olisi todellakin asiallista toimintaa että, jos pelastuslaitoksen sairasauto ei kyyditse nii järjestäsivät sitte vaikkapa jatkokyydin muulla sairaaksi itsensä kokevalle
      vanhukselle ja mahdollisesti jonkun huolehtimaan jatkotoimista jos vain suinkin kerkiivät kiireiltään? Ei luulis olevan kummonen vaiva?
      Ettei vain jätettäisi "heitteille" ja kuolemaa tekemään.
      Maksullinen palvelushan se kuitenkin on jopa kunnallinen nykyään.
      Hyvempi palvelu=parempi mieli

      • wesrfcwwww

        Niin ne teekikin, tilanteen mukainen toiminta. Kyllä potilaista huolehtidaan tilanteen vaatimalla tavalla aina. Erilaisia tilanteita joutua auttamaan ihmisiä tulee ambulanssi työssä oleville aika lailla erilaisia, siitä tulee se kokemus joka voi olla merkittävin ammattitaito alalla.


    • Kun hätä on

      Tosiasiassa yleensä hätätehtävät luokitellaan hätäkeskuksessa kiireellisempiin ja kiireettömämpiin yleensä lähes ja ainoastaan hätäpuhelussa käydyn puhelin
      keskustelun ja puheluunvastaavan kuullustelun perusteella jos ja kun ei joku muu viranomainen tilaa.
      Koska usein yksinkertaisesti mitään muuta keinoa eu ole.
      Ja sillo kun kyse ei ole kiireellisestä aikataulu voikin olla ihan eri kuin myös
      palveluntuottaja.
      Joten väärinkäsitykselle on sijaa kun tehdään tulkintoja puhelimessa jutellun
      perusteella.
      Joskus mennään liian lujaa hälytysajona jonnekkin turhaan vaarantaen muutakin kun liikennettä nimittäin ollaan ehkä pois muista tarpeellisimmista tehtävistä joskus taas ei
      koska usein ei tiedetä todellista tilannetta.
      Yleistä on ettei ilmottaja osaa tai kykene puhelimessa kertomaan realistisesti
      mistä on ?
      Se vaikeuttaa huomattavasti arvaamista.

    • että semmoista

      Eräs henkilö kertoi minulle tilanneensa ambulanssin, kun oli kipeä jalka. TK:ssa "kivun" syyksi osoittautui jalkasieni. Siis ei tarvitse olla aina vakava sairaus saadakseen ambulanssikyydin

    • Heikkolaatuista on

      On lottovoitto miten asinatunteva on hätäkeskuksen päivystäjä ja miten hän osaa arvioida tilanteen oikein. Nythän siellä on poliiseja yms arvioimassa sairauskohtauksia yms tilanteita ja he eivät osaa.

      Ambulansseissa tosi törkeää, jopa ylenkatsovaa henkilöstöä. Ilmeisemmin työ uuvuttaa kun ajellaan ja kannellaan raskaita asiakkaita tai kunto liian huono.

      Helsingin alueella heikkolaatuista osaajaa, lääkärit arvauskeskuksissa ei osaa suomea, välinpitämättömiä ja kehoittavat menemään jatkotukimuksiin omaan arvauskeskukseen.

      Päivystyksien toiminta myös ylimielistä ja liikaa sh- on annettu päätösvaltaa siitä, kuka otetaan hoitoon. Useinhan on hyvin kokemattomia nuoria hoitajia, joilla ei ole riittävää kokemusta arvioida tilannetta tai he eivät tiedä erilaisista sairauksista varsinkin monisairaiden kohdalla ja ihminen voi kuolla pahimmassa tapauksessa.

      Suoraan sanottunan ihminen jää heitteille.

      Seniori- ääkärit makaavat kotona lakanoissa ja saavat vielä palkkaa kun kandit, opiskelijat jne tetkevät virhearviointeja ja eivät osaa hoitaa.

    • Lampunkeksijä

      Taksilla pääsee, jos tilanne ei henkeä uhkaa, jalat kantaa ja järki pelaa. Sitten se ambulanssi on hyvä väline, jos noissa hommissa mättää. Liikkuminen on hyvästä, iästä riippumatta. Alkoholisti on hyvä ottaa verrokiksi, sillä saa aina sympatiaa. Varsinkin kun vertaa lapseen tai vanhukseen. Järkevä kriittisyys on ihan toinen stoori, mutta sitä tässä kirjoituksessa ei tullut ilmi.

    • lh, sh, eh

      Varmasti on palveluissa suuria eroja. Itse olen toiminut ensihoidossa kuutisen vuotta. Meillä toimii tk-päivystys omalla kunnalla vain klo 16 saakka ja keskussairaalapäivystys 24/7. 100 km matkaa keskussairaalaan. Me emme saa kuljettaa päivystysaikana tai sen ulkopuolella keskussairaalaan muita, kuin selkeät aivohalvaustapaukset, tuoreet sydäninfarktit, leikkaushoitoa vaativat vammapotilaat, synnyttävät, tajuttomat ja elvytettävät, eli periaatteessa kiireellistä erikoissairaanhoitoa vaativat. Kaikista muista kuljetuksista keskussairaalaan tulee konsultoida päivystävää lääkäriä. Hän tekee päätöksen kuljettamisesta tai kuljettamatta jättämisestä.

      Riskinarvion tekeminen hätäkeskuksessa samoin kuin ensihoidossa on vaikeaa. Potilas voi liioitella/vähätellä vaivojaan tai oireet eivät kuulosta ensihoitajan korviin välitöntä sairaalahoitoa vaativilta. Mutta mikäli potilas on selkeästi huonokuntoinen, toimii ensihoitohenkilöstö väärin jättäessään potilaan kotiin tai laittaessaan taksilla eteenpäin. Hoitajien tulisi aina ajatella potilaan parasta. Se ei vain ole valitettavasti kovin helppoa hätäkeskuksen, operatiivisen johdon, kenttäjohdon ja resurssien välissä puikkelehtiessaan. Ensihoitaja joutuu miettimään paljon laajemmassa mittakaavassa asiaa, mm. että jos tätä potilasta kuljetetaan ja hän pääseekin esim. paaritaksilla, niin jääkö joku toinen kentällä ilman apua.

      Monesti on tilanteita, joissa hätäkeskus määrittää tehtävän ns. kiireettömäksi (ei hälytysajona suoritettavaksi) = C ja D -tehtävät, ja kohteessa huomataankin, että kyseessä onkin kiireellinen sairaankuljetus ja ensihoitotehtävä. Myös tämä pidetään kentällä mielessä; jos on C- ja D-tehtäviä jonossa ja joku pääsee oman arvion mukaan paaritaksilla, laittaa ko. hlön mieluummin paaritaksiin ja menee seuraavan luokse tekemään arviota kuljetustavasta ja hoidon kiireellisyydestä. Periaatteessa nyrkkisääntö, että jos potilas ei tarvitse ensihoitoa, vaan "pelkän" kuljetuksen, se voidaan hoitaa taksilla, paaritaksilla tai yksityisellä ajoneuvolla (oma auto).

      En ole itse ainakaan töissä huomannut kentällä sitä, että ihmiset laitettaisiin arvojärjestykseen iän mukaan. Kaikkien luokse mennään, kaikki hoidetaan ja kaikki saavat samantasoista hoitoa iästä riippumatta. Hoitotahto ja elvytyskielto ovat sitten asioita, jotka vaikuttavat hoitoon.

      Toivon vielä teidän kaikkien muistavan, että ensihoitajat tekevät työtä kovan paineen alla. Esimerkiksi meillä työvuoro kestää 2,5 vrk. Pahimmillaan koko tuona aikana nukutaan vain muutamia kymmeniä minuutteja. Lisäksi on oltava valmis ajamaan säässä kuin säässä, kohtaamaan ihminen kuin ihminen ja hoitamaan tilanne kuin tilanne. Kuvitelkaa itsenne tilanteeseen, jossa pari vrk valvoneena hyppäät auton rattiin keskellä yötä lumituiskussa ja takatilassa toinen yrittää pitää hätätilapotilasta hengissä...

      Siis summa summarum; ihmiset tekee tätäkin työtä :) Asiasta kannattaa antaa palautetta paikallisesta ensihoidosta vastaavalle taholle.

      • Anonyymi

        Tämä!

        Paitsi nykyään taitaa joka paikassa 12-24h vuorot maksimi?


    • MrMicheal

      Micheal SCOTT ACCESS LAINA
      GOOD DAY,
      Tarjoamme yksityistä, kaupallista ja henkilökohtaisia lainoja hyvin pienin
      Vuotuinen korko on alhaisempi kuin 3% 1 vuosi 50 vuotta maturiteetti
      ajan kaikkialla maailmassa. Annamme lainaa vaihtelevat 5000 dollaria
      dollaria 200.000.000dollari.

      Meidän lainat ovat hyvin vakuutettu turvallisuuden takaamiseksi on meidän
      prioriteetti, menetät nukkua yöllä huolissani miten saada Legit
      Laina lainanantaja? Voit purra kynnet nopeasti? Sijaan lyöminen
      itsesi, ota yhteyttä Micheal SCOTT PÄÄSY LAON TÄNÄÄN (Loan
      Palvelut) nyt, Laina asiantuntijoita, jotka auttavat lopettaa huono luotto historia,
      löytää voittaa ratkaisu, joka on meidän tehtävämme.

      Kiinnostuneita henkilöitä yhteyttä minuun sähköpostitse: ([email protected])
      Luotonantaja Nimi: Mr. Micheal Scott
      lainanantaja Sähköposti: ([email protected])
      Ystävällisin terveisin

      Mr.Micheal Scott
      C.E.O

    • ensihoitajakiittää

      Ambulanssi ei ole taxi. Humalaiset kuljetetaan syystä että ei voida tietää onko puhe puuromaista humalan vai aivoverenkierron häiriön vuoksi, johtuen esimerkiksi kaatumisesta ja pään lyömisestä. Se, että ambulanssi ottaa kyytiin ihmisen joka ei tarvitse hoitoa (happea, nestettä, lääkitystä) kuljetuksen aikana, estää ambulanssia lähtemässä kiirellisemälle keikalle. Miltä sinusta tuntuisi, jos lapsesi olisi tukehtumassa ruokapalaan naama sinisenä ja ohi ajaa ambulanssi, joka on kiinitettynä siihen että kyydissä on potilas jota on huimannut parin päivän ajan. Ihmiset ovat liian itsekkäitä avun saannissa. Ambulanssi on akuuttiauto, ei taksi. Onneksi nykyään kelataksi maksaa vähemmän mitä ambulanssi kuljetus, ei tule reagtiota "Taksilla? Meidän martta! Ei ole rahoakkaan!!" Me tehdään vain meidän työ samalailla miten te teette teidän työn.. Ei kassatäti anna ilmaiseksi ruokia, jos ihmisellä ei ole rahaa. Säännöt on säännöt, valitettavasti Suomessa ei ole tarpeeksi rahaa kiinnittää ylimääräsiä ambulansseja, jotta saadaan pari päivää huimanneet Pertit ja Martit ambulanssilla päivystykseen josta kotiudutaan 8 tunnin päästä ilman mitään löydöksiä.

    • X-10

      Täällä on niin paljon kommentteja, joista ei ota selvää, ovatko provoja vai aitoa huolta tai närkästystä aiheesta. Sivusto huomioon ottaen en todellakaan ole yllättynyt.

      On kuitenkin hauska lukea, kuinka asiantuntevia ja kaikkitietäviä kansalaiset nykyään ovat. Miksi siis ylipäätään turvautua hätäkeskusten ja ensihoidon palveluihin? Hoitakaa itse hommat paremmin, kyllä te osaatte. Uskokaa itseenne, älkää kehenkään muuhun. Te tiedätte ja osaatte kaiken.

      Hukkaan ovat menneet nämä minunkin vuodet (8 koulussa ja 16 työelämässä).

    • p35

      Kyllä ihmiset vaan on urpoja kommentteineen. Ei minkäänlaista käsitystä miten asiat oikeasti menee. Ne isän äidin ukin ja mummin vaivat kun aina on niin kauhian vakavat kun sitä kuumettakin nousi yli 37.

    • Tehohoitaja

      Ambulanssi on henkeä uhkaavia tilanteita varten, mutta todellisessa hädässä sen tulo saattaa viivästyä jos ambulanssin pitää kuskata kaikki sairaalaan. Esimerkiksi tällä viikolla kun oli pääkaupunkiseudulla todella liukasta niin todellisessa hengenvaarassa olleiden hoito viivästyi kun murtumapotilaat makasivat lansseissa. Jos jalka murtuu , ripuloi tai nenästä tulee verta niin sinne sairaalaan pääsee kyllä taksillakin. Ensiavussa on pyörätuoleja joilla tuoja voi kuskata ilmottautumiseen.
      Ambulansseja on rajallinen määrä.

    • Anonyymi

      Valitettavasti vuosikausia jatkunut asiakkaiden huono kohtelu alkaa lyödä takaisin.

      Siinä on ihan turha saivarrella että "ei ihmiset ymmärrä miten nämä asiat hoidetaan".

      Jos kansakunta kollektiivisesti alkaa tuntea olonsa jotenkin uhatuksi niin se kyllä heijastuu jollakin tapaa käytökseen. Kuten esimerkiksi:

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uhka-ja-vakivaltatilanteiden-maara-on-kasvussa-ensihoidossa-pelastuslaitokset-huolissaan-fyysisen-vakivallan-lisaantymisesta-tehtavien-aikana/8071344

      • Anonyymi

        "Vuosikausia jatkunut asiakkaiden huono kohtelu"?
        Sekö on huonoa kohtelua jos ihmistä joka ei tarvitse ambulanssia, ei kuljeteta ambulanssilla?
        Ambulanssi ei ole taksi, vaan ensihoitoyksikkö jolla tulisi kuljettaa vain matkan aikana hoitoa ja/tai seurantaa vaativat akuutisti sairastuneet potilaat.

        En ymmärrä tippaakaan ihmisiä jotka vaativat ambulanssilla kuljetusta silloin kun he hyvin voisivat mennä omalla kyydillä tai taksilla hoitoon.


    • Anonyymi

      Pitkästä tarinasta lyhyeeseen, ambulanssiin pitäisi turvautua vain painavasti perustellen akuutissa tarpeessa eikä korkealla kynnyksellä melkein asian kuin asian vuoksi.
      Ihmisten pitäisi suuremmissa määrin huomioida muut pohtien mahdollista riskiä jonkun oikeasti tarvitsevan avun saannin viivästymiselle jos mennään henkilön luo joka ei ole fyysisesti loukkaantunut tai saanut mitään kiireellistä hoitoa kaipaavaa kipua, sairautta, terveystilaa yleisesti.

      • Anonyymi

        yleensä katsotaan, jos pystyy hyvin puhuun, selittään asiansa, niin pystyy myös itse käveleen taxiin,
        ambulanssit ei todellakaan ole yleisiä sairauskuljetuksia, vaan hätätapaus, kun potilas ei itse kykene .


      • Anonyymi

        Omassa pienessä kunnassani ei ole ollenkaan ambulanssia. Meillä oli yksityinen, mutta sen toiminta lakkautettiin säästösyistä. Nyt lähin on yli 100 km päässä. Taksi on, mutta sen toiminta on kohdennettu vain koulukyyteihin ja joihinkin Kela-kuljetuksiin. Ja nekin vammaisille.

        Olin pitkään sairauden vuoksi autottomana täällä syrjässä ja mitään apua ei annettu. Kun piti saada koronarokotus, terveyskeskuksen vastaus oli ykskantaan: hanki oma auto. Tätä samaa on hoettu aina kun tarvitsin apua ja pääsyä lääkäriin. Täällä maalla ei kulje mkään julkinen liikenne, ja olen yksinasuva vanhuseläkeläinen. Sukua ei ole, en saa apua keneltäkään. Naapurit ovat kaukana ja en tunne heitäkään.

        Suomi pudottaa tahallaan vanhukset pois avun piiristä. Ne, jotka eivät joko iän tai sairauden vuoksi enää pysty ajamaan omaa autoaan, he ovat todellisessa pulassa sairauksineen.
        Ja ne jotka eivät enää saa laillista ajo-oikeutta, he ajavat edelleen vaikka mitä laki sanoo. Ottavat riskin menettää ajoneuvonsa ja sen päälle vielä rikostuomio, Hätä ei lue lakia. Näitä 90-vuotiaita täällä maalla ajelee. Joo.


    • Anonyymi

      Sain perjantaina rinnan kivun ohjaajat soitti päivystykseen sitten ambulanssi tuli tutkimaan jouduin jorviin

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe