mitätehdä?

kertokaapa mulle..

Mitä tehdä sillon kun ahdistaa, kun kaikenlaiset ajatukset, pelot, muistot, epäluulot, jopa menneisyytesi...ottavat vallan pääsi sisällä ja tunnet kuinka ne ajaa sinut ikäänkuin pieneen nurkkaan joka ahdistaa liian paljon.. haluisit pois, mutta et vain pääse. Tällaisessa tilanteessa pyrin saamaan ajatukseni vain äkkiä pois kaikesta ikävästä, yritän unohtaa tuon hirvittävän tunteen edes hetkeksi.. otan puhelimen käteen ja soitan ainoalle, vuosia tuntemalleni kaverilleni jota minulla on.. joka sattuu olemaan pahimman luokan narkkari.. mutta en välitä siitä.. haluan vain ajatukseni muualle ja karkottaa ahdistukseni... mitä tehdä sitten kun kyseinen kaveri on piripäissään puhelimen toisessa päässä ja kuiskaa puhelimeen "en voi puhua nyt" ja sulkee luurin.. olen täysin yksin, jopa vielä yksinäisempi kuin ennen puhelua.. minulla ei ole ketään joka auttaisi.. puhuisi minulle, kertoisi vaikka ihan omia kuulumisiaan, jotta minä voisin keskittyä kuuntelemaan häntä ja pääsen henkisestä tuskastani hetkeksi eroon.. minulla ei ole isää taikka äitiä.. ne menehtyivät jo kauan sitten.. minulla ei ole veljiä taikka siskoja... ei ketään.. tapaan psykiatriani kolmen viikon välein ja olen käyttänyt lääkkeitä helpottamaan oloani.. siinä on kaikki, mitä minulla on.. liikunnasta ehkä olisikin apua, mutta en pääse liikkumaan koska minulle tapahtui onnettomuus ja oikea jalkani on mäsänä, ja olen jo puolivuotta lojunut kotona sairaslomalla.. olen vielä nuori.. päälle 20 vuotta.. ei elämäni pitäisi olla tällaista... olen viimekesänä valmistunut ammattiin ja minulla oli paljon työmahdollisuuksia.. ei enää.. sillä onnettomuuden jälkeen minulla ei ole mahdollisuutta palata tähän ammattiin.. olen niin yksin kaikkien ajatuksieni ja ahdistuksieni kanssa... joten kysyn nyt, mitä tehdä tällaisessa tilanteessa??

13

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalmankalpea
    • kalmankalpea
    • kalmankalpea

      Et ole yksin ongelmasi kanssa !

      Nuorten ja vanhempien masentuneiden tukiryhmä Facebookissa:
      https://www.facebook.com/groups/1490549481199949/

      Kuten viestistäsi käy selvästi ilmi se apu jonka saat yhteiskunnalta ei riitä. Sinun tulisi itse rakentaa ympärillesi tukiverkko. Se tukiverkko ei tietenkään korvaisi ammattiapua ja lääkitystä mutta se tarjoaisi sinulle tärkeää lisäapua.

      Sitä tukiverkkoa voisit ruveta rakentamaan esimerkiksi sillä tavalla että suunnittelisit ahdistuksesta ja masennuksista kärsiville yhteisen kahvitteluillan johonkin sopivaan kotikaupunkisi kahvilaan. Sitä tilaisuutta voisit mainostaa tällä keskustelupalstalla. Ja tietysti myös täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3881

      Ja sopivia paikkoja löytyy tietysti muualtakin.

      Voisitte kokoontua kerran viikossa tai pari kertaa kuussa. Voisitte tehdä myös patikkaretkiä.

      Jos ryhmä olisi avoin kaikille samantyyppisistä ongelmista kärsiville siihen tulisi hitaasti mutta varmasti koko ajan lisää jäseniä ja tukiverkkosi kasvaisi koko ajan. Näin sinulla olisi aina joku jolle soittaa.

      • painu_jo

        Lopeta spämmäys, hinuri!


    • kertokaapa mulle..

      Olen kokeillut noita kriisijuttuja mut sieltäki sanottii vaa et varaa aika lääkäriin ja sitä kautta pääsen ammattiauttajan puheille, tapaan jo psykiatria säännöllisesti ja oon käyny vuosia jo ammattiauttajalla.

    • kalmankalpea

      "Olen kokeillut noita kriisijuttuja mut sieltäki sanottii vaa et varaa aika lääkäriin ja sitä kautta pääsen ammattiauttajan puheille...."

      Minusta on outoa että sinulle vastataan tuolla tavalla. Minä olen aina luullut että kriisipuhelimessa tarjotaan myös keskustelutukea akuuttiin hätään ja ahdistukseen.

    • kalmankalpea
    • tässä joku neuvo

      Miltä alueelta olet? Mitkä asiat kiinnostavat? Oletko nainen/mies jne.?

      Etkö pysty kuntouttamaan jalkojasi? Oletko tutkinut asiaa?

      Oletko harkinnut opiskelevasi jotakin muuta tai toista alaa? Jos aikaisemmat opinnotkin menivät hyvin, niin voisit tuosta asiasta kysellä, että miten lisäopiskelut onnistuisivat joko samalta tai toiselta alalta.

      Netistä voit hakea ystäviä. Jos olet nainen, niin saatat saada ystäviä helpommin. Pidempi aikaiseen ystävystymiseen menee oma aikansa. Jätä ilmoituksia useille eri palstoille. Erilaisten ystävä ja kirjeenvaihtopalstojen kautta voit saada paremmin jutteluseuraa kuin esim. minkäänlaisten deittipalstojen.

      Ota yhteyttä SPR:n ystäväpalveluun ja kysele ns. tukihenkilöä. Sellaisesta voi olla apua tilanteeseesi enemmän kuin esim. terapeutista.

      Onko paikkakunnallasi kansalaiskahvilaa tai kirjastoa tms.? Mitä jos menet sellaiseen lukemaan kirjoja ja olet ns. muiden kanssa läsnä? Vai estääkö vamma tuollaisen toiminnan?

      Kansalaisopistojen tai joidenkin järjestöjen kautta voisit saada lisää neuvoa ja opastusta. SPR on yksi hyvä keino kysellä esim. erilaisten tukijärjestöjen puoleen. Ensisijaisesti ota yhteyttä ystäväpalveluun, mutta voit samalla kysyä myös onko paikkakunnallasi mitään muiden järjestöjen ylläpitämää toimintaa tms.

      https://rednet.punainenristi.fi/node/7410

      https://rednet.punainenristi.fi/node/24774

      Mieti 3-5 asiaa mitkä sinua itseäsi kiinnostaisivat ja mitkä mahdollisesti onnistuisivat niin harrastamisesta kuin opiskeluista yms. Kirjaa ne kaikki asiat ylös ja pyri etsimään sopivia vaihtoehtoja.

      Voit tehdä myös anonyymin sähköpostiosoitteen ja laittaa sen tänne, jos joku haluaa ottaa yhteyttä. Tai sitten teet profiilin ja laitat tuon sähköpostiosoitteen siihen. Älä käytä ns. ykkössähköpostiasi, koska se voi täyttyä roskaposteista tai sellaisista henkilöistä, joiden kanssa et halua olla yhteydessä.

    • Todellinen apu

      Kuoleman köydet kiertyivät ympärilleni, turmion virrat pelästyttivät minut.
      Tuonelan siteet kietoivat minut, kuoleman ansat tulivat yllättäen eteeni. Ahdistuksessani minä huusin Herraa, huusin avuksi Jumalaani. Hän kuuli temppelistään minun ääneni, huutoni tuli hänen eteensä ja kantautui hänen korviinsa.

      Hän ojensi kätensä korkeudesta ja tarttui minuun, hän veti minut ylös syvistä vesistä.
      Hän pelasti minut väkevältä viholliseltani, vihamiehiltäni, sillä he olivat minua vahvempia.
      He nousivat minua vastaan hätäni päivänä, mutta Herra oli minun tukenani.

      Psalmi 18:5-7, 17-19

    • kertokaapa mulle..

      Todellinen kiitos vastanneille! On hyvä saada muiden näkökulmaa tilanteeseeni ja se helpottaa minua pääsemään eteenpäin. Kiitos. Jalkavammani estää tällähetkellä oikeastaan kaikenlaisen liikkumisen. Kepeillä menen sen minkä kotona pystyy.. käyn fyssarilla säännöllisesti viikottain koska jalkani pitäisi kuntouttaa täyteen liikerataansa takaisin jotta se pystyttäisi leikkaamaan, muuten on suuri riski jos se tälläsenä operoitais, että myös jää hyvin jäykäksi.. työtä teen kyllä kovasti jalan eteen ja jumppaan sitä ahkerasti annetuilla ohjeilla. Ystävä/kaveri-ilmoituksia olen laittanut usemmankin ja yrityänyt löytää edes kirjoittelukaveria netistä mutta aika heikoin tuloksin. Tuo tukihenkilö-asia kuulostaa ainakin hyvältä, pitää lukea ja perehtyä niihin spr:n juttuihin. Kiitos vielä paljon :)

    • poisminusta

      Kannattaa koittaa kirjotella ahdistavat asiat paperille ja vaikka sen jälkeen repiä ja heittää pois. Sillä tavalla ite ainakin olen pystynyt purkamaan ahistusta pois.

    • helpful guy
    • kertokaapa mulle..

      Kiitos vinkistä "poisminusta". Täytyypä kokeilla sitäkin. Mikään neuvo ei ole turha. Olen käynyt elämässäni läpi todella monta kivistä mutkaa joiden jättämät naarmut eivät varmasti koskaan parane täysin. Olen aina pyrkinyt menemään elämässä eteenpäin vaikka kuinka sattuisi ja monesti voimat olleet erittäin vähissä. Joskus sisäinen tuska on vaan niin kova että se meinaa viedä mukanaan.

      Olen hakenut apua monesta paikasta ja eri tavoin, mutta lähes aina olen kuullut ehdotuksen psykiatrista.. ja lääkkeistä jotka voisi auttaa olooni. Olen syönyt jo vuosia niitäkin, vaihtanut ja kokeillut uusia, käyny läpi aina uudestaan ja uudestaan lääkkeiden erilaiset haittavaikutukset, sivuvaikutukset, vieroitusoireet.. olen ollut kuin koekaniini jolla on testattu uusia lääkkeitä joiden haitta tai sivuoireitakaan ei vielä kunnolla edes tiedetä kuin myös niitä " vanhanaikaisia" voimakkaita ja haitallisimpia pillereitä. Ei.. lääkkeistä ei ole apua.. enkä ole koskaan pitänyt sitä ratkaisuna olotilaani..

      Minulle on edellisessä paikkakunnassa josta olen jo muuttanut niin kerrottu, että en voi saada psykiatrisia palveluja jos kieltäydyn psyyke/masennuslääkkeistä, koska silloin se on hoidon vastustamista eikä heillä ole syytä jatkaa tapaamisiani.. :S

      Minulle on pitänyt aloittaa psykoterapia jo viimeset kaksi vuotta mutta aina kun siitä kysyn niin koskaan ei ole sopiva aika siihen. Elämässäni on tapahtunut niin paljon pahaa, että jopa oma psykiatrinikin on sanonut ettei pysty kuuntelemaan tiettyjä osia menneisyydestäni ja hän on aikaisemmin keskeyttänytkin minut kun olen puhunut lapsuuden aikaisista asioista jotka ovat traumatisoineet minut pahasti ja usemman kerran. Jos kerta traumoihin perehtynyt psykiatrikaan ei pysty auttaa tai kuuntelemaan minua, miten siihen pystyisi yksikään kaveri...

      Joudun kantamaan tätä erittäin suurta ja painavaa taakkaa sisälläni varmasti hautaan saakka. Mutta silti yritän tehdä kaiken minkä voin, että taakkani kevenisi edes vähän.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe