aloitetaanko oikealla vai vasemmalla

dancing ben

Jostakin olen oppinut sellaisen yleissäännön, että mies aloittaa valssin oikealla jalalla, mutta kaikki muut tanssit vasemmalla jalalla.

Olen katsellut ulkomaisia tanssinopetuksen videoita youtubestä. Siellä tilanne näyttää monimutkaisemmalla.

Esim. samba alkaa joillakin ohjaajilla muodossa (miehen askeleet) vasen eteen - . oikea eteen - paino vasemmalle - oikea taakse - vasen taakse jne sekä päinvastoi oikea eteen - vasen eteen - paino oikealle - vasen taakse - oikea taakse.

Mikä on oikein vai onko tansseja , joissa ei ole lainkaan väliä, kummalla jalalla mies aloittaa?

15

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppo sääntö

      Mies aloittaa kaikki tanssit siirtämällä daamin painon sille jalalle, jolla ei halua daamin ottavan ensimmäistä askeltaan.

      • Jatkotason säännöt

        Miehen kannattaa suhtautua tanssiparketilla daamiin samalla tavalla kuin kaappiin, joka on siirrettävä olohuoneen parketin yli tältä seinältä tuolle seinälle: eihän kukaan täysipäinen mies lähde mitään kaappiakaan siitä lattian poikki raahaamaan kaapin paino jakautuneena tasan sokkelin päälle, vaan asiansa osaava mies ensin kallistaa kaappia eli siirtää kaapin painon sokkelin sen laidan päälle, jonka ei halua liikahtavan ja kääntää kaapin sen puoleista laitaa, jonka puoleisen sokkelin päällä ei ole yhtään kaapin painoa. Tietenkin kaapinsiirtoasiansa osaava mies huomaa, että sen kaapin painon puoleinen sokkelihan jää tästä painottomasta laidasta jälkeen ja se on saatava kaapin mukaan tai kaappi repeää liitoksistaan. Tällöin mies laskee painottoman puolen kaapista lattiaan ja kaappi seisoo hetken koko sokkelillaan ihan vinossa melkein keskellä lattiaa, mutta nyt mies kallistaakin kaappia toisesta laidasta ja koko kaapin paino siirtyy itsestään äskeiselle painottomalle laidalle ja äsken täysin kaapin painon vallassa ollut kaapin laita harppaa niin pitkälle äsken edellä olleen kaapin laidasta, että kaapinsiirtoasiansa osaava mies huomaa, että nythän se toinenkin kaapin laita on saatava kaapin mukaan tai kaappi repeää taas liitoksistaan. Tällä tavalla kaappia kallistelemalla mies saa raskaimmankin kaapin höyhenenkeveästi siirtymään parketin yli äskeiseltä seinältä tälle seinälle ilman, että parkettiin tulee hirmu pitkiä naarmuja. Parkettiin tulee vaan muutamia paikallisia nirhaumia.

        Samalla tavalla naista puolelta toiselle tanssiparketilla kallistelemalla sujuu tanssikin ilman sen kummemmitta kommelluksitta, joten ei ole ihme, että kaapinsiirtoasiansa osannut mies paukuttelee aika tyytyväisenä sittenkin väärällä seinällä henkseleitään todeten, että sehän kävi kaapin siirto kaikesta huolimatta kuin tanssi. Eli miehen tanssi on pohjimmiltaan jatkuvaa daamin painon siirtelyä sille jalalle, jolla ei halua daamin ottavan seuraavaa askeltaan.


      • Ilman nimmaria
        Jatkotason säännöt kirjoitti:

        Miehen kannattaa suhtautua tanssiparketilla daamiin samalla tavalla kuin kaappiin, joka on siirrettävä olohuoneen parketin yli tältä seinältä tuolle seinälle: eihän kukaan täysipäinen mies lähde mitään kaappiakaan siitä lattian poikki raahaamaan kaapin paino jakautuneena tasan sokkelin päälle, vaan asiansa osaava mies ensin kallistaa kaappia eli siirtää kaapin painon sokkelin sen laidan päälle, jonka ei halua liikahtavan ja kääntää kaapin sen puoleista laitaa, jonka puoleisen sokkelin päällä ei ole yhtään kaapin painoa. Tietenkin kaapinsiirtoasiansa osaava mies huomaa, että sen kaapin painon puoleinen sokkelihan jää tästä painottomasta laidasta jälkeen ja se on saatava kaapin mukaan tai kaappi repeää liitoksistaan. Tällöin mies laskee painottoman puolen kaapista lattiaan ja kaappi seisoo hetken koko sokkelillaan ihan vinossa melkein keskellä lattiaa, mutta nyt mies kallistaakin kaappia toisesta laidasta ja koko kaapin paino siirtyy itsestään äskeiselle painottomalle laidalle ja äsken täysin kaapin painon vallassa ollut kaapin laita harppaa niin pitkälle äsken edellä olleen kaapin laidasta, että kaapinsiirtoasiansa osaava mies huomaa, että nythän se toinenkin kaapin laita on saatava kaapin mukaan tai kaappi repeää taas liitoksistaan. Tällä tavalla kaappia kallistelemalla mies saa raskaimmankin kaapin höyhenenkeveästi siirtymään parketin yli äskeiseltä seinältä tälle seinälle ilman, että parkettiin tulee hirmu pitkiä naarmuja. Parkettiin tulee vaan muutamia paikallisia nirhaumia.

        Samalla tavalla naista puolelta toiselle tanssiparketilla kallistelemalla sujuu tanssikin ilman sen kummemmitta kommelluksitta, joten ei ole ihme, että kaapinsiirtoasiansa osannut mies paukuttelee aika tyytyväisenä sittenkin väärällä seinällä henkseleitään todeten, että sehän kävi kaapin siirto kaikesta huolimatta kuin tanssi. Eli miehen tanssi on pohjimmiltaan jatkuvaa daamin painon siirtelyä sille jalalle, jolla ei halua daamin ottavan seuraavaa askeltaan.

        Tämä kaappivertaus on hyvä ja konkreettinen. Näin se oikeastikin menee. Tätä kirjoitusta kuitenkaan monikaan ei varmaan ymmärrä, daamit kaikkein vähiten.

        (Kirjoituksen takana on luultavasti tunnettu nimimerkki, tällä kertaa Incognito.)


      • incognito1
        Ilman nimmaria kirjoitti:

        Tämä kaappivertaus on hyvä ja konkreettinen. Näin se oikeastikin menee. Tätä kirjoitusta kuitenkaan monikaan ei varmaan ymmärrä, daamit kaikkein vähiten.

        (Kirjoituksen takana on luultavasti tunnettu nimimerkki, tällä kertaa Incognito.)

        Onko daamit tyhmempiä?


      • Vietävän hyvä nainen
        incognito1 kirjoitti:

        Onko daamit tyhmempiä?

        Ei tyhmyydestä olekaan kysymys. Jos daami puuhaa jotakin saadakseen tanssin liikkeet mieleisekseen hän on silloin viejä. Tanssimisessa on vain yksi viejä ja mies/nainen kombinaatiossa se on mies.


      • Oikein siirretty
        incognito1 kirjoitti:

        Onko daamit tyhmempiä?

        Minä epäilen, että daami pyytää miestä siirtämään hirmu painavan kaapin tältä seinältä tuolle seinälle ihan vaan nähdäkseen, mitä kaikkea typerää mies on daamin vuoksi valmis tekemään. Mikään muu ei mielestäni selittäisi sitä, että tuo seinä on sittenkin ihan väärä seinä sille hirmu painavalle kaapille. Ja kulmasohvalle.


      • Asento ensin!
        Jatkotason säännöt kirjoitti:

        Miehen kannattaa suhtautua tanssiparketilla daamiin samalla tavalla kuin kaappiin, joka on siirrettävä olohuoneen parketin yli tältä seinältä tuolle seinälle: eihän kukaan täysipäinen mies lähde mitään kaappiakaan siitä lattian poikki raahaamaan kaapin paino jakautuneena tasan sokkelin päälle, vaan asiansa osaava mies ensin kallistaa kaappia eli siirtää kaapin painon sokkelin sen laidan päälle, jonka ei halua liikahtavan ja kääntää kaapin sen puoleista laitaa, jonka puoleisen sokkelin päällä ei ole yhtään kaapin painoa. Tietenkin kaapinsiirtoasiansa osaava mies huomaa, että sen kaapin painon puoleinen sokkelihan jää tästä painottomasta laidasta jälkeen ja se on saatava kaapin mukaan tai kaappi repeää liitoksistaan. Tällöin mies laskee painottoman puolen kaapista lattiaan ja kaappi seisoo hetken koko sokkelillaan ihan vinossa melkein keskellä lattiaa, mutta nyt mies kallistaakin kaappia toisesta laidasta ja koko kaapin paino siirtyy itsestään äskeiselle painottomalle laidalle ja äsken täysin kaapin painon vallassa ollut kaapin laita harppaa niin pitkälle äsken edellä olleen kaapin laidasta, että kaapinsiirtoasiansa osaava mies huomaa, että nythän se toinenkin kaapin laita on saatava kaapin mukaan tai kaappi repeää taas liitoksistaan. Tällä tavalla kaappia kallistelemalla mies saa raskaimmankin kaapin höyhenenkeveästi siirtymään parketin yli äskeiseltä seinältä tälle seinälle ilman, että parkettiin tulee hirmu pitkiä naarmuja. Parkettiin tulee vaan muutamia paikallisia nirhaumia.

        Samalla tavalla naista puolelta toiselle tanssiparketilla kallistelemalla sujuu tanssikin ilman sen kummemmitta kommelluksitta, joten ei ole ihme, että kaapinsiirtoasiansa osannut mies paukuttelee aika tyytyväisenä sittenkin väärällä seinällä henkseleitään todeten, että sehän kävi kaapin siirto kaikesta huolimatta kuin tanssi. Eli miehen tanssi on pohjimmiltaan jatkuvaa daamin painon siirtelyä sille jalalle, jolla ei halua daamin ottavan seuraavaa askeltaan.

        Miehen tulee ottaa tanssiasento ensin. Puhutaan miehen raamista, johon daami asettuu, jolloin daamillekin muodostuu oma, miehen tanssiasentoa eli raamia myötäilevä tanssiasento eli raami. Miehen raamin ei tarvitsisi lavatansseista keskusteltaessa kuitenkaan vähäisimmässäkään määrin muistuttaa ristillä riippuvaa Jeesusta, vaikka se onkin yksi käytetyimmistä miesten lavatanssiasennoista jopa ristillään roikkuvan Jeesuksen etunoja mukaanlukien.

        On totta, että lavatanssien terminaalilajeissa, joihin jokainen tanssiharrastustaan riittävän pitkälle jatkava lopulta siirtyy, ristillä roikkuvan Jeesuksen, ymmärrettävistä syistä hyvin tukeva etunoja näyttelee erittäin suurta osaa, mutta ei niissäkään miehen kummankaan käden asento edes etäisesti muistuta ristillään riippuvan Jeesuksen käsien asentoa, vaikka miehen paino onkin päkiöillä eikä niinkään kantapäillä aivan kuten Jeesuksellakin.

        Todettakoon lopuksi, että näissä lajeissa alhaalta aukinaisen tanssiasennon kehitykseen on luultavasti hyvin voimakkaasti vaikuttanut Katolinen, vanhoillisuuden vihoviimeisenä linnakkeena muualla pidetty Kirkko: meillähän on ollut täällä huomattavasti vapaamielisempi Luterilainen kirkko, jolloin tanssiasennoistamme on muodostunut täysin erilaisia ja niissä ollaan suositusten mukaan tasan päinvastoin alhaalta kiinni.


    • tanssidans

      Älä nyt täällä ala tanssimisesta puhumaan. Täällä mainostetaan nykyään vain LUMOA.

    • dancing ben

      Kiitos vastauksista, mutta edelleen on epselv, kummalla jalalla miehen tulee aloittaa, kun on kyse muusta kuin valssista.
      Noista esityksistä saa sellaisen kuvan, että saa periaatteessa aloittaa kummalla tahansa.

      • tahvo f

        Kaapin vertauskuva oli hyvin onnistunut, mutta ei ollut vastaus aloittajan kysymykseen, joka tämänkin kirjoittajaa vaivaa.

        Meikäläinen taas on tutkiskellut Internetistä samban askelia.

        Kumma kyllä, siellä tavataan kumpaakin aloitusta, vasemmalla ja oikealla jalalla.

        Kun tuossa on puhuttu siitä, että aloitus onsen puolen jalalla, jonka puoleista jalkaa (siis vasen- vasen tai oikea - oikea) daami ei saisi siirtää, niin kumpaa sen daamin nyt pitäisi siirtää?

        Jos miehenä aloitan vasemmalla jalalla, niin silloin daamin pitäisi siirtää oikeata jalkaa ja päin vastoin.

        Kysytään nyt sitten näin: kumpaa jalkaa meikäläisen pitäisi saada aluksi daami siirtämään; oikeaa vai vasenta?


      • SaavutettuAsentoPidetään

        Sinun tulee saada daami ottamaan askel sillä jalallaan, kumpi on enemmän sinun oman tanssitekemisesi tiellä. Askeleen ottaminen tarkoittaa tanssittaessakin sitä, että ensin vartalon painopiste lähtee siirtymään painollisen jalan varassa ja painoton jalka siirtyy vartalon painopisteen alle juuri sillä hetkellä, kun vartalon painopiste on putoamaisillaan lattialle. Askelta ei oteta tanssittaessakaan missään nimessä niin, että ensin siirretään jalka ja nostetaan painopiste lopuksi jalan päälle, vaan nimenomaan niin päin, että jalka laitetaan aina painopisteen alle.

        Etenkin sambassa tämä lähestymistapa kävelyyn on erinomaisen korostunut. Sambassahan hyvin vaativa tehtäväsi on siirrellä sekä omasi että daamisi vartalon painopistettä niitten jalkojen päällä, joille olet painot siirtänyt ja laittaa painoton jalkasi vartalosi painopisteen alle juuri sillä hetkellä, kun se on putoamaisillaan lattialle. Kunhan samalla vain pidät daamista enimmäkseen kaksin mutta toisinaan myöskin yksin käsin kiinni, niin hänen vartalonsa painopiste liikkuu samaan suuntaan kuin sinun vartalosi painopiste melkeinpä kaikissa muissa paitsi potafokaan ja huiskuun sekä väistöihin perustuvissa kuvioissa, joissa on tarkoituskin saada daamin vartalon painopiste hieman tai sitä enemmänkin eri kurssille kuin oma.

        Epäilen kuitenkin, että kysyjien ongelmat saattavat sittenkin olla vartaloitten painopisteitten yläpuolella: kokeilkaapas seuraavan kerran suljettua otetta tanssimaan lähtiessänne pitää kätenne ikään kuin väenvängällä koko tanssin ajan tismalleen samassa asennossa kroppaan nähden (tietenkin vasemman käden sormen uhatessa työntyä viereisten tanssijoitten silmään tai nenään on suotavaa muuttaa vasemman käden asentoa ikään kuin kapeammaksi). Näin tekevät kaikkein taitavimmat tanssijat, mutta koska he ovat harjoitelleet sitä niin paljon, se ei heidän mielestään tunnu niin työläältä kuin ehkä teidän.


    • Neb

      Yleensä mies ottaa ns rytminhaku painotuksen eli siirtää painoaan
      jalalta jalalle odottaessaan sopivaa kohtaa siirtääkseen jalkaa.
      Minusta pääsääntöisesti mies alkaa vasjalalla mutta toki itsekin
      joskus oikjalalla esim tangon aloituksessa mutta se ei ole vielä etenevä
      askel vaan ns taakse suuntautuva. Minusta ei ole väliä
      kummalla jalalla alkaa mutta ollaan opittu että vasjalka
      alkaa näin se on helpompaa naisen päästä painottomalla jalalla
      alkuun, jos ei sitä kohtaa alkamiseen painotuksen siirrolla ole tehty, kuten mainitsin.

    • Charmaa

      Entäpä pakittamalla alku?Onnistuu se sinnekin päin lähtö.En kiinnitä kyllä aloitus jalkaan huomiota on niin kuin automaattinen turhia miettimättä.

    • Koska_minulla

      ...on vain kaksi vasenta jalkaa, niin on sama, millä aloitan.

    • Tuo painonsiirto on hyvä kikka kertoa naiselle, miten tanssi aloitetaan. Jopa minua, koheloa kahvitynnöriä, voi näin vääntää valssiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe