MIKÄ ON PARAS MONO ?

leif1

Mietin tässä nyt onko se alpina vai fischer antakeepa vinkejä / kokemuksia ?

21

19700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khhlkjölköl

      Salomon s-lab skate huippuhyvä ainakin minulle.

      • leif1

        ai nii pitäs olla nnn kun en suksia jaksas vaihtaa.


    • naukkis

      Aika laaja-alainen kysymys. Riippuu täysin jalastasi. Ei tuohon vastausta ole. Toinen merkki sopii toisen jalkaan, toiselle ei. Ja ihan kokeiltava tuo itse on. Salomon s-lab skate on mullakin. Kapea jalka joten hyvin menee.

      • Tehotreenaaja

        Juuri niin, kaikille ei vain sovi mikä malli tahansa, mut tässä yksi jota minä käytän SALOMON S-LAB SKATE PRO Luisteluhiihtomono on erittäin laadukas mono ainakin minun jalkaan sopii kuin valettu kaksi talvea hiihdetty 1500Km per vuosi on lämmin eikä hankaa mistään voin suositella omasta puolestani.huom kannatta ostaa vähintään puolinumeroa suurempi kuin normaalisti käyttää.


    • Hmmm...

      Alpina, jos on kapea jalka. Fischer voi sopia paremmin leveämpään jalkaan kuten ehkä myös Madshus.

      Siteet voi kyllä vaihtaa, jos esim. Salomonin monon kokee hyväksi. Suksia ei sen tähden ole pakko laittaa vaihtoon.

    • Siklitaavi

      Kyllähän ne monot täytyy valita jalan mukaan. Viime talvena harmitti niin vietävästi, kun ostimme vävypojalle Madshusin sukset, joissa on tuo NIS-levy. Emme kuitenkaan löytäneet hänelle sopivia kenkiä, jotka olisivat sopineet NNN-siteisiin, joten sitten menetettiin tuo siteiden siirtämisen mahdollisuus, kun asennettiin Salomonin siteet. Salomonin monot kun olivat ainoat, jotka hänen jalkaansa sopivat. Tyttäreni taas ehdottomasti tykkäävät Alpinan monoista, ja sanovat, että Salomonin monot ovat "kamurat". Niin että miettikää tuota.

    • lefa1

      Kapee jalka on eli alpinat (ASK) ostin... En rupee siteitä vaihtaa. Ei alle 200 e hintaluokassa ollut muita yhtään hyvältä tuntuvia monoja.

    • herkkäjalka

      Muhkuraiseen suomalaiseen känkyräjalkaan sopi parhaiten(ainoana) tuo romanialainen Tecnopro synergy skate. Intersportissa oli tarjolla lisäksi salomonia,fisheriä ja madshusia.
      Niistä oli madshus melkein kelvollinen.Salomon selkeästi painoi alhaaltapäin päkiään ja Fisher suorastaan yritti murskata koko jalkaterän. Tecnopron mono oli taivas ja iso yllätys.
      Tecnopron takia siteet kyllä oli sitten pakko vaihtaa sns-tyyliin,mutta mitäpä ei mukavuuden eteen olisi valmis tekemään. Tänään tuli 23km lenkki ja ei rakkoa eikä sinnepäinkään vivahtavaa.
      Enkä väitä muuta kuin muutkaan normaalijärkiset eli asiat voi olla toiselle aivan päinvastoin.

    • alpinaa_jalkaam

      Höym, Alpinat kapeaan?
      Tässä myös toinen näkemys. Mulla on leveä ja rintava jalka, lenkkareitakin on aina vaikea ostaa (kaikkea testaan ja adduun päädyn). Ostin viimekeväänä intersportista viimeisen parin alpinan CSK:t (vaalea, ei punainen). Olen harrastelija joten normaalisti tämän hintaluokan monot on katseluosastoa, mutta nyt ole alennus 60% ja menin hiukan oman budjetin yli... Mutta parhaat monot joita olen jalassa koskaan pitänyt!
      Normaalisti ostan 44.5..45 kenkiä, Alpina on numeroa 46. Ei ole liian iso, vaan sopiva ja ei ole liian kapea. Eli normi-suomi-leveä-lesti porukka rohkeasti vaan alpinatestaukseen.

    • Monul

      Lisäisin asiallisiin vastauksiin, että lumen laatu ja maasto on myös tärkeää monot koon kannalta. Esim. jos teet parkkia tai teet freeridea, suhteellisen väljä fit on pakko olla. Kun leikkii tai laskee tuntematonta maastoa virheitä tulee väistämättä. Silloin monon saa olla just 2-3 mm isompi pituus- ja 1-2mm leveyssunnassa. Jos suunnat pehmeälle lumelle saa olla kanssa leveämpi fit. Kovalla lumella ja jäisellä kelillä tiukka fit on paras, ellet ole WC tason tasapainon akrobaatti. Tiukka mono on turvallisempi vaihtoehto veronmaksajalle. Ota sisäkenkä monosta pois. 1.5cm on max tilaa mitä saa olla monossa jos varpaat koskettavat monon sisäistä etupäätä. Monelle tavalliselle suomalaiselle käy esim Nordica WC. Noita on versioita Plug, 150, 130, 100. Riiipuu mitä teet… Useita muitakin merkkeja tarjolla Asiasta on kerrottu edellisissä viestissä. Itse olen Head Raptor series ja Dalbello Krypton series fani.

      • naukkis

        Noi oliskin murtomaahiihtoon vinha näky. Käytkö noiden kanssa useasti ladulla, hih ;o)


    • Rossignol

      Mulla on kapea lesti ja ainoa sopiva oli rossignol x-ium mono. Kaikki muut liian leveitä.

    • Premium_skate

      Osta Rossignol x-ium premium skate ! Et tule katumaan. Nämä ovat täysin toisesta maailmasta.

    • jummu

      On eroja lestissä jo samankin merkin malleissa, kilpa vai perus, sekin ratkaisee. Kokkilemalla vain selviää sopivuus. Meillä ainakin Rossignolit ovat kapeampaan jalkaan (naiset) kun Alpinat tuntuvat leveämmiltä, Fisherin kilpamallit sopivan kapeita kun taas perusmallit pyörii jalassa...

    • sh799e

      Madshus Super Nano, on vähän hintaa mutta on kyllä helvetin hyvä jalassa. On ollut s labbeja ja karhun kisakenkiä mutta madshus on se juttu.siis luistelu

    • kiristelijä

      Mitä Rossignoleihin tulee, niin olen ollut pientä poikkeusta lukuunottamatta tyytyväinen Rossarin X10 pertsan kenkiin. Se poikkeus on se nauhojen pikalukitus. Se on kertakaikkiaan surkea viritelmä, jatkuvasti joutuu kiristelemään, ei millään ilveellä pidä nauhoja tiukalla. Täytyy heivata ne alkuperäiset lukot mäkeen ja koettaa jotain toisia.

    • MinäVaan123456789

      Luistelussa on ollut Salomomin kilpamono S-lab, jossa on kaikki "herkut". Vuosimalli 13-14. Aluksi kenkä painoi tosi pahasti sisäsyrjästä jalkaa. Noin 10 cm kantapäästä eteenpäin. 20 km pystyi hiihtämään. Myös muovinen lerpuke painoi jalkaa. Korjaukset:
      - Muovisen lerpukkeen lyhentäminen. Auttoi hieman.
      - Lopulta sen lerpukkeen poistaminen.
      - Sisäpuolen painamista helpotti pehmukkeiden vähentäminen kärkipihdeillä vuoren ja kuoren välistä.
      - Lopulta laitoin reilusti tavaraa kenkään ja Motonetistä ostetulla hyvin pienellä kaasutoholla kuumensin hiilikuituun pitkän viivan, jolloin se kova hiilikuitukuori antoi periksi. Ihan pinnasta hiilikuitulangat kärvähti. Laitoin päälle pikaliimaa suojaksi.
      Nyt noilla luistelumonoilla voi hiihtää 3 tuntia aika hyvin. Kun sukka ja vuori kastuu, alkaa ongelmat sen jälkeen. Kiristysjärjestelmä on periaatteessa ihan hyvä. Vaikka on ollut puuhaa, niin positiivinen kokemus. Hiihdän ne loppuun.

      Perinteisenä on ollut Salomon Profil-monot vuodelta 2003. Sellaiset harmaat puolikorkealla varrella. Ne ovat olleet tosi hyvät. Taipuisa pohja ja lämpimät. Syksyllä ostin uudet Salomonin RC harrastajamonot. Pykälää edullisemmat mitä kilpamonot. Ne ovat suuri pettymys. Monon kärki (pohja) on liian jäykkä. Jalan etuosa tulee pitemmällä lenkillä kipeäksi. Suksi ei pidä niin hyvin. Olen myös hiihänyt vanhoilla välillä. Sukset pitää paremmin ja on hyvä tuntuma. Monot ovat perinteisen hiihtoon "koppurat".

      Ei ihme, jotta ei huiput hiihdä Salomoneilla perinteistä. Salomoneja taitaa käyttää merkkiuskollinen vanha kansa. Eikä ihme, jotta Salomon tuo markkinoille NNN-kopion. Ovat varmaan itsekin huomanneet asian.

      Itsellä on nyt tunne, että ei enää ikinä Salomonin monoja. Salomon uusia siteitä saatan ostaa vanhoihiin suksiin, koska ne saa samoihin reikiin kiinni mitä vanhat.

      Sovitin kaupassa valkoisia Alpinan luistelumonoja. Ne vaikutti tosi yksinkertaisilta ja mukavilta. Ei puristanut mistään. Ihmettelin tilannetta. On vain nauhat, vetoketju ja tarranauha nilkan ympäri. Salmonilla on lirpaketta, linkkua ja solkea. Silti ei ole lopputulos erikoisempi.

      Perinteisen monoissa pohjan taipuisuus on tärkeä. Pohjan pitäisi olla kuin lenkkarin. Jos pohja on jäykkä, sama kuin hiihtäisi perinteistä luistelumonolla. Pohjaa voi taivutella kaupassa ja päätella siitä. Vertailuksi voi ottaa vanhat hyvät monot mukaan.

      Seuraavalla kerralla ensimmäisenä tarkistan Madshusin monot:
      http://sporttipalvelu.fi/kauppa/product_details.php?p=1414
      http://sporttipalvelu.fi/kauppa/product_details.php?p=1415

      Kaupassa kokeilun perusteella Alpina voisi olla hyvä. Fishereitä sovitin pari vuotta sitten. Ne oli ilman muuta minulle liian ahtaat. Toki riittävän väljä löytyy isommasta koosta, mutta sitten on 3 cm tyhjää kärjessä. Rossingoleja en ole edes kaupassa jalkaan laittanut.

    • 64376346734

      Itsellä Fischer RC3 Skate eikä mitään valittamista, mukavalta tuntuu. Olen 190cm leveäjalkainen mies. 199 euron hintaan aika kalliit mutta ostin alennusmyynnistä niin ei maksanut kuin satasen.

      En tiedä koskeeko vain Fischeria mutta hiihtomonoissa saa ottaa kaks kokoa suuremman kengän kuin tavallisissa kengissä. Normaalisti itsellä 46 mutta hiihtomonoissa vain 48 on tarpeeksi iso ja sekin juuri ja juuri.

    • hghyuyh

      Alpina touring murtomaahiihtoon rottefella siteellä . Parempi pohja oli Madshus monoissa. Niiden pohja muistutti enemmän tavallisen kengän pohjaa , joten se oli jäykempikin, joten taas sopi luisteluunkin, ei laahannut suksen kanta perässä jos tykkäsi luistella . Lisäksi niillä oli hyvä kävellä . Pohja ei ollut liukas eikä se kerännyt lumipaakkuja mononpohjaan. Tiettävästi tuota pohjamallia ei saa enää missään monoissa. Tässä alpinessa olen sitten voidellut crc öljyllä kengänpojat. Ennen kuin lähden niillä pihalle, juuri siksi että lumipallon päällä on huono kävellä.

    • njvjraövn

      Salomonin suhteen kannattaa huomioida pari asiaa. Nykyään Salomonin saa Prolink-pohjalla joka vastaa nnn-Rottefellaa. Salomon on hankala pukea jalkaan ja ottaa pois. Tiukka suuaukko vaatii voimaa. Pukemista helpottaa sisäkengän"vetolenkit", joista mono kiskotaan puoliväkisin jalkaan. Myös monojen kuivuminen on hidasta, koska kenkää ei saa "avattua" . Lisäksi aiemmin mainittu muovilerpuke päkiällä sekä pikanauhoituksen lukko saattaa painaa ikävästi päkiää.

    • hifisti

      STEREOTOISTO ON NYKYAIKAA!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe