Aggregaatin valinta

hattiwatti1

Kumpi olisi parempi vaihto ehto: Honda EU 10 vai 20?

tarkoitus ainostaan ladata akkuja maasähkön sijasta. kaikki laitteet toimivat akkuvirralla.

31

1169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • waihtosähkö

      Eu 10 ehdottomasti jos ei mitään ihan älytöntä laturikapasiteettia ole eikä tosiaan ole mitään isotehoisia verkkovirtatoimisia laitteita kuten lämminvesivaraaja. On mukavan siro ja hiljainen. Tuo isompi on sitten joka suuntaan isompi ja painavempi.

    • hondamiesEu

      Moi, itse pähkäilin saman asian parissa viime, keväänä lisäksi vaihtoehtona oli yamahan vastaavat mallit.

      Jos todellakin kaipaat akkuja varten agrekaattia niin pienempi malli riittää, ja vie vähemmän polttoainetta. Itse tarvitsen välillä enemmän virtaa ja valitsin EU2, hondan ja yamaha olivat mielestäni yhtä hyviä, mutta hondan sain huomattavasti halvemmalla olisko ollut 400€.

      Sinuna miettisin vielä paria vaihtoehtoa, aurinkopaneleita ja elfon polttokennoa jolla akut saisi pysymään latingissa. Näiden etuna on äänettömyys.

      Vaikka honda on hiljainen vs halpis kiinalaiset, niin kylöä siitäkin möykkä lähtee. Akkuja ladattaessa joudut pörisyttelemään konetta melkpisen tovin jos haluat ne täyteen tai riippuu tietysti laturista ja kapasiteetista.

      Itse virittelin hondan kone huoneeseen ja aluksi poistin pakoilman moottoritila tuulettimella, mutta omani syö virtaa aika lailla ja täksi kaudeksi virittelin 220v kanava puhaltimen vaihtamaan ilman, jotta akut latautuisivat nopeammin ja äänettömästi sillä hondan möly ei konetolasta hirveästi kuulu, tärinä kylläkin, muttei häiritsevästi.

      Häkä varoitin kannatta olla sisätiloissa varmuuden vuoksi, ettei käy hassusti, vaikka kaikella järjellä kone tila pysyy alipaineisena muuhun veneeseen nähden.

      Toinen hyvä konsti on 50m johtoa ja vie sen pois pörisemästä muualle, sillä ystäviä ei genulla rannoilla saa, ääni on isommassa aavistuksen matalampi, mutta dp suurin piirtein samat. Vertailtiin viime kesänä toosen hondamiehen kanssa.

      Olen käyttänyt hondaa pienkone bensalla, on mukavaa käsitellä ei haise tankatessa ja käydessäkin tuoksu on miellyttävämpi kuin normaali bensalla, häkää siinä tietysti on sammalla tavalla. Sitä saa joistain nesteen asemilta suoraa pumpusta ja vain hieman kalliimpaa kuin normaali bensa.

      • sähköistetty

        Aika kovan riskin otat tuomalla genun sisätiloihin. On nimittäin melkoisen vaarallista myrkkyä tarjolla, sillä et koskaan voi täysin luottaa siihen häkävaroittimeen. Saattaa tulla ilmavirtauksissa siihen varoittimelle puhdas alue, mutta toisessa paikassa sitä on tarpeeksi tappamaan.

        Häkä imeytyy verenkiertoon kolmesataa kertaa nopeammin kuin happi ja vaikka se ei tappaisikaan on se muutenkin vaarallista elimistölle.
        Minullakin on se EU 20i - hyvä peli.


      • Benkku -82
        sähköistetty kirjoitti:

        Aika kovan riskin otat tuomalla genun sisätiloihin. On nimittäin melkoisen vaarallista myrkkyä tarjolla, sillä et koskaan voi täysin luottaa siihen häkävaroittimeen. Saattaa tulla ilmavirtauksissa siihen varoittimelle puhdas alue, mutta toisessa paikassa sitä on tarpeeksi tappamaan.

        Häkä imeytyy verenkiertoon kolmesataa kertaa nopeammin kuin happi ja vaikka se ei tappaisikaan on se muutenkin vaarallista elimistölle.
        Minullakin on se EU 20i - hyvä peli.

        Pakoputkenkin näköjään saa Saksanmaalta:
        http://www.svb.de/en/stainless-steel-exhaust-hose.html
        Onko kellään tästä kokemuksia?


      • HondamiesEu
        sähköistetty kirjoitti:

        Aika kovan riskin otat tuomalla genun sisätiloihin. On nimittäin melkoisen vaarallista myrkkyä tarjolla, sillä et koskaan voi täysin luottaa siihen häkävaroittimeen. Saattaa tulla ilmavirtauksissa siihen varoittimelle puhdas alue, mutta toisessa paikassa sitä on tarpeeksi tappamaan.

        Häkä imeytyy verenkiertoon kolmesataa kertaa nopeammin kuin happi ja vaikka se ei tappaisikaan on se muutenkin vaarallista elimistölle.
        Minullakin on se EU 20i - hyvä peli.

        Kiitos aiheellisesta ja asiallisesta varoituksestasi häkämyrkytyksestä.

        Itselläni moottorivene jossa konetila on veneen taaimmaisessa osiossa joka ei ole yhteydessä asuin tiloihi, puhallin pitää konetilan alipaineisena veneen muihin tiloihin nähden sekä ulkoilmaan nähden. Pako kaasut johdettu veneen uimatasolle.


      • HondamiesEu
        Benkku -82 kirjoitti:

        Pakoputkenkin näköjään saa Saksanmaalta:
        http://www.svb.de/en/stainless-steel-exhaust-hose.html
        Onko kellään tästä kokemuksia?

        Tuon tapaisella systeemillä tapahtui kuolemaan johtanut onneetomuus suomessa. Letku oli falskannut häkää konetilaan ja veneen lämppäri oli imenyt ilman konehuooneesta venen sisään ja aiheuttanut yhden henkilön menehtymisen ja toiselle pahan myrkytyksen. Siksi lähdin hakemaan toisenlaista ratkaisua eli alipaineistamalla konehuoneen suhteessa muihin tiloihin tällöin häkä poistuu puhaltimen aukosta perätuhdolle. Olen mitannut paine suhteet, joten ei pelkästään luulon peruste tämä systeemini.

        En missään nimessä suosittele muille vastaavaa, kerroin vain miten itse olen tehnyt, usein miten olen roudanut genun pöpelikköön pörisemään.


      • eläkeukko

        Viime keväänä tekaisin 2kpl 12v agrikaattia. Ostin Ultimarketista 2 kpl 6.5hp sähkökäynnisteistä 4t moottoria. Oisko ollu OMC tai jotain. Alle 70e kpl. Purkaamolta ostin 12v laturit. Uutta vastaavia.15mm filmivanerista tein 45 mm Paksun ja 125 mm halkaisijaltaan olevat hihnapyörät. Suhde 3/1 Hihnat 5 uraisia fikxukselta. Mittareita en viitsinyt laittaa. Mittaan irtomittarilla
        Toimii hyvin mökillä akkujen pikalatauksessa .Toinen on täällä kotona. Muutaman kerran ladannut akkuja. Hintaa en edes ilkeä sanoa. Muutama tunti meni kyllä noita värkätessä.


      • iltasatu

        Hieno tarina, olisit sanonut sorvanneesi ne pyörät, niin olisi astetta uskottavampi - ei uskottava, mutta uskottavampi.


    • -laatupeli-

      Minulla on EU 10 i. Siitähän saa suoraan tasavirtaa akun lataamiseen, jota itse olen pari kertaa joutunut käyttämään. saa varaosana kai valmiin kalliin johdonkin mutta rakentelin oman. Reilut neliöt piuhaan ainakin 2 x 2,5 mm2. Hondapään liittimet tein sopivan paksusta kuparipellistä ja toiseen päähän puristimet.
      Tai sitten 'töpselisähköä'. Vanhempi pölynimurikin toimii ja moni muu sähköhärveli jota sähköttömässä rannassa saattaa tarvita.
      Ehdottomasti pienkonebensaa niin kone kestää kunnossa ja käyntiinlähtö on ällistyttävä. Talven jälkeen ekalla vedolla.
      Yamaha lienee käytännössä sama kone. Erivärinen ja liittimet eri paikassa.

    • hattiwatti1

      kerrankin asiallisia vastauksia!

    • eu20

      itellä eu 20 ja on ehkä vähän liian järeä tuohon tarkoitukseen,ite lämmitän teräsveneen ajo/keulahyttiäkin tuolla eu 20:sellä.

    • ohuttapuikkoa

      Aiheen reunalta, onko kokemusta jaksaako pyörittää pientä hitsausinvertteriä tuo eu20 ?

      • sähköistetty

        Kokeilin kesällä maalla ollessa kaikki laitteeni ja työkalut, jotka olivat alle 2kw tehoisia. Hitsausinvertteriä minulla ei ole, mutta kun vertasin tätä (20i) vanhaan putkirunkoiseen genuun (2500w) niin ero on kuin yöllä ja päivällä.

        Sillä vanhalla ei meinannut saada edes sirkkeliä pyörimään kun se alkoi yökkäämään. Tässä on ilmeisesti jotain automatikkaa mukan kun se antaa laitteiden käynnistyä tasaisesti - ainoastaan pieni murahdus kuuluu - ja työkalu käynnistyy..

        Huomaa kuitenkin, että ko. genulla on jatkuva käyttö rajoitettu 1600W :iin
        Bensana käytän 98 ja pitkällä seisonnalla säilöntäainetta tankkiin.


    • Bossu

      Noihin on joskus myyty sellaistakin muutossarjaa, jolla sen saa toimimaan nestekaasulla.

    • jossielläonjo

      Miksi ostaa koko aggrekaattia jos tarve vain akkujen lataukselle vai onko veneessä joku surkea perämoottori missä ei kunnon laturia.

      Jos veneessä on jo oikea moottori missä hihnavetoinen generaattori niin sehän lataa tehokkaammin kuin mikään maasähkölaturi aggreekatilla syötettynä. Tietysti edellyttäen että generaattori ja kaapeloinnit ym. on kunnossa ettei latausjännite huku kaapeleihin ja esim. jakodiodiin.

      Veneen oman moottorin polttoaine tulee jo olemassaolevasta tankista ja on halvempaa kuin pienkonebensa aggrekaattiin. ja huomattavasti toimintavarmempi kuin erillinen pikku aggrekaatti jossain. ja samalla saa lämpöä jos vesikierrossa esim. lämminvesivaraaja tai jotain puhaltimia ym.

      verkkovirtaa saa invertterillä pienempään tarpeeseen jos ei ihan kilowattiluokan moottorikäyttöjä ole. ja niihin ei sitten tuollainen pikku aggrekaatti riitä kuitenkaan.

      • ei_ole_sama_asia

        Invertteri on iso, jos siitä saa 2000W ulos. 12V järjestelmässä se tarkoittaa yli 150 A.
        Sitä varten pitää olla paljon potkua akuissa ja todella paksut kaapelit. Tavallinen venelaturi antaa virtaa 70-100A eli 2000W syöttämiseen pitää olla käynnissä kaksi moottoria.

        Jos sen sijaan käytetään generaattoria, niin 3000W generaattori on pikkiriikkinen ja normaalit pienetkin antaa tuplaten potkua.

        Eli invertterillä ei voi korvata generaattoria. Se edellyttää kahta moottoria ja niiden molempien käynnissä pitämistä ja järjestelmää, joka on poikkeuksellisen järeä akkujen ja mottoreiden suhteen.

        Jos käyttää paria hellalevyä ja lämmittää vettä astianpesuun, niin 3000W paukkuu helposti.


      • jossielläonjo
        ei_ole_sama_asia kirjoitti:

        Invertteri on iso, jos siitä saa 2000W ulos. 12V järjestelmässä se tarkoittaa yli 150 A.
        Sitä varten pitää olla paljon potkua akuissa ja todella paksut kaapelit. Tavallinen venelaturi antaa virtaa 70-100A eli 2000W syöttämiseen pitää olla käynnissä kaksi moottoria.

        Jos sen sijaan käytetään generaattoria, niin 3000W generaattori on pikkiriikkinen ja normaalit pienetkin antaa tuplaten potkua.

        Eli invertterillä ei voi korvata generaattoria. Se edellyttää kahta moottoria ja niiden molempien käynnissä pitämistä ja järjestelmää, joka on poikkeuksellisen järeä akkujen ja mottoreiden suhteen.

        Jos käyttää paria hellalevyä ja lämmittää vettä astianpesuun, niin 3000W paukkuu helposti.

        Tässä on puhuttu alle 2kW aggrekaateista ja tarve lähinnä akkujen lataus. Kyllä 1,5-2kW invertterillä pärjää pitkälle. ja akuissa ei tarvitse olla yhtään potkua riittävän iso latausgeneraattori hoitaa virrantarpeen. akuilla turha yrittää.

        nykyään löytyy autoista ainakin n. 200a latureita että sellaisen asentaa moottorin kylkeen niin siitä saa ainakin 2,5kw tehoa. ja kyllä sitä jaksaa yksikin moottori pyörittää ettei nyt herran jestas kahta tarvitse.

        LVV moottorin käydessä saa lämpönsä jäähdytysnesteestä niin ei tarvitse sähköä ja 2kW invertterin pitäisi riittää parille hellanlevylle. ja enempään ei nämä pikku genutkaan kykene. kuten honda 20i maksimi jatkuva teho 1,6kW.

        Ja tuonne alemmas on linkitetty generaattori joka parhaimmillaan tekee 7kW normaalia sähköä veneen varsinaisen moottorin voimalla.


    • Mauqqaaaaa

      Mulla on 1kw salkkuaggregaatti. Lataan vain "töpselivirran" kautta maasähkölaturilla, kun aggregaatin oma 12V- lähtöhän ei jaksa ladata yhtään mitään. Latausjännitteen olisi hyvä olla 14V.

      Tarkkana saa olla maasähkölaturin ottovirran kanssa, varsinkin jos samalla käytät muitakin 230V- laitteita, ettet polta aggregaattia. Näitä aggregaatteja myyvän/ korjaavan liikkeen asentaja sanoi, että aika moni voimalaitos on palanut ylikuormituksen vuoksi, eikä näitä ole kustannustehokasta enää korjailla.
      Sitten sinulla on kallis pärisevä laite, mikä ei kelpaa mihinkään kuin myyränkarkottimeksi

      Ps. En lataa siksi veneen moottorilla, ettei kaikki joudu haistelemaan pakokaasuja ja kuuntelemaan pulputusta. Aggregaatista lähtee 2*2,5mm2 johtoa 50m ja vien sen aina jonnekin "monttuun" / vallin taakse, jolloin siitä ei kuulu veneisiin/ nuotiopaikoille mitään...

      • rinmpuloita

        Normaalissa aggregaatissa on yli 2500W potkua. Niissä on myös ylikuormitussuojat.
        Tuo ongelma koskee vain niitä kahvinkeittimelle tarkoitettu rimpuloita,. mutta ei kai kukaan niitä oikeasti osta veneeseen?


      • Mauqqaaaa
        rinmpuloita kirjoitti:

        Normaalissa aggregaatissa on yli 2500W potkua. Niissä on myös ylikuormitussuojat.
        Tuo ongelma koskee vain niitä kahvinkeittimelle tarkoitettu rimpuloita,. mutta ei kai kukaan niitä oikeasti osta veneeseen?

        Se, kuka ei halua kannella liian isoja salkkuaggregaatteja...
        1Kw= pienempi fyysisesti ja menee joissakin veneissä paremmin säilytyslokerikkoihin...


    • Jäähdytyskonehuoneessa

      Häkä on varmasti kiusallinen kumppani, mutta miten toimii ulkoilmaan tarkoitetun konetilaan laitetun aggregaatin jäähdytys?

      Ahtaassa tilassa saa varmasti virtauksen aikaan, mutta saako sellaisen virtauksen, että se viilentää tasaisesti kaikkia niitä paikkoja, mitä pitääkin?

    • HondamiesEu

      Ei lämpö konehuoneessa kovinkaan paljon nouse kun agripörisee... kanavapuhallin vie teoriassa hieman yli satakuutiota ilmaa tunnissa sekä pakokaasut. Korvaus ilma tulee veneen laidoissa olevista isoista ilmaaukoista joista koneet imevät ilmansa, mitoitus 2400kuutiota tunnissa.... että näin lämpökuorma siirtyy kone tilasta...

      • metriseinästä

        En epäile etteikö ilmavirtaus ole riittävä. Sen sijaan en ole ihan vakuuttunut, että ilma kiertää oikein. Tarkoitan sitä, että jos syntyy oikovirtaus, niin lämpötila voi nousta paikoissa, joissa ilma ei kierrä, hyvin korkeaksi.

        Omassa veneessäni aggregaatti on äänen takia kotelon sisällä ja muutenkin sellaisessa paikassa, ettei sen ympärillä ole edes 10cm tilaa ilman kiertää. Siinä on siksi vesijäähdytys.

        Parinkin irtoaggregaatin käyttöohjeissa sanotaan, että etäisyys seinästä tai muusta kiinteästä rakenteesta pitää olla vähintään yksi metri. Minun veneeni konehuoneessa ei sellaista paikkaa löydy, mutta isommissa veneissä ilmeisesti on isommat konetilat. Olisin vain kuvitellut, että isommissa veneissä on generaattorit kiinteinä.


      • HondamiesEu
        metriseinästä kirjoitti:

        En epäile etteikö ilmavirtaus ole riittävä. Sen sijaan en ole ihan vakuuttunut, että ilma kiertää oikein. Tarkoitan sitä, että jos syntyy oikovirtaus, niin lämpötila voi nousta paikoissa, joissa ilma ei kierrä, hyvin korkeaksi.

        Omassa veneessäni aggregaatti on äänen takia kotelon sisällä ja muutenkin sellaisessa paikassa, ettei sen ympärillä ole edes 10cm tilaa ilman kiertää. Siinä on siksi vesijäähdytys.

        Parinkin irtoaggregaatin käyttöohjeissa sanotaan, että etäisyys seinästä tai muusta kiinteästä rakenteesta pitää olla vähintään yksi metri. Minun veneeni konehuoneessa ei sellaista paikkaa löydy, mutta isommissa veneissä ilmeisesti on isommat konetilat. Olisin vain kuvitellut, että isommissa veneissä on generaattorit kiinteinä.

        Luulo tai kuvittelu ei ole tiedon värtti, olen mitannut lämpöjä ir-mittarilla ja en havainnut kyseisiä lämpön kerääntymiä. Ohje kirjassa on myös kielletty sijoittamasata laitetta suljettuun tilaan. Tuota metrin sijoitteluohjetta en kyllä muista nähneeni?

        Tuollainen generaattorin pitäisikin olla, kuin sinulla. Kysymys on vain niinkin yksinkertaisesta asiasta, kuin rahasta, vaikka iso vene olisikin, niin en raaski sijoittaa 10 000€ asennukseen ja laitteeseen, jotta saisin akut ladattua ja silloin tällöin jonkin 220v laitteen toimimaan jos en ole maasähkön päässä.

        No, jokainen käyttää euronsa miten haluaa, ja rikkoo sitten vaikka hondansa, kun ei jättänyt metriä tilaa seinästä.


      • jokalähtöön

        Generaattori on veden lämmitystä varten, kun käy suihkussa ja tietenkin hellaa varten. Pikkuvirta tulee polttimesta.


      • Luonnon_hiljaisuus

        220voltin hella veneessa, oletko tosissasi? Mitä vikaa on kunnon kaasulaitteissa.
        Moottorissa sulla on laturi akuille ja katolle aurinkopaneelit. Agregaatin voi jättää kauppaan.


      • erkiiiii

        eipä paljon viileinä syysöinä lämmitä aurinkopanelit! ja ei sitä konetta viitsi käyttää tuntitolkulla


      • IsoKonePieniSähkö

        Keraaminen liesi on veneessä ihan yhtä hyvä kuin kotonakin. Miksi sitä ihmettelet?
        Sähköhella on paljon helpompi koska sähkö tulee töpselistä ja generaattorin sähkö dieselin tankista. Jos olisi kaasuhella, olisi yksi säiliö enemmän hoidettavana, ei ole mitään etua lisätä kaasua kuvioon.

        Moottoreissa on laturit, mutta on hiljaisempaa ja halvempaa pyörittää generaattoria kuin 8 litran dieselkonetta semminkin, kun V-kone tekee vain pikkusähköä ja hella tarvitsee isompaa.


      • josrahaalöytyy
        IsoKonePieniSähkö kirjoitti:

        Keraaminen liesi on veneessä ihan yhtä hyvä kuin kotonakin. Miksi sitä ihmettelet?
        Sähköhella on paljon helpompi koska sähkö tulee töpselistä ja generaattorin sähkö dieselin tankista. Jos olisi kaasuhella, olisi yksi säiliö enemmän hoidettavana, ei ole mitään etua lisätä kaasua kuvioon.

        Moottoreissa on laturit, mutta on hiljaisempaa ja halvempaa pyörittää generaattoria kuin 8 litran dieselkonetta semminkin, kun V-kone tekee vain pikkusähköä ja hella tarvitsee isompaa.

        saa sen varsinaisen koneen tekemään myös isompaa sähköä: http://dynawatt.fi/tuotteet/generaattorit

        palaa vaikka hitsipuikko keskellä merta.


      • rahaaonMuttamyösjärkeä

        Kaikkea löytyy, mutta edelleenkään ei ole mitään järkeä käyttää isoa konetta huonolla hyötysuhteella ja kovalla metelillä, kun voi käyttää pientä koteloitua moottoria optimialueella. Ja käy se generattori myös keskellä mertakin, muta en aio silti ryhtyä siellä hitsaamaan.


    • ohuttapuikkoa

      Ihan kumpi tahansa, mutta kyllä oman kokemuksen mukaan tuo 20i on ällistyttävän hyvä kone, varsinkin kun vertaan sitä aiemmin omistamiini kiinan ihmeisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe