Hei te, joilla on Kaksisuuntainen mielialahäiriö:

Pandakarhu

Mun miehellä on todettu vuosia sitten kyseinen sairaus. Kertokaahan te, joilla tämä sairaus on, tai seuraat tätä sairautta päivittäin, onko luettelemani seikat normi oireita vai onko taustalla nyt jotain ihan muuta, esim. narsismia??

* Syyttely. Aina löytyy syy minusta tai lapsista
* Peiliin ei suostuta katsomaan
* Raivokohtaukset
* Raaka henkinen väkivalta, joskus myös fyysinen
* Tavaroiden hajottaminen
* Puhumattomuus ja kun yritän, seuraa siitä yleensä raivokohtaus
* Katoaminen. Saattaa kadota sanomatta sanaakaan ja olla useita päiviä pois/ vastaamatta puhelimeen
* Ei ota vastuuta mistään. Ei tekemisistään, ei lapsista ei kodista jne...
* Kun tekee jotain, korostaa tekemistään
* Puoliso ei osaa, ei tee, on laiska, on tyhmä, on kaikkea negatiivista, ei koskaan positiivisia asioita
* Harrastaa seksiä, vain kun hänelle sopii. Vaikka kerran kuukaudessa, yleensä hänelle ok. En saa tehdä aloitetta ja jos joskus olen erehtynyt sen tekemään, olen ollut seksihullu, enkä anna hänen nukkua.
* Jos hänelle sanoo jotain negatiivista, hän suuttuu, ei ota vastaan mitään negatiivista palautetta
* Kuvittelee päässään asioita ja on aivan varma, että hänen kuvitelmansa on oikein. Esim. minä manipuloin hänen mielestään lapsia ja lapset on siksi kääntyneet häntä vastaan.
* Ei huomaa omaa käytöstään lapsilleen ja siksi syyllistää minua ja sukuani manipuloinnista
* On ollut useissa parisuhteissa
* Kaikki erot johtuneet toisesta osapuolesta, ei koskaan hänestä
* Äärettömän mustasukkainen
* Syyttää minua asioista, joita tekee itse

Tässä nyt muutamia. Miten minun kuuluisi olla tässä parisuhteessa? Kun olen yrittänyt ymmärtää, mutta en vain jaksa enää ymmärtää, kun touhu on mennyt aivan mahdottomaksi. Kuuluuko sairauteen haukkua ja alistaa toista ja saada sanoa aina viimeinen sana? Kun hyvin pitkälti yhdistän hänen käytöksen narsismiin, mutta aivan kaikki ei täsmää. Kiitokset kaikille asiallisille vastauksille =)

33

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttuaon

      Narsismi ja valitettavasti monesti myös väkivalta kuuluvat taudin kuvaan. Älä kärsi sairaassa suhteessa, vaan hae itsellesi apua.

      • Pandakarhu

        Kiitos vastauksestasi =) Olenkin hakenut itselleni jo apua. Ja soittanut mieheni omalle hoitajalle. Hän kertoi minulle (ensimäistä kertaa) että taustalla nyt olisi jotain muutakin, kuin vain Kaksisuuntainen mielialahäiriö. Olen vuosia sitten päättänyt, että seison mieheni tukena, vankkana kuin muuri, enhän jättäisi häntä senkään vuoksi, että hän joutuisi pyörätuoliin tai jotain muuta fyysistä, mutta nyt en enää tiedä, mitä tehdä. Minullakin kai on oikeus omaan elämääni ja tehdä siitä itselleni tyydyttävä. Valitettavasti, saan usein kuulla, että olen itse narsisti ja itserakas, kun vaadin itselleni elämän.


    • Koala-karhu

      Kaksisuuntainen mielialahäiriö on mieli(kuvitus)sairaus eli teko- tai peitesyy todelliselle ongelmalle tai sairaudelle. Sen piikkii on siis turha laittaa yhtään mitään ellei halua pettää itseään ja muita.

      Kuvailemanlaisesi käytös voi olla jollekin ihmiselle ihan luontaista tai poikkeavaa, mutta turha sitä on kummassakaan tapauksessa sairaudeksi väittää. Toinen pohdittava ja todennäköinenkin syy tuollaisen edestakas poukkoilevan käytöksen takana ovat psykiatrisen aineet, joita kumppanisi lienee käyttänyt jo useita vuosia? Jokainen ihminen menee lähes poikkeuksetta enemmän tai vähemmän sekaisin niistä ennen pitkään ja käytös alkaa muistuttamaan kuvailemaasi.

      JOS käytössä on aineita, olen pahoillani miehesi ja sinun, koko perheenne puolesta. Miehesi on astunut psykiatrian ansaan epäilemättä tietämättä mistä asiassa on kyse eikä ole ymmärtänyt sitä näiden vuosien aikanakaan. Aineista irti pääseminen taas on monelle tuskan takana ja vaikka irti pääsisikin voivat vauriot olla jo sitä luokkaa, ettei ajattelu ja sitä kautta käytös enää normalisoidu koskaan. Moni kuitenkin on tyytyväinen päästyään lopulta irti kamoista ja opittuaan aineettomia selviytymiskeinoja elämässä selviytymistä varten. Prosessi voi olla pitkä.

      Niin kauan, kun toinen henkilö on aineissa onkin tosissaan vaikea ymmärtää tai tietää mitä tapahtuu tai käyttäjän pystyä paljoa mitään tehtäviä tai järkeviä päätöksiä tekemään. Sellainen vaikutus useimmilla huumausaineilla on. Jokainen tietenkin saa itse päättää mitä käyttää, kuinka paljon ja kuinka pitkään ja se on kaikkien hyväksyttävä. Sinullakin on oikeus päättää miten jatkat, jos et ole onnellinen. Muista nyt kuitenkin, että miehesi tuskin tajuaa itsekään mitä aineet hänelle tekevät ja ovat tehneet. Valtaosa ei tajua. (Puhun näin, koska olen lähes 100% varma, että hänellä on pitkä psykoaktiivisten aineiden reseptihistoria.)

      Parasta jatkoa toivoton teille joka tapauksessa.

      • Pandakarhu

        Kiitos vastauksestasi. Meillä ei ole pitkään aikaan käytetty lääkkeitä, koska ne ovat saaneet todellakin pään sekaisin vielä lisää... Kuvailemani luonne, on tullut esiin näin pahana, viimeisen vuoden sisään ja lääkkeitä ei tuona aikana ole käyttänyt. Minä olen syypää sitten tietysti myös siihen, ettei hän syö lääkkeitä, koska olen lääkärille tiukasti sanonut, että ei voi käyttää lääkkeitä, koska tila vain pahenee siitä. =)


      • Koala-k
        Pandakarhu kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Meillä ei ole pitkään aikaan käytetty lääkkeitä, koska ne ovat saaneet todellakin pään sekaisin vielä lisää... Kuvailemani luonne, on tullut esiin näin pahana, viimeisen vuoden sisään ja lääkkeitä ei tuona aikana ole käyttänyt. Minä olen syypää sitten tietysti myös siihen, ettei hän syö lääkkeitä, koska olen lääkärille tiukasti sanonut, että ei voi käyttää lääkkeitä, koska tila vain pahenee siitä. =)

        Ei mitään. On ilo auttaa. Tarkoitatko, että hän on lopettanut psykiatristen aineiden käytön viimeisen vuoden aikana vai onko käytön lopettamisesta aikaa jo useita vuosia (>3 vuotta)? Se, että käytös muuttuu epätyypilliseksi ainepäissään ei pitäisi olla lääkärillekään mikään yllätys. Jos käyttö on lopetettu vasta nyt viime aikoina (n. <1 vuosi sitten) kyseessä voivat yhä olla aineiden jälkijäristyksen eli vieroitusoireet. Tästä lääkäri tuskin on teille kertonut, koska monet eivät asiasta mitään tiedä. Aikaisemmassa viestissäni huomautinkin jo, että psyykenainekäyttö voi jättää useille ihmisille jälkeensä pysyviä vaurioita mm. aivoihin, joka näkyy sekaisempana, impulsiivisempana ja välinpitämättömän käytöksenä verrattuna aikaisempaan aineita edeltäneeseen 'normaaliin.' Siis todella riittää, että psyykenaineita on käyttänyt muutaman kuukauden, henkilöstä riippuen, aikaisemmin elämässään ja oireet voivat seurata loppuelämän.

        Usein käytös hieman ainakin tasoittuu aikanaan, kun vieroitusoireet lievenevät ja jäljelle jäävien oireiden ja mahdollisen sekavuuden tilan kanssa oppii elämää ja löytää selviytymiskeinoja. Parasta on, jos henkilö itse ymmärtää, että muutokset ja oireisto on seurausta ainekäytöstä, jolloin omaa tilaansa ymmärtää paremmin. Tietenkin on tärkeää myös omaisille, läheisille, kavereille, vanhemmille, lapsille ja muille kontakteille ymmärtää oireilun juurisyy. (Yleinen virhe on syyttää milloin mitäkin mieli(kuvitus)sairautta masennuksesta, kaksisuutaiseen ja skitsofreniaan, harhakuvitelma, jota valitettavasti pönkittävät myös useimmat terveydenhuollon ammattilaiset.)


      • SigmundFreud

        Sinähän se varsinainen kotipsykiatri olet. Kyllä se ihmisen sekavuus on alkanut jo ennen lääkitystä ja lääkkeiden tarkoitus on tasata mielialoja. Jätetään vaan kaikki skitsofreenikot, masentuneet ja kaksisuuntaiset hoitamatta ja katsotaan minkälaista tuhoa nämä ihmiset ympäristössään saavat aikaan. Meneppäs kertomaan psykoosissa ja harhakuvitelmissa olevalle henkilölle että sun vaan pitää ymmärtää löytää selviytymiskeinoja ja oppia elämään oireiden kanssa. Huomaa että et itse ole kärsinyt mielensairauksista tai omaa terveydenhuollon koulutustaustaa kun tietämyksesi näistä asioista on erittäin puuttellista. Ja aloittajalle vielä, että tämä paikka on se viimeinen mistä näihin asioihin kannattaa apua kysyä.


      • Koala-k
        SigmundFreud kirjoitti:

        Sinähän se varsinainen kotipsykiatri olet. Kyllä se ihmisen sekavuus on alkanut jo ennen lääkitystä ja lääkkeiden tarkoitus on tasata mielialoja. Jätetään vaan kaikki skitsofreenikot, masentuneet ja kaksisuuntaiset hoitamatta ja katsotaan minkälaista tuhoa nämä ihmiset ympäristössään saavat aikaan. Meneppäs kertomaan psykoosissa ja harhakuvitelmissa olevalle henkilölle että sun vaan pitää ymmärtää löytää selviytymiskeinoja ja oppia elämään oireiden kanssa. Huomaa että et itse ole kärsinyt mielensairauksista tai omaa terveydenhuollon koulutustaustaa kun tietämyksesi näistä asioista on erittäin puuttellista. Ja aloittajalle vielä, että tämä paikka on se viimeinen mistä näihin asioihin kannattaa apua kysyä.

        No sinähän se taas varsinainen Freudi olet...

        Sitä mitä sinä kutsut sekavuudeksi on ihmisen elämän tuskaa, jolla ei ole mitään tekemistä psykoaktiivisten aineiden, esimerkiksi alkoholin, marijuanan, SSRI:den, amfetamiinin tai kokaiinin, aiheuttaman sekavuuden kanssa.

        Olettamuksesi siitä, että ihmiset joita sinä ja valittevan moni muukin uuno leimaa vaikka "bipoiksi" ja toisia "skitsofrenikoiksi," olisivat väkivaltaisia sen perusteella osoittaa ymmärtämättömyyttä ongelmien todellisesta alkuperästä. Sinua ei kiinnosta toisen ihmisen tuska selvästi pätkääkään. Kunhan sinun on kiva olla ja ne jotka kärsivät pysyvät pois silmistäsi. Epähumaaniudessaan asenteesi on verrattavissa peruspsykiatrin asenteeseen.

        Minkä takia pahan mielen kanssa pitäisi oppia elämään?! Miksei asioita voisi yrittää järjestellä niin, että paha mieli ja ahdistus lievittyvät ja parhaimmillaan ovat mennyttä elämään kokonaan? Luit selvästi väärin mitä kirjoitin tai ymmärsit väärin. Puhuin psykiatristen aineiden, "psyykenlääkkeiden", jälkeensä jättämistä vaurioista.

        Kuka nyt on kärsinyt mistäkin "mielensairaudesta" tai mieli(kuvitus)sairaudesta on täysin määrittelykysymys. Sellaista ei objektiivisesti ole edes olemassa. Vaikka en tykkää omaa tietämyksentasoani tyrkyttää niin mainitsen tässä yhteydessä kuitenkin, että näissä asioissa, joista kirjoitin aikaisemmin, tietämyksesi on monessa suhteessa tarkempaa, laajempaa ja enemmän tieteeseen pohjaavaa kuin useiden terveyskeskuslääkäreiden tai psykiatrien. Se tietenkin jää spekuloitavaksi tietävätkö he saman ja ainoastaan päättävät valehdella asiakkaille esimerkiksi potkujen pelossa.


      • SigmundFreud

        Voi voi. Kyllä se elämän normaali tuska on aivan eri asia kuin totaalisen järkkynyt mieli ja sen kanssa ei kenenkään apua haluavan tarvitsekaan elää. Ja siitä mitä tulee minun kiinnostukseeni toisten ihmisten tuskasta, niin siitä sinun on kyllä turha sanoa mitään, kun et minua tai taustaani näissä asioissa tunne. Kun nyt niin hienosti koetat tässä asiassa päteä, niin kertoisitko nyt kaikelle kansalle keinon kuinka nämä mieletään pahoin järkkyneet saavat elämänsä raiteilleen. Heidän mielensä on ensin murtunut ilman mitään lääkkeitä ja erittäin moni saa apua lääkkeistä ja toipuu yhteiskuntakelposeksi. Jos sinulla on se yksi simppeli lääkkeettön keino niin ansaitset varmasti nobelin. Erittäin mielenkiintoista että laitat vielä ssri - lääkkeet samaan kategoriaan huumeiden kanssa kertookin kaiken tietämyksestäsi.


      • vaikeneminen

        koala-karhu, älä leiki lääkäriä, näkyy tulevan potaskaa..


      • Koala-k
        SigmundFreud kirjoitti:

        Voi voi. Kyllä se elämän normaali tuska on aivan eri asia kuin totaalisen järkkynyt mieli ja sen kanssa ei kenenkään apua haluavan tarvitsekaan elää. Ja siitä mitä tulee minun kiinnostukseeni toisten ihmisten tuskasta, niin siitä sinun on kyllä turha sanoa mitään, kun et minua tai taustaani näissä asioissa tunne. Kun nyt niin hienosti koetat tässä asiassa päteä, niin kertoisitko nyt kaikelle kansalle keinon kuinka nämä mieletään pahoin järkkyneet saavat elämänsä raiteilleen. Heidän mielensä on ensin murtunut ilman mitään lääkkeitä ja erittäin moni saa apua lääkkeistä ja toipuu yhteiskuntakelposeksi. Jos sinulla on se yksi simppeli lääkkeettön keino niin ansaitset varmasti nobelin. Erittäin mielenkiintoista että laitat vielä ssri - lääkkeet samaan kategoriaan huumeiden kanssa kertookin kaiken tietämyksestäsi.

        Määrittele normaali tuska ja totaalisen järkkynyt mieli ja sen jälkeen kerron mikä ero niillä on objektiivisesti. Huomaat, ettei niissä mitään eroa ole muuta kuin intensiteetti, joka on subjektiivisesti arvioitava liukuma, niin kuin kaikilla ihmistunteilla ja -reaktioilla. Täten ne ovat fundamentaalisesti sama asia.

        Olemme samaa mieltä siitä, että täällä emme voi tietää mikä on kenenkin keskustelijan historia esimerkiksi mielenterveysasioissa ja siten on järkevää pidättäytyä syytöksistä, joiden mukaan toinen ei voi tietää mitään, kun ei, oletettavasti, ole itse kokenut tai nähnyt mitään. Sinä et tiedä minun kokemuksistani mitään enkä minä sinun. Jätetään siis tuollainen syyttely pois molemmin puolin.

        Kysyit, että miten 'pahoin järkyttyneet saavat elämänsä raiteilleen.' Hyvä kysymys. Jotta voisi yrittää vastata kysymykseen olisi tiedettävä kenen elämä, mitä hän arvostaa, mitä hän on menettänyt, mitä hän tahtoo, mitä häneltä puuttuu, miten hän suhtautuu asioihin elämässään ja ennen kaikkea mitä hänelle on tapahtunut. Mitään pakettiratkaisuja ihmisten psyykkiseen tuskaan ei ole olemassa. Päänsä voi päihdyttää SSRI:llä, marijuanalla, alkoholilla tai muilla huumeilla, mutta eivät ne mitään ongelmia ratkaise. Ellei sitten pään sedatointia ja laamaamista halua sellaiseksi joku laskea.

        Jos joku kokee saavansa apua huumausaineista on se minulle ihan ok. En protestoi lainkaan. Jokainen saa laittaa kroppaansa mitä haluaa. Olen ainoastaan onnellinen, jos joku siitä pitää. Sekä tutkimus- että käytännön näyttö ovat vain sitä vastaan, joten näistä asioista on syytä puhua.

        Mitä tulee SSRI:den, ja muiden yleisimpien 'psyykenlääkkeiden', kategorisointiin samaa ryhmään muiden huumausaineiden, kuten alkoholin, bentsojen, amfetamiinin ja heroiinin kanssa johtuu siitä, että se on fakta. Kaikki ovat psykoaktiivisia aineita, osa laittomia, osa laillisia, mutta kaikki saman kategorian aineita.

        Et ilmeisesti ole tietoinen, että ennen amfetamiinia annettiin masentuneille lääkkeenä vielä 60-luvulla siinä missä nykyään uusia patenttihuumeita, joita lääketeollisuus valmistaa toinen toisen perään. Markkinoidaan huumausaineet 'lääkkeinä' niin valtaosa kansasta ei osaa tunnistaa aineen todellisuutta, sinä mukaan lukien. Vuonna 2015 amfetamiinia ja sen eri suoloja annetaan yhä lapsille "'ADHD'-lääkkeinä." Myös metyylifenidaattia lapset nappailevat Suomessakin aamuisin ennen kouluun lähtöä "ADHD"-mieli(kuvitus)sairauteensa vanhempien täydellä, mutta tiedottomuuteen perustuvalla hyväksynnällä. Metyylifenidaatti (tuotenimiä mm. Ritalin, Concerta..) on niin samankaltaista kemialliselta vaikutukseltaan kuin kokaiini, että sitä käytetään huumeiden viihdekäyttäjien keskuudessa kokaiinin korvaajana (josta juontuu aineen lempinimi Kiddy Cocain). Eittämättä stimulantti saa lapsen pitämään päänsä kiinni ja tuijottamaan kirjaa zombinlailla koululuokassa, mutta ei se mihinkään ongelman syyhyn, kuten levottomuuteen, suruun tai tylsyyteen, koske milläänlailla. Vaikutukset lapsen terveydelle voivat olla todella pahat ja elinikäiset. Fundamentaalisesti sama kaava on myös SSRI/SNRI-'masennuslääkkeiden' kohdalla, jotka ovat monelta osin amfetamiininkaltaisia aineita. Vahingot terveydelle ovat myös lähes identtiset.

        Eri huumeista puhuttaessa vaikutus on iso erottava tekijä. Alkoholista saa erilaisen kokemuksen kuin marista, SSRI:stä erilaisen kuin bentsoista ja kokaiinista erilaisen kuin heroiinista. Kukin valitkoon itselleen mukavimman aineen elämänkokemuksensa laajentamiseen tai supressointiin, jos kokee sen omaksi jutukseen, oli syynä sitten suru tai viihdekäyttö. Minulla ei aidosti ole mitään sitä vastaan. En kylläkään suosittele huumeita noin yleensä, mutta hyväksyn niiden käytön niitä halajaville.

        Huomautan, että en ole lääkäri enkä sellaisena esiinny tai sellaista esitä. Tiedän psykiatriasta kattavan itseopiskelun ansiosta ja olen osoittanut laajemman tietämykseni jo useamman lääkärin, psykiatrin ja mielenterveysalan työntekijän kanssa väitellessäni.

        Nimim. vaikeneminen voi ottaa kirjan käteen ja alkaa opiskelemaan psykiatriaan ja tulla sen jälkeen kertomaan kuka kirjoittaa potaskaa...


      • kysyvä
        Koala-k kirjoitti:

        No sinähän se taas varsinainen Freudi olet...

        Sitä mitä sinä kutsut sekavuudeksi on ihmisen elämän tuskaa, jolla ei ole mitään tekemistä psykoaktiivisten aineiden, esimerkiksi alkoholin, marijuanan, SSRI:den, amfetamiinin tai kokaiinin, aiheuttaman sekavuuden kanssa.

        Olettamuksesi siitä, että ihmiset joita sinä ja valittevan moni muukin uuno leimaa vaikka "bipoiksi" ja toisia "skitsofrenikoiksi," olisivat väkivaltaisia sen perusteella osoittaa ymmärtämättömyyttä ongelmien todellisesta alkuperästä. Sinua ei kiinnosta toisen ihmisen tuska selvästi pätkääkään. Kunhan sinun on kiva olla ja ne jotka kärsivät pysyvät pois silmistäsi. Epähumaaniudessaan asenteesi on verrattavissa peruspsykiatrin asenteeseen.

        Minkä takia pahan mielen kanssa pitäisi oppia elämään?! Miksei asioita voisi yrittää järjestellä niin, että paha mieli ja ahdistus lievittyvät ja parhaimmillaan ovat mennyttä elämään kokonaan? Luit selvästi väärin mitä kirjoitin tai ymmärsit väärin. Puhuin psykiatristen aineiden, "psyykenlääkkeiden", jälkeensä jättämistä vaurioista.

        Kuka nyt on kärsinyt mistäkin "mielensairaudesta" tai mieli(kuvitus)sairaudesta on täysin määrittelykysymys. Sellaista ei objektiivisesti ole edes olemassa. Vaikka en tykkää omaa tietämyksentasoani tyrkyttää niin mainitsen tässä yhteydessä kuitenkin, että näissä asioissa, joista kirjoitin aikaisemmin, tietämyksesi on monessa suhteessa tarkempaa, laajempaa ja enemmän tieteeseen pohjaavaa kuin useiden terveyskeskuslääkäreiden tai psykiatrien. Se tietenkin jää spekuloitavaksi tietävätkö he saman ja ainoastaan päättävät valehdella asiakkaille esimerkiksi potkujen pelossa.

        "Jätetään siis tuollainen syyttely pois molemmin puolin"

        "Olettamuksesi siitä, että ihmiset joita sinä ja valittevan moni muukin uuno leimaa vaikka "bipoiksi" ja toisia "skitsofrenikoiksi," olisivat väkivaltaisia sen perusteella osoittaa ymmärtämättömyyttä ongelmien todellisesta alkuperästä. Sinua ei kiinnosta toisen ihmisen tuska selvästi pätkääkään. Kunhan sinun on kiva olla ja ne jotka kärsivät pysyvät pois silmistäsi. Epähumaaniudessaan asenteesi on verrattavissa peruspsykiatrin asenteeseen."

        Mistähän se syyttely alkoi?


      • tiinar
        Koala-k kirjoitti:

        No sinähän se taas varsinainen Freudi olet...

        Sitä mitä sinä kutsut sekavuudeksi on ihmisen elämän tuskaa, jolla ei ole mitään tekemistä psykoaktiivisten aineiden, esimerkiksi alkoholin, marijuanan, SSRI:den, amfetamiinin tai kokaiinin, aiheuttaman sekavuuden kanssa.

        Olettamuksesi siitä, että ihmiset joita sinä ja valittevan moni muukin uuno leimaa vaikka "bipoiksi" ja toisia "skitsofrenikoiksi," olisivat väkivaltaisia sen perusteella osoittaa ymmärtämättömyyttä ongelmien todellisesta alkuperästä. Sinua ei kiinnosta toisen ihmisen tuska selvästi pätkääkään. Kunhan sinun on kiva olla ja ne jotka kärsivät pysyvät pois silmistäsi. Epähumaaniudessaan asenteesi on verrattavissa peruspsykiatrin asenteeseen.

        Minkä takia pahan mielen kanssa pitäisi oppia elämään?! Miksei asioita voisi yrittää järjestellä niin, että paha mieli ja ahdistus lievittyvät ja parhaimmillaan ovat mennyttä elämään kokonaan? Luit selvästi väärin mitä kirjoitin tai ymmärsit väärin. Puhuin psykiatristen aineiden, "psyykenlääkkeiden", jälkeensä jättämistä vaurioista.

        Kuka nyt on kärsinyt mistäkin "mielensairaudesta" tai mieli(kuvitus)sairaudesta on täysin määrittelykysymys. Sellaista ei objektiivisesti ole edes olemassa. Vaikka en tykkää omaa tietämyksentasoani tyrkyttää niin mainitsen tässä yhteydessä kuitenkin, että näissä asioissa, joista kirjoitin aikaisemmin, tietämyksesi on monessa suhteessa tarkempaa, laajempaa ja enemmän tieteeseen pohjaavaa kuin useiden terveyskeskuslääkäreiden tai psykiatrien. Se tietenkin jää spekuloitavaksi tietävätkö he saman ja ainoastaan päättävät valehdella asiakkaille esimerkiksi potkujen pelossa.

        Mites kun epileptikot käyttävät Lamotrigiinia jota käytetään kaksisuuntaisilla mielen tasaajana. Onko ne kans huumattu? Pitäisikö mun jättää se pois? En uskalla käyttää näitä lääkkeitä jos ne kerran on pahasta. Nyt alkoi lääkkeettön elämä. Onko sulla antaa jotain hyviä ohjeita miten jatkossa mulla menis kaikki hyvin? Alkoi pelottamaan noi lääkkeet jos ne kerran on noin vaarallisia.


      • Koala-k
        kysyvä kirjoitti:

        "Jätetään siis tuollainen syyttely pois molemmin puolin"

        "Olettamuksesi siitä, että ihmiset joita sinä ja valittevan moni muukin uuno leimaa vaikka "bipoiksi" ja toisia "skitsofrenikoiksi," olisivat väkivaltaisia sen perusteella osoittaa ymmärtämättömyyttä ongelmien todellisesta alkuperästä. Sinua ei kiinnosta toisen ihmisen tuska selvästi pätkääkään. Kunhan sinun on kiva olla ja ne jotka kärsivät pysyvät pois silmistäsi. Epähumaaniudessaan asenteesi on verrattavissa peruspsykiatrin asenteeseen."

        Mistähän se syyttely alkoi?

        Tästä:

        SigmundFreud, 6.2.2015 16:23: "Huomaa, että et itse ole kärsinyt mielensairauksista tai omaa terveydenhuollon koulutustaustaa kun tietämyksesi näistä asioista on erittäin puuttellista."


      • Koala-k
        tiinar kirjoitti:

        Mites kun epileptikot käyttävät Lamotrigiinia jota käytetään kaksisuuntaisilla mielen tasaajana. Onko ne kans huumattu? Pitäisikö mun jättää se pois? En uskalla käyttää näitä lääkkeitä jos ne kerran on pahasta. Nyt alkoi lääkkeettön elämä. Onko sulla antaa jotain hyviä ohjeita miten jatkossa mulla menis kaikki hyvin? Alkoi pelottamaan noi lääkkeet jos ne kerran on noin vaarallisia.

        Epilepsia on oikea sairaus. "Kaksisuuntainen mielialahäiriötä" ei voi siten verrata epilepsiaan. En osaa, halua tai voi ottaa kantaa oikeuden sairauksien hoitoon. Mikäli sinulla on huolia epilepsialääkkeiden haitoista tai muuta kysyttävää epilepsiaan keskustele asiasta asiantuntevan lääkärin kanssa. Se on ainoa neuvo mitä minulla on antaa.

        Tiedän, että lamotrigiinia käytetään ainakin epilepsiapotilailla ja psykiatrit tyrkyttävät sitä myös elämänhuoliin. Oikeiden sairauksien kohdalla kannattaa kuitenkin punnita hieman pidempään hyötyjen ja haittojen suhdetta. Sillä sektorilla hieman ikävämmätkin haitat voivat olla pieni harmi hyötyihin nähden, mutta tätä osaavat lääketieteen ammattilaiset arvioida. En kykene ilman koulutusta arvioimaan mitään lääketieteellisiä asioita. Psykiatria on eri asia.


      • neur
        Koala-k kirjoitti:

        Epilepsia on oikea sairaus. "Kaksisuuntainen mielialahäiriötä" ei voi siten verrata epilepsiaan. En osaa, halua tai voi ottaa kantaa oikeuden sairauksien hoitoon. Mikäli sinulla on huolia epilepsialääkkeiden haitoista tai muuta kysyttävää epilepsiaan keskustele asiasta asiantuntevan lääkärin kanssa. Se on ainoa neuvo mitä minulla on antaa.

        Tiedän, että lamotrigiinia käytetään ainakin epilepsiapotilailla ja psykiatrit tyrkyttävät sitä myös elämänhuoliin. Oikeiden sairauksien kohdalla kannattaa kuitenkin punnita hieman pidempään hyötyjen ja haittojen suhdetta. Sillä sektorilla hieman ikävämmätkin haitat voivat olla pieni harmi hyötyihin nähden, mutta tätä osaavat lääketieteen ammattilaiset arvioida. En kykene ilman koulutusta arvioimaan mitään lääketieteellisiä asioita. Psykiatria on eri asia.

        Ei juuri ole täysin eri asia. Epilepsiassa ja kaksisuuntaisuudessa on paljon samaa ja ei ole sattuma että samoja lääkkeitä hyvin pitkälti niihin käytetään. Kumpaisessakin on tunne-elämän epävakautta mitä näillä tasaavilla helpotetaan. Ilman lääkitystä kumpikin sairaus ottaa yliotteen.


      • Koala-k
        neur kirjoitti:

        Ei juuri ole täysin eri asia. Epilepsiassa ja kaksisuuntaisuudessa on paljon samaa ja ei ole sattuma että samoja lääkkeitä hyvin pitkälti niihin käytetään. Kumpaisessakin on tunne-elämän epävakautta mitä näillä tasaavilla helpotetaan. Ilman lääkitystä kumpikin sairaus ottaa yliotteen.

        Totta kai ovat. Epilepsia on oikea sairaus ja niin sanottu kaksisuuntainen mielialahäiriö psyykkinen reaktio. Sillä, että käytössä henkilöillä on käytössä sama lääkeaine ei tarkoita yhtään mitään. Lääkkeettömyys voi olla epilepsiassa vaarallista, mutta en ole siinä kohtaan asiantuntija. "Kaksisuuntaisessa" lääkitystä ei tietenkään tarvita vaikka sen eittämättä joku kokee oloaan helpottavaksi ja hyvä niin.


      • pikakiitäjä
        vaikeneminen kirjoitti:

        koala-karhu, älä leiki lääkäriä, näkyy tulevan potaskaa..

        Taitaa tällä mielikuvituskoalalla olla jokin neuroosi itsellään ja on itse nappaillut enemmänkin kaikkea. Mutta heitetään me lääkkeet pois ja ollaan ilman ja jos olo tuskaiseksi käy, niin eikun narun jatkeeksi vaan. Kunhan kukaan ei enää vaan syö noita vaarallisia lääkkeitä.


      • Takaskoppiin
        Koala-k kirjoitti:

        Totta kai ovat. Epilepsia on oikea sairaus ja niin sanottu kaksisuuntainen mielialahäiriö psyykkinen reaktio. Sillä, että käytössä henkilöillä on käytössä sama lääkeaine ei tarkoita yhtään mitään. Lääkkeettömyys voi olla epilepsiassa vaarallista, mutta en ole siinä kohtaan asiantuntija. "Kaksisuuntaisessa" lääkitystä ei tietenkään tarvita vaikka sen eittämättä joku kokee oloaan helpottavaksi ja hyvä niin.

        "Tiedän psykiatriasta kattavan itseopiskelun ansiosta ja olen osoittanut laajemman tietämykseni jo useamman lääkärin, psykiatrin ja mielenterveysalan työntekijän kanssa väitellessäni."

        No nyt selvisikin sun tausta.


      • Koala-k
        Takaskoppiin kirjoitti:

        "Tiedän psykiatriasta kattavan itseopiskelun ansiosta ja olen osoittanut laajemman tietämykseni jo useamman lääkärin, psykiatrin ja mielenterveysalan työntekijän kanssa väitellessäni."

        No nyt selvisikin sun tausta.

        Ei ymmärrä miten keskustelu alalla toimivien ammattihenkilöiden kanssa saa sinut päättelemään, että kyseinen henkilö olisi järjestelmän asiakkaana tai mitenkään muutoin tekemisissä asian kanssa, jos siis ymmärsin kommenttisi tarkoitusperät oikein. Päättelykykysi ei toki ole päätä huimannut aikaisemminkaan ketjussa.

        Huomaa nyt kuitenkin, että vaikka joku, joita varmasti tälläkin palstalla paljon liikkuu, olisi niin sanotun mielenterveysjärjestelmän nykyinen tai entinen asiakas, ei se vähennä jo aikaisemmin esittettyjen tieteellisten faktojen oikeellisuutta tai painoarvoja. Tärkeä osa omaa oppimistani on ollut kuunnella järjestelmän oikeita asiakkaita sekä heidän läheisiään.

        Käyttämääsi argumentointitapaa kutsutaan tieteellisissä väittely-yhteyksissä termillä 'argumentum ad hominem', joka argumentointivirhe. Pyri pääsemään siitä eroon niin saat paremmin uskottavuutta tulevissa keskustelutilanteissa.


      • tiluliluliipööpipii

        Olekssääki hullu?


    • lopetajo

      Taas joku katkera ihminen kirjoittelee bipoudesta ja sen pahuudesta jne. Surkea trolli.

    • saakopsua

      Saako pillua!

    • Lisääviinaa

      Auttaako rajunpuoleinen lääkkeiden käyttö?

    • uytrewhgfdjjhbb

      Auttaako vieraissa käyminen?

    • Limpenius

      Auton vaihto auttaa.

    • TuulaFuula

      Loma auttaa. Napsusta löytyy, vaikka heti lähteä.

    • Näitäonnähty

      Kömpelö kirjoitus, josta puuttuu sekä henkilökohtainen, kokemukseen perustuva ilmiasu, sekä lääketieteellinen habitus. Kyseessä matalasti koulutettu tyttöenkeli.

      • Narsistiko

        Mikä Sinun oma henkilökohteinen ongelma on?

        Voitko antaa jotakin lisäarvoa tähän keskusteluun.


    • Bipo57

      Tuo ei kuulosta bipolaarisuudelta (joka on todellinen sairaus, tästä on yli 50 vuoden omakohtainen kokemus). Hae itsellesi keskusteluapua, vaikka sairas onkin puolisosi. Voit rauhassa selvitellä itsellesi, mihin haluat elämäsi käyttää.

    • apuaonsaatavilla

      No tuossa tuli kaikki mahdolliset ongelmat maan ja taivaan väliltä, onko kyse enään vain kaksisuuntaisesta, vai paljon muustakin.? Tuossa on myös huonoa käytöstä ja katoamislla " pelottelua". onko hyviä tapapoja ka kasvatusta koskaan ollutkaan.

      Kaksisuuntainen pysyy hyvin hallinnassa asiallisen hoidon (säännöllisen lääkityksen avulla) jos sitä noudattaa oikein ei tuollaista ilmene ainakaan lähellekkään tuossa mittakaavassa. Mutta: Täysin terveeksi tuskin muuttuu..

      Ja kahta samallasita ihmistä ja sairautta ei ole.

    • kokenuttiedän

      Bipo on raskas kumppani, kannattaa erota kun vielä jaksaa ja voi.

    • yksikaksi

      Itsellä diagnoosi mutta tuo kuvaus sopisi vaimoon. Kuka se hullu onkaan...

    • käsittämätöntä

      Oletko ap.todellakin erehtynyt tekemään seksialoitteen kaiken tuon p.askan keskellä? Oletko masokisti kun mahdollistat tuollaisen kaltoinkohtelun? Hyvänen aika! Pötki nyt äkkiä pakoon tuollaisesta suhteesta, diagnoosista viis!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe