WLAN- verkon salasana

Verkkohirmu

Hei!
Osaisikohan joku kertoa että mistä löydän WLAN- verkkoni salasanan? Minulla on kotona kannettavassa tietokoneessa toiminnassa langatonverkkoyhteys. Nyt kännykkä pyytää yhdistämistä WLAN- verkkoon että voi ladata päivitykset, joten täytyisi saada kännykällä yhteys samaiseen verkkoon, mutta kännykkä pyytää salasanaa yhdistääkseen. Kannettavassa yhteys verkkoon muodostuu automaattisesti, joten en ole salasanaa aikaisemmin tarvinnut. Mutta ilmeisesti sellainen on jossain olemassa? Kaikki apu olisi tarpeen että saisin kännykän päivitykset tehtyä.

11

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hihihih

      Katso sakasana laatikon pohjalta. Sieltä kasoin sen viimeksi, kun kävin kylässä.

      • Verkkohirmu

        Kiitos paljon tiedosta! Nyt toimii. :)


    • h95gjt40rf

      Juu, tyypillisesti sen reitittimen pohjassa.
      Sieltä löytyy verkon nimi ja verkkoavain.

    • tietoturvasyy

      Ja muistattehan, että reitittimestä pitää välittömästi vaihtaa tuo pohjasta löytyvä salasana johonkiin muuhun salasanaan.
      Tietoturvasyistä.

      Kirjoita uusi salana vaikka pysyvällä tussilla entisen viereen.

      • Ja myös reitittimen hallintasivun salasana kannattaa muuttaa.


      • 93743

        Samalla logiikalla kaikki vähänkin arvokkaampi pitäisi laittaa kassakaappiin kotonakin... Ei sitä valmiiksi pohjaan painettua salasanaa kukaan arvaa. Eikä sillä mun mielestä ole kamalasti väliä, vaikka arvaisikin. Eihän langallisessa Ethernet-yhteydessäkään salasanoja käytetä. Pääasia on, että verkko on suojattu jollain salasanalla. Ja asiaa ei muuta miksikään, jos uuden salasanan kirjoittaa reitittimeen entiseen viereen. Edelleen joku kylässä käyvä naapuri voisi helpohkosti ottaa sen talteen ja alkaa käyttää sun nopeempaa laajakaistaa ilmaiseksi. Sen verran rikolliseksi kuitenkin menisi, että aika harvalla on oikeasti syytä olla huolissaan.

        Itse olen vaihtanut salasanan hyvin helposti muistettavaksi numerosarjaksi. On paljon helpompaa kirjoittaa se kännykälläkin.


      • 93743 kirjoitti:

        Samalla logiikalla kaikki vähänkin arvokkaampi pitäisi laittaa kassakaappiin kotonakin... Ei sitä valmiiksi pohjaan painettua salasanaa kukaan arvaa. Eikä sillä mun mielestä ole kamalasti väliä, vaikka arvaisikin. Eihän langallisessa Ethernet-yhteydessäkään salasanoja käytetä. Pääasia on, että verkko on suojattu jollain salasanalla. Ja asiaa ei muuta miksikään, jos uuden salasanan kirjoittaa reitittimeen entiseen viereen. Edelleen joku kylässä käyvä naapuri voisi helpohkosti ottaa sen talteen ja alkaa käyttää sun nopeempaa laajakaistaa ilmaiseksi. Sen verran rikolliseksi kuitenkin menisi, että aika harvalla on oikeasti syytä olla huolissaan.

        Itse olen vaihtanut salasanan hyvin helposti muistettavaksi numerosarjaksi. On paljon helpompaa kirjoittaa se kännykälläkin.

        Voi hyvinkin arvata.


      • pitää_olla_vaikea
        93743 kirjoitti:

        Samalla logiikalla kaikki vähänkin arvokkaampi pitäisi laittaa kassakaappiin kotonakin... Ei sitä valmiiksi pohjaan painettua salasanaa kukaan arvaa. Eikä sillä mun mielestä ole kamalasti väliä, vaikka arvaisikin. Eihän langallisessa Ethernet-yhteydessäkään salasanoja käytetä. Pääasia on, että verkko on suojattu jollain salasanalla. Ja asiaa ei muuta miksikään, jos uuden salasanan kirjoittaa reitittimeen entiseen viereen. Edelleen joku kylässä käyvä naapuri voisi helpohkosti ottaa sen talteen ja alkaa käyttää sun nopeempaa laajakaistaa ilmaiseksi. Sen verran rikolliseksi kuitenkin menisi, että aika harvalla on oikeasti syytä olla huolissaan.

        Itse olen vaihtanut salasanan hyvin helposti muistettavaksi numerosarjaksi. On paljon helpompaa kirjoittaa se kännykälläkin.

        Ei sen salasanan tarvitse olla helppo. Eihän sitä tarvitse kirjoittaa kuin kerran per laite. Vähintään 32 merkkiä, pieniä ja isoja kirjaimia, numeroita, erikoismerkkejä jne. Sama periaate käyttöön myös kaikkiin muihin salasanoihin, joka paikkaan tietty eri salasana.


    • senmuistaa

      """""" Eihän sitä tarvitse kirjoittaa kuin kerran per laite """""""""

      Arvaa montako kertaa olen joutunut meidän salasanan kirjoittamaan?
      No, et arvannu, mutta ainakin 100 kertaa tai enemmänkin.

      • Silloin jokin on laitteissa pielessä jos joutuu wlan salasanan kirjoittamaan uudelleen.


      • olet-ongelmainen

        No sitten sinulla on paskat laitteet tai et osaa käyttää niitä. Tai sitten olet joku krooninen linux-pummi, kuka asentelee koko ajan uusia distroja testattavaksi, kun toivot joskus löytäväsi edes yhden ainoan kunnolla toimivan. Omapa on sairautesi.

        Minä olen laittanut WLANin salasanan kaikkiian laitteisiini tasan yhden kerran.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe