Mainio Vire - ala-arvoinen hoitopaikka

huomattuon

Mainio Vire on hoivakoti, jonne ei toivo kenenkään omaisen joutuvan. Vanhusten tilassa tapahtuneista muutoksista ei useinkaan kerrota, vaikka hoitoneuvotteluissa on näin sovittu ja luvattu kertoa.

Huonokuntoisimmat makaavat vuoteissa yötä päivää samoissa vaatteissa. Suihkuun pääsee kerran viikossa, eikä aina silloinkaan. Uudet kävelevät asukkaat "kuntoutetaan" vuoteeseen muutamassa viikossa.

Mainio Vireen esittelysivuilla kerrotaan "kuuntelemisesta", "välittämisestä" ja "palvelualttiista henkilökunnasta" sekä "kuntouttavasta työskentelymallista" - kauniita sanoja, mutta todellisuus on kaukana tästä.

Käykääpä omaiset katsomassa läheisiänne.

33

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä kyseisestä paikasta mitään, mutta heräsi kysymys: Mistä tiedät tuon kaiken, oletko 24 tuntia vuorokaudesta paikalla?
      Ja jos noin on kun väität, mene kiireesti kertomaan huolesi asioista päättäville. Jokaisessa paikassa on vastuuhenkilö.

    • huomattuon

      Tällaisten asioiden havaitseminen ei vaadi 24 tunnin vuorokautista paikalla oloa, kylläkin hyvin aktiivista hoivakodissa käyntiä. Onneksi muutamia tällaisikin omaisia on.

      Huolista on kerrottu, mutta kaikki on ennallaan. Mitä tarkoitat "vastuuhenkilöllä" ja "asioista päättävillä"? Ei kertominen auta, sillä yksitysten hoivakotien ideahan on saada suurta taloudellista voittoa. Hyvin menee tälläkin yrityksellä, ja suuret voitot sijoitetaan ulkomaille. Toimintaa pyöritetään minimihenkilöstömäärällä, joten ei ole aikaa huolehtia hygieniasta, vaihtaa ja pestä vaatteita eikä kuntouttaa asukkaita.

      • Tarkoitan, että esimies/nainen/johtaja on joka paikassa, siitä lähdetään, jos asiat ei parane mennään ylöspäin.
        Valvira valvoo yksityisiä hoitokoteja samoin kriteerein kuin kunnallisiakin. Siis kantelu.
        Tarkempia tietoja löytyy varmaan netistä (en ole tutkinut).


      • armollisuus
        kissamummu kirjoitti:

        Tarkoitan, että esimies/nainen/johtaja on joka paikassa, siitä lähdetään, jos asiat ei parane mennään ylöspäin.
        Valvira valvoo yksityisiä hoitokoteja samoin kriteerein kuin kunnallisiakin. Siis kantelu.
        Tarkempia tietoja löytyy varmaan netistä (en ole tutkinut).

        Esimiesasemassa sanoo epäkohdista kuultuaan, että "en minä tiedä mitä siellä osastolla tapahtuu, kun minä teen täällä näitä paperitöitä". Ei kiinnosta, ei ole mitään tajua mitä: asukkaan/potilaan parhaaksi, - tarkoittaa.

        Mekaaninen vanhusten kääntely sängyssä, laidat ylös sängyssä, vaipat ettei tarvitse auttaa vessaan, vaikka juuri ennen "hoitoon" tuloa asukas on hoitanut kaikki asiansa itse, myös vessassa käynnin. Toki tarvitsisi nyt vähän apua, jonkun joka ojentaisi käsivartensa kun kroppa on jäykistynyt makuuttamisesta.

        Monet hoitotyötä tekevät ovat täysin kyllästyneitä työhönsä ja eivät vaivaudu sitä peittelemään. On myös niitä, jotka hymyilevät vierailijoille, mutta ilme ja tyyli muuttuu kunhan vierailuaika on ohi. Nähty ja koettu on.


      • miksinäin

        Luin juuri, että vanhusten keskimääräinen laitoksissaoloaika on noin 2 vuotta, ennen kuin he menehtyvät. Jossakin päin Suomea (jääköön kaupunki kertomatta) on annettu hoivakodille ohje, että se saisi olla vain vuosi. Tämä jos mikä kertoo, miten vanhuksia nykyaikana "hoidetaan" maassamme. Siis he ovat liian suuri menoerä yhteiskunnalle.

        Olen täysin samaa mieltä "armollisuus"-nimimerkin kanssa mm. tuosta, että mm. vaippojen avulla saadaan vanhuksen omatoimisuus häviämään. Vuoteeseen saadaan pysyvästi myös turhien kipu- ja masennuslääkkeiden avulla.

        Lisäksi minäkin olen huomannut, että suuri osa hoitajista on erittäin kyllästynyt työhönsä. Tuntuu, että ei ole lainkaan tervetullut, kun menee läheistään katsomaan. Hymyä hoitajien kasvoilla harvoin näkee.


      • sydänitkee

        Kun vanhuksen elämä alkaa lähestyä hoitohenkilökunnan mielestä loppuaan, hänelle ei tehdä enää mitään hänen olonsa helpottamiseksi. Saattohoidosta jaksetaan kyllä läheisille puhua viikosta toiseen, ja kipulääkkeitä määrätään kaiken varalta. Nehän ovat hoivakodeissa "sydämen asia". Koko ajan puhutaan siitä, että vanhuksia lääkitään liikaa, mutta nämä puheet menevät kuuroille korville.

        Näinhän ne tilastot tosiaan kaunistuvat, ja päästään piankin tuohon "miksinäin" nimimerkin kertomaan ohjeistettuun vuoden laitoksissaoloaikaan. On todella törkeää ja vanhuksien oikeuksia loukkaavaa olla hoitamatta vanhuksia asianmukaisesti heidän elämänsä loppuun saakka.

        Vanhukset ovat yhtä arvokkaita - jopa arvokkaampiakin - kuin nuoremmat. Onneksi edeuskunnan oikeusasiamies aloittaa vanhusten olojen selvityksen. Asioitahan voi ruveta hoitamaan tätä kautta. Herätkää kaikki ala-arvoisesta hoidosta kärsivien vanhusten läheiset!


      • Hoidaitse
        sydänitkee kirjoitti:

        Kun vanhuksen elämä alkaa lähestyä hoitohenkilökunnan mielestä loppuaan, hänelle ei tehdä enää mitään hänen olonsa helpottamiseksi. Saattohoidosta jaksetaan kyllä läheisille puhua viikosta toiseen, ja kipulääkkeitä määrätään kaiken varalta. Nehän ovat hoivakodeissa "sydämen asia". Koko ajan puhutaan siitä, että vanhuksia lääkitään liikaa, mutta nämä puheet menevät kuuroille korville.

        Näinhän ne tilastot tosiaan kaunistuvat, ja päästään piankin tuohon "miksinäin" nimimerkin kertomaan ohjeistettuun vuoden laitoksissaoloaikaan. On todella törkeää ja vanhuksien oikeuksia loukkaavaa olla hoitamatta vanhuksia asianmukaisesti heidän elämänsä loppuun saakka.

        Vanhukset ovat yhtä arvokkaita - jopa arvokkaampiakin - kuin nuoremmat. Onneksi edeuskunnan oikeusasiamies aloittaa vanhusten olojen selvityksen. Asioitahan voi ruveta hoitamaan tätä kautta. Herätkää kaikki ala-arvoisesta hoidosta kärsivien vanhusten läheiset!

        Vie kotiisi tämä omaisesi, mikään laki ei kiellä sitä.

        miksi et tee niin ja hoida omaistaan itse. Omaishoitotuki on paljon enemmän per vanhus mitä hoitaja tienaa, saat vielä helppoa rahaakin, ylimääräistä fyrkkaa, voit ostaa vanhukselle jolta säästyy palvelukokonaisuus, hänen rahoillaan kunnon ruokaa, ravitsevaa ja syöttää itse.

        Kohta on vanhusten keski-ikä jo 150v. Kun hoidatte niin hyvin ja kiva kun kaikki suomen kansalaiset vuonna 2100 kävelevät kepillä eikä kuin muutaman nuoren enää tarvi tehdä töitä.


      • Toimeen
        sydänitkee kirjoitti:

        Kun vanhuksen elämä alkaa lähestyä hoitohenkilökunnan mielestä loppuaan, hänelle ei tehdä enää mitään hänen olonsa helpottamiseksi. Saattohoidosta jaksetaan kyllä läheisille puhua viikosta toiseen, ja kipulääkkeitä määrätään kaiken varalta. Nehän ovat hoivakodeissa "sydämen asia". Koko ajan puhutaan siitä, että vanhuksia lääkitään liikaa, mutta nämä puheet menevät kuuroille korville.

        Näinhän ne tilastot tosiaan kaunistuvat, ja päästään piankin tuohon "miksinäin" nimimerkin kertomaan ohjeistettuun vuoden laitoksissaoloaikaan. On todella törkeää ja vanhuksien oikeuksia loukkaavaa olla hoitamatta vanhuksia asianmukaisesti heidän elämänsä loppuun saakka.

        Vanhukset ovat yhtä arvokkaita - jopa arvokkaampiakin - kuin nuoremmat. Onneksi edeuskunnan oikeusasiamies aloittaa vanhusten olojen selvityksen. Asioitahan voi ruveta hoitamaan tätä kautta. Herätkää kaikki ala-arvoisesta hoidosta kärsivien vanhusten läheiset!

        Ne on niin arvokkaita ja vielä arvokkaampia kuin nuoremmat, kannatan että vanhukset säilytetään vaikka väkisin. kyllä valtio ja kunnat, sinäkin maksat mukisematta.

        kannatan veroprosentin nostoa 10% jotta nämä kaikki arvokkaat arkistoidaan ja kuntoutetaan vaikka väkisin. Kaikki osteoporoottiset luut parannetaan vaikka väkisin.

        Kannatan että nämä vuoteeseen väkisin pakatut vanhukset viedään valtion tuon Amerikkaan jossa taitavat tohtorit parantavat ne kaikki infektioiden päivineen jotta he eläisivät 200v. Kuten raamatun aikoihin, niinhän nämä amerikantohtorit parantavat jopa omat kansalaiset ja heidän keski-ikänsä onkin jo reilusti yli 100v. Kaikkien.

        kannatan että sitten vielä paljastetaan ne loput joita ei nykytiede vielä pysty pelastamaan ja otetaan lisää verorahoja vielä toiset 10%.

        Sitten perustetaan oma puolue vanhustenhuollossa joka toimittaa vaikka väkisin em. Verollepanosta. kannatan


      • Tyhjätpäätkolisevat
        miksinäin kirjoitti:

        Luin juuri, että vanhusten keskimääräinen laitoksissaoloaika on noin 2 vuotta, ennen kuin he menehtyvät. Jossakin päin Suomea (jääköön kaupunki kertomatta) on annettu hoivakodille ohje, että se saisi olla vain vuosi. Tämä jos mikä kertoo, miten vanhuksia nykyaikana "hoidetaan" maassamme. Siis he ovat liian suuri menoerä yhteiskunnalle.

        Olen täysin samaa mieltä "armollisuus"-nimimerkin kanssa mm. tuosta, että mm. vaippojen avulla saadaan vanhuksen omatoimisuus häviämään. Vuoteeseen saadaan pysyvästi myös turhien kipu- ja masennuslääkkeiden avulla.

        Lisäksi minäkin olen huomannut, että suuri osa hoitajista on erittäin kyllästynyt työhönsä. Tuntuu, että ei ole lainkaan tervetullut, kun menee läheistään katsomaan. Hymyä hoitajien kasvoilla harvoin näkee.

        Jaa ja miltä se oma naamasi näyttää?

        Oletko juuri se omainen joka saapuu arvostelemaan eikä,auta yhtään. Se joka luulee että kun minä suuri nyt tulin niin huudan vaikka käytävällä kurkkusuorana että saan palvelua HETI!!! Ja ellei tule heti tulen ja haukun uudelleen naama punaisena?

        koska olet niin suuri sinun ei koskaan tarvi kaupassakin jonottaa, ei tarvitse pankkiautomaatilla jonottaa vaan sinä menet kaikkien jonojen ohi jokapaikassa ja ellei homma toimi niin sinä kyllä annat kuulua?

        sinä voit myös osallistua omaisesi hoitoon.

        Sinä voit nostaa, susi on niin ketterä ja vahva että kisat kyllä viedä omaisesi vessaan edes kerran päivässä. hoitajathan vievät heitä useita kertoja väsymättä, siivoavat paskat housuista useita kertoja.

        Koska pääset tänne nettiin valittamaan niin käytä se aika omaisellesi. Siis kehtaa käyttää ylimääräistä loistokkaasti täällä valittamiseen kun silläaikaa voisit parantaa omaisesi elämänlaatua, täh?


      • samaamieltä
        Hoidaitse kirjoitti:

        Vie kotiisi tämä omaisesi, mikään laki ei kiellä sitä.

        miksi et tee niin ja hoida omaistaan itse. Omaishoitotuki on paljon enemmän per vanhus mitä hoitaja tienaa, saat vielä helppoa rahaakin, ylimääräistä fyrkkaa, voit ostaa vanhukselle jolta säästyy palvelukokonaisuus, hänen rahoillaan kunnon ruokaa, ravitsevaa ja syöttää itse.

        Kohta on vanhusten keski-ikä jo 150v. Kun hoidatte niin hyvin ja kiva kun kaikki suomen kansalaiset vuonna 2100 kävelevät kepillä eikä kuin muutaman nuoren enää tarvi tehdä töitä.

        Kylläpä on törkeitä, ala-arvoisia ja liioiteltuja kommentteja "hoidaitse"-nimimerkillä. Omaishoidontuki on vain joitakin satoja euroja (tätä on aikoinaan saatu, kun läheiseni oli vielä kotona), joten en usko, että hoitajan palkka on tätä pienempi. Naurettavaa on myös tuo vanhusten keski-iän nousu 150 vuoteen. Tämän kommentoijahan on varsinainen satujen kertoja. Kannataako tälläisten naurettavien asioiden kirjoittamiseen tuhlata aikaa?

        Olen täysin samaa mieltä kaikista asioista, joista "sydänitkee" kirjoittaa. Myös minä olen kokenut samoja epäkohtia eräässä hoivakodissa.


      • sydänitkee
        Toimeen kirjoitti:

        Ne on niin arvokkaita ja vielä arvokkaampia kuin nuoremmat, kannatan että vanhukset säilytetään vaikka väkisin. kyllä valtio ja kunnat, sinäkin maksat mukisematta.

        kannatan veroprosentin nostoa 10% jotta nämä kaikki arvokkaat arkistoidaan ja kuntoutetaan vaikka väkisin. Kaikki osteoporoottiset luut parannetaan vaikka väkisin.

        Kannatan että nämä vuoteeseen väkisin pakatut vanhukset viedään valtion tuon Amerikkaan jossa taitavat tohtorit parantavat ne kaikki infektioiden päivineen jotta he eläisivät 200v. Kuten raamatun aikoihin, niinhän nämä amerikantohtorit parantavat jopa omat kansalaiset ja heidän keski-ikänsä onkin jo reilusti yli 100v. Kaikkien.

        kannatan että sitten vielä paljastetaan ne loput joita ei nykytiede vielä pysty pelastamaan ja otetaan lisää verorahoja vielä toiset 10%.

        Sitten perustetaan oma puolue vanhustenhuollossa joka toimittaa vaikka väkisin em. Verollepanosta. kannatan

        Enpä viitsi tällaisiin naurettaviin ajatuksiin ottaa enää kantaa.


      • mitäkummaa
        Tyhjätpäätkolisevat kirjoitti:

        Jaa ja miltä se oma naamasi näyttää?

        Oletko juuri se omainen joka saapuu arvostelemaan eikä,auta yhtään. Se joka luulee että kun minä suuri nyt tulin niin huudan vaikka käytävällä kurkkusuorana että saan palvelua HETI!!! Ja ellei tule heti tulen ja haukun uudelleen naama punaisena?

        koska olet niin suuri sinun ei koskaan tarvi kaupassakin jonottaa, ei tarvitse pankkiautomaatilla jonottaa vaan sinä menet kaikkien jonojen ohi jokapaikassa ja ellei homma toimi niin sinä kyllä annat kuulua?

        sinä voit myös osallistua omaisesi hoitoon.

        Sinä voit nostaa, susi on niin ketterä ja vahva että kisat kyllä viedä omaisesi vessaan edes kerran päivässä. hoitajathan vievät heitä useita kertoja väsymättä, siivoavat paskat housuista useita kertoja.

        Koska pääset tänne nettiin valittamaan niin käytä se aika omaisellesi. Siis kehtaa käyttää ylimääräistä loistokkaasti täällä valittamiseen kun silläaikaa voisit parantaa omaisesi elämänlaatua, täh?

        Mitä tarkoittaa tekstisi? En ymmärrä: "susi on niin ketterä ja vahva että kisat voi kyllä viedä omaisesi". Ei tänne kannata kirjoittaa typeryyksiä vanhusten hoidosta, jos ei osaa kirjoittaa edes ymmärrettävää suomen kieltä.


      • Hoidaitse
        mitäkummaa kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa tekstisi? En ymmärrä: "susi on niin ketterä ja vahva että kisat voi kyllä viedä omaisesi". Ei tänne kannata kirjoittaa typeryyksiä vanhusten hoidosta, jos ei osaa kirjoittaa edes ymmärrettävää suomen kieltä.

        Hoida omaisesi ja auta osuutesi. Tai pidä suuri turpasi kiinni. Kuten aiemmista mielipiteistä lainaten "yksi äiti hoitaa kymmenen lasta" mutta yksi lapsi ei hoida edes yhtä omaistaan


      • Tietäjätietäjä
        samaamieltä kirjoitti:

        Kylläpä on törkeitä, ala-arvoisia ja liioiteltuja kommentteja "hoidaitse"-nimimerkillä. Omaishoidontuki on vain joitakin satoja euroja (tätä on aikoinaan saatu, kun läheiseni oli vielä kotona), joten en usko, että hoitajan palkka on tätä pienempi. Naurettavaa on myös tuo vanhusten keski-iän nousu 150 vuoteen. Tämän kommentoijahan on varsinainen satujen kertoja. Kannataako tälläisten naurettavien asioiden kirjoittamiseen tuhlata aikaa?

        Olen täysin samaa mieltä kaikista asioista, joista "sydänitkee" kirjoittaa. Myös minä olen kokenut samoja epäkohtia eräässä hoivakodissa.

        Hoitajan palkka ei liiku satasissa kuussa per vanhus vaan kymppejä kuussa per vanhus eli revi siitä


    • Etkö tiedä että kuntouttava työskentelymalli tarkoittaa sitä että kannustetaan asiakasta mahdollisimman omatoimisuuteen. Ei sitä että lähes vuodepotilaasta tehtäisi juokseva. Yleensäkin hoitokoteihin mennään kun ei kykene enää kotona olemaan eli toisin sanoen sieltä ei enää kotiuduta vaan viimein sitten viedään hautaan. En ota kantaa ko. hoitokotiin kun en edes tiedä paikkaa, mutta ihan näin vaan yleisesti ottaen.

      • huomattuon

        Toki tiedän, mitä tarkoittaa kuntouttava työskentelymalli ja että "lähes vuodepotilaasta" ei tehdä juoksevaa, Tiedän myös, milloin sinne joudutaan. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi kohtalaisen hyvässä kunnossa olevia asukkaita ei nosteta edes istumaan. Lisäksi taloon tulevat uudet asiakkaat "kuntoutetaan" vuoteeseen voimakkailla rauhoittavilla ja kipulääkkeillä.


      • Olehyvä
        huomattuon kirjoitti:

        Toki tiedän, mitä tarkoittaa kuntouttava työskentelymalli ja että "lähes vuodepotilaasta" ei tehdä juoksevaa, Tiedän myös, milloin sinne joudutaan. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi kohtalaisen hyvässä kunnossa olevia asukkaita ei nosteta edes istumaan. Lisäksi taloon tulevat uudet asiakkaat "kuntoutetaan" vuoteeseen voimakkailla rauhoittavilla ja kipulääkkeillä.

        Jos vanhus lyö, huutaa ja raivoaa, joudutaan käyttämään lääkitystä.

        ainahan voit itse ottaa omaisen kotiisi raivoamaan ja juoksemaan ilman lääkitystä, ole hyvä


    • miksinäin

      Juu, täälläkin on huonoja kokemuksia kyseisestä hoivakodista.

      Jos vanhuksen "tilastollinen" hoivakodissa elämisaika on ylittynyt, "mietitään" kovasti, miten se on mahdollista. "Saattohoitoa" on tehty jo muutama vuosi. Hoitoneuvotteluissa kysellään omaiselta täysin hoitoon liittymättömiä henkilökohtaisia asioita. Kaikkea luvataan, mutta toisin käy.

      • Luurangotarkkuun

        Jos palveluaika ylittyy eikö se todista jo että on hoidettu hyvin, jopa liian hyvin?

        Suomessa hoidetaan liian hyvin ettei edes luurangot kuolla saa.


    • Voiettähirviöitäpiisaa

      Omaiset voivat aina hoitaa itse omat läheisensä. Äiti on hoitanut jopa 10 lasta mutta yksikään lapsi ei pysty hoitamaan äitiänsä.

      jos äitisi pääsee suihkuun kerran valossa, eikö ole oikeudenmukaista että sinä suihkuttaa hänet edes kerran valossa ?

      Eikö ole oikeudenmukaista että äitisi/tI isäsi joka on hoitanut sinua saa sinulta edes jotain palveluksia, kävelyttämistä kuntouttamistä, virkistystä tms.

      Miksi menet kyttäämään mitä muut tekee kun voit kytätä itseäsi ja antaa panoksesi jota vanhempasi ovat sinulle antaneet jopa vuosikymmenet?

      Miksi unohdat äitisi/isäsi/omaisesi ja alat odottamaan että muut hoitavat kaiken puolestasi?

      Missä on sinun etiikkani ja moraalisi, se mitä on vähintä antaa kun he apua tarvitsevat.

      Miksi odotat että pari hoitajaa ruokkivat, kuntouttavan, siivoavat vaipat ja sinä marssit nirsoja paikalle arvostelemaan?

      Mitä työtä sinä itse teet?

      Kykenisivät sinänsä hoitamaan kymmeniä vanhuksia ja syöttämään ja kuntouttamaan heitä kun et kykene edes omistaisikaan auttamaan edes vähän?

      Kuinka katala on ihminen, kuinka katala olet?

      Nuuhkitko vaippaa ja jos siellä on pisara virtsaa menet heti valittamaan?

      Siis olet hirviö joka ei kykene hoitamaan omaistaan yhtään mutta heti arvostelee muita

      • sydänitkee

        Onpa järkyttävää nimitellä toista "hirviöksi". Oletko kuullut, että myös keskustelupalstoilla on hyvän tavan mukaista kirjoittaa vain sellaista, jonka voisit sanoa myös kasvotusten.

        Minun etiikkani ja moraalini - jos nämä sanat nyt edes sopivat tähän yhteyteen - on sellainen, että käyn katsomassa läheistäni joka päivä ja autan hänen hoidossaan kaikin mahdollisin tavoin. En nuuhki vaippaa, vaan jos se on todella märkä, se haisee nuuhkimattakin.

        Turha on syytellä ketään, jos ei tunne taustoja.


      • Pthyi

        Tule sinä "sydänitkeekrokotiilinkyyneleitä" sanomaan minulle, joka hoidan huonokuntoisia vanhuksia työkseni, että teen työni huonosti. Tule vaan ja kiskon sinua tukasta kolmen viikon listan verran mukanani tekemässä mun työt. Teet ne myös hyvin, sen takaan.


      • Eutanasiakunniaaan
        Pthyi kirjoitti:

        Tule sinä "sydänitkeekrokotiilinkyyneleitä" sanomaan minulle, joka hoidan huonokuntoisia vanhuksia työkseni, että teen työni huonosti. Tule vaan ja kiskon sinua tukasta kolmen viikon listan verran mukanani tekemässä mun työt. Teet ne myös hyvin, sen takaan.

        Totta, lain pitäisi pakottaa omaiset auttamaan kolmen vkon listan niin näkisivät mitä työ todella on. Se ei ole mitään konttorityötä, vaan raskasta duunia jossa pestään satakiloistenpeppuja, otetaan omaisten vihat ja vielä yritetään hymyillä kun on väännetty kokopäivän niin että oma selkä on aivan lukossa. Missään miestyömaalla ei enää raadeta näin vaan niillä on nosturit nostamassa levyjä jne.

        Vanhustenhuollossa hoitajien, jotka yleensä naisia, työ niin ruumiillisesti raskasta että jos se olisi miesten taakkana olisi eu jo sen kieltänyt kuten käyrät kurkut ja viinapullojen koot muutettiin.

        Kyllä kun hoitajat loppuu tulee eutanasiapiikit Suomessakin jos omainen ei auta ja hoida vaan häätää loputkin hoitajat muihin töihin.


      • Peilintakaa
        sydänitkee kirjoitti:

        Onpa järkyttävää nimitellä toista "hirviöksi". Oletko kuullut, että myös keskustelupalstoilla on hyvän tavan mukaista kirjoittaa vain sellaista, jonka voisit sanoa myös kasvotusten.

        Minun etiikkani ja moraalini - jos nämä sanat nyt edes sopivat tähän yhteyteen - on sellainen, että käyn katsomassa läheistäni joka päivä ja autan hänen hoidossaan kaikin mahdollisin tavoin. En nuuhki vaippaa, vaan jos se on todella märkä, se haisee nuuhkimattakin.

        Turha on syytellä ketään, jos ei tunne taustoja.

        Monet omaiset haukkuu seläntakana, kuten sinäkin täällä joten pidätän leukaläppäsi pienemmällä ja kanna kortesi kekoon eli autat omaisesi hoidossa ja ainakin joka päivä sen ajan mitä panettelet täällä selän takana


      • Tunaripaskahousuoot
        sydänitkee kirjoitti:

        Onpa järkyttävää nimitellä toista "hirviöksi". Oletko kuullut, että myös keskustelupalstoilla on hyvän tavan mukaista kirjoittaa vain sellaista, jonka voisit sanoa myös kasvotusten.

        Minun etiikkani ja moraalini - jos nämä sanat nyt edes sopivat tähän yhteyteen - on sellainen, että käyn katsomassa läheistäni joka päivä ja autan hänen hoidossaan kaikin mahdollisin tavoin. En nuuhki vaippaa, vaan jos se on todella märkä, se haisee nuuhkimattakin.

        Turha on syytellä ketään, jos ei tunne taustoja.

        Mun housut haisee vaikka just oon pessy pilliin eikä mulla edes ole vaippaa joka kerää hajuja.


    • Aperäinen

      Olet hirviö, ja minulla on oikeus mielipiteeseeni sivusta seuranneena. Olen omaisena nähnyt hirviöomaisia jotka tappavat hoitajat sukupuuttoon ja sinä olet sellainen

    • miksinäin

      Minäkin kirjoitin tälle palstalle saadakseni kertoa mielipiteeni vanhusten hoidosta omaiseni hoidon perusteella, mutta tälle palstalle näyttävät kirjoittavan vain täysin sivistymättömät ihmiset (suurin osa näyttää kommenttiensa perusteella olevan hoitajia), joten lopetan kirjoittamiseni. Toivottavasti ette ole hoitotyössä yhtä hyökkääviä kuin tällä palstalla.

      Ilmeisesti sivuston ylläpitäjä ei lue näitä asiattomia kommentteja. Tällaisen palstan voisi hyvällä syyllä lopettaa.

      • eläala

        En ole hoitotyössäni hyökkäävä, jos et hypi silmille ja annat työrauhan. Menikö jakeluun?


      • kummaon

        Miten tällä palstalla voi olla niin "häirittyjä" hoitajia? Turha täällä on kirjoittaa vanhusten asioista. Uskonpa, että hoitajille annetaan työrauha. Miten tämän palstan kirjoittajat ovat teidän tuorauhaa häirinneet? Päteekö tässä se sananlasku, että "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"?


      • Kaikkeekanssa

        Ihan turha työntekijöitä on syyttää kenenkään. Työnteko vedetään vaan niin tiukalle, eikä työstä maksettais mitään, että kuka sitä jaksaa? Kunnon työolot, lisää työntekijöitä ja lisää liksaa, niin eiköhän se siitä. Sitten vois palkaksi riittää "vanhuksen hymy". Lähdetään siitä! Paitsi mainitsemat parannukset ovat juuri niitä, joita ei paranneta!


    • Buurtzorg

      Olen omin silmin nähnyt hoitajien työrasitteen Helsingin kaupungin puolella ja kuullut yksityisistä rahamagneeteista!!!! Oma äitini on NYT paikassa, jossa on 3-4 henkilöä ILLALLA työssä 15 potilasta varten. Tämä takaa, että hän pääsee ystävällisten hoitajien avulla pöyrätuolistaan vessaan kun haluaa. Hänellä on myös mahdollisuus ottaa pienet päivälevot. Tämä on yksityinen hoitokoti halvimmasta päästä, joka ottaa esimerkkiä palkitusta hollantilaisesta vanhustenhoidosta (Buurtzorg). Helsingin kaupunki kehuu pitkäaikaishoivakotejaan, joissa 1-2 hoitajaa tekee saman työn. Kyllähän tuohon pystyy jonkin aikaa kun hoitajat ovat nuoria, terveitä kuntosalissa itseään hoitavia. Tärkeää on myös, että potilaat ovat vain asentohoitoa kaipaavia sänkypotilaita, joita voi ottaa ylös kun on aikaa. He useimmiten saavat myös kipu- ja unilääkkeitä niin paljon, etteivät he ylös haluakaan. Nopeasti kuolevat pois ja sija vapautuu seuraavalle. Olen ajatellut, että äidilläni (91v)on hyvä olla tuossa yksityisessä paikassa palvelusetelin, eläkkeensä, hoivatuen ja säästöjensä avulla. Sitten kun on rahat loppu niin ehkä hän on jo valmis makuuttamiseen ja kuolemaan. Kaupunki käsittääkseni takaa kyllä tyydyttävän loppuhoidon. Omaisten avulla saattohoito voisi olla erittäinkin tyydyttävää sekä vanhukselle, omaisille ja myös vanhemmille hoitajille (siis jos heitä olisi useampi tai jos apuna olisi vapaaehtoisia auttajia, joista ei olisi taakkaa hoitajille).

    • havahdu

      hoivan takana raha
      Mehiläisen omistaa USA eli Trumpin tumppuun kilahtaa voitot !
      Näin Suomi myytiin
      27 minma 22.5.201711 kk 29 pv4431 katselua
      Suomesta on myyty viime vuosina valtava määrä tärkeitä yrityksiä ulkomaille. Suuri osa yrityksistä on päätynyt ruotsalaisille. Toimittajana Hannu Sokala.
      LINKIT JA ARTIKKELIT
      Suomi menettänyt valtavasti yrityksiä – etenkin Ruotsiin
      Tutki kiinnostavimpia yrityskauppoja
      Finpro tutki: 1 322 ulkomaista yrityskauppaa
      Prisma, Onnibus, Lumene – Testaa, tiedätkö mitkä firmat ovat suomalaisomistuksessa!
      Yle MOT katso http://areena.yle.fi/1-3849216?autoplay=true

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe