Browning Hi Power

S.A.45

Kiinnostaisi kuulla käyttökokemuksia Browning Hi Power ( FN-35) 9mm. pistoolista, perusmallista.

14

1696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammuskelija

      Hipoweri on onsimmäisiä nykyaikaisia palveluspistooleita. Sen ergonomia on ihan ok, mutta lipaskapasiteettin on vähän pieni. Hyvä pistooli perinne sra-ammuntaan. Varaosia on jonkin verran saatavilla.
      Mihin käyttöön ajattelit?

      • S.A.45

        Perusammuntaan, 25m. yhdellä kädellä.Minulla on ollut monia pistooleita ja revolvereita,
        mutta hi power on jäänyt kokeilematta.Jostain luin että jos poistaa lipasvarmistimen, niin
        laukaisusta saa herkemmän.


      • Kablfllobh

        Muistan lukeneeni ysäri alun guns&ammo lehdistä samaa, että lipasvarmistimen poisto parantaisi tai keventäisi laukaisua. En tiedä, herkistääkö pelkkä poisto vai vaatiiko vielä sen päälle jotain remppaa. Henk.koht. Olen siitä saakka kuolannut Novakin ja Cyl.&Sliden customoimia P-35:sia.


      • ammuskelija

        Hipoweri on ihan kiva ase sellaisenaan. Mitään oikeaa kisapyssyä ei siitä saa tekemälläkään. Ei noita vanhoja kikottimia oikein pitäisi muunnella ja viritellä vaan pitää sellaisinaan.
        Minusta pistooli on kahden käden ase. Yhdellä kädellä ampuminen on homojenhommaa ; )


      • S.A.45
        Kablfllobh kirjoitti:

        Muistan lukeneeni ysäri alun guns&ammo lehdistä samaa, että lipasvarmistimen poisto parantaisi tai keventäisi laukaisua. En tiedä, herkistääkö pelkkä poisto vai vaatiiko vielä sen päälle jotain remppaa. Henk.koht. Olen siitä saakka kuolannut Novakin ja Cyl.&Sliden customoimia P-35:sia.

        Saatta olla että laukaisua joutuu lisäksi hiomaan, mutta en minä mitään S&W revolverin
        single action laukaisuherkyyttä välttämättä siihen haluakkaan. Glock:iin verrattuna se
        on varmasti kuitenkin paljon parempi.


      • ghlkk
        ammuskelija kirjoitti:

        Hipoweri on ihan kiva ase sellaisenaan. Mitään oikeaa kisapyssyä ei siitä saa tekemälläkään. Ei noita vanhoja kikottimia oikein pitäisi muunnella ja viritellä vaan pitää sellaisinaan.
        Minusta pistooli on kahden käden ase. Yhdellä kädellä ampuminen on homojenhommaa ; )

        Voihan se sitäkin olla mutta joskus todellisessa tilanteessa yhdelläkin kädellä olisi syytä osata ampua ja myös lipastaa ja ladata ase yhdelläkin kädellä, lataaminen onnistuu kätevästi esim. kengän kantaa vasten taka-tähtäin ja työntö tai asekotelon laitaa vasten yms.


    • maailmanparasedelleen

      itellä hp klooni jo yli 25 vuotta, ammuttu riittävästi. Kyllä täytyy sanoa että oikea teräsase pieksee toimivuudellaan kaikki nykyajan härpäkkeet ja varsinkin lippaiden toimivuudessa. Noi on ihan kivoja leikkimiseen, nykyajan muovisuperpaukkupyssyt ja miljoona vetoiset lippaat mutta helkutisti on niissä ollut häröjä. Omat teräksiset ovat vieläkin täysin ok kun talvella purkaa ja jättää jouset vetoon. Ja koska hp on suunniteltu sotilaskäyttöön, toimii kaikissa olosuhteissa kaikilla paukuilla. Hipoweriinkin saa vaikka mitä viritysosia nykyään mutta hp:n oma luisti ei kestä ylikovia vaan siihenkin saa vahvistettua luistia jollainen minulla onkin omassa kloonissa. JA HEI!!! Suomessa upseerit koulutettiin aikoinaan ampumaan yhdellä kädellä toinen käsi takataskussa siitä nimitys upseerityyli, eli sodassa kun toinen käsi meni niin toisella voi jatkaa taistelua. Mutta eihän nykyajan mouhot mitään tiedä varmaan runk..kin kahdella kädellä...

      • ammuskelija

        Itse olen seurannut nykyisten muovipyssyjen toimitavarmuutta eikä se jää jälkeen umpirautasista senioreista. Pikemminkin noissa vanhemmissa alkaa olla häröjä huollon puutteen takia. Jousia ei vaihdeta ja ulosvetäjät eivät toimi enää kunnolla. Muovilippaatkin ovat liukkaampia ja tukevanpia kuin peltiset, joiden lommot jumittavat paukkuja. Itseäni häiritsee enemmän muovipyssyn keveys kun on tottunut raudan rauhoittavaan painoon. Jos noita joutuisi pidempään kanniskelemaan mukanaan, niin varmaankin opettelisin ampumaan guttaperkalla.
        Ampumatyylejä on monia ja amunta tapahtuu aina tilanteen mukaan, jopa heikommalla kädellä, mutta pistoolilla suorittaminen on tehokainta kahden käden otetta käyttäen. Aikoinaan opetettiin upseereita ampumaan kyynärtaipeesta koukistetulla kädellä, joten entisaikojen opeihin ei hälttämättä kannata hirveästi nojailla. Itse runk...sin mielelläni kandella kädellä, mutta kun toisella kädellä päytyy pidellä tyttökalenteria auki, niin kahdenkäden ote ei onnistu.


      • tsekkiläistärautaa

        Mutta kättä toki kannattaa välillä vaihtaa ja vasemmalla kädellä kun lataa menemään on niin kuin vierasta saisi.

        Itse ammun kaikkein parhaimmat sarjat kahdella kädellä käsivarret hieman koukussa eli ei siis aivan suorana kyynärpäät lukossa, sellainen tapa on paljon horjuvampi kuin se että käsivarret on hieman koukussa ja itselläni vasen käsi työntää asetta hieman vartaloon päin vasemman käden keskisormi liipasinkaaren edessä ja etusormi aseen rungon sivulla antamassa sivuttaistukea aseelle. Tämän asennon ole hionut 30 vuoden aikana ja hyväksi todennut.


      • ammuskelija

        Tuolla perus weaver asennolla olen minäkin aikoinani oppinut ampumaan. Rintamasuunta hieman sivuttain osumapinnan pienentämiseksi (aikoinaan ei ollut suojaliivejä) ja peittämään aseen vetämistä kotelosta. Itse en osaa pitää sormia tukemassa runkoa, vaikka on tullut yritettyä sitäkin. Ei huono asento, mutta ratapuolelle tuota weeveriä pidetään vanhanaikaisena.
        Kyllä heikon käden ammunta ym. kommenverkit on syytä osata yhdellä kädellä, mutta pistooli on siitä huolimatta kahdenkäden ase ja yhdellä kädellä ampuminen on homojen hommaa. ; ) Väheksymättä lainkaa yhdellä kädellä saavutettuja Linnosvuon olympiamitalleja.


      • Ratarassi
        ammuskelija kirjoitti:

        Tuolla perus weaver asennolla olen minäkin aikoinani oppinut ampumaan. Rintamasuunta hieman sivuttain osumapinnan pienentämiseksi (aikoinaan ei ollut suojaliivejä) ja peittämään aseen vetämistä kotelosta. Itse en osaa pitää sormia tukemassa runkoa, vaikka on tullut yritettyä sitäkin. Ei huono asento, mutta ratapuolelle tuota weeveriä pidetään vanhanaikaisena.
        Kyllä heikon käden ammunta ym. kommenverkit on syytä osata yhdellä kädellä, mutta pistooli on siitä huolimatta kahdenkäden ase ja yhdellä kädellä ampuminen on homojen hommaa. ; ) Väheksymättä lainkaa yhdellä kädellä saavutettuja Linnosvuon olympiamitalleja.

        ... Kait se vaan on kilpailuissa ammuttava sääntöjen mukaan, oli se sitten homojen hommia tai ei ...


      • ammuskelija
        Ratarassi kirjoitti:

        ... Kait se vaan on kilpailuissa ammuttava sääntöjen mukaan, oli se sitten homojen hommia tai ei ...

        Et tainnut lukea koko ketjua, mutta siitä huolimatta yhdenkäden kilpailut on homojen hommaa. : )))


    • S.A.45

      No niin, tässä on tämän ketjun aloittaja. FN hi power on nyt hommattu ja koeammuttu, sekä kahden käden otteella, että yhden (se on miesten tyyli).
      Olen ko.pistooliin erittäin tyytyväinen, osumakuvion keskipiste 20-30mm. taulun keskilinjalla sivusuunnassa ja korkeus suunnassa enemmän, mutta se on ampujan
      huonoutta.Ase on vakaa pideltävä,(on valmistettu kokonaan teräksestä), ei syöttöhäiriöitä, kahvan istuvuus on hyvä.Jos tarjottaisiin kahta Glockia tämän tilalle, en vaihtaisi. Ase on niin sanottu MK II, -80 luvun tuotantoa, hyväkuntoinen.
      Ampumamatka oli 25m.

    • Anonyymi

      Teräasekeskukselta löytyy HiPoeriin nyt 15 ammuksen lipasta alle 40 € hintaan. Itselläni on Mauser DA90 joka on ymmärtääkseni Unkarilaisen FEG - tehtaan valmistama hieman paremmin sinistetty ja viimeistelty kuin FEG:n oma Browning Hi Power clooni, lisäksi Mausrissa on selkeämpi varmistin tosin vain oikea kätisesti käytettävissä. Ase on ollut minulla vuodesta 1991 reserviläisammunnoissa mukana ja toiminut aivan viime vuosiin saakka hyvin. Nyt on ollut ongelmana se että ammutun laukausen hylsy jää jumittamaan eikä siis poistu pihalle estäen näin uuden ammuksen pesään menemisen. Asetta on nyt koetettu huoltaa kahdella eri asesepällä mutta olen nyt hakemassa ostolupaa uudemmalle aseelle esim. CZ 75 tai CZ85:n ostamiseksi. Browning Hi powerilta on tullut myyntiin uudistettu versio josta löytyy esittelyjä YouTubesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe