Kuinka ex miniän kuuluisi toimia?

Anppiakylässä

Hei, pyydän hieman apua kiperään tilanteeseeni. Olen eronnut jo aikoja sitten. Välit ex- mieheeni ovat näemmä tuletuneet ja luulen, että kaikki johtuu siitä, että pidämme hänen äitinsä kanssa yhteyttä edelleen. Mies on uusioperheellinen ja meillä on hänen kanssaan 1 yhteinen lapsi.
Olen itse kovin perhekeskeinen ja tykkään, että juhliin kutsutaan koko suku. Lapsemme täyttäessä vuosia, mies ei kutsu ketään. Itse pidän mielelläni juhlat joihin kutsun kaikki mahdolliset sukulaiset, myös lapsen mummun perheineen. Vaariin meillä on kovin etäiset välit, joten en arvaa heitä kutsua. ( Oma äitini ja isäni ovat jo kuolleet, joten lapsella ei ole kuin yhdet isovanhemmat.)
EX-mieheni on perustanut uusioperheen johon kuuluu lapseni lisäksi 2 muuta lasta. En ole päässyt tutustumaan heihin koska ex-mieheni ei halua. Hieman ihmetyttää, mutta voihan olla, että nykyinen puoliso on sen verran sivistyneempi kuin minä, että miestä hävettää esitellä kummoisen naisen kanssa on aijemmin elänyt. Mutta, että omat vanhempansa. Miksi ihmeessä mies ei pidä heihin yhteyttä. Minä en halua olla todellakaan esteenä yhteydenpitoon saati miehen elämässä enää millään lailla. ( Lapsemme on jo täysi-ikäinen, eli ei hänen takiaan tarvitse olla yhteydessä.)
Kiitos josko joku jolla on samanlaisia kokemuksia voisi valaista tilannetta ja kenties kertoa mitä minun pitäisi tehdä? En kyllä haluaisi menettää ystävyys-suhdetta ex-anoppiini, mutta jos se on ainoa keino, että lapsensa pitää häneen yhteyttä, niin...

14

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poissamielestä

      Sinähän olet asioissa täysin ulkopuolinen, suvusta poistunnut ex.
      Anna suvun hoitaa omat asiansa ja suhteensa. Entinen anoppisi pitää sinuun yhteyttä oman mielensä mukaan.
      Älä mene kutsumatta, ja kun kutsut omiin juhliisi, ilmoita vain vaikkapa anopille tiedoksi, että ovi on auki ja pannu kuumana. Kai sinä sentään lapsesi kanssa voit kommunikoida? Älä kysy äläkä kommentoi miehesi sukua hänelle.
      Eihän ne asiat sinulle kuulu.

    • mekkk

      Jos ex miehellasi on lapsuudestaan huonoja kokemuksia kasvatuksesta ja muista jututista lapsuudessa ja on voitu kohdella kaltoion ja aikuinen henkilö voi valita vapaasti ketä täpää ja siihen ei vältäämättä omat vanhemmat kuulu jos niiden kanssa ei tule juttuun.

      • 785431

        Ei tuossa nyt näytä olevan kasvatuksesta kyse. Vaan munattomasta miehestä joka antaa vaimon pompottaa itteään.


    • Anoppiakylässä

      Kiitokset kommenteista. Sen verran selvennykseksi, että olemme anopin kanssa ystävinä olleet jo avoliittoni aikoina. Reissanneet yhdessä ja kyläilleet toistemme luona. En tätä ystävyyttä haluaisi lopettaa hankalan exäni vuoksi, enkä todellakaan haluaisi, että hän ei pidä yhteyttä omaan äitiinsä. Lapselle haluaisin myös hyvät välit isovanhempiinsa.

      Olen ollut hyvilläni exän uusioperheestä, joten heistä en ole pahaa puhunut anopilleni saati lapselleni. Päinvastoin olen kehunut ja ollut tyytyväinen, Monet ystäväni ihmettelevät kuinka voin suhtautua exäni uuteen kumppaniin niin lojaalisti ja vain hyvää hänestä puhuen. Tosin enhän edes tunne koko ihmistä, ainoastaan lapseni puheista olen oman mielipiteeni luonut.
      Ex anoppini taas ei oikein ole tykästynyt uuteen miniäänsä, mutta minulla ei ole tähän asiaan mitään osuutta. Päinvastoin olen koittanut hänelle kehua, että poikansa on löytänyt oikean ihmisen rinnalleen ja lapsellamme on hyvä olla.

      Mielestäni ex miehelläni on ollut aivan normaali kasvatus, rakastaavat vanhemmat ( joskin eronneet), mutta isäpuoli oli aivan mahtava, eikä hänellä ollut mitään negatiivista sanottavaa kyseisestä miehestä.

      Pointtina olkoon, että haluan lapseni pitävän yhteyttä isovanhempiinsa ja päinvastoin. Itse en ole tunkemassa kylään, mutta meille on kyllä kaikki tervetulleita. Ihmettelen vain kovin ex mieheni käytöstä sekä minua, että vanhempiaan kohtaan. Aikoinaan kyllä pidimme yhteyttä enemmän ja tämän on myös anoppi sanonut, mutta...

    • hyväsuhde

      Sinä ja täysi-ikäinen lapsesi päätätte ihan itse, keihin olette yhteydessä.
      On hyvä, että lapsella on edes yksi isovanhempi, johon olla yhteydessä.
      Ex-miehesi ei voi puuttua sinun ihmissuhteisiisi, eikä aikuisen lapsensakaan.

      Hyviä ystävyyssuhteita kannattaa aina vaalia.

    • 8465421

      Hienoa että pystyty pitämään hyvät välit entiseen anoppiin. Näinhän sen pitää ollakkin onhan sinulla lapsi joka on heidän lapsenlapsensa. Mutta anna lapsesi isän määrittää omat rajansa. Tietysti se on kipeä paikka kun lapsi ei pidä yhteyttä. Mutta sen surun ja taakan hän kantaa sitten mukanaan loppuelämänsä kun vanhemmista aika jättää. Sillä siinä on sitten vaakalaudalla hänen parisuhteensakkin jos se on ollut uudesta vaimosta kiinni. Ihminen oppii parhaiten kantapään kautta. Mutta onhan niitä niin itsekkäitäkin ihmisiä joille toisten (edes oman perheen) hyvinvointi ei kiinnosta.
      Jatka elämää ja nauti hyvistä väleistä "anoppisi" kanssa. Jos niitä perhejuhlija on tulevaisuudessa jossa juhlitaan lastasi kutsu isä perheineen, mutta jos ei tule niin oma on häpeänsä.

    • Tiiutau

      Mun täytyy nyt myöntää, että en oikein pysy tässä kärryillä. Että mikä on ongelmasi? Sekö, että entinen miehesi ei pidä yhteyttä äitiinsä?

      Mitä se sinun asioihisi vaikuttaa?

      Et sinä voi siinä heidän välissään häärätä ja heidän keskinäisiä välejään järjestellä, ei se edes sinulle kuulu.

      Sinä saat ja voit olla yhteydessä kenen kanssa haluat, ja jos lapsesi on jo aikuinen, niin hän itse määrittelee ketä tapaa ja ketä ei. Ei kai hänen ole mikään pakko tavata mummiaan ja isäänsä yhtä aikaa?

      Jos et kerran halua olla enää miehesi elämässä millään lailla, niin kuin kirjoitit, niin mitä ihmeen ongelmaa olet rakentamassa? Eikös sinulla pitäisi jo olla oma elämä ilman exiä ja heidän nyxiään.

    • jatkasamaanmalliin

      Hieno juttu, että sinulla on hyvä suhde lapsesi mummuun. Ei sinun tarvitse huolehtia exäsi ja äitinsä suhteesta. Veikkaan, että kenkä puristaa ihan jostain muusta, kuin sinun ja anoppisi ystävyydestä. Se on exän ongelma.

    • Anoppiakylässä

      Kiitos kaikista kommenteista. Selvisihän se syy lopultakin. Exäni on ns. jakautunut persoona ja esittää nyt sitä toista minäänsä... Ei halua, että äitinsä saatikka minä siitä tiedämme. Tästä syystä ei halua meitä enää elämäänsä. Harmi vain, että lapsemme joutuu sompailemaan kaiken tämän keskellä. Nooh, kaikkea hyvää hänelle valitsemallaan tiellä. Minä aijon kuitenkin jatkaa yhteydenpitoa ex anoppiini, aivan lapsenikin vuoksi. Ei ole ollut ongelmaa exästä saatikka hänen nyxästään, vaan lähinnä lapsen yhteydenpidosta mummuunsa:)

      • HaeApua

        Tuo on nyt ihan höpön pöpöä. Jakautunut persoona ja dissosiaatio ei ole mikään kuukausia tai viikkoja kestävä "olen eri ihminen" systeemi. Olet tainnut lukea nyt liikaa romaaneja ja oikeasti käsitellä omaa traumaasi. Lapsenne on aikuinen, exälläsi on uusi perhe ja sinulla..Miten sinulla menee? Onko sinulla ystäviä anoppisi lisäksi? Millaisia aikuiset ihmissuteesi ova? Onko sinulla ollut miessuhteita exäsi jälkeen?

        Hae apua. Se auttaa sinua eteenpäin. Myös lapsesi elämään tulee heijastumaan epäatasapainosi, joten hae nyt hyvä ihminen apua itsesi ja lapsesi takia. Irroita exästäsi ja lopeta hänen elämänsä analysoiminen.


      • Anoppiakylässä

        Hei höpön pöppö ja kiitos kommentistasi. Lapsi tämän analyysin isästään teki, en minä. Ehkä ilmaisin asian hieman väärin edellisessä viestissäni joten sen voi myös tulkita väärin.

        En halua enää neuvoja asian suhteen, siis viestiketjun voi lopettaa mielestäni tähän. Sen verran haluan kuitenkin kommentoida viestiäsi, että nuo hoitoon ohjaamiset kuuluvat mielestäni ammatti-ihmisille, eikä suinkaan anonyyminä kirjoittaville palstalaisille. Lapsen elämään on kyllä heijastunut epätasapaino aivan jostakin toisaalta ja siinä myös syy aikoinaan hakemaani eroon joten se siitä.

        Oikein lämmintä kesää toivotellen: ApuaJoSaanut


    • sipulinvarsi

      No ymmärrän. Jos sinä siellä päsmäröit niin ei varmaan ainakaan samaan aikaan halua olla tekemisissä. Ei sillä että sinä olisit mitenkään paha ihminen. Mutta herää hieman kummastusta se että mitä varten sinun pitäsi tutustua hänen lapsiinsa joiden äiti sinä et ole. Ei mun mielestäni tarvii. Ja ei ehkä hänen vaimonsakkaan (lasten äiti). Hieman sulla menee jyvät ja akanta tossa sekasi. Puhut lapsen synttäreistä ja sitten yks.kaks se onkin aikuinen. Jos se teidän yhteinen lapsi on aikuinen niin miksi hän haluaisi olla missään tekemisissä entisen vaimon kanssa kun kerran lasta ei tarvii raahata tapaamisiin.
      Lapsesi on aikuinen hän hoitaa välit itse isänsä kanssa siihen ei enään sinua tarvii. Anna heidän elää omaa elämää ja ala sinäkin elää omaasi.

    • nimimerkitön201511

      hmm miettimättä sen enempää on sinun lapsellasi oikeus mummiin. Se miten te aikuiset asiat sumplitte on ihan eri juttu elämän kuvioissa. Ero ei mitenkään saisi pistää lapsia eriarvoiseen asemaan isovanhempiin nähden. Vaali ja vaadi lapsenkin vuoksi jo tämän ihmissuhteen säilymistä. sinun miehen ja exän nyxän ja muiden vaateet tulee vasta sen jälkeen kun ajatus lapset ensin täyttyy. lsätön suvusta vieroitettu lapsi ¨

    • peokåkor

      No tuo entinen anoppisihan tässä päättää sen, miten haluaa toimia. Jos hän haluaa lopettaa ystävyyden sinun kanssasi, jotta voi olla poikansa elämässä mukana, niin hänellä on siihen oikeus. Ja jos entinen anoppisi kokee että ei sellaista halua tehdä, niin sitten jatkatte ystävyyttä.

      Sinulta tilanne ei vaadi mitään muita toimenpiteitä, kuin kunnioittaa sitä valintaa, jonka entinen anoppisi tekee.

      Sanottakoot että useimmiten tuollainen tilanne, että noin tiiviisti olla entiseen anoppiin yhteydessä, on toki harvinainen. Kun minun exäni aikoinaan löysi uuden puolison pian eromme jälkeen, ja löysin itsekin, niin jotenkin luonnostaan ymmärsin jäädä entisen anopin elämästä sivummalle. Ex-liittoni aikana olimme oikein hyviä ystäviä, ja kahvittelimme paljon. Jaoimme ilot ja surut. Mutta elämä menee eteenpäin, eikä kannata jäädä aiheuttamaan ikäviä tilanteita.

      Entisellä anopillani on siis jo vuosia ollut nykyinen miniänsä. Tietääkseni ovat ihan hyvissä väleissä. Itse uskon että exäni nykyinen vaimo ei todellakaan kokisi oloaan luontevaksi, jos minä olisin yhä entisen anopin kanssa usein tekemisissä.

      Riidoissa en entisen anopin kanssa tietenkään ole! Joskus satunnaisesti törmäämme, kun muutaman kerran vuodessa vaikka vien tai haen lasta hänen luota hoidosta. Mutta ovella vaihdamme muutaman sanan, ei muuta.

      Tuo minun entinen anoppi on nyt ihan eri naisen anoppi. Hän toki on mummo minun lapselleni aina, mutta minulle hän on pala historiaa.

      Ja toisaalta minulla on nykyinen anoppi. Haluan että hän on nyt siinä anopin roolissa, oman mieheni äiti.

      Kenties jos sinulla itselläsikin olisi perhe, sinulle riittäisi se, että sinulla on appivanhemmat. Et enää kaipaisi entisiä appivanhempia niin tiiviisti elämääsi.

      Sinun lapsesi on jo iso. Hän voi tavata mummia koska tahansa, vaikka itsenäisesti. Kuten sanoit, lapsen takia ette tiivistä yhteydenpitoa enää tarvitse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe