Kun Atlantin ylityksestä puhuttaessa suunnataan yleensä Karibialle, niin mikä tai mitkä ovat suosituimmat ja yleisimmät ekat satamat, onko joku TOP-lista mitä kokeneet voivat suositella? Onko lähtöpaikalla merkitystä, vaihtoehtoina Kap Verde tai Las Palmas? Meneekö kukaan Brasilian rannoille tai jonnekin muualle sinne päin? Mikä on suorin tai todennäköisesti nopein, tai eniten käytetty reitti Atlantin ylitykselle pasaatien aikana?
Minne yleensä Atlantin ylityksen jälkeen?
15
132
Vastaukset
- tietenski
Housukauppaan
- seppomartti
Ei lähtöpaikalla ole suurta merkitystä. Kaikki Kanarian saaret ja Cap Verde käy mutta yleensä kai varustellaan ja bunkrataan. Siihen Las Palmas on aika hyvä.
Kohteena kaikki saaret Karibialla käy. Jos on perille tullessa jotain korjattavaa tai haluaa sujuvan byrokratian niin valitsisin Martiniquen Le Marin.
Lyhin matka lienee Cap Verde> Barbados mutta matka ja aika Kanarialta sinne kääntää tilanteen- jos sillä on merkitystä.
Nopein todennäköisesti on Kanarialta esim Guadeloupelle rhumb linen pohjoispuolella, millä reitillä voi joutua pasaatin sijasta myrskyynkin.
Klassiset ohjeet tuulettomuudesta ja pasaatin etsinnästä suuntaamalla määrättyyn reittipisteeseen eivät viime vuosina ole päteneet vaan tuulta on ollut alusta lähtien ja tyveniä muualla.
Brasiliaan voi mennä, vaikka ei ole kovin turvallista enää. Perinteinen raakatakila- alusten "klipperireitti" on kyseessä.
Koillispasaatin ja pyörremyrskyjen todennäköisyyttä Atlantilla arvioidessa on sen vuoden El Nino tai La Nina luultavasti syytä noteerata. - coconutsia
Onko brasiliassa sattunut viime vuosina veneilijöille epämiellyttäviä asioita, onko ryöstetty, onko merirosvoja, vai enemmänkin byrokratian kanssa vääntämistä?
- 14p5
Brasiliassa on sattunut tänä vuonna ainakin tämä hollantilaisen purjehtijan murha:
http://www.noonsite.com/Countries/Brazil/brazil-maranhao-sao-luis-dutch-cruising-sailor-shot-and-killed-february-2015
http://imirante.globo.com/sao-luis/noticias/2015/02/15/holandes-e-morto-a-tiros-dentro-de-embarcacao-no-litoral-de-sao-luis.shtml - reitinsuunnittelussa
14p5 kirjoitti:
Brasiliassa on sattunut tänä vuonna ainakin tämä hollantilaisen purjehtijan murha:
http://www.noonsite.com/Countries/Brazil/brazil-maranhao-sao-luis-dutch-cruising-sailor-shot-and-killed-february-2015
http://imirante.globo.com/sao-luis/noticias/2015/02/15/holandes-e-morto-a-tiros-dentro-de-embarcacao-no-litoral-de-sao-luis.shtmlKoko valtiota ei pidä yleistää vaaralliseksi, mutta vaarallisina pidettyjä alueita kannattaa välttää. Noonsitea on hyvä seurata jo reitin suunnitteluvaiheessa.
- seppomartti
reitinsuunnittelussa kirjoitti:
Koko valtiota ei pidä yleistää vaaralliseksi, mutta vaarallisina pidettyjä alueita kannattaa välttää. Noonsitea on hyvä seurata jo reitin suunnitteluvaiheessa.
Veljeni ryöstettiin Brasiliassa veneillessä kahdesti, vaikka oli aikaisemmin asunut 4 vuotta Riossa ja puhui sujuvasti portugalia. Purjehdustuttavani ammuttiin vaimoineen kuoliaaksi vaikka olivat asuneet vuosia osan vuotta siellä. Sattumaa tietenkin mutta riskit kannattaa tiedostaa. Samoin esim Venezuelaa ja Kolumbiaa kannattaa varoa.
- ankkuriinko
Jos tuolla Karibialla jää ankkuriin jonnekin lahdelle, niin miten siellä nuo muodollisuudet menee, ilmoittaudutaanko ja maksetaanko jonnekin, mistä tietää minne on luvallista ankkuroida jne. Onko näistä jutuista olemassa jotain hyvää kirjaa tai opasta tms..? Mistä saa tietoa että milloin vaatii tullimuodollisuudet, milloin valtio vaihtuu kun vaihtaa saarta..?
- noonsite
Noonsiten sivuilta löytyy turvallisuus- ja maahantulotietoja: http://www.noonsite.com/Countries
Niihin kannattaa perehtyä ennen Karibian saarille tai Brasiliaan ym purjehtimista.
Itse poikkesin Brasiliassa Fernando de Noronhan saarelle, joka on turvallinen. Mantereella oli Fortalezassa ankkurissa hotelli Marina Parkin edustalla laivaston sataman vieressä. Paikka on turvallinen, vartioitu. Hotellialueen fasiliteetit olivat purjehtijoiden käytettävissä (maksuttomasti). Marina Parkin edessä on aallonmurtajan suojaama laituri, johon voi kiinnittyä (jos satamamaksu ja laituripaikka maasähköineen kiinnostaa).
Kaikki miljoonakaupungit voivat tietysti olla vaarallisia varsinkin tietyt kaupunginosat ja vrk:n ajat...
Brasilian itärannikon satamista voi lukea juttuja sy Mantan kotisivuilta, jos tarkoitus on purjehtia Patagoniaa kohti. - MattiSnoopy
Suosittelen purjehtimaan Cap Verdeltä (eksoottinen) Barbadokselle (oikein mukava). Brasiliaan voi myös mennä, mutta en suosittele Fortalezaa (tylsä paikka) ja Fernando de Noronhan saaria (kaunista, mutta pelkkä ankkurissa olo 3 yötä maksoi 100 USD ) www.snoopy.fi
- TietoaOnKysymättäkin
Suosittelen kaikkia paikkoja joissa olen itse käynyt, oma kokemukseni on nimittäin varmasti se mikä sinunkin tulee olemaan. En suosittele mitään paikkoja joissa itse en ole käynyt, varsinkaan sellaisia joissa en ole käynyt koska pidän niitä huonoina.
- masaesbosta
Kun olen lukenut pitkänmatkan putjehtijoiden blogeja, niin olen saanut sen käsityksen, että he arvostavat erityisen paljon edellään kulkeneita ja tarkastavat säännöllisesti heiltä saatua ifoa.
En oikein ymmärrä tuota postaustasi - ellei se sitten ole tarkoitettu huumoriksi.
Nyt kun meillä on tässä ketjussa kommentteja kavereilta, jotka ovat todistetusti kiertäneet muutkin kun Pihlajasaarta, kannattaa ehkä miettiä kenelle vitsailee:)
- avaramaailma
Itselläni on erilainen näkemys. On hyvä tietää suosikkisatamat ja varsinkin kaikenlaisten eskaaderien etappisatamat sen vuoksi, että osaa välttää niitä! Ei, en vastusta esim. ARC:ia ja sen käyttämiä satamia. Olen itsekin osallistunut omalla veneelläni ja kiva elämys/kokemus se oli, mutta…
Elämä on erilaista niillä Karibian saarilla, joilla massaturismia on vähemmän. Tällaisia olivat vaikkapa Venezuelan ulkosaaret tai San Blasin alue Panamassa. Kuubassa en ole purjehtinut.
Kun kolmannen kerran saavuin Karibialle, purjehdin sinne Kapkaupungin ja Brasilian kautta. Itä-Karibian turistisaarissa ei ollut enää sitä samaa "hohtoa" kuin oli ollut ennen Tyynenmeren saariin tutustumista. Yhdyin siihen, minkä joku purjehtija oli Karibiasta kirjoittanut: "siellä ihmiset eivät ole kiinnostuneita sinusta, vaan sinun dollareistasi"!- sepomartti
Kun olet kolme kertaa saapunut paikkaan X, niin jos on ensi kerralla on ollut "hohtoa", se kyllä aina katoaa riippumatta paikasta. Niin Karibialla kuin Välimerellä. Tutussa paikassa ei voi olla samaa hohtoa. Samoin purjehduskohteet muuttuvat koska veneilystä on tullut globaalia massaturismia.
- Maestro350
sepomartti kirjoitti:
Kun olet kolme kertaa saapunut paikkaan X, niin jos on ensi kerralla on ollut "hohtoa", se kyllä aina katoaa riippumatta paikasta. Niin Karibialla kuin Välimerellä. Tutussa paikassa ei voi olla samaa hohtoa. Samoin purjehduskohteet muuttuvat koska veneilystä on tullut globaalia massaturismia.
"Kun olet kolme kertaa saapunut paikkaan X, niin jos on ensi kerralla on ollut "hohtoa", se kyllä aina katoaa riippumatta paikasta."
Perustuuko eteläisten kohteiden suosiminen olosuhteiden helppouteen ja halpuuteen? Harvemmin näkee purjehdusblogeja pohjoiseen suuntautuvista reissuista. Ovatko liian vaativia useimmille? - mitälatitudiatarkoitit
Maestro350 kirjoitti:
"Kun olet kolme kertaa saapunut paikkaan X, niin jos on ensi kerralla on ollut "hohtoa", se kyllä aina katoaa riippumatta paikasta."
Perustuuko eteläisten kohteiden suosiminen olosuhteiden helppouteen ja halpuuteen? Harvemmin näkee purjehdusblogeja pohjoiseen suuntautuvista reissuista. Ovatko liian vaativia useimmille?Itselläni on kokemusta sekä etelästä (mm. Patagonia, Falkland, S.Georgia, Kapkaupunki) että pohjoisesta (useita purjehduksia napapiirin pohjoispuolella). En sanoisi eteläisiä kohteita helpoiksi. Riippuu tietysti mitä latitudeja etelällä tarkoitit. Karibian saaret ovat pohjoisella pallonpuoliskolla! Onhan Viron rannikkokin "etelää" meihin nähden ;-)
Oma "suosikkireviirini" on nykyisin arktinen alue. En pidä erityisen vaativana pohjoista, jos sen tekee rannikkopurjehduksena Norjan rannikkoa pitkin (lukuisia upeita ankkuripaikkoja ja satamia). Toisaalta esim. Grönlannin itärannikon vuonot jäävuorineen ovat vaativia jokaiselle, ei ainoastaan useimmille. Jos kauas pohjoiseen ei ole mahdollisuuksia lähteä, Perämeren kierto on erinomainen kesäpurjehduksen kohde eikä ole perhemiehistöllekään vaativa.
Jos tarkoitit etelällä päiväntasaajan lähistöä tai vikka purjehtimista pasaatituulireittiä pallon ympäri, sinne monet haaveilevat ja aika moni myös toteuttaa haaveensa.
Blogeja varmaankin päivitetään siellä missä nopea internet-yhteys toimii helpoiten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän201283Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k71272- 51186
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.21184Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis11163Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,11161Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p421147Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin21144Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä31129Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta21120