Selkä ei kestä cyclocrossia

Selkävaivainen

Kysyisin neuvoanne: Olen ajanut tyytyväisenä 17 vuotta Crescentin hybridillä, jossa on tosi hyvä ajoasento. Kun siinä olisi ollut paljon korjaamista, ja ajan välillä työmatkaa 50km päivässä, päätin vaihtaa CC:iin. Ostin Larunpyörästä Focus Mares Ax 3.0 Disc:n. Pyörä on muuten tosi hyvän tuntuinen, mutta raihnainen selkäni ei kestäkään niin matalaa ajoasentoa. Ohjaustankoon laitettiin jo varaosana ollut n. 1cm lisärengas. Silmämääräisesti näyttää siltä, että hybridissäni tanko olisi noin 5 cm korkeammalla. Myyjän synkkä arvio oli, että jos se ei riitä, pyörä täytyy vaihtaa toisenlaiseksi. En oikein tykkää myöskään kapeasta kippuratangosta. tasapaino ei riitä seisten ajamiseen sillä. Ajoasennon vaihto olisi hyvä,mutta en pysty ajamaan,kuin korkeimmassa asennossa.
Olen jo kypsymässä pyörän vaihtoon, vaikka harmittaakin, kun investoin 1400 pyörään varusteineen. Ajattelin, että neuvottelen liikkeessä vaihdosta hybridiin. Nyt olen eri palstoilla nähnyt, että Focuksen hybridejä haukutaan kovasti ("pomppukepit" ym.).
Osaatteko yhtään neuvoa,mitä tehdä? Voisin ensihuollattaa tuon CC:n. Paljonkohan siitä voisi saada? Kannattako sittenkin neuvotella vaihdosta hybridiin tuolla liikkeessä. Mikä sitten olisi parempi Hybridi, kuin Focus? Noloa, mutta minua häiritsee myös useimpien Focus hybridien todella rumat värit.

7

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomppukeppi

      Selkäongelmat ovat niin henkilökohtaisia ja moninaisia että niissä on vaikea neuvoa toisia. Silti kyselen vielä että olethan kuitenkin totutellut riittävästi tuohon uuteen pyörääsi? Matalampi ajoasento tuntuu lähes kaikista tottumattomista aluksi huonlta ja selkä voi kipeytyä. Kyse on kuitenkin useimmiten siitä että selkä- ja keskikehon lihakset eivät ole riittävän vahvat pitämään kehoa uudessa asennossa. Asennon siis pitäisi pysyä selän ja keskivartalon lihaksilla, ei selkärangan ja käsien varassa.
      Mutta jos tosiaan asento on sinulle selän takia mahdoton, suosittelen vaihdattamaan hybridiin heti jäykän keulan jos sellaista ei ole valmiiksi saatavilla. Palveleva liike vaihtaa sinulle sellaisen kyllä mihin malliin tahansa jos et itse osaa. Kannattaa myös katsoa malli jossa on mahdollisimman kevyet kiekot ja rullaavat renkaat. Ja tietysti ajoasento sellainen että sopii varmasti sinulle. Muuten noissa ei niin kauheasti ole eroja.
      Jos cyclosi on melkein uusi, siitä voi näin keväällä saada ihan hyvän hinnan. Sellainen tonnin pintaan voi olla käypä hinta riippuen siitä annatko jotain varusteita kaupan mukaan vai et. Yleensä uudehkosta pyörästä voi pyytää noin 80% uuden hinnasta (huomioi että uusissakin on tinkivaraa, eli todellisesta ostohinnasta ei "ovh:sta".).

    • Lirunlarun.haisee

      Neuvotella Larun pyörän kanssa? Muutama vuosi sitten myivät minulle uutena pyörän joka oli siten kolhiintunut että se ei voinut olla kuin esittelypyörä. Pyörä ei ollut vahingoittunut kuljetuksessa. Pyörä tuli täysin ehjässä erilaisen pyörän pahvilaatikossa.

      Arvaa kantoivatko vastuunsa ihan suosiolla.. Mikään ei heille meinannut kelvata. Ei hyvitys, ei korjaus, ei vaihto, ei palautus. Meni kauan ennen kuin luovuttivat koska huomasivat että tämä asiakas tietää oikeutensa ja on valmis viemään asian vaikka oikeuteen.

    • ent_cycloilija_nyk_fit

      Mulla oli samantapaisia "ongelmia" viime kesänä, kun ostin hetken mielijohteesta cyclon, jonka ajoasentoon en tottutnut. Onneksi cycloni oli mekaanisilla levyjarruilla, joten vaihdoin suoran tangon, säätöstemmin ja vaihde/jarrukahvasetin. Hyvä tuli ja tuo vaihto maksoi 77 euroa. Tilannehan on aivan eri hydraulisissa levareissa, joissa hyvällä lykyllä joutuu vaihtamaan jarrusatulatkin. Niin, pyöränihän muuttui cyclosta fitness pyöräksi ja sillä on nyt äärettömän mukava ajaa, painokin pysyi tuossa alkuperäisessä 9.9 kilossa.

    • Alkup_maantiepyöräi

      Muutos voi olla hankala ja jos selkälihakset ovat todella huonossa kunnossa, voi tulla kremppoja. Toisaalta pystyllä ajoasennolla oleva trekkingpyörä todellisuudessa rasittaa selkää paljon enemmän. Liian pitkän rungon tottumaton tuntee myös siten, kuin pyörän ajoasento olisi liian matala.

      Totuttele aikasi ja jos pyörä ei muutaman viikon päästä tunnu hyvältä, niin vaihda stemmi parikymmentä milliä lyhyempään. Jos senkään jälkeen ei tunnu toimivan, niin suosittelisin lääkäriin menoa. Kaikki ei ole ihan kohdallaan.

    • CCsuoralla

      Eli sopivampi olisi ollut fitness/speedster tyylinen pyörä, sellaista olen itsekkin harkinnut, kun selkä oikuttelee ja kippurasarvi ei ole ihan viisain valinta kun tulee ajettua myös taajamien pyöräteillä yms.
      Onnistuuko kohtuudella tangon vaihto suoraksi? Minulle ainakin liike ehdotti sitä itse, kun kävin etsimässä em. pyöriä. Kuten myös vaikka pistosuojattuja semislicksejä, jos pyörässä on alla uutena silestonet tai karkealla kuviolla.

      • Korjaillaampa_vähän

        Itse asiassa kippurasarvinen on paras valinta! Tangon muotohan ei vaikuta ajoasentoon, vaan siihen vaikuttaa vain keskiön, satulan ja tangon välinen suhde. Kippurasarvinen on paras valinta sen takia, että kun tanko on samalla paikalla, antaa kippurasarvinen yhden ajoasennon ylempää kahvoilta, toki mös saman kuin suoratanko ja yhden alempaa.

        Renkaista parhaan pidon antaa todellisuudessa sliksi. Kapea pyöränrengas käyttäytyy eri tavalla kuin leveä auton rengas, johon on tehtävä urat vedelle. Urat vain keräävät kiviä, jotka rikkovat renkaan.

        Tuli vain mieleen, onko jollakin hybridikauppiaalla ollut huono myynti???


      • Pomppukeppi
        Korjaillaampa_vähän kirjoitti:

        Itse asiassa kippurasarvinen on paras valinta! Tangon muotohan ei vaikuta ajoasentoon, vaan siihen vaikuttaa vain keskiön, satulan ja tangon välinen suhde. Kippurasarvinen on paras valinta sen takia, että kun tanko on samalla paikalla, antaa kippurasarvinen yhden ajoasennon ylempää kahvoilta, toki mös saman kuin suoratanko ja yhden alempaa.

        Renkaista parhaan pidon antaa todellisuudessa sliksi. Kapea pyöränrengas käyttäytyy eri tavalla kuin leveä auton rengas, johon on tehtävä urat vedelle. Urat vain keräävät kiviä, jotka rikkovat renkaan.

        Tuli vain mieleen, onko jollakin hybridikauppiaalla ollut huono myynti???

        "Itse asiassa kippurasarvinen on paras valinta! Tangon muotohan ei vaikuta ajoasentoon, vaan siihen vaikuttaa vain keskiön, satulan ja tangon välinen suhde. "

        Kippurasarvinen on toki monille paras valinta mutta kyllä se käytännössä vaikuttaa ajoasentoon. Eniten kippurasarvisella käytetty ajoasento on ns. kahvoilta ajo eli kädet jarrukahvojen ja tangon liitoskohdassa ollen. Tämä vie käsiä jonkin verran edemmäs kuin pelkkä stemmin pituus veisi ja ajoasentoa siis matalammaksi kuin stemmin linjassa oleva suora tanko. Toki kippurasarvisella voi ajaa sillä ylimmällä ajoasennolla eli tangon yläputkelta mutta se ei ole se kaikkein paras paikka käsille koska ote on aika kapea, vaihteita ei usein pysty sieltä vaihtamaan ja ilman lisäjarrukahvoja ei myöskään jarruttamaan.
        Jos siis haluaa ajaa pääasiassa mahdollisimman pystyssä ajoasennossa, suora tanko on silloin usein käytännössä paras vaikka kippurasarvinen antaisikin teoriassa eniten vaihtoehtoja. Kyse on kuitenkin siitä millä asennolla suurin osa ajasta ajetaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe