Mitä mun pitäisi tehdä?

SiiriSofiina

Auttakaa mammat!

Turvaudun tähän vanhaan ja hyvään suomi24:sen saittiin jonka löysin jo ekan kerran internetistä v.2005 kun olin 10-vuotias. Oi kun voisikin niihin hyviin aikoihin vielä palata! Kaikki on nyt huonosti ja toisin. :(

Olen nyt siis jo 20-vuotias aikuinen ihminen, jonka tulis pärjätä omillaan. Mutta ei se minulta aina onnistu, siks oonkin nyt neuvoa kysymässä täältä..

Mä törmäsin viime viikon ke ehkä ihmiseen, johon en ois _todellakaan_ halunnu törmätä !

Se on yks minua 2v vanhempi mies. Se on pahimmillaan 3v sitten kun olin 17v ja hän 19v niin hakata ja tappaa minut. V.2012 mä pistin kokonaan siihen sitten välit poikki, koska olin kyllästynyt, väsynyt, erittäin surullinen siihen jatkuvaan kaavaan, että se vittuilee mulle koko ajan ja sitten kohta taas kaikki on hyvin! Ja jälleen sama kaava toistuu miljoonia kertoja uudestaan. Sitä meidän tuntemista kerkes kestää vähän päälle vuoden, joten siihen kerkes mahtua aika paljon tota rumputusta että ympäri mennään ja taas yhteen tullaan! Se jätkä teki sitä siis ihan tahallaan! . (: kiero, mikä liero.

No mut alussa meillä meni ihan hyvin, koska sil jätkäl ei ollu todellista tajua mun tilanteesta. Monessakin mielessä. Se esim. Sai sit kuulla mun _menneisyydestä_ mun entisen parhaan ystävän kautta!

Olen siis joskus ollut aika seksuaalinen nainen tai no tyttöhän mä sillon olin. Murrosikä alko mulla tosi aikasin, mulla oli esim. Jo 10v kuukautiset. Olin nopeasti siis fyysisesti kehittyny. Sit 11v tuli kuvioihin meikkaaminen, poikien kans seurustelu ja seksikkäästi pukeutuminen. 11-12v olin kerenny seurustella jo aika monen kanssa ja lyöttäytyä myös väärään porukkaan. 12v vamppasin myös jo varattuja poikia. Musta oli tehty myös "seksinauha" mikä ei oikeasti ees sisältäny seksiä mut väitettiin niin! Mä pussailin vaan sen pojan kans peiton alla, peitto liikku vähän sitten ja nää pojat keiden kännyköihin se video jäi nii väittivät et siellä tapahtuu panemista ja levittivät tätä videoo kaikille! Olin poseerannu myös jo sellasis kuvis mis minulla oli ainakin alusvaatteet tai bikinit päällä... Pojat halus aina puristella minun tissejä ja persettä, mikä minusta oli aika oksettavaa !! Jälkeen päin vaan koen, et mä olin se patja minkä kans kokeiltiin vaan kaikkea ja houkuteltiin typeriin juttuihin... Ja oon flirttailu paljon, harrastanu netti/tekstari seksiä monen kanssa. Ollu juttua monen kanssa, et sen sellasta...

No ylä-asteelle mennessä alko sit kauhea kiusaaminen ! :

-Haukkumista, päin naamaa, perään huutelua (HUORA!)
- Naureskelua ilkeästi
- Mulkoilua
- Pilapuhelujen soittamista huoralle (ikään kuin ne ois ollu joku tosikin hauska juttu?)
- Netissä haukkumista
- Julkisten vessojen seiniin kirjottamista (" Siiri A. On huora!!! " )
- Perättömien juorujen levittämistä
- Uhkailua väkivallalla
- Tönimistä
- Kerran mua jopa lyötiin, käytävällä kaikkien eessä...

Siinä on lista, minkälaista väkivaltaa, mulla on harjotettu koulussa sekä myös kouluajan ulkopuolella isolla porukalla (yli 20 henkeä ainakin...) Se huono maine toimi paljon vihaajien kerääjinä ja olinhan mä sössinyt myös paljon ite, ollu huono ystävä, nii ihan sil kans sain paljon vihamiehiä ja noita kiusaajia sitten .

Mut mulla oli kotona myös rankkaa. Aina ollut mielisairas äiti ja alkoholisoitunut isä. Kai isälläkin masennusta tai jotain tunne puolen ongelmia on, kun se juo niin paljon. Olutta joka ilta 2-6 tölkkiä, sit se menee pikkuseen pöhnään, on vittumainen mulle ja äidille, menee klo 22 nukkumaan päänsä selväks ja lähtee aamulla töihin. Noin ollu jo ainakin 15-vuotta. Äiti taas riehuu, huutaa, hajottaa paikkoja, levittää paskaa pitkin seiniä... Se saatto sen raivoomisen tai siivoomisen alottaa vaikka keskellä yötä ja nalkutti viikottain useita kertoja isälle aina samoista asioista. Tommosessa perheessä mie jouduin kasvaa pienestä pitäen. Ukki ja mummo oli taas tosi tiukkoja, kuritti fyysisesti, pakotti AINA mummolaan, oli arki tai viikonloppu... Kotona mulla taas ei oo ikinä ollu mitään rajoja, oon aina saanu kaiken minkä oon halunnu ja kun tulin teini-ikään (13v.) alotin myös kaljan juomisen ja pyörimisen aikuisten n. 25v miesten seurassa, tulin viikonloppuna vasta seuraavana aamuna kotiin kun olin ollut yötä jossakin ja tämä kaikki vanhemmilleni oli ok. Se myös ehkä pahensi mun huoran mainetta, että mulla rupes olemaan noita aikuisia miehiä jo ylä-asteella. Mut sinäänsä, ei ne miehet mulle mitään pahaa tehneet, enkä mä sitten kadu niitä...

Mutta mä kadun esim. Mun vanhempia, jotka oli enemmän kavereita, kun vanhempia ja antovat mun tehdä mitä tahansa! Ja eivät antaneet mulle minkäänlaista seksuaalikasvatusta! Mä olisin esim. Halunnu et mun äiti ois ollu kaunis nainen, itsestään huolehtiva, oman arvon tunteva... Eikä niin että se paskoo housuun, levittää paskaa pitkin seiniä ja huutaa ja riehuu... :(

Jne. Ehkä musta ois tullu sit jokseenkin erilainen, mun elämä ei ois nyt tällästä kun se on ... Vaikka vikaahan on myös ihan omissa mokissa . Mun päässä ei ole ollut järkeä .

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SiiriSofiina

      Tää tarina jatkuu vielä...

      16v mun elämä muuttu sit siten et pääsin muuttaa 20km päähän isoon kaupunkiin pikkupaikkakunnalta missä olin ennen asunu, ollu tuota kiusaamista ja huoran maine.

      Se on ollu tähän asti ehkä mun elämän onnellisinta aikaa .

      TULI VAPAUS .....
      TULI UUDET MAISEMAT .....
      SE FIILIS KUN MUUTAT EKAN KERRAN OMAAN KÄMPPÄÄN .......
      TUTUSTUT IHANAAN JÄTKÄÄN, IHASTUT/ RAKASTUT TULISESTI ..........

      Mulla oli muuten terveyskin mennyt 9 luokan alkaessa sen kiusaamisen takia ja myös siitä seuranneen kovan stressin takia . Henkisen sairastumisen lisäksi, sain myös fyysisen sairauden, muita pikkuvaivoja...

      Sitä ennen mulla oli ollu tosi hyvä terveys , ei vaivan vaivaa !

      Noh joka tapauksessa, menetin kuitenkin terveydenkin tuon kiusaamisen takia, sitä kautta ystävät, aloin eristäytyä, keskeytin koulut...

      Mut 16v mun terveyttä alettiin hoitamaan ja kun pääsin sieltä kotihelvetistä kiusaamishelvetistä eroon, niin mun terveyskin alko kohentua...

      Mut ei sitä kauaa kestäny kun mun menneisyys levis tuonki jätkän korviin ja se alko kohdella mua kuin paskaa !

      NIIN RASKASTA !

      Pahimmillaan se on uhannut minut hakkaa ja tappaa. Muutenki on väkivaltarikollinen, niistä tullu tuomioita. Sekakäyttäjä. Koittanu viiltää iteltään kurkun auki, siitäkin syötti minua kun en klo 4 yöllä vastannu puhelimeen. Hajottanut kotonaan paikkoja kun hullu, käy avohoidossa, on meinannu joutuu myös suljetulle, sukulaisia/ystäviä istunu tapoista.

      Siksi minä en olisi halunnut törmätä siihen ihmiseen ke kotini kulmilla jos törmäsin !!!!!

      Asun nyt useamman sadan kilsan päässä jo kotiseuduiltani, vielä isommassa kaupungissa, osotetiedot on salaset, nimi muutettu... ;( NIIN MITEN VOI KÄYDÄ NÄIN !!!

      Se kohtaaminen oli niin vitun outo. Se kahto mua jo vittumainen virne naamallaan ja jäi töllöttämään pitkään !

      MÄ EN OLE SAATANA TÄÄLLÄ ASUNU VIEL VUOTTAKAAN , NIIN OLEN JO _3_ KERTAA TÖRMÄNNYT NAAMOIHIN MUN MENNEISYYDESTÄ !!!!!!!!!!

      Enkö mä ikinä saa käänettyä kunnolla saatana uutta sivua elämässäni ...?

      Nyt mä pelkään liikkuakin ulkona, en oo käyny siel moneen päivään!

      Pelkään: Et se kiusaamishelvetti alkaa taas uudelleen, tää ihminen kenet nyt näin, tulee kertoo niille muille mun varsinaisille kiusaajille, missä se Siiri luultavasti majailee, sitten ne tulee uteliaisuuttaan päivystämään mua tänne! Naureskelee, mulkkaa. Mä taas pelkään!. Levittää ihmisille jos tältä alueelta kavereita löytyy niin asiat minun menneisyydestä, että tuo Siiri on ollu tosi inhottu/kiusattu, sil on ollu älyttömän huono maine ja se koko akka on täys huora... ! Tunnetteko työ sitä! Se näyttää tältä ja tältä. Ei siihen kannata tutustua.

      Ja mä voin unohtaa sit haaveet miehestä, lapsista, ystävistä, tavallisesta onnellisesta elämästä , JOSSA HUORAN MAINE EI KAHLITSE MINUA ENÄÄ !

      Mä en viitti enää alkaa todistelee ei-huoruuttani sillä että mulla on neitsyys tallella, ei se oo toiminu ennenkään ja ihan järjetöntä et mun pitäis joutua todistelemaan edes tälläistä asiaa että en ole huora ...!


      VAKAASTI OLEN HARKINNUT MUTTA, jos kiusaaminen alkaa taas uudestaan ja saan huonon maineen, vaikka 4v en ole enää ite tehnyt mitään asioita joiden pitäisi mielestäni huonoa mainetta aiheuttaa (esim. Seksuaalinen nainen saa muuten olla ulkoiselta habitukseltaan, koska se on osa mua, mutta varattuja en kuitenkaan enää pokaile tai vaihda jätkiä lennosta jne. Muuta idiotismiä.) ja kun ei mulla ole enää välejä perheeseenkään (omasta tahdosta katkasin välit, kun ne on olleet sellasia kuin ovat, vuosi mennyt jo näin.), mul ei oo enää ees mun rakasta koiraa, ei sukulaisia, ei sisaruksia (ainoat ihmiset joita mä tapaan on sossusta.), ei ystäviä, ei terveyttä, ei rakkautta, ei ammattia tai töitä... Niin mitä menetettävää minulla enää on, jos se kiusaaminenkin alkaa taas uudestaan, enkö voi näiden kaikkien tuskien jälkeen tehdä itsemurhan...?

      ~ Ei kukaan jäis mua kaipaamaan, eikä tajua että ei sais kiusata enää ! Mä olen aivan lopussa tälläiseen . Olen tehnyt muutoksia, muuttanut mm. Muualle ja koittanut rakentaa elämää uudestaan, saada töitä tai opiskelupaikkaa, mutta kun en saa ja jos kiusaaminen alkaa taas, eikä elämä oo itestäni kiinni enää siinä mielessä... En tiedä ymmärrättekö, mutta kuolema tuntuu jo eufoorisen hyvältä ajatukselta. Ei enää kipua, ei tuskaa... ~

    • Liianpienimaa

      Et ole koskaan harkinnut ulkomaille muuttoa?

      • SiiriSofiina

        En, mä rakastan kuitenkin suomea ja multa puuttuu kielitaito. Mä tarvitsisin myös rahaa, mutta työttömänä ja kouluttamattomana mulla sitä ei ole . Ruotsiin voisin korkeintaan lähteä, tai sellaseen maahan missä kulttuuri ei ole kamalan erilainen.

        Tää on ihan sairasta, jos mun pitäisi kadota/paeta omasta kotimaastanikin, jotta saisin olla rauhassa... !

        Ei, tää voi olla niiiin pieni maa etteikö täällä sais elää rauhassa ees joskus tulleilta huoran maineilta tai menneisyyden kasvoilta, jos vaihtaa paljon kauemmas isoon kaupunkiin maisemaa!


      • Liianpienimaa

        Etkö sinä kuitenkin ole peruskoulun käynyt? Kuinka voit olla kielitaidoton? Millä elät jos olet rahaton? Miten ylipäätään olet voinut rahattomana jo muuttaa paikkakunnalta toiseen? Koska tuo suuri rakkautesikin oli väkivaltainen sekakäyttäjä, olet näköjään elämääsi suunnan jo valinnut. Hyvää onnea toivotan SInulle valitsemallasi tiellä.


      • SiiriSofiina

        Olen käynyt peruskoulun, mutta en jaksanut sillon opiskella kunnolla Ruotsia, enkä Englantia.

        Elän toimeentulotuella ja sosiaalitoimiston avustamana pystyn asumaan nyttenkin omillaan.

        Ja mitä helvettiä? emmä edes aluksi tiennyt et se mies oli väkivaltainen sekakäyttäjä, netissä tutustuttiin... :D myöhemmin siitä ei päässyt enää irti kunnolla. Oli sellanen todella kuluttava viha&rakkaus suhde siihen, mut lopulta oli pakko nostaa kytkintä.....


      • Liianpienimaa

        Juu, että netissä tutustuttiin. Netissä tosiaan etsii seuraa ne, jotka eivät koskaan muuten löytäisi seuraa... ja arvaat varmaan miksi?
        Kielinä ruotsi ja englanti kirjoitetaan pienellä. Voi, itku mitä tämä peruskoulu pahimmillaan tuottaa...


      • SiiriSofiina

        Onko sulla nyt tarkotus ruveta mulle ilkeäksi? :)


    • pääkylmänä

      Näin aikapaljon vanhemman naisen neuvo olis, että pidät vaan pään kylmänä.

      Jos nää tyypit rupeaa susta levittelemään jotain juttuja ja niistä sulta kysytään, vastaat tyyliin, että joo, tiedät tyypit ja ne on kiusannu sua jo pitkään. Ai mitäs ne nykyään kertoo? On tiiätsä aika kovin väritettyjä juttuja noi tuollaset ja tuosta en ole kuullutkaan. Ja että niillä tyypeillä on päideongelmia ja mielenterveysongelmia ja kaikkihan niistä tiesi, että hulluja ne on. Ja ettet ole ainoo, ketä ne on vainonnu. Ja että tietäisit niistä kaikenlaisia juttuja, mutta et rupee juoruumaan, koska raukkojahan ne nyt oikeesti on ja toivot vaan, että ne lopulta pystyis rakentaa jonkinlaista elämäntynkää täällä uudella paikkakunnalla.

      Ja sit vaan vaihat puheenaihetta ja oot niinku ei mitään.

      Milläs ne todistaa, että niitten jutut on totta, kerta ne on tapahtunu jossain helvetin kivikylähumppilassa? Sanot vaan, että ne valehtelee ja sillä sipuli. Ja jos ne jotain todisteita esittää, sano, että en minä tiedä, mitä nuo on.

      Se, mitä sinä teit 11-12 vuotiaana, on ihan helvetin yks ja hailee. Sinä olit LAPSI!!! Leimaisitko itse jotain kymmenenvuotiasta varkaaksi, jos hän on pienenä varastanu kaupasta karkkia? Sinulla oli rikkonainen perhe ja vaikea tilanne, eikä ole ihme, että elämäsi oli sekavaa. Ei se tee sinusta huoraa, vaan kaltoinkohdellun ja kiusatun lapsen, jota kukaan ei ohjannut, eikä suojellut. Koita se ymmärtää. OIkeesti.

      Ei pieni lapsi voi olla huora, ei pientä lasta voi sellaiseksi väittää, eikä herranjumala lapsuuden perusteella ketään pidä nimitellä miksikään!!!

      Nyt jatkat elämääsi, etsit kavereita itsellesi ja olet niinku et tietäis koko sotkusta mitään. Opettele sellanen asenne. Pää kylmänä vaan.

      • SiiriSofiina

        Okei. Voihan tuota yrittää. Mutta kun oon viime päivät miettiny et se kiusaaminen alkais uudestaan ja mitä kaikkea sit tapahtuis, oon oksennellu ja juossu ruikulla vessassa kun mul on ollu nii paha olo... Itkeny ja tärissy.

        Emmä tiiä sit kuinka kauan pystyy pään kylmänä pitämään... tuskin koko loppuelämää kuitenkaan, senhän takia mä muutin kun halusin muutoksen elämään ja nähny jo kerran aikasemmin, miten huonoon kuntoon minut tuo maine ja kiusaaminen vei...!

        Ja mä ihmettelen, et miks kaikki kiusaajat ei tajuais ees noita asioita, mitä sä just kirjotit..... Et mäkin oon ollu aika lapsi kun oon virheeni tehny.

        Mut sit vaikka muut tajuaiskin, miten ujutat narsistin/psykopaatin päähän nuo asiat? jos tuo jätkä on sellanen joka on minua uhkaillukki... pelottaa että tuun kuolemaan nuorena vielä ehkä ihan senkin takia...

        Tää on mielenkiintonen tarina esim. sekakäyttäjästä :

        http://alibi.fi/alibin-parhaat/tommin-kolmas-naissurma


      • apujaki
        SiiriSofiina kirjoitti:

        Okei. Voihan tuota yrittää. Mutta kun oon viime päivät miettiny et se kiusaaminen alkais uudestaan ja mitä kaikkea sit tapahtuis, oon oksennellu ja juossu ruikulla vessassa kun mul on ollu nii paha olo... Itkeny ja tärissy.

        Emmä tiiä sit kuinka kauan pystyy pään kylmänä pitämään... tuskin koko loppuelämää kuitenkaan, senhän takia mä muutin kun halusin muutoksen elämään ja nähny jo kerran aikasemmin, miten huonoon kuntoon minut tuo maine ja kiusaaminen vei...!

        Ja mä ihmettelen, et miks kaikki kiusaajat ei tajuais ees noita asioita, mitä sä just kirjotit..... Et mäkin oon ollu aika lapsi kun oon virheeni tehny.

        Mut sit vaikka muut tajuaiskin, miten ujutat narsistin/psykopaatin päähän nuo asiat? jos tuo jätkä on sellanen joka on minua uhkaillukki... pelottaa että tuun kuolemaan nuorena vielä ehkä ihan senkin takia...

        Tää on mielenkiintonen tarina esim. sekakäyttäjästä :

        http://alibi.fi/alibin-parhaat/tommin-kolmas-naissurma

        Ei sinun tyttöpieni todellakaan tarvitse tuollaisia miettiä yksin. Voisitko vaihtaa uudestaan paikkakuntaa, nyt reilusti kauemmas? Jos ei, käy poliisilaitoksella ja pyydä että saat jutella jonkun NAISpoliisin kanssa. En lukenut ihan tarkkaan, miten paljon olet tekemisissä tuohoin tyyppiin päin, mutta lähestymiskieltokin on mahdollinen. Ja hakeudu terapiaan Kelakustanteisesti, et ole likikään yli päässyt ongelmistasi itse. Aika käsitellä ne kunnolla, kääriä siistiin pakettiin ja heittää kauas jorpakkoon niin että plumps vaan siine menivät eikä takaisin tule. Etsiydy kaltoinkohdeltujen tyttöjen/naisten tukiryhmään josta voi tulla paras apu.


    • pääkylmänä

      Voi kultapieni,

      kyllä mä tiedän miltä se tuntuu, kun tulee vanha vainooja vastaan. Minut on lapsena raiskattu ja se raiskaaja asuu samalla paikkakunnalla - aina, kun tulee edes samannäköinen äijä vastaan, pelästyn niin kamalasti, että nousee kylmä hiki otsalle. Mut sillon on just joutunu miettimään toimintastrategioita. Että jos tulee tämmönen tai tämmönen tilanne, mitä mä sit teen. Pitää olla reitti selvä aina ja ne jutut pitää olla mietityt. Sit on helpompi sen tositilanteenkin tullen toimia. Sinun pitää johtaa tätä tilannetta, kuin pientä sotaa.

      Komppaan tuota edellistä kirjoittajaa, joka kehoitti sinut menemään poliisin juttusille. Aika paljon on silloin kiinni siitä, että sinulla on vastassa siellä mukava poliisi. Kerro koko juttu ja pyydä neuvoa. Väkivallan ja vainon uhka on sellainen asia, joka selvitetään poliisin kanssa. Menemällä poliisille turvaat myös selustasi: jos jotain tapahtuu, poliisilla on jo alustavaa tietoa tilanteesta ja se on sinulle eduksi.

      Ja selvitä itse itsellesi päässäsi, että SINÄ ET OLE TEHNYT MITÄÄN VÄÄRÄÄ ja nimike tälle tilanteelle on se, että sinua KIUSATAAN ja VAINOTAAN. Siksi sinun ei tarvitse hävetä mitään.

      Luota myös muiden ihmisten harkintakykyyn: niin minäkin olen joutunut tekemään. Jos sinun lapsuudestasi juorutaan jotain, se ei ole sinun häpeäsi. Siten juoruujat ovat aseettomia. Ajattele vaikka itse, että joku tulisi sinulle juoruamaan jostain kaveristasi ja tämän elämästä, kun tämä on ollut 11 -vuotias. Tulisiko sinulle olo, että hupsista, onpas tämä kaverini outo, vai tulisiko sinulle sellainen olo, että tämä juoruuja on ilkeä sekopää? Veikkaisin, että mielestäsi juoruuja olisi ilkeä sekopää. Näin ajattelee jokainen aikuinen ihminen, jolla on sydän paikallaan ja muunlaisten ihmisten mielipiteistä sinun ei tarvitsekaan välittää.

      Jos sinua ei nyt tähän nykyiseen paikkakuntaasi sido mikään työ eikä opiskelu, mikä estää sinua muuttamasta vielä vähän kauemmaksi? Oletko hakenut opiskelupaikkaa? Jotain muuta? Työharjoittelua? Nyt hyödyntämään koko yhteiskunnan nuorisonaktivoimiskoneistoa - se on sinua varten. Mene jollekin neuvojalle. Kuuntele neuvot. Lähde rakentamaan uutta elämää. Kun pääset johonkin uuteen juttuun kiinni, siellä on uusi ryhmä = uudet kaverit, uudet piirit.

      Kiusaajasi unohtavat sinut, kun löytävät toisen, sopivamman uhrin. Tee itsestäsi siis hankala uhri.

      Tsemppihali sinulle!!!!! Minulla oli tosi vaikeaa juuri tuo ikäkausi, jota sinä juuri elät. Sitkeästi vaan jatkat, kyllä elämä pian kirkastuu, usko pois se lapsikulta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe