Avoimen yhtiön Yrittäjän matkakorvaukset

Kysymysmerkkinä

Hei!
Olen avoimen yhtiön toinen osakas ( 50% / 50 %) kaupan alalla, työmatka kotoa myymälääni on n.12 km/suunta. Työskentelen liikkeessä 6-7/pv viikossa n.8-9 tunnin päiviä. Onko minulla oikeus henkilökohtaisessa verotuksessa kilometrivähennyksiin? Jos, niin miten toimin, tai voinko saada kulut vähennettäväksi yrityksen verotuksessa, jos se ei onnistu henkilökohtaisessa.
Olen ollut yrittäjänä 7 vuotta ja joka vuosi olen tehnyt muutosilmoituksen, johon olen ilmoittanut matkakuluni, mutta niitä ei ole huomioitu.
Työskentelen jonkin verran myös kotona(käytössä mm. sähkötyökaluja, lankapuhelin,tietokone, verstashuone jne.) voinko ilmoittaa vähennyksiin mm. osan sähkölaskuista? Vaikuttaako, jos lasku on samassa taloudessa asuvan puolison nimellä? Tai tarviiko ylipäätään laskuja laittaa liitteeksi? Otan mielellään myös muita neuvoja ja ohjeita vastaan. Kiitokset, jos ehditte vastata. :)

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

      Osakas saa vähentää asunnon ja yrityksessä olevan työpaikkansa väliset matkakustannukset vain, jos olet saanut verovuonna tuosta yrityksestä palkkatuloa. Matkakustannukset vähennetään tällöin tuloverolain 93 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Vähennys tehdään halvimman käytettävissä olevan kulkuneuvon käyttökustannusten mukaan laskettuna ja siihen sovelletaan tuloverolain 93 §:n 1 momentissa säädettyä 600 euron omavastuuta sekä 7 000 euron enimmäismäärää.

      Automaattisesti saat 620 euron tulonhankkimisvähennyksen. Jos todelliset ansiotuloihin liittyvät tulonhankkimiskulusi ovat enemmän, pitää niistä antaa tarkka selvitys. Mm. osan sähkölaskuista voit pyytää vähennyksenä. Ei ole merkitystä, jos sähkölasku on puolison nimissä. Laskuja ei laiteta veroilmoituksen liitteeksi. Kuitit pitää säilyttää kuusi vuotta.

      Lisätietoa asiasta voit kysyä henkilöverotus palvelustamme puh. 020 697 002

      Terveisin Saija Verotiimistä

      • Verottaja1

        Valitettavasti tämä on väärä vastaus. Avoimen yhtiön yhtiömies saa vähentää matkakulut omassa verotuksessaan. Osakeyhtiön osakkaan kohdalla vaaditaan palkannostamista.


    • verottaja1

      Osakas tarkoittaa tuossa osakeyhtiön osakasta. Avoimen yhtiön yhtiömies SAA vähentää matkakulut, vaikka hän ei olisikaan nostanut PALKKAA yhtiöstä (on erittäin harvinaista, että yhtiömies nostaa palkkaa henkilöyhtiöstä.

    • Tarkennuksena Verotiimin aiemmin antamiin vastauksiin kodin ja työpaikan välisten matkakulujen vähentämisoikeudesta: vain osakeyhtiön osakkaalta edellytetään palkan nostamista yhtiöstä. Avoimen yhtiön osakas saa vähentää matkakulut, vaikka ei olisi saanut palkkaa yhtiöstä.

      Pahoittelen sekaannusta! Kiitos tarkkaavaisille kommentoijille ja hyvää kevään jatkoa.

      ystävällisin terveisin
      Verotiimi/Satu V.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      56
      2960
    2. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1477
    3. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      53
      1163
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      63
      1063
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      115
      957
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      950
    7. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      872
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      31
      751
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      748
    10. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      40
      732
    Aihe