Ei valitusoikeutta ulosottomaksusta?

eivoiuskoa

Tein ulosottomiehen kanssa sopimuksen velan lyhennyksestä kolme vuotta sitten. Alkuun summa oli pienempi koska lyhensin suoraan toista velkaa, ja syksystä 2012 lähtien olen maksanut tulojeni mukaan. Ulosottomaksu pitäisi poistua kahden vuoden jälkeen, ja tämä tuli täyteen viime syksynä. Sain tietää tästä vasta tämän vuoden puolella (en siis tiennyt että ulosottomaksun pitäisi poistua). Samaan aikaan ulosottomies vaihtui. Uusi ulosottomies ilmoitti että tehty sopimus ei häntä sido, ja hän pidättää osuuden suoraan palkasta. Hän myös ilmoitti että jotta ulosottomaksu poistuisi, pitäisi sopimuksen olla dokumentoitu ja näin ei ollut, joten ulosottomaksu jatkuu, ilmeisesti tästä eteenpäin 2 vuotta, eikä ulosottomaksun perimisestä voi valittaa. Eli koska ulosottomies on tehnyt virheen ja jättänyt kirjaamatta sopimuksemme, minä maksan satoja euroja ylimääräistä eikä valitusoikeutta ole? Ihanko oikeasti on näin vai valehteliko ulosottomies minulle? Ja onko todellakin niin että ulosotolla on oikeus yksipuolisesti vain ilmoittaa ettei sopimus enää päde? Tämä nykyinen ulosottomies kieltäytyy vastaamasta ja neuvottelemasta, edellisen kanssa oli helppo sopia asioita.

Tuli todella epätoivoinen olo, olen yrittänyt saada asiani järjestykseen, mutta nyt tuli sellainen olo että miksi edes yrittää.

23

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdghggh546

      Ja höpö höpö...liekko sun uusi uo harjoittelija tai vasta tullut alalle. Tuo uo-taulukkomaksu on meinaa lakiin kirjattu joten ei ole uo:llasi asiaan sanomista.

      Toinen vaihtoehto että tässä puhutaan eri asiasta kuin ulosoton taulukkomaksuista eli väärinkäsitys ?

      • tympääntynyt

        kyllä se on lakiin kirjattu ja taulukkoihin merkattu mutta kun ulosotto on niin kuin valtio valtiossa. omat tavat soveltaa. plus niitä ei kiinnosta ihmisten velat vaan prosessin pitkitys. oma liksa on siitä kiinni. suurin osa ei halua muuta kuin löhötä duunipaikallaan ja antaa prosessien pyöriä. laiskan miehen/naisen unelma byrokraatti suojaduuni. ellet itse aktiivisesti hae oikeuksias niin jalkamatoksi jäät.


      • Dzugasvili

        Höpö höpö itselles..:)
        Sinä olet niin suloinen kun aina yrität kertoa että Suomen laki olisi meille kaikille sama. Näinhän se ei kuitenkaan meidän aikuisten maailmassa ole, kun on nämä A-luokan ja B-luokan ihmiset.
        Ulosoton sedät ja tädit ovat oppineet loppuun kiusattujen velallisten kanssa pelatessaan, että kyllä näiltä ahdistuneilta mamareilta pystyy kusettamalla ja uhkailemalla ryöstämään vielä enemmän. Ja jos keinot loppuu niin he ottavat konstit käyttöön.
        Ei siinä uupunut ja masentunut velallinen voi muuta kuin kakaroille kiukutella, ja maksaa.


    • lkjhöö

      Kyselen aloittajalta. Miten ulosotto alunperin suostui että maksat jotain lainaa suoraan, eli joku saa koko ajan enemmän. Millaiset tulot ja velan suurus sinulla oli, kun sait niin sovittu? Olen menossa ulosottoon ja haluan myös pari velka suoraan maksaa.

    • eivoiuskoa

      Tuo laina oli yksityinen, eli lainasin äidiltäni muuttoa ja uutta takuuvuokraa varten rahaa. Muuton syynä oli työ (parempi palkka ja pidempi työsuhde). Silloin velkaa ei ollut hirvittävän paljon, mutta kun velkamäärä kasvoi ja olin saanut maksettua äidilleni, aloin lyhentää ulosottoon tulojeni mukaan. Nykyinen ulosottomies ei tuollaiseen olisi varmasti suostunut.

      Nykyinen ulosottomies vetoaa siis siihen että sopimusta ei ollut dokumentoitu, ja jotta taulukkomaksu poistuisi, sopimuksen pitää olla dokumentoitu. Näin hän minulle väittää. Eli siellä päässä on tehty virhe ja jätetty sopimus dokumentoimatta (tai näin edelleen mulle väitetään), joten taulukkomaksu jatkuu. Viime kuun lyhennys tehtiin vielä niin että suurin osa summasta meni yhden velan lyhentämiseen, ja yhtä toista velkaa lyhennettiin 17 euroa! Ja tietysti ulosottomaksu meni siitäkin. Kun kokonaislyhennys on noin 650e niin aika naurettavaa pistää 17e yhdelle velalle ja loput toiselle. Ulosottomies vetoaa siihen että laki määrää miten lyhennys jaetaan, toisaalta hän sanoi että toivomuksia saa esittää. Esitin viimeksi toivomuksen, olisin saanut kahdessa kuukaudessa yhden velan pois kokonaan, mutta tähän hän ei suostunut. Nyt tuo yksi velka, pienin, kasvaa koko ajan koska sitä ei lyhennetä juuri lainkaan.

      Murjaisi hän vielä kunnon vitsin päälle, tämä kaikki on kuulemma mun etuni.

      Onko mitään tehtävissä? Ilmeisesti ei, eikä mulla ole sellaiseen energiaa kun tiukoilla olen henkisesti muutenkin. Ja tähän nämä hommat taitaa perustuakin, ihminen on niin piipussa ettei valita ja he saavat tehdä mitä haluavat kunhan velallinen pysyy ulosotossa mahdollisimman kauan ja menettää rahaa mahdollisimman paljon. Sehän se juu mun etuni onkin. En yhtään ihmettele että ulosotossa oleva lopettaa työt.

      • hdffhs346

        No jos olet alunperin maksanut ulosottoon maksuja (yhtämittaa) niin kyllä vaan taulukkomaksut lakkaa 2 vuoden jälkeen, sanoi uo mitä vaan vai onkohan se nyt käsittänyt asian siten että olet maksanut äidillesi ensin ja sitten vasta alakanut maksamaan ulosottooan eikä ole sitä sen tarkemmin tarkistanut ?

        Ja mitä tulee noihin suoritusten jakautumiseen velkojien kesken nin noinhan se juurikin pitää tehdä, 80% (tjn) yhdelle velkojalle ja loput muille. Vai meinasitko että menisi esim 10 velkojalle jokaiselle 50e/kk....johan siinä korot ehtii kasvaa eikä velka lyhene ikinä kenellekään! Ja itse en kyllä ole ehdotellut uo:lle kenelle niitä pitäisi lyhennellä ensin jne..en siitä sitten sen enempää tiedä.


      • Arttu15

        Ulosottomies saa pientä provisiota perimistään ulosotoista. Kyllähän he haluavat näin ollen pitää ihmistä ulosotossa mahdollisimman pitkään.


      • jokurotisentäsjoo
        Arttu15 kirjoitti:

        Ulosottomies saa pientä provisiota perimistään ulosotoista. Kyllähän he haluavat näin ollen pitää ihmistä ulosotossa mahdollisimman pitkään.

        hehe...just joo! Olisiiko ihan virallista linkkiä tähän "provison" maksamisperusteisiin ?


    • eivoiuskoa

      Siis mulla paria velkaa ei välillä ole lyhennetty kuukausiin, joten niiden summa kasvaa koko ajan. Olen nyt noin 2,5 vuotta maksanut jo tulojeni mukaan, yli 2 vuotta sopimuksella ja nyt pari kuukautta palkasta on peritty. Maksoin äidilleni 2,5-3 vuotta sitten, joten tuo 2 vuotta on tullut joka tapauksessa täyteen jo kuukausia sitten. Ulosottomaksu pyörii aina vain. Mutta onko näin että sen taulukkomaksun perimisestä ei voi tehdä valitusta? Näin mun nykyinen ulosottomies mulle sanoi, tämä on mulla sähköpostissani kirjallisena eli tulkinnasta tai väärinymmärryksestä ei ole kyse. Voinko tehdä mitään ja jos voin niin mitä? Mihin mä otan yhteyttä?

    • eiuvoisukoa

      Ja lisäksi ulosottomies sanoi, ja tämäkin on kirjallisena, että en voi anoa vapautusta taulukkomaksusta, vaan se annetaan automaattisesti. Kyse on siis siitä että edellinen ulosottomies ei ole dokumentoinut sopimustamme, eli virhe on tehty siellä päässä. Mutta vastuuta tästä ulosotto ei ota, eikä tehdyt sopimukset sido seuraajaa (vaikka olisi dokumentoitukin sopimus!).

      • fgjfgj457

        Siis kyse ei ole mistään maailman sopimuksista mutta tarkenna nyt vielä kerran se että OLETKO MAKSANUT ULOSOTTOON KESKEYTYKSETTÄ 2 VUOTTA VELKOJA; JOKA KUUKAUSI???? Eli tuo on se pointti, ihan sama onko sulla joku sopimus vaikka jumalan kanssa vai ei! Jos näin niin sitten valitusta kihlakunnan voudille joka on ulosottomiehen esimies! Laissa sanotaan että maksut lakkaa 2v maksujen jälkeen, ei kukaan voi tätä lakia yliajaa paitsi ehkä joku stubb tai katainen!


      • joopatisjoo

        Kyllä siinä nyt vedotaan sopimuksiin ja lasketaan rahoja. Mutta laskut on jätetty maksamatta ja sillä tavalla itse alun perin jätetty vastaamatta tekemisistään. Kun tuolle tielle lähtee, seuraukset on kestettävä.


    • eivoiuskoa

      Olen maksanut keskeytyksettä jo kolme vuotta joka kuukausi, lukuun ottamatta kahta etukäteen sovittua lyhennysvapaata kuukautta koko tänä kolmen vuoden aikana.

      Ja ulosottomies se on joka vetoaa tuohon että sopimusta ei ole dokumentoitu joten taulukkomaksua ei tulla poistamaan eikä sen poistoa voi anoa eikä siitä voi valittaa. Mutta laitanpa viestiä hänen esimiehelleen, joka on tietysti ollut myös sen edellisen ulosottomiehen esimies.

      • sdgsgd523

        Taitaa sun uo olla ihan pihalla kun puhuu ettei sopimuksia ole...mikäs se sitten on kun maksetaan joka kuukausi ulosottoon maksuja, hyväntekeväisyyttä ???


      • eivoiuskoa

        Joo ilmeisesti hän luulee että olen omasta päästäni keksinyt tietyn summan ja huvikseni just sitä summaa maksellut kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Eiköhän se ole maalaisjärjelläkin ajateltuna itsestään selvä asia että sopimus on siitä summasta! Mutta saa nähdä onko hänen esimiehensä samaa mieltä... Mitä sitten teen jos esimies sanoo samaa?


      • hahkuoff
        eivoiuskoa kirjoitti:

        Joo ilmeisesti hän luulee että olen omasta päästäni keksinyt tietyn summan ja huvikseni just sitä summaa maksellut kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Eiköhän se ole maalaisjärjelläkin ajateltuna itsestään selvä asia että sopimus on siitä summasta! Mutta saa nähdä onko hänen esimiehensä samaa mieltä... Mitä sitten teen jos esimies sanoo samaa?

        Voipihan se olla että tätäkin pykälää sovelletaan uo:n hyväksi ? Eli onko toistuvaistulon ulosmittaus vain palkasta suoraan perittävää, itse maksaessa on toiset lait??

        "Sen jälkeen kun velalliselta on peritty toistuvaistulon ulosmittauksessa edeltäneen kahden vuoden aikana taulukkomaksuja yhteensä vähintään 18 kuukauden ajalta, taulukkomaksun perintää ei jatketa. Jos toistuvaistulon ulosmittaus alkaa uudestaan ennen kuin vuosi on kulunut maksuttoman perinnän päättymisestä, taulukkomaksua ei peritä uudessakaan asiassa. Jos vuosi on kulunut maksuttomasta perinnästä, taulukkomaksua peritään seuraavilta 12 kuukaudelta. (8.6.2006/470)"


        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950034#a8.6.2006-470


        Mutta, voit aina vedota tähän..

        "Ulosottomiehen päätöksellä taulukkomaksu tai osa siitä voidaan jättää perimättä, jos velallinen on suorittanut kertymään nähden huomattavan määrän taulukkomaksuja. Taulukkomaksu tai muu ulosottomaksu voidaan lisäksi jättää kokonaan tai osittain perimättä, jos siihen on perusteltu syy tai jos maksun periminen olisi kohtuutonta. Tässä momentissa tarkoitettuun päätökseen ei saa hakea muutosta. (8.6.2006/470)"


      • Vode123321

        Asiaa vaikuttaa se, että vastaako maksusuunnitelman määrä sitä, mikä palkastakin voidaan pidättää suoraan... Jos summa on sama, niin sitten taulukkomaksuvapautukset käsitellään samalla lailla (koskee myös viran puolesta myönnettäviä vapaakuukausia). Jos ms. summa on väärä, ei oikeutta taulukkomaksuvapautukset ole.


      • eivoiuskoa

        Olen syksystä 2012 lähtien maksanut summaa joka vastaa tulojani. Ainoat erot siihen että olisi pidätetty palkasta on että olen saanut pitää lomarahat ja vastaavasti en ole pitänyt koko aikana kuin kaksi lyhennysvapaata kuukautta. Jos olisi pidätetty palkasta, olisin saanut vähintään 2 lyhennysvapaata kuukautta automaattisesti joka vuosi, lisäksi olisin voinut anoa 3 lyhennysvapaata kuukautta. Ulosottomiehen mukaan sopimusta ei ole koska sitä ei ole dokumentoitu ja vaikka olisikin, yhden ulosottomiehen kanssa tehty sopimus ei sido seuraajaa eikä hän suostu sopimukseen.


      • hdfsdfh34
        eivoiuskoa kirjoitti:

        Olen syksystä 2012 lähtien maksanut summaa joka vastaa tulojani. Ainoat erot siihen että olisi pidätetty palkasta on että olen saanut pitää lomarahat ja vastaavasti en ole pitänyt koko aikana kuin kaksi lyhennysvapaata kuukautta. Jos olisi pidätetty palkasta, olisin saanut vähintään 2 lyhennysvapaata kuukautta automaattisesti joka vuosi, lisäksi olisin voinut anoa 3 lyhennysvapaata kuukautta. Ulosottomiehen mukaan sopimusta ei ole koska sitä ei ole dokumentoitu ja vaikka olisikin, yhden ulosottomiehen kanssa tehty sopimus ei sido seuraajaa eikä hän suostu sopimukseen.

        En usko että mitään estettä olisi sille etteikö uo:n taulukomaksut poistuisi. Valita vaan eteenpäin aina ylemmälle taholle jos ei mene läpi.


    • teuvomr

      Mulla on maksusopimus ollut uo:n kanssa jo monta vuotta ja ei kyllä olisi tullut mieleenkään vain suullisesti sopia. Kirjallisen vahvistuksen sain asiasta uo-mieheltä. Ja vaikka asioita hoitava hlö on matkan varrella vaihtunut, samoin kuin kotikunta on vaihtunut, on sopimus aina säilynyt.

      • 34634

        no mutta ei kai tuolla ole väliä onko suullinen vai vaikak tähtiin kirjoitettu. Eikös se maksaminen jo todista että maksusopimus on olemassa,,,kuten tuossa jo joku laitooikin, hyväntekeväisyyttäänkö velallinen sitä rahaa on ulosottoon työntänyt..


    • Nelah

      Teuvomr,kun maksat itse poistuiko taulukkomaksut kahden vuoden jälkeen?

    • huutolaiset

      Suhtaudu niihin uskontona vain. Se helpottaa tajuttomasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe