Eläkesäästämiselle vaihtoehtona ?

Tarkkamarkka

Sanokaa mikä olisi hyvä kohde turvata näissä oloissa varansa ja vanhuuden vara, kun eläke tulee olemaan pieni.

Rahaa on 130000euroa tilillä makaamassa ja inflaatio syö pääomaa, joten mitä tehdä?

Sijoitusasuntomarkkinatkin ovat tässä taloustilanteessa epävarma sijoituskohde ja pörssiosakkeet saattavat romahtaa, kun maailman meno näyttää epävakaalta.
Eläkerahastoja tai säästövakuutuksia älkää tyrkyttäkö, sillä se tiedetään mitä ne on.

9

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 56VapaaksiSiirryn

      Puolet osakkeisiin, tämä onkin visainen pulma, oikeiden osakkeiden valitseminen on hyvin ongelmallista. Saattaisi olla hyvä lähestymistapa ottaa vakaita ja isoja ja niiden pariksi korkeariskisiä suoria suomalaisia yritysosakkeita joilla saa 7.5% vuosittain käteen. Näihin sitten liittyy paljon epäselviä riskejä.

      Toinenpuoli rahastoihin. Rahasto hoitaa hajauttamisen, korkeariskinen, aidosti herkkä rahasto, nousua ja laskua prosentteja päivässä.

      Itse olen tällä skeemalla tulevaisuutta rakentamassa 56 ikävuoden tuollepuolelle.

    • Roskeveller

      Itse olen säästänyt suomalaisiin ja ruotsalaisiin osakkeisiin. Vain isoihin ja tunnettuihin firmoihin, jotka maksavat osinkoja. Ei mihinkään toiveyhtiöihin. Salkussa Suomesta Metso, Fortum, Wärtsilä, Olvi, Sampo, Huhtamäki, Kemira... ja Ruotsista Investor, Latour, Industrivärden, Lundbergs, Bure, Traction... Koska jälkimmmäiset ovat pääomasijoitusyhtiöitä, tulee myös lisähajautusta. Näin olen tehnyt itsestäni oikeastaan globaalin rahaston, koska nämä yhtiöt toimivat maailmanlaajuisesti. Ostot siis hyviin, vakavaraisiin, osinkoja maksaviin yrityksiin. Ostot myös eri aikoina. Näin syntyy toimilalahajautus sekä ajallinen hajautus, koska kuplat ja ne erittäin hyvät ostoajat todetaan vasta jälkeenpäin.Minä en ainakaan tiedä milloin on hyvä aika ostaa, siksi ostankin koko ajan. Lisäksi osakeSÄÄSTÄMÄLLÄ (pitkäaikainen toiminta) saavutetaan se etu, että rahojen suhteen on vapaus käyttää silloin, kun haluaa. Tai esim. elellä vain osingoilla. Olen 50 ja kohtalaisen hyvin mennyt. Lisäksi tukena 2 sijoitusasuntoa. Tulos kohtalainen, kun ajattelee, että olen vain tavallinen ukko ilman mitään talousalan koulutusta ja lyhyellä b-tason matikalla.
      Olennaistahan on myös se kuinka "paljon on aikaa". Esim 25-50 -vuotiaalle en suosita mitään muuta kuin edellämainitun tyyppisiä osakkeita. Sitten, kun kultaiset vuodet alkavat lähentymään kannattaa hillitä tahtia. Tosin tunnen monia iäkkäitä jotka menevät osakepuolella "kuin viistalaviaat"! - Sijoitusasunto on myös hyvä vaihtoehto. Ja muista: kaikissa sijoituksissa on omat riskintä.
      Vielä: aika mukava summa tuo 130 000! - Sitä ei suurin osa tämän palstan lukijoistakaan tule koskaan näkemään. Ole huolellinen ja varovainen säästöjesi kanssa! Kaiken maailman paskantyrkyttäjää on maailma täynnä. Täyttä sekidaa kauppaavat raha-alan firmat ja sitten nämä vinkkimiehet, siksi sanonkin, etteivät edellä mainitsemani osakkeet todellakaan ole mitään suosituksia Sinulle, kerron vain mitä itse ole vuosien saatossa tehnyt. Onnea bisneksiin!

    • index

      Jos ei ole suurta kiinnostusta perehtyä osakesijoittamiseen yksittäisten firmojen tasolla tai erottelemaan aktiivisista rahastoista jyviä akanoista, oikea kohde rahoille on osingot uudelleensijoittavat indeksirahastot ja indeksiosuusrahastot (eli ETF:t). Erityisesti suomalaisten ja ruotsalaisten osakkeiden kohdalla nuo on sitäpaitsi ehdottomasti verotehokkain tapa sijoittaa, koska rahastot eivät maksa veroa osingoista, vaan pystyvät sijoittamaan ne täysimääräisesti takaisin osakkeisiin.

      Kivijalkapankeillakin on nykyisin joitakin indeksirahastoja, mutta ne on melko kalliita. Seligsonin indeksirahastot on lähes puolet halvempia, ja ne onkin hyvä ja helppo kohde indeksirahastoista kiinnostuneelle, samoin Nordnetin superrahastot, jotka seuraavat pohjoismaisia osakeindeksejä. ETF:iä ostetaan ulkomaisista pörsseistä (poislukien Helsingin ainokainen OMXH25), joten ne edellyttävät arvo-osuustilin avausta sellaiselle välittäjälle, jolla ulkomaanhinnasto on edes jotenkuten järkevällä tasolla, eli käytännössä Nordnet tai joku ulkomaalainen välittäjä.

      Sijoitusten aikajänteestä riippuen, osa rahoista on on hyvä pitää korkopuolella. Tällä hetkellä korkorahastot ovat kuitenkin huono kohde, joten itse joko tinkaisin pankista mahdollisimman hyvän koron tai suosiolla siirtäisin rahat Nordaxin tai TF-bankin säästötilille (korko 1,6-1,65 %).

    • eläkeukko

      Pankeissa tuntuu olevan pilvin pimein sijoitusneuvojia.
      Vuosi sitten myytyäni yhden talon, alkoi hirmuinen pommittaminen ,miten rahat pitäisi sijoittaa. Hupaisinta oli kun tarjosivat noita kiinteistösijoituksia.
      Kuulemma ihan Oulussa olisi hyviä vuokratalokohteita.
      Aikani kuunneltuani tein selväksi, ettei pankin nyt kannata olla kiinostunut rahoistani, kun eivät olleet kiinostuneita 20v takaperin kun tarvitsin lainaa.
      Lopulta sanoinkin ,että osaan varmaan hoitaa omat raha-asiani edelleen ,kun olen hoitanut ne tähänkin saakka.

    • Hirvieläintä

      No ei ainakaan Elinaan...

    • Talousarveluttaa

      Vaikeet on ajat sijoittajallakin, kun uusi hallituskin on tekemässä paljon muutoksia, ja ei välttämättä tue lainkaan talouskasvua ja toimet saattavat kääntyä päinvastaisiksi.
      Yleinen epävarmuus on kasvamassa ja ihmiset säästävät sukanvarteen, kauppa ja Suomen kotimaan markkinat kärsii, jotka saattavat johtaa monin arvaamattomin tavoin talouteen.

      • lhku

        Kannattaa sijoittaa ulkomaille, tai vähintäänkin yrityksiin joilla valtaosa toiminnnasta on ulkomailla. Kotimarkkinoille ei pidä jäädä ihmettelemään (varsinkaan tällaisessa tilanteessa).

        Verotuksen kannalta osingot uudelleensijoittavat rahastot ja etf:t on suositeltava valinta, silloin ei tarvitse maksaa aina vain kohoavaa osinkoveroa Suomen verottajan pohjattomaan kitaan. (rahasto joutuu toki maksamaan veroa osassa maista, mutta se on useimmiten Suomen veroa kevyempää)


    • Onononon

      Inflaatio, 0,2 luokkaa korkoa saa kuitenkii 0,5 jopa säästötilillä .... Jos olet elänyt noinkin nuukasti niin en usko että on hädän päivää.

    • PuoletJApuolet

      Vaikka puolet asuntoihin, siedettävällä velkavivulla (50%-70 %) ja toiset puolet Nordnetin superrahastoihin/indeksi ETF:iin. Näin sijoitan nuorena, näin sijoitan todennäköisesti vanhempanakin. Mikäli kiinnostusta viel riittää, niin miksei tutustuisi muutamiin suoriinkin osakkeisiin harrastusmielessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe