Jos kaikki on harhaa

en_ymmärrä

Jos kaikki on harhaa, kuten IOK opettaa, miten voidaan tietää mikä ei ole harhaa.

Sanotaan, ettei Jumalalla ole mitään tekemistä tämän harhan, siis maailmankaikkeuden ihmisineen kanssa. Ihmisen ollessa kokonaisuutena harhaa, ja jopa ihmisen hengellisten kokemusten ollessa vain egon luomusta, en ymmärrä miten voidaan tietää Jumalasta mitään.

Otetaan esimerkki. Henkilö meditoi, rukoilee, pyytää Pyhää Henkeä ohjaamaan ja auttamaan häntä. Henkilö kokee Pyhän Hengen vaikutusta ja saa jopa pyytämänsä ihmeen, siis jotakin todellista elämäänsä, todellisen ihmeen, vaikkapa parannuksen sairaudesta. IOK:n mukaan tämä kaikki on kuitenkin harhaa, ja siten egon luomusta, eikä Jumalalla ole mitään tekemistä sen kanssa, koska Jumalalla ei ole mitään tekemistä tämän harhan kanssa.

Minkä kanssa Jumalalla sitten on tekemistä? Mitä on Jumalan luomistyö, tai miten me voimme ihmisinä tietää Jumalan luomisesta yhtään mitään?

Jos maailmankaikkeus ihmisineen on egon luomusta, pitäisikö tästäkin aurinkoisesta ihanasta päivästä kiittää egoa?

134

1311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • »Jos kaikki on harhaa, kuten IOK opettaa, miten voidaan tietää mikä ei ole harhaa.«

      No helposti. Jos uskotaan opetuksia, että kaikki on harhaa, niin sitten kaikki on harhaa ja sillä sipuli :D

    • jotain_ajatuksia

      Kokemus Jumalasta on täydellistä ykseyttä kaiken olevan kanssa, jota Kurssissa kuvataan Taivaaksi. Perisynniksi kutsutun, mutta Kurssin mukaan erehdyksen jälkeen kokemuksemme on, että olemme kadottaneet viattomuutemme ja yhteytemme Jumalan kanssa. Tämä kokemus on yhä mielessämme, mutta se on kaikkien egon kerrosten alapuolella. Egon kautta emme voi tietää, millainen Jumala on, koska ego on syntynyt juuri siitä, ettet tiedä, mitä olet. Totuus löytyy täysin egon järjestelmän ulkopuolelta. Sitten kun viimeinen kerros egosta on kuorittu pois, valkenee totuus taas mieleesi.

      Kurssi kuvaa maailmaa harhaksi, koska sen perusta on tuossa mielen virheellisessä valinnassa, joka on tehty egon uskomuksia kuunnellen. Näennäisesti Jumalasta erkaantunut mieli on projisoinut Jumala-eron ajatuksen itsensä ulkopuolelleen paetakseen siitä syntynyttä kamalaa syyllisyydentunnetta, joka tällä hetkellä on lähes täysin tiedostamatonta ja joka täällä kehojen maailmassa on projisoituna toisiin ihmisiin, tilanteisiin ja omaan kehoon.

      Maailmaa ei siis Kurssin mukaan ole olemassa kuin mielen projektiona. Joka hetki on valinnan hetki - valitsetko egon tulkinnan asioista vaiko Pyhän Hengen tulkinnan. Egon tulkinta kertoo sinun (Jumalan Pojan) syyllisyydestä kun taas Pyhä Henki kertoo, ettet voi olla syyllinen. Jokainen ihminen tällä tasolla on osa poikakuntaa, eli jos yksikin ihminen on mielestäsi syyllinen, niin silloin pidät itseäsi syyllisenä, koska on vain yksi mieli, joka näyttäytyy monena.

      Sillä ei oikeastaan pääse mihinkään, että ajattelee kaiken olevan vain harhaa. Jos teemme näin, alitajuinen mieli käsittää asian niin, että se itsekin on harhaa ja siitä seuraa turhautumista ja masennusta. Saattaa olla hyödyllistä muistaa vain se, että ajatus Jumala-erosta on harhaa. Mieli kun uskoo tämän maailman olemassaoloon niin sitä ei noin vain voi ohittaa, tarvitaan anteeksiantoa.

      Mieli antaa kaikelle sisällölle muodon ja koska mieli on jakautunut, kuvittelee se, että on Jumala (Rakkaus) ja jotain muuta (pelko), näyttää syntyvän dualistinen maailma vastakohtineen. Siksi maailmassa on ihania aurinkoisia kesäpäiviä ja ikäviä räntäsateita loskineen. Lopullisessa mielessä ne eivät kumpikaan ole olemassa, koska Kurssi painottaa, että kaikki muodon maailmassa on saanut alkunsa erkaantumisajatuksen jälkeen.

      Kauniit asiat maailmassa voi antaa lahjaksi PH:lle, ne voi ajatella vertauskuvallisina asioina sisäiselle runsaudelle. Silloin ne eivät voi vahingoittaa sinua, koska tiedät, että todellinen aarreaittasi on sisäpuolellasi eikä ulkopuolellasi, kuten ego opettaa. Koska kaikki mikä ulkopuolella on, jossain vaiheessa loppuu ja muuttuu joksikin muuksi.

      Henkiset kokemukset voivat olla aitoja, tai ne voivat sekoittua egon kanssa tai olla täysin egolähtöisiä. Jos todellisuus on rakkaus ja ego puhuu pelon puolesta, voi päätellä jo paljon, mistä on kysymys. Henkiset kokemukset - jos ne ovat hengestä lähtöisin - ovat kuin suuntaviittoja, joita seuraamalla pääsee maaliin.

      Kurssi puhuu paljon suorasta kommunikoinnista Luojan ja luotujen kesken, ja tässä maailmassa lähimmäksi suoraa kommunikointia pääsee Ilmestyksen kautta, joka on suunnaton rakkauden kokemus, jota on hankala pukea sanoiksi.

      • jotain_ajatuksia

        Ja tuosta Ilmestyksestä vielä se, että se tulee jokaisen kohdalle aikanaan, kun mieli on valmis. Sitä ei voi mitenkään tahtomalla saada aikaan tai nopeuttaa. Ainoa asia, mitä sen eteen voi tehdä, on antaa anteeksi, koska se eheyttää alitajuista mieltä ja saattaa sitä joka kerta kohti rauhan tilaa.


      • en_ymmärrä

        Jos kaikki on harhaa, kuten IOK opettaa, maailmankaikkeus, ihmiset, jopa hengen kokemukset, niin tokihan silloin myös IOK on harhaa. Se on vain loogista.

        Jos samaan aikaan opetetaan, ettei Jumalalla ole mitään tekemistä tämän harhauniversumin (ihmisineen ja epäilemättä myös kirjoineen) kanssa, niin minusta siinä on looginen ristiriita, jos siis uskotaan että IOK on jotenkin Jumalan sanaa.

        IOK:n opetukset ovat siis ymmärtääkseni lyhykäisyydessään seuraavat: maailmankaikkeus on harhaa, eikä maailmankaikkeutta todellisuudessa ole olemassa, koska Jumalan todellisuus on ainoa olemassaoleva todellisuus eikä Jumalalla ole mitään tekemistä maailmankaikkeuden kanssa, maailmankaikkeutta ei ole olemassa.

        Ihminen on osa maailmankaikkeutta. Ihminen elää maailmankaikkeudessa. Koska ihminen on osa maailmankaikkeutta ja maailmankaikkeuden väitetään olevan harhaa, on vain loogista ajatella, että myös ihminen on harhaa. Ihmistä ei siten ole ja ihminen joutuu kiistämään oman olemassaolonsa.

        Onko tämä loogista? Vai onko se uskolle tyypillisesti epäloogista. Uskontoa seuraava ihminen voi uskoa mihin vain. Mutta onko uskonnolla mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kirjoitetaan todellisuus sitten isolla tai pienellä alkukirjaimella.

        On myös loogista, että sen kaltainen uskomus aiheuttaa elävän ihmisen mielessä sekaannusta ja sen seurauksena vakavaakin masennusta. Valaistumiseen pyrkivä ihminen yrittää päästä Jumalan yhteyteen opiskelemalla kirjaa, joka ilmoittaa kaiken olevan harhaa, näin ollen myös kirja itsessään on harhaa, ja samalla opiskelijan ilmoitetaan olevan harhaa, ja kaikkien ihmisten ilmoitetaan olevan harhaa. Johtopäätelmänä ihminen pyrkii tilaan, jossa hän ei enää ole ihminen, tai mahdollisesti tilaan, jossa maailmankaikkeus lakkaa olemasta, jolloin ihminen uskoo valaistuneensa.

        Kuollessa me ihmiset lakkaamme maailmankaikkeuksinemme olemasta. Samalla voi olla mahdollista, mikäli uskontoja on uskomista, että sielu yhtyy Jumalaan, maailmankaikkeus mahdollisesti katoaa, mistäpä sen voisi elävä ihminen tietää. Ihminen tietää kuitenkin sen, että ihminen syntyy, elää ja kuolee. Kuoleman himoaminen valaistumisen nimissä ei minusta ole tervettä. Ja oma vaikeuteni ymmärtää IOK:n opetuksia nojaa vahvasti nimenomaan siihen, että se tuntuu pohjimmiltaan edistävän kuolemaa, ei elämää. Omat hengenkokemukseni kuitenkin, ja kokemukset Jumalasta, viittaavat kuitenkin kaikki siihen suuntaan, että Jumala on elämä, elämän puolella ja elämään suuntaava. Sen sijaan egoksi (tai Saatanaksi) nimetty täysin harhainen entiteetti suuntaa ihmistä kuolemaan.


      • Sarcisson
        en_ymmärrä kirjoitti:

        Jos kaikki on harhaa, kuten IOK opettaa, maailmankaikkeus, ihmiset, jopa hengen kokemukset, niin tokihan silloin myös IOK on harhaa. Se on vain loogista.

        Jos samaan aikaan opetetaan, ettei Jumalalla ole mitään tekemistä tämän harhauniversumin (ihmisineen ja epäilemättä myös kirjoineen) kanssa, niin minusta siinä on looginen ristiriita, jos siis uskotaan että IOK on jotenkin Jumalan sanaa.

        IOK:n opetukset ovat siis ymmärtääkseni lyhykäisyydessään seuraavat: maailmankaikkeus on harhaa, eikä maailmankaikkeutta todellisuudessa ole olemassa, koska Jumalan todellisuus on ainoa olemassaoleva todellisuus eikä Jumalalla ole mitään tekemistä maailmankaikkeuden kanssa, maailmankaikkeutta ei ole olemassa.

        Ihminen on osa maailmankaikkeutta. Ihminen elää maailmankaikkeudessa. Koska ihminen on osa maailmankaikkeutta ja maailmankaikkeuden väitetään olevan harhaa, on vain loogista ajatella, että myös ihminen on harhaa. Ihmistä ei siten ole ja ihminen joutuu kiistämään oman olemassaolonsa.

        Onko tämä loogista? Vai onko se uskolle tyypillisesti epäloogista. Uskontoa seuraava ihminen voi uskoa mihin vain. Mutta onko uskonnolla mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kirjoitetaan todellisuus sitten isolla tai pienellä alkukirjaimella.

        On myös loogista, että sen kaltainen uskomus aiheuttaa elävän ihmisen mielessä sekaannusta ja sen seurauksena vakavaakin masennusta. Valaistumiseen pyrkivä ihminen yrittää päästä Jumalan yhteyteen opiskelemalla kirjaa, joka ilmoittaa kaiken olevan harhaa, näin ollen myös kirja itsessään on harhaa, ja samalla opiskelijan ilmoitetaan olevan harhaa, ja kaikkien ihmisten ilmoitetaan olevan harhaa. Johtopäätelmänä ihminen pyrkii tilaan, jossa hän ei enää ole ihminen, tai mahdollisesti tilaan, jossa maailmankaikkeus lakkaa olemasta, jolloin ihminen uskoo valaistuneensa.

        Kuollessa me ihmiset lakkaamme maailmankaikkeuksinemme olemasta. Samalla voi olla mahdollista, mikäli uskontoja on uskomista, että sielu yhtyy Jumalaan, maailmankaikkeus mahdollisesti katoaa, mistäpä sen voisi elävä ihminen tietää. Ihminen tietää kuitenkin sen, että ihminen syntyy, elää ja kuolee. Kuoleman himoaminen valaistumisen nimissä ei minusta ole tervettä. Ja oma vaikeuteni ymmärtää IOK:n opetuksia nojaa vahvasti nimenomaan siihen, että se tuntuu pohjimmiltaan edistävän kuolemaa, ei elämää. Omat hengenkokemukseni kuitenkin, ja kokemukset Jumalasta, viittaavat kuitenkin kaikki siihen suuntaan, että Jumala on elämä, elämän puolella ja elämään suuntaava. Sen sijaan egoksi (tai Saatanaksi) nimetty täysin harhainen entiteetti suuntaa ihmistä kuolemaan.

        Tuossa on totta toinen puoli. Tämä ei nyt liity IOK:n opetuksiin millään tavalla, tämä minun haahuiluni.

        Harhaa tai illuusiota voi käsittää ja tutkia kahdella tavalla.

        1) Tämä meidän maailmamme todella on illuusio.
        2) Meidän käsityksemme tästä maailmasta on illuusio.

        Ensimmäisessä on heikkoutensa ja se on hyvin vaikeaa loogisesti todistaa, kuten huomasit jo tuossa itsekin. Joten keskitytään toiseen...

        Jälkimmäinen perustuu ajatukseen, että on olemassa jokin ASIA. Sitten on olemassa meidän käsityksemme siitä asiasta. On olemassa siis todellisuus ja toisaalta meidän käsityksemme todellisuudesta. Tämä käsitys maailmasta on se, mikä tässä luo illuusion. Tai paremminkin -se on se illuusio.

        Klassinen esimerkki on peilikuva. Koska emme pysty näkemään itseämme, käytämme peiliä apuna. Käsitämme, että peilissä oleva kuva on minä. Mutta peilissä on pelkkä kuva, valon heijastus. Se on toki todellinen ilmiö, ei siis illuusio. Mutta se ei ole totta. Se kuva en ole minä. Käsitys siitä, että se olen minä, se on juuri se illuusio.

        Jos sidotaan edellinen egoon? Ego on mielen heijastama kuva aivan samoin kuin peilikuva. Se on käsitys itsestä. Se on ajattelun aiheuttama lopputulos, jossa yhdistetään erilaisia tapahtumia, kuvitelmia, säännönmukaisuuksia ja unelmia. Rakennetaan hetkellisistä ajan tapahtumista yksi yhtenäinen kokonaisuus eli kiinteä ego.

        Jolloin ajaudutaan väistämättä ristiriitaan: minä teen jotain, mutta halusin tehdä jotain muuta. Minä en tee jotain, mutta haluaisin tehdä sen. Olen jotain, haluaisin olla jotain muuta. En ole jotain, haluaisin tulla joksikin muuksi. Eli kärsimme.

        Ego on siis keinotekoinen ajatusrakennelma. Mutta me pidämme sitä totena. Ajattelemme, että se ego olen minä. Se kuva olen minä.Minä käyttäydyn aina näin, minä teen aina näin, minusta pitää tulla parempi jne. Aivan sama tilanne kuin peilikuvan kohdalla. Ego on myös illuusio, se ei ole totta. Se on kyllä todellinen ilmiö, mutta se ei ole totta.

        Tämä sama pätee myös maailmaan. Meillä on käsitys maailmasta, jonka mukaan toimimme. Riippuu henkilöstä sitten, mitä se pitää sisällään. Useimmat ajattelevat, että maailma muodostuu itsenäisistä ja toisistaan erillisistä entiteeteistä. Sekin on illuusio, sekään ei ole totta. Sekin on käsitys maailmasta, ei mitään mikä on totta.

        Kun uskomme illuusion olevan totta, me toimimme ja käyttäydymme sen mukaan, totta kai. Se on paras ratkaisu, se on se mihin olemme aina tottuneet. Mutta koska illuusio ei ole totta, meidän ratkaisumme tukevat vain sitä illuusiota, ei sitä mikä on totta.

        Valaistumisen voi käsittää siten, että se on pelkästään näkemistä näiden illuusioiden lävitse. Ihminen katsoo maailmaa sellaisena kuin se on, ei sellaisena kuin hän kuvittelee sen olevan. Maailma ei katoa mihinkään, ainoastaan illuusio siitä katoaa. Ei ole enää edes tarvetta paeta maailmasta mihinkään.

        Tai kuten sanoit, se on hyppy juuri elämää -ei kuolemaa kohti. Se on elämän näkemistä, ei sen illuusion näkemistä.


      • en_ymmärrä
        Sarcisson kirjoitti:

        Tuossa on totta toinen puoli. Tämä ei nyt liity IOK:n opetuksiin millään tavalla, tämä minun haahuiluni.

        Harhaa tai illuusiota voi käsittää ja tutkia kahdella tavalla.

        1) Tämä meidän maailmamme todella on illuusio.
        2) Meidän käsityksemme tästä maailmasta on illuusio.

        Ensimmäisessä on heikkoutensa ja se on hyvin vaikeaa loogisesti todistaa, kuten huomasit jo tuossa itsekin. Joten keskitytään toiseen...

        Jälkimmäinen perustuu ajatukseen, että on olemassa jokin ASIA. Sitten on olemassa meidän käsityksemme siitä asiasta. On olemassa siis todellisuus ja toisaalta meidän käsityksemme todellisuudesta. Tämä käsitys maailmasta on se, mikä tässä luo illuusion. Tai paremminkin -se on se illuusio.

        Klassinen esimerkki on peilikuva. Koska emme pysty näkemään itseämme, käytämme peiliä apuna. Käsitämme, että peilissä oleva kuva on minä. Mutta peilissä on pelkkä kuva, valon heijastus. Se on toki todellinen ilmiö, ei siis illuusio. Mutta se ei ole totta. Se kuva en ole minä. Käsitys siitä, että se olen minä, se on juuri se illuusio.

        Jos sidotaan edellinen egoon? Ego on mielen heijastama kuva aivan samoin kuin peilikuva. Se on käsitys itsestä. Se on ajattelun aiheuttama lopputulos, jossa yhdistetään erilaisia tapahtumia, kuvitelmia, säännönmukaisuuksia ja unelmia. Rakennetaan hetkellisistä ajan tapahtumista yksi yhtenäinen kokonaisuus eli kiinteä ego.

        Jolloin ajaudutaan väistämättä ristiriitaan: minä teen jotain, mutta halusin tehdä jotain muuta. Minä en tee jotain, mutta haluaisin tehdä sen. Olen jotain, haluaisin olla jotain muuta. En ole jotain, haluaisin tulla joksikin muuksi. Eli kärsimme.

        Ego on siis keinotekoinen ajatusrakennelma. Mutta me pidämme sitä totena. Ajattelemme, että se ego olen minä. Se kuva olen minä.Minä käyttäydyn aina näin, minä teen aina näin, minusta pitää tulla parempi jne. Aivan sama tilanne kuin peilikuvan kohdalla. Ego on myös illuusio, se ei ole totta. Se on kyllä todellinen ilmiö, mutta se ei ole totta.

        Tämä sama pätee myös maailmaan. Meillä on käsitys maailmasta, jonka mukaan toimimme. Riippuu henkilöstä sitten, mitä se pitää sisällään. Useimmat ajattelevat, että maailma muodostuu itsenäisistä ja toisistaan erillisistä entiteeteistä. Sekin on illuusio, sekään ei ole totta. Sekin on käsitys maailmasta, ei mitään mikä on totta.

        Kun uskomme illuusion olevan totta, me toimimme ja käyttäydymme sen mukaan, totta kai. Se on paras ratkaisu, se on se mihin olemme aina tottuneet. Mutta koska illuusio ei ole totta, meidän ratkaisumme tukevat vain sitä illuusiota, ei sitä mikä on totta.

        Valaistumisen voi käsittää siten, että se on pelkästään näkemistä näiden illuusioiden lävitse. Ihminen katsoo maailmaa sellaisena kuin se on, ei sellaisena kuin hän kuvittelee sen olevan. Maailma ei katoa mihinkään, ainoastaan illuusio siitä katoaa. Ei ole enää edes tarvetta paeta maailmasta mihinkään.

        Tai kuten sanoit, se on hyppy juuri elämää -ei kuolemaa kohti. Se on elämän näkemistä, ei sen illuusion näkemistä.

        Juuri näin pystyn illuusion eli harhan ymmärtämään. Toisin sanoen todellisuus on olemassa, mutta meidän käsityksemme siitä on helposti harhainen. Ihmisinä meidän aistimme ovat vajavaiset ja rajalliset, mutta se ei sinänsä poista todellisuutta mihinkään.

        Kun katsomme vaikkapa tätä illuusio-kuvaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Illuusio
        me näemme harhan jota helposti luulemme todellisuudeksi. Kuitenkin ihmisen on mahdollista mitata harmaan eri sävyjä, ja sen jälkeen todeta näköharha harhaksi. Ihmisellä on siten menetelmiä toden erottamiseksi harhasta.

        Kun Jumala on Tosi, tarkoittaa se käsitykseni mukaan sitä ettei Jumalassa ole harhakäsityksiä. Jumala ei ole pyytänyt tai käskenyt minua luopumaan ihmisenä olemisesta, vaan päinvastoin tulemaan Ihmiseksi.


      • vuorensiirtäjä

        Jos kaikki on luomaasi harhaa niin lause "Uskovoi siirtää vuoria" saa todella suuren merkityksen.


    • jotain_ajatuksia

      IOK puhuttelee meitä kahdella eri tasolla ja siksi joitakin asioita on hankala ymmärtää.

      Mutta Kurssin mukaan maailma on projektio, eli vaikka kokemuksemme on, että olemme täällä, olemmekin koko ajan kotona Jumalassa, mutta näemme ikäänkuin unta maanpakolaisuudesta. Maailmaa ei siis konkreettisessa mielessä ole olemassa, mutta kokemuksena kylläkin.

      Ja mitä kuolemaan tulee, sen kautta ei pääse mihinkään, paitsi takaisin tänne. Niin kauan kun tiedostamattomassa mielessä on jäljellä syyllisyyttä, ihminen tarvitsee kehoa eli syntyy uudelleen, koska alitajuista syyllisyyttä pitää päästä pakoon projisoimalla se itsensä ulkopuolelle.

      Elämä ja kuolema tällä tasolla ovat saman kolikon kaksi eri puolta. Todellinen elämä Taivaan ykseydessä on jotain, johon herätään jonkun kehollisen elämän aikana. Tämä todellisuus on kokonaan egon järjestelmän ulkopuolella. Siksi egon kautta ei kannata yrittää ymmärtää mitään, koska ego ei voi tietää.

      IOK:n opetus on puhtaan ei-dualistista. Todellisuudessa on Jumala eikä mitään muuta. Jos Jumala olisi vastuussa tästä maailmasta, tai reagoisi erillisyyden ajatukseen jollain tavalla, dualismi olisi todellista ja silloin se tarkoittaisi sitä, ettei enää olisi täydellistä ykseyttä, johon palata. Tällä hetkellä alitajuinen mieli uskoo (metafyysisellä tasolla), että on olemassa Jumala (Rakkaus) ja sen vastakohta (pelko), mutta IOK:n mukaan vain rakkaus on niistä todellinen.

      Anteeksiannon tarkoituksena on tehdä alitajuinen uskomus syyllisyyteen tekemättömäksi, ikäänkuin deletoida pelon ajatukset. Silloin jäljelle jää vain Rakkaus.

      • joitain_ajatuksia

        Se, miten näemme toisemme, määrittää sen, mitä alitajuinen mielemme ajattelee itsestämme. Jos ajattelemme toisten ihmisten ja kaiken olevan harhaa, se ei vie mihinkään ja se onkin oikeastaan umpikuja.

        Sen sijaan pitäisi nähdä kaikki viattomina ja täydellisinä. Olemme ikäänkuin kadottaneet todellisen olemuksemme ja nyt olemme täällä löytämässä sitä uudelleen. Mutta kuuntelemalla egoa se ei onnistu.


      • en_ymmärrä

        Tuo kaikki voi olla hyvin totta, mutta en edelleenkään ymmärrä, miksi ego olisi alunperin lähtenyt erkaantumaan täydellisestä Jumalasta, joka olemattomuudessaan onnellisena lillui.

        En ymmärrä myöskään sitä, mikä hinku ihmisillä olisi päästä johonkin onnelliseen olemattomuuteen, josta heillä ei ole mitään muuta tietoa kuin joidenkin uskontojen kertomuksia. Tai mikä hinku ihmisellä olisi lakata olemasta ihminen, saati sitten että hinku lakkauttaa koko maailmankaikkeus. Vaikka sattuisi olemaan miten huono päivä, yleensä ihminen jatkaa elämää ja pyrkii parantamaan sitä. Hyvä elämä on elämisen arvoista.

        En minä ainakaan halua tulla Jumalaksi, sillä Jumala on Suuri, ja minä olen vaan ihminen ja saan ollakin.

        Uskomus, jonka mukaan ihminen on kelvoton ollessaan pelkkää egoa maailmankaikkeuksineen kaikkineen, on ihmisen kannalta vankila, josta ei ole ulospääsyä. Ihmeiden oppikurssin tarjoama ulospääsy sisältää ajatuksen täysin maailmankaikkeuden ulkopuolisesta Jumalasta, jonka luo päästäkseen täytyy anteeksiantaa kaikki maailmankaikkeuden ego. Sen jälkeen ihmiselle luvataan yhteys Jumalaan, joka tarkoittaa sitä että ihminen lakkaa olemasta ihminen ja maailmankaikkeus katoaa.

        Eihän siinä ole mitään hyvää ihmisen kannalta! Vaikuttaa siltä että yhteys Jumalaan on saastutettu kuoleman ja totaalisen tuhon kuvalla.

        Tästä syystä minä pidän ihmeiden oppikurssia todella ihmeellisenä oppina. Kyse saattaa tietysti olla omasta ymmärtämättömyydestäni. Mutta yhtä hyvin kyse saattaa olla siitä, että ihmekurssin oppi on harhaanjohtava. Monet, etenkin amerikkalaiset hengen tulkit, ovat tulkinneet aasialaisia oppeja alkuperäisiin nähden yksioikoisesti. Tämä ei ole kehu.

        Vaikka minä yritän tätä oppia ajatella miten päin loogisesti tahansa, näen siinä ristiriitoja ja negatiivisia suggestioita. Ne eivät ole merkkejä Jumalasta. Ei ole lainkaan mahdoton ajatus, että Helen Schucman kokemattomuuttaan ja taitamattomuuttaan on sekoittanut egoaan suureen osaan ihmekurssin materiaalista.

        Silloin kun väitetään jonkun asian olevan Jumalan sanaa, tulisi olla erityisen taitava ja huolellinen, sanan aidossa merkityksessä. Jos kritisoidaan raamatun vaillinaisuutta, sen puolinaisuutta ja harhaanjohtavuutta, niin samaan hengenvetoon voidaan kyllä kritisoida kaikkia muitakin hengen tuotteita.

        Itse en luottaisi ainoaankaan muuhun auktoriteettiin aiheesta Jumala, kuin Jumalaan itse. On loogista ajatella että yksin Jumala tuntee itsensä, ja ihmisten on siinä asiassa aika turha vaivautua, esitellä arveluita ja arvauksia, huhupuheita ja juoruja, uskomuksia ja oppeja. Ne ovat todellisen Jumalan karikatyyrejä parhaimmillaankin, ja pahimmillaan niistä ilvehtii itse Saatana.


      • jotain_ajatuksia

        Esität edelleen oikein hyviä kysymyksiä enkä tiedä osaanko niihin vastata, mutta yritän.

        Jos Kurssin Helenin vastaanottoprosessi kiinnostaa, niin voit esimerkiksi kuunnella ihmekurssi.comista suomenkielisen kääntäjän haastattelun niin siinä sivutaan tuota aihetta. Olet ihan oikeassa siinä, että alkuvaiheessa Helenin ego sotkikin Kurssin sisältöä ja nämä kaikki virheet ovat urtextissä, josta sitten Kurssin Sanelijan ohjeiden mukaan poistettiin kohtia, joita sinne ei kuulunut.

        Itse olen opiskellut Kurssia viitisen vuotta ja täytyy sanoa ja sen sisältö aukeaa hitaasti. Mitään kiirettä ei kuitenkaan ole ja jos Kurssin sanoma ei tunnu oikealta niin ei se haittaa, silloin kannattaa pitäytyä sellaisessa opissa / suuntauksessa josta tuntuu olevan itselle eniten hyötyä.

        Kurssin opetusten noudattamisen tarkoitus ei ole niinkään käsittää asioita järjellisesti vaan kokemuksellisesti. Kun harjoittaa anteeksiantoa (Kurssin opettama anteeksiantohan on eri asia kuin perinteinen subjekti-objekti-anteeksianto) ymmärrys Kurssin tarkoittamista asioista syntyy vähitellen.

        Kurssi pureutuu niihin syihin, miksi kokemuksemme on se, että olemme täällä ja uskomme todella olevamme kelvottomia, pieniä ja syntisiä, syyllisiä kaikkeen pahaan jne. Kurssin opetuksen mukaan vapautumisemme mahdollisuus lepää pelkästään sen tosiasian varassa, ettemme todellisuudessa voi hyökätä Jumalaa vastaan emmekä siksi ole syyllisiä.

        Maailmankaikkeus ja ihmisten maailma ovat olemassa niin kauan kuin niitä tarvitaan. Mitään ei keneltäkään riistetä. Pyhä Henki, joka on mielessä oleva muisto Jumalasta tai Totuudesta tulkitsee kaiken egon tekemän niin, että se, mikä aiemmin puhui Jumala-eron todellisuudesta toimiikin nyt sen parantamisen hyväksi.

        Kun olemme antaneet anteeksi kaiken (loppujen lopuksi annamme oikeasti anteeksi vain itsellemme), alitajuinen syyllisyys - joka on siis suljettu pois tietoisuudesta ja projisoitu maailmaan, jossa se esiintyy kaikkina ikävinä asioina, kuten sairauksina, sotina ja kuolemana - on tekeytynyt tekemättömäksi, niin sen jälkeen yksinkertaisesti vain muistamme todellisen viattoman olemuksemme (toinen tuleminen).

        IOK:n opetuksestahan on julkaistu myös helpommin ymmärrettäviä kirjoja kuin itse järkäle, joten niitähän voi halutessaan lueskella. Amerikkalaisia IOK-opettajia on esim. Gary Renard ja David Hoffmeister ja Taivaankaaren Juha Pitkänen on niinikään avannut IOK:ta hienosti kirjassaan Vapaus valita.


      • en_ymmärrä
        jotain_ajatuksia kirjoitti:

        Esität edelleen oikein hyviä kysymyksiä enkä tiedä osaanko niihin vastata, mutta yritän.

        Jos Kurssin Helenin vastaanottoprosessi kiinnostaa, niin voit esimerkiksi kuunnella ihmekurssi.comista suomenkielisen kääntäjän haastattelun niin siinä sivutaan tuota aihetta. Olet ihan oikeassa siinä, että alkuvaiheessa Helenin ego sotkikin Kurssin sisältöä ja nämä kaikki virheet ovat urtextissä, josta sitten Kurssin Sanelijan ohjeiden mukaan poistettiin kohtia, joita sinne ei kuulunut.

        Itse olen opiskellut Kurssia viitisen vuotta ja täytyy sanoa ja sen sisältö aukeaa hitaasti. Mitään kiirettä ei kuitenkaan ole ja jos Kurssin sanoma ei tunnu oikealta niin ei se haittaa, silloin kannattaa pitäytyä sellaisessa opissa / suuntauksessa josta tuntuu olevan itselle eniten hyötyä.

        Kurssin opetusten noudattamisen tarkoitus ei ole niinkään käsittää asioita järjellisesti vaan kokemuksellisesti. Kun harjoittaa anteeksiantoa (Kurssin opettama anteeksiantohan on eri asia kuin perinteinen subjekti-objekti-anteeksianto) ymmärrys Kurssin tarkoittamista asioista syntyy vähitellen.

        Kurssi pureutuu niihin syihin, miksi kokemuksemme on se, että olemme täällä ja uskomme todella olevamme kelvottomia, pieniä ja syntisiä, syyllisiä kaikkeen pahaan jne. Kurssin opetuksen mukaan vapautumisemme mahdollisuus lepää pelkästään sen tosiasian varassa, ettemme todellisuudessa voi hyökätä Jumalaa vastaan emmekä siksi ole syyllisiä.

        Maailmankaikkeus ja ihmisten maailma ovat olemassa niin kauan kuin niitä tarvitaan. Mitään ei keneltäkään riistetä. Pyhä Henki, joka on mielessä oleva muisto Jumalasta tai Totuudesta tulkitsee kaiken egon tekemän niin, että se, mikä aiemmin puhui Jumala-eron todellisuudesta toimiikin nyt sen parantamisen hyväksi.

        Kun olemme antaneet anteeksi kaiken (loppujen lopuksi annamme oikeasti anteeksi vain itsellemme), alitajuinen syyllisyys - joka on siis suljettu pois tietoisuudesta ja projisoitu maailmaan, jossa se esiintyy kaikkina ikävinä asioina, kuten sairauksina, sotina ja kuolemana - on tekeytynyt tekemättömäksi, niin sen jälkeen yksinkertaisesti vain muistamme todellisen viattoman olemuksemme (toinen tuleminen).

        IOK:n opetuksestahan on julkaistu myös helpommin ymmärrettäviä kirjoja kuin itse järkäle, joten niitähän voi halutessaan lueskella. Amerikkalaisia IOK-opettajia on esim. Gary Renard ja David Hoffmeister ja Taivaankaaren Juha Pitkänen on niinikään avannut IOK:ta hienosti kirjassaan Vapaus valita.

        "Jos Kurssin Helenin vastaanottoprosessi kiinnostaa, niin voit esimerkiksi kuunnella ihmekurssi.comista suomenkielisen kääntäjän haastattelun niin siinä sivutaan tuota aihetta. Olet ihan oikeassa siinä, että alkuvaiheessa Helenin ego sotkikin Kurssin sisältöä ja nämä kaikki virheet ovat urtextissä, josta sitten Kurssin Sanelijan ohjeiden mukaan poistettiin kohtia, joita sinne ei kuulunut."

        Olen kuunnellut kääntäjän haastattelut. Olen myös tutustunut aiheeseen netissä englanninkielisillä sivuilla. Helenin ego on ollut läsnä kaiken aikaa koko prosessissa, ja viime vuosinaan Helen ajautui egon syövereihin masentuen ja psykoottiseksi muuttuen. Eikä ihme, koska kurssissa puhutaan niin paljon egosta ja egolle, että vahvempikin menee sekaisin. Kielenkäyttö ei ole selkeää, eivätkä kurssin ajatuksetkaan.

        "Itse olen opiskellut Kurssia viitisen vuotta ja täytyy sanoa ja sen sisältö aukeaa hitaasti. Mitään kiirettä ei kuitenkaan ole ja jos Kurssin sanoma ei tunnu oikealta niin ei se haittaa, silloin kannattaa pitäytyä sellaisessa opissa / suuntauksessa josta tuntuu olevan itselle eniten hyötyä."
        "Kurssin opetusten noudattamisen tarkoitus ei ole niinkään käsittää asioita järjellisesti vaan kokemuksellisesti. Kun harjoittaa anteeksiantoa (Kurssin opettama anteeksiantohan on eri asia kuin perinteinen subjekti-objekti-anteeksianto) ymmärrys Kurssin tarkoittamista asioista syntyy vähitellen."

        Se mistä on itselle eniten hyötyä, eikö se ole se mistä on egolle hyötyä. Kuten huomaat, itse-sanan käyttö hämärtää helposti ja vie epäilyksen tielle. Tarkoitetaanko itsellä egoa vai sielua? Kummalle Ihmeiden oppikurssi oikein puhuu?

        Sinänsä anteeksiannossa ei ole mitään vikaa. Jos ihminen haluaa antaa anteeksi sarjamurhaajille ja raiskaajille, niin siitä vaan. Siinä sitä riittää hommaa! Itse jätän anteeksiantamiset Jumalan tehtäväksi, sillä ei ole minun asiani tuomita ketään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jättäisin piittaamatta pahuuden ilmenemisistä. Ego ilmenee ihmisissä paitsi typeryytenä, myös silkkana pahuutena. Kaikki pahuus ei suinkaan perustu tietämättömyyteen tai viattomuuteen. Ihmisellä on lupa olla paha, jos niin valitsee.

        "Kurssi pureutuu niihin syihin, miksi kokemuksemme on se, että olemme täällä ja uskomme todella olevamme kelvottomia, pieniä ja syntisiä, syyllisiä kaikkeen pahaan jne. Kurssin opetuksen mukaan vapautumisemme mahdollisuus lepää pelkästään sen tosiasian varassa, ettemme todellisuudessa voi hyökätä Jumalaa vastaan emmekä siksi ole syyllisiä."

        Ihminen ei tietenkään voi hyökätä tosissaan Jumalaa vastaan, mutta valita hän voi toimia Jumalaa vastaan. Jumalaa vastaan toimii silloin kun ohjautuu egosta käsin. Se sisältää hyvin monenlaista toimintaa, ja hyvin paljon siitä pukeutuu spirituaalisuuden, henkevyyden ja jumalallisuuden kaapuun, ainakin silloin kun puhumme hengen ihmisistä. Kuka se piiskaa syntistä, syyttää ja uhkailee, nimittelee ja arvottomaksi julistaa, ellei itse ego tai sitten Saatana. Ego on täysin sokea omalle toiminnalleen ja syyttää sielua, ihmistä, Jumalaa, kansakuntaa, ihmisryhmää, mitä tahansa muuta kuin itseään. Ego voi tätä toimintaansa jatkaa missä tahansa muodossa. Valaistuneisuus ei näemmä sitä poista, sen voi todeta kun tutkii gurujen elämää. Sielun vihollinen teeskentelee Jumalaa ja pröystäilee omilla saavutuksillaan. Se ajaa ihmistä synnintuntoon, syyllisyyteen ja itsetuhoon.

        Ongelma joka minulla on Ihmeiden oppikurssin suhteen, liittyy siihen, että pidän sen materiaalia osin egolle myönteisenä.

        "Maailmankaikkeus ja ihmisten maailma ovat olemassa niin kauan kuin niitä tarvitaan. Mitään ei keneltäkään riistetä. Pyhä Henki, joka on mielessä oleva muisto Jumalasta tai Totuudesta tulkitsee kaiken egon tekemän niin, että se, mikä aiemmin puhui Jumala-eron todellisuudesta toimiikin nyt sen parantamisen hyväksi."

        Pyhä Henki ei ole mikään muisto, vaan elävä henki. Eronteko Jumalan ja Saatanan välillä on kuitenkin ihmisille ilmeisen vaikeaa. Ja eksytyksiä riittää, myös hengestä tulevia eksytyksiä, niin että vaikeammaksi se vain käy. Kaikilla ihmisillä, jotka yrittävät opettaa näitä asioita, on se vaikeus, että he eivät välttämättä kykene erottamaan omia kokemuksiaan ja omaa egoaan, erityisesti omaa spirituaalista egoaan, Jumalasta. Ihminen kun ei ole täydellinen. Jumala vain on täydellinen. Näin ollen myöskään Ihmeiden oppikurssi ei voi olla täydellinen, ei vaikka sitä onkin jälkikäteen tarkisteltu. Se että Helenin vastaanottokyky olisi ollut täydellinen, ei ole uskottavaa, ensinnäkään siitä syystä, että Helen itse epäonnistui kun hän kirjoitti niin sekavin sanakääntein egosta ja sielusta, ja toiseksi siitä syystä, ettei hän itse osannut noudattaa kurssin opetuksia, tai jos osasi, niin seurauksena oli vain hänen egonsa paisuminen dominoivaan asemaan siten, että Helenin loppuelämä oli yhtä helvettiä. Niistä kuvauksista on onnellisuus kaukana.


      • jotain_ajatuksia
        en_ymmärrä kirjoitti:

        "Jos Kurssin Helenin vastaanottoprosessi kiinnostaa, niin voit esimerkiksi kuunnella ihmekurssi.comista suomenkielisen kääntäjän haastattelun niin siinä sivutaan tuota aihetta. Olet ihan oikeassa siinä, että alkuvaiheessa Helenin ego sotkikin Kurssin sisältöä ja nämä kaikki virheet ovat urtextissä, josta sitten Kurssin Sanelijan ohjeiden mukaan poistettiin kohtia, joita sinne ei kuulunut."

        Olen kuunnellut kääntäjän haastattelut. Olen myös tutustunut aiheeseen netissä englanninkielisillä sivuilla. Helenin ego on ollut läsnä kaiken aikaa koko prosessissa, ja viime vuosinaan Helen ajautui egon syövereihin masentuen ja psykoottiseksi muuttuen. Eikä ihme, koska kurssissa puhutaan niin paljon egosta ja egolle, että vahvempikin menee sekaisin. Kielenkäyttö ei ole selkeää, eivätkä kurssin ajatuksetkaan.

        "Itse olen opiskellut Kurssia viitisen vuotta ja täytyy sanoa ja sen sisältö aukeaa hitaasti. Mitään kiirettä ei kuitenkaan ole ja jos Kurssin sanoma ei tunnu oikealta niin ei se haittaa, silloin kannattaa pitäytyä sellaisessa opissa / suuntauksessa josta tuntuu olevan itselle eniten hyötyä."
        "Kurssin opetusten noudattamisen tarkoitus ei ole niinkään käsittää asioita järjellisesti vaan kokemuksellisesti. Kun harjoittaa anteeksiantoa (Kurssin opettama anteeksiantohan on eri asia kuin perinteinen subjekti-objekti-anteeksianto) ymmärrys Kurssin tarkoittamista asioista syntyy vähitellen."

        Se mistä on itselle eniten hyötyä, eikö se ole se mistä on egolle hyötyä. Kuten huomaat, itse-sanan käyttö hämärtää helposti ja vie epäilyksen tielle. Tarkoitetaanko itsellä egoa vai sielua? Kummalle Ihmeiden oppikurssi oikein puhuu?

        Sinänsä anteeksiannossa ei ole mitään vikaa. Jos ihminen haluaa antaa anteeksi sarjamurhaajille ja raiskaajille, niin siitä vaan. Siinä sitä riittää hommaa! Itse jätän anteeksiantamiset Jumalan tehtäväksi, sillä ei ole minun asiani tuomita ketään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jättäisin piittaamatta pahuuden ilmenemisistä. Ego ilmenee ihmisissä paitsi typeryytenä, myös silkkana pahuutena. Kaikki pahuus ei suinkaan perustu tietämättömyyteen tai viattomuuteen. Ihmisellä on lupa olla paha, jos niin valitsee.

        "Kurssi pureutuu niihin syihin, miksi kokemuksemme on se, että olemme täällä ja uskomme todella olevamme kelvottomia, pieniä ja syntisiä, syyllisiä kaikkeen pahaan jne. Kurssin opetuksen mukaan vapautumisemme mahdollisuus lepää pelkästään sen tosiasian varassa, ettemme todellisuudessa voi hyökätä Jumalaa vastaan emmekä siksi ole syyllisiä."

        Ihminen ei tietenkään voi hyökätä tosissaan Jumalaa vastaan, mutta valita hän voi toimia Jumalaa vastaan. Jumalaa vastaan toimii silloin kun ohjautuu egosta käsin. Se sisältää hyvin monenlaista toimintaa, ja hyvin paljon siitä pukeutuu spirituaalisuuden, henkevyyden ja jumalallisuuden kaapuun, ainakin silloin kun puhumme hengen ihmisistä. Kuka se piiskaa syntistä, syyttää ja uhkailee, nimittelee ja arvottomaksi julistaa, ellei itse ego tai sitten Saatana. Ego on täysin sokea omalle toiminnalleen ja syyttää sielua, ihmistä, Jumalaa, kansakuntaa, ihmisryhmää, mitä tahansa muuta kuin itseään. Ego voi tätä toimintaansa jatkaa missä tahansa muodossa. Valaistuneisuus ei näemmä sitä poista, sen voi todeta kun tutkii gurujen elämää. Sielun vihollinen teeskentelee Jumalaa ja pröystäilee omilla saavutuksillaan. Se ajaa ihmistä synnintuntoon, syyllisyyteen ja itsetuhoon.

        Ongelma joka minulla on Ihmeiden oppikurssin suhteen, liittyy siihen, että pidän sen materiaalia osin egolle myönteisenä.

        "Maailmankaikkeus ja ihmisten maailma ovat olemassa niin kauan kuin niitä tarvitaan. Mitään ei keneltäkään riistetä. Pyhä Henki, joka on mielessä oleva muisto Jumalasta tai Totuudesta tulkitsee kaiken egon tekemän niin, että se, mikä aiemmin puhui Jumala-eron todellisuudesta toimiikin nyt sen parantamisen hyväksi."

        Pyhä Henki ei ole mikään muisto, vaan elävä henki. Eronteko Jumalan ja Saatanan välillä on kuitenkin ihmisille ilmeisen vaikeaa. Ja eksytyksiä riittää, myös hengestä tulevia eksytyksiä, niin että vaikeammaksi se vain käy. Kaikilla ihmisillä, jotka yrittävät opettaa näitä asioita, on se vaikeus, että he eivät välttämättä kykene erottamaan omia kokemuksiaan ja omaa egoaan, erityisesti omaa spirituaalista egoaan, Jumalasta. Ihminen kun ei ole täydellinen. Jumala vain on täydellinen. Näin ollen myöskään Ihmeiden oppikurssi ei voi olla täydellinen, ei vaikka sitä onkin jälkikäteen tarkisteltu. Se että Helenin vastaanottokyky olisi ollut täydellinen, ei ole uskottavaa, ensinnäkään siitä syystä, että Helen itse epäonnistui kun hän kirjoitti niin sekavin sanakääntein egosta ja sielusta, ja toiseksi siitä syystä, ettei hän itse osannut noudattaa kurssin opetuksia, tai jos osasi, niin seurauksena oli vain hänen egonsa paisuminen dominoivaan asemaan siten, että Helenin loppuelämä oli yhtä helvettiä. Niistä kuvauksista on onnellisuus kaukana.

        Kurssin opetusten avautuminen vaatii, että ymmärtää sen metafyysisen luonteen. Se ei puhuttele meitä yksittäisinä egoina vaan se puhuu sille osalle mieltä, joka tekee valintoja. Kenneth Wapnick on esimerkiksi avannut tuota ja siitä löytyy videoitakin Youtubesta.

        "Pyhä Henki ei ole mikään muisto, vaan elävä henki."

        Kurssissa Pyhällä Hengellä ei tarkoiteta samaa kuin kristillisessä perinteessä. Kurssin PH on kuin opas tai osa totuudesta, mikä mieleen on jäänyt sen jakaantuessa. Toinen osa mielestä, minkä opetuksia ja tulkintoja olemme tähän asti kuunnelleet on ego. Vaikka Kurssi käyttää kristillistä terminologiaa, se on lähempänä buddhalaisuutta kuin kristinuskoa.

        Asioiden oppiminen lähtee siitä, että antaa pienen halukkuuden oppia. Tunnustaa ettei itse tiedä. Jos pitäydymme ehdottomasti omassa käsityksessämme niin toisenlaiselle tulkinnalle ei jää sijaa.


      • jotain_ajatuksia
        en_ymmärrä kirjoitti:

        "Jos Kurssin Helenin vastaanottoprosessi kiinnostaa, niin voit esimerkiksi kuunnella ihmekurssi.comista suomenkielisen kääntäjän haastattelun niin siinä sivutaan tuota aihetta. Olet ihan oikeassa siinä, että alkuvaiheessa Helenin ego sotkikin Kurssin sisältöä ja nämä kaikki virheet ovat urtextissä, josta sitten Kurssin Sanelijan ohjeiden mukaan poistettiin kohtia, joita sinne ei kuulunut."

        Olen kuunnellut kääntäjän haastattelut. Olen myös tutustunut aiheeseen netissä englanninkielisillä sivuilla. Helenin ego on ollut läsnä kaiken aikaa koko prosessissa, ja viime vuosinaan Helen ajautui egon syövereihin masentuen ja psykoottiseksi muuttuen. Eikä ihme, koska kurssissa puhutaan niin paljon egosta ja egolle, että vahvempikin menee sekaisin. Kielenkäyttö ei ole selkeää, eivätkä kurssin ajatuksetkaan.

        "Itse olen opiskellut Kurssia viitisen vuotta ja täytyy sanoa ja sen sisältö aukeaa hitaasti. Mitään kiirettä ei kuitenkaan ole ja jos Kurssin sanoma ei tunnu oikealta niin ei se haittaa, silloin kannattaa pitäytyä sellaisessa opissa / suuntauksessa josta tuntuu olevan itselle eniten hyötyä."
        "Kurssin opetusten noudattamisen tarkoitus ei ole niinkään käsittää asioita järjellisesti vaan kokemuksellisesti. Kun harjoittaa anteeksiantoa (Kurssin opettama anteeksiantohan on eri asia kuin perinteinen subjekti-objekti-anteeksianto) ymmärrys Kurssin tarkoittamista asioista syntyy vähitellen."

        Se mistä on itselle eniten hyötyä, eikö se ole se mistä on egolle hyötyä. Kuten huomaat, itse-sanan käyttö hämärtää helposti ja vie epäilyksen tielle. Tarkoitetaanko itsellä egoa vai sielua? Kummalle Ihmeiden oppikurssi oikein puhuu?

        Sinänsä anteeksiannossa ei ole mitään vikaa. Jos ihminen haluaa antaa anteeksi sarjamurhaajille ja raiskaajille, niin siitä vaan. Siinä sitä riittää hommaa! Itse jätän anteeksiantamiset Jumalan tehtäväksi, sillä ei ole minun asiani tuomita ketään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jättäisin piittaamatta pahuuden ilmenemisistä. Ego ilmenee ihmisissä paitsi typeryytenä, myös silkkana pahuutena. Kaikki pahuus ei suinkaan perustu tietämättömyyteen tai viattomuuteen. Ihmisellä on lupa olla paha, jos niin valitsee.

        "Kurssi pureutuu niihin syihin, miksi kokemuksemme on se, että olemme täällä ja uskomme todella olevamme kelvottomia, pieniä ja syntisiä, syyllisiä kaikkeen pahaan jne. Kurssin opetuksen mukaan vapautumisemme mahdollisuus lepää pelkästään sen tosiasian varassa, ettemme todellisuudessa voi hyökätä Jumalaa vastaan emmekä siksi ole syyllisiä."

        Ihminen ei tietenkään voi hyökätä tosissaan Jumalaa vastaan, mutta valita hän voi toimia Jumalaa vastaan. Jumalaa vastaan toimii silloin kun ohjautuu egosta käsin. Se sisältää hyvin monenlaista toimintaa, ja hyvin paljon siitä pukeutuu spirituaalisuuden, henkevyyden ja jumalallisuuden kaapuun, ainakin silloin kun puhumme hengen ihmisistä. Kuka se piiskaa syntistä, syyttää ja uhkailee, nimittelee ja arvottomaksi julistaa, ellei itse ego tai sitten Saatana. Ego on täysin sokea omalle toiminnalleen ja syyttää sielua, ihmistä, Jumalaa, kansakuntaa, ihmisryhmää, mitä tahansa muuta kuin itseään. Ego voi tätä toimintaansa jatkaa missä tahansa muodossa. Valaistuneisuus ei näemmä sitä poista, sen voi todeta kun tutkii gurujen elämää. Sielun vihollinen teeskentelee Jumalaa ja pröystäilee omilla saavutuksillaan. Se ajaa ihmistä synnintuntoon, syyllisyyteen ja itsetuhoon.

        Ongelma joka minulla on Ihmeiden oppikurssin suhteen, liittyy siihen, että pidän sen materiaalia osin egolle myönteisenä.

        "Maailmankaikkeus ja ihmisten maailma ovat olemassa niin kauan kuin niitä tarvitaan. Mitään ei keneltäkään riistetä. Pyhä Henki, joka on mielessä oleva muisto Jumalasta tai Totuudesta tulkitsee kaiken egon tekemän niin, että se, mikä aiemmin puhui Jumala-eron todellisuudesta toimiikin nyt sen parantamisen hyväksi."

        Pyhä Henki ei ole mikään muisto, vaan elävä henki. Eronteko Jumalan ja Saatanan välillä on kuitenkin ihmisille ilmeisen vaikeaa. Ja eksytyksiä riittää, myös hengestä tulevia eksytyksiä, niin että vaikeammaksi se vain käy. Kaikilla ihmisillä, jotka yrittävät opettaa näitä asioita, on se vaikeus, että he eivät välttämättä kykene erottamaan omia kokemuksiaan ja omaa egoaan, erityisesti omaa spirituaalista egoaan, Jumalasta. Ihminen kun ei ole täydellinen. Jumala vain on täydellinen. Näin ollen myöskään Ihmeiden oppikurssi ei voi olla täydellinen, ei vaikka sitä onkin jälkikäteen tarkisteltu. Se että Helenin vastaanottokyky olisi ollut täydellinen, ei ole uskottavaa, ensinnäkään siitä syystä, että Helen itse epäonnistui kun hän kirjoitti niin sekavin sanakääntein egosta ja sielusta, ja toiseksi siitä syystä, ettei hän itse osannut noudattaa kurssin opetuksia, tai jos osasi, niin seurauksena oli vain hänen egonsa paisuminen dominoivaan asemaan siten, että Helenin loppuelämä oli yhtä helvettiä. Niistä kuvauksista on onnellisuus kaukana.

        Helen on myös sanonut, että hän tietää kaiken Kurssissa opetettavan olevan totta, mutta että hän ei pysty sitä noudattamaan.

        Onnettomuus ja masentuneisuus ovat ilmeinen seuraus jälkimmäisestä.


      • Sarcisson
        jotain_ajatuksia kirjoitti:

        Kurssin opetusten avautuminen vaatii, että ymmärtää sen metafyysisen luonteen. Se ei puhuttele meitä yksittäisinä egoina vaan se puhuu sille osalle mieltä, joka tekee valintoja. Kenneth Wapnick on esimerkiksi avannut tuota ja siitä löytyy videoitakin Youtubesta.

        "Pyhä Henki ei ole mikään muisto, vaan elävä henki."

        Kurssissa Pyhällä Hengellä ei tarkoiteta samaa kuin kristillisessä perinteessä. Kurssin PH on kuin opas tai osa totuudesta, mikä mieleen on jäänyt sen jakaantuessa. Toinen osa mielestä, minkä opetuksia ja tulkintoja olemme tähän asti kuunnelleet on ego. Vaikka Kurssi käyttää kristillistä terminologiaa, se on lähempänä buddhalaisuutta kuin kristinuskoa.

        Asioiden oppiminen lähtee siitä, että antaa pienen halukkuuden oppia. Tunnustaa ettei itse tiedä. Jos pitäydymme ehdottomasti omassa käsityksessämme niin toisenlaiselle tulkinnalle ei jää sijaa.

        Sen verran korjaan hyvää kirjoitustasi, että IOK tulee kyllä lähemmäs hindulaisuutta kuin buddhalaisuutta. Erityisesti siellä on Advaita Vedanta (koulukunta, jos niin haluaa).

        Tai jos otetaan esimerkiksi juuri illuusio. Vedantassa sillä on oma termi, Maya, joka käännetään sanoilla "illuusio" tai "ilmentymä". Vedantan mukaan ihmisen mieli rakentaa subjektiivisen kokemuksen maailmasta. Eli ihminen rakentaa illuusion pohjalta käsityksen maailmasta, jonka hän ajattelee olevan se ainoa oikea ja aito todellisuus. Tämä on kuitenkin vain Mayan aikaansaannosta, eikä maailma olekaan sitä mitä luulemme.

        Vedantan mukaan maailman todellinen luonne on itseasiassa henkinen. Fyysinen todellisuus on harhaa ja henkinen on se ainut todellinen. Ihmisellä on sielu ja se sielu on osa maailman sielua, Brahmania. Tai samaa "alkuainetta". Kaikki sielut ovat osa Brahmania eli maailma on Yksi. Sinun ja minun välillä ei ole mitään eroa, vaan me olemme pohjimmiltamme samaa.

        Tästä on tosin kaksi versiota, teistinen ja non-teistinen. Teistinen versio erottaa sielun ja Brahmanin toisistaan, siinä tavoitteena on mahdollisimman läheinen suhde Jumalaan (Brahman). Non-teistinen taas korostaa, että Jumala on kaikissa ja kaikessa, pohjimmiltaan kaikki on Jumalaa. Tämä ei ole ihan vieras ajatus myöskään kristinuskolle, sieltä löytyy pitkä liuta mystikoita, jotka kokivat asian näin. Samoin islamista, erityisesti sufilaisuudesta.

        Buddhalaisuus, suurimmalta osin, taas pitää sielua ja jumalaa ihmismielen rakennelmina, ei todellisuutena. Sieltäkin tosin löytyy Maya, mutta se käsitetään vähän toisella tavoin.


      • jotain_ajatuksia
        Sarcisson kirjoitti:

        Sen verran korjaan hyvää kirjoitustasi, että IOK tulee kyllä lähemmäs hindulaisuutta kuin buddhalaisuutta. Erityisesti siellä on Advaita Vedanta (koulukunta, jos niin haluaa).

        Tai jos otetaan esimerkiksi juuri illuusio. Vedantassa sillä on oma termi, Maya, joka käännetään sanoilla "illuusio" tai "ilmentymä". Vedantan mukaan ihmisen mieli rakentaa subjektiivisen kokemuksen maailmasta. Eli ihminen rakentaa illuusion pohjalta käsityksen maailmasta, jonka hän ajattelee olevan se ainoa oikea ja aito todellisuus. Tämä on kuitenkin vain Mayan aikaansaannosta, eikä maailma olekaan sitä mitä luulemme.

        Vedantan mukaan maailman todellinen luonne on itseasiassa henkinen. Fyysinen todellisuus on harhaa ja henkinen on se ainut todellinen. Ihmisellä on sielu ja se sielu on osa maailman sielua, Brahmania. Tai samaa "alkuainetta". Kaikki sielut ovat osa Brahmania eli maailma on Yksi. Sinun ja minun välillä ei ole mitään eroa, vaan me olemme pohjimmiltamme samaa.

        Tästä on tosin kaksi versiota, teistinen ja non-teistinen. Teistinen versio erottaa sielun ja Brahmanin toisistaan, siinä tavoitteena on mahdollisimman läheinen suhde Jumalaan (Brahman). Non-teistinen taas korostaa, että Jumala on kaikissa ja kaikessa, pohjimmiltaan kaikki on Jumalaa. Tämä ei ole ihan vieras ajatus myöskään kristinuskolle, sieltä löytyy pitkä liuta mystikoita, jotka kokivat asian näin. Samoin islamista, erityisesti sufilaisuudesta.

        Buddhalaisuus, suurimmalta osin, taas pitää sielua ja jumalaa ihmismielen rakennelmina, ei todellisuutena. Sieltäkin tosin löytyy Maya, mutta se käsitetään vähän toisella tavoin.

        Kiitos asiantuntevasta selvennöksestäsi!


    • jonkinverranseurannut

      Ongelma joka minulla on Ihmeiden oppikurssin suhteen, liittyy siihen, että pidän sen materiaalia osin egolle myönteisenä.

      Juuri näin eli puheenvuorosi sisältää vastauksen käsityksiisi.

      Ongelmat täytyy keksiä. Taivas on ikuinen

      • en_ymmärrä

        "Ongelmat täytyy keksiä."

        Mitä tässä tarkoitat sanalla keksiä?

        Onko se ikään kuin englannin discover, joka tarkoittaa keksiä, löytää jotain, joka on jo olemassa, vai onko se kuin englannin invent, keksiä jotain uutta kuten keksijät keksivät, vai onko se kuin suomen keksiä, hoksata, älytä, vai onko se kuin suomen keksiä, löytää joko uutta tai vanhaa, luoda tai uudelleenluoda, havaita tai tuottaa uutta hyvää maailmaan.


      • en_ymmärrä

        Keksin edellisessä viestissäni puutteen. Viimeinen rivi olisi kuulunut olla "tuottaa uutta hyvää tai pahaa maailmaan". Sillä tokihan näillä ydinaseiden aikakausilla täytyy myös tajuta sen verran, että keksiminen on ihmiselle myös väline pahaan.


      • en_ymmärrä

        Ja edellisestä viestistäni taas tuli mieleen, että "keksiä" voi olla myös sama kuin sepittää, kertoa valheita (kuten ego, Saatana), tai se voi tarkoittaa jotakin positiivista luomista (kuten sielu, Jumala).

        Niin että mitä noinkin yksinkertaisella lauseella oikein tarkoitetaan. Väärinymmärrykset ovat käsittääkseni ymmärrettäviä. Mutta harhakäsityksiähän ne ovat, eivät todellisia. Siksi kyselen tätä asiaa lauseen luojalta itseltään: Mitä tarkoitit lauseessa "ongelmat täytyy keksiä" sanalla "keksiä". Mitä siis tarkoitit sillä lauseella?


    • jonkinverranseurannut

      Tarkoitin että onnellisuus ja rauha on todellisuus. Kärsimys eli vaikeudet on egon eli itsekkyyden aikaansaannos - vallanpitoväline - keksintö.

      • en_ymmärrä

        Valitettavasti itselleni onnellisuus ja rauha eivät ole todellisuutta. En ole tyytyväinen missään mielessä. Elämässä on ollut rutkasti kärsimyksiä, erityisesti aivan viime vuosina. En voi kylläkään syyttää itseäni siitä, että muut ovat aiheuttaneet minulle harmia, huijanneet, väkivaltaa käyttäneet, laittomuuksiin syyllistyneet, varastaneet, tuhonneet, ja kaikin tavoin viekkautta ja vääryyttä ilmentäneet. Enkä ainakaan aio ruveta antamaan heille ensi töikseni anteeksi! On minulla tässä tärkeämpääkin tekemistä, kuten toipua kaikista vammoista, kuten yrittää saavuttaa luottamusta edes Jumalaan, kuten yrittää elää sen verran hyvää elämää kuin se on minun olosuhteissani mahdollista.


      • en_ymmärrä

        "Taivas on ikuinen"

        Niinpä. Eikö siellä jouda olemaan sitten kun kuolee? Ja sitä ennen voi ottaa ilon irti tästä elämästä, voi ainakin yrittää. Itse ajattelin yrittää, selvitä hengissä parikymmentä vuotta ja tehdä elämästä nautinnollista. Niin hyvin kuin se on mahdolllista.


      • en_ymmärrä

        Joten siis itse kyllä syytän muita omasta kärsimyksestäni. Minun mielestäni tuhopolton uhri ei ole syypää omaan kärsimykseensä, vaan syyllinen on se, joka tuhopolton teki. En pidä omaa egoani samana kuin muiden egoa.


    • Jos kaikki on harhaa...

      Ihmeiden oppikurssi on mielen muutoksen kurssi.
      Ei ole tarkoitus muuttaa kaikkea. Tarkoitus on muuttaa mielensä kaikesta. Ei muuteta maailmaa koska jokainen näkee maailman erilaisena jolloin se ei voi olla "totta" Etsitään siis totuutta joka ei voi olla katsojasta riippuvainen. Ei ole silmillä näkemisen muuttamisesta vaan on kysymys mielensä muuttamisesta näkemiinsä mielikuviin eli uskomuksiin "harhoihin"?

      Juuri se että on mahdollisuus ymmärtää että on tavoitettavissa yhteinen yhteisymmärrys kaiken tämän mielettömän kilpailukyvyn nimissä tapahtuvan sortamisen takaa minun on mielekästä muuttaa mieleni toiseksi jäämisen todistamisesta jota niin ihannoidaan kilpailukyvyn nimissä.

    • Lainaan koko kappaleen kun tämä menee niin pitkäksi
      Siis kirjoitat:
      "Sinänsä anteeksiannossa ei ole mitään vikaa. Jos ihminen haluaa antaa anteeksi sarjamurhaajille ja raiskaajille, niin siitä vaan. Siinä sitä riittää hommaa! Itse jätän anteeksiantamiset Jumalan tehtäväksi, sillä ei ole minun asiani tuomita ketään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jättäisin piittaamatta pahuuden ilmenemisistä. Ego ilmenee ihmisissä paitsi typeryytenä, myös silkkana pahuutena. Kaikki pahuus ei suinkaan perustu tietämättömyyteen tai viattomuuteen. Ihmisellä on lupa olla paha, jos niin valitsee."

      Minä ymmärrän tämän kommenttisi niin että et ole tutustunut kurssin opettamaan anteeksiantoon. Toisaalta tarviiko sitä tähän kirjoitta kun se on monissa esityksissä hyvin saatavilla

      Edelleen " ....huomaat, itse-sanan käyttö hämärtää helposti ja vie epäilyksen
      tielle...."

      Kursin tekstissä on Todellinen Itse ja itse, siis ISO alkukirjain ja muissakin käsitteissä milloin puhutaan Totuudesta tai pienellä alkukirjaimella jos puhutaan kuvitelmista ja egosta.

      Helpompaa olisi kommunikoida jos sinulla olisi mahdollisuus ottaa oikeita lainauksia kurssista.

      Pahuuden tekemisessä on kysymys että silloinkin ko. henkilö tekee sen minkä silloin kokee ainoaksi mahdollisuudekseen. Et sinä pahuuttasi kirjoita siten kuin kirjoitat, kuten ei kukaan muukaan. Tällä hetkellä vain ei ole muuta tietoa. Eikä se ole mitenkään väärin. Aivan kuten keisari Nero tai hitelr-ynm. tekivät mitä kansa ja senhetkinen maailmantilanne heiltä odotti.

      • en_ymmärrä

        "Pahuuden tekemisessä on kysymys että silloinkin ko. henkilö tekee sen minkä silloin kokee ainoaksi mahdollisuudekseen."

        Ihanko totta. Ian Watkinsilla ei ollut muuta mahdollisuutta, kun hän ryhtyi suunnittelemaan vauvojen raiskaamista? Tekeekö vauvojen raiskaaja sen minkä kokee ainoaksi mahdollisuudekseen?


      • en_ymmärrä kirjoitti:

        "Pahuuden tekemisessä on kysymys että silloinkin ko. henkilö tekee sen minkä silloin kokee ainoaksi mahdollisuudekseen."

        Ihanko totta. Ian Watkinsilla ei ollut muuta mahdollisuutta, kun hän ryhtyi suunnittelemaan vauvojen raiskaamista? Tekeekö vauvojen raiskaaja sen minkä kokee ainoaksi mahdollisuudekseen?

        Kyllä.
        Juuri sillä hetkellä hän ei nähnyt, osannut, voinut tehdä muuta kuin sen minkä teki juuri siksi koska teki. Ei kai kukaan voi tehdä mitään ja siten huomata että tulinpas tehneeksi. Silloinhan keholla pitäisi olla oma tahto. Näin en kuitenkaan ole kuullut kenenkään opettavan
        Ihmismieli on kumma värkki ja juuri mielen käyttöä kurssi minulle opettaa.
        Mieli on eli ajatus on AINA ensin ja sitten on teko, jos on, kunhan mieli niin antaa käskyn


      • en_ymmärrä
        enkelipallo kirjoitti:

        Kyllä.
        Juuri sillä hetkellä hän ei nähnyt, osannut, voinut tehdä muuta kuin sen minkä teki juuri siksi koska teki. Ei kai kukaan voi tehdä mitään ja siten huomata että tulinpas tehneeksi. Silloinhan keholla pitäisi olla oma tahto. Näin en kuitenkaan ole kuullut kenenkään opettavan
        Ihmismieli on kumma värkki ja juuri mielen käyttöä kurssi minulle opettaa.
        Mieli on eli ajatus on AINA ensin ja sitten on teko, jos on, kunhan mieli niin antaa käskyn

        Oukei. Siis Ian Watkinsilla ei ollut mielestäsi muuta mahdollisuutta kuin ryhtyä raiskaamaan vauvoja. Ja siitäkö syystä meidän tulisi antaa se anteeksi? Uskotko että Jumala antaa Ian Watkinsille hänen tekonsa anteeksi?

        Annatko sinä, joka käytät nimimerkkiä Enkelipallo, vilpittömästi ja tosissasi Ian Watkinsille (ja kaikille muillekin rikollisille) anteeksi? Uskotko että Ian Watkins on viaton tai korkeintaan ”erehtynyt”? Ymmärränkö nyt tätä ihmekurssia oikein?


      • en_ymmärrä kirjoitti:

        Oukei. Siis Ian Watkinsilla ei ollut mielestäsi muuta mahdollisuutta kuin ryhtyä raiskaamaan vauvoja. Ja siitäkö syystä meidän tulisi antaa se anteeksi? Uskotko että Jumala antaa Ian Watkinsille hänen tekonsa anteeksi?

        Annatko sinä, joka käytät nimimerkkiä Enkelipallo, vilpittömästi ja tosissasi Ian Watkinsille (ja kaikille muillekin rikollisille) anteeksi? Uskotko että Ian Watkins on viaton tai korkeintaan ”erehtynyt”? Ymmärränkö nyt tätä ihmekurssia oikein?

        Edelleen suosittelen tutustumista IOK.n opettamaan anteeksiantoon. Sillä ei ole eri uskonnollisten suuntausten opettaman anteeksiannon kanssa MITÄÄN tekemistä. Kurssi vain käyttää samaa sanaa jotta sen sanan (anteeksianto) tuottama virheellinen käsitys oikenisi. Sama tarkoitus on muissakin kurssin käyttämissä "samoissa" käsitteissä jotta niissä opittu virheellinen käsitys oikenisi (meillä on Urantia kirja joka toimii aivan omatekemilä käsiteillä joten se ei niinkään oikaise entisiä käsitteitä) Sovitus sanan sisältö on toinen erittäin erilainen kurssin opettamana. Vaikka olisi millainen ateisti tai muu jehova, kaikella kunnioituksella, jokaisella on käsitys anteeksiannosta
        Omasta vilpittömyydestäni olen jäävi sanomaan mitään. Kuitenkin olen tekstimuodossa ymmärtänyt; Kurssi opettaa antamaan anteeksi itselleni omat virheelliset käsitykseni.

        En käsittele jonkun ihmisen tekemiä tekoja, niitä ei saa tekemättömiksi. Menneisyyttä ei pysty tapahtumien osalta muuttamaan. Opettelen muuttamaan käsitykseni menneisyydestä. Siitä oli tuolla aiemmin jo puhetta.
        Watkinsssinin menneisyydestä ei ole mitään käsitystä, kuitenkin hänelläkin on ihmisarvonsa vaikka hänen mielensä teetti hänellä hirmuteon. Minä en ole tuomitsemassa sitä ihmistä, tekoa en hyväksy siis teko on tietenkin tuomittava oikeustoimin käsittelyllä.
        Muuttamalla käsitykseni menneisyydestä luon toisenlaisen tulevaisuuden. Teen tulevaisuudesta uuden erilaisen - antamalla menneisyyteni anteeksi itselleni.
        Se EI tarkoita tekojen tolkuttomuutta, päin vastoin se velvoittaa harkitsemaan AJATUKSIANI koska mikään teko ei synny ilman ajatusta tekemisestä kuten tuolla aiemmin kävi selväksi. Jos sitten syntyy teko kuten tolppakameran kuva, harva se päivä, pyöräilen hyvillä mielin ilman ajokorttia syyllistämättä itseäni koska en aio enää rikkoa sitäkään sääntöä


      • en_ymmärrä
        enkelipallo kirjoitti:

        Edelleen suosittelen tutustumista IOK.n opettamaan anteeksiantoon. Sillä ei ole eri uskonnollisten suuntausten opettaman anteeksiannon kanssa MITÄÄN tekemistä. Kurssi vain käyttää samaa sanaa jotta sen sanan (anteeksianto) tuottama virheellinen käsitys oikenisi. Sama tarkoitus on muissakin kurssin käyttämissä "samoissa" käsitteissä jotta niissä opittu virheellinen käsitys oikenisi (meillä on Urantia kirja joka toimii aivan omatekemilä käsiteillä joten se ei niinkään oikaise entisiä käsitteitä) Sovitus sanan sisältö on toinen erittäin erilainen kurssin opettamana. Vaikka olisi millainen ateisti tai muu jehova, kaikella kunnioituksella, jokaisella on käsitys anteeksiannosta
        Omasta vilpittömyydestäni olen jäävi sanomaan mitään. Kuitenkin olen tekstimuodossa ymmärtänyt; Kurssi opettaa antamaan anteeksi itselleni omat virheelliset käsitykseni.

        En käsittele jonkun ihmisen tekemiä tekoja, niitä ei saa tekemättömiksi. Menneisyyttä ei pysty tapahtumien osalta muuttamaan. Opettelen muuttamaan käsitykseni menneisyydestä. Siitä oli tuolla aiemmin jo puhetta.
        Watkinsssinin menneisyydestä ei ole mitään käsitystä, kuitenkin hänelläkin on ihmisarvonsa vaikka hänen mielensä teetti hänellä hirmuteon. Minä en ole tuomitsemassa sitä ihmistä, tekoa en hyväksy siis teko on tietenkin tuomittava oikeustoimin käsittelyllä.
        Muuttamalla käsitykseni menneisyydestä luon toisenlaisen tulevaisuuden. Teen tulevaisuudesta uuden erilaisen - antamalla menneisyyteni anteeksi itselleni.
        Se EI tarkoita tekojen tolkuttomuutta, päin vastoin se velvoittaa harkitsemaan AJATUKSIANI koska mikään teko ei synny ilman ajatusta tekemisestä kuten tuolla aiemmin kävi selväksi. Jos sitten syntyy teko kuten tolppakameran kuva, harva se päivä, pyöräilen hyvillä mielin ilman ajokorttia syyllistämättä itseäni koska en aio enää rikkoa sitäkään sääntöä

        Et vastannut kysymyksiini. Olivatko ne liian vaikeita?

        Sen sijaan kehotat minua perehtymään IOK:n oppiin sillä ennakko-oletuksella, etten ole jo perehtynyt.

        Väistät kysymykseni ja yrität ohjata minua "perehtymään opetuksiin".

        Oletko sinä sanojesi takana vai et? Onko ajatuksissasi loogisuutta, koherenssia, totuudellisuutta ja tosiasioita? Julistatko liturgiaa jostakin kirjasta vai ymmärrätkö sanoman ja tarkoituksen eli Jumalan luo pääsemisen?

        Kun minä kysyn sinulta, joka kirjoitat nimimerkillä Enkelipallo, henkilökohtaisia kysymyksiä, joihin pitäisi olla helppo vastata vähintään sen verran että 1) kyllä 2 ei 3 ehkä 4 en tiedä 5 en osaa sanoa, niin sinä kirjoitat vastauksena että minun tulisi mennä lukemaan jotakin kirjaa, jonka on kirjoittanut ihan eri ihminen.

        Eihän tuossa sinun käytöksessä ole mitään järkeä. Lisäksi se on loukkaavaa, koska aliarvioit minun älykkyyteni, lukeneisuuteni ja kokeneisuuteni.

        Se anteeksianto jota IOK opettaa on mahdollisesti tuhoisa.

        Jos uskotaan että Jumala antaa kaikki synnit anteeksi, tai ettei niitä syntejä ole alunperinkään olemassa, tai että synnit ovat ihan jees, niin silloin opetetaan että Jumala on synnin suhteen myönteisellä kannalla. Synnin tilalle voimme vaihtaa vaikka sanan rikos. Tämä on harhaoppia.


      • Sarcisson
        en_ymmärrä kirjoitti:

        Et vastannut kysymyksiini. Olivatko ne liian vaikeita?

        Sen sijaan kehotat minua perehtymään IOK:n oppiin sillä ennakko-oletuksella, etten ole jo perehtynyt.

        Väistät kysymykseni ja yrität ohjata minua "perehtymään opetuksiin".

        Oletko sinä sanojesi takana vai et? Onko ajatuksissasi loogisuutta, koherenssia, totuudellisuutta ja tosiasioita? Julistatko liturgiaa jostakin kirjasta vai ymmärrätkö sanoman ja tarkoituksen eli Jumalan luo pääsemisen?

        Kun minä kysyn sinulta, joka kirjoitat nimimerkillä Enkelipallo, henkilökohtaisia kysymyksiä, joihin pitäisi olla helppo vastata vähintään sen verran että 1) kyllä 2 ei 3 ehkä 4 en tiedä 5 en osaa sanoa, niin sinä kirjoitat vastauksena että minun tulisi mennä lukemaan jotakin kirjaa, jonka on kirjoittanut ihan eri ihminen.

        Eihän tuossa sinun käytöksessä ole mitään järkeä. Lisäksi se on loukkaavaa, koska aliarvioit minun älykkyyteni, lukeneisuuteni ja kokeneisuuteni.

        Se anteeksianto jota IOK opettaa on mahdollisesti tuhoisa.

        Jos uskotaan että Jumala antaa kaikki synnit anteeksi, tai ettei niitä syntejä ole alunperinkään olemassa, tai että synnit ovat ihan jees, niin silloin opetetaan että Jumala on synnin suhteen myönteisellä kannalla. Synnin tilalle voimme vaihtaa vaikka sanan rikos. Tämä on harhaoppia.

        Joku IOK:lainen korjaa jos olen väärässä, mutta mielestäni EP hakee nyt toista asiaa vastauksessaan.

        Jos lukee IOK:ta, niin termistö on kristillinen osittain, mutta eri merkityksessä. Jos otetaan synti? IOK:n mukaan synti ei ole varsinainen teko ja sen moraalisuus, kuten kristillisessä perinteessä useimmiten. Synti on IOK:ssa "rakkauden puutetta". Sitä ei nähdä pahuutena eli kristillisen perinteen mukaan jonain, josta pitää rangaista. IOK:n mukaan "kaikki on rakkautta", joten synti nähdään ensisijaisesti erehdyksenä. Se on jotain joka voidaan korjata. Tämä ei tarkoita, että pahalla teolla ei tulisi olla minkäänlaisia seurauksia.

        Tämä liittyy läheisesti anteeksiantoon, jolla on myös IOK:ssa toisenlainen merkitys. Anteeksianto liittyy enemmänkin tämän ketjun illuusion käsitteeseen. IOK:ssa on vahva käsitys siitä, että se maailma minkä näemme, on meidän oman sisäisen maailmamme aiheuttama harhakuva. Me heijastamme omat toiveemme, halumme ja ylipäätään psyykkisen tilamme ulkomaailmaan. Ja pidämme sitä totuutena.

        Koko tuo illuusion luominen on opittava "antamaan anteeksi" eli näkemään illuusion (siis omien toiveiden ja halujen) lävitse. Samalla ihminen luonnollisesti "antaa anteeksi" itselleen, koska hän näkee myös itsensä (ja toiset) sellaisena kuin on. Joka luonnollisesti sitten on se jumalainen puoli. Ja koska jumalainen puoli on se ainoa mikä on todella olemassa, IOK opettaa, että se mitä kutsumme "synniksi" on myös illuusio. Edelleenkään sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että jokin teko jäisi ilman seurauksia.

        Tämä on idän uskontojen tulkinta, se ei pohjaa kristillisyyteen. Filosofisesti kyse on erilaisesta moraalikäsityksestä kuin kristinuskossa. Kristillisyydessä teko erotetaan motiivista ja sen oikea/väärä -arvoa tulkitaan sen mukaan. Idässä teko asetetaan aina kontekstiin ja pohditaan, mikä oli teon taustamotiivi. Miksi ihminen teki sen mitä hän teki? Eli jos esität kysymyksen Watkinsista perustaen sen kristilliseen moraalikäsitykseen ja vaadit vastausta siihen sen lähtökohdista. En usko, että tulet saamaan siihen itseäsi tyydyttävää vastausta. Kysymyksesi on sillä tavoin asetettu, että se hyväksyy vain kristillisen moraalikäsityksen mukaisia vastauksia.

        Se ei tarkoita, että toinen ei kykenisi vastaamaan. Se vain tarkoittaa, että sinun täytyy ensiksi itse ymmärtää hänen lähtökohtansa. Vasta sitten vastauksessa on joko järkeä tai ei.


      • en_ymmärrä kirjoitti:

        Et vastannut kysymyksiini. Olivatko ne liian vaikeita?

        Sen sijaan kehotat minua perehtymään IOK:n oppiin sillä ennakko-oletuksella, etten ole jo perehtynyt.

        Väistät kysymykseni ja yrität ohjata minua "perehtymään opetuksiin".

        Oletko sinä sanojesi takana vai et? Onko ajatuksissasi loogisuutta, koherenssia, totuudellisuutta ja tosiasioita? Julistatko liturgiaa jostakin kirjasta vai ymmärrätkö sanoman ja tarkoituksen eli Jumalan luo pääsemisen?

        Kun minä kysyn sinulta, joka kirjoitat nimimerkillä Enkelipallo, henkilökohtaisia kysymyksiä, joihin pitäisi olla helppo vastata vähintään sen verran että 1) kyllä 2 ei 3 ehkä 4 en tiedä 5 en osaa sanoa, niin sinä kirjoitat vastauksena että minun tulisi mennä lukemaan jotakin kirjaa, jonka on kirjoittanut ihan eri ihminen.

        Eihän tuossa sinun käytöksessä ole mitään järkeä. Lisäksi se on loukkaavaa, koska aliarvioit minun älykkyyteni, lukeneisuuteni ja kokeneisuuteni.

        Se anteeksianto jota IOK opettaa on mahdollisesti tuhoisa.

        Jos uskotaan että Jumala antaa kaikki synnit anteeksi, tai ettei niitä syntejä ole alunperinkään olemassa, tai että synnit ovat ihan jees, niin silloin opetetaan että Jumala on synnin suhteen myönteisellä kannalla. Synnin tilalle voimme vaihtaa vaikka sanan rikos. Tämä on harhaoppia.

        Pyrin olemaan niin kirjaimellinen kuin pystyn.
        Kenenkään motiiveja (ajatuksia) en pysty tietämään, en myöskään Jumalan.
        Teko on ehdottomasti tuomittava.
        Kun kirjoittelemme Ihmeiden oppikurssi nimen alla en koe opettavaisena viittauksia tai pyyntöjä viitteistä siihen. Juuri siksi koska Kurssi ei ole minulle täydellisesti hanskassa kirjoitelen miten itse olen ymmärtänyt. Pidän itsestään selvänä että en pysty tällä hetkellä sen enempään. Kirjansa eli Lähteensä jokainen valitsee itse.
        Kurssissa on tähänkin vastaus. "sanojen kanssa pystyy pyörittelemään loputtomasti" ja "sanat ovat kommunikaation heikoin lenkki" ja "sanat ovat symbolien symboleja"

        Jälleen kerran teko on mitattavissa, rangaistus tai palkkio.
        Henkilö on arvokas. Henkilöä ei mitata vaan teko.
        Esim. lapsi kakkii allensa, häntä ei rangaista vaan pestään. Eräänä päivänä tiedetään hänen hallitsevan tämän toiminnan, jos se edelleen toistuu on ryhdyttävä avunantoon.
        Minusta Sarcisson kirjoittaa varsin ymmärrettävästi.

        Anteeksianto on Kurssin käyttämä ilmaisu ja opettelen suhtautumaan kaikkeen kokemaani sen opin mukaisesti. Siinä ei olisi mitään opittavaa ellei se poikkeaisi kaikesta aiemmin oppimastani.
        Voitte olla varmoja että tiedän erehtyneeni ajatuksissani teistä jokaisesta, tiedostaessani tämän tosiasian annan itselleni anteeksi erehdykseni, jätän tämän virheen Pyhän Hengen hoitoon ja olen kiitollinen lopputuloksesta joka on yhtä varma kuin Jumala.

        en_ymmärrä
        27.5.2015 20:01 Juuri sinä olet erityisen kiitoksen arvoinen kun inspiroit minut tutkimaan omaa ajatteluani, kiittäen enkelipallo


    • Jos kaikki on harhaa, kuten IOK opettaa, miten voidaan tietää mikä ei ole harhaa.

      Harhaa ei ole Rakkaus ja rakkautta on se mikä ei etsi syytä eikä motiivia se ON Joku saattaa päästä lähelle sitä tunnetta ottaessaan oman lapsensa ensi kerran syliinsä. Siinä ei liene odotuksia eikä määräyksiä siinä voi kokea olemisen.
      Perus tunne Rakkaudessa on ilo

      • en_ymmärrä

        Kuvitellaanpa Ian Watkins oma lapsi ensi kerran sylissään. Siinä voi hyvin olla iloa ja positiivisia tunteita. Nimittäin Watkinsilla Watkinsia itseään kohtaan.

        Narsistinen ihminen tuntee kyllä myötätuntoa itseään kohtaan, antaa itselleen kaiken anteeksi, kaiken menneen, unohtaa omat rikoksensa niin pian kuin mahdollista, ja porskuttaa taas etiäpäin. Narsistinen ihminen on myös taitava kertomaan taruja, uskottelemaan ihmisiä, valehtelemaan ja vaikka rakkaudesta puhumaan. Eikä hän usko tehneensä mitään väärää, ei ainakaan myönnä, vaan julistaa omaa syyttömyyttään ja viattomuuttaan. Kiinni jäätyään narsisti voi valehdella olevansa hyvin pahoillaan, jos se edesauttaa hänen omaa asiaansa. Narsisti ei halua että häntä rangaistaan hänen rikoksestaan. Hän haluaa kaikilta anteeksiannon.

        Raiskaajat ovat tyypillisiä narsistitapauksia.


    • jotain_ajatuksia

      en_ymmärrä, Enkelipallon kehoitus tutustumaan IOK:n oppeihin on ihan aiheellinen, koska sinulta on jäänyt ymmärtämättä IOK:n metafyysinen opetus ja se, että IOK:n mukaan kaikki maailmassa on sisäisen ulkoisen ilmentymää. On yksi olento, yksi ego, joka näyttäytyy monena.

      Raiskaajien ja murhaajien tekoja ei ole mitään hyötyä antaa anteeksi perinteisessä mielessä eli huomata ensin virhe ja kuvitella ettei sitä tapahtunut. Sen sijaan IOK:n mukaan tuo tapahtuma tulisi nähdä sisäisen tilan ulkoisena projektiona, jolloin annat anteeksi syyn etkä seurauksen tasolta. Todellinen anteeksianto ei sitten tarkoita sitä, ettei asioille voisi tehdä mitään tällä seurausten tasolla.

      Sarcissonin kirjoitus ylempänä on hyvä ja sekin kannattaa lukea ajatuksella läpi.

      " "Taivas on ikuinen"

      Niinpä. Eikö siellä jouda olemaan sitten kun kuolee?"

      Kuoleman kautta ei pääse Taivaaseen. Vasta sitten kun ihminen on suorittanut omat anteeksiannon läksynsä loppuun SYYN eikä seurauksen tasolla, alitajuinen mieli on vapautunut syyllisyydestä ja jälleensyntymisen kiertokulku lakkaa.

    • Kuten huomaatte kurssin mukaan KAIKKI ei ole harhaa. Siellä kyllä kehotetaan kysymään "mikä merkitys tällä on" Jokainen joutuu koko ajan vastaamaan tuhon kysymykseen minkä merkityksen tälle tai tuolle annan. Valinta tapahtuu joka sekunti. Kurssin tapa opettaa on että ihminen vähitellen huomaa että merkityksen jollekin antaa hän itse. Kukaan koskaan missään ei voi tehdä sitä toisen puolesta. (Jumala ei tapattanut poikaansa ihmisen puolesta, - ihmisen pelastamiseksi)

      Se ei ole harhaa miten suhtaudun ajatuksiini sinusta (jokaisesta) Sillä suhtautumistavallani luon oman "tulevaisuuteni" oman elämäni.

      Suora lainaus:
      Mitään todellista ei voi uhata.
      Mitään epätodellista ei ole olemassa.
      Siinä on Jumalan rauha.

      On siis olemassa Todellisuus ja on olemassa tämä unimaailma ja vain toinen niistä on totta siellä todellisuudessa. Tässä unessa kaikki tuntuu todelta aivan kuin uni tuntuu nukkuessakin todelta kunnes herään.

    • Jokainen antaa itse merkityksen lauseelle
      " kehotus tutustumaan IOK:n oppeihin on ihan aiheellinen"

      Jos kuitenkin kiinnostaa saada tietoa siitä eikö silloin olisi asiallista kuulla sitä itseään - Ihmeiden Oppikurssia.

      Rohkenen anttaa neuvon, lukekaa ensi sieltä kirjan loppupuolelta osa Opettajan käsikirja

    • en_ymmärrä

      Kirjan ovat kirjoittaneet Helen Schucman ja William Thetford. Schucman sairastui sekä fyysisesti että psyykkisesti. Thetford osallistui atomipommin rakentamiseen ja CIA:n aivopesuohjelmiin. Nämä ovat tosiasioita.

      Kirjan opetus on seuraava: Maailma, universumi on harhaa, ja vain Jumala on totta, eikä Jumalalla ole maailman kanssa mitään tekemistä. Edelleen kirja opettaa, ettei pahuutta ole todellisuudessa olemassa, ja ettei havainnoilla ole mitään väliä.

      Loogisesti opetusten seurauksena oppilas opettelee deletoimaan egoaan, mikä sisältää kaiken negatiivisen, raivon, vihan, pettymyksen, ja niin edelleen, ja yhtymään jumaluuteen, tulemaan Jumalaksi.

      Ego on näin ollen Jumalan vihollinen, jolle kirjan opetusten mukaan tulee antaa kaikki anteeksi, koska mikään ego (paha) ei ole ikinä todellisuudessa edes tapahtunut.

      Universumia aina sen alkuräjähdyksestä lähtien pidetään egon aiheuttamana harhana. Näin itse elämästä tulee epätodellista, kun taas ”todellinen elämä” on jossain ihmisen ulottumattomissa niin kauan kuin ihminen on ihminen eikä Jumala. Opetusten mukaan vasta sitten, kun ihminen oivaltaa olevansa Jumala, hän saa vapautuksen pelosta, tuskasta ja piinasta, siis egosta ja sen aiheuttamasta kärsimyksestä.

      Minun mielestäni näissä opetuksissa on osa totta. Hengellisesti ajatellen niissä on osa totuutta. Puutteena on se, että pahuus kielletään, vaikka pahuus pitäisi ymmärtää. Emme pysty poistamaan pahuutta sen enempää maailmasta kuin hengestä, jos me kiistämme sen olemassaolon, uskottelemme itsellemme ettei sitä oikeastaan ole olemassa, suljemme silmämme tosiasioilta.

      Psykopaatti on ihminen, jolta puuttuu moraali. Kaikki me ihmiset olemme jossain määrin psykopaattisuuteen taipuvaisia. Koska olemme ihmisiä, joille on annettu järki ja omatunto, me voimme valita, mitä teemme ja kenelle. Meille on annettu sisäsyntyinen käsitys oikeasta ja väärästä. Vauvojen raiskaaminen on useimmille ihmisille kauhistus, todellinen väärä teko. Se on teko, joka aiheuttaa useimmissa ihmissä suuttumusta ja vihaa. Se ei aiheuta iloa ja onnea, paitsi ihmisessä, joka on psykopaatti. Jos uskomme, että tunne kuten ilo ilmaisee Pyhää Henkeä ja tunne kuten suuttumus ilmaisee egoa, harhaudumme helposti pitämään psykopaattisen egon ilon tunnetta jumalallisena. Vastaavasti kaiken suuttumuksen pitäminen egona johtaa siihen, että moraalinen järkemme, joka tuomitsee esimerkiksi väärän vääräksi, syyllistetään egoksi. Tämä aiheuttaa valtavan sisäisen ristiriidan!

      Pahimmillaan Ihmeiden oppikurssi on ohjannut ihmisiä ajattelemaan, että esimerkiksi raiskauksen tekijä on viaton, kun taas raiskauksen uhri on syypää projisoituaan oman egonsa tekoon. Näin asiat ovat totaalisen päälaellaan! Se on seurausta siitä, kun ajatellaan että maailma ja muut ihmiset ja kaikki ovat pelkkää oman mielen projisointia, harhaa, epätodellista, ja ainoa todellisuus on oma ilo tai autuudentila.

      Emme voi kuitenkaan paljastaa totuutta pelkillä mielentiloilla. Emme tiedä, mitä on 1 1 pelkästään tuntemalla. Ykskytäyks voi aiheuttaa vastauksena kovinkin suurta iloa, mutta ei se silti ole oikea vastaus!

      Meitä ei harhaanjohda pelkästään oma egomme, vaan muidenkin ihmisten egot. Schucmanin ego ilmeni hänen loppuvuosinaan tilana, jota voidaan kuvata psykoottiseksi.

    • en_ymmärrä kirjoittaaa mm.
      31.5.2015 17:42
      "Emme voi kuitenkaan paljastaa totuutta pelkillä mielentiloilla. Emme tiedä, mitä on 1 1 pelkästään tuntemalla. Ykskytäyks voi aiheuttaa vastauksena kovinkin suurta iloa, mutta ei se silti ole oikea vastaus!"


      Juuri näin ja siksi onkin noin 1400 sivua tarvittu jotta suurimmat väärinkäsitykset tulisi oikaistuksi. Suosittelen, ja edelleen tarkkailen kertoisitko jotkin kappaleet joista olet tuollaisiin päätelmiin päätynyt.
      Mieluummin tietenkin Ihmeiden oppikurssin sivuilta olevia asioita.
      Se pitäisi olla jokaiselle selviö ettei tämänhetkisessä maailmassa tapahdu mitään etteikö kansalliset tiedustelu yhtiöt olisi mukana kuvioissa.

    • jotain_ajatuksia

      "Pahimmillaan Ihmeiden oppikurssi on ohjannut ihmisiä ajattelemaan, että esimerkiksi raiskauksen tekijä on viaton, kun taas raiskauksen uhri on syypää projisoituaan oman egonsa tekoon. Näin asiat ovat totaalisen päälaellaan! Se on seurausta siitä, kun ajatellaan että maailma ja muut ihmiset ja kaikki ovat pelkkää oman mielen projisointia, harhaa, epätodellista, ja ainoa todellisuus on oma ilo tai autuudentila."

      Kaikki osapuolet ovat vuoronperään uhreja ja välillä pahantekijöitä. Pahuus ja syyllisyys vain kiertää kehää kunnes se anteeksiannetaan.

      Jos loppujen lopuksi meitä on yksi, joka täällä ilmenee monena, niin kuka tämän kaiken saa aikaiseksi ja aiheuttaa itselleen?

      Ego ja tiedostamaton syyllisyys toimii siten, että mieli alitajuisesti hakee rangaistusta lievittääkseen oletettua Jumalan antamaa rangaistusta. Kun syyllisyys on puhdistettu, ei tarvetta itsensä rankaisemiseen ole.

    • keskustalainen

      En ole puolesta enkä vastaan mieluimmin päinvastoin
      - Paavo Väyrynen opettaa IOK.a

    • en_ymmärrä

      Miten te erotatte Jumalan egosta, toisin sanoen rakkauden pelosta, totuuden valheesta, oikeuden vääryydestä, täydellisyyden epätäydellisyydestä, toden harhasta ja hyvän pahasta? Miten te erotatte Jumalan Itsensä hengen pettureista, demoneista ja Saatanan kööristä?

      Kysyn tätä siksi, että jos unohdetaan ego ja paha täysin, niin eikö silloin luulla kaikkea mahdollista esimerkiksi Hengessä sanottua egottomaksi, Jumalaksi. Ja eikö silloin olla todella helposti harhaanjohdettavissa? Ei nimittäin egolle/Saatanalle ole mikään ongelma valehdella olevansa Jumala, ja todistella sitä ”tosiasiaa” vaikka miten pitkillä ja järkevän kuuloisilla, mutta valheellisilla väittämillä.

      Itse ajattelen sillä lailla, että pahuus on tosiasia. Se on tosiasia niin taivaassa kuin maan päällä, ja tieto tästä tosiasiasta perustuu mittavaan, sekä omaan että muun ihmiskunnan kokemukseen.

      • Sarcisson

        Tuo riippuu täysin siitä, miten ihminen käsittää pahuuden.
        Useinhan pahuus käsitetään kahdella tavalla:
        1) Pahuus on ihmisen sisäsyntyinen ominaisuus. Eli kärjistettynä jokin ihminen tai ryhmä on luonnostaan paha. Pahuus on jotain joka kuuluu heidän olemukseensa.
        2) Pahuus on ulkoinen voima. Tässä näkemyksessä paha (em. paholainen jos pahuus henkilöidään) lurkkii nurkan takana ja on valmis viettelemään joka hetki viattomat syntiin
        Ekassa on erittäin epämiellyttävä piire, joka hyvin näkyy maailmassa. Koko historiamme on täynnä väkivaltaa tiettyjä ryhmiä kohtaan. Ne ovat “hyvien” ihmisten taistelua “pahoja” ihmisiä vastaan. Tämänkaltainen näkemys johtaa väistämättä siihen, että ihmiset, jotka ovat oikealla asialla ja joilla on omasta mielestään muita korkeampi moraali, syyllistyvät lopulta joko sokeaan henkiseen tai fyysiseen väkivaltaan tuota toista ryhmää kohtaan.
        Toisen ongelma on siinä, että se ulkoistaa pahuuden. Siinä on kyse siitä, että ihminen ulkoistaessaan pahuuden samalla kieltäytyy näkemästä itseään sen pahuuden aiheuttajana. Hän ei kykene näkemään toimintaansa tai miettimään sitä. Hän rankaisee itseään heikkoudesta pahuuden edessä, mutta ei korjaa koskaan varsinaista ongelmaa. Se ongelma jatkaa olemassaoloaan ja sitä vastaan tietysti täytyy taistella, mikä johtaa järjettömyyksiin uudestaan. Joko itserankaisun muodossa tai siinä, että ei kyetä näkemään omia tekojaan. Kiistetään ne täysin tai yritetään selittää ne järjettömät teot oikeudenmukaisena taisteluna pahuutta vastaaan.
        Usein nämä kaksi asiaa vielä yhdistetään.
        Kolmas näkemys, jota IOK tulee lähemmäs, on se, että pahuus on jotain mitä ihmiset luovat. Se ei ole ihmisen sisäinen ominaisuus, se ei ole mystinen ulkoinen voima. Se on jotain mitä me teemme toisillemme kun emme ymmärrä mitä me teemme. Tämä on täysin Raamatun mukaista muuten: “Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä tekevät.” IOK lisää siihen soppaan ajatuksen egosta ja hiukan muuta, mutta periaate on siis eri.

        Pahuus on tietysti tosiasia, siitä emme pääse mihinkään. Se onko pahuus muuttumaton asioiden tila ja mistä se oikeastaan johtuu, se on sitten eri kysymys. Fakta on fakta, tulkinta ja johtopäätös voidaan kyseenalaistaa.


    • aikalainen

      Ainoastaan ajaton kuolematon, ja koskaan syntymätön elämä ei ole harhaa.
      Aika ja aine ovat harhaa, sillä ne eivät ole ikuisia.
      On vain yksi elämä, ja mekin olemme osa tuota ajatonta kuolematonta elämää, joka ptää meidät automaattisesti elossa fyysisen elämämme ajan.

      Sielu ego on taas materiasta kehityksen kautta syntynyt ajallinen erillisyys, eikä se ole ikuinen, mutta ei kuole kuolemassa, koska sillä on syyt ja seuraksensa.

      Tuon sielun egon syntymisen takia ihminen jouyui ulos pratiisitilasta jossa hän eli suorassa yhteydessä kaiken lähteeseen

      Samalla kun hänestä tulo ajallinen olento, niin hän joutui myös henkisesti syyn ja seurauksen lain alaiseksi, ja sen seurausta on tämä kärsimysten täyttämä kaaosmainen yhteiskunta.

    • Miten te erotatte Jumalan egosta

      Mielenrauha on yksi selkeä ero.
      Koen suurta rahattomuutta kun tiedän että syvällinen tietoisuus on käyttänyt tuon eron tunnistamiseen noin 1400 sivua ja itse kuvittelen sanovani sen tässä muutamalla sanalla. Siispä luovun tuon PAHAN eli rauhattomuuden teosta itseäni kohtaan ja valitsen rauhan ja ilon että sallin inspiraation ja kirjoittelen muutaman itselleni tärkeän merkin "hyvä/paha" ajatuksesta.
      Jokainen voi lausumastani havaita että kysymyksessä on tietoinen valinta. Kurssin mukaan jokainen hetki on mahdollisuus valita, itse asiassa kurssin mukaan emme pysty olemaan valitsematta. Onko valintani hyvä tai paha, sinä eli jokainen kohtaamani ihminen kertoo olemuksellaan, puheillaan, kirjoituksillaan olenko tehnyt hyvän tai pahan vaikutuksen häneen. Jälleen tuo hänestä saamani vaikutelma (hyvä-paha) on minun tulkintani(valintani) sinun olemuksestasi kirjoituksistasi...
      Kaikki on valintaa joka hetki.
      Ihmisiä tapetaan isänmaan puolesta
      Ihmisiä kidutetaan uskonnon ja mielipiteensä vuoksi,ihonvärin jne....Kumpi heistä on paha vaiko hyvä. Jokainen valitsee itse. Pienemmistä mielipide eroista puhumattakaan.

      Kurssin mukaa ainut tehtävämme tässä ihmisten maailmasa on valita uudelleen. Annan itselleni anteeksi että olen leimanut sinut kuten jokaisen jollakin mielessäni olevalla mielikuvalla ja uskottelen itselleni tietäväni sinusta jotakin. Kurssi opettaa että jokainen on Jumalan poika ja täydellinen Jumalan rakkaus. Siis korkeimmalla tasolla rakaudesta käsin katsottuna. Kukaan ei ole paha.

      Ihmisinä täällä maailmassa tietenkin pahoinpitelemme eniten itseämme (pelkäämällä ja syyllistämällä) ja siinä ohessa jokainen saa osansa yhteisestä pahoinvoinnista kuten nämä hirmuteot ympärillämme osoittavat. Pahoinpitely -niin henkinen kuin fyysisnen osoitetaan kurssissa rakkauden pyynnöksi.

    • Rakkauden pyyntöä on mitä suuremmassa määrin kommentoida tukevasti asiaa josta on muutaman kommentin varaisia tietoja.
      Osaanko matematiikkaa muutaman laskuesimerkin ja helmitaulun avulla. Osaanko psykologiaa ja eri terapiamuotoja muutaman sivukommentin lukemisella.
      Osaako joku Buddhan elämänfilosofian mitenkään sinne päinkään miten hän eli ja opetti.
      Vielä kerran jos Helen sairastui iän myötä eikö se ole melko yleistä näin ihmisen kyseessä ollen. Tekeekö sairaus ihmisen koko siihenastisen elämäntyön sairaaksi tai kyseenalaiseksi. Moniko meistä on kuollut terveenä.
      Yhteenvetona minulla on ainoastaan mahdollisuus pyytää rakkautta itseäni kohtaan. Itseni on hyväksyttävä omakseni minulle Jumalan osoittama rakkaus

    • en_ymmärrä

      On totta että Jumala on ikuinen ja tosi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki muu, esimerkiksi ihminen tai universumi olisivat epätodellisia, vain siksi että ne eivät ole ikuisia.

      Ihmisessä on olemuspuolina sielu, joka on siis Jumalan kipinä, ydin, tosiolemus, sekä ego, joka on kooste kaikesta mahdollisesta niin sanotusti takkiin tarttuneesta. Jokaisella ihmisellä on sekä sielu että ego. Ja on todellakin merkitystä sillä, kumpaa olemuspuolta ihminen tosiasiassa noudattaa, kumman olemuspuolen kehotusta hän toteuttaa.

      Toki se on valinta, mutta ego ei ole tietoinen valitsija. Ego on tietämätön omasta itsestään. Ego on myös sielun vihollinen. Ego on siten valheellinen ja viime kädessä paha. Se ei tunnista itseään, vaan valehtelee olevansa ihminen. Mutta todellinen ihminen asuu hänen sielussaan, siis Jumalassa.

      Jumala on abstrakti henki, johon me emme pääse täysin niin kauan kuin olemme ihmisiä. Ihmisinä voimme pyrkiä, tavoitella kohti absoluuttia, siis Jumalaa, mutta ihmisinä me emme ole absoluutti. Absoluuttinen Hyvä, absoluuttinen Totuus ja absoluuttinen Järki ovat Jumalan ominaisuuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että pahuus ja tietämättömyys ovat siitä poissa. Jumala ei siis sisällä itsensä vastakohtaa. Absoluuttina hyvänä, järkenä ja niin edelleen Jumala ei sisällä pahuutta, järjettömyyttä ja niin edelleen.

      Tämä ei ole pelkkää filosofiaa. Ihmisinä joilla on sielu, me voimme tavoitella Jumalaa. Jumala kuulee rukoukset ja vastaa niihin. Hän kuuli myös Helen Schucmanin pyynnön, ja vastasi siihen. Seurasi ihmeellisiä kokemuksia ja hengen johdatusta. Helen oli kuitenkin melko kokematon kanava. Kaikki hengen kanavat tarkoittavat kenties hyvää. Henkimaailmassa on kuitenkin esteitä, muiden ihmisten egot, niin sanotusti demonit, sekä Saatana, joka on Ego korkealla tasolla. Myös kanavan oma ego tuo aina oman osansa kanavoituihin viesteihin. Yksikään kanava ei ole täydellisen puhdas, vaikka parhaimmat pääsevät yli 90% puhtausasteeseen. Näin ollen myöskään yksikään kirja ei ole täysin puhdasta Jumalan Sanaa. Kirja on vain väline, viesti tai suunnanosoittaja, jonka avulla sielu voi pyrkiä kohoamaan tietoisuudessa yhä korkeammalle, ja kaikkein korkeimmalla on siis Jumala Täydellisyytenä.

      Egon erottaminen Jumalasta on vaikeaa. Egolle itselleen eronteko on mahdotonta. Yksin Jumala pystyy tekemään eron Itsensä ja kaiken muun välille. Yksin Jumala on tietoinen ja tuntee itsensä. Ihmiset ovat yrittäneet etsiä Jumalaa oman mielikuvituksensa ja oppien turvin. Silloin ego luo Jumalan, mikä tietenkin on harhakuva. Egon luomat opit kuten uskonnot vääristävät Jumalan ja väittävät olevansa tie totuus ja elämä. Mutta eivät ne ole. Yksin Jumala pystyy antamaan meille oikean totuuden, ja se tapahtuu suoraan Jumalalta sielulle.

    • "Egon luomat opit kuten uskonnot vääristävät Jumalan ja väittävät olevansa tie totuus ja elämä. Mutta eivät ne ole. Yksin Jumala pystyy antamaan meille oikean totuuden, ja se tapahtuu suoraan Jumalalta sielulle."

      Juuri näin. Meillä ei ole mitään erimielisyyttä tästä.
      Ihminen on peilikuva Jumalasta--- IHMISELLE ei Jumala tarvitse meidän peilejämme.
      Juuri tuon peilikuvan katsominen opettaa minulle miten ymmärrän Ihmeiden Oppikurssin. Toistaiseksi en ole löytänyt selkeämpää opetusta mikä ihminen on ja mikä on hänen tehtävänsä "maailmassa"
      Se EI tarkoita etteikö olisi tuhansia muita polkuja kuten Kurssi itsekin todistaa. Tämä on yksi tapa muiden joukossa. Egolle on ainoa tehtävä kyseenalaistaa jokaisen ihmisen polku ja ainakin kaverin....
      Ihmeiden Oppikurssi tehtävä on sen opettama tapa tehdä anteeksianto ja sen opettama tapa hyväksyä sovitus. Se ei ole sitä minkä raamatusta minä ymmärrän

    • enuskotähän

      Ai, että jokin "syyllisyys" saa aikaan jopa ihmisen sielun, siis kuolemassakaan et vielä vapaudu tästä mistään. "Syyllisyys" saa aikaan sen, että synnyt yhä uudelleen ja uudelleen.

      Jotenkin mun oma "pyhä henki" laittaa vastaan tälle ajattelulle, en vain kykene uskomaan tähän. Tämä on aivan liian vaikeaa, jos asia olisi näin. Nihilistinen ajatus on siis oikein, me emme voi tietää totuutta, olemme tuomittuja tähän kaikkeen.

      En usko tähän Ihmeiden Oppikurssiin, tässä on ristiriitaisia tietoja ja uskomuksia.

      • enuskotähän
        9.6.2015 22:42

        Aivan oikea havainto hyvä uskomaton ystävä Ihmeiden oppikurssi ei TODELAKAAN opeta noin.
        Olet tietämätön kurssin opetuksesta kunnes tutkit sitä muualtakin kuin Suomi24 palstoilta. Tai kyllähän näistäkin saa oikean käsityksen joskus sadan vuoden kuluttua kunhan poimii täältä ne viestit jotka perustuvat kurssin sisältöön.

        Kevyt alkupala Barry Long kirjoitti aikoinaan että minä tiedän totuuden.
        Myös minä tiedän totuuden eikä se ole kovin vaikea vaikka kirjoitin virheellisesti tuolla aiemmin etten tiedä Jumalan ajatusta.
        Kurssin mukaan Jumala on Rakkaus ja ainoastaan rakkaus. Pitäisikö vielä alleviivata että kurssin Jumala on rakkaus.


      • typeräkirja

        Kylläpäs muuten opettaa! Arten ja Pursah kertoivat tämän Gary Renardille.

        Ihmisen sielu lankeaa aina tähän maailmaan jostain "syyllisyydestä", sellaisesta "syyllisyydestä", josta et ole tietoinen edes. Vaikka kuolisit, et pääse pakoon tätä maailmaa, koska alituinen syyllisyys synnyttää sinut aina vaan uudelleen ja uudelleen eloon.

        enkelipallo, et taida ollakaan perehnyt kurssiin kovin hyvin. Oletko muuten aivan sekaisin?


      • typeräkirja
        10.6.2015 11:11

        Jotain vastausta:
        Kiitos että laitat tietolähteesi esille. Voisitko ajatella että on eri kirja Renard "Maailmankaikkeus katoaa" ja sitten tämä Ihmeiden oppikurssi.
        Kurssin loppuosassa on tämä Opettajan käsikirja siellä kappale 24 sivulta 66 kertoo miten kurssin ajattelu menee ns. jälleensyntymistä.

        Jotain_ ajatuksia tuossa jo toi esille.
        lainaan
        "Kokemuksen tasolla jälleensyntyminen kuitenkin on olemassa"

        Juuri näin.Täällä kehojen maailmassa joillekin saattaa olla vapauttavaa ajatella että "jotakin syntyy uudelleen"
        Korkeimmalla eli Jumalan maailmassa / hengen tasolla kuitenkaan mitään jälleensynny. Mieli vain luopuu kehosta ja "menee lepäämään" tullakseen hetken levättyään katsomaan josko tällä kertaa valitsisin oikein.

        Aivan levollisin mielin voit valita että minä olen sekaisin.


    • jotain_ajatuksia

      Kurssin sivuilla ei suoranaisesti oteta kantaa jälleensyntymiseen, jotta se ei häiritsisi niitä, jotka kokevat ajatuksen vieraaksi.

      Kurssissa sanotaan, ettei oppilaan välttämättä tarvitse tietää muuta kuin sen, ettei syntymä ollut alku eikä kuolema ole loppu. Jälleensyntymästä puhutaan Opettajan Käsikirjassa, jossa viitataan siihen siten, ettei se perimmäisessä mielessä ole totta, koska mieli ei oikeastaan koskaan mene kehoon vaan käyttää kehoa.

      Kokemuksen tasolla jälleensyntyminen kuitenkin on olemassa ja Renardin kirjoissa asiasta puhutaan niin kuin tässä ketjussa on jo aiemminkin kirjoitettu. Kehon kuolema ei siis ratkaise mitään eikä kehon kuollessa pääse takaisin kotiin, koska herääminen on mielen valinta, eikä tapahtumat tällä tasolla vaikuta alitajuiseen mieleen, vaan ne heijastuvat sieltä.

      Tarvitaan siis halukkuutta oppia ja tunnustaa, ettei itse tiedä. Alussa riittää pieni halukkuus ja silloin meitä aletaan opettaa ja johdattaa. Meille vastataan kyllä ja vastaus tulee aina sellaisessa muodossa minkä olemme sillä hetkellä valmiita hyväksymään.

      • typeräkirjaa

        Miksi sitten Renardin kirjassa, kun Arten ja Pursah antavat "maistiaisia" Renardin edellisistä elämistä, keskitytään vain kosmisesti paikallisella tasolla näihin uudelleensyntymiin?

        Hindulaisuuden Bhakti-Joga -opissa kerrotaan, että uudelleensyntymä koskee koko universumia. Saatat syntyä ihan erilaisesten luonnonlakien planeetalle, miksi sitten Renardille kerrotut uudelleensyntymät ovat kaikki niin kovin paikallisia?

        Tämä ei mene minun päähäni, miten ylipäätään voit muistaa edellisen elämäsi "kehityksen" kun et voi muistaa edellisestä elämästäsi yhtään mitään!?!

        Kyllä tämä on vaikeaa, niin vaikeaa, että ei vaikeampaa voi olla. Ja kaikki lähti vain siitä yhdestä hassusta ajatuksesta, jolle jumala ei muka muistanut hymyillä.

        En voi sulattaa tätä.


      • Renard tietenkin kirjoittaa omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan ja vastaa niistä.
        Muistaminen sinänsä on hyvin henkilökohtainen juttu kuten mieli. On tosiaan vaikea ymmärtää ihmelapsia jotka jopa 4-vuotiaina hallitsevat ilmiömäisesti jonkin taidon, samoin Brasilian ihmeparantajat, Nikolai Tesla oli aikaansa edellä ja joutui siitä kärsimään. Näille riittää pilkkaajia aivan tolkuttomasti. Minä en voi ymmärtää miksi on pakonomainen tarve pilkata asiaa josta ei mitään muuta tiedä kuin pilkan (en tarkoita sinua) Kurssi antaa siihen vastauksen. On ihmisiä joiden itsetunto on niin heikko että vai kiusanteko tutuu riittävän terävältä ilmaisemaan omaa tuskaa.
        Tekstiosa sivulla 50 on luku Auktoriteettongelma

        Kun koet vaikeutta kysymyksiesi kanssa olemme samassa veneessä. Kurssi vastaa monin eri tavoin miksi koen vaikeuksia jatkuvasti. Lopulta viimesillä sivuilla paljastetaan että tämä kaikki on vasta alku ikuiselle laajentamisen matkalle. Olet kiitettävästi laajentanut monin tavoin jokaiselle tuttuja kysymyksiä.


    • jatkuvaharjoitus

      Alkuperäisessä viestissä kysyttiin, mistä tietää, mikä ei ole harhaa? Omalla kohdallani tämän eron on osoittanut ilmestys. Sen jälkeen on täysin selvää, mikä on harhaa ja mikä ei. Asiasta ei voi erehtyä. Kun kurssia harjoittaa omassa elämässään, kokemus ihmisenä elämisestä vähenee ja kokemus Henkenä elämisestä kasvaa. Nämä kokemuksen ovat päällekkäisiä, vaan eivät samanaikaisia. Hengestä käsin maailmaa katsoessa on täysin selvää, että se on harhaa. Ei se tunnu uskolta, mielikuvitukselta tai toiveajattelulta. Tuntemus maailman "harhakuvamaisuudesta" on yhtä todellinen kuin täysin egon pauloissa olevalle ihmiselle kokemus ihmisenä olemisesta. Ei muuta kun rupeat soveltamaan käytäntöön noita IOK-harjoituksia niin kohta sinun ei tarvitse esittää enää kysymyksiä. Jumala/Henki itse on ainoa Vastaus sen tähden, että Jumalassa/Hengessä ollaan sellaisessa mielentilassa, jossa kysymyksiä ei esiinny. Egosta käsin katsottaessa tämä tuntuu kummalliselta, mutta Hengessä täysin luonnolliselta.

      • kunhankysynnn

        Miten esimerkiksi kehitysvammainen ihminen voi koskaan päästä käsiksi tähän mihinkään? Ai vaaditaan jatkuva, kaiken inhimillisyyden ylittävä jatkuva harjoitus, että ihminen voisi pelastua tältä helvetiltä, johon hän ei ole millään muodoin edes osasyyllinen. Miksi minun pyhähenkeni antaa varoittavan signaalin?


      • kunhanvastailen

        Kun tiedät todella että et ole tähän helvettiin mitenkään edes osasyyllinen aivan Kuten kurssi opettaa olet sisäistänyt eli oppinut juuri KOKO kurssin opetuksen.
        Juuri siitä lähti koko keskustelu. Tämä ON unta - harhaa - Kurssi kertoo miten on mahdollista muuttaa ajatuksesa ja todeta että näin on


    • Ai vaaditaan jatkuva, kaiken inhimillisyyden ylittävä jatkuva harjoitus, että ihminen voisi pelastua tältä helvetiltä.
      Kyllä, juuri niin. Kurssi käyttää siitä nimeä anteeksianto. Se on jatkuvaa koska kaikki tässä maailmassa todistaa --syö tai tule syödyksi--! Kasvit eläimet ja ylinnä ihmiset, joka hetki armoton kilpailu ruoasta, vallasta, rahasta. Ihanteena kasainvälinen kilpailukyky jolloin jätetään sanomatta että toiselle sijalle päässeitä kalastajat haalivat Välimerestä tai jonkun tehtaan romahtaneista raunioista.
      Maailma on paras paikka tämän totuuden havaitsemiseksi. Toimet sen hylkäämiseksi on esitetty Kurssissa

      • en_ymmärrä

        "kaikki tässä maailmassa todistaa --syö tai tule syödyksi--!"

        Tämä ei pidä paikkaansa. Sekä eläimillä että ihmisillä voidaan havaita paljon sellaista toimintaa, joka on epäitsekästä, toisia huomioon ottavaa, ja näin ollen voidaan sanoa, rakastavaa.

        Jos sanotaan kaikki, niin sillä myös pitäisi tarkoittaa että "kaikki". Jos ei tarkoiteta "kaikki", tulisi käyttää asianmukaisempaa ilmausta, esimerkiksi "jotkut", "useimmat", "monet", "harvat" jne.


      • Kyllä toki. en_ymmärrä - sinulta hyvä ja tärkeä korjaus. On anteeksiantoa ja rakkautta ja eläintenkin kesken käsittämättömän upeata yhteisöllisyyttä. Siitä tulemmekin juuri että kaikki ei ole harhaa on myös ykseyttä.
        Jokainen joutuu valitsemaan minkä ottaa milläkin tavoin.


    • en_ymmärrä

      Ihmeiden oppikurssi on vaikeaselkoinen ja sekava. Siinä vuorottelee sinun ylistyksesi Jumalan Poikana, Jumalana, kaikkena hyvänä, ja sinun syyttämisesi kaikesta pahasta, maailmasta, maailmankaikkeudesta ja sen historiasta aina alkuräjähdyksestä lähtien.

      Kurssi opettaa, että kaikki paha mitä vain voit havaita, johtuu sinun omista ajatuksistasi.

      Tässä luodaan kertakaikkinen, perustava syyllisyys.

      Perisynti on toki juutalaisuudessa ja kristinuskossa iskostettu uskovaisiin. Ihmeiden oppikurssi jatkaa vain samalla linjalla. Se tosin syyllistää ihmisen entistäkin pahemmin, koko maailmasta ihmisyksilöä syyttäen.

      Kuten muutkin uskonnot, IOK luotuaan ensin syyllisyyden lupaa siitä vapautuksen. Kunhan vain uskot kuten kirja opettaa, kunhan vain opit ajattelemaan oikein, kunhan sitä ja tätä, niin pääset vapaaksi. Vapautus on kirjassa yhtä kuin pako maailmasta. Ihmeiden oppikurssi on perustavalla tavalla eskapistinen.

      Syyllisyys uskotellaan siis ihmiselle johtuvaksi hänen ajatuksistaan. Kaikki kärsimys ja tuska, kaikki suru ja murhe, kaikki kipu sairaus ja kuolema, kaikki maailman pahuus, johtuu vain sinun ajatuksistasi, kirja uskottelee. Tällainen uskomus on omiaan tekemään ihmisestä mielisairaan, kun hän syyttää omia ajatuksiaan kaikesta minkä hänen aistinsa vain havaitsevat.

      Kirjassa on ristiriitoja. Käsitteet ovat epäselviä ja hämäriä, milloin missäkin tarkoituksessa. Päätelmissä ei ole johdonmukaisuutta. Kirjassa esitetyt antonyymit eivät pidä paikkaansa. Esimerkiksi ”koska Minä olen todellinen, maailma on epätodellinen” (looginen virhepäätelmä), ”totuus haluaa antaa sinulle onnea, sillä se on sen tarkoitus” (toinen looginen virhepäätelmä), ”tämä osoittaa että aika on illuusio” (looginen virhepäätelmä), ”ainoastaan ilo on totuus”, ja niin edelleen. Totuuden vastakohta on ensinnäkin valhe, ei suinkaan pelko, kuten kirjassa väitetään. Totuuden synonyymi ei ole ilo. Hatarasti perusteltua uskomusta tarjotaan uskomuksen perään. Niitä tarpeeksi toistamalla pyritään aivopesemään lukija kirjan tarjoamaan oppiin.

      Totuutena oppi tarjoaa sitä, että todellisuus ei ole todellinen. Kirjan mukaan vain koko todellisuuden ulkopuolella oleva tuonpuoleinen (Jumala) on todellinen. Tämä näkemys tekee Jumalasta saavuttamattoman, ulkopuolisen, ihmiselle vieraan. Se ei käsittääkseni ole ihmisen mielenterveyden kannalta mitenkään hyvä ajatus.

    • acimlai-nen

      en_ymmärrä: "Kurssi opettaa, että kaikki paha mitä vain voit havaita, johtuu sinun omista ajatuksistasi.

      Tässä luodaan kertakaikkinen, perustava syyllisyys. "

      No kyllä kurssin tarkoitus on auttaa pääsemään pois syyllisyydestä eikä lisätä sitä. Silloin kun pahaa havaitaan niin syyllisyys on JO luotu (luotu on oikeastaan väärä sana tässä) mutta projisoitu ulkonaiseen maailmaan. Syyllisyyden vetäminen takaisin ulkomaailmasta ja oman vastuun tunnustaminen on ensimmäinen mutta ei vielä riittävä askel tilanteen korjaamiseksi. Syyllisyys ei ole todellista, ei oma eikä toisten. SYYLLISYYTEEN USKOMINEN on se varsinainen ongelma.

      Kristinusko sen sijaan pitää syntiä ja syyllisyyttä todellisena ja joka kerta kun se väittää että synti tarvitsi sovittaa se itse asiassa vahvistaakin syyllisyyden todellisuutta.

      Mitä tulee väitteeseesi kurssin eskapistisuudesta niin suosittelen että luet Kenneth/Gloria Wapnickin vastauksen eräälle asiasta kysyneelle.
      Question/answer #836
      http://facimoutreach.org/qa/questions/questions162.htm#Q836

      • en_ymmärrä

        Kurssi on herättänyt hyvin paljon, satoja kysymyksiä, ellei tuhansia. Kysymyksiin vastaavat Wapnickit, jotka jostain syystä ovat ottaneet papin aseman tässä uskonnossa. On myös syntynyt lukuisia ryhmiä, joissa esiintyvät auktoriteetit antavat omia vastauksiaan ja tulkintojaan.

        Auktoriteetti on aina oikeassa. Auktoriteetti kiistää olevansa väärässä. Auktoriteetti selittää ja selittää, jankuttaa jankuttamasta päästyään, kunnes uskoo että nyt on asia mennyt perille, tai ainakin kysymykset ovat vaienneet.

        Itsereflektio on ihmisille luontaista. Ainoastaan psykopaatit eivät kykene itsereflektioon. Mitä pahemmasta narsistista on kyse, sitä vaikeampaa hänelle on itsereflektoida.

        Itsereflektio ei psykologisena käsitteenä sisällä minkäänlaista syyllistystä. Eikä se tarvitse tuekseen mitään uskomusta, että jokin asia ei ole todellinen.


      • en_ymmärrä

        Syyllisyys tuotetaan IOK:ssa alituiseen toistetuilla väittämillä. Yksi perusväittämistä on se, että sinun ajatuksesi, vain sinun ajatuksesi, luovat tämän harhamaailman. Luovu siis ajatuksistasi, niin maailma pelastuu. Älä tee mitään muuta.

        Ihminen joka lukee aamulla sanomalehden, huomaa ensi töikseen epäonnistuneensa taas.

        Joten takaisin lukemaan Ihmeiden oppikurssista, että mitä voisi tehdä paremmin. Mutta vaikka kuinka meditoisi annetuilla ohjeilla ja hokisi itselleen olevansa synnitön ja täydellinen, ei sanomalehti muuksi muutu, vai muuttuuko.

        Harjoituksissa opetetaan olemaan näkemättä pahaa. Jos näkee pahaa, se on kurssin mukaan osoitusta itsepetoksesta, siis että ego se siinä vain pahaa katselee, koska ego on sen alun perinkin luonut. Sinun egosi, kirja uskottelee.

        Viime kädessä kirja syyllistää ihmisyksilölukijansa ihan kaikesta pahasta, mitä ikinä on maailmanhistoriassa tapahtunut. Mitä muut ihmiset ovat tehneet.

        Koska kurssin mukaanhan se kaikki on seurausta ainoastaan minun väärästä ajattelusta, väärästä havainnoinnista ja väärästä uskomuksesta. Ihminen ei voi muuta kuin syyttää itseään kaikesta.

        Kirja tarjoaa toki tästä syyllisyydestä vapautuksen sitten. Toista kirjan perässä. Toista uudelleen ja uudelleen, toista 5, 10 tai 15 minuuttia. Tee sitä joka päivä.

        Syyllisyys tuotetaan, ja minun havaintoni Ihmeiden oppikurssi -kirjasta on se, että siinä tuotetaan ihmiselle syyllisyyttä.


      • en_ymmärrä

        Voisin edellistä kommenttia tarkentaa siltä osin, että mielestäni IOK:n opissa tuotetaan syyttömille syyllisyyttä.

        Psykologiassa käsite projisointi tarkoittaa sitä, että ihminen ei näe todellisuutta sellaisena kuin se on, todellisuutena, vaan sellaisena, kuin hänen mielikuvansa siitä todellisuudesta on. Projisointi tarkoittaa siten valhekuvaa, jonka ihminen luo itse. Se ei kiistä todellisuuden olemassaoloa sinänsä. Päinvastoin, psykologiassa tämä käsite viittaa siihen, että me itsereflektion avulla, siis ajattelun ja harkinnan avulla, pystymme näkemään sen, mikä on todellisuutta ja mikä on sitten eriasteista ”harhaa”, värittynyttä tulkintaa.

        Esimerkiksi onnettomuustutkinnoissa silminnäkijät kertovat hieman värittyneitä ja omalaatuisia versioita tapahtuneesta, he kertovat projisointejaan. Itse onnettomuus on kuitenkin kiistatta tapahtunut, ja ammattilaisten asiana on selvittää totuus sieltä projisointien, tarinoiden kautta. Onnettomuus on tällöin tapahtunut tosiasia, ja eri näkökulmista tapahtunutta tarkastelleiden kertomusten avulla, sekä yksinkertaisesti myös kiinnittämällä huomiota kaikkeen muuhun asiaanliittyvään evidenssiin (tekninen tutkinta ym.), ammattilainen ja kokenut tutkija voi selvittää, mitä oikeasti tapahtui.

        Totuuden selvittäminen on ihmisillä sellaista.

        Ihmeiden oppikurssi sen sijaan kiistää ensinnäkin mitään onnettomuutta tapahtuneen. Sen jälkeen jokainen menee itseensä, meditoi ja yrittää päästä selville Pyhän Hengen johdatuksesta. Kukaan ei tee asialle mitään. Onhan tämä harhamaailma pelkkää harhaa, jolla ei ole mitään merkitystä. Ja jos sattuikin näkemään jotain ikävää, niin vika on vain omissa harhautuneissa havainnoissa, omassa egoajattelussa, omassa tuomitsevassa kriittisessä näkemisessä, joten IOK:n opiskelija pyrkii muuttamaan itsensä, muuttamaan perspektiivinsä ja muuttamaan havaintonsa. Sitä paitsi kaikki aistithan valehtelevat, ne ovat egotietoisuudessaan järjettömiä.

        Surkeita todistajia nuo IOK:n opiskelijat. Ainakin tässä minun karikatyyrissäni.

        ”Syyllisyys ei ole todellista, ei oma eikä toisten. SYYLLISYYTEEN USKOMINEN on se varsinainen ongelma.”

        No kyllä se syyllisyys aika todellista on esimerkiksi siinä tapauksessa, kun autoilija tuli kolmion takaa eteen.


      • yritänvastata
        en_ymmärrä kirjoitti:

        Voisin edellistä kommenttia tarkentaa siltä osin, että mielestäni IOK:n opissa tuotetaan syyttömille syyllisyyttä.

        Psykologiassa käsite projisointi tarkoittaa sitä, että ihminen ei näe todellisuutta sellaisena kuin se on, todellisuutena, vaan sellaisena, kuin hänen mielikuvansa siitä todellisuudesta on. Projisointi tarkoittaa siten valhekuvaa, jonka ihminen luo itse. Se ei kiistä todellisuuden olemassaoloa sinänsä. Päinvastoin, psykologiassa tämä käsite viittaa siihen, että me itsereflektion avulla, siis ajattelun ja harkinnan avulla, pystymme näkemään sen, mikä on todellisuutta ja mikä on sitten eriasteista ”harhaa”, värittynyttä tulkintaa.

        Esimerkiksi onnettomuustutkinnoissa silminnäkijät kertovat hieman värittyneitä ja omalaatuisia versioita tapahtuneesta, he kertovat projisointejaan. Itse onnettomuus on kuitenkin kiistatta tapahtunut, ja ammattilaisten asiana on selvittää totuus sieltä projisointien, tarinoiden kautta. Onnettomuus on tällöin tapahtunut tosiasia, ja eri näkökulmista tapahtunutta tarkastelleiden kertomusten avulla, sekä yksinkertaisesti myös kiinnittämällä huomiota kaikkeen muuhun asiaanliittyvään evidenssiin (tekninen tutkinta ym.), ammattilainen ja kokenut tutkija voi selvittää, mitä oikeasti tapahtui.

        Totuuden selvittäminen on ihmisillä sellaista.

        Ihmeiden oppikurssi sen sijaan kiistää ensinnäkin mitään onnettomuutta tapahtuneen. Sen jälkeen jokainen menee itseensä, meditoi ja yrittää päästä selville Pyhän Hengen johdatuksesta. Kukaan ei tee asialle mitään. Onhan tämä harhamaailma pelkkää harhaa, jolla ei ole mitään merkitystä. Ja jos sattuikin näkemään jotain ikävää, niin vika on vain omissa harhautuneissa havainnoissa, omassa egoajattelussa, omassa tuomitsevassa kriittisessä näkemisessä, joten IOK:n opiskelija pyrkii muuttamaan itsensä, muuttamaan perspektiivinsä ja muuttamaan havaintonsa. Sitä paitsi kaikki aistithan valehtelevat, ne ovat egotietoisuudessaan järjettömiä.

        Surkeita todistajia nuo IOK:n opiskelijat. Ainakin tässä minun karikatyyrissäni.

        ”Syyllisyys ei ole todellista, ei oma eikä toisten. SYYLLISYYTEEN USKOMINEN on se varsinainen ongelma.”

        No kyllä se syyllisyys aika todellista on esimerkiksi siinä tapauksessa, kun autoilija tuli kolmion takaa eteen.

        Mun mielestä tässä on nyt samoja juttuja sulla kyseessä kuin minullakin aluksi nousi pintaan. Epäilyksiä, epäilyksien perään. Vastaan vain yleisesti kaikkiin näihin ylläoleviin viesteihisi. Sinulla menee "tasot" sekaisin. Ei se syyllisyys esiinny tässä maailmassa näin kuin kerrot, missään onnettomuuksissa tai vastaavissa. Se, että niitä tapahtuu on vain osa tätä "taso-2":a eli tätä helvettiä minkä joudumme tässä ajassa käymään läpi, se mikä on se avain on, että opit suhtautumaan näihin kaikkiin onnettomuuksiin MIELEN tasolla (tasolla 1), annat tavallaan mennä.. annat anteeksi. Sanat ovat vain sanoja, mutta tarkoitan, että et takerru ja "usko".

        Todella vaikea selittää, mutta ymmärrän sen paremmin omassa päässäni :)


    • jotain_ajatuksia

      Syyllisyys on projisoitu maailmaan kokonaan tiedostamattomasta mielen osasta (tukahduttamista seuraa projisointi, koska tukahdetun asian täytyy mennä johonkin). Se on egon temppu, syyllisyys ei ole omaa vikaasi, koska se on projisoitu muualle, vaikka se oikeasti on lähtöisin omasta mielestäsi. Siksi annat anteeksi vain ja ainoastaan itsellesi.

      Syyllisyys, jonka tekemättömäksi tekemiseen IOK siis tähtää, on ALITAJUISESSA eikä tiedostetussa mielessä.

      Syyllisyys on saanut tässä maailmassa monenlaisia muotoja ja esiintyy ristiriitoina ihmisten välisissä suhteissa, sotina, sairauksina, puutteena ja kuolemana. Kurssin mukaan Jumala ei ole vastuussa tästä maailmasta eikä siis pahuudesta vaan siitä on vastuussa Jumalan Poika joka siis projisoi maailman ihmisineen. Olemme kaikki osa poikakuntaa joka yhtenä on Jumalan Poika.

      IOK:ssa ei ole kyse mistään mantroista tai tyhjänpäiväisestä uskottelusta, vaan siitä, että annetaan asiat mielen oikean osan eli Pyhän Hengen tulkittavaksi egon sijasta. Se on irtipäästämistä, vapauttamista.

      "Harjoituksissa opetetaan olemaan näkemättä pahaa. Jos näkee pahaa, se on kurssin mukaan osoitusta itsepetoksesta, siis että ego se siinä vain pahaa katselee, koska ego on sen alun perinkin luonut. Sinun egosi, kirja uskottelee. "

      Ei, vaan harjoitusten tarkoitus on juuri katsella pahuutta yhdessä Pyhän Hengen kanssa ja päästää siitä irti. Mieli uskoo pahuuden olemassaoloon eikä siitä vapauduta uskottelemalla ettei sitä ole vaikka samaan aikaan alitajuinen mieli siihen uskoo. Sehän on kieltämistä, välttelyä. IOK:n mukaan todellisuudessa pahuutta ei ole, mutta usko pahuuden olemassaoloon kylläkin on ja juuri usko siihen näyttää saaneen sen aikaan.

      • en_ymmärrä

        Usko pahuuden olemassaoloon on saanut pahuuden aikaan?

        Ei, vaan pahuuden harjoittaja on saanut pahuuden aikaan. Ei siinä uskolla mitään tekoa ole. On aivan yhdentekevää, mitä onnettomuuspaikan todistajat uskovat. On myös aivan yhdentekevää, mitä minä uskon. Ei se tätä maailmaa muuksi muuta, sinällään.

        Itse en usko olevani yhtä muiden kanssa, en siten että yhtä ja samaa, en siten että samalla tavoin vastuussa. En usko olevani myöskään Jumalan Poika. Pidän koko oppikurssin maailmankuvaa ihmeellisenä, kun siitä on poistettu naissukupuoli kokonaan.

        Todellakin IOK:n mukaan todellisuudessa ei ole pahuutta. Mutta tosiasiassa todellisuudessa on pahuus. Pahuus on paitsi ihmisissä, ihmisten teoissa, myös henkitodellisuudessa. Mitä IOK:n opiskelija oikein osaa tehdä sellaisessa tilanteessa, kun itse Pimeyden Ruhtinas häntä lähestyy iloisesti mairitellen?


      • jotain_ajatuksia
        en_ymmärrä kirjoitti:

        Usko pahuuden olemassaoloon on saanut pahuuden aikaan?

        Ei, vaan pahuuden harjoittaja on saanut pahuuden aikaan. Ei siinä uskolla mitään tekoa ole. On aivan yhdentekevää, mitä onnettomuuspaikan todistajat uskovat. On myös aivan yhdentekevää, mitä minä uskon. Ei se tätä maailmaa muuksi muuta, sinällään.

        Itse en usko olevani yhtä muiden kanssa, en siten että yhtä ja samaa, en siten että samalla tavoin vastuussa. En usko olevani myöskään Jumalan Poika. Pidän koko oppikurssin maailmankuvaa ihmeellisenä, kun siitä on poistettu naissukupuoli kokonaan.

        Todellakin IOK:n mukaan todellisuudessa ei ole pahuutta. Mutta tosiasiassa todellisuudessa on pahuus. Pahuus on paitsi ihmisissä, ihmisten teoissa, myös henkitodellisuudessa. Mitä IOK:n opiskelija oikein osaa tehdä sellaisessa tilanteessa, kun itse Pimeyden Ruhtinas häntä lähestyy iloisesti mairitellen?

        "Pidän koko oppikurssin maailmankuvaa ihmeellisenä, kun siitä on poistettu naissukupuoli kokonaan. "

        IOK:ssa käytetään raamatullista terminologiaa ja siksi "Jumalan Poika" ja "veljet". Ihan hyvin voi ajatella myös siskot, jos niin haluaa.


      • en_ymmärrä

        Terminologia ei niinkään ole raamatusta, kuin se on Christian Science -tyyppisistä lahkoista. Myös IOK:n oppi tulee suuresti Christian Sciencesta. Helen Schucmanin äiti harjoitti teosofiaa, Christian Sciencea ja muita amerikkalaisia New Thought -liikkeitä, ja epäilemättä hän muokkasi Helenin ajatuksia niihin suuntiin.

        Christian Science käyttää nimitystä ”poikakunta”, ja oppiin kuuluu ajatus, että sairaudet ovat illuusio, harhaa. Näinpä lääketiedettä ei käytetä, vaan uskotaan että oikein rukoilemalla sairaus paranee. Kirkkoa on syytetty esimerkiksi lasten hoidon laiminlyönneistä ja tapoista.

        Kun tietää Helen Schucmanin saamat vaikutteet, on helppo nähdä, kuinka hänen alitajuntansa tuotti IOK-tekstin. Ei siinä käsittääkseni Jeesusta henkenä tarvittu, vaan Helenin oma tajunta tuotti kaiken materiaalin. Kenties Thetfordilla oli toisena tekstin tuottajana myös osuutensa asiaan. Psykologian, uskonnon ja aivopesun yhdistelmä kahden asiantuntijan tekemänä. Kenties myös asianomaisten omaksi hämmästykseksi.


      • jotain_ajatuksia
        en_ymmärrä kirjoitti:

        Terminologia ei niinkään ole raamatusta, kuin se on Christian Science -tyyppisistä lahkoista. Myös IOK:n oppi tulee suuresti Christian Sciencesta. Helen Schucmanin äiti harjoitti teosofiaa, Christian Sciencea ja muita amerikkalaisia New Thought -liikkeitä, ja epäilemättä hän muokkasi Helenin ajatuksia niihin suuntiin.

        Christian Science käyttää nimitystä ”poikakunta”, ja oppiin kuuluu ajatus, että sairaudet ovat illuusio, harhaa. Näinpä lääketiedettä ei käytetä, vaan uskotaan että oikein rukoilemalla sairaus paranee. Kirkkoa on syytetty esimerkiksi lasten hoidon laiminlyönneistä ja tapoista.

        Kun tietää Helen Schucmanin saamat vaikutteet, on helppo nähdä, kuinka hänen alitajuntansa tuotti IOK-tekstin. Ei siinä käsittääkseni Jeesusta henkenä tarvittu, vaan Helenin oma tajunta tuotti kaiken materiaalin. Kenties Thetfordilla oli toisena tekstin tuottajana myös osuutensa asiaan. Psykologian, uskonnon ja aivopesun yhdistelmä kahden asiantuntijan tekemänä. Kenties myös asianomaisten omaksi hämmästykseksi.

        IOK oli vastaus Helenin ja Billin työyhteisön jatkuvaan riitatilanteeseen. He kyllästyivät ja ajattelivat, että täytyy olla olemassa jokin toinen tapa.

        IOK on tämä toinen tapa tarkastella asioita, enkä voi mitenkään uskoa, että jonkun yksittäisen ihmisen alitajunta pystyisi tuosta noin vaan tuottamaan yhtenäisen ja loogisen yli tuhatsivuisen kirjan harjoituksineen ja selvennöksineen... Se on täysin mahdotonta.

        Christian Science ei ole samaa opetusta IOK:n kanssa, vaikkakin siinä on oppina se, ettei sama lähde voi antaa suolaista ja makeaa (hyvää / pahaa). Se pitää silti kumpaakin lähdettä todellisena.

        IOK menee paljon pidemmälle opetuksessaan, jonka mukaan vain toinen niistä on totta ja toinen oikaistavissa oleva virhetulkinta (oikaistavissa oleva = sovituksen mahdollisuus).


      • Christian Science käyttää nimitystä ”poikakunta”, ja oppiin kuuluu ajatus, että sairaudet ovat illuusio, harhaa. Näinpä lääketiedettä ei käytetä,

        Ihmeiden oppikurssissa on lause ulkomuistista " Kaikki keinot pelon vähentämiseksi on käytettävissä."
        Tässä tarkoitetaan kaikkea mahdollista kuten lääketiedettä ja lääkkeitä kehon parantamiseksi. Keho paranee kun mieli uskoo saaneensa apua. Siis tarkoitus tässäkin on mielen parantaminen pois peloista jolloin seurauksena on kehon paraneminen.


      • en_ymmärrä
        jotain_ajatuksia kirjoitti:

        IOK oli vastaus Helenin ja Billin työyhteisön jatkuvaan riitatilanteeseen. He kyllästyivät ja ajattelivat, että täytyy olla olemassa jokin toinen tapa.

        IOK on tämä toinen tapa tarkastella asioita, enkä voi mitenkään uskoa, että jonkun yksittäisen ihmisen alitajunta pystyisi tuosta noin vaan tuottamaan yhtenäisen ja loogisen yli tuhatsivuisen kirjan harjoituksineen ja selvennöksineen... Se on täysin mahdotonta.

        Christian Science ei ole samaa opetusta IOK:n kanssa, vaikkakin siinä on oppina se, ettei sama lähde voi antaa suolaista ja makeaa (hyvää / pahaa). Se pitää silti kumpaakin lähdettä todellisena.

        IOK menee paljon pidemmälle opetuksessaan, jonka mukaan vain toinen niistä on totta ja toinen oikaistavissa oleva virhetulkinta (oikaistavissa oleva = sovituksen mahdollisuus).

        No onhan se nyt jopa ihmekurssin mukaan täysin mahdollista ajatella, että yhden ihmisen alitajunta pystyy tuottamaan moisen eepoksen. Eihän Jumalan ja Ihmisen välillä viime kädessä ole ristiriitaa. Selväähän se on, että Helen Schucman kirjoitti Pyhän Hengen vallassa, mutta ei se tee kirjasta erehtymätöntä.

        IOK menee tosiaan pitkälle opetuksissaan. Perusteemana on se, että kaikki paitsi ulkopuolinen hyvä jumala on harhaa. Paha kielletään ja kiistetään. Samalla kuitenkin ulkopuolinen hyvä jumala on meissä ihmisissä. Todellisuus uskotaan puhtaaksi ja hyväksi.

        Onko se totta että todellisuus on puhdasta hyvää?

        Jos se ei ole totta, niin silloinhan se on valhetta. Se miten me erotamme toden valheesta, todellisen harhasta ja todellisuuden fantasiasta, tapahtuu järjen avulla havaintoja ja aisteja käyttäen. Ihmisen järki, aistit ja havainnot tulkitsevat todellisuutta, mutta meillä kaikilla on toki omat ongelmamme, koska meidän kykymme eivät ole täydellisiä. Ainoastaan Jumala on täydellinen.


      • en_ymmärrä
        enkelipallo kirjoitti:

        Christian Science käyttää nimitystä ”poikakunta”, ja oppiin kuuluu ajatus, että sairaudet ovat illuusio, harhaa. Näinpä lääketiedettä ei käytetä,

        Ihmeiden oppikurssissa on lause ulkomuistista " Kaikki keinot pelon vähentämiseksi on käytettävissä."
        Tässä tarkoitetaan kaikkea mahdollista kuten lääketiedettä ja lääkkeitä kehon parantamiseksi. Keho paranee kun mieli uskoo saaneensa apua. Siis tarkoitus tässäkin on mielen parantaminen pois peloista jolloin seurauksena on kehon paraneminen.

        "Keho paranee kun mieli uskoo saaneensa apua. "
        Tuskin sentään ihan kaikki noin placebo-vaikutuksella hoituu.

        Lääketieteen ja lääkkeiden vaikutukset ovat todennettavia, testattavissa ja itse kunkin kokeiltavissa. Mitä tapahtuu, jos henkilön lasiin pistetään hänen tietämättään tyrmäystippoja? Nukutuslääkkeet toimivat kaikilla ihmisillä, täysin heidän uskomuksistaan huolimatta.

        Uskomuksista johtuen tosin ihmiset kärsivät ja kuolevat aivan turhaan.

        Kun uskotaan ettei fyysinen todellisuus ole todellista, seuraukset ovat yleensä sellaiset, että ihmisiä kärsii ja kuolee. Kuka teistä elää sellaisessa todellisuudessa, jossa sairaudet ja muut fyysiset seikat, kuten maailmankaikkeus, ovat olemattomia, harhaa, epätodellista?


      • jankutusta
        en_ymmärrä kirjoitti:

        "Keho paranee kun mieli uskoo saaneensa apua. "
        Tuskin sentään ihan kaikki noin placebo-vaikutuksella hoituu.

        Lääketieteen ja lääkkeiden vaikutukset ovat todennettavia, testattavissa ja itse kunkin kokeiltavissa. Mitä tapahtuu, jos henkilön lasiin pistetään hänen tietämättään tyrmäystippoja? Nukutuslääkkeet toimivat kaikilla ihmisillä, täysin heidän uskomuksistaan huolimatta.

        Uskomuksista johtuen tosin ihmiset kärsivät ja kuolevat aivan turhaan.

        Kun uskotaan ettei fyysinen todellisuus ole todellista, seuraukset ovat yleensä sellaiset, että ihmisiä kärsii ja kuolee. Kuka teistä elää sellaisessa todellisuudessa, jossa sairaudet ja muut fyysiset seikat, kuten maailmankaikkeus, ovat olemattomia, harhaa, epätodellista?

        Et edelleenkään ota huomioon sitä, että IOK puhuttelee KAHDELLA ERI TASOLLA.

        Tottakai tällä tasolla kaikki pahuus on todellista ja siihen pitää reagoida täällä ollessa.

        Se, mihin IOK viittaa on eri taso, se, jonka pohjalta tämä kokemus on syntynyt. Erehdys on TASOLLA 1 (alitajuinen, tiedostamaton taso tällä hetkellä) ei tasolla 2.


      • en_ymmärrä

        Näin tehdään kaksi maailmaa. Non-dualismin sijaan dualismi. Kaksi eri maailmaa, joista toinen on tässä ja nyt, ja toinen on siellä jossain, sitten joskus.

        Se että maailmankaikkeus ja todellisuus olisivat erehdys, on minusta kummallinen ajatus.


      • en_ymmärrä

        En kiistä Ihmeiden oppikurssin arvoa hengellisessä mielessä. Helenille annetuissa ohjeissa on runsaasti hyvää hengen sanomaa, erityisesti jo kokeneemmille hengen tien kulkijoille.

        Kirja on kuitenkin Helenin kanavoima, ja se puhuttelee erityisesti Heleniä. Helen oli juutalaisena kasvanut perisynnin ajatukseen. Helen psykologina tunsi reflektiota käsitteleviä teorioita, mielen toimintoja, ja niiden sairauksien tai oireiden parantavia menetelmiä.

        Kirjassa käytetty sanasto heijastelee täysin Helenin sanastoa.

        Siinä käytetään sitä sanastoa, mikä oli Helenille tuttua ja ymmärrettävää.

        Sanasto heijastelee niitä vaikutteita, joille Helen oli kaiken kaikkiaan altistunut.

        Se heijastaa aivan erityisen paljon Helenin spirituaalisen egon uskomuksia. Ihmeiden oppikurssi on täysin ymmärrettävä sekoitus niistä hengellisistä vaikutteista, joille Helen oli altistunut elämänsä aikana. Siinä näkyy, siis heijastuu niin juutalaisuus, kristinusko, amerikkalainen New Thought -ajatttelu, kuin erinäiset 1800-luvulta peräisin olevat spirituaaliset liikkeet, mukaan lukien Amerikkaan rantautuneiden aasialaisten myötä tapahtunut Aasian uskontojen sekoittuminen amerikkalaisiin uskontoihin. Niitä nimitetään usein pseudo-advaitaksi tai neo-advaitaksi, koska amerikkalaisten ymmärrys buddhalais- ja hindu-opeista oli ymmärtämätöntä, täynnä käännösvirheitä, väärinymmärryksiä, silkkaa vääristelyä kaupallisuuden vuoksi, yksinkertaistavaa, pöyhkeää ja tietämätöntä.

        http://www.enlightened-spirituality.org/neo-advaita.html


      • Tosiaan helppo ymmärtää ettei kurssi ole kaikille jos siitä tuollaisenkin kuvan saa.

        Edelleen ihmettelen mikä estää lainaamasta niitä osia tai viittaamasta niihin kappaleisiin josta yllämainittuja ajatuksia löytyy.

        Viittaus Helenistä saatuihin heijasteisiin on rehellistä puhetta. Ei kukaan voi puhua muusta kuin omista saamistaan "heijasteista"
        Helen kuitenkin joutui kirjoittamaan saneluna eikä omasta päästään.
        Helenin yritys kirjoitta kuulemaansa oikein "ääni" vaati muuttamaan alkuperäiseen muotoon joka kokonaisuuden kannalta oli parempi. Minusta sanelun vastaanottajan persoona ei vaikuta tekstiin. Lisäksi he kävivät uudelleen koko tekstin ja tekivät luku ja kappale jaon ja numeroivat joka lauseen.

        Raamatussa sovitus käsitetään aivan likimain päinvastoin kuin Kurssin opetus. Sana sovitus on juuri siksi koska se on sisällöltään täysin eri kuin raamatun sovitus. Tiesikö Helen tämän kirjoittaessaan juutalaisuutensa vuoksi en tiedä.
        Samoin Anteeksianto. Kenties amerikkalainen anteeksianto juutalaisuudessa oli jo Kurssin opetuksen mukaista. Sekin poikkeaa täysin Luterilaisuuden opin periaatteesta.

        Onko mahdollista että ottaisit viittaukset suoraan kirjan sivuilta


      • en_ymmärrä kirjoitti:

        En kiistä Ihmeiden oppikurssin arvoa hengellisessä mielessä. Helenille annetuissa ohjeissa on runsaasti hyvää hengen sanomaa, erityisesti jo kokeneemmille hengen tien kulkijoille.

        Kirja on kuitenkin Helenin kanavoima, ja se puhuttelee erityisesti Heleniä. Helen oli juutalaisena kasvanut perisynnin ajatukseen. Helen psykologina tunsi reflektiota käsitteleviä teorioita, mielen toimintoja, ja niiden sairauksien tai oireiden parantavia menetelmiä.

        Kirjassa käytetty sanasto heijastelee täysin Helenin sanastoa.

        Siinä käytetään sitä sanastoa, mikä oli Helenille tuttua ja ymmärrettävää.

        Sanasto heijastelee niitä vaikutteita, joille Helen oli kaiken kaikkiaan altistunut.

        Se heijastaa aivan erityisen paljon Helenin spirituaalisen egon uskomuksia. Ihmeiden oppikurssi on täysin ymmärrettävä sekoitus niistä hengellisistä vaikutteista, joille Helen oli altistunut elämänsä aikana. Siinä näkyy, siis heijastuu niin juutalaisuus, kristinusko, amerikkalainen New Thought -ajatttelu, kuin erinäiset 1800-luvulta peräisin olevat spirituaaliset liikkeet, mukaan lukien Amerikkaan rantautuneiden aasialaisten myötä tapahtunut Aasian uskontojen sekoittuminen amerikkalaisiin uskontoihin. Niitä nimitetään usein pseudo-advaitaksi tai neo-advaitaksi, koska amerikkalaisten ymmärrys buddhalais- ja hindu-opeista oli ymmärtämätöntä, täynnä käännösvirheitä, väärinymmärryksiä, silkkaa vääristelyä kaupallisuuden vuoksi, yksinkertaistavaa, pöyhkeää ja tietämätöntä.

        http://www.enlightened-spirituality.org/neo-advaita.html

        Tosiaan helppo ymmärtää ettei kurssi ole kaikille jos siitä tuollaisenkin kuvan saa.
        Edelleen ihmettelen mikä estää lainaamasta niitä osia tai viittaamasta niihin kappaleisiin josta yllämainittuja ajatuksia löytyy.


        Viittaus Helenistä saatuihin heijasteisiin on rehellistä puhetta. Ei kukaan voi puhua muusta kuin omista saamistaan "heijasteista"
        Helen kuitenkin joutui kirjoittamaan saneluna eikä omasta päästään.
        Helenin yritys kirjoitta kuulemaansa oikein "ääni" vaati muuttamaan alkuperäiseen muotoon joka kokonaisuuden kannalta oli parempi. Minusta sanelun vastaanottajan persoona ei vaikuta tekstiin
        Raamatussa sovitus käsitetään aivan likimain päinvastoin kuin Kurssin opetus. Sana sovitus on juuri siksi koska se on sisällöltään täysin eri kuin raamatun sovitus. Tiesikö Helen tämän kirjoittaessaan juutalaisuutensa vuoksi en tiedä.
        Samoin Anteeksianto. Kenties amerikkalainen anteeksianto juutalaisuudessa oli jo Kurssin opetuksen mukaista. Sekin poikkeaa täysin Luterilaisuuden opin periaatteesta.

        Onko mahdollista että ottaisit viittaukset suoraan kirjan sivuilta


    • Todellakin IOK:n mukaan todellisuudessa ei ole pahuutta.

      Minulle IOK. opettaa että se mikä on mielessäni on minulle todellisuutta. Mieleni valintojen avulla tekoni osoittavat mitä olen jolloin pahuuteni kuin hyvyyteni on minun mielessäni totta. Pahuutta ei ole ellen minä tuomitse jotakuta pahaksi, itseäni tai muita. On virheellisiä valintoja jotka näen toimintani tuloksena.

      Tarkkaile ajatuksiasi on yksi yleisohje minulle. Jollekin toiselle se tarkkailu voi tarkoittaa vaikkapa syyllisyyden etsimistä tai jankuttamista jne...

      • En voi nähdä sinun silmilläsi enkä sinun ajatuksillasi. Miten tästä voi syntyä syyllisyyttä ketään kohtaan. Tai millaisen maailman sinä näet? Olen ainoastaan kiitollinen että näen vain omat onneni ja omat virheeni. Miten muuten voisin toimia missään. Kenen vastaantulijan ajatuksin pitäisi ketään kohdata.
        Jos nämä ajatukset ja asenteet ei ole minun niin kenen sitten.
        Joten se maailma jonka minä näen on minun luomani maailma.
        Kun näen putiinin virheen tai hänen viisautensa kenen maailman silloin näen. Sanoisin että näen omat ajatukseni hänestä. Se näky on totta minulle mutta onko sillä mitään yhteyttä Todellisuuteen. Tällaisiin kysymyksiin Kurssi antaa vastauksen MINULLE. Oma valintani taas on koenko siitä syyllisyyttä vai iloa?


      • Olen onnellinen koska ajatukseni (luomani maailmankuva)sinun onnestasi on minun iloni


      • en_ymmärrä

        "Todellakin IOK:n mukaan todellisuudessa ei ole pahuutta."

        Jos jonkun henkilön todellisuudessa, mielessä, omassa mentaalisessa maailmassa ei olisikaan pahuutta, se ei kyllä tee todellisuudesta sellaista, etteikö siinä pahuutta olisi. Siis jos me todellisuudella tarkoitetaan sitä mitä todellisuudella tarkoitetaan.

        Yksi onnellinen ihminen, joka on nauttinut tarpeeksi heroiinia, ei ole pätevä lausumaan tosiasioita todellisuudesta. Eikä välttämättä paljon muustakaan. Heroiinista johtuen onnellinen ei tajua ympäröivää todellisuutta, vaan luulee kaiken olevan yhtä autuutta, vailla huolen häivää.

        Ihmiset sotkevat aivokemioitaan monilla muillakin tavoilla. Usko tekee autuaaksi, sanotaan. Suggestiivisissa tiloissa ihmisaivot tuottavat luonnollisia opiaatteja.


      • en_ymmärrä
        23.6.2015 00:50 Ainoastaan Jumala on täydellinen.

        Juuri näin ja kurssi puhuu Jumalan tasolla olevasta totuudesta- todellisuudesta.
        Tietenkin kurssissa on esimerkkejä "alemman" - egon - todellisuudesta. Egon totuus on totta aivan kuin en-ymmärrä hyvin esittää, kunnes ymmärrämme (elämme todeksi) että vai Jumala on täydellinen ja joka hetki Pyhän Hengen avulla kuultavissa.
        Näiden kahden "todellisuuden" dualismin kanssa painiskellaan kunnes ne ymmärretään, toinen harhaksi ja toinen ikuiseksi totuudeksi.
        Käytän kurssia oppiakseni että näin ei tarvitse olla -- harha on erehdys- virheellinen uskomus-
        Maailma on paras paikka oppiakseni erottamaan Totuuden harhasta.


    • Parantamista on käsitelty mm. tekstiosan sivulla 133 lainaan kappaletta 4

      "Parantaminen pystyy ainoastaan vahvistamaan. Magia yrittää aina heikentää.
      (oikea)Parantaminen ei näe parantajassa mitään sellaista, mikä ei olisi ominaista kaikille. Magia näkee aina parantajassa jotain "erityistä", jonka hän uskoo voivansa antaa lahjaksi jollekulle, jolla sitä ei ole. Hän saattaa uskoa, että lahja tulee hänelle Jumalalta, mutta on täysin ilmeistä että hän ei ymmärrä jumalaa, jos hän luulee itsellään olevan jotain sellaista, mikä muilta puuttuu.

      Luvun alkuosassa käy ilmi että magialla tässä yhteydessä tarkoitetaan kehoon kohdistuvia toimia kuten pillerit, yrtit, energiat, jne...

      Siis kaikki mielipiteet jotka kertovat Kurssin kirjoittajien ylentämisestä tai alentamisesta (tai opiskelijoiden) ovat erehtyneet koska kurssin mukaan jokaisella (mielellä) on kaikki mitä voi olla. Kysymys on tuon mielen kuuntelemisen opettelemisesta.

      • Luku Parantuminen pelosta vapautumisen seurauksena.
        tekstiosan sivulta 24 kappale 4 ..mm. kompromissina saatetaan tilapäisesti käyttää jotain ulkopuolista jonka uskotaan parantavan....


    • Tätäontoistettava

      Ihmeiden Oppikurssi opettaa, että pysyvä rauha ja onnellisuus tulevat ainoastaan sisimmässäsi olevasta Totuudesta (tätä Kurssi nimittää ”Jumalaksi”). Kaikki ilmentämistekniikat, joita käytetään välineinä maailman asioiden, kuten itsensä kokonaiseksi, onnelliseksi, turvatuksi tai rauhalliseksi tuntemiseen, ovat mielen väärinkäyttöä. Tällainen väärinkäyttö on harhaan ohjautunutta, ei ”väärää” tai ”huonoa”. Se perustuu virheelliseen uskomukseen, (harhaan) jonka mukaan tarvitset jotakin itsesi ulkopuolelta tunteaksesi itsesi kokonaiseksi.

    • Tätäontoistettava

      Mukaan lukien ihmeiden oppikurssi. Kun oppilas on valmis opettaja väistyy. Polkuja on useita

    • Valkoisesta_magiasta

      Ensinnäkin, kaikki ei ole harhaa. Harhojen sijasta voidaan puhua erilaisista näkökulmista energiaan. Se, mikä aiheuttaa nuo erilaiset näkökulmat on todellista. Noiden niin sanottujen harhojen ajallinen kesto on merkki niiden taustalla vaikuttavan energian todellisuudesta. Ihmisten kokemukset eivät ole egon vaan energian luomia. Ihminen on todellinen olento. Ihmisen tiedostamat näkökulmat itseensä ovat yleensä erittäin rajalliset, johtuen siitä, että ihmisen energia ja tietoisuus ovat keskittyneet egoon. Ihmisen käytettävissä oleva energia ei tavallisesti riitä muuhun.

      Valaistuminen tarkoittaa energian vapauttamista siten, että ihminen tulee täysin tietoiseksi. Pyhä Henki on ihmisen egon pyrkimys määritellä käsitteellisesti sellaista pohjimmiltaan käsittämätöntä vuorovaikutusta energian kanssa, joka tuottaa kristinuskon oletusten mukaisia vaikutuksia. Ainoa vaikuttava voima kuitenkin on energia, joka loihtii esiin esimerkiksi ilmestykset ja Jumalan puheeksi tulkittavat havainnot. Jumala on perinteinen ihmisen egon antama nimike, jonka sisältö vaihtelee ihmisen egon ja egon luomien, kunakin aikakautena vaikuttavien uskontojen painottamien näkökulmien mukaisesti.

      Energiaan ei lähtökohtaisesti voida vaikuttaa rukouksella, koska persoonallinen rukous on oleellisesti ihmisen egon puhetta itselleen. Ihminen voi kuitenkin muistuttaa itseään erilaisista aiemmista energian kasaantumista edesauttaneista näkökulmista itseensä erilaisilla persoonattomilla rituaaleilla, jota rukouskin tietysti voi olla. Nuo kaikki erilaiset näkökulmat ovat osa ihmistä itseään ja ne ovat tallentuneet ihmiseen itseensä. Kaikki ihmiset ovat pohjimmiltaan oleellisilta ominaisuuksiltaan identtisiä ja myös niin samankaltaisessa tilanteessa, että egon hyödyttömyys erottelevana prinsiippinä on ilmeinen korkeammilla tietoisuuden tasoilla. Tuon ilmeisyyden tiedostaminen ei kuitenkaan oikeasti ole mahdollista ilman riittävää energiaa. Ilman energiaa on vain puhetta henkisestä kehityksestä.

      Aidoin meditaatio on sisäistä tyhjyyttä. Tuo tyhjyys mahdollistaa energian kasaantumisen ja sen, että ihminen tiedostaa itsensä kokonaan; pelkän egonsa tiedostamisen sijasta. Toissijaisesti voidaan meditoida energiaa. Pienet energian kasaantumiset voidaan esimerkiksi kristillisissä yhteisöissä tulkita ns. armolahjoiksi. Suuremmat energian kasaantumiset johtavat egon totaaliseen häviämiseen, ns. jumalien inkarnaatioihin jne. Niin sanotut ihmeet; esimerkiksi ihmeparantumiset, eivät ole mahdollisia, jos ihmisellä ei ole käytettävissään vapautettua energiaa. Todellisuudessa kyse ei ole ihmeistä, vaan ihmisen luontaisista kyvyistä. Ihminen on pohjimmiltaan maaginen olento. Kolmantena meditoinnin kohteena voi olla ihminen maagisena olentona.

      Ihmisen voi oppia tuntemaan kokonaan tietoisuuttaan kehittämällä, mutta ihmisen käsitteellistäminen järjellä käsitettäväksi on pohjimmiltaan järjetön ego-teko. Ego on seurausta energeettisestä noidankehästä, johon lähes koko ihmiskunnan tietoisuus on joutunut vieraan energian vaikutuksesta. Oikea valkoinen magia pyrkii ihmisten tietoisuuden vapauttamiseen tuosta noidankehästä. Varoituksen sana on kuitenkin paikallaan; kyse on viime kädessä nimenomaan käytettävissä olevasta energiasta, todellisuus tosiaan on pohjaton ja ihmisten tavanomainen käsitys siitä vain ihmismielen tavanomaisen, erittäin matalan tietoisuuden tason rajoitteista johtuva.
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13645637

      • 0607

        Jos nyt IOK:n kannalta katsotaan, niin energia ei ole mitään mihin kannattaa erityisesti keskittyä, koska sekin on syntynyt Jumala-eron ajatuksen yhteydessä.

        Mutta toki energiaa voi hyödyntää ja se voi toimia apuvälineenä kotiinpaluussa, niin kuin kaikki mitä Kurssissa magiaksi nimitetään.


      • Valkoisesta_magiasta
        0607 kirjoitti:

        Jos nyt IOK:n kannalta katsotaan, niin energia ei ole mitään mihin kannattaa erityisesti keskittyä, koska sekin on syntynyt Jumala-eron ajatuksen yhteydessä.

        Mutta toki energiaa voi hyödyntää ja se voi toimia apuvälineenä kotiinpaluussa, niin kuin kaikki mitä Kurssissa magiaksi nimitetään.

        Energia ei ole syntynyt ajatuksesta, vaan ajatukset ovat syntyneet energiasta. Energian voi nähdä vain ajatuksettomassa tilassa. Muuten on vain puhetta energiasta. Sen, mitä kutsutaan Jumalaksi, voi myös nähdä ajatuksettomassa tilassa suunnattoman kirkkaana, valko-keltaisena, ajattomuutta ja pyhyyttä sädehtivänä valona. Tuo valo ei kuitenkaan ole Jumala; kuten se tavallisesti uskonnoissa mielletään, vaan ihmisen alkuperä. Valkoinen magiikka on keino tuohon ns. kotiinpaluuseen.

        Energian näkemisen merkitys on siinä, että sen avulla voi erottaa sen, mikä on vaikuttavaa siitä, mikä on vaikutettua. Vapautetun energian voi kokea itsessään värähtelynä, joka sytyttää jokaisen pisteen rajattomaksi tietoisuudeksi. Kyse on siitä, että ihmisen sisällä olevat, ihmisen alkuperää vastaavat osat tiedostavat itsensä tuota alkuperää vastaaviksi. Energian merkitystä ei voi korostaa liikaa pyrittäessä vapauteen, mikä on, tai minkä tulisi olla ainakin oikean valkoisen magiikan tavoitteena.


    • Valkoisen magian esitys on hyvä. Kuitenkin siinäkin on jokaisen ensin luotava käsitys termien tarkoituksesta.
      Ihmeiden Oppikurssin mukaan mieli on maailman suurin voima. Mielen avulla ydinpommit on rakennettu. Mielen avulla jokainen valitsee mikä on itselle harhaa tai totta. Mielen voimalla teet valintoja joka hetki.

      ps aloittaja on valinnut ---Jos kaikki on harhaa, kuten IOK opettaa---
      Joku toinen voisi sanoa että hän on johdattanut itsensä harhaan---
      Mielensä valintoja jokaisella

      • 0607

        "Kuitenkin siinäkin on jokaisen ensin luotava käsitys termien tarkoituksesta."

        Tämä on hyvä lisäys.

        Tarkoituksenani ei toki ole kiistellä Valkoisesta_magiasta -kirjoittajan kanssa, mutta IOK:n oppien mukaan ajatus on aina ensin. Jostainhan se energiakin on metafyysisellä tasolla syntynyt ja saanut alkunsa ja siihen IOK pyrkii vastaamaan.


      • Ensin on oltava mieli (muna vai kana)

        Mieli käyttää energioita. Mieleni voimalla -avulla-- kohdistan voimani (energiani) milloin minnekin, joskus tuntuu että osun johonkin "hyödylliseen"? Kurssi (suomennos) käyttää ilmaisua mielen voima

        Kaiken yllä ja läpi on Jumala.

        Sallin itselleni että tämä on minun ajatukseni, lisäksi kuvittelen että tämän olen oppinut IOK sivuilta. Kiitollisena seuraan erilaisia kommentteja


      • Valkoisesta_magiasta
        0607 kirjoitti:

        "Kuitenkin siinäkin on jokaisen ensin luotava käsitys termien tarkoituksesta."

        Tämä on hyvä lisäys.

        Tarkoituksenani ei toki ole kiistellä Valkoisesta_magiasta -kirjoittajan kanssa, mutta IOK:n oppien mukaan ajatus on aina ensin. Jostainhan se energiakin on metafyysisellä tasolla syntynyt ja saanut alkunsa ja siihen IOK pyrkii vastaamaan.

        "Tarkoituksenani ei toki ole kiistellä Valkoisesta_magiasta -kirjoittajan kanssa, mutta IOK:n oppien mukaan ajatus on aina ensin. Jostainhan se energiakin on metafyysisellä tasolla syntynyt ja saanut alkunsa ja siihen IOK pyrkii vastaamaan."
        Energian lähde tulee nähdä, jotta sen ymmärtää. Energian lähteen näkeminen ilman riittävää energiaa kuitenkin aiheuttaa organismin kuoleman. Uskonnoissa tuohon viitataan tavallaan mm. sitä kautta, että sanotaan, että ns. Jumalan kasvoja ei voida nähdä kuolematta, paitsi ilmeisesti ns. valitut; esim. Mooses jne., joilla siis ilmeisesti oli kirjoitusten mukaan tarvittavat hyveet; eli siis riittävästi energiaa tuohon havainnointioperaatioon.

        Selittämätön voima jakaa tietoisuutta ja energiaa emanaatioidensa kautta. Selittämättömän voiman elämää ylläpitävä aspekti ilmenee mm. värähtelevänä voimana, joka pitää ihmisen emanaatiot kiinni toisissaan. Selittämättömän voiman aikomus on tietoisuuden rikastuttaminen elämällä. Ihmisen nähdessä energian lähteen ilman riittävää määrää vapautettua energiaa, emanaatiot alkavat irrota toisistaan, ihminen hajoaa ja selittämätön voima kerää ihmisen elämänkokemukset omaan käyttöönsä. Toisaalta, jos ihmisellä on riittävästi energiaa, niin energian lähteen näkeminen sytyttää ihmisen emanaatiot tietoisiksi itsestään.


    • en_ymmärrä

      Aivopesutekniikka on lyhykäisyydessään seuraava. Ensin tyhjennetään aivopestävän aivot. Sitten syötetään aivopestävän aivoihin uudet ajatukset.

      Aivojen tyhjentäminen tehdään kiistämällä kaikki, mitä ihminen on itsestään ja maailmasta luullut. Esimerkiksi sanotaan että todellisuus ei ole todellista, sinä et ole sinä, ja niin edelleen, ja näin murretaan aivopestävä ja saadaan hänet täydelliseen hämmennyksen tilaan. Fyysinen pakottaminen ei ole ollenkaan välttämätöntä, itse asiassa on havaittu että aivopesu toimii paremmin, kun siihen ei liity fyysistä väkivaltaa.

      Hämmennyksen tilassa ihminen on altis ja haavoittuva. Hän on erittäin altis positiivisille suggestioille. Siinä vaiheessa aivopesijä antaa jotakin hyvää, makupalan, myönteisen tai kiittävän lauseen. Ja aivopesijä jatkaa syöttämällä aivopestävälle omat totuutensa.

      Ihmeiden oppikurssi, erityisesti sen harjoitusosa, noudattaa aivopesun kaavaa. Myös runsas toisto kuuluu tekniikkaan. Lukija ottaessaan kurssin sanat omakseen ottaa samalla omakseen sen ajaman ideologian.

      Ja miksei lukija ottaisi sanoja omakseen, jos hän uskoo että sanojen takana on itse Jumala.

      Harjoituksia tekemällä pyritään saamaan aikaan suggestiivinen tila, jolloin syötetyt ajatukset uppoavat aivoihin kuin veitsi sulaan voihin. Onnellisuutta lupaava oppi palkitsee lukijansa aivojen syöttäessä beta-endorfiineja. Tämä lisää lukijan uskoa opin myönteisyyteen.

      Harjoitusten alussa mieli tyhjennetään. ”En ymmärrä mitään mitä näen.” ”Mikään ei tarkoita mitään.” Sitten väitetään että sekä ajatukset että tunteet ovat vääriä. ”Ajatukset eivät tarkoita mitään.” ”En tunne tuskaa siitä syystä kuin ajattelen.” Näin tuotetaan identiteetin riisto. Sen jälkeen aletaan syöttää uutta identiteettiä ja uusia, ”oikeita” ajatuksia. ”Haluan nähdä eri lailla.” ”Haluan paeta maailmasta luopumalla ajatuksistani.” ”En tiedä omaa etuani.” ”En tiedä minkään tarkoitusta.” ”En ole näkemäni maailman uhri.” ”Olen keksinyt näkemäni maailman.” ”Todelliset ajatukseni ovat Jumalan ajatuksia.”

      Tosiasiaksi (faktaksi) väitetään esimerkiksi ajatusta, että ”En ole syyllinen, koska olen Jumalan Poika.” Totuudeksi väitetään ajatusta, että ”Minä olen maailman valo.” Harjoituksissa kysytään kysymyksiä, mutta niihin ei saa opiskelija itse vastata, vaan vastaukset antaa kirja ja sen harjoitukset. Esimerkiksi kysymykseen ”Kuka minä olen” vastataan ”Minä olen Jumalan Poika”.

      Aivopesutekniikka perustuu jatkuvaan toistoon. Päivittäiset harjoitukset, joihin annetaan ohjeajat, noudattavat tätä täydellisesti. Identiteetti murretaan uskottelemalla, ettei ihminen ole sitä mitä hän luulee olevansa, ja ettei maailma ole sitä mitä hän siitä ajattelee tai tietää. Identiteetin murtamisesta seuraa ihmiselle henkinen romahdus. Ihminen on tällöin altis pettämään itsensä.

      Kun kohde on näin saatu kriisiin, sille tarjotaan pelastusta. Kohdetta kannustetaan tunnustamaan syyllisyytensä. Syyllisyys kanavoidaan ”vanhaan minään” ja syyllisyydestä luvataan vapahdus uskomuksia muuttamalla. Uskomukset annetaan aivopesijän toimesta. Tässä vaiheessa aivopesijä tarjoaa lempeyttä ja mielenrauhaa: ”Valitse hyvä, valitse oikea ajattelu.” Sitten seuraa lopullinen tunnustus ja uudelleensyntymä: ”Valitsen hyvän, valitsen oikean ajattelun, valitsen Jumalan.”

      Aivopesutekniikkaa ovat tutkineet mm. Robert Jay Lifton ja Margaret Singer. Tekniikat ovat varmasti olleet Thetfordin tiedossa, osallistuihan hän MKULTRA-projektiin ja jo sitä edeltävään Bluebird-projektiin.

      • jotain_ajatuksia

        Vastaan nyt vielä kuitenkin tähän, vaikka näyttääkin siltä, että haluat vain todistaa IOK:n huijaukseksi. Jos IOK ei tunnu sinusta oikealta niin ei sitten tunnu. Jollekin toiselle se on toimiva työkalu alitajuisten lukkojen avaamiseen ja henkiseen vapautumiseen. Mutta tosiaan, kaikille se ei tosiaan sovi.

        Luettelemiesi harjoitusten ei ole tarkoitus saattaa ketään kriisiin, vaan avata tilanteisiin ja asioihin uusia näkökulmia, jota kautta niihin voi saada etäisyyttä ja päästää niistä irti. Kun asioista mielen tasolla (ei fyysisesti) päästää irti, ne eivät enää voi vahingoittaa mieltäsi, koska psykologinen riippuvuus niihin loppuu.

        "Kohdetta kannustetaan tunnustamaan syyllisyytensä. Syyllisyys kanavoidaan ”vanhaan minään” ja syyllisyydestä luvataan vapahdus uskomuksia muuttamalla"

        Syyllisyyttä ei käsketä tunnustamaan kristillisen pelastuskäsityksen mukaisella tavalla, eikä sanallisen tunnustaminen edes ratkaise mitään. Tarkoitus on löytää syyllisyyden tunne sieltä, missä se on (mielessä) ja antaa se ratkaistavaksi siellä, koska sitä ei voida ratkaista siellä, missä se ei oikeasti ole (maailmassa, fyysisellä tasolla). Juuri tämän takia IOK:n tekee selväksi, ettei mikään uhrautuminen fyysisellä tasolla ratkaise mielen tason ongelmia.

        IOK ei suinkaan syötä ihmiselle mitään uusia uskomuksia, vaan sen avulla työstetään egon uskomuksia pois vapauttamalla ne.


      • totuusvainon

        Ei se mee ihan noinkaan kuin "en_ymmärrä" sanoo. Kyse on vain sanoista, myös Eckhart Tolle lainaa usein IOK:ta. Kun maailma vain on näin.


    • Luku 20 Pyhyyden näkökyky
      Keinojen ja lopputuloksen yhdenmukaisuus

      kappale 2 sivulta 499

      Kun ihmissuhde yhtäkkiä muuttuu syntisestä pyhäksi, siitä seuraa vaikea kausi, joka saattaa nyt olla melkein ohi. Missä määrin vielä tunnet olosi vaikeaksi, siinä määrin kieltäydyt luovuttamasta muutoksen keinoja Hänelle, Joka muutti suhteesi tarkoitukseen. Tiedät että tämä on se päämäärä jota kohti ponnistelet. Miksi et olisi hyväksymään siihen tarvittavia keinoja? ......

      Ilman Sinua Taivas olisi puutteellinen

    • Kasakoulupohjalta aivopesuajatuksia.
      - Kansanedustajaksi valittu keski-ikäinen ihminen vaaditaan tilille nuoruutensa sanomisista.
      Kuitenkin sijoitetaan suuria summia opiskeluun eli asetetaan päämäärä ja sitten syytetään kun olet oppinut?

      - Eilisestä muistan jotakin, tänään avattuani lehden en ole se sama joka olin eilen. Nyt kirjoitettuani nämä rivit olen kokemusta "rikkaampi" ? Aivopesty? omasta aloitteestani.

      En hetkeäkään kiellä korkeasti oppineiden saavutuksia tutkimuksissaan. Minulle se kertoo myös maailman järjettömyydestä. Juuri siksi olen tässä nyt ihmisenä nähdäkseni Pelastuksen, Sovituksen, Anteeksiannon.
      Väkivallalla eli pelolla on yritetty varmaan koko ihmiskunnan elinajan ja ainakin tiedossa olevan historian ajan ja tässä ollaan. Tulokset eivät ole minun mielestäni kummoisia. Olen täysin turvallisella mielellä kun uskon että kannattaa ajatella uudelleen ja katsoa mitä Rakkaus sanoisi tässä hetkessä

    • veljenpoika

      Veljesi on pelastajasi. Veljesi avulla näet mikä sinä olet, raakaus vai pelko, totus vai harha

    • en_ymmärrä

      Jos Ihmeiden oppikurssi ei ole tarkoitettu kaikille, ei se voi olla totuus. Totuus on nimittäin tarkoitettu kaikille, se on meille kaikille yhteinen, kuten Jumala.

      • hatershate

        Totuuden lähteille voi päästä montaa eri reittiä.


      • ...Totuus on nimittäin tarkoitettu kaikille, ...

        Totuus on eri asia kuin se muoto jonka avulla se ymmärretään eli miten se löydetään. Ihmeiden oppikurssi on yksi MUOTO muiden joukossa totuuden luokse. Jokainen lopulta löytää totuuden.
        Tässäkin käy hyvin selväksi kuinka heikko onkaan sanallinen kommunikointi. Sanat ovat kommunikoinnin heikoin muoto. IOK. kehottaa ottamaan sen (kurssin) käyttöön sanojen pyörittelemisen sijaan.

        Kurssi on rakkauden oppikurssi. Ottakaamme rakkaus käyttöön joka tilanteessa arkipäiväisessä elämässä, saamme omakohtaisia kokemuksia siitä jolloin on mahdollista tietää mitä se on. Ei tarvi uskoa eikä uskotella.


    • tämäontotta
    • en_ymmärrä

      Todellisuuden kiistäminen on keinoista vanhin. Se kuuluu harhaanjohtajien keinovalikoimiin.

      Todellisuus on mitä on, sitä ei käy kiistäminen.

      Paitsi niillä, jotka uskovat, että se mitä he uskovat, on totta ja todellista.

      Uskovaiset pilaavat totuuden uskomuksillaan. Ihmeiden oppikurssi ei ole sen kummoisempi.

      • 1404

        suosittelen sinua tutustumaan paremmin iok:n ajatusmaailmaan kiritisoinnin ja sen tyrmäämisen sijasta. sinullakin on uskomuksia kurssista, joista et halua luopua vaan todistaa ne mieluummin oikeaksi.


      • en_ymmärrä
        1404 kirjoitti:

        suosittelen sinua tutustumaan paremmin iok:n ajatusmaailmaan kiritisoinnin ja sen tyrmäämisen sijasta. sinullakin on uskomuksia kurssista, joista et halua luopua vaan todistaa ne mieluummin oikeaksi.

        Minä olen tutustunut IOK:n ajatusmaailmaan. Mitä enemmän sitä tarkastelen, sitä selvemmin huomaan siihen sisältyvät aivopesumekanismit.


    • en_ymmärrä

      Ihmeiden oppikurssi on sellainen, että ihminen itse vapaaehtoisesti antaa luvan kirjalle aivopestä itsensä. Kirja on rakennettu sitä ajatellen.

      Toki aivopesu on viekkaasti piilotettu pyhyyden kaapuun, kuten sillä on tapana, piiloutua kuten paha piiloutuu.

      Olen itse kokenut sen aikaansaamia transsitiloja.

      Olen myös tutkinut aivopesun menetelmiä lähes kymmenen vuotta. Siis nimenomaan tällaisissa henkisissä konteksteissa.

      Ihmeiden oppikurssi ei ole mitenkään epätyypillinen aikaansa ja paikkaansa nähden. Yhdysvalloissa on syntynyt vastaavia oppeja pyhine kirjoituksineen vaikka kuinka paljon erityisesti 1800-luvun loppupuolelta lähtien. Kaikki ne väittävät julistavansa Totuutta.

      Valhe ei voi olla totuus. Eikä valhe voi olla Totuus. Totuus on yksi ja kaikille sama. Tämä ei sinänsä riistä yksilöllisiä olemuksia.

      Ihmeiden oppikurssia markkinoidaan valheellisesti. Väitetään, että ateisti olisi saanut ihmeellisesti yhtäkkiä taivaallista sanelua, josta sitten muodostui IOK. Helen Schucman ei ollut ateisti. Hän oli hengellinen etsijä, joka lapsuudesta lähtien oli uskonnollisuuden ympäröimä. Hän kävi kasteella ja kirkossa, hän ihmetteli ja ihaili ihmeitä. Selvästi Helenillä oli halu uskoa, kun taas ateisteilta se puuttuu.

      Ateistit eivät myöskään ryhdy juttelemaan Jumalan kanssa, ja pyytämään todistuksia sekä selvityksiä. Helen toimi kuten agnostikko, ei kuten ateisti. Selvästi Helenillä oli psyykkisiä taitoja, kun hän vastaanotti sanomia henkitodellisuudesta.

      Henkitodellisuudesta vastaanotetut sanomat eivät kuitenkaan ikinä ole puhtaita Jumalan sanoja. On varsin tyypillistä, että vastaanottajan oma itse (ego) sekaantuu vastaanotettuun sanomaan. Henkimaailman kanavat kanavoivat omaa henkistä (spirituaalista eli korkeamman asteista) egoa. Kuka missäkin määrin.

      Ei ole tarkoituksemme, että lähtisimme seuraamaan edes omaa, saati sitten jonkun toisen, spirituaalista egoa.

      Eronteko egon ja Jumalan välillä on ilmeisen vaikeaa. En usko enkä katso todistetuksi, että Helen Schucman olisi osannut sen eron tehdä.

      • acim-lainen

        en_ymmärrä : "Ihmeiden oppikurssia markkinoidaan valheellisesti. Väitetään, että ateisti olisi saanut ihmeellisesti yhtäkkiä taivaallista sanelua, josta sitten muodostui IOK. Helen Schucman ei ollut ateisti. "

        Nyt en pysnynyt mukana. Siis KUKA markkinoi, MISSÄ markkinoi tuolla talvalla että Helen esitettäisiin ateistina? Oletko muuten lukenut Kenneth Wapnikin kirjaa Absence from Felicity?


      • en_ymmärrä

        Helen esitetään ateistina aivan yleisesti. Sitä käytetään perusteena sille, että kurssi on näin ollen aito, koska ateistilla ei ollut olevinaan syytä satuilla.

        Tässä pari linkkiä virallisen oloisiin sivuihin:
        https://acim.org/AboutACIM/how.html
        http://www.miraclestudies.net/SchucmanIOK4.html
        tai googleta: atheistic psychologist helen schucman

        En ole lukenut Wapnickin kirjaa, lukuun ottamatta joitakin netissä olleita pätkiä siitä.


    • Ei ole tarkoituksemme, että lähtisimme seuraamaan edes omaa, saati sitten jonkun toisen, spirituaalista egoa.

      Voitko sen selvemmin sanoa.
      Juuri kaikkea tuota Ihmeiden oppikurssi kehottaa katsomaan Pyhänhengen mielellä (jos haluaa käyttää perinteistä kristillistä käsitteistöä).

      Jumala on

      Vai yksi huomio useiden joukosta. Helenin ystäväpiiri koki ettei hän elänyt kurssin opetuksen mukaisesti. Siinä mielessä hän sekoili egon ja Jumalan välillä.
      Kiitettävästi valaiset oman aivopesu kokemuksesi vaikutusta joten se olkoon sinun valintasi. Kurssi opettaa että jokaisen polku on tärkeä juuri itselle. Ilman sinua Taivas olisi puutteellinen

      • näinonnn

        Kyllä, näin on. Siksi pidänkin tästä kurssista. Sanat ovat vain sanoja, se pitää jo ymmärtää. Ei sanoilla ole väliä, vain sillä mikä on merkitys. Sanat eivät riitä näissä asioissa mihinkään.


    • Anteeksi tuo henkilöön käyvä mielipide. Useista pyynnöistäni huolimatta en saa vastausta mihin kohtiin Kurssin tekstiä kulloinkin perustat täysin kurssin henkeä ja sisältöä vääristävät johtopäätökset. Tyydyn sulkemaan rakkauteen sinut kuten Kurssi opettaa. Jokainen on juuri siinä missä hänen pitää olla. Sattumaa ei ole. Kokemukseni sinusta ja tulkinnoistasi ei ole totuus. Sen annan anteeksi itselleni.

      • Teille jotka seuraatte keskustelua oppikurssin rinnalla kerron että "sattumalta" avattuani kirjan äskeisten kommenttien kirjoitettuani avautui sivu 659 Hiljainen vastaus.

        Johtopäätös veljeni on pelastajani.

        Itse asiassa keskustelen itseni kanssa (sisäpiirin totuus) Kurssilainen ymmärtää kurssin opettamalla tavalla. Satunnainen lukija luulee että olemme sama persoona (en>_ymmärrä / enkelipalo)
        Sama persoona emme ole. Sama Mieli on jokaisella. Siis kuten en_ymmärrä todistaa totuus voi olla vain yksi.


      • en_ymmärrä

        ”Satunnainen lukija luulee että olemme sama persoona (en>_ymmärrä / enkelipalo)”

        Sen satunnaisen lukijan olisi täytynyt todella huljuttaa aivojaan ACIM-pesuvedessä. Sellaisiakin kyllä löytyy, erityisesti Yhdysvalloista, jotka luulevat ettei maailmassa ole kuin yksi tai kaksi ihmistä. Se toinen on (joskus) olemassa vain sitä varten, että siihen voidaan projisoida itsen vihollinen.

        Mutta acim-jargonin oppineina nämä ihmiset vastaavat kysymykseen kuin kysymykseen esimerkiksi seuraavalla tavalla: Sillä ei ole mitään merkitystä. Ainoa millä on merkitystä on se että sinä olet minä ja minä olen sinä. Joten kysyt siis vain itseltäsi, koska me olemme kaikki yhtä. On vain Yksi.

        Amerikassa sitä riittää noita diiba-daabailijoita.

        Jotkut heistä julistavat olevansa Jumala. Vaikka eivät osaa kunnolla edes omaa äidinkieltään, saati sitten että kaikkia. Vain Minä olen olemassa, he julistavat. Maailma nähdään vain itsen peilinä, oman itsen jatkeena. Tämäntyyppiset ajatukset sopivat hyvin narsistiselle persoonatyypille. Kun pseudo-advaitan ajatuksia seuraa, on looginen lopputulos jonkinlainen solipsismi.

        Pseudo-advaita on tyypillistä aasialaisia uskontoja kristinuskoon sekoittavalle amerikkalaiselle uus-uskonnollisuudelle. Pseudo-advaitan eli neo-advaitan kritiikkiä tässä vielä:
        http://www.energygrid.com/spirit/2012/12ap-advaitarevisited.html


    • hyvä_egooo

      Hyvä hyvä nim. en_ymmärrä! On hienoa että nostat esiin kyseisen teoksen manipulaatio kohtia. Koska kultin sisällä ei moista valmiutta ole ollut eikä taida tulla. Iok ja sen mahtavat suggestiot, kaksoiskieli ja ääri fundamentaalinen opetus on hyvästä yhtä kaukana kuin pohjoinen pohjoisnavalta katsottuna. Rakkaus on hyvä mutta onko sitä levitettäessä ihmisistä tehtävä marionetteja jotka sätkivät yhden totuuden opissa? Tietyt koukut tarttuvat arvatenkin koska muutenhan koko teoria läsähtäisi kasaan. Mutta mitä enemmän lukija kulttia tutkii ja harjoituksia tekee sitä helpommin kultin ohjattavaksi hän muuttuu. Rakkautta sanovat! Vaan missä näkyy, miten? Kaverit kaikkoavat, yhteydet vähenevät, sulkeutuneisuus lisääntyy ja dialogin mahdollisuus katoaa. Harhaa? Ei -vaan tapahtumaa.

      Jatka sinä en_ymmärrä nimimerkki hyviä avauksia. Jos edes joku etsijä joita nämä opit pyydystävät (sanovat että tuli vapaaehtoisesti) katselisi ensin oikealle ja sitten vasemmalle ja vielä oikealle ennenkuin antaa marionettinarunsa kultiopin käsiin. Tätä saapi vapaasti arvostella ei ego nyt niin herkkä ole eihän.

      • eiolekultti

        En ole kyllä ihan varma oletko tosissasi, vai haluatko tahallaan ymmärtää väärin?


      • totanoinj

        Etkö ymmärrä, että kyse on vain sanoista. Ei sanoilla ole merkitystä, mutta jotenkin niiden avulla pitäisi saada se "TIETO" siirrettyä ihmiselle. Ei sitä muuten voi tehdä. Ei sanoilla ole merkitystä. Sitä toitotetaan joka välissä kun lujet IOK tai vaikka Eckhart Tollea tai buddhalaisia tekstejä. Mitä tahansa tällaista.

        "Kaverit kaikkoavat, yhteydet vähenevät, sulkeutuneisuus lisääntyy ja dialogin mahdollisuus katoaa" Tämä ei liity IOK:n mitenkään, IOK ei pakota, IOK ei edes yritä kertoa ETTÄ SE TIETÄÄ TOTUUDEN, vaan vain ohjaa tielle JOKA MENEE KOHTI TOTUUTTA. Ei sitä voi ihminen ymmärtää. Sitä ei voi selittää, mutta sinne päin silti voi pyrkiä.


      • Hyvä hyvä nim. en_ymmärrä! On hienoa että nostat esiin kyseisen teoksen manipulaatio kohtia.
        ja hyvä hyvä_egooo että keskustelette nostamalla esiin niitä ilmaisuja joita itse käytätte

        Joten silloin olette niissä koukuissa ja levitätte niitä koukkuja joita itse ymmärrätte. Aiemmin kyselin tuolla mikä ei olisi aivopesua? en_ymmärrä ei siihen pystynyt vastaamaan.
        Juuri näillä ihmeiden oppikurssi sivuilla voitte ilmaista ajattelunne vapaasti koska täällä ymmärrämme että kaikki hyökkäys on rakkauden pyyntöä.
        Ei kukaan pysy ilmaisemaan muuta kuin sen minkä on itselleen omaksunut ja oppinut. Muuta ei keltään voi vaatia.

        "Rakkautta sanovat! Vaan missä näkyy, miten? Kaverit kaikkoavat, yhteydet vähenevät, sulkeutuneisuus lisääntyy ja dialogin mahdollisuus katoaa. Harhaa? Ei -vaan tapahtumaa"

        Kun olet valinnut tällaisen maailmankuvan, mitä siihen kukaan menisi enää lisäämään ja millä oikeudella sitä pitäisi vastustaa. Kurssin opetuksen mukaan vastustus juuri tekkee sen todeksi. Vastustaja ilmaisee pitävänsä maailmankuvaasi totena.


      • en_ymmärrä

        Kultin sisällä ei saa arvostella kulttia. Se on yksi niistä ominaisuuksista, jotka määrittävät kultin.

        ”Mutta mitä enemmän lukija kulttia tutkii ja harjoituksia tekee sitä helpommin kultin ohjattavaksi hän muuttuu. Rakkautta sanovat! Vaan missä näkyy, miten? Kaverit kaikkoavat, yhteydet vähenevät, sulkeutuneisuus lisääntyy ja dialogin mahdollisuus katoaa. Harhaa? Ei -vaan tapahtumaa.”

        Aivan. Kultti on organisaatiomuotona destruktiivinen, ja se tarkoittaa sitä, että kultti on vahingollinen jäsenilleen. Yleensä kulttilaiset selittävät vahingolliset piirteet pois tai ovat niistä täysin piittaamatta. Niitä jotka kokevat vahinkoa, syytetään egoilusta ja vahingon aiheuttamisesta.

        Uhrien syyttäminen on yksi kulttien merkittävä piirre. Kultti aiheuttaa kollektiivisesti vahinkoa, mutta tätä kollektiivista vahingon aiheuttamista ei myönnetä, vaan vahingon aiheuttamisesta syytetään uhria. Kun uhria sitten kohdellaan syyllistäen ja väkivalloin, tämä destruktiivinen toiminta selitetään uhrista aiheutuvaksi.

        Kultti omii itselleen kaikki hyvät käsitteet, kuten rakkauden. Kultti olevinaan pyrkii hyvään, väittää ja julistaa pyrkivänsä hyvään, kun samaan aikaan se tosiasiassa tekee ja aiheuttaa pahaa. Kultit kiistävät todellisuuden, tosiasialliset toimensa, oman kulttiluonteensa ja niihin kohdistetun kritiikin. Kukaan ei liity kulttiin tietoisesti.

        Tässä informatiivinen lyhytelokuva aiheesta:
        https://www.youtube.com/watch?v=C3wTtmrFQxI


      • joeoooooo
        en_ymmärrä kirjoitti:

        Kultin sisällä ei saa arvostella kulttia. Se on yksi niistä ominaisuuksista, jotka määrittävät kultin.

        ”Mutta mitä enemmän lukija kulttia tutkii ja harjoituksia tekee sitä helpommin kultin ohjattavaksi hän muuttuu. Rakkautta sanovat! Vaan missä näkyy, miten? Kaverit kaikkoavat, yhteydet vähenevät, sulkeutuneisuus lisääntyy ja dialogin mahdollisuus katoaa. Harhaa? Ei -vaan tapahtumaa.”

        Aivan. Kultti on organisaatiomuotona destruktiivinen, ja se tarkoittaa sitä, että kultti on vahingollinen jäsenilleen. Yleensä kulttilaiset selittävät vahingolliset piirteet pois tai ovat niistä täysin piittaamatta. Niitä jotka kokevat vahinkoa, syytetään egoilusta ja vahingon aiheuttamisesta.

        Uhrien syyttäminen on yksi kulttien merkittävä piirre. Kultti aiheuttaa kollektiivisesti vahinkoa, mutta tätä kollektiivista vahingon aiheuttamista ei myönnetä, vaan vahingon aiheuttamisesta syytetään uhria. Kun uhria sitten kohdellaan syyllistäen ja väkivalloin, tämä destruktiivinen toiminta selitetään uhrista aiheutuvaksi.

        Kultti omii itselleen kaikki hyvät käsitteet, kuten rakkauden. Kultti olevinaan pyrkii hyvään, väittää ja julistaa pyrkivänsä hyvään, kun samaan aikaan se tosiasiassa tekee ja aiheuttaa pahaa. Kultit kiistävät todellisuuden, tosiasialliset toimensa, oman kulttiluonteensa ja niihin kohdistetun kritiikin. Kukaan ei liity kulttiin tietoisesti.

        Tässä informatiivinen lyhytelokuva aiheesta:
        https://www.youtube.com/watch?v=C3wTtmrFQxI

        Ööh, etkö nyt ymmärrä, että kyse on mielen parantamisesta ja ns. järkiin tulosta, eikä mistään täällä fyysisessä maailmassa tarvitse luopua tai tuhoutua. Siksi juuri IOK on kiinnostanut, koska mitään ei tarvitse muuttaa, mitään ei pakoteta uskomaan. Mitään hyötyä ei edes pyritä saamaan tähän maailmaan ja ongelmiin, vaan oman mielen ja asenteen parannusta.

        Mun mielestä sinä olet hakoteillä, vaikka 10 vuotta olisitkin asiaa opiskellut. Oletko varma, ettei tuo linkkaamasi video ole aivopesua myös?


      • en_ymmärrä

        ”Oletko varma, ettei tuo linkkaamasi video ole aivopesua myös? ”

        Kyllä olen varma ettei ole. Aivopesulla on aivopesun ominaisuudet. Ei kaikki informaatio ole aivopesua, eikä myöskään kaikki kasvatus. Video joka opettaa aivopesun menetelmiä kriittisesti, ei ole aivopesua. Jos tiedostamme aivopesun, sen menetelmät ja piirteet, olemme paremmassa asemassa välttääksemme aivopesun. Ihminen joka luulee olevansa turvassa aivopesulta ja suggestioilta, on sille kaikkein altein. Tämä on tutkittu tosiseikka.

        Mitä tulee IOK:n kulttimaisiin ominaisuuksiin, niin johan itse Helen Schucman totesi, että hänen kirjansa aiheutti kulttimaista käytöstä, sen sanomaa vastaan. Myös monet arvostetut IOK-lähettiläät tai sen opettajiksi julistautuneet ovat ilmaisseet pettymyksensä siitä, miten kirjan sanomaa sen lukijat ja seuraajat ovat tulkinneet.

        Se että ihmiset muodostavat kultteja, ei tietenkään ole välttämättä sen pyhän kirjoituksen syytä. Vaan syynä on ihmisten väärinymmärrys ja ymmärtämättömyys, se etteivät he ymmärrä monimutkaisia ja abstrakteja käsitteitä. Ja voiko tietämätöntä tosiasiassa syyttää siitä, ettei hän vielä tiedä, ettei ole vielä oppinut, no mitä sellainen hyödyttää. Ymmärtämätöntä ja tietämätöntä voi kuitenkin pyrkiä valistamaan. Voi pyrkiä avaamaan suljetun mielen lukkoja uudella informaatiolla. Sellainen opetus ei ole koskaan aivopesua.

        Miten se lyhyt fiktiivinen video ei ole aivopesua. No ensinnäkin kyseessä on erityisesti fiktiivinen elokuva, jossa missään ei kehoteta suhtautumaan siihen kritiikittä, eikä missään kehoteta tarkastelemaan sitä elokuvaa siten että se olisi lopullinen ja täydellinen totuus. Siinä ei puhuta Jumalan nimissä. Toiseksi kyseinen filminpätkä perustuu tieteellisesti havaittuihin tosiseikkoihin kulteista. Kultteja koskevaa informaatiota eli tiedettä on kerääntynyt erityisesti toisen maailmansodan jälkeen, kun ihmiskunta havahtui siihen, että mielipuolet ja psykopaatit saivat kannatusta ja pääsivät valtioiden johtoon aivan todistettavasti.

        Kolmanneksi aivopesua ja kultteja käsittelevä opetuksellinen video on sarkastisuudestaan huolimatta arvokas siinä mielessä, että se voi vapauttaa kultin vangiksi joutuneen mieltä, kun hän havaitsee, että hänen oma kokemuksensa ei olekaan ainutlaatuinen tai epänormaali.


    • niiih

      Samanlaista aivopesua ovat myös nimimerkin en_ymmärrä -kirjoitukset. Niissäkin yritetään taivuttaa muita oman oikean näkökannan taakse. Muut näkemykset ovat tietenkin vääriä, koska vain oman näkökannan oikeellisuus takaa oman egon jatkuvuuden. Jos itse olisikin väärässä tulkinnoissaan, olisi oma egokin tottakai vaakalaudalla...

      Jollakin on mennyt lapsi pesuveden mukana ja perusteellisesti.

      • en_ymmärrä

        Noh, en minä sentään Jumala väitä olevani, tai mikään hänen maanpäällinen vastineensa. Minä kirjoitan omista kokemuksistani ja tarjoan lisäksi tietoa.

        Aivopesu on vahva sana. Sitä ei tulisi käyttää ihan kevyesti. Se että aivopesua todellisuudessa esiintyy, ei tarkoita etteikö olisi myös sellaisia ilmiöitä ja asioita, joissa sitä ei voida katsoa esiintyvän. Uskonnoissa aivopesua esiintyy yleisesti. Aivan uskonnosta riippumatta. Politiikka ja kauppa ovat myös aivopesun menetelmien temmellyskenttiä. Tämä ei tarkoita sitä, että aivan kaikki politiikkaan, kauppaan tai uskontoon liittyvä olisi likaista.

        Mistä tunnistamme aivopesun? Ensinnäkin aivopesun menetelmistä. Toiseksi aivopesun tuotteista. Aivopesun tuotteena syntyy ihmisiä ja ajatuksia, jotka noudattavat tiettyä kaavaa toiminnassaan. Aivopesun menetelmiä ovat mm. vakuuttelu, todistamattomuus, uskonvaraisuus, toisto, uhkaukset, mustavalkoisuus, joko-tai -ajattelu, psykologinen manipulointi, tunteisiin vetoaminen, auktoriteettiin vetoaminen, puolitotuudet tai muunnellut totuudet, maanittelu, syyllisyyden lietsominen, tuomitseminen ja viime kädessä väkivalta.

        Näiden seikkojen havaitseminen voi olla tavattoman vaikeaa, erityisesti jos luotamme auktoriteettiin, joka meitä aivopesee.

        Ei ole suurempaa auktoriteettia kuin Jumala. Aivopesisikö Jumala meitä todellisuudessa? Itse en usko että aivopesisi. Se mitä Jumalasta tiedän, sotii periaatteeltaan aivopesua ja manipulaatiota vastaan.

        Hedelmistään puu tunnetaan, mutta harhainen mieli katsoo omaa puutaan värittyneesti, ei näe todellisuutta.


      • niih_
        en_ymmärrä kirjoitti:

        Noh, en minä sentään Jumala väitä olevani, tai mikään hänen maanpäällinen vastineensa. Minä kirjoitan omista kokemuksistani ja tarjoan lisäksi tietoa.

        Aivopesu on vahva sana. Sitä ei tulisi käyttää ihan kevyesti. Se että aivopesua todellisuudessa esiintyy, ei tarkoita etteikö olisi myös sellaisia ilmiöitä ja asioita, joissa sitä ei voida katsoa esiintyvän. Uskonnoissa aivopesua esiintyy yleisesti. Aivan uskonnosta riippumatta. Politiikka ja kauppa ovat myös aivopesun menetelmien temmellyskenttiä. Tämä ei tarkoita sitä, että aivan kaikki politiikkaan, kauppaan tai uskontoon liittyvä olisi likaista.

        Mistä tunnistamme aivopesun? Ensinnäkin aivopesun menetelmistä. Toiseksi aivopesun tuotteista. Aivopesun tuotteena syntyy ihmisiä ja ajatuksia, jotka noudattavat tiettyä kaavaa toiminnassaan. Aivopesun menetelmiä ovat mm. vakuuttelu, todistamattomuus, uskonvaraisuus, toisto, uhkaukset, mustavalkoisuus, joko-tai -ajattelu, psykologinen manipulointi, tunteisiin vetoaminen, auktoriteettiin vetoaminen, puolitotuudet tai muunnellut totuudet, maanittelu, syyllisyyden lietsominen, tuomitseminen ja viime kädessä väkivalta.

        Näiden seikkojen havaitseminen voi olla tavattoman vaikeaa, erityisesti jos luotamme auktoriteettiin, joka meitä aivopesee.

        Ei ole suurempaa auktoriteettia kuin Jumala. Aivopesisikö Jumala meitä todellisuudessa? Itse en usko että aivopesisi. Se mitä Jumalasta tiedän, sotii periaatteeltaan aivopesua ja manipulaatiota vastaan.

        Hedelmistään puu tunnetaan, mutta harhainen mieli katsoo omaa puutaan värittyneesti, ei näe todellisuutta.

        Paitsi että sana Jumala IOK:ssa ei viittaa mihinkään persoonalliseen olentoon joka toimisi tai ajattelisi kuten ihmiset vaan KOKEMUKSEEN.


      • en_ymmärrä
        niih_ kirjoitti:

        Paitsi että sana Jumala IOK:ssa ei viittaa mihinkään persoonalliseen olentoon joka toimisi tai ajattelisi kuten ihmiset vaan KOKEMUKSEEN.

        Viittasin alun lauseella siihen, että minä en kirjoituksissani esiinny itseäni suurempana auktoriteettina. En väitä puhuvani jonkun suuremman suulla.

        Mitä tulee siihen mitä ja kuka Jumala on, tietenkin on selvää että Jumala myös koetaan. Mutta tosiasia on se, että monet luulevat Jumalaksi sitä mikä on epäjumala. Siinähän juuri on uskontojen ongelmallisuus.


    • "Rakkaus on hyvä mutta onko sitä levitettäessä ihmisistä tehtävä marionetteja jotka sätkivät yhden totuuden opissa"

      Onko siis monenlaista rakkautta vai onko jokaisella oma rakkautensa tai mitä sanalla tarkoitetaan.

      Minusta on vai yksi rakkaus eli yksi Jumala joka on ainoastaan rakkaus. Hyväksyn ajatuksen että tämä on aivopesua. Ilman rakkautta ketään meistä ei olisi.

    • Harri_hoki_harhasta

      Harri hoki Harrille harhasta
      niin harhassa
      ettei Harri hoksannut
      kuinka harhassa
      Harri hoki harhasta.

    • Totuus ei tarvitse puolustelua Totuus on.

      Edelleenkään en huomaa kurssin sisältöön kohdistuvia arviointeja. Eri nimimerkkien mielipiteitä kyllä ja niitä vartenhan tämä palsta toki on.

      Mistä minun pitää kertoa luopuneeni jotta pystyisin ottamaan puolueettoman lainauksen kurssin sisällöstä?

      • En muuta maailmaa, muutan käsitykseni maailmasta, maailma muuttuu.
        Muutan käsitykseni uskonnoista uskonnot muuttuvat.
        Muutan käsitykseni ......--.... muuttuu
        Luovun tuomitsemisesta, tuomitseminen loppuu
        Sillä on myös oma käsitteensä -- anteeksianto
        Kurssi on Mielen muutoksen kurssi.


      • Joka hetki on muutoksen - valinnan hetki. En voi elää tätä päivää eilisen ajatuksin. Kurssi kehottaa huomioimaan millaisin ajatuksin, millä mielellä elän tämän hetken. Jokainen elää ja toimii omilla ajatuksillaan. Juuri näin on tarkoitus, ei tarvita kahta samanlaista tässä fyysisessä muodossa.

        Eriävissä mielipiteissä juuri mittaan oman rakkauteni itseä kohtaan.
        Selvyyden vuoksi uudelleen. --muutan käsitykseni maailmasta, silloin maailma muuttuu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      65
      1208
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      46
      839
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      49
      769
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      93
      743
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      740
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      76
      690
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      661
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      615
    9. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      611
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      49
      594
    Aihe