Turun pääsykoe

JADE126

Miten porukal meni prosessi tehtävät? Paljon on juttuu ollut Baselist vaan. Oliks teijän koe saleissa niit tyyppei jotka luovutti paperinsa heti ku sai? Mitä arvioisitte oikeesti piste rajaksi Turkuun?

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika_Viljanen

      Pisteraja 73,5. Prosessi meni kaikilla pääosin hyvin.

      • melkoisiarajoja

        No höpö-höpö tuommoisen pisterajan kanssa. Ei ole lähelläkään 70 pistettä. Ihmettelen, jos on edes 60. Ikinä ole ollut 70 pistettä, vaikka aikanaan ollut oikeastikin helppoja kokeita, joissa pelkkiä listoja tarvinnut osata. Harvassa on tästä kokeesta 70 pistettä saavat, se on saletti.


    • rajatkuntoon

      Pisteraja voi olla alle 50! On täällä niin monella mennyt jokin kohta ihan perseelleen. Nuo 70 rajan huutelijat eivät tn. ole edes tehneet koetta, tai sitten mennyt niin huonosti, että täällä huutelevat älyttömyyksiä :)

    • commerceandlaw

      Ja täälä ei juuri kukaan ota kantaa esim. niihin 4/5 kysymyksiin, internet commerce and law -kirjasta. Tainnut menmnä ika huonosti se osio, kun puhutaan vaan prosessista ja baselista?

    • Roola

      Meidän salista lähti ainakin kolmasosa tyypeistä heti kun sai. Itse istuin loppuun asti ja vastasin kaikkiin, mutta silti taisi mennä huonosti

    • lilja137

      Itse tykkäsin just noista prosessin tehtävistä ja ilahduin ku näin sen lähestymiskielto tehtävän ku olin opetellut sen ulkoa. Baselkin meni ihan ok ku valmistauduin siihen et ne tulee kysymään sitä oikeudellista näkökulmaa. En todellakaan usko et mitään huippu pisteitä sielt tulee mut toivon et ne pisterajat ei kokis suuria hyppäyksiä ainakaan. Koska olihan se koe vaikea! Viel vaikeammaks sen tekee et moni on lukenut kirjoja väärästä näkökulmasta. Baselis oli siin ensimmäisissä kappaleissa just et mitä oikeuden aloja nää sääntelyt käyvät läheltä ja huomisen kappaleessa kerrottiin tarkemmin just mitkä osat niitä ne on. Ni ku luin kirjaa ni pyrin keskittymään just niihin. Kyllä täälläkin oon opetullut kaavoja sun,muita koronvaihto, nettoarvontilityksiä et tuskin kenenkään koe on mennyt nappiin. Kaikkein tuskallisinta on nyt tää odottelu 36 päivää huomisesta lähtien tuloksiin! Ahdistaa ja jännittää. En tiijjä uskaltaako sitä ees sit kattoa niitä tuloksia!

      • lilja138

        *viimeisessä kappaleessa. Inhoon ku kännykät korjaa sanoja :D


    • tlac

      Prosessin kysymykset meni täydellisesti, saan oikeustapauksesta 8-10p ja lähestymiskiellosta 10p.

      Veikkaa et pisteraja on viime vuoden luokkaa, yllättävän matala.

    • weckströmmi

      Tehtävä nro 4 oikea rivi olkaa hyvät.
      1. O
      2. O
      3. O
      4. V
      5. O
      6. V
      7. (V)
      8. V
      9. O
      10. O

      En ymmärrä miksi piti valita tuo " virtuaalihuonekaulut eivät ole irtainta omaisuutta" kun siihen ei ole selvää vastausta. Ainakin sanotaan että ne _voisivat_ olla lain tarkoittamassa mielessä irtainta...

      • monivalintaakehiin

        kokolailla sama rivi täällä, tosin tuota kohtaa 5 en nyt muista mikä se oli? Olikos sekin semmoinen, joka voisi olla sekä että?


      • hjktjj

        Eikö law on the books viitannut voimassa olevaan oikeuteen ja law in action sen täytäntöönpanoon. Näin minä ainakin sen päättelin. Kohta 3.


      • weckströmmi2

        5. Kohta oli että omaisuudella viitataan kontrollista syntyvään oikeusasemaan ja kkirjassa "pproperty refers to the rights position that arises from "control".

        3. Kohta "law ib action refers to the current state of the law, i.e. The law in force and enforced at any given time"


      • huhhui_

        Kohta 7 oli mielestäni erittäin huonosti valittu. Kirjan mukaan vastaus voi olla kumpi tahansa riippuen painotuksista. Mielestäni tuo kohta 8 on myös hieman tulkinnanvarainen. Korkea taloudellinen arvo yms. rikoslain mukaan estää näpistyksestä tuomitsemisen, jos kyseessä on perus varkaus tapaus. Käräjäoikeuden mukaan virtuaalivarkaus oli tapauksessa näpistysrikoksena tuomittava, hovioikeuden mukaan ei. Jos Suomen tuomioistuimetkin päätyvät asiassa eri tuloksiin niin kyllä/ei vastausta on mielestäni kokeessa vaikea lähteä hakemaan, jos vastausta ei saa edes perustella.Joo ylintä muutoksenhakutuomioistuinta noudatetaan, mutta kuitenkin perusteita toisenlaiseen vastaukseen on ja esim. Hollannissa asiassa päädytty eri ratkaisuun.


      • jokupokumoku

        no mutta väärin se kasi olisi joka tapauksessa jos oltaisiin haettu sitä, ettei voi tuomita virtuaalihuonekaluista.... ja ei edes tarvinnut perustella


      • ihmeteltävää

        Kirjan mukaan virtuaalihuonekalut voivat olla irtainta omaisuutta. Hovioikeuden perusteluiden mukaan ne eivät ole irtainta omaisuutta ja kohdan 7 vastaus tällöin oikein.

        Siihen ovatko ne, kirja ei annata yksiselitteistä vastausta. Hollannissa ne ovat irtainta omaisuutta ja niiden varastamisesta voidaan tuomita. Suomessa käräjäoikeuden mukaan virtuaalihuonekalut ovat irtainta omaisuutta, jolloin niiden varastamisesta voidaan tuomita näpistyksestä tai varkaudesta, Kouvolan hovioikeuden mukaan virtuaalihuonekalut eivät ole irtainta omaisuutta eikä niiden varastamisesta voida siis tuomita.

        Tulkinnanvaraisia kysymyksiä pääsykokeessa ei kannattaisi olla, se valituksien määrä yksistään jo luulisi pelottavan kokeentekijöitä.


      • Virtuaalinojatuoli

        Samaa mieltä! Itse järkeilin niin, että kun kysymyksessä ei kysytty minkä maan lainsäädännön mukaan niin tällöin kirjassa kuvattu Hollannin tapaus voi asettua vastauksen perustaksi. Vastasin siis "ei". Kovin mielelläni kuulisin perustelut, jos joku teistä on sitä mieltä, että vastasin väärin.

        Tuosta yllä esitetystä oikein "arvotusta" rivistä samaa mieltä laatijan kanssa.

        Vielä pisteistä. Viime vuonna Turkuun sisäänpääsyyn vaadittiin 60% yhteispistemäärästä. En oikein keksi, miksi tämä raja nousisi. Koe oli melko vaikea. Varmasti Turku nyt hilaa Joensuunkin pisterajoja ylöspäin, mutta miksi ne nousisivat yli tuon viime vuotisen?


      • fdsöl65

        tuo vitoskohtakin on hieman tulkinnanvarainen, kun kyse on hallinnasta/vallinnasta ja toisaalta kontrollista, ja ne ovat eri asia. "Control" kirjassa ei ole suoraan kontrolli, kyse myös hallinnasta


    • luck34

      Uskoisin että pisteraja pysyy lähellä samaa kuin viime vuonna jos muutoksia tulee ni ne on pieniä.
      koe oli kuitenkin vaikea ja kirjat sellaista mitä ei ole ennen ollutkaan oikiksen pääsykokeissa joten monet on lukenut niitä ns.väärin. Enään täs odottelua vaan 33 pv jos tätä pv ei lasketa :D
      Jännittääks porukkaa tulokset?

      • Kyrbäbää

        No jännittää. Eniten vituttaa ne internet kirjan kysymykset kun niistä osa oli todella tulkinnan varasia ja siinä kyö varmasti mennään muutaman kysymyksen kans oikasumenettelyyn. Blaah toivon et rajat ois alhaiset. Oon niin kyrpiintyny koko kokeeseen.


      • Kakantuoksu

        Ei jännitä, varma hylky.


    • vaatteetonmunaatteet

      Moni kehuu, että koe olisi mennyt otis hyvin, ja siksi sisäänpääsyraja olisi likimain tuplat viime vuotiseen verrattuna. Itse en ihan tähän usko, mutta nousee nuo rajat melko varmasti vähäsen. Mutta tarvitaanko yli 50 pistettä? Saapa nähdä. Varmaan aika monella, jotka huutelee varmoja 60 pisteitä tuosta kokeesta, tulee vielä ikävä yllätys, kun pisteet jääkin alle 50.

      • Korkeaori

        Enpä tiedä. Mun mielestä koe oli todella helppo koska sattu mulle sopivat kysymykset enkä varmasti oo ainoo jolle niin kävi. Muutenkin oon kuullu monilta et tuntu menevän hyvin koe. Sen takii mä tosissaan veikkaan et rajat voi olla aika korkeetkin.


      • baselinkomitea

        Mä veikkaan et pisteraja on 45. Otanta sisältää itseni yhdeksän kokeeseen osallistuneen fiilikset, sekä tän palstan keskustelut.


      • fdhdighikf

        Eikös viime vuonnakin huudeltu varmoja 70 pisteen ylittäneitä ja lopulta kukaan ei päässyt lähellekään. Raja Turkuun oli 38/80 pinnaa ja Joensuuhun joku 24/80!!! Toki Joensuun osalta tilanne on nyt toinen, kun kaikki Turkuun hakeneet haki sinne myös. Mutta monia voi tosiaan odottaa ikävä yllätys, kun ihan oikeat asiat on kirjoittanut paperille, mutta väärällä tavalla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe