Lastensuojelusta

niinväsynyt

Hei,

en tiedä tuliko tämä nyt oikeaan paikkaan, mutta en löytänyt aihealueista parempaakaan paikkaa keskustelulle lastensuojelusta.

Minulla on muutamia kysymyksiä ja olisi mukava lukea muiden kokemuksista.

Olemme taistelleet lastensuojelun kanssa yli vuoden. Tänä aikana on tapahtunut valtavasti asioita joten en millään saa mahtumaan kaikkea tähän, yritän tärkeimmät asiat ja kysymykset saada tähän mahtumaan mahdollisimman tiivistetysti.

Lapseni sijoitettiin kiireellisesti äidilleni viime vuoden keväällä. Syynä päihdeongelmani. Päihdeongelma on väärä termi minun ongelmalleni, mutta mikä termi sitten olisi oikea, en tiedä. Nykyään olen kipupolin asiakas ja minulla on lääkitys kunnossa. Minulla on parikin eri vaivaa joista ilman lääkitystä tulee järkyttävät kivut, menen täysin toimintakyvyttömäksi ja kipujen ollessa pahimmillaan en selviä millään. Nämä vaivani tulevat ilmi rtg- ja magneettikuvissa, eli ei ole kyse siitä että minä vain kitisisin että sattuu mutta missään kuvissa/testeissä ei näy mitään. Minulla on mm.kolmoishermosärky. Ennen kuin sain lääkityksen ja pääsin kipupolin asiakkaaksi, rupesin ottamaan vahvoja kipulääkkeitä ilman reseptiä. Tästä syystä olen papereissa päihdeongelmainen. Koskaan en ole lääkkeitä ottanut päihtymistarkoituksessa enkä ole huumeita käyttänyt. Vierottauduin elokuussa tuosta lääkkeestä mitä olin ilman reseptiä käyttänyt, en ole sortunut enkä tule sortumaankaan. Kolmisen vuotta käytin tuota lääkettä, vieroitusoireet olivat todella rajut ja kestivät pitkään, muuten olisin lopettanut heti kun kivuilleni löydettiin syy ja sopiva lääkitys. Ja tiedän kyllä mokanneeni, siitä ei kenenekään tarvitse tulla valittamaan. Olisi heti pitänyt marssia lääkäriin eikä ominpäin aloittaa mitään.

Lapseni (4v) on ollut sijotuksessa äitini luona vähän yli vuoden, kuukausi sitten hallinto-oikeudesta tuli päätös jonka mukaan huostaanotolle on perusteet. Tämä päätös oli nippu papereita joissa luki koko tilanne ja melkein silmissä pimeni kun raivostutti niin kovasti että kuinka paljon täyttä p*skapuhetta siellä oli! En tietenkään väitä että kaikki on valhetta, mutta kyllä siellä paljon oli sellaista mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Yksi esimerkki on että kun olin katkaisuhoidossa, minulla ei kuulemma ollut minkäänlaista halua tai motivaatiota jatkaa katkaisuhoidon jälkeen ns.yhteisöhoitoon. Katkaisuhoito kestää kaksi viikkoa (tai kuten minulle sanottiin, en saa olla kuin max. kaksi viikkoa) ja tuon kahden viikon jälkeen pitäisi siirtyä yhteisöhoitoon, joka on täysin lääkkeetön hoitomuoto. Katkaisuhoidossakaan eivät mielellään anna potilaille heidän omia lääkkeitään. Hoitaja kuitenkin soitti kipupolille ja sieltä olivat sanoneet että minulle pitää lääkkeeni antaa. Koska yhteisöhoito on lääkkeetön ja minun piti lääkkeitä syödä, en saanut jatkaa. Tämä kuitenkin papereihin muuttui "äidillä ei ollut minkäänlaista halua ja motivaatiota jatkaa hoitoa". Siinä nyt yksi esimerkki niistä monista jotka on virallisiin papereihin kirjattu totuutena vaikka se ei sellainen ole.

Ihan ensimmäinen kysymykseni on, olisiko lastensuojelutyöntekijät saaneet näyttää nämä paperit äidilleni, jonka luona lapseni siis nyt asuu? Jankuttavat avoimuudesta mutta avoinhan voi olla muutenkin kuin näyttämällä paperit joissa lukee kaikkea maan ja taivaan väliltä, minun ja mieheni potilastietoja, paljon ja vielä enemmän asioita mitkä eivät pidä paikkaansa. Tottakai lähes jokainen lastensuojelun asiakas ja etenkin lapsensa menettänyt jankkaa että syytetään turhaan ja on koettu paljon vääryyttä jne. Mutta en minä rupea myöntämään asioita mitä ei oikeasti ole tapahtunut. Lakimieheltä kysyin tuota että oliko laillista näyttää nuo paperit, ei ihan varma ollut mutta oli kuitenkin sitä mieltä että ei olisi saanut näyttää ja jos asiasta tekisi kantelun niin ls-työntekijät saisivat huomautuksen. Mutta tottakai ls-työntekijät suuttuisivat ja yhteistyö olisi entistä vaikeampaa. Se on vaikeaa jo nyt, ja kuinkahan sitten kun heidän toiminnastaan valittaisin.. Minua ei kyllä missään nimessä voi syyttää yhteistyökyvyttömyydestä, olen alusta asti sanonut että teen ihan mitä vain, olen kysellyt että mitä minun pitäisi tehdä että saisin lapseni takaisin. Eipä minulle ole sitä vieläkään kerrottu. Lastensuojelun puoli taas on ollut erittäin huono tuossa yhteistyössä, minä olin heihin paljon yhteydessä, kyselin asioita, kysyin lupaa lähes kaikkeen (esim. saanko minä mennä lapsen kanssa neuvolaan), yritin saada asiat etenemään ja yritin saada vastausta kysymyksiini että mitä ihmettä minun pitää tehdä että saan lapsen takaisin kotiin, tai edes asiat etenemään. Hyvin, hyvin harvoin lastensuojelusta vastattiin puheluihini tai soitettiin takaisin. Vasta kun uhkasin valviralla niin rupesivat vähän aktiivisemmin vastaamaan/soittamaan takaisin.

Nyt rupeaa merkit loppumaan kesken, kirjoitan tämän loppuun vastaamalla tähän viestiin.

9

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinväsynyt

      Äitini ja isäpuoleni olivat loppuvuodesta 1,5vkoa reissussa, ja lastensuojelu sai tietää tästä yli 2kk etukäteen. Kysyin lukemattomia kertoja että kai lapsi saa olla kanssamme tämän ajan, eihän minulle vastattu tähän(kään) asiaan. Vasta kun valviralla uhkasin tämän vastaamattomuuden tiimoilta niin järjestettiin palaveri jonka tuloksena oli että lapsi on kanssamme ja päiväkodissa. Klo12 hain lapsen tarhasta ja vein hänet tarhaan klo20. N.puolessa välissä reissua lapsi sairastui eikä siis voinut olla tarhassa. Kysyin lastensuojelusta että mitäs nyt, vastasivat vain että "jos teille on ok niin olkaa lapsen kanssa ympärivuorokauden". Ihan kuin meille ei olisi jossakin vaiheessa ollut ok olla lapsen kanssa...

      Mieheni äiti on tehtaillut ls-ilmoituksia suuret määrät. Olen muka ajanut autolla päihtyneenä lapsi kyydissä, jättänyt hänet yksin kotiin ym. Mikään ei pidä paikkaansa. Vielä hetki sitten olimme edistyneet tilanteessa oikein hyvin, lapsi sai olla välillä kotona ja kesäksi oltiin luvattu vielä enemmän kotilomia, puhuttiin jopa että kun haetaan huostaanotonpurkua ja lapsi palaa kotiin, niin jos meillä rupeaisi käymään perhetyöntekijä. Tämä kaikki romuttui tällä viikolla. Lastensuojelusta kävivät äitini luona, kertoivat että edellisellä viikolla nimetön soittaja oli soittanut to iltana klo 22 ilmoituksen "olen saanut tietooni että lapsen vanhemmat ovat olleet joko ma-ti välisen yön, tai ti-ke välisen yön ihan sekaisin ja lapsi ollut heillä". Todellisuudessa lapsi oli ollut ma-ti yön päiväkodissa ja ti-ke yön äitini luona. Eikä meillä olla sekaisin oltu eikä meillä ole ketään ollut. Tämä jälkikäteen tehty, "olen kuullut näin"-ilmoitus pilasi kaiken. Kaikki kotilomat peruttu, turha kuulemma edes haaveilla huostaanoton purusta ja sijoitus tulee olemaan todella pitkä. Miten tilanne voi muuttua noin radikaalisti nimettömän, jälkikäteen tehdyn ilmoituksen takia, ja kun ilmoituksen tekijä ei ollut itse ollut edes paikalla vaan oli "kuullut jostakin"?! Onko tuo nyt ihan oikein? Lapsen isän äitihän tuonkin ilmoituksen oli tehnyt, hänellä on jostain syystä ollut tavoitteena jo vuosia se että lapsi lähtisi tästä kaupungista pois.

      En millään saa tähän mahtumaan kaikkea miten lastensuojelu on kohdellut meitä väärin ja epäreilusti, mitä kaikkea p*skapuhetta papereissa on. Kysykää ihmeessä niin vastaan kyllä. Olen käynyt alusta asti a-klinkalla juttelemassa erään henkilön kanssa. Pari viikkoa sitten kun oli lastensuojelun kanssa palaveri, kysyin että jatkanko tämän työntekijän luona käymistä (minä tosiaan tykkään tästä henkilöstä ja meillä on oikein hyviä keskusteluja). Ls-työntekijä sanoi että jatka vain, kysyin että soitanko minä hänelle ja varaan ajan vai kuinka. Ls-työntekijä sanoi että hän laittaa tälle a-klinikan työntekijälle viestiä että ottaa minuun yhteyttä. Pariin viikkoon ei kuulunut mitään, lastensuojelusta sanottiin että on jutellut tämän a-klinikan työntekijän kanssa ja tämä on luvannut laittaa minulle tekstiviestitse uuden ajan. Alkuviikosta kun ls-työntekijät kävivät äitini luona, äitini ihmetteli että miten a-klinikalta ei ole mitään kuulunut. No sehän käännettiin minun viakseni, minua ei kuulemma kiinnosta pätkääkään koska en itse ole soittanut ja varannut aikaa. Olisi tietysti pitänyt, mutta minä tyhmä luotin ls-työntekijään. Minä sitten soitin a-klinikalle ja siellä oltiin todella hämmästyneitä. Lastensuojelusta ei oltu otettu yhteyttä minuun liittyen, ei oltu pyydetty varaamaan aikaan eli tämä työntekijäni ei myöskään ole sanonut laittavansa minulle tekstiviestiä. Onhan se nyt aiemminkin tullut selväksi että lastensuojelusta kyllä valehdellaan ja vääristellään asioita, mutta että ihan piti päästä keksiä että kyllä on puhuttu minusta ja minuun on luvattu ottaa yhteyttä.

      Minulla on pitkä lista asioita mistä lastensuojelu on valehdellut (esim. papereissa lukee että kotikäynnit ovat sijoittuneet aamuun ja olemme JOKA KERTA juuri heränneet ja olleet vasta aamutoimilla. Meillä herätään aina aikaisin, tuo on ihan keksitty juttu). On paljon asioita joita on vääristelty, jotka ovat väärinkäsityksiä ja "väärinkäsityksiä". Monta asiaa joista voisi kantelun tehdä. Kannattaako minun nyt ruveta taistelemaan ihan kunnolla, unohtaa se ns.mielistely ja valittaa jokaisesta heidän virheestään ja valheestaan? Vai mokaanko sitten ihan kunnolla, he suuttuvat ja heidän yhteistyökykynsä pienenee entisestään? Ls-täti on myös äidilleni parikin kertaa sanonut (loppuvuodesta ja nyt ihan pari kk sitten) että tietää että minulla on ainakin yksi seula joka ei ole ok. Kaikki ovat olleet ok vuoden verran.

      Paljon jäi nyt kertomatta ja tod.näk. unohdinkin mainita sellaisia asioita mitä piti.

      Lokakuun liikkeeseen aion ottaa yhteyttä, mitä muuta voin tehdä? Kaipaisin neuvoja ja vinkkejä ja tosiaan olisi todella mielenkiintoista ja mukava lukea muidenkin kokemuksia lastensuojelun kanssa taistelemisesta. Miten tuo huostaanoton purku toimii? Kuka sen päättää? Jos lastensuojelu vastustaa niin onko ihan turhaa?

      • Elämäonedessä

        Laita yhteistietoja elama. [email protected], suunnitellaan yhdessä sinulle sopiva apu. Tarkempia tietoja: www.elamaedessa.fi


    • tietoaon

      Huostaanoton purku, teet itse tai esim.juristi huostaanoton purku hakemuksen, ja muista mainita ls 49 § eli laki antaa myöten kotiin sijoituksen enintään ½vuodeksi. Sossut joutuvat viranpuolesta aloittamaan hakemuksen viivyteksettömän selvityksen.

    • kovaapeliä

      Kamalaa luettavaa. Alkaa ihan ahdistaa kun tulee omat sotkut mieleen ja taistelut lastensuojelun kanssa. Yritän unohtaa ne, koska se oli elämäni helvetillisintä aikaa ja vie mehut lopulta ihmisestä. Meillä ei edes huostaanotettu, mutta rankkaa silti oli ja pahinta juuri tuo miten asioita vääristellään ihan tahallaankin eikä haluta edes oikaista.

      En ymmärrä miten sinut on päihdeongelmaiseksi tuollaisen perusteella luokiteltu. Vaikka kuinka olis ottanut kipuun määräämättömiä lääkkeitä, eihän sen pitäisi olla peruste päihdeongelmalle! Ellei sitten vedä vielä alkoholia niiden lääkkeiden kanssa, sen jo ymmärtäisin. Maalaisjärkeäkin kannattaisi käyttää näissä asioissa...

      En jaksa kovin pitkästi omasta kirjoittaa, liian rankkaa. Mutta mä kyllä aloin "pelata" samoilla korteilla millä lastensuojeluviranomaiset. Eli kun kakkaa sai sieltä niskaan, niin annoin tulla samalla mitalla. En tosin mitenkään sen kummemmin rähissyt enkä kiroillut, sitä en tarkoita. Vaan sitä että yökaudet tongin kaikki lakipykälät läpi, kaivoin tietoa ja silloin mulla oli jotain millä iskeä vastaan jos alkoivat hankaliksi. Moni sanoo että pitää olla mielinkielin mutta en ole luonteeltanikaan sellainen vaan jos koen vääryyttä niin kyllä mä taistelen sitä vastaan! No siitähän tietysti minut äitinä leimattiin aika pahasti ja yritettiin kyllä mut lyödä maan rakoon. Mutta kyllä mä ne hiljaiseksikin välillä sain, kun sanoin hyvin perustellen vastaan.

      Ei niille pärjää jos ei pistä kova kovaa vasten, se on mun motto! Ja voit sanoa että heihin ei voi luottaa, vaadit että virheelliset tiedot korjataan (vaikka eivät korjaisi niin ainakin ehkä pelästyvät sen verran että ovat tarkempia valheellisuudessaan jatkossa).

      Sit sulla kannattaa olla oma suunnitelma, miten edetä että pääset niistä paskoista eroon lopullisesti ja saat lapsesi takaisin. Hyvin perusteltu suunnitelma!

      Ja kun palavereja pidetään, aina mukaan kolmas osapuoli todistajaksi. Ei riitä siis että siinä on pelkästään miehesi. Oletko ottanut yhteyttä sosiaaliasiamieheen? Niitäkin on varmaan moneen lähtöön mutta voisit häneltäkin kysyä miten menetellä ja kertoa tarinasi. häntä voi myös pyytää palavereihin mukaan. Sekä nauhoitusmahdollisuus että on todisteita valheista jos raporteissa lukee muuta kuin on puhuttu!

      Hyvä jos teillä on lakimies apuna. Toivottavasti osaa asiansa.

      Ymmärsinkö oikein että miehesi äiti tehtailee ilmoituksia ja on ilkeä? Mikä tuohon voi olla syynä?! Sairastahan tuo on. Mitä miehesi on asiasta mieltä?

      Kovasti voimia toivon ja että saisitte lapsenne takaisin! Luulisi että sulla on ihan tarpeeksi kestämistä kivuissa ja sitten viedään vielä lapsikin! Maalaisjärki on kadonnut tästä yhteiskunnasta ajat sitten!

      Minun mielestäni asiastietonne ovat salaisia eikä niitä saa näyttää kenellekään ulkopuoliselle ilman lupaanne. Kuvittelisi että lakimies sen tietää mutta hän ei taida olla lastensuojeluun perehtynyt alkuunkaan vai? Vaikka kyseessä on äitisi, niin ei se oikeuta paperienne näyttämistä heille. He ovat siis rikkoneet vaitiolovelvollisuuttaan ja siitäkin voi tehdä valituksen oman läänisi lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosastolle. Mitä enemmän valituksia saatte aikaan, sen parempi. Silloin tajuavat että sua ei niin vain lannistetakaan ja et ole helppo nakki heille. Toisekseen, olis hyvä että ihmiset valittais jotta kaikki kura tulis oikeasti esiin.

      Saattoi tulla sekavaaa tekstiä mutta koita saada selkoa :)

      • huppotihuppo

        Tekstin pituuden ja tyylin perusteella samakirjoittaja, kuin aloittaja! Sorry


    • kovaapeliä

      Niin ja jos miehesi äiti ei lopeta aiheettomien ls-ilmoitusten tekemisiä (käsitinkö oikein että ne ovat olleet aiheettomia?), uhkaatte häntä poliisilla! Eli teette rikosilmoituksen perättömistä ilmotuksista. Voi olla että se jo riittää ja saa ämmän hiljaiseksi.

    • lapsenparasomaäiti

      Kyllä alkuperäisen pitää saada heti lapsi hoitoonsa. Tiedän miltä tuntuu kun lapsi ei ole vieressä koko ajan. Tuon tässä aivan uuden näkökohdan. Terve oma lapsi juuri motivoi äitiä eroon huumaavasta lääkkeestä (äitihän sanoi ettei ole ottanut lääkettä huumeena vaan kipuun mistä sitten saikin sen). Iloinen joka päivä uutta oppiva naurava lapsi on kuin aurinko ja lievittää noita kipujakin jo olemassaolollaan.

    • väliaikaa

      Mitäs nyt kuuluu?

    • Jalluv

      Mulla aika sama tilanne, akka vittuili ja kiusasi rauhallista ihmistä siihen pisteeseen että otin viimein paidasta kiinni ja annoin suustani tulla totuuksia niin että hän kuuli mitä mieltä olen hänen suvustaan ja toiminnastaan, petti perkule. Ei lapset olleet kuulevina. Selkä mulla on aivan romu, sielu myös tuon ämmän vuoksi, tosin unettomien öiden ja lääkkeidenkin takia. Koettakaapa syödä 2vuotta panacodia ja burana 800,pandol tonnista tai Lyricaa selkäkipuihin ja koettaa pysyä järjissänne noitten pipareitten jälkeen. Velkaa on, niistä puolet muijan joka on varaton tyhjätasku luuseri. Noo, en siis jää erossa yksin, mutta ämmä päätti laittaa vireille kaikki kiistat mitä kykenee puhelimessa tehdä. Kaikki systeemit on soiteltu ämmän toimesta läpi ja minä olen syyllinen kunnes toisin todistan. Onko tämä ihan helppo tapa saada suomi ja lapsien huoltajuus toimimaan? Minulla ei ole oikeutta vaimon tekemän lapsensuojeluilmoituksen jälkeen, saada lapsia hoitooni, lastensuojelun Maininnan vuoksi. Tasa-arvolaki, ei siis toimi ainakaan sukupuolien kesken, lastensuojelussa. Naisella,yleensä, ilmoittavalla osapuolella on etuoikeus olla se vittu, joka aloittaa taistelun. Sinne voi kertoa ämmä kertoa aivan mitä tahansa, ja siitä hakemaan sossusta netin kautta kaikki avustukset koko porukalle, kaikki lapset on mun vaikka ne isälläkin joskus elää. Noiden ihmisten, älkää koskaan sotkeentuko heihin, siskot ja veljet osaa neuvoa luusereille, lisää apua elämiseen. Loppukaneetti, "Niskajärvileffasta". "Joo, kaikki mikä on sun on sun, ja kaikki mikä on mun....nekin on sun."-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe