adhd ja aseenkantolupa

lkjjlkjkjlj

Olen kolmekymppinen nainen ja hankkimassa metsästyslupaa ja aseenkantolupaa, jotta pääsisin mieheni kanssa lintumetsälle. Minulla on diag.adhd, mutta en ole tyypillinen ADHD eli kukaan ulkopuolinen ei edes tiedä diagnoosistani ja elämänhallinnassani ei ole ongelmia. Lähinnä olen ollut haaveiluun taipuvainen, tekemistä pitää olla, mutta ei-mielenkiintoiset asiat hoidan vasta kun on pakko. Muuten olen urheilullinen, kiltti ja "normaali". Nyt vain mietin onko tuo diagnoosini este?
En käytä alkoholia, enkä muita päihteitä.

14

3721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuomas35

      Anteeksi pilkun nussiminen heti alkuun, mutta se on hallusapitolupa.

      Diagnoosin ei käsittääkseni pitäisi olla suoraan mikään este.
      Käy suorittamassa metsästystutkinto ja mene sitten sen lupahakemuksen kanssa poliisiasemalle. Kyllä ne sitten sanoo sovetuvuustestin ja haastattelun jälkeen, jos et ole sopiva aseen käsittelijäksi.

    • Testiä tosin on lähes mahdotonta ryssiä... Pitää olla aivan täys idiootti tai piripää ettei nihin kysymyksii oikein vastais :P

      • Kanahaukka1

        Niin, metsästystutkinto on yhtä kuin arvauskeskus. Voi yrittää arvata niin kauan kun voimia riittää. Ei tarvitse tuntea luontoa, kunhan vaan saa laillisen aseen. Toivottavasti tapettavaa riittää ja sitähän riittää koska lajituntemusta ei ole.


      • tuomas35

        Edellinen tarkoitti testillä luulavasti soveltuvuustestiä halussapitolupaa varten.


      • Kanahaukka1 kirjoitti:

        Niin, metsästystutkinto on yhtä kuin arvauskeskus. Voi yrittää arvata niin kauan kun voimia riittää. Ei tarvitse tuntea luontoa, kunhan vaan saa laillisen aseen. Toivottavasti tapettavaa riittää ja sitähän riittää koska lajituntemusta ei ole.

        Arvaamalla tutkintoa ei muuten läpi saa. Se on fakta.


      • 35vuottajahtia
        Kanahaukka1 kirjoitti:

        Niin, metsästystutkinto on yhtä kuin arvauskeskus. Voi yrittää arvata niin kauan kun voimia riittää. Ei tarvitse tuntea luontoa, kunhan vaan saa laillisen aseen. Toivottavasti tapettavaa riittää ja sitähän riittää koska lajituntemusta ei ole.

        Se onkin nääs se metsästäjän oma harkinta ja tietämys, se oikea metsästäjä hankkii tietoa ja opettelee tuntemaan riista-eläimet yms eikä pelkän metsästäjätutkinnon pohjalta lähde metsästämään. Mutta näitäkin typeryksiä löytyy.


    • lklklkök

      Ok kiitos vastauksista. Joo anteeksi, hallussapitolupa tosiaan :D Testi tuskin aiheuttaa ongelmia, lähinnä mietin diagnoosia itsessään, että kysytäänkö sitä poliisin puolesta ja jos kysytään, niin onko se ehdoton ei sen jälkeen. Sinänsä kieltävä vastaus diagnoosin takia tuntuisi väärältä, koska minulla ei ole minkäänlaisia elämänhallinnallisia ongelmia (olen yrittäjä, minulla on pieniä lapsia, urheilen paljon ja pidän kodin tip top), en ole ollut poliisin kanssa koskaan missään tekemisissä eikä minulla ole päihdeongelmaa.. nämähän ovat juuri ne ongelmien aiheuttajat adhd-ihmisillä.

    • metsästäjä49

      Tämä teksti vois pitää sisällään sen mitä ehkä tässä haetaan...

      "Häiriöön liittyy usein muita psykiatrisia ongelmia. Monet tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriöistä kärsivät erilaisista käytösongelmista sekä masennus- ja ahdistusoireista."

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00353

      Kyllä mun mielestäni ADHD tämän tekstin perusteella on este ruutiaseiden hallussapitoluvalle.

      Mutta metsästää voi jousellakin.Kun on metsästyskortti ja luvat ok.

      • tuomas35

        Eikai se silti suoraan ole este? Kai se pitäisi tapauskohtaisesti harkita, kun oireetkin riippuvat tapaukesta. Ja voihan ne niitä lupia myöntää määräaikaisina.


    • kjdkjdklkl

      Välihuomautuksena edelliseen vastaukseen.. ADHD ei ole psykiatrinen sairaus vaan neurologinen.. Eli kyseessä ei ole mielenterveyteen liittyvä sairaus.

    • Adhddddd

      Höpö höpö ADHD mikään este ole kuten edellä mainittu sairaus ei liity psyykkeeseen... Luvat saat aivan varmasti kun metsästyskortin käyt suorittamassa. Tämä on sellainen palsta missä ei kannata paljoa tällaisia asioita kysellä. Hyviä jahteja ja aurinkoista kesää metsänaisille ja miehille

    • ojlkkjl

      Kiitos vastauksista :) Ei sitten muuta kuin metsästyskorttia suorittamaan :) Epäröin vaan siksi, kun luin, että nykyään lupaa ei saa/se otetaan pois pienestäkin syystä? ap

    • Suottasyytetty

      Voithan kokeilla mutta älä pety jos et saa varaudu jo etukäteen siihen ettet pettyisi liikaa voithan aina saada itselläni on diagnosoitu Asperger enkä saanut vaikka ei minkäänlaista rikosrekisteriä eikä väkivalta taustaa ei edes ylinopeussakkoja en ole edes ikinä päihteisiin koskenut, rikkonut paikkoja tai varastellut poliisien kanssa olin tekemisissä vain ajokortin ja aseluvan kanssa tuomisivat ja leimasivat väkivaltaiseksi hulluksi ihme pyrogratiaa ja ottivat rahat paremmin olisin ymmärtänyt jos eivät olisi rahastaneet toista sataa euroa yhden paperin täyttämisestä että ottaa päähän :( tsemppiä kuitenkin sulle ja siunattua jatkoa.

    • Suottasyytetty

      Siis tarkoitan kun hain ensimmäisen ajokorttini ja lausunnossa jossa aselupa hakemukseni hylättiin syytettiin että olen riski en muista tarkkoja sanoja hävitin paperin mutta tämä oli poliisin pointti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe