Chiari 1 ja synnytys

Chiari

Onko täällä minkä verran Chiari 1 malformaatiosta kärsiviä?
Minulla se löytyi nyt raskausaikana kun otettiin pään magneettikuvat jatkuvien päänsärkyjen takia.
Suosituksena on synnytys sektiolla. Mistään en ole kuitenkaan tietoa löytänyt, että miksi. Mitä riskejä alatiesynnytyksessä sitten on?
Onko jollain kokemuksia? Tämä on toinen lapsi minulle, edellinen syntyi myös sektiolla, koska synnytys ei vain edennyt.
Sektio on sovittu nyt kuukauden päähän, mutta päivittäin mietin alatiesynnytyksen mahdollisuutta. Pitäisi varmaan ottaa vielä yhteyttä lääkäriin ja keskustella asiasta. Tuntuu vain, että hekin ovat vain näiden vähäisten tietojen varassa mitä itsekin googlen avulla löytänyt.

4

798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liianisotaivot

      Moi! Mulla todettiin juuri myös Chiari 1 ja nyt rv22. Ihan raskauden takia mentiin magneettiin, koska äidilläni on myös chiari ja mulla samankaltaisia oireita. Haluttiin nimenomaan synnytyksen takia tietää. Siellähän olikin sitten yllätyksenä vielä pahempi kuin äidilläni ja sen lisäksi ylin nikama vähän sijoiltaan.

      Yritin viime yönä ottaa selvää näistä asioists, mutta hyvin vähän tuntuu olevan tietoa, englanniksikaan. Sen tiesin jo aiemmin, että ponnistus voi lisätä chiaria tai jopa reväyttää jotain. Mutta uutena tietona tuli myös, että selkäydinpuudutukset voivat olla tosi vaarallisia ja ainakin jenkeissä monille oli tehty nukutuksessa sektio. Miten sulla lopulta kävi? Ja kuinka hyvin sua ymmärrettiin ja tiesivätkö lääkärit mistään mitään? Koska sektiosta päätettiin?

      Toivottavasti vastaisit vielä, tosi tyhmä olo kun ei mistään saa tietoa.

      • chiari

        Sektiosta lääkäri päätti heti kun tämä löytyi. Kaksi päivää ennen laskettua aikaa leikattiin. Spinaalipuudutuksessa. Mikähän näissä puudutteissa sitten on niin vaarallista?

        Eipä tuosta tunnu kukaan mitään tietävän. Onneksi minun oireeni ovat vähäisiä. Ainakin vielä.
        Olisi silti mukava löytää kohtalotovereita. Tuskin tätä vastaustani enää edes huomaat.


    • chiarijaneljälasta

      Mulla on Chiari 1 ja neljä lasta. Kaikki syntyneet alateise. Ei komplikaatioita. Lapset terveitä. Missään vaiheessa ei raskauksien aikana edes puhuttu keisarista. Nyt nuorin on 2 v ja kesällä tuon Chiarin takia leikkaus. Alkaa olla sen verran huono olo ettei tätä enää jaksa. Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja niskassa selkäytimessä kysta. Eipä nuokaan vaivat estäneet alakautta synnyttämistä turvallisesti.

    • hypermobe

      Miten teillä todettiin tuo chiari 1 jos saan kysyä?

      Minulla hypermobiliteettisyndrooma ja neurologistyyppisiä oireita, joille ei selitystä ole löytynyt. Naprapaatti ainoa jolta jotain apuja saanut, on ihmetellyt kun ei niskaa ole kuvattu; ilman vammaa selvät whiplash-oireet ja jotain vasteita (minä näistä ymmärrä...) jotka hänestä vaikuttavat siltä, että kaularangassa jotain vialla.
      Vaikka kaikenlaista remppaa on kropassa ollut esim. hermovaurioiksi epäiltyjä oireita, ei mitään tutkita, koska toimintakykyni on pysynyt suhteellisen hyvänä. Edes hermoratakuviin saati sitten MRI:hin ole lähetettä saanut julkiselta.
      "Jännityspäänsärkyä" (niskasta selkään ja takaraivolle/otsaan asti säteilevää paineen tuntuista kipua) minulla on ollut lähes aina, samoin sormien vapinaa, tuntopuutoksia, huimausta ja kömpelyyttä. Kaikki Chiarin oireita, jos olen oikein ymmärtänyt.

      Mutta kun olen nuorena ollut ahdistuneisuuden takia hoidettavana niin tuntuu että kaikki pistetään sen piikkiin että "hulluhan tuo on, ei sillä mikään hätä ole".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe