Hiljaisuus

Kontrollointia

Onko mykkäkoulu ja etäisyyden otto jonkinlaista kontrollintarvetta? Jos asiat eivät tunnu menevän kuten toivoisi, on helpompi mököttää, ja vielä niin, että sen kaiken kieltää?
Miten tällaisen kanssa toimia?
Mikä taustalla, huono itsetunto vai mikä?

28

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mykkäkoulu

      Hijaisuus ei ole aina mykkäkoulua vaan mahdollisuus antaa toiselle ja itselle tilaa lepoon ja virkistäytymiseen. Kun huomaa, että toinen ei kestä niitä asioita, joiden kanssa on tottunut painiskelemaan jo pitkään, päivästä toiseen, on parempi etäännyttää toinen siitä, mitä tunnet edes hetkeksi, silloin molempien stressi vähenee. Ongelmana tässä on usein puheyhteyden puute, oli se sitten mistä syystä tahansa johtuvaa. Jotkut ihmiset välittävät teoilla, jotka tarkoitetaan toisen parhaaksi, toiset välittäväät enemmän sanoilla, lohduttamalla jne.

      Toisinaan etääntyminen palvelee oman ja toisen rajojen asettamista, kuten erilaiset elämäntavat, jotka voivat olla luontaisia tai jonkin olosuteen mukanaan tuomia. Esim. kaksi henkilöä, joista toinen on iltaihminen ja toinen aamuvirkku. Heidän täytyy jo yhteiselämänsä alussa antaa toiselle mahdollisuus riittävään lepoon vaikka toisen vuorokausirytmi olisi täysin käsittämätön itselle. Esim. huolien, kipujen yms. kanssa kamppaileva välttää vuoteeseen menoa aina siihen asti kunnes väsymys on niin totaalinen, että uni tulee heti kun asettuu pitkälleen. Jos toista ihmistä yrittää vääntää omaan muottiinsa kuten esimerkissä, on seurauksena kaksi väsynyttä ihmistä, toinen turhautunut, toinen kipeämpi, mutta kumpikaan ei ole tasapainossa. Etäisyys antaa levon molemmille, jonka jälkeen jaksaa miettiä vaihtoehtoja, kompromisseja ja ylipäänsä sitä, haluaako sopeutua ja hyväksyä toisen hyvine ja huonoine ominaisuuksineen vai häipyykö helpompaan elämään.

      • aloittajalta

        Kiitos mietitystä vastauksesta.
        Jään sitä sulattelemaan.
        Ongelma tosiaankin on kommunikointi, koska nyt kaikki tapahtuu ainoastaan toisen ehdoilla,ja iitselläni ei ole aavistustakaan mitä tapahtuu.


      • Päiväkahvilla

        "on parempi etäännyttää toinen siitä, mitä tunnet edes hetkeksi, silloin molempien stressi vähenee. "
        "Etäisyys antaa levon molemmille."
        Paitsi jos tuostakaan ei puhuta, jolloin menettämisen pelkoiselle ihmiselle tuo on sama kuin sovittaisi hänelle muovipussia päähän, yhtä rentouttavaa ja virkistävää.


    • narsistiko

      Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa. Toinen kieltäytyy puhumasta ja kommunikoimasta toisen kanssa saadakseen tahtonsa läpi. Normaali aikuinen pyrkii parisuhteessan vuorovaikutukseen ja samalla myös kuuntelemaan kumppaniaan, vaikka kyse olisikin itselle epämieluisasta asiasta. Mykkäkoulua pitävä hylkää toisen hiljaisuuteen. Taustalla on huono itsetunto ja kontrollin tarve.
      Jos tuntee tarvitsevansa etäisyyttä ja omaa aikaa, sen voi sanoa ja sitten vetäytyä. Puhumisen lopettaminen kertoo ihan muista tarpeista.

      • Päiväkahvilla

        Ei se tasaveroista kumppanuutta olekaan, jos toisella ei ole puheeseen oikeutta, vaan toisen kontrollointia ja alistamista.


      • KaikkiEiOleNarsismia

        Yhtä hyvin toisen pakottaminen puhumaan on oman tahdon läpi viemistä väkisin.

        Puhumattomuus kertoo siitä, että ei ole opetellut käsittelemään ikäviä asioita puhumalla. Se on opeteltavissa oleva taito, tosin toisille helpompi oppia kuin toisille. Samoin hyökkäävästi puhuva ihminen ei ole oppinut keskustelemaan ikävistä asioista rakentavalla tavalla. Puhumattomuus voi kertoa myös ahdistuksesta, jota tilanne aiheuttaa. Hyökkäävä puhe taas voi olla reaktio siihen, että toinen osapuoli ei suostu keskustelemaan asioista joista olisi pakko keskustella, jolloin toinen lisää kierroksia saadakseen edes jonkin reaktion.

        Monesti tavat käsitellä ongelmia on kopioitu lapsuuden ympäristöstä. Jos ikävistä asioista ei saanut puhua, vaan ne hyssyteltiin ja lakaistiin maton alle, niin samaa voi jatkaa aikuisenakin. Jos taas pienistäkin asioista haukuttiin joka kerta pataluhaksi, niin se ehkä tuntuu itsestä normaalilta käytökseltä. Kummallakaan tavalla asiat tuskin ratkeavat parhain päin.

        Mykkäkoululaisen kotona ei ehkä koskaan riidelty, teeskenneltiin vain ettei mitään ongelmia ole. Jos joku käyttäytyi ikävästi perheen sisällä tai ulkopuolella, niin siihen alistuttiin marttyyriasenteella itseä puolustamatta, ja koettiin että ollaan silloin parempia ihmisiä kuin ikävästi käyttäyvä. Siksi on mahdotonta itse ilmaista mitään negatiivista tunnetta, koska silloin menettäisi omasta mielestä tämän pyhimyksen sädekehän. Aggressiivisen lähipiirissä, kotona tai vaikka lapsiporukassa taas raivoaminen tai ilkeä puhe oli toimiva strategia saada tahtonsa läpi, joten hän toimii näin aikuisenakin. Tietysti myös luontainen temperamentti vaikuttaa toimintaan, jotkut ovat hiljaisempia ja toiset tulisempia.

        Asiallinen keskustelu ei voi alkaa niin kauan kun ongelmista puhumaton pitää itseään hillittynä ja hyvinkäyttäytyvänä tai huutaja rehellisenä ja ilmaa puhdistavana.


    • Kauimmaisestakaan

      Älä laita väärää todistusta.

    • myymis

      Mykkäkoulu tai hiljaa oleminen on myös sitä, että pelkää toista, eikä uskalla sanoa mielipiteitään.

    • näinsemenee

      Mykkäkoulu ja oman tilan tarve ovat aivan eri asioita. Jos haluaa hiljaisuutta sen voi toiselle sanoa muutamalla sanalla ja slloin toinen tietää missä mennään.
      Mykkäkoulu on laskelmoitua vaitioloa. Siinä voi sitten tarkkailla kuinka toinen kärsii ja kituu ja miettii että mitä kauheaa minä olen tehnyt! Ja voi kuinka nautinnollista se on mykkäkoulun pitäjälle.
      Aloittaja, olet oikeassa arveluissasi. Ennenkaikkea mykkäkoulussa on kyse vallankäytöstä. Siinä laskelmoidaan: kun minä pysyn vaiti, toinen rypee syyllisyydentunnossa ja minä olen voittaja, minä vetelen naruista ja toinen tanssii kuin sätkyukko.
      Mielestäni on täysin oikeutettua vaan tyynesti sanoa että tuollainen peli ei tehoa, että se vaan yksinkertaisesti ei ole oikein. Jos suu ei toimi, korvat toimivat!

      • eimykkäkoululle

        Juuri noin täysin samaa mieltä henkilön näinsemenee kanssa...


      • KaikkiEiOleNarsismia

        Olisitko sitten iloinen, kun toinen lopettaisi mykkäkoulun ja kertoisi suoraan päin naamaa, mitä juuri sillä hetkellä kiukkuisena ajattelee sinusta? Sittenkö sanoisit, että ihanaa, kun olet noin avoin ja puhut tunteistasi?

        Minulta on iso ponnistus pysyä mykkäkoulussa, ja aina se ei valitettavasti onnistu. Hyvässä tapauksessa puhun vasta sitten, kun en ole enää vihainen ja pystyn olemaan asiallinen. Vaikka ilmeisesti olet hyvin kontrolloiva ihminen, joka haluaa määrätä toistenkin puhumisesta, niin en suosittelisi murtamaan sitä mykkyyttä ihan oman mielenrauhasi takia.


      • ponnistele

        Voihan sitä sitten sanoa, etten nyt kykene puhumaan asiasta, koska olen niin vihainen enkä pysty olemaan asiallinen. Voit sanoa, että puhutaan huomenna, kun olen rauhoittunut. Tärkeintä on, että kuitenkin puhutaan ja kerrotaan, mikä on ongelma, eikä jätetä toista yksin ihmettelemään.
        Tuollainen "iso ponnistus" pysyä mykkäkoulussa vaikuttaa todella ääliömäiseltä.


      • Päätyhjäätäynnä

        Mykkikset lienevät usein ääliöitä; sanattomia, verbaalisesti lahjattomia, ajattelemattomia oman navan ympärillä pyörijöitä, jotka eivät osaa ajatella mitään toisen puolesta. Empatiakyky uupuu täysin ja kokonaan kun oma loukkaantuminen täyttää pienen elämän piirin niin täydellisesti että muu maailma lakkaa olemasta.


      • KaikkiEiOleNarsismia
        ponnistele kirjoitti:

        Voihan sitä sitten sanoa, etten nyt kykene puhumaan asiasta, koska olen niin vihainen enkä pysty olemaan asiallinen. Voit sanoa, että puhutaan huomenna, kun olen rauhoittunut. Tärkeintä on, että kuitenkin puhutaan ja kerrotaan, mikä on ongelma, eikä jätetä toista yksin ihmettelemään.
        Tuollainen "iso ponnistus" pysyä mykkäkoulussa vaikuttaa todella ääliömäiseltä.

        No kuule sinähän se parisuhteessa päätät aina koska puhutaan ja koska ollaan hiljaa. Jos toinen on hiljaa kun sen sinun mielestäsi pitää puhua, niin ääliöhän se silloin on. Sinä et koskaan ole ääliö, koska sinä tiedät oikeat hetket puhumiseen ja hiljaa oloon.

        Onko käynyt mielessä, että voit olla ihan vain yksikseen, istua kotona verhot kiinni. Ei enää häiritse muiden ihmisten puhumattomuudet eikä puhumiset. Itse saat päättää että milloin ääntä pääsee ilmoille ja milloin ei. Olisiko tämä nyt se tuhannen taalan ratkaisu sun kauheisiin ongelmiisi? Kun ei tuo asiallinen kommunikointi taida olla ihan sinunkaan leipälajisi.


      • Kahdenkauppaseon

        Yeap, kaikki ei ole narsismia, mutta muitakin persoonallisuushäröjä on yllin kyllin.


      • KaikkiEiOleNarsismia
        Kahdenkauppaseon kirjoitti:

        Yeap, kaikki ei ole narsismia, mutta muitakin persoonallisuushäröjä on yllin kyllin.

        Kyllä. Se on varmaankin persoonallisuushäiriön ilmentymä, että kun toinen ei juuri sillä sekunnilla halua puhua, pysty puhumaan tai pidä viisaana puhua, niin häntä nimitetään ääliöksi tai narsistiksi, mikä ettei persoonallisuushäiriöiseksi. Se on vallankäyttöä. Kotona se onnistuu, jos puoliso ei ole riittävän sanavalmis antamaan takaisin samalla mitalla tai yrittää välttää huutamista. Sitten kun nimittelijä saa vastusta, niin eiköhän ole kohta itse se hiljainen? Kyllä toisen hiljaiseksi saa, kun tarpeeksi itse huutaa.

        Silloin on turha syytellä toista keskustelun puutteesta, kun oma "keskustelu" on ääliöksi nimittelyä. Tosiasia on se, että sekä ääliöksi huutelijat että ongelmien maton alle lakaisijat tarvitsevat oppia keskustelutaidosta.

        Täällä toiset nimittävät mykkäkouluksi sitä, että ongelmista ei puhuta milloinkaan. Toiset taas sitä, jos toinen haluaa rauhoittua ennen puhumista. Kolmannet sitäkin, jos toinen viihtyy välillä omissa oloissaan. Minusta vain ensimmäinen on ongelma. Kakkonen on positiivinen asia: on hyvä jos ei keskustele vihaisena, niin ei tule nimitelleeksi toista narsistiksi tai ääliöksi. Kolmas on kai lähinnä persoonallisuuden piirre.

        (Jos nyt totta puhutaan, niin persoonallisuushäiriöiden olemassaolo oikeana psykiatrisena diagnoosina on hyvin kiistelty asia. Loppujen lopuksi jokaisen persoonallisuudessa on jotain häikkää, mutta jokainen huomaa vain toisten viat. Esimerkiksi suuri osa ihmisistä on manipuloitavissa tekemään hirveitä tekoja tietyissä oloissa tai ihan arkielämässä osallistumaan kiusaamiseen, mutta ei voida ajatella, että he kaikki olisivat jotenkin diagnosoitavissa. Ja jos paljon lievempiä asioita ajatellaan, niin on hyvin yleinen ja silti täysin häiriintynyt tapa heitellä toisille erilaisia psykiatrisia diagnooseja netissä.)


    • Pipipäistätoimintaa

      Mykkäkoulut ja mököttämiset ovat vallankäyttöä parisuhteissa. Toisen osapuolen ahdistamista ja alistamista, pelottelemistakin, väärällä tavalla näyttämistä, että toinen on toiminut tavalla, joka ei mököttäjää miellytä. Ts. jos et ole kunnolla, tätä seuraa, tällä tavalla maksat virheesi. Jonkin sortin persoonallisuushäiriöstä lienee kyse, omistajan elkeistä, kukkulan kuninkaan perspektiivistä.

    • Eihyväollenkaan

      Suhteessa ollessani kärsin siitä, että mieheni oli suurimman osan ajasta hiljaa ja omissa mietteissään. Itse olin aina melkein se aloitteen tekijä keskusteluissa ja koin turhautumista kun en oikein tiennyt miten päin olla ja mistä puhumattomuus johtuu. Syyksi sain vain, että ei mulla ole tarvetta semmoiseen jatkuvaan kommunikointiin. Raivostuttavaa koska itse koin jatkuvasti olevani paitsi jostain ja lopuksi aloin itse sulkeutua ja tyytyä rooliini kunnes päästiin yhteisymmärrykseen siitä, että ollaan erilaisia luonteeltamme ja turha riutua vaan jatkaa elämää omilla tahoillamme. Ja oli kyllä oikea ratkaisu. Vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka eivät saa sanaa suustaan vaan ainoastaan melkeinpä väkipakolla. Ymmärtäisin varmaan paremmin jos saisivat suunsa auki ja mielen avoimemmaksi.

    • olipatyhmäheitto

      Ei kai puhumattomuus ole kuinkaan henkistä.

      • näinsemenee

        Tottakai se on. Etkö ole lukenut tätä ketjua? Mietipä uudestaan.


    • mykkäkoulu

      Hiljaisuus ei ole omalta kohdaltani vallan käyttöä, eikä muuta sellaista vaan en pysty lähestymään häntä koska olemme niin eri maailmoista. Tunnisteita olen antanut ja tuntemuksia on sekä erinäisiä asioita on tapahtunut ja kaikki kirjoittamani on totta, mutta häntä suojellakseni en selitä tässä enempää.

      • Terkutlintumaasta

        Sorry baby, kyllä se on sellaista aina, jos sinä et halua kertoa ja selvittää, sanoa ja puhua, ilmaista ja selventää ... Maailmat eivät koskaan kohtaa ilman rehellistä verbaalista tiedonantoa siitä mikä sinä olet ja mitä sinä haluat siitä toisesta tietää. Tunnisteet ja tuntemukset eivät riitä, jos niitten rehellinen käsittely ei ole aitoa ja rehellistä kanssakäymistä, jota esim. nämä sivustot eivät mukavuudestaan huolimatta ole.


      • MistäAlkaisiN

        mykkäkoululle: Kuulostat yksin päättäneen asian, jos kyse oli suhteesta. Miten on, luuletko, että toinen osaa lukea ajatuksesi..voi olla, että teet pahan virhearvion ja etenkin loukkaat toista mykkäkoulullasi. Luulee, ei tiedä. Sillä mennään, meetkö sääkin? Kaikki asiat ilmeisesti selvittämättä? Näin sivusta heitän vaan.


      • Yritänymmärtää

        Viisas sivustaheitto, "M...A...N" (?). Jotkut tyypit eivät vain jaksa välittää tarpeeksi. Pienoista kiinnostusta ei uskalla sanoiksi säveltää oikeassa elämässä.


    • nyrkkeilysäkki

      Vallankäyttöä, toisen pelottelua ja narsismia se mykkäkoulu on. Meillä miehen pitämä mykkäkoulu päättyy lisäksi miehen yksipuoliseen raivokohtaukseen ja pahoinpitelyyn. Käräjillä on jo ensimmäinen juttu vireillä. Toinen viivästyy koska mies ei mennyt kuulusteluihin. En tiedä hakevatko sitten kotoa vai miten toimivat...

      • Kehäraakkikin

        Nyrkkeilysäkeistä juolahti: olen ollut häissä, joissa yksi häälahja oli nyrkkeilyhanskat molemmille, toiset punaiset, toiset siniset. Vitsikäs lahja, mutta suoraan asian ytimeen osunut ajatus. Vitsittömyydestään huolimatta.


    • Riippuuasianyhteydestä

      Riidassa: ihminen joka hiljenee ja ei vastaa on suuttunut toiselle. Voi leppyä ajan kuluessa tai sitten ei.
      Ihastus: ei uskolla vastata tai ei viiti jos ei halua sanoa suoraan ettei kiinnosta ja antaa pakkeja.
      Muut: lapsellinen vastaamattomuus ja törkeä käytös. Kertoo huonosta empatiakyvystä ja ei osaa hoitaa asioita aikuisten tavoin.

    • useinkoettu

      Usein on havaittu samojen kysymysten johtavan päinvastaisen käytöksen äärelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe