En osaa ostaa itselleni

gjkggjkjk

Olen läpikäynyt aikamoisen terapia rumban ja elämänmuutoksen.
Sain lopulta jätettyä taakse sairaan elämän, sairaanloisen hyväksynnän oston, arvottomuuden tunnon...

Uusi elämä on kuitenkin haasteellista ja jotkut asiat ovat hyvinkin "outoja"

Vanhassa elämässä otin marttyyrin roolin, enkä koskaan hankkinut itselleni mitään (pakollisia asioita lukuun ottamatta), ainoastaan toisille.

Nyt olen yrittänyt pitää itsestäni parempaa huolta ja olen viimeiset pari vuotta miettinyt, mitä haluaisin, mutta en ole keksinyt mitään.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eimasennusta

      Voithan aloittaa vaikka miettimällä esim. millaiset vaattteet sinusta ovat kivan näköisiä ja ostaa ihan hassuttelu mielessä totutusta poikkeavaa hiukan kuin johonkin rooliin asettautuisit tai sitten vaikka viherkasvi tai pieni harrastuskurssi ? Pääasia,että teet jotain uutta tai mielihyvää tuottavaa.

      • hkgkggggkg

        Kiitos vastauksesta

        Vanhassa elämässäni minulla oli "rooleja" ja nykyisin on se yksi ja sama henkilö töissä, kotona ja kaverien kanssa. Terapian yhteydessä ymmärsin hyvin sen, että ihmiset, joilla on erilaisia rooleja eri paikoissa on oikeasti ongelmia.

        Parantumisen myötä minulle tuli aika yhdentekeväksi se, mitä muut ajattelevat minusta. Ostan sellaisia vaatteita, jotka ovat mukavia ja käytännöllisiä. Vaikka minulla olisi mitä päällä, niin en ajattelisi itsestäni (enää) toisella tavalla ...ne kun on vain vaatteita.

        Viherkasvit ja eläimet ovat ihan kivoja (vanhalla minälläni oli niitä), mutta oikeasti ne eivät anna mitään, mutta niistä on ylimääräistä vaivaa ja harmia. Eläinkiintiö tulee täyteen toisten eläimistä (joista ei tarvitse itse ottaa vastuuta) ja saan ihailla luonnossa ja töissä tarpeeksi viherkasveja (joista toiset pitää huolta).

        Kurssi oli periaatteessa hyvä idea.
        Itsellä kuitenkin on töitten puolesta aika paljon kurssittautumista ja seminaareja pitkin vuotta ja ajatus ylimääräisestä kurssista (oli sitten aihe melkein mikä tahansa) nostaa karvat pystyyn, sillä se kiintiö on jo aika täynnä.

        Kiitos yrityksestä, mutta aloituksellani lähinnä ajattelin, että saisin kontaktin johonkin samassa elämäntilanteessa olevaan tai samasta elämäntilanteesta selvinneeseen ja saisi vaihdettua ajatuksia.


    • shippingsail

      Hei
      Pitkän parisuhteen loppumisen jälkeen, noin 6 kk erosta olin ruokakaupassa ja mietin mitähän laittaisi ruokaa.. sitten mietin että mitä minä haluan syödä..ja tein ekan kerran moneen vuoteen omaa lempiruokaani niinkuin olin aikaisemmin tehnyt.
      Aloitin itselle ostamisen ruokakaupasta, minä haluan tehdä tänään tätä ja syödä tätä.
      Jostain se on vain aloitettava. Välillä menen ajatuksella "minä teen mitä haluan muut tekee mitä käsketään".. jätän väliin epämieluisia tapaamisia joissa tiedän tulevan vaivautunut olo, toki kerron etten valitetttavasti pääse juuri silloin.
      Ei ole huono asia jos ei osta muuta kuin välttämättömän itselleen, sen voi perustella sillä että säästää johonkin mitä haluaa, vaikka lomaan tai asuntoon tai vaikka uuteen autoon, polkupyörään jne... Niin minä teen. Asiat on vain ensin perusteltava itselle, sitten vasta muille jos joku sitä kysyy edes.

      • hhkhkhkjh

        Itsellä oli aika samanlainen kokemus ruokakaupassa.
        Oli vaihe, jossa ruokakaupassa meni ihan tolkuttoman pitkään kun mietin hyllyjen luona, mitä minä oikeasti haluan.

        Yläkerta on ollut minulle sillä tavalla armollinen, että minulla on mahdollista syödä töissä tai ulkona, joten nykyään syön lähinnä jotain pientä iltapalaa kotona.

        Itse olen Uskossa ja ajatus "minä teen mitä haluan.." tuntuu aika vieraalta.
        Olen kyllä karsinut tuttavapiiristäni "haastavat" ja rajattomat ihmiset pois ja olen vapaa-ajallani omaehtoinen, enkä välitä toisten mielipiteistä.

        Olen toisille kuitenkin rehellinen, enkä kerro tekosyitä teoilleni. Tosin en kyllä katso työnantajaa lukuun ottamatta olevani tilivelvollinen tekemisistäni kellekään muulle kuin Yläkerralle. Tuntui aika oudolta kun sanoit, että pitäisi perustella joku tekemisensä muille... jos se ei suoranaisesti liity siihen "muuhun"

        En säästä mihinkään ja lähinnä "ylimääräinen" raha menee erilaisiin hyväntekeväisyys tarkoituksiin.

        Minulla ei yksinkertaisesti ole mitään sellaista, mihin säästää...
        Vuokrakotini on hyvin askeettinen ja pystyisin muuttamaan kolmella junamatkalla tai yhdellä farmariauton lastauksella koko maallisen omaisuuteni (vanhalla minälläni oli omakotitalo täynnä joutavaa rojua, josta "hän" ei "voinut" luopua).

        En tiedä kuinka paljon se etten osta mitään johtuu siitä, että en tarvitse ja kuinka paljon johtuu vielä siitä sisäisestä arvottomuuden tunteesta, etten ole sen arvoinen.

        Ehkä tämä vaatii jonkinlaisen esimerkin:
        Kaksi kymppiä hyväntekeväisyyteen ei ole iso raha, mutta sama raha vaikka kahvinkeittimeen tuntuu turhalta, sillä pärjään ilmankin ja voin tarvittaessa juoda murukahvia (josta en pidä) jos kotona alkaa kovasti tehdä mieli kahvia.


    • hyvääjatkoauudessa

      Ja jos voihan sitä keskittyä välillä vain olemaan ja elämään. Ei elämää tarvitse koko aikaa suunnitella ja miettiä. Ne oudot asiat ovat aina jännittäviä, mutta tuovat sitä uutta väriä ja haastetta.

      • jkhjkjkg

        Minä elän tässä hetkessä, enkä suunnittele tulevaa (vanha minäni eli koko ajan tulevaisuudessa) sen enempää kuin on pakko.

        Oudot asiat lähinnä tarkoittivat, että ne saattavat kuulostaa muiden korvaan oudolta.
        ...eli ne eivät tuo väriä vaan ovat keskeneräisyydestä johtuvia ongelmia.

        Niin kuin edellä olleelle kirjoittajalle annoin esimerkin...
        niin se etten osta itselleni asioita saattaa vielä johtua sisäisestä arvottomuuden tunteesta etten ole sen arvoinen, että minä voisin saada mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe