No onkos tullut tänä kesänä

Chapitel

Käytettyä kartiota?

49

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JuhaniHolopainen

      Ei vielä, miten itsellä?

    • EiTarpeen

      No ei ole, tosin purje on ollut ylhäällä kun kone on käynnistetty mutta koneella ajan vasta kun purje on alhaalla.

    • Ariel37

      On toki, varmasti yli 500 mpk kartion kera. Nyt kyllä on ankkuripallon vuoro tuulettua.

    • Rebel_ok

      Sipilän hallinto purkaa turhaa sääntelyä. Kartion käyttö päättyy Ruotsin mallin mukaisesti ensi kesäksi. Iso käsi täältä...

    • Seppomartti

      2000 mailia/ 24 vrk/ monta maata Välimerellä. Kartoita näkynyt 0 kpl. Turhia päivämerkkejä, muualla pärjätään ilmankin. Ongelma on jatkuvanavain tällä palstalla

      • MitaanTietamaton

        Saaristomerellä olen havainnut yhden. Sekään ei ollut tarpeen. Toisaalta on hienoa, ettei ole suurempia ongelmia pohdittavana.


      • TurhaKolmio

        Näin juuri. Koskaan en ole moista merkkiä käyttänyt. En keksi mitä vaaraa tai haittaa olen muille veneilijöille aiheuttanut.


      • 10-14

        Haittaa aiheutat sillä, että teeskentelet etuajo-oikeutettua venettä. Muut eivät voi tietää, että todellisuudessa olet konealuksen statuksella eli velvollinen väistämään oikealta tulevaa moottorivenettä.
        Ja jos ne muut huomaavat, että sinulla on ilmeisesti kone vedossa, niin ne eivät silti voi tietää, noudatatko lakia eli ajatko itse konealuksen säännöillä. Toisin sanoen rikot hyvää merimiestapaa, johon kuuluu se, että pitäisi toimia mahdollisimman ennustettavasti.

        Ja vaikka käytännön vaikutusta ei paljoa ole, aiheutat ärtymystä, koska olet kusipää.


      • TurhaKolmio
        10-14 kirjoitti:

        Haittaa aiheutat sillä, että teeskentelet etuajo-oikeutettua venettä. Muut eivät voi tietää, että todellisuudessa olet konealuksen statuksella eli velvollinen väistämään oikealta tulevaa moottorivenettä.
        Ja jos ne muut huomaavat, että sinulla on ilmeisesti kone vedossa, niin ne eivät silti voi tietää, noudatatko lakia eli ajatko itse konealuksen säännöillä. Toisin sanoen rikot hyvää merimiestapaa, johon kuuluu se, että pitäisi toimia mahdollisimman ennustettavasti.

        Ja vaikka käytännön vaikutusta ei paljoa ole, aiheutat ärtymystä, koska olet kusipää.

        Ok, myönnän, että on ihan hauskaa, että potenssia kohottava moottorivene pudottaa pois plaanista, vaikka lähestyn koneella. Voin vain kuvitella sitä ahdistuksen määrää, kun siinä tohinassa saattaa plotterin punainen viivakin hetkeksi kadota silmistä. :-)


      • tosi.elämässä

        10-14 kuulostaa kovin kovasti haudoille kuseskelija Räksyltä. Useimmiten 10-14 on saanut pidettyä näppiksensä liki asiallisella tasolla, mutta nyt meni totaalisesti överiksi. Siten hän teki itsestään tarinan konnan ja todellisen kusipään.

        Minua purjehtivana purjehtijana kartion käyttämättä jättämisen pitäisi harmittaa vähintään kaksin verroin enemmän kuin moottoriveneen kipparia, sillä jokainen väistö olisi tarpeeton siinä kun moottoriveneellä vain joka toinen. Kun nyt kuitenkaan en edes kerran viidessä kaudessa joudu sitä kaameaa väistämistä tekemään, on asia juuri niin yhdentekevä kuin moni muukin on sen sanonut olevan. Edes hyvällä mielikuvituksella en saisi vaaratilannetta sellaisista tilanteista saa aikaiseksi.

        Ja niin, itse en käytä koskaan kartioita. Jos siirryn koneajoon, lasken purjeet lepattamasta.


      • TurhaKolmio

        Mikäs siinä sitten, jos ärsyttää.

        Hyvin kuitenkin väistävät, kun on purjeet ylhäällä. Ajoi koneella tai ei. Ja niinhän sitä kuuluu purjevenettä väistääkin.

        On se elämä kovaa, jos kartion puute noin ahdistaa.


      • 10-14

        Ei kuulu väistää, koska kyseessä ei ole purjevene vaan konealus siinä tilanteessa.

        Säännöt ovat noudattamista varten, viimeistä pilkkua myöten. Jos alat yhdessä kohtaa valitsemaan, mitä noudatat ja mitä et, voit samantien heittää koko sääntökirjan roskiin. Ja juuri siksi inhoan kartion laiminlyöjiä, koska on mahdotonta luottaa heidän mitään muitakaan sääntöjä noudattavan.

        Tapa itsesi, kusipää!


      • TurhaKolmio
        10-14 kirjoitti:

        Ei kuulu väistää, koska kyseessä ei ole purjevene vaan konealus siinä tilanteessa.

        Säännöt ovat noudattamista varten, viimeistä pilkkua myöten. Jos alat yhdessä kohtaa valitsemaan, mitä noudatat ja mitä et, voit samantien heittää koko sääntökirjan roskiin. Ja juuri siksi inhoan kartion laiminlyöjiä, koska on mahdotonta luottaa heidän mitään muitakaan sääntöjä noudattavan.

        Tapa itsesi, kusipää!

        Noh, noh, ei se nyt noin vakavaa ole.

        Ihan on hyvä, että purjevenettä väistetään. Ei kai se nyt sinun elämääsi pilaa, jos vähän väistät minua, oli kone päällä tai ei?

        Sopu sijaa antaa, ja saa sitä potenssia muualtakin kuin tiukkapipoisesta kaahailusta. ;-)


      • Puotilankynä
        TurhaKolmio kirjoitti:

        Mikäs siinä sitten, jos ärsyttää.

        Hyvin kuitenkin väistävät, kun on purjeet ylhäällä. Ajoi koneella tai ei. Ja niinhän sitä kuuluu purjevenettä väistääkin.

        On se elämä kovaa, jos kartion puute noin ahdistaa.

        Minä kuljen purjeilla usein ja aina kun nopeasti liikkuva moottorivene on lähellä takana tai edessä ,vqlmistqudun väistämään ,koska varaudun siihen,että kovalla vauhdilla aqllolta toiselle heiluva moottoriveneen huomiokyky on rajallinen!
        Mutta ,yhteispelillä mennään!


      • siis.räksy
        10-14 kirjoitti:

        Ei kuulu väistää, koska kyseessä ei ole purjevene vaan konealus siinä tilanteessa.

        Säännöt ovat noudattamista varten, viimeistä pilkkua myöten. Jos alat yhdessä kohtaa valitsemaan, mitä noudatat ja mitä et, voit samantien heittää koko sääntökirjan roskiin. Ja juuri siksi inhoan kartion laiminlyöjiä, koska on mahdotonta luottaa heidän mitään muitakaan sääntöjä noudattavan.

        Tapa itsesi, kusipää!

        Siispä 10-14 on tosiaan vanha tuttumme räksy, kuten olen jo pidemmän aikaa hieman epäillytkin. Vai olisiko sillä kaksosveli?


      • Karvakolmio
        10-14 kirjoitti:

        Ei kuulu väistää, koska kyseessä ei ole purjevene vaan konealus siinä tilanteessa.

        Säännöt ovat noudattamista varten, viimeistä pilkkua myöten. Jos alat yhdessä kohtaa valitsemaan, mitä noudatat ja mitä et, voit samantien heittää koko sääntökirjan roskiin. Ja juuri siksi inhoan kartion laiminlyöjiä, koska on mahdotonta luottaa heidän mitään muitakaan sääntöjä noudattavan.

        Tapa itsesi, kusipää!

        No kylläpä on pinna kireällä! parikymmentä vuotta on tullut saaristomerellä veneiltyä nopealla moottoriveneellä, ja väistän mieluusti purjeveneitä, oli sitten purjeet ylhäällä tai ei, tai kone käynnissä purjeiden kera. Mukavaa on, kun saa merellä liikkua!


    • Meku1

      Jos ruotsissa ei kerta kartiota käytetä, onko se korvattu jollain muulla menettelyllä? Mielenkiinnosta kysyn.

      Kartion käytöstä ei välttämättä ole hyötyä muille veneilijöille, mutta suuremmille aluksille voi olla. Laivaluokan aluksilla kesäisin joutuu hyvissä ajoin ennakoimaan, kuinka veneilijöitä (jotka eivät todellakaan kaikki ole aina täysin tehtäviensä ja velvoitteidensa tasalla) väistetään turvallisesti. Veneen liiketekijöiden (tai lähinnä manooveerauskyvyn) arvioimiseksi on hyvä tietää, kulkeeko se purjeella vai moottorilla. Näin voidaan ennakoida paremmin, mihin edessä kulkeva purjevene mahdollisesti seuraavaksi kääntyy tai mitkä ovat sen mahdollisuudet päästä laivan alta pois eli tarvitseeko laivan tehdä itse jotain toimenpiteitä törmäyksen välttämiseksi. Koska vaikka suuri alus voikin operoida vain itse ahtaassa kulkuväylässä ja siten pienempi vene on väistämisvelvollinen, kyllä siellä sillalla silti mietitään jokaisen keulan edessä olevan veneen kohdalla, mitä voidaan tehdä kohtaamistilanteen tekemiseksi mahdollisimman turvalliseksi tai minne voidaan mahdollisesti väistää purjeveneen tehdessä jotain typerää. Tätä pohdintaa ja arvioinnin tekoa tukee se, että tiedetään kulkeeko purjevene purjeilla vai konevoimalla. Annan esimerkin:

      purjevene keulan edessä oikealla, kulkee oikealta vasempaan. Purjeveneen aikomus mennä keulan editse ja vallitsevilla liiketekijöillä se onnistuu. Oman aluksen kulkusuunta 080. Tuuli suunnasta 270.

      --> Suuren aluksen lähestyessä purjevenettä peittää se tältä tuulen. Vaihtoehdot:

      1. Purjevene kulkee koneilla: liiketekijät säilyy, ehtii keulan editse

      2. Purjevene kulkee purjeilla: Suuri alus peittää tuulen, purjevene jää pyörimään keulan eteen. Suuri alus joutuu tekemään toimenpiteitä yhteentörmäyksen välttämiseksi.

      Minä ajan työkseni laivaa ja harrastuksekseni purjevenettä. Kollegoideni työn helpottamiseksi käytän kartiota. Toinen ehdoton varuste purjeveneeseen on tutkaheijastin. Ärsyttävää laivan sillalla kun pienet purjeveneet eivät millaan tahdo pysyä arpa-seurannassa.

      • mites.on

        Näkyykö se kartio siinä tutkassa? Näkyykö kartio paljain silmin tai edes kiikarilla siltä etäisyydeltä,jolloin ison aluksen pitää päätöksensä tehdä?


      • Meku1
        mites.on kirjoitti:

        Näkyykö se kartio siinä tutkassa? Näkyykö kartio paljain silmin tai edes kiikarilla siltä etäisyydeltä,jolloin ison aluksen pitää päätöksensä tehdä?

        Normaalinäkyvyydellä näkyy paljain silmin tarpeeksi kaukaa. Puhutaan nyt kuitenkin manoveerauskykyisistä aluksista, ei 300 metrisistä jättitankkereista, joita ei suomen saaristossa liikukaan.


    • Päiväkolmio

      Vähemmän vaivaa on purjeiden laskemisesta kuin kartion (noh, kahdesta ristikäisestä kolmiolevystä on kyse) kaivamisesta jostain patjojen alta. Enkä ole muutenkaan vakuuttunut koneajon ja purjeiden tuulettamisen järkevyydestä yhtäaikaisesti.

      En siis ole tällä kaudella käyttänyt. Kuuliaisesti niin toki tekisin, jos siihen olisi syytä ja paheksun aina kun näitä epäilyttävän ylös nousevia, lepattavapurjeisia, kolmiottomia mutta vienosti putputtavia aluksia näen.

      • C1R

        Minulla on kartio valmiiksi koottuna ja riputussysteemi knaapisolmimista vaille valmiina. Kartion riputus on siten yksinkertainen ja nopea toimenpide, joten käytän sitä aina Suomessa, enkä koskaan Ruotsissa. Kartio Suomessa on pelkästään pilkunviilarikyttääjiä varten. Meille normaaleille veneilijöille se ei anna mitään lisäinformaatiota.


    • Yritetään-yhtenäistää

      Säännöksiä ihan EU tasolla.
      Ehdotetaan kaikille kartion käyttöpakkoa.

      • efcharisto

        Subbi vois ottaa superSmileSelfien kartion kanssa. Samalla kun lapioi rahaa 'ytimistä' käsin Popsipuoloksille...


    • tavalltallukka

      Ei , mutta lieriötä olen käyttänyt ahkerasti.

    • tumpelotumppi

      Kielin kanavalla olen käyttänyt kun purje oli moottorin apuna. Siellä se on silloin pakollinen. Muuten ainakin Suomessa tuntuu turhalta.

    • jjvhggytfytg

      Olisko kartongin sijasta hauskempi käyttää kortonkia...sitä vois käyttää muuhunkin ja maailma pelastuu!!

    • Gallup

      Käsi sydämelle,
      Kuinka moni päättelee että purjevene, jolla on vain isopurje ylhäällä ja joka kulkee lähes tyvenessä usean solmun nopeudella (keula-aalto selvästi näkyvissä) ei käytä moottoria?

      • älkää.törmäilkö

        Ja vaikka päättelisi, kuinka usein joutuu minkäänlaista venettä väistämään. Kilparadalla tietenkin niitä tilanteita on paljon, mutta väylillä kulkiessa olemattoman vähän. Suomalaisessa veneliikenteessä pärjäisi vallan mainiosti yhdellä ainoalla säännöllä: tehkää se miten haluatte, mutta älkää törmäilkö. Ja niinhän Ruotsissa tuntuu menevän, aivan kuin kukaan ei sääntöjen olemassa olosta tietäisikään.


    • xanttia

      Ei ole, ei ole edes mukana. Mutta viime perjantaina tuli Kökarin suuntaan ruotsalainen sunvindi missä moista käytettiin. Tutkaheijastin löytyy (yleensä) k-kaupan pussissa.

    • olkaa-edes-loogisia

      Kartion vastustajilta odottaisi edes sitä ensimmäistä perustelua, miksi he kokevat olevansa oikeutettuja rikkomaan lakia? Ja hyväksyvätkö he sitten sen, että muut vastaavasti rikkovat toisessa kohdassa, vaikkapa viittaavat kintaalla väistämisvelvollisuudelle ja vetävät isolla moottoriveneellä metrin päästä heidän keulansa editse? Ja jos eivät, niin miksi eivät?

      • kaikkimuuthulluja

        Nykykäytäntö on hyvä. Kun näen veneen kulkevan ilman kartiota, voin automaattisesti olettaa, että eivät muutkaan asiat ole välttämättä hanskassa. Sellaisia kannattaa siis kiertää kaukaa, eikä yrittää testata sääntöjen osaamista. Sääntöjä osaamattomia on nykyään liikkeellä niin paljon, että tuo kartioasia jää käytännössä merkityksettömäksi. Siksi myös päin vastoin, jos näkee kartion käytössä voi melko turvallisesti olettaa muidenkin asioiden olevan hanskassa.


      • ole.itse

        Tuota samaa on yritetty kymmeniä, ellei satoja kertoja. Pyydät logiikkaa, mutta kirjoitat itse totaalisen epäloogisesti. Jopa siinä määrin, että sekoitat lain säännöt käyttäytymissääntöihin.


      • sjjxkhoid

        Esittämäsi oman käden koston periaate ei ole nykylainsäädännön periaatteiden mukainen. Olemme nykyään hieman sivistyneempiä. Ainakin useimmat meistä.

        Olisi myös mukava tietää, kuinka monessa näistä "prkl..n kartioton vene oli minun edessä"-tilanteista valittaja olisi itse asiassa ollut väistämisvelvollinen ihan kartion käytöstä riippumatta. Tästä aiheettomasta narinasta ei puhuta mitään.


      • ongelman.suuruus

        Ja miksi yleensä koko keskustelu. Sen lisäksi, mitä edellinen kirjoitti, tilanne on vielä hengettömämpi. Minä kun en ole yhtäkään kertaa, siis tasan nolla kertaa yli 40-vuotisen purjehdusurani aikana ollut tilanteessa, jossa jonkun kartion käytöllä olisi ollut todellista merkitystä. Ja niiden vuosikymmenten aikana on oltu liikkeellä aktiivisesti.


      • seppomartti

        Juuri näin. Koko keskustelu samoin kuin myös päivämerkit pienveneille ovat turhia. Nyt kesällä 2000 mailia/ 24 vrk/ 7 maata Välimerellä. Näköhavaintoja päivämerkeistä kulussa ollessa ja ankkurissa tasan 0 kpl. Ilman näitä tunteita kiihdyttäviä merkkejä tullaan muualla hyvin toimeen.
        "--> Suuren aluksen lähestyessä purjevenettä peittää se tältä tuulen. Vaihtoehdot:
        1. Purjevene kulkee koneilla: liiketekijät säilyy, ehtii keulan editse
        2. Purjevene kulkee purjeilla: Suuri alus peittää tuulen, purjevene jää pyörimään keulan eteen. Suuri alus joutuu tekemään toimenpiteitä yhteentörmäyksen välttämiseksi." Tällaiset teoreettiset ja veneilylle vieraat pohdinnat ainakin minua hirvityttävät. Jos haluaa säilyä terveenä on purjehtijan syytä aina olettaa, ettei laiva väistä, vaan väistää itse ajoissa 10-20 astetta- eikä koskaan keulan kautta. Jos on joutunut laivan leehen siten, että häiritsee purjetuulta, on pahasti mokannut. Eikä laiva enää silloin teoriassakaan voi tehdä mitään. Yo kaltaiset kartio- ja väistämispohdinnat osoittavat huonoa merimiestapaa.


      • Lainkoura

        Nimeomaan päinvastoin, se osoittaa vain hyvää merimiestaitoa. Sinulle veneilijänä voi toki olla vierasta, mutta se kertoo enemmän sinusta kuin ympäröivästä maailmasta. Koulutetuille merenkulun ammattilaisille tuon kaltainen pohdinta on täysin arkipäivää, etenkin Suomen saaristossa ja kesäsesongin aikaan. Suurella aluksella ei todellakaan ajeta huolimattomasti veneilijöiden keskellä, päinvastoin, kaltaisesi tietämättömät veneilijät aiheuttavat oikeille merenkulkijoille harmaita hiuksia päivittäin. Onnettomuustilanteissa syyllinen ei aina ole pienempi alus, edes ahtaalla kulkuväylällä. Lisäksi alusten manooveerauskyky tuntuu olevan täysin hakusessa. Tiedätkö millainen propulsiojörjestelmä esimerkiksi Viking Gracessa on? Ja millaisella matkalla se pysähtyy? Voisi yllättää. Veneitä joudutaan väistämään ja väistetään, päivittäin.

        Veneilijöille pitäisi olla jokin pakollinen merenkulun koulutus, kesto vaikka 1 vuosi. Ei tarvitsisi miettiä mitään kartiosäännöksiä.

        T.perämies ja veneilijä


      • Seppomartti
        Lainkoura kirjoitti:

        Nimeomaan päinvastoin, se osoittaa vain hyvää merimiestaitoa. Sinulle veneilijänä voi toki olla vierasta, mutta se kertoo enemmän sinusta kuin ympäröivästä maailmasta. Koulutetuille merenkulun ammattilaisille tuon kaltainen pohdinta on täysin arkipäivää, etenkin Suomen saaristossa ja kesäsesongin aikaan. Suurella aluksella ei todellakaan ajeta huolimattomasti veneilijöiden keskellä, päinvastoin, kaltaisesi tietämättömät veneilijät aiheuttavat oikeille merenkulkijoille harmaita hiuksia päivittäin. Onnettomuustilanteissa syyllinen ei aina ole pienempi alus, edes ahtaalla kulkuväylällä. Lisäksi alusten manooveerauskyky tuntuu olevan täysin hakusessa. Tiedätkö millainen propulsiojörjestelmä esimerkiksi Viking Gracessa on? Ja millaisella matkalla se pysähtyy? Voisi yllättää. Veneitä joudutaan väistämään ja väistetään, päivittäin.

        Veneilijöille pitäisi olla jokin pakollinen merenkulun koulutus, kesto vaikka 1 vuosi. Ei tarvitsisi miettiä mitään kartiosäännöksiä.

        T.perämies ja veneilijä

        Valitettavasti en saa selville, mitä "Lainkoura" yrittää viestiä, paitsi pakollista koulutusta. Itse olen katsonut turvallemmaksi ja kaikille osapuolille helpommaki väistää kaikkia laivoja. Ja tapaan vuosittain laivoja, jotka muutoin ajaisivat väljilläkin vesillä päälleni. Enkä nyt tarkoita kaletusaluksia, mitkä ovat arvaamattomuudessaa omaa luokkaansa.
        Jos laivan keulan edestä purjehtiminen ja laivan aiheuttamaan tuulettomuuteen joutuminen osoittaa hyvää merimiestaitoa niin sitten meni koulutuskin hukkaan.


      • Tollolle

        - "Kartion vastustajilta odottaisi edes sitä ensimmäistä perustelua, miksi he kokevat olevansa oikeutettuja rikkomaan lakia?"

        Mietippä nyt lujasti, miksiköhän?

        - "Ja hyväksyvätkö he sitten sen, että muut vastaavasti rikkovat toisessa kohdassa, vaikkapa viittaavat kintaalla väistämisvelvollisuudelle"

        Joudut nyt vaan arvaamaan vastauksen, kun ymmärryksesi ei riitä.


      • Lainkoura
        Seppomartti kirjoitti:

        Valitettavasti en saa selville, mitä "Lainkoura" yrittää viestiä, paitsi pakollista koulutusta. Itse olen katsonut turvallemmaksi ja kaikille osapuolille helpommaki väistää kaikkia laivoja. Ja tapaan vuosittain laivoja, jotka muutoin ajaisivat väljilläkin vesillä päälleni. Enkä nyt tarkoita kaletusaluksia, mitkä ovat arvaamattomuudessaa omaa luokkaansa.
        Jos laivan keulan edestä purjehtiminen ja laivan aiheuttamaan tuulettomuuteen joutuminen osoittaa hyvää merimiestaitoa niin sitten meni koulutuskin hukkaan.

        Seppomartti. Puhut itsestäsi. Kaikki eivät älyä väistää laivoja tai tiedä mikä on sopiva etäisyys. Merellä nyrkkisääntö on 1 meripeninkulma, saaristossa vaikea toteuttaa. Yllättävän usein lähestyvä laiva jää veneilijältä myös kokonaan huomaamatta.

        Yhtä kaikki. Kartion käytöstä et selvästi koe hyötyväsi. Minä sen sijaan koen hyötyväni työssäni siitä, että sitä käytät.


      • ei.vain.seppomartti

        Minä näen asian kuten seppomartti. Ehkä laivan perämiehellä on kanttia miettiä, minkälainen propulsiojärjestelmä laivassa on ja mikä on sen manöveerauskyky. Minulla ei ole. Siksi minua ei kiinnosta pätkääkään muuten kuin teknisessä mielessä, millainen järjestelmä Viking Gracessa on. Se on laiva ja iso sellainen, jonka edestä yksinkertaisesti pysytään poissa.

        Ja epäilen vahvasti, että kukaan olisi joutunut laivan leehen ja pyörteisiin laivan edessä. Sen verran suuri on laivan nopeus verrattuna tuulen nopeuteen. Ainakin vaatii todella pahaa möhläystä, jos sinne joutuu.

        Kuten seppomarttikin, olen kohdannut avomerellä useampia laivoja, joilla ei ole ollut minkäänlaisia aikeita väistää. Siksi on pakko olettaa, ettei yksikään väistä. Useimmitenhan laivan väistämistä on vaikea havaita, niin hyvissä ajoin ja niin kaukaa ne sen tekevät.


      • Einiinei
        Lainkoura kirjoitti:

        Seppomartti. Puhut itsestäsi. Kaikki eivät älyä väistää laivoja tai tiedä mikä on sopiva etäisyys. Merellä nyrkkisääntö on 1 meripeninkulma, saaristossa vaikea toteuttaa. Yllättävän usein lähestyvä laiva jää veneilijältä myös kokonaan huomaamatta.

        Yhtä kaikki. Kartion käytöstä et selvästi koe hyötyväsi. Minä sen sijaan koen hyötyväni työssäni siitä, että sitä käytät.

        Väistääkö vain Lainkoura Viking Gracellä ajaessaan kartiovenettä eri tavalla kuin kartiotonta venettä?


      • seppoartti

        Juu, tuo nyrkkisäännöksi tarjottu yksi mailikin on kyseenalinen. Ison tankkerin tai nopean ristilyaluksen keula on jo niin leveä ja lähellä, että väistämisen aloittaminen silloin on tosimyöhäistä. Itämerelläkin monin paikoin, kuten Elben suulla, Englannin kanaalss, Gibraltarissa, Messinan salmessa, Ateenan kaakkoispuolella jne laivat ajavat jonossa. Väistely ja jonon välistä ajaminen vaatii mailia isomman marginaslin. Jos laivan perämies väittää väistelevänsä sen mukaan pursia, onko kartiot tai ei, niin uskoo ken haluaa. Ainakaan se ei ole turvalista.


      • kaikkimuuthulluja
        ei.vain.seppomartti kirjoitti:

        Minä näen asian kuten seppomartti. Ehkä laivan perämiehellä on kanttia miettiä, minkälainen propulsiojärjestelmä laivassa on ja mikä on sen manöveerauskyky. Minulla ei ole. Siksi minua ei kiinnosta pätkääkään muuten kuin teknisessä mielessä, millainen järjestelmä Viking Gracessa on. Se on laiva ja iso sellainen, jonka edestä yksinkertaisesti pysytään poissa.

        Ja epäilen vahvasti, että kukaan olisi joutunut laivan leehen ja pyörteisiin laivan edessä. Sen verran suuri on laivan nopeus verrattuna tuulen nopeuteen. Ainakin vaatii todella pahaa möhläystä, jos sinne joutuu.

        Kuten seppomarttikin, olen kohdannut avomerellä useampia laivoja, joilla ei ole ollut minkäänlaisia aikeita väistää. Siksi on pakko olettaa, ettei yksikään väistä. Useimmitenhan laivan väistämistä on vaikea havaita, niin hyvissä ajoin ja niin kaukaa ne sen tekevät.

        Minua laivat ovat väistelleet mm. Bornholmin ja Kristiansön välissä. Ais-vektorien perusteella olen havainnut, että laivat tekevät kolme mailia aiemmin parin asteen kurssimuutoksen, jos näyttävät tulevan liian lähelle. Saaristossa laivat eivät tavallisesti voi väistää. Plotteri ais-aikakaudella laivojen väistely on helppoa, koska laivat ajaavat useimmiten viivaa pitkin ja saaristossa on helppoa mennä väylän varrella olevien saarien "väärältä" puolelta, jolloin aallotkit ovat vähäisemmät. Saaristossa pyrin muutenkin välttämään väyliä, koska siellä kulkevat pahimmat koheltajat laivojen lisäksi.


    • Ffggghggjgh

      Olen käyttänyt ennemminkin nesteellä täytettyjä alumiinisylintereitä.

    • kartioneuvosko

      Kuka noita kartioita valmistaa? Olen kuljettanut tuota katsastuskartiota uskollisesti mukanani koskaan sitä käyttämättä. Kauankohan se vielä kestää?

      • leimavero

        Luultavast kartioita valmistaa jonkun poliitikon tai virkamiehen tai hänen sukulaisensa yritys, varmaan SDP:stä. Kartiot pitäis käydä viel leimauttamassa vuosittain.


    • Lakikartio

      Käviskö päinsä että säilön kartioni veneen komerossa ilmatiiviiseen lasivitriiniin että kestäis ajan tuota hammasta, tilaahan se vie entistä enemmän muutenkin rajallisissa säilytystiloissa?

    • Seglare

      Mä en ole kyllä käyttänyt. En kertaakaan. Enkä käytä.

    • Rrastas

      Hei, mulla on ajatus. Kaikille veneille pakolliseksi tuo KARTIO. Moottori-, polku-, soutu- ja purjeveneille. Kartoitamme pitää käyttää aina aluksen ollessa kulussa. Sanktiona tuntuva 100€ sakko. Tulisi joku roti tähän KARTIO -asiaankin. Ja ennenkaikkea loppuisi tämä alituinen räkätys!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe